Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Itse hidastan hyvissä ajoin, koska jalkautuva pyöräilijähän on menossa suojatielle ja sitä tulee väistää.

Hieman hymyilytti kun aiemmin viikolla olin autolla liikenteessä ja pyöräilijä lähtestyi suojatietä ja hyppäsi sitten pois pyörän selästä taluttamaan pyörää. Minä toki sitten hidastin, minkä jälkeen hyppäsi takaisin pyörän selkään ja ajoi yli :)
 
Itse hidastan hyvissä ajoin, koska jalkautuva pyöräilijähän on menossa suojatielle ja sitä tulee väistää. Pääsen nopeammin, kun annan ajaa yli kuin odotellen tallustelua pysähdyksissä. Ei kai täällä väki jätä antamatta tietä jalankulkijoille?
Joo totta kai jalkautuville eli siinä kohtaa jalankulkijoille annan tietä, mutta tarkoitin niitä, jotka ei tee elettäkään hidastaakseen, vaan ajattelevat tuon suuntamerkin suovan heille etuoikeuden.
 
Sain parilta fillaristilta närkästyneitä ilmeitä, kun ajoivat ajoradan ylittävää suojatietä keskikorokkeen vasemmalla puolella enkä pysähtynyt antamaan tietä vaan annoin jopa töötillä pienen varoituksen, että täältä tullaan. Pysähtyivät sitten siihen keskikorokkeelle huitomaan käsiään. Valitettavasti ei vaan tainut mennä kuitenkaan millään tavalla signaali sen suuntaisesti pääkoppaan, että kävisivät esimerkiksi tarkastamassa väistämissäännöt ja huomaisivat miksi tuollainen tilanne pääsi syntymään.
 
Sain parilta fillaristilta närkästyneitä ilmeitä, kun ajoivat ajoradan ylittävää suojatietä keskikorokkeen vasemmalla puolella enkä pysähtynyt antamaan tietä vaan annoin jopa töötillä pienen varoituksen, että täältä tullaan. Pysähtyivät sitten siihen keskikorokkeelle huitomaan käsiään. Valitettavasti ei vaan tainut mennä kuitenkaan millään tavalla signaali sen suuntaisesti pääkoppaan, että kävisivät esimerkiksi tarkastamassa väistämissäännöt ja huomaisivat miksi tuollainen tilanne pääsi syntymään.

Olin tuossa yksi päivä koiria kusettamassa, kun kuulin selän takana auton renkaiden vinkunaa ja sitten alkoi torvi soimaan, vastaavassa tilanteessa kun pyöräilijät vain ajoi auton eteen suojatiellä.

Oli pakko pysäyttää pyöräilijät ja kertoa, että ihan oikeasti, teiltä lähtee henki tuolla asenteella, suoralla tiellä pyöräilijä väistää autoa! Ukko kaivoi puhelimen taskusta ja alkoi tavaamaan mulle tieliikennelakia kuinka autoilijan kuuluu väistää pyöräilijää ja näytti tämän kuvan :facepalm:

pyorailijan_tien_ylitys_kolmio_nuolilla_logolla-768x524.jpg


Kysyin ukolta, että miten kun autolla ei ole kolmiota tuossa risteyksessä mistä ajoitte, vaan tilanne on tämä

pyorailijan_tien_ylitys_suojatie_nuolilla_logolla-2-1024x725.jpg


Tuli hiljaista...
 
Niin, näillä samoilla tyypeillä on usein myös ajokortti ja ratin takana sekoilevat ihan samalla tavalla.

Viimeksi lauantaina olin menossa tästä yli. Jalka jo maassa kun oikealta tulee autoja. No eikö ensimmäisenä tullut tantta pysähdy suojatien eteen jotain odottamaan. Siinä sitten hetki odotetaan, levittelen käsiä ja huidon että mene nyt. Lopulta tantta lähtee päätään pyöritellen liikkeelle. Perässä oli joku nuori kundi Corollalla. Nousen jo pyörän selkään kun katson että Corollan jälkeen voi mennä. No eikö mitä, tämä Corolla-kuski reagoi tähän siten, että päättää hänkin pysähtyä siihen suojatien eteen - ja sama show taas alusta :facepalm:

Tuolta Kehän liittymästä oli vielä jono autoja odottamassa vasemmalle kääntymistä, mutta eivät tietenkään voineet liikahtaa kun nämä sankarit kuupoilivat menemään.

Taas muistutus, että älä ylitä suojatien kohdalla. Tässä hyvä kohta on esim. tuo edellinen risteys vähän ylempänä mäessä.
 
Tää on kyllä sellainen toivoton ikuisuuskeissi joka tuskin koskaan ratkeaa.

Yksi erityisen ärsyttävä piirre tässä on se psykologinen juttu, että jos siihen suojatielle / jatkeelle tulevan auton TAKANA on pitkä jono muita autoja, on epätodennäköisempää, että se auto luopuu etuajo-oikeudestaan, mutta jos se on näköpiirissä AINOA auto, niin se hidastaa ja pysähtyy. Sitten pyöräilijänä on itse nähnyt sen auton jo kaukaa ja hidastanut vähän niin että pääsee pysähtymättä sen auton jälkeen jatkeen yli, mutta se autokin hidastaa, ja sä hidastat vähän lisää, ja sitten pysähdyt mutta se autokin pysähtyy ja sitten ihmetellään että kumpikas lähtee liikkeelle, ja molemmat lähtee yhtäaikaa ja sitten molemmat paniikkijarruttaa ja pysähtyy... :facepalm:

Toinen priceless tilanne mitä toi aiheuttaa aika säännöllisesti on se että autoja tulee molemmista suunnista, sitten toiseen suuntaan kulkeva auto pysähtyykin siihen - siinäpä sitten arvailet että mitä se toiseen suuntaan menossa oleva auto tekee, tulkitseeko se että se saa mennä koska jatkeelle on tulossa vain pyöräilijä, vai pysähtyykö koska niin kuuluu tehdä jos toinen auto on pysähtynyt suojatien eteen... Yleensähän tuo johtaa taas tuohon samaan tilanteeseen jossa kaikki lopulta pysähtyy ja sitten alkaa äänetön italian kielen kurssi kun koitetaan neuvotella että kukas siitä menee ja missä järjestyksessä... :facepalm:
 
Itse ainakin autoillessa on nykyään niin varuillaan noiden itsemurhapyöräilijöiden suhteen että tulee hidastettua aina kun fillaristi lähestyy suojatietä. Tästä johtuen yleensä se tulkitaan tien antamiseksi ja mennään ohi. Ei se sinänsä minua haittaa, muttta väärinhän se lain näkökulmasta toki on. Yleensä tosin se, että fillaristi tuossa tilanteessa ylittää tien, on kaikille nopein ratkaisu kun autoilija on jo kuitenkin hidastanut.

Olen jo heittänyt toivon että tiedottamalla säännöistä, asia menisi enää kenenkään jakeluun joten tämä toimintamalli tuntuneen vakiintuneen käyttöön ympäri Suomen.
 
Olen jo heittänyt toivon että tiedottamalla säännöistä, asia menisi enää kenenkään jakeluun joten tämä toimintamalli tuntuneen vakiintuneen käyttöön ympäri Suomen.

Jep, tieliikenteen "ikuinen syyskuu" :cry:

Toisaalta, näissä aina muistutan itseäni että jos Virossa saatiin koulutettua autoilijat pysähtymään suojateiden eteen jalankulkijoita varten, niin mikään ei ole mahdotonta :lol:
 
Olen jo heittänyt toivon että tiedottamalla säännöistä, asia menisi enää kenenkään jakeluun joten tämä toimintamalli tuntuneen vakiintuneen käyttöön ympäri Suomen.
Näinhän se on. Perseilysakot melkein kaikesta muusta paitsi ylinopeuksista on niin pieniä että ei sen ole pakko kiinnostaa edes vaikka jos saisi sakon.

Nyt on ollut näitä pyörä/potkulauta väärässä paikassa kamppanjoita ja sakko on 40 eur. Sen voi kuitata "cost of doing business"-tyyppisesti. Itsellä esim valintatilanteessa potkulauta + noppakivi vs potentiaalinen 40 eur (riski vielä pieni) ei edes aiheuta valinnanhaasteita.
 
Itsellä esim valintatilanteessa potkulauta + noppakivi vs potentiaalinen 40 eur (riski vielä pieni) ei edes aiheuta valinnanhaasteita.
Ei kai ne kissalan pojat tuollaisilla katu-osuuksilla sentään ole ratsaamassa, joten riski on tosiaan mitätön.
 
Tää on kyllä sellainen toivoton ikuisuuskeissi joka tuskin koskaan ratkeaa.

Yksi erityisen ärsyttävä piirre tässä on se psykologinen juttu, että jos siihen suojatielle / jatkeelle tulevan auton TAKANA on pitkä jono muita autoja, on epätodennäköisempää, että se auto luopuu etuajo-oikeudestaan, mutta jos se on näköpiirissä AINOA auto, niin se hidastaa ja pysähtyy. Sitten pyöräilijänä on itse nähnyt sen auton jo kaukaa ja hidastanut vähän niin että pääsee pysähtymättä sen auton jälkeen jatkeen yli, mutta se autokin hidastaa, ja sä hidastat vähän lisää, ja sitten pysähdyt mutta se autokin pysähtyy ja sitten ihmetellään että kumpikas lähtee liikkeelle, ja molemmat lähtee yhtäaikaa ja sitten molemmat paniikkijarruttaa ja pysähtyy... :facepalm:
Ainoa ärsyttävä asia on että osa pyöräilijöistä ja osa autolla liikkuvista ei tunnu ymmärtävän milloin kukakin väistää tai on etuajo-oikeus.
Itse en ainakaan mieti monta autoa on takana, enkä hiljennä/jarruttele jos en ole väistämisvelvollinen.
 
Jaaha, nyt on sitten pyöräilijä päässyt hengestään, kun ei oikein ole ollut tilannenopeus hallussa:
Näyttää hyvin tavanomaiselta kevyenliikenteen väylien risteykseltä alikulkujen yhteydessä, missä on monestl lähes nollanäkyvyys risteävälle liikenteelle. Nyt sattui kaksi "muut väistää"-pyöräilijää samaan kohtaan.

Siihen nähden, että sopimaton tilannenopeus aiheuttaa toisille tienkäyttäjille hengenvaaran, poliisin suhtautuminen on erikoinen:
"Poliisi toivoo, että varsinkin alikulkutunnelissa ja niitä lähestyessä polkupyöräilijät ja muut pyöräväyliä käyttävät ajaisivat varovasti ja kiinnittäisivät erityistä huomiota muuhun liikenteeseen."
Eikö tässä olisi paikka valvontaiskulle, jossa kirjoiteltaisiin päiväsakkoja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ylinopeille spandexeille?
 
Eikö tässä olisi paikka valvontaiskulle, jossa kirjoiteltaisiin päiväsakkoja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ylinopeille spandexeille?
Varmaan saisi aika kauan päivystää alikuluissa, eihän siitä mitään liikenteen vaarantamista tule jos liikennettä ei ole vaarannettu, ja nopeusrajoitus on viereisen tien nopeusrajoitus.
 
Varmaan saisi aika kauan päivystää alikuluissa, eihän siitä mitään liikenteen vaarantamista tule jos liikennettä ei ole vaarannettu, ja nopeusrajoitus on viereisen tien nopeusrajoitus.
Sakottaminen voi olla tosiaan ongelmallista, mutta siitä huolimatta nopeusrajoitus ei ole oikeutus ajaa aina niin kovaa. Monille pyöräilijöille tilannenopeuden käsite tuntuu olevan asia, joka ei koske heitä.
 
Varmaan saisi aika kauan päivystää alikuluissa, eihän siitä mitään liikenteen vaarantamista tule jos liikennettä ei ole vaarannettu, ja nopeusrajoitus on viereisen tien nopeusrajoitus.
Ei tarvitsee aiheuttaa vaaraa vaan riittää, että toiminta *on omiaan* aiheuttamaan vaaraa:
"Joka tienkäyttäjänä tahallaan tai huolimattomuudesta rikkoo tieliikennelakia tai ajoneuvolakia taikka niiden nojalla annettuja säännöksiä tai määräyksiä tavalla, joka on omiaan aiheuttamaan vaaraa toisen turvallisuudelle"

Sopivaa tilannenopeutta ei katsota rajoituskyltistä vaan se pitää arvioida tilannekohtaisesti. Jos risteyksessä on huono näkyvyys, sitä pitää lähestyä hitaasti.
 
Jaaha, nyt on sitten pyöräilijä päässyt hengestään, kun ei oikein ole ollut tilannenopeus hallussa:
Näyttää hyvin tavanomaiselta kevyenliikenteen väylien risteykseltä alikulkujen yhteydessä, missä on monestl lähes nollanäkyvyys risteävälle liikenteelle. Nyt sattui kaksi "muut väistää"-pyöräilijää samaan kohtaan.

Siihen nähden, että sopimaton tilannenopeus aiheuttaa toisille tienkäyttäjille hengenvaaran, poliisin suhtautuminen on erikoinen:
"Poliisi toivoo, että varsinkin alikulkutunnelissa ja niitä lähestyessä polkupyöräilijät ja muut pyöräväyliä käyttävät ajaisivat varovasti ja kiinnittäisivät erityistä huomiota muuhun liikenteeseen."
Eikö tässä olisi paikka valvontaiskulle, jossa kirjoiteltaisiin päiväsakkoja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ylinopeille spandexeille?
Joo, etenkin nämä 70-vuotiaat spandeksit ovat erityisen vaarallisia:
"Pyöräilijät ovat poliisilta saatujen tietojen mukaan noin 70-vuotiaita miehiä."

Tämä risteys ei edes ole mikään erityisen huono näkyvyyden suhteen niin vaikea ymmärtää mitä tuossa on töhöilty.

Screenshot 2025-05-19 111925.png
 
Tämä risteys ei edes ole mikään erityisen huono näkyvyyden suhteen niin vaikea ymmärtää mitä tuossa on töhöilty.
Siis häh, onhan tuo nyt täysin pimeä risteys, jos vetää "ei sieltä ketään tule" periaatteella molemmat alamäkeen. Nuoruudessani vastaavassa paikassa mopopoika pääsi hengestään, kun pv:t otti toisistaan mittaa.
 
Siis häh, onhan tuo nyt täysin pimeä risteys, jos vetää "ei sieltä ketään tule" periaatteella molemmat alamäkeen. Nuoruudessani vastaavassa paikassa mopopoika pääsi hengestään, kun pv:t otti toisistaan mittaa.
Kirjoitinko että voisi vetää noin? En.

Lainatussa viestissä perättiin onnettomuuden johdosta valvontaa ylinopeille spandekseille vaikka onnettomuudella ei ylinopeiden spandeksien kanssa ollut mitään tekemistä.
 
Siis häh, onhan tuo nyt täysin pimeä risteys, jos vetää "ei sieltä ketään tule" periaatteella molemmat alamäkeen. Nuoruudessani vastaavassa paikassa mopopoika pääsi hengestään, kun pv:t otti toisistaan mittaa.
Tuossa tapauksessa oli uutisoinnin mukaan kyseessä kaksi noin 70v vanhusta. Vaikea kuvitella, että olisivat tulleet risteykseen millään älyttömällä vauhdilla, vaan lähinnä iän myötä yleinen havainnointikyky ja refleksit ovat olleet molemmilla heikkoja. Lopputulos oli huonoon tuuriin, taitoihin ja liialliseen tilannenopeuteen sotkettuna tällä kerralla tällainen. On tuossa näkyvyyttä kuitenkin ihan hyvin joka suuntaan tunneleista huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoitinko että voisi vetää noin? En.

Lainatussa viestissä perättiin onnettomuuden johdosta valvontaa ylinopeille spandekseille vaikka onnettomuudella ei ylinopeiden spandeksien kanssa ollut mitään tekemistä.
No lähinnä ihmettelin, kun väitit ettei ole erityisen huono näkyvyydeltä. Eihän paljon tuon paskempaa paikkaa edes hakemalla löydy. Ei se spandexointi vaadi sitä, että spandexit on päällä.
 
Ärsyttää kun vieläkään osalla pyöräilijöistä ei ole valoja. Kybän maksaa etu+takavalo kombo jopa marketissa. Yksi ärsyttävyys on myös että miksi pyöräilijät ei ikinä morjesta toisin kuin motoristit ?
 
Ärsyttää kun vieläkään osalla pyöräilijöistä ei ole valoja. Kybän maksaa etu+takavalo kombo jopa marketissa.
Koska ne varastetaan välittömästi. Jos ne taas ovat irroitettavat, ne ovat riesa. Lisäksi valojen tarve/hyöty on valoisalla puhdas nolla.

Yksi ärsyttävyys on myös että miksi pyöräilijät ei ikinä morjesta toisin kuin motoristit ?
Omituinen ärsyttävyyden ilmentymä. Jos jokainen fillaristi morjestelisi toisiaan, ei ajaessa ehtisi muuta tekemäänkään. Lisäksi motoristeilla moikkausperinne juontaa juurensa yhteenkuuluvuuteen harrastustoiminnan myötä ja sielläkin tuo tapa on vähentynyt. Fillarien kohdalla minä en ainakaan koe minkäänlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta muihin pyöräilijöihin nähden. Vähän sama juttu kuin kävellessä/lenkkeillessä pitäisi moikkailla kaikille vastaantulijoille.
 
Viimeksi muokattu:
Olen jo heittänyt toivon että tiedottamalla säännöistä, asia menisi enää kenenkään jakeluun joten tämä toimintamalli tuntuneen vakiintuneen käyttöön ympäri Suomen.
Eikös se mene vähän niin että ne jotka ymmärtää näyttää käsimerkeillä selkeästi minne menevät, luultavasti ymmärtävät muutkin säännöt paremmin näin keskimäärin. Näitä peruspertti pyöräilijöitä sitten joutuu varomaan, samoin kuin 50km/t painavia torpedoja.
 
Miten niin ei? Kyllähän maantiellä morjestetaan toisia maantiepyöräilijöitä, maastossa maastopyöräilijät morjestaa toisiaan, retkeilypyöräilijät toisiaan, jossain korven keskellä kaikki kaikkia.
Kahden käden sormin laskettavissa ovat ainakin omalla kohdalla ne kohtaamiset missään ympäristössä missä tuntematon pyöräilijä olisi moikannut ja hyvä niin, kun jotenkin siitä tulisi vähän sellainen vaivaannuttava "wau, me osataan molemmat ajaa pyörillä!" -fiilis. :D
 
Ihan mielenkiinnosta, jos täällä on joku, joka pyöräillessä morjestaa muita pyöräilijöitä, vaikka eivät olisi tuttuja, rehellisesti vastata, morjestatteko myös kävellessä muita kävelijöitä ja autoillessa muita autoilijoita?

En oikein ymmärrä tuota yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun ainakin itselläni aina kun olen pyörällä liikkeellä, niin minua vituttaa ainakin 90 % muista pyöräilijöistä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuuluu maantiepyöräilyn etikettiin nostaa paria sormea. Kuitenkaan reppu selässä tai löysissä vaatteissa ajavia ei moikata, vaikka alla olisi maantiepyörä. Eikä tietenkään kaikille pyöräilijöille moikkailla, outoa jos joku niin luulee, toki mukavaa jos joku on niin positiivinen ihminen että moikkailee kaikkia.
 
Viimeksi muokattu:
Ihan mielenkiinnosta, jos täällä on joku, joka pyöräillessä morjestaa muita pyöräilijöitä, vaikka eivät olisi tuttuja, rehellisesti vastata, morjestatteko myös kävellessä muita kävelijöitä ja autoillessa muita autoilijoita?

En oikein ymmärrä tuota yhteenkuuluvuuden tunnetta, kun ainakin itselläni aina kun olen pyörällä liikkeellä, niin minua vituttaa ainakin 90 % muista pyöräilijöistä.
Itse ainakin kehä-kolmosen ulkopuolella morjestan kippurasarvia.

Kyllähän karavaanarit morjestaa toisiaan tai vaikkapa prätkäkuskit. Varmaan Tesla-kuskitkin aikoinaan? :D
 
Kuuluu maantiepyöräilyn etikettiin nostaa paria sormea. Kuitenkaan reppu selässä tai löysissä vaatteissa ajavia ei moikata, vaikka alla olisi maantiepyörä. Eikä tietenkään kaikille pyöräilijöille moikkailla, outoa jos joku niin luulee, toki mukavaa jos joku on niin positiivinen ihminen että moikkailee kaikkia.
Juuri näin. Lisätään vielä, että kypärättömille ei myöskään moikkailla.
 
Itse ainakin kehä-kolmosen ulkopuolella morjestan kippurasarvia.

Kyllähän karavaanarit morjestaa toisiaan tai vaikkapa prätkäkuskit. Varmaan Tesla-kuskitkin aikoinaan? :D

Lähinnä yritin kysyä sitä, että jos moikkailette kanssapyöräilijöitä, niin teettekö samaa myös kävellessänne muille kävelijöille ja autoillessa muille autoilijoille?

Ja jos ette, niin mikä logiikka tässä on takana?

Juuri näin. Lisätään vielä, että kypärättömille ei myöskään moikkailla.

Eikös tuo ole vähän toksista tuollainen että syrjitään toisia varusteiden perusteella?
 
Juuri näin. Lisätään vielä, että kypärättömille ei myöskään moikkailla.
Ihanan elitististä. Ensin pitää katsoa millainen fillari/ohjaustanko vastaantulijalla on ja sitten arvioidaan muut varusteet. Näiden perusteella sitten tehdään päätös, että tuleeko moikata vai ei. Kaikenlaista....

Ei tarvitse näiden juttujen myötä paljon ihmetellä mistä se viha kumpuaa.
 
Ihanan elitististä. Ensin pitää katsoa millainen fillari/ohjaustanko vastaantulijalla on ja sitten arvioidaan muut varusteet. Näiden perusteella sitten tehdään päätös, että tuleeko moikata vai ei. Kaikenlaista....

Ei tarvitse näiden juttujen myötä paljon ihmetellä mistä se viha kumpuaa.
Mikä viha? Itse kirjoitit aikaisemmin, että hyvä kun ei kukaan moikkaile :D
 
Uskomatonta että tämä tervehtiminenkin saadaan nyt väännettyä negatiiviseksi asiaksi.

Mahtaa olla oma elämä kivaa kun kaikki muut tekee aina kaiken väärin.
 
Mikä viha? Itse kirjoitit aikaisemmin, että hyvä kun ei kukaan moikkaile :D
Tarkoitin yleistä suhtautumista spandexipyöräilyn ympärillä pyöriviin asenteisiin/ilmiöihin, joiden vuoksi tämäkin ketjukin on käytännössä olemassa.

Uskomatonta että tämä tervehtiminenkin saadaan nyt väännettyä negatiiviseksi asiaksi.

Mahtaa olla oma elämä kivaa kun kaikki muut tekee aina kaiken väärin.
Ei tervehtimisessä sinäänsä ole mitään vikaa, mutta olisi aika hassua olettaa tai toivoa, että kaikki moikkaisivat kaikille. Ja sitten taas jos toinen tapa on tuo vastaantulijoiden varusteanalyysi, jonka perusteella muodostetaan päätös "moikkauskelpoisuudesta", niin kyllähän siinä vähän kylähullumaisia piirteitä on. :D
 
Tarkoitin yleistä suhtautumista spandexipyöräilyn ympärillä pyöriviin asenteisiin/ilmiöihin, joiden vuoksi tämäkin ketjukin on käytännössä olemassa.
Kerropa yksikin vähän marginaalisempi harrastus, jonka sisällä ei ole ulkopuolisen mielestä mitään erikoisia ilmiöitä tai muita juttuja ja että kannattaako niitä ulkopuolisena hirveästi alkaa analysoimaan?

Ei tervehtimisessä sinäänsä ole mitään vikaa, mutta olisi aika hassua olettaa tai toivoa, että kaikki moikkaisivat kaikille. Ja sitten taas jos toinen tapa on tuo vastaantulijoiden varusteanalyysi, jonka perusteella muodostetaan päätös "moikkauskelpoisuudesta", niin kyllähän siinä vähän kylähullumaisia piirteitä on. :D
Ei kukaan oleta tai toivo että kaikki moikkaa kaikille. Ei kaikki harrastajatkaan moikkaa takaisin eikä sillä ole mitään väliä - ei vaikuta omaan matkaan mitenkään. Eikä siihen tosiaankaan tarvita mitään isoa analyysia näkemään kuka on lenkillä ja kuka ei. Ja mitä syrjemmässä ollaan, niin sitä pienemmällä kynnyksellä voi moikkailla kun ei niitä vastaantulijoita niin paljon ole.
 
Kerropa yksikin vähän marginaalisempi harrastus, jonka sisällä ei ole ulkopuolisen mielestä mitään erikoisia ilmiöitä tai muita juttuja ja että kannattaako niitä ulkopuolisena hirveästi alkaa analysoimaan?
Ei kiinnosta, kun nyt puhutaan pyöräilijöistä pyöräilyketjussa.

Eikä pyöräily ole mikään marginaaliharrastus, jos sillä ei sitten erityisesti haluta tarkoittaa jotain sellaista osaa pyöräilystä, jonka ymmärtää vain pieni osa ko. kulkineella liikkuvista. Minä ajelen fillarilla päivittäin töihin, harrastuksiin, kauppaan, kuntoilumielessä jne, mutta varmaan harrastelen jotain väärin, kun en koe mitään tarvetta moikkailulle ja kokisin tosiaan sen muutenkin täysin hankalaksi/tarpeettomaksi ilmiöksi. Oletan että aika moni on samaa mieltä, kun ei tuolla omien kokemusten mukaan kukaan moikkaile kenellekään kuin ihan poikkeustilanteissa, eli ehkä juuri jossakin korvessa olevalla maastopolulla tms.

Ei kukaan oleta tai toivo että kaikki moikkaa kaikille.
Juurihan tuossa muutamaa viestiä aiemmin yksi sanoi, että häntä ärsyttää kuin pyöräilijät eivät moikkaile toisilleen.
 
Ei kiinnosta, kun nyt puhutaan pyöräilijöistä pyöräilyketjussa.

Eikä pyöräily ole mikään marginaaliharrastus, jos sillä ei sitten erityisesti haluta tarkoittaa jotain sellaista osaa pyöräilystä, jonka ymmärtää vain pieni osa ko. kulkineella liikkuvista. Minä ajelen fillarilla päivittäin töihin, harrastuksiin, kauppaan, kuntoilumielessä jne, mutta varmaan harrastelen jotain väärin, kun en koe mitään tarvetta moikkailulle ja kokisin tosiaan sen muutenkin täysin hankalaksi/tarpeettomaksi ilmiöksi. Oletan että aika moni on samaa mieltä, kun ei tuolla omien kokemusten mukaan kukaan moikkaile kenellekään kuin ihan poikkeustilanteissa, eli ehkä juuri jossakin korvessa olevalla maastopolulla tms.
Puhuin itse pyöräilyn alalajeista omina lajeinaan: maantie, maasto, dh jne.

Tervehtimisestä tulee mukava fiilis ja se luo yhteenkuuluvuuden tunnetta. Ihan samalla tavalla esim. vaellusreiteillä tervehditään vastaantulijoita.

Jos sinua ei asia kiinnosta niin ok. Kukin saa tehdä kuten haluaa. Mutta ihmettelen miksi asiaan pitää suhtautua niin negatiivisesti kun ei se ole sinulta mitään pois jos jotkut muut haluavat tervehtiä.
 
Koska ne varastetaan välittömästi. Jos ne taas ovat irroitettavat, ne ovat riesa. Lisäksi valojen tarve/hyöty on valoisalla puhdas nolla.


Omituinen ärsyttävyyden ilmentymä. Jos jokainen fillaristi morjestelisi toisiaan, ei ajaessa ehtisi muuta tekemäänkään. Lisäksi motoristeilla moikkausperinne juontaa juurensa yhteenkuuluvuuteen harrastustoiminnan myötä ja sielläkin tuo tapa on vähentynyt. Fillarien kohdalla minä en ainakaan koe minkäänlaista yhteenkuuluvuuden tunnetta muihin pyöräilijöihin nähden. Vähän sama juttu kuin kävellessä/lenkkeillessä pitäisi moikkailla kaikille vastaantulijoille.
Kaikki toki voidaan varastaa. Kybän etu takavalo kombon otin siinä mielessäkin esiin että ei harmita hurjasti jos se varastetaan. Ehkä useimmilla olisi varaa ostaa moinen kombo jopa kaksi kertaa vuodessa. Kauhean kovia pimeitä markkinoita ei luulisi olevan markan pyörävaloille. Ehkä lähinnä muksut varastelee moisia ajankulukseen.

En toki sanonut että kaikkien polkupyörällä kulkevien mummoista ja koululaisista lähtien pitää koko ajan morjestella toisilleen. Lähinnä idea oli siinä että nyt kun on jo kohtuu paljon liikkeellä polkupyöriä jotka maksavat melkein saman tai jopa enemmän kuin jotkin moottoripyörät niin se rupeaa olemaan samaa spesiaali kulkupeli juttua/harrastusta kuin motoristeilla.
 
Kaikki toki voidaan varastaa. Kybän etu takavalo kombon otin siinä mielessäkin esiin että ei harmita hurjasti jos se varastetaan. Ehkä useimmilla olisi varaa ostaa moinen kombo jopa kaksi kertaa vuodessa. Kauhean kovia pimeitä markkinoita ei luulisi olevan markan pyörävaloille. Ehkä lähinnä muksut varastelee moisia ajankulukseen.
En tiedä kuka varastelee, mutta niitä 2-15 euron valoja meillä on pöllitty perheen pyöristä kymmeniä. Parempia ei viitsi siksi yleensä viitsi käyttää, kun se kuitenkin unohtuu ottaa mukaan, tai sitten sitä ei muuten vain viitsisi kuljetella mukana kaupungilla jne.

En toki sanonut että kaikkien polkupyörällä kulkevien mummoista ja koululaisista lähtien pitää koko ajan morjestella toisilleen. Lähinnä idea oli siinä että nyt kun on jo kohtuu paljon liikkeellä polkupyöriä jotka maksavat melkein saman tai jopa enemmän kuin jotkin moottoripyörät niin se rupeaa olemaan samaa spesiaali kulkupeli juttua/harrastusta kuin motoristeilla.
Voitte Zighin kanssa vilkutella ihan vapaasti, mutta ei kannata pidättää hengitystä että se alkaisi ilmiönä trendaamaan laajemmin.
 
En toki sanonut että kaikkien polkupyörällä kulkevien mummoista ja koululaisista lähtien pitää koko ajan morjestella toisilleen. Lähinnä idea oli siinä että nyt kun on jo kohtuu paljon liikkeellä polkupyöriä jotka maksavat melkein saman tai jopa enemmän kuin jotkin moottoripyörät niin se rupeaa olemaan samaa spesiaali kulkupeli juttua/harrastusta kuin motoristeilla.
Anteeksi mutta sinä ja muut moikkaamista kannattavat olettte varmaan tosissanne vaikka pitkän linjan pyöräilijänä naureskelen täällä vatsa kippurassa.
Vai vielä pyörän hintakin pitäiisi huomioida. :)

Toki maantielllä moikkaus voisi onnistua mutta epäilen sitäkin, maastossa ehkä paremmin aikaa jäädä vaikka juttelemaan. Taajama on poissuljettu.
 
Maantiepyöräilyn harrastajat yleensä moikkaa toisiaan, mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää? Vai esittääkö Kautium ja kumppanit vain tyhmää?
 
Ite oon prätkällä tottunu morjestamaan muita motoristeja ja harrasteauton ratissa muita, joilla oman arvion mukaan harrastepeli alla. Maantielenkillä morotan myös muita vastaantulijoita. Kai tuossa on se idea, että moikkauksen taustalla on tavoite jakaa sellanen "hei säkin oot päätynyt tähän harrastukseen X mitä nyt ollaan molemmat suorittamassa, hyvät lenkit/suoritteet ja nauti kelistä" - tyylinen viba.

Ymmärrettävästi (toki ei kaikille tän ketjun perusteella näköjään) tuossa on ihan fiksu logiikka ja sitä ei ehkä voida soveltaa kävelyyn tai muuhun niin arkiseen, missä kaikki tekee samaa. Sitä on vaikea kuvitella miten tuosta saa johdettua sen, että moinen lisäisi pyöräilyvihaa, mutta koko pyöräilyvihahan on jo muutenkin aika vaikea ymmärtää.

Henkilö X perseilee ja aiheuttaa vaaraa -> ongelmallista ja voi aiheuttaa tuntemuksia. Vähän häiritsevältä se ajatus silti tuntuu, että jos oon fillarilla liikkeellä niin osa autoilijoista selittämättömästi vihaa mua mun kulkutavan takia ja fantasioi sitten netissä pahimmillaan jostain päälleajoista tms.
 
Mä olen harrastanut fillarointia sen varmaan 30 vuotta ja luojan kiitos suurimman osan siitä ilman mitään moikkailua. Tämä moikkailu on idioottien keksimä villitys joka ilmestyi koronan aikaan kun jokainen "aktiivinen perheenisä" osti 5000e fillarikamat ja rupesi "aktiiviharrastajaksi" niiden kaikkien 70 muun urheilulajin lisäksi. Tämä on sitä samaa porukkaa jotka painelee keskellä tietä vilkuillen urheilukellosta sektoriaikoja kun samalla pullonkerääjäpapat ajelee pyörätietä pitkin mummopyörällä ohi.
Vituttaa ihan sanoin kuvaamattoman paljon kun nämä superspandexit morjestelee vastaan ajellessa. Joskus ihan refleksinomaisesti olen morjestanut takaisin, mutta jos tässä ketjussa on joku jolle olen morjestanut niin tiedoksi: Vedän tervehdykseni takaisin.
 
Maantiepyöräilyn harrastajat yleensä moikkaa toisiaan, mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää? Vai esittääkö Kautium ja kumppanit vain tyhmää?
Pyöräilen kyllä jonkin verran myös maanteillä, mutta eipä ole kukaan koskaan moikkaillut. En tosin harrasta maantiepyöräilyä ja pyöräkin on väärän mallinen, joten syy on varmaan siinä. Keskusteluhan lähti liikkeelle siitä, kun sanottiin, että "miksi pyöräilijät ei ikinä morjesta toisin kuin motoristit", eikä siinä vaiheessa vielä ollut selvillä tätä hyväksyttävässä moikkausprosessissa tarvittavaa ristitaulukointia.

Ymmärrettävästi (toki ei kaikille tän ketjun perusteella näköjään) tuossa on ihan fiksu logiikka ja sitä ei ehkä voida soveltaa kävelyyn tai muuhun niin arkiseen, missä kaikki tekee samaa. Sitä on vaikea kuvitella miten tuosta saa johdettua sen, että moinen lisäisi pyöräilyvihaa, mutta koko pyöräilyvihahan on jo muutenkin aika vaikea ymmärtää.
No ei kai se nyt sentään vihaa lisää, mutta auttaa osaltaan ymmärtämään joidenkin spandexien kuplautumista/kuppikuntaisuutta. Ja siis tällä viittasin mm. siihen, kun moikkaus koetaan olevan ok vasta sitten kun molemmilla on sopivat varusteet. Hieman huvittavaa, mutta ei kai siinä.
 
Väistämissääntöihin yksi positiivinen kokemus tältä päivältä.

Tässä kohtaa edessäni menee kaksi ajoneuvoa. Autokoulun auto oikealla kaistalla aikeenaan kääntyä rampille. Vasemmalla joku pikkupaku. Oikealta tulee pyöräilijä.
Ensin se autokoulun auto hidastaa (minun arvion mukaan) antaakseen tietä pyöräilijälle, mutta (jälleen minun tulkintaani) ajo-opettaja ilmeisesti neuvoo väistämissäännöistä johtuen jatkamaan.

Pyöräilijä näytti tuntevan liikennesäännöt tai oli sellaisella mummo-asenteella, että antaa tietä aina ja kaikille, mutta ei tosiaan ollut moksiskaan. Tuli kiva fiilis.

Viereinen pikkupaku joutui myös pysähtymään, koska ei olisi saanut ohittaa suojatien eteen pysähtynyttä ajoneuvoa. Sitä en sitten tiedä, että oliko antamassa pyöräilijälle tilaa vai välttämässä giljotiinia.
 
Mä olen harrastanut fillarointia sen varmaan 30 vuotta ja luojan kiitos suurimman osan siitä ilman mitään moikkailua. Tämä moikkailu on idioottien keksimä villitys joka ilmestyi koronan aikaan kun jokainen "aktiivinen perheenisä" osti 5000e fillarikamat ja rupesi "aktiiviharrastajaksi" niiden kaikkien 70 muun urheilulajin lisäksi. Tämä on sitä samaa porukkaa jotka painelee keskellä tietä vilkuillen urheilukellosta sektoriaikoja kun samalla pullonkerääjäpapat ajelee pyörätietä pitkin mummopyörällä ohi.
Vituttaa ihan sanoin kuvaamattoman paljon kun nämä superspandexit morjestelee vastaan ajellessa. Joskus ihan refleksinomaisesti olen morjestanut takaisin, mutta jos tässä ketjussa on joku jolle olen morjestanut niin tiedoksi: Vedän tervehdykseni takaisin.
Väärin. Nämä koronan aikaan maantiepyöräilyn aloittaneet setämiehet ovat juuri niitä jotka eivät tuota moikkaamista harrasta. Eivätkä muutenkaan tunne mitään maantiepyöräilyn etikettejä. Ajellaan maantiepyörällä flättipolkimilla, maastokypärillä, löysillä vaatteilla jne.
Nämä janarit myös kaahaavat keskellä kaupunkia työmatkalla ja perseilevät menemään, maantienlaidalla se pyörä ei kuitenkaan sitten kulje mihinkään kun oikeasti aletaan ajamaan, kunto loppuu heti.
 
Viimeksi muokattu:
No ei kai se nyt sentään vihaa lisää, mutta auttaa osaltaan ymmärtämään joidenkin spandexien kuplautumista/kuppikuntaisuutta.

Eivätkä muutenkaan tunne mitään maantiepyöräilyn etikettejä. Ajellaan maantiepyörällä flättipolkimilla, maastokypärillä, löysillä vaatteilla jne.

Sinä tässä ikäänkuin vahvistat tuon, mitä Kautium sanoi tuossa yläpuolella kuplautumisesta :) Eli kehitellään jotain omia etikettejä, joita kaikkien pitäisi noudattaa ja jos ei noudata, niin on huonompaa porukkaa jne.

Onhan noilla pyöräharrastajilla tosiaan kaikenlaisia etikettejä. Parin tällaisen ammattilaisen kanssa jutellessa tuli hyvinkin selväksi, että harrastuspyörässä ei missään nimessä saa olla seisontatukea ja jos jollain sellainen on, niin hän ei ole oikea pyöräharrastaja. Tätä seisontatuen puutetta he sitten käyttivät myös tekosyynä sille, miksi se oma pyörä pysäköidään sille kuulumattomille paikoille, koska ei se muuten pysy pystyssä.

Ja yksi kokemus on myös tuollaisesta pyöräharrastajasta, joka veti suojatiellä hidastamatta eteeni ja kun soitin torvea, niin tämä pysähtyi ja alkoi huutaa kurkku suorana ja naama punaisena, että "tämä on suojatie". En voinut kuin päätä pyöritellä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 210
Viestejä
4 864 621
Jäsenet
78 619
Uusin jäsen
Deeäx

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom