Mikä auto minulle?

Tänää käyn koepolkasee uusiks ja katsastan muute läpi. Jos autossa kaikki kondiksessa niin on silti ihme, että tuon ostan vaikka hinta olisi alle 13000€. Jotenki tää hankinta vaan ahdistaa tietäen että auto on maailman surkein sijoitus :D

Hyvä ehkä vedota pariin muuhun vastaavanlaiseen jossa toisessa on kilometrei 30tkm vähemmän, mutta hinta sama. Toisessa kilometrejä lähes sama ja tonnin halvemmalla hintalapulla.
Jätät vain röyhkeän tarjouksen johon itse olisit suunnilleen tyytyväinen, edellisestä scoutista tarjosin 2900€ alle pyynnin, myyjä sanoi ettei onnistu mitenkään mutta ulko-ovesta poistuessani huusi vielä perään että tule takaisin, tehdään kaupat.

Tietysti jos se auto ei tunnu "omalta" niin mitäpä siitä tarjoamaankaan.
 
Tänää käyn koepolkasee uusiks ja katsastan muute läpi. Jos autossa kaikki kondiksessa niin on silti ihme, että tuon ostan vaikka hinta olisi alle 13000€. Jotenki tää hankinta vaan ahdistaa tietäen että auto on maailman surkein sijoitus :D

Hyvä ehkä vedota pariin muuhun vastaavanlaiseen jossa toisessa on kilometrei 30tkm vähemmän, mutta hinta sama. Toisessa kilometrejä lähes sama ja tonnin halvemmalla hintalapulla.
Tinkiä pitää aina. Ja kuten Jarkki sanoikin, paikoin aika röyhkeästikin. Pitää myös muistaa että se ensimmäinen tarjous on vain ensimmäinen erä. Olen pisimmillään vääntänyt auton hinnasta 3viikkoa vai melkein 4viikkoa, autosta joka oli jo tehdastilattu meikäläisen spekseillä. Jos myyjä ei ole valmis neuvottelemaan eikä suostu tinkimään, kävele pois.

Oma näkemys on aina ollut se että autoilu on jo muutenkin helvetin kallista, joten parempi sitten edes nauttia siitä. Siksi on monet lomareissut jäänyt välistä kun auto tekee isoa lovea. Jos ei nyt olisi työsuhdeautoa niin ajelisin jollain tehomallilla 100 varmasti. Tällä hetkellä ainoa oma auto on 1990 museokilpinen Mazda MX-5, saa sitten siitä ne ilot. Taloudellisesti ei mitään järkeä pitää pihalla kahta autoa... mutta elämä on.
 
Ei tullut kauppoja ;) Ei päästy hinnasta sopuun. Katson muita vaihtoehtoja ja aina voin soittaa takas ja hyväksyä sen minkä myyjä tarjosi, mikäli auto ei toiselle ole mennyt kaupaksi.
 
Ei tullut kauppoja ;) Ei päästy hinnasta sopuun. Katson muita vaihtoehtoja ja aina voin soittaa takas ja hyväksyä sen minkä myyjä tarjosi, mikäli auto ei toiselle ole mennyt kaupaksi.

Välillä sitäkin näkee, että jos oma jätetty tinkitarjous oli ns. suhteellisen järjellinen vs. muut vastaavat myynnissä olevat, niin saattaa ennen kuunvaihdetta piristä puhelin, että josko hierottas vielä vähän. Jos auto ei siis liiku muuten. Kalenterikuukausikohtaisilla provikoilla on ihmeellinen voima.
 
Välillä sitäkin näkee, että jos oma jätetty tinkitarjous oli ns. suhteellisen järjellinen vs. muut vastaavat myynnissä olevat, niin saattaa ennen kuunvaihdetta piristä puhelin, että josko hierottas vielä vähän. Jos auto ei siis liiku muuten. Kalenterikuukausikohtaisilla provikoilla on ihmeellinen voima.

Juu siis pariin vastaavaan tai jopa kolmeen verrattuna, mun tarjous ylitti jo oman kipurajan. Voin sanoa ettei puhuttu ku muutaman satasen erosta.

Tiedustelen tässä just nyt noiden muiden vaihtoehtojen huoltohistoriaa ja muita tietoja :)
 
Terve. Pidempään seurannut tätä foorumia mutta ajattelin nyt kysäistä kommentteja. Taustatietona se, että maantieajoa tulee varmaan noin 40% ajosta ja rekoistakin täytyisi välillä päästä ohi ilman että kiihdyttäminen vaatii kiitoradan. Yhteensä ajelua noin 14 000 kilsaa vuodessa. Bensalla mennään, tai kevyt hybridillä (lataus ei onnistu), mutta toki taloudellisuus mielessä. Hintahaarukkaa olen pitänyt siinä 16-25k. Tavaraa on välillä sen verran että farkku haussa.

Muilta osin en ole kovinkaan ronkkeli, nykyinen ja ainoa omistamani auto on vm 2005 volkkari jossa varusteluna vakkari ja ilmastointi. Toki tässä hintaluokassa olettaisi saavan esim tutkaa tai kameraa, apple / android yhteensopivuutta, mäkiavustinta ja ehkä parempia ajovaloja. Äänieritys ja ajotuntuma on vaatimuksena luokkaa ok, mutta tokihan niiden kohdalla parempaa ottaa jos vain tarjolla. Auto siis enemmänkin vain kulkuvälineenä. Huollot hoidan liikkeessä ja mieluiten olisin siellä vain kerran vuodessa.

Itsellä tullut nyt mieleen nämä
- Corolla 2,0l versio
- Hyundai i30 wagon 1,5l (hybrid) facelift versio
- perus octavia ja passat. VAG autot vain jostain syystä arveluttavat nykyään.

Toyotaa ja huyndaita on tarkoitus käydä katsomassa liikkeessä ja ottaa koeajolle, mutta aina kiva kuulla mielipiteitä. Mikään kiire tässä ei ole, joten tutkailen ihan rauhassa.
 
Terve. Pidempään seurannut tätä foorumia mutta ajattelin nyt kysäistä kommentteja. Taustatietona se, että maantieajoa tulee varmaan noin 40% ajosta ja rekoistakin täytyisi välillä päästä ohi ilman että kiihdyttäminen vaatii kiitoradan. Yhteensä ajelua noin 14 000 kilsaa vuodessa. Bensalla mennään, tai kevyt hybridillä (lataus ei onnistu), mutta toki taloudellisuus mielessä. Hintahaarukkaa olen pitänyt siinä 16-25k. Tavaraa on välillä sen verran että farkku haussa.

Muilta osin en ole kovinkaan ronkkeli, nykyinen ja ainoa omistamani auto on vm 2005 volkkari jossa varusteluna vakkari ja ilmastointi. Toki tässä hintaluokassa olettaisi saavan esim tutkaa tai kameraa, apple / android yhteensopivuutta, mäkiavustinta ja ehkä parempia ajovaloja. Äänieritys ja ajotuntuma on vaatimuksena luokkaa ok, mutta tokihan niiden kohdalla parempaa ottaa jos vain tarjolla. Auto siis enemmänkin vain kulkuvälineenä. Huollot hoidan liikkeessä ja mieluiten olisin siellä vain kerran vuodessa.

Itsellä tullut nyt mieleen nämä
- Corolla 2,0l versio
- Hyundai i30 wagon 1,5l (hybrid) facelift versio
- perus octavia ja passat. VAG autot vain jostain syystä arveluttavat nykyään.

Toyotaa ja huyndaita on tarkoitus käydä katsomassa liikkeessä ja ottaa koeajolle, mutta aina kiva kuulla mielipiteitä. Mikään kiire tässä ei ole, joten tutkailen ihan rauhassa.
Selaa vähän meikäläisen vanhoja viestejä koskien tuota Corollaa. En jaksa uudelleen kirjoitella, mutta kertonee paljon että on itsellä Corolla 2.0 hybrid HB on huonoimmat autot mitä olet koskaan ajanut listan kärjessä.
 
Viikon olen katsellut joitakin itselataavia hybridejä ja finaalissa on kaksi ehdokasta, molemmat vm2021.
- Suzuki Swace 1,8 HYBRID 2WD GL+ CVT-aut / Ratinlämmitys / Peruutuskamera / Bluetooth, kulutus 4,5l/100km
- Renault Arkana E-TECH 145 Hybrid Intens, kulutus 5l/100km


Polttoainekulutuksessa ei ole suurta eroa mutta Arkanan ominaisuuksissa mainitaan että se käyttää kaupunkiajossa sähköä 80%.
Meillä on ajot suunnilleen tätä luokkaa eli 70% lyhyitä matkoja ja 30% maantieajoa. Kumpaakaan en ole vielä koeajanut. Farkulle ei sinänsä ole tarvetta mutta ei siitä haittaakaan ole. Rellun hintapyyntö on 2k enemmän mutta ehkä on tinkivaraa.
 
Noista kahdesta olettaisin varmemmaksi, usealta eri kantilta, tuon meikatun Corollan.

Arkana varmasti hyvä ajaa, mutta... Varsinkin kun ajot tuolla profiililla, joten matkustaminen on lyhytaikaista.
 
Onkos kokemuksia Myydään Peugeot 5008 2018 - ZLU-576 | Kamux Peugeot 5008 ?


CarWow tais tykätä. Itelleki kiinnostavia ominaisuuksia; kuten etupenkin taitto alas pitkää tavaraa varten ja ison oloinen toinen rivi..

Vähän hintavia omaan makuun kakkosautoksi, mutta mitenkä yleisesti ottaen nuo 5008 Peogeotit; mitä kannattaa varoa?
Yksiä harvoja "halpoja" isoja autoja kuitenkin.
 
Välillä sitäkin näkee, että jos oma jätetty tinkitarjous oli ns. suhteellisen järjellinen vs. muut vastaavat myynnissä olevat, niin saattaa ennen kuunvaihdetta piristä puhelin, että josko hierottas vielä vähän. Jos auto ei siis liiku muuten. Kalenterikuukausikohtaisilla provikoilla on ihmeellinen voima.

Näitä juttuja kuulee ihan jatkuvasti kaikilta, mutta alaa läheltä seuraavana en muista koskaan kuulleeni näin oikeasti käyneen.
Toinen samanlainen legenda on se että ollaan menossa ostamaan autoa jostain paikasta X mutta ei saada palvelua. Tämän jälkeen haetaan auto paikasta Y käteisellä ja mennään paikkaan X tilittämään että mitäs ette palvelleet.
 
Noihin bensamoottoreihin älä koske. Diesel ainoa valinta jos vastapuoli on Puretec.
Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.
 
Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.
Adbluessa on hyviä ja huonoja toteutuksia. Jotkut jäätyy ja hajoaa useammin, jotkut harvemmin tai ei juuri koskaan. Pikkuisen vanhemmissa autoissa löytyy niitä että ei ole kusipönttöä ollenkaan.
 
Itsellä myös sama auto kiikarissa, Diesel/Bensa pohdinnassa tuossa, mutta tuntuu että on vähän puun ja kuoren välissä vaihtoehdoissa.
-Dieseliä ei kannata ottaa kun adblue systeemit jäätyy ja "aina rikki"
-Puretechia ei kannata ostaa kun ei paikat kestä (pääosin öljyssä kulkevan jakohihnan ongelmia, vastaavia kun Fordin ecoboosteissa?)

Käytössä tällä hetkellä liisari autosta jossa on Puretech (Opel Grandland ns. sisarmalli) ja olen kyllä tykännyt, toki ei tarjoa mitään elämyksiä mutta ihan hyvä moottori muuten, mutta itselle ostettaessa kiinnostaa kestävyys enemmän.

Tai sitten ostat auton ja lyöt muutaman tonnin korjaukseen jos porsii, toinen vaihtoehto välttyä tältä on ostaa Toyota.
 
Priusta en kehdannu heittää kun toiveena oli jonkinlainen rivakkuus, mutta kyllä silläkin pääsee. Vahva suositus ominaisuuksien ja huolettomuuden osalta.
 
Uusi Prius on hyvinkin pirteä peli ja oikeasti mukava ajaa. Ei sellaista toki käytettynä vielä saa.
 
Priusta en kehdannu heittää kun toiveena oli jonkinlainen rivakkuus, mutta kyllä silläkin pääsee. Vahva suositus ominaisuuksien ja huolettomuuden osalta.
Koomista sinällään tuo nykyinen tilanne. Priuksen mielikuva on että se on hidas tai että sitä ajaa hidas tai hidastelija. Tuo uusi malli on jopa kohtuu asiallisen näköinen ja kohtuu ripeä :D. Ei olisi tovi sitten kuvitellut että olisi Prius jonka 0-100kmh aika on alle 7s.
 
Jos näille autoarvostelijoille jotain arvoa antaa niin esim. Throttle House YouTube kanava tosiaan valitsivat Priuksen (Prime eli phev täkäläisittäin) vuoden auto kategoriassa kolmannelle sijalle (kaksi ekaa täysiverisiä urheiluautoja).
 
Puhumme tietysti +4 vuotiaista Priuksista kun budjettihaarukkaa katsellaan, ei tästä uudesta syöksysämpylästä.

Mutta kyllä se Prius+ kin liukkuu, pitää vaan antaa tohvelia.
 
Puhumme tietysti +4 vuotiaista Priuksista kun budjettihaarukkaa katsellaan, ei tästä uudesta syöksysämpylästä.

Mutta kyllä se Prius+ kin liukkuu, pitää vaan antaa tohvelia.
Paljos noissa oli kaakkeja? Kun netistä tuntuu saavan vaihtelevia tuloksia hakiessa.
 
~ 150hv maisemissa yhteisteho kaiketi, että ihan riittävästi perheautoon ennen täyssähköjä. :hmm:
 
~ 150hv maisemissa yhteisteho kaiketi, että ihan riittävästi perheautoon ennen täyssähköjä. :hmm:
No joo. Kyllähän sillä pärjää ei siinä. Itselle nyt ei riitä mutta en myöskään ole koskaan hakenut moisilla spekseillä olevaa autoa omaan käyttöön. 150hp on itselle se minimi arkiajossa, jos ei mennä todella kevyisiin laitteisiin.
 
Mazdat miellyttää kyllä silmää. Toki en niitä mitenkään tunne paitsi että kaikki puhuvat aina ruosteesta. Mutta täytyy katsoa jos löytyisi kokeiltavaksi.
Itse aika paljon noista Mazdoista yrittänyt googlailla, jossain mainittiin että kolmannen sukupolven Mazdoihin, 2013->, olisivat uusineet käyttämänsä metalliseokset, eivätkä tuon jälkeen olisi sen herkempiä ruosteelle kuin muutkaan (japskit?).

Omaakin silmää nuo Mazdat miellyttävät tosi paljon, ja googlailun perusteella vaikuttavat oikein mainioilta ja luotettavilta peleiltä. Pitää nyt lähiaikoina käydä testaamassa kolmosta, CX-kolmosta ja CX-vitosta.
 
~ 150hv maisemissa yhteisteho kaiketi, että ihan riittävästi perheautoon ennen täyssähköjä. :hmm:
Prius 2015 asti yhteisteholtaan 136 hv ja Prius+ 2017 asti. Tuon jälkeen 122 hv, kunnes tämä uusin (2023-) jopa 223 hv.

Minulla on tuolla samalla 136 hv koneella Auris. Joukossa on kuitenkin aika monta ponia. Pidän tuota enintään 120 hv/1410 kg -autona, jos miettii rekan ohitusta, eli kaukana 150 hv:sta. Plussana aina on oikea pykälä silmässä, joten hanaa vaan, niin kyllä sillä hoituu täysperät. Normiliikenteessä riittää puolikaasukin, ja liikennevaloissa saa odotella muiden hitautta saada ajoneuvonsa sujuvasti liikkeelle.

@Pyrres
 
Prius 2015 asti yhteisteholtaan 136 hv ja Prius+ 2017 asti. Tuon jälkeen 122 hv, kunnes tämä uusin (2023-) jopa 223 hv.

Minulla on tuolla samalla 136 hv koneella Auris. Joukossa on kuitenkin aika monta ponia. Pidän tuota enintään 120 hv/1410 kg -autona, jos miettii rekan ohitusta, eli kaukana 150 hv:sta. Plussana aina on oikea pykälä silmässä, joten hanaa vaan, niin kyllä sillä hoituu täysperät. Normiliikenteessä riittää puolikaasukin, ja liikennevaloissa saa odotella muiden hitautta saada ajoneuvonsa sujuvasti liikkeelle.

@Pyrres
Hetkinen, siis laskiko teho tuossa välissä? Jos juu niin onko mitään hajua mikä logiikka/syy?
 
Hetkinen, siis laskiko teho tuossa välissä? Jos juu niin onko mitään hajua mikä logiikka/syy?
Varmaan havaittiin poneja hevosaitauksessa? Suorituskyky ei siis välttämättä laskenut - ainakaan 14 hepan edestä - mutta paperiarvoa muutettiin. Todellinenkin teho luultavasti laski aavistuksen, kun uudessa keskityttiin kulutuksen pienentämiseen entisestään. Uusi 1,8 kulutti vähemmän kuin vanha 1,8..
 
Itse aika paljon noista Mazdoista yrittänyt googlailla, jossain mainittiin että kolmannen sukupolven Mazdoihin, 2013->, olisivat uusineet käyttämänsä metalliseokset, eivätkä tuon jälkeen olisi sen herkempiä ruosteelle kuin muutkaan (japskit?).

Omaakin silmää nuo Mazdat miellyttävät tosi paljon, ja googlailun perusteella vaikuttavat oikein mainioilta ja luotettavilta peleiltä. Pitää nyt lähiaikoina käydä testaamassa kolmosta, CX-kolmosta ja CX-vitosta.
Joo näin olen itsekin nyt ymmärtänyt että enemmänkin aikoinaan ollut tuo ongelma ja siitä sitten maine. Ei se auta kun käydä itsekin katsomassa mutta tottakai kuntotarkastus tehdään ennen kuin ostan, niin siinähän ne ruosteetkin näkee.
 
Skippasin pois Renault Arkanan vaikka onkin silmäkarkki. Nyt haussa jäljellä Suzuki Swace 1,8 HYBRID. Miellyttää tuo Toyotan tekniikka sekä alhainen polttoaineen kulutus.
Tässä vaiheessa ei vielä lataushybridi kiinnosta.
 
Skippasin pois Renault Arkanan vaikka onkin silmäkarkki. Nyt haussa jäljellä Suzuki Swace 1,8 HYBRID. Miellyttää tuo Toyotan tekniikka sekä alhainen polttoaineen kulutus.
Tässä vaiheessa ei vielä lataushybridi kiinnosta.
Mikä on mielestäsi alhainen kulutus?
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-22-19-19-41-31_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2024-02-22-19-19-41-31_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    113,8 KB · Luettu: 208
On mahdollista ympärivuotisenakin. Tässä samalla tekniikalla (farmari Auris) parhaita tankillisia, kun oli kalleimmat sotahinnat asemilla.
Uh... Missä ajossa saat Auriksen noin matalalle? Itsellä 2021 2.0 Corolla Hybridin keskikulutus mittariston mukaan 5.8l/100km viimeisen ööö 15tkm mukaan. Todellista en ole laskenut. Se tosin on sanottava että tuo Corolla on todella allerginen kylmälle. Sama 30km matka kylmällä menee ilman yhtään himmailua sinne 4.5l/100km ja kun tulee pakkaset niin hyppää heti sinne 5.5-6l/100km. Toyotan hybrid coach sanoo että muuten menee hyvin/todella hyvin mutta käytän kiihdyttäessä liikaa kaasua.
 
Uh... Missä ajossa saat Auriksen noin matalalle? Itsellä 2021 2.0 Corolla Hybridin keskikulutus mittariston mukaan 5.8l/100km viimeisen ööö 15tkm mukaan. Todellista en ole laskenut. Se tosin on sanottava että tuo Corolla on todella allerginen kylmälle. Sama 30km matka kylmällä menee ilman yhtään himmailua sinne 4.5l/100km ja kun tulee pakkaset niin hyppää heti sinne 5.5-6l/100km. Toyotan hybrid coach sanoo että muuten menee hyvin/todella hyvin mutta käytän kiihdyttäessä liikaa kaasua.
Olisko Auris vähän vanhempaa tekniikkaa ja Suzukissa jotain parannuksia?
 
Uh... Missä ajossa saat Auriksen noin matalalle? Itsellä 2021 2.0 Corolla Hybridin keskikulutus mittariston mukaan 5.8l/100km viimeisen ööö 15tkm mukaan. Todellista en ole laskenut. Se tosin on sanottava että tuo Corolla on todella allerginen kylmälle. Sama 30km matka kylmällä menee ilman yhtään himmailua sinne 4.5l/100km ja kun tulee pakkaset niin hyppää heti sinne 5.5-6l/100km. Toyotan hybrid coach sanoo että muuten menee hyvin/todella hyvin mutta käytän kiihdyttäessä liikaa kaasua.
Jos noita kolmea peräkkäistä kolmosella alkavaa meinaat, niin muuten perusajoa (enimmäkseen PKS ja kolme mökkiä alle 2 h päässä), mutta ei juuri motaria. Yhden tankillisen keskari 59 km/h, kun siihen osui useampi mökkireissu ja Puuhamaata. Hitaimman tankillisen keskari 38 km/h. Siinä tuli kuskattua hautajaisissa omaisia Espoossa paikasta viidenteen. Rautakauppoja tuli kierrettyä tavallista enemmän. Ajotietokoneen mukaan tankilliset 3,5-3,6, ja todellinen 0,2-0,3 enemmän. Corolla 2.0 on käsittääkseni vähän juopompi kone, mutta ratin ja penkin väli tietysti vaikuttaa paljon enemmän.

Talvella kannattaa esilämmittää moottori ja sisätilat, sekä pyynti maltillinen 19-20,5 C. Helteellä pyynti 22-23 ja hirmuhelteellä (+30 C) 23-24. Kaasupoljinta ei kannata pumpata kuin kanttori. Määrätietoinen kiihdytys tavoitenopeuteen, ja sitten hölläys. Ennakointia, mutta takanatulijat huomioiden.


@Centteri
Swace on sillä pihimmällä 1,8:llä, eli sama kuin Prius 2016 eteenpäin.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-02-22-20-11-49-97_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    Screenshot_2024-02-22-20-11-49-97_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    83,3 KB · Luettu: 45
  • Screenshot_2024-02-22-20-12-41-96_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    Screenshot_2024-02-22-20-12-41-96_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    86 KB · Luettu: 48
  • Screenshot_2024-02-22-20-13-03-81_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    Screenshot_2024-02-22-20-13-03-81_510b4ad0ec8c2e2771909ea3d30560f0.jpg
    85,8 KB · Luettu: 38
Jos noita kolmea peräkkäistä kolmosella alkavaa meinaat, niin muuten perusajoa (enimmäkseen PKS ja kolme mökkiä alle 2 h päässä), mutta ei juuri motaria. Yhden tankillisen keskari 59 km/h, kun siihen osui useampi mökkireissu ja Puuhamaata. Hitaimman tankillisen keskari 38 km/h. Siinä tuli kuskattua hautajaisissa omaisia Espoossa paikasta viidenteen. Rautakauppoja tuli kierrettyä tavallista enemmän. Ajotietokoneen mukaan tankilliset 3,5-3,6, ja todellinen 0,2-0,3 enemmän. Corolla 2.0 on käsittääkseni vähän juopompi kone, mutta ratin ja penkin väli tietysti vaikuttaa paljon enemmän.

Talvella kannattaa esilämmittää moottori ja sisätilat, sekä pyynti maltillinen 19-20,5 C. Helteellä pyynti 22-23 ja hirmuhelteellä (+30 C) 23-24. Kaasupoljinta ei kannata pumpata kuin kanttori. Määrätietoinen kiihdytys tavoitenopeuteen, ja sitten hölläys. Ennakointia, mutta takanatulijat huomioiden.
@Centteri
Swace on sillä pihimmällä 1,8:llä, eli sama kuin Prius 2016 eteenpäin.
Todennäköisesti isoin ero on että oma ajo on Corollalle liian isolta osin maantietä yli 80kmh rajoituksen. Itsellä tulee ajeltua siviilit Kehä1:n sisällä ja duunit sitten ympäri suomen. Keskinopeus esim tässä kuussa on ollut 70km/h. Ja mitä esilämmitykseen tulee, lohkari on helvetin kallis varuste ainakin Toyotan hinnaston mukaan. Kyseessä vapaan autoedun työsuhdeauto joten eipä tuosta liikaa sinällään välitä, paitsi että viritelty MK8 Fiesta ST vei vähemmän bensaa matka-ajossa ja se että joutuu pienimmälläkin reissulla tankkailemaan. Ilmastoinnin/lämmityksen pyynnit ovat talvella 21.5-22c ja kesällä 19.5-21c riippuen tilanteesta (musta auto). Jos pidän maltillisempia lämpöjä talvella, ovat ikkunat jäässä sisältä ja tuulilasi huurussa ellen pidä puhallusta lasille päällä.
 
Itseä kiinnostaa se että kulutus on maltillista, kaupunki/maantieajo on 70/30% ja oletan että tuolla Suzukilla tuo pitäisi kutinsa.
 
... ja se että joutuu pienimmälläkin reissulla tankkailemaan.
Kuinka iso tankki tuossa oikeasti on? Google kertoo, että 60 litraa, jolla pitäisi päästä kertomallasi kulutuksella ~1000km. Tietysti jos pienemmätkin reissut suuntautuvat Jyväskylän pohjoispuolelle, niin tankkaaminen on tarpeellista.
 
Todennäköisesti isoin ero on että oma ajo on Corollalle liian isolta osin maantietä yli 80kmh rajoituksen. Itsellä tulee ajeltua siviilit Kehä1:n sisällä ja duunit sitten ympäri suomen. Keskinopeus esim tässä kuussa on ollut 70km/h. Ja mitä esilämmitykseen tulee, lohkari on helvetin kallis varuste ainakin Toyotan hinnaston mukaan. Kyseessä vapaan autoedun työsuhdeauto joten eipä tuosta liikaa sinällään välitä, paitsi että viritelty MK8 Fiesta ST vei vähemmän bensaa matka-ajossa ja se että joutuu pienimmälläkin reissulla tankkailemaan. Ilmastoinnin/lämmityksen pyynnit ovat talvella 21.5-22c ja kesällä 19.5-21c riippuen tilanteesta (musta auto). Jos pidän maltillisempia lämpöjä talvella, ovat ikkunat jäässä sisältä ja tuulilasi huurussa ellen pidä puhallusta lasille päällä.
Joo, kyllä mullakin menee 4,8 todellista (4,5 tietokone), kun mittarissa 108 km/h. Perillä tietokone näyttää vähän päälle neljän riippuen kuinka paljon oli pikkuteitä lopussa.

Lohkari ja sisätila maksoivat 600 €, mutta onhan se jo mukavuuden osalta pakollinen, jos autoa pitää 20 v, eikä ole lämmintä tallia. Lisäksi sähköajon osuus kasvaa merkittävästi.

Aika erikoista, että matka-ajossa vie teho-Fiestaa enemmän. Ei päde Aurikseen, ellei ajeta mutkatietä pumpaten kokoajan 120-180 km/h. Aurikselle on hävinnyt samalla matkalla dieseleitä ja Optima PHEV täydellä akulla (300 km). MB C220 CDI 7-G voittaa, kun ajetaan motaria.

Vieläköhän Corollassakin on ylisuojeleva bensavalo? Itse voin ajaa 150 km tai yli sen jälkeen, kun näyttää 0 km. Bensavalon jälkeen jopa yli 200 km. Pisin tankkausväli yli 1100 km ja tankkiin upposi 41,xx l. Tankkaatko pieniä litramääriä, jos kerran joudut pienimmälläkin reissulla tankkaamaan?

Sähköajon osuutta pienentää sinulla esilämmityksen lisäksi tuo, että joudut ylilämmittämään talvivaatteissa matkustamon jopa sortsikelejä korkeammalla pyynnillä. Vastaavasti huudatat kesällä liian kylmän pyynnin takia kompuraa, mikä tyhjää ajoakkua, mikä saa polttomoottorin pörisemään liian usein ja pitkään. Auriksessa ei ole tuulilasin tai etuikkunoiden kanssa ongelmia, vaikka talvella olisi pyynti 19 C. Hirmuhelteellä, +30 C, selkä hiostuu, jos pyynti on yli 23-24 C, joten siinä menee minulla miellyttävyyden raja. Koiran kanssa laitan 22-23, jos ulkona +30 C.
 
Itseä kiinnostaa se että kulutus on maltillista, kaupunki/maantieajo on 70/30% ja oletan että tuolla Suzukilla tuo pitäisi kutinsa.
Sopii hyvin tuolle. Toyotan hybridit kuluttaa myös moottoritienopeuksissa vähän mutta ero näkyy eniten sekalaisessa kaupunkiajossa.

Tuohan on sama kuin Corolla joten diilistä varmaan kiinni kannattaako.
 
Sopii hyvin tuolle. Toyotan hybridit kuluttaa myös moottoritienopeuksissa vähän mutta ero näkyy eniten sekalaisessa kaupunkiajossa.

Tuohan on sama kuin Corolla joten diilista varmaan kiinni kannattaako.
Joo, nyt o keskustelu myyjän kanssa Suzukista . Ainut se että auto sijaitsee 500km kotoa. Toki on autoketju ja auton saa tänne Helsinkiin mutta neuvoteltavaa riittää vielä.
 
Kuinka iso tankki tuossa oikeasti on? Google kertoo, että 60 litraa, jolla pitäisi päästä kertomallasi kulutuksella ~1000km. Tietysti jos pienemmätkin reissut suuntautuvat Jyväskylän pohjoispuolelle, niin tankkaaminen on tarpeellista.
En rehellisesti tiedä. 720km näyttää rangeksi täydellä tankilla. Ja yleensä melkein 0 rangea oleva tankki imee max 60e edestä 95:sta. Olen ollut liian laiska tarkistamaan, mutta tuntuu että ovat todella konservatiivisia range arvionsa kanssa, tai ovat todella konservatiivisia miten aikaisin polttoainevalo syttyy. Chat GPT väittää että tankki olisi 50l, mutta jos on noin niin on kyllä Toyotan päässä jotain helvetin sekaisin mittarin kanssa. Yleensä tankkaan valosta reilut 30-35l tms 95:sta ja tankki on täysi. Jos tuolla pääsee 1000km... saa olla about maailman konservatiivisin low fuel light.

Mitä Fiesta ST vs Corolla, sehän tässä ihmetyttääkin. Ei sillä että olisin valinnut vapaan autoedun auton kulutuksen mukaan, mutta onhan tuo nyt absurdia että melkein saman kokoluokan tehomallilla revitään selkeästi parempia kulutuslukemia. Sillä pääsi matka-ajossa jatkuvasti huomattavan mataliin kulutuksiin vs Corolla ja en todellakaan säästellyt kaasua. Leveämpi ei eco rengastus, huomattavasti enemmän tehoa, ymmärtääkseni ei niin hyvä ilmanvastus jne jne jne. Sen tiedän faktaksi että jos laskisin vauhdin mittarissa 80kmh ja ajelen esim rekan perässä, kulutus putoaa aivan törkeästi eli todennäköisesti menee jonkun EU mittaus on sitä tätä ja tuota. Ei vain tunnu loogiselta. Fiestan sentään vaivauduin mittaamaan mittarilta kun oli oma auto. Tuntuu että eivät ole optimoineet GPS nopeuteen vaan mittarinopeuteen, mikä ei ole ehkä se realistisin asia matka-ajossa. 80kmh mittarissa jaksaa mennä sähköllä, 85kmh mittarissa mennään välillä sähköllä ja siitä yli mennään aina polttis+sähkö.

EDIT: Ja monelle on varmaan jo tullut selväksi vihani kyseistä autoa kohtaan, mutta se ei estä minua rehelliseltä ihmettelyltä miten asiat ovat.

EDIT2: On juu OT, mutta haluaisin vilpittömästi tietää mikä vittu tuossa kipossa on, vai ajanko itse niin päin vittua, enkö täsmää siihen mitä autolta on haettu jne...
 
Viimeksi muokattu:
Mitkä laitteet pääsääntöisesti on pienikulutuksisimpia nopeassa moottoritie-ajossa? Tyyliin siis 140-150kmh mittarinopeudessa. Ei tule itselle oikein mieleen muut kuin pitkäksi välitetyt isohkot dieselit kuten 530d / E350d.
 
En rehellisesti tiedä. 720km näyttää rangeksi täydellä tankilla. Ja yleensä melkein 0 rangea oleva tankki imee max 60e edestä 95:sta. Olen ollut liian laiska tarkistamaan, mutta tuntuu että ovat todella konservatiivisia range arvionsa kanssa, tai ovat todella konservatiivisia miten aikaisin polttoainevalo syttyy. Chat GPT väittää että tankki olisi 50l, mutta jos on noin niin on kyllä Toyotan päässä jotain helvetin sekaisin mittarin kanssa. Yleensä tankkaan valosta reilut 30-35l tms 95:sta ja tankki on täysi. Jos tuolla pääsee 1000km... saa olla about maailman konservatiivisin low fuel light.

Mitä Fiesta ST vs Corolla, sehän tässä ihmetyttääkin. Ei sillä että olisin valinnut vapaan autoedun auton kulutuksen mukaan, mutta onhan tuo nyt absurdia että melkein saman kokoluokan tehomallilla revitään selkeästi parempia kulutuslukemia. Sillä pääsi matka-ajossa jatkuvasti huomattavan mataliin kulutuksiin vs Corolla ja en todellakaan säästellyt kaasua. Leveämpi ei eco rengastus, huomattavasti enemmän tehoa, ymmärtääkseni ei niin hyvä ilmanvastus jne jne jne. Sen tiedän faktaksi että jos laskisin vauhdin mittarissa 80kmh ja ajelen esim rekan perässä, kulutus putoaa aivan törkeästi eli todennäköisesti menee jonkun EU mittaus on sitä tätä ja tuota. Ei vain tunnu loogiselta. Fiestan sentään vaivauduin mittaamaan mittarilta kun oli oma auto. Tuntuu että eivät ole optimoineet GPS nopeuteen vaan mittarinopeuteen, mikä ei ole ehkä se realistisin asia matka-ajossa. 80kmh mittarissa jaksaa mennä sähköllä, 85kmh mittarissa mennään välillä sähköllä ja siitä yli mennään aina polttis+sähkö.

EDIT: Ja monelle on varmaan jo tullut selväksi vihani kyseistä autoa kohtaan, mutta se ei estä minua rehelliseltä ihmettelyltä miten asiat ovat.

EDIT2: On juu OT, mutta haluaisin vilpittömästi tietää mikä vittu tuossa kipossa on, vai ajanko itse niin päin vittua, enkö täsmää siihen mitä autolta on haettu jne...
Joka paikassa lukee 2021 Corolla 2.0 hybridille 43 l tankki. Auriksessa pitäisi olla 45 l, mutta oma kutina sanoo siinäkin olevan ennemmin 43 l. Sinullakin siis huomattavan konservatiivinen bensavalo. Japanilaiselle kasvojen menetys olisi paha juttu.

Jos laitat vakkariin satasen, etkä ohittele ketään, uskoisin Corollan menevän pienemmällä kuin Fiesta. Tai sitten Fiesta huijaa enemmän.

Kaikki nopeudet sopivat Toyotan hybrideille, koska välityksiä on miljoonia ja pisin välitys esim. Auriksessa noin 65 km/h@1000 rpm. Ei siis ole samaa optimointiongelmaa eri nopeuksille, kuten autoissa, joissa on vain 5-10 välitystä.

Ei kannata yrittää ajaa sähköllä 80 km/h, ellei se ole kevyttä alamäen, myötätuulen tai tulevan kääntymisen ansiosta. Raskaat hommat polttikselle ja kevyet sähkölle.

Jo ennenkuin kirjoitit viestisi, kuvittelin sinut pumppaamassa vihaisena vihaamallasi työsuhdekoslalla jotain dynaamista ajoa, mikä vie hybridistä taloudellisuuden, jos sen tekee väärin (=humpattaa ja pumpattaa kierroslukua ja pyöriviä massoja mielensä mukaan).

Taloudellisempaa nopeaa ajoa hybridillä ajettaisiin kiihdyttämällä reilulla (muttei täydellä) vakaalla kaasulla ripeään nopeuteen, jonka jälkeen sitä ripeää nopeutta ylläpidetään vakaalla kaasun asennolla. Risteyksen tullessa otetaan talteenottoa maksimit, muttei yhtään yli CHG-maksimiviivan, jottei energiaa mene hukkaan jarrupölynä vanteisiin ja ilmaan. Risteys vedetään kevyt liikenne huolella huomioiden, mutta suurella nopeudella kääntyen, jotta seuraava reipas kiihdytys vie vähemmän energiaa. Näin kulutus pysyy pienehkönä ja keskinopeus suurehkona. En kuitenkaan suosittele kyseistä ajotapaa, vaan mieluummin rajoitusten mukaan ja maltillisemmilla risteysnopeuksilla.

Jos autosi on herkkä, se on voinut ottaa nokkiinsa vihastasi, ja siksi ajattaa sinua tiuhaan huoltikselle. Vakavammin, vihaisena taloudellinen ajo ei onnistu. Ihan samoin kuin keski-äkäiseltä tai sen ylittäneeltä ei vihaisena suju vähääkään lagaavan kosketusnäytön käyttö, vaan käyttäjä sinkoilee ihan vikapaikkoihin. Vihaisena mikään ei onnistu, paitsi rautakangen rikkominen. Liekö tuulilasin huurtuminenkin tuosta johtuvaa? Toivottavasti saat pian mieluisemman arkiauton allesi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 929
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom