Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Miten voi olla pyörällä niin vaikea noudattaa liikennesääntöjä kun pitää ajaa jalkakäytävällä vaikka ajorata on vieressä? Sama koskee myös sähköpotkulautoja.
 
Viimeisimmässä casessa puolustusvoimilla oli kai informaatio että koko alue on käytettävissä mutta eikös sinne joku sitten mene pyöräilemään kalustonäyttelyyn ja pahoittamaan ahtaan mielensä... :(

Tänä keväänä meidän suunnalla on liikkunut todella vähän maantiepyöräilijöiden letkoja ja nekin havaitut ovat osanneet ryhmittyä niin kuin pitääkin. Onkohan aiempien vuosien "tosi" harrastajat siirtyneet lätkimään padelia kun eivät enää ole liikenteessä vai onko nyt alla sähköllä tehostetut läskipyörät joilla terrorisoidaan ja pahoitetaan omaa mieltä ulkoilureiteillä?
 
Mikä on spendex?
Markkinonti segmentti joka panostaa rahallisesti harrastukseen enemmän kuin esim. purjeveneilijä tai kilpamoottoripyöräilijä kauden aikana. Kotimainen käännös "spandex" sisältää myös uhriutumisen ja nillittämisen somessa.
Spandex:n tapaa paitsi satulanselästä usein myös lähikaupasta ostamassa klossikengät jalassa urheilujuomia. Spandex kuten myös vegaani julistavat omaa näkemystään asioista joka tilanteessa ja kaikille.
Spandexin kanssa pyöräilystä ei keskustella vaan väitellään, ainoastaan spandex on oikeassa.:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Pienen pieni pätkä pyörätietä oli ehkä osan päivästä tukittuna ton lippujuhlaparaatin takia. Normaali aikuinen ihminen kohauttaisi olkapäitä ja jatkaisi elämäänsä normaalisti. Toiset vetää elämänsä suurimmat itkupotkut somessa. Tasan ei mene nallekarkit. :cool:
 
Pienen pieni pätkä pyörätietä oli ehkä osan päivästä tukittuna ton lippujuhlaparaatin takia. Normaali aikuinen ihminen kohauttaisi olkapäitä ja jatkaisi elämäänsä normaalisti. Toiset vetää elämänsä suurimmat itkupotkut somessa. Tasan ei mene nallekarkit. :cool:

Menee kadenssit ja sykkeet ihan pieleen kun hidastaa. Sama juttu kun on talvella hiihtoladulla lapsia tiellä siellä hidastamassa.
 
Pienen pieni pätkä pyörätietä oli ehkä osan päivästä tukittuna ton lippujuhlaparaatin takia. Normaali aikuinen ihminen kohauttaisi olkapäitä ja jatkaisi elämäänsä normaalisti. Toiset vetää elämänsä suurimmat itkupotkut somessa. Tasan ei mene nallekarkit. :cool:

Onhan se hienoa, että jotkut jaksaa nähdä vaivaa pyöräilyinfran kehittämisen suhteen. Eipä tuolla kuntien byrokratiassa mikään menisi eteenpäin, jos ei pientä painetta olisi kansalaisilta. Aika paljon on vielä matkaa jäljellä, kun suurin osa Suomen "pyöräteistä" on vain jalkakäytäviä, joiden päähän on lisätty sininen liikennemerkki jalankulkijan ja pyörän kuvalla.
 
Markkinonti segmentti joka panostaa rahallisesti harrastukseen enemmän kuin esim. purjeveneilijä tai kilpamoottoripyöräilijä kauden aikana. Kotimainen käännös "spandex" sisältää myös uhriutumisen ja nillittämisen somessa.
Spandex:n tapaa paitsi satulanselästä usein myös lähikaupasta ostamassa klossikengät jalassa urheilujuomia. Spandex kuten myös vegaani julistavat omaa näkemystään asioista joka tilanteessa ja kaikille.
Spandexin kanssa pyöräilystä ei keskustella vaan väitellään, ainoastaan spandex on oikeassa.:cool:

"spandex" ei ole mikään "mamil"-sanan käännös vaan typerä haukkumasana, joka kertoo käyttäjästään enemmän kuin haukuttavasta.

MAMIL sen sijaan on neutraali sana jolla ei ole negatiivista konnotaatiota.
 
Jalankulkijan paikka on pyörätiellä oikeassa tai vasemmassa reunassa, ajoradalla yleensä vasemmalla pientareella tai reunassa, mutta oikealla jos se paremmin sopii, ja jalkakäytävällä saa sekoilla miten tykkää.

Edelleenkin " Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa. "

Ei se nyt ihan noin fantasia-pizza ole, että valitse vapaasti
 
Onhan se hienoa, että jotkut jaksaa nähdä vaivaa pyöräilyinfran kehittämisen suhteen. Eipä tuolla kuntien byrokratiassa mikään menisi eteenpäin, jos ei pientä painetta olisi kansalaisilta. Aika paljon on vielä matkaa jäljellä, kun suurin osa Suomen "pyöräteistä" on vain jalkakäytäviä, joiden päähän on lisätty sininen liikennemerkki jalankulkijan ja pyörän kuvalla.

Mitä infran kehittämistä se on että vetää itkupotkut kun lippujuhlapäivän ajan on pieni pätkä pyörätietä tukossa? Niin on autoilijoillakin milloin mikäkin tie tukossa hetkellisesti, mutta eipä ketään kiinnosta ruveta somessa meuhkaamaan. Nämä spandexit tosin meuhkaavat koko ajan pikkuasioista. Elämässä välillä tulee pettymyksiä. Aikuisen ihmisen tulisi nämä handlata kyllä paremmin kuin ala-asteikäisen tavoin.

Kyllä itsekin näin kesäisin pyöräilen. En toki spandexeissa ja en oleta että koko tie on ainoastaan mun käytössä. Näin niin kuin aikuisesti pyöräilen. :thumbsup:
 
Edelleenkin " Ajoradalla jalankulkijan on käytettävä sen vasenta reunaa, jollei oikean reunan käyttäminen ole kulkureitin tai muun syyn vuoksi turvallisempaa. Polkupyörää tai mopoa taluttava saa kuitenkin käyttää ajoradan oikeaa reunaa. "

Ei se nyt ihan noin fantasia-pizza ole, että valitse vapaasti
Niin. Sinulta taisi nyt mennä ohi se pointti, että tie != ajorata. Myös mm. jalkakäytävä on tie. Samoin pyörätie, jolla jalankulkija saa valita reunan aivan vapaasti, kunhan pysyy siellä reunassa.
 
Jos nyt pysytään asiassa, niin jalankulkijan pitää kulkea väylän reunassa, näin sanoo tieliikennelaki.

Tällöin ohittamiseen ei tarvita enää mitään lisäjärjestelyjä kuten varoitusmerkkejä.
Ehkä. Kantsii kertoa myös mistä "väylästä" on puhe, niin lukijat ei lähde netti ohjeiden mukaan vänkään ihan hölmöjä ja ettei synny jälleen yksi uusi ärsyttää pyhöräiliä/autoilia. (kanatan kyllä noin yleisesti reunassa ja oikella kulkemista, kun nyt noin yleistäen on ollaan maassa missä oikeanpuoleinen liikenne, mutta osassa se toinen reuna on varattu jollekkin)

Oletan ettei nyt ollut puhe missä varusmiesten ja siviilien liikkumisesta raketinheittimien ja penkkien seassa.


Jos joka ikinen vuosi porukkaa yleisesti vituttaa spandexit, niin ehkä siinä on myös jotain perää. Tai no ei tietenkään, ei spandexi ikinä mitään väärää tee. Kaikki muut 99% tienkäyttäjistä ovat vaan yksinkertaisesti aina väärässä. :lol:
Erottuvat massasta, mutta eivät erotu toisistaan, eli joku prosentti sekoilee leimaa koko jengin. ja tainnut ryhmällä meinatta kerätä laajeminkin muutama videoblokkaaja aktivisti sekoilullaan.


"spandex" ei ole mikään "mamil"-sanan käännös vaan typerä haukkumasana, joka kertoo käyttäjästään enemmän kuin haukuttavasta.

MAMIL sen sijaan on neutraali sana jolla ei ole negatiivista konnotaatiota.
Osalla varmaan on ihan puhdas haukkumasana, ei enään yleistä kaikkia pyöräilijöitä, vaan osan.

Tarkoittaako sitten vain niitä "ärsyynteyneitä/arsyttäviä" veikkaan että osa tarkoittaa isompaa mukaanlukien myös asiallista harrastejoukkoa.
 
Viimeksi muokattu:
"spandex" ei ole mikään "mamil"-sanan käännös vaan typerä haukkumasana, joka kertoo käyttäjästään enemmän kuin haukuttavasta.

MAMIL sen sijaan on neutraali sana jolla ei ole negatiivista konnotaatiota.
Se mikä sivistysmaissa oli MAMIL on nyt spandex kotimaan teillä, Aito suomi-spandex luulee olevansa mamil mutta kulttuurin kopiointi riittää vain varuste hankinoihin ja omien treeniohjelmien ylisuunnitteluun. Ne kotimaiset mamil-pyöräilijät jotka tunnen eivät mouhoa somessa tai tienpäällä ja hyvin vähän kertovat ajokilometreistä tai pyöristään.
2000-luvun alun mamil on jo markkinasegmenttinä suurelta osin muuttunut.
 
Viimeksi muokattu:
Espoossa merituulentiellä, miksi pitää ajaa autojen seassa? Vieressä varmaan maan leveimmät kevyenliikenteenväylät hyvässä kunnossa (tai ainakin paremmassa kun autotie)
 
Espoossa merituulentiellä, miksi pitää ajaa autojen seassa? Vieressä varmaan maan leveimmät kevyenliikenteenväylät hyvässä kunnossa (tai ainakin paremmassa kun autotie)
En tiedä miksi, mutta mitä väliä. Ajoneuvo se pyöräkin on.

Tapiolan läpi jos pitää ajaa itä-länsi -suunnassa niin se Merituulentien tunneli kaiketi kätevin reitti. Sieltä kun tulee ulos lännen puolelta niin ei taida ihan heti hyvää reittiä millekään kevlille olla niin joutuu hetken menemään ajoradalla.
 
Mitä infran kehittämistä se on että vetää itkupotkut kun lippujuhlapäivän ajan on pieni pätkä pyörätietä tukossa? Niin on autoilijoillakin milloin mikäkin tie tukossa hetkellisesti, mutta eipä ketään kiinnosta ruveta somessa meuhkaamaan.
Itse muistan suurta meuhkaamista autoilijoilta, kun esimerkiksi elokapinan vuoksi pieni pätkä mannerheimintietä oli poikki. Voi tietysti olla, että olen nähnyt vain unta, eikä meuhkaamista ole tapahtunut.

Espoossa merituulentiellä, miksi pitää ajaa autojen seassa? Vieressä varmaan maan leveimmät kevyenliikenteenväylät hyvässä kunnossa (tai ainakin paremmassa kun autotie)
Onkohan risteykset yhtä hyvässä kunnossa. Yleensä autoilijat viittaa kintaalla pyörätien eteen sijoitettuun kärkikolmioon aiheuttaen vakavia vaaratilanteita.
 
En tiedä miksi, mutta mitä väliä. Ajoneuvo se pyöräkin on.
Jos pyöräilijlille on rakennettu omat väylät, niin yleensä paljon turvallisempia liikkua niitä pitkin kuin ajella moottoriajoneuvojen seassa.

Kyseisellä väylällä taitaa liikkuu henkilöautojen lisäksi raskaampaa ajoneuvoa, mm busseja.
 
Espoossa merituulentiellä, miksi pitää ajaa autojen seassa? Vieressä varmaan maan leveimmät kevyenliikenteenväylät hyvässä kunnossa (tai ainakin paremmassa kun autotie)
Onhan se klv sitten asiallisesti merkattu? Jos se pyöreä merkki polkupyöränkuvalla puuttuu risteyksen jälkeen, kyseessä on jalkakäytävä ja pyörällä ei ole asiaa jatkaa. Nykyisen tieliikennelain myötä vain menosuuntaan olevalla merkillä on merkitystä eli vastasuuntaan näkyvästä merkistä tai vastaantulevista pyöräilijöistä ei voi päätellä mitään. Espoosssa kattavat merkinnät tuntuu olevan poikkeustapaus ja liian usein joutuu menemään oletuksella tienpitäjän tarkoituksesta, mutta jos tiukasti seuraisi niin meno olisi yhtä pomppimista ajoradan ja kelvin välillä.

Kelailin tässä Street viewiä Tykkitien risteyksen jälkeen ja näin seuraavan merkin vasta Kelohongantien jälkeen. En tiedä tilannetta tien päällä, mutta tuon perusteella tuo väli ajettaisiin ajoradalla.

Editillä täsmennystä
 
Viimeksi muokattu:
Onhan se klv sitten asiallisesti merkattu? Jos se pyöreä merkki polkupyöränkuvalla puuttuu risteyksen jälkeen, kyseessä on jalkakäytävä ja pyörällä ei ole asiaa jatkaa. Nykyisen tieliikennelain myötä vain menosuuntaan olevalla merkillä on merkitystä eli vastasuuntaan näkyvästä merkistä tai vastaantulevista pyöräilijöistä ei voi päätellä mitään. Espoosssa kattavat merkinnät tuntuu olevan poikkeustapaus ja liian usein joutuu menemään oletuksella tienpitäjän tarkoituksesta, mutta jos tiukasti seuraisi niin meno olisi yhtä pomppimista ajoradan ja kelvin välillä.

Kelailin tässä Street viewiä Tykkitien risteyksen jälkeen ja näin seuraavan merkin vasta Kelohongantien jälkeen. En tiedä tilannetta tien päällä, mutta tuon perusteella tuo väli ajettaisiin ajoradalla.

Editillä täsmennystä
Kyllä siinä ihan selvästi merkitty kelvi on: Google Maps
Mutta oliko se nyt niin että nerokkaasti uusitussa laissa hakamäen tieltä asti saa ajella tapiolaan ajoradalla kun kelvi puuttuu siltä puolelta tietä (tossakin kun ilman käsiä polkee 15km/h niin saattaa vähän hammasten kiristystä aiheuttaa...): Google Maps
 
Kyllä siinä ihan selvästi merkitty kelvi on: Google Maps
Mutta oliko se nyt niin että nerokkaasti uusitussa laissa hakamäen tieltä asti saa ajella tapiolaan ajoradalla kun kelvi puuttuu siltä puolelta tietä (tossakin kun ilman käsiä polkee 15km/h niin saattaa vähän hammasten kiristystä aiheuttaa...): Google Maps
Haa, kiitos! Onhan siellä merkki, eli tuo oli selkeä tapaus.

Ajorataa saa tosiaan tuollaisessa tilanteessa käyttää jos voi perustella turvallisemmaksi:
Tieliikennelaki Liite 3.4 D5 sanoi:
Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on noudatettava, mitä tässä laissa säädetään ajoradalla ajamisesta.
 
Onkohan risteykset yhtä hyvässä kunnossa. Yleensä autoilijat viittaa kintaalla pyörätien eteen sijoitettuun kärkikolmioon aiheuttaen vakavia vaaratilanteita.
Tuo nyt on aika yleistämistä, koska vikaa on vähintään yhtä paljon molemmissa. 2/3 pyöräilijästä ei väistä autoilijaa risteysalueiden ulkopuolella, ja iso osa näistä ei katso kumpaakaan suuntaan ylittäessään tietä noin mututuntumalla. Autoilijat taas ovat päästäneet tilanteen tuohon antamalla helposti tietä, osa pyöräilijöistä ei oikeasti tiedä väistämissääntöjä. En varmaan itsekään ennen täysi-ikäisyyttä.

Risteysalueet on toki hankalia, ihan molemmille. Autoilijan on tosi helppo missata 20m+ päässä oleva pyöräilijä, ja osa pyöräilijöistä vetää "miksi minun tarvitsisi hiljentää, koska valo on vihreä" tyylillä. Toki osa autoilijoistakin on huolimattomia, myös niitä sopivalla ajonopeudella kulkevia kohtaan.
 
Tähän Merituulentiehen palatakseni vielä sen verran, että tosiaan jos on ajamassa itään ja Tapiolan läpi niin Hakamäentien jälkeen järkevin ja nopein (ja täysin lain pykälien mukainen) reitti on siirtyä ajoradalle ja posottaa sitä pitkin aina Merituulentien päättävään kiertoliittymään saakka.
 
Itse muistan suurta meuhkaamista autoilijoilta, kun esimerkiksi elokapinan vuoksi pieni pätkä mannerheimintietä oli poikki. Voi tietysti olla, että olen nähnyt vain unta, eikä meuhkaamista ole tapahtunut.
Tarkoituksellisesti haittaa aiheuttaen blokattu Suomen vilkkain keskustakatu joukkoliikenteineen vs kaupungilta luvan kanssa juhlatilaisuuden vuoksi suljettu 50m pätkä pyörätietä, jonka vaihtoehtoinen reitti on ehkä juuri ja juuri toiset 50m pidempi. Ei onnistu kyllä ihan ilman värilaseja näkemään noissa mitään yhtäläisyyksiä, mutta tämähän se tässä keskustelussa tuppaa juuri olemaan se suurin ongelma.

Fillariliittojen aktiivivalittajat eivät omaa minkäänlaista maalaisjärkeä tai suhteellisuudentajua ja muutenkin aiheuttavat vain hallaa koko muulle pyöräilijöjoukolle typerillä ulostuloillaan. Hävettää näiden vuoksi sanoa, että itsekin ajan about puolet ajoista pyörällä.
 
Itse muistan suurta meuhkaamista autoilijoilta, kun esimerkiksi elokapinan vuoksi pieni pätkä mannerheimintietä oli poikki. Voi tietysti olla, että olen nähnyt vain unta, eikä meuhkaamista ole tapahtunut.


Onkohan risteykset yhtä hyvässä kunnossa. Yleensä autoilijat viittaa kintaalla pyörätien eteen sijoitettuun kärkikolmioon aiheuttaen vakavia vaaratilanteita.
En kuitenkaan muista, että lippujuhlan paraatin vuoksi yksikään autoijia olisi itkenyt somessa asiasta. Siellähän oli kuitenkin pitkä pätkä Manskua suljettuna.

Tuossa Poliisin tiedote asiasta ennen tapahtumaa.


Aika selkeästi on kerrottu paikat, jotka ovat joko suljettu liikenteeltä tai rajoitettu.
 
Fillarit vois kyl laittaa verolle, esim 200e/vuosi ja katsastusmaksu 50eur/vuosi jos ajavat julkisilla alueilla, päällystettyjä teitä pitkin.

Ilman maksuja on ok käyttää metsäisiä hiekkateitä, vain katsastusmaksun maksamalla voi ajaa päällystämättömiä teitä, sekä päällysteen sivussa soralla. :)

Eli verot maksamalla oikeus ajaa päällystetyillä pinnoilla.
Mikäs järki tuossa?

Tuohan kannustaisi tekemään työmatkat ym. autoilla/busseilla fillarin sijaan ja ne kuluttavat teitä varmasti enemmän kuin fillarit ja liikennekin ruuhkautuisi pahemmin.
 
Tää ketju on kyllä huvittava. Tietyillä nimimerkeillä menee fillaristit jatkuvalla toistolla niin pahasti tunteisiin, että banni heiluu. Ja sitten kaivetaan altterit laatikosta ja tullaan "kostamaan" oikein syvän pään trollauksella. :kahvi:
 
Fillarit vois kyl laittaa verolle, esim 200e/vuosi ja katsastusmaksu 50eur/vuosi jos ajavat julkisilla alueilla, päällystettyjä teitä pitkin.

Ilman maksuja on ok käyttää metsäisiä hiekkateitä, vuorostaan pelkän katsastusmaksun maksamalla voi ajaa päällystämättömiä teitä, sekä päällysteen sivussa soralla. :)

Verot+katsastuksen maksamalla oikeus ajaa päällystetyillä pinnoilla sivistyksessä.


Täytyykin lähettää välittömästi Trafille yms hautomoihin tämä ajatus kytemään. :tup:

Menee samaan sarjaan "herrojen huvikuunarit täytyy saada verolle". Eli todellisuudessa verojen keräämisen kustannukset olisivat suuremmat kuin siitä saatu hyöty.

Kateellinen saa olla, mutta jotain rajaa tyhmyyteen kiitos
 
  • Tykkää
Reactions: Exe
vs kaupungilta luvan kanssa juhlatilaisuuden vuoksi suljettu 50m pätkä pyörätietä, jonka vaihtoehtoinen reitti on ehkä juuri ja juuri toiset 50m pidempi
Jottei nyt ihan vapaasti sallita levittää valheita, niin muistutetaan ongelman sillä twiitteröijällä olleen nimenomaan siinä, ettei pyörätietä oltu suljettu, vaan ajoneuvo oli vain jätetty sellaisen päälle.
 
Jottei nyt ihan vapaasti sallita levittää valheita, niin muistutetaan ongelman sillä twiitteröijällä olleen nimenomaan siinä, ettei pyörätietä oltu suljettu, vaan ajoneuvo oli vain jätetty sellaisen päälle.
Ja siihen jo kommentoitiin, että järjestelyt olivat siinä vaiheessa vielä keskeneräisiä ja ainakin twitter-kommenttien mukaan siellä oli ollut kauempana varusmiehiä ohjaamassa liikennettä.
 
No onhan se nyt ihan sama asia verrata Puolustusvoimien jotain lippujuhlaparaatia ja jotain häröporukan perseilyjuttuja keskenään. Tässä juuri nähdään että joillakin fillaristeilla on ajatusmaailma ihan erilainen kuin normaalilla ihmisellä.

Meillä kaikilla on erilaisia rakkaita harrastuksia. Niitä ei kuitenkaan voi yleisillä teillä tai alueilla noin vain harrastaa muista piittaamatta. Toinen ryhmä on nämä kaiken maailman frisbeenheittelijät, jotka yrittävät omia jotain yleisiä alueita ja sitten hermostuvat kun muutkin liikkuvat siellä ja eivät voi heittää ihmisiä päähän frisbeellä. Kun niillä on oikeus omia koko alue itselleen.

Pyöräilkää vaan ihan vapaasti, mutta ottakaa nyt muutkin 99% teillä liikkujat huomioon. Ei voi olla noin vakavaa toi fillarointi. :thumbsup:
 
No onhan se nyt ihan sama asia verrata Puolustusvoimien jotain lippujuhlaparaatia ja jotain häröporukan perseilyjuttuja keskenään. Tässä juuri nähdään että joillakin fillaristeilla on ajatusmaailma ihan erilainen kuin normaalilla ihmisellä.

Meillä kaikilla on erilaisia rakkaita harrastuksia. Niitä ei kuitenkaan voi yleisillä teillä tai alueilla noin vain harrastaa muista piittaamatta. Toinen ryhmä on nämä kaiken maailman frisbeenheittelijät, jotka yrittävät omia jotain yleisiä alueita ja sitten hermostuvat kun muutkin liikkuvat siellä ja eivät voi heittää ihmisiä päähän frisbeellä. Kun niillä on oikeus omia koko alue itselleen.

Pyöräilkää vaan ihan vapaasti, mutta ottakaa nyt muutkin 99% teillä liikkujat huomioon. Ei voi olla noin vakavaa toi fillarointi. :thumbsup:
Ei tuossa sentään ihan pelkästä harrastuksesta ole kyse, vaan myös siitä, että fillarijärjestöt haluvat nähdä pyörät yhdenvertaisina tai oikeastaan pikemminkin ylivertaisina liikkumismuotoina muutenkin kuin harrastusmielessä. Siinä mielessä ongelmien tuominen esille on ymmärrettävää, mutta kun se tarkoitus kääntyy tällaisessa jatkuvassa pilkuviilauksessa ja suoranaisessa vittuilussaan itseään vastaan.

Sama juttu kaiken maailman someryhmissä missä nostatetaan pahoinvoinnin hurmosta jakamalla kuvia ajoneuvoista ja erilaisista muista esteistä, jotka ovat hetkellisesti jossakin pyörätiellä. Suurimmasta osasta ei ole mitään todellista haittaa kenellekään, kun taas vastaavasti jakelutoiminta ottaisi pahasti takkiin jos pitäisi roudata kamaa jostakin ties mistä. Mutta koska "Minäminäminä, niin en varmana suostu väistämään, koska minulla on oikeus! Kuulitteko kaikki, OIKEUS!". Ja sitten vielä sitä samaa oikeutta laajennetaan niin, että jumitetaan fillareilla ajoradoilla silloinkin, kun siihen ei olisi mitään järkevää perustetta.

Ei se kaikki viha näitä tapavalittajia kohtaan ole ihan tyhjästä syntynyt.
 
Itse muistan suurta meuhkaamista autoilijoilta, kun esimerkiksi elokapinan vuoksi pieni pätkä mannerheimintietä oli poikki. Voi tietysti olla, että olen nähnyt vain unta, eikä meuhkaamista ole tapahtunut.
Eh? Viranomaisluvalla järjestetty tapahtuma vs. laiton ajoradan tukkiminen yhdellä Suomen keskeisimmistä paikoista. Vieläpä tukkiminen _täysin_, mitä kyseisen ajoradan ensisijaiseen käyttötarkoitukseen tulee. Miksipä näitä ei voisi rinnastaa? :D

Autoilijoita häiritsevistä, luvallisista tapahtumista, valittaa (vieläpä aika pienissä määrin) lähinnä huomiohakuiset elämänkallut ja joskus muutamat ammattiautoilijat. Ammattiautoilijatkin ainoastaan, jos järkevää kiertotietä duunin hoitamiseen ei ole.
Kumpaan porukkaan kuulunevat nämä rakettilavetista vinkujat? Vinkki: Järkevä kiertotie oli tarjolla, kiertoaika mitattiin sekunneissa.
Hauskinta tässä, notta nämä vinkujat oletettavasti näkevät itsensä keskimääräistä sivistyneempinä. ;)

Mikä olisikaan reaktio, jos verrokiksi ottamasi elokapinasekoilu kävisi toiseen suuntaan ja jengi blokkaisi tuninkirasseillaan vaikkapa Baanan Stadissa?
 
Eh? Viranomaisluvalla järjestetty tapahtuma vs. laiton ajoradan tukkiminen yhdellä Suomen keskeisimmistä paikoista. Vieläpä tukkiminen _täysin_, mitä kyseisen ajoradan ensisijaiseen käyttötarkoitukseen tulee. Miksipä näitä ei voisi rinnastaa? :D

Autoilijoita häiritsevistä, luvallisista tapahtumista, valittaa (vieläpä aika pienissä määrin) lähinnä huomiohakuiset elämänkallut ja joskus muutamat ammattiautoilijat. Ammattiautoilijatkin ainoastaan, jos järkevää kiertotietä duunin hoitamiseen ei ole.
Kumpaan porukkaan kuulunevat nämä rakettilavetista vinkujat? Vinkki: Järkevä kiertotie oli tarjolla, kiertoaika mitattiin sekunneissa.
Hauskinta tässä, notta nämä vinkujat oletettavasti näkevät itsensä keskimääräistä sivistyneempinä. ;)

Mikä olisikaan reaktio, jos verrokiksi ottamasi elokapinasekoilu kävisi toiseen suuntaan ja jengi blokkaisi tuninkirasseillaan vaikkapa Baanan Stadissa?

Älä nyt, kaikki on samanarvoisia. Maamme puolustusvoimia ja muutamaa elämäntapatyötöntä jotka makaavat keskellä vilkasta tietä voi toki joidenkin mielestä verrata täysin toisiinsa. Huh heijaa! :rofl2:
 
Ei tuossa sentään ihan pelkästä harrastuksesta ole kyse, vaan myös siitä, että fillarijärjestöt haluvat nähdä pyörät yhdenvertaisina tai oikeastaan pikemminkin ylivertaisina liikkumismuotoina muutenkin kuin harrastusmielessä. Siinä mielessä ongelmien tuominen esille on ymmärrettävää, mutta kun se tarkoitus kääntyy tällaisessa jatkuvassa pilkuviilauksessa ja suoranaisessa vittuilussaan itseään vastaan.

Sama juttu kaiken maailman someryhmissä missä nostatetaan pahoinvoinnin hurmosta jakamalla kuvia ajoneuvoista ja erilaisista muista esteistä, jotka ovat hetkellisesti jossakin pyörätiellä. Suurimmasta osasta ei ole mitään todellista haittaa kenellekään, kun taas vastaavasti jakelutoiminta ottaisi pahasti takkiin jos pitäisi roudata kamaa jostakin ties mistä. Mutta koska "Minäminäminä, niin en varmana suostu väistämään, koska minulla on oikeus! Kuulitteko kaikki, OIKEUS!". Ja sitten vielä sitä samaa oikeutta laajennetaan niin, että jumitetaan fillareilla ajoradoilla silloinkin, kun siihen ei olisi mitään järkevää perustetta.

Ei se kaikki viha näitä tapavalittajia kohtaan ole ihan tyhjästä syntynyt.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Vaikka itse ajan pyörällä lähes joka päivä niin ei minua haittaa jos auto on joskus pyörätiellä. Sen voi aina kiertää. Nämä spandexit ja muut fillarijärjestöt ovat ammttimielensäpahoittajia jos pienetkin esteet haittaavat. Se on lähinnä asennekysymys että haittaako joku vai ei. Eri asia on taas nämä vuokrattavat sähköpotkulaudat ja tänä vuonna uutena tulleet pyörät joita lojuu ties missä. Niissä on huomattavasti enemmän haittaa kuin että auto on pyörätiellä. Usein näissä on vielä hätävilkut päällä eikä ne ole siinä kauaa.
 
Sama juttu kaiken maailman someryhmissä missä nostatetaan pahoinvoinnin hurmosta jakamalla kuvia ajoneuvoista ja erilaisista muista esteistä, jotka ovat hetkellisesti jossakin pyörätiellä. Suurimmasta osasta ei ole mitään todellista haittaa kenellekään, kun taas vastaavasti jakelutoiminta ottaisi pahasti takkiin jos pitäisi roudata kamaa jostakin ties mistä. Mutta koska "Minäminäminä, niin en varmana suostu väistämään, koska minulla on oikeus! Kuulitteko kaikki, OIKEUS!". Ja sitten vielä sitä samaa oikeutta laajennetaan niin, että jumitetaan fillareilla ajoradoilla silloinkin, kun siihen ei olisi mitään järkevää perustetta.

Suurin vitsi tässä on se, että meillä on laki, jota ei tarvi noudattaa. Kyllä se autoillessakin vituttaisi, jos olisi arkipäivää, että omalla kaistalla on auto vedetty parkkiin kevyesti viistoon, kyllähän siitä ohi pääsee aina ei siinä mitään. Ei se ihmeitä haittaa, jos siinä ollaan oikeasti asialla, mutta kyllä se varsin usein on niin, että se kuriiri/tavarantoimittaja/huoltoukko/taksikuski/tms. ajaa sen auton aina siihen rapun/kaupan oven eteen riippumatta missä se oikea paikka olisi.

Joutaisi pois koko laki, kerralla vaan pysäyttäminen sallittu kaikille jalkakäytäville ja pyöräteille ilman mitään sen kummempia määreitä. Samalla väistämisvelvollisuus pyöräilijöille joka tilanteeseen, niin ei tarvis miettiä.
 
Päivälle reilut 50km pyörän selässä, ja melko normipäivä, matkan varrelle mahtui:

* 5 autoa jotka pysähtyivät/hidastivat selvästi antamaan minulle tietä kun väistämisvelvollisena odotin että autot menee ensin ennen kuin ylitän tien.
* 0 autoa joka tajusi mennä suoraan hidastamatta ohi kun väistämisvelvollisena odotin, että autot menee ensin ennen kuin ylitin tien
* 1 auto joka änkesi väistämisvelvollisena parkkipaikalta kovaa eteeni/kylkeeni siten että kolari oli hyvin lähellä, paristakymmenestä sentistä kiinni.
* 1 auto joka tööttäsi vaikka ajoin täysin liikennesääntöjen mukaisesti ja vaarantamatta ketään.
* 2 täysin yllärinä tullutta tietyömaan takia suljettua pyörätietä onnettomilla kiertotieopastuksilla.

* 1 kakara polkupyörällä ajamassa pyörätien vasenta laitaa vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Suurin vitsi tässä on se, että meillä on laki, jota ei tarvi noudattaa. Kyllä se autoillessakin vituttaisi, jos olisi arkipäivää, että omalla kaistalla on auto vedetty parkkiin kevyesti viistoon, kyllähän siitä ohi pääsee aina ei siinä mitään. Ei se ihmeitä haittaa, jos siinä ollaan oikeasti asialla, mutta kyllä se varsin usein on niin, että se kuriiri/tavarantoimittaja/huoltoukko/taksikuski/tms. ajaa sen auton aina siihen rapun/kaupan oven eteen riippumatta missä se oikea paikka olisi.

Joutaisi pois koko laki, kerralla vaan pysäyttäminen sallittu kaikille jalkakäytäville ja pyöräteille ilman mitään sen kummempia määreitä. Samalla väistämisvelvollisuus pyöräilijöille joka tilanteeseen, niin ei tarvis miettiä.
Niin no, joskus on sitä satojen kilojen kuormaa vaan pakko hetkellisesti lastata tai purkaa. On muakin joskus aikoinaan asia vituttanut. Sitten aikuistuin ja pääsin jopa työelämään asti. Siellä huomasin aika nopeasti että joskus on vaan ns. pakko tukkia tie sen 5-10 minuuttia ja että kyllä ne muut pystyvät jatkamaan elämäänsä suhteellisen normaalisti senkin jälkeen. Ei siinä jää kenenkään syöpähoidot tekemättä tai aivoleikkaukset tekemättä. Kyllä elämä jatkuu vaikka välillä ei ihan 100% mentäisikään fillaristin oikeuksien mukaan.

Kyllä se siitä.
 
1 auto joka änkesi väistämisvelvollisena parkkipaikalta kovaa eteeni/kylkeeni siten että kolari oli hyvin lähellä, paristakymmenestä sentistä kiinni.
Itse "pyöräilin" vain 15km kevytsähköisesti liikenteessä ja toki joku ehti jäädä tuohon tapaan tukkeeksi niinikään melko yllättäen. Lisäksi yksi apina ajoi lähes hidastamatta iholle(en jäänyt eteen odottamaan osuuko) sekä ympyrään mennessään että ympyrästä poistuessaan. :poop: Näistä on usein vaikea sanoa, ovatko vain vähän uhkaavasti penaristin elkein vai eivätkö tunne sääntöjä. En toki itsetuhoisesti mene ihan hullujen edestä mutta rajatapauksissa niitä havaintoja pääsee tekemään.

Ai niin, ketjun otsikko. Kaksi vosua konkeloi mummopyörillään rinnakkain lähes pyörätien leveyttä vastaan. Joku tutkinto olisi ehkä paikallaan myös pyöräilijöille ja vaikka sitten jalankulkijoille.
 
Niin no, joskus on sitä satojen kilojen kuormaa vaan pakko hetkellisesti lastata tai purkaa. On muakin joskus aikoinaan asia vituttanut. Sitten aikuistuin ja pääsin jopa työelämään asti. Siellä huomasin aika nopeasti että joskus on vaan ns. pakko tukkia tie sen 5-10 minuuttia ja että kyllä ne muut pystyvät jatkamaan elämäänsä suhteellisen normaalisti senkin jälkeen.

Useimmat pyörätielle pysäyttäjät eivät lastaa tai kuormaa satoja kiloja. Poliisillakin on tästä ihan oma pr-ihmisen kirjoittama liirumlaarum, että milloin saa pysäyttää. Mutta kuten sanoin, tämä perustuu lakiin, jota ei tarvi noudattaa, joten siitä voitaisiin ihan hyvin luopua.

Noh, itseähän tämä ei niin haittaa, kun etätöissä ei tarvi pyöräillä eikä autoilla ja muutenkin välttelen keskusta-alueita missä tämä on jatkuva ongelma.
 
Useimmat pyörätielle pysäyttäjät eivät lastaa tai kuormaa satoja kiloja. Poliisillakin on tästä ihan oma pr-ihmisen kirjoittama liirumlaarum, että milloin saa pysäyttää. Mutta kuten sanoin, tämä perustuu lakiin, jota ei tarvi noudattaa, joten siitä voitaisiin ihan hyvin luopua.

Noh, itseähän tämä ei niin haittaa, kun etätöissä ei tarvi pyöräillä eikä autoilla ja muutenkin välttelen keskusta-alueita missä tämä on jatkuva ongelma.
Tällaiset mielipidekirjoitukset elämänkoulumutulla ovat tosiaan vain sitä, vaikka ne olisivat Poliisin julkaisemia. Lainopillista neuvontaa ei yleensäkään kannata etsiä Poliisilta. Se ei kuulu Poliisin toimialaan ja ammattitaitoon.

E: Tarkoitan tässä nyt olematta mitään mieltä mistään, että tuossakin stoorissa kerrotaan appelsiinit kainalossa ihan ilmeistä totuuden negaatiota ainakin kerran. En lukenut kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Useimmat pyörätielle pysäyttäjät eivät lastaa tai kuormaa satoja kiloja. Poliisillakin on tästä ihan oma pr-ihmisen kirjoittama liirumlaarum, että milloin saa pysäyttää. Mutta kuten sanoin, tämä perustuu lakiin, jota ei tarvi noudattaa, joten siitä voitaisiin ihan hyvin luopua.

Noh, itseähän tämä ei niin haittaa, kun etätöissä ei tarvi pyöräillä eikä autoilla ja muutenkin välttelen keskusta-alueita missä tämä on jatkuva ongelma.

Joillekin elämä vaan on vaikeeta. Ei voi mittään. ;)

Välillä toki vituttaa kun porukka on edessä. Sitten kun miettii että välillä on itsekin milloin missäkin edessä, ja haittaa joskus muiden elämää tahattomasti niin ei vedä ranteita auki tai itke somessa tästä ihan normaalista elämänkulusta. Khyl se siit. Joskus elämä on tällaista. Edelleen ollaan elossa siltikin vaikka joskus joku olisikin pyörätiellä edessä. Ei ole elämästä ja kuolemasta kyse kuitenkaan.
 
Ainakin Helsingissä parkkipirkot oikein "yllyttävät" pysäköimään mahdollisimman väärin huoltoajoa ajaessa. Aikanaan tuli paljonkin huoltoajoa ajettua ja jos pysäköit siististi "vähän laittomasti" johonkin syrjään että esim klv jäi vapaaksi niin lappu oli ikkunassa kun tulit takaisin autolle mutta jos jätit auton mahdollisimman törkeästi niin että koko klv on tukossa ja ehkä vielä osittain ajokaistakin niin koskaan ei tullut lappua. Tuo siis ainakin vielä noin 5v sitten, toivottavasti käytännöt ovat parantuneet nykyään.
 
Paljon ongelmia syntyy siitä, että kaupunkien ruutukaavat ovat alunperin kävelyajoilta, sen jälkeen joitain muutoksia on tehty hevoskärryjen kanssa liikkuville, ja viimeiset sata vuotta on keskitytty liikkuvien autojen mahdollisimman sujuvaan läpäisyyn. Autojen pysäköintiin on aiemmin tehty paljonkin ratkaisuja, mutta väliaikaisiin kuormauksiin ja lastauksiin on jonkin verran panostettu ehkä viimeiset 15 vuotta. Enemmän pitäisi katsoa suunnittelijoihin ja lupaviranomaisiin päin, sekä tarkoituksettomaan kaupunkirakenteen tiivistämiseen. Siitä kun syntyy muitakin ongelmia, kuten lumi ja sen kasaaminen tonteille ja kaduille, yleensä juuri pois autoliikenteen edestä mm. KLV:lle, suojateiden eteen yms.

Pyöräilyyn päästään siten, että sitä on pidetty täysin toissijaisena liikkumismuotona ja "kevyenä liikenteenä". Kun suunnittelu on tehty ensisijaisesti autoliikenteen ehdoilla, muulle liikenteelle jää kapeat väylät ja huonosti suunnitellut risteykset ajoratoihin nähden. Esimerkiksi tässä (Oulu): Google Maps on ajoradalla menosuuntaan kaksi kaistaa suoraan ajaville, kaksi kääntyville, ja vastasuuntaan kaksi kaistaa + pysäkkilevennys. Oikean laidan KLV:llä on nykyään pyöräbaana heti kaistan vieressä, mutta kokonaisuudessaan väylä ei ole paljoa leveämpi kuin kuvassa. Kun infraa joudutaan tekemään aina vain lisäämällä olemassaolevaan, tulee juuri tällaista - ja meillä Oulussa asiat on vieläpä tehty käsittääkseni poikkeuksellisen hyvin...
Tuossa kun Kainuuntien ylittää pyörällä oikealta vasemmalle, ainut valojen painonappi on liikennevalotolpassa eli mennessä vasemmassa laidassa. Pyörän kanssa joutuu odottelemaan pyöräkaistan päällä, poikittain suojatiehen nähden tai käy erikseen painamassa nappia ja menee odottelemaan KLV:n oikeaan laitaan pitkittäin ettei ole edessä. Pääsääntöisesti toki tuossa on automaattivalo, eli nappia ei tarvitse painaa.

Ei ole ihme, että pyöräillessä tulee keksittyä mitä mielikuvituksellisempia oikopolkuja, kun katuinfra tökkii vastaan joka puolella.
 
"Meinasin aamulla jo kaksi kertaa jäädä pyörän alle", sanoo katuremontin työnjohtaja – Pyöräilijät ajavat Helsingin vilkkaimmalla väylällä kovaa ja jatkuvasti myös väärään suuntaan
 
"Meinasin aamulla jo kaksi kertaa jäädä pyörän alle", sanoo katuremontin työnjohtaja – Pyöräilijät ajavat Helsingin vilkkaimmalla väylällä kovaa ja jatkuvasti myös väärään suuntaan

Kerran olen viime vuosien aikana tuosta ajanut pyörällä. Opastukset sillalle/länteen menevälle pyörätielle oli pyöräilijöille Helsingin suunnasta ala-arvoiset.

Tällä voi olla aika paljon tekemistä sen kanssa, että kaistoja ajetaan väärään suuntaan, kun ei ole selvästi merkitty, miten oikeaan suuntaan meneville kaistoille pääsee/pitäisi ajaa.


Tässä lauttasaaren päätä:

Onko opasteet vielä samat kuin tässä google mapsin kuvassa?


Tässä opasteet lauttasaaren suunnasta nimenomaan neuvoo ajamaan väärään suuntaan. Tosin tämä kuva lienee melko vanha.

Helsingin uutiset sanoi:
" Ennen siltaa tulee kaksi liikennevaloristeystä, joissa pyöräilijöiden on helpompi vaihtaa kadun puolta. "

Tuo ei varsinaisesti kuulostaa helpotukselta vaan enemmänkin kaiken liikenteen hankaloittamiselta, erityisesti mikäli kyseessä on nappivalot. Liikennejärjestelyt pitäisi suunnitella siten, että tarve vaihtaa puolelta toiselle vähenee(pyörätie pyrkisi koko ajan pysymään samalla puolella ajorataa), ja että tieto siitä, että kohta pitää vaihtaa puolta olisi saatavilla ajoissa eikä liian myöhään.
 
Viimeksi muokattu:
Kerran olen viime vuosien aikana tuosta ajanut pyörällä. Opastukset sillalle/länteen menevälle pyörätielle oli pyöräilijöille Helsingin suunnasta ala-arvoiset.

Tällä voi olla aika paljon tekemistä sen kanssa, että kaistoja ajetaan väärään suuntaan, kun ei ole selvästi merkitty, miten oikeaan suuntaan meneville kaistoille pääsee/pitäisi ajaa.


Tässä lauttasaaren päätä:

Onko opasteet vielä samat kuin tässä google mapsin kuvassa?


Tässä opasteet lauttasaaren suunnasta nimenomaan neuvoo ajamaan väärään suuntaan. Tosin tämä kuva lienee melko vanha.



Tuo ei varsinaisesti kuulostaa helpotukselta vaan enemmänkin kaiken liikenteen hankaloittamiselta, erityisesti mikäli kyseessä on nappivalot. Liikennejärjestelyt pitäisi suunnitella siten, että tarve vaihtaa puolelta toiselle vähenee(pyörätie pyrkisi koko ajan pysymään samalla puolella ajorataa), ja että tieto siitä, että kohta pitää vaihtaa puolta olisi saatavilla ajoissa eikä liian myöhään.

Harvoin kyllä muilta tienkäyttäjiltä kuin spandekseilta kuulee yhtä naurettavia selityksiä kuin, että "kaistoja ajetaan väärään suuntaan, kun ei ole selvästi merkitty, miten oikeaan suuntaan meneville kaistoille pääsee/pitäisi ajaa." Kuinkahan autoilijoilta menisi sama meriselitys läpi vasenta kaistaa muita päin ajamisen syyksi.
 
Kyl se on vaikea miellyttää ihmisiä, kun noudattaa väistämis sääntöjä. Ajelin aamulla Töölönlahden suunnalta kohti Oodia ja katoin, että autoja tulee molemmin suunnin, joten pysähdyin hyvissä ajoin ennen suojatietä ja jalka maassa.

Toisesta suunnasta tuleva auto, jonka perässä muitakin pysähtyi antaakseen tietä, mutta toisesta suunnasta tuleva auto ei näyttäny edes hiljentävän, joten en lähteny liikkeelle. Tämä auto jatkoi matkaansa niin kuin tässä tilanteessa pitikin, jonka jälkeen pysähtynyt auto lähti myös liikkeelle ja tarjoili mulle kansainvälisiä käsimerkkejä suun soidessa. Auton allekko tässä olisi pitäny ajaa, että tuo kuski olisi ollut tyytyväinen?
 
Miten Lauttasaaren sillalla voi ajaa väärään suuntaan, kun pyörätiet ovat yksisuuntaiset sillan molemmin puolin. Luulisi nyt tiemerkinnätkin kertovan, että jos vastaan tulee väärin päin asfalttiin maalattu pyörän ikoni, että nyt ollaan väärällä puolella. Tyhmempi voisi myös arvailla, että pyörätiet myötäilevät ajoradan ajosuuntaa.

Siltahan peruskorjattiin muutama vuosi sitten ja autoilta poistettiin yksi ajorata jotta saatiin lisää tilaa pyöräilijöille ja kävelijöille.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 136
Viestejä
4 484 800
Jäsenet
74 173
Uusin jäsen
kaljakonna

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom