- Liittynyt
- 05.08.2021
- Viestejä
- 1 112
Jo lapsena huvittelin ajamalla pyörällä valkoista reunaviivaa pitkin, enkä kaatunut rekkojenkaan ohittaessa. Jos tarvitsee metrin päässä ajaa reunasta, niin olisiko apupyörät turvallisuutta lisäävä toimenpide?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Miksei toisaalta pyöräilijä voi noudattaa sitä lakia ja ajaa sellaisen etäisyyden päässä, joka on turvallista sen pyöräilijän mielestä? Ohittelen autolla ajaessa pyöräilijät pääsääntöisesti kokonaan viereisen/vastakkaisen kaistan kautta enkä kyllä koe sitä ongelmaksi. Mun kokemuksen mukaan saa aika monen päivän ajot suorittaa ilman, että pyöräilijöistä on haittaa muualla kuin juuri suojateillä. En tiedä, onko joillain sitten yleisempi ongelma.Jo lapsena huvittelin ajamalla pyörällä valkoista reunaviivaa pitkin, enkä kaatunut rekkojenkaan ohittaessa. Jos tarvitsee metrin päässä ajaa reunasta, niin olisiko apupyörät turvallisuutta lisäävä toimenpide?
Ohittelen autolla ajaessa pyöräilijät pääsääntöisesti kokonaan viereisen/vastakkaisen kaistan kautta enkä kyllä koe sitä ongelmaksi.
Mun kokemuksen mukaan saa aika monen päivän ajot suorittaa ilman, että pyöräilijöistä on haittaa muualla kuin juuri suojateillä. En tiedä, onko joillain sitten yleisempi ongelma.
Turvallinen etäisyys on täysin subjektiivinen käsitys ja yleensä siellä tien reunassa ajavan pyöräilijän tarkempi paikka ei varmaankaan autoilijan näkökulmasta kiinnosta, ajetaan kuitenkin oikealla puolella tietä ja oikeassa paikassa. Tässä nyt enemmänkin keskustellaan tuosta yhden käyttäjän mainitsemasta metristä, joka ei enää mene normaalin hajonnan piikkiin mitenkään, vaan on jo itsessään liikenteen vaarantamista. Jos nyt vaikka tuota edellä olevaa peltomaiseman kuvaa katsotaan, mahtaa olla autoilijalle hyvä ylläri, kun tuolla mutkan takana varjossa on se pyöräilijä metrin verran kaistalla edessä.Miksei toisaalta pyöräilijä voi noudattaa sitä lakia ja ajaa sellaisen etäisyyden päässä, joka on turvallista sen pyöräilijän mielestä?
Avoin ideoille miten ne surkeat moottorikuskit saisi ohittamaan riittävällä välillä, riittävän pienellä nopeudella.
Toki, itsekin ohitan aina mahdollisimman kaukaa. Mutta pyörällä ajan humalassakin vaikka pyykkinarua pitkin, en tarvitse metrin levyistä väylääMiksei toisaalta pyöräilijä voi noudattaa sitä lakia ja ajaa sellaisen etäisyyden päässä, joka on turvallista sen pyöräilijän mielestä? Ohittelen autolla ajaessa pyöräilijät pääsääntöisesti kokonaan viereisen/vastakkaisen kaistan kautta enkä kyllä koe sitä ongelmaksi. Mun kokemuksen mukaan saa aika monen päivän ajot suorittaa ilman, että pyöräilijöistä on haittaa muualla kuin juuri suojateillä. En tiedä, onko joillain sitten yleisempi ongelma.
Kannattaa ymmärtää ja hyväksyä että liikenteessä kaikki ei ole yhtä taitavia kuin sinäMutta pyörällä ajan humalassakin vaikka pyykkinarua pitkin, en tarvitse metrin levyistä väylää
Toki on myös huomioitava, ellei onnistu ajamaan pyörällä suoraan vaan tarvitsee metrin verran tilaa, niin joko apupyörät tai taluttaminen ovat vaihtoehtoja. Ei suinkaan se, että ajelee lainvastaisesti ja kaikkia muita häiriten.Kannattaa ymmärtää ja hyväksyä että liikenteessä kaikki ei ole yhtä taitavia kuin sinä
Tästä tulikin mieleen, että tämä vilkkuvalosakki on sellaista, että tekisi melkein mieli kuljettaa repussa vasaraa ja lyödä nämä saakelin diskovalot rikki aina kohdatessa. En ymmärrä miksi näitä vilkkuvia strobovaloja edes valmistetaan? Ne häiritsevät muita, valaisevat huonommin ja tekevät etäisyyden arvioimisesta hankalampaa. Taaksepäin vilkkuva punainen on pienempi ongelma, joskin turha sekin, mutta erityisesti vilkkuva etuvalo on jonkin sortin idiotismin huipentuma. Ehkä niiden käyttäjät kuvittelevat näyttävänsä coolilta tai jotain?Vaikka se pyöräilijä usein näkyy ilmankin, hyvä huomiovilkku siellä takana kuitenkin kiinnittää erittäin hyvin huomion siihen pyöräilijään, myös päivällä.
Nuo yksisuuntaiset pyörätiet ovat monessa paikassa todella typeriä. Jos olen menossa johonkin talon pihaan tms, joka on sellaisen varrella, niin aivan varmasti ajan lyhintä reittiä välittämättä siitä miten typeriä suuntajärjestelyitä joku paikallinen fillarijärjestö on alueelle agitoinut.Eniten ärsyttää fillaroitsijat, joille liikennesännöt on niin vaikeita. Pari kertaa ko. kohdassa meinannut itsellekin tulla spandex-heimon edustaja kylkeen, kun Oakleyt pimeenä pudottaa tulemaan yksisuuntaista fillarikaistaa väärään suuntaan ( kuten kuvan fillaroitsija).
Lapinmäentien ja Ruusutarhantien risteys.
Nämä ajoradan kummallakin puolella kulkevat pyörätiet ovat yksisuuntaisia. Niitä saa siis lain mukaan pyöräillä vain liikenteen kulkusuuntaan nähden ajoradan oikealla puolella.
Nyt selvisi joku säikähdyksellä. Ehkä oppi tosta miten liikenteessä kuuluu liikkua ja mitkä on liikennesäännöt.
”Nyt kolahti” – Auto ja pyörä kolaroivat tässä risteyksessä, jonka vaarallisuudesta juuri kerrottiin
– Nyt tässä sitten kolahti, viestitti silminnäkijä Iltalehdelle.www.iltalehti.fi
Ei sen vilkkuvalon ole tarkoituskaan valaista, vaan tulla nähdyksi. On ihan totta, että joissakin olosuhteissa, eli lähinnä pilkkopimeässä yöllä tuo vilkkuledi voi autoilijaa vi*uttaa, mutta se vilkkuminen ja näkyminen on kuitenkin silti se parempi vaihtoehto kuin valottomuus tai näkymättömyys.Tästä tulikin mieleen, että tämä vilkkuvalosakki on sellaista, että tekisi melkein mieli kuljettaa repussa vasaraa ja lyödä nämä saakelin diskovalot rikki aina kohdatessa. En ymmärrä miksi näitä vilkkuvia strobovaloja edes valmistetaan? Ne häiritsevät muita, valaisevat huonommin ja tekevät etäisyyden arvioimisesta hankalampaa. Taaksepäin vilkkuva punainen on pienempi ongelma, joskin turha sekin, mutta erityisesti vilkkuva etuvalo on jonkin sortin idiotismin huipentuma. Ehkä niiden käyttäjät kuvittelevat näyttävänsä coolilta tai jotain?
Huomiovilkkuja , vilkkujavaloja vähän karsasta jos liikutaan kuitenkin niin kuin pitäisi, siellä missä pitäisi. Jäisi sitten vilkuille "voimaa" työmailla, hätävilkutukselle ym missä jotain normaalista poikkeavaa. Sama työmaaliiveilla.Yksi erittäin hyvin toimiva keino on laittaa valot siihen pyörään. Vaikka se pyöräilijä usein näkyy ilmankin, hyvä huomiovilkku siellä takana kuitenkin kiinnittää erittäin hyvin huomion siihen pyöräilijään, myös päivällä. Tuo lisähuomio saa autoilijan vääjäämättä yleensä kiinnittämään enemmän huomiota ohitustilanteeseen. Sen lisäksi valot antavat ratkaisevasti lisää aikaa havainnointiin varjopaikoissa, aurinkoa vastaan ajettaessa ja muissa vastaavissa missä näkyvyys on rajoitetumpaa ja näitä paikkojahan on kesäiset reitit täynnä.
Jostakin syystä vaan ei maantiepyörään mitenkään voi laittaa valoa, en ole sellaista ihmettä montaakaan kertaa nähnyt. Kai se on lisääntynyt ilmanvastus tai lisääntynyt paino, että ei mehut riitä kuljettajassa tms, vai onko se ehkä noloa että tulee nähdyksi, vai sittenkin kustannuskysymys? Maantiepyöräilijä usein on sitä ikäluokkaa, että saattaa ajokortinkin omistaa, joten ei voi olla pelkästään tietämättömyydestä tai ymmärtämättömyydestäkään kiinni.
Ei se vilkkuminen näy sen paremmin kuin kiinteästi palava valo ja lisäksi vilkkuminen aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia. Kannattaa lukaista se linkittämäni artikkeli ja vaihtaa sen jälkeen korvien välissä järkevämpään toimintamalliin, niin on kaikilla parempi olla.Ei sen vilkkuvalon ole tarkoituskaan valaista, vaan tulla nähdyksi.
Joo, on kyllä tosi hyvä, kun välillä näkee eteensä ja välillä ei. Mutta tuleehan siitä toki lisää jännitystä + vitutusta kaikille muille. Ja tuntuu ihan niin kuin olisi hälytysajossa...Valkoinen strobovalo edessä on myös erittäin hyvä keksintö pyörään, maantieajossa aika viraton, kun kohtaamiset on toisella puolella tietä, mutta saisi olla pakollinen kaupunkiajossa päivällä. Pimeään aikaan sitten joku oikeasti valaiseva valaisin.
Oppi että voi ajaa miten vaan, kunhan ei kolaroi, ja sittenkin selvinnee huomautuksella.Nyt selvisi joku säikähdyksellä. Ehkä oppi tosta miten liikenteessä kuuluu liikkua ja mitkä on liikennesäännöt.
”Nyt kolahti” – Auto ja pyörä kolaroivat tässä risteyksessä, jonka vaarallisuudesta juuri kerrottiin
– Nyt tässä sitten kolahti, viestitti silminnäkijä Iltalehdelle.www.iltalehti.fi
Se näkymisen ero on aivan valtava, siitä on tutkimuksia vaikka kuinka, tässä yksi: https://tigerprints.clemson.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3627&context=all_thesesEi se vilkkuminen näy sen paremmin kuin kiinteästi palava valo ja lisäksi vilkkuminen aiheuttaa kaikenlaisia muita ongelmia.
Mitähän tää tarkoitti? Jos fillaristilla on päivällä auringonpaisteessa valkoinen vilkkuvalo edessä, siitä ei voi autoilija sokaistua ja fillaristin itsensä näkökykyyn se valo ei edes liitykään. Pimeällä se etuvalo onkin parempi olla vilkkumatonta mallia.Joo, on kyllä tosi hyvä, kun välillä näkee eteensä ja välillä ei.
Oho, kylläpä menee valot tunteisiin.Kannattaa lukaista se linkittämäni artikkeli ja vaihtaa sen jälkeen korvien välissä järkevämpään toimintamalliin, niin on kaikilla parempi olla.
Ei ole lainvastaista ajaa metrin etäisyydellä asfaltin reunasta. Ajelin itseasiassa tänäänkin tuolla kuvakaappauksen maisemissa ja siellä voi todeta sen, että tielle ei mahdu autot vastakkain jos tien reunassa on pyöräilijä, joten sen puoleen on ihan järkevääkin ja turvallisuutta parantavaa ajaa sen verran etäällä reunasta, ettei autot edes keksi yrittää ohittaa samaan aikaan vastaantulijan kanssa.Toki on myös huomioitava, ellei onnistu ajamaan pyörällä suoraan vaan tarvitsee metrin verran tilaa, niin joko apupyörät tai taluttaminen ovat vaihtoehtoja. Ei suinkaan se, että ajelee lainvastaisesti ja kaikkia muita häiriten.
Oho, kylläpä menee valot tunteisiin.
Ei sokaisekaan, mutta ärsyttää silti monellakin tavalla ja vaikeuttaa eätisyyden arviointia, kuten aiemminkin mainittiin. Ja hyöty vastaavasti on olematon. Pimeällä vilkkuva etuvalo on suorastaan idioottimaisen typerä, mutta niitäkin näkee.Itsellä on aina punainen vilkkuva takavalo maantiepyörässä kun ajan lenkkiä, autoilijat huomioi ja ohittaa selvästi kauempaa. Eikä todellakaan sokaise ketään, pyörätiellä ajaessa sammutan.
Eli miten säädän pyörän valoni jatkossa?
Tasaista valoa pyörässä puoltaa moni asia.
Ensiksikin vilkkuvilla valoilla on liikenteessä jo oma roolinsa. Vilkkuvia valoja käytetään liikenteessä varoitusvaloina. Ruskeankeltaiset vilkut ovat käytössä varoitusvalaisimissa ja vilkkuva valkoinen valo puolestaan rautatien tasoristeyksissä. Vilkkuvat siniset tai punaiset valot on varattu hälytysajoneuvoille.
Vilkkuvaa valoa käytetään myös suuntamerkkinä. Polkupyöräänkin tai kypärään voi asentaa vilkut, vaikka perinteisempi tyyli suuntamerkin näyttämisellä tapahtuu kättä ojentamalla.
Toiseksi tasaista valoa puoltaa pyöräilijän oma näkeminen. Vilkkuva etuvalo ei tue pyöräilijän turvallisesta ajamista, sillä se valaisee huonommin pyöräilijän reittiä kuin kiinteästi palava valo.
Kolmanneksi vilkkuvat valot voidaan kokea häiritseviksi ja pahimmillaan voivat aiheuttaa sairauskohtauksen, kuten valoherkän epilepsia- tai migreenikohtauksen. Liikenneturvan viime vuoden joulukuussa toteuttamassa kyselyssä kaksi viidestä vastanneesta koki, että vilkkuva valo pyörässä häiritsee. Liikenteessä kulkiessamme on tärkeä ottaa myös muut liikkujat huomioon. Muiden tienkäyttäjien on myös helpompi arvioida kiinteästi palavan valon (ja pyöräilijän) etenemistä ja etäisyyttä kuin vilkkuvan valon.
Vilkkuvia valoja käyttävät usein kokevat, että vilkku auttaa erottumaan paremmin. Myös Liikenneturvan kyselyyn vastanneista kaksi viidestä kokee, että vilkkuvalo lisää pyöräilijän havaittavuutta kiinteästi palavaa valoa paremmin. Ja näin voi hyvin olla, että vilkkuvalo liikenteessä erottuu ja herättää huomion – ovathan ne käytössä hälytystehtävissäkin.
Jos huolenaiheena on oma näkyvyys ja toisten huomaaminen, voisiko vilkkuvalojen sijasta ajatella kuitenkin huomiovaatetusta tai heijastinliivejä?
Siis lokiikkasi on se että joku yksittäinen kuski jättää ohittamatta, koska ajelet ajouralla tai keskemmällä, mutta ne jotka ohittaa ohittavat sitten lähempää ja lisäksi ulosmittaa tuosta vajaan metrinverran pelivaraa.Ei ole lainvastaista ajaa metrin etäisyydellä asfaltin reunasta. Ajelin itseasiassa tänäänkin tuolla kuvakaappauksen maisemissa ja siellä voi todeta sen, että tielle ei mahdu autot vastakkain jos tien reunassa on pyöräilijä, joten sen puoleen on ihan järkevääkin ja turvallisuutta parantavaa ajaa sen verran etäällä reunasta, ettei autot edes keksi yrittää ohittaa samaan aikaan vastaantulijan kanssa.
Uskon kyllä että se voi lisätä vähän huomiota, mutta se syö sitten huomiota niistä käyttötilanteissa missä varoitetaan muita vaarasta, poikavasta, jostain mikä ei ole normaalia liikenne tilanne.Vilkkuvaa takavaloa käytän siis vain päivällä, valossa on ihan erikseen päivävilkku-asetus maantiepyöräilyä varten. Kuten sanoin niin autoilijat huomioi paremmin kuin ilman valoa, se riittä itselle.
Tämä oli tosiaan tärkeä maininta, moni tai ainakin allekirjoittannut ensimmäisistä vilkkuvaloheitoista kuvittele ne, hmm ärsyttävät pyöräilijät jotka keskitavella, ja muulloin hämärällä tai jopa piemällä ajelevat valot vilkkuen.Pimeällä ajaessa ei tietenkään vilku etu eikä takavalo.
No nyt oli faktaa kun oli ihan jonkun random-sivuston blogikirjoitus. Tutkimuksia en oikein löytänyt - jotain suppeita artikkeleita ja pieniä case studeja oli linkitetty. Myönnän etten jaksanut lukea linkkejä sen suhteen kuinka syvällisesti niissä paneuduttiin vilkkuvan valon käyttöön. Ja suomalaisia ärsyttää liikenteessä eniten kaikki, joten jos vain 2/5 on sitä mieltä että vilkkuvalo ärsyttää, niin tuohan on jo lähes miellyttäväksi tulkittava asia. Empiirisesti olen sitä mieltä että vilkkuminen parantaa näkyvyyttä ja varoittaa konfliktitulanteessa huomattavasti autoilijaa heikommassa asemassa olevasta liikennevälineestä. Ja kuten blogissakin todettiin niin vilkkuminen on varoittava valo.Ei sokaisekaan, mutta ärsyttää silti monellakin tavalla ja vaikeuttaa eätisyyden arviointia, kuten aiemminkin mainittiin. Ja hyöty vastaavasti on olematon. Pimeällä vilkkuva etuvalo on suorastaan idioottimaisen typerä, mutta niitäkin näkee.
Laitan tämän uudestaan lainauksen kanssa. Artikkelissa on lopussa vino pino myös linkkejä eri tutkimuksiin.
Ahaa, sittenpä laissa täytyy olla virhe kun siellä määritellään ajoneuvon paikka ajoradalla. Alan tästä lähtien varoittamaan metrin tilaa tarvitsevia pyöräilijöitä käyttämällä äänimerkkiä, en kuitenkaan käytä torvea pitempään kuin mielestäni on tarpeen.Ei ole lainvastaista ajaa metrin etäisyydellä asfaltin reunasta. Ajelin itseasiassa tänäänkin tuolla kuvakaappauksen maisemissa ja siellä voi todeta sen, että tielle ei mahdu autot vastakkain jos tien reunassa on pyöräilijä, joten sen puoleen on ihan järkevääkin ja turvallisuutta parantavaa ajaa sen verran etäällä reunasta, ettei autot edes keksi yrittää ohittaa samaan aikaan vastaantulijan kanssa.
Ihan Liikenneturvan tuottama sivusto tuo on vähättelystäsi huolimatta ja kirjoitus perustuu Liikenneturvan suositukseen. Suositukseen siksi, koska laki ei ikävä kyllä suoranaisesti kiellä niitä typeriä diskovaloja.No nyt oli faktaa kun oli ihan jonkun random-sivuston blogikirjoitus. Tutkimuksia en oikein löytänyt - jotain suppeita artikkeleita ja pieniä case studeja oli linkitetty. Myönnän etten jaksanut lukea linkkejä sen suhteen kuinka syvällisesti niissä paneuduttiin vilkkuvan valon käyttöön. Ja suomalaisia ärsyttää liikenteessä eniten kaikki, joten jos vain 2/5 on sitä mieltä että vilkkuvalo ärsyttää, niin tuohan on jo lähes miellyttäväksi tulkittava asia. Empiirisesti olen sitä mieltä että vilkkuminen parantaa näkyvyyttä ja varoittaa konfliktitulanteessa huomattavasti autoilijaa heikommassa asemassa olevasta liikennevälineestä. Ja kuten blogissakin todettiin niin vilkkuminen on varoittava valo.
Älä mielellään käytä vilkkuvaa valoa
Laki ei suoranaisesti kiellä vilkkuvan valon käyttämistä polkupyörässä. Vilkkuva valo edessä tai takana on toki parempi kuin ei valoa ollenkaan, mutta muuta liikennettä häiritsevä vilkkuvalon käyttö on kielletty. Jos käytät vilkkuvaa valoa, se ei siis saa olla liian kirkas, vastaantulijan tajunnan räjäyttävä strobovalo.
Liikenneturva ei suosittele vilkkuvan valon käyttöä, koska vilkkuvalon tarkoitus liikenteessä on yleensä varoittaa. Jos pyörän valot kovasti vilkkuvat ja välkkyvät, autot tai muut pyöräiljät voivat erehtyä luulemaan, että edessä on vaikkapa työmaa tai tasoristeys eikä kovaa vauhtia vastaan pyyhältävä polkupyöräilijä. Ajoneuvon tulisi näyttää jatkuvaa valoa, jotta sen tunnistaminen ajoneuvoksi on vaivattomampaa. Eiväthän autotkaan vilkuttele valojaan jatkuvasti.
Jos monessa vastaan tulevassa fillarissa valot vilkkuvat, se voi häiritä vastaan ajavia pyöräilijöitä ja sokaistakin, jolloin vastaan ajavien pyöräilijöiden näkyvyys ja liikenteeseen keskittyminen voivat häiriintyä.
Vilkkuvaa takavaloakaan laki ei kiellä, mutta jatkuvaa punaista valoa näyttävä lamppu helpottaa autoilijaa ymmärtämään, että siinähän menee pientareella polkupyörä eteen päin, täytyypä ottaa huomioon.
Niin, ja jos se 2/5 osaa tuntui vaikeasti miellettävältä luvulta, niin sen sanoa myös että 40% vastaajista koki vilkkuvalon ärsyttävänä. Minun mielestä se on aika paljon.
Tämän selityksen usein kuulee ja se varmaankin pitää myös paikkansa. Mutta siellä suoralla maantiellä kun edessäsi näet sen pyöräilijän, niin v*tunko väliä sillä on, että onko se etäisyys esim 150 vai 250m? Tai jos se valo palaisi kiinteästi, osaisitko sillon kertoa sen pyörän tarkan etäisyyden, tai olisiko sillä mitään väliä? Tai jos ei valoa olisi lainkaan, osaatko sanoa etäisyyden, vai huomaatko pyöräilijää lainkaan? Tai nopeus, sillä ei ole mitään väliä ajaako se pyöräilijä 15 vai 35kmh, autolla kuitenkin toivottavasti tulet kovempaa. Se pyöräilijä on joka tapauksessa siellä edessäsi ja olet sen kuitenkin huomannut (valo toimi) ja saavutettuasi ajat siitä ohitse, koko hommaan ei montaa sekuntia mennyt.Se strobo tekee paljon vaikeammaksi arvioda etäisyyttä ja nopeutta
Poliisi:Liikenne- ja viestintäministeriö Traficomin erityisasiantuntija Timo Kärkkäinen pitää lain väljyyttä ongelmallisena.
– Tulkitsen niin, että se, mitä laissa ei ole kielletty, on sallittua.
Minä:Poliisitarkastaja Heikki Kallio poliisihallituksesta kertoo, että poliisilla on asiasta täysin vastakkainen näkemys.
– Tulkinta on se, että pyörän valo ei saa vilkkua, koska sitä ei ole erikseen tieliikennelaissa sallittu. Esimerkiksi moottorikäyttöisten ajoneuvojen kohdalla on laissa sallittu tietyt vilkkuvat valot, ja ne on myös siellä lueteltu.
Takaapäin jos lähestyy pyöräiliää ja hänen varustelu vaikuttaa puutteelliselta, niukalta, varsinkin jos taustapieli puuttuu tai ei käytä sitä (eikä muuten havaitse), niin äänimerkin antaminen ennen ohitusta on ihan suotavaa noin yleensä (taajaman ulkopuolella ainakin), jos pyräiliän ajolinjat on esim kuvaillusti kovasti keskemmällä , niin voi olla ihan vaaranpaikka milloin taajamassakin pohdittava onko tarpeen antaa äänimerkki, saati jos vähän epävarmuutta hallinnassa.Alan tästä lähtien varoittamaan metrin tilaa tarvitsevia pyöräilijöitä käyttämällä äänimerkkiä, en kuitenkaan käytä torvea pitempään kuin mielestäni on tarpeen.
Meilummin kyllä ei mitään tööttäyksiä. Autoilijan on ihan turha yrittää arvailla onko pyöräilijä havainnut hänet vai ei. Aika monella paljon maantietä ajavalla (kuten allekirjoittaneella) on nykyisin tutka, joka ilmoittaa takaa tulevista ajoneuvoista.Takaapäin jos lähestyy pyöräiliää ja hänen varustelu vaikuttaa puutteelliselta, niukalta, varsinkin jos taustapieli puuttuu tai ei käytä sitä (eikä muuten havaitse), niin äänimerkin antaminen ennen ohitusta on ihan suotavaa noin yleensä (taajaman ulkopuolella ainakin), jos pyräiliän ajolinjat on esim kuvaillusti kovasti keskemmällä , niin voi olla ihan vaaranpaikka milloin taajamassakin pohdittava onko tarpeen antaa äänimerkki, saati jos vähän epävarmuutta hallinnassa.
Autossa harvemmin on mitään kilikelloa, se töötti on sitä äänimerkinantamista varten, aivan liian vähän käytetty, ja kun käytetään niin aivan liianmyöhään tai väärään tarkoitukseen.Meilummin kyllä ei mitään tööttäyksiä.
Noh, mulla oli selkeät esimerkit kuvineen sellasesta tiestöstä millä ajelen. Tieliikennelakihan nimenomaan määrittelee paikan ajoradalla ja se paikan määritelmä pyöräilijälle on edelleenkin niin reunassa kuin turvallista. Se ei ole turvallista, että ajetaan ohi kapealla tiellä samaan aikaan kun vastaan tulee liikennettä, joten etäisyys kannattaa valita siten, ettei tuollaisia tilanteita synny.Ahaa, sittenpä laissa täytyy olla virhe kun siellä määritellään ajoneuvon paikka ajoradalla. Alan tästä lähtien varoittamaan metrin tilaa tarvitsevia pyöräilijöitä käyttämällä äänimerkkiä, en kuitenkaan käytä torvea pitempään kuin mielestäni on tarpeen.
Entä oletko sitä mieltä, ettei velvollisuus antaa tietä muille tienkäyttäjille, jos itse ajaa hitaammin kuin muu liikenne, koske pyöräilijää? Itse tuntisin olevani suuremman luokan idiootti, jos sallisin takanani tulla autoletkan jonka ohittamista varsin todennäköisesti pystyisin helpottamaan ajamalla siten, kuin laissa on määrätty.
Pitäisi olla absolluttisen selvää että sinä itse et sitä turvallisuutta määrittele. Vaan keskimääräisyys ja vielä keskimääräisellä nopeudellaminkä se tien reunan kunto antaa myöden.Noh, mulla oli selkeät esimerkit kuvineen sellasesta tiestöstä millä ajelen. Tieliikennelakihan nimenomaan määrittelee paikan ajoradalla ja se paikan määritelmä pyöräilijälle on edelleenkin niin reunassa kuin turvallista. Se ei ole turvallista, että ajetaan ohi kapealla tiellä samaan aikaan kun vastaan tulee liikennettä, joten etäisyys kannattaa valita siten, ettei tuollaisia tilanteita synny.
Annan kyllä toki dösäreillä tilaa takaa tuleville, jos jonoa on kertynyt, mutta harvemmin tarvii auton kykkiä perässä puolta minuuttia kauempaa ennen kuin ohituspaikla kuitenkin löytyy.
Saahan sitä vapaaehtoisesti provosoitua sellaisesta, että joku pyöräilijä kertoo ottavansa vähän varoetäisyyttä tien reunaan missä on sit vähän pelivaraa ajolinjamuutoksille ennen kun renkaat tippuu asfaltin reunalta ja samalla ajolinjavalinta ohjaa autoilijat ohittamaan siten kun niiden muutenkin pitäisi ohittaa, eli ainoa kelle tuosta on haittaa on ne kuskit jotka päättää änkeä ohi hihaa hipoen vastaantulevasta liikenteestä huolimatta ja kellekään normaaleja liikennesääntöjä noudattavalle tuo ei vaikuta mitenkään.
Joo, siis saahan siinä tien reunassa ajaa hiljaa apupyörillä tai vähän nopeammin maantiepyörällä. Siihen taas mikä on turvallinen etäisyys vaikuttaa moni tekijä. Jos piennarta on esim 60 senttiä ja tie on muutenkin leveä voi pyöräilijä hyvin pysyä reunaviivasta katsottuna pientareen puolella ongelmitta. Jos piennarta on 15 senttiä ja tiellä mahtuu muutenkin autot kohtaamaan toisensa ilman ylimääräisiä marginaaleja ja pyöräilijä ei enää kolmantena mahdu siihen samaan kohtaan, niin silloin ohittavan autoilijan pitää jokatapauksessa odottaa vapaata ohituspaiklaa. Silloin mahdollisimman reunaa hipoen ajava fillaristi saattaa luoda valheellisen kuvan siitä, että kyllä ohi mahtuu vastaantulevasta liikenteestä huolimatta, jolloin se aivan reunassa ajaminen tosiasiassa aiheuttaa vaaraa, kun keskemmällä ajaminen pakottaa auton katsomaan sopivan ohituspaikan.Pitäisi olla absolluttisen selvää että sinä itse et sitä turvallisuutta määrittele. Vaan keskimääräisyys ja vielä keskimääräisellä nopeudellaminkä se tien reunan kunto antaa myöden.
Minulle nämä asiat on täysin selviä taas toisin päin. Jos et aja ihan reunassa sinä et ole kiinnostunut omasta tuvallisuudestasi, joten sen erityisemmin kenenkään muunkaan ei tarvi olla.
Pyöräsankareille on edelleen ihan järjettömän vaikea tajuta että tiet eivät ole harrastuspaikkoja. Ne ovat liikenneväyliä kaikille. Pyörällä ajetaan niin hiljaa vaikka niillä apypyörillä että se reunassa ajaminen onnistuu.
Tuo on ihan pelkkää idioottimaista kiusantekoa eikä mitään muuta, jos siellä autokaistan keskellä ajelet sen takia, että autot eivät pääsisi ohittamaan sinua väylällä, joka on sinun mielestäsi liian kapea. Ei se siitä selittämällä muuksi muutu.Joo, siis saahan siinä tien reunassa ajaa hiljaa apupyörillä tai vähän nopeammin maantiepyörällä. Siihen taas mikä on turvallinen etäisyys vaikuttaa moni tekijä. Jos piennarta on esim 60 senttiä ja tie on muutenkin leveä voi pyöräilijä hyvin pysyä reunaviivasta katsottuna pientareen puolella ongelmitta. Jos piennarta on 15 senttiä ja tiellä mahtuu muutenkin autot kohtaamaan toisensa ilman ylimääräisiä marginaaleja ja pyöräilijä ei enää kolmantena mahdu siihen samaan kohtaan, niin silloin ohittavan autoilijan pitää jokatapauksessa odottaa vapaata ohituspaiklaa. Silloin mahdollisimman reunaa hipoen ajava fillaristi saattaa luoda valheellisen kuvan siitä, että kyllä ohi mahtuu vastaantulevasta liikenteestä huolimatta, jolloin se aivan reunassa ajaminen tosiasiassa aiheuttaa vaaraa, kun keskemmällä ajaminen pakottaa auton katsomaan sopivan ohituspaikan.
Ei siis ole aivan niin yksiselitteistä mikä on turvallinen etäisyys ja itse pyrin pyöräilijänä optimoimaan sen etäisyyden ajoradan reunaan oma turvallisuus huomioiden. Sehän ei ole autoilijan tai netissä kirjoittelevan ihmisen päätettävissä, vaan viimekädessä oikeus määrittää onko lakia rikottu.
Pyöräsankareille on edelleen ihan järjettömän vaikea tajuta että tiet eivät ole harrastuspaikkoja. Ne ovat liikenneväyliä kaikille. Pyörällä ajetaan niin hiljaa vaikka niillä apypyörillä että se reunassa ajaminen onnistuu.
Hyvin noilla mutkapätkillä voi vaikka kilpa-autolla ajaa jopa lujaa. (ei tarvi välttämättä edes ylittää nopeusrajoitusta jos tiukkoja mutkia) Sekin kai on ok vetää treeniä..?Miten niin ei ole? Hyvinhän tuolla treeniä voi vetää ja ajaa välillä jopa lujaa.
Harvoinpa näkee moottoripyöriä ajamassa valkoisen viivan päällä vaikka niille pätee ihan samat säännöt kuin polkupyörille (silloin kun piennarta ei ole).Pyöräsankareille on edelleen ihan järjettömän vaikea tajuta että tiet eivät ole harrastuspaikkoja. Ne ovat liikenneväyliä kaikille. Pyörällä ajetaan niin hiljaa vaikka niillä apypyörillä että se reunassa ajaminen onnistuu.
Voisiko johtua mm. siitä, että ne pysyvät ongelmitta muun liikennevirran mukana, eikä niille ole laissa osoitettu paikkaa tien oikeassa reunassa?Harvoinpa näkee moottoripyöriä ajamassa valkoisen viivan päällä vaikka niille pätee ihan samat säännöt kuin polkupyörille (silloin kun piennarta ei ole).
No entäs mopot? Niilläkin pitäisi ajaa 15km/h jotta pystyy ajamaan valkoisen viivan päällä jos piennarta ei ole?Voisiko johtua mm. siitä, että ne pysyvät ongelmitta muun liikennevirran mukana, eikä niille ole laissa osoitettu paikkaa tien oikeassa reunassa?
Sinne reunaan kuuluvat nekin, mutta ne ovat fillareita leveämpiä, massa on suurempi ja nykyään pysyvät kaupunkinopeuksissa kohtuullisesti mukana, joten siellä niitä ohjeistetaan ajamaan keskemmällä kaistaa. Suurempinopeuksisilla teillä pitää olla vähän reikää päässä, jos jollakin mopolla jumittaa 45km/h keskellä kaistaa.No entäs mopot? Niilläkin pitäisi ajaa 15km/h jotta pystyy ajamaan valkoisen viivan päällä jos piennarta ei ole?
Voisiko johtua mm. siitä, että ne pysyvät ongelmitta muun liikennevirran mukana, eikä niille ole laissa osoitettu paikkaa tien oikeassa reunassa?
Täältä Poliisin näkemystä aiheesta:TLL 19§
Ajoneuvon paikka ajoradalla
Ajoneuvolla on kaksisuuntaisella ajoradalla ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.
Tekniikan Maailman artikkelissa todetaan, että tieliikenneasetuksen 14 pykälässä asia esitettiin vuosikymmeniä sitten näin: ”Ajoneuvoa on tiellä kuljetettava niin lähellä ajoradan oikeanpuoleista reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.” Lakia tulkittiin mm. katsastuskonttoreissa kirjaimellisesti.
Vuonna 1984 voimaan tulleessa tieliikennelaissa puolestaan sanamuoto ajoneuvojen kohdalla oli sama, mutta moottoripyörien osalta lisättiin lausuma, joka laillisti moottoripyörän paikaksi ajokaistan keskiosan. Se ei koskenut ryhmitystä eikä risteyksen jättämis- eli kääntymissääntöä.
"Tämän vuoden kesäkuun 1. päivänä voimaan astuneen nykyisen tieliikennelain 19 § toteaa ajoneuvon paikasta lähes aikaisemmin sanoin: 'On ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.' Lain esitöissä ei moottoripyörän paikasta ajokaistalla sanota enää mitään," Tekniikan Maailma toteaa.
Onko siis ollut tarkoituskin muuttaa moottoripyörän paikka keskeltä kaistaa sen oikeaan reunaan, vai onko asia jäänyt vain huomaamatta?
Vaarallinen tulkinta
Moottoripyöräilijän näkökulmasta asialla on iso turvallisuusmerkitys. Kaistan oikeassa reunassa ajaminen samalla paikalla kuin mopot aiheuttaa kolme riskitekijää: ensinnäkin moottoripyörä mielletään paikkansa vuoksi mopoksi, ja sen lähestymisnopeus saatetaan arvioida väärin. Lisäksi sijoittuminen ajokaistan oikeaan reunaan saattaa houkutella autoilijoita ohittamaan moottoripyörä osittain saman ajokaistan puolelta, eli aivan liian läheltä.
"Laki voidaan harvoin kirjoittaa yksiselitteiseen muotoon"
Kysyimme poliisin edustajalta, Helsingin poliisilaitoksen ylikomisario Jari Kaikolta, hänen näkemyksiään moottoripyörien paikasta ajoradalla.
– Tiedostan, että otsikon aihe on herättänyt keskustelua ja mielipiteitä niin moottorilehdissä, sosiaalisessa mediassa kuin kahvipöydissäkin, ylikomisario Kaikko toteaa.
– Kun lain esitöistä eikä oikeuskäytännöstä löydy selkeää tulkintaohjetta, ollaan kysymyksen äärellä. On muistettava, että lakeja voidaan harvoin, jos koskaan, kirjoittaa täysin yksiselitteiseen muotoon, mikä kattaisi kaikki inhimillisen toiminnan eri variaatiot.
– Valvovalla viranomaisella voi olla ohjenuoranaan vain kirjoitettu laki. Kun lain esityöt, oikeuskäytäntö, KKO:n ennakkotapaukset, rikosoikeuden yleiset opit tai oikeuskirjallisuus eivät anna lisäosviittaa, mennään pykälän mukaan.
Liikenneolosuhteet ja arkijärki
”On ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.”
– Tässä alussa avainsanoja ovat "muu liikenne" ja "olosuhteet": Muu liikenne koostuu mm. kuorma-autoista, rekoista, henkilöautoista, mopoista, polkupyöristä, jalankulkijoista, lapsista, vanhuksista, liikuntarajoitteisista ja niiden paikasta tiellä sekä liikenteen ruuhkaisuudesta.
– Olosuhteet ovat vesisadetta, tuulta, lunta, jäätä, lehtikeliä, asfaltin öljyisyyttä tai irtohiekkaa sekä tien ajouria, routavaurioita ja valaistusolosuhteita pimeän, hämärän ja päivänvalon muodossa. Olosuhde voi olla myös tien profiili, tien mutkaisuus, tien kapeus / leveys, tien reunan rakennukset, istutukset, näkemäesteet jne.
– Kun sitten arkijärjellä pohditaan edellä mainittujen seikkojen vaikusta siihen kuinka lähellä ajoradan oikeaa reunaa voi ajaa "turvallisuutta vaarantamatta", niin lopputulema voi olla, että se on tilannesidonnaista ja että siihen ei voi antaa yksiselitteistä vastausta ja ehkä se ei ole tarkoituksenmukaistakaan, Kaikko pohtii.
"Ei merkittävä ongelma"
– Tietojeni mukaan monissa autokouluissa opetetaan aloittelevia motoristeja ajamaan ajoradan keskiosalla.
– Liikennevalvonnassa ei pääsääntöisesti puututa keskellä ajorataa ajaviin moottoripyöräilijöihin ellei ajosuoritus muutoin muuta edellytä.
– Moottoripyörän paikka ajoradalla ei ole osoittautunut liikenneturvallisuuden kannalta merkittäväksi ongelmaksi. Jos mahdollinen tulevaisuuden oikeuskäytäntö antaa eväitä toisenlaiseen suhtautumiseen, niin tarkastamme kantaamme.
– Kyse on yksittäisen liikennevalvontaa suorittavan poliisimiehen näkemyksestä Se ei edusta poliisin virallista kantaa eikä "oikeusoppineiden" näkemystä, ylikomisario Jari Kaikko muistuttaa.
No tuossahan oli kaikki oleelliset myös tätä keskustelua koskien:Täältä Poliisin näkemystä aiheesta:
Poliisin näkökulma kuumaan keskusteluun: missä onkaan moottoripyörän paikka ajoradalla?
Tekniikan Maailma sohaisi ampiaispesää toteamalla artikkelissaan, että tieliikennelain uudistuksen myötä moottoripyörän paikka ajoradalla onkin oikeassa reunassa ajokaistan keskikohdan sijasta. Jos poliisi tulkitsisi asian näin, olisimme nykyistäkin näkymättömämpiä: meidät sekoitettaisiin...www.motouutiset.fi
Jatketaan tämän mielestäni aika erikoisen polkupyörä vs. moottoripyörä -vertauksen sijaan mieluummin otsikon aiheessa.
Tässä moottoripyörän tilalle voisi muuttaa polkupyörän ja asia ei muutu mihinkään.Lisäksi sijoittuminen ajokaistan oikeaan reunaan saattaa houkutella autoilijoita ohittamaan moottoripyörä osittain saman ajokaistan puolelta, eli aivan liian läheltä.
Kun sitten arkijärjellä pohditaan edellä mainittujen seikkojen vaikusta siihen kuinka lähellä ajoradan oikeaa reunaa voi ajaa "turvallisuutta vaarantamatta", niin lopputulema voi olla, että se on tilannesidonnaista ja että siihen ei voi antaa yksiselitteistä vastausta ja ehkä se ei ole tarkoituksenmukaistakaanOn ajettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.”
– Tässä alussa avainsanoja ovat "muu liikenne" ja "olosuhteet": Muu liikenne koostuu mm. kuorma-autoista, rekoista, henkilöautoista, mopoista, polkupyöristä, jalankulkijoista, lapsista, vanhuksista, liikuntarajoitteisista ja niiden paikasta tiellä sekä liikenteen ruuhkaisuudesta.
– Olosuhteet ovat vesisadetta, tuulta, lunta, jäätä, lehtikeliä, asfaltin öljyisyyttä tai irtohiekkaa sekä tien ajouria, routavaurioita ja valaistusolosuhteita pimeän, hämärän ja päivänvalon muodossa. Olosuhde voi olla myös tien profiili, tien mutkaisuus, tien kapeus / leveys, tien reunan rakennukset, istutukset, näkemäesteet jne.
– Kun sitten arkijärjellä pohditaan edellä mainittujen seikkojen vaikusta siihen kuinka lähellä ajoradan oikeaa reunaa voi ajaa "turvallisuutta vaarantamatta", niin lopputulema voi olla, että se on tilannesidonnaista ja että siihen ei voi antaa yksiselitteistä vastausta ja ehkä se ei ole tarkoituksenmukaistakaan, Kaikko pohtii.
Ajatus on hankala toteuttaa; sitten pitäisi poistaa jalankulkijoidenkin etuajo-oikeus, koska osa taluttaa pyöriä ja autoilijat ei tiedä miten pyöräilijä etenee.Tyhmä kysymys: Olisiko liikenne turvallisempaa kaikille, jos pyöräilijöiltä poistettaisiin etuajo-oikeudet? Nykyisin osa pyöräilijöistä luulee, että heillä on etuajo-oikeus kaikilla suojateillä! Osa autoilijoista antaa tietä pyöräilijälle sellaisella suojatiellä, missä pyöräilijän pitäisi väistää!
Siellä oli mainittu myös, että moottoripyörän sijoittuminen oikeaan reunaan aiheuttaisi uusia ongelmia:No tuossahan oli kaikki oleelliset myös tätä keskustelua koskien:
Tässä moottoripyörän tilalle voisi muuttaa polkupyörän ja asia ei muutu mihinkään.
Kun sitten arkijärjellä pohditaan edellä mainittujen seikkojen vaikusta siihen kuinka lähellä ajoradan oikeaa reunaa voi ajaa "turvallisuutta vaarantamatta", niin lopputulema voi olla, että se on tilannesidonnaista ja että siihen ei voi antaa yksiselitteistä vastausta ja ehkä se ei ole tarkoituksenmukaistakaan
Moottoripyöräilijän näkökulmasta asialla on iso turvallisuusmerkitys. Kaistan oikeassa reunassa ajaminen samalla paikalla kuin mopot aiheuttaa kolme riskitekijää: ensinnäkin moottoripyörä mielletään paikkansa vuoksi mopoksi, ja sen lähestymisnopeus saatetaan arvioida väärin. Lisäksi sijoittuminen ajokaistan oikeaan reunaan saattaa houkutella autoilijoita ohittamaan moottoripyörä osittain saman ajokaistan puolelta, eli aivan liian läheltä.
En helpolla pysty kuvittelemaan tilannetta että joku junnaisi mopolla keskellä kaistaa "oman turvallisuutensa vuoksi", mutta muutaman täälläkin kirjoittelevan polkupyöräharrastajan tekemänä en ole kovin yllättynyt kyseisestä käytöksestä.Sinne reunaan kuuluvat nekin, mutta ne ovat fillareita leveämpiä, massa on suurempi ja nykyään pysyvät kaupunkinopeuksissa kohtuullisesti mukana, joten siellä niitä ohjeistetaan ajamaan keskemmällä kaistaa. Suurempinopeuksisilla teillä pitää olla vähän reikää päässä, jos jollakin mopolla jumittaa 45km/h keskellä kaistaa.