Mikä auto minulle?

Mä en kyllä Clioa suosittelisi, mikäli ajossa on jatkuvaa pitkää pätkää. Auto on kuitenkin aika meluisa eikä penkeistä saa pitkälle matkalle kovinkaan paljoa iloa.

Kaupunkiin ja lyhyeen pyöritykseen sitten kyllä ehdottoman hyvä.
Clio on hienon näköinen, mutta nauratti kun 30tkm ajetulla korjaamon sijaisautolla meni töihin ja auto pomputti motarilla ja maantiellä takaraivoa niskatukeen. Ehkä se sitten 130tkm kohdalla on vähän parempi kun alusta on väsynyt olemaan niin "urheilullisen tuntuinen".
 
Clio on hienon näköinen, mutta nauratti kun 30tkm ajetulla korjaamon sijaisautolla meni töihin ja auto pomputti motarilla ja maantiellä takaraivoa niskatukeen. Ehkä se sitten 130tkm kohdalla on vähän parempi kun alusta on väsynyt olemaan niin "urheilullisen tuntuinen".

En kyllä ole omassa Cliossani huomannut mitään pomputtelua mihinkään suuntaan eli todennäköisesti tuo auto on ollut viallinen.

Koska tosiaan omistan vm. 2015 Clion (48tkm mittarissa), en suosittelisi sitä pitkille matkoille koska eihän sitä ole siihen suunniteltukaan. Autohan on mitä mainioin kaupungissa pyörimiseen.

Pitkille matkoille perheen kanssa mennään sitten Espacella.
 
Kaverin puolesta kysyn, onko J-Astra jo ihan soiva peli? Laadunparannus oli jossain kohtaa niillä agendalla, mutta ehtikö tuo jo siihen mukaan?
 
Olihan noita J-Astroja kolme kappaletta ja kaikki oli hyviä mun mielestä. Yhteen vaihdettiin ohjausvaihde ja parkkitutkan anturi, muuten ei ollut ongelmia. Käsivaihteistoa tosin pitää käsitellä varovaisesti, siinä laakerit ei ole parhaita mahdollisia. Meillä ei ollut käsivaihteiston kanssa ongelmia. Erittäin vakaita autoja ajaa, tosin painavia ja bensat syövät bensaa sen takia kilpailijoita vähän enemmän. Dieselit ovat taloudellisia, etenkin loppupään 1.6 CDTI, joka taisi tulla joskus 2014-2015 malliin.
 
Yks J-Astra ollu ja kasa paskaa. Kuukauden välein sai jotain korjata alle 100tkm ajetusta autosta.
 
Olihan noita J-Astroja kolme kappaletta ja kaikki oli hyviä mun mielestä. Yhteen vaihdettiin ohjausvaihde ja parkkitutkan anturi, muuten ei ollut ongelmia. Käsivaihteistoa tosin pitää käsitellä varovaisesti, siinä laakerit ei ole parhaita mahdollisia. Meillä ei ollut käsivaihteiston kanssa ongelmia. Erittäin vakaita autoja ajaa, tosin painavia ja bensat syövät bensaa sen takia kilpailijoita vähän enemmän. Dieselit ovat taloudellisia, etenkin loppupään 1.6 CDTI, joka taisi tulla joskus 2014-2015 malliin.

Todellakin, taisi laihduttaa jotain 120 kiloa seuraavaan malliin. Tuota seuraavaa sukupolvea kehuttiinkin ominaisuuksien puolesta maasta taivaisiin. Noiden seuraavan sukupolven autojen hinnat kuitenkin reiluhkosti korkeammat.
 
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
 
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!

Oletko Priusta harkinnut? Menee kyllä budjetista yli, mutta pitäisi kyllä tulla kivasti takasin pienentyneiden käyttökulujen myötä. Sehän on oikeasti melko iso auto.
 
Sama suunnittelu on muissakin, en tiedä mitä saavutetaan, mutta... :kahvi: Tyhjäkäynnillä nuo tuhotaan, yhdistettynä maksimi huoltoväleihin.
 
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
Farkku Focus manuaalina ja 1.6 bensakoneella on kestänyt isällä jo yli 300tkm pelkillä huolloilla. Tylsä, laiska ja ruostuu (ainakin kun ei varmaan ole ikinä pesty), mutta pirun kestävä.
 
Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:

- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto

Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:

- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut

Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!

Tuon ikäluokan Ooppeleissa on surullisen kuuluisaa laakerivioista kärsivää M32-manuaalivaihteistoa, jotka kannattaa kiertää kaukaa. V50:ssä on muistaakseni yllättävän pienet takapenkkitilat, etenkin pituussuunnassa, eli kannattaa tarkastaa mahtuvatko kaikki kyytiin siedettävästi. VAG-konsernin "laadun" tuolta ajalta jo tunnetkin...

Ranskiksesta voisi saada rahalleen eniten autoa, jos nykyinen sitikka ei ole pelotellut lopullisesti pois niiden parista. :joy: Tosin pösöistä ja sitikoista löytyvät, bemarin kanssa yhteistyössä tehdyt Prince-bensakoneet ovat käsittääkseni enemmän tai vähemmän susia. Turbottomat VTI-koneet syövät öljyä, turbollisissa puretecheissä karstoittuvat imusarjat ja jakoketjut venyvät jne.

Mutta tosiaan autoja ja tyyppivikoja on niin paljon, että kannattaa katsoa ne eniten omaa silmää miellyttävät ja tarpeeseen sopivat mallit, ja täältä kyselyn lisäksi googletella merkkifoorumeilta mallille/moottorille tyypillisiä ongelmia. Muutaman tonnin käytetyt autot ovat vähän kuin rotukoirat, voit valita mistä ongelmista todennäköisesti tulet kärsimään. :btooth:

Sama suunnittelu on muissakin, en tiedä mitä saavutetaan, mutta... :kahvi: Tyhjäkäynnillä nuo tuhotaan, yhdistettynä maksimi huoltoväleihin.

Päällimmäinen syy on oletettavasti kompaktimpi rakenne. Koneesta saadaan lyhyempi, kun hihna/ketjukäytöt jaetaan molempiin päihin.

Pituuden viimeistenkin senttien hiominen korostuu kaikista eniten (esim. bemarin tapauksessa) tietysti suoran kutosen kanssa. Koneiden pohjatessa samalle perussunnittelulle nelonenkin "kärsii" tästä. Ei sillä, etteivätkö valmistajat haluaisi nelosiakin pakata kompaktimmin.

Mielestäni bemarin ketjuongelmissa on tyhjäkäynnin merkityksen lisäksi mielenkiintoista se, että nelos- ja kutoskone käyttävät samaa ketjua, mutta silti nelonen on se enemmän ongelmainen moottori. Käynnin tasaisuudella ja ketjun dynaamisella kuormituksella lienee merkitystä, joka on pikkukoneen kanssa lipsahtanut ohi suunnitteluosastolla. :whistling:
 
Pitäisi ensimmäistä autoa itse katsella ja hintana max 6000€. Pohjanmaalta olisi tarkoitus ostaa. Vaatimuksina lähinnä, että ilmastointi ja vakionopeudensäädin pitäisi löytyä, mielellään farmarimallinen (esim. Kia Ceed) ja sellainen että huolto on kohtuu edullista. Ajoa tulisi varmaan jotain 10-15 tkm vuodessa.
 
Iso, tilava, turvallinen, faceliftattu = ei lastentauteja, mukava ajaa, rahaa jää jemmaan, maltilliset kilometrit.


 
Viimeksi muokattu:
Iso, tilava, turvallinen, faceliftattu = ei lastentauteja, mukava ajaa, rahaa jää jemmaan, maltilliset kilometrit.


Hyi helvetti tuota ajoneuvoveroa :beye:
 
Joo, juoksevat kulut saisivat olla kohtuu matalia, on kyllä rahaa ostaa auto, mutta ei välttämättä varaa ylläpitää ihan mitä tahansa. :D
 
Joo, juoksevat kulut saisivat olla kohtuu matalia, on kyllä rahaa ostaa auto, mutta ei välttämättä varaa ylläpitää ihan mitä tahansa. :D
Megane, 308 ja i30 bensafarkkuna näyttää ainakin löytyvän maltillisilla kilsoilla ja 8v tai alle iässä. Nuo kaikki täyttänee ehdon edullisista käyttökuluista. Vag-konsernin yllätyslaitteista ehkä pysyisin erossa budjetin ikäluokassa.
 
Olen harkinnut oman auton hommaamista kesäksi. Helpottaisi huomattavasti elämää jos saisi mökki- ja duunimatkat sillä hoidettua.

En ole ennen autoa omistanut. Mietiskelin tässä että olisiko järkevämpää ottaa kuukausipohjaisella leasingilla esimerkiksi 3 kk ajaksi vai ostaa joku halpa kärry ja myydä sitten pois?
 
Jos saat jonkun lainakärryn lyhyeksi aikaa, niin suosittelen sitä lämpimästi. Halpa ostettu pommi voi kestää tai sitten ei. Kallis kestää varmemmin, mutta sen myynti voi olla hankalaa ilman suurta persnettoa. Laina-auto on kuitenkin paljon uudempi kuin kumpikaan.
 
Olen harkinnut oman auton hommaamista kesäksi. Helpottaisi huomattavasti elämää jos saisi mökki- ja duunimatkat sillä hoidettua.

En ole ennen autoa omistanut. Mietiskelin tässä että olisiko järkevämpää ottaa kuukausipohjaisella leasingilla esimerkiksi 3 kk ajaksi vai ostaa joku halpa kärry ja myydä sitten pois?

Noissa minileasing autoissa saat yleensä 2000 (2500 km pakettikorotuksella) perusmaksun piiriin. Jos ajat esimerkiksi 1500 km kuussa työnantajan korvaamaa ajoa 0,43x1500 = 645e ja tästä pitää toki käytetty bensa vähentää pois (5,5*1,3*15)=110e. Tuolla pitäisi päästä jo aikalailla tilanteeseen, missä ajat sillä Pololla loppukuun max 500km pelkkien bensakulujen hinnalla. Jos pitää kuukausitasolla ajaa omaa ajoa selkeästi yli 2500km niin sitten tulee nopeasti leasingille hintaa. Ja toki kannat riskin kolaroinnista, ilkivallasta ja pahoista kiveniskemistä ikkunaan.

Etuna myös se, että palautat kuukauden päästä milloin haluat, vaihdattavat talvirenkaat puolestasi ja pääset ajamaan uudella perusautolla ilman teknisiä murheita vähän pidemmän koeajon.

Noiden perinteisten minileasing firmojen lisäksi voisi jostain tuon tapaisesta kysyä pakettitarjousta. Ainakin siellä mainostavat näillä saatesanoilla.

Henkilöauton vuokraus, kun omaa autoa ei ole
Yhä useammat ovat luopuneet omasta autosta, koska he asuvat keskustassa ja matka työpaikalle on lyhyt tai onnistuu helposti julkisilla kulkuneuvoilla. Autoa tarvitaan vain loma-aikoina ja muulloin satunnaisesti. Silloin vuokraaminen on järkevä, helppo ja edullinen vaihtoehto.

Jos omaa autoa ei ole, mutta pitää tehdä työmatka, vuokra-auto on hyvä valinta. Vuokra-auton käyttöjä voi saada verovapaita kilometrikorvauksia työnantajalta. Kun vuorokauden työmatka on yli 160 km pitkä, kattavat kilometrikorvaukset auton vuokran ja polttoainekulut. Henkilöauton voi vuokrata myös määräaikaisia työprojekteja varten esim. 3 kk ajaksi.

Henkilöauton vuokra-aika voi vaihdella päivästä kuukaisiin, joten vuokra-autolla voi kattaa hyvin erilaisia tarpeita.

 
Viimeksi muokattu:
3 kk hintoja arpoesssa kannattaa myös sitten peilata näihin "Auto vuodeksi" kampanjoihin, joilla saa auton 15 tkm lainaan alle 200 e/kk. Jostain tuollaisesta saattaisi erikseen irrota käytetty muutamaksi kuukaudeksi vastaavaan hintaan (?)
 
Itse olen vaan ostanut jonkun muutaman satasen roinan missä on leimaa jäljellä eikä mitään pahempia vikoja havaittavissa. Ei kaskoa, ei väliä mistään jos itse tai joku muu kolhii tai naarmuttaa. Myydessä siitä saa omat pois, tai jos ei saa niin siltikin halvempaa kun vuokraus tai liising. Eikä stressiä jos nyt jotain käy.
 
Jos 300 euron ajoneuvovero aiheuttaa ongelmia tai tuntuu isolta rahalta niin auto ei taida olla se fiksuin kulkuväline siinä kohtaa :D
Kyllä se 300 euroa voi tuntua kovalta sen jälkeen kuin on noista sitruunoista maksanut 2-3 k€ ylihintaa :D Ei hyvää päivää mitä hinnoittelua, kun tietää mitä kaikkea pientä tyyppivikaa noihin on pakko korjata tuossa ikä- ja/tai kilometriluokassa..
 
Itse olen vaan ostanut jonkun muutaman satasen roinan missä on leimaa jäljellä eikä mitään pahempia vikoja havaittavissa.

Kaikille ei tuollainen muutaman satasen romu kelpaa. Jos sijoittaa edes muutaman tonnin niin saa jo astetta paremman romun, jonka voi viedä duunipaikan takapihalle :D
 
Kaikille ei tuollainen muutaman satasen romu kelpaa. Jos sijoittaa edes muutaman tonnin niin saa jo astetta paremman romun, jonka voi viedä duunipaikan takapihalle :D

Olihan tuolla halpis mainittu vaihtoehtona;) omat paskeet mitä viimeksi ostanut, olleet 300-500€ just leimattuja, millä ajoin sen vähän mitä tarvinnut. Sitten pois käsistä, ja onhan se muutaman satkun auto helpompi myydä nopsaan pois kuin vaikka kolmen tonnin kampe. Jokainen tyylillään toki.
 
Laitas joku esimerkki 300-500e autosta jollaisella itse ajelisit ja joka olisi luotettava millä uskaltaisi lähteä vaikka 500km päähän? :cool:
 
Itellä oli aikaisemmin joku 500€ Nissan Almera. Mekaanisesti ok. Kun aloin myymään niin kierroslukumittari alkoi omaa elämäänsä elämään. Kerrankin kun oli pidemmällä reissulla niin eturengas päästi ilmat pihalle. Onneksi ostaja hyväksyi kierroslukumittariongelman.

Jos vain kesän ajaksi niin harkitsisin valmista pakettia mutta käyttöautoon pitää sijoittaa€€
 
Sehän noissa tonnin pommeissa kiehtoo ettei oo paljoa rahaa kiinni ja jos hajoaa niin paaliin.

Mutta kun sillä autolla pitäisi pystyä myös luotettavasti pääsemään perille. Olen jäänyt niin monesti tielle ja se vituttaa aivan täpöllä odottaa siellä pientareella hinuria puoli päivää ja määräpäähän pääsee sitten joskus. Ei enää ikinä minulle pommia

Tää vanhoista pommeista keskustelu kuuluisi ennemin toisten alueiden alle.
 
Laitas joku esimerkki 300-500e autosta jollaisella itse ajelisit ja joka olisi luotettava millä uskaltaisi lähteä vaikka 500km päähän? :cool:

Onhan noita ollut, Felicia, Punto, Berlingo noin viimeks. Ehkä 100km olisi maksimit, lähiliikenteeseen kelpaa mutta ei kyllä pidemmälle, varsinkin Punto oli niin hirveä kaikin puolin ettei sillä viitsinyt ajaa metriäkään ylimäärääräistä. :D On noita muitakin ollut vuosien varrella, mutta en kyllä lähtis mahdollisella pommilla kovin pitkälle ihmettelemään jos jotain hajoaa.
 
Olen harkinnut oman auton hommaamista kesäksi. Helpottaisi huomattavasti elämää jos saisi mökki- ja duunimatkat sillä hoidettua.

En ole ennen autoa omistanut. Mietiskelin tässä että olisiko järkevämpää ottaa kuukausipohjaisella leasingilla esimerkiksi 3 kk ajaksi vai ostaa joku halpa kärry ja myydä sitten pois?
Itse omistin yhden kesän tommosen civicin mikä oli ollut just jonkun vanhemman ihmisen käytössä vuosikausia, ajettu just tyyliin kesäisin mökille, oli meidän 2.autona.
Joku tommonen, ja sitten talveksi seisontaan? Vastaavia corolloita tai avensiksiakin löytyy nettiautosta paljon, yleensä saa halvalla jos autossa ei ole ilmastointia, mutta kesällä ajaa sit ikkunat auki :)
 
Jos halvan ja "hyvän" haluaa niin suosittelen katsomaan huutokaupat.comista.
Siellä liikkeet myyvät sitä vaihtoauto kaartiaan pois joita ne eivät oikein voi normaalisti myydä.

Tietenkin suurimmassa osassa on jotain vikaa, jos ei muuta niin ruostetta.

Itse sieltä vasta ostin toukokuussa katsastetun 2004 Opel Vectra C farkun 530€:lla pieneksi projekti autoksi:



Ja voin sanoa jo nyt että tuo vanha Vectra tarjoaa paremmat tilat ja kyydit (=hiljaisempi) kuin tuo 2017 Opel Astra farkkuni.
 
Laitas joku esimerkki 300-500e autosta jollaisella itse ajelisit ja joka olisi luotettava millä uskaltaisi lähteä vaikka 500km päähän? :cool:
Vaikkapa kasiventtiili G-Astra. Kestävä kone ja kori sekä hyvä ajaa. Penkit ja valot melko hyvät. Omassa oli vuosina 2004-2016 seuraavat viat: jarruputken vuoto (2015), lämm.laitteen vesiventtiili (2016, 200 €), takavaimentimen vuoto (2x), laturi (2007 ja 2016, 109 € jälkimmäinen), alipaineletku (2 €) sekä sormenpään kokoinen alkava ruoste takakaaren sisäpinnalla.

Esim. Opel Astra 1.6 Comfort 3d Viistoperä 1999 - Vaihtoauto

Mukana kahdet hyvät renkaat. Tehty jarruremonttia (luultavasti jarruputketkin jo uusittu tuon ikäisestä) sekä laturi.
 
Onko täällä kokemuksia Nissan Qashqaista? Huomenna olis tarkotus mennä koeajamaan -17 vuosimallia N connect varustetasolla (55tkm ajettu). Tulee korvaamaan jo kohta -10 vuoden 200tkm ajetun volkswagen golffin. Isomman tarpeessa ja puoliso tykkää istua korkeammalla:) eikai tuo ihan se huonoin valinta ole
 
Onko täällä kokemuksia Nissan Qashqaista? Huomenna olis tarkotus mennä koeajamaan -17 vuosimallia N connect varustetasolla (55tkm ajettu). Tulee korvaamaan jo kohta -10 vuoden 200tkm ajetun volkswagen golffin. Isomman tarpeessa ja puoliso tykkää istua korkeammalla:) eikai tuo ihan se huonoin valinta ole
Manuaalilaatikko noissa ainakin tosi erikoinen, ei meinaa mennä pykälät paikalleen mitenkään ja tulee turhaa veiviä ennen tottumista.
 
Onko täällä kokemuksia Nissan Qashqaista? Huomenna olis tarkotus mennä koeajamaan -17 vuosimallia N connect varustetasolla (55tkm ajettu). Tulee korvaamaan jo kohta -10 vuoden 200tkm ajetun volkswagen golffin. Isomman tarpeessa ja puoliso tykkää istua korkeammalla:) eikai tuo ihan se huonoin valinta ole

Ei ole paljoa kokemusta, mutta neuvon välttämään. Autolehdet ja youtube on pullollaan juttuja, jossa kerrotaan laadun olevan paskaa. Päivän oli sijaisautona tuollainen, ja oli tunnoton ohjaus ja kova vaeltelemaan.
 
Onko täällä kokemuksia Nissan Qashqaista? Huomenna olis tarkotus mennä koeajamaan -17 vuosimallia N connect varustetasolla (55tkm ajettu). Tulee korvaamaan jo kohta -10 vuoden 200tkm ajetun volkswagen golffin. Isomman tarpeessa ja puoliso tykkää istua korkeammalla:) eikai tuo ihan se huonoin valinta ole

Qashqai on yllättävän pieni sisätiloiltaan, olisiko tuon Golfin tasoa suunnilleen eli tilaa ei ainakaan hirveästi tule lisää. Oli muutaman päivän tuollainen huollon sijaisautona eikä kyllä vakuuttanut. Suosittelen myös katsomaan muita vaihtoehtoja, jos tilantarve on kasvamassa esim. Pösö 3008, Renault Kadjar, Suzuki Vitara.
 
Viimeksi muokattu:
Kadjar kannattaa katsoa, laadukkaampi noista kahdesta sisaruksesta. Eikä uus Ssangyong Korandokaan välttämättä ole kaukana, myyntiä kaivataan autoliikkeissä nyt kipeästi joten väliraha/hyvitys voi yllättää.
 
Onko täällä kokemuksia Nissan Qashqaista? Huomenna olis tarkotus mennä koeajamaan -17 vuosimallia N connect varustetasolla (55tkm ajettu). Tulee korvaamaan jo kohta -10 vuoden 200tkm ajetun volkswagen golffin. Isomman tarpeessa ja puoliso tykkää istua korkeammalla:) eikai tuo ihan se huonoin valinta ole

Jos isompaa hakee, niin ei toi Washwai-kasvain mikään vaihtoehto ole. Sisätiloiltaan klaustrofobisen pieni, ajoasento on kamala, sisämelu on jotain infernaalista ja laatutaso Golfin jälkeen paria pykälää alempana. Viimeistelykin on aika huikeaa. Jätä väliin ja katsele muita oikeita autoja, kuten esim. 3008, Vitara tai Kadjar. Tuossa kolmikossa on laatuvaikutelma eri luokkaa.
 
Vitara on kyllä ihan muovipulkka jopa Qashqaihin verrattuna jossa on edes hiven jotain pehmeää sisätiloissa.
 
Kiitos kommenteista Qashqaihin. Käydään nyt kumminkin koeajamassa nämä mielessä. Jotenkin vaikea usko että 7vuotta nykyistä Golfia uudempi auto olisi monin tavoin huonompi :hmm: tai niinkään äänekkäämpi, asiasta silti liian vähän tietävänä en pistä vastaankaan. Viime viikolla kävin testaamassa kiaa jota myös haukuttiin äänekkääksi ja en ihan perusajossa ja motarilla mitään liian äänekästä havainnut.

Katsoin Qashqaista- paljon- youtube arvosteluja ja itselle jäi vaikutelma ihan perushyvä. Ongelmat sain esille vasta kun googlasin auton ja kirjoitin problems perään. Saman saan myös muille autoille. Tuo nyk golffi palvellut hemmetin hyvin 5-6vuotta, mutta sen verran kilsoja ja rahaa alkanut menemään korjauksiin niin aika viheltää peli poikki.

Lähinnä sitä ei haluaisi rahaa laittaa autoon johon joutuu laittamaan paljon lisää korjauksiin parin vuoden sisällä.
 
Ei välttämättä monin tavoin huonompi mutta rahalle saat paremman vastineen muista merkeistä ja sisarautoista.

Ikäero ei aina ole tae siitä että uusi olisi aina parempi. 2010 golf taisi kuitenkin olla luokkansa paras ajettava ja yllättävän hiljainenkin.

Kävin itsekkin koeajamassa lähemmäs kolmeakymmentä eri merkkistä ja mallista autoa 10-15k€ hintaluokassa kun vaihdattelin kakkosautona toiminutta 2001 c5 sitikkaa...lopputulemana pihassa seisoo nyt kahden tonnin neliveto octavia vuodelta 2006 ja olen tyytyväinen. Ylivoimaisesti paras hinta-laatusuhde.

Tämä nyt oli huono esimerkki omalta kohdaltani mutta kertoo sen että kallis hinta ja uudempi vuosimalli ei aina olekkaan tae siitä että saa merkittävästi paremman auton.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 811
Viestejä
4 517 578
Jäsenet
74 479
Uusin jäsen
Muumimamma
Back
Ylös Bottom