Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Kyl se on vaikea miellyttää ihmisiä, kun noudattaa väistämis sääntöjä. Ajelin aamulla Töölönlahden suunnalta kohti Oodia ja katoin, että autoja tulee molemmin suunnin, joten pysähdyin hyvissä ajoin ennen suojatietä ja jalka maassa.

Toisesta suunnasta tuleva auto, jonka perässä muitakin pysähtyi antaakseen tietä, mutta toisesta suunnasta tuleva auto ei näyttäny edes hiljentävän, joten en lähteny liikkeelle. Tämä auto jatkoi matkaansa niin kuin tässä tilanteessa pitikin, jonka jälkeen pysähtynyt auto lähti myös liikkeelle ja tarjoili mulle kansainvälisiä käsimerkkejä suun soidessa. Auton allekko tässä olisi pitäny ajaa, että tuo kuski olisi ollut tyytyväinen?
Noi on liian tuttuja ja kiusallisia tilanteita.
Nykyään hyppään suosiolla fillarin selästä ja ryhdyn jalankulkijaksi. Tällöin tien ylistys menee sääntöjen mukaan ja eikä tilanteeseen jää enää mitään arvottavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Noi on tuttuja kiusallisen tilanteita.
Nykyään hyppään suosiolla fillarin selästä ja ryhdyn jalankulkijaksi. Tällöin tien ylistys menee sääntöjen mukaan ja eikä tilanteeseen jää enää mitään arvottavaa.

Sekin tosin tuottaa ihan riittävästi kiusallisia tilanteita, kun noin 99 %:ssa tapauksista auto hidastaa antaakseen tietä. Sitten kun alat jalkautumaan, niin kuljettaja katsoo että mitä ihmettä toi nyt alkaa hidastelemaan ja jossain tilanteissa jopa kaasuttaa pois ennen kuin ehdit alkaa ylittämään tietä.
 
Miten Lauttasaaren sillalla voi ajaa väärään suuntaan, kun pyörätiet ovat yksisuuntaiset sillan molemmin puolin. Luulisi nyt tiemerkinnätkin kertovan, että jos vastaan tulee väärin päin asfalttiin maalattu pyörän ikoni, että nyt ollaan väärällä puolella. Tyhmempi voisi myös arvailla, että pyörätiet myötäilevät ajoradan ajosuuntaa.

Siltahan peruskorjattiin muutama vuosi sitten ja autoilta poistettiin yksi ajorata jotta saatiin lisää tilaa pyöräilijöille ja kävelijöille.
Mikä tästä tekee yksisuuntaisen (tai "kaistan", kuten uutinen asian muotoili, kyseessä näyttää olevan pyörätie) ja kumpaan suuntaan maalattujen pyöräikonien perusteella tulisi ajaa?

Bonuskysymys: onko kuvassa näkyvä etummainen pysäköintikieltomerkki poistettu käytöstä, vai onko joku yrittänyt tehdä siitä maalarinteipillä pysähtymiskiellon? :think:
 
Viimeksi muokattu:
Turha linkittää noita yli 10 vuotta vanhoja street view -kuvia ja yrittää niillä perustella jotain tähän päivään pätevää :facepalm:

Ongelma tuolla on varmaan se, että Ruoholahdesta moni tulee Porkkalankadun eteläpuolta Lauttasaareen päin. Silloin pitäisi ennen siltaa siirtyä kuusikaistaisen Porkkalankadun toiselle puolelle -> houkutus jatkaa suoraan vastakarvaan on aika suuri.

Harvoin kyllä muilta tienkäyttäjiltä kuin spandekseilta kuulee yhtä naurettavia selityksiä kuin, että "kaistoja ajetaan väärään suuntaan, kun ei ole selvästi merkitty, miten oikeaan suuntaan meneville kaistoille pääsee/pitäisi ajaa." Kuinkahan autoilijoilta menisi sama meriselitys läpi vasenta kaistaa muita päin ajamisen syyksi.
Tällainen kommentti on ymmärrettävä jos ei ole koskaan tutustunut kotimaiseen kaupunkipyöräilyinfraan pyörän selässä.
 
Miten Lauttasaaren sillalla voi ajaa väärään suuntaan, kun pyörätiet ovat yksisuuntaiset sillan molemmin puolin. Luulisi nyt tiemerkinnätkin kertovan, että jos vastaan tulee väärin päin asfalttiin maalattu pyörän ikoni, että nyt ollaan väärällä puolella. Tyhmempi voisi myös arvailla, että pyörätiet myötäilevät ajoradan ajosuuntaa.

Siltahan peruskorjattiin muutama vuosi sitten ja autoilta poistettiin yksi ajorata jotta saatiin lisää tilaa pyöräilijöille ja kävelijöille.
Itse ajan aina pyörällä välittämättä mistään pyöränkuvamerkin suunnista.
 
Mikä tästä tekee yksisuuntaisen (tai "kaistan", kuten uutinen asian muotoili, kyseessä näyttää olevan pyörätie) ja kumpaan suuntaan maalattujen pyöräikonien perusteella tulisi ajaa?

Bonuskysymys: onko kuvassa näkyvä etummainen pysäköintikieltomerkki poistettu käytöstä, vai onko joku yrittänyt tehdä siitä maalarinteipillä pysähtymiskiellon? :think:
Kuva otettu elokuussa 2011 :facepalm:

Löytäisitkö pätemisellesi yhtään vielä vanhempaa kuvaa kuin 11 vuoden takaa?
 
Nämä uuden lainsäädännön mukaiset "lähtökohtaisesti yksisuuntaiset pyörätiet" ovat kyllä melkoista kakkelia useimmissa paikoissa, eikä tilannetta helpota näissä keskusteluissa, että siirtymäaika kaksisuuntaisten merkkaamiselle kestää vuoteen 2027 saakka.

Tyypillistä pyöräily-yhdistysten agitoimaa hapatusta, jotka lähinnä ahdistavat ja haittaavat liikkumista. Ei hirveästi kinostele odotella liikennevaloissa odottamassa, että pääsee toiselle puolelle ajorataa ajamaan saman pätkän ns. oikeaa puolta, kun sen odottelun aikana olisit suoraan ajamalla käytännössä jo perillä.
 
Turha linkittää noita yli 10 vuotta vanhoja street view -kuvia ja yrittää niillä perustella jotain tähän päivään pätevää :facepalm:
Kuva otettu elokuussa 2011 :facepalm:

Löytäisitkö pätemisellesi yhtään vielä vanhempaa kuvaa kuin 11 vuoden takaa?
Yritättekö pätemisellänne sanoa, että siltaa remontoidaan liikennejärjestelyjä täysin vaihten jo toista kertaa 11 vuoden sisällä, mutta kumpikaan ei kuitenkaan kykene kertomaan, minkälaiset pyörätiet paikalla sitten tällä hetkellä on? :facepalm:

Ja vaikka kuva olisi kuinka vanha, pyörätie-maalauksen suunnasta ei voi alkaa päättelemään mitään pyörätien yksisuuntaisuudesta, mikä oli silleen niinku se pointti tässä.
 
Tuo että pyörätiet voivat olla yksisuuntaisia tai kaksisuuntaisia tuntuu olevan monelle täysi mysteeri, tuntuu että hyvin moni ajattelee että pyörätiellä saa ajaa aina molempiin suuntiin. Muutenkin kyllä monesti tuntuu että sekä kävelijöillä, pyöräilijöillä että autoilijoilla on liikennesäännöt hakusessa. Toisaalta, en ihmettele tuotakaan yhtään, onhan muutamat säännöt vähän hankalia ja kun noita on muutamaan kertaan vähän viilailtukin vuosien varrella.

Mielestäni noita eri tienkäyttäjien väistämissääntöjä sun muita pitäisi vähän yhtenäistää ja selkiyttää ja ihan peruskoulussa voisi olla joku liikenneaiheinen oppiaine (tai sopisi vaikka "yleinen elämässä selviytyminen" -oppiaineeksi sulakkeen vaihdon sun muiden kanssa).
 
Takavalohan on ollut pakollinen pyörissä jo kahden vuoden ajan. Onko minulla, no ei tietenkään.
 
Nämä uuden lainsäädännön mukaiset "lähtökohtaisesti yksisuuntaiset pyörätiet" ovat kyllä melkoista kakkelia useimmissa paikoissa, eikä tilannetta helpota näissä keskusteluissa, että siirtymäaika kaksisuuntaisten merkkaamiselle kestää vuoteen 2027 saakka.

Tyypillistä pyöräily-yhdistysten agitoimaa hapatusta, jotka lähinnä ahdistavat ja haittaavat liikkumista. Ei hirveästi kinostele odotella liikennevaloissa odottamassa, että pääsee toiselle puolelle ajorataa ajamaan saman pätkän ns. oikeaa puolta, kun sen odottelun aikana olisit suoraan ajamalla käytännössä jo perillä.
Laki ei edelleenkään missään kohtaa kiellä ajamasta pyörätietä, jota ei ole merkitty kaksisuuntaisella lisäkilvellä, ihan mihin suuntaan sattuu huvittamaan. Lisäkilpi vaikuttaa lain mukaan ainoastaan vasemmalla puolella kulkusuuntaan olevan pyörätien käytön pakollisuuteen. Pyöräily-yhdistysten (ja jopa liikenneviraston) väitteet yksisuuntaisuudesta eivät perustu lakiin, vaan toiveisiin siitä, mitä lakiin olisi pitänyt säätää, mutta eipäs ole säädetty.
 
Yritättekö pätemisellänne sanoa, että siltaa remontoidaan liikennejärjestelyjä täysin vaihten jo toista kertaa 11 vuoden sisällä, mutta kumpikaan ei kuitenkaan kykene kertomaan, minkälaiset pyörätiet paikalla sitten tällä hetkellä on? :facepalm:

Ja vaikka kuva olisi kuinka vanha, pyörätie-maalauksen suunnasta ei voi alkaa päättelemään mitään pyörätien yksisuuntaisuudesta, mikä oli silleen niinku se pointti tässä.

Siinäpä havainnekuva tämänhetkisestä tilanteesta. Molemmin puolin siltaa menee ajoradan suuntainen 2,5 metriä leveä yksisuuntainen pyörätie. Ilmeisesti asian googlaaminen on haastava teko, koska tukeudutaan 11 vuotta vanhoihin kuviin ja pädetään niillä sitten internetin foorumeilla.

Koko sillan remontti valmistui joulukuussa 2020. Nyt ilmeisesti sitten tehdää Lauttasaaren pään töitä. Salmisaaren pää on ollut mullin mallin jo tovin uusien rakennushankkeiden myötä.
 
Tuo että pyörätiet voivat olla yksisuuntaisia tai kaksisuuntaisia tuntuu olevan monelle täysi mysteeri, tuntuu että hyvin moni ajattelee että pyörätiellä saa ajaa aina molempiin suuntiin. Muutenkin kyllä monesti tuntuu että sekä kävelijöillä, pyöräilijöillä että autoilijoilla on liikennesäännöt hakusessa. Toisaalta, en ihmettele tuotakaan yhtään, onhan muutamat säännöt vähän hankalia ja kun noita on muutamaan kertaan vähän viilailtukin vuosien varrella.
Pyörätiet muuttuivat "lähtökohtaisesti yksisuuntaisiksi" vasta uudessa tieliikennelaissa 1.6.2020. Siihen saakka ne ovat olleet käytännössä aina kaksisuuntaisia paikallisista suosituksista huolimatta (edit. Ja kuten tuossa pari viestiä aiemmin Antti Alien kommentoi, taitavat olla sitä hyvin pitkälti edelleenkin). Pyörätiet voivat toki edelleen olla kaksisuuntaisia, mutta ne pitää silloin merkitä erillisellä lisäkilvellä. Siirtymäaika kilpien asentamiseksi jatkuu vuoteen 2027 saakka, joten tulkinta siitä mikä on yksisuuntainen ja mikä kaksisuuntainen, taitaa olla ainakin sinne saakka melkoisen löyhä. Ei siis ihmekään, että väki on sekaisin.

UUTTA: Jos pyörätie on kulkusuuntaasi nähden tien vasemmalla puolella, voit ajaa myös ajoradalla tai pientareella, jos se on turvallisempaa kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi.
UUTTA: Pyörätie on lähtökohtaisesti yksisuuntainen. Jos pyörätie on kaksisuuntainen, se merkitään lisäkilvellä (kuvassa). Lisäkilpien asentamisen siirtymäaika kestää 1.6.2027 saakka.

1655279074767.png
Mielestäni noita eri tienkäyttäjien väistämissääntöjä sun muita pitäisi vähän yhtenäistää ja selkiyttää ja ihan peruskoulussa voisi olla joku liikenneaiheinen oppiaine (tai sopisi vaikka "yleinen elämässä selviytyminen" -oppiaineeksi sulakkeen vaihdon sun muiden kanssa).
Väistämissäännöissä ei ole mielestäni hirveästi korjattavaa tai selkiytettävää. Perehdytystä ja pr-kampanjointia aiheesta pitäisi sen sijaan lisätä merkittävästi. Peruskouluissa noita on kyllä käyty läpi ainakin omille muksuille ja hyvä niin, mutta ei se pitkälle riitä. Ja vanhempi väki se vasta onkin ongelma, kun muistelevat ajaessaan jotain 80-luvun toimintamalleja.
 
Tuo että pyörätiet voivat olla yksisuuntaisia tai kaksisuuntaisia tuntuu olevan monelle täysi mysteeri, tuntuu että hyvin moni ajattelee että pyörätiellä saa ajaa aina molempiin suuntiin. Muutenkin kyllä monesti tuntuu että sekä kävelijöillä, pyöräilijöillä että autoilijoilla on liikennesäännöt hakusessa. Toisaalta, en ihmettele tuotakaan yhtään, onhan muutamat säännöt vähän hankalia ja kun noita on muutamaan kertaan vähän viilailtukin vuosien varrella.

Mielestäni noita eri tienkäyttäjien väistämissääntöjä sun muita pitäisi vähän yhtenäistää ja selkiyttää ja ihan peruskoulussa voisi olla joku liikenneaiheinen oppiaine (tai sopisi vaikka "yleinen elämässä selviytyminen" -oppiaineeksi sulakkeen vaihdon sun muiden kanssa).
En yhtään ihmettele, jos pyöräillessä menee välillä suunnat sekaisin, koska Suomessa on niin huono pyöräilyinfra. Autolla voit käytännössä lähteä ummikkona uuteen paikkaan ja lennosta silmäillä niitä liikennemerkkejä, kun taas fillarin selässä on välillä vähän mystisempi olo puutteellisten merkintöjen ja yllättäen päättyvien pyöräteiden kanssa.

Jossain Helsingin keskustassa en ikinä nauti pyöräilystä, koska se on lähinnä joku välttämätön paha, joka on väkisin survottu muiden väliin. Paljon autoilevanakin toivon, että keskustasta saadaan enemmän alueita suljettua yleiseltä autoliikenteeltä.

edit. No tossa Kautiumin viestissä tulikin itselleni uutta ja hyödyllistä tietoa noista yksi- ja kaksisuuntaisista
 
Yritättekö pätemisellänne sanoa, että siltaa remontoidaan liikennejärjestelyjä täysin vaihten jo toista kertaa 11 vuoden sisällä, mutta kumpikaan ei kuitenkaan kykene kertomaan, minkälaiset pyörätiet paikalla sitten tällä hetkellä on? :facepalm:

Ja vaikka kuva olisi kuinka vanha, pyörätie-maalauksen suunnasta ei voi alkaa päättelemään mitään pyörätien yksisuuntaisuudesta, mikä oli silleen niinku se pointti tässä.
En ymmärrä mitä yrität selittää.

Sillan viimeisin iso remontti valmistui 1,5 vuotta sitten. Sitä edellisestä on varmasti enemmän kuin 11 vuotta.

Tuoreita kuvia merkinnöistä en netistä löytänyt. Pitäisi mennä itse paikanpäälle katsomaan. Uskoisin että ajosuunnat on selvästi merkitty.
 

Siinäpä havainnekuva tämänhetkisestä tilanteesta. Molemmin puolin siltaa menee ajoradan suuntainen 2,5 metriä leveä pyörätie. Ilmeisesti asian googlaaminen on haastava teko, koska tukeudutaan 11 vuotta vanhoihin kuviin ja pädetään niillä sitten internetin foorumeilla.

Koko sillan remontti valmistui joulukuussa 2020. Nyt ilmeisesti sitten tehdää Lauttasaaren pään töitä. Salmisaaren pää on ollut mullin mallin jo tovin uusien rakennushankkeiden myötä.
Eli tälläkään hetkellä sillalla ei ole yksisuuntaisia pyöräteitä. Aiemminkin sillalla on ollut kummallakin puolella pyörätie, ja ainoana erona ihan hirveän vanhaan kuvaan on ollut jalkakäytävän ja pyörätien erottaminen toisistaan. Mitä ihmettä yrität oikein argumentoida?
 
En yhtään ihmettele, jos pyöräillessä menee välillä suunnat sekaisin, koska Suomessa on niin huono pyöräilyinfra. Autolla voit käytännössä lähteä ummikkona uuteen paikkaan ja lennosta silmäillä niitä liikennemerkkejä, kun taas fillarin selässä on välillä vähän mystisempi olo puutteellisten merkintöjen ja yllättäen päättyvien pyöräteiden kanssa.

Jossain Helsingin keskustassa en ikinä nauti pyöräilystä, koska se on lähinnä joku välttämätön paha, joka on väkisin survottu muiden väliin. Paljon autoilevanakin toivon, että keskustasta saadaan enemmän alueita suljettua yleiseltä autoliikenteeltä.
Itse en mene kaupungin keskustaan nauttimaan pyöräilystä, menen sinne asioimaan ja poistuun paikalta. Ikinä ei ole ollut ongelmia Helsingin keskustassa pyörällä asioidessa. Toisaalta en odotakkaan mitään suoraa kolmikaistaista pyörätietä suoraan keskustan kaupalle. Nautiskelupyöräily tehdään ihan muualla. Eikä ne autoilijatkaan keskustassa ajelusta nauti.
 
Tuo että pyörätiet voivat olla yksisuuntaisia tai kaksisuuntaisia tuntuu olevan monelle täysi mysteeri, tuntuu että hyvin moni ajattelee että pyörätiellä saa ajaa aina molempiin suuntiin. Muutenkin kyllä monesti tuntuu että sekä kävelijöillä, pyöräilijöillä että autoilijoilla on liikennesäännöt hakusessa. Toisaalta, en ihmettele tuotakaan yhtään, onhan muutamat säännöt vähän hankalia ja kun noita on muutamaan kertaan vähän viilailtukin vuosien varrella.
Pyörätiellä saa ajaa molempiin suuntiin aivan samalla tavalla kuin ajorataa saa ajaa molempiin suuntiin. Laki säätää pyörätien vain polkupyöräliikenteelle tarkoitetuksi tien osaksi, eikä mikään pyörätie-liikennemerkkiin liittyvä aseta mitään ehtoja pyörätien ajosuunnalle.
 
Itse en mene kaupungin keskustaan nauttimaan pyöräilystä, menen sinne asioimaan ja poistuun paikalta. Ikinä ei ole ollut ongelmia Helsingin keskustassa pyörällä asioidessa. Toisaalta en odotakkaan mitään suoraa kolmikaistaista pyörätietä suoraan keskustan kaupalle. Nautiskelupyöräily tehdään ihan muualla. Eikä ne autoilijatkaan keskutassa ajelusta nauti.
Ihan hyvä pointti. Vertailen takaraivossa kokemuksia jostain Berliinistä, jossa pyöräilyn voi ottaa nautintona ihan keskusta-alueillakin. Tietty sellaista ei ihan yhdessä yössä Helsinkiin ikinä saada.
 
Turha linkittää noita yli 10 vuotta vanhoja street view -kuvia ja yrittää niillä perustella jotain tähän päivään pätevää :facepalm:

Ongelma tuolla on varmaan se, että Ruoholahdesta moni tulee Porkkalankadun eteläpuolta Lauttasaareen päin. Silloin pitäisi ennen siltaa siirtyä kuusikaistaisen Porkkalankadun toiselle puolelle -> houkutus jatkaa suoraan vastakarvaan on aika suuri.


Tällainen kommentti on ymmärrettävä jos ei ole koskaan tutustunut kotimaiseen kaupunkipyöräilyinfraan pyörän selässä.
Eihän tuota kaupunkipyöräilyä tule harrastettua kuin noin 200 - 300 km viikossa.

Jos ihminen on todella niin idiootti, että käyttää tuollaista syynä tekosyynä tietoisiin vastakarvaan ajamisiin, vika ei ole infrassa.
 
Ihan hyvä pointti. Vertailen takaraivossa kokemuksia jostain Berliinistä, jossa pyöräilyn voi ottaa nautintona ihan keskusta-alueillakin. Tietty sellaista ei ihan yhdessä yössä Helsinkiin ikinä saada.
Tässähän se ongelma on keskustan rakennukset ja niiden väliin mahtuva tila. Sen sijaan, että aletaan vaikeuttamaan autoilua tai pyöräilyä voisimme rakentaa vaikka maantason yläpuolella kulkevia teitä ja tunneleita sinne. Näillä saataisiin tuplattua kapasiteetti helposti.
 
Turha linkittää noita yli 10 vuotta vanhoja street view -kuvia ja yrittää niillä perustella jotain tähän päivään pätevää :facepalm:

Ongelma tuolla on varmaan se, että Ruoholahdesta moni tulee Porkkalankadun eteläpuolta Lauttasaareen päin. Silloin pitäisi ennen siltaa siirtyä kuusikaistaisen Porkkalankadun toiselle puolelle -> houkutus jatkaa suoraan vastakarvaan on aika suuri.


Tällainen kommentti on ymmärrettävä jos ei ole koskaan tutustunut kotimaiseen kaupunkipyöräilyinfraan pyörän selässä.

Ruoholahden puolelta sillan voi alittaa Tammasaarenlaiturin tunnelin kautta, joten tässä tapauksessa se ei ole mikään ongelma.

Sen sijaan Lauttasaaren päädyssä vaihto pitää tehdä liikennevalojen kautta, joka hidastaa keskustaan päin menemistä mikäli tulee pohjoispuolelta (ja joutuisi vaihtamaan eteläpuolelle mikäli haluaa noudattaa ajateltuja ajosuuntia).

Eteläpuolta ajaminen keskustaan on myös vähän hankalampaa siinä mielessä että Tammasaarenlaiturille pääseminen on vähän hankalampaa (joka on tällä hetkellä helpoin reitti keskustaan kun Kaapelin ympäristössä on paljon tietöitä.
 
Taas yksi sankari jolla on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia:


ja toikin oli varmaan fillaristin mielestä jalankulkijoiden vika. Noi on kyllä tavan sankareita.

Itte tapasin viime viikolla yhen spandexin, jonka mielestä kaikki muut vaan on edessä ja tekevät asiat ihan väärin. Hää pahotti mielensä, kun ruohonleikkuri oli heitellyt vähän ruohoa(jos kaiken olisi kerännyt, niin ehkä just ja just kourallisen olisi saanut kasaan) pyörätielle(noin 5 metrin matkalle ja vajaan 50cm leveydelle, kvl taitaa olla jotain 2.5m leveä), hänen pyörästään olisi voinut mennä rengas sen ruohon takia. :facepalm: Jahka hepulta sain suunvuoron, niin ehdotin että vaihtaisi sellaseen pyörään, minkä renkaat kestää ajaa parin ruohonkorren ylitte.. Otti sen vittuiluna jostain syystä, tai siltä se ainakin vaikutti, sen verran alko paasaamaan hänen oikeuksistaan käyttää kevyenliikenteenväylää. Ihan koko vuodatusta en joutanu kuuntelemaan, kun piti duuneja jatkaa ja käynnistin koneen, niin husqun hurinaan peittyi loput vuodatuksesta. :)

Sitä en huomannu kattoa että meniköhän kyseinen ketjuterroristi valittamaan reilun 100m päässä oleville kuidunasentajille, heillä kun oli kaivuri kevlin päällä parkissa/kaivamassa, kun se kuitu vedetään siihen kevlin viereen. Tai ties vaikka olis törmänny siihen kaivuriin.. :rofl2:

Edit: Suurin osa varmaan noista spadekseista on ihan fiksuja tyyppejä, ainakin ne mihin itte oon törmänny. Mutta sitten on ne muutamat vauhkoojat kun pilaa koko porukan maineen.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä ei pidä ottaa minkäänlaisena puolustuksena pyöräilijän toiminnalle, joka oli aivan päätöntä, mutta moniko kävelisi tuolla tavalla keskelle autotietä? Vähän harmittaa, ettei jalankulkijaan näyttänyt osuvan pahemmin.
 
Tätä ei pidä ottaa minkäänlaisena puolustuksena pyöräilijän toiminnalle, joka oli aivan päätöntä, mutta moniko kävelisi tuolla tavalla keskelle autotietä? Vähän harmittaa, ettei jalankulkijaan näyttänyt osuvan pahemmin.

Harmittaa, että ketään ei sattunut? Tuo on oiva tapa opettaa ihmisiä käyttäytymään. Aivan kuten pikkulasten tukistaminen.
Laput silmille ja eteenpäin niin lujaa, kun sammakon reisistä pääsee... :hmm:
 
Tätä ei pidä ottaa minkäänlaisena puolustuksena pyöräilijän toiminnalle, joka oli aivan päätöntä, mutta moniko kävelisi tuolla tavalla keskelle autotietä? Vähän harmittaa, ettei jalankulkijaan näyttänyt osuvan pahemmin.

Kyllä aika valtava määrä kesätapahtumia ja festareita on sellaisia, joissa jonot ulottuvat autoteille. Mikä muuten saa spandexin aina etsimään syitä muista kuin pyötäilijöistä itsestään myös silloin kun vika on yksiselitteisesti pyöräilijässä? Vasta edellisellä toinen listaa 50 km lenkillä kokemia autoilijoiden virheitä puolustaessaan omia rikkomuksiaan ja nyt tämä.
 
Harmittaa, että ketään ei sattunut? Tuo on oiva tapa opettaa ihmisiä käyttäytymään. Aivan kuten pikkulasten tukistaminen.
Laput silmille ja eteenpäin niin lujaa, kun sammakon reisistä pääsee... :hmm:
Järjestyksenpito viranomaisten toimesta perustuu paljolti siihen, että asiakasta satutetaan, jos ei muuten usko. Sama on sallittua kenelle tahansa yleistä kiinniotto-oikeutta käyttäessä. Omituista moralisointia. Toisekseen, pyörään osunut aiheutti tilanteen ihan itse itselleen.

Kyllä aika valtava määrä kesätapahtumia ja festareita on sellaisia, joissa jonot ulottuvat autoteille. Mikä muuten saa spandexin aina etsimään syitä muista kuin pyötäilijöistä itsestään myös silloin kun vika on yksiselitteisesti pyöräilijässä? Vasta edellisellä toinen listaa 50 km lenkillä kokemia autoilijoiden virheitä puolustaessaan omia rikkomuksiaan ja nyt tämä.
En ole videossa esiintynyt pyöräilijä, enkä pyöräile väkijoukkojen läpi täyttä vauhtia, joten minulla ei ole tarvetta etsiä syyllistä itsestäni, vaan voin suhtautua asiaan objektiivisesti ja nähdä useampia syyllisiä. Sinäkin voisit, muttet jostain syystä suhtaudu.

En myöskään ole koskaan festareilla nähnyt väkijoukon kävelevän jalkakäytävällä ja yhtäkkiä taaksensa katsomatta siirtyvän takaa tulevan auton eteen muutoin tyhjälle ajoradalle. Niin tuossa nyt kävi, paitsi että kyseessä oli pyörätie ja pyöräilijä. Turha puhua aivan toisenlaisesta tilanteesta.
 
Järjestyksenpito viranomaisten toimesta perustuu paljolti siihen, että asiakasta satutetaan, jos ei muuten usko. Sama on sallittua kenelle tahansa yleistä kiinniotto-oikeutta käyttäessä. Omituista moralisointia.

Aivan... En ensimmäisellä katselukerralla havainnut, että kyseessä on kiinniotto tilanne. Ei kun hetkinen... En kyllä huomannut toisellakaan kertaa. Katsellaankohan me nyt samaa videota?

Toisekseen, pyörään osunut aiheutti tilanteen ihan itse itselleen.

Kävelemällä tien tukkineen jonon läpi ilman, että katseli taakseen siltä varalta, että sieltä tulee tuollainen lämpöhakeutuva ohjus aivan liian nopeasti tilanteeseen nähden. Minä syyttäisin kyllä enemmän tuota polkupyöräilijää tlanteesta.

Tässä meillä on malliesimerkki siitä, että minä kävelijänä olen jalankulkijan puolella tilanteessa ja sinä pyöräilijänä olet noiden uikkareissa ajelevien kaahareiden puolella...
 
Aivan... En ensimmäisellä katselukerralla havainnut, että kyseessä on kiinniotto tilanne. Ei kun hetkinen... En kyllä huomannut toisellakaan kertaa. Katsellaankohan me nyt samaa videota?
Emme varmaankaan katsele, kun sinä näit tukistettavan lapsen ja minä useamman aikuisen yhteistoimin aiheuttaman vaaratilanteen.

Kävelemällä tien tukkineen jonon läpi ilman, että katseli taakseen siltä varalta, että sieltä tulee tuollainen lämpöhakeutuva ohjus aivan liian nopeasti tilanteeseen nähden. Minä syyttäisin kyllä enemmän tuota polkupyöräilijää tlanteesta.
Niin, nyt palataan itse aiheeseen. Jos auto olisi ajanut pyöräilijäohjuksen n. 25 km/h nopeuteen nähden kaksinkertaista taajamanopeutta ja jalankulkija olisi taakseen katsomatta kävellyt ajoradalle, syyttäisikö kukaan autoilijaa?

Tässä meillä on malliesimerkki siitä, että minä kävelijänä olen jalankulkijan puolella tilanteessa ja sinä pyöräilijänä olet noiden uikkareissa ajelevien kaahareiden puolella...
Turhaan kategorisoit. Kuulun kumpaankin ja muihinkin liikenneryhmiin. Ja kuten jo kirjoitin, en missään nimessä puolusta pyöräilijän ratkaisua. Kuinka vaikeaa on nähdä kaikkien osapuolten tekemät eri virheet?
 
Emme varmaankaan katsele, kun sinä näit tukistettavan lapsen...

Muutako et jaksanut lukea tuosta viestistä?

Niin, nyt palataan itse aiheeseen. Jos auto olisi ajanut pyöräilijäohjuksen n. 25 km/h nopeuteen nähden kaksinkertaista taajamanopeutta ja jalankulkija olisi taakseen katsomatta kävellyt ajoradalle, syyttäisikö kukaan autoilijaa?
Turhaan kategorisoit. Kuulun kumpaankin ja muihinkin liikenneryhmiin. Ja kuten jo kirjoitin, en missään nimessä puolusta pyöräilijän ratkaisua. Kuinka vaikeaa on nähdä kaikkien osapuolten tekemät eri virheet?

Ensinnäkin vasemmalla oleva jalankulkija ei juurikaan ylittänyt keskiviivaa vaan lähinnä käveli sen päällä. Oikealla oleva henkilö seisoi pyörille vartulla väylällä, mutta ei liikkunut yhtään ennen törmäystä.
Ei kai autoilijakaan saa ajaa tiellä olevan ihmisen päälle vaikka kuinka kävelisi keskellä ajoväylää. En ainakaan minä ole sellaista pykälää vielä tieliikennelaista löytänyt.
 
En kyllä usko, että juuri yksikään tervejärkinen autoilija ajaisi päin väkijoukkoa oli kyse sitten mistä tahansa yleisötapahtumasta tai ruuhkasta jossa jalankulkijoita leviää myös tielle.

Näitä sankareita jotka jalankulkijoiden päin ajavat löytyy erityisesti kahdesta ryhmästä, spandekseista ja sähköpotkulautalijoista. Ensimmäiselle ryhmälle löytyy jostain syystä aina puolustajia tai muita venkoilijoita jotka yrittävät mitä idioottimaisilla aasinsilloilla kääntää syytä muiden niskoille. Ja tuntuu, että poikkeuksettanä nämä puolustelijat ovat foorumin ns. "ei ne välkyimmät osaajat". Hassua sinänsä.
 
Joskus tiellä on joku este. Normaali ihminen hidastaa silloin vauhtia, mutta ei teiden ritarit. Spandexit lisää vaan vauhtia silloin. Ei se harrastus voi noin vakava asia olla että ollaan valmiita vetämään mummojen, paappojen ja lasten päälle tuolla. Vauhti pitää sovittaa sellaiseksi että voi väistää jotain estettä.

Ei saatana pitääkö tätä ihan aikuisten oikeasti selittää aikuisille ihmisille. No ehkä spandexit ovatkin henkisesti vielä teinejä. :rofl:
 
Stadin kantakaupungissa autojen seassa ajavat pyöräilijät: yllättävän monelle on epäselvää, että ne samat väistämisvelvollisuudet tasa-arvoisissa risteyksissä koskevat niin pyöriä kuin autojakin. Viimeisen viikon aikana olisin voinut ainakin kaksi vasemmalta tulevaa pyöräilijää ottaa kylkeeni jos olisi kiinnostanut.
 
Niin valitettavaa kuin se onkin, etenkin kantakaupungissa tulee varmasti useammin vastaan tilanteita, joissa jalankulkijat harhautuvat hyvästä tai huonosta syystä pyörätielle kuin tilanteita, jolloin jalankulkija hoipertelee yllättäen auton eteen. Ainakin itse pyöräillessäni pidän todennäköisempänä, että ruuhkaisissa tilanteissa tuolla jossain edessä päin voi joku tulla eteen. Varsinkin tässä kun on varmasti etukäteen voinut havannoida, että vähän matkan päässä on ruuhkaa ja joku häröpallo minkä hyvänsä tapahtuman takia liikkeellä.
 
Joskus tiellä on joku este. Normaali ihminen hidastaa silloin vauhtia, mutta ei teiden ritarit. Spandexit lisää vaan vauhtia silloin. Ei se harrastus voi noin vakava asia olla että ollaan valmiita vetämään mummojen, paappojen ja lasten päälle tuolla. Vauhti pitää sovittaa sellaiseksi että voi väistää jotain estettä.

Ei saatana pitääkö tätä ihan aikuisten oikeasti selittää aikuisille ihmisille. No ehkä spandexit ovatkin henkisesti vielä teinejä. :rofl:
Ymmärrätkö että ne spandexit jalassa voi ajaa myös liikennesääntöjen mukaan ja muut huomioiden? Kovasti on porukalla yksi vaatekappale mennyt ihon alle.

Tuolla videon pyöräilijällä oli aivan väärä tilannenopeus.
 
Ymmärrätkö että ne spandexit jalassa voi ajaa myös liikennesääntöjen mukaan ja muut huomioiden? Kovasti on porukalla yksi vaatekappale mennyt ihon alle.

Tuolla videon pyöräilijällä oli aivan väärä tilannenopeus.
Tilannenopeus on juuri se konsepti mikä pyöräilijöillä on aivan täydellisesti hukassa. Se paljastuu tämänkin ketjun kommenteista täysin. Autolla on miljardi tilannetta maailmassa jossa ei voi vain ajaa rajoitusta tai "normaalia vauhtia". Tämä koskee täysin myös pyöräilijöitä. Lisäksi välineenä pyörä on sellainen jolla on vielä paljon helpompi mukauttaa tilannenopeutta ja kierrellä esteitä moneen muuhun kulkuneuvoon.

Tuo alkuperäisen videon postanneen kommentti "tiivistää" mainiosti asian: "Taas yksi sankari jolla on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia". On miljardi tilannetta missä pyörälläkin kuuluu edetä mateluvauhtia. Ihan niin kuin kaIkilla liikennevälineillä kaikialla. Mikään asia maailmassa ei ole vain pyöräilijöitä varten niin kuin yllättävän iso joukko ääliöitä luulee.
 
Ymmärrätkö että ne spandexit jalassa voi ajaa myös liikennesääntöjen mukaan ja muut huomioiden? Kovasti on porukalla yksi vaatekappale mennyt ihon alle.

Tuolla videon pyöräilijällä oli aivan väärä tilannenopeus.

Harva spandexi kuitenkaan niin tekee. Normaalit pyöräilijät kylläkin, mutta spandexit yleensä vetää kyllä surutta lasten sun muiden päälle. Kun se on niin vaikeeta sovittaa nopeus muuhun liikenteeseen.

En ole ikinä kolaroinut fillarilla. Yksi syy tähän on se että en vedä luurit korvilla tuhatta ja sataa yleisillä teillä. Harrastuspaikat on erikseen. Yleiset tiet eivät ole niitä.
 
Ylitän kadun suojatietä. Toisella puolelle on yhdistetty KLV. Joskus siihen on maalattu suojatie (jota harva pyöräilijä huomaa) joskus ei. Enpä pykälää löytänyt, jatkuuko suojatie myös kelvin yli vaikkeisitä malattu olisikaan?
 
En ihan ymmärtänyt kysymystä, mutta 1.6.2022 jälkeen uuden tieliikennelain mukaisten merkintöjen ja liikennemerkkien pitäisi olla paikallaan. Täältä etsimään sopiva skenaario:

 
Ylitän kadun suojatietä. Toisella puolelle on yhdistetty KLV. Joskus siihen on maalattu suojatie (jota harva pyöräilijä huomaa) joskus ei. Enpä pykälää löytänyt, jatkuuko suojatie myös kelvin yli vaikkeisitä malattu olisikaan?
Nykyisen tieliikennelain mukaan ei ole klv:tä enää, yhdistettyjä jalkakäytäviä ja pyöräteitä on, mutta yhtäkaikki en tiedä mitä tarkoittaa 'kelvin yli'. Siis ajoradan yli, vai että jatkuuko suojatie pidemmällekin, sen yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien ylikin? Eli että suojatieltä tulevalla olisi 'etukävelyoikeus' pyörään nähden siellä yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä? Ei taida mennä tuolle tasolle suojatiesäännöt.

Jos se toisella puolella oleva väylä olisi eroteltu pyörätie, niin sitten kenties sen yli voisi olla erikseen merkitty suojatie. Kuten ensimmäisessä kuvassa täällä: Suojatie . Sehän tässä on kun entiset yhdistetyt klv:t aiheuttaa epäselvyyksiä, jos pyörätiet olisi kautta linjan eroteltu, olisi pelisäännöt mahdollista esittää selkeämmin.
 
Viimeksi muokattu:
Harva spandexi kuitenkaan niin tekee. Normaalit pyöräilijät kylläkin, mutta spandexit yleensä vetää kyllä surutta lasten sun muiden päälle. Kun se on niin vaikeeta sovittaa nopeus muuhun liikenteeseen.

En ole ikinä kolaroinut fillarilla. Yksi syy tähän on se että en vedä luurit korvilla tuhatta ja sataa yleisillä teillä. Harrastuspaikat on erikseen. Yleiset tiet eivät ole niitä.

Itse ajan lenkit aina "spandeksit" jalassa, enkä ole joutunut vaaratilanteisiin jalankulkijoiden kanssa. Pikkulasten ja koirien kohdalla hidastan selvästi ja keskustassa (missä en mielellään edes aja), osaan ajaa rauhassa.

Pari kertaa on tänä kesänä pyöräbaanan yli kääntyvä autoilija meinannut tulla päälle, kun ei ole osannut kääntää päätään. Onneksi itse olen aina ollut näissä hereillä.

Jos kuuntelen musiikkia lenkillä, kuuloke on vain oikeassa korvassa.

Eniten tänä kesänä olen nähnyt perseilyä liikenteessä sähköpotkulautailijoilta.
Mun puolesta nuo vuokralaudat varsinkin voisi viedä paaliin.
 
Eli että suojatieltä tulevalla olisi 'etukävelyoikeus' pyörään nähden siellä yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä? Ei taida mennä tuolle tasolle suojatiesäännöt.

Tätä juuri tarkoitin ja noin epäilinkin, että ei jatku jos ei ole maalausta. Turussa sekä on että ei ole. Useimmiten puoliksi pois kuluneita, joten on onko vai ei, ota siitä selvää. Kiitos vastauksesta.
 
Tätä ei pidä ottaa minkäänlaisena puolustuksena pyöräilijän toiminnalle, joka oli aivan päätöntä, mutta moniko kävelisi tuolla tavalla keskelle autotietä? Vähän harmittaa, ettei jalankulkijaan näyttänyt osuvan pahemmin.
Kun katsoo pyöräilijän ajolinjaa ennen törmäystä niin tahallaan tämä ajaa ihmisjoukkoon, hiljentämättä. Itseä harmittaa että toisten kimppuun käynyt ei pahemmin loukkaantunut ja päälle ajetutkaan eivät antaneet fyysistä palautetta vatipäälle.
 
Järjestyksenpito viranomaisten toimesta perustuu paljolti siihen, että asiakasta satutetaan, jos ei muuten usko. Sama on sallittua kenelle tahansa yleistä kiinniotto-oikeutta käyttäessä. Omituista moralisointia. Toisekseen, pyörään osunut aiheutti tilanteen ihan itse itselleen.


En ole videossa esiintynyt pyöräilijä, enkä pyöräile väkijoukkojen läpi täyttä vauhtia, joten minulla ei ole tarvetta etsiä syyllistä itsestäni, vaan voin suhtautua asiaan objektiivisesti ja nähdä useampia syyllisiä. Sinäkin voisit, muttet jostain syystä suhtaudu.

En myöskään ole koskaan festareilla nähnyt väkijoukon kävelevän jalkakäytävällä ja yhtäkkiä taaksensa katsomatta siirtyvän takaa tulevan auton eteen muutoin tyhjälle ajoradalle. Niin tuossa nyt kävi, paitsi että kyseessä oli pyörätie ja pyöräilijä. Turha puhua aivan toisenlaisesta tilanteesta.
Kyllä minä ainakin olen moisiin törmännyt. En kirjaimellisesti törmännyt, koska osaan useinmiten sovittaa toimintani tilanteeseen. Nähdäkseni videossa ei edes käynyt niin, että kukaan olisi yht'äkkiä siirtynyt fillareille pyhitetylle kaistalle. Se jengi oli jo siinä. Sitä taas sattuu jokaisen suuremman yleisötapahtuman ympäristössä, jokaisen ajokaistan osalta.
Se, että vastaavaa ei tapahtu autojen kanssa, johtuu siitä, että autoilijat harvemmin vetää laput silmillä "Minä olen oikeassa!" -asenteella väkijoukkoon. Poislukien se vappuna Espalla ajellut sankari ja kaltaisensa. Tilanteen osapuolien onneksi tuolla sankarilla ei ollut alla tonniluokan ajoneuvo. Muuta eroa en siihen Espan vappuajelijan toimintaan näekään.
 
Tätä juuri tarkoitin ja noin epäilinkin, että ei jatku jos ei ole maalausta. Turussa sekä on että ei ole. Useimmiten puoliksi pois kuluneita, joten on onko vai ei, ota siitä selvää. Kiitos vastauksesta.
Turussa likennemerkit nyt ovat muutenkin suuntaa antavia, koska sielllä niiden laittamisessa on vielä vähemmän logiikkaa kuin keskimääräisen suomalaisen tietyömaan rajoitusmerkeissä jonka heikosti koulutettu tiemestari on keksinyt pystyttää.

Turussa pyörätien jatkeeksi merkataan edelleen yleisesti ylitykset, joissa pyörätie ylittää ajoradan risteyksen ulkopuolella. Siis silloin kun pyörä on väistämisvelvollinen.

Turussa umpikujat merkataan kielletty ajosuunta -merkillä, lisättynä ei koske tontille ajoa lisäkilvellä.

Keskellä pyörätietä on usein pystytetty umpikujan merkki, vaikka pyörätie jatkuu normaalisti ja on jopa osa suurempaa pyörätieverkostoa. Sillä tarkoitetaan Turussa, että moottoriajoneuvolla ajo kielletty, koskee läpiajoa.

Lukuisia muitakin erikoisuuksia Turun liikennemerkeistä löytyy, vaikuttaa että kun halutaan jotain liikenteelle kertoa, laitetaan merkki joka sattuu olemaan silloin käsillä.
 
Ylitän kadun suojatietä. Toisella puolelle on yhdistetty KLV. Joskus siihen on maalattu suojatie (jota harva pyöräilijä huomaa) joskus ei. Enpä pykälää löytänyt, jatkuuko suojatie myös kelvin yli vaikkeisitä malattu olisikaan?
Ei jatku. Jalankulkijaa koskee pyörätielle mennessään (oli se sitten yhdistetty jalkakäytävään tai ei) tasan sama väistämisvelvollisuus kuin ajoradalle mennessä. Siis tasan sama sillä tasolla, että laki säätää ensin velvoitteen jalankulkijalle ajoradalle mennessä ja sitten toteaa, että ajorataan rinnastetaan tässä myös pyörätie. Suojatiellä jalankulkijalle annetaan esteetön kulku; ilman suojatietä jalankulkija väistää.

Tieliikennelain 3:16 §
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom