Jos puhutaan perus asutustaajamista, niin yleinen rajoitus on 30-40km/h, risteyksiä on paljon ja kelvit on suunniteltu heikosti. Tolloin on ihan selkeää, että joku tasaista 30km/h ajava fillaristi siirtyy halutessaan ajoradalle, koska tuossa tulee jo ongelmia ihan risteysnäkyvyyksien kanssa autoilijoilta kelville. Toki kun päästään jonnekin sen asutusalueen ulkopuolelle, rajoitus nousee 50km/h, kelvi alkaa olla leveämpi ja risteyksiä vähemmän on fillarinkin kannattavaa ajaa kelvillä. Aika tapauskohtaistahan tuo on eikä se auton rattiin aina niin selkeästi välity, millaiset ne olosuhteet pyöräilijän kannalta olisivat. Kannattaa siis ajatella, että useimmiten se fillaristi on siinä ajoradalla kuitenkin ihan hyvästä syystä, jolloin asia ei keskimäärin pääse ärsyttämään niin paljoa.
Ihan yksittäinen esimerkki pääkaupunkiseudulta esimerkiksi on hämeenkyläntie lintuvaaran ja hämevaaran välissä. Kapea kelvi, risteäviltä kaduilta kelvin puolelta ei mitään näkyvyyttä siihen kelville ellei valuta aivan hipihiljaa ja kunnon pitkä alamäki, jossa joku jopokin rullaa kolmea kymppiä. Ei tulisi itellä kuuloonkaan ajaa tossa fillarilla kelvillä ja toisaalta se on mulle autoilijanakin sivukadulta tullessa parempi, jos fillari tulee sieltä ajorataa pitkin.