Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Kyllä mä päästän pyöräilijät menemään. Riippuen tietenkin tilanteesta. Mutta ennakointi- ja havainnointikykyni ovatkin ammattiautoilijana huippuluokkaa. En koe olevani kohtelias, tai ylikohtelias, mitä tuo sitten tarkoittaakaan. Vain joustava.
Miten pakotat vastaantulijan ottamaan vastuun väistämisestä, ja miten kommunikoit pyöräilijöille, että sinä nyt vaan "kohteliaisuuttasi" pysähdyt, mutta ei pidä luulla sen olevan yleinen tapa ja pyöräilijällä olisi tosiasiassa väistämisvelvollisuus?
 
Kortti pois tällasilta.

Mieti miten autoliikennekkin toimisi jos ihmiset silloin tällöin pysähtelis päästämään kolmion takaa tulevia menemään ensin.

Monasti päästänkin. Esimerkiksi kapeasta liittymästä on paljon helpompi päästää ensin toinen pois, kun itse ängetä pakulla väkisin ensin. Pelisilmää, hyvä mies.
 
Miten pakotat vastaantulijan ottamaan vastuun väistämisestä, ja miten kommunikoit pyöräilijöille, että sinä nyt vaan "kohteliaisuuttasi" pysähdyt, mutta ei pidä luulla sen olevan yleinen tapa ja pyöräilijällä olisi tosiasiassa väistämisvelvollisuus?
Minkä vastaantulijan? Kai luit, riippuen tilanteesta, osan viestistäni? Miten kommunikoin? Jos tuota täytyy kysyä, niin et varmaan paljoa liikennettä seuraa.
 
Sinunlaisten pelisilmän takia joudun odotteleen 30m risteyksestä pyöräillessä ylityspaikkaa. Olette pelisilmällänne sotkeneet koko pyöräilyliikenteen.
Tämä. Väitän, että nämä "pelisilmäilijät" ovat osaltaan aiheuttaneet sen, että osa pyöräilijöistä ihan oikeasti ja aidosti luulee, että autolijan on väistettävä suojatiellä pyöräilevää. Useamman kerran tänäkin kesänä saanut autolla tosissaa jarrutella kun pyöräilijä tulee hidastamatta suojatielle. Ja kuten aiemmin tässäkin ketjussa olen tainnut mainita, niin itsekin paljon pyöräilevänä saa harva se päivä olla viittilöimässä autoja menemään, kun meinaavat suojatien eteen pysähtyä mun pyöräillessä. Joku aika sitten itse odottelin pyörän päällä sopivaa väliä mennä, niin auto siinä meinasi pysähtyä ja viittilöin menemään, niin eikös mun takaa ajanut vauhdilla pariskunta melkein auton alle... Auto löi sitten liinat kiinni, ettei ois kolahtanut.
 
Tämä. Väitän, että nämä "pelisilmäilijät" ovat osaltaan aiheuttaneet sen, että osa pyöräilijöistä ihan oikeasti ja aidosti luulee, että autolijan on väistettävä suojatiellä pyöräilevää. Useamman kerran tänäkin kesänä saanut autolla tosissaa jarrutella kun pyöräilijä tulee hidastamatta suojatielle. Ja kuten aiemmin tässäkin ketjussa olen tainnut mainita, niin itsekin paljon pyöräilevänä saa harva se päivä olla viittilöimässä autoja menemään, kun meinaavat suojatien eteen pysähtyä mun pyöräillessä. Joku aika sitten itse odottelin pyörän päällä sopivaa väliä mennä, niin auto siinä meinasi pysähtyä ja viittilöin menemään, niin eikös mun takaa ajanut vauhdilla pariskunta melkein auton alle... Auto löi sitten liinat kiinni, ettei ois kolahtanut.
Tyhmä laki johtaa tuohon. Periaatteessa jalkautunut fillaristi on tietääkseni jalankulkija jolle pitää antaa tietä ylitykseen. Mutta ylitys tulisi sitten tehdä jalan jottei joku hullu aja päälle toista kaistaa. Pitäisi kirjata väistövelvollisuus, jos vastaantuleva auto antaa tietä pyörätien jatkeella.
 
Tyhmä laki johtaa tuohon. Periaatteessa jalkautunut fillaristi on tietääkseni jalankulkija jolle pitää antaa tietä ylitykseen. Mutta ylitys tulisi sitten tehdä jalan jottei joku hullu aja päälle toista kaistaa. Pitäisi kirjata väistövelvollisuus, jos vastaantuleva auto antaa tietä pyörätien jatkeella.
Kyllä. Ja itsekin annan aina jalkautuneille tietä, kuten muillekin jalankulkijoilla. Tosin varmaan maksimissaa n. 1/20 pyöräilijöistä (pl. ihan juniorit) jalkautuu suojatien edessä. Itsekään en koskaan jalkaudu. Odottelen yleensä ns. track standissa:
Track stand - Wikipedia
Tai sitten hissitolppa alhaalla istun satulassa jalat molemmin puolin pyörää.
 
Minkä vastaantulijan? Kai luit, riippuen tilanteesta, osan viestistäni? Miten kommunikoin? Jos tuota täytyy kysyä, niin et varmaan paljoa liikennettä seuraa.
En kysynyt, miten kommunikoit väistämisaikeesi. Kysyin, miten saat mahdollisesti liikennesääntöjä tuntemattoman pyöräilijän ymmärtämään, että sinä väistät muuten vaan, eikä samassa tilanteessa seuraava autoilija (tai jos on vastaantulijoita, sinäkään) väistä?

Minä joudun jatkuvasti väistämään autoillessa pyöräilijöitä, jotka kuvittelevat auton olevat väistämisvelvollinen suojatiellä. Tiedän heidän luulevan niin, sillä olen puhuttanut useita heistä aiheuttamastaan vaaratilanteesta.

Pyöräilijänä taas joudun usein pysähtymään turhaan, koska joku autoilija kokee tarpeelliseksi yrittää antaa turhaan tilaa, näin poistaen sen aukon liikenteessä, johon olin valmiiksi tähdännyt.

Sinä osaltasi pahennat kumpaakin näistä liikenteen ongelmista.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä. Ja itsekin annan aina jalkautuneille tietä, kuten muillekin jalankulkijoilla. Tosin varmaan maksimissaa n. 1/20 pyöräilijöistä (pl. ihan juniorit) jalkautuu suojatien edessä. Itsekään en koskaan jalkaudu. Odottelen yleensä ns. track standissa:
Track stand - Wikipedia
Tai sitten hissitolppa alhaalla istun satulassa jalat molemmin puolin pyörää.
No harvempi varmaan track standillä odottelee :) Voisi hyvin kirjata uusiksi niin, että odottavalle on annettava tietä. Oikeusturva on ihan sama kuin nykysysteemilläkin, koska vaikea todistaa oliko taluttamassa vai ei.
 
Enpä tiedä, mikä valtakunnallinen vuoden ympäri pyörivä TV-/jne-kampanja pitäisi pystyttää, jotta edes pieni siivu tästä tietämättömyydestä saataisi korjattua. Kuten niin moni muukin täällä, itsekin aivan päivittäin kohtaan pyöräilijöitä, jotka tulevat suojatielle, tai ajan auton perässä, joka väistelee pyöräilijöitä.

Ja pyörällä ollessa toki kohtaa autoilijoita, jotka eivät tunne sääntöjä. Ei varmaan tule ikinä muuttumaan, ellei sitten lakia vaan muuteta päinvastaiseksi.
 
Mietin jotain somekampanjaa että joku punainen nauha pyöränsarveen merkiksi siitä että tämä pyöräilijä tuntee väistämissäännöt suojatiellä eikä ikinä mene yli vaikka odattaisit tunnin pysähtyneenä.
 
Tomisiko opastekyltit paikoissa, joissa pyöräilijät ajavat eniten väärin. Tyyliin: "Hei pyöräilijä, olet tässäkin tien ylityksessä väistämisvelvollinen." Alle kuva kuva, jossa autoille vihreät nuolet jne. Lopuksi qr-koodillinen linkki liikenneturvan/viraston tarkempiin ohjeisiin pyöräilijöiden liikennesäännöistä. No, ehkä muutama prosentti voisi ottaa opikseen.
 
Mietin jotain somekampanjaa että joku punainen nauha pyöränsarveen merkiksi siitä että tämä pyöräilijä tuntee väistämissäännöt suojatiellä eikä ikinä mene yli vaikka odattaisit tunnin pysähtyneenä.
Tämä olisi muuten hyvä idea, mutta pahoin pelkään, että niitä sääntöjä tuntevia on loppujen lopuksi niin vähän, ettei idea lähde lentoon. Tai vielä pahempi ja ehkä jopa realistisempi vaihtoehto on se, että luullaan osaavansa säännöt ja aiheutetaan aiempaakin enemmän ongelmia ja sekannuksia.
 
Tämä olisi muuten hyvä idea, mutta pahoin pelkään, että niitä sääntöjä tuntevia on loppujen lopuksi niin vähän, ettei idea lähde lentoon. Tai vielä pahempi ja ehkä jopa realistisempi vaihtoehto on se, että luullaan osaavansa säännöt ja aiheutetaan aiempaakin enemmän ongelmia ja sekannuksia.
Siksi se olisi hyvä rajottaa ainoastaan tuon yhden säännön tuntemiseen. Mutta ideahan tuo vaan on ja suurin osa ideoista epäonnistuu käytännössä. Itse en ole aloittamassa koska en halua yhdistää facea tähän nikkiin enkä varmaan muutenkaan jaksaisi. Mukana olisin kyllä muuten.
 
Tämä olisi muuten hyvä idea, mutta pahoin pelkään, että niitä sääntöjä tuntevia on loppujen lopuksi niin vähän, ettei idea lähde lentoon. Tai vielä pahempi ja ehkä jopa realistisempi vaihtoehto on se, että luullaan osaavansa säännöt ja aiheutetaan aiempaakin enemmän ongelmia ja sekannuksia.

Yleensä ne väistämissäännöt osaavat kyllä tunnistaa joko
1) kippurasarvisesta pyörästä tai
2) pyöräilyvaatteista.

Ei siihen mitään ylimääräisiä nauhoja tarvita.

Väistämissäännöt osaamattomat taas tunnistaa varmuudella joposta tai vuokralla olevasta kaupunkipyörästä.
 
Yleensä ne väistämissäännöt osaavat kyllä tunnistaa joko
1) kippurasarvisesta pyörästä tai
2) pyöräilyvaatteista.

Ei siihen mitään ylimääräisiä nauhoja tarvita.

Väistämissäännöt osaamattomat taas tunnistaa varmuudella joposta tai vuokralla olevasta kaupunkipyörästä.
Kippurasarvista ja vaatteista en menisi takuuseen, mutta totta lienee että pyöräilyä aktiivisemmin harrastavista suurin osa tosiaan tuntee säännöt keskimääräistä perusfillaristia paremmin. Vaan kyllä niitä ylilyöntejä ja hölmöilyjä mahtuu sinnekin leiriin.

Yhtä kaikki, joku tuollainen somekampanja voisi olla ihan oikeastikin parempaa pr-toimintaa asialle kuin mitä Liikenneturva on koskaan saanut aikaiseksi.
 
Tomisiko opastekyltit paikoissa, joissa pyöräilijät ajavat eniten väärin. Tyyliin: "Hei pyöräilijä, olet tässäkin tien ylityksessä väistämisvelvollinen." Alle kuva kuva, jossa autoille vihreät nuolet jne. Lopuksi qr-koodillinen linkki liikenneturvan/viraston tarkempiin ohjeisiin pyöräilijöiden liikennesäännöistä. No, ehkä muutama prosentti voisi ottaa opikseen.
On ollut mielessä askarrella sellainen punaisen ruksin päälleen saanut pyöräilijän tienylityspaikka -kyltti ja sen alle osoite liikennesääntöihin. Suurin osa varmaan kuvittelisi kuitenkin sen merkitykseksi, että tässä on pyöräilijän tienylityspaikka, mutta joku höyrypää vastustaa sitä.
 
Kippurasarvista ja vaatteista en menisi takuuseen, mutta totta lienee että pyöräilyä aktiivisemmin harrastavista suurin osa tosiaan tuntee säännöt keskimääräistä perusfillaristia paremmin. Vaan kyllä niitä ylilyöntejä ja hölmöilyjä mahtuu sinnekin leiriin.
Ihan nollakeskustelua ja vastakkainasettelun luomista. Vastavuoroisesti mihin "autoleiriin" EI mahdu ylilyöntejä tai hölmöilyjä? Mopoautot, taksit, bussit, rekat, pakut, urheiluautot, harmaat Corollat tai polkuautot? Aina joku perseilee.
 
Ihan nollakeskustelua ja vastakkainasettelun luomista. Vastavuoroisesti mihin "autoleiriin" EI mahdu ylilyöntejä tai hölmöilyjä? Mopoautot, taksit, bussit, rekat, pakut, urheiluautot, harmaat Corollat tai polkuautot? Aina joku perseilee.
Vastakkainasettelu on korviesi välissä. Minähän tuossa nimenomaan yritin tuoda esille juuri sitä, että sitä samaa ongelmaa ilmenee kaikissa osapuolissa.
 
Vastakkainasettelu on korviesi välissä. Minähän tuossa nimenomaan yritin tuoda esille juuri sitä, että sitä samaa ongelmaa ilmenee kaikissa osapuolissa.

Käytännössä ehkä n. 60% suomalaisista aikuisista käyttää molempia kulkuneuvoja ja suhtautuu asioihin jossain määrin järkevästi. Näistä 60%stakaan kuitenkaan huomattava osa ei osaa liikennesääntöjä väistämisvelvollisuuksien liittyen, ja mokailee molemmilla kulkuneuvoilla.

Ja sitten on ääripäät, n. 20% autoilunvihaajia ja n. 20% pyöräilynvihaajia. Jotka ovat hyvin äänekkäitä, ja näistä toinen ääripää on aika selvästi yliedustettuna tässäkin säikeessä. Ja valitettavasti nämä taitavat olla yliedustettuna myös kaupunkien liikennesuunnittelussa; Tuntuu, että (ainakin Tampereella), kun tehdään uusia liikenneratkaisuita, ne tehdään aina joko näkökulmasta

1) Keskitytään autoilun haittaamiseen (Käytännössä esim. ratikan myötä todella monesta paikasta aivan turhaan poistettiin ajokaistoja ja parkkipaikkoja, tilaa olisi ollut sekä ratikalle että niille mutta ratikan myötä kun piti tehdä liikennejärjestelyt uusiksi, samalla haitattiin "turhaan" autoilua kun saatiin siihen tilaisuus)

2a) Ignorataan täysin pyöräily/pyöräilyn sujuvuus ja haitataan sitä selvästi (Tampereella esim. Prisman seudun uudet järjestelyt, valtaväylän vartta polkiessa suoran reitin ja yksien liikennevalojen tilalle pitkä kiertotie, jota kiertäessä kahdet vai kolmet liikennevalot, yksi ympyrä jota kiertäessä 90 asteen äkkijyrkkä kulma ja jossa autot änkee päälle kun eivät osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja kun mitään oikeaa järkevää syytä vanhan suoran pyörätien poistamiselle ei tosiaan ollut.

2b) Ollaan muka näennäisesti parantavinaan pyöräilyä mutta tehdään huonoja ja vajaita ratkaisuita jotka ei ratko todellisia ongelmia, mutta joihin silti tuhlataan rahaa (jota ei sitten enää riitä oikeiden ongelmien korjaamiseen). "Hervannan uusi baana" on monelta osin esimerkki tästä. Olisi voitu vetää se Turtolassa/Korkinmäessä ratikkalinjan vierestä, mutta vedettiin se Korkinmäen omakotitaloalueen läpi siten että reitillä on todella monta vaarallista risteystä ja mäki on pyöräilylle paljon jyrkempi kuin Valtaväylällä autoille. Ja siellä, missä pyörätien laatu oikeasti muuten parani, reitille tuli yhdet liikennevalot lisää ja toisten sykli huononi siten että pyörille palaa selvästi harvemmin vihreät - vain koska oletettiin, että autoilijat eivät osaa noudattaa väistämissääntöjä. (ennen ratikkaa, vanhan pyörätien aikana ei ollut ongelma, että oikealle kääntyvät autoiljat eivät osaa noudattaa väistämissääntöjä, alle jäi vain pyöräilijät, mutta kun tuli ratikka, oikealle kääntyville autoille pitää laittaa suoraan menevien vihreiden aikaan erikseen punaiset kun muuten eivät väistämisvellollisina osaa väistää ratikkaa - ja tämä taas vähensi sitä aikaa, jolloin ratikalle ja kevyelle liikentelle voi palaa vihreät)

Mutta aika harvoin näkee liikennesuunnittelua jossa pyritään tasapuolisesti ja kunnolla parantamaan liikennettä molemmilla/otetaan molemmat tasapainoisesti huomioon.
 
Viimeksi muokattu:
Käytännössä ehkä n. 60% suomalaisista aikuisista käyttää molempia kulkuneuvoja ja suhtautuu asioihin jossain määrin järkevästi. Näistä 60%stakaan kuitenkaan huomattava osa ei osaa liikennesääntöjä väistämisvelvollisuuksien liittyen, ja mokailee molemmilla kulkuneuvoilla.

Ja sitten on ääripäät, n. 20% autoilunvihaajia ja n. 20% pyöräilynvihaajia. Jotka ovat hyvin äänekkäitä, ja näistä toinen ääripää on aika selvästi yliedustettuna tässäkin säikeessä. Ja valitettavasti nämä taitavat olla yliedustettuna myös kaupunkien liikennesuunnittelussa; Tuntuu, että (ainakin Tampereella), kun tehdään uusia liikenneratkaisuita, ne tehdään aina joko näkökulmasta

1) Keskitytään autoilun haittaamiseen (Käytännössä esim. ratikan myötä todella monesta paikasta aivan turhaan poistettiin ajokaistoja ja parkkipaikkoja, tilaa olisi ollut sekä ratikalle että niille mutta ratikan myötä kun piti tehdä liikennejärjestelyt uusiksi, samalla haitattiin "turhaan" autoilua kun saatiin siihen tilaisuus)

2a) Ignorataan täysin pyöräily/pyöräilyn sujuvuus ja haitataan sitä selvästi (Tampereella esim. Prisman seudun uudet järjestelyt, valtaväylän vartta polkiessa suoran reitin ja yksien liikennevalojen tilalle pitkä kierotie, jota kiertäessä kahdet vai kolmet liikennevalot, yksi ympyrä jota kiertäessä 90 asteen äkkijyrkkä kulma ja jossa autot änkee päälle kun eivät osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja kun mitään oikeaa järkevää syytä vanhan suoran pyörätien poistamiselle ei tosiaan ollut.

2b) Ollaan muka näennäisesti parantavinaan pyöräilyä mutta tehdään huonoja ja vajaita ratkaisuita jotka ei ratko todellisia ongelmia, mutta joihin silti tuhlataan rahaa (jota ei sitten enää riitä oikeiden ongelmien korjaamiseen). "Hervannan uusi baana" on monelta osin esimerkki tästä. Olisi voitu vetää se Turtolassa/Korkinmäessä ratikkalinjan vierestä, mutta vedettiin se Korkinmäen omakotitaloalueen läpi siten että reitillä on todella monta vaarallista risteystä ja mäki on pyöräilylle paljon jyrkempi kuin Valtaväylällä autoille.

Mutta aika harvoin näkee liikennesuunnittelua jossa pyritään tasapuolisesti ja kunnolla parantamaan liikennettä molemmilla/otetaan molemmat tasapainoisesti huomioon.
Kaikki näistä varmaan ainakin pääosin totta. Pyöräilyn sujuvuutta peräänkuulutan minäkin, mutta samaan aikaan pitää tiedostaa että meillä ei ole Suomessa loputtomasti resursseja ja sääolosuhteiden vuoksi merkittävä osa vuodesta on epäsuotuisaa pyöräilylle ja sitäkin kautta siihen panostaminen on jatkuvaa tasapainoilua muiden rahareikien kanssa.

Tarkoitin kuitenkin tuolla edellisellä kommentillani, että minä en ainakaan pyrkinyt mitään vastakkainasettelua lietsomaan, kun noiden keskusteltujen väistämissääntöjen osalta käytännöt ovat omien kokemusten mukaan samalla tavalla hakusessa kaikilla osapuolilla.
 
Asiaton käytös - provosointi, henkilökohtaisuudet
Kyllä. Ja itsekin annan aina jalkautuneille tietä, kuten muillekin jalankulkijoilla. Tosin varmaan maksimissaa n. 1/20 pyöräilijöistä (pl. ihan juniorit) jalkautuu suojatien edessä. Itsekään en koskaan jalkaudu. Odottelen yleensä ns. track standissa:
Track stand - Wikipedia
Tai sitten hissitolppa alhaalla istun satulassa jalat molemmin puolin pyörää.

Täytyy kyllä sanoa, että jos näkisin aikuisen miehen odottelevan suojatien edessä jostain kaukaa tulevaa autoa trackstandissä, hehe, niin kyllä hidastaisin jo kaukaa, pysähtyisin, ja menisin kysymään onko kaikki ok ja osaatko varmasti takaisin hoitolaitokseesi. Vai trackstandissä odottelet.
 
Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.
Rajoitus siinä taitaa olla 80 tai ainakin 70, joten ei kauheasti kiinnostaisi junnata jonkun 25-30 vauhtia ajavan "huippu-urheilijan" perässä.
Melko asiallista käytöstä.

Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.
 
Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.

Melko asiallista käytöstä.

Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.
Kumma kun mä tunnen aika monta maantiepyöräilyä harrastavaa ja kaikki noudattavat hienosti liikennesääntöjä.

Ei siinä, uskon, että perseilijöitä löytyy (kuten autoilijoista, motoristeista, mopoilijoista, trakotrikuskeista jne...) Mutta ei kannata yleistää.
 
Joo, kyllähän mää itsekin fillaroitten paljon. Ei kaikki varmasti ole samanlaisia persereikiä, mutta aina kun tällainen kusipää sattuu kohdalle, kyseessä on spandex.

En muista että jonnet dirteillä, bmx:llä tai mummot mummotsygällä aiheuttaisi tällaisia tilanteita.
 
Joo, kyllähän mää itsekin fillaroitten paljon. Ei kaikki varmasti ole samanlaisia persereikiä, mutta aina kun tällainen kusipää sattuu kohdalle, kyseessä on spandex.

En muista että jonnet dirteillä, bmx:llä tai mummot mummotsygällä aiheuttaisi tällaisia tilanteita.
Ei taida dirtille olla autolla paljoa asiaa?

Ja mummot pysynee kanssa poissa autojen seasta?
 
Tänään kun ajelin päivällä pyörällä ajoradalla niin tulipahan huomattua kun pari teiniä "temppuili" eli pyöri ympyrään ja keuli pyörillään ajoradalla. Vielä niin että autoja tuli vastaan. Ei kovinkaan järkevää toimintaa. Itsekin jouduin hidastamaan tästä johtuen. Onneksi harvemmin tällaista näkee ajoradalla mutta juuri tästä johtuen ajan mieluummin autojen seassa koska näitä typeryksiä tulee kevlillä suhteellisen usein vastaan ja keuliessa pyörä vaikeasti ohjattavissa. Ja joo tiedän että siellä kevlillä pitäisi ajaa mutta ajoradalla riskit on pienemmät.

Ennen kuin joku alkaa tähän pätemään niin voi ajatella että miltä tuntuisi kun keuliva pyörä ei menekään ohi vaan tuleekin kolari. Samoin myös niitä pyöriä ja sähköpotkulautoja jotka ei osaa liikennesääntöjä ja sama osuma tulee. Sen jälkeen voi tulla pätemään jos vielä on jotain asiaa.
 
Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.
Rajoitus siinä taitaa olla 80 tai ainakin 70, joten ei kauheasti kiinnostaisi junnata jonkun 25-30 vauhtia ajavan "huippu-urheilijan" perässä.
Melko asiallista käytöstä.

Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.
Kuten jo yllä sanottu, niin typerää yleistää kun näitä tahallista kiusaamista harrastavia löytyy myös autoilijoista. Juuri viimeksi maanantaina lenkillä ollessani joku Mersun katumaasturin kuski ajoi moottorin huudatus -ohituksen jälkeen puoliksi ojaan ilmeisesti tarkoituksena nostaa pölypilvi "spandeksin" päälle. Ei sieltä ojasta kyllä mitään pölyä viimeaikojen sateiden takia noussut, joten koko tilanne näytti lopulta aika koomiselta ja siltä kuin kuskilla ei auto pysyisi hanskassa ollenkaan.

Ei näitä pellejä onneksi kovin usein tule vastaan, ehkä kerran per 200km jos sitäkään. Autolla saan taas yleensä ajaa vähintään 1000km että näen edes yhden perseilevän spandeksin.
 
Tomisiko opastekyltit paikoissa, joissa pyöräilijät ajavat eniten väärin. Tyyliin: "Hei pyöräilijä, olet tässäkin tien ylityksessä väistämisvelvollinen." Alle kuva kuva, jossa autoille vihreät nuolet jne. Lopuksi qr-koodillinen linkki liikenneturvan/viraston tarkempiin ohjeisiin pyöräilijöiden liikennesäännöistä. No, ehkä muutama prosentti voisi ottaa opikseen.

Jyväskylässä pyörällä ajaessa aiheuttaa kyllä harmaita hiuksia nämä tilanteet joissa pyörä on väistämisvelvollinen. Kun lähestyt sitä tienylitystä pyöräilijänä, hidastat hiukan, että saat sujuvasti mentyä sen auton takaa... ja osoitat samalla sen tieliikennelaissa tarkoitetun väistämisvelvollisuutesi. Niin se saakelin autoilija vetää liinat kiinni ja jää odottamaan että menet tien yli.

Kun siis näin ei tapahdu satunnaisesti, vaan karkeasti 90% autoilijoista antaa tietä pyöräilijälle vaikka ei pitäisi. Tämä sotkee liikennettä, koska ei pysty ennakoimaan mitä toinen tekee, koska ihmiset ei aja sääntöjen mukaan.

Tähän mennessä toimivin tapa on ollut tehdä se tienylitys yllättäen, niin ettei se autoilija tajua ruveta antamaan tietä... Vaan pyörällä pääsee kätevästi sujahtamaan sen auton takaa.
 
Tässä on hyvä esimerkki uutisoinnista, joka hyvästä tarkoituksestaan huolimatta vain sekoittaa käyttäjien päätä tarpeettoman monimutkaisilla selostuksilla väistämissäännöistä:

– Kun tulee autolla väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa on autoilijan väistettävä pyöräilijää. Väistämisvelvoitteesta kertovat kärkikolmio, stop-merkki ja väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki, kertaa Kalmakoski.

Autoilija väistää myös tullessaan kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessaan liikenneympyrästä.

– Lisäksi autoilija väistää pyöräilijää, ja päinvastoin, tullessaan pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, Kalmakoski sanoo.

Jos kyseessä ei ole edellä autoilijoille kuvattu väistämistilanne tai liikennemerkki ei muuta osoita, väistää pyöräilijä ajoradan liikennettä ajaessaan pyörätieltä ajoradalle.

– Pyöräilijä saa ylittää tien myös suojatietä pitkin ajaen, vaikka usein toisin virheellisesti luullaan. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän ja autoilijan välillä määräytyy kuitenkin edellä kerrottujen sääntöjen ja liikennemerkkien mukaan. Jos pyöräilijä siirtyy taluttamaan pyöräänsä, tulee hänestä jalankulkija, jolle ajoneuvon kuljettajien on annettava suojatiellä esteetön kulku, Kalmakoski muistuttaa.

– On hyvä muistaa, että autoilijan lisäksi myös pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Kun molemmat ajavat ajoradalla, koskettavat heitä samat säännöt. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevia ja suojatiellä annetaan jalankulkijalle esteetön kulku.

Pyöräilijälle tulee myös antaa riittävä tila, kun hän pyöräilee ajoradalla.

Hirveä selostus yksinkertaisesta asiasta ja lopputuloksena tavikset osaavat säännöt tuon luettuaan todennäköisesti aiempaakin huonommin.
 
Tässä on hyvä esimerkki uutisoinnista, joka hyvästä tarkoituksestaan huolimatta vain sekoittaa käyttäjien päätä tarpeettoman monimutkaisilla selostuksilla väistämissäännöistä:



Hirveä selostus yksinkertaisesta asiasta ja lopputuloksena tavikset osaavat säännöt tuon luettuaan todennäköisesti aiempaakin huonommin.
Ja tuokin selostus on väärin. Auto ei väistä "poistuessaan liikenneympyrästä", vaan kaikissa risteyksissä kääntyessään sille tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä.
 
Tänään kävi juuri se mitä täältä tullut luettua ylikohteliaista autoilijoista. Jouduin näyttämään tietä että mene vaan. Auto tuli oikealta ja minä tulin vasemalta mutta ilmeisesti nämä ei osaa liikennesääntöjä Tämä periaatteessa kuuluisi mikä ärsyttää autoilijoissa mutta olkoon täällä kun keskustelua on näistä noin muutenkin. Ylläpito voi halutessaan siirtää tämän sinne jos näkee tarpeelliseksi.
 
Jätän vain tämän boomer-meemun tähän :rofl:

1630526350842.png
 
Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.
Rajoitus siinä taitaa olla 80 tai ainakin 70, joten ei kauheasti kiinnostaisi junnata jonkun 25-30 vauhtia ajavan "huippu-urheilijan" perässä.
Melko asiallista käytöstä.

Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.

Kyllä paljon elämääsi hukkui nyt hukkaan, kun tällä kokonaisuudessan 2,5km mittaisella tiellä, jonka vieressä muuten menisi myös moottoritie, jouduit ajamaan pyöräilijän takana osan matkaa ja tuskinpa kovin pitkään, koska kyseinen tie on vähäliikenteinen.

Mutta joo, siinähän on pyörätie vain toisella puolella ja sielläkin vain osan matkaa, joten sitä ei toiseen suuntaan ole pakko käyttää. Ja aika usein siinä silloilla on kalastajien "leiri", jonka vuoksi joutuu pudottamaan ajoradalle ja kun kyseessä on lyhyt tien pätkä niin eipä siinä jaksa pysähtyä takaisin kelville nousemaan.

edit.
Itse siis kyllä ajan siinä kelviä aina kun voi, koska kuljen sinne suuntaan mihin kelvi erkanee, mutta suurin osa spandexeista menee sitä kautta Lempäälän suuntaan lenkeille ja silloin tulee helposti mieleen ajaa ajorataa ainakin osa matkaa ja jättää väärään suuntaan menevä kahdella nollanäkyvyyden alikululla varustettu kiertotie ajamatta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä paljon elämääsi hukkui nyt hukkaan, kun tällä kokonaisuudessan 2,5km mittaisella tiellä, jonka vieressä muuten menisi myös moottoritie, jouduit ajamaan pyöräilijän takana osan matkaa ja tuskinpa kovin pitkään, koska kyseinen tie on vähäliikenteinen.

Mutta joo, siinähän on pyörätie vain toisella puolella ja sielläkin vain osan matkaa, joten sitä ei toiseen suuntaan ole pakko käyttää. Ja aika usein siinä silloilla on kalastajien "leiri", jonka vuoksi joutuu pudottamaan ajoradalle ja kun kyseessä on lyhyt tien pätkä niin eipä siinä jaksa pysähtyä takaisin kelville nousemaan.
Ei kai noissa useinkaan ole mistään suoranaisesta ajansäästöstä kyse, vaan pikemminkin siitä, että joutuu tekemään itsekkään pyöräilijän vuoksi ylimääräisiä toimintoja ja hidastamaan nopeuden reilusti alemmaksi kuin mitä ko. tieosuudella muuten voisi ajaa.
 
Kyllä paljon elämääsi hukkui nyt hukkaan, kun tällä kokonaisuudessan 2,5km mittaisella tiellä, jonka vieressä muuten menisi myös moottoritie, jouduit ajamaan pyöräilijän takana osan matkaa ja tuskinpa kovin pitkään, koska kyseinen tie on vähäliikenteinen.

Mutta joo, siinähän on pyörätie vain toisella puolella ja sielläkin vain osan matkaa, joten sitä ei toiseen suuntaan ole pakko käyttää. Ja aika usein siinä silloilla on kalastajien "leiri", jonka vuoksi joutuu pudottamaan ajoradalle ja kun kyseessä on lyhyt tien pätkä niin eipä siinä jaksa pysähtyä takaisin kelville nousemaan.

edit.
Itse siis kyllä ajan siinä kelviä aina kun voi, koska kuljen sinne suuntaan mihin kelvi erkanee, mutta suurin osa spandexeista menee sitä kautta Lempäälän suuntaan lenkeille ja silloin tulee helposti mieleen ajaa ajorataa ainakin osa matkaa ja jättää väärään suuntaan menevä kahdella nollanäkyvyyden alikululla varustettu kiertotie ajamatta.

Okei, mä ajan tuosta fillarilla lenkkiä sen 3-5x viikossa viimeisen 10v aikana kun asuin Pirkkalassa. Tuosta voi laskea kuinka monta kertaa olen siitä ajanut, kertaakaan ei ole ollut mitään kalastajien leiriä eikä muutakaan väenpaljoutta. Helteillä jonnet hyppii sillalta, mutta nekin palloilee siinä kaiteen vieressä eikä tule tielle.

Mua ei kiinnosta se matka, ajansäästö, jarrujen kuluminen tmv. vaan se että joku on oikeasti niin daiju että änkee väkisin sinne liikenteen sekaan sähläämään vaikka yhteiskunta tarjoaisi täydellisen sileän baanan. Kysehän ei tuolloin ole mistään muusta kuin tyhmyydestä ja/tai kusipäisyydestä. Tuo aiheuttaa sellaisen maagisen alkukantaisen tunnereaktion että eikö se kyseinen ihminen oikeasti tajua kuinka vitun typerältä se touhu muista vaikuttaa ja onko se tosiaan hänen itsensä mielestä ihan normi settiä?
 
Okei, mä ajan tuosta fillarilla lenkkiä sen 3-5x viikossa viimeisen 10v aikana kun asuin Pirkkalassa. Tuosta voi laskea kuinka monta kertaa olen siitä ajanut, kertaakaan ei ole ollut mitään kalastajien leiriä eikä muutakaan väenpaljoutta. Helteillä jonnet hyppii sillalta, mutta nekin palloilee siinä kaiteen vieressä eikä tule tielle.

Mua ei kiinnosta se matka, ajansäästö, jarrujen kuluminen tmv. vaan se että joku on oikeasti niin daiju että änkee väkisin sinne liikenteen sekaan sähläämään vaikka yhteiskunta tarjoaisi täydellisen sileän baanan. Kysehän ei tuolloin ole mistään muusta kuin tyhmyydestä ja/tai kusipäisyydestä. Tuo aiheuttaa sellaisen maagisen alkukantaisen tunnereaktion että eikö se kyseinen ihminen oikeasti tajua kuinka vitun typerältä se touhu muista vaikuttaa ja onko se tosiaan hänen itsensä mielestä ihan normi settiä?
Ai jaa. Mä nostan jalkaa kaasulta, käännän rattia vasemmalle ja ohitan. Jos on vastaantulijoita, niin jarrutan ja odotan, että pääsen ohi. Sitten jatkan matkaa. Ei alkukantaisia tunnereaktioita tai muitakaan kummempia reaktioita.

On muuten paljon helpompaa elämä, kun ei kaikesta pienestä stressaa..
 
Okei, mä ajan tuosta fillarilla lenkkiä sen 3-5x viikossa viimeisen 10v aikana kun asuin Pirkkalassa. Tuosta voi laskea kuinka monta kertaa olen siitä ajanut, kertaakaan ei ole ollut mitään kalastajien leiriä eikä muutakaan väenpaljoutta. Helteillä jonnet hyppii sillalta, mutta nekin palloilee siinä kaiteen vieressä eikä tule tielle.

Mua ei kiinnosta se matka, ajansäästö, jarrujen kuluminen tmv. vaan se että joku on oikeasti niin daiju että änkee väkisin sinne liikenteen sekaan sähläämään vaikka yhteiskunta tarjoaisi täydellisen sileän baanan. Kysehän ei tuolloin ole mistään muusta kuin tyhmyydestä ja/tai kusipäisyydestä. Tuo aiheuttaa sellaisen maagisen alkukantaisen tunnereaktion että eikö se kyseinen ihminen oikeasti tajua kuinka vitun typerältä se touhu muista vaikuttaa ja onko se tosiaan hänen itsensä mielestä ihan normi settiä?

Siinäpä se ero on, että asuit Pirkkalassa. Sinnehän se kelvi mukavasti kurvaa toisesta päästä. Spandexi menee/tulee Lempäälän suuntaan niin eipä viitsi kiertää kahden pahan alikulun plus kahden muun risteyksen kautta pidempää reittiä. On laiska spandex joo, mutta kun katsoo kuinka puistoissa on polku nurmikolla joka paikassa missä voi 2 metriäkin säästää niin...

Nopeasti Googlella katsottuna matka on 400m lyhyempi kun ajaa ajorataa ja huomattavasti selkeämpi. Toista kautta 1,2km ja toista 800m.
 
Puhutaanko me nyt eri paikasta, tarkoitan tätä kohtaa:


Miten sillä on merkitystä miten risteykset tämän tien päissä ovat? Voisihan sitä silti ajella tuossa kelvillä.

Pirkkalan päässä ymmärrän ongelman, jos menet säijään anian rantatietä niin voi tulla houkutus mennä tietä pitkin koska käytännössä siihen suuntaan ei järkevästi ole tuo kelvi menossa.
 
Ai jaa. Mä nostan jalkaa kaasulta, käännän rattia vasemmalle ja ohitan. Jos on vastaantulijoita, niin jarrutan ja odotan, että pääsen ohi. Sitten jatkan matkaa. Ei alkukantaisia tunnereaktioita tai muitakaan kummempia reaktioita.

On muuten paljon helpompaa elämä, kun ei kaikesta pienestä stressaa..
Meillä on olemassa sääntöjä ihan syystä, eikä se tarkoita stressaamista, jos ei pidä sitä että itsekäs porukka perseilee ja venyttelee niitä sääntöjä vähän joka paikassa. Maailma olisi oikeasti aika paljon ikävämpi paikka, jos kaikki vaan sulkisivat silmänsä kaikelta ja "jatkaisivat matkaa".
 
Meillä on olemassa sääntöjä ihan syystä, eikä se tarkoita stressaamista, jos ei pidä sitä että itsekäs porukka perseilee ja venyttelee niitä sääntöjä vähän joka paikassa. Maailma olisi oikeasti aika paljon ikävämpi paikka, jos kaikki vaan sulkisivat silmänsä kaikelta ja "jatkaisivat matkaa".
Ei ollut tästä kyse, vaan siitä että herää joku "alkukantainen tunnereaktio" kun joku ajaa tiellä "spandekseissa".

Itse ajan niin tiellä kuin kelvillä maantiepyörällä, riippuen tilanteesta ja paikasta. Kyllä mäkin välillä ihmettelen miten tyhmissä paikoissa jotkut voikin valita ajoradan kelvin sijaan, mutta ei se mitään tunnereaktioita minussa aiheuta.

Kyllä mä myös ihmettelen aika monen autoilija ajotyylejä (ohitukset, ylinopeudet, punaisia/vanhoja vihreitä päin kaahaus, pyöräilijöiden kiilaus, jne...) Mutta noikin menee olankohautuksella pääosin. Turha noista stressata. Ajaa itse fiksusti, muuta ei oikein voi.
 
Ei se ole kovin rakentavaa keskustelua tulla kertomaan kuinka vähän itse välittää siitä että joku rikkoo sääntöjä ja aiheuttaa haittaa. Sisältöarvo nolla tällaisilla postauksilla.

Toki aina voi väitellä onko säännöt järkeviä ja käyttäytyminen kohtuullista, mutta tässä tapauksessa kaikki taisi olla yhtä mieltä ettei ole mitään syytä ajaa tiellä?
 
Kuten jo yllä sanottu, niin typerää yleistää kun näitä tahallista kiusaamista harrastavia löytyy myös autoilijoista. Juuri viimeksi maanantaina lenkillä ollessani joku Mersun katumaasturin kuski ajoi moottorin huudatus -ohituksen jälkeen puoliksi ojaan ilmeisesti tarkoituksena nostaa pölypilvi "spandeksin" päälle. Ei sieltä ojasta kyllä mitään pölyä viimeaikojen sateiden takia noussut, joten koko tilanne näytti lopulta aika koomiselta ja siltä kuin kuskilla ei auto pysyisi hanskassa ollenkaan.

Ei näitä pellejä onneksi kovin usein tule vastaan, ehkä kerran per 200km jos sitäkään. Autolla saan taas yleensä ajaa vähintään 1000km että näen edes yhden perseilevän spandeksin.

Kun ajaa autolla 10 000 kilometria, kohtaan about 100 000 muuta autoilijaa. Tuohon joukkoon mahtuu muutamia itsekkäitä perseilijöitä ja pari täyttä sekopäätä.

Samassa ajassa kohtaan about 30 spandeksia. Tuohon joukkoon mahtuu muutamia itsekkäitä perseilijöitä ja pari täyttä sekopäätä.

Typerää yleistää...
 
Ai jaa. Mä nostan jalkaa kaasulta, käännän rattia vasemmalle ja ohitan. Jos on vastaantulijoita, niin jarrutan ja odotan, että pääsen ohi. Sitten jatkan matkaa. Ei alkukantaisia tunnereaktioita tai muitakaan kummempia reaktioita.

On muuten paljon helpompaa elämä, kun ei kaikesta pienestä stressaa..

Jos spandeksi ajaa 1.5 m reunasta, painan hyvin lyhyen torven jolla ilmaisen ohitusaikeeni. Sellaisen että torvi juuri ja juuri inahtaa, jota ei voi tulkita aggressiivisena eleenä ja josta tyhmempikin tajuaa että takaa tullaan ohi. Sitten ohitan tuli vastaantulijoita tai ei.

Kun hallitsee autonsa mitat voi ohi ujuttautua hyvinkin kapeasta raosta jos se ei itse tajua väistää.
 
Jos spandeksi ajaa 1.5 m reunasta, painan hyvin lyhyen torven jolla ilmaisen ohitusaikeeni. Sellaisen että torvi juuri ja juuri inahtaa, jota ei voi tulkita aggressiivisena eleenä ja josta tyhmempikin tajuaa että takaa tullaan ohi. Sitten ohitan tuli vastaantulijoita tai ei.

Kun hallitsee autonsa mitat voi ohi ujuttautua hyvinkin kapeasta raosta jos se ei itse tajua väistää.
Sellaset laittomuudet sieltä. Kortti pois, täysi sekopää.
 
Jos spandeksi ajaa 1.5 m reunasta, painan hyvin lyhyen torven jolla ilmaisen ohitusaikeeni. Sellaisen että torvi juuri ja juuri inahtaa, jota ei voi tulkita aggressiivisena eleenä ja josta tyhmempikin tajuaa että takaa tullaan ohi. Sitten ohitan tuli vastaantulijoita tai ei.

Kun hallitsee autonsa mitat voi ohi ujuttautua hyvinkin kapeasta raosta jos se ei itse tajua väistää.
Kiilaatko tieltä myös mopot ja moottoripyörät, jos ne ajavat hitaammin kuin sinä haluaisit? Entäpä jos tie on sen verran leveä, että autojakin mahtuu ujuttautumalla kolme rinnakkain? Riskeeraatko oman henkesi, vai koskeeko riskinottosi vain muiden henkeä?
 
Sellaset laittomuudet sieltä. Kortti pois, täysi sekopää.

Jaa, en tiedä minkä kortin spandeksilta voi ottaa pois noista laittomuuksista.

Liikenteessä joutuu muutenkin toisinaan ajamaan tiukemmasta välistä esimerkiksi väistettäessä leveää kuljetusta, työkonetta tai hälytysajoa. Spandeksia väistetään samalla tavoin. Erona on, että spandeksi ajaa tahallaan keskellä tietä vaikka vieressä on hyväkuntoinen pyörätie sekä leveä piennar joista kumpikaan ei sille kelpaa.
 
Jaa, en tiedä minkä kortin spandeksilta voi ottaa pois noista laittomuuksista.

Liikenteessä joutuu muutenkin toisinaan ajamaan tiukemmasta välistä esimerkiksi väistettäessä leveää kuljetusta, työkonetta tai hälytysajoa. Spandeksia väistetään samalla tavoin. Erona on, että spandeksi ajaa tahallaan keskellä tietä vaikka vieressä on hyväkuntoinen pyörätie sekä leveä piennar joista kumpikaan ei sille kelpaa.
Suosittelen, että ensi kerralla huomautat asiasta suu-sanallisesti, mutta jätät liikenneturvallisuuden vaarantamiset pois.

Kun kerta tykkäät leikkiä poliisia, niin varmaan ymmärrät, että oma toimintasi on huomattavasti tuomittavampaa kuin pyöräilijän: liikenneturvallisuuden vaarantaminen vs. liikennerikkomus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 101
Viestejä
4 484 152
Jäsenet
74 172
Uusin jäsen
Käppänä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom