• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Oleelliset kohdat boldattu...

Oli vähän väärin tai ei, pyöräilijä näkyy huonommin ja loukkaa helpommin eli varovainen saa olla.

Pienissä ryhmissä yhdessä jonossa liikkuvat ovat paljon helpommin ohitettavissa kuin persettään koko kaistan leveydellä heiluttava näkökentän tukkiva avopallo.

Pyöräilijät samalla siis sekä näkyvät huonosti että myös tukkivat näkökentän?

Löytyykö mitään ristiriitaa?


Vai pyöräilijät muodostavat ympärilleen jonkun stealth-voimakentän joka syö kaiken valon metrien säteeltä?
 
Ei ole kyllä ihan valjennut, miten on parempi ohittaa pitkä ja kapea letka kuin rinnan ajava joukko, joka on paljon lyhyempi? Tuskin joukko pyöräilijöitä niin pahasti näkyvyyttä estää, jos on turvaväli autoilijalla kunnossa (eli voi havainnoida liikennettä pidemmälle) ja sijainti muutenkin turvallinen ohituksen kannalta. Ja jos autoilijan matkanteon hidastumisella on jotain merkitystä, luulisi että ne jonossa ajavat pitkät ryhmät hidastaa enemmän, kun pitää löytää turvallinen ohituspaikka koko osuudelle sen sijaan, että tarvitsisi ohittaa lyhyempi joukko.

Suoraan sanottuna jos näistä ajoradalla polkevista pyöräilijöistä on puhe, oman kokemuksen mukaan ihan autoilijanakin suurempi ongelma on liian läheltä ohittavat autot. Ja pahimmillaan jossain mutkassa tai ylämäessä.
 
Kyllähän sen esim. Kirkkonummen Porkkalantien fillaroimalla näkee miten käy kun ajatellaan että yksittäisen pyöräilijän voi ohittaa helposti. Jos tuon ajaa keäslauantaina saa nähdä vähintään muutaman tilanteen jossa autoilija kuvittelee mahtuvansa ohi pimeässä mutkassa tai mäessä ja vastaantulija joutuu jarruttamaan. Puuttuu vaan kyky hahmottaa tilanteita. Ehkä Kvarkki ajaisi samalla tavalla? Siltä se ainakin vaikuttaa ja siksi mainitsinkin viestissäni että ne osaamattomat voi laskea tässä pois, Kvarkki ei vaan osannut laskea itseään pois ja jatkoi keskustelua.
 
Ainoa, joka tässä on ymmärtänyt jotain väärin on sinä.

Se osa tiestä on nimeltään ajorata, ei mikään "autotie".

Ja se on tarkoitettu hyvin monille erilaisille ajoneuvoille, ei vai autoille.

Ja sitä pitää käyttää myös mm. leikkuupuimurien, jotka eivät ole "nopeasti liikkuvia".
Ilmeisesti et ymmärtänyt, että sana autotie oli lainausmerkeisssä, jolla taas viittasin lainaamani viestiin.
Mainitsin myös tien olevan tarkoitettu kaikenlaiseen liikkumiseen, mutta vaikuttaa, että sekin jäi ymmärtämättä.
Jos näitä on liian vaikea tajuta, niin en pysty enempää auttamaan.
 
Ilmeisesti et ymmärtänyt, että sana autotie oli lainausmerkeisssä, jolla taas viittasin lainaamani viestiin.
Mainitsin myös tien olevan tarkoitettu kaikenlaiseen liikkumiseen, mutta vaikuttaa, että sekin jäi ymmärtämättä.
Jos näitä on liian vaikea tajuta, niin en pysty enempää auttamaan.

Ymmärrän oikein hyvin: Käytät virheellistä termiä jotta voit perustella että se olisi erityisesti autoja varten tehty, mikä ei pidä paikkaansa.

Se ei ole erityisesti autoja varten tehty tien osa eikä sen nimi ole "autotie". Tuon termin käytölle ei ole mitään muita perusteluita kuin
1) propagandatarkoitus, virheellisellä termillä perustellaan sitä että se olisi muka erityisesti vain autoja varten tehty (mikä ei pidä paikkaansa).
2) se, ettei tunneta termejä ja osaamattomuuttaan käytetään virheellisiä termejä.

Samaa termiä käyttävät toki propagandatarkoituksessa myös autonvihaajat, kun esim. valittavat kuinka suuri osa kaupunkien katutilasta on muka "vain autoille tarkoitettua" (vaikka tosiasiassa siinä samassa tilassa ajavat myös ratikat, moottoripyörät jne ja niistä autoista huomattava osa on muita kuin henkilöautoja) ja perustelevat tällä sitä, että ajokaistoja pitäisi vähentää.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsit asian ehkä väärin. Tie itsessään on tarkoitettu kaikeen liikkumiseen, mutta liikkujille on määritelty osat joissa tulisi liikkeensä suorittaa. Jos kaksi fillaria ajaa rinnakkain tiellä jossa molempien ei ole mahdollista pysyä pientareen puolella, niin keskemmällä ajava on tällöin asemoinut itsensä "autotielle", eli osuudelle jota autojen (ja muiden nopeasti liikkuvien) pitää käyttää.
Suurimmassa osassa pyöräilijöiden käyttämiä pienempiä teitä, ei ole mitään piennarta tai se on niin kapea, ettei sillä voi yksinkertaisesti ajaa. Otetaan nyt esimerkiksi pk-seudulla hyvin suosittu pyöräilijöiden käyttämä Porkkalantie:


Tai Evitskogintie


Tai

Lapinkyläntie

Tällaisia ne tiet ovat. Ei siellä mitään piennarta ole.

Toki jollain 51- tiellä on leveät pintareet

Mutta eipä tollaisata ole kiva edes ajaa. Siis pientareen kannalta kyllä, mutta muuten on turhan iso tie.
 
Ei ole kyllä ihan valjennut, miten on parempi ohittaa pitkä ja kapea letka kuin rinnan ajava joukko, joka on paljon lyhyempi?
Ei kannata yrittää ymmärtää. Kyse on vain yleisestä pyöräilyvastaisuudesta (ehkä jopa -vihamielisyydestä), jota yritetään jollain näennäisen järkevillä, mutta todellisuudessa täysin epäloogisilla argumenteilla perustella.
 
Minkä tahansa ajoneuvon (siis myös polkupyörän) saa ohittaa samalla kaistalla kunhan ei ylitä keskiviivaa vaikka olisi vastaantulijoitakin.
Jos pyöräilijät ajaa kaksi rinnan se on mahdotonta ja autoilija joutuu kyttäämään ohituspaikkaa.
 
Minkä tahansa ajoneuvon (siis myös polkupyörän) saa ohittaa samalla kaistalla kunhan ei ylitä keskiviivaa vaikka olisi vastaantulijoitakin.
Jos pyöräilijät ajaa kaksi rinnan se on mahdotonta ja autoilija joutuu kyttäämään ohituspaikkaa.
Jep. Mutta tollainen normaali pyöräilijöiden käyttämä tie, kuten noissa mun linkeissä on niin kapea, ettei omalla kaistalla ole mitenkään mahdollista ohittaa pyöräilijää turvallisesti. Turvallinen väli on minimissään 1.5m. Noilla teillä jos koettaa omalla kaistalla pysyä, nin vaikka pyöräilijä olisi aivan tien laidassa, ei väliä jää millään edes metriä. Siellä kun itse ajaa 25-35 km/h ja autoilija sen jopa 80 km/h, niin metrin tai alle päästä ohitus on pyöräilijän kantilta todella kuumottava kokemus. Ohittakaa pyöräilijät aina riittävän kaukaa.
 
Siinä mietittävää:


”Ohitustilanteessa autosta ei välttämättä hoksaa pyöräilijän tarvitsemaa tilaa. Arvio sivuttaisesta turvavälistä voi olla turvaton, kun tilannetta katsoo ulkopäin tai pyörän satulasta. Turvalliseen ohitusetäisyyteen vaikuttaa myös ajoneuvon nopeus ja koko. Ilmavirta saattaa saada pyöräilijän heittelehtimään ja aiheuttaa vaarallisen tilanteen. Ohitustilanteen turvallisuus taataan valitsemalla ohituspaikka oikein ja käyttämällä pyöräilijän ohitukseen viereistä kaistaa”, korostaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Leena Piippa.

Kaikista vastaajista 17 prosenttia uskoi, että ajoradalla pyöräilevän saa ohittaa myös ohituskieltoalueella, vaikka joutuisi ylittämään sulkuviivan.

”Vastaukset viittaavat siihen, että pyöräilijän ohitukseen ei suhtauduta samalla vakavuudella ja ennakoiden kuin muiden ajoneuvojen ohittamiseen. Pyöräilijän kohdalla pitäisi kuitenkin olla entistäkin tarkempana, koska heillä ei ole suojaavaa peltikuorta ympärillään. Ohittamaan voi lähteä vain silloin, kun ohituspaikka on turvallinen ja laillinen. Eli näkemä on riittävä, ketään ei tule vastaan ja turvavälin ohitettavaan pystyy pitämään reiluna niin ennen ohitusta, sen aikana kuin sen jälkeen”, Piippa painottaa.
 
Ja vielä:


Autoilijan on tärkeää ymmärtää, että tien reunassa on usein routareikiä, tärinäraitaa tai muita ajon estäviä tekijöitä, jolloin aivan reunaviivalla ajaminen ei ole turvallista, vaan pyörällä on ajettava hieman kauempana tien reunasta.

Suomessa ei laissa säädetä vähimmäisetäisyyttä pyöräilijää ohitettaessa, mutta useissa maissa lakiin kirjattu, vähintään 1,5 metriä, on hyvä nyrkkisääntö meilläkin.

Pelkästään läheltä ohittavan ajoneuvon ilmavirta voi aiheuttaa pyöräilijälle vaaraa. Ohita pyöräilijä siis reilusti vastaantulevan liikenteen kaistaa käyttäen. Laske myös nopeuttasi pyörää ohittaessasi vähentääksesi ilmavirran vaikutusta. Ohitustilanteen on oltava turvallinen ja ohittajan on varmistuttava, että tie on riittävän pitkältä matkalta vapaa ja että hän pystyy koko ohituksen ajan pitämään riittävän etäisyyden ohitettavaan. Jos noista ei pysty varmistumaan, on jäätävä odottamaan turvallista ohituspaikkaa. Turvallisuudesta vastaa ohittaja.
 
Jep. Mutta tollainen normaali pyöräilijöiden käyttämä tie, kuten noissa mun linkeissä on niin kapea, ettei omalla kaistalla ole mitenkään mahdollista ohittaa pyöräilijää turvallisesti. Turvallinen väli on minimissään 1.5m. Noilla teillä jos koettaa omalla kaistalla pysyä, nin vaikka pyöräilijä olisi aivan tien laidassa, ei väliä jää millään edes metriä. Siellä kun itse ajaa 25-35 km/h ja autoilija sen jopa 80 km/h, niin metrin tai alle päästä ohitus on pyöräilijän kantilta todella kuumottava kokemus. Ohittakaa pyöräilijät aina riittävän kaukaa.

Olen huomannut pyöräillessä että osa ajaa niin läheltä että hihat heiluu vaikka olisi tyhjä tie, luulisin että noissa tapauksessa kun alkaa kuumottamaan etäisyys on ollut lähempänä puolta kuin puoltatoista metriä.
En kyllä pyöräilijänä odota että auto jäisi mun taakseni valumaan ellei kyse ole jostain mökkipolusta.
Enkä autoilijanakaan jää pyörien taakse ellei mene selvästi liian ahtaaksi, jonka nämä parijonot aiheuttavat aina olemassaolollaan.
Sen takia ne varmasti ovat niin vihattuja autoilijoiden keskuudessa.
 
Olen huomannut pyöräillessä että osa ajaa niin läheltä että hihat heiluu vaikka olisi tyhjä tie, luulisin että noissa tapauksessa kun alkaa kuumottamaan etäisyys on ollut lähempänä puolta kuin puoltatoista metriä.
En kyllä pyöräilijänä odota että auto jäisi mun taakseni valumaan ellei kyse ole jostain mökkipolusta.
Enkä autoilijanakaan jää pyörien taakse ellei mene selvästi liian ahtaaksi, jonka nämä parijonot aiheuttavat aina olemassaolollaan.
Sen takia ne varmasti ovat niin vihattuja autoilijoiden keskuudessa.
Itse ajan ainakin maanteillä sen n. 1-1,5m tien reunasta ja sen verran kaistalla, ettei autot mahdu samalla kaistalla ohi jos esim vastaantulevaa liikennettä on juurikin siitä syystä, että muuten ajetaan hihaa hipioen ohi ja jos ajetaankin niin on sentään pelivaraa jos säpsähtää ohituksesta, joten tuossa on vähän tollanen muna-kana efekti eli pakko ottaa enemmän tilaa, kun muuten sitä annettua tilaa väärinkäytetään.
 
Olen huomannut pyöräillessä että osa ajaa niin läheltä että hihat heiluu vaikka olisi tyhjä tie, luulisin että noissa tapauksessa kun alkaa kuumottamaan etäisyys on ollut lähempänä puolta kuin puoltatoista metriä.
En kyllä pyöräilijänä odota että auto jäisi mun taakseni valumaan ellei kyse ole jostain mökkipolusta.
Enkä autoilijanakaan jää pyörien taakse ellei mene selvästi liian ahtaaksi, jonka nämä parijonot aiheuttavat aina olemassaolollaan.
Sen takia ne varmasti ovat niin vihattuja autoilijoiden keskuudessa.

Noi parijonot/porukat ovat kyllä ihan hyttysen ininää verrattuna kaikkiin yksinäisiin pyöräilijöhin. Oisko suhde jotain 1/500. En ymmärrä miten noista niin paljon kohkataan. Toki jos on joku tapahtuma kuten eilen Espoo Giro, niin silloin noita on liikkeellä.

Aina välillä tulee traktorikin eteen tai vaikka leikkuupuimuri, mutta ainakin mun kokemuksella todella harvoin.

Jos nyt pari kertaa vuoteen tarttee muutama kymmenen sekuntia tai jopa minuutti odotella ohituspaikkaa, niin mikä ongelma? Vaikuttaa vähän itsetehdyltä ongelmalta päästä "spandexeja" haukkumaan....
 
Noi parijonot/porukat ovat kyllä ihan hyttysen ininää verrattuna kaikkiin yksinäisiin pyöräilijöhin. Oisko suhde jotain 1/500. En ymmärrä miten noista niin paljon kohkataan. Toki jos on joku tapahtuma kuten eilen Espoo Giro, niin silloin noita on liikkeellä.

Aina välillä tulee traktorikin eteen tai vaikka leikkuupuimuri, mutta ainakin mun kokemuksella todella harvoin.

Yksinäisen pyöräilijän voikin ohittaa kohtuu etäisyydeltä vaihtamatta kaistaa (edellyttäen tietysti että se ajaa suht reunassa niinkuin kuuluisi), traktoria, leikkuupuimuria tai parijonoa ei.

E: traktorit ja leikkuupuimurit eivät mahda leveydelleen mitään, pyörällä taas on kiinni siitä pyöräilijästä kuinka yhteistyöhaluinen se on muun liikenteen kanssa
 
Yksinäisen pyöräilijän voikin ohittaa kohtuu etäisyydeltä vaihtamatta kaistaa (edellyttäen tietysti että se ajaa suht reunassa niinkuin kuuluisi), traktoria, leikkuupuimuria tai parijonoa ei.
Ei todellakaan edes 80% tapauksissa. Suurin osa pyöräilee sen verran pienillä teillä, että tilaa ei vain ole.

Ja montako kertaa vuodessa joudut tollaisen pyöräilijäjoukon ohittamaan?
 
Yksinäisen pyöräilijän voikin ohittaa kohtuu etäisyydeltä vaihtamatta kaistaa (edellyttäen tietysti että se ajaa suht reunassa niinkuin kuuluisi), traktoria, leikkuupuimuria tai parijonoa ei.

E: traktorit ja leikkuupuimurit eivät mahda leveydelleen mitään, pyörällä taas on kiinni siitä pyöräilijästä kuinka yhteistyöhaluinen se on muun liikenteen kanssa
Mikä on mielestäsi kohtuullinen etäisyys? Se taitaa poiketa aika paljonkin siitä mitä esim. Honzo tuossa aiemmin toi esille.

Aiemmin esiin tuotujen lisäksi voi katsoa vaikka pyöräteiden suunnitteluopasta, jonka mukaan fillari tarvitsee yhteensä yli kaksi metriä tilaa moottoriajoneuvoihin reunasta laskien. Siihen kaistalle ei siis mahdu edes mopautoa millään muulla kuin isoimmilla maanteillä.
 
Joo, tollanen pari metriä asfaltin reunasta on aika realistinen tilantarve, niin että jos ajaa vaikkapa 0,5m-1m levyisellä kaistaleella siitä asfaltin reunasta, niin ohiajava auto jättäisi sitten 1-1,5m tilaa siitä pyöräilijästä, ja tuo tarkoittaa kyllä millä tahansa maantiellä, jossa piennarta on se 20cm jos sitäkään, että fillaristi on jo siinä oikean puoleisessa ajourassa melkeinpä ja auto on vastaantulevien kaistalla, jos jättää tarpeellisen välin, jolloin tollasen parijonon ohittaminen on esimerkiksi huomattavasti helpompaa autoilijalle, kun ohitettavan ryhmän pituus on pienempi.

Tosiasiassa fillaristejä on maanteillä niin vähän, että autoilijoiden ärsyyntyminen fillaristista, oli sitten kelviä tai ei on vähän hakemalla haettua provosoitumista, koska ei niitä fillaristeja tarvitse ohittaa kuin äärimmäisen satunnaisesti. Omiin n. 3-4000 maantiekilsaan auton ratissa mahtuu kesäisin niin vähän fillaristeja, että jos pitäis joku lukema heittää, niin se on varmaan alle 10 tai maksimissaan jotain 10-20 välimaastosta, joiden ohi joudun ajamaan. Toki joku yksittäinen autoilija voi asua mestassa, missä pyöräily on suosittua siinä kuljetulla maantiepätkällä, mutta tuollaiset keissit nyt lienevät suht marginaalissa ja tällaisissa paikoissa asuvat kyllä tottuvat siihen, että fillaristeja alueella liikkuu.
 
Ei noi tiellä mankelilla ajavat kummemin minuu häiritte, yks asia tosin on mihin kyseiset kaverit vois kyllä vähän panostaa. Nimittäin näyttämään jotain suuntamerkin tapasta kun ovat kääntymässä vasemmalle. Ei oo yks eikä kaks kertaa kun sieltä tien reunasta on sigahettu ilman mitään varotusta keskelle tietä, kun auto on just siinä että on menossa ohitte.
 
Mikä on mielestäsi kohtuullinen etäisyys? Se taitaa poiketa aika paljonkin siitä mitä esim. Honzo tuossa aiemmin toi esille.

Aiemmin esiin tuotujen lisäksi voi katsoa vaikka pyöräteiden suunnitteluopasta, jonka mukaan fillari tarvitsee yhteensä yli kaksi metriä tilaa moottoriajoneuvoihin reunasta laskien. Siihen kaistalle ei siis mahdu edes mopautoa millään muulla kuin isoimmilla maanteillä.

Jos ajokaista on normaalisti sen 3.5m ja siihen piennar päälle, ja pyörällä ei oikeastaan tarvitse ajaa sitä reunaviivaa keskemmällä niin kaikilla kahta metriä kapeammilla autoilla saakin jo sen 1.5m.
Kyllähän autolla yleensä kuitenkin tulee se viiva ylitettyä, mutta jos joku sattuukin tulemaan keskiviivassa kiinni vastaan niin ehkä siitä 1.5 metristä voi joustaa sen verran ettei peilit osu.
 
Jos ajokaista on normaalisti sen 3.5m ja siihen piennar päälle, ja pyörällä ei oikeastaan tarvitse ajaa sitä reunaviivaa keskemmällä niin kaikilla kahta metriä kapeammilla autoilla saakin jo sen 1.5m.
Kyllähän autolla yleensä kuitenkin tulee se viiva ylitettyä, mutta jos joku sattuukin tulemaan keskiviivassa kiinni vastaan niin ehkä siitä 1.5 metristä voi joustaa sen verran ettei peilit osu.
Eli kuten arvelin, et ymmärrä fillarin tilantarvetta. Poistetaan alkuun tuo reunaviivaa keskemmällä ajaminen, joka oli yksi noissa Honzon viesteissä mainituista asioista. Piennar on ensimmäinen asia josta kapeilla teillä tingitään, usein niitä ei ole ollenkaan (katso jälleen Honzon viesteistä kuvia esimerkkiteistä). Vaikka ajaisikin reunaviivan päällä, niin fillaristista 1,5 metriä on n. 2 metriä kaistan puolella (fillari on leveämpi kuin 0 cm). Jos autosi on reilun metrin levyinen, mahdut kaistalle samaan aikaan.
 
Eli kuten arvelin, et ymmärrä fillarin tilantarvetta. Poistetaan alkuun tuo reunaviivaa keskemmällä ajaminen, joka oli yksi noissa Honzon viesteissä mainituista asioista. Piennar on ensimmäinen asia josta kapeilla teillä tingitään, usein niitä ei ole ollenkaan (katso jälleen Honzon viesteistä kuvia esimerkkiteistä). Vaikka ajaisikin reunaviivan päällä, niin fillaristista 1,5 metriä on n. 2 metriä kaistan puolella (fillari on leveämpi kuin 0 cm). Jos autosi on reilun metrin levyinen, mahdut kaistalle samaan aikaan.

Onhan noi kuvien tiet tavallista kapeampia, mutta niissäkin on kyllä pientareet ja luultavasti nopeudet sen verran matalia etten noilla vaatisi ihan 1.5m väliä.
Mun pyörä on leveimmästä kohdasta 77cm joten jos ollaan orjallisesti kiinni siinä 1.5m välissä niin 2m on aika lähellä joo.
Olen liikkunut prätkällä metsässä, radalla ja kadulla, ja tolla polkupyörälläkin aika tiheässä maastossa joten luulisin omaavani jonkinlaisen käsityksen 2 pyöräisen tilantarpeesta.
 
Onhan noi kuvien tiet tavallista kapeampia, mutta niissäkin on kyllä pientareet ja luultavasti nopeudet sen verran matalia etten noilla vaatisi ihan 1.5m väliä.
Mun pyörä on leveimmästä kohdasta 77cm joten jos ollaan orjallisesti kiinni siinä 1.5m välissä niin 2m on aika lähellä joo.
Olen liikkunut prätkällä metsässä, radalla ja kadulla, ja tolla polkupyörälläkin aika tiheässä maastossa joten luulisin omaavani jonkinlaisen käsityksen 2 pyöräisen tilantarpeesta.
Eipä noi mitään tavallista kapeampia teitä ole, vaan ihan normiteitä. No noista mun kuvista yksi on 80 km/h ja muut 60 km/h teitä. Eli ihan kunnon vauhtia siellä liikutaan ja nopeuserot ovat pyörän kanssa suuret. Ajan kaikkia noita teitä säännöllisesti autolla ja olen pyöräillyt paljon myös ko. teillä ja eipä tule autolla mieleenkään ohittaa pyöräilijää kuin vastaantulijan kaistan kautta ja hyvässä paikassa.
 
Oleelliset kohdat boldattu...





Pyöräilijät samalla siis sekä näkyvät huonosti että myös tukkivat näkökentän?

Löytyykö mitään ristiriitaa?


Vai pyöräilijät muodostavat ympärilleen jonkun stealth-voimakentän joka syö kaiken valon metrien säteeltä?
Yksittäinen kohti/sivulta tuleva pyöräilijä jää helposti a-pilarin katveeseen, ei liene mikään yllätys. Nenän edessä pyöräilevä 20 hengen joukko on hankala jäädä huomaamatta. Perse tai pari riittää helposti estämään näkyvyyden vastaantulevaan autoon. Eri mieltä voit olla, mutta ihan turha tällaista näsäviisastelua harrastaa.
 
Kyllähän sen esim. Kirkkonummen Porkkalantien fillaroimalla näkee miten käy kun ajatellaan että yksittäisen pyöräilijän voi ohittaa helposti. Jos tuon ajaa keäslauantaina saa nähdä vähintään muutaman tilanteen jossa autoilija kuvittelee mahtuvansa ohi pimeässä mutkassa tai mäessä ja vastaantulija joutuu jarruttamaan. Puuttuu vaan kyky hahmottaa tilanteita. Ehkä Kvarkki ajaisi samalla tavalla? Siltä se ainakin vaikuttaa ja siksi mainitsinkin viestissäni että ne osaamattomat voi laskea tässä pois, Kvarkki ei vaan osannut laskea itseään pois ja jatkoi keskustelua.
Mitä helvettiä sä keskustelet minusta? Pysy aiheessa.

Minä nimenomaan yritän tässä kertoa mikä on turvallisempi tapa liikkua yhtä matkaa tiellä ja se ei ole omin luvin ja perusteetta pyöräilijöiden ”hyväksymä” parijono tappituntumalla. Tässäkin ketjussa ei ole tullut muuta kuin keskustelijaan kohdistuvaa ininää sen sijaan, että asiallisella argumentilla olisi puollustettu avopallossa ajoa. Se on riskiä sisältävä ajotapa, joka lisäksi haittaa merkittävästi muuta liikennettä. Jokaisella on oikeus liikkua, mutta siinä kohtaa kun aletaan harrastamaan, pitää vähän katsoa mitä tekee. Ja missä.
 
Minä nimenomaan yritän tässä kertoa mikä on turvallisempi tapa liikkua yhtä matkaa tiellä ja se ei ole omin luvin ja perusteetta pyöräilijöiden ”hyväksymä” parijono tappituntumalla. Tässäkin ketjussa ei ole tullut muuta kuin keskustelikaan kohdistuvaa ininää sen sijaan, että asiallisella argumentilla olisi puollustettu avopallossa ajoa. Se on riskiä sisältävä ajotapa, joka lisäksi haittaa merkittävästi muuta liikennettä. Jokaisella on oikeus liikkua, mutta siinä kohtaa kun aletaan harrastamaan, pitää vähän katsoa mitä tekee. Ja missä.
Sinun jutuista vaan saa kuvan, että mitään kokemusta sieltä toiselta puolelta, eli persettä heiluttelevan spändeksin näkökulmasta ei ole. Siksi on vähän hassua tulla ketjuun meuhkaamaan mikä on turvallista ja mikä ei.

Oletan että ketjun spandeksöijistä vähintään 9/10 on myös autoilijoita (itseni mukaan lukien), joten näkemystä löytyy vähän laajemmin ja asiaa osaa tarkastella useammasta kulmasta.
 
Jos nyt pari kertaa vuoteen tarttee muutama kymmenen sekuntia tai jopa minuutti odotella ohituspaikkaa, niin mikä ongelma? Vaikuttaa vähän itsetehdyltä ongelmalta päästä "spandexeja" haukkumaan....
Ei se häirikkökäyttäytyminen ole hyväksyttävää sillä perusteella, että sitä tekee vaan ihan vähäsen. Ja alempaan postiisi viitaten, kyllä ne ”väärässä” paikassa asuvat kärsivät joka kerta siitä, kun siellä on avopalloa tiellä jatkuvalla syötöllä. Varmasti osaavat odottaa niihin törmäävänsä, mutta ei se häiriötä poista, päinvastoin.
 
Sinun jutuista vaan saa kuvan, että mitään kokemusta sieltä toiselta puolelta, eli persettä heiluttelevan spändeksin näkökulmasta ei ole. Siksi on vähän hassua tulla ketjuun meuhkaamaan mikä on turvallista ja mikä ei.

Oletan että ketjun spandeksöijistä vähintään 9/10 on myös autoilijoita (itseni mukaan lukien), joten näkemystä löytyy vähän laajemmin ja asiaa osaa tarkastella useammasta kulmasta.
Mitä näkökulmaa sinä nyt sitten kaipaat? Kyllä minä hyvin ymmärrän, että avopallolla voi pakottaa muun liikenteen seis ja se varmasti tuntuu mukavalta. Ei se silti mitenkään turvallisemmaksi liikkumista tee. Jo pelkän kaatumisriskin takia suuressa ryhmässä tiellä ajo pitäisi kieltää. Spandexit ajavat autolla, mutta ehkäpä siinä on pienet ruusunpunaiset lasit mukana oman toiminnan arvioinnissa? Eihän kukaan tietoisesti tee mitään typerää.
 
Ei se häirikkökäyttäytyminen ole hyväksyttävää sillä perusteella, että sitä tekee vaan ihan vähäsen. Ja alempaan postiisi viitaten, kyllä ne ”väärässä” paikassa asuvat kärsivät joka kerta siitä, kun siellä on avopalloa tiellä jatkuvalla syötöllä. Varmasti osaavat odottaa niihin törmäävänsä, mutta ei se häiriötä poista, päinvastoin.
Ei tietenkään ole.

Harvemmin kuitenkaan kuulee huutoa ja valitusta punaisia vastaan kävelijöistä, autoilijoista jne. Taikka Stop -merkin ohi pysähtymättä ajavista tai sulkuviivoilla ohittelijoista. Sen sijaan pyöräporukka taas tuntuu olevan oikea punainen vaate...
 
Minä nimenomaan yritän tässä kertoa mikä on turvallisempi tapa liikkua yhtä matkaa tiellä ja se ei ole omin luvin ja perusteetta pyöräilijöiden ”hyväksymä” parijono tappituntumalla.

Kuitenkin parijono on hyväksytty tapa ajaa maissa, joissa maantiepyöräilyn suosio ja harrastajien määrä on aivan toista luokkaa kuin Suomessa ja joissa pyöräilijäryhmiä tulee vastaan kohtuullisen usein. Ainoastaan tilanteissa, joissa on huono näkyvyys, ei parijono ole sallittu. Lisäksi tuo ryhmä on määritelty yhdeksi kokonaisuudeksi, eli sen ensimmäistä ja viimeistä väistetään samalla tavalla. Näin ainakin Espanjassa.
 
Harvemmin kuitenkaan kuulee huutoa ja valitusta punaisia vastaan kävelijöistä, autoilijoista jne. Taikka Stop -merkin ohi pysähtymättä ajavista tai sulkuviivoilla ohittelijoista. Sen sijaan pyöräporukka taas tuntuu olevan oikea punainen vaate...

Aika valitus oli tässä vai toisessa säikeessä siitä kuinka ei saisi pysäköidä autoa lastauksen ajaksi jalkakäytävälle :D
Jos prätkällä ajaa liikennevalojonossa keskeltä ohi se herättää hillitöntä raivoa vaikkei se hidasta niiden autojen matkaa mitenkään, mua on jopa kiilattu.
 
Aika valitus oli tässä vai toisessa säikeessä siitä kuinka ei saisi pysäköidä autoa lastauksen ajaksi jalkakäytävälle :D

Niinno, se on tosiaan aivan yhtä laitonta kun se että ohittaa fillarijonon liian läheltä. Fillarointi maantiellä sensijaan on ihan laillista puuhaa.
 
Ei ole monelle muullekaan lajille. Siitä ei kuitenkaan synny oikeutta mennä perseilemään muun liikenteen sekaan. Ei edes maantiepyöräilijöille.
Ajamisesta tässä oli kyse, jos sen kokee perseilyksi on kykenemätön auton rattiin jo henkisten omisaisuuksiena puolesta.
 
Millainenkohan huuto tulisi pyöräilijöitä, jos jollain matalalla lambolla/Ferrarilla/kilpa-ajoon suunnitellulla kilvellisellä autolla kiertäisi hidasteet pyörätien kautta..?
Kuitenkin täysin sama tilanne on kun ajetaan pyörätielle soveltumattomalla pyörällä ajotieltä...
 
Jo tämä kertoo, että laintuntemus on heikolla tolalla.

Tämä taas varmistaa jo aiemmin selväksi tulleen asian.

Mikäli näin yksinkertaiset, ja maalaisjärjen sekä myöskin lainhengen vastaiset asiat eivät ole tiedossa, niin tuskin se tietämys muultakaan osalta on hallinnassa.
Mikä tässä on lainhengen tai -kirjaimen tai edes maalaisjärjen vastaista?

Alla oleellisin tähän liittyvä kohta tieliikennelaista, pykälä 18 momentti 1:
Ajoneuvolla on ajettava ajoradalla.
 
Millainenkohan huuto tulisi pyöräilijöitä, jos jollain matalalla lambolla/Ferrarilla/kilpa-ajoon suunnitellulla kilvellisellä autolla kiertäisi hidasteet pyörätien kautta..?
Kuitenkin täysin sama tilanne on kun ajetaan pyörätielle soveltumattomalla pyörällä ajotieltä...

No toinen on pikkasen tieliikennelain vastaista, toinen sitten ihan lainmukaista puuhaa. Eli ei tässä "ulinasta" ole kyse, vaan siitä että autoilijat ovat tuolla maanteillä suurimmalta osin täysin piittaamattomia muiden tielläliikkujien oikeuksista.
 
Ajamisesta tässä oli kyse, jos sen kokee perseilyksi on kykenemätön auton rattiin jo henkisten omisaisuuksiena puolesta.
Höpöhöpö. Oikein mikään tässä tässä ketjussa esitetty tilanne ei ole ”ajamista”.

Kyseinen lainaamani viesti oli keskellä pakka-ajamista tai miksi asiaa kutsuttaneen. Tieliikennelaki ei tunne kyseistä mallia ollenkaan. Päin vastoin se kyllä kertoo miten pitää pyörälläkin ajaa. Kyse on siis puhtaasta perseilystä. Ainakin siinä tapauksessa että se haittaa muita.
 
Höpöhöpö. Oikein mikään tässä tässä ketjussa esitetty tilanne ei ole ”ajamista”.

Kyseinen lainaamani viesti oli keskellä pakka-ajamista tai miksi asiaa kutsuttaneen. Tieliikennelaki ei tunne kuseistä mallia ollenkaan. Kuse on siis puhtaasta perseilystä. Ainakin siinä tapauksessa että se haittaa muita.
Täytyisi laittaa lakiin se ja ohitusetäisyys kuten on lähes kaikissa Euroopan sivistyneissä maissa. Vai onko taas asia joka ei vaan toimi Suomessa?
 
No toinen on pikkasen tieliikennelain vastaista, toinen sitten ihan lainmukaista puuhaa. Eli ei tässä "ulinasta" ole kyse, vaan siitä että autoilijat ovat tuolla maanteillä suurimmalta osin täysin piittaamattomia muiden tielläliikkujien oikeuksista.
Tämä on täyttä soopaa. Siis sillon kun se pyörätien merkki on isketty niin siellä on ajettava.
 
Ei ole kyllä ihan valjennut, miten on parempi ohittaa pitkä ja kapea letka kuin rinnan ajava joukko, joka on paljon lyhyempi? Tuskin joukko pyöräilijöitä niin pahasti näkyvyyttä estää, jos on turvaväli autoilijalla kunnossa (eli voi havainnoida liikennettä pidemmälle) ja sijainti muutenkin turvallinen ohituksen kannalta.

^Ei siis moite viestiisi, vaan täydennys bensalenkkarisekopäille.

Niin, jos mutkaisella kylätiellä on 50 pyöräilijän porukka 5-10m turvaväleillä ja pitää ohittaa turvallisesti 1,5m etäisyydellä tilanteessa jossa pyöräilijällä tosiaan on oikeus ajaa kaistavälin keskellä, se on n. 250-500m letka. Väliin ei voi tulla koska turvaväli ei riitä autoilijalle. Mutta rinnakkain ajava puolet/ 2kolmasosaa lyhyempi pakka on ongelma vaikka ohittamiseen vaaditaan käytännössä kuitenkin se kaistanvaihto.

Mulla on hyvä ehdotus. Ajele rauhassa perässä sen pakan/jonon vauhtia, nauti maisemista ja kiireettömästä hetkestä elämässä. Jos tossa tilanteessa et joutuun jonkun 5min-vartin venttaileen riittävää ohituspaikkaa kasetti pettää, niin myy auto ja vie kortti laitokselle koska et ole kykeneväinen liikenteen sekaan. Älä kuitenkaan hanki fillaria, vaan mene julkisilla. Siellä on sitten kuski joka (yleensä) kestää liikenteen seassa.

Noin muuten, puolen kilometrin jonon ohitukseen 80 alueellakaan ei tartte kovin pitkää suoraa. Jos pidät lähdössä 50m. turvavälin ja kaistalle takaisin liittyessä sama, on ohituksen kesto vain 600m. 80kmh vrt pyöräjonon 30km/h ei tartte kun puolisen minuuttia suoraa jossa varmasti ei ole vastaantulijoita että pääsee ohi.
 
Viimeksi muokattu:


Tässä on videot spandexpyöräilijän näkökulmasta. Harva tätä asiaa näinpäin ajattelee näkevänsä.
 
Ei ole vaan harkintaa käyttäen voi vaihtaa turvalliselle jollei pyöriä ole erikseen sieltä kielletty.
Ei voi vaihtaa. Sen pitää olla turvallisempaa reitin tai muun vastaavan syyn takia. Pelkkä asian kokeminen turvallisemmaksi ei riitä.

Lisäksi turvallisempaa ei ole se että saat ajaa lujempaa itse.
 
Ei voi vaihtaa. Sen pitää olla turvallisempaa reitin tai muun vastaavan syyn takia. Pelkkä asian kokeminen turvallisemmaksi ei riitä.

Lisäksi turvallisempaa ei ole se että saat ajaa lujempaa itse.
Voihan, laki on täysin selvä. Turvallisempi koetaan turvallisemmaksi, kumma juttu.
 
Täysin höpöhöpöpaskaa. Laki on tosiaan täysin selvä. Mutta ei silti sinulle.
Siinä jätetään tulkinta tien käyttäjälle. Et tule saamaan polisiia puolellesesi jollei siitä pyöräilystä ole merkittävää haittaa muille tien käyttäjille. Ja ei, hupiajelusi viivästyminen minuutilla ei ole merkittävä haitta.
 
Ei ole vaan harkintaa käyttäen voi vaihtaa turvalliselle jollei pyöriä ole erikseen sieltä kielletty.

Ja juuri näin. Teillä jossa ei saa pyöräillä on kieltomerkki, tai kuten uudessa tieliikennelaissa tuli, miniminopeusrajoutus. Ja toki moottoritiet. Muuten siellä voi fillaroida ja ottaa sen ajolinjan omalla kaistallaan kun parhaaksi näkee. Autoille sitten on ne väistämissäännöt vielä erikseen. Mitä toki jokainen kortin saanut (ellei ole täysin liikenteeseen kelpaamaton yksilö) noudattaa aina kaikkien turvallisuus edellä.
 
Ymmärrän oikein hyvin: Käytät virheellistä termiä jotta voit perustella että se olisi erityisesti autoja varten tehty, mikä ei pidä paikkaansa.
Eli et ymmärtänyt.
Suurimmassa osassa pyöräilijöiden käyttämiä pienempiä teitä, ei ole mitään piennarta tai se on niin kapea, ettei sillä voi yksinkertaisesti ajaa. Otetaan nyt esimerkiksi pk-seudulla hyvin suosittu pyöräilijöiden käyttämä Porkkalantie:
Tätä nimenomaan tarkoitin, huolimattomasti kirjoitettu. Olisi pitänyt olla "Jos kaksi fillaria ajaa rinnakkain tiellä jossa ei ole mahdollista pysyä pientareen puolella"
Mikä tässä on lainhengen tai -kirjaimen tai edes maalaisjärjen vastaista?
Se mitä kirjoitit.
Edit. Lisätään linkki josta löytyy kohta: UUTTA: Yksisuuntaisella kadulla pyöräily voidaan sallia kahteen suuntaan
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom