Jatko autoilijat ärsyttää, ehkä tässä sitten ärsyttää enemmän pyöräilijät, vaikka kai kyse siitä että autoilijat ärsyttää.
n. 25 pyöräiliää kuolee vuosittain, vakavasti loukkaantuu yli 200, puolessa kuolemaan johtaneissa toisena osallisena on auto.
Pyöräilijöille tapahtuu paljon onnettomuuksia, ilmeisesti vain murto-osa moottoriajoneuvon kanssa.
Moottoriajoneuvon kuljettajalla on suurivastuu, mutta se ei tarkoita että jokoisessa auton kanssa tapahtuneessa onnettomuudessa selkeä vika olisi autoilijassa. Mutta "syyttömissäkin" yleinen autoilijan ylinopeuden serauksena vammat ovat voineet olla vakavat tai jopa kuolemaa edesauttaneet.
Pyöräilijan korkea nopeus mutuna ehkä enemmänkin vaikeuttanut autoilijan arviointia/havaintointia. (se mistä nyt tässä osa syyttää autoilijaa)
Jos autoilijat kritisoi pyöräilijöiden tilannenopeuksia, niin autoilijoiden kannattaa myös muistaa se oma nopeus, se vaikuttaa rajusti siihen kykyyn havainnoida ja jos siinä epäonnistuu niin vammojen vakavuuteen. Varsinkin niillä aluella joissa on 50km/h korkein sallittu, niin ei se tarkoita että sitä saa ajaa kokoajan, saati että pitäisi ajaa se plus 7km/h.
Suurin osa pyöräilijöistä ajaa rauhallisesti ja isommissa taajamissa missä vilkasta pyöräilyä myös suuri osa autoilijoista huomio pyörälijät.
Lukujan lähde joku parivuotta vanha printti, jossa ei taida olla parinviimevuoden aikaiset patterilautojen käyttäjät.
Loppuisi pyöräilijöiden kuolemat kuin seinään, kun he tietäisivät lähestyessään risteystä, että heidän on aina väistettävä.
Kai se kersakin isäänsä uskoisi?
Autoilijat on koulutettu ja tentitty, joten jos heillä ajo-oikeus niin voidaan olettaa että säännöt tunnetaan ja osataan ajaa turvallisesti. Usein se ongelma on ettei välitetä.
Kaikkia pyöräilijät ei nykyisinkään noudata sääntöjä, niin tuskin sääntö muutos johtaisi siihen että alkaisivat noudattaan. Tosin vähän kärjistäen olen sitä mieltä että epävarmasti säännöt tuntevat ajavat suht turvallisesti ja pahimipia on ne jotka eivät mene turvallisuud edellä ja niistä on myös heitä jotka tuntevat mielestään säännöt hyvin.
Liikenne turvallisuutta voi parantaa monin tavoin, osa liittyy siihen ympäristöön, tänäpäivänäkin rakkentaan ympäristöä joka synnyttää vaaranpaikkoja, tehdään niitä pyörätien ja autoliikenteen risteyksiä joissa havainnointi on vaikeaa. ja niitä sitten yritetään tehdä pyöräilijöille turvallisiksi säännöillä.
Se on riskin paikka jos luodaan tilanne missä huonosti näkevän ajoneuvon kuljettajan pitää väistää hyvin nakevää ajoneuvon kuljettajaa.
Jos joku pyöräiliä ajalee yli 25m/h lähestyessään vaaranpaikkaa, niin tuskin se hiljempää ajaisi vaikka lakiin olisi selkeästi laitettu joku selkeä enimmäis rajoitus (ei auto kuskitakaan nouda, ellei rankku todennäköisyys oli riittävä). Vuokralaudoissa se rajoitus onistuu kun kunnat ja vuokrafirma keskenään sopii kattonopeuksista, mutta sekin on esimerkki siitä että kuskit ei kykene omatoimisesti valitseen turvallista nopeutta.
Loppuisi pyöräilijöiden kuolemat kuin seinään, kun he tietäisivät lähestyessään risteystä, että heidän on aina väistettävä.
Sujuvan ihmisten liikkumisen kannalta on eduksi että pyöräilijöille voidaan järjestää sujuvia reittejä ja jos ei voida järjestää autoilijoiden ja pyöräilijoiden risteyksiä eri tasoon, niin osassa ristetyksiä on eduksi että autoilijat väistää pyöräilijöitä.
Jotta ei tarvi rakentaa jotain puomeja, kaiteita tai muita raskaita juttuja, niin pitää voidaan luottaa siihen että kortillinen autoilija osaa väistää, ja niin myös tekee.
Jos pyöräiliä ja autokuski käyttää turvallista nopeutta, niin kummallakin on mahdollisuus havainnoida ja vaikka sekin vielä epäonnistuu niin terveen suojavarsuteita käyttävän ihmisen kohdalla vahingot ei automaattisesti ole vakavia.
Miten se nyt menisi vaikeaksi? Itse väistän käytännössä aina, kun olen jalankulkija. En pidä auton edestä kävelystä. Yritän sovittaa nopeuden tai näyttää siltä etten ole menossa yli tiestä, että auto tajuaisi mennä ohi.
Sujuvan liikenteen kannalta jalankulkija voi vaikuttaa paljon, ei tosiaan tarvi mennä sen ainoan auton eteen, mutta silloin käyttäytyy niin ettei lähesty suojatietä ennen kuin auto on mennyt ohi, mutta sujuvan liikenteen kannalta jos lähestyy, niin sitten myös mennään, kun on varmistanut turvallisen ylittämisen. Tässä sujuvuuden kannalta tärkeää että se ajoneuvon kuljettaja antaa heti tilaa, eikä edes yritä ajaa ensin. Jos autoilia ei niin tee, niin siitä seuraa se että menee aikaa ja liikenne takkuaa.