Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Liittyy juuri siten mitä tässä nyt näköjään keskusteltu, että jättämällä turhia rakoja haitataan kaikkien liikkumista.
Keskustelu ei varsinaisesti ollut ”yleisesti turhia rakoja”. Mutta joo. Jossain rakoja tarvitaan, jossain ei. Kommentti sinun ruuhkajonorakoihin olisi tosiaan eri ketjun aihe. Kuten sanoitkin.
 
Liittyy juuri siten mitä tässä nyt näköjään keskusteltu, että jättämällä turhia rakoja haitataan kaikkien liikkumista.
Ajetaan kahdelle kaistalle, vs ajetaan yhdelle kaistalla, vs ollaa jonossa viiden metrin välein niin että estetään kokonaan muuta liikennettä.

Noin yleisesti, usein metri risteävään tiehen on ihan terveen kuulloista, joskus enemmänkin, joskus ei näe ennen kuin ajoneuvo on ristevänän tien ajouralla.

Mutta tuo pyöriliä joutuu väistämään takaa kuva, niin siinä on kohta missä on mokattu jos on menty suojatien yli liianpieneen tilaan ihan tarkoituksella, mokia sattuu, silloin pitäisi yrittää minimoida haitta, minimoida riskit. Eli moni meistä varmaan pyrkii silloin ajamaan keulan niin pitkälle kuin turvallista, tuossa varmaan sinne viivan tuntumaan asti, ja perä jää sitten sinne minne jää. (* Peruuttaminen voi olla isompi riski.

Seuraavalla kerralla sitten yritetään ennen suojatietä varmistaa että pääsee perille asti ilman pysähtymistä, ilman muuta vaikeaa jos enemmän liikennettä, mutta ainakin yritetään.

Sitten jos kovasti ruuhkaista niin ymmärrän että osa kuskeista alkaa tekemään valintoja, missä ajaa tietoisesti porraskerrallaan. joku 3,5 metrinen auto tuohon viivojen väliin taitaa mahtua kokonaan, jos ei jätä eteen jotain metrin väliä.



(*
Jos ja kun on ajannut suojatielle hetkellä jolloin ei siinä väistettävää, niin se pienempi riski kuin tunkea keula väylälle jossa silloin väistettävää.
 
Nyt mun täytyy kyllä ihan kysyä, että ajatko paljon autolla? Meinaan kenen tahansa autoilijan pitäisi ymmärtää, että täytyy nähdä paljon pidemmälle kuin suoraan nenän eteen kuviesi mukaisesti. Varsinkin, kun ensin pitää hidastaa kunnolla kevyen väylää varten. Oikean suuntaan on kevyessäkin "pimeä" näkyvyyden osalta. Autoille oikealla puut bussipysäkistä eteenpäin peittävät näkyvyyden ja tuo on vielä syksyllä otettu kuva. Kesällä vielä huonompi tilanne. Toiseen suuntaan siinä on samanlailla kesäisin enemmän lehtiä edessä. Kaiken huipuksi tuo kamera-auton kuva on tietysti vielä paljon henkilöautoa korkeammalla ja ilman auton pilareita.

e: Tuolla näkyvyydellä kyllä voi ajaa siihen hollille ja tarkastaa tilanteen. Siinä on vain se mutta, että sitten joku pyöräilijä voi vetää hernut nenään, jos reitti ei olekaan vapaa ja auto jää odottamaan.
Kun nyt keskustelijoista aloit puhua, niin mun on pakko kysyä, että oletko viime aikoina käynyt optikolla?
Jos tuosta ei näe kumpaankin suuntaan vähintäänkin riittävästi, niin vika on joko näössä ja kyseessä on trollaaminen.

Vastaan kuitenkin, että ajan ihan riittävästi autolla, jotta tiedän miten tuossa kuuluu toimia ja että kolmion takaa näkee varmasti kaiken tarpeellisen.

Auton ratin takaa matalammaltahan näkisi vielä kuvia pidemmälle, kun keskikaistalla olevien puiden oksien ali näkisi paremmin ajoradalle.

Sillä ei ole mitään vaikutusta kuvan tilanteeseen, miltä risteys näyttää kesällä lehtien ollessa puissa. Tuo perseilytilanne on syksyltä, jolloin suuri osa puiden lehdistä on tippunut.
 
Kun nyt keskustelijoista aloit puhua, niin mun on pakko kysyä, että oletko viime aikoina käynyt optikolla?
Jos tuosta ei näe kumpaankin suuntaan vähintäänkin riittävästi, niin vika on joko näössä ja kyseessä on trollaaminen.

Vastaan kuitenkin, että ajan ihan riittävästi autolla, jotta tiedän miten tuossa kuuluu toimia ja että kolmion takaa näkee varmasti kaiken tarpeellisen.

Auton ratin takaa matalammaltahan näkisi vielä kuvia pidemmälle, kun keskikaistalla olevien puiden oksien ali näkisi paremmin ajoradalle.

Sillä ei ole mitään vaikutusta kuvan tilanteeseen, miltä risteys näyttää kesällä lehtien ollessa puissa. Tuo perseilytilanne on syksyltä, jolloin suuri osa puiden lehdistä on tippunut.
Risteyksestä tässä puhuttiin, ei juuri tuosta yhdestä tilanteesta. Koskas olet siitä viimeksi ajanut? Ajoin viimeksi edellisen viestin kirjoituspäivänä. Näppäimistön takaa on tietysti helppo huudella, jos ei oikeasti tunne paikkaa ja tiedä miten paikalliset kirmaa päätietä. Siinä on huono näkyvyys tarpeeksi pitkälle.

Ketjussa oli hieno photoshop. Vielä kun livenä sais 3,5 metriin mahtumaan 5 metrin autoa.
 
Risteyksestä tässä puhuttiin, ei juuri tuosta yhdestä tilanteesta. Koskas olet siitä viimeksi ajanut? Ajoin viimeksi edellisen viestin kirjoituspäivänä. Näppäimistön takaa on tietysti helppo huudella, jos ei oikeasti tunne paikkaa ja tiedä miten paikalliset kirmaa päätietä. Siinä on huono näkyvyys tarpeeksi pitkälle.

Ketjussa oli hieno photoshop. Vielä kun livenä sais 3,5 metriin mahtumaan 5 metrin autoa.
Juuri tuosta tilanteesta puhutiin. Kolmion taakse mahtuu juuri niin pitkä auto kuin täytyy, eikä sieltä ole mitään ongelmaa nähdä kaikkea tarvittavaa.
 
Ajoin juuri yksisuuntaista katua, kun spandex tuli vastaan. Polki sitä siis väärään suuntaan eikä edes tien reunassa. Katse oli vielä pitkään muualla, kunnes kääntyi katsomaan eteen ja yllättyi silminnähden, kun sieltä tulikin auto vastaan. :sfacepalm:
Siinä vaiheessa meni sentään tien reunaan. Ei pienintäkään elettä, että "sori tuli tehtyä virhe".
Mistä näitä sikiää?
 
Ajoin juuri yksisuuntaista katua, kun spandex tuli vastaan. Polki sitä siis väärään suuntaan eikä edes tien reunassa. Katse oli vielä pitkään muualla, kunnes kääntyi katsomaan eteen ja yllättyi silminnähden, kun sieltä tulikin auto vastaan. :sfacepalm:
Siinä vaiheessa meni sentään tien reunaan. Ei pienintäkään elettä, että "sori tuli tehtyä virhe".
Mistä näitä sikiää?
Eihän siellä vaan ollut tällaista merkkiä fillarille:


1726758002833.png


Oli tai ei, niin reunassa olisi pitänyt silti ajaa.
 
Ei ainakaan viime vuoden streetview kuvassa Google Maps

Muokkaus: @Kautium tuo on kuitenkin loistava huomio ja onhan se mahdollista, että sellainen merkki on sinne ilmestynyt. Minua tässä ärsytti tilanteen lisäksi välinpitämättömyys ja kyvyttömyys nostaa vaikka käsi ylös virheen merkiksi. Ajoi lähes keskellä tietä kuitenkin katse sivulle.
 
Eihän siellä vaan ollut tällaista merkkiä fillarille:


1726758002833.png


Oli tai ei, niin reunassa olisi pitänyt silti ajaa.
Ajoin tuosta tänään ohi. Mitään ylimääräistä merkkiä ei ole ilmestynyt.
 
Juuri tuosta tilanteesta puhutiin. Kolmion taakse mahtuu juuri niin pitkä auto kuin täytyy, eikä sieltä ole mitään ongelmaa nähdä kaikkea tarvittavaa.
Ei sinne mahdu, käy vaikka katsomassa. Se on aivan selvää, että auton perse jää pilkuntarkalla optimisijoittelullakin pyöräväylän puolelle. Ketjun aiheeseen liittyen ihmettelen kovasti, että pyöräväyliltä pyöräilijät löytävät ties mitä huomautettavaa, mutta sitten tällaisessa päivänselvässä auton kannalta hankalassa risteyksessä vängätään typeryyksin asti, että paikka on ihan ok autolle (ja ilkeyttään jättävät autoa pyörän tielle).
 
Juttelin yhden spandexin kanssa asiallisesti pyöräilijöiden kaahaamisesta. Hän oli sitä mieltä että johtuu osin jostain ”Strava” sovelluksesta. Ilmeisesti se jotenkin motivoi ajamaan kovaa.
 
Strava-segmentit oli kai kova juttu joillekin joskus yli 5 vuotta sitten. Harva noita jaksaa nykyisin yrittää. Ylipäänsä kaikki kelvisegmentit voisi poistaa, ei niitä kukaan täysjärkinen yritä "kommittaa".
 
Strava-segmentit oli kai kova juttu joillekin joskus yli 5 vuotta sitten. Harva noita jaksaa nykyisin yrittää. Ylipäänsä kaikki kelvisegmentit voisi poistaa, ei niitä kukaan täysjärkinen yritä "kommittaa".
Nimenomaan.

Olin ajamassa Tampereen alueella TT-pyörällä. Latasin watteja 10 Auringon edestä keskusta-KOMiin.
Olin mäen päällä 2s edellä KOMia ja vasemmalla alamäki. Helppo KOMitus. No edessä palloilee joku äijä pakulla.
On kääntymässä oikealle. Mutta jääkin siihen keskelle tietä. No KOMitus meni siihen. En uskaltanut tuikata ohi jos sivuilta tulee autoja.

Huusin äijälle että: "Älä pyöri kuin puolukka pillussa keskellä tietä". Äijä kilahti ja huusi jotain Tampereen kielellä. En ymmärrä Tampereen mongerrusta.
Tässä oltiin sentään tekemässä huippusuoritusta eli KOMittamassa.

Lähtikin perään pakullaan vasemmalle. No ajoin sitten karkuun sivukujalle. Eipähän päässyt sillä ruosteisella romullaan perässä.
Disclaimerina mainittakoon, että olen edelleen sitä mieltä, että tuo on pelkkää trollausta, mutta oli miten oli, kaikissa joukoissa on aina muutama, jotka eivät vaan osaa käyttäytyä tai eivät kykene soveltamaan maalaisjärkeä kohtuullisuuden nimissä.
 
Minkä pointin siis meinasit tällä ilmiselvän trollin lainaamisella todistaa?
Juuri sen, että "...ei niitä kukaan täysjärkinen yritä "kommittaa".

Kuten tuohon edellisen perään ninjaeditoin, niin toki minäkin oletan että kyse on ihan vaan trollitunnuksesta. Modet eivät vaan jostain syystä ole tuohon puuttuneet raportoinneista huolimatta.

Toisaalta pointti oli kuitenkin se mitä tuohon editoin, eli että joku pieni osajoukko perseilee aina, oli kyse sitten kävelijöistä, pyöräilijöistä, autoilijoista, moottoripyöräilijöistä, lentäjistä tai ihan mistä tahansa. Niitä ei pidä yleistää kaikkiin muihin, mutta fillariketjussa kun ollaan, niin sen kategorian pereseilevä osajoukko nousee täällä luonnollisesti esiin eniten.
 
Ei sinne mahdu, käy vaikka katsomassa. Se on aivan selvää, että auton perse jää pilkuntarkalla optimisijoittelullakin pyöräväylän puolelle. Ketjun aiheeseen liittyen ihmettelen kovasti, että pyöräväyliltä pyöräilijät löytävät ties mitä huomautettavaa, mutta sitten tällaisessa päivänselvässä auton kannalta hankalassa risteyksessä vängätään typeryyksin asti, että paikka on ihan ok autolle (ja ilkeyttään jättävät autoa pyörän tielle).
Eikö tuossa kolmio ole ennen kaikkia väyliä? Tulkitsin että tarkoitettiin sitä että ei ajeta niin pitkälle että ylitetään pyöräväylää ollenkaan. Ja sieltä pitäisi nähdä niin hyvin että turvallinen liittyminen on mahdollista.

Minusta tuolta kolmion takaa ennen väyliä ei näe ollenkaan tarpeeksi.
 
Eikö tuossa kolmio ole ennen kaikkia väyliä? Tulkitsin että tarkoitettiin sitä että ei ajeta niin pitkälle että ylitetään pyöräväylää ollenkaan. Ja sieltä pitäisi nähdä niin hyvin että turvallinen liittyminen on mahdollista.
Ei ole väliä kummassa kohtaa merkki on. Se koskee koko risteystä.
 
Ei ole väliä kummassa kohtaa merkki on. Se koskee koko risteystä.
Sama se sille. Risteyksestä näkee turvallisesti tasan siitä kohtaa mistä näkee. Merkin paikka tai vaikuttavuus ei muuta sitä itse näkemistä miksikään.
 
Ei ole väliä kummassa kohtaa merkki on. Se koskee koko risteystä.
En ihan varma mitä tarkoitat.
Siis tarkoitatko että jos kolmio on suojatie/polkupyörä väylän jälkeen ("seepraraidat, palikka viiva), niin se koskisi myös sitä merkki ennen ollutta risteävää kevyenliikenteen väylää (Termit voi olla väärin, mutta toivottavasti ymmärsitte).

Ymmärtääkseni merkkien sijoitusohjeet ei oikein tue tuollaista, mutta ei ihan tavaton.
 
En ihan varma mitä tarkoitat.
Siis tarkoitatko että jos kolmio on suojatie/polkupyörä väylän jälkeen ("seepraraidat, palikka viiva), niin se koskisi myös sitä merkki ennen ollutta risteävää kevyenliikenteen väylää (Termit voi olla väärin, mutta toivottavasti ymmärsitte).

Ymmärtääkseni merkkien sijoitusohjeet ei oikein tue tuollaista, mutta ei ihan tavaton.
Sijoitusohjeet ei tue, mutta kuitenkin joskus merkki on vasta suojatien jälkeen. Jossain ketjussa täällä oli kuvia mitä ihmeteltiin.
 
Sijoitusohjeet ei tue, mutta kuitenkin joskus merkki on vasta suojatien jälkeen. Jossain ketjussa täällä oli kuvia mitä ihmeteltiin.
Väärinhän se on silloin sijoitettu. Tuollaisessa tapauksessa pitäisi testata oikeuslaitoksessa mitä se koskee ja mitä ei.
 
Nimenomaan.


Disclaimerina mainittakoon, että olen edelleen sitä mieltä, että tuo on pelkkää trollausta, mutta oli miten oli, kaikissa joukoissa on aina muutama, jotka eivät vaan osaa käyttäytyä tai eivät kykene soveltamaan maalaisjärkeä kohtuullisuuden nimissä.

Jossain keskustassa ei pitäisi olla seguja. Mutta ne on siellä.

Keskustaseguissa on tuurista kiiinni minkälaiseen liikenteeseen pääsee puikkaamaan. Kerran KOMitin keskustassa alamäkiseguun 50km/h keskarilla. Segu täynnä kuolleita kulmia. Sain KOMin mutta segu flägättiin vaarallisena. Meni vähän hukkaan effortti.

Kyllä se vaan on vitun kova juttu olla #1 jossain 1000+ ihmisen Strava-segmentillä. KOMeja on ihan mukava keräillä. Vähän kuin postimerkkien keräily.
 
Viimeksi muokattu:
Jossain keskustassa ei pitäisi olla seguja. Mutta ne on siellä.

Keskustaseguissa on tuurista kiiinni minkälaiseen liikenteeseen pääsee puikkaamaan. Kerran KOMitin keskustassa alamäkiseguun 50km/h keskarilla. Segu täynnä kuolleita kulmia. Sain KOMin mutta segu flägättiin vaarallisena. Meni vähän hukkaan effortti.

Kyllä se vaan on vitun kova juttu olla #1 jossain 1000+ ihmisen Strava-segmentillä. KOMeja on ihan mukava keräillä. Vähän kuin postimerkkien keräily.
Ehkä kuitenkin tamagotchin kasvattaminen olisi parempi ajatus kuin idioottina ajaminen viittäkymppiä läpi keskustan.
 
Niin, että kansalaisille tulisi antaa oikeus teloittaa nähdessään jonkun rikkomassa sääntöjä? :rofl2: Ei pitäisi tulla autoilijalle yllätyksenä, että suojatien kohdalla on noudatettava varovaisuutta etenkin auringon häikäistessä. Tai tuolle toki on voinut tullakin, kun korttikin otettu jo pois.
 
Niin, että kansalaisille tulisi antaa oikeus teloittaa nähdessään jonkun rikkomassa sääntöjä? :rofl2: Ei pitäisi tulla autoilijalle yllätyksenä, että suojatien kohdalla on noudatettava varovaisuutta etenkin auringon häikäistessä. Tai tuolle toki on voinut tullakin, kun korttikin otettu jo pois.
Näitä vastaavia tapauksia (ei kuolemaan johtaneita) on missä autoilija ei riko liikennesääntöjä millään tavalla ja pyöräilijä pamauttaa alle tai kylkeen. Rangaistus tulee aina autoilijalle, ei koskaan pyöräilijälle. Tottakai isolla massalla liikkuvalla ajoneuvolla saat enemmän vahinkoa ja siksi varovaisuus ajossa on tärkeää. Mun mielestä tohon tulkintaan pitäisi lisätä myös se ajoneuvon nopeus. Monessa kohtaa kaupungissa pyörät ajavat huomattavasti kovempaa vauhtia kun autot ja ovat sen takia suorastaan vaarallisia niin itselleen, kun jalankulkijoille. Kyllä se 30km/h + liikkuva 70-80kg massakin saa aika ikävää jälkeä aikaiseksi kun ajaa ihmistä päin. Varsinkin kun pyörällä jarrutusteho on aivan olematon ja pysähtymismatkat älyttömät kovasta vauhdista, niin vaadittu ennakointi pitöisi olla ihan sama kun autoillessa.
 
Näitä vastaavia tapauksia (ei kuolemaan johtaneita) on missä autoilija ei riko liikennesääntöjä millään tavalla ja pyöräilijä pamauttaa alle tai kylkeen. Rangaistus tulee aina autoilijalle, ei koskaan pyöräilijälle.
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään. Näytä yksikin keissi missä syyllinen pyöräilijä on jätetty rankaisematta.
Kyllä se pääsääntö on, että kaikki jotka lakia ovat rikkoneet, siitä rapsut myös saa.
 
Jossain keskustassa ei pitäisi olla seguja. Mutta ne on siellä.

Keskustaseguissa on tuurista kiiinni minkälaiseen liikenteeseen pääsee puikkaamaan. Kerran KOMitin keskustassa alamäkiseguun 50km/h keskarilla. Segu täynnä kuolleita kulmia. Sain KOMin mutta segu flägättiin vaarallisena. Meni vähän hukkaan effortti.

Kyllä se vaan on vitun kova juttu olla #1 jossain 1000+ ihmisen Strava-segmentillä. KOMeja on ihan mukava keräillä. Vähän kuin postimerkkien keräily.
Yritin etsiä "segu" ei tullut ihan sellaisia osumia jotka sopisi tariaan.
 
Pienenä selvennöksenä.
KOM tarkoittaa nopeinta miestä. King of the mountain.
QOM tarkottaa nopeinta naista. Queen of the mountain.
CR on "Course record" koska nainen voi olla nopeampi kuin mies ja KOM ei ole nopein aika.
Yleensä KOMitus on nopein aika segulla.

Joku vähänkin aktiivinen nainen QOMittaa joka lenkillä 10x, koska pyöräileviä naisia on paljon vähemmän kuin miehiä.

Vähän niinkuin maailman vahvin mies ei välttämättä ole maailman vahvin ihminen.
 
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään. Näytä yksikin keissi missä syyllinen pyöräilijä on jätetty rankaisematta.
Kyllä se pääsääntö on, että kaikki jotka lakia ovat rikkoneet, siitä rapsut myös saa.
Esimerkiksi tämä tapaus. Tämäkin tosin johti kuolemaan

Tai vastaavasti
Pyöräilijä rikkoo lakia ja silti autoilija on se, joka vastaa lopputuloksesta
 
Viimeksi muokattu:
Esimerkiksi tämä tapaus. Tämäkin tosin johti kuolemaan
No eihän kuollutta voida tuomita tai edes syyttää. Sehän olisi ihan resurssien tuhlausta. Ei siis ole sellainen mitä hain tämäkään keissi.

Tai vastaavasti
Pyöräilijä rikkoo lakia ja silti autoilija on se, joka vastaa lopputuloksesta
Niin? Autoilija rikkoo lakia jos jättää väistämättä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Jos tuollaisessa paikassa tapahtuu kolari, niin pyöräilijä saanee sakot jalkakäytävällä ajamisesta (jos on aikuinen) ja autoilija liikenteen vaarantamisesta.
 
No eihän kuollutta voida tuomita tai edes syyttää. Sehän olisi ihan resurssien tuhlausta. Ei siis ole sellainen mitä hain tämäkään keissi.


Niin? Autoilija rikkoo lakia jos jättää väistämättä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Jos tuollaisessa paikassa tapahtuu kolari, niin pyöräilijä saanee sakot jalkakäytävällä ajamisesta (jos on aikuinen) ja autoilija liikenteen vaarantamisesta.
Niin miksi? Vaikka pyöräilijä ajaisi kuinka päin helvettiä tossa tilanteessa ja autoilijan olisi sitä mahdotonta havainnoida (näköesteet yhdistettynä liialliseen nopeuteen pyöräilijällä jne) niin miksi ihmeessä se olisi autoilijan syy. Kummallista, että auton ratissa olevan oletetaan olevan kaikkivoipa välttämään näitä tilanteita, joita ei yksinkertaisesti olisi jos pyöräilijät ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Ihan selkeä vika lainsäädännössä, mutta tuskin korjataan ikinä.
 
Niin miksi? Vaikka pyöräilijä ajaisi kuinka päin helvettiä tossa tilanteessa ja autoilijan olisi sitä mahdotonta havainnoida (näköesteet yhdistettynä liialliseen nopeuteen pyöräilijällä jne) niin miksi ihmeessä se olisi autoilijan syy. Kummallista, että auton ratissa olevan oletetaan olevan kaikkivoipa välttämään näitä tilanteita, joita ei yksinkertaisesti olisi jos pyöräilijät ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Ihan selkeä vika lainsäädännössä, mutta tuskin korjataan ikinä.
Koska laki kannattaa pitää yksinkertaisena eikä lisätä sinne jotain poikkeuksia, jotka tekevät vain asiasta entistä sekavamman. Jos tuohon laitettaisiin joku poikkeus ettei jalkakäytävältä ajorataa ylittävää tarvitse väistää, niin autoilijan pitäisi tietää mikä väylä siinä vieressä on ja lisäksi onko pyöräilijä yli vai alle 12-vuotias. Perusoletus kuitenkin on ettei aikuinen aja jalkakäytävällä eikä etenkään kovin kovaa, joten ongelma on lähinnä teoreettinen.
 
Koska laki kannattaa pitää yksinkertaisena eikä lisätä sinne jotain poikkeuksia, jotka tekevät vain asiasta entistä sekavamman. Jos tuohon laitettaisiin joku poikkeus ettei jalkakäytävältä ajorataa ylittävää tarvitse väistää, niin autoilijan pitäisi tietää mikä väylä siinä vieressä on ja lisäksi onko pyöräilijä yli vai alle 12-vuotias. Perusoletus kuitenkin on ettei aikuinen aja jalkakäytävällä eikä etenkään kovin kovaa, joten ongelma on lähinnä teoreettinen.
Yksinkertaisuus on kannatettavaa, mutta se ei oikein tunnu pelaavaan että kuskien kykyihin, harkintaan voisi luottaa, osa kuskeista on sellaisia , jos ei kielletty niinmulla oikeus ja niin myös tee, tai mulla lainmukaan näin ja noin. vaikka hyvin tiedostaa toiminnan riskit, haitat.

Tuoreessa uudistuksessa tuli juttuja joissa tuli ehkä lisää niitä juttuja missä pyöräiliää pitää väistellä yllättävissä ja haasteellisissa tilanteissa. Tuli myös selkeitä juttuja.

Ja ehkä näkyvin ongelmallinenmuutos oli se että yksisuutaisella sallittu pyöräily vastakarvaan (lisä merkein), joo, yksi väitetty syy oli se että koska pyräkuskit kuitekin tekee niin. Ei sentä tullut kaikkii yksisuuntaisiin, mutta jossain merkkejä viljelty kohteisiin joissa on vaihtoehtoisia reittejä.
 
Itse lähtisin siitä, että nykyinen tyyli, jossa pyöräilijöille sallitaan kaikki perusteella ”ei kukaan niitä kuitenkaan noudata” tai ”ei niitä sääntöjä kukaan ymmärrä” vaihdettaisiin vaan yksinkertaiseen ”pyöräily kielletty” merkintään. Mikäli sitäkään ei joku soandex ymmärrä, niin sitten poliisin Some-dennis kyttäämään ja sakottamaan fillareita, jotka ei ymmärrä kieltomerkkiä.
 
Itse lähtisin siitä, että nykyinen tyyli, jossa pyöräilijöille sallitaan kaikki perusteella ”ei kukaan niitä kuitenkaan noudata” tai ”ei niitä sääntöjä kukaan ymmärrä” vaihdettaisiin vaan yksinkertaiseen ”pyöräily kielletty” merkintään. Mikäli sitäkään ei joku soandex ymmärrä, niin sitten poliisin Some-dennis kyttäämään ja sakottamaan fillareita, jotka ei ymmärrä kieltomerkkiä.
Tyypillinen jalkakäytäväpyöräilijä ei ole mikään kaahaava spandex vaan tällainen kuin kaksikko alla olevassa kuvassa. Onko nämä sitten niin suureksi vaaraksi sivullisille, että asia vaatisi jotain suuriakin toimenpiteitä? Omasta mielestäni ei. Ovat vaaraksi lähinnä itselleen.

Eikä nykyinen tyyli kyllä ole yhtään tuollainen mitä kuvaat. Onhan noita jalkakäytäväpyöräilyn tehovalvontakampanjoitakin poliisilla aina silloin tällöin, kerran vuoteen vähintään.

1453815.webp
 
Niin miksi? Vaikka pyöräilijä ajaisi kuinka päin helvettiä tossa tilanteessa ja autoilijan olisi sitä mahdotonta havainnoida (näköesteet yhdistettynä liialliseen nopeuteen pyöräilijällä jne) niin miksi ihmeessä se olisi autoilijan syy. Kummallista, että auton ratissa olevan oletetaan olevan kaikkivoipa välttämään näitä tilanteita, joita ei yksinkertaisesti olisi jos pyöräilijät ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Ihan selkeä vika lainsäädännössä, mutta tuskin korjataan ikinä.
Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.

En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.
 
Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.

En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.

Nämä max 15km/h kulkevat kävelyä avustavat laitteet onkin hauskoja. Ulkoisesti et välttämättä näe mitenkään onko kyseessä tälläinen, vai "normaali" 25km/h kulkeva laite. Mutta jos kyseessä max 15km/h kulkeva laite niin silloin sitä pitää väistää kun sen rinnastaan jalankulkijaksi. Kun taas 25km/h kulkevan lautailijan pitää väistää, jos auto ei tule esim kolmion takaa, tai ole kääntymässä tms.
 
Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.

En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.
Koska tilannehan ei voi olla ”hiljensin vauhtia, katsoin ja mitään ei näkynyt, kunnes käännyin ja sääntöjä rikkova pyöräilijä ajoi alle/päin 30km/h yksisuuntaista väärään suuntaan. Kertoo kaiken sun ajatusmaailmasta, jos ensimmäisenä tulee mieleen, että autoilijat tahallaan törmäilee pyöräilijöihin tai ajelee risteyksiin silmät kiinni.
Edit: ylipäätään pyöräilijän vertaaminen noihin muihin väistettäviin (ehkä pl. sähköpotkulaudat) on typerää. Kaikkien muiden vauhti kaupungissa on sellainen että heidät pystyy havaitsemaan jo hyvissä ajoin risteyksessä eikä käännöksen aikana ilmesty auton alle tai kylkeen kuten spandex-ohjukset
 
Kaikkien muiden vauhti kaupungissa on sellainen että heidät pystyy havaitsemaan jo hyvissä ajoin risteyksessä eikä käännöksen aikana ilmesty auton alle tai kylkeen kuten spandex-ohjukset

No mulla tuli joskus ”mummo” kaupungissa autotietä kolmion takaa pyörällä eteen. Tein kovan väistön mutta törmäsi silti auton takakylkeen. Ambulanssilla vietiin ja sai ilmeisesti sakot. Tytär soitti myöhemmin että hengissä ja suht kunnossa on ja kielsi häneltä pyöräilyn jatkossa. Lommo tuli autoon mutta en siitä viitsinyt alkaa enää vääntämään.

Vaikka olin täysin syytön se oli kyllä järkyttävä tilanne, kaikki tapahtui niin nopeasti. Jos pyöräilijä olisi tullut Strava-vauhtia ei tuossa olisi ollut mitään mahdollisuuksia väistää.
 
Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.

En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.
Mitäs jos siellä pyörätiellä ajaa joku vaikka moottoripyörällä reilua vauhtia ja törmää, onko tämäkin autoilijan vika?
Pyöräilijät siirtyy autokaistalle, vaikka ei saisi, niin miksi motoristit ei voisi ajaa pyörätiellä. esim. enduropyörällä ei halkeamat asfaltissa haittaa, ja olisi varmaan kiva hyppiä littymien pompuissa..?
Pyöräilijä taas saa mielestään hyppiä ajoväylälle vaikka olisi hyvä pyörätie vieressä...

Hitto, jos ei kuntopyöräilijän kunto kestä sitä, että joutuu välillä hidastamaan ja taas kiihdyttämään vauhtia, niin olisiko vaikka kuntopyörä salilla vaihtoehto. Tai moottoripyörä, jos tykkää ulkoilmasta.
 
Mitäs jos siellä pyörätiellä ajaa joku vaikka moottoripyörällä reilua vauhtia ja törmää, onko tämäkin autoilijan vika?
Pyöräilijät siirtyy autokaistalle, vaikka ei saisi, niin miksi motoristit ei voisi ajaa pyörätiellä. esim. enduropyörällä ei halkeamat asfaltissa haittaa, ja olisi varmaan kiva hyppiä littymien pompuissa..?
Pyöräilijä taas saa mielestään hyppiä ajoväylälle vaikka olisi hyvä pyörätie vieressä...

Hitto, jos ei kuntopyöräilijän kunto kestä sitä, että joutuu välillä hidastamaan ja taas kiihdyttämään vauhtia, niin olisiko vaikka kuntopyörä salilla vaihtoehto. Tai moottoripyörä, jos tykkää ulkoilmasta.
Ei tarvi olla edes kuntopyöräilijä, että hidastelusta on haittaa. Esim joku 10 kilsan työmatka pääkaupunkiseudullakin sisältää fillaristille monesti niin paljon hidasliikenteistä taajamaa, risteyksiä, pihateitä yms, että matka-ajassa voi olla huomattava ero, jos ajaa joka paikkaan hidastaen kelvillä vs paikoin ajoradalla. Nykyilmapiiri on aika pyöräilijämyönteinen poliittisestikin, koska pyöräilijä on aikuisväestössä yleensä yksi auto vähemmän liikenteessä, jolloin päästöt vähenevät ja samalla fyysinen kunto pysyy parempana ja terveydenhuollon kustannukset vähenevät.

Aika tapauskohtaistahan se on, missä ajoradalla ajaminen on järkevää ja missä ei, mutta joskus aikanaan, kun ajelin esimerkiksi keskustaan päin fillarilla helsingin puistolasta radan itäpuolta seuraillen, niin siellä oli käytännössä puistola-tapanila väli niin pientä asuinkatua ja ahdasta risteystä, ettei ole mitään saumaa ajaa fillarilla turvallisesti kelvillä, kun joka ikisestä pihasta on niin tiheät pensaat ennen kelviä ettei autoilija näe kunnolla. Malmin alueella sitten kelvi ja väylä isontui ja kelviä pitkin oli hyvä päästellä, mutta taas kun päästiin savelan alueelle niin saikin palata ajoradalle ja lyhyen puistoetapin jälkeen, kun reitti yhtyi hämeentielle palattiin taas siihen, että ensin ajoradalla on parempi ajaa, ja lähempänä keskustaa pakollistakin.

Tuo pyöräily olisi jäänyt täysin välistä, jos kaikki asuinalueiden läpi kulkevat osuudet olisi pitänyt ajaa 10km/h siltä varalta, ettei auto väistäkään ja toisaalta nopea pyöräiljä on sille näköesteen takaa tulevalle autoilijallekin parempi siellä ajoradalla, jonne näkyvyys on parempi. Samalla mikään noista pätkistä yksittäin ei ole juuri kilometria pidempi, jolloin autoilijatkin pääsevät aika pienellä potentiaalisella hidastelulla siitä asuinalueelta isommille teille, jos nyt jollain pääasiassa 30 alueella ehkä ajoittain 40 alueella oleva edes hidasteeksi lasketaan.
 
Koska tilannehan ei voi olla ”hiljensin vauhtia, katsoin ja mitään ei näkynyt, kunnes käännyin ja sääntöjä rikkova pyöräilijä ajoi alle/päin 30km/h yksisuuntaista väärään suuntaan. Kertoo kaiken sun ajatusmaailmasta, jos ensimmäisenä tulee mieleen, että autoilijat tahallaan törmäilee pyöräilijöihin tai ajelee risteyksiin silmät kiinni.
Edit: ylipäätään pyöräilijän vertaaminen noihin muihin väistettäviin (ehkä pl. sähköpotkulaudat) on typerää. Kaikkien muiden vauhti kaupungissa on sellainen että heidät pystyy havaitsemaan jo hyvissä ajoin risteyksessä eikä käännöksen aikana ilmesty auton alle tai kylkeen kuten spandex-ohjukset
Sinä keksit ihan omasta päästä olkiukkoja joita käytät sitten argumentointiin.

Et ole yhtään tällaista tapausta löytänyt, jossa joku spandex olisi tullut jalkakäytävältä kolmeakymppiä auton kylkeen ja autoilija todettu syylliseksi, mutta silti koet että ongelma on niin suuri että siihen pitää puuttua ja asiasta kannattaa tänne kirjoittaa noin kymmenen viestin verran? :confused:

Edelleen väitän että koko ongelmaa ei ole olemassa, joten asiasta vaahtoaminen on ihan naurettavaa.
 
Et ole yhtään tällaista tapausta löytänyt, jossa joku spandex olisi tullut jalkakäytävältä kolmeakymppiä auton kylkeen ja autoilija todettu syylliseksi, mutta silti koet että ongelma on niin suuri että siihen pitää puuttua ja asiasta kannattaa tänne kirjoittaa noin kymmenen viestin verran? :confused:

Jep. Ihme itkemistä ihan selvästä asiasta. Jos ajat autolla turvallista tilannenopeutta suojatien yli ja sieltä tulee spandexi 50km/h kylkeen niin on ihan saakelin satavarmaa ettet saa mitään seurauksia vaikka se spandexi pitäis raapia kadusta lastalla. Mutta jos olet ajanut siihen suojatielle ylinopeutta, kännykkää räpläten, liian kovaa huonossa näkyvyydessä tms, niin olet myötävaikuttanut onnettomuuden aiheutumiseen ja rapsut tulee. Liikenne ei ole mikään death rally missä saa lanata liikennesääntöjen rikkojat armotta kumoon, vaan kaikkien velvollisuus on välttää onnettomuuksia.
 
Sinä keksit ihan omasta päästä olkiukkoja joita käytät sitten argumentointiin.

Et ole yhtään tällaista tapausta löytänyt, jossa joku spandex olisi tullut jalkakäytävältä kolmeakymppiä auton kylkeen ja autoilija todettu syylliseksi, mutta silti koet että ongelma on niin suuri että siihen pitää puuttua ja asiasta kannattaa tänne kirjoittaa noin kymmenen viestin verran? :confused:

Edelleen väitän että koko ongelmaa ei ole olemassa, joten asiasta vaahtoaminen on ihan naurettavaa.
En tiedä luitko viestiä mihin vastasin? Siinä annetaan ymmärtää, että kääntymisen yhteydessä tapahtuva törmäys on aina kiinni autoilijan välinpitämättömyydestä tai tahallisuudesta ajaa pyöräilijän päälle. Tuossa lehtijutussa poliisi myös hyvin yksiselitteisti sanoo, että autoilijan syyksi menee vaikka pyöräilikä rikkoisi lakia. Miksi tuo skenaario ei silloin mielestäsi ole mahdollinen?

Edit: tuota ennakointivelvollisuutta tulkitaan siten, että autoilija on aina syyllinen. Ihan järjetöntä ettei samaa vauhtia tai lujempaa menevää pyöräilijää koske millään tasolla vaatimukset ennakoinnista.
 
Viimeksi muokattu:
Joissakin näissä keisseissä autoilijat ovat ehkä puhuneet itselleen kovemman rangaistuksen.

Jos myöntää, ettei nähnyt kunnolla kun ylitti suojatien, on aivan selvää, että rangaistus tulee, osui sitten ihan mihin tahansa. Sekään ei kannata, että kertomus muuttuu tai muisti palailee.
 
En tiedä luitko viestiä mihin vastasin? Siinä annetaan ymmärtää, että kääntymisen yhteydessä tapahtuva törmäys on aina kiinni autoilijan välinpitämättömyydestä tai tahallisuudesta ajaa pyöräilijän päälle.
No se viesti oli toki kirjoitettu vähän turhan kärjekkäästi.
Tuossa lehtijutussa poliisi myös hyvin yksiselitteisti sanoo, että autoilijan syyksi menee vaikka pyöräilikä rikkoisi lakia. Miksi tuo skenaario ei silloin mielestäsi ole mahdollinen?
Niin se menee autoilijan syyksi jos ajaa päälle, koska laki sanoo että kääntyvän pitää väistää ihan kaikkea. Enkä ole sanonut että skenaario ei olisi mahdollinen, se on vain hyvin epätodennäköinen: 30km/h jalkakäytävällä ajava spandex hyvin varmasti tietää rikkovansa lakia eikä siksi huvikseen lähde sieltä ajelemaan autojen kylkiin.
Edit: tuota ennakointivelvollisuutta tulkitaan siten, että autoilija on aina syyllinen. Ihan järjetöntä ettei samaa vauhtia tai lujempaa menevää pyöräilijää koske millään tasolla vaatimukset ennakoinnista.
No tuossa yllä viestissä #5 547 on juuri oli tapaus missä molemmille tuli rapsut: autoilijalle ennakointivelvollisuuden unohtamisesta ja pyöräilijälle väistämisvelvollisuuden noudattamattajättämisestä.
Jos pyöräilijä ajaisi jalkakäytävältä auton eteen kohtuutonta vauhtia, niin eiköhän sitä ennakointivelvollisuuttakin voistaisi silloin soveltaa. Tällaista keissiä ei nyt vaan näytä ainakaan vielä löytyvän.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 361
Viestejä
4 510 361
Jäsenet
74 356
Uusin jäsen
bossteme

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom