Mikä auto minulle?

Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.
Adbluessa on hyviä ja huonoja toteutuksia. Jotkut jäätyy ja hajoaa useammin, jotkut harvemmin tai ei juuri koskaan. Pikkuisen vanhemmissa autoissa löytyy niitä että ei ole kusipönttöä ollenkaan.
 
Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.

Tai sitten ostat auton ja lyöt muutaman tonnin korjaukseen jos porsii, toinen vaihtoehto välttyä tältä on ostaa Toyota.
 
Priusta en kehdannu heittää kun toiveena oli jonkinlainen rivakkuus, mutta kyllä silläkin pääsee. Vahva suositus ominaisuuksien ja huolettomuuden osalta.
 
Uusi Prius on hyvinkin pirteä peli ja oikeasti mukava ajaa. Ei sellaista toki käytettynä vielä saa.
 
Priusta en kehdannu heittää kun toiveena oli jonkinlainen rivakkuus, mutta kyllä silläkin pääsee. Vahva suositus ominaisuuksien ja huolettomuuden osalta.
Koomista sinällään tuo nykyinen tilanne. Priuksen mielikuva on että se on hidas tai että sitä ajaa hidas tai hidastelija. Tuo uusi malli on jopa kohtuu asiallisen näköinen ja kohtuu ripeä :D. Ei olisi tovi sitten kuvitellut että olisi Prius jonka 0-100kmh aika on alle 7s.
 
Jos näille autoarvostelijoille jotain arvoa antaa niin esim. Throttle House YouTube kanava tosiaan valitsivat Priuksen (Prime eli phev täkäläisittäin) vuoden auto kategoriassa kolmannelle sijalle (kaksi ekaa täysiverisiä urheiluautoja).
 
Puhumme tietysti +4 vuotiaista Priuksista kun budjettihaarukkaa katsellaan, ei tästä uudesta syöksysämpylästä.

Mutta kyllä se Prius+ kin liukkuu, pitää vaan antaa tohvelia.
 
Puhumme tietysti +4 vuotiaista Priuksista kun budjettihaarukkaa katsellaan, ei tästä uudesta syöksysämpylästä.

Mutta kyllä se Prius+ kin liukkuu, pitää vaan antaa tohvelia.
Paljos noissa oli kaakkeja? Kun netistä tuntuu saavan vaihtelevia tuloksia hakiessa.
 
~ 150hv maisemissa yhteisteho kaiketi, että ihan riittävästi perheautoon ennen täyssähköjä. :hmm:
 
~ 150hv maisemissa yhteisteho kaiketi, että ihan riittävästi perheautoon ennen täyssähköjä. :hmm:
No joo. Kyllähän sillä pärjää ei siinä. Itselle nyt ei riitä mutta en myöskään ole koskaan hakenut moisilla spekseillä olevaa autoa omaan käyttöön. 150hp on itselle se minimi arkiajossa, jos ei mennä todella kevyisiin laitteisiin.
 
Mazdat miellyttää kyllä silmää. Toki en niitä mitenkään tunne paitsi että kaikki puhuvat aina ruosteesta. Mutta täytyy katsoa jos löytyisi kokeiltavaksi.
Itse aika paljon noista Mazdoista yrittänyt googlailla, jossain mainittiin että kolmannen sukupolven Mazdoihin, 2013->, olisivat uusineet käyttämänsä metalliseokset, eivätkä tuon jälkeen olisi sen herkempiä ruosteelle kuin muutkaan (japskit?).

Omaakin silmää nuo Mazdat miellyttävät tosi paljon, ja googlailun perusteella vaikuttavat oikein mainioilta ja luotettavilta peleiltä. Pitää nyt lähiaikoina käydä testaamassa kolmosta, CX-kolmosta ja CX-vitosta.
 
~ 150hv maisemissa yhteisteho kaiketi, että ihan riittävästi perheautoon ennen täyssähköjä. :hmm:
Prius 2015 asti yhteisteholtaan 136 hv ja Prius+ 2017 asti. Tuon jälkeen 122 hv, kunnes tämä uusin (2023-) jopa 223 hv.

Minulla on tuolla samalla 136 hv koneella Auris. Joukossa on kuitenkin aika monta ponia. Pidän tuota enintään 120 hv/1410 kg -autona, jos miettii rekan ohitusta, eli kaukana 150 hv:sta. Plussana aina on oikea pykälä silmässä, joten hanaa vaan, niin kyllä sillä hoituu täysperät. Normiliikenteessä riittää puolikaasukin, ja liikennevaloissa saa odotella muiden hitautta saada ajoneuvonsa sujuvasti liikkeelle.

@Pyrres
 
Prius 2015 asti yhteisteholtaan 136 hv ja Prius+ 2017 asti. Tuon jälkeen 122 hv, kunnes tämä uusin (2023-) jopa 223 hv.

Minulla on tuolla samalla 136 hv koneella Auris. Joukossa on kuitenkin aika monta ponia. Pidän tuota enintään 120 hv/1410 kg -autona, jos miettii rekan ohitusta, eli kaukana 150 hv:sta. Plussana aina on oikea pykälä silmässä, joten hanaa vaan, niin kyllä sillä hoituu täysperät. Normiliikenteessä riittää puolikaasukin, ja liikennevaloissa saa odotella muiden hitautta saada ajoneuvonsa sujuvasti liikkeelle.

@Pyrres
Hetkinen, siis laskiko teho tuossa välissä? Jos juu niin onko mitään hajua mikä logiikka/syy?
 
Hetkinen, siis laskiko teho tuossa välissä? Jos juu niin onko mitään hajua mikä logiikka/syy?
Varmaan havaittiin poneja hevosaitauksessa? Suorituskyky ei siis välttämättä laskenut - ainakaan 14 hepan edestä - mutta paperiarvoa muutettiin. Todellinenkin teho luultavasti laski aavistuksen, kun uudessa keskityttiin kulutuksen pienentämiseen entisestään. Uusi 1,8 kulutti vähemmän kuin vanha 1,8..
 
Itse aika paljon noista Mazdoista yrittänyt googlailla, jossain mainittiin että kolmannen sukupolven Mazdoihin, 2013->, olisivat uusineet käyttämänsä metalliseokset, eivätkä tuon jälkeen olisi sen herkempiä ruosteelle kuin muutkaan (japskit?).

Omaakin silmää nuo Mazdat miellyttävät tosi paljon, ja googlailun perusteella vaikuttavat oikein mainioilta ja luotettavilta peleiltä. Pitää nyt lähiaikoina käydä testaamassa kolmosta, CX-kolmosta ja CX-vitosta.
Joo näin olen itsekin nyt ymmärtänyt että enemmänkin aikoinaan ollut tuo ongelma ja siitä sitten maine. Ei se auta kun käydä itsekin katsomassa mutta tottakai kuntotarkastus tehdään ennen kuin ostan, niin siinähän ne ruosteetkin näkee.
 
Skippasin pois Renault Arkanan vaikka onkin silmäkarkki. Nyt haussa jäljellä Suzuki Swace 1,8 HYBRID. Miellyttää tuo Toyotan tekniikka sekä alhainen polttoaineen kulutus.
Tässä vaiheessa ei vielä lataushybridi kiinnosta.
 
Skippasin pois Renault Arkanan vaikka onkin silmäkarkki. Nyt haussa jäljellä Suzuki Swace 1,8 HYBRID. Miellyttää tuo Toyotan tekniikka sekä alhainen polttoaineen kulutus.
Tässä vaiheessa ei vielä lataushybridi kiinnosta.
Mikä on mielestäsi alhainen kulutus?
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-22-19-19-41-31_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-02-22-19-19-41-31_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    113,8 KB · Luettu: 211
On mahdollista ympärivuotisenakin. Tässä samalla tekniikalla (farmari Auris) parhaita tankillisia, kun oli kalleimmat sotahinnat asemilla.
Uh... Missä ajossa saat Auriksen noin matalalle? Itsellä 2021 2.0 Corolla Hybridin keskikulutus mittariston mukaan 5.8l/100km viimeisen ööö 15tkm mukaan. Todellista en ole laskenut. Se tosin on sanottava että tuo Corolla on todella allerginen kylmälle. Sama 30km matka kylmällä menee ilman yhtään himmailua sinne 4.5l/100km ja kun tulee pakkaset niin hyppää heti sinne 5.5-6l/100km. Toyotan hybrid coach sanoo että muuten menee hyvin/todella hyvin mutta käytän kiihdyttäessä liikaa kaasua.
 
Uh... Missä ajossa saat Auriksen noin matalalle? Itsellä 2021 2.0 Corolla Hybridin keskikulutus mittariston mukaan 5.8l/100km viimeisen ööö 15tkm mukaan. Todellista en ole laskenut. Se tosin on sanottava että tuo Corolla on todella allerginen kylmälle. Sama 30km matka kylmällä menee ilman yhtään himmailua sinne 4.5l/100km ja kun tulee pakkaset niin hyppää heti sinne 5.5-6l/100km. Toyotan hybrid coach sanoo että muuten menee hyvin/todella hyvin mutta käytän kiihdyttäessä liikaa kaasua.
Olisko Auris vähän vanhempaa tekniikkaa ja Suzukissa jotain parannuksia?
 
Uh... Missä ajossa saat Auriksen noin matalalle? Itsellä 2021 2.0 Corolla Hybridin keskikulutus mittariston mukaan 5.8l/100km viimeisen ööö 15tkm mukaan. Todellista en ole laskenut. Se tosin on sanottava että tuo Corolla on todella allerginen kylmälle. Sama 30km matka kylmällä menee ilman yhtään himmailua sinne 4.5l/100km ja kun tulee pakkaset niin hyppää heti sinne 5.5-6l/100km. Toyotan hybrid coach sanoo että muuten menee hyvin/todella hyvin mutta käytän kiihdyttäessä liikaa kaasua.
Jos noita kolmea peräkkäistä kolmosella alkavaa meinaat, niin muuten perusajoa (enimmäkseen PKS ja kolme mökkiä alle 2 h päässä), mutta ei juuri motaria. Yhden tankillisen keskari 59 km/h, kun siihen osui useampi mökkireissu ja Puuhamaata. Hitaimman tankillisen keskari 38 km/h. Siinä tuli kuskattua hautajaisissa omaisia Espoossa paikasta viidenteen. Rautakauppoja tuli kierrettyä tavallista enemmän. Ajotietokoneen mukaan tankilliset 3,5-3,6, ja todellinen 0,2-0,3 enemmän. Corolla 2.0 on käsittääkseni vähän juopompi kone, mutta ratin ja penkin väli tietysti vaikuttaa paljon enemmän.

Talvella kannattaa esilämmittää moottori ja sisätilat, sekä pyynti maltillinen 19-20,5 C. Helteellä pyynti 22-23 ja hirmuhelteellä (+30 C) 23-24. Kaasupoljinta ei kannata pumpata kuin kanttori. Määrätietoinen kiihdytys tavoitenopeuteen, ja sitten hölläys. Ennakointia, mutta takanatulijat huomioiden.


@Centteri
Swace on sillä pihimmällä 1,8:llä, eli sama kuin Prius 2016 eteenpäin.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-22-20-11-49-97_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    Screenshot_2024-02-22-20-11-49-97_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    83,3 KB · Luettu: 47
  • Screenshot_2024-02-22-20-12-41-96_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    Screenshot_2024-02-22-20-12-41-96_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    86 KB · Luettu: 50
  • Screenshot_2024-02-22-20-13-03-81_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    Screenshot_2024-02-22-20-13-03-81_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    85,8 KB · Luettu: 40
Jos noita kolmea peräkkäistä kolmosella alkavaa meinaat, niin muuten perusajoa (enimmäkseen PKS ja kolme mökkiä alle 2 h päässä), mutta ei juuri motaria. Yhden tankillisen keskari 59 km/h, kun siihen osui useampi mökkireissu ja Puuhamaata. Hitaimman tankillisen keskari 38 km/h. Siinä tuli kuskattua hautajaisissa omaisia Espoossa paikasta viidenteen. Rautakauppoja tuli kierrettyä tavallista enemmän. Ajotietokoneen mukaan tankilliset 3,5-3,6, ja todellinen 0,2-0,3 enemmän. Corolla 2.0 on käsittääkseni vähän juopompi kone, mutta ratin ja penkin väli tietysti vaikuttaa paljon enemmän.

Talvella kannattaa esilämmittää moottori ja sisätilat, sekä pyynti maltillinen 19-20,5 C. Helteellä pyynti 22-23 ja hirmuhelteellä (+30 C) 23-24. Kaasupoljinta ei kannata pumpata kuin kanttori. Määrätietoinen kiihdytys tavoitenopeuteen, ja sitten hölläys. Ennakointia, mutta takanatulijat huomioiden.
@Centteri
Swace on sillä pihimmällä 1,8:llä, eli sama kuin Prius 2016 eteenpäin.
Todennäköisesti isoin ero on että oma ajo on Corollalle liian isolta osin maantietä yli 80kmh rajoituksen. Itsellä tulee ajeltua siviilit Kehä1:n sisällä ja duunit sitten ympäri suomen. Keskinopeus esim tässä kuussa on ollut 70km/h. Ja mitä esilämmitykseen tulee, lohkari on helvetin kallis varuste ainakin Toyotan hinnaston mukaan. Kyseessä vapaan autoedun työsuhdeauto joten eipä tuosta liikaa sinällään välitä, paitsi että viritelty MK8 Fiesta ST vei vähemmän bensaa matka-ajossa ja se että joutuu pienimmälläkin reissulla tankkailemaan. Ilmastoinnin/lämmityksen pyynnit ovat talvella 21.5-22c ja kesällä 19.5-21c riippuen tilanteesta (musta auto). Jos pidän maltillisempia lämpöjä talvella, ovat ikkunat jäässä sisältä ja tuulilasi huurussa ellen pidä puhallusta lasille päällä.
 
Itseä kiinnostaa se että kulutus on maltillista, kaupunki/maantieajo on 70/30% ja oletan että tuolla Suzukilla tuo pitäisi kutinsa.
 
... ja se että joutuu pienimmälläkin reissulla tankkailemaan.
Kuinka iso tankki tuossa oikeasti on? Google kertoo, että 60 litraa, jolla pitäisi päästä kertomallasi kulutuksella ~1000km. Tietysti jos pienemmätkin reissut suuntautuvat Jyväskylän pohjoispuolelle, niin tankkaaminen on tarpeellista.
 
Todennäköisesti isoin ero on että oma ajo on Corollalle liian isolta osin maantietä yli 80kmh rajoituksen. Itsellä tulee ajeltua siviilit Kehä1:n sisällä ja duunit sitten ympäri suomen. Keskinopeus esim tässä kuussa on ollut 70km/h. Ja mitä esilämmitykseen tulee, lohkari on helvetin kallis varuste ainakin Toyotan hinnaston mukaan. Kyseessä vapaan autoedun työsuhdeauto joten eipä tuosta liikaa sinällään välitä, paitsi että viritelty MK8 Fiesta ST vei vähemmän bensaa matka-ajossa ja se että joutuu pienimmälläkin reissulla tankkailemaan. Ilmastoinnin/lämmityksen pyynnit ovat talvella 21.5-22c ja kesällä 19.5-21c riippuen tilanteesta (musta auto). Jos pidän maltillisempia lämpöjä talvella, ovat ikkunat jäässä sisältä ja tuulilasi huurussa ellen pidä puhallusta lasille päällä.
Joo, kyllä mullakin menee 4,8 todellista (4,5 tietokone), kun mittarissa 108 km/h. Perillä tietokone näyttää vähän päälle neljän riippuen kuinka paljon oli pikkuteitä lopussa.

Lohkari ja sisätila maksoivat 600 €, mutta onhan se jo mukavuuden osalta pakollinen, jos autoa pitää 20 v, eikä ole lämmintä tallia. Lisäksi sähköajon osuus kasvaa merkittävästi.

Aika erikoista, että matka-ajossa vie teho-Fiestaa enemmän. Ei päde Aurikseen, ellei ajeta mutkatietä pumpaten kokoajan 120-180 km/h. Aurikselle on hävinnyt samalla matkalla dieseleitä ja Optima PHEV täydellä akulla (300 km). MB C220 CDI 7-G voittaa, kun ajetaan motaria.

Vieläköhän Corollassakin on ylisuojeleva bensavalo? Itse voin ajaa 150 km tai yli sen jälkeen, kun näyttää 0 km. Bensavalon jälkeen jopa yli 200 km. Pisin tankkausväli yli 1100 km ja tankkiin upposi 41,xx l. Tankkaatko pieniä litramääriä, jos kerran joudut pienimmälläkin reissulla tankkaamaan?

Sähköajon osuutta pienentää sinulla esilämmityksen lisäksi tuo, että joudut ylilämmittämään talvivaatteissa matkustamon jopa sortsikelejä korkeammalla pyynnillä. Vastaavasti huudatat kesällä liian kylmän pyynnin takia kompuraa, mikä tyhjää ajoakkua, mikä saa polttomoottorin pörisemään liian usein ja pitkään. Auriksessa ei ole tuulilasin tai etuikkunoiden kanssa ongelmia, vaikka talvella olisi pyynti 19 C. Hirmuhelteellä, +30 C, selkä hiostuu, jos pyynti on yli 23-24 C, joten siinä menee minulla miellyttävyyden raja. Koiran kanssa laitan 22-23, jos ulkona +30 C.
 
Itseä kiinnostaa se että kulutus on maltillista, kaupunki/maantieajo on 70/30% ja oletan että tuolla Suzukilla tuo pitäisi kutinsa.
Sopii hyvin tuolle. Toyotan hybridit kuluttaa myös moottoritienopeuksissa vähän mutta ero näkyy eniten sekalaisessa kaupunkiajossa.

Tuohan on sama kuin Corolla joten diilistä varmaan kiinni kannattaako.
 
Sopii hyvin tuolle. Toyotan hybridit kuluttaa myös moottoritienopeuksissa vähän mutta ero näkyy eniten sekalaisessa kaupunkiajossa.

Tuohan on sama kuin Corolla joten diilista varmaan kiinni kannattaako.
Joo, nyt o keskustelu myyjän kanssa Suzukista . Ainut se että auto sijaitsee 500km kotoa. Toki on autoketju ja auton saa tänne Helsinkiin mutta neuvoteltavaa riittää vielä.
 
Kuinka iso tankki tuossa oikeasti on? Google kertoo, että 60 litraa, jolla pitäisi päästä kertomallasi kulutuksella ~1000km. Tietysti jos pienemmätkin reissut suuntautuvat Jyväskylän pohjoispuolelle, niin tankkaaminen on tarpeellista.
En rehellisesti tiedä. 720km näyttää rangeksi täydellä tankilla. Ja yleensä melkein 0 rangea oleva tankki imee max 60e edestä 95:sta. Olen ollut liian laiska tarkistamaan, mutta tuntuu että ovat todella konservatiivisia range arvionsa kanssa, tai ovat todella konservatiivisia miten aikaisin polttoainevalo syttyy. Chat GPT väittää että tankki olisi 50l, mutta jos on noin niin on kyllä Toyotan päässä jotain helvetin sekaisin mittarin kanssa. Yleensä tankkaan valosta reilut 30-35l tms 95:sta ja tankki on täysi. Jos tuolla pääsee 1000km... saa olla about maailman konservatiivisin low fuel light.

Mitä Fiesta ST vs Corolla, sehän tässä ihmetyttääkin. Ei sillä että olisin valinnut vapaan autoedun auton kulutuksen mukaan, mutta onhan tuo nyt absurdia että melkein saman kokoluokan tehomallilla revitään selkeästi parempia kulutuslukemia. Sillä pääsi matka-ajossa jatkuvasti huomattavan mataliin kulutuksiin vs Corolla ja en todellakaan säästellyt kaasua. Leveämpi ei eco rengastus, huomattavasti enemmän tehoa, ymmärtääkseni ei niin hyvä ilmanvastus jne jne jne. Sen tiedän faktaksi että jos laskisin vauhdin mittarissa 80kmh ja ajelen esim rekan perässä, kulutus putoaa aivan törkeästi eli todennäköisesti menee jonkun EU mittaus on sitä tätä ja tuota. Ei vain tunnu loogiselta. Fiestan sentään vaivauduin mittaamaan mittarilta kun oli oma auto. Tuntuu että eivät ole optimoineet GPS nopeuteen vaan mittarinopeuteen, mikä ei ole ehkä se realistisin asia matka-ajossa. 80kmh mittarissa jaksaa mennä sähköllä, 85kmh mittarissa mennään välillä sähköllä ja siitä yli mennään aina polttis+sähkö.

EDIT: Ja monelle on varmaan jo tullut selväksi vihani kyseistä autoa kohtaan, mutta se ei estä minua rehelliseltä ihmettelyltä miten asiat ovat.

EDIT2: On juu OT, mutta haluaisin vilpittömästi tietää mikä vittu tuossa kipossa on, vai ajanko itse niin päin vittua, enkö täsmää siihen mitä autolta on haettu jne...
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä laitteet pääsääntöisesti on pienikulutuksisimpia nopeassa moottoritie-ajossa? Tyyliin siis 140-150kmh mittarinopeudessa. Ei tule itselle oikein mieleen muut kuin pitkäksi välitetyt isohkot dieselit kuten 530d / E350d.
 
En rehellisesti tiedä. 720km näyttää rangeksi täydellä tankilla. Ja yleensä melkein 0 rangea oleva tankki imee max 60e edestä 95:sta. Olen ollut liian laiska tarkistamaan, mutta tuntuu että ovat todella konservatiivisia range arvionsa kanssa, tai ovat todella konservatiivisia miten aikaisin polttoainevalo syttyy. Chat GPT väittää että tankki olisi 50l, mutta jos on noin niin on kyllä Toyotan päässä jotain helvetin sekaisin mittarin kanssa. Yleensä tankkaan valosta reilut 30-35l tms 95:sta ja tankki on täysi. Jos tuolla pääsee 1000km... saa olla about maailman konservatiivisin low fuel light.

Mitä Fiesta ST vs Corolla, sehän tässä ihmetyttääkin. Ei sillä että olisin valinnut vapaan autoedun auton kulutuksen mukaan, mutta onhan tuo nyt absurdia että melkein saman kokoluokan tehomallilla revitään selkeästi parempia kulutuslukemia. Sillä pääsi matka-ajossa jatkuvasti huomattavan mataliin kulutuksiin vs Corolla ja en todellakaan säästellyt kaasua. Leveämpi ei eco rengastus, huomattavasti enemmän tehoa, ymmärtääkseni ei niin hyvä ilmanvastus jne jne jne. Sen tiedän faktaksi että jos laskisin vauhdin mittarissa 80kmh ja ajelen esim rekan perässä, kulutus putoaa aivan törkeästi eli todennäköisesti menee jonkun EU mittaus on sitä tätä ja tuota. Ei vain tunnu loogiselta. Fiestan sentään vaivauduin mittaamaan mittarilta kun oli oma auto. Tuntuu että eivät ole optimoineet GPS nopeuteen vaan mittarinopeuteen, mikä ei ole ehkä se realistisin asia matka-ajossa. 80kmh mittarissa jaksaa mennä sähköllä, 85kmh mittarissa mennään välillä sähköllä ja siitä yli mennään aina polttis+sähkö.

EDIT: Ja monelle on varmaan jo tullut selväksi vihani kyseistä autoa kohtaan, mutta se ei estä minua rehelliseltä ihmettelyltä miten asiat ovat.

EDIT2: On juu OT, mutta haluaisin vilpittömästi tietää mikä vittu tuossa kipossa on, vai ajanko itse niin päin vittua, enkö täsmää siihen mitä autolta on haettu jne...
Joka paikassa lukee 2021 Corolla 2.0 hybridille 43 l tankki. Auriksessa pitäisi olla 45 l, mutta oma kutina sanoo siinäkin olevan ennemmin 43 l. Sinullakin siis huomattavan konservatiivinen bensavalo. Japanilaiselle kasvojen menetys olisi paha juttu.

Jos laitat vakkariin satasen, etkä ohittele ketään, uskoisin Corollan menevän pienemmällä kuin Fiesta. Tai sitten Fiesta huijaa enemmän.

Kaikki nopeudet sopivat Toyotan hybrideille, koska välityksiä on miljoonia ja pisin välitys esim. Auriksessa noin 65 km/h@1000 rpm. Ei siis ole samaa optimointiongelmaa eri nopeuksille, kuten autoissa, joissa on vain 5-10 välitystä.

Ei kannata yrittää ajaa sähköllä 80 km/h, ellei se ole kevyttä alamäen, myötätuulen tai tulevan kääntymisen ansiosta. Raskaat hommat polttikselle ja kevyet sähkölle.

Jo ennenkuin kirjoitit viestisi, kuvittelin sinut pumppaamassa vihaisena vihaamallasi työsuhdekoslalla jotain dynaamista ajoa, mikä vie hybridistä taloudellisuuden, jos sen tekee väärin (=humpattaa ja pumpattaa kierroslukua ja pyöriviä massoja mielensä mukaan).

Taloudellisempaa nopeaa ajoa hybridillä ajettaisiin kiihdyttämällä reilulla (muttei täydellä) vakaalla kaasulla ripeään nopeuteen, jonka jälkeen sitä ripeää nopeutta ylläpidetään vakaalla kaasun asennolla. Risteyksen tullessa otetaan talteenottoa maksimit, muttei yhtään yli CHG-maksimiviivan, jottei energiaa mene hukkaan jarrupölynä vanteisiin ja ilmaan. Risteys vedetään kevyt liikenne huolella huomioiden, mutta suurella nopeudella kääntyen, jotta seuraava reipas kiihdytys vie vähemmän energiaa. Näin kulutus pysyy pienehkönä ja keskinopeus suurehkona. En kuitenkaan suosittele kyseistä ajotapaa, vaan mieluummin rajoitusten mukaan ja maltillisemmilla risteysnopeuksilla.

Jos autosi on herkkä, se on voinut ottaa nokkiinsa vihastasi, ja siksi ajattaa sinua tiuhaan huoltikselle. Vakavammin, vihaisena taloudellinen ajo ei onnistu. Ihan samoin kuin keski-äkäiseltä tai sen ylittäneeltä ei vihaisena suju vähääkään lagaavan kosketusnäytön käyttö, vaan käyttäjä sinkoilee ihan vikapaikkoihin. Vihaisena mikään ei onnistu, paitsi rautakangen rikkominen. Liekö tuulilasin huurtuminenkin tuosta johtuvaa? Toivottavasti saat pian mieluisemman arkiauton allesi.
 
Vaikka autoa vihaankin, ei sitä onneksi tule ajamisesta vihaista sen takia :D. Mutta voi olla tosiaan että tuo auto on vain herkkähipiäinen.
 
Auton vaihtoon liittyen. Onko kellään kokemuksia esim autovex- palvelusta...? Saako sieltä paremman hinnan vaihdossa?
 
Joskus oli 3v sitten e61 bmw farkku kyseisessä palvelussa. Ei tullut yhtäkään tarjousta tai kysymystä. Kuolleelta vaikutti.
Meni sitten autoliikkeessä vaihdossa uuteen.
 
Itse sain plugarista kuumaan aikaan loka -21 hyvän kaupan Vexin kautta, mutta nyt monella suuntaa tuntuu kuuluvan, ettei oikein...

Eihän siinä mitään häviä. Nettiautollakin on se oma Baana.
 
Auton vaihtoon liittyen. Onko kellään kokemuksia esim autovex- palvelusta...? Saako sieltä paremman hinnan vaihdossa?

Itse sain vanhemman puoleisesta autosta useamman tonnin enemmän kun tarjosin suoraan kamuxille ja rinta-juopolle, vrt autovexin tarjoukset.
Tämä kyllä jo vanhaa tietoa, kun tuo taisi olla 2022 kesällä ja uudemman auton kanssa voi olla erilainen tarina.
 
Auton vaihtoon liittyen. Onko kellään kokemuksia esim autovex- palvelusta...? Saako sieltä paremman hinnan vaihdossa?

Itellä oli auto siellä testin vuoksi, nettiautossa omallani oli hintapyyntö muistaakseni 1700e, yksi tarjous tuli joltain kusiselta autojobbarilta autovexin kautta: 460e. En myynyt, viikkoa myöhemmin sain siitä hyvityksenä oikeaan autoliikkeeseen 2300e. Nyt se on myynnissä jossain liikkeessä hintaan 3950e

En aio autovexiä käyttää, tosin seuraavan kerran vaihdan autoa 6:n vuoden päästä ja tuskin tuo palvelu silloin enää on edes pystyssä.

Edit: ja tämä tosiaan tuossa tammikuun alussa
 
Viisi autoa olen tainnut noiden palveluiden kautta myydä, kaksi kertaa tarjoukset jäivät "naurettavan" alas mutta toisesta niistä soitti kaksi autoliikettä vielä perään ja kyseli hintaa millä alettaisiin kauppaa vääntämään.

Loppupeleissä istuin joupin automyyjän penkillä ja puhelimessa oli kaijuttimella kamuxin ostomies, siinä ne 50€ kerrallaan korottivat tarjoustaan ja lopulta sain 1150€ enemmän kuin mitä itse olin alunperin arvellut.

Mutta joo, ei se kokeilu mitään maksa etkä siinä mitään menetä. Ota vain hyvät kuvat autosta ja laita hintatoive houkuttelevaksi.
 
Itellä oli auto siellä testin vuoksi, nettiautossa omallani oli hintapyyntö muistaakseni 1700e, yksi tarjous tuli joltain kusiselta autojobbarilta autovexin kautta: 460e. En myynyt, viikkoa myöhemmin sain siitä hyvityksenä oikeaan autoliikkeeseen 2300e. Nyt se on myynnissä jossain liikkeessä hintaan 3950e

En aio autovexiä käyttää, tosin seuraavan kerran vaihdan autoa 6:n vuoden päästä ja tuskin tuo palvelu silloin enää on edes pystyssä.

Edit: ja tämä tosiaan tuossa tammikuun alussa
Niin eli käytännössä sait siitä ihan saman rahan kuin mitä se kusinen jobbari tarjosi. Ei varmaan laskenut myyjä myyntihintaa ostetusta autosta, niin oli hyvin varaa hyvittää vaihturista =)
 
Heitä autovexiin se auto ja kun saat tarjouksia niin ota suoraan yhteyttä korkeampaan tarjoajaan, että mikä olisi tarjous ilman autovexiä?
 
Tuskin tiedät millä rahalla se ostamasi kampe oli autoliikkeessä, muuta kuin korkeintaan hintalapun ja myyjän kertoman "kyllä nyt menee tosi tiukalla."
Ovat siis todennäköisesti laskeneet vaihtoautosi netoksi sen saman kusisen jobbarin 500e mutta hyvittäneet 2300e josta siis 1800e on ollut alennusta, jonka olisit saanut ostamalla suoralla kaupalla sen auton jota vasten tuon hyvityksen sait. Ymmärrätkö mitä ajan takaa.
Tämä nyt on vain esimerkki, mutta yritän avata sitä logiikkaa millä tuo hinnoittelu tehdään, kun kovin moni ei sitä näköjään jaksa ajatella.

Jos taas hyvityksellä tarkoitat suoran kaupan ostohintaa autoliikkeestä, on asia aivan eri. Silloin se on ollut omistamasi auton myyntihinta tai liikkeen ostohinta eikä hyvityshinta, hyvityshintana käsitetään pääsääntöisesti se summa joka sinulle vaihtoautosta hyvitetään kun ostat liikkeestä toisen auton.
 
Jos taas hyvityksellä tarkoitat suoran kaupan ostohintaa autoliikkeestä, on asia aivan eri.
Toi käytetyn auton ostaminen on nykyään ihan erilaista kuin joskus silloin, kun ekan kerran kävin liikkeessä potkimassa renkaita. Nyt tulee auton iästä riippuen liikkumisturvaa, vakuutusten niputtamista, huolenpitosopimusta ja ties mitä. Noista sitten tingitään mitä kehdataan. Noiden lisäkilkkeiden keston kanssa on sitten pelivaraa, mistä se lopullinen hinta muodostuu.
 
Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.

Tämä Puretech kammo ja paniikki on saanut naurettavat mittasuhteet. Ongelma on sama kuin ecoboosteissa, mutta Peugeot on vaihtanut vanhat hihnat omalla kustannuksella ja vaihtoväli on lyhennetty 5 vuoteen 10 vuodesta.
Ford ei ole tietääkseni tehnyt edellä mainittuja tekoja, Ecoboosteissa myös hihnan vaihto maksaa noin 1500€ kuin taas puretecheissä 500€.
Puretechit ovat ihan hyviä moottoreita oikein huolettaessa. Huomioimisen arvoista on myös Peugeotin positiivinen toiminta ongelman ilmettyä.
 
Tämä Puretech kammo ja paniikki on saanut naurettavat mittasuhteet.
Mun täytyy myöntää, että tää paniikki oli suurin syy, miksen aja nyt 2008:lla. Mutta hyvä kuulla, että asiaan on reagoitu. Onhan mulla nykyisessä Volvossakin viiden vuoden hihnanvaihtoväli.
 
Toi käytetyn auton ostaminen on nykyään ihan erilaista kuin joskus silloin, kun ekan kerran kävin liikkeessä potkimassa renkaita. Nyt tulee auton iästä riippuen liikkumisturvaa, vakuutusten niputtamista, huolenpitosopimusta ja ties mitä. Noista sitten tingitään mitä kehdataan. Noiden lisäkilkkeiden keston kanssa on sitten pelivaraa, mistä se lopullinen hinta muodostuu.

Juuri näin hoitui oma kauppa edellisellä kerralla 40ke autosta turha tingata satasia vaan tärkein on korko ym. Rahoitussopimus joka kyllä tippui paremmin kuin osaan uusista autoista olisi saanut. Loppujen lopuksi vaihtoautostakin sai saman mitä yksityiselle olisin sen myynyt. Vaati kyllä useamman liikkeen huudattamista ja olin kysynyt useampaa tarjousta myös uuteen autoon. Toki ei se autokauppakaan tappiota tehnyt ruotsin tuontinsa kanssa, mutta eipä tarvinut hävittää itse muutaman tonnin romua joiden myynti aina yhtä tuskaa.
 
Muutaman tonnin romujen myynti on ihan ylivoimaisen helppoa, pitkä leima niin ne suorastaan revitään käsistä.
Tällä hetkellähän markkina on sellainen että suhteellisesti ja jopa absoluuttisestikin parasta katetta tehdään reippaasti alle 20 000e autoilla, vaikka moni luulee että se kalliiden käytettyjen tötteröiden myynti on sitä kullan vuolentaa.

Asiasta kiinnostuneille, on hyvä seurata vaikka wetterin, kamuxin, rintajoupin etc. ulostuloja ja osavuosikatsauksia joista löytyy yllättäviäkin juttuja näin sivusta seuraajan näkökulmasta.
 
Tämä Puretech kammo ja paniikki on saanut naurettavat mittasuhteet. Ongelma on sama kuin ecoboosteissa, mutta Peugeot on vaihtanut vanhat hihnat omalla kustannuksella ja vaihtoväli on lyhennetty 5 vuoteen 10 vuodesta.
Ford ei ole tietääkseni tehnyt edellä mainittuja tekoja, Ecoboosteissa myös hihnan vaihto maksaa noin 1500€ kuin taas puretecheissä 500€.
Puretechit ovat ihan hyviä moottoreita oikein huolettaessa. Huomioimisen arvoista on myös Peugeotin positiivinen toiminta ongelman ilmettyä.

Ford kyllä vaihtoi sen öljyssä uivan remmin ketjuun jossain vaiheessa. Öljypumppu tosin pyörii edelleen remmillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 030
Viestejä
4 666 288
Jäsenet
76 545
Uusin jäsen
Vuohenkasvattaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom