Mikä auto minulle?

Eri asia olisi sitten myydä auto itse pois markkinahintaan (tai vähän alle), mutta en oikein edes tiedä kuinka käytännössä tämän hintaisten autojen myynti yksityisille tapahtuu. Saako yksityishenkilö järkeviä rahoitustarjouksia käytettyihin ajoneuvoihin jos siis yksityinen ostaa yksityiseltä.

kannattaa kokeilla autovexiä tai baanaa vaikkapa ihan piruuttaan. Näkeepähän mitä liikkeet suoralla kaupalla tarjoavat. Ei ole kuitenkaan mikään pakko myydä korkeimmalle tarjoajalle. Yksityiselle tuon hintaluokan auton myynnin mahdollisuudet on melkolailla nollissa. Poikkeuksiakin toki varmasti on.

Joskus noissa huutokaupoissa saa ihan hyvin. Möin viimekeväänä -19 suzuki vitaran autovexin kautta ja sain siitä 16500€ pihasta noudettuna. Nyt 9kk myöhemmin ilmoitus oli kadonnut ja viimeisin hintapyyntö liikkeellä oli 16290€

Syksyllä ostin -15 vuoden octavia scoutin hintaan 14k kuluineen ja kuukautta myöhemmin möin sen baanan kautta hintaan 14200€, ei huonosti tuokaan ja jäi vielä liikkeellekkin vähän voita päälle.

Ei se kokeilu mitään maksakkaan niin eipä siinä juuri hävittävää ole.
 
Tätä käyn varmaa viikonloppuna koeajaa: Tuosta viel tinkais vähä. Harmittavasti takuu ummessa jo, mutta mielestäni tuo alkaa olemaan jo aika kohtuullinen mitä vastaavia katsellut.

Tässä vielä toinen, missä isompi kone: https://www.nettiauto.com/ford/fiesta/14075222, mutta varustus muuten huonompi.

Onhan noita Fordeja ja jatkuvasti tulee uusia myyntiin :D Hauska katsella näitä.
Öljykylpyhihna kannattaa huomioida noissa, pitää olla varmasti aukoton huoltohistoria. Voi tulla kallis ylläri jos menee koko kone paskaksi, ketjullisessa 1.0 ecoboostissa on yhä öljypumpulla se märkähihna joka ei ole ikuinen.
 
Tätä käyn varmaa viikonloppuna koeajaa: Tuosta viel tinkais vähä. Harmittavasti takuu ummessa jo, mutta mielestäni tuo alkaa olemaan jo aika kohtuullinen mitä vastaavia katsellut.

Tässä vielä toinen, missä isompi kone: https://www.nettiauto.com/ford/fiesta/14075222, mutta varustus muuten huonompi.

Onhan noita Fordeja ja jatkuvasti tulee uusia myyntiin :D Hauska katsella näitä.
Huomasithan muuten automaatti-ilmastoinnin puutteen. En tullut edes ajatelleeksi että noita sai vielä manuaali-ilmastoinnilla. Muita puutteita tosiaan tuo teho jos halusit jotain sporttista. Fiesta 100hp koneella ei ole sporttinen. Pitää ehdottomasti olla vähintään se 125hp malli.

Katsos huvikseen paljonko joutuisi köyhtymään vähän enemmän ajetusta ST:sta, itsellä ei siis mitään hajua. Joku vähän enemmän ajettu ja esim ilman monelle ST:n ostajalle olennaista performance packiä (mm. vaihtovalo, tasauspyörästön lukko jne.) voisi ehkä saada aika lähelle jotain paremmin varustellun normi Fiestan hintoja. Niissä olisi about kaikki mahdollinen aktiivi vakkaria lukuunottamatta vakiona (omassa taisi olla kolme optiota, lasikatto, performance pack ja joku), on teho, on parempi sisustus (mielipideasia) jne. Bonuksena, kulutus on oikeasti yllättävän pieni jos et ole joka paikassa kaasu pohjassa. Matka-ajossa toki hiukan huono kun penkki oli aivan mahtava sporttisempaan ajoon, mutta matka-ajossa ei liikaa sitten asentoa vaihdeltu ja putkisto oli pidemmillä matkoilla hiukan korviin käyvä. Tosin tuo putkisto juttukin olisi takuulla helpottanut jos olisi ollut normaali modessa. Sport modella (en tykännyt ideasta kahdella käyvästä kolmesylinterisestä aka sylinterinlepuutuksesta ja tykkäsin äänistä sekä ajettavuudesta enemmän sport modessa) on aavistuksen äänekkäämpi mutta ennen kaikkea ääni on eri taajuudella mikä oli ainakin motarilla huomattavasti normi modea kuuluvampi.
 
Mulle ei oo väliä onko ilmastointi manuaalinen vai automaatti :) Ja tuo 100hp nyt männöö jos auto muute on jeppis.
Mutta! Minäpä tsiigailen noita ST malleja mitä löytyypi kiitos ;)

PS: Automaattivaihteistot karsin pois. Tykkään veivaa tattia!
 
Mitkäs noista Astra K:n moottoreista on nyt ne parhaat vaihtoehdot? Oliko niiden automaattilaatikoissa eroja? En ole mikään vauhtipää, joten rauhallinenkin kiihtyvyys kelpaa, mutta mukavuutta ja luotettavuutta olis haussa.
 
Mulle ei oo väliä onko ilmastointi manuaalinen vai automaatti :) Ja tuo 100hp nyt männöö jos auto muute on jeppis.
Mutta! Minäpä tsiigailen noita ST malleja mitä löytyypi kiitos ;)

PS: Automaattivaihteistot karsin pois. Tykkään veivaa tattia!
Juu ei lähinnä mietin että jos moinen on jätetty pois, mitä muuta on jätetty pois.

Onneksesi Fiestassa kuin Fiestassa on pirun hyvä keppi hämmentää. Miinuksena mainittava ainoastaan se että poltat kesällä vaihdekaavion kämmeneesi ja talvella jäädytät kätesi vaihdekeppiin jos et ole varuillasi.
 
Öljykylpyhihna kannattaa huomioida noissa, pitää olla varmasti aukoton huoltohistoria. Voi tulla kallis ylläri jos menee koko kone paskaksi, ketjullisessa 1.0 ecoboostissa on yhä öljypumpulla se märkähihna joka ei ole ikuinen.

Joo, tästä löytyy googlettamalla lukuisia esimerkkejä suomestakin. Olikohan Englannissa ollut joku takaisinkutsukampanjakin näiden öljyhihnallisten korjaamiseksi.
 
Itse kyllä skippaisin Qashqait. Parilla tutulla ollut ja eivät ole kyllä kehuneet. Vuosimalleina 2015 ja 2018.
Auto muuten hyvä ja mukava ajella, mutta kyllästyivät korjaamaan kaiken maailman sähkövikoja jota alkoi jo ilmetä aika paljon 100-200 tkm kieppeillä. 2018 vaihtoivat jo moottorin ohjausyksikön 115tkm kohdalla.
Kaveri hankki noin 2015 vuosimallin Cashguyn (DIG-T) ja mystistä tärinä ongelmaa, en tiedä onko vieläkään saaneet kuntoon. Lisäksi määräaikaishuollosta tuli lista kaikesta kivasta mitä voisi/tulisi/pitäisi korjata ja hinta arviossa mentiin viisinumeroisiin lukemiin (korjaukset maksaisi lähes saman verran mitä autosta maksettiin).
 
Mitkäs noista Astra K:n moottoreista on nyt ne parhaat vaihtoehdot? Oliko niiden automaattilaatikoissa eroja? En ole mikään vauhtipää, joten rauhallinenkin kiihtyvyys kelpaa, mutta mukavuutta ja luotettavuutta olis haussa.
Litrainen ect on automatisoitu manuaali, ehkä ei pahimmasta päästä sarjassaan, mutta ei kuitenkaan perinteinen automaatti toiminnaltaan. Litrainen manuaali ennemmin. Tai mistä kukin tykkää. 1.4 kai se bensavehkeistä suositumpi ja perinteinen automaattilaatikko, jotka GM osaa. Uusimmissa facelifteissa 3-sylinterisiä 1.2-1.4 joista varmaan vähemmän kokemuksia, vielä. Kone gm-sukua, ei ranskalainen, Opel kun myytiin PSA:lle. Eli periaatteessa käyttökokemuksia voi ettiä jostain atlantin takaa myös… Uudemmissa myös automaattivaihteisto on CVT-tyyppinen, jotka on perinteisesti mielletty hankalammaksi korjata kuin tavalliset automaatit. JOS hajoaa siis. Vetomassa cvt:ssä nolla tai pieni huomasin kun kattelin noita pari vuotta sitten. Mikä ei erityisesti herätä luottamusta.
 
Automatisoitu manuaali = ei ihan budjetti riittänyt kaksoiskytkimeen saatika momentinmuuntimeen.
 
Litrainen ect on automatisoitu manuaali, ehkä ei pahimmasta päästä sarjassaan, mutta ei kuitenkaan perinteinen automaatti toiminnaltaan. Litrainen manuaali ennemmin. Tai mistä kukin tykkää. 1.4 kai se bensavehkeistä suositumpi ja perinteinen automaattilaatikko, jotka GM osaa. Uusimmissa facelifteissa 3-sylinterisiä 1.2-1.4 joista varmaan vähemmän kokemuksia, vielä. Kone gm-sukua, ei ranskalainen, Opel kun myytiin PSA:lle. Eli periaatteessa käyttökokemuksia voi ettiä jostain atlantin takaa myös… Uudemmissa myös automaattivaihteisto on CVT-tyyppinen, jotka on perinteisesti mielletty hankalammaksi korjata kuin tavalliset automaatit. JOS hajoaa siis. Vetomassa cvt:ssä nolla tai pieni huomasin kun kattelin noita pari vuotta sitten. Mikä ei erityisesti herätä luottamusta.
Kiitos erittäin kattavasta vastauksesta!
 
Hmm, mikähän auto seuraavaksi. N. 5k€, farmari bensa. Vetokoukku ja plussaa ajettavuudesta. Ajoa tulee 20km/suunta muutaman kerran viikossa ja satunnaisia pidempiä reissuja. (100-200km).
 
Hmm, mikähän auto seuraavaksi. N. 5k€, farmari bensa. Vetokoukku ja plussaa ajettavuudesta. Ajoa tulee 20km/suunta muutaman kerran viikossa ja satunnaisia pidempiä reissuja. (100-200km).
Joku budjettiin uppoava Focus, mutta ei mikään litran ecoboost, jos sellaisia hakuun osuu.
 
Pitää vielä laskea tuo skenaario vaikka tästä 3-vuotta eteenpäin, mutta uskoisin että menee melkein +-0 tilanteeksi johtuen juuri tuosta, että nyt jos myy niin vaihtotapahtumassa joutuu ottamaan jopa 6000-8000€ siipeensä.

Eri asia olisi sitten myydä auto itse pois markkinahintaan (tai vähän alle), mutta en oikein edes tiedä kuinka käytännössä tämän hintaisten autojen myynti yksityisille tapahtuu. Saako yksityishenkilö järkeviä rahoitustarjouksia käytettyihin ajoneuvoihin jos siis yksityinen ostaa yksityiseltä.


Kilometrejä tuli ensimmäisenä vuonna 30tkm ja tästä eteenpäin uskoisin että vakiintuu 20tkm tasolle. Nyt tosiaan autoliikkeelle jos myisi niin hyvitysarvo olisi n. 6000€ alempi, kuin mikä on rahoituksen jäljellä oleva summa.

Ei mitään järkeä vaihtaa otat pataan vielä toisestakin autosta liikkeen katteen verran. Tuohan 6000e on noin vuoden lyhennykset autoon. Lisäksi kannattaa arpoa se skenaario 5-10v, kun sähköautot lähestyy polttisten hintaa n. 20ke käytetyistä harva valitsee polttista ja sähköautoja ei riitäkään kaikille halukkaille nykyisellä myyntitahdilla. Toki kristallipalloa ei ole kellään arvauksia.
 
Kevät tulossa ja autokuumetta jo nyt.
Ostohousut pitäis laittaa vielä jalkaan ja lähteä potkimaan renkaita. Mitä mieltä tällaisesta hybridistä..? Itsellä ei ole kokemusta Suzukeista.
Suzuki Swace farmari 1,8 2 WD GL+automaatti, bensa/sähkö hybridi. Hintaa tällä vuoden 2021 mallilla on 19-21k. Keskikulutus 4,5l/100km ei kuulosta pahalle farkusta
 
Kevät tulossa ja autokuumetta jo nyt.
Ostohousut pitäis laittaa vielä jalkaan ja lähteä potkimaan renkaita. Mitä mieltä tällaisesta hybridistä..? Itsellä ei ole kokemusta Suzukeista.
Suzuki Swace farmari 1,8 2 WD GL+automaatti, bensa/sähkö hybridi. Hintaa tällä vuoden 2021 mallilla on 19-21k. Keskikulutus 4,5l/100km ei kuulosta pahalle farkusta
Eikös Swace ole uudelleen brändätty Corolla?
 
Juu ei lähinnä mietin että jos moinen on jätetty pois, mitä muuta on jätetty pois.

Onneksesi Fiestassa kuin Fiestassa on pirun hyvä keppi hämmentää. Miinuksena mainittava ainoastaan se että poltat kesällä vaihdekaavion kämmeneesi ja talvella jäädytät kätesi vaihdekeppiin jos et ole varuillasi.

Kävin tänää koeponnistaa yhtä ST-linen 125heppasta Fiestaa ja tykästyin heti. En heti ruennut kauppoja tekee ku halusin että pesevät ja kiillottavat sen tiistaita varten ja samalla listaan liuta kyssäreitä sekä tingin viimeiseen asti.

Saa nähdä paljonko taipuu hinnassa.
 
Kävin tänää koeponnistaa yhtä ST-linen 125heppasta Fiestaa ja tykästyin heti. En heti ruennut kauppoja tekee ku halusin että pesevät ja kiillottavat sen tiistaita varten ja samalla listaan liuta kyssäreitä sekä tingin viimeiseen asti.

Saa nähdä paljonko taipuu hinnassa.
Käy suosiolla kokeilemassa paria kolmea neljää eri autoa tai jopa tosiaan eri malleja.

Muista valittaa jokaisesta puutteesta. Katso vaikka esitteestä kaikki mitä varusteita siihen aikanaan sai ja mitä ST-lineen kuuluu ja vertaa mitä tuossa ei ole. Esim tuo automaatti ilmastoinnin puute voi olla yllättävän hyvä ase tingatessa. Ja tarkista MOLEMMAT renkaat etu ja takapäästä. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa heti renkaita.Firman auto ostettiin käytettynä ja oli sen verran uusi ettei kukaan olettanut että olisi renkaita vaihdettu. Oli todennäköisesti vaihdettu vuoden vanhat kesänakit pariin muuhun samanlaiseen ja tuloksena että omassa on kesänakkeina kahta eri rengasta. Niin ja se jakopää, varmista että tehty äskettäin tai että tehdään liikkeen piikkiin ennen ostoa.
 
Käy suosiolla kokeilemassa paria kolmea neljää eri autoa tai jopa tosiaan eri malleja.

Muista valittaa jokaisesta puutteesta. Katso vaikka esitteestä kaikki mitä varusteita siihen aikanaan sai ja mitä ST-lineen kuuluu ja vertaa mitä tuossa ei ole. Esim tuo automaatti ilmastoinnin puute voi olla yllättävän hyvä ase tingatessa. Ja tarkista MOLEMMAT renkaat etu ja takapäästä. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa heti renkaita.Firman auto ostettiin käytettynä ja oli sen verran uusi ettei kukaan olettanut että olisi renkaita vaihdettu. Oli todennäköisesti vaihdettu vuoden vanhat kesänakit pariin muuhun samanlaiseen ja tuloksena että omassa on kesänakkeina kahta eri rengasta. Niin ja se jakopää, varmista että tehty äskettäin tai että tehdään liikkeen piikkiin ennen ostoa.

Miksi jakopää(olettaen, että siellä on remmi) olisi tehty äskettäin tai miksi liikkeen tulisi se tehdä vaikka vaihtoväli ei ole lähelläkään? Tuskin liike lähtee tuota maksamaan.
Kyseessä kuitenkin yli tonnin remontti.
 
Miksi jakopää(olettaen, että siellä on remmi) olisi tehty äskettäin tai miksi liikkeen tulisi se tehdä vaikka vaihtoväli ei ole lähelläkään? Tuskin liike lähtee tuota maksamaan.
Litrainen Ecoboost. Jos ei oikeat öljyt niin remmi tykkää murentua ja se on ihanan kallista. En muista tarkalleen miten nuo menivät ja minä vuosina kun omat olivat aina niitä isompikoneisia.
 
Litrainen Ecoboost. Jos ei oikeat öljyt niin remmi tykkää murentua ja se on ihanan kallista. En muista tarkalleen miten nuo menivät ja minä vuosina kun omat olivat aina niitä isompikoneisia.

Tiedän kyllä, että se ui öljyssä ja on tarkka oikeista öljyistä.
 
Tiedän kyllä, että se ui öljyssä ja on tarkka oikeista öljyistä.
Joten parempi hoitaa kuntoon. Edellisiin omistajiin ei voi koskaan luottaa käytettyä ostaessa. Tuon tinkaaminen mukaan ei ole mikään ongelma, se vain luonnollisesti pienentää tinkivaraa loppuhinnasta.
 
Kevät tulossa ja autokuumetta jo nyt.
Ostohousut pitäis laittaa vielä jalkaan ja lähteä potkimaan renkaita. Mitä mieltä tällaisesta hybridistä..? Itsellä ei ole kokemusta Suzukeista.
Suzuki Swace farmari 1,8 2 WD GL+automaatti, bensa/sähkö hybridi. Hintaa tällä vuoden 2021 mallilla on 19-21k. Keskikulutus 4,5l/100km ei kuulosta pahalle farkusta

Suzukeista paljonkin hyviä kokemuksia niin omalta kohdalta mitä kavereiden kokemuksista myös. Laatu kohdallaan joten luotettavuus ei ole ongelma. Tietysti yhteistyö Toyotan kanssa ei huononna asemaa ollenkaan.
 
Subaru Outback. Subaruissa on laiskat vaparibensakoneet mutta Outbackissa nyt kuitenkin kohtalaisen puhdikas 2,5.

Onhan niitä vanhempia Forestereita ja Legacyja turbolla ja Outbackeja 3 litran vaparilla. Tribeca 3.6 olisi myös hieno mutta niitä on vähän Suomessa.
 
Suzukeista paljonkin hyviä kokemuksia niin omalta kohdalta mitä kavereiden kokemuksista myös. Laatu kohdallaan joten luotettavuus ei ole ongelma. Tietysti yhteistyö Toyotan kanssa ei huononna asemaa ollenkaan.
Sen verran vain jutellut vanhan tutun kanssa joka korjailee/korjaili Suzukeja merkkipajalla että ovat luotettavia yms. MUTTA jos joku hajoaa niin osien saanti voi olla vaikeaa.
 
Onhan niitä vanhempia Forestereita ja Legacyja turbolla ja Outbackeja 3 litran vaparilla. Tribeca 3.6 olisi myös hieno mutta niitä on vähän Suomessa.

Niin, eikös subaru ilman turboa ole kuin söisi salaatin mäkkärillä...
 
Sen verran vain jutellut vanhan tutun kanssa joka korjailee/korjaili Suzukeja merkkipajalla että ovat luotettavia yms. MUTTA jos joku hajoaa niin osien saanti voi olla vaikeaa.

En tiedä sitten mihin malleihin. Yks kaveri omisti Suzukin merkkikorjaamon, kaksi mekaanikoista nyt eri paikoissa, toinen valtuutetussa Suzuki huollossa, ajaa Swiftillä edelleen, toinen nykyään Toyotalla, ajaa vieläkin Swiftillä. Itse noita uutena myynyt aikoinaan, mutta eipä huonoa sanottavaa ole ollut. Tuohon varaosien saatavuuteen en osaa sanoa nyt yhtään mitään, mutta eipä noita juuri hajoile. Toki jos kolari tms, mutta en tosiaan tiedä mikä tämän hetken tilanne on.
 
Käy suosiolla kokeilemassa paria kolmea neljää eri autoa tai jopa tosiaan eri malleja.

Muista valittaa jokaisesta puutteesta. Katso vaikka esitteestä kaikki mitä varusteita siihen aikanaan sai ja mitä ST-lineen kuuluu ja vertaa mitä tuossa ei ole. Esim tuo automaatti ilmastoinnin puute voi olla yllättävän hyvä ase tingatessa. Ja tarkista MOLEMMAT renkaat etu ja takapäästä. Tulee yllättävän kalliiksi ostaa heti renkaita.Firman auto ostettiin käytettynä ja oli sen verran uusi ettei kukaan olettanut että olisi renkaita vaihdettu. Oli todennäköisesti vaihdettu vuoden vanhat kesänakit pariin muuhun samanlaiseen ja tuloksena että omassa on kesänakkeina kahta eri rengasta. Niin ja se jakopää, varmista että tehty äskettäin tai että tehdään liikkeen piikkiin ennen ostoa.


Esim. Tammisaaressa on täysin vastaava hieman pienemmillä kilometreillä tonnin halvemmalla hinnalla noin esimerkiksi. Lempäälässä Samalla hinnalla mutta 30tkm vähemmän kilometrei. Muitakin löytyy. Eli jos tuon kanssa lähden tiistaina, oma maksuraja lienee 12 500e.

Tosiaan otan ylös nuo asiat kiitos! Lisää kysymysliutoja vaan tulemaan niin saadaan autokauppias helisemään :)

Ja noita jatkuvasti tulee ja menee. Ei kiire oston kanssa. Teen harkitun päätöksen ku iso hankinta kyseessä.
 

Esim. Tammisaaressa on täysin vastaava hieman pienemmillä kilometreillä tonnin halvemmalla hinnalla noin esimerkiksi. Lempäälässä Samalla hinnalla mutta 30tkm vähemmän kilometrei. Muitakin löytyy. Eli jos tuon kanssa lähden tiistaina, oma maksuraja lienee 12 500e.

Tosiaan otan ylös nuo asiat kiitos! Lisää kysymysliutoja vaan tulemaan niin saadaan autokauppias helisemään :)

Ja noita jatkuvasti tulee ja menee. Ei kiire oston kanssa. Teen harkitun päätöksen ku iso hankinta kyseessä.
Älä tuijota liikaa kilometrejä. Tuossa moni tekee virheen, etenkin alle 100tkm tai juuri alle 200tkm ajetuissa. Se 80tkm/180tkm ajettu voi vaatia seuraavana vuonna isot huollot ja hyvällä tuurilla tietyt kuluvat osat alkavat olla loppu, vs se 120tkm/220tkm ajettu jossa nuo on jo tehty.

Älä osta liian kallista jos siihen ei ole varaa, mutta koska hankinta on sen verran iso, muista että siitä pitää myös nauttia ja joskus se tonni pari lisää voi olla todellakin sen arvoista. Tästä syystä olen itse päätynyt noihin erikoismalleihin ja ties mihin outouksiin. Etsi se mikä tuntuu hyvältä vs muut ja jos hinta täsmää, anna mennä. Bonuksena, nuo erikoismallit pitävät arvonsa yleensä selkeästi paremmin.

@Myrkky ja @sm81, omat keskustelut ovat jo 10vuoden takaa kun mietin Swift Sportin ostoa. Kuulema jos jotain hajosi, varaosa saattoi löytyä heti tai todella pitkän odotuksen jälkeen. Kommentti oli kutakuinkin että mitään ihmeellisempiä ongelmia on todella harvoin, jos hyväksyt muovisuuden ja silloisen väännöttömän vaparikoneen sekä tuon mahdollisen osien odottelun, saat pirun hyvän auton itselle. Yleensä mekaanikot huutelevat todella monesti negatiivisesti autoista joita korjaavat, tässä tapauksessa yllätti tuo suorapuheisuus hyvistä jutuista. Jos olisin kestänyt tuon olemattoman väännön, olisin todennäköisesti ostanut moisen.

EDIT: Minkähän takia tuossa linkin Fiestassa tuo kontti istuu noin huonosti. Niin ja jos olet ostelemassa autoa ilman täys ledejä, varustaudu että eivät ole mitkään maailmaa mullistavat ajovalot. Pärjää niillä halogeeneillä tottakai, mutta jos yhtään enempää tulee pimeää maantietä ajeltua niin voi olla varsin kriittinen asia.
 
Viimeksi muokattu:
Onhan niitä vanhempia Forestereita ja Legacyja turbolla ja Outbackeja 3 litran vaparilla. Tribeca 3.6 olisi myös hieno mutta niitä on vähän Suomessa.
On mutta kun puhe oli 2014 ja uudemmista ja oletan, että sellaisista että Suomesta saa ostettua.

Subarulla kyllä ennen oli ärhäkkää mallistoa. Leonen sai turbokoneella jo 80-luvulla ja 2000-luvulla turbokoneisen Foresterin kiihtyvyys 0-100 oli urheiluautoluokkaa. Silleen vähän harmikin kun ei tullut modernia käyttöauton voimalinjaa eikä edes kunnollista hybridiä.
 
Älä tuijota liikaa kilometrejä. Tuossa moni tekee virheen, etenkin alle 100tkm tai juuri alle 200tkm ajetuissa. Se 80tkm/180tkm ajettu voi vaatia seuraavana vuonna isot huollot ja hyvällä tuurilla tietyt kuluvat osat alkavat olla loppu, vs se 120tkm/220tkm ajettu jossa nuo on jo tehty.

Älä osta liian kallista jos siihen ei ole varaa, mutta koska hankinta on sen verran iso, muista että siitä pitää myös nauttia ja joskus se tonni pari lisää voi olla todellakin sen arvoista. Tästä syystä olen itse päätynyt noihin erikoismalleihin ja ties mihin outouksiin. Etsi se mikä tuntuu hyvältä vs muut ja jos hinta täsmää, anna mennä. Bonuksena, nuo erikoismallit pitävät arvonsa yleensä selkeästi paremmin.

@Myrkky ja @sm81, omat keskustelut ovat jo 10vuoden takaa kun mietin Swift Sportin ostoa. Kuulema jos jotain hajosi, varaosa saattoi löytyä heti tai todella pitkän odotuksen jälkeen. Kommentti oli kutakuinkin että mitään ihmeellisempiä ongelmia on todella harvoin, jos hyväksyt muovisuuden ja silloisen väännöttömän vaparikoneen sekä tuon mahdollisen osien odottelun, saat pirun hyvän auton itselle. Yleensä mekaanikot huutelevat todella monesti negatiivisesti autoista joita korjaavat, tässä tapauksessa yllätti tuo suorapuheisuus hyvistä jutuista. Jos olisin kestänyt tuon olemattoman väännön, olisin todennäköisesti ostanut moisen.

EDIT: Minkähän takia tuossa linkin Fiestassa tuo kontti istuu noin huonosti. Niin ja jos olet ostelemassa autoa ilman täys ledejä, varustaudu että eivät ole mitkään maailmaa mullistavat ajovalot. Pärjää niillä halogeeneillä tottakai, mutta jos yhtään enempää tulee pimeää maantietä ajeltua niin voi olla varsin kriittinen asia.

Oiskoha tuo kontti jäänyt "raolle" kuvaushetkellä. Ei se tuolta kyllä tänää näyttänyt
Mutta kiitos jälleen vinkeistä. Otan kaikki naa muistiin tiistaita varten :)
 
Kaikkea ei kyllä tohon hintaan saa ja taitaa led ajovalot olla aika harvinaisia fiestoissa.
 
Kaikkea ei kyllä tohon hintaan saa ja taitaa led ajovalot olla aika harvinaisia fiestoissa.
Juu voi hyvin olla. Lähinnä että tiedostaa erot. Toisekseen tuo ettei se viimeisen euron säästö ole aina se järkevin. Joskus se budjetin kasvattaminen kannattaa. Enkä tarkoita että esim ST olisi ainoa mikä kannattaa ostaa. Mutta esim Vignale malleja kannattaa myös katsella. Penkit eivät ole yhtä sporttiset, mutta noita sai myös varsin sporttisina setuppeina ja ovat ainakin viimeisen vilkaisun perusteella pitäneet arvonsa paremmin kuin muut mallit, poislukien ST joka istuu hiukan Vignalen yläpuolella (koska ST:ssä ei ollut esim moottorivalintoja tai muita isosti hintaan vaikuttavia optioita).

Tuohon budjettiasiaan kannattaa ottaa huomioon korot, mahdollinen viimeinen maksuerä jne. Käytetty voi maksaa kuussa melkein samat kuin uusi, jos saat sopivat korkotarjoukset tai olet valmis kasvattamaan vikaa erää hiukan enemmän. Käytetyissä kun ainakin OLI huomattavasti paskemmat korkotarjoukset vs uudet. Tällä hetkellä itsellä ei mitään hajua koska hyppäsin Teslan myytyäni old school autoiluun ja vapaa autoetu sitten hoitaa modernit arkiajot.
 
@Myrkky ja @sm81, omat keskustelut ovat jo 10vuoden takaa kun mietin Swift Sportin ostoa. Kuulema jos jotain hajosi, varaosa saattoi löytyä heti tai todella pitkän odotuksen jälkeen. Kommentti oli kutakuinkin että mitään ihmeellisempiä ongelmia on todella harvoin, jos hyväksyt muovisuuden ja silloisen väännöttömän vaparikoneen sekä tuon mahdollisen osien odottelun, saat pirun hyvän auton itselle. Yleensä mekaanikot huutelevat todella monesti negatiivisesti autoista joita korjaavat, tässä tapauksessa yllätti tuo suorapuheisuus hyvistä jutuista. Jos olisin kestänyt tuon olemattoman väännön, olisin todennäköisesti ostanut moisen.

Tänään muistin kysyä entiseltä Suzuki- nykyiseltä Toyota asentajalta miten nuo varaosat. Peruskamaa toki löytyy suomen ja euroopan varastosta. Sitten jos jotain jotain spessumpaa (mitä hajoaa vaikka kolarissa), niin kummallakin merkillä voi kestää sen 3kk kun tilataan japanista. Ja sama pätee käytännössä kaikkiin muihinkin merkkeihin mitä eurooppaa kauempana valmistetaan. Fordia en muistanut kysyä vaikka sekin kuuluu nykyään hänen toimenkuvaan.

Tuli mieleen tuoreehko uutinen Maxus tila-autosta, uutena ostettu (muistaakseni) sitten kolari. Korjataanhan se mutta valmista tulee vuonna 2025, siinä kohtaa on kestänyt kolarista jo vuosi. Koska osien toimitus nyt vähän kestää. En löytänyt IS enkä IL, niin en nyt muista mistä sen oikein luin, tai osannut hakea.
 
Tänään muistin kysyä entiseltä Suzuki- nykyiseltä Toyota asentajalta miten nuo varaosat. Peruskamaa toki löytyy suomen ja euroopan varastosta. Sitten jos jotain jotain spessumpaa (mitä hajoaa vaikka kolarissa), niin kummallakin merkillä voi kestää sen 3kk kun tilataan japanista. Ja sama pätee käytännössä kaikkiin muihinkin merkkeihin mitä eurooppaa kauempana valmistetaan. Fordia en muistanut kysyä vaikka sekin kuuluu nykyään hänen toimenkuvaan.

Tuli mieleen tuoreehko uutinen Maxus tila-autosta, uutena ostettu (muistaakseni) sitten kolari. Korjataanhan se mutta valmista tulee vuonna 2025, siinä kohtaa on kestänyt kolarista jo vuosi. Koska osien toimitus nyt vähän kestää. En löytänyt IS enkä IL, niin en nyt muista mistä sen oikein luin, tai osannut hakea.
Vitara ja S-Cross tehdään muuten Euroopan markkinoille Unkarissa. Tätä ennen siellä on tehty 2- ja 3-koppasta Swiftiä.

Current production
Former production
 
Mikä auto emännälle. budjetti n. 10k€, automaatti, bensa, sedani, mahdollisimman uusi ja luotettava, jotain perusvarusteita (vakkari, p-tutkat)
 
Nollapostaus, keskustelun häiriköinti
Paras auto olisi Suomessa valmistettu petroli Talbot, luotettava ja tyylikäs maanteiden kuningas.
 
Otin muistiinpanoja tuohon Ford Fiestaan liittyen mutta mitä kaikkea muuta hyvä ottaa huomioon / kysyä / mahdollisesti tinkaa mikäli puutteita löytyy? Laitoin nyt ylös seuraavia:
- Lommot / jäljet pinnassa
- Varustepuutokset mm. halogeenilamput ja ei adaptiivista vakkaria
- Jakopää huollettu? Jos ei, liikkeen piikkiin (90tkm ajettu joten mahdollisesti isompia huoltoja tulossa)
- Aukoton huoltohistoria ja onko käytetty oikeaa öljyä, koska öljypumpun märkähihna
- Kitkarenkaat miinus
- Kesärenkaiden kunto
 
Otin muistiinpanoja tuohon Ford Fiestaan liittyen mutta mitä kaikkea muuta hyvä ottaa huomioon / kysyä / mahdollisesti tinkaa mikäli puutteita löytyy? Laitoin nyt ylös seuraavia:
- Lommot / jäljet pinnassa
- Varustepuutokset mm. halogeenilamput ja ei adaptiivista vakkaria
- Jakopää huollettu? Jos ei, liikkeen piikkiin (90tkm ajettu joten mahdollisesti isompia huoltoja tulossa)
- Aukoton huoltohistoria ja onko käytetty oikeaa öljyä, koska öljypumpun märkähihna
- Kitkarenkaat miinus
- Kesärenkaiden kunto
Renkaista vielä, tarkista etenkin renkaiden sisäreunat. Jos noita vie yhtään innokkaampi kuski niin sisäkurvin takarengas kevenee tai nousee jopa ilmaan ilmaan, kuluttaen renkaan sisäreunaa. Kumit saattavat näyttää melkein uusilta ulkoreunasta vaikka sisäpuolella juuri ja juuri pintaa.

Ei sillä että myyjä tietäisi tai kertoisi, mutta kannattaa se kysellä onko ollut kolareissa.
 
Tänään muistin kysyä entiseltä Suzuki- nykyiseltä Toyota asentajalta miten nuo varaosat. Peruskamaa toki löytyy suomen ja euroopan varastosta. Sitten jos jotain jotain spessumpaa (mitä hajoaa vaikka kolarissa), niin kummallakin merkillä voi kestää sen 3kk kun tilataan japanista. Ja sama pätee käytännössä kaikkiin muihinkin merkkeihin mitä eurooppaa kauempana valmistetaan. Fordia en muistanut kysyä vaikka sekin kuuluu nykyään hänen toimenkuvaan.

Tuli mieleen tuoreehko uutinen Maxus tila-autosta, uutena ostettu (muistaakseni) sitten kolari. Korjataanhan se mutta valmista tulee vuonna 2025, siinä kohtaa on kestänyt kolarista jo vuosi. Koska osien toimitus nyt vähän kestää. En löytänyt IS enkä IL, niin en nyt muista mistä sen oikein luin, tai osannut hakea.
 
Renkaista vielä, tarkista etenkin renkaiden sisäreunat. Jos noita vie yhtään innokkaampi kuski niin sisäkurvin takarengas kevenee tai nousee jopa ilmaan ilmaan, kuluttaen renkaan sisäreunaa. Kumit saattavat näyttää melkein uusilta ulkoreunasta vaikka sisäpuolella juuri ja juuri pintaa.

Ei sillä että myyjä tietäisi tai kertoisi, mutta kannattaa se kysellä onko ollut kolareissa.

Noutit ylhäällä kiitos! Ja vaikka en tätä ostaiskaa nii onpa muistilista muihin Fiestoihin :D
 
Noutit ylhäällä kiitos! Ja vaikka en tätä ostaiskaa nii onpa muistilista muihin Fiestoihin :D
Jos päädyt muihin Fordin malleihin, sama ominaisuus löytyy monesta muustakin euro Fordista. MK5-8 Fiestat, MK1-3 Focukset (farkut ei samaa ongelmaa), Puma rajallisissa määrin jne.
 
Jos päädyt muihin Fordin malleihin, sama ominaisuus löytyy monesta muustakin euro Fordista. MK5-8 Fiestat, MK1-3 Focukset (farkut ei samaa ongelmaa), Puma rajallisissa määrin jne.

Tänää käyn koepolkasee uusiks ja katsastan muute läpi. Jos autossa kaikki kondiksessa niin on silti ihme, että tuon ostan vaikka hinta olisi alle 13000€. Jotenki tää hankinta vaan ahdistaa tietäen että auto on maailman surkein sijoitus :D

Hyvä ehkä vedota pariin muuhun vastaavanlaiseen jossa toisessa on kilometrei 30tkm vähemmän, mutta hinta sama. Toisessa kilometrejä lähes sama ja tonnin halvemmalla hintalapulla.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 072
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom