Mikä auto minulle?

Autovexia ja Baanaa ei ole rakennettu halpojen muutaman tonnin autojen myyntipaikaksi. Kun automyyjän on myytävä auto samalla hinnalla kuin yksityinen, niin silloin se ei voi ostaessa maksaa siitä saman verran kuin yksityinen jos aikoo hankkia leivän pöytään. Silloin 5000€ myyntihinnalla oleva auto pitää pystyä ostamaan 3000€:lla.

Sama tilannne uudemman auton kanssa ei olekkaan yhtä paha. 20000€ auto ostetaan 18000€:lla ja lopputulos on automyyjän osalta sama ja käytetyn myyjäkään ei koe, että auton myy puoleen hintaan arvosta.
 
Muutaman tonnin romujen myynti on ihan ylivoimaisen helppoa, pitkä leima niin ne suorastaan revitään käsistä.
Tällä hetkellähän markkina on sellainen että suhteellisesti ja jopa absoluuttisestikin parasta katetta tehdään reippaasti alle 20 000e autoilla, vaikka moni luulee että se kalliiden käytettyjen tötteröiden myynti on sitä kullan vuolentaa.

Asiasta kiinnostuneille, on hyvä seurata vaikka wetterin, kamuxin, rintajoupin etc. ulostuloja ja osavuosikatsauksia joista löytyy yllättäviäkin juttuja näin sivusta seuraajan näkökulmasta.

On varmasti liikkeelle yksityisenä ei jaksa sitä rumbaa kun mannet soittaa Iisalmesta tuotko autoa vastaan. Ja omasta en olisi todellakaan saanu euroakaan enempää vaikka oisin tuon rumban jaksanut.
 
On varmasti liikkeelle yksityisenä ei jaksa sitä rumbaa kun mannet soittaa Iisalmesta tuotko autoa vastaan. Ja omasta en olisi todellakaan saanu euroakaan enempää vaikka oisin tuon rumban jaksanut.
Minä kun myin tonnin pommia, niin ei tarvinnut mennä mihinkään, vaan ostaja tuli autoa Lvivistä saakka hakemaan. Löi rahat kouraan ja sanoi, että tulee viikon päästä hakemaan auton, kun pitää viedä ensin aamupäivällä ostettu auto kotiin.
 
PK seudulla asun mutta toki hyvän kohteen perässä onnistuu käydä aika pitkälläkin.

Mazdat miellyttää kyllä silmää. Toki en niitä mitenkään tunne paitsi että kaikki puhuvat aina ruosteesta. Mutta täytyy katsoa jos löytyisi kokeiltavaksi.
Tänään kävin koeajaa 2020 madza 6:n. Oli kyllä erittäin hyvä istua ja mukava ajaa, mutta huomasin että sittenkin ihan liian iso laiva itselle. Seuraavaksi corolla jostain testiin.
 
Mitkä laitteet pääsääntöisesti on pienikulutuksisimpia nopeassa moottoritie-ajossa? Tyyliin siis 140-150kmh mittarinopeudessa. Ei tule itselle oikein mieleen muut kuin pitkäksi välitetyt isohkot dieselit kuten 530d / E350d.

Varmaan joku 9-lovisella automaatilla varustettu, takaveto, c200/220d mersu. Sopivasti välitetty, mahdollisimman aerodynaaminen ja kevyt. Uusissa 4-dieseleissäkin sen verran tehoa ja vääntöä ettei joku 140-150 vauhti saa niitä ahdistumaan.

Isohko auto, 3-litraisella dieselillä varmaan ehdottomasti mukavin vaihtoehto kyseiseen ajoon. Itsellä 530d jolla ajetaan kohtuu paljon reipasta moottoritieajoa. Aikaisempi vanhempi 320d meni ehkä litran verran pienemmällä, mutta useamman tunnin viikossa moottoritietä ajaessa arvostaa muitakin ominaisuuksia, kun €/km.
 
Maantie ja ripeät kiihdytykset on myrkkyä hybridi tojojen kulutukselle. 60km/h ja alle rauhallisessa ajossa käyvät pyhällä hengellä
Todennäköisesti. Oma keskinopeus tuolta 15tkm ajalta taisi olla 69kmh. Joten ei todellakaan mitään optimaalista perus ei ladattavalle hybridille.

Ja jos maantielle hakee pientä kulutusta, "isotehoinen" kone (aka välitykset eivät ole suunniteltu siihen että 120kmh on ultimate matkanopeus, bensa tai diesel, eri suhteissa toki) ja aerodynaaminen koppa=sillä mennään pitkälle. Esim Superb jollain tarpeeksi isolla koneella menee pirun mataliin lukemiin, toisessa ääripäässä toki "iso" diesel ja pieni koppa. MK8 Fiesta+1.5tdi sillä korkemmalla viritasolla (sai ostettua hetken aikaa kun MK8 tuli) tuntuu menevän pyhällä hengellä maantiellä.

Pitää toki muistaa että onhan tuo sinällään absurdia että ajelin 10l/100km kulutuksella Ford Pumalla 1.0 Ecoboostin kanssa 100km matkan ja keskinopeus lähenteli 200kmh. Suhteessa nopeuteen, tuo kulutus on jopa todella pieni, etenkin kun kierrokset olivat melkein rajoittajalla että sain pidettyä yli 200kmh nopeudet. Ei olisi moni edes pari vuotta vanhempi "kaupunkikippo" pystynyt moiseen.

EDIT: Olen huomannut että mitä isompitehoismpi auto (järkeviin rajoihin toki), sitä pienempi kulutus on arkiajossa omalla kaasujalla.
 
Noniin tuli ostettua tosiaan tuollainen "vaaleansininen" (lähellä mittariston väriä) ST-line 125hv yksilö. Hintaa jäi lopulta kaiken kaikkiaan 12 890€. Vajaa 62tkm ajettu :)

Miinuksena ei ole parkkitutkaa ja vakionopeudensäädin olikin nopeudenrajoitin. Nyt tässä muutama päivä autoa tuulettanut, tuo nopeudenrajoitin on itseasiassa varsin mukava keksintö kun pysyy se "hallinta" itellä siinä kaasussa.

Plussana sitten Bang & Olufsen äänentoistojärjestelmä mitä ei edes myynti-ilmoituksessa ollut saati myyjätkää vissii tienneet siitä. Siinä vaiheessa ku kävelin liikkeeseen ostohousut jalassa niin olivat vasta ottamassa parempia myyntikuvia :D Lumen alta bongasin nettiautosta.

Parit hiusnaarmut katossa varmaan harjapesusta tulleet. Nuo saa myllyttämällä umpeen.

Ratti on aavistuksen vasemmalle päin vinossa, jonka voi käydä jossai suoristaa jos en totu siihen.

Täydellinen huoltokirja, paitsi edellinen omistaja oli tee-se-itse akunvaihdon yhteydessä saanut avaimet pois käytöstä, mutta oli käynyt sitten jossain liikkeessä hoitamassa asian kuntoon.

Tekivät vielä huollon tuohon autoon samalla hinnalla.

Kesärenkaat oli kovin kuluneet. Liekö tuolla kaaralla pääosin kesällä ajettu kilometreihin nähden.

E: Myyjäliikkeessä sanoivat, on mahdollista, että piuhat olisi vedetty jo tuonne taakse jolloin parkkitutkan jälkiasennus olisi varsin edullinen. Täytyypi selvitellä tätä vielä.
 
Noniin tuli ostettua tosiaan tuollainen "vaaleansininen" (lähellä mittariston väriä) ST-line 125hv yksilö. Hintaa jäi lopulta kaiken kaikkiaan 12 890€. Vajaa 62tkm ajettu :)

Miinuksena ei ole parkkitutkaa ja vakionopeudensäädin olikin nopeudenrajoitin. Nyt tässä muutama päivä autoa tuulettanut, tuo nopeudenrajoitin on itseasiassa varsin mukava keksintö kun pysyy se "hallinta" itellä siinä kaasussa.

Plussana sitten Bang & Olufsen äänentoistojärjestelmä mitä ei edes myynti-ilmoituksessa ollut saati myyjätkää vissii tienneet siitä. Siinä vaiheessa ku kävelin liikkeeseen ostohousut jalassa niin olivat vasta ottamassa parempia myyntikuvia :D Lumen alta bongasin nettiautosta.

Parit hiusnaarmut katossa varmaan harjapesusta tulleet. Nuo saa myllyttämällä umpeen.

Ratti on aavistuksen vasemmalle päin vinossa, jonka voi käydä jossai suoristaa jos en totu siihen.

Täydellinen huoltokirja, paitsi edellinen omistaja oli tee-se-itse akunvaihdon yhteydessä saanut avaimet pois käytöstä, mutta oli käynyt sitten jossain liikkeessä hoitamassa asian kuntoon.

Tekivät vielä huollon tuohon autoon samalla hinnalla.

Kesärenkaat oli kovin kuluneet. Liekö tuolla kaaralla pääosin kesällä ajettu kilometreihin nähden.
Vie auto kulmien säätöön, voi hyvin selittää ainakin osan renkaiden kulumasta. Rattikin saadaan suoraan.

Ja en tiedä onko noita saanut ilman vakkaria mutta rajoittajalla. Siinähän on valintanappi onko käytössä limiter vai vakkari.
 
Vie auto kulmien säätöön, voi hyvin selittää ainakin osan renkaiden kulumasta. Rattikin saadaan suoraan.

Ja en tiedä onko noita saanut ilman vakkaria mutta rajoittajalla. Siinähän on valintanappi onko käytössä limiter vai vakkari.

Täytyy joku päivä käydä Vianorilla/vastaavalla että tsekkaavat aurauskulmat :) Mainitsivat tästä myös siellä liikkeessä. Mut kyl ne kesänakit oli aika tasasesti kuluneet. Eli selkeästi tuolla on ajettu enemmän kesällä ku talvella. Talvirenkaat näytti aika uusilta. Tsekkaan vielä tarkemmi nastatilanteen.

Joo siis kaverin kanssa ko käytii koeajaa niin hän pelkääjän paikalta tutki ohjeet sanasta sanaan ja minä kaikkeni tein. Myyjä kävi myös testaa ja huolto kävi lopulta toteamassa, että siinä ei ole vakkaria vaan ainoastaan nopeudenrajoitin :D Ihmeteltiin siinä asiaa hetki..

Jos siinä on valintanappi niin joko a) blonditesti b) se on hyvin piilossa c) vakkaria ei vain ole

E: Lahessa ko kävin toista vastaavaa tuulettamassa, niin siinä oli suoraa vakkari samoilla napeilla painettuna.
 
Täytyy joku päivä käydä Vianorilla/vastaavalla että tsekkaavat aurauskulmat :) Mainitsivat tästä myös siellä liikkeessä. Mut kyl ne kesänakit oli aika tasasesti kuluneet. Eli selkeästi tuolla on ajettu enemmän kesällä ku talvella. Talvirenkaat näytti aika uusilta. Tsekkaan vielä tarkemmi nastatilanteen.

Joo siis kaverin kanssa ko käytii koeajaa niin hän pelkääjän paikalta tutki ohjeet sanasta sanaan ja minä kaikkeni tein. Myyjä kävi myös testaa ja huolto kävi lopulta toteamassa, että siinä ei ole vakkaria vaan ainoastaan nopeudenrajoitin :D Ihmeteltiin siinä asiaa hetki..

Jos siinä on valintanappi niin joko a) blonditesti b) se on hyvin piilossa c) vakkaria ei vain ole

E: Lahessa ko kävin toista vastaavaa tuulettamassa, niin siinä oli suoraa vakkari samoilla napeilla painettuna.
Sokeasti ei kannata huoltoon luottaa :D. Itsellä ovat sanoneet vuoronperään saman päivän aikana täysin vastakkaisia asioita yms. Ja eipä sitä itsekään aina tiennyt tarkalleen mitä teki vaan vedettiin arvalla. Tuossa linkin kuvassa vakkarin nappi on vasemmalla puolella tuo LIM napin yläpuolella. Onko sinulla vain LIM nappi? ford fiesta mk8 steering wheel - Search Images (bing.com)
 
Sokeasti ei kannata huoltoon luottaa :D. Itsellä ovat sanoneet vuoronperään saman päivän aikana täysin vastakkaisia asioita yms. Ja eipä sitä itsekään aina tiennyt tarkalleen mitä teki vaan vedettiin arvalla. Tuossa linkin kuvassa vakkarin nappi on vasemmalla puolella tuo LIM napin yläpuolella. Onko sinulla vain LIM nappi? ford fiesta mk8 steering wheel - Search Images (bing.com)

LIM napin yläpuolella ei ole nappia. Tuo koko kaistale on pelkällä LIM napilla :) Eli kyllä tuosta vakkari puuttuu!
 
Johan on. Enpä tiennyt moista edes mahdolliseksi MK8:ssa :D.

Punasissa valoissa otin kuvan aikasemmin, joten ei huolta, että käyttäisin puhelinta ajaessa ;)

IMG_2956.jpeg
 
No pääasia että sait auton joka miellyttää :P. Ja tuo limitteri kyllä kompensoi ihan jees pidemmälläkin matkalla. Etenkin ruuhka-ajossa.
 
Onpas muuten harvinaisen hidas sekä buginen tuo fiestan infotainment. Pari kertaa käynnistyi koko roska uudelleen kesken kaiken ja välillä ei toiminut bluetooth millään.

Mut onnea autosta.
 
Onpas muuten harvinaisen hidas sekä buginen tuo fiestan infotainment. Pari kertaa käynnistyi koko roska uudelleen kesken kaiken ja välillä ei toiminut bluetooth millään.

Mut onnea autosta.

Hyvin nää on toiminut. Bluetoothin huomasin pätkivän ekat 10 sekuntia ku yhdistää mut muuten ok.
 
Onpas muuten harvinaisen hidas sekä buginen tuo fiestan infotainment. Pari kertaa käynnistyi koko roska uudelleen kesken kaiken ja välillä ei toiminut bluetooth millään.

Mut onnea autosta.
Ai, itsellä ainakin oli pirun luotettava ja sama oli kaverin ja toisen tutun MK8:issä. Oma ja kaverin olivat hyvin varhaisia autoja ja tutun oli sitten pari vuotta tuoreempi.
 
Ehkä toi oli joku maanantaiversio ja olihan siinä kaikkee muutakin pientä.
 
Sitä on harrasteauton hankinta mielessä. Käyttöautona on perus 200+hp nelivetodieselfarkku ilmajousilla, joka palvelee hyvin työ- ja arkiajossa, ja kärrynvedossa yms. Mutta jotain muutakin sitä talliin kaipaa 1000cc pyörän ja 1000cc kelkan lisäksikin, ja erilaiset autovaihtoehdot olleet mielessä, ja muutamia valintakriteerejäkin on: tärkeimpänä ehkä että V8 ja "riittävä" suorituskyky, ja "hyvä ajofiilis".

Noilla kritereiilä sitä on ollut pohdinnassa esim. E63 650i, F13 650i, S5 4.2 FSI V8, C209 CLK550, C218 CLS500, ja muutamat muut. M:t, RS:t ja AMG:t saattavat karata ylläpitokustannuksiltaan ehkä turhan ylös? Mitä muita voisi olla samassa luokassa: ehkä Jaggen X150, ja mielellään jopa XKR formaatissa? Kasikone on aikalailla pakollisena, ja jättää mm. Possut pois, ja Mustangin sisustakaan ei miellytä ennen S550 korimallia, ja sen ikäiset taas hinnoissaan.

Muita hyviä vaihtoehtoja pohdintaan GT/coupe-luokassa? Budjetti jotain 20-50 k€, riippuen toki vähän jälleenmyyntiarvostakin, ainahan se mukava jos auto voi olla sijoituskin, harvemmin toki tuossa hintaluokassa. Ylläolevien esimerkkien osalta tullut tutustuttua tyyppivikoihin, ja muihinkin ominaisuuksiin, ja muutaman esimerkin kyytiinkin on tullut päästyä, mutta ehkä sitä oikeaa ei ole vielä tullut koettua.
 
Sitä on harrasteauton hankinta mielessä. Käyttöautona on perus 200+hp nelivetodieselfarkku ilmajousilla, joka palvelee hyvin työ- ja arkiajossa, ja kärrynvedossa yms. Mutta jotain muutakin sitä talliin kaipaa 1000cc pyörän ja 1000cc kelkan lisäksikin, ja erilaiset autovaihtoehdot olleet mielessä, ja muutamia valintakriteerejäkin on: tärkeimpänä ehkä että V8 ja "riittävä" suorituskyky, ja "hyvä ajofiilis".

Noilla kritereiilä sitä on ollut pohdinnassa esim. E63 650i, F13 650i, S5 4.2 FSI V8, C209 CLK550, C218 CLS500, ja muutamat muut. M:t, RS:t ja AMG:t saattavat karata ylläpitokustannuksiltaan ehkä turhan ylös? Mitä muita voisi olla samassa luokassa: ehkä Jaggen X150, ja mielellään jopa XKR formaatissa? Kasikone on aikalailla pakollisena, ja jättää mm. Possut pois, ja Mustangin sisustakaan ei miellytä ennen S550 korimallia, ja sen ikäiset taas hinnoissaan.

Muita hyviä vaihtoehtoja pohdintaan GT/coupe-luokassa? Budjetti jotain 20-50 k€, riippuen toki vähän jälleenmyyntiarvostakin, ainahan se mukava jos auto voi olla sijoituskin, harvemmin toki tuossa hintaluokassa. Ylläolevien esimerkkien osalta tullut tutustuttua tyyppivikoihin, ja muihinkin ominaisuuksiin, ja muutaman esimerkin kyytiinkin on tullut päästyä, mutta ehkä sitä oikeaa ei ole vielä tullut koettua.
Onko tavoite ajaa kovaa vai tuntea ajavansa kovaa? Olen itse oppinut että auto joka ei välttämättä ole nopea mutta tuntuu siltä voi olla miljoona kertaa hauskempi kuin auto joka kulkee kuin perkele muttei tunnu miltään. Joskus "huonompi" on parempi. Mites, onko aikomus oikeasti ajaa matkaa vai mistä tuo laajempi GT/coupe skaala tulee? Tuo kun voi tarkoittaa about mitä tahansa. Niin ja kuinka monta pitää kuskin lisäksi mahtua autoon? Onko tuo moottorin pakko olla 110% varmasti V8 vai kelpaako muutkin variaatiot jos tuntuu hyvältä? Lähinnä että sillä voisi avata näitä vähän erikoisempia optioita jotka voisivat olla jopa tulevia tai jo nyt klassikoita (euroissa mitä tahansa normi 4cyl rajusti ahdetusta turbosta suoran kutosen kautta V8, V10 ja V12,VAG maailmassa W koneet, japseissa suorat kutoset tai V12:t, briteissä mikä tahansa V6:sta V12:sta jne jne...) joissa raha ei menisi täysin kaivoon vuodessa tai parissa. Lähinnä pointti että mene ja kokeile. Itse menisin kokeilemaan nyt tulevan klassikon tai jo klassikon maineessa olevia malleja. Noissa on jokin syy sille maineelle ja riippuen mallista et joko häviä rahaa kovin paljoa, et häviä sitä ollenkaan tai myydessä jäät jopa voitolle.

Nimimerkillä menin hiukan skeptisenä kokeilemaan nykyistä MX-5:sta ajatellen että mitä helvettiä voi olla niin erikoista jossain 115hp pikku japsissa... no oli se maineensa arvoinen ja en ole ikinä ostanut autoa yhtä vähällä tinkimisellä ja yhtä nopeasti.
 
Sitä on harrasteauton hankinta mielessä. Käyttöautona on perus 200+hp nelivetodieselfarkku ilmajousilla, joka palvelee hyvin työ- ja arkiajossa, ja kärrynvedossa yms. Mutta jotain muutakin sitä talliin kaipaa 1000cc pyörän ja 1000cc kelkan lisäksikin, ja erilaiset autovaihtoehdot olleet mielessä, ja muutamia valintakriteerejäkin on: tärkeimpänä ehkä että V8 ja "riittävä" suorituskyky, ja "hyvä ajofiilis".

Noilla kritereiilä sitä on ollut pohdinnassa esim. E63 650i, F13 650i, S5 4.2 FSI V8, C209 CLK550, C218 CLS500, ja muutamat muut. M:t, RS:t ja AMG:t saattavat karata ylläpitokustannuksiltaan ehkä turhan ylös? Mitä muita voisi olla samassa luokassa: ehkä Jaggen X150, ja mielellään jopa XKR formaatissa? Kasikone on aikalailla pakollisena, ja jättää mm. Possut pois, ja Mustangin sisustakaan ei miellytä ennen S550 korimallia, ja sen ikäiset taas hinnoissaan.

Muita hyviä vaihtoehtoja pohdintaan GT/coupe-luokassa? Budjetti jotain 20-50 k€, riippuen toki vähän jälleenmyyntiarvostakin, ainahan se mukava jos auto voi olla sijoituskin, harvemmin toki tuossa hintaluokassa. Ylläolevien esimerkkien osalta tullut tutustuttua tyyppivikoihin, ja muihinkin ominaisuuksiin, ja muutaman esimerkin kyytiinkin on tullut päästyä, mutta ehkä sitä oikeaa ei ole vielä tullut koettua.

Sijoituksena ja jälleenmyyntiarvon osalta M, RS ja AMG säilyttävät kysynnän luultavasti parhaiten. Esimerkiksi e9x M3 tai RS5 voisi löytyä budjettiin ja jäisi harrasterahaakin.
 
Sijoituksena ja jälleenmyyntiarvon osalta M, RS ja AMG säilyttävät kysynnän luultavasti parhaiten. Esimerkiksi e9x M3 tai RS5 voisi löytyä budjettiin ja jäisi harrasterahaakin.
Juu ehdottomasti joku erikoismalli tai muuten spessumpi. Poikkeuksen esim Maserati joita saa ties mihin hintaan, koska eivät pidä hintaansa yhtään ja ylläpito on ilmeisesti varsin hintavaa. Mutta jos muutkin kuin V8:t kelpaavat, aukeaa monen monta ovea.
 
Sitä on harrasteauton hankinta mielessä. Käyttöautona on perus 200+hp nelivetodieselfarkku ilmajousilla, joka palvelee hyvin työ- ja arkiajossa, ja kärrynvedossa yms. Mutta jotain muutakin sitä talliin kaipaa 1000cc pyörän ja 1000cc kelkan lisäksikin, ja erilaiset autovaihtoehdot olleet mielessä, ja muutamia valintakriteerejäkin on: tärkeimpänä ehkä että V8 ja "riittävä" suorituskyky, ja "hyvä ajofiilis".

Noilla kritereiilä sitä on ollut pohdinnassa esim. E63 650i, F13 650i, S5 4.2 FSI V8, C209 CLK550, C218 CLS500, ja muutamat muut. M:t, RS:t ja AMG:t saattavat karata ylläpitokustannuksiltaan ehkä turhan ylös? Mitä muita voisi olla samassa luokassa: ehkä Jaggen X150, ja mielellään jopa XKR formaatissa? Kasikone on aikalailla pakollisena, ja jättää mm. Possut pois, ja Mustangin sisustakaan ei miellytä ennen S550 korimallia, ja sen ikäiset taas hinnoissaan.

Muita hyviä vaihtoehtoja pohdintaan GT/coupe-luokassa? Budjetti jotain 20-50 k€, riippuen toki vähän jälleenmyyntiarvostakin, ainahan se mukava jos auto voi olla sijoituskin, harvemmin toki tuossa hintaluokassa. Ylläolevien esimerkkien osalta tullut tutustuttua tyyppivikoihin, ja muihinkin ominaisuuksiin, ja muutaman esimerkin kyytiinkin on tullut päästyä, mutta ehkä sitä oikeaa ei ole vielä tullut koettua.

Osta CL500. IMO ihan eri luokan auto kuin CLK tai CLS. Hinnat näillä nyt pohjamudissa ja saa paljon autoa pikkurahalla.
 
Ei tälle autokuumeelle voi mitään.
Jännän äärellä ollaan.
Tarjous on hyväksytty mutta oma auto myyjällä näkemättä ja tuleva auto koeajamatta.
Eli 2021vm Suzuki Swace hybrid olisi tulossa kohtuullisella 1.9% korolla ja 40 000km ajettuna.
 
1.8 kone, tehoista en nyt muista ulkoa. Itselle se keskikulutus 4,5l/100km merkitsee.
Okei, eli se perus Corollan 1.8 todnäk. Oletko motarille päässyt vielä? Tai oikeastaan, miten herkästi mennään kierrokset korkealla. Corollassa 1.8 on varsin kova vinkuja vs 2.0 joten mietin että ovatko pitäneet softat samana vai muuttaneet jotain.
 
Auton vaihtoon liittyen. Onko kellään kokemuksia esim autovex- palvelusta...? Saako sieltä paremman hinnan vaihdossa?

Omat kokemus ainakin semmoinen et samalla vaivalla soittelee ne lähimmät liikkeet läpi. Baana/autovex tulleet tarjoukset meni lähinnä vittuilusta. Lisäksi ne liikkeet sit ei lähtenyt enää korottamaan tarjoustaan siitä minkä olivat jättäneet kun yllättäen niitä tuli sit vastaan kun soittelin tarjouksia.
 
Mukavan alustan metsästys eli missä autoissa oikeasti pehmeä alusta? Tukirangan ja niskojen ongelmien takia emännän kuljettimessa täytyy olla todella pehmeä alusta. Nykyisessä Land Rover Discoveryssä on ilmajousitus ja se palvellut erinomaisesti kohta 15 vuotta meillä, mutta 500tkm täynnä ja siirtyy pihatraktoriksi. Emme enää tarvitse näin isoa autoa kun pienempi pyörätuoli ja ei koiraa enää eli pienempi ja paljon uudempi haussa. Ajateltu hankkia 3-5v ajettu jonka voisi sitten taas ajaa loppuun kun puolet hinnasta jo sulanut. Tää autojen hankinta on niin syvältä että parempi vaihtaa harvoin :D

Ehdokkaiksi itse olemme keksineet vain seuraavat ilmajousitetut: Audi Q5 55, Volvo XC60 T8 ja GLC airmatic. Lisäksi istuinkorkeus olisi hyvä olla yli 500mm jotta siirtyminen pyörätuoliin helpompaa. Eli kaikki sedanit ja farkut melkein pois laskuista. SUVit riittävän korkeita mutta olisiko esim jotain crossovereita myös missä mukava alusta? Maavaraksi riittää vajaa 200mm eli ei maastoautoa tarvita kun on oikea maasturi sitten huonommille keleille. Nelikkoja kaikki autot olleet tuon yli 10km suolaamattoman tien takia, mutta tästäkin voidaan tinkiä jos joku tosi helmi löytyy. Alustan pintakovuutta toki saa pois korkeammalla profiililla kunhan alle mahtuu pienemmät vanteet.
 
Eihän noissa missään ole yhtä pehmeä alusta kuin Discossa.
Ostakaa vaikka käytetty RR Sportti jos Disco4 hyviä ei enää ole tarjolla? Isohan sekin on, mutta kannattaako väkisin vaihtaa pienempään jos tarpeet määrittävät? Vaikka RRS P400e, niitä on hyvin tarjolla ja varsinkin pullakumeilla olevissa versioissa ilmajousitettu alusta on pehmeähkö ja ympäristöstä eristävä. Eurooppalaiset ja Japanilaiset kilpailijat on tehty "dynaamisille" kuskeille eikä niissä ole kovin pehmeä alusta.

Sen jälkeen kääntäisin katseen jenkkeihin. Escalade, Suburban, Expedition, Navigator etc... Mutta tosiaan isoja autoja tuppaavat olemaan kaikki nuo mukavuuspainotteiset. Niissä jo pelkkä massa tuo osaltaan sitä pehmeyttä.
 
Tuollainen mukavuusvaatimus käytännössä pakottaa ilmajousiin ja ilmajousia ei ole pienissä autoissa, joten isoja katsottava vaikka ei muuten tarvitse.
 
Puolisolle pitäisi hommailla pikkuhiljaa uutta autoa 400tkm:n rajapyykkiä lähestyvän vm. 2011 Megane 1.5dci:n tilalle. Ajoa autolle tulee yli 40tkm/v (lähinnä maantieajoa), joten luotettavuus, hyvä ajettavuus ja vähäinen kulutus ovat kriteereistä tärkeimpiä. Autossa kulkee myös koirat mukana, eli korimallin pitää olla farmari. Auton hintaluokka on max 15k€. Itse olen miettinyt tilalle lähinnä Golfia ja muita konsernin sisarfarkkuja 1.6tdi:llä, mutta koneen mahdolliset ongelmat hirvittävät. Työpaikkani 1.6tdi -Golfista (vm. 2016, 81kW)) porsi nimittäin polttoaineen korkeapainepumppu melko alhaisilla kilometreillä ja siitähän seurasi polttoainejärjestelmän täystuho. Muuten kyseessä on ollut luotettava peli, eli täystuhon lisäksi ei ole ollut muita huolia. 15 tonnin hintaluokassa on muutamia vähän yli satkun ajettuja seuraavan sukupolven koneella varustettuja (85kW SCR), joissa kaiketi on adblue-järjestelmä? Toinen vaihtoehto olisi Focus 1.5tdci, josta en koneena ole kuullut mitään vakavampaa. Kolmas vaihtoehto olisi uudemman korimallin Megane, mutta niitä ei saa dieselinä kuin automaattina, muutamaa ulkomailta uitettua vaihtoehtoa lukuun ottamatta.

Villinä korttina ajattelin vielä 1.0TSI:tä (Golf, Leon ST, Octavia), joka menee maantieajossa todistetusti alle viiden litran kulutuksella. Polttoainekulut olisivat siis suht samaa luokkaa kuin dieselissä, mutta verot olisivat pienemmät. Miten sellainen taas kestää isoja kilometrejä, on arvoitus.
 
Uudehkoja Opel Astroja saa suht edullisesti, ja menevät pienellä kulutuksella. Käytettyjen vikaherkkyydestä en osaa sanoa. Ovat hyviä ajaa ja agr-istuimet ovat hintaluokassaan hyvät.

En ole itse omistanut tuollaista, mutta muutaman kerran on tullut ajettua.
 
Puolisolle pitäisi hommailla pikkuhiljaa uutta autoa 400tkm:n rajapyykkiä lähestyvän vm. 2011 Megane 1.5dci:n tilalle. Ajoa autolle tulee yli 40tkm/v (lähinnä maantieajoa), joten luotettavuus, hyvä ajettavuus ja vähäinen kulutus ovat kriteereistä tärkeimpiä. Autossa kulkee myös koirat mukana, eli korimallin pitää olla farmari. Auton hintaluokka on max 15k€. Itse olen miettinyt tilalle lähinnä Golfia ja muita konsernin sisarfarkkuja 1.6tdi:llä, mutta koneen mahdolliset ongelmat hirvittävät. Työpaikkani 1.6tdi -Golfista (vm. 2016, 81kW)) porsi nimittäin polttoaineen korkeapainepumppu melko alhaisilla kilometreillä ja siitähän seurasi polttoainejärjestelmän täystuho. Muuten kyseessä on ollut luotettava peli, eli täystuhon lisäksi ei ole ollut muita huolia. 15 tonnin hintaluokassa on muutamia vähän yli satkun ajettuja seuraavan sukupolven koneella varustettuja (85kW SCR), joissa kaiketi on adblue-järjestelmä? Toinen vaihtoehto olisi Focus 1.5tdci, josta en koneena ole kuullut mitään vakavampaa. Kolmas vaihtoehto olisi uudemman korimallin Megane, mutta niitä ei saa dieselinä kuin automaattina, muutamaa ulkomailta uitettua vaihtoehtoa lukuun ottamatta.

Villinä korttina ajattelin vielä 1.0TSI:tä (Golf, Leon ST, Octavia), joka menee maantieajossa todistetusti alle viiden litran kulutuksella. Polttoainekulut olisivat siis suht samaa luokkaa kuin dieselissä, mutta verot olisivat pienemmät. Miten sellainen taas kestää isoja kilometrejä, on arvoitus.

Noilla kilometreillä on pakko kysyä, että onko sähkö perustellusti poissuljettu vaihtoehto? Kontin koko tuskin tulee tielle ID4:n tms. katumaasturikorin tapauksessa. Investointina sellaiset menee toki budjetin yli, mutta säästöä tulisi polttoaineesta (ja huolloista, jos ei itse tee).

Toisena villinä korttina voisi heittää pikkuauton pohjalle rakennetun pakettiauton - Fiesta Vanin saisi 3v/50tkm ajettuna tuohon budjettiin. Uusimman sukupolven Fiestaa on kehuttu hyväksi ajettavaksi ja konttia on enemmän kuin monissa farmareissa. Kulutus ei päätä huimaa ja saa pakettiauton verokohtelun. Kysymysmerkki on vain, pitääkö pystyä kuljettamaan ihmisiäkin.

Noin muutoin jos kerran ranskalaisista on kokemusta ja nytkin Megane on pohdinnassa, niin onko luokkaa isompi Renault Talisman katsastettu?
 
Noilla kilometreillä on pakko kysyä, että onko sähkö perustellusti poissuljettu vaihtoehto? Kontin koko tuskin tulee tielle ID4:n tms. katumaasturikorin tapauksessa. Investointina sellaiset menee toki budjetin yli, mutta säästöä tulisi polttoaineesta (ja huolloista, jos ei itse tee).

Toisena villinä korttina voisi heittää pikkuauton pohjalle rakennetun pakettiauton - Fiesta Vanin saisi 3v/50tkm ajettuna tuohon budjettiin. Uusimman sukupolven Fiestaa on kehuttu hyväksi ajettavaksi ja konttia on enemmän kuin monissa farmareissa. Kulutus ei päätä huimaa ja saa pakettiauton verokohtelun. Kysymysmerkki on vain, pitääkö pystyä kuljettamaan ihmisiäkin.

Noin muutoin jos kerran ranskalaisista on kokemusta ja nytkin Megane on pohdinnassa, niin onko luokkaa isompi Renault Talisman katsastettu?
Talvella joutuisi kyllä latailemaan paljon.
 
Mites Tesla Model X?

Löytyy ilmajouset, maavara 146-206 mm ja taitavat kaikki olla nelivetoa.
Isohan se toki on, toisaalta istut myös aika korkealla.
Kiitos vinkistä, tämä osui itseasiassa eilen meillä itselläkin hakutuloksiin, joten selvitetään aihetta tarkemmin.
 
Talvella joutuisi kyllä latailemaan paljon.

Riippuu, kertyykö se 40+ tkm Suomen ympäriajosta vai tasaisesta työmatkaliikenteestä. Jos päiväajot on luokkaa ~200 kilometriä, niin kyllähän tuollaisen ajaa 77 kwh akulla helposti kelissä kuin kelissä kotilatauksen varassa.

Kolmevuotiaan ja joitakin kymppitonneja ajetun 77 kwh akkuisen ID4:n hintapyynnöt on Nettiautossa ~35k€. Akkutakuuta olisi jäljellä vielä kolmeksi vuodeksi 40 tkm vuosisuoritteella. Mielestäni harkitsemisen arvoinen vaihtoehto 15k€ dieselautolle, jos kantama/kotilataus ei ole ongelma.
 
Uudehkoja Opel Astroja saa suht edullisesti, ja menevät pienellä kulutuksella. Käytettyjen vikaherkkyydestä en osaa sanoa. Ovat hyviä ajaa ja agr-istuimet ovat hintaluokassaan hyvät.
En ole itse omistanut tuollaista, mutta muutaman kerran on tullut ajettua.
Astra olisi muuten hyvä, mutta dieseleissä on pahoja jakoketjuongelmia ja korjaus maksaa maltaita. Ketju on nimittäin vaihteiston puolella ja vaatii melkoisesti purkutyötä ja sehän maksaa.

Noilla kilometreillä on pakko kysyä, että onko sähkö perustellusti poissuljettu vaihtoehto? Kontin koko tuskin tulee tielle ID4:n tms. katumaasturikorin tapauksessa. Investointina sellaiset menee toki budjetin yli, mutta säästöä tulisi polttoaineesta (ja huolloista, jos ei itse tee).

Toisena villinä korttina voisi heittää pikkuauton pohjalle rakennetun pakettiauton - Fiesta Vanin saisi 3v/50tkm ajettuna tuohon budjettiin. Uusimman sukupolven Fiestaa on kehuttu hyväksi ajettavaksi ja konttia on enemmän kuin monissa farmareissa. Kulutus ei päätä huimaa ja saa pakettiauton verokohtelun. Kysymysmerkki on vain, pitääkö pystyä kuljettamaan ihmisiäkin.

Noin muutoin jos kerran ranskalaisista on kokemusta ja nytkin Megane on pohdinnassa, niin onko luokkaa isompi Renault Talisman katsastettu?

Sähkö on tässä vaiheessa täysin poissuljettu vaihtoehto jo senkin takia, että sähkökikottimien hinnat tuntuvat olevan liikkeessä kaiken aikaa, alaspäin tietty. Sen minkä ajoenergiassa siis säästää, häviää todennäköisesti jälleenmyyntiarvossa moninkertaisesti. Myös käyttöprofiili on sellainen, että sähkön kanssa voisi tulla itku. Pikkuauto ei ole vaihtoehto, koska kamaa pitää mahtua kyytiin jonkin verran myös kahden koiran lisäksi. Ajoittain pitää kyytiin mahtua myös muutama ihminenkin, eli farkku on todettu pitkässä juoksussa parhaimmaksi vaihtoehdoksi kokonaisuutena. Tila-auto olisi muuten ehkä optimaalinen, mutta tuolla hinnalla ei vielä saa kohtuullisesti ajettua, henkilöautoon pohjautuvaa tila-autoa. Pakuviritelmät eivät ole mukavuudeltaan riittäviä tien päällä. Talismania ollaan kyllä mietitty ja yksi sellainen (nettiauton ainut) manuaalivaihteinen olisikin naapurikaupungissa myynnissä. Muut Talismaneista ovat automaatteja ja automaatti on niissä tietääkseni mallia kaksoiskytkin. Sellaisen sielunelämään ja korjauksiin ei tee mieli tutustua. :ssweat:
 
Riippuu, kertyykö se 40+ tkm Suomen ympäriajosta vai tasaisesta työmatkaliikenteestä. Jos päiväajot on luokkaa ~200 kilometriä, niin kyllähän tuollaisen ajaa 77 kwh akulla helposti kelissä kuin kelissä kotilatauksen varassa.

Kolmevuotiaan ja joitakin kymppitonneja ajetun 77 kwh akkuisen ID4:n hintapyynnöt on Nettiautossa ~35k€. Akkutakuuta olisi jäljellä vielä kolmeksi vuodeksi 40 tkm vuosisuoritteella. Mielestäni harkitsemisen arvoinen vaihtoehto 15k€ dieselautolle, jos kantama/kotilataus ei ole ongelma.

Työmatka menisi kivasti sähköllä, mutta harrasteajot eivät. Tietääkseni noissa vanhemmissa vag-konsernin sähkiksissä ei ole akunlämmitystä, joten talviaika voisi olla melkoista hampaidenkiristelyä harrastusajoissa, joita tulee yli puolen vuoden kilometreistä. Lisäksi puoliso ajelee paljon myös metsäteillä koiraharrastuksen vuoksi, joten akku olisi varmasti lommolla ensimmäisen kesän jälkeen.
 
Puolisolle pitäisi hommailla pikkuhiljaa uutta autoa 400tkm:n rajapyykkiä lähestyvän vm. 2011 Megane 1.5dci:n tilalle. Ajoa autolle tulee yli 40tkm/v (lähinnä maantieajoa), joten luotettavuus, hyvä ajettavuus ja vähäinen kulutus ovat kriteereistä tärkeimpiä. Autossa kulkee myös koirat mukana, eli korimallin pitää olla farmari. Auton hintaluokka on max 15k€. Itse olen miettinyt tilalle lähinnä Golfia ja muita konsernin sisarfarkkuja 1.6tdi:llä, mutta koneen mahdolliset ongelmat hirvittävät. Työpaikkani 1.6tdi -Golfista (vm. 2016, 81kW)) porsi nimittäin polttoaineen korkeapainepumppu melko alhaisilla kilometreillä ja siitähän seurasi polttoainejärjestelmän täystuho. Muuten kyseessä on ollut luotettava peli, eli täystuhon lisäksi ei ole ollut muita huolia. 15 tonnin hintaluokassa on muutamia vähän yli satkun ajettuja seuraavan sukupolven koneella varustettuja (85kW SCR), joissa kaiketi on adblue-järjestelmä? Toinen vaihtoehto olisi Focus 1.5tdci, josta en koneena ole kuullut mitään vakavampaa. Kolmas vaihtoehto olisi uudemman korimallin Megane, mutta niitä ei saa dieselinä kuin automaattina, muutamaa ulkomailta uitettua vaihtoehtoa lukuun ottamatta.

Villinä korttina ajattelin vielä 1.0TSI:tä (Golf, Leon ST, Octavia), joka menee maantieajossa todistetusti alle viiden litran kulutuksella. Polttoainekulut olisivat siis suht samaa luokkaa kuin dieselissä, mutta verot olisivat pienemmät. Miten sellainen taas kestää isoja kilometrejä, on arvoitus.

No mikäs vika automaatissa on? Normaalisti paluuta manuaaliin ei ole kun tomaattiin tottuu.
 
Sähkö on tässä vaiheessa täysin poissuljettu vaihtoehto jo senkin takia, että sähkökikottimien hinnat tuntuvat olevan liikkeessä kaiken aikaa, alaspäin tietty. Sen minkä ajoenergiassa siis säästää, häviää todennäköisesti jälleenmyyntiarvossa moninkertaisesti. Myös käyttöprofiili on sellainen, että sähkön kanssa voisi tulla itku. Pikkuauto ei ole vaihtoehto, koska kamaa pitää mahtua kyytiin jonkin verran myös kahden koiran lisäksi. Ajoittain pitää kyytiin mahtua myös muutama ihminenkin, eli farkku on todettu pitkässä juoksussa parhaimmaksi vaihtoehdoksi kokonaisuutena. Tila-auto olisi muuten ehkä optimaalinen, mutta tuolla hinnalla ei vielä saa kohtuullisesti ajettua, henkilöautoon pohjautuvaa tila-autoa. Pakuviritelmät eivät ole mukavuudeltaan riittäviä tien päällä. Talismania ollaan kyllä mietitty ja yksi sellainen (nettiauton ainut) manuaalivaihteinen olisikin naapurikaupungissa myynnissä. Muut Talismaneista ovat automaatteja ja automaatti on niissä tietääkseni mallia kaksoiskytkin. Sellaisen sielunelämään ja korjauksiin ei tee mieli tutustua.

Työmatka menisi kivasti sähköllä, mutta harrasteajot eivät. Tietääkseni noissa vanhemmissa vag-konsernin sähkiksissä ei ole akunlämmitystä, joten talviaika voisi olla melkoista hampaidenkiristelyä harrastusajoissa, joita tulee yli puolen vuoden kilometreistä. Lisäksi puoliso ajelee paljon myös metsäteillä koiraharrastuksen vuoksi, joten akku olisi varmasti lommolla ensimmäisen kesän jälkeen.

Lyhyellä tähtäimellä sähköautossa on varmasti suurempi riski ottaa takkiin, jos ajosuorite pienenee merkittävästi ja/tai auton joutuu myymään äkillisen työttömyyden takia. Halvemmalla autolla ongelmaa ei ole samalla tavalla. Toisaalta jos nyt ostaa käytetyn 15k€ dieselauton ja ajaa sillä 3-5 vuotta ja 120-200 tkm, niin se on melko varmasti <5k€ pommi, josta voi mennä kaksoismassavauhtipyörä, DPF, EGR, turbo, suuttimet jne. milloin hyvänsä. Halpoja sähköautoja taas on hyvin niukalti - alle 10k€ hintaluokassa tarjonta koostuu lähinnä akkunsa väsäyttäneistä Leafeistä. Tuskin asiallisen sähköauton arvo ihan nopeasti romahtaa pommiluokkaan, jos tuollaiselle rajallisten käyttöominaisuuksien autollekin riittää noin paljon kysyntää.

Mutta jos sitten käyttötarkoitus on tuo kuvattu, niin olette varmaan oikeilla linjoilla dieseliä etsiessä. Varsinkin jos on kyse esim. etsintäkoiratoiminnasta, niin laturilla istuminen saattaa turhauttaa vielä tavallista enemmän.
 
No mikäs vika automaatissa on? Normaalisti paluuta manuaaliin ei ole kun tomaattiin tottuu.
Automaattihan olisi oikein mukava, mutta se lisää myös aikamoisesti kustannuksia näillä ajomäärillä ihan jo öljynvaihtojen muodossa, puhumattakaan dsg-tyyppisten askien korjaushinnoista.
Eihän tähänkään voi vastata muuta kuin V70 D5. Jos kilometrejä tulee noin paljon, niin miten helvetissä joku on jaksanut ajaa jollain Meganella?!
Totta, kyllä Volvolla olisi maantie maistunut aivan eri tavalla, mutta olisi se maksanutkin monessa muodossa "vähän" enemmän.

Lyhyellä tähtäimellä sähköautossa on varmasti suurempi riski ottaa takkiin, jos ajosuorite pienenee merkittävästi ja/tai auton joutuu myymään äkillisen työttömyyden takia. Halvemmalla autolla ongelmaa ei ole samalla tavalla. Toisaalta jos nyt ostaa käytetyn 15k€ dieselauton ja ajaa sillä 3-5 vuotta ja 120-200 tkm, niin se on melko varmasti <5k€ pommi, josta voi mennä kaksoismassavauhtipyörä, DPF, EGR, turbo, suuttimet jne. milloin hyvänsä. Halpoja sähköautoja taas on hyvin niukalti - alle 10k€ hintaluokassa tarjonta koostuu lähinnä akkunsa väsäyttäneistä Leafeistä. Tuskin asiallisen sähköauton arvo ihan nopeasti romahtaa pommiluokkaan, jos tuollaiselle rajallisten käyttöominaisuuksien autollekin riittää noin paljon kysyntää.

Mutta jos sitten käyttötarkoitus on tuo kuvattu, niin olette varmaan oikeilla linjoilla dieseliä etsiessä. Varsinkin jos on kyse esim. etsintäkoiratoiminnasta, niin laturilla istuminen saattaa turhauttaa vielä tavallista enemmän.

Näitä tyyppivikoja yritänkin juuri kysellä. Tuo Rellun 1.5dci manuaalivaihteisena tuntuu olevan melko pomminvarma vekotin, eli koneeseen on vaihdettu koko omistusaikana yksittäinen suutin käyntihäiriön vuoksi. Siinä ne korjaustoimenpiteet sitten olivatkin. Turbo, kytkin ja kaksoismassa ovat vielä kunnossa. Nykyiset dieselit monimutkaisine saastelaitteineen tuskin menevät samaa kilometrimäärää yhtä pienillä ongelmilla, siksi kyselinkin kokemuksia myös pienistä bensoista. Volkkarin litrainen tsi on ilmeisen hyvä ja kestävä kone, mutta näinköhän jaksaa 350tkm:n toiselle puolelle?

Olen myös ihan varma, ettei puoliso jaksaisi ajella edes isoakkuisella sähkiksellä kovinkaan kauaa, koska yksittäisenä kisapäivänä pitäisi pysähtyä lataamaan pahimmillaan viisi kertaa, kun dieselillä riittää samaan yksi tankkaus.
 
Puolisolle pitäisi hommailla pikkuhiljaa uutta autoa 400tkm:n rajapyykkiä lähestyvän vm. 2011 Megane 1.5dci:n tilalle. Ajoa autolle tulee yli 40tkm/v (lähinnä maantieajoa), joten luotettavuus, hyvä ajettavuus ja vähäinen kulutus ovat kriteereistä tärkeimpiä. Autossa kulkee myös koirat mukana, eli korimallin pitää olla farmari. Auton hintaluokka on max 15k€. Itse olen miettinyt tilalle lähinnä Golfia ja muita konsernin sisarfarkkuja 1.6tdi:llä, mutta koneen mahdolliset ongelmat hirvittävät. Työpaikkani 1.6tdi -Golfista (vm. 2016, 81kW)) porsi nimittäin polttoaineen korkeapainepumppu melko alhaisilla kilometreillä ja siitähän seurasi polttoainejärjestelmän täystuho. Muuten kyseessä on ollut luotettava peli, eli täystuhon lisäksi ei ole ollut muita huolia. 15 tonnin hintaluokassa on muutamia vähän yli satkun ajettuja seuraavan sukupolven koneella varustettuja (85kW SCR), joissa kaiketi on adblue-järjestelmä? Toinen vaihtoehto olisi Focus 1.5tdci, josta en koneena ole kuullut mitään vakavampaa. Kolmas vaihtoehto olisi uudemman korimallin Megane, mutta niitä ei saa dieselinä kuin automaattina, muutamaa ulkomailta uitettua vaihtoehtoa lukuun ottamatta.

Villinä korttina ajattelin vielä 1.0TSI:tä (Golf, Leon ST, Octavia), joka menee maantieajossa todistetusti alle viiden litran kulutuksella. Polttoainekulut olisivat siis suht samaa luokkaa kuin dieselissä, mutta verot olisivat pienemmät. Miten sellainen taas kestää isoja kilometrejä, on arvoitus.
Pösö 508.

Tuossa esimerkki, ei ole adblueta (eolys on, mutta tankkaus tapahtuu 120k välein, ja ei ole jäätymisongelmia)


Noita saa pikkudiisselillä ja isommallakin diisselillä, ja manuaali ehdottomasti jos pikkudiisselin ostaa. Pikkudiisselin kaverina on robottiloota jos automaatin valitsee ja se on paskimpia vaihdelaatikoita mitä ikinä on valmistettu (hidas, hitaampi, hitain). 2.0/2.2 diisselin kaverina on oikea automaatti, joka sitten onkin ihan hyvä laatikko.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
270 032
Viestejä
4 666 316
Jäsenet
76 545
Uusin jäsen
Vuohenkasvattaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom