Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Eihän tuota voi kiertää myötäpäivään, osa pyörätiestä on yksisuuntaista.
No niinpä on, nyt vasta huomasin kielletty ajosuunta -merkin. Sitten kuitenkin osassa ympyrän liittymistä pyöräliikennettä voi tulla kummastakin suunnasta. Hassu viritys.
 
Yritätkö nyt tällä sanoa, että asialle ei tarvitse tehdä mitään kun ne muutama kymmenen loukkaantunutta ja pari kuolemaa vuodessa on ihan hyväksyttäviä? Ok. Näkemyksiä on toki kaikenlaisia.
No yritän sanoa suurinpiirtein että niinkauan kuin menetetyt elinvuodet/vammat korreloi liikenteessä "ei-turhaan" vietetyn ajan kanssa niin homma on kohtuullisesti tasapainossa. Miltä kuulostaisi jos alettaisiin maanteillä ajamaan max 20km/h, olisin melko varma että tällä tempulla säästyisi ~200 ihmishenkeä ja repullinen vammautuneita, mutta mikä on vaihtoehtoiskustannus sille että tampere-helsinki välin liikkuminen kestäisi 10-12 tuntia, hinta on äkkiä kovempi kuin tuo 200 kroppaa? Joku määrä niitä ruumiita on vaan pakko hyväksyä ja liikenneturhan 0 kuolemaa visiot ovat täyttä utopiaa varmaan ainakin seuraavat 100 vuotta.

Toisekseen tuossakin ympyrässä tuo "pääväylä" (päätellen että siinä menee 95% fillaristeista) on fillaristeille yksisuuntainen, jos tuo olisi 2 suuntainen ja saman verran possea toiseen suuntaan niin jos arvata saa niin kopisisi aika reilusti. Toisin sanoen jossain muualla täytynee olla reitti toiseen suuntaan eli tuossakin lienee liikenteellisesti hajautettu fillaristimassa kahteen toisistaan erilliseen maantieteelliseen pisteeseen. Suomen liikennemäärillä tämmöisienkin himmeleiden rakentamisella on aina vaihtoehtoiskustannus, jos palkataan lekuri ja pari hoitsua niin niillä olettavasti saadaan elinvuosia säästettyä enemmän kuin yhdellä/kahdella hyvin suunnitellulla ympyrällä.
 
No yritän sanoa suurinpiirtein että niinkauan kuin menetetyt elinvuodet/vammat korreloi liikenteessä "ei-turhaan" vietetyn ajan kanssa niin homma on kohtuullisesti tasapainossa. Miltä kuulostaisi jos alettaisiin maanteillä ajamaan max 20km/h, olisin melko varma että tällä tempulla säästyisi ~200 ihmishenkeä ja repullinen vammautuneita, mutta mikä on vaihtoehtoiskustannus sille että tampere-helsinki välin liikkuminen kestäisi 10-12 tuntia, hinta on äkkiä kovempi kuin tuo 200 kroppaa? Joku määrä niitä ruumiita on vaan pakko hyväksyä ja liikenneturhan 0 kuolemaa visiot ovat täyttä utopiaa varmaan ainakin seuraavat 100 vuotta.
Alkaa olla jo jonkinlainen olkiukkoilun ennätys jos muutaman sekunnin viivästys kapunkiliikenteessä muuttuu kymmeneksi tunniksi motarilla :kahvi:
Toisekseen tuossakin ympyrässä tuo "pääväylä" (päätellen että siinä menee 95% fillaristeista) on fillaristeille yksisuuntainen, jos tuo olisi 2 suuntainen ja saman verran possea toiseen suuntaan niin jos arvata saa niin kopisisi aika reilusti. Toisin sanoen jossain muualla täytynee olla reitti toiseen suuntaan eli tuossakin lienee liikenteellisesti hajautettu fillaristimassa kahteen toisistaan erilliseen maantieteelliseen pisteeseen. Suomen liikennemäärillä tämmöisienkin himmeleiden rakentamisella on aina vaihtoehtoiskustannus, jos palkataan lekuri ja pari hoitsua niin niillä olettavasti saadaan elinvuosia säästettyä enemmän kuin yhdellä/kahdella hyvin suunnitellulla ympyrällä.
Ei se että ajoradoista tehdään kapeampia ja autoille käännöksistä jyrkempiä maksa yhtään mitään ylimääräistä. Tämä onneksi suuntaus nykyisin onkin kun paikkoja uusitaan. Rakenteellisia hidasteita tehdään jo ihan suorillekin pätkille missä niitä ei aiemmin ole ollut.

Ajonopeuksien hidastaminen taajama-alueilla on siten jo ihan yleisesti hyväksytty suuntaus ja sitä vastaan on aika turha inistä.
 
Alkaa olla jo jonkinlainen olkiukkoilun ennätys jos muutaman sekunnin viivästys kapunkiliikenteessä muuttuu kymmeneksi tunniksi motarilla :kahvi:
Vaikka rakentaisit millaiset ympyrät tahansa joissa kuollut aiemmin muutama ihminen niin hyöty on parhaimmillaankin lähes "olematon". Sekin katsos maksaa jos ihmiset notkuvat työmatkalla reilusti ylimääräistä kuten tuo rakentelukin. Sen sijaan "helposti" saadaan käden käänteessä säästettyä satoja henkiä ehdottamallani tavalla muutaman sijasta :). Sitä voit sitten miettiä miksi niitä "hienoja" ympyröitä ei ole rakennettu pitäjät ja kylät täyteen kuten ei myöskään ajella kävelyvauhtia.

Kysyit että "eikö tartte tehdä mitään" ja mielestäni vastasin siihen millä perusteella _jotain_ kannattaa tehdä ja aloit syyttämään olkiukkoilusta, no kukin tavallaan.
 
Vaikka rakentaisit millaiset ympyrät tahansa joissa kuollut aiemmin muutama ihminen niin hyöty on parhaimmillaankin lähes "olematon". Sekin katsos maksaa jos ihmiset notkuvat työmatkalla reilusti ylimääräistä kuten tuo rakentelukin. Sen sijaan "helposti" saadaan käden käänteessä säästettyä satoja henkiä ehdottamallani tavalla muutaman sijasta :). Sitä voit sitten miettiä miksi niitä "hienoja" ympyröitä ei ole rakennettu pitäjät ja kylät täyteen kuten ei myöskään ajella kävelyvauhtia.

Kysyit että "eikö tartte tehdä mitään" ja mielestäni vastasin siihen millä perusteella _jotain_ kannattaa tehdä ja aloit syyttämään olkiukkoilusta, no kukin tavallaan.
Jos sen läpimenoajan hidastuminen on luokkaa 2 sekuntia, niin se on vielä täysin hyväksyttävän rajoissa. Koska taajamanopeuksien hidastaminen on ihan yleisesti hyväksytty suuntaus, niin aika turha väittää, ettei sitä voi tehdä.
 
Työmatkalla on 10 ympyrää a 2sec-> 20sec, työmatkaa ajaa joka päivä "miljoona" ihmistä -> 20M sec * 200 päivää => 126 vuotta eli ~1,5 ihmiselämää meni siinä + polttoainekulut (ja sitä kautta päästöt ja pienhiukkaset ja taas kuoli 1 keuhkotautinen lisää), hidasteista aiheutuvat "ennen aikaiset kulumiset" jne jne jne kuten että hidastelu pisteessä X kumuloituu pahimmallaan toisella toiselle puolelle kaupunkia jos muu infra pidetään vakiona. Kuten sanoin alunperin niin kaikella on hintansa joiden mukaan näitä juttuja mietitään oli yleinen suuntaus mikä tahansa. En ymmärrä tuota sinun "turha väittää ettei voi tehdä", varmasti kaikkea voidaan tehdä, toisissa jutuissa ei vaan ole kokonaisuus huomioon ottaen mitään järkeä (ottamatta kantaa missä jutuissa on järkeä ja missä ei kun tuon päättely ei ole mikään kovin triviaalijuttu jos heittää sen äärivihreän ideologian romukoppaan ja katsoo kokonaisuutta).
 
Työmatkalla on 10 ympyrää a 2sec-> 20sec, työmatkaa ajaa joka päivä "miljoona" ihmistä -> 20M sec * 200 päivää => 126 vuotta eli ~1,5 ihmiselämää meni siinä + polttoainekulut (ja sitä kautta päästöt ja pienhiukkaset ja taas kuoli 1 keuhkotautinen lisää), hidasteista aiheutuvat "ennen aikaiset kulumiset" jne jne jne kuten että hidastelu pisteessä X kumuloituu pahimmallaan toisella toiselle puolelle kaupunkia jos muu infra pidetään vakiona. Kuten sanoin alunperin niin kaikella on hintansa joiden mukaan näitä juttuja mietitään oli yleinen suuntaus mikä tahansa. En ymmärrä tuota sinun "turha väittää ettei voi tehdä", varmasti kaikkea voidaan tehdä, toisissa jutuissa ei vaan ole kokonaisuus huomioon ottaen mitään järkeä (ottamatta kantaa missä jutuissa on järkeä ja missä ei kun tuon päättely ei ole mikään kovin triviaalijuttu jos heittää sen äärivihreän ideologian romukoppaan ja katsoo kokonaisuutta).

Tai sitten vaan ajaa sellaista vauhtia että pystyy väistämisvelvollisena hoitamaan velvollisuutensa ilman sen kummempaa draamaa. Ei tää ole rakettitiedettä.
 
Työmatkalla on 10 ympyrää a 2sec-> 20sec, työmatkaa ajaa joka päivä "miljoona" ihmistä -> 20M sec * 200 päivää => 126 vuotta eli ~1,5 ihmiselämää meni siinä + polttoainekulut (ja sitä kautta päästöt ja pienhiukkaset ja taas kuoli 1 keuhkotautinen lisää), hidasteista aiheutuvat "ennen aikaiset kulumiset" jne jne jne kuten että hidastelu pisteessä X kumuloituu pahimmallaan toisella toiselle puolelle kaupunkia jos muu infra pidetään vakiona. Kuten sanoin alunperin niin kaikella on hintansa joiden mukaan näitä juttuja mietitään oli yleinen suuntaus mikä tahansa. En ymmärrä tuota sinun "turha väittää ettei voi tehdä", varmasti kaikkea voidaan tehdä, toisissa jutuissa ei vaan ole kokonaisuus huomioon ottaen mitään järkeä (ottamatta kantaa missä jutuissa on järkeä ja missä ei kun tuon päättely ei ole mikään kovin triviaalijuttu jos heittää sen äärivihreän ideologian romukoppaan ja katsoo kokonaisuutta).
No juuri näin. Ei ole triviaali juttu. Jos infra olisi toisenlaista, niin siitä miljoonasta moni voisikin siirtyä pyörän selkään. Sitten sun laskelmat näyttäisikin taas ihan jotain muuta. Onneksi meidän ei näitä täällä tarvitse arpoa kun asiantuntijat tutkivat.

Pari faktaa kuitenkin vielä:
1. EU:ssa sekä Suomessa kansallisesti tavoitteena on koko ajan vähentää liikennekuolemia ja onnettomuuksia. Nykytaso ei siten ole hyväksyttävä ja jotain täytyy tehdä.
2. Ajonopeuksien hidastaminen ei lisää haittoja kuten väität vaan se vähentää sekä päästöjä että pölyä sekä melua.

 
Bill Hicks



Kohdasta 4:00.

Välillä kyllä hämmästyttää, miten paljon ihmistä voi ottaa päähän, kun ei niin yksinkertainen asia, kuin liikkuminen paikasta toiseen ota sujuakseen ilman hirveää valitusta toisten "virheistä"
 
No juuri näin. Ei ole triviaali juttu. Jos infra olisi toisenlaista, niin siitä miljoonasta moni voisikin siirtyä pyörän selkään. Sitten sun laskelmat näyttäisikin taas ihan jotain muuta. Onneksi meidän ei näitä täällä tarvitse arpoa kun asiantuntijat tutkivat.

Pari faktaa kuitenkin vielä:
2. Ajonopeuksien hidastaminen ei lisää haittoja kuten väität vaan se vähentää sekä päästöjä että pölyä sekä melua.

Suomessa on kuitenkin 3 paskaa vuodenaikaa joka aika tehokkaasti rajoittaa sekä kävelyä että fillarointia, sekään ei ole vaihtoehto että menet kivana päivänä pyörällä ja surkella julkisilla koska a) julkinen on hidas b) suhteessa kallis jos ei käytä joka päivä kk-maksulla c) auto(ja) seisoo pihassa yleensä muista syistä jo valmiiksi. Jos ei säätilassa tapahtu merkittää muutosta niin en usko että kulkutottumukset muuttuvat ellei siitä (autolla) kulkemisesta tehdä tahallaan ihan helvetin vaikeata ja hidasta.

Itsekin ajelisin mielelläni 15km automatkan fillarilla, aikaero auton ja (sähkö)pyörän välillä on suhteellisen olematon vaikka matkasta 70% on kehää/motaria (koska fillarilla matka on pari kilsaa lyhempi ja valoista voi vetää päin punaisia) ja jos laskee kuntoiluaspektin mukaan niin ollaan reilusti voiton puolella. Mutta evvk suhata tuolla vesi ja räntäsateessa sekä lumikinoksien keskellä auraamattomia baanoja. Toisaalta myöskään 2ke sähköfillaria ei kannata ostaa sen vuoksi että ajaa sillä muutaman kymmentä kertaa vuodessa kun sattumoisen ne keskimäärin hyvät kelit osuvat "lomien" aikoihin ja 2 autoa seisoo jo pelkästään lasten harrastusten takia pihassa.

Eihän tuossa nyt ole mitään uutta (käsittääkseni hiukkaspäästöt on vaarallisimpia ja jotkut HC/NO oikeastaan se ja sama kaupunkinopeuksissa (maanteillä taas ko. päästöt on aikalailla 1 lysti kuinka paljon ne kasvavat)
"Hiukkaspäästöt eivät juuri muutu nopeuden suhteen bensiini- eivätkä dieselau-toilla."
"Yleensä alhaisempi nopeus-rajoitus tasaa liikennevirtaa ja alentaa siten päästöjä. Kovin alhainen rajoitus lisää päästöjä, koska joudutaan ajamaan alhaisemmalla vaihteella."

Olen edelleen sitä mieltä että jos joka hemmetin tyhjässä ympyrässä ajettaisiin kuten hollantilaisella videolla niin päästöt lisääntyisivät - ja reilusti.

Muutenkin koko dokumentti näyttää keskittyvän pääasiassa tuonne 40+vauhteihin ja vielä pääosin maanteille, kuvasta 1 kuitenkin nähdään (kuten jo aiemmin sanoin) että nopeuksien alentamisessa samassa suhteessa taajamassa (taajama on tuossa vieläpä 60 alle) ei saavuteta lähellekään samaa hyötyä kuin maanteillä (tuskin tuli kenellekään yllätyksenä :)). Sivulla 9 lisää mallin ongelmista taajamassa. Toisin sanoen kun prosyyri keskittyy 95% taajaman ulkopuolisiin juttuihin niin en oikein näe sillä mitään lisäarvoa keskustelussa liikenneympyröissä, toisin sanoen tuo kiteyttämäsi kohta 2 pätee kyllä luonnollisesti dokumentin kohdeympäristössä, mutta sanoisin että sillä on hyvin vähän tekemistä keskustelun aiheen kanssa...
 
Pyörätien jatke: Olen nähnyt tulkinnan, jossa pyörätien jatke on myös paikassa, jossa kadun molemmilla puolilla menee pyörätie, mutta rieteävällä kadulla ei. Eihän siinä silloin mikään jatku. Huono kuvakin selittänee paremmin kuin pelkkä teksti. Vihreät viivat siis merkkaavat kuviteltuja pyöräteitä, pisteet sitä väitettyä jatketta.

1630071839622.png
 
Suomessa on kuitenkin 3 paskaa vuodenaikaa joka aika tehokkaasti rajoittaa sekä kävelyä että fillarointia, sekään ei ole vaihtoehto että menet kivana päivänä pyörällä ja surkella julkisilla koska a) julkinen on hidas b) suhteessa kallis jos ei käytä joka päivä kk-maksulla c) auto(ja) seisoo pihassa yleensä muista syistä jo valmiiksi. Jos ei säätilassa tapahtu merkittää muutosta niin en usko että kulkutottumukset muuttuvat ellei siitä (autolla) kulkemisesta tehdä tahallaan ihan helvetin vaikeata ja hidasta.

Itsekin ajelisin mielelläni 15km automatkan fillarilla, aikaero auton ja (sähkö)pyörän välillä on suhteellisen olematon vaikka matkasta 70% on kehää/motaria (koska fillarilla matka on pari kilsaa lyhempi ja valoista voi vetää päin punaisia) ja jos laskee kuntoiluaspektin mukaan niin ollaan reilusti voiton puolella. Mutta evvk suhata tuolla vesi ja räntäsateessa sekä lumikinoksien keskellä auraamattomia baanoja. Toisaalta myöskään 2ke sähköfillaria ei kannata ostaa sen vuoksi että ajaa sillä muutaman kymmentä kertaa vuodessa kun sattumoisen ne keskimäärin hyvät kelit osuvat "lomien" aikoihin ja 2 autoa seisoo jo pelkästään lasten harrastusten takia pihassa.
Pyöräilemättömyyden pistäminen sään piikkiin kertoo vain siitä, ettei tiedä mistä puhuu. Kun on toimistolla tullut säännöllisesti aiemmin käytyä, olen kulkenut suurinpiirtein 200 päivänä vuodesta pyörällä. Sellaisia säitä, joiden vuoksi pyöräily on oikeasti ikävää hommaa, on hyvin harvoin. Etenkään sähköpyörällä. Niistäkin parista kymmenestä päivästä, jolloin olen mennyt autolla, on puolet ollut ihan puhdasta laiskuutta.
 
^^Se on ihan oikein jatkeen edellisen lakitekstin mukaan. Jos suojatien molemmin puolin voi ajaa pyörällä niin siinä on jatke. Ei sillä ole väliä mihin suuntaan siellä voi ajaa tai voiko ajaa kaikkiin suuntiin. Uudessa laissahan sitten onkin muista asioista kiinni jatkeen maalaaminen ja suojatiellä saa aina ajaa pyörällä.
 
Pyöräilemättömyyden pistäminen sään piikkiin kertoo vain siitä, ettei tiedä mistä puhuu. Kun on toimistolla tullut säännöllisesti aiemmin käytyä, olen kulkenut suurinpiirtein 200 päivänä vuodesta pyörällä. Sellaisia säitä, joiden vuoksi pyöräily on oikeasti ikävää hommaa, on hyvin harvoin. Etenkään sähköpyörällä. Niistäkin parista kymmenestä päivästä, jolloin olen mennyt autolla, on puolet ollut ihan puhdasta laiskuutta.
Se, että yksittäiset elämäntapainkkarit tulee pyörällä säässä kuin säässä ei muuta sitä faktaa, että useimmilla ei ole pienintäkään halua alkaa virittelemään moninkertaisia vaatekertoja ja suihkuja yms. työmatkan takia. Eikä kyse ole edes mukavuudesta vaan tuon sähläyksen tuomasta aikalisästä työpäivän pituuteen. Katetun sivuilta lasitetun väylän kun rakentais, niin johan riittäis vilskettä säässä kuin säässä. Helsingissä olis yks baana, josta vois aloittaa :think:
 
Pyöräilemättömyyden pistäminen sään piikkiin kertoo vain siitä, ettei tiedä mistä puhuu. Kun on toimistolla tullut säännöllisesti aiemmin käytyä, olen kulkenut suurinpiirtein 200 päivänä vuodesta pyörällä. Sellaisia säitä, joiden vuoksi pyöräily on oikeasti ikävää hommaa, on hyvin harvoin. Etenkään sähköpyörällä. Niistäkin parista kymmenestä päivästä, jolloin olen mennyt autolla, on puolet ollut ihan puhdasta laiskuutta.
kyllä mä 10 vuotta poljin 3km matkaa että koen tietäväni mistä puhun (omalta osaltani), pyörällä menin oikeastaan aina ellei aamulla satanut ”paljon”. Ei se mitään herkkua ole 20 asteen pakkasella tai liki nollakelillä vitulliseen vastatuuleen kun kylmä vesi kastelee kauttaaltaan ja otsa umpijäässä. Viime syksynä ei tarttenut fillaroida mutta vettähän tuli joka päivä tammikuuhun asti ja nytkin elokuussa sateettomat päivät voi lasken yhden käden sormilla :). Varusteina perus toimistosetti eli shortsit/farkut & t-paita ja vähän kylmemmällä softshelltakki ja talvella toppatakki ja -20c toppahousut farkkujen päälle, hanskat/korvaläpät tarpeen mukaan. Auto oli pihassa käyttämättömänä eli fillarilta kulku ei siitä kiinni vaan ”oma valinta” 95% päivistä.

Eikä tässä sinun tai minun preferensseistä ole kyse. Jos pistetään jonoon tuhat ihmistä räntäsateessa ja kysytään kulkuneuvopreferenssiä fillarin ja auton väliltä niin lopputuloksen arvaa kaikki :).
 
Se, että yksittäiset elämäntapainkkarit tulee pyörällä säässä kuin säässä ei muuta sitä faktaa, että useimmilla ei ole pienintäkään halua alkaa virittelemään moninkertaisia vaatekertoja ja suihkuja yms. työmatkan takia. Eikä kyse ole edes mukavuudesta vaan tuon sähläyksen tuomasta aikalisästä työpäivän pituuteen. Katetun sivuilta lasitetun väylän kun rakentais, niin johan riittäis vilskettä säässä kuin säässä. Helsingissä olis yks baana, josta vois aloittaa :think:
Minä vedän kylmällä takin ja tuulihousut päälle ja sateella sadetakin. Kai se jollekin voi olla liikaa pukeutumista. Autolla mennessä erona on housut.
kyllä mä 10 vuotta poljin 3km matkaa että koen tietäväni mistä puhun (omalta osaltani), pyörällä menin oikeastaan aina ellei aamulla satanut ”paljon”. Ei se mitään herkkua ole 20 asteen pakkasella tai liki nollakelillä vitulliseen vastatuuleen kun kylmä vesi kastelee kauttaaltaan ja otsa umpijäässä. Viime syksynä ei tarttenut fillaroida mutta vettähän tuli joka päivä tammikuuhun asti ja nytkin elokuussa sateettomat päivät voi lasken yhden käden sormilla :). Varusteina perus toimistosetti eli shortsit/farkut & t-paita ja vähän kylmemmällä softshelltakki ja talvella toppatakki ja -20c toppahousut farkkujen päälle, hanskat/korvaläpät tarpeen mukaan. Auto oli pihassa käyttämättömänä eli fillarilta kulku ei siitä kiinni vaan ”oma valinta” 95% päivistä.
Sateenpitäviä vaatteita saa kaupasta. Vaikka sadepäiviä on ollut paljon, ei ainakaan täällä päin ole satanut kuin pari päivää koko päivän. Muutoin on ripotellut vähän vettä hetken aikaa ja yleisesti ottaen on ollut sateetonta.

Eikä tässä sinun tai minun preferensseistä ole kyse. Jos pistetään jonoon tuhat ihmistä räntäsateessa ja kysytään kulkuneuvopreferenssiä fillarin ja auton väliltä niin lopputuloksen arvaa kaikki :).
En minä sitä epäilekään. Ei se preferenssi kuitenkaan mistään säästä johdu, vaikka osa saattaa niin itselleen valehdella. Laiskuutta se on.
 
Minä vedän kylmällä takin ja tuulihousut päälle ja sateella sadetakin. Kai se jollekin voi olla liikaa pukeutumista. Autolla mennessä erona on housut.
En tiedä sinusta, mutta kyllä useimmat tuntemani ihmiset hikoilee kuin pieni sika, jos on jotkut farkut yms. normitoimiston kuteet tuulipuvun alla. Puhumattakaan siitä, että tuplat tuntuu nyt vaan helvetin epämukavalta. Sit on vielä kauluspaita/pikkutakki/pitkä hame ongelmat. Eli käytännössä vaihtoehdot on haista paskalta ryppyisissä vaatteissa tai hoitaa tuplavaatetus ja suihkut sekaan pyöräilyn jo ennestään pidentämään työmatkaan. Nykyisessä pro-pyöräily firmassa kaikesta innosta huolimatta on aika aneemiset vaihto/suihkumahdollisuudet varsinkin jos ei halua raahata tavaroita mukanaan joka päivä.

Kyllä ne reaaliteetit ovat vahvasti pyöräilyä vastaan tässä räntäsateen luvatussa maassa vaikka miten sun kohdalla ei haittaa ole.
 
Sähköpyörällä jos rauhakseen polkee niin siinähän on sykkeet samat kuin kävellessä. Ei tule hiki.
 
En tiedä sinusta, mutta kyllä useimmat tuntemani ihmiset hikoilee kuin pieni sika, jos on jotkut farkut yms. normitoimiston kuteet tuulipuvun alla. Puhumattakaan siitä, että tuplat tuntuu nyt vaan helvetin epämukavalta. Sit on vielä kauluspaita/pikkutakki/pitkä hame ongelmat. Eli käytännössä vaihtoehdot on haista paskalta ryppyisissä vaatteissa tai hoitaa tuplavaatetus ja suihkut sekaan pyöräilyn jo ennestään pidentämään työmatkaan. Nykyisessä pro-pyöräily firmassa kaikesta innosta huolimatta on aika aneemiset vaihto/suihkumahdollisuudet varsinkin jos ei halua raahata tavaroita mukanaan joka päivä.
Pukumiähillä/-naisilla ymmärrän pukeutumisongelmat. Koodarin työvarustus on toimistolla t-paita, farkut, sukat ja sandaalit. Jos tuulihousut jalassa hikoaa, niin joko on valinnut kosteutta läpipäästämättömät kurahousut tuulihousujen sijaan, tai sitten on vaan todella huonossa kunnossa. Sopiva määrä vaatetta pyörällä (tai kävellen) liikehtiessä on sen verran, että ovesta astuessa tuntuu vähän kylmältä. Liikunta yllättäen lämmittää.

Kyllä ne reaaliteetit ovat vahvasti pyöräilyä vastaan tässä räntäsateen luvatussa maassa vaikka miten sun kohdalla ei haittaa ole.
Jännästi ne realiteetit pistävät vastaan vain niillä, jotka eivät ole pyöräilleet ympäri vuoden ;)
 
Pyöräilemättömyyden pistäminen sään piikkiin kertoo vain siitä, ettei tiedä mistä puhuu.
"Viikon ylimielisin foorumikommentti" -palkinto kuitattu. Onneksi olkoon. :D

Keskimäärin about 2000 kilometriä tulee fillaroitua vuodessa. Fillareitakin on useampia hieman eri tarpeisiin ja fiiliksiin. Ajoja on ympäri vuoden, mutta pääosin kilometrit keskittyvät kesään ja keskitalven aurinkoisiin keleihin (jos ei ole liikaa pakkasta), kun kaikkina muina vuodenaikoina keli on enemmän tai vähemmän paskaa ja silloin ei tee juurikaan mieli olla ulkona. Ei ole niin käänteentekeviä vaatteita olemassa, että tekisi mieli sateella tai räntäpaskassa ajella fillarilla (tai moottoripyörällä, tai liikkua pihalla edes kävellen). Töihin tuli ennen koronaa ajeltua lähes kelissä kuin kelissä, mutta mukavaa se ei ole ollut kuin kuivina kesäpäivinä ja vain satunnaisesti muulloin. Aika helposti tulee valittua auto alle jos taivas on musta.

Hikoilua en ole itse kokenut ongelmaksi, mutta sekin on ihan varteenotettava este monissa hommissa.

Sade, kosteus, kylmyys ja pimeys, ei kiitos. En varmasti ole yksin näiden kokemusten kanssa ja väitän että tämä on myös enemmistön mielipide, vaikka kuinka olisit eri mieltä.
 
Itse olen vuosien saatossa oppinut ajamaan hyvinkin rauhallisesti matalilla sykkeillä työmatkat. Ei työmatkan tarvitse olla mikään urheilusuoritus. Yleensä vastaantulevat tutut "konkarit" eli työmatkalaiset, jotka tulee vastaan säässä kuin säässä tuntuu noudattavan aikalailla samaa periaatetta. Sitten keväisin alkaa näkymään näitä farkkumarkkuja ja tyyppejä jotka paahtaa mitä jaloista lähtee.
 
Kyllä ympärivuotinen työmatkapyöräily Suomessa on melkoinen uroteko. Muun valinnan tekeminen ei ole mistään pienestä laiskuudesta kiinni vaan arkijärkeä. Käytännössä moneen työhön kulkeminen ja yleisen normin mukainen hygienia ja ulkoasu vaativat joko ilmastoidun auton tai röihin saapuessa suihku- ja pukuhuonerumban. Aikaa menisi vuositasolla satoja tunteja.
 
"Viikon ylimielisin foorumikommentti" -palkinto kuitattu. Onneksi olkoon. :D

Keskimäärin about 2000 kilometriä tulee fillaroitua vuodessa. Fillareitakin on useampia hieman eri tarpeisiin ja fiiliksiin. Ajoja on ympäri vuoden, mutta pääosin kilometrit keskittyvät kesään ja keskitalven aurinkoisiin keleihin (jos ei ole liikaa pakkasta), kun kaikkina muina vuodenaikoina keli on enemmän tai vähemmän paskaa ja silloin ei tee juurikaan mieli olla ulkona. Ei ole niin käänteentekeviä vaatteita olemassa, että tekisi mieli sateella tai räntäpaskassa ajella fillarilla (tai moottoripyörällä, tai liikkua pihalla edes kävellen). Töihin tuli ennen koronaa ajeltua lähes kelissä kuin kelissä, mutta mukavaa se ei ole ollut kuin kuivina kesäpäivinä ja vain satunnaisesti muulloin. Aika helposti tulee valittua auto alle jos taivas on musta.

Hikoilua en ole itse kokenut ongelmaksi, mutta sekin on ihan varteenotettava este monissa hommissa.

Sade, kosteus, kylmyys ja pimeys, ei kiitos. En varmasti ole yksin näiden kokemusten kanssa ja väitän että tämä on myös enemmistön mielipide, vaikka kuinka olisit eri mieltä.
No kiitos kiitos. Palkintokaappi on kyllä jo aika täynnä, olenhan sen verran ylivertainen tapaus. ;)

Jos tässä kohta pääsisi takaisin toimistolle töihin, niin pitää vissiin alkaa pitämään kirjaa sääoloista ja V-käyrästä. En oikeasti muista kuin keskimäärin parikymmentä päivää, jolloin taivaalta olisi tullut häiritsevissä määrin jotain tavaraa naamalle. Olisiko kyse ennemminkin ennakkoasenteesta, jos kerran jo pimeyskin vie menohalut?

Mikä ärsyttää pyöräilijöissä: "tekopirteät paskiaiset väittävät tykkäävänsä pyöräillä ympäri vuoden".
 
No kiitos kiitos. Palkintokaappi on kyllä jo aika täynnä, olenhan sen verran ylivertainen tapaus. ;)

Jos tässä kohta pääsisi takaisin toimistolle töihin, niin pitää vissiin alkaa pitämään kirjaa sääoloista ja V-käyrästä. En oikeasti muista kuin keskimäärin parikymmentä päivää, jolloin taivaalta olisi tullut häiritsevissä määrin jotain tavaraa naamalle. Olisiko kyse ennemminkin ennakkoasenteesta, jos kerran jo pimeyskin vie menohalut?

Mikä ärsyttää pyöräilijöissä: "tekopirteät paskiaiset väittävät tykkäävänsä pyöräillä ympäri vuoden".
No siis ei pimeydessä itsessään ole mitään vikaa, mutta kun se yhdistetään noihin muihin elementteihin, niin kakkelin määrä kasvaa. Kyllä minä fillaroin sujuvasti kelissä kuin kelissä ja välineetkin on valittu sen mukaan että se onnistuu, mutta kivaa ei se noissa mainituissa olosuhteissa ole ainakaan minulle. Ei siis vituta, mutta ei ole miellyttävää.
 
Pukumiähillä/-naisilla ymmärrän pukeutumisongelmat. Koodarin työvarustus on toimistolla t-paita, farkut, sukat ja sandaalit. Jos tuulihousut jalassa hikoaa, niin joko on valinnut kosteutta läpipäästämättömät kurahousut tuulihousujen sijaan, tai sitten on vaan todella huonossa kunnossa. Sopiva määrä vaatetta pyörällä (tai kävellen) liikehtiessä on sen verran, että ovesta astuessa tuntuu vähän kylmältä. Liikunta yllättäen lämmittää.
Koodarit myös yleensä haisee paskalle ja niitä ei päästetä asiakkaiden eteen, niin pieni hiki ei ole niin väliksi :tup: Oikeasti kohtuu ylimielistä heitelle tuollaisia kommentteja hikoamisesta, kun yksilötason variaatio on hyvin suurta. Kestävyysurheilussa hyvin näki,että kun osa on vasta kevyessä pintahiessä ja niin osa on jo litimärkänä. Samoissa seuran teknisissä kuteissa kevyessä lämmittelyssä. Toki tässä nyt korostuu matkakin, huomattavasti vähemmän sitä ehtii tapahtua, jos kevyen kilsan-parin pätkän vetäisee. Mulla tosin pukkaa jälkihikeä pintaan jo silloinkin, ihan pelkissä shortseissakin.
Jännästi ne realiteetit pistävät vastaan vain niillä, jotka eivät ole pyöräilleet ympäri vuoden ;)
Jännästi ne suihkussa käymättömät hyötyliikkujat haisee hielle, ovat suttuisia ja kukaan ei halua avokonttorissa niiden viereen. Jotain laatua kommentteihin, kiitos. Suurimman osan elämästäni pyöräillyt läpi vuoden, mutta lapsiperheen arki ja sittemmin 170 km työmatka suuntaansa ovat ”hieman” rajoittanut ko. toimintaa työpäivän yhteydessä. Kiva sulle että onnistuu ja ilmeisesti kolleegat eivät kärsi/välitä. Turha silti dissata niitä, jotka ilman suihkua ei koe olevani ”fresh” ja sen myötä työpäivästä aika loppuu.

e: Itse asiassa kengät on paskasää-pyöräilyssä pukeutumisessa pahin ongelma toimiston päässä. Vaikka ihan mikä tahansa kortsu olis päällä, niin ilman tilaa vieviä tuplakenkiä menee hankalaksi. Unohtui myös mainita, että kotimatkalle lähtö feat. märät ja paskaiset vaatteet toimistoasun päälle on vähän nihkeä idea.
 
Viimeksi muokattu:
Itse pyöräilen läpi vuoden, oli sää mikä tahansa. Työmatkaa yhteensä 30km. Käytössä on toki sähköläski, jolla pääsee hyvin vaikka olisi lunta jne. Talveksi vielä nastarengas eteen niin haittaa jää. Takkina kunnollinen kuoritakki, jossa vähintään 17 000 mm vesipilariarvo. Housuina joko farkut tai talvella siihen farkkuje päälle lämpimät ulkoiluhousut (sadekelille, lähinnä syksyllä jne, sitten farkkujen päälle täysin vettä pitävät housut) Ja pakkasen mukaan sitten merinovillaa alle.

Talvella kypärän alla kypärähuppu joka suojaa myös naaman, ja pyöräilylasit. Näin paljasta naamaa ei näy käytännössä yhtään, eikä haittaa polkea 40km/h vauhtia siellä -25c pakkassessa. Aamulla työmatkalla herää oikein hyvin ja ainakin itse tykkään tuosta ns omasta ajasta. Kuuloke (vain toiseen korvaan, jotta kuulee liikenteen ääneet silti) korvaan ja hyvää musiikkia soimaan. Vuodessa tulee noin 14 000km fillarilla.

Eikä duunissa tarvitse käydä suihkussa tms. Eikä perillä ole hiki tms (olisi ehkä ilman sähköpyörää)
 
Tässä tuo onnettomuuspaikka vielä hieman tarkemmin linkitettynä lehtitietojen perusteella. Pyöräilijä oli tulossa kuvassa vasemmalta.

Sen verran hyvä näkyvyys ainakin tuon Googlen tarjoaman kuvan perusteella, että olisikohan pyöräilijä ollut auton A-pilarin takana tai auton kuskilla puhelin kädessä tms?

1630044383734.png

Sen kummemmin ottamatta kantaa kuka oli syyllinen. Kurikassa hetken töissä olleena, niin tuolta terveyskeskuksen paikkeilta (Mäkitie ~50) pääsee yhdellä/kahdella polkimen heilautuksella aina varmaan tuonne Paulaharjuntien loppuun / Huovintie 1:n asti. Vielä varmaan vaarallisempi on jäähalli/skeitti parkki (Paulaharjuntie 22). Kuvista näkyy huonosti paljonko tuossa on alamäkeä, ja sieltä tultiin aika nopeasti. Tosin ympyrästä poistuva väistää.

Nopeasti vilkaistuna ~30-40m korkeuseroa ~kilometrillä.
 
Tässä taas unohtuu myös se että monelle työmatkapyöräily toimii myös päivän liikuntasuoritteena jolloin se itse asiassa on vapaa-aikaa ja varsinainen työmatkaan käytetty aika sitten ehkä sen suihkussakäynnin verran (10min?).

Autossa istuminen noin pääsääntöisesti on ihan hukkaan heitettyä aikaa.
 
Tässä taas unohtuu myös se että monelle työmatkapyöräily toimii myös päivän liikuntasuoritteena jolloin se itse asiassa on vapaa-aikaa ja varsinainen työmatkaan käytetty aika sitten ehkä sen suihkussakäynnin verran (10min?).

Autossa istuminen noin pääsääntöisesti on ihan hukkaan heitettyä aikaa.

Ihminen on mukavuudenhaluinen. En nyt tiedä miksi toi työmatkafillarointi olisi jotenkin erilaista. Jotkut tykkää fillaroida, toiset ei. Ihan niin kuin kaikessa muussakin. Ei se nyt mikään uroteko ole. Ja sitten porukka ihmettelee miksi spandexeilla on huono maine.

T. työmatkat fillarilla 365 päivää vuodessa.
 
Tässä taas unohtuu myös se että monelle työmatkapyöräily toimii myös päivän liikuntasuoritteena jolloin se itse asiassa on vapaa-aikaa ja varsinainen työmatkaan käytetty aika sitten ehkä sen suihkussakäynnin verran (10min?).

Autossa istuminen noin pääsääntöisesti on ihan hukkaan heitettyä aikaa.

Toisinpäin: "Tässä taas unohtuu että monelle työmatkat autolla, mahdollistaa lisää vapaa aikaa 2-3h päivässä. Jolloin työmatkaan käytettyä aikaa voi käyttää esim. salilla, tai muiden mieluisten harrastusten parissa.

Mun mielestä räntäsateessa töihin sotkeminen on hukkaan heitettyä aikaa, ja rahaa" ;)
 
Tässä taas unohtuu myös se että monelle työmatkapyöräily toimii myös päivän liikuntasuoritteena jolloin se itse asiassa on vapaa-aikaa ja varsinainen työmatkaan käytetty aika sitten ehkä sen suihkussakäynnin verran (10min?).

Autossa istuminen noin pääsääntöisesti on ihan hukkaan heitettyä aikaa.
Silloin kyse on tavallaan pakosta, joka toteutetaan vaikka taivaalta sataisi jäisiä kissoja ja koiria. Pakon edessä suoritettu asia taas harvemmin on miellyttävää. Autossa ei saa liikuntaa, mutta huonollakin kelillä sillä matkaaminen on silti miellyttävää.

Jokainen tavallaan, mutta minä henkilökohtaisesti haluan toteuttaa liikuntasuoritteeni sellaisissa olosuhteissa, joissa haluaisin viettää aikaa muutenkin, eli yleensä lämpimässä ja kuivassa (tai vaihtoehtoisesti uimahallissa, tai laskettelurinteessä). Joskus toki ajan silti töihin fillarilla juuri tuon liikuntavaikutuksen vuoksi myös huonolla kelillä, mutta en silloin missään nimessä siksi että se olisi mukavaa.
 
Silloin kyse on tavallaan pakosta, joka toteutetaan vaikka taivaalta sataisi jäisiä kissoja ja koiria. Pakon edessä suoritettu asia taas harvemmin on miellyttävää. Autossa ei saa liikuntaa, mutta huonollakin kelillä sillä matkaaminen on silti miellyttävää.

Jokainen tavallaan, mutta minä henkilökohtaisesti haluan toteuttaa liikuntasuoritteeni sellaisissa olosuhteissa, joissa haluaisin viettää aikaa muutenkin, eli yleensä lämpimässä ja kuivassa (tai vaihtoehtoisesti uimahallissa, tai laskettelurinteessä). Joskus toki ajan silti töihin fillarilla juuri tuon liikuntavaikutuksen vuoksi myös huonolla kelillä, mutta en silloin missään nimessä siksi että se olisi mukavaa.

Niin, ja heti jos on kakaroita joita pitää viedä milloin mihinkä tai muuta sellaista, niin se fillarointi 20 asteen pakkasessa voi pikkusen haitata asioita. Silloin siitä autosta on hyötyä. Josta päästäänkin siihen että jos haluaa fillaroida, niin fillaroi ja jos ei halua niin ei fillaroi. Ei ole kumpikaan "parempi" ihminen. Jokainen tehkööt miten itse haluaa. Ihme jalustalle itsensä nostelua jos nyt sattuu fillaroimaan.
 
Tunnen lukemattomia ihmisiä ketkä aina vannoivat etteivät aja ajokorttia tai osta autoa, pyöräily on ekoteko ja pyörällä pääsee joka paikkaan. Sitten nämä samat sankarit kinuu kimppakyytejä mökille, festareille tai ihan minne vain, vastasin että mene pyörällä tai tule julkisella.

Nyt kun ikää +40 ja lapsia 1 tai 2, niin kummasti kaikki ajanut ajokortin ja alla uusi auto koska autolla liikkuminen paljon helpompaa, mukavempaa ja nopeampaa :facepalm:
 
Silloin kyse on tavallaan pakosta, joka toteutetaan vaikka taivaalta sataisi jäisiä kissoja ja koiria. Pakon edessä suoritettu asia taas harvemmin on miellyttävää. Autossa ei saa liikuntaa, mutta huonollakin kelillä sillä matkaaminen on silti miellyttävää.
Kyse on pakosta vain, jos ei ole muista vaihtoehtoja. Kuten olen jo kirjoittanut pariinkin otteeseen, minä ainakin olen valinnut arviolta parina kymmenenä päivänä vuodessa auton. Joskus laiskuuttani, joskus sään vuoksi. Niitä sään vuoksi -autoiluja vaan ei ihan oikeasti kerry kovinkaan montaa vuodessa.

Harrastaako joku oikeasti liikuntaa sillä ajatuksella, että suoritukseen on pakko lähteä just nyt, olivat olosuhteet millaiset hyvänsä? Minä en tehnyt niin edes silloin, kun kilpailin.
 
Koodarit myös yleensä haisee paskalle ja niitä ei päästetä asiakkaiden eteen, niin pieni hiki ei ole niin väliksi :tup: Oikeasti kohtuu ylimielistä heitelle tuollaisia kommentteja hikoamisesta, kun yksilötason variaatio on hyvin suurta. Kestävyysurheilussa hyvin näki,että kun osa on vasta kevyessä pintahiessä ja niin osa on jo litimärkänä. Samoissa seuran teknisissä kuteissa kevyessä lämmittelyssä. Toki tässä nyt korostuu matkakin, huomattavasti vähemmän sitä ehtii tapahtua, jos kevyen kilsan-parin pätkän vetäisee. Mulla tosin pukkaa jälkihikeä pintaan jo silloinkin, ihan pelkissä shortseissakin.
Jännästi ne suihkussa käymättömät hyötyliikkujat haisee hielle, ovat suttuisia ja kukaan ei halua avokonttorissa niiden viereen. Jotain laatua kommentteihin, kiitos. Suurimman osan elämästäni pyöräillyt läpi vuoden, mutta lapsiperheen arki ja sittemmin 170 km työmatka suuntaansa ovat ”hieman” rajoittanut ko. toimintaa työpäivän yhteydessä. Kiva sulle että onnistuu ja ilmeisesti kolleegat eivät kärsi/välitä. Turha silti dissata niitä, jotka ilman suihkua ei koe olevani ”fresh” ja sen myötä työpäivästä aika loppuu.

e: Itse asiassa kengät on paskasää-pyöräilyssä pukeutumisessa pahin ongelma toimiston päässä. Vaikka ihan mikä tahansa kortsu olis päällä, niin ilman tilaa vieviä tuplakenkiä menee hankalaksi. Unohtui myös mainita, että kotimatkalle lähtö feat. märät ja paskaiset vaatteet toimistoasun päälle on vähän nihkeä idea.
Hyvin ne tolpat siirtyvät. Alkuperäinen väitteesi oli, että tuulihousut pukemalla hikoilee väistämättä. Nyt kyse olikin urheilusuorituksesta, jossa hikoaa jo pelkissä shortseissa. Jos on menossa töihin ilman suihkun mahdollisuutta, niin kannattaisiko urheilusuorituksen sijaan polkea ihan vaan rauhassa? Sähköpolkupyörällä on aivan helppoa kylmettyä hikoamisen sijaan. Yhtä helppoa on pukea sopivasti ja valita tahtinsa siten, ettei tule kylmä eikä kuuma.

Koodarit myös yleensä haisee paskalle ja niitä ei päästetä asiakkaiden eteen, niin pieni hiki ei ole niin väliksi – – Jännästi ne suihkussa käymättömät hyötyliikkujat haisee hielle, ovat suttuisia ja kukaan ei halua avokonttorissa niiden viereen. Jotain laatua kommentteihin, kiitos.
 
Kyse on pakosta vain, jos ei ole muista vaihtoehtoja. Kuten olen jo kirjoittanut pariinkin otteeseen, minä ainakin olen valinnut arviolta parina kymmenenä päivänä vuodessa auton. Joskus laiskuuttani, joskus sään vuoksi. Niitä sään vuoksi -autoiluja vaan ei ihan oikeasti kerry kovinkaan montaa vuodessa.

Harrastaako joku oikeasti liikuntaa sillä ajatuksella, että suoritukseen on pakko lähteä just nyt, olivat olosuhteet millaiset hyvänsä? Minä en tehnyt niin edes silloin, kun kilpailin.
Töihin on monilla pakko mennä juuri tiettyyn aikaan, eikä voi odotella kelin parantumista tms. Ja tuo kelikin riippuu aika paljon siitä missä päin asuu. Mm. etelärannikolla olosuhteet ovat monesti ympäri vuoden keskimäärin paremmat kuin pohjoisemmassa ja samoin keskustojen liepeillä teiden kunnossapito on talvisin aktiivisempaa kuin syrjemmässä jne.
 
Voi nyt vittu. Antti saa fillaroida vaikka kuuhun joka päivä jos haluaa. Ei se tee kenestäkään yhtään sen parempaa eikä se tee fillaroinnista sen parempaa harrastusta tai liikuntamuotoa kuin mikään muukaan. Helvetti mitä oman egon nostatusta. Ketään kiinnosta sun fillarointis eikä kukaan katso sua ylöspäin sen johdosta. Naurettavaa kun pitää itseään nostella jalustalle jonkun vitun pyöräilyn takia. Ei saatana. :facepalm:
 
Töihin on monilla pakko mennä juuri tiettyyn aikaan, eikä voi odotella kelin parantumista tms. Ja tuo kelikin riippuu aika paljon siitä missä päin asuu. Mm. etelärannikolla olosuhteet ovat monesti ympäri vuoden keskimäärin paremmat kuin pohjoisemmassa ja samoin keskustojen liepeillä teiden kunnossapito on talvisin aktiivisempaa kuin syrjemmässä jne.
Pointti oli vapaa valinta pyörän ja auton välillä, ei lähtemisen ja odottelun.
 
Voi nyt vittu. Antti saa fillaroida vaikka kuuhun joka päivä jos haluaa. Ei se tee kenestäkään yhtään sen parempaa eikä se tee fillaroinnista sen parempaa harrastusta tai liikuntamuotoa kuin mikään muukaan. Helvetti mitä oman egon nostatusta. Ketään kiinnosta sun fillarointis eikä kukaan katso sua ylöspäin sen johdosta. Naurettavaa kun pitää itseään nostella jalustalle jonkun vitun pyöräilyn takia. Ei saatana. :facepalm:
Kenelle tuo vastaus oli ja kuka on nostamassa ja ketä jalustalle?

En minä ainakaan ole vastustamassa Antin tai kenenkään muun fillarointia, päinvastoin, kun sitä harrastan itsekin. Alunperin oli puhetta siitä että kuinka paljon Suomessa on kannattavaa panostaa fillari-infraan, kun kelit kerran ovat mitä ovat, niin siihen liittyyy olennaisena osana mielipidekeskustelu siitä miten kukakin kokee fillaroinnin eri olosuhteissa. Ei sillä ole mitään tekemistä minkään egon kanssa.

Pointti oli vapaa valinta pyörän ja auton välillä, ei lähtemisen ja odottelun.
Sitä samaa todettiin jo aiemminkin. Moni valitsee mieluummin auton nimenomaan kelien vuoksi.
 
Kenelle tuo vastaus oli ja kuka on nostamassa ja ketä jalustalle?

En minä ainakaan ole vastustamassa Antin tai kenenkään muun fillarointia, päinvastoin, kun sitä harrastan itsekin. Alunperin oli puhetta siitä että kuinka paljon Suomessa on kannattavaa panostaa fillari-infraan, kun kelit kerran ovat mitä ovat, niin siihen liittyyy olennaisena osana mielipidekeskustelu siitä miten kukakin kokee fillaroinnin eri olosuhteissa. Ei sillä ole mitään tekemistä minkään egon kanssa.


Sitä samaa todettiin jo aiemminkin. Moni valitsee mieluummin auton nimenomaan kelien vuoksi.

Ei ollut sulle, vaan Antille. Mua kiinnosta sun elämäs pätkääkään.
 
Sitä samaa todettiin jo aiemminkin. Moni valitsee mieluummin auton nimenomaan kelien vuoksi.
Niin valitsen minäkin nimenomaan kelien vuoksi, ja kelit ovat tosiasiassa pyöräilyä häiritseviä korkeintaan parina kymmenenä päivänä vuodesta. Sää ei ole syy sille, miksi ei voisi pyöräillä töihin. On monia täysin valideja ja tässäkin keskustelussa esitettyjä syitä (pelkkä mukavuudenhaluisuus mukaanlukien), mutta kuvitellun huonon sään syyttäminen on itsepetosta.
 
Ja kelit ovat tosiasiassa pyöräilyä häiritseviä korkeintaan parina kymmenenä päivänä vuodesta. Sää ei ole selitys sille, miksi ei voisi pyöräillä töihin. On monia täysin valideja ja tässäkin keskustelussa esitettyjä syitä (pelkkä mukavuudenhaluisuus mukaanlukien), mutta kuvitellun huonon sään syyttäminen on itsepetosta.

Joillekin se sää on syy miksi ei pyöräile. Ei tämä ole rakettitiedettä.

Ei se mitään itsepetosta ole. Kaikki kun ei saa kiksejä just siitä fillaroimisesta, niin miksi sitä pitäisi väkisin harrastella jos ei vaan nappaa? Eihän tossa ole mitään järkeä.

Ei voi olla noin vaikeeta ymmärtää ettei kaikki tykkää samoista asioista. Ja mikä siitä fillarista tekee niin erikoisen? Oikeesti kova jätkä vetää juosten 10km työmatkan rinkka selässä. Siinä jää spandexit toiseksi. :geek:
 
Joillekin se sää on syy miksi ei pyöräile. Ei tämä ole rakettitiedettä.

Ei se mitään itsepetosta ole. Kaikki kun ei saa kiksejä just siitä fillaroimisesta, niin miksi sitä pitäisi väkisin harrastella jos ei vaan nappaa? Eihän tossa ole mitään järkeä.

Ei voi olla noin vaikeeta ymmärtää ettei kaikki tykkää samoista asioista. Ja mikä siitä fillarista tekee niin erikoisen? Oikeesti kova jätkä vetää juosten 10km työmatkan rinkka selässä. Siinä jää spandexit toiseksi. :geek:
Ei kukaan pakota pyöräilemään. Jos ei halua pyöräillä, niin sitten ei pyöräile. Jos ei halua pyöräillä, ja väittää sen johtuvan säästä, se on itsepetosta.
 
Jos ei halua pyöräillä, ja väittää sen johtuvan säästä, se on itsepetosta.
Jos pihalla on paska keli (tai auraamattomat tiet tms), niin kyllä siellä silloin on ihan oikeasti paska keli, eikä se ole mitään itsepetosta jos ei silloin tee mieli liikkua ulkona.

Jos sinun alueellasi on huono sää vain 20 kertaa vuodessa, niin onneksi olkoon. Minä en ainakaan asu yhtä onnekkaalla alueella.
 
Ei kukaan pakota pyöräilemään. Jos ei halua pyöräillä, niin sitten ei pyöräile. Jos ei halua pyöräillä, ja väittää sen johtuvan säästä, se on itsepetosta.

Riippuu ihan ihmisestä onko jokin itsepetosta vai ei. Nettikin on itsepetosta. Lue vaikka kirja mielummin.
 
Hyvin ne tolpat siirtyvät. Alkuperäinen väitteesi oli, että tuulihousut pukemalla hikoilee väistämättä. Nyt kyse olikin urheilusuorituksesta, jossa hikoaa jo pelkissä shortseissa. Jos on menossa töihin ilman suihkun mahdollisuutta, niin kannattaisiko urheilusuorituksen sijaan polkea ihan vaan rauhassa? Sähköpolkupyörällä on aivan helppoa kylmettyä hikoamisen sijaan. Yhtä helppoa on pukea sopivasti ja valita tahtinsa siten, ettei tule kylmä eikä kuuma.
Mitä hemmettiä sä sekoilet? Useimmat tuntemani = väistämättä? Sinä se väitit, että tuplahousut ei hikoiluta kun ovat sopivat. Totesin vain, että puhut paskaa, koska ihmiset ovat erilaisia. Mä saan hien pintaan käytännössä istumalla shortseissa paikoillaan vaikka olisin maratoonikunnossa. Mun edellinen työmatka oli 12,5 km suuntaansa, aika tovi menee rauhassa polkien… Ja oli muuten puhe juuri niistä loskapaska-keleistä. Eli sulla on vaatteita maksimit ja keli pahin. Jos et tuosta ensimmäistäkään hikkpisaraa saa aikaiseksi, niin taidat olla niitä, jotka ottaa pyörän metroon ;)

e: Kerros nyt toki pitkäkö sun uroteko on, 0,5 km?
 
Viimeksi muokattu:
Omasta mielestä varsinkin talvella pyöräilyyn vaikuttaa paljon se kuinka hyvin kunta ylläpitää väyliä. Itse ajan pyörällä töihin ympäri vuoden noin 6km suuntaansa, mutta todennäköisesti en näin tekisi jos väylien ylläpito olisi surkeaa. Tajusin vasta muutama vuosi sitten, että kaikkialla Suomessa väyliä ei ylläpidetä ja kehitetä samalla tavalla kuin täällä Joensuussa vaan joissain paikoissa varsinkin talvella pyöräily on urheilua eikä normaali tapa kulkea.

Tietenkin aina on olemassa reittejä / elämäntilanteita / tottumuksia joiden takia pyörällä ei voi kulkea, mutta jos reitit ovat selkeitä ja ylläpitoon panostetaan, niin pikkuhiljaa ihmiset oppivat ettei kaikkia reissuja ole pakko tehdä autolla talvellakaan. Tämä parantaa myös niiden tilannetta, joiden on pakko kulkea autolla kun autoja on vähemmän liikenteessä.

Jos siis tuntuu, että maassa oleva lumi/räntä/jää/vesi tai väylät muuten aiheuttavat ongelmia, niin kannattaa laittaa palautetta ja äänestää kunnallisvaaleissa.
 
Juuri tänäänkin n. kolme (saattoi olla neljäkin, unohdin jo tarkan määrän) autoa yritti peräkkäin päästää minua yli samasta suojatiestä, kun olin pysähtyneenä (vain toinen jalka maassa, eli en taluttamassa) sen edessä pyörän kanssa odottamassa, että ne menee ensin.

Hienosti siis kukaan niistä kolmesta tai neljästä peräkkäisestä autoilijasta ei osannut väistämissääntöjä.
Silloinhan tämä vasta vaaralliseksi menee kun kakarat ottavat mallia. Kohdalle sattuu sitten se kuski, joka ei olekaan ylikohtelias.
 
Kyllä mä päästän pyöräilijät menemään. Riippuen tietenkin tilanteesta. Mutta ennakointi- ja havainnointikykyni ovatkin ammattiautoilijana huippuluokkaa. En koe olevani kohtelias, tai ylikohtelias, mitä tuo sitten tarkoittaakaan. Vain joustava.
 
Kyllä mä päästän pyöräilijät menemään. Riippuen tietenkin tilanteesta. Mutta ennakointi- ja havainnointikykyni ovatkin ammattiautoilijana huippuluokkaa. En koe olevani kohtelias, tai ylikohtelias, mitä tuo sitten tarkoittaakaan. Vain joustava.
Kortti pois tällasilta.

Mieti miten autoliikennekkin toimisi jos ihmiset silloin tällöin pysähtelis päästämään kolmion takaa tulevia menemään ensin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom