Sais lähteä jo vanha Citroenin tila-auto vaihtoon. Ajoa noin 10 tkm vuodessa, 80% kaupunkiajoa, loput maantiellä. Vähän osaamattomana autoasioissa tulin ketjuun hyvien vinkkien perässä. Kiinnostaisi kuulla mielipiteitä järkivalinnoiksi spekseillä:
- budjetti n. 5000 € (voi venyä tarvittaessa)
- luotettava (ei hankalia tyyppivikoja)
- pienikuluinen (kaupunkiajo 9 ltr / 100 km tai mieluiten alle + pieni vero)
- bensakone
- farkku/tila-auto (kaksi turvaistuinta selkä menosuuntaan takapenkillä)
- automaattivaihteisto, jos ko. mallin osalta ei odotettavissa isompia ongelmia sen kanssa, muuten manuaalivaihteisto
Budjetin vuoksi puhutaan siis noin 10 vuoden ikäisistä autoista. Sen ikäisissä voi tulla vastaan mitä vaan, josko täältä saisi vähän apuja pahimpien virheiden välttämiseksi. Mielessä on ollut kaikenlaisia malleja, mutta etsiessä tuntuu mahdottomalta pysyä kärryillä eri merkkien ja vuosimallien tyyppivioista ja muista mahdollisista ongelmista. Vaihtoehtoina tullut pyöriteltyä:
- Volvo V50 (etuakselisto yms ongelmat eivät houkuttele, Volvon ulkonäkö ja turvallisuus kyllä)
- Skoda Octavia -farkut (budjetin autot näitä ikävän maineen TSI-autoja, eli ilmeisesti ei kannata. Harmi, kun muuten olisivat sopivan oloisia)
- Kia Ceed -farkut
- Hyundai i30 -farkut
- Opel Astra -farkut
- Ford Focus -farkut
Näistä alimmista en ole vielä selvitellyt mahdollisia ongelmia. Täältä jos saisi apuja tuon listan tarkentamiseksi tiettyihin vuosimalleihin, jotka olisivat järkeviä vaihtoehtoja harkittavaksi. Muitakin merkkivaihtoehtoja saa esittää!
Tuon ikäluokan Ooppeleissa on surullisen kuuluisaa laakerivioista kärsivää M32-manuaalivaihteistoa, jotka kannattaa kiertää kaukaa. V50:ssä on muistaakseni yllättävän pienet takapenkkitilat, etenkin pituussuunnassa, eli kannattaa tarkastaa mahtuvatko kaikki kyytiin siedettävästi. VAG-konsernin "laadun" tuolta ajalta jo tunnetkin...
Ranskiksesta voisi saada rahalleen eniten autoa, jos nykyinen sitikka ei ole pelotellut lopullisesti pois niiden parista.
Tosin pösöistä ja sitikoista löytyvät, bemarin kanssa yhteistyössä tehdyt Prince-bensakoneet ovat käsittääkseni enemmän tai vähemmän susia. Turbottomat VTI-koneet syövät öljyä, turbollisissa puretecheissä karstoittuvat imusarjat ja jakoketjut venyvät jne.
Mutta tosiaan autoja ja tyyppivikoja on niin paljon, että kannattaa katsoa ne eniten omaa silmää miellyttävät ja tarpeeseen sopivat mallit, ja täältä kyselyn lisäksi googletella merkkifoorumeilta mallille/moottorille tyypillisiä ongelmia. Muutaman tonnin käytetyt autot ovat vähän kuin rotukoirat, voit valita mistä ongelmista todennäköisesti tulet kärsimään.
Sama suunnittelu on muissakin, en tiedä mitä saavutetaan, mutta...
Tyhjäkäynnillä nuo tuhotaan, yhdistettynä maksimi huoltoväleihin.
Päällimmäinen syy on oletettavasti kompaktimpi rakenne. Koneesta saadaan lyhyempi, kun hihna/ketjukäytöt jaetaan molempiin päihin.
Pituuden viimeistenkin senttien hiominen korostuu kaikista eniten (esim. bemarin tapauksessa) tietysti suoran kutosen kanssa. Koneiden pohjatessa samalle perussunnittelulle nelonenkin "kärsii" tästä. Ei sillä, etteivätkö valmistajat haluaisi nelosiakin pakata kompaktimmin.
Mielestäni bemarin ketjuongelmissa on tyhjäkäynnin merkityksen lisäksi mielenkiintoista se, että nelos- ja kutoskone käyttävät samaa ketjua, mutta silti nelonen on se enemmän ongelmainen moottori. Käynnin tasaisuudella ja ketjun dynaamisella kuormituksella lienee merkitystä, joka on pikkukoneen kanssa lipsahtanut ohi suunnitteluosastolla.