Mikä auto minulle?

Kevät tulossa ja autokuumetta jo nyt.
Ostohousut pitäis laittaa vielä jalkaan ja lähteä potkimaan renkaita. Mitä mieltä tällaisesta hybridistä..? Itsellä ei ole kokemusta Suzukeista.
Suzuki Swace farmari 1,8 2 WD GL+automaatti, bensa/sähkö hybridi. Hintaa tällä vuoden 2021 mallilla on 19-21k. Keskikulutus 4,5l/100km ei kuulosta pahalle farkusta
Eikös Swace ole uudelleen brändätty Corolla?
 
Juu ei lähinnä mietin että jos moinen on jätetty pois, mitä muuta on jätetty pois.

Onneksesi Fiestassa kuin Fiestassa on pirun hyvä keppi hämmentää. Miinuksena mainittava ainoastaan se että poltat kesällä vaihdekaavion kämmeneesi ja talvella jäädytät kätesi vaihdekeppiin jos et ole varuillasi.

Kävin tänää koeponnistaa yhtä ST-linen 125heppasta Fiestaa ja tykästyin heti. En heti ruennut kauppoja tekee ku halusin että pesevät ja kiillottavat sen tiistaita varten ja samalla listaan liuta kyssäreitä sekä tingin viimeiseen asti.

Saa nähdä paljonko taipuu hinnassa.
 
Kävin tänää koeponnistaa yhtä ST-linen 125heppasta Fiestaa ja tykästyin heti. En heti ruennut kauppoja tekee ku halusin että pesevät ja kiillottavat sen tiistaita varten ja samalla listaan liuta kyssäreitä sekä tingin viimeiseen asti.

Saa nähdä paljonko taipuu hinnassa.
Käy suosiolla kokeilemassa paria kolmea neljää eri autoa tai jopa tosiaan eri malleja.

Muista valittaa jokaisesta puutteesta. Katso vaikka esitteestä kaikki mitä varusteita siihen aikanaan sai ja mitä ST-lineen kuuluu ja vertaa mitä tuossa ei ole. Esim tuo automaatti ilmastoinnin puute voi olla yllättävän hyvä ase tingatessa. Ja tarkista MOLEMMAT renkaat etu ja takapäästä. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa heti renkaita.Firman auto ostettiin käytettynä ja oli sen verran uusi ettei kukaan olettanut että olisi renkaita vaihdettu. Oli todennäköisesti vaihdettu vuoden vanhat kesänakit pariin muuhun samanlaiseen ja tuloksena että omassa on kesänakkeina kahta eri rengasta. Niin ja se jakopää, varmista että tehty äskettäin tai että tehdään liikkeen piikkiin ennen ostoa.
 
Käy suosiolla kokeilemassa paria kolmea neljää eri autoa tai jopa tosiaan eri malleja.

Muista valittaa jokaisesta puutteesta. Katso vaikka esitteestä kaikki mitä varusteita siihen aikanaan sai ja mitä ST-lineen kuuluu ja vertaa mitä tuossa ei ole. Esim tuo automaatti ilmastoinnin puute voi olla yllättävän hyvä ase tingatessa. Ja tarkista MOLEMMAT renkaat etu ja takapäästä. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa heti renkaita.Firman auto ostettiin käytettynä ja oli sen verran uusi ettei kukaan olettanut että olisi renkaita vaihdettu. Oli todennäköisesti vaihdettu vuoden vanhat kesänakit pariin muuhun samanlaiseen ja tuloksena että omassa on kesänakkeina kahta eri rengasta. Niin ja se jakopää, varmista että tehty äskettäin tai että tehdään liikkeen piikkiin ennen ostoa.

Miksi jakopää(olettaen, että siellä on remmi) olisi tehty äskettäin tai miksi liikkeen tulisi se tehdä vaikka vaihtoväli ei ole lähelläkään? Tuskin liike lähtee tuota maksamaan.
Kyseessä kuitenkin yli tonnin remontti.
 
Miksi jakopää(olettaen, että siellä on remmi) olisi tehty äskettäin tai miksi liikkeen tulisi se tehdä vaikka vaihtoväli ei ole lähelläkään? Tuskin liike lähtee tuota maksamaan.
Litrainen Ecoboost. Jos ei oikeat öljyt niin remmi tykkää murentua ja se on ihanan kallista. En muista tarkalleen miten nuo menivät ja minä vuosina kun omat olivat aina niitä isompikoneisia.
 
Litrainen Ecoboost. Jos ei oikeat öljyt niin remmi tykkää murentua ja se on ihanan kallista. En muista tarkalleen miten nuo menivät ja minä vuosina kun omat olivat aina niitä isompikoneisia.

Tiedän kyllä, että se ui öljyssä ja on tarkka oikeista öljyistä.
 
Tiedän kyllä, että se ui öljyssä ja on tarkka oikeista öljyistä.
Joten parempi hoitaa kuntoon. Edellisiin omistajiin ei voi koskaan luottaa käytettyä ostaessa. Tuon tinkaaminen mukaan ei ole mikään ongelma, se vain luonnollisesti pienentää tinkivaraa loppuhinnasta.
 
Kevät tulossa ja autokuumetta jo nyt.
Ostohousut pitäis laittaa vielä jalkaan ja lähteä potkimaan renkaita. Mitä mieltä tällaisesta hybridistä..? Itsellä ei ole kokemusta Suzukeista.
Suzuki Swace farmari 1,8 2 WD GL+automaatti, bensa/sähkö hybridi. Hintaa tällä vuoden 2021 mallilla on 19-21k. Keskikulutus 4,5l/100km ei kuulosta pahalle farkusta

Suzukeista paljonkin hyviä kokemuksia niin omalta kohdalta mitä kavereiden kokemuksista myös. Laatu kohdallaan joten luotettavuus ei ole ongelma. Tietysti yhteistyö Toyotan kanssa ei huononna asemaa ollenkaan.
 
Subaru Outback. Subaruissa on laiskat vaparibensakoneet mutta Outbackissa nyt kuitenkin kohtalaisen puhdikas 2,5.

Onhan niitä vanhempia Forestereita ja Legacyja turbolla ja Outbackeja 3 litran vaparilla. Tribeca 3.6 olisi myös hieno mutta niitä on vähän Suomessa.
 
Suzukeista paljonkin hyviä kokemuksia niin omalta kohdalta mitä kavereiden kokemuksista myös. Laatu kohdallaan joten luotettavuus ei ole ongelma. Tietysti yhteistyö Toyotan kanssa ei huononna asemaa ollenkaan.
Sen verran vain jutellut vanhan tutun kanssa joka korjailee/korjaili Suzukeja merkkipajalla että ovat luotettavia yms. MUTTA jos joku hajoaa niin osien saanti voi olla vaikeaa.
 
Onhan niitä vanhempia Forestereita ja Legacyja turbolla ja Outbackeja 3 litran vaparilla. Tribeca 3.6 olisi myös hieno mutta niitä on vähän Suomessa.

Niin, eikös subaru ilman turboa ole kuin söisi salaatin mäkkärillä...
 
Sen verran vain jutellut vanhan tutun kanssa joka korjailee/korjaili Suzukeja merkkipajalla että ovat luotettavia yms. MUTTA jos joku hajoaa niin osien saanti voi olla vaikeaa.

En tiedä sitten mihin malleihin. Yks kaveri omisti Suzukin merkkikorjaamon, kaksi mekaanikoista nyt eri paikoissa, toinen valtuutetussa Suzuki huollossa, ajaa Swiftillä edelleen, toinen nykyään Toyotalla, ajaa vieläkin Swiftillä. Itse noita uutena myynyt aikoinaan, mutta eipä huonoa sanottavaa ole ollut. Tuohon varaosien saatavuuteen en osaa sanoa nyt yhtään mitään, mutta eipä noita juuri hajoile. Toki jos kolari tms, mutta en tosiaan tiedä mikä tämän hetken tilanne on.
 
Käy suosiolla kokeilemassa paria kolmea neljää eri autoa tai jopa tosiaan eri malleja.

Muista valittaa jokaisesta puutteesta. Katso vaikka esitteestä kaikki mitä varusteita siihen aikanaan sai ja mitä ST-lineen kuuluu ja vertaa mitä tuossa ei ole. Esim tuo automaatti ilmastoinnin puute voi olla yllättävän hyvä ase tingatessa. Ja tarkista MOLEMMAT renkaat etu ja takapäästä. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa heti renkaita.Firman auto ostettiin käytettynä ja oli sen verran uusi ettei kukaan olettanut että olisi renkaita vaihdettu. Oli todennäköisesti vaihdettu vuoden vanhat kesänakit pariin muuhun samanlaiseen ja tuloksena että omassa on kesänakkeina kahta eri rengasta. Niin ja se jakopää, varmista että tehty äskettäin tai että tehdään liikkeen piikkiin ennen ostoa.


Esim. Tammisaaressa on täysin vastaava hieman pienemmillä kilometreillä tonnin halvemmalla hinnalla noin esimerkiksi. Lempäälässä Samalla hinnalla mutta 30tkm vähemmän kilometrei. Muitakin löytyy. Eli jos tuon kanssa lähden tiistaina, oma maksuraja lienee 12 500e.

Tosiaan otan ylös nuo asiat kiitos! Lisää kysymysliutoja vaan tulemaan niin saadaan autokauppias helisemään :)

Ja noita jatkuvasti tulee ja menee. Ei kiire oston kanssa. Teen harkitun päätöksen ku iso hankinta kyseessä.
 

Esim. Tammisaaressa on täysin vastaava hieman pienemmillä kilometreillä tonnin halvemmalla hinnalla noin esimerkiksi. Lempäälässä Samalla hinnalla mutta 30tkm vähemmän kilometrei. Muitakin löytyy. Eli jos tuon kanssa lähden tiistaina, oma maksuraja lienee 12 500e.

Tosiaan otan ylös nuo asiat kiitos! Lisää kysymysliutoja vaan tulemaan niin saadaan autokauppias helisemään :)

Ja noita jatkuvasti tulee ja menee. Ei kiire oston kanssa. Teen harkitun päätöksen ku iso hankinta kyseessä.
Älä tuijota liikaa kilometrejä. Tuossa moni tekee virheen, etenkin alle 100tkm tai juuri alle 200tkm ajetuissa. Se 80tkm/180tkm ajettu voi vaatia seuraavana vuonna isot huollot ja hyvällä tuurilla tietyt kuluvat osat alkavat olla loppu, vs se 120tkm/220tkm ajettu jossa nuo on jo tehty.

Älä osta liian kallista jos siihen ei ole varaa, mutta koska hankinta on sen verran iso, muista että siitä pitää myös nauttia ja joskus se tonni pari lisää voi olla todellakin sen arvoista. Tästä syystä olen itse päätynyt noihin erikoismalleihin ja ties mihin outouksiin. Etsi se mikä tuntuu hyvältä vs muut ja jos hinta täsmää, anna mennä. Bonuksena, nuo erikoismallit pitävät arvonsa yleensä selkeästi paremmin.

@Myrkky ja @sm81, omat keskustelut ovat jo 10vuoden takaa kun mietin Swift Sportin ostoa. Kuulema jos jotain hajosi, varaosa saattoi löytyä heti tai todella pitkän odotuksen jälkeen. Kommentti oli kutakuinkin että mitään ihmeellisempiä ongelmia on todella harvoin, jos hyväksyt muovisuuden ja silloisen väännöttömän vaparikoneen sekä tuon mahdollisen osien odottelun, saat pirun hyvän auton itselle. Yleensä mekaanikot huutelevat todella monesti negatiivisesti autoista joita korjaavat, tässä tapauksessa yllätti tuo suorapuheisuus hyvistä jutuista. Jos olisin kestänyt tuon olemattoman väännön, olisin todennäköisesti ostanut moisen.

EDIT: Minkähän takia tuossa linkin Fiestassa tuo kontti istuu noin huonosti. Niin ja jos olet ostelemassa autoa ilman täys ledejä, varustaudu että eivät ole mitkään maailmaa mullistavat ajovalot. Pärjää niillä halogeeneillä tottakai, mutta jos yhtään enempää tulee pimeää maantietä ajeltua niin voi olla varsin kriittinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan niitä vanhempia Forestereita ja Legacyja turbolla ja Outbackeja 3 litran vaparilla. Tribeca 3.6 olisi myös hieno mutta niitä on vähän Suomessa.
On mutta kun puhe oli 2014 ja uudemmista ja oletan, että sellaisista että Suomesta saa ostettua.

Subarulla kyllä ennen oli ärhäkkää mallistoa. Leonen sai turbokoneella jo 80-luvulla ja 2000-luvulla turbokoneisen Foresterin kiihtyvyys 0-100 oli urheiluautoluokkaa. Silleen vähän harmikin kun ei tullut modernia käyttöauton voimalinjaa eikä edes kunnollista hybridiä.
 
Älä tuijota liikaa kilometrejä. Tuossa moni tekee virheen, etenkin alle 100tkm tai juuri alle 200tkm ajetuissa. Se 80tkm/180tkm ajettu voi vaatia seuraavana vuonna isot huollot ja hyvällä tuurilla tietyt kuluvat osat alkavat olla loppu, vs se 120tkm/220tkm ajettu jossa nuo on jo tehty.

Älä osta liian kallista jos siihen ei ole varaa, mutta koska hankinta on sen verran iso, muista että siitä pitää myös nauttia ja joskus se tonni pari lisää voi olla todellakin sen arvoista. Tästä syystä olen itse päätynyt noihin erikoismalleihin ja ties mihin outouksiin. Etsi se mikä tuntuu hyvältä vs muut ja jos hinta täsmää, anna mennä. Bonuksena, nuo erikoismallit pitävät arvonsa yleensä selkeästi paremmin.

@Myrkky ja @sm81, omat keskustelut ovat jo 10vuoden takaa kun mietin Swift Sportin ostoa. Kuulema jos jotain hajosi, varaosa saattoi löytyä heti tai todella pitkän odotuksen jälkeen. Kommentti oli kutakuinkin että mitään ihmeellisempiä ongelmia on todella harvoin, jos hyväksyt muovisuuden ja silloisen väännöttömän vaparikoneen sekä tuon mahdollisen osien odottelun, saat pirun hyvän auton itselle. Yleensä mekaanikot huutelevat todella monesti negatiivisesti autoista joita korjaavat, tässä tapauksessa yllätti tuo suorapuheisuus hyvistä jutuista. Jos olisin kestänyt tuon olemattoman väännön, olisin todennäköisesti ostanut moisen.

EDIT: Minkähän takia tuossa linkin Fiestassa tuo kontti istuu noin huonosti. Niin ja jos olet ostelemassa autoa ilman täys ledejä, varustaudu että eivät ole mitkään maailmaa mullistavat ajovalot. Pärjää niillä halogeeneillä tottakai, mutta jos yhtään enempää tulee pimeää maantietä ajeltua niin voi olla varsin kriittinen asia.

Oiskoha tuo kontti jäänyt "raolle" kuvaushetkellä. Ei se tuolta kyllä tänää näyttänyt
Mutta kiitos jälleen vinkeistä. Otan kaikki naa muistiin tiistaita varten :)
 
Kaikkea ei kyllä tohon hintaan saa ja taitaa led ajovalot olla aika harvinaisia fiestoissa.
 
Kaikkea ei kyllä tohon hintaan saa ja taitaa led ajovalot olla aika harvinaisia fiestoissa.
Juu voi hyvin olla. Lähinnä että tiedostaa erot. Toisekseen tuo ettei se viimeisen euron säästö ole aina se järkevin. Joskus se budjetin kasvattaminen kannattaa. Enkä tarkoita että esim ST olisi ainoa mikä kannattaa ostaa. Mutta esim Vignale malleja kannattaa myös katsella. Penkit eivät ole yhtä sporttiset, mutta noita sai myös varsin sporttisina setuppeina ja ovat ainakin viimeisen vilkaisun perusteella pitäneet arvonsa paremmin kuin muut mallit, poislukien ST joka istuu hiukan Vignalen yläpuolella (koska ST:ssä ei ollut esim moottorivalintoja tai muita isosti hintaan vaikuttavia optioita).

Tuohon budjettiasiaan kannattaa ottaa huomioon korot, mahdollinen viimeinen maksuerä jne. Käytetty voi maksaa kuussa melkein samat kuin uusi, jos saat sopivat korkotarjoukset tai olet valmis kasvattamaan vikaa erää hiukan enemmän. Käytetyissä kun ainakin OLI huomattavasti paskemmat korkotarjoukset vs uudet. Tällä hetkellä itsellä ei mitään hajua koska hyppäsin Teslan myytyäni old school autoiluun ja vapaa autoetu sitten hoitaa modernit arkiajot.
 
@Myrkky ja @sm81, omat keskustelut ovat jo 10vuoden takaa kun mietin Swift Sportin ostoa. Kuulema jos jotain hajosi, varaosa saattoi löytyä heti tai todella pitkän odotuksen jälkeen. Kommentti oli kutakuinkin että mitään ihmeellisempiä ongelmia on todella harvoin, jos hyväksyt muovisuuden ja silloisen väännöttömän vaparikoneen sekä tuon mahdollisen osien odottelun, saat pirun hyvän auton itselle. Yleensä mekaanikot huutelevat todella monesti negatiivisesti autoista joita korjaavat, tässä tapauksessa yllätti tuo suorapuheisuus hyvistä jutuista. Jos olisin kestänyt tuon olemattoman väännön, olisin todennäköisesti ostanut moisen.

Tänään muistin kysyä entiseltä Suzuki- nykyiseltä Toyota asentajalta miten nuo varaosat. Peruskamaa toki löytyy suomen ja euroopan varastosta. Sitten jos jotain jotain spessumpaa (mitä hajoaa vaikka kolarissa), niin kummallakin merkillä voi kestää sen 3kk kun tilataan japanista. Ja sama pätee käytännössä kaikkiin muihinkin merkkeihin mitä eurooppaa kauempana valmistetaan. Fordia en muistanut kysyä vaikka sekin kuuluu nykyään hänen toimenkuvaan.

Tuli mieleen tuoreehko uutinen Maxus tila-autosta, uutena ostettu (muistaakseni) sitten kolari. Korjataanhan se mutta valmista tulee vuonna 2025, siinä kohtaa on kestänyt kolarista jo vuosi. Koska osien toimitus nyt vähän kestää. En löytänyt IS enkä IL, niin en nyt muista mistä sen oikein luin, tai osannut hakea.
 
Tänään muistin kysyä entiseltä Suzuki- nykyiseltä Toyota asentajalta miten nuo varaosat. Peruskamaa toki löytyy suomen ja euroopan varastosta. Sitten jos jotain jotain spessumpaa (mitä hajoaa vaikka kolarissa), niin kummallakin merkillä voi kestää sen 3kk kun tilataan japanista. Ja sama pätee käytännössä kaikkiin muihinkin merkkeihin mitä eurooppaa kauempana valmistetaan. Fordia en muistanut kysyä vaikka sekin kuuluu nykyään hänen toimenkuvaan.

Tuli mieleen tuoreehko uutinen Maxus tila-autosta, uutena ostettu (muistaakseni) sitten kolari. Korjataanhan se mutta valmista tulee vuonna 2025, siinä kohtaa on kestänyt kolarista jo vuosi. Koska osien toimitus nyt vähän kestää. En löytänyt IS enkä IL, niin en nyt muista mistä sen oikein luin, tai osannut hakea.
Vitara ja S-Cross tehdään muuten Euroopan markkinoille Unkarissa. Tätä ennen siellä on tehty 2- ja 3-koppasta Swiftiä.

Current production
Former production
 
Mikä auto emännälle. budjetti n. 10k€, automaatti, bensa, sedani, mahdollisimman uusi ja luotettava, jotain perusvarusteita (vakkari, p-tutkat)
 
Nollapostaus, keskustelun häiriköinti
Paras auto olisi Suomessa valmistettu petroli Talbot, luotettava ja tyylikäs maanteiden kuningas.
 
Otin muistiinpanoja tuohon Ford Fiestaan liittyen mutta mitä kaikkea muuta hyvä ottaa huomioon / kysyä / mahdollisesti tinkaa mikäli puutteita löytyy? Laitoin nyt ylös seuraavia:
- Lommot / jäljet pinnassa
- Varustepuutokset mm. halogeenilamput ja ei adaptiivista vakkaria
- Jakopää huollettu? Jos ei, liikkeen piikkiin (90tkm ajettu joten mahdollisesti isompia huoltoja tulossa)
- Aukoton huoltohistoria ja onko käytetty oikeaa öljyä, koska öljypumpun märkähihna
- Kitkarenkaat miinus
- Kesärenkaiden kunto
 
Otin muistiinpanoja tuohon Ford Fiestaan liittyen mutta mitä kaikkea muuta hyvä ottaa huomioon / kysyä / mahdollisesti tinkaa mikäli puutteita löytyy? Laitoin nyt ylös seuraavia:
- Lommot / jäljet pinnassa
- Varustepuutokset mm. halogeenilamput ja ei adaptiivista vakkaria
- Jakopää huollettu? Jos ei, liikkeen piikkiin (90tkm ajettu joten mahdollisesti isompia huoltoja tulossa)
- Aukoton huoltohistoria ja onko käytetty oikeaa öljyä, koska öljypumpun märkähihna
- Kitkarenkaat miinus
- Kesärenkaiden kunto
Renkaista vielä, tarkista etenkin renkaiden sisäreunat. Jos noita vie yhtään innokkaampi kuski niin sisäkurvin takarengas kevenee tai nousee jopa ilmaan ilmaan, kuluttaen renkaan sisäreunaa. Kumit saattavat näyttää melkein uusilta ulkoreunasta vaikka sisäpuolella juuri ja juuri pintaa.

Ei sillä että myyjä tietäisi tai kertoisi, mutta kannattaa se kysellä onko ollut kolareissa.
 
Tänään muistin kysyä entiseltä Suzuki- nykyiseltä Toyota asentajalta miten nuo varaosat. Peruskamaa toki löytyy suomen ja euroopan varastosta. Sitten jos jotain jotain spessumpaa (mitä hajoaa vaikka kolarissa), niin kummallakin merkillä voi kestää sen 3kk kun tilataan japanista. Ja sama pätee käytännössä kaikkiin muihinkin merkkeihin mitä eurooppaa kauempana valmistetaan. Fordia en muistanut kysyä vaikka sekin kuuluu nykyään hänen toimenkuvaan.

Tuli mieleen tuoreehko uutinen Maxus tila-autosta, uutena ostettu (muistaakseni) sitten kolari. Korjataanhan se mutta valmista tulee vuonna 2025, siinä kohtaa on kestänyt kolarista jo vuosi. Koska osien toimitus nyt vähän kestää. En löytänyt IS enkä IL, niin en nyt muista mistä sen oikein luin, tai osannut hakea.
 
Renkaista vielä, tarkista etenkin renkaiden sisäreunat. Jos noita vie yhtään innokkaampi kuski niin sisäkurvin takarengas kevenee tai nousee jopa ilmaan ilmaan, kuluttaen renkaan sisäreunaa. Kumit saattavat näyttää melkein uusilta ulkoreunasta vaikka sisäpuolella juuri ja juuri pintaa.

Ei sillä että myyjä tietäisi tai kertoisi, mutta kannattaa se kysellä onko ollut kolareissa.

Noutit ylhäällä kiitos! Ja vaikka en tätä ostaiskaa nii onpa muistilista muihin Fiestoihin :D
 
Noutit ylhäällä kiitos! Ja vaikka en tätä ostaiskaa nii onpa muistilista muihin Fiestoihin :D
Jos päädyt muihin Fordin malleihin, sama ominaisuus löytyy monesta muustakin euro Fordista. MK5-8 Fiestat, MK1-3 Focukset (farkut ei samaa ongelmaa), Puma rajallisissa määrin jne.
 
Jos päädyt muihin Fordin malleihin, sama ominaisuus löytyy monesta muustakin euro Fordista. MK5-8 Fiestat, MK1-3 Focukset (farkut ei samaa ongelmaa), Puma rajallisissa määrin jne.

Tänää käyn koepolkasee uusiks ja katsastan muute läpi. Jos autossa kaikki kondiksessa niin on silti ihme, että tuon ostan vaikka hinta olisi alle 13000€. Jotenki tää hankinta vaan ahdistaa tietäen että auto on maailman surkein sijoitus :D

Hyvä ehkä vedota pariin muuhun vastaavanlaiseen jossa toisessa on kilometrei 30tkm vähemmän, mutta hinta sama. Toisessa kilometrejä lähes sama ja tonnin halvemmalla hintalapulla.
 
Tänää käyn koepolkasee uusiks ja katsastan muute läpi. Jos autossa kaikki kondiksessa niin on silti ihme, että tuon ostan vaikka hinta olisi alle 13000€. Jotenki tää hankinta vaan ahdistaa tietäen että auto on maailman surkein sijoitus :D

Hyvä ehkä vedota pariin muuhun vastaavanlaiseen jossa toisessa on kilometrei 30tkm vähemmän, mutta hinta sama. Toisessa kilometrejä lähes sama ja tonnin halvemmalla hintalapulla.
Jätät vain röyhkeän tarjouksen johon itse olisit suunnilleen tyytyväinen, edellisestä scoutista tarjosin 2900€ alle pyynnin, myyjä sanoi ettei onnistu mitenkään mutta ulko-ovesta poistuessani huusi vielä perään että tule takaisin, tehdään kaupat.

Tietysti jos se auto ei tunnu "omalta" niin mitäpä siitä tarjoamaankaan.
 
Tänää käyn koepolkasee uusiks ja katsastan muute läpi. Jos autossa kaikki kondiksessa niin on silti ihme, että tuon ostan vaikka hinta olisi alle 13000€. Jotenki tää hankinta vaan ahdistaa tietäen että auto on maailman surkein sijoitus :D

Hyvä ehkä vedota pariin muuhun vastaavanlaiseen jossa toisessa on kilometrei 30tkm vähemmän, mutta hinta sama. Toisessa kilometrejä lähes sama ja tonnin halvemmalla hintalapulla.
Tinkiä pitää aina. Ja kuten Jarkki sanoikin, paikoin aika röyhkeästikin. Pitää myös muistaa että se ensimmäinen tarjous on vain ensimmäinen erä. Olen pisimmillään vääntänyt auton hinnasta 3viikkoa vai melkein 4viikkoa, autosta joka oli jo tehdastilattu meikäläisen spekseillä. Jos myyjä ei ole valmis neuvottelemaan eikä suostu tinkimään, kävele pois.

Oma näkemys on aina ollut se että autoilu on jo muutenkin helvetin kallista, joten parempi sitten edes nauttia siitä. Siksi on monet lomareissut jäänyt välistä kun auto tekee isoa lovea. Jos ei nyt olisi työsuhdeautoa niin ajelisin jollain tehomallilla 100 varmasti. Tällä hetkellä ainoa oma auto on 1990 museokilpinen Mazda MX-5, saa sitten siitä ne ilot. Taloudellisesti ei mitään järkeä pitää pihalla kahta autoa... mutta elämä on.
 
Ei tullut kauppoja ;) Ei päästy hinnasta sopuun. Katson muita vaihtoehtoja ja aina voin soittaa takas ja hyväksyä sen minkä myyjä tarjosi, mikäli auto ei toiselle ole mennyt kaupaksi.
 
Ei tullut kauppoja ;) Ei päästy hinnasta sopuun. Katson muita vaihtoehtoja ja aina voin soittaa takas ja hyväksyä sen minkä myyjä tarjosi, mikäli auto ei toiselle ole mennyt kaupaksi.

Välillä sitäkin näkee, että jos oma jätetty tinkitarjous oli ns. suhteellisen järjellinen vs. muut vastaavat myynnissä olevat, niin saattaa ennen kuunvaihdetta piristä puhelin, että josko hierottas vielä vähän. Jos auto ei siis liiku muuten. Kalenterikuukausikohtaisilla provikoilla on ihmeellinen voima.
 
Välillä sitäkin näkee, että jos oma jätetty tinkitarjous oli ns. suhteellisen järjellinen vs. muut vastaavat myynnissä olevat, niin saattaa ennen kuunvaihdetta piristä puhelin, että josko hierottas vielä vähän. Jos auto ei siis liiku muuten. Kalenterikuukausikohtaisilla provikoilla on ihmeellinen voima.

Juu siis pariin vastaavaan tai jopa kolmeen verrattuna, mun tarjous ylitti jo oman kipurajan. Voin sanoa ettei puhuttu ku muutaman satasen erosta.

Tiedustelen tässä just nyt noiden muiden vaihtoehtojen huoltohistoriaa ja muita tietoja :)
 
Terve. Pidempään seurannut tätä foorumia mutta ajattelin nyt kysäistä kommentteja. Taustatietona se, että maantieajoa tulee varmaan noin 40% ajosta ja rekoistakin täytyisi välillä päästä ohi ilman että kiihdyttäminen vaatii kiitoradan. Yhteensä ajelua noin 14 000 kilsaa vuodessa. Bensalla mennään, tai kevyt hybridillä (lataus ei onnistu), mutta toki taloudellisuus mielessä. Hintahaarukkaa olen pitänyt siinä 16-25k. Tavaraa on välillä sen verran että farkku haussa.

Muilta osin en ole kovinkaan ronkkeli, nykyinen ja ainoa omistamani auto on vm 2005 volkkari jossa varusteluna vakkari ja ilmastointi. Toki tässä hintaluokassa olettaisi saavan esim tutkaa tai kameraa, apple / android yhteensopivuutta, mäkiavustinta ja ehkä parempia ajovaloja. Äänieritys ja ajotuntuma on vaatimuksena luokkaa ok, mutta tokihan niiden kohdalla parempaa ottaa jos vain tarjolla. Auto siis enemmänkin vain kulkuvälineenä. Huollot hoidan liikkeessä ja mieluiten olisin siellä vain kerran vuodessa.

Itsellä tullut nyt mieleen nämä
- Corolla 2,0l versio
- Hyundai i30 wagon 1,5l (hybrid) facelift versio
- perus octavia ja passat. VAG autot vain jostain syystä arveluttavat nykyään.

Toyotaa ja huyndaita on tarkoitus käydä katsomassa liikkeessä ja ottaa koeajolle, mutta aina kiva kuulla mielipiteitä. Mikään kiire tässä ei ole, joten tutkailen ihan rauhassa.
 
Terve. Pidempään seurannut tätä foorumia mutta ajattelin nyt kysäistä kommentteja. Taustatietona se, että maantieajoa tulee varmaan noin 40% ajosta ja rekoistakin täytyisi välillä päästä ohi ilman että kiihdyttäminen vaatii kiitoradan. Yhteensä ajelua noin 14 000 kilsaa vuodessa. Bensalla mennään, tai kevyt hybridillä (lataus ei onnistu), mutta toki taloudellisuus mielessä. Hintahaarukkaa olen pitänyt siinä 16-25k. Tavaraa on välillä sen verran että farkku haussa.

Muilta osin en ole kovinkaan ronkkeli, nykyinen ja ainoa omistamani auto on vm 2005 volkkari jossa varusteluna vakkari ja ilmastointi. Toki tässä hintaluokassa olettaisi saavan esim tutkaa tai kameraa, apple / android yhteensopivuutta, mäkiavustinta ja ehkä parempia ajovaloja. Äänieritys ja ajotuntuma on vaatimuksena luokkaa ok, mutta tokihan niiden kohdalla parempaa ottaa jos vain tarjolla. Auto siis enemmänkin vain kulkuvälineenä. Huollot hoidan liikkeessä ja mieluiten olisin siellä vain kerran vuodessa.

Itsellä tullut nyt mieleen nämä
- Corolla 2,0l versio
- Hyundai i30 wagon 1,5l (hybrid) facelift versio
- perus octavia ja passat. VAG autot vain jostain syystä arveluttavat nykyään.

Toyotaa ja huyndaita on tarkoitus käydä katsomassa liikkeessä ja ottaa koeajolle, mutta aina kiva kuulla mielipiteitä. Mikään kiire tässä ei ole, joten tutkailen ihan rauhassa.
Selaa vähän meikäläisen vanhoja viestejä koskien tuota Corollaa. En jaksa uudelleen kirjoitella, mutta kertonee paljon että on itsellä Corolla 2.0 hybrid HB on huonoimmat autot mitä olet koskaan ajanut listan kärjessä.
 
Viikon olen katsellut joitakin itselataavia hybridejä ja finaalissa on kaksi ehdokasta, molemmat vm2021.
- Suzuki Swace 1,8 HYBRID 2WD GL+ CVT-aut / Ratinlämmitys / Peruutuskamera / Bluetooth, kulutus 4,5l/100km
- Renault Arkana E-TECH 145 Hybrid Intens, kulutus 5l/100km


Polttoainekulutuksessa ei ole suurta eroa mutta Arkanan ominaisuuksissa mainitaan että se käyttää kaupunkiajossa sähköä 80%.
Meillä on ajot suunnilleen tätä luokkaa eli 70% lyhyitä matkoja ja 30% maantieajoa. Kumpaakaan en ole vielä koeajanut. Farkulle ei sinänsä ole tarvetta mutta ei siitä haittaakaan ole. Rellun hintapyyntö on 2k enemmän mutta ehkä on tinkivaraa.
 
Noista kahdesta olettaisin varmemmaksi, usealta eri kantilta, tuon meikatun Corollan.

Arkana varmasti hyvä ajaa, mutta... Varsinkin kun ajot tuolla profiililla, joten matkustaminen on lyhytaikaista.
 
Onkos kokemuksia Myydään Peugeot 5008 2018 - ZLU-576 | Kamux Peugeot 5008 ?


CarWow tais tykätä. Itelleki kiinnostavia ominaisuuksia; kuten etupenkin taitto alas pitkää tavaraa varten ja ison oloinen toinen rivi..

Vähän hintavia omaan makuun kakkosautoksi, mutta mitenkä yleisesti ottaen nuo 5008 Peogeotit; mitä kannattaa varoa?
Yksiä harvoja "halpoja" isoja autoja kuitenkin.
 
Välillä sitäkin näkee, että jos oma jätetty tinkitarjous oli ns. suhteellisen järjellinen vs. muut vastaavat myynnissä olevat, niin saattaa ennen kuunvaihdetta piristä puhelin, että josko hierottas vielä vähän. Jos auto ei siis liiku muuten. Kalenterikuukausikohtaisilla provikoilla on ihmeellinen voima.

Näitä juttuja kuulee ihan jatkuvasti kaikilta, mutta alaa läheltä seuraavana en muista koskaan kuulleeni näin oikeasti käyneen.
Toinen samanlainen legenda on se että ollaan menossa ostamaan autoa jostain paikasta X mutta ei saada palvelua. Tämän jälkeen haetaan auto paikasta Y käteisellä ja mennään paikkaan X tilittämään että mitäs ette palvelleet.
 
Noihin bensamoottoreihin älä koske. Diesel ainoa valinta jos vastapuoli on Puretec.
Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 066
Viestejä
4 667 580
Jäsenet
76 549
Uusin jäsen
Tare96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom