Vastakkainasettelu on korviesi välissä. Minähän tuossa nimenomaan yritin tuoda esille juuri sitä, että sitä samaa ongelmaa ilmenee kaikissa osapuolissa.
Käytännössä ehkä n. 60% suomalaisista aikuisista käyttää molempia kulkuneuvoja ja suhtautuu asioihin jossain määrin järkevästi. Näistä 60%stakaan kuitenkaan huomattava osa ei osaa liikennesääntöjä väistämisvelvollisuuksien liittyen, ja mokailee molemmilla kulkuneuvoilla.
Ja sitten on ääripäät, n. 20% autoilunvihaajia ja n. 20% pyöräilynvihaajia. Jotka ovat hyvin äänekkäitä, ja näistä toinen ääripää on aika selvästi yliedustettuna tässäkin säikeessä. Ja valitettavasti nämä taitavat olla yliedustettuna myös kaupunkien liikennesuunnittelussa; Tuntuu, että (ainakin Tampereella), kun tehdään uusia liikenneratkaisuita, ne tehdään aina joko näkökulmasta
1) Keskitytään autoilun haittaamiseen (Käytännössä esim. ratikan myötä todella monesta paikasta aivan turhaan poistettiin ajokaistoja ja parkkipaikkoja, tilaa olisi ollut sekä ratikalle että niille mutta ratikan myötä kun piti tehdä liikennejärjestelyt uusiksi, samalla haitattiin "turhaan" autoilua kun saatiin siihen tilaisuus)
2a) Ignorataan täysin pyöräily/pyöräilyn sujuvuus ja haitataan sitä selvästi (Tampereella esim. Prisman seudun uudet järjestelyt, valtaväylän vartta polkiessa suoran reitin ja yksien liikennevalojen tilalle pitkä kiertotie, jota kiertäessä kahdet vai kolmet liikennevalot, yksi ympyrä jota kiertäessä 90 asteen äkkijyrkkä kulma ja jossa autot änkee päälle kun eivät osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja kun mitään oikeaa järkevää syytä vanhan suoran pyörätien poistamiselle ei tosiaan ollut.
2b) Ollaan muka näennäisesti parantavinaan pyöräilyä mutta tehdään huonoja ja vajaita ratkaisuita jotka ei ratko todellisia ongelmia, mutta joihin silti tuhlataan rahaa (jota ei sitten enää riitä oikeiden ongelmien korjaamiseen). "Hervannan uusi baana" on monelta osin esimerkki tästä. Olisi voitu vetää se Turtolassa/Korkinmäessä ratikkalinjan vierestä, mutta vedettiin se Korkinmäen omakotitaloalueen läpi siten että reitillä on todella monta vaarallista risteystä ja mäki on pyöräilylle paljon jyrkempi kuin Valtaväylällä autoille. Ja siellä, missä pyörätien laatu oikeasti muuten parani, reitille tuli yhdet liikennevalot lisää ja toisten sykli huononi siten että pyörille palaa selvästi harvemmin vihreät - vain koska oletettiin, että autoilijat eivät osaa noudattaa väistämissääntöjä. (ennen ratikkaa, vanhan pyörätien aikana ei ollut ongelma, että oikealle kääntyvät autoiljat eivät osaa noudattaa väistämissääntöjä, alle jäi vain pyöräilijät, mutta kun tuli ratikka, oikealle kääntyville autoille pitää laittaa suoraan menevien vihreiden aikaan erikseen punaiset kun muuten eivät väistämisvellollisina osaa väistää ratikkaa - ja tämä taas vähensi sitä aikaa, jolloin ratikalle ja kevyelle liikentelle voi palaa vihreät)
Mutta aika harvoin näkee liikennesuunnittelua jossa pyritään tasapuolisesti ja kunnolla parantamaan liikennettä molemmilla/otetaan molemmat tasapainoisesti huomioon.