- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 4 979
Ongelmahan on siinä, että autoilija valittaa, kun fillaristit tulee takaviistosta hankalasti tai muuten vaan kelvit on tietyissä paikoissa autoilijoille haastavia. Onhan se selvää, että asutusalueilla ajoneuvolla pihasta kelvin yli tuleminen on haastavaa, voi olla puskia yms ja on sekin selvää, että risteyksissä fillaristit voi tulla vauhdilla haastavista suunnista näkyvyyden suhteen. Tälle on myös päivänselvä ratkaisu ja se on se, että fillaristi ajaa ajoradalla.En vaan mitenkään ymmärrä tuota logiikkaa, että pyöräilijät pitäisi päästää ajoradalle jonouttamaan autoliikenne koska joutuvat satunnaisesti hidastamaan vauhtia kevyen liikenteen väylillä varoakseen muita. Mikä erityisoikeus polkupyörällä on aina pystyä ajamaan täyttä vauhtia niin ettei joudu hidastamaan muun liikenteen takia...? Ihan sama juttu se on autollakin, jos haluaa ajaa täysiä niin pitää mennä suljetulle radalle eikä venytellä lakipykäliä oman mielen mukaiseksi.
Ihan turvallisesti olen vuosikaudet onnistunut pyöräilemään kelvejä pitkin eikä ole ollut päivä pilalla jos olen joutunut koiranulkoiluttajan takia jarruttamaan.
Näkisin tilanteen siis sellaisena, että autoilijan pitäisi valita se pienempi paha, koska niitä fillaristeja liikkuu teillä.
Tällainen nettikeskustelu on siitä haastavaa, että porukka asuu keskenään täysin erilaisissa paikoissa eri puolilla Suomea. Pääkaupunkiseudulla esimerkiksi autoilijan liikennesuorite on pääasiassa se, että joko ajetaan muutama kilsa taajamassa, jolloin aikaa menee 5min tai sitten ajetaan mahdollisimman lyhyt matka isommalle väylälle, tehdään siellä se pääasiallinen siirtymä ja sitten lyhyt taajamasiirtymä kohteeseen. Kohtaamisia kevyen liikenteen osalta tulee vähän ja ajelua kevyttä liikennettä sisältävällä alueella ajallisesti on vähän.
Perus fillaristin siirtymä on koko matka käytännössä taajamassa, jolloin asetelma kääntyy aika pitkälti päinvastaiseksi. Pääasia fillaristin kannalta olisi se, että oli liikennesäännöt mitkä tahansa, niin autoilijat noudattaisivat niitä. Jos fillaristit saisi ajaa ajoradalla, niin haitta autoilijalle minuutti, että ei sekään niin paha ole. Nykyään kun tuo ei ole sallittua, niin autoilijan pitää vaan osata väistämissäännöt ja homma pelittää hyvin.
Nythän pyöräilijällä on nopeusrajoitus: Ajoradan nopeus. Ottaisin mielellään nuo rajoitukset kelville, jos niiden lisäksi saisi sitten ajaa ajoradalla sitä ajoradan nopeutta.Itse liikun jatkuvasti sekä pyörällä että autolla ja ei ole ollut tarvetta ajaa ajoradalla ellei se ole ollut lain mukaan välttämätöntä. Hyvissä ajoin kelloa kilkuttamalla pääsee vähäisellä hidastamisella ohi kävelijöistä. Huomattavasti vähäisempi haitta kuin se, että olisin jonouttamassa autoja ajoradalla. En tosin ajakkaan koko ajan täysillä muusta liikenteestä riippumatta kaistapäisesti vaan sen mukaan, missä pyöräilen.
Onkohan samaa sakkia nuo pyöräilijät, joiden mielestä pitäisi päästä ajamaan koko ajan pyörällä täysillä, kuin ne autoilijat, joille suojatien kohdalla hidastaminen, niin että ehtii tarvittaessa pysähtymään on mahdoton ajatus.
Ehkä pitäisi pyöräilijöillekin laittaa nopeusrajoitukset.
Esim:
Yhdistetty kevli: 15km/h
Pyöräkaista kevlilllä: 25km/h
Pyöräkaista ajoradalla: ajoradan nopeus