Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nimenomaan.Strava-segmentit oli kai kova juttu joillekin joskus yli 5 vuotta sitten. Harva noita jaksaa nykyisin yrittää. Ylipäänsä kaikki kelvisegmentit voisi poistaa, ei niitä kukaan täysjärkinen yritä "kommittaa".
Disclaimerina mainittakoon, että olen edelleen sitä mieltä, että tuo on pelkkää trollausta, mutta oli miten oli, kaikissa joukoissa on aina muutama, jotka eivät vaan osaa käyttäytyä tai eivät kykene soveltamaan maalaisjärkeä kohtuullisuuden nimissä.Olin ajamassa Tampereen alueella TT-pyörällä. Latasin watteja 10 Auringon edestä keskusta-KOMiin.
Olin mäen päällä 2s edellä KOMia ja vasemmalla alamäki. Helppo KOMitus. No edessä palloilee joku äijä pakulla.
On kääntymässä oikealle. Mutta jääkin siihen keskelle tietä. No KOMitus meni siihen. En uskaltanut tuikata ohi jos sivuilta tulee autoja.
Huusin äijälle että: "Älä pyöri kuin puolukka pillussa keskellä tietä". Äijä kilahti ja huusi jotain Tampereen kielellä. En ymmärrä Tampereen mongerrusta.
Tässä oltiin sentään tekemässä huippusuoritusta eli KOMittamassa.
Lähtikin perään pakullaan vasemmalle. No ajoin sitten karkuun sivukujalle. Eipähän päässyt sillä ruosteisella romullaan perässä.
Minkä pointin siis meinasit tällä ilmiselvän trollin lainaamisella todistaa?Nimenomaan.
Juuri sen, että "...ei niitä kukaan täysjärkinen yritä "kommittaa".Minkä pointin siis meinasit tällä ilmiselvän trollin lainaamisella todistaa?
Eikö tuossa kolmio ole ennen kaikkia väyliä? Tulkitsin että tarkoitettiin sitä että ei ajeta niin pitkälle että ylitetään pyöräväylää ollenkaan. Ja sieltä pitäisi nähdä niin hyvin että turvallinen liittyminen on mahdollista.Ei sinne mahdu, käy vaikka katsomassa. Se on aivan selvää, että auton perse jää pilkuntarkalla optimisijoittelullakin pyöräväylän puolelle. Ketjun aiheeseen liittyen ihmettelen kovasti, että pyöräväyliltä pyöräilijät löytävät ties mitä huomautettavaa, mutta sitten tällaisessa päivänselvässä auton kannalta hankalassa risteyksessä vängätään typeryyksin asti, että paikka on ihan ok autolle (ja ilkeyttään jättävät autoa pyörän tielle).
Ei ole väliä kummassa kohtaa merkki on. Se koskee koko risteystä.Eikö tuossa kolmio ole ennen kaikkia väyliä? Tulkitsin että tarkoitettiin sitä että ei ajeta niin pitkälle että ylitetään pyöräväylää ollenkaan. Ja sieltä pitäisi nähdä niin hyvin että turvallinen liittyminen on mahdollista.
Sama se sille. Risteyksestä näkee turvallisesti tasan siitä kohtaa mistä näkee. Merkin paikka tai vaikuttavuus ei muuta sitä itse näkemistä miksikään.Ei ole väliä kummassa kohtaa merkki on. Se koskee koko risteystä.
En ihan varma mitä tarkoitat.Ei ole väliä kummassa kohtaa merkki on. Se koskee koko risteystä.
Sijoitusohjeet ei tue, mutta kuitenkin joskus merkki on vasta suojatien jälkeen. Jossain ketjussa täällä oli kuvia mitä ihmeteltiin.En ihan varma mitä tarkoitat.
Siis tarkoitatko että jos kolmio on suojatie/polkupyörä väylän jälkeen ("seepraraidat, palikka viiva), niin se koskisi myös sitä merkki ennen ollutta risteävää kevyenliikenteen väylää (Termit voi olla väärin, mutta toivottavasti ymmärsitte).
Ymmärtääkseni merkkien sijoitusohjeet ei oikein tue tuollaista, mutta ei ihan tavaton.
Väärinhän se on silloin sijoitettu. Tuollaisessa tapauksessa pitäisi testata oikeuslaitoksessa mitä se koskee ja mitä ei.Sijoitusohjeet ei tue, mutta kuitenkin joskus merkki on vasta suojatien jälkeen. Jossain ketjussa täällä oli kuvia mitä ihmeteltiin.
Nimenomaan.
Disclaimerina mainittakoon, että olen edelleen sitä mieltä, että tuo on pelkkää trollausta, mutta oli miten oli, kaikissa joukoissa on aina muutama, jotka eivät vaan osaa käyttäytyä tai eivät kykene soveltamaan maalaisjärkeä kohtuullisuuden nimissä.
Ehkä kuitenkin tamagotchin kasvattaminen olisi parempi ajatus kuin idioottina ajaminen viittäkymppiä läpi keskustan.Jossain keskustassa ei pitäisi olla seguja. Mutta ne on siellä.
Keskustaseguissa on tuurista kiiinni minkälaiseen liikenteeseen pääsee puikkaamaan. Kerran KOMitin keskustassa alamäkiseguun 50km/h keskarilla. Segu täynnä kuolleita kulmia. Sain KOMin mutta segu flägättiin vaarallisena. Meni vähän hukkaan effortti.
Kyllä se vaan on vitun kova juttu olla #1 jossain 1000+ ihmisen Strava-segmentillä. KOMeja on ihan mukava keräillä. Vähän kuin postimerkkien keräily.
Näitä vastaavia tapauksia (ei kuolemaan johtaneita) on missä autoilija ei riko liikennesääntöjä millään tavalla ja pyöräilijä pamauttaa alle tai kylkeen. Rangaistus tulee aina autoilijalle, ei koskaan pyöräilijälle. Tottakai isolla massalla liikkuvalla ajoneuvolla saat enemmän vahinkoa ja siksi varovaisuus ajossa on tärkeää. Mun mielestä tohon tulkintaan pitäisi lisätä myös se ajoneuvon nopeus. Monessa kohtaa kaupungissa pyörät ajavat huomattavasti kovempaa vauhtia kun autot ja ovat sen takia suorastaan vaarallisia niin itselleen, kun jalankulkijoille. Kyllä se 30km/h + liikkuva 70-80kg massakin saa aika ikävää jälkeä aikaiseksi kun ajaa ihmistä päin. Varsinkin kun pyörällä jarrutusteho on aivan olematon ja pysähtymismatkat älyttömät kovasta vauhdista, niin vaadittu ennakointi pitöisi olla ihan sama kun autoillessa.Niin, että kansalaisille tulisi antaa oikeus teloittaa nähdessään jonkun rikkomassa sääntöjä?Ei pitäisi tulla autoilijalle yllätyksenä, että suojatien kohdalla on noudatettava varovaisuutta etenkin auringon häikäistessä. Tai tuolle toki on voinut tullakin, kun korttikin otettu jo pois.
Nyt en kyllä ymmärrä yhtään. Näytä yksikin keissi missä syyllinen pyöräilijä on jätetty rankaisematta.Näitä vastaavia tapauksia (ei kuolemaan johtaneita) on missä autoilija ei riko liikennesääntöjä millään tavalla ja pyöräilijä pamauttaa alle tai kylkeen. Rangaistus tulee aina autoilijalle, ei koskaan pyöräilijälle.
Yritin etsiä "segu" ei tullut ihan sellaisia osumia jotka sopisi tariaan.Jossain keskustassa ei pitäisi olla seguja. Mutta ne on siellä.
Keskustaseguissa on tuurista kiiinni minkälaiseen liikenteeseen pääsee puikkaamaan. Kerran KOMitin keskustassa alamäkiseguun 50km/h keskarilla. Segu täynnä kuolleita kulmia. Sain KOMin mutta segu flägättiin vaarallisena. Meni vähän hukkaan effortti.
Kyllä se vaan on vitun kova juttu olla #1 jossain 1000+ ihmisen Strava-segmentillä. KOMeja on ihan mukava keräillä. Vähän kuin postimerkkien keräily.
Esimerkiksi tämä tapaus. Tämäkin tosin johti kuolemaanNyt en kyllä ymmärrä yhtään. Näytä yksikin keissi missä syyllinen pyöräilijä on jätetty rankaisematta.
Kyllä se pääsääntö on, että kaikki jotka lakia ovat rikkoneet, siitä rapsut myös saa.
No eihän kuollutta voida tuomita tai edes syyttää. Sehän olisi ihan resurssien tuhlausta. Ei siis ole sellainen mitä hain tämäkään keissi.Esimerkiksi tämä tapaus. Tämäkin tosin johti kuolemaan
![]()
Jalkakäytävällä ajanut pyöräilijä kuoli risteyskolarissa Oulussa – oikeus tuomitsi autoilijan: "Ei ole poikkeuksellista, että pyörällä ajetaan sääntöjen vastaisesti"
Oulun käräjäoikeus tuomitsi kokeneen kuorma-autonkuljettajan kuolemantuottamuksesta ja liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sakkoihin. Mies ajoi noin kolme vuotta sitten Oulun keskustassa risteyksessä kolarin, jossa kuoli pyörällä liikkunut nuori nainen.www.mtvuutiset.fi
Niin? Autoilija rikkoo lakia jos jättää väistämättä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Jos tuollaisessa paikassa tapahtuu kolari, niin pyöräilijä saanee sakot jalkakäytävällä ajamisesta (jos on aikuinen) ja autoilija liikenteen vaarantamisesta.Tai vastaavasti
Pyöräilijä rikkoo lakia ja silti autoilija on se, joka vastaa lopputuloksesta![]()
Erikoinen liikennesääntö: Autoilijan täytyy väistää, vaikka pyöräilijä ajaa lainvastaisesti
Liikenteessä joudutaan toistuvasti tilanteeseen, jossa autoilijan on väistettävä liikennesääntöä rikkovaa pyöräilijää.www.iltalehti.fi
Niin miksi? Vaikka pyöräilijä ajaisi kuinka päin helvettiä tossa tilanteessa ja autoilijan olisi sitä mahdotonta havainnoida (näköesteet yhdistettynä liialliseen nopeuteen pyöräilijällä jne) niin miksi ihmeessä se olisi autoilijan syy. Kummallista, että auton ratissa olevan oletetaan olevan kaikkivoipa välttämään näitä tilanteita, joita ei yksinkertaisesti olisi jos pyöräilijät ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Ihan selkeä vika lainsäädännössä, mutta tuskin korjataan ikinä.No eihän kuollutta voida tuomita tai edes syyttää. Sehän olisi ihan resurssien tuhlausta. Ei siis ole sellainen mitä hain tämäkään keissi.
Niin? Autoilija rikkoo lakia jos jättää väistämättä risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Jos tuollaisessa paikassa tapahtuu kolari, niin pyöräilijä saanee sakot jalkakäytävällä ajamisesta (jos on aikuinen) ja autoilija liikenteen vaarantamisesta.
Koska laki kannattaa pitää yksinkertaisena eikä lisätä sinne jotain poikkeuksia, jotka tekevät vain asiasta entistä sekavamman. Jos tuohon laitettaisiin joku poikkeus ettei jalkakäytävältä ajorataa ylittävää tarvitse väistää, niin autoilijan pitäisi tietää mikä väylä siinä vieressä on ja lisäksi onko pyöräilijä yli vai alle 12-vuotias. Perusoletus kuitenkin on ettei aikuinen aja jalkakäytävällä eikä etenkään kovin kovaa, joten ongelma on lähinnä teoreettinen.Niin miksi? Vaikka pyöräilijä ajaisi kuinka päin helvettiä tossa tilanteessa ja autoilijan olisi sitä mahdotonta havainnoida (näköesteet yhdistettynä liialliseen nopeuteen pyöräilijällä jne) niin miksi ihmeessä se olisi autoilijan syy. Kummallista, että auton ratissa olevan oletetaan olevan kaikkivoipa välttämään näitä tilanteita, joita ei yksinkertaisesti olisi jos pyöräilijät ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Ihan selkeä vika lainsäädännössä, mutta tuskin korjataan ikinä.
Yksinkertaisuus on kannatettavaa, mutta se ei oikein tunnu pelaavaan että kuskien kykyihin, harkintaan voisi luottaa, osa kuskeista on sellaisia , jos ei kielletty niinmulla oikeus ja niin myös tee, tai mulla lainmukaan näin ja noin. vaikka hyvin tiedostaa toiminnan riskit, haitat.Koska laki kannattaa pitää yksinkertaisena eikä lisätä sinne jotain poikkeuksia, jotka tekevät vain asiasta entistä sekavamman. Jos tuohon laitettaisiin joku poikkeus ettei jalkakäytävältä ajorataa ylittävää tarvitse väistää, niin autoilijan pitäisi tietää mikä väylä siinä vieressä on ja lisäksi onko pyöräilijä yli vai alle 12-vuotias. Perusoletus kuitenkin on ettei aikuinen aja jalkakäytävällä eikä etenkään kovin kovaa, joten ongelma on lähinnä teoreettinen.
Tyypillinen jalkakäytäväpyöräilijä ei ole mikään kaahaava spandex vaan tällainen kuin kaksikko alla olevassa kuvassa. Onko nämä sitten niin suureksi vaaraksi sivullisille, että asia vaatisi jotain suuriakin toimenpiteitä? Omasta mielestäni ei. Ovat vaaraksi lähinnä itselleen.Itse lähtisin siitä, että nykyinen tyyli, jossa pyöräilijöille sallitaan kaikki perusteella ”ei kukaan niitä kuitenkaan noudata” tai ”ei niitä sääntöjä kukaan ymmärrä” vaihdettaisiin vaan yksinkertaiseen ”pyöräily kielletty” merkintään. Mikäli sitäkään ei joku soandex ymmärrä, niin sitten poliisin Some-dennis kyttäämään ja sakottamaan fillareita, jotka ei ymmärrä kieltomerkkiä.
Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.Niin miksi? Vaikka pyöräilijä ajaisi kuinka päin helvettiä tossa tilanteessa ja autoilijan olisi sitä mahdotonta havainnoida (näköesteet yhdistettynä liialliseen nopeuteen pyöräilijällä jne) niin miksi ihmeessä se olisi autoilijan syy. Kummallista, että auton ratissa olevan oletetaan olevan kaikkivoipa välttämään näitä tilanteita, joita ei yksinkertaisesti olisi jos pyöräilijät ajaisi liikennesääntöjen mukaan. Ihan selkeä vika lainsäädännössä, mutta tuskin korjataan ikinä.
Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.
En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.
Koska tilannehan ei voi olla ”hiljensin vauhtia, katsoin ja mitään ei näkynyt, kunnes käännyin ja sääntöjä rikkova pyöräilijä ajoi alle/päin 30km/h yksisuuntaista väärään suuntaan. Kertoo kaiken sun ajatusmaailmasta, jos ensimmäisenä tulee mieleen, että autoilijat tahallaan törmäilee pyöräilijöihin tai ajelee risteyksiin silmät kiinni.Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.
En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.
Kaikkien muiden vauhti kaupungissa on sellainen että heidät pystyy havaitsemaan jo hyvissä ajoin risteyksessä eikä käännöksen aikana ilmesty auton alle tai kylkeen kuten spandex-ohjukset
Mitäs jos siellä pyörätiellä ajaa joku vaikka moottoripyörällä reilua vauhtia ja törmää, onko tämäkin autoilijan vika?Pitää sen autoilijan nähdä ja väistää myös risteävää tietä ylittävä rullaluistelija, 15 km/h rajoitetun sähköpotkulaudan käyttäjä, juoksija ja kävelijä.
En ymmärrä miten kukaan kehtaa auton ratin takaa väittää, että "en katsonut, en väistänyt ja ajoin päälle" tai "katsoin, että väistettävä ajoi pyörällä jalkakäytävällä ja ajoin päälle" sen jälkeen, kun on tappanut autollaan toisen ihmisen.
Ei tarvi olla edes kuntopyöräilijä, että hidastelusta on haittaa. Esim joku 10 kilsan työmatka pääkaupunkiseudullakin sisältää fillaristille monesti niin paljon hidasliikenteistä taajamaa, risteyksiä, pihateitä yms, että matka-ajassa voi olla huomattava ero, jos ajaa joka paikkaan hidastaen kelvillä vs paikoin ajoradalla. Nykyilmapiiri on aika pyöräilijämyönteinen poliittisestikin, koska pyöräilijä on aikuisväestössä yleensä yksi auto vähemmän liikenteessä, jolloin päästöt vähenevät ja samalla fyysinen kunto pysyy parempana ja terveydenhuollon kustannukset vähenevät.Mitäs jos siellä pyörätiellä ajaa joku vaikka moottoripyörällä reilua vauhtia ja törmää, onko tämäkin autoilijan vika?
Pyöräilijät siirtyy autokaistalle, vaikka ei saisi, niin miksi motoristit ei voisi ajaa pyörätiellä. esim. enduropyörällä ei halkeamat asfaltissa haittaa, ja olisi varmaan kiva hyppiä littymien pompuissa..?
Pyöräilijä taas saa mielestään hyppiä ajoväylälle vaikka olisi hyvä pyörätie vieressä...
Hitto, jos ei kuntopyöräilijän kunto kestä sitä, että joutuu välillä hidastamaan ja taas kiihdyttämään vauhtia, niin olisiko vaikka kuntopyörä salilla vaihtoehto. Tai moottoripyörä, jos tykkää ulkoilmasta.
Sinä keksit ihan omasta päästä olkiukkoja joita käytät sitten argumentointiin.Koska tilannehan ei voi olla ”hiljensin vauhtia, katsoin ja mitään ei näkynyt, kunnes käännyin ja sääntöjä rikkova pyöräilijä ajoi alle/päin 30km/h yksisuuntaista väärään suuntaan. Kertoo kaiken sun ajatusmaailmasta, jos ensimmäisenä tulee mieleen, että autoilijat tahallaan törmäilee pyöräilijöihin tai ajelee risteyksiin silmät kiinni.
Edit: ylipäätään pyöräilijän vertaaminen noihin muihin väistettäviin (ehkä pl. sähköpotkulaudat) on typerää. Kaikkien muiden vauhti kaupungissa on sellainen että heidät pystyy havaitsemaan jo hyvissä ajoin risteyksessä eikä käännöksen aikana ilmesty auton alle tai kylkeen kuten spandex-ohjukset
Et ole yhtään tällaista tapausta löytänyt, jossa joku spandex olisi tullut jalkakäytävältä kolmeakymppiä auton kylkeen ja autoilija todettu syylliseksi, mutta silti koet että ongelma on niin suuri että siihen pitää puuttua ja asiasta kannattaa tänne kirjoittaa noin kymmenen viestin verran?![]()
En tiedä luitko viestiä mihin vastasin? Siinä annetaan ymmärtää, että kääntymisen yhteydessä tapahtuva törmäys on aina kiinni autoilijan välinpitämättömyydestä tai tahallisuudesta ajaa pyöräilijän päälle. Tuossa lehtijutussa poliisi myös hyvin yksiselitteisti sanoo, että autoilijan syyksi menee vaikka pyöräilikä rikkoisi lakia. Miksi tuo skenaario ei silloin mielestäsi ole mahdollinen?Sinä keksit ihan omasta päästä olkiukkoja joita käytät sitten argumentointiin.
Et ole yhtään tällaista tapausta löytänyt, jossa joku spandex olisi tullut jalkakäytävältä kolmeakymppiä auton kylkeen ja autoilija todettu syylliseksi, mutta silti koet että ongelma on niin suuri että siihen pitää puuttua ja asiasta kannattaa tänne kirjoittaa noin kymmenen viestin verran?
Edelleen väitän että koko ongelmaa ei ole olemassa, joten asiasta vaahtoaminen on ihan naurettavaa.
No se viesti oli toki kirjoitettu vähän turhan kärjekkäästi.En tiedä luitko viestiä mihin vastasin? Siinä annetaan ymmärtää, että kääntymisen yhteydessä tapahtuva törmäys on aina kiinni autoilijan välinpitämättömyydestä tai tahallisuudesta ajaa pyöräilijän päälle.
Niin se menee autoilijan syyksi jos ajaa päälle, koska laki sanoo että kääntyvän pitää väistää ihan kaikkea. Enkä ole sanonut että skenaario ei olisi mahdollinen, se on vain hyvin epätodennäköinen: 30km/h jalkakäytävällä ajava spandex hyvin varmasti tietää rikkovansa lakia eikä siksi huvikseen lähde sieltä ajelemaan autojen kylkiin.Tuossa lehtijutussa poliisi myös hyvin yksiselitteisti sanoo, että autoilijan syyksi menee vaikka pyöräilikä rikkoisi lakia. Miksi tuo skenaario ei silloin mielestäsi ole mahdollinen?
No tuossa yllä viestissä #5 547 on juuri oli tapaus missä molemmille tuli rapsut: autoilijalle ennakointivelvollisuuden unohtamisesta ja pyöräilijälle väistämisvelvollisuuden noudattamattajättämisestä.Edit: tuota ennakointivelvollisuutta tulkitaan siten, että autoilija on aina syyllinen. Ihan järjetöntä ettei samaa vauhtia tai lujempaa menevää pyöräilijää koske millään tasolla vaatimukset ennakoinnista.
Niin se menee autoilijan syyksi jos ajaa päälle, koska laki sanoo että kääntyvän pitää väistää ihan kaikkea. Enkä ole sanonut että skenaario ei olisi mahdollinen, se on vain hyvin epätodennäköinen: 30km/h jalkakäytävällä ajava spandex hyvin varmasti tietää rikkovansa lakia eikä siksi huvikseen lähde sieltä ajelemaan autojen kylkiin.
Tilanne ei voi olla sellainen, koska pyörätien tai jalkakäytävän käyttäjät eivät ilmesty sille väylälle tyhjästä.Koska tilannehan ei voi olla ”hiljensin vauhtia, katsoin ja mitään ei näkynyt, kunnes käännyin ja sääntöjä rikkova pyöräilijä ajoi alle/päin 30km/h yksisuuntaista väärään suuntaan. Kertoo kaiken sun ajatusmaailmasta, jos ensimmäisenä tulee mieleen, että autoilijat tahallaan törmäilee pyöräilijöihin tai ajelee risteyksiin silmät kiinni.
Edit: ylipäätään pyöräilijän vertaaminen noihin muihin väistettäviin (ehkä pl. sähköpotkulaudat) on typerää. Kaikkien muiden vauhti kaupungissa on sellainen että heidät pystyy havaitsemaan jo hyvissä ajoin risteyksessä eikä käännöksen aikana ilmesty auton alle tai kylkeen kuten spandex-ohjukset
Se on autoilijan vika, jos autoilija jättää noudattamatta laissa määrättyä väistämisvelvollisuutta ja siitä aiheutuu kolari. Olkiukkoasi en ymmärrä.Mitäs jos siellä pyörätiellä ajaa joku vaikka moottoripyörällä reilua vauhtia ja törmää, onko tämäkin autoilijan vika?
Pyöräilijät siirtyy autokaistalle, vaikka ei saisi, niin miksi motoristit ei voisi ajaa pyörätiellä. esim. enduropyörällä ei halkeamat asfaltissa haittaa, ja olisi varmaan kiva hyppiä littymien pompuissa..?
Pyöräilijä taas saa mielestään hyppiä ajoväylälle vaikka olisi hyvä pyörätie vieressä...
Hitto, jos ei kuntopyöräilijän kunto kestä sitä, että joutuu välillä hidastamaan ja taas kiihdyttämään vauhtia, niin olisiko vaikka kuntopyörä salilla vaihtoehto. Tai moottoripyörä, jos tykkää ulkoilmasta.
Itseä kanssa aamuisin töihin mennessä harmittaa suunnattomasti, kun joutuu hidastamaan vauhtia ja jopa pysähtymään liikennevalojen ja suojateiden takia. Päätinkin vain olla välittämättä niistä ja keskinopeus pysyy sopivana.Ei tarvi olla edes kuntopyöräilijä, että hidastelusta on haittaa. Esim joku 10 kilsan työmatka pääkaupunkiseudullakin sisältää fillaristille monesti niin paljon hidasliikenteistä taajamaa, risteyksiä, pihateitä yms, että matka-ajassa voi olla huomattava ero, jos ajaa joka paikkaan hidastaen kelvillä vs paikoin ajoradalla. Nykyilmapiiri on aika pyöräilijämyönteinen poliittisestikin, koska pyöräilijä on aikuisväestössä yleensä yksi auto vähemmän liikenteessä, jolloin päästöt vähenevät ja samalla fyysinen kunto pysyy parempana ja terveydenhuollon kustannukset vähenevät.
Aika tapauskohtaistahan se on, missä ajoradalla ajaminen on järkevää ja missä ei, mutta joskus aikanaan, kun ajelin esimerkiksi keskustaan päin fillarilla helsingin puistolasta radan itäpuolta seuraillen, niin siellä oli käytännössä puistola-tapanila väli niin pientä asuinkatua ja ahdasta risteystä, ettei ole mitään saumaa ajaa fillarilla turvallisesti kelvillä, kun joka ikisestä pihasta on niin tiheät pensaat ennen kelviä ettei autoilija näe kunnolla. Malmin alueella sitten kelvi ja väylä isontui ja kelviä pitkin oli hyvä päästellä, mutta taas kun päästiin savelan alueelle niin saikin palata ajoradalle ja lyhyen puistoetapin jälkeen, kun reitti yhtyi hämeentielle palattiin taas siihen, että ensin ajoradalla on parempi ajaa, ja lähempänä keskustaa pakollistakin.
Tuo pyöräily olisi jäänyt täysin välistä, jos kaikki asuinalueiden läpi kulkevat osuudet olisi pitänyt ajaa 10km/h siltä varalta, ettei auto väistäkään ja toisaalta nopea pyöräiljä on sille näköesteen takaa tulevalle autoilijallekin parempi siellä ajoradalla, jonne näkyvyys on parempi. Samalla mikään noista pätkistä yksittäin ei ole juuri kilometria pidempi, jolloin autoilijatkin pääsevät aika pienellä potentiaalisella hidastelulla siitä asuinalueelta isommille teille, jos nyt jollain pääasiassa 30 alueella ehkä ajoittain 40 alueella oleva edes hidasteeksi lasketaan.
Tämä vertaus on ihan onneton. Osuvampi olisi että kierrät sen taajaman moottoritien kautta.Itseä kanssa aamuisin töihin mennessä harmittaa suunnattomasti, kun joutuu hidastamaan vauhtia ja jopa pysähtymään liikennevalojen ja suojateiden takia. Päätinkin vain olla välittämättä niistä ja keskinopeus pysyy sopivana.
Ai miten? Molemmissa tapauksissa päätetään itse olla oikeutettuja rikkomaan liikennesääntöjä silloin kun siltä tuntuu ja oma matkanteko helpottuu.Tämä vertaus on ihan onneton. Osuvampi olisi että kierrät sen taajaman moottoritien kautta.
Toinen on laitonta vain tietyin edellytyksin ja lähinnä teoriassa - poliisi tuskin edes pysäyttäisi.Ai miten? Molemmissa tapauksissa päätetään itse olla oikeutettuja rikkomaan liikennesääntöjä silloin kun siltä tuntuu ja oma matkanteko helpottuu.
Kuka nämä rajat päättää milloin lain rikkominen on sallittua ja milloin ei? Itse olen ymmärtänyt, että lait ovat nimenomaan sitä varten että yhteiskunnassa on säännöt joiden mukaan toimitaan. Täytyy varmaan alkaa ajamaan pyöräilykypärä päässä, jos kokisi jonkun valaistuksen ja ymmärtäisi milloin lakia saa rikkoa hyväksytysti.Toinen on laitonta vain tietyin edellytyksin ja lähinnä teoriassa - poliisi tuskin edes pysäyttäisi.
Toisesta lähtee kortti ja reippaat sakot perään.
Aina selkeä ero.
Hohhoijaa. Esim. 10% ylinopeutta saa ajaa aika huoleti ilman että poliisi siihen koskaan puuttuu vaikka laitonta sekin on. Punaisia päin et kovin paljon ajele ilman että tulee rapsuja.Kuka nämä rajat päättää milloin lain rikkominen on sallittua ja milloin ei? Itse olen ymmärtänyt, että lait ovat nimenomaan sitä varten että yhteiskunnassa on säännöt joiden mukaan toimitaan. Täytyy varmaan alkaa ajamaan pyöräilykypärä päässä, jos kokisi jonkun valaistuksen ja ymmärtäisi milloin lakia saa rikkoa hyväksytysti.
No koska lakiin on jo lähtökohtaisesti kirjattu poikkeustapauksia, jolloin fillarilla saa siellä ajoradalla ajella ja niitä on tietyissä tilanteissa ihan sovellettavissa tuonne työmatkaliikenteeseen. Sen sijaan laissa ei ole poikkeuksia, että saisit työmatkalla autoillessa ajaa punaisia päin.Kuka nämä rajat päättää milloin lain rikkominen on sallittua ja milloin ei? Itse olen ymmärtänyt, että lait ovat nimenomaan sitä varten että yhteiskunnassa on säännöt joiden mukaan toimitaan. Täytyy varmaan alkaa ajamaan pyöräilykypärä päässä, jos kokisi jonkun valaistuksen ja ymmärtäisi milloin lakia saa rikkoa hyväksytysti.
Menikö miulla nyt jotain ohi? Fillarilla pitää ajaa ajoradalla jos pyörätietä ei ole.No koska lakiin on jo lähtökohtaisesti kirjattu poikkeustapauksia, jolloin fillarilla saa siellä ajoradalla ajella
Ja 30km/h rajoituksella pitää ajaa 30km/h eikä 32km/hMenikö miulla nyt jotain ohi? Fillarilla pitää ajaa ajoradalla jos pyörätietä ei ole.
Ja jos autolla haluaa ajaa ylikovaa, niin pitää siirtyä moottoriradalle. Fillareillekkin on kaiketi mahdollisuuksia nopeusharjoituksiin muualla kuin liikenteen seassa. Viritetyllä mopollakaan ei saa ajaa moottoritietä, vaikka tekisi mieli mennä kovaa.Ja 30km/h rajoituksella pitää ajaa 30km/h eikä 32km/h