Ei tarvi olla edes kuntopyöräilijä, että hidastelusta on haittaa. Esim joku 10 kilsan työmatka pääkaupunkiseudullakin sisältää fillaristille monesti niin paljon hidasliikenteistä taajamaa, risteyksiä, pihateitä yms, että matka-ajassa voi olla huomattava ero, jos ajaa joka paikkaan hidastaen kelvillä vs paikoin ajoradalla. Nykyilmapiiri on aika pyöräilijämyönteinen poliittisestikin, koska pyöräilijä on aikuisväestössä yleensä yksi auto vähemmän liikenteessä, jolloin päästöt vähenevät ja samalla fyysinen kunto pysyy parempana ja terveydenhuollon kustannukset vähenevät.
Aika tapauskohtaistahan se on, missä ajoradalla ajaminen on järkevää ja missä ei, mutta joskus aikanaan, kun ajelin esimerkiksi keskustaan päin fillarilla helsingin puistolasta radan itäpuolta seuraillen, niin siellä oli käytännössä puistola-tapanila väli niin pientä asuinkatua ja ahdasta risteystä, ettei ole mitään saumaa ajaa fillarilla turvallisesti kelvillä, kun joka ikisestä pihasta on niin tiheät pensaat ennen kelviä ettei autoilija näe kunnolla. Malmin alueella sitten kelvi ja väylä isontui ja kelviä pitkin oli hyvä päästellä, mutta taas kun päästiin savelan alueelle niin saikin palata ajoradalle ja lyhyen puistoetapin jälkeen, kun reitti yhtyi hämeentielle palattiin taas siihen, että ensin ajoradalla on parempi ajaa, ja lähempänä keskustaa pakollistakin.
Tuo pyöräily olisi jäänyt täysin välistä, jos kaikki asuinalueiden läpi kulkevat osuudet olisi pitänyt ajaa 10km/h siltä varalta, ettei auto väistäkään ja toisaalta nopea pyöräiljä on sille näköesteen takaa tulevalle autoilijallekin parempi siellä ajoradalla, jonne näkyvyys on parempi. Samalla mikään noista pätkistä yksittäin ei ole juuri kilometria pidempi, jolloin autoilijatkin pääsevät aika pienellä potentiaalisella hidastelulla siitä asuinalueelta isommille teille, jos nyt jollain pääasiassa 30 alueella ehkä ajoittain 40 alueella oleva edes hidasteeksi lasketaan.