Voin paljastaa sen verran, että ajoradalla fillaroineena en ole kertaakaan joutunut sellaiseen tilanteeseen, että joku auto olisi meinannut tulla päälle, mutta pyörätienjatkeilla noita käy yhtenään. Nyt ei puhuta mistään autojen väleissä toikkaroinnista, vaan siitä, että ajetaan taajamassa ajoradalla oikeaan reunaan painottuen samoin kuin autolla konsanaan.
Pyöräilijä voi myös 100% vedota siihen ajoradalla ajamisen turvallisuuteen ihan nopeussyistä, sillä monissa paikoissa siinä kelvillä ei yksinkertaisesti voi mitenkään ajaa lähellekään nopeusrajoitusten mukaan, eikä silloin ainoa ratkaisu ole se, että ajetaan kelvillä hiljempaa, vaan toisena ratkaisuna on ajaa ajoradalla kovempaa ja tämän lakikin sallii, joskin poikkeustilanteissa, mutta sallii kuitenkin ja loppupeleissä voihan se autoilija toki poliisille soittaa, jos epäilee lainvastaista toimintaa...
Luulisi, että tällainen asia olisi aika pitkälti kaikille ihmisille aika helppo hahmottaa, erityisesti, jos henkilöt, joilla ihan käytännön kokemusta asiasta on kertovat asiasta. Oon kerran jäänytkin pyörätienjatkeella yli kääntyvän autoilijan yliajamaksi kantakaupungin laidalla helsingissä mestassa. Paikkana oli hämeentie pohjoiseen ja autoilija oli kääntymässä haukilahden kadulle. Paikassa on pitkä alamäki risteystä kohdin ja autoilija oli jo osin pyörätienjatketta kohti kääntyneenä pysähdyksissä ja päästi pyöräilijöitä aivan sääntöjen mukaisesti jatkamaan suoraan. Olin yksi n. 10-15 pyöräilijän jonossa, jotka saapuivat n. 5 metrin väleillä siihen jatkeelle ja juuri mun edessä menneen pyöräilijän jälkeen autoilija päätti jatkaa ajamista ja tuli mua kylkeen. Onneksi ei ilmalennosta seurannut kuin pari mustelmaa ja vähän rupea jalkoihin. Siinä sitten autoilijalta kysyin, että mitä tossa kävi, kun päästit niitä fillaristeja kuitenkin niin se sanoi vaan, että oli niin hankala nähdä takaviistoon ja se oli jotenkin ollut näkevinään, että se mun edessä ajanut olisi letkan viimenen.
Noh, tuossa kun on näppärä esimerkki todellisesta tilanteesta, niin mites tuollaisessa pitäisi tilannenopeutta sitten säädellä? Pitäiskö varmuuden vuoksi vaikkapa pysähtyä antamaan sille autoilijalle tietä vaikka se on jo valmiiksi pysähdyksissä ja antaa selkeän kuvan, että on perillä väistämissäännöistä? Itse en aikanaan tollasissa mestoissa enkä monessa muussakaan paikassa aja kelvillä, koska autoilijan on vaan helpompi nähdä ne ajoneuvot siellä ajoradalla.