Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Ei se ole mitään lässytystä, ihan faktaa!



”Yllättävää”, että viimeisessä keississä tekijän mielestä vika oli kaikissa muissa. Sama kaveri vissiin kirjottelee tähän ketjuunkin parilla tunnuksella.
 
”Yllättävää”, että viimeisessä keississä tekijän mielestä vika oli kaikissa muissa. Sama kaveri vissiin kirjottelee tähän ketjuunkin parilla tunnuksella.
"Oikeuden mukaan miehen vauhti oli liian kova, koska hän ei kyennyt pysäyttämään pyörää turvallisesti."
Oikea tilannenopeus tuntuu olevan vaikea käsite ja usein vedotaan siihen, että ajoi alle nopeusrajoituksen vaikka vedettiin täysillä pimeään risteykseen. Pyörän jarrutusmatka on myös pidempi kuin auton vastaava samasta nopeudesta.
 
"Oikeuden mukaan miehen vauhti oli liian kova, koska hän ei kyennyt pysäyttämään pyörää turvallisesti."
Oikea tilannenopeus tuntuu olevan vaikea käsite ja usein vedotaan siihen, että ajoi alle nopeusrajoituksen vaikka vedettiin täysillä pimeään risteykseen. Pyörän jarrutusmatka on myös pidempi kuin auton vastaava samasta nopeudesta.
Tämäkin on mielestäni monen aktiivipyöräilijän käsitys: jokin ihmeellinen kuvitelma omasta oikeudesta ajaa aina maksimivauhtia. Tällä myös perustellaan ajoradan käyttö, kun on turvallisempaa ajaa siellä täysiä kuin kelvillä jossa on myös jalankulkijoita.
 
Näin on etenkin autoilijoille liikenneympyröissä. Vaikka rajoitus on 50km/h niin ei ole mikään pakko sitä ajaa. Tiputtaa nopeuden 10-20km/h vauhtiin niin havainnointi on paljon helpompaa.
En ikinä aja liikenneympyrästä 50km/h läpi, Haagan liikenneympyrä ehkä ainoa poikkeus.
 
Näin on etenkin autoilijoille liikenneympyröissä. Vaikka rajoitus on 50km/h niin ei ole mikään pakko sitä ajaa. Tiputtaa nopeuden 10-20km/h vauhtiin niin havainnointi on paljon helpompaa.
Tämän ketjun aihe on pyöräilijät ei autoilijat. Onko tuo nyt sitten sitä whataboutismia joka taitaa tällä foorumilla olla kiellettyä...
 
Tämän ketjun aihe on pyöräilijät ei autoilijat. Onko tuo nyt sitten sitä whataboutismia joka taitaa tällä foorumilla olla kiellettyä...
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
 
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
Kyllä niitä pyöräilijöiden aiheuttamia onnettomuuksia on enemmän, en ala tähän jokaista listaamaan, ymmärrät varmaan miksi?

Sitten on se toinen puoli, nämä kun pyöräilijä tulee sokeaan risteykseen ilman jarruttamista ja viime hetkellä tuurilla saa vältettyä törmäyksen jalankulkijan kanssa, näitä näkee päivittäin.

Joka kerta toistuu sama asia, luotetaan siihen että muut väistää.
 
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
Ihan varmasti on autoilijoissa todella paljon typeriä välinpitämättömiä kuljettajia, sitä en ala kiistämään. Itsellä ei ole autoa eikä pyörää vaan kävellen liikun ja viimeksi tänään vanhempi naishenkilö meinasi liikenneympyrässä ajaa päälle autolla suojatien kohdalla kun tuijotti puhelinta ajaessaan eikä katsonut eteensä...

Ehkä pitää tehdä toinen ketju "Mikä ärsyttää autoilijoissa" :D
 
Oli se ehkä vähän, myönnän sen.

Pointti kuitenkin, että mikäli pyöräilijöiden väärä tilannenopeus olisi aidosti iso ongelma, niin varmasti löytyisi 15 vuoden ajalta enemmän kuin kolme tapausta jossa pyöräilijä oli syytettyjen penkillä.

Sen sijaan esim. juuri näissä liikenneympyröissä tapahtuu aivan jatkuvasti kolareita autoilijoiden ja pyöräilijöiden välillä siten että autoilija on yksiselitteisesti syyllinen.
Niitä tapauksia on hieman enemmän kuin kolme. Lisää voit lukea Täältä
Pari kuvajaa linkin tutkimuksesta.
IMG_9444.jpeg
IMG_9445.jpeg
IMG_9446.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Huvittavaa, kun yks selkeimmistä ja vanhimmista pyöräilijöihin liittyvästä säännöstä on hukassa. Ihmetys pyöräilijällä miltei joka kerta suuri kun jätän väistämättä pyörän selässä olevaa polkijaa suojatiellä paikassa, jossa hän on väistämisvelvollinen. Porukka autoilla väistää noita niin usein jo, että osa luulee sen olevan sääntö eikä poikkeus.
 
Viikonloppuna taas tilanne, joka kyllä nostaa punaista silmiin. Maantie (viisinumeroinen väylä) maaseudulla, nopeusrajoitus 80km/h, ei pientareita. Ylämäki, jonka "huippu" on kohtuu lyhyt ja jyrkkä, eli mäen takana voi olla auto piilossa tulossa vastaan kohtuu lähelläkin, sitä samaa 80km/h nopeutta. Huipulle ei ollut paljoa matkaa, luokkaa 50m. Kaksi pyöräilyä harrastavaa (varustuksesta päätellen) heppua ajaa rinnakkain, vallaten toisen kaistan muutenkin kapealla maantiellä lähes kokonaan. Kun kuulevat auton lähestyvän takaa, hieman kaventavat, mutta ei puhettakaan, että ajettaisiin perätysten hetki. -> Autolla pitää joko hidastaa heidän tahtiinsa 80km/h nopeudesta ja odottaa, että näkee huipun taakse, tai sitten riskillä painaa vastaantulevien puolelle ja ohi. Tööttiä kun sitten ohi mennessä käytti (lyhyt piippaus), reilun nopeuden pudotuksen jälkeen, niin keskisormet viuhuu...
 
Viikonloppuna taas tilanne, joka kyllä nostaa punaista silmiin. Maantie (viisinumeroinen väylä) maaseudulla, nopeusrajoitus 80km/h, ei pientareita. Ylämäki, jonka "huippu" on kohtuu lyhyt ja jyrkkä, eli mäen takana voi olla auto piilossa tulossa vastaan kohtuu lähelläkin, sitä samaa 80km/h nopeutta. Huipulle ei ollut paljoa matkaa, luokkaa 50m. Kaksi pyöräilyä harrastavaa (varustuksesta päätellen) heppua ajaa rinnakkain, vallaten toisen kaistan muutenkin kapealla maantiellä lähes kokonaan. Kun kuulevat auton lähestyvän takaa, hieman kaventavat, mutta ei puhettakaan, että ajettaisiin perätysten hetki. -> Autolla pitää joko hidastaa heidän tahtiinsa 80km/h nopeudesta ja odottaa, että näkee huipun taakse, tai sitten riskillä painaa vastaantulevien puolelle ja ohi. Tööttiä kun sitten ohi mennessä käytti (lyhyt piippaus), reilun nopeuden pudotuksen jälkeen, niin keskisormet viuhuu...
En nyt kyllä ymmärrä miten se ohitus olisi samaa kaistaa onnistunut 1,5m turvavälillä vaikka olisivat peräkkäin ajaneet. Ilmeisen kapea ja pieni tie kuitenkin.
 
Ei tietenkään olisi 1,5m välillä onnistunut kokonaan omaa kaistaa. Jos olisivat ajaneet perättäin (kuten käsittääkseni säännöt vaatii), olisi kuitenkin onnistunut (vähän pienemmällä kuin 1,5m välillä) siten, että vastaantulevakin olisi mahtunut samalle tielle.

Mutta pointtina tässä olikin se pyöräilijöiden piittaamaton käytös. Jonka hinosti sivuutit. Vai antaako mielestäsi se, että "ei kuitenkaan onnistu 1,5m välillä samaa kaistaa" oikeuden pyöräilijöille ajaa säännöistä piittaamatta?
 
Ei tietenkään olisi 1,5m välillä onnistunut kokonaan omaa kaistaa. Jos olisivat ajaneet perättäin (kuten käsittääkseni säännöt vaatii), olisi kuitenkin onnistunut (vähän pienemmällä kuin 1,5m välillä) siten, että vastaantulevakin olisi mahtunut samalle tielle.

Mutta pointtina tässä olikin se pyöräilijöiden piittaamaton käytös. Jonka hinosti sivuutit. Vai antaako mielestäsi se, että "ei kuitenkaan onnistu 1,5m välillä samaa kaistaa" oikeuden pyöräilijöille ajaa säännöistä piittaamatta?
Pyöräilijät syyllistyivät rikkeeseen ajaessaan rinnakkan, kyllä, mutta se ei vaarantanut kenenkään turvallisuutta. Sinä olisit syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, jos olisit sokeassa paikassa lähtenyt ohittamaan liian pienellä turvavälillä.

Laita street view paikasta niin asiaa voi objektiivisesti arvioita. Pahasti kyllä kuulostaa nyt siltä, että vika oli ratin ja penkin välissä.
 
Pyöräilijät syyllistyivät rikkeeseen ajaessaan rinnakkan, kyllä, mutta se ei vaarantanut kenenkään turvallisuutta. Sinä olisit syyllistynyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, jos olisit sokeassa paikassa lähtenyt ohittamaan liian pienellä turvavälillä.

Laita street view paikasta niin asiaa voi objektiivisesti arvioita. Pahasti kyllä kuulostaa nyt siltä, että vika oli ratin ja penkin välissä.
Eli kun odottelin, että nypyn yli näki, ohitin reilusti vastaantulevien kaistalla isolla välillä, ja ohittaessani tööttäsin, vika olikin yhtäkkiä autolijassa?

Ja sitten ihmetellään miksi "spandexeista" ei niin hirveästi välitetä?
 
Eli kun odottelin, että nypyn yli näki, ohitin reilusti vastaantulevien kaistalla isolla välillä, ja ohittaessani tööttäsin, vika olikin yhtäkkiä autolijassa?

Ja sitten ihmetellään miksi "spandexeista" ei niin hirveästi välitetä?
Ei kun ihmettelin mikä oli se syy ärsyyntyä kun pyöräilijöiden ryhmittyminen ei vaikuttanut tilanteessa mihinkään? Ajoit ihan oikein kyllä kun ohitit sitten kun oli hyvä paikka.
 
Eli kun odottelin, että nypyn yli näki, ohitin reilusti vastaantulevien kaistalla isolla välillä, ja ohittaessani tööttäsin, vika olikin yhtäkkiä autolijassa?

Ja sitten ihmetellään miksi "spandexeista" ei niin hirveästi välitetä?
Pitää oppia ymmärtämään, että säännöt on tehty noudatettavaksi silloin kun se pyöräilijöille sopii. Muuten ei ole niin justiinsa.

Edit: kummasti aihe vaihtui ja pyöräilijöiden aiheuttamien vaaratilanteiden ja loukkaantumisten vähättely loppui kun tilastot ei tukeneetkaan spandex-terroristien hokemia valheita.
 
Pientareettomalla 2-kaistaisella ei voi ohittaa oikeastaan yhtään mitään kulkijaa (ml. jalankulkijat) käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa, niin siksi on ihan se ja sama onko se pyöräiljä puoli metriä vai 1,5 metriä leveä.

Tämä ihan autoiijan laseilla katsottuna.
 
Ei tietenkään olisi 1,5m välillä onnistunut kokonaan omaa kaistaa. Jos olisivat ajaneet perättäin (kuten käsittääkseni säännöt vaatii), olisi kuitenkin onnistunut (vähän pienemmällä kuin 1,5m välillä) siten, että vastaantulevakin olisi mahtunut samalle tielle.

Mutta pointtina tässä olikin se pyöräilijöiden piittaamaton käytös. Jonka hinosti sivuutit. Vai antaako mielestäsi se, että "ei kuitenkaan onnistu 1,5m välillä samaa kaistaa" oikeuden pyöräilijöille ajaa säännöistä piittaamatta?
Onhan tuo törkeän piittaamatonta estää vaarallinen sokko-ohitus. Toivottavasti ensi kerralla ajavat peräkkäin keskellä kaistaa niin vältyt mielipahalta.
 
Pientareettomalla 2-kaistaisella ei voi ohittaa oikeastaan yhtään mitään kulkijaa (ml. jalankulkijat) käyttämättä vastaantulijoiden kaistaa, niin siksi on ihan se ja sama onko se pyöräiljä puoli metriä vai 1,5 metriä leveä.

Tämä ihan autoiijan laseilla katsottuna.
Näin kyllä, mutta jos turvavälin kahteen rinnakkain pyöräilevään haluaa pitää kohtuullisena, niin pitää jo mennä ojan puolelle sen sijaan, että peräkkäinajajien kanssa mahtuu vielä ohittamaan tietä pitkin.
 
Näin kyllä, mutta jos turvavälin kahteen rinnakkain pyöräilevään haluaa pitää kohtuullisena, niin pitää jo mennä ojan puolelle sen sijaan, että peräkkäinajajien kanssa mahtuu vielä ohittamaan tietä pitkin.
Tässä vaan kerrottiin ettei piennarta ole ja että ohittaa olisi peräkkäin ajaneet voineet ilman juurikaan turvaväliä ja silti osin vastaantulijan kaistalla niin että vastaantulija sentään mahtuisi tielle. Ei näin.

Vaikka tuossa olis vaan yksi fillaristi niin senkin pitäis ajaa tollasessa mestassa sen verran keskellä ettei siitä päästä hihaa hipoen "kaistalla" ohi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
273 872
Viestejä
4 721 194
Jäsenet
77 107
Uusin jäsen
albertopro123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom