Liittyy juuri siten mitä tässä nyt näköjään keskusteltu, että jättämällä turhia rakoja haitataan kaikkien liikkumista.
Ajetaan kahdelle kaistalle, vs ajetaan yhdelle kaistalla, vs ollaa jonossa viiden metrin välein niin että estetään kokonaan muuta liikennettä.
Noin yleisesti, usein metri risteävään tiehen on ihan terveen kuulloista, joskus enemmänkin, joskus ei näe ennen kuin ajoneuvo on ristevänän tien ajouralla.
Mutta tuo pyöriliä joutuu väistämään takaa kuva, niin siinä on kohta missä on mokattu jos on menty suojatien yli liianpieneen tilaan ihan tarkoituksella, mokia sattuu, silloin pitäisi yrittää minimoida haitta, minimoida riskit. Eli moni meistä varmaan pyrkii silloin ajamaan keulan niin pitkälle kuin turvallista, tuossa varmaan sinne viivan tuntumaan asti, ja perä jää sitten sinne minne jää. (* Peruuttaminen voi olla isompi riski.
Seuraavalla kerralla sitten yritetään ennen suojatietä varmistaa että pääsee perille asti ilman pysähtymistä, ilman muuta vaikeaa jos enemmän liikennettä, mutta ainakin yritetään.
Sitten jos kovasti ruuhkaista niin ymmärrän että osa kuskeista alkaa tekemään valintoja, missä ajaa tietoisesti porraskerrallaan. joku 3,5 metrinen auto tuohon viivojen väliin taitaa mahtua kokonaan, jos ei jätä eteen jotain metrin väliä.
(*
Jos ja kun on ajannut suojatielle hetkellä jolloin ei siinä väistettävää, niin se pienempi riski kuin tunkea keula väylälle jossa silloin väistettävää.