Sinunlaisten pelisilmän takia joudun odotteleen 30m risteyksestä pyöräillessä ylityspaikkaa. Olette pelisilmällänne sotkeneet koko pyöräilyliikenteen.
Ette joudu. Emme ole.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sinunlaisten pelisilmän takia joudun odotteleen 30m risteyksestä pyöräillessä ylityspaikkaa. Olette pelisilmällänne sotkeneet koko pyöräilyliikenteen.
Tyhmä laki johtaa tuohon. Periaatteessa jalkautunut fillaristi on tietääkseni jalankulkija jolle pitää antaa tietä ylitykseen. Mutta ylitys tulisi sitten tehdä jalan jottei joku hullu aja päälle toista kaistaa. Pitäisi kirjata väistövelvollisuus, jos vastaantuleva auto antaa tietä pyörätien jatkeella.Tämä. Väitän, että nämä "pelisilmäilijät" ovat osaltaan aiheuttaneet sen, että osa pyöräilijöistä ihan oikeasti ja aidosti luulee, että autolijan on väistettävä suojatiellä pyöräilevää. Useamman kerran tänäkin kesänä saanut autolla tosissaa jarrutella kun pyöräilijä tulee hidastamatta suojatielle. Ja kuten aiemmin tässäkin ketjussa olen tainnut mainita, niin itsekin paljon pyöräilevänä saa harva se päivä olla viittilöimässä autoja menemään, kun meinaavat suojatien eteen pysähtyä mun pyöräillessä. Joku aika sitten itse odottelin pyörän päällä sopivaa väliä mennä, niin auto siinä meinasi pysähtyä ja viittilöin menemään, niin eikös mun takaa ajanut vauhdilla pariskunta melkein auton alle... Auto löi sitten liinat kiinni, ettei ois kolahtanut.
Kyllä. Ja itsekin annan aina jalkautuneille tietä, kuten muillekin jalankulkijoilla. Tosin varmaan maksimissaa n. 1/20 pyöräilijöistä (pl. ihan juniorit) jalkautuu suojatien edessä. Itsekään en koskaan jalkaudu. Odottelen yleensä ns. track standissa:Tyhmä laki johtaa tuohon. Periaatteessa jalkautunut fillaristi on tietääkseni jalankulkija jolle pitää antaa tietä ylitykseen. Mutta ylitys tulisi sitten tehdä jalan jottei joku hullu aja päälle toista kaistaa. Pitäisi kirjata väistövelvollisuus, jos vastaantuleva auto antaa tietä pyörätien jatkeella.
En kysynyt, miten kommunikoit väistämisaikeesi. Kysyin, miten saat mahdollisesti liikennesääntöjä tuntemattoman pyöräilijän ymmärtämään, että sinä väistät muuten vaan, eikä samassa tilanteessa seuraava autoilija (tai jos on vastaantulijoita, sinäkään) väistä?Minkä vastaantulijan? Kai luit, riippuen tilanteesta, osan viestistäni? Miten kommunikoin? Jos tuota täytyy kysyä, niin et varmaan paljoa liikennettä seuraa.
No harvempi varmaan track standillä odotteleeKyllä. Ja itsekin annan aina jalkautuneille tietä, kuten muillekin jalankulkijoilla. Tosin varmaan maksimissaa n. 1/20 pyöräilijöistä (pl. ihan juniorit) jalkautuu suojatien edessä. Itsekään en koskaan jalkaudu. Odottelen yleensä ns. track standissa:
Track stand - Wikipedia
Tai sitten hissitolppa alhaalla istun satulassa jalat molemmin puolin pyörää.
Tämä olisi muuten hyvä idea, mutta pahoin pelkään, että niitä sääntöjä tuntevia on loppujen lopuksi niin vähän, ettei idea lähde lentoon. Tai vielä pahempi ja ehkä jopa realistisempi vaihtoehto on se, että luullaan osaavansa säännöt ja aiheutetaan aiempaakin enemmän ongelmia ja sekannuksia.Mietin jotain somekampanjaa että joku punainen nauha pyöränsarveen merkiksi siitä että tämä pyöräilijä tuntee väistämissäännöt suojatiellä eikä ikinä mene yli vaikka odattaisit tunnin pysähtyneenä.
Siksi se olisi hyvä rajottaa ainoastaan tuon yhden säännön tuntemiseen. Mutta ideahan tuo vaan on ja suurin osa ideoista epäonnistuu käytännössä. Itse en ole aloittamassa koska en halua yhdistää facea tähän nikkiin enkä varmaan muutenkaan jaksaisi. Mukana olisin kyllä muuten.Tämä olisi muuten hyvä idea, mutta pahoin pelkään, että niitä sääntöjä tuntevia on loppujen lopuksi niin vähän, ettei idea lähde lentoon. Tai vielä pahempi ja ehkä jopa realistisempi vaihtoehto on se, että luullaan osaavansa säännöt ja aiheutetaan aiempaakin enemmän ongelmia ja sekannuksia.
Tämä olisi muuten hyvä idea, mutta pahoin pelkään, että niitä sääntöjä tuntevia on loppujen lopuksi niin vähän, ettei idea lähde lentoon. Tai vielä pahempi ja ehkä jopa realistisempi vaihtoehto on se, että luullaan osaavansa säännöt ja aiheutetaan aiempaakin enemmän ongelmia ja sekannuksia.
Kippurasarvista ja vaatteista en menisi takuuseen, mutta totta lienee että pyöräilyä aktiivisemmin harrastavista suurin osa tosiaan tuntee säännöt keskimääräistä perusfillaristia paremmin. Vaan kyllä niitä ylilyöntejä ja hölmöilyjä mahtuu sinnekin leiriin.Yleensä ne väistämissäännöt osaavat kyllä tunnistaa joko
1) kippurasarvisesta pyörästä tai
2) pyöräilyvaatteista.
Ei siihen mitään ylimääräisiä nauhoja tarvita.
Väistämissäännöt osaamattomat taas tunnistaa varmuudella joposta tai vuokralla olevasta kaupunkipyörästä.
On ollut mielessä askarrella sellainen punaisen ruksin päälleen saanut pyöräilijän tienylityspaikka -kyltti ja sen alle osoite liikennesääntöihin. Suurin osa varmaan kuvittelisi kuitenkin sen merkitykseksi, että tässä on pyöräilijän tienylityspaikka, mutta joku höyrypää vastustaa sitä.Tomisiko opastekyltit paikoissa, joissa pyöräilijät ajavat eniten väärin. Tyyliin: "Hei pyöräilijä, olet tässäkin tien ylityksessä väistämisvelvollinen." Alle kuva kuva, jossa autoille vihreät nuolet jne. Lopuksi qr-koodillinen linkki liikenneturvan/viraston tarkempiin ohjeisiin pyöräilijöiden liikennesäännöistä. No, ehkä muutama prosentti voisi ottaa opikseen.
Ihan nollakeskustelua ja vastakkainasettelun luomista. Vastavuoroisesti mihin "autoleiriin" EI mahdu ylilyöntejä tai hölmöilyjä? Mopoautot, taksit, bussit, rekat, pakut, urheiluautot, harmaat Corollat tai polkuautot? Aina joku perseilee.Kippurasarvista ja vaatteista en menisi takuuseen, mutta totta lienee että pyöräilyä aktiivisemmin harrastavista suurin osa tosiaan tuntee säännöt keskimääräistä perusfillaristia paremmin. Vaan kyllä niitä ylilyöntejä ja hölmöilyjä mahtuu sinnekin leiriin.
Vastakkainasettelu on korviesi välissä. Minähän tuossa nimenomaan yritin tuoda esille juuri sitä, että sitä samaa ongelmaa ilmenee kaikissa osapuolissa.Ihan nollakeskustelua ja vastakkainasettelun luomista. Vastavuoroisesti mihin "autoleiriin" EI mahdu ylilyöntejä tai hölmöilyjä? Mopoautot, taksit, bussit, rekat, pakut, urheiluautot, harmaat Corollat tai polkuautot? Aina joku perseilee.
Vastakkainasettelu on korviesi välissä. Minähän tuossa nimenomaan yritin tuoda esille juuri sitä, että sitä samaa ongelmaa ilmenee kaikissa osapuolissa.
Kaikki näistä varmaan ainakin pääosin totta. Pyöräilyn sujuvuutta peräänkuulutan minäkin, mutta samaan aikaan pitää tiedostaa että meillä ei ole Suomessa loputtomasti resursseja ja sääolosuhteiden vuoksi merkittävä osa vuodesta on epäsuotuisaa pyöräilylle ja sitäkin kautta siihen panostaminen on jatkuvaa tasapainoilua muiden rahareikien kanssa.Käytännössä ehkä n. 60% suomalaisista aikuisista käyttää molempia kulkuneuvoja ja suhtautuu asioihin jossain määrin järkevästi. Näistä 60%stakaan kuitenkaan huomattava osa ei osaa liikennesääntöjä väistämisvelvollisuuksien liittyen, ja mokailee molemmilla kulkuneuvoilla.
Ja sitten on ääripäät, n. 20% autoilunvihaajia ja n. 20% pyöräilynvihaajia. Jotka ovat hyvin äänekkäitä, ja näistä toinen ääripää on aika selvästi yliedustettuna tässäkin säikeessä. Ja valitettavasti nämä taitavat olla yliedustettuna myös kaupunkien liikennesuunnittelussa; Tuntuu, että (ainakin Tampereella), kun tehdään uusia liikenneratkaisuita, ne tehdään aina joko näkökulmasta
1) Keskitytään autoilun haittaamiseen (Käytännössä esim. ratikan myötä todella monesta paikasta aivan turhaan poistettiin ajokaistoja ja parkkipaikkoja, tilaa olisi ollut sekä ratikalle että niille mutta ratikan myötä kun piti tehdä liikennejärjestelyt uusiksi, samalla haitattiin "turhaan" autoilua kun saatiin siihen tilaisuus)
2a) Ignorataan täysin pyöräily/pyöräilyn sujuvuus ja haitataan sitä selvästi (Tampereella esim. Prisman seudun uudet järjestelyt, valtaväylän vartta polkiessa suoran reitin ja yksien liikennevalojen tilalle pitkä kierotie, jota kiertäessä kahdet vai kolmet liikennevalot, yksi ympyrä jota kiertäessä 90 asteen äkkijyrkkä kulma ja jossa autot änkee päälle kun eivät osaa noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Ja kun mitään oikeaa järkevää syytä vanhan suoran pyörätien poistamiselle ei tosiaan ollut.
2b) Ollaan muka näennäisesti parantavinaan pyöräilyä mutta tehdään huonoja ja vajaita ratkaisuita jotka ei ratko todellisia ongelmia, mutta joihin silti tuhlataan rahaa (jota ei sitten enää riitä oikeiden ongelmien korjaamiseen). "Hervannan uusi baana" on monelta osin esimerkki tästä. Olisi voitu vetää se Turtolassa/Korkinmäessä ratikkalinjan vierestä, mutta vedettiin se Korkinmäen omakotitaloalueen läpi siten että reitillä on todella monta vaarallista risteystä ja mäki on pyöräilylle paljon jyrkempi kuin Valtaväylällä autoille.
Mutta aika harvoin näkee liikennesuunnittelua jossa pyritään tasapuolisesti ja kunnolla parantamaan liikennettä molemmilla/otetaan molemmat tasapainoisesti huomioon.
Kyllä. Ja itsekin annan aina jalkautuneille tietä, kuten muillekin jalankulkijoilla. Tosin varmaan maksimissaa n. 1/20 pyöräilijöistä (pl. ihan juniorit) jalkautuu suojatien edessä. Itsekään en koskaan jalkaudu. Odottelen yleensä ns. track standissa:
Track stand - Wikipedia
Tai sitten hissitolppa alhaalla istun satulassa jalat molemmin puolin pyörää.
Kumma kun mä tunnen aika monta maantiepyöräilyä harrastavaa ja kaikki noudattavat hienosti liikennesääntöjä.Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.
Melko asiallista käytöstä.
Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.
Ei taida dirtille olla autolla paljoa asiaa?Joo, kyllähän mää itsekin fillaroitten paljon. Ei kaikki varmasti ole samanlaisia persereikiä, mutta aina kun tällainen kusipää sattuu kohdalle, kyseessä on spandex.
En muista että jonnet dirteillä, bmx:llä tai mummot mummotsygällä aiheuttaisi tällaisia tilanteita.
autojen seasta?
Kuten jo yllä sanottu, niin typerää yleistää kun näitä tahallista kiusaamista harrastavia löytyy myös autoilijoista. Juuri viimeksi maanantaina lenkillä ollessani joku Mersun katumaasturin kuski ajoi moottorin huudatus -ohituksen jälkeen puoliksi ojaan ilmeisesti tarkoituksena nostaa pölypilvi "spandeksin" päälle. Ei sieltä ojasta kyllä mitään pölyä viimeaikojen sateiden takia noussut, joten koko tilanne näytti lopulta aika koomiselta ja siltä kuin kuskilla ei auto pysyisi hanskassa ollenkaan.Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.
Rajoitus siinä taitaa olla 80 tai ainakin 70, joten ei kauheasti kiinnostaisi junnata jonkun 25-30 vauhtia ajavan "huippu-urheilijan" perässä.
Melko asiallista käytöstä.
Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.
Tomisiko opastekyltit paikoissa, joissa pyöräilijät ajavat eniten väärin. Tyyliin: "Hei pyöräilijä, olet tässäkin tien ylityksessä väistämisvelvollinen." Alle kuva kuva, jossa autoille vihreät nuolet jne. Lopuksi qr-koodillinen linkki liikenneturvan/viraston tarkempiin ohjeisiin pyöräilijöiden liikennesäännöistä. No, ehkä muutama prosentti voisi ottaa opikseen.
– Kun tulee autolla väistämisvelvoitteesta kertovan liikennemerkin takaa on autoilijan väistettävä pyöräilijää. Väistämisvelvoitteesta kertovat kärkikolmio, stop-merkki ja väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkki, kertaa Kalmakoski.
Autoilija väistää myös tullessaan kärkikolmion takaa liikenneympyrään tai poistuessaan liikenneympyrästä.
– Lisäksi autoilija väistää pyöräilijää, ja päinvastoin, tullessaan pihakadulta, kävelykadulta, pihasta, pysäköintipaikalta tai muulta vastaavalta tiehen liittyvältä alueelta, Kalmakoski sanoo.
Jos kyseessä ei ole edellä autoilijoille kuvattu väistämistilanne tai liikennemerkki ei muuta osoita, väistää pyöräilijä ajoradan liikennettä ajaessaan pyörätieltä ajoradalle.
– Pyöräilijä saa ylittää tien myös suojatietä pitkin ajaen, vaikka usein toisin virheellisesti luullaan. Väistämisvelvollisuus pyöräilijän ja autoilijan välillä määräytyy kuitenkin edellä kerrottujen sääntöjen ja liikennemerkkien mukaan. Jos pyöräilijä siirtyy taluttamaan pyöräänsä, tulee hänestä jalankulkija, jolle ajoneuvon kuljettajien on annettava suojatiellä esteetön kulku, Kalmakoski muistuttaa.
– On hyvä muistaa, että autoilijan lisäksi myös pyöräilijä on ajoneuvon kuljettaja. Kun molemmat ajavat ajoradalla, koskettavat heitä samat säännöt. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä väistetään oikealta tulevia ja suojatiellä annetaan jalankulkijalle esteetön kulku.
Pyöräilijälle tulee myös antaa riittävä tila, kun hän pyöräilee ajoradalla.
Ja tuokin selostus on väärin. Auto ei väistä "poistuessaan liikenneympyrästä", vaan kaikissa risteyksissä kääntyessään sille tielle, jota pyöräilijä on ylittämässä.Tässä on hyvä esimerkki uutisoinnista, joka hyvästä tarkoituksestaan huolimatta vain sekoittaa käyttäjien päätä tarpeettoman monimutkaisilla selostuksilla väistämissäännöistä:
![]()
Pyöräilijä, tiedätkö koska sinun pitää väistää autoa? Tässä säännöt, jotka määräävät liikenteessä
Liikenneturva muistuttaa, että sääntöjen noudattaminen on liikenteen vuorovaikutuksen perusta.www.lansivayla.fi
Hirveä selostus yksinkertaisesta asiasta ja lopputuloksena tavikset osaavat säännöt tuon luettuaan todennäköisesti aiempaakin huonommin.
Kukahan neropatti fillaroi spandexhurmoksessaan Nokia-Pirkkala -tietä pitkänniemen sairaalan kohdalla tänään iltasella. Ajelin Volvolla melko tyytyväisenä kunnes saavutin spandexmiehen. Ajolinja oli sellaisen 1,5m tien reunasta, eli melkolailla keskellä tietä. Vieressä priima pyörätie jota itse aina käytän kun fillaroin pyhäjärven lenkkiä. Ajelin siinä perässä muutaman sata metriä, mutta vastaan tuli jatkuvasti autoja joten ohi ei päässyt, eikä spandexmies voinut väistää vaikka aivan varmasti oli tietoinen että perässä ajellaan. Tööttäsin kerran, ei reaktiota. Tööttäsin toisen kerran -> Keskari pystyyn, jotain random huutoa joka kuulosti lähinnä oksentavalta koiralta, ihme hoippumista ja naama loisti punaisena kuin jarruvalo.
Rajoitus siinä taitaa olla 80 tai ainakin 70, joten ei kauheasti kiinnostaisi junnata jonkun 25-30 vauhtia ajavan "huippu-urheilijan" perässä.
Melko asiallista käytöstä.
Mikä ihme siinä on että tämä tietty kansanosa ei tule muun liikenteen kanssa millään toimeen.
Ei kai noissa useinkaan ole mistään suoranaisesta ajansäästöstä kyse, vaan pikemminkin siitä, että joutuu tekemään itsekkään pyöräilijän vuoksi ylimääräisiä toimintoja ja hidastamaan nopeuden reilusti alemmaksi kuin mitä ko. tieosuudella muuten voisi ajaa.Kyllä paljon elämääsi hukkui nyt hukkaan, kun tällä kokonaisuudessan 2,5km mittaisella tiellä, jonka vieressä muuten menisi myös moottoritie, jouduit ajamaan pyöräilijän takana osan matkaa ja tuskinpa kovin pitkään, koska kyseinen tie on vähäliikenteinen.
Mutta joo, siinähän on pyörätie vain toisella puolella ja sielläkin vain osan matkaa, joten sitä ei toiseen suuntaan ole pakko käyttää. Ja aika usein siinä silloilla on kalastajien "leiri", jonka vuoksi joutuu pudottamaan ajoradalle ja kun kyseessä on lyhyt tien pätkä niin eipä siinä jaksa pysähtyä takaisin kelville nousemaan.
Kyllä paljon elämääsi hukkui nyt hukkaan, kun tällä kokonaisuudessan 2,5km mittaisella tiellä, jonka vieressä muuten menisi myös moottoritie, jouduit ajamaan pyöräilijän takana osan matkaa ja tuskinpa kovin pitkään, koska kyseinen tie on vähäliikenteinen.
Mutta joo, siinähän on pyörätie vain toisella puolella ja sielläkin vain osan matkaa, joten sitä ei toiseen suuntaan ole pakko käyttää. Ja aika usein siinä silloilla on kalastajien "leiri", jonka vuoksi joutuu pudottamaan ajoradalle ja kun kyseessä on lyhyt tien pätkä niin eipä siinä jaksa pysähtyä takaisin kelville nousemaan.
edit.
Itse siis kyllä ajan siinä kelviä aina kun voi, koska kuljen sinne suuntaan mihin kelvi erkanee, mutta suurin osa spandexeista menee sitä kautta Lempäälän suuntaan lenkeille ja silloin tulee helposti mieleen ajaa ajorataa ainakin osa matkaa ja jättää väärään suuntaan menevä kahdella nollanäkyvyyden alikululla varustettu kiertotie ajamatta.
Ai jaa. Mä nostan jalkaa kaasulta, käännän rattia vasemmalle ja ohitan. Jos on vastaantulijoita, niin jarrutan ja odotan, että pääsen ohi. Sitten jatkan matkaa. Ei alkukantaisia tunnereaktioita tai muitakaan kummempia reaktioita.Okei, mä ajan tuosta fillarilla lenkkiä sen 3-5x viikossa viimeisen 10v aikana kun asuin Pirkkalassa. Tuosta voi laskea kuinka monta kertaa olen siitä ajanut, kertaakaan ei ole ollut mitään kalastajien leiriä eikä muutakaan väenpaljoutta. Helteillä jonnet hyppii sillalta, mutta nekin palloilee siinä kaiteen vieressä eikä tule tielle.
Mua ei kiinnosta se matka, ajansäästö, jarrujen kuluminen tmv. vaan se että joku on oikeasti niin daiju että änkee väkisin sinne liikenteen sekaan sähläämään vaikka yhteiskunta tarjoaisi täydellisen sileän baanan. Kysehän ei tuolloin ole mistään muusta kuin tyhmyydestä ja/tai kusipäisyydestä. Tuo aiheuttaa sellaisen maagisen alkukantaisen tunnereaktion että eikö se kyseinen ihminen oikeasti tajua kuinka vitun typerältä se touhu muista vaikuttaa ja onko se tosiaan hänen itsensä mielestä ihan normi settiä?
Okei, mä ajan tuosta fillarilla lenkkiä sen 3-5x viikossa viimeisen 10v aikana kun asuin Pirkkalassa. Tuosta voi laskea kuinka monta kertaa olen siitä ajanut, kertaakaan ei ole ollut mitään kalastajien leiriä eikä muutakaan väenpaljoutta. Helteillä jonnet hyppii sillalta, mutta nekin palloilee siinä kaiteen vieressä eikä tule tielle.
Mua ei kiinnosta se matka, ajansäästö, jarrujen kuluminen tmv. vaan se että joku on oikeasti niin daiju että änkee väkisin sinne liikenteen sekaan sähläämään vaikka yhteiskunta tarjoaisi täydellisen sileän baanan. Kysehän ei tuolloin ole mistään muusta kuin tyhmyydestä ja/tai kusipäisyydestä. Tuo aiheuttaa sellaisen maagisen alkukantaisen tunnereaktion että eikö se kyseinen ihminen oikeasti tajua kuinka vitun typerältä se touhu muista vaikuttaa ja onko se tosiaan hänen itsensä mielestä ihan normi settiä?
Meillä on olemassa sääntöjä ihan syystä, eikä se tarkoita stressaamista, jos ei pidä sitä että itsekäs porukka perseilee ja venyttelee niitä sääntöjä vähän joka paikassa. Maailma olisi oikeasti aika paljon ikävämpi paikka, jos kaikki vaan sulkisivat silmänsä kaikelta ja "jatkaisivat matkaa".Ai jaa. Mä nostan jalkaa kaasulta, käännän rattia vasemmalle ja ohitan. Jos on vastaantulijoita, niin jarrutan ja odotan, että pääsen ohi. Sitten jatkan matkaa. Ei alkukantaisia tunnereaktioita tai muitakaan kummempia reaktioita.
On muuten paljon helpompaa elämä, kun ei kaikesta pienestä stressaa..
Ei ollut tästä kyse, vaan siitä että herää joku "alkukantainen tunnereaktio" kun joku ajaa tiellä "spandekseissa".Meillä on olemassa sääntöjä ihan syystä, eikä se tarkoita stressaamista, jos ei pidä sitä että itsekäs porukka perseilee ja venyttelee niitä sääntöjä vähän joka paikassa. Maailma olisi oikeasti aika paljon ikävämpi paikka, jos kaikki vaan sulkisivat silmänsä kaikelta ja "jatkaisivat matkaa".
Kuten jo yllä sanottu, niin typerää yleistää kun näitä tahallista kiusaamista harrastavia löytyy myös autoilijoista. Juuri viimeksi maanantaina lenkillä ollessani joku Mersun katumaasturin kuski ajoi moottorin huudatus -ohituksen jälkeen puoliksi ojaan ilmeisesti tarkoituksena nostaa pölypilvi "spandeksin" päälle. Ei sieltä ojasta kyllä mitään pölyä viimeaikojen sateiden takia noussut, joten koko tilanne näytti lopulta aika koomiselta ja siltä kuin kuskilla ei auto pysyisi hanskassa ollenkaan.
Ei näitä pellejä onneksi kovin usein tule vastaan, ehkä kerran per 200km jos sitäkään. Autolla saan taas yleensä ajaa vähintään 1000km että näen edes yhden perseilevän spandeksin.
Ai jaa. Mä nostan jalkaa kaasulta, käännän rattia vasemmalle ja ohitan. Jos on vastaantulijoita, niin jarrutan ja odotan, että pääsen ohi. Sitten jatkan matkaa. Ei alkukantaisia tunnereaktioita tai muitakaan kummempia reaktioita.
On muuten paljon helpompaa elämä, kun ei kaikesta pienestä stressaa..
Sellaset laittomuudet sieltä. Kortti pois, täysi sekopää.Jos spandeksi ajaa 1.5 m reunasta, painan hyvin lyhyen torven jolla ilmaisen ohitusaikeeni. Sellaisen että torvi juuri ja juuri inahtaa, jota ei voi tulkita aggressiivisena eleenä ja josta tyhmempikin tajuaa että takaa tullaan ohi. Sitten ohitan tuli vastaantulijoita tai ei.
Kun hallitsee autonsa mitat voi ohi ujuttautua hyvinkin kapeasta raosta jos se ei itse tajua väistää.
Kiilaatko tieltä myös mopot ja moottoripyörät, jos ne ajavat hitaammin kuin sinä haluaisit? Entäpä jos tie on sen verran leveä, että autojakin mahtuu ujuttautumalla kolme rinnakkain? Riskeeraatko oman henkesi, vai koskeeko riskinottosi vain muiden henkeä?Jos spandeksi ajaa 1.5 m reunasta, painan hyvin lyhyen torven jolla ilmaisen ohitusaikeeni. Sellaisen että torvi juuri ja juuri inahtaa, jota ei voi tulkita aggressiivisena eleenä ja josta tyhmempikin tajuaa että takaa tullaan ohi. Sitten ohitan tuli vastaantulijoita tai ei.
Kun hallitsee autonsa mitat voi ohi ujuttautua hyvinkin kapeasta raosta jos se ei itse tajua väistää.
Sellaset laittomuudet sieltä. Kortti pois, täysi sekopää.
Suosittelen, että ensi kerralla huomautat asiasta suu-sanallisesti, mutta jätät liikenneturvallisuuden vaarantamiset pois.Jaa, en tiedä minkä kortin spandeksilta voi ottaa pois noista laittomuuksista.
Liikenteessä joutuu muutenkin toisinaan ajamaan tiukemmasta välistä esimerkiksi väistettäessä leveää kuljetusta, työkonetta tai hälytysajoa. Spandeksia väistetään samalla tavoin. Erona on, että spandeksi ajaa tahallaan keskellä tietä vaikka vieressä on hyväkuntoinen pyörätie sekä leveä piennar joista kumpikaan ei sille kelpaa.
Et voi autosta arvioida onko pientareella jotain, mikä tekee siellä ajamisesta turvatonta, etkä myöskään sitä, onko pyörätien käyttämättömyydelle perusteet. Sinun toimintasi sen sijaan on selvästi laitonta oman kuvauksesi perusteella.Liikenteessä joutuu muutenkin toisinaan ajamaan tiukemmasta välistä esimerkiksi väistettäessä leveää kuljetusta, työkonetta tai hälytysajoa. Spandeksia väistetään samalla tavoin. Erona on, että spandeksi ajaa tahallaan keskellä tietä vaikka vieressä on hyväkuntoinen pyörätie sekä leveä piennar joista kumpikaan ei sille kelpaa.
Ne kymmenen yksisuuntaista poikkeustapausta tarvitsevat oman kilpensä (eli kielletty ajosuunta toiseen päähän ja pakollinen ajosuunta toiseen) joka tapauksessa. Lisäkilven puuttuminen ei lain mukaan vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että vasemmalla puolella kulkusuuntaan ilman lisäkilpeä olevan pyörätien käyttö on vapaaehtoista, kun lisäkilvellisen taas on pakollista (paitsi jos ajoradan käyttö on turvallisempaa).Sopisikohan tämäkin tänne:
![]()
Pyörätiet ja jalkakäytävät muuttuvat yksisuuntaiseksi – tämä tulee kunnille kalliiksi
Jos kunnat ja kaupungit eivät satsaa suuria summia lisäkilpiin, niin kaikki jalkakäytävät ja pyörätiet ovat kesäkuusta alkaen yksisuuntaisia.www.is.fi
Ihmettelin juuri alkuviikosta, kun joka saakelin tienpätkälle on alkanut ilmaantumaan noita kaksisuuntaisesta pyörätiestä kertovia merkkejä. Kaupungit maksavat noista miljoonia, kun tilanne olisi voitu hoitaa niin, että niille kymmenelle yksisuuntaiselle pokkeustilanteelle laitetaan oma kilpensä, eikä sen sijaan näitä itsestäänselvyyksiä kaikkiin kymmeniin tuhansiin tolppiin molempiin päihin tietä.
Pointti oli, että jos perinteiset pyörätiet olisivat oletuksena kaksisuuntaisia ja vain poikkeukset merkittäisiin, niin ei tarvittaisi tällaista tarpeetonta ja kallista 10v siirtymällä varustettua prosessia itsestäänselvyyksien merkitsemiseksi. Siellä on varmaan joku tarpeeksi korkeassa asemassa oleva byrokraatti ajanut kolarin toisen kanssa ja todennut, että nytpäs minä korjaan tämän huutavan vääryyden, maksoi mitä maksoi. Kohta varmaan vaaditaan, että kaksisuuntaiset ajoradatkin pitää merkitä erikseen, ettei vaan mene kukaan sekaisin.Ne kymmenen yksisuuntaista poikkeustapausta tarvitsevat oman kilpensä (eli kielletty ajosuunta toiseen päähän ja pakollinen ajosuunta toiseen) joka tapauksessa. Lisäkilven puuttuminen ei lain mukaan vaikuta mihinkään muuhun kuin siihen, että vasemmalla puolella kulkusuuntaan ilman lisäkilpeä olevan pyörätien käyttö on vapaaehtoista, kun lisäkilvellisen taas on pakollista (paitsi jos ajoradan käyttö on turvallisempaa).