Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Kyllähän nuo klassiset spandexraketit aina välillä aiheuttaa sydämentykytyksiä, kun niitä ei omilla ajoreiteillä edes viikoittain näy. Valtaosalla autoilijoista luultavasti on aivot sellaisessa moodissa, että katsotaan onko ketään tulossa, eli toista autoa tai sitten pyöräilijää/jalankulkijaa. Pyöräilijän mieltää yleensä normaalia pyörää ajavaksi ja 15-25km/h kulkevaksi mankeliksi, joten 40+km/h paahtava raketti saattaa ihan hyvin jäädä siitäkin syystä noteeraamatta, vaikka ei siis saisi.
 
Viimeisimmän videon polkupyöräuhri olisi ehkä saattanut tulla havaituksi, jos olisi käyttänyt lain (ainakin nykyään) vaatimaa valkoista etuvaloa pyörässään.

Vaatimus että pitäisi ennakoida on kuitenkin älytön. Ei kukaan voi ennakoiden pelastaa tilannetta jossa sekuntia ennen törmäystä joku väistämisvelvollinen tuuppaa eteen, kun pelkkä reaktioaika on autokoulun oppeja muistellen se sekunti.
 
Viimeisimmän videon polkupyöräuhri olisi ehkä saattanut tulla havaituksi, jos olisi käyttänyt lain (ainakin nykyään) vaatimaa valkoista etuvaloa pyörässään.

Vaatimus että pitäisi ennakoida on kuitenkin älytön. Ei kukaan voi ennakoiden pelastaa tilannetta jossa sekuntia ennen törmäystä joku väistämisvelvollinen tuuppaa eteen, kun pelkkä reaktioaika on autokoulun oppeja muistellen se sekunti.

Pyöräilijän tulee käyttää hämärän ja pimeän vallitessa valoa. Ei kokoajan, eli ei olisi pelastanut tuolta tilanteelta, koska hämärä ei vallinnut. (Tosin hämärää ei ole määritelty TLL:ssä)
 
Pyöräilijän tulee käyttää hämärän ja pimeän vallitessa valoa. Ei kokoajan, eli ei olisi pelastanut tuolta tilanteelta, koska hämärä ei vallinnut. (Tosin hämärää ei ole määritelty TLL:ssä)
Minun on ainakin vaikea havaita autostani muita autoja, jos eivät käytä valoja, etenkin jos ovat väriltään samaan suuntaan kuin asfaltti, koska silmä on liikenteessä harjaantunut etsimään ajoradalta ne valot ja tulkitsemaan niistä "tuleeko". Vilkuttelen näille valottomille sitten omia valojani, mutta toisin kuin "ennen vanhaan", eli silloin kuin sain kortin, nämä valotta ajajat nykyään useimmiten eivät tarkkaile ympäristöään sen vertaa että huomaisivat sittenkään laittaa valojaan päälle.

Pyörällä en ajaisi ilman etuvaloa valoisallakaan. Huomiovärit näkyvät, mutta kyllä valo näkyy vielä enemmän. Ei sillä että se estäisi autoilijoita törttölemästä edessä lähes joka pyörämatkalla, mutta varmasti kuitenkin positiivisesti vaikuttaa.
 
Ite oon tullut siihen johtotulokseen että pyöräilykypärää käyttävät aikuiset, jotka ajavat kevyen liikenteen väylillä, eivät kuuluisi liikenteeseen ollenkaan ihan vain siitä syystä että ne ei eivät osaa huomioida muita tien käýttäjiä ollenkaan ja vähät välittävät miten lujaa ajavat.

Ja erityisesti kiertäsin kaukaa ne joilla on kypärän lisäksi vielä huomioliivi niin tietää että jotain hazardia voit tapahtua hetkenä minä hyvänsä.
 
Ite oon tullut siihen johtotulokseen että pyöräilykypärää käyttävät aikuiset, jotka ajavat kevyen liikenteen väylillä, eivät kuuluisi liikenteeseen ollenkaan ihan vain siitä syystä että ne ei eivät osaa huomioida muita tien käýttäjiä ollenkaan ja vähät välittävät miten lujaa ajavat.

Ja erityisesti kiertäsin kaukaa ne joilla on kypärän lisäksi vielä huomioliivi niin tietää että jotain hazardia voit tapahtua hetkenä minä hyvänsä.
Olipa taas yleistys. En oikein tunnista tuosta itseäni vaikka kypärää käytän ja kevliä aina kun mahdollista. Kyllä niitä huomioimattomia vatusseja on ihan tasaisesti kaikissa ryhmissä.

Olisi kiva kuulla miten herra itse pyöräilee kun ilmeisesti kypärää ja kevliä ei voi käyttää tuohon joukkoon identifioitumatta.
 
Niin mutta toisilla se on vahvempi. Huomattavasti vahvempi. Katsoppa vaikka mikä on sakko hinnasto jalankulkijalle versus moottoriajoneuvon kuljettajalle.

Meni siis ihan ohi kevyenliikenteen erikoisuus varovaisuus periaate ja ennakointi velvollisuus? Toisilla kulkumuodoilla saa liikkua mm. ne joilla on selkeita hankaluuksia hahmottaa liikennetta. Toisilla ei. Likenteestä on tullut tämmöisten ajatusvääristymien takia ihan nakkikioski jonoa vastaava paikka jossa lampaat ovat isoimman puolella.

Ne löytyy edelleenkin näppärästi palvelusta finlex.fi ei abc:n kahvioista eikä iltasanomien moottoriliikenne palstoilta


Ei voi olla näin vaikeeta

Voi isäkissan vittu. Pyöräilen melkein joka päivä eikä mulle pääsisi kyllä tuollaista videon onnettomuutta sattumaan, oli syy sitten ihan kenen tahansa. Sen verran järkeä on päässä että jokaisella vehkeellä liikun siten että oletusarvoisesti jokainen muu tienkäyttäjä haluaa minut tappaa. Silloin tulee edes vähän katsottua mihin ajelee eikä vedeltyä sokkona toisten kylkeen. Tää sällihän veti ihan sokkona mihinkään reagoimatta autoa päin. Siis kirjaimellisesti AUTOA PÄIN. Ja laitetaan tähän vielä että joo, autoilija oli varmasti lain mukaan syyllinen. Tuskin kuitenkaan tahallaan teilasi pyöräilijää, tai no ei varmasti ollut tahallinen teko koska normaali ihminen olisi väistänyt autoa koska olisi silmät päässä ja pystyisi väistämään.


Asiasta toiseen, taas tänään tällainen "minähän en pyörätietä käytä" kuukunanmuna bongattu. Vedin tourinkia fillarilla niin jossain kohtaa Valkeakoski-Sääksmäki välillä havahduin pyörätiellä kun joku spandexmies ajelee about samaa vauhtia ajoradalla vaikka vieressä olisi ollut tyhjä priimakuntoinen pyörätie jolla siis itsekin ajelin. Tällä kertaa edes vauhti ei käy tekosyystä kun etureppy hytkyen ajeltiin sellaista 25 vauhtia pitkän aikaa. Mitähän siinäkin on taas liikkunut päässä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen huomannut ettei liikennevalot koske pyöräilijöitä, ajavat punaisia ja jalankulkijoita päin aivan kuin jalankulkijaa ei olisi siinä.
Jotenkin se pyöräilijän horisonttiin tuijottaminen silmät lasittuneina tuo mieleen aivovaurion.

edit: näin ainakin Helsingin keskustassa.
Sanoisimpa, että ihan yleisesti ei tunnu liikennevalot koskevan ketään kevyenliikenteenkulkijaa. Ihmettelen, etten ole nähny vielä yhtään ratikan alle jäävää jalankulkijaa, kun säntäävät punaisia päin liikkeelle lähtevän ratikan eteen juna-aseman edessä olevalla pysäkillä. Ja tätä näkee aina, kun menen asemalle, jonka kautta satun kulkemaan, kun on työmatkan varrella ja käytän julkisia. Ja varmasti ratikkakuskitkin näkee samaa usein, niin ehkei sen takia usein törmäyksiä tulekkaan.

Välillä kuljen fillarilla työmatkat, niin omalla kohdalla Mechelininkadun uudet pyöräkaistat toivat ison helpotuksen kotimatkalle. Hietalahdesta kun lähden liikkeelle, niin Ruoholahden risteyksestä kun pääsen ohi, niin kotimatka sujuu suht helposti. Usein joutuu ihmettelemään pyöräilijöiden ryhmittäytymistä kyseisessä risteyksessä, kun pitäisi jonoon ryhmittäytyä, niin jotkut menee väkisin rinnalle ja jonon eteen. Ja sama kun tehdään tien toisella puolella, niin häröpulla on valmis. Se on vaikea edetä, kun vastaan tulee rivi muita pyöräilijöitä jonon sijaan. Useimmat menee yleensä baanalle, jota kautta itsekkin aiemmin kuljin ja sieltä aseman ja Kaisaniemenpuiston kautta Sörnäisen rantatielle.

Tälle reitille en enää pyöräilijänä kaipaa Mechelininkadun reitin myötä. Paljon enemmän on valoja matkassa, mutta samalla on myöskin vähemmän ruuhkaa tällä reitillä.
 
Sanoisimpa, että ihan yleisesti ei tunnu liikennevalot koskevan ketään kevyenliikenteenkulkijaa. Ihmettelen, etten ole nähny vielä yhtään ratikan alle jäävää jalankulkijaa, kun säntäävät punaisia päin liikkeelle lähtevän ratikan eteen juna-aseman edessä olevalla pysäkillä. Ja tätä näkee aina, kun menen asemalle, jonka kautta satun kulkemaan, kun on työmatkan varrella ja käytän julkisia. Ja varmasti ratikkakuskitkin näkee samaa usein, niin ehkei sen takia usein törmäyksiä tulekkaan.

Välillä kuljen fillarilla työmatkat, niin omalla kohdalla Mechelininkadun uudet pyöräkaistat toivat ison helpotuksen kotimatkalle. Hietalahdesta kun lähden liikkeelle, niin Ruoholahden risteyksestä kun pääsen ohi, niin kotimatka sujuu suht helposti. Usein joutuu ihmettelemään pyöräilijöiden ryhmittäytymistä kyseisessä risteyksessä, kun pitäisi jonoon ryhmittäytyä, niin jotkut menee väkisin rinnalle ja jonon eteen. Ja sama kun tehdään tien toisella puolella, niin häröpulla on valmis. Se on vaikea edetä, kun vastaan tulee rivi muita pyöräilijöitä jonon sijaan. Useimmat menee yleensä baanalle, jota kautta itsekkin aiemmin kuljin ja sieltä aseman ja Kaisaniemenpuiston kautta Sörnäisen rantatielle.

Tälle reitille en enää pyöräilijänä kaipaa Mechelininkadun reitin myötä. Paljon enemmän on valoja matkassa, mutta samalla on myöskin vähemmän ruuhkaa tällä reitillä.

Tämä, ei tästä ole kuin muutama päivä kun pariskunta yritti väkisin kävellä prätkän alle, alkoi keskisormen näyttäminen ja huutaminen, mikä loppui välittömästi kun vedinkin uukkarin siihen jalkakäytävälle ja kävin kysymässä että kummalla palaa punainen valo? "sori, sori, vitsillä vaan hehhheh" oli hermostunut vastaus :facepalm:
 
Huvitti suuresti eilen perjantaina Vantaan Rajatorpantiellä kohti Myyrmannia pyöräilijä joka polki ajoradalla.

Painoi nimittäin punaisista liikennevaloista läpi ensimmäisen kerran katsomatta sen enempää ja seuraavista hieman himmaillen eikä minkään sortin aikomusta ajaa sääntöjen mukaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Pyöräilijät, joilla ei ole itsesuojeluvaistoa vaan ajetaan eteen ja toivotaan, että autoilija jarruttaa
 
Tän takia fillaristeillekin pitäisi olla joku kortti. Ehkä väärinkäsitykset vähenisi silloin.
Vähenisi, mutta ei loppuisi. Eihän kortti nytkään poista autoilijoiden sekoiluja. Yksi mikä pyöräilijänä ärsyttää aivan joka ikinen päivä on se, kun saavun suojatielle, jossa olen väistämisvelvollinen. Laitan jalan maahan ja nykyään usein jopa katselen eri suuntaan kuin mistä autot tulee (vältän katsekontaktia) ja silti, joka ikinen päivä siihen pysähtyy joku "ylikohtelias urpo".

Tämä hidastaa kaikkien liikkumista, en mene yli kuin vasta vuorollani, eli siinä sitten odotellaan ja kökötetään. Joskus jos jonnekkin kiire niin viiton sille autoilijalle, että mene nyt hitto siitä jo. Pahimmillaan käy niin, että kun se eka liikkuu, niin seuraava auto perässä tekee aivan saman. Tämän täytyy olla jo vittuilua, tai sitten osa autoilijoista on aivan älyvapaita. Jos taas autoilija/t olisi mennyt kuten kuuluu, olisi kaikki päässyt siitä nopeasti ja vaivattomasti.

Siitä kun lähtisi ajamaan yli kun ylikohtelias antaa tietä, niin pakottaisin toisesta suunnasta tulevan pysähtymään, ja hänen silmissään olisin urpo fillaroitsija joka ei osaa sääntöjä jne. Pitääkö tässä ottaa joku iso kyltti mukaan jota voi näyttää jo kaukaa autoilijalle, että noudata nyt hemmetissä niitä väistämissääntöjä ja mene ensin. Tosiaan kyse ei ole siitä, että tulisin siihen vauhdilla ja jarruttaisin viime tingassa, vaan pyrin jäämän mahd kauas, jalka maahan ja välttämään katsekontaktia (tämä nimittäin saa autoilijat pysähtymään hyvin varmasti)
 
Vähenisi, mutta ei loppuisi. Eihän kortti nytkään poista autoilijoiden sekoiluja. Yksi mikä pyöräilijänä ärsyttää aivan joka ikinen päivä on se, kun saavun suojatielle, jossa olen väistämisvelvollinen. Laitan jalan maahan ja nykyään usein jopa katselen eri suuntaan kuin mistä autot tulee (vältän katsekontaktia) ja silti, joka ikinen päivä siihen pysähtyy joku "ylikohtelias urpo".

Tämä hidastaa kaikkien liikkumista, en mene yli kuin vasta vuorollani, eli siinä sitten odotellaan ja kökötetään. Joskus jos jonnekkin kiire niin viiton sille autoilijalle, että mene nyt hitto siitä jo. Pahimmillaan käy niin, että kun se eka liikkuu, niin seuraava auto perässä tekee aivan saman. Tämän täytyy olla jo vittuilua, tai sitten osa autoilijoista on aivan älyvapaita. Jos taas autoilija olisi mennyt kuten kuuluu, olisi kaikki päässyt siitä nopeasti ja vaivattomasti.

Siitä kun lähtisi ajamaan yli kun ylikohtelias antaa tietä, niin pakottaisin toisesta suunnasta tulevan pysähtymään, ja hänen silmissään olisin urpo fillaroitsija joka ei osaa sääntöjä jne. Pitääkö tässä ottaa joku iso kyltti mukaan jota voi näyttää jo kaukaa autoilijalle, että noudata nyt hemmetissä niitä väistämissääntöjä ja mene ensin. Tosiaan kyse ei ole siitä, että tulisin siihen vauhdilla ja jarruttaisin viime tingassa, vaan pyrin jäämän mahd kauas, jalka maahan ja välttämään katsekontaktia (tämä nimittäin saa autoilijat pysähtymään hyvin varmasti)

Jep. Kyllähän tätäkin näkee aika usein että autoilijat luulevat olevansa jotenkin kohteliaita kun antavat pyöräilijän mennä. Unohdetaan van se että sieltä toisesta suunnasta voi tulla toinen autolilija joka ei ymmärrä olla samaan aikaan ylikohtelias ja pyöräilijä onkin pannukakkuna asvaltilla.
 
Olen luovuttanut tuon suhteen pyörällä. Jos annetaan tilaa, niin ylitän tien sitten ajaen ja pyrin huomioimaan toisenkin kaistan liikenteen. Kun jalkaudut pyörän selästä taluttamaan, niin vaikuttaa siltä että moni ajattelee ratin takana, että "vittuako se alkaa nyt sähläämään" ja kiihdyttää alta pois, kun on ensin lähes pysähtynyt antamaan tietä. Valtava osa pyöräilijöistä ei ymmärrä sääntöjä ja iso osa autoilijoista ei uskalla noudattaa niitä, tai yrittää olla kohteliaita liikenneturvallisuuden kustannuksella. Ehkä pitäisi alkaa valvomaan ja sakottamaan väistämisvelvollisuuttaan rikkovia pyöräilijöitä, sekä etuajo-oikeuttaan rikkovia autoilijoita. Mielikuva tuomioihin johtaneista onnettomuuksista on minulla myös se, että autolijan on katsottu usein olevan osin vastuussa, vaikka pyöräilijä on väistämisvelvollisuuttaan rikkonut, aiheuttaen onnettomuuden - mikäli tässä on totuutta, niin tähän pitäisi saada myös muutos.
 
Viimeksi muokattu:
Tän takia fillaristeillekin pitäisi olla joku kortti. Ehkä väärinkäsitykset vähenisi silloin.
No jaa, eipä se kortti ole vähentänyt vastaavia ongelmatilanteita autoilijoidenkaan osalta. About saman verran virheellisiä suojatieväistöjä tapahtuu autoilla kuin pyörilläkin.

Edit.
Hidas. Ei ollut sivu päivittynyt.
 
No jaa, eipä se kortti ole vähentänyt vastaavia ongelmatilanteita autoilijoidenkaan osalta. About saman verran virheellisiä suojatieväistöjä tapahtuu autoilla kuin pyörilläkin.

No ainakin se että osaa suhata monella eri kulkuneuvolla tuolla, niin siitä oppii katselemaan liikennettä ihan eri tavalla kuin jos suhaa ainoastaan sillä yhdellä kulkuneuvolla. Osaa ihan eri tavalla ennakoida että mitä tulee tapahtumaan. Ainakin näin se on mulla.
 
No jaa, eipä se kortti ole vähentänyt vastaavia ongelmatilanteita autoilijoidenkaan osalta. About saman verran virheellisiä suojatieväistöjä tapahtuu autoilla kuin pyörilläkin.

Edit.
Hidas. Ei ollut sivu päivittynyt.

Juuri tänäänkin n. kolme (saattoi olla neljäkin, unohdin jo tarkan määrän) autoa yritti peräkkäin päästää minua yli samasta suojatiestä, kun olin pysähtyneenä (vain toinen jalka maassa, eli en taluttamassa) sen edessä pyörän kanssa odottamassa, että ne menee ensin.

Hienosti siis kukaan niistä kolmesta tai neljästä peräkkäisestä autoilijasta ei osannut väistämissääntöjä.
 
Juuri tänäänkin n. kolme (saattoi olla neljäkin, unohdin jo tarkan määrän) autoa yritti peräkkäin päästää minua yli samasta suojatiestä, kun olin pysähtyneenä (vain toinen jalka maassa, eli en taluttamassa) sen edessä pyörän kanssa odottamassa, että ne menee ensin.

Hienosti siis kukaan niistä kolmesta tai neljästä peräkkäisestä autoilijasta ei osannut väistämissääntöjä.
Se eka ei osaa, ja kaksi muuta joko vittuilee, tai on täysin ameeboja, kortit pois sellaisilta. Mitähän ne mahtaa ajatella, et tapahtuu kun pysähtyvät siihen vuorollaan. Että tilanne ois jotenkin erilainen kuin aiemman / aiempien kanssa, ja nyt se kyllä varmasti menee. Tai sitten ei seurata yhtään ympäristöä.
 
No ainakin se että osaa suhata monella eri kulkuneuvolla tuolla, niin siitä oppii katselemaan liikennettä ihan eri tavalla kuin jos suhaa ainoastaan sillä yhdellä kulkuneuvolla. Osaa ihan eri tavalla ennakoida että mitä tulee tapahtumaan. Ainakin näin se on mulla.
Varmaan osittain totta, mutta siitä huolimatta väitän, että aika moni ajelee oikeasti sekä pyörällä että autolla, eikä siltikään tiedä noita väistämissääntöjä suojatien kohtaamistilanteissa.
 
Ajelin kevyenliikenteenväylällä tänään fillarilla ja ohitin jalankulkijoita. Tämän jälkeen kun meinasin siirtyä takas tien oikealle puolelle, niin sieltä suhahtikin vielä yksi vauhtihirmu fillarilla ohi. Onneksi tulee aina katottua taakse myös kävelijöiden kohdalla ohitustilanteessa, muuten ois saattanu kopsahtaa. Suht vastaavia tilanteita tulee välillä, että jos edessä on lapsia tai koiria, niin niitten kanssa tulee otettua varovaisesti, kun tuppaavat olemaan välillä todella arvaamattomia, niin takaa sitten sujahtaakin joku trikoosankari ohi.
 
Ei oikein autoillessa uskalla luottaa siihen, että pyöräilijät noudattavat väistämisvelvollisuuttaan. Parempi hiukan himmata ja katsoa mitä tapahtuu. Kuinkahan paljon täytyy vuosien aikana kolista, että tätä sääntöä muutettaisiin yskinkertaisemmaksi..? Liukkailla keleillä erityisesti on myös peräänajon vaara, jos jonossa seuraava ei hidastakaan suojatiellä ja olettaa edellämenijänkin menevän samaa vauhtia eteenpäin.
 
Ei oikein autoillessa uskalla luottaa siihen, että pyöräilijät noudattavat väistämisvelvollisuuttaan. Parempi hiukan himmata ja katsoa mitä tapahtuu. Kuinkahan paljon täytyy vuosien aikana kolista, että tätä sääntöä muutettaisiin yskinkertaisemmaksi..? Liukkailla keleillä erityisesti on myös peräänajon vaara, jos jonossa seuraava ei hidastakaan suojatiellä ja olettaa edellämenijänkin menevän samaa vauhtia eteenpäin.
Eipä se paljon yksinkertaisempi voisi olla.

Korkeintaan sillä tavalla, että suojatie olisi pyhä paikka, jolla kulkevia muut väistävät aina. Siitä vaan seuraisi kaikenlaisia muita lieveilmiöitä, kun pyöräilijät suhaisivat suojatielle tuhatta ja sataa näkemäesteiden takaa jne.
 
Pyöräilijät, joilla ei ole itsesuojeluvaistoa vaan ajetaan eteen ja toivotaan, että autoilija jarruttaa
Ei näissä tilanteissa sitä fillaristia kannata päästää ajamaan/jatkamaan matkaansa - jos mahdollista. Tuossakin videon perusteella näytti siltä että kun akuutti onnettomuusvaara tuli vältettyä niin autolla olisi pystynyt jatkamaan matkaa ”pakottaen” tuon fillaristin pysähtymään vastaantulijan kaistalle kun olisi vain jatkanut ajoa.

Harrastan ihan samaa myöskin jos joku vastaantuleva ylikohtelias urpo pysähtyy päästämään fillaristin yli niin ”kaikkeni yritän” että fillaristi joutuu pysähtymään sen urpon eteen kaistalle, siinä sitten kahdestaan voivat miettiä että mikä meni vituiksi ja jos tulee keskaria niin aikaa riittää myös rakentavassa hengessä opastaa osallisia.

Ajatuksena itsellä on että vaikka eivät liikennesääntöjä tuosta oppisi niin toivottavasti edes ymmärtävät sen verran että seuraava auto vastaavassa tilanteessa ei välttämättä hiljennä ollenkaan :).

Disclaimer: ei siis todellakaan tarkoitus ajaa kenenkään yli, jos fillaristi ei pysähdy niin sitten on pakko itse pysähtyä mutta aika harvassa ovat nämä tapaukset joilta puuttuu lisäksi itsesuojeluvaisto kokonaan.

Disclaimer2: ei tuota missään kaupunkikeskustassa kannata harrastaa kun liikenne muutenkin pysähtelee kokonajan ja liikkuu 2 auton mittaa kerralla eteenpäin.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri tänäänkin n. kolme (saattoi olla neljäkin, unohdin jo tarkan määrän) autoa yritti peräkkäin päästää minua yli samasta suojatiestä, kun olin pysähtyneenä (vain toinen jalka maassa, eli en taluttamassa) sen edessä pyörän kanssa odottamassa, että ne menee ensin.

Hienosti siis kukaan niistä kolmesta tai neljästä peräkkäisestä autoilijasta ei osannut väistämissääntöjä.
Tämä on kyllä aivan todella ärsyttävä "tapa", olipa liikkeellä sitten autolla tai pyörällä.
Eniten ihmetyttää että jopa ammattiautoilijat antaa tietä vaikka eivät eivät ole väistämisvelollisia.
Eilen yritin pyörällä ajaa niin että en edes ilmaise aikeitani ylittää suojatie (ajamalla väistämisvelvollisuus minulla) ennen kuin tie on vapaa, mutta eiköhän siihen pysähdy linja-auto täynnä matkustajia antamaan tietä, ikään kuin varmuuden vuoksi että jos tuo haluaakin yli? Pirun järkevää ja hieman noloakin alkaa siinä vaiheessa ylittämään tietä kun 50 ihmistä odottaa "turhaan" sinun tien ylitystä, varmaan osa kiroaa urpon pyöräilijän kun ei osaa sääntöjä vaikka kaikki alkoi bussikuskin virheestä.

Vieressä on koulu ja nyt aamuisin näkee kyllä että meno on tuolla kuin lottokoneessa. Alakoululaiset ajaa puhelin toisessa kädessä reppu pinnojen välissä silmät kiinni välitämättä väistämissäänöistä, autoilijat "halvaantuu" nähdessään tuollaisen ja käyttäytyvät yli kohteliaasti antaaen tilaa kaikissa tilanteissa.
Näin opetetaan lapsille jo nuorena väärät väistämissäännöt, ei ihme että osalla on säännöt hukassa kun tuolla tyylillä on oppinut menemään liikenteessä.
Ps. Tottakai päälle ei ole tarkoitus ajaa, turha kohteliaisuus pitäisi vaan jättää pois.

Edit. Vielä lisäyksenä soppaan liikenteessä on näitä ihmeen huitojia jotka jakavat autosta/pyörästä ajovuoroja käsimerkeillä. Miksi? Ei kai ajovuoroja millään käsimerkeillä enää jaeta?
Tämä jos mikä sotkee varsinkin lapsen pään kun liikennesääntöjen lisäksi pitäisi osta havannoida ihmisen eleitä ja yhdistää näkemänsä liikenne tilanteeseen.
 
Viimeksi muokattu:
kun pyöräilijät suhaisivat suojatielle tuhatta ja sataa näkemäesteiden takaa jne.
Yksi tuollainen paikka tuossa lähistölläni on. Siinä oli ennen kolmio suojatielle tulijoille, fillaristeja ei tuntunu kiinnostavan ja kohtapa merkki jonnekkin hävisikin.
 
Yksi tuollainen paikka tuossa lähistölläni on. Siinä oli ennen kolmio suojatielle tulijoille, fillaristeja ei tuntunu kiinnostavan ja kohtapa merkki jonnekkin hävisikin.

Juu, ei ole mitään väliä onko siinä kolmio vai ei, niin fillarilla vedetään samalla tavalla yli.
 
Yksi tuollainen paikka tuossa lähistölläni on. Siinä oli ennen kolmio suojatielle tulijoille, fillaristeja ei tuntunu kiinnostavan ja kohtapa merkki jonnekkin hävisikin.
Tuo on ihan normi Turussahan lisättiin liikennevalot yhdelle suojatielle, kun pyöräilijät eivät osanneet väistämissääntöä.
 
Tollahan ei muutenkaan ole sinänsä väliä, koska se kolmio vain muistuttaa niistä väistämissäännöistä, surkeaa touhua silti...

Tiedän, mutta jos ei edes se kolmio siinä saa mitään lamppua palamaan päässä että jaa ehkä mun tulee tässä väistää, niin ollaan kaukana siitä Pisa-pisteiden luvatusta maasta mistä ollaan viimeiset vuosikymmenet kohkattu. :psmoke:
 
Tollahan ei muutenkaan ole sinänsä väliä, koska se kolmio vain muistuttaa niistä väistämissäännöistä, surkeaa touhua silti...
Noista kolmioista voi olla jopa haittaa, kun osa porukasta päättelee niistä, että koska niitä ei ole muualla, niin sitten ei tarvitse väistää kuin siellä missä niitä on.
 
Noista kolmioista voi olla jopa haittaa, kun osa porukasta päättelee niistä, että koska niitä ei ole muualla, niin sitten ei tarvitse väistää kuin siellä missä niitä on.
Itse mietin että tuo merkki lienee tulkittu niin että sitä ei tartte noudattaa kun ei niitä kaikkialla muuallakaan ole..
 
Ei näissä tilanteissa sitä fillaristia kannata päästää ajamaan/jatkamaan matkaansa - jos mahdollista. Tuossakin videon perusteella näytti siltä että kun akuutti onnettomuusvaara tuli vältettyä niin autolla olisi pystynyt jatkamaan matkaa ”pakottaen” tuon fillaristin pysähtymään vastaantulijan kaistalle kun olisi vain jatkanut ajoa.

Harrastan ihan samaa myöskin jos joku vastaantuleva ylikohtelias urpo pysähtyy päästämään fillaristin yli niin ”kaikkeni yritän” että fillaristi joutuu pysähtymään sen urpon eteen kaistalle, siinä sitten kahdestaan voivat miettiä että mikä meni vituiksi ja jos tulee keskaria niin aikaa riittää myös rakentavassa hengessä opastaa osallisia.

Ajatuksena itsellä on että vaikka eivät liikennesääntöjä tuosta oppisi niin toivottavasti edes ymmärtävät sen verran että seuraava auto vastaavassa tilanteessa ei välttämättä hiljennä ollenkaan :).

Disclaimer: ei siis todellakaan tarkoitus ajaa kenenkään yli, jos fillaristi ei pysähdy niin sitten on pakko itse pysähtyä mutta aika harvassa ovat nämä tapaukset joilta puuttuu lisäksi itsesuojeluvaisto kokonaan.

Disclaimer2: ei tuota missään kaupunkikeskustassa kannata harrastaa kun liikenne muutenkin pysähtelee kokonajan ja liikkuu 2 auton mittaa kerralla eteenpäin.
Näin toimin itsekkin ja usein sitten vaihdetaan pyöräilijän kanssa muutama sana, mutta kyllä ne yleensä uskoo puhetta kun kehoitan tutustumaan tieliikennelakiin.
 
Koko ikäni kesät talvet ja säästä riippumatta kaikkialle pyöräilleenä tulee kyllä seurattua liikennettä melko tarkkaan. Arki liikkumiset hybridillä ja harrastus ajot MTB:llä. Hybridillä tulee ajeltua ihan kohtuu vauhtia, mutta ihan jokainen ohitustilanne tulee kyllä oltua tarkkana ja tilanteen mukaan ohitettua matkan päästä. Mummot, lapset, koirat ja muut arvaamattomat aiheutta kyllä nopeuden pudottamisen minimiin. Useamman kerran olisi kolissut jos näin ei olisi tehnyt. Valot toki löytyy myös, samaa ei voi sanoa 90% fillaristeista täällä päin.

Suojatiet tulee mentyä muuten sääntöjen mukaan, mutta yleensä hitaasti ajaen. Toki suojatiekin on aina sellainen, että ajaako joku päälle vaiko ei. Parin sekunnin odottelu on itselle mieluisampi kuin kuukausien makaaminen sairaalassa taikka horsman puskeminen kiven alla. Ja vituttaa se solmussa oleva fillari ja hajonneet vaatteetkin. Olen varmaan yksi näistä "liikenteenohjaajista" koska näen joustavampana, että vaikkapa iso tukkirekka ei pysähdy, vaan anna sen mennä, vaikka olisin oikeutettu itse menemään ensin. Näin jalan ja fillarilla. Suojatiesäännöstä olen sitä mieltä, että sen pitäisi olla sama jalankulkijoille ja pyöräiliöille. Ajoradalla ajava väistää molempia. Ihmiset on jokatapauksessa niin luupäitä, että on ihan älytöntä luoda eri säntöjä suurimman osan samaksi mieltämällä kulkutavalle (jalankulku = pyöräily).

Siirryin vasta äskettäin autoilijaksi ja jalankulku sekä filalrointi kokemuksen perusteella tulee kyllä otettua suojatiet ja risteykset melko tarkkaan. Ja kyllä, annettua sitä tilaa vaikka olisi itse oikeutettu menemään sen suojatielle ajavan fillarin sijaan. Itse en näe mitään järkeä "minulla on oikeus" käytöksessä, jos sillä säästää sen pari sekuntia, saa mahdollisesti (aiheetonta) vittuilua ja mahdollisesti räkimistä ja kamojen heittelyä peräänsä autoillessa. Pahimmassa tapauksessa vielä oikeassa ollessaankin kolhii autonsa ja on "syyllinen", vaikka väärin tehnyt selviäisi vain mustelmilla.

Mutta kukin tavallaan. Jos haluaa sen muutaman sekunnin säästön takia fillaroida tai kävellä auton alle tai kolhia autonsa ja maksaa sakkoja ja korjauksista, niin siitä vaan. Itseäni ei moinen kiinnosta.
 
On tullut vastaan lukuisia tilanteita joissa ylikohteliaat autoilijat antaa tietää vaikka tulen selvästi kolmion takaa. Sitten viime viikolla oli tilanne kun liikennevalot sammuivat ja tälläkin kertaa olin pysähtyneenä kolmion takana niin HSL:n bussi antaa tietää. En lähtenyt niin takaa tullut auto ohitti minut ja ajoi melkein kolarin sen bussin kanssa. Ihan kuin nykyään ei osattaisi liikennesääntöjä että mitkä säännöt on voimassa kun liikennevalot sammuvat klo 21.

Ettei mene offtopiciksi niin tuli tänään huomattua taas kevyenliikenteenväylällä miten siellä porukka menee. Vantaan Hiekkaharjun aseman kohdalla tuli yksi pyöräilijä vastaan. Siinä välissä oli jalankulkijoita niin tämä idiootti ei hiljentänyt jo oletti että kaikki muut väistävät häntä. No näin siinä kävi mutta hieman vituttaa tuollainen käytös. Tästä johtuen ajan ajoradalla aina kun mahdollista kun tällasia on liikenteessä. Mieluummin ajan pyörällä lähes auton nopeutta kuin että odotan mahdollista kolaria.
 
:facepalm:
 

Liitteet

  • Screenshot_20210825-080303.jpg
    Screenshot_20210825-080303.jpg
    529 KB · Luettu: 321
No kadut ovat sata vuotta vanhoja, joten tuossa tulos. Toki voitaisiin aina pyöräilijöiden vuoksi vetää puut sileäksi tai vaihtoehtoisesti ajaa ajoradalle. Siinähän vetävät mukulakivikadulla tuossa kohtaa.
 
No kadut ovat sata vuotta vanhoja, joten tuossa tulos. Toki voitaisiin aina pyöräilijöiden vuoksi vetää puut sileäksi tai vaihtoehtoisesti ajaa ajoradalle. Siinähän vetävät mukulakivikadulla tuossa kohtaa.

Tai sitten voitais lopettaa ihmettely ja jeesustelu että miksi porukka ei pyöräile. Tossa yksi syy.
 
Ei mulla ainakaan noitten puitten kanssa ole ikinä ollut ongelmia. Ongelmia on enemmänkin aiheuttanu ne, jotka ei ymmärrä mitä toi nuoli tarkoittaa tossa fillarimaalauksen edessä.
 
Tai sitten voitais lopettaa ihmettely ja jeesustelu että miksi porukka ei pyöräile. Tossa yksi syy.
Missä? Kapeassa yksisuuntaisessa pyörätiessä tuossa kohtaa? Miksei kuvaaja ottanut viittä metriä taaksepäin ja kuvannut sporapysäkin kohdalta, siinä on vielä kapeampi kohta.
 
Kummasti autoille rakennetaan hidasteita ja silti porukka ajaa autoilla, mutta kun kyseessä on pyöräilijä alkaa vain vinkuminen, kertoo juuri kaiken pyöräilijöistä. :tup:

Muutenkin hyvä ettei kaikki teiden ritarit pääse tuossa ajamaan maksiminopeutta kuten muuten tekevät.
 
Sun sarkasmitutka on rikki, jos pyöräilijä ei tuosta ohi pääse niin voi voi...

Aika heikosti pääsee ohi esim. tavarapyörällä. Ja aika vähän jää väliä pyörän tangon ja puun väliin, vähän kun horjahtaa niin on onnettomuus.

Jos pyörässä on 70 cm tanko, ja tuossa on 120cm tilaa, tarkoittaa se 25cm tilaa molemmille puolille.

Suosittelen kokeilemaan miltä tuntuu ajaa autolla katua, jossa on vain 25cm väliä molemmille puolille parkkeerattuihin autoihin tai molemmilla puolilla oleviin seiniin.

Vain jos se tuntuu täysin ongelmattomalta ja sujuvalta, jota tekee jatkuvasti mielellään, kannattaa tulla urputtamaan siitä, kuinka pyöräilijät on tyhmiä kun näkee ongelmia tuollaisissa paikoissa.


Pyöränvihaajat autoillessaan haluavat aina aika paljon tyhjää ilmaa sivulleen, ennen mitään kiinteitä esteitä, että siinä on turvallista ajaa autolla, esim. vähintän metri väliä pysäköityihin autoihin. (toki, jos ovat ohittamassa polkupyörää tms. heikompaa kulkijaa jonka autolla voi jyrätä alleen, niistä voi kyllä ajaa ihan hipoen ohi).


Sitten kuitenkaan pyörille ei edes paljon pienempää turvaväliä haluta antaa missään tilanteessa. Melkoisen typerää kaksinaismoralismia.


Tuosta paikasta: Vaikka puut haluttaisiin säilyttää, niin järkevä ratkaisu olisi tuossa ollut esim. laittaa ajorata 20cm enemmän vasemmalle tai kaventaa sitä 15cm, ja poistaa tuo kivetys pyörätien reunasta, että siinä ihan reunassakin olisi hyvä ajaa.

Nuo puut voisivat myös totalla kaivuria ja vinssiä, että niitä voisi melko pienellä vaivalla saada siirrettyä kymmenisen senttiä oikealle.
 
Aika heikosti pääsee ohi esim. tavarapyörällä. Ja aika vähän jää väliä pyörän tangon ja puun väliin, vähän kun horjahtaa niin on onnettomuus.

Jos pyörässä on 70 cm tanko, ja tuossa on 120cm tilaa, tarkoittaa se 25cm tilaa molemmille puolille.

Suosittelen kokeilemaan miltä tuntuu ajaa autolla katua, jossa on vain 25cm väliä molemmille puolille parkkeerattuihin autoihin tai molemmilla puolilla oleviin seiniin.

Vain jos se tuntuu täysin ongelmattomalta ja sujuvalta, jota tekee jatkuvasti mielellään, kannattaa tulla urputtamaan siitä, kuinka pyöräilijät on tyhmiä kun näkee ongelmia tuollaisissa paikoissa.


Pyöränvihaajat autoillessaan haluavat aina aika paljon tyhjää ilmaa sivulleen, ennen mitään kiinteitä esteitä, että siinä on turvallista ajaa autolla, esim. vähintän metri väliä pysäköityihin autoihin. (toki, jos ovat ohittamassa polkupyörää tms. heikompaa kulkijaa jonka autolla voi jyrätä alleen, niistä voi kyllä ajaa ihan hipoen ohi).


Sitten kuitenkaan pyörille ei edes paljon pienempää turvaväliä haluta antaa missään tilanteessa. Melkoisen typerää kaksinaismoralismia.


Tuosta paikasta: Vaikka puut haluttaisiin säilyttää, niin järkevä ratkaisu olisi tuossa ollut esim. laittaa ajorata 20cm enemmän vasemmalle tai kaventaa sitä 15cm, ja poistaa tuo kivetys pyörätien reunasta, että siinä ihan reunassakin olisi hyvä ajaa.

Nuo puut voisivat myös totalla kaivuria ja vinssiä, että niitä voisi melko pienellä vaivalla saada siirrettyä kymmenisen senttiä oikealle.
Kuten sanoin, puut toimivat oikein hyvin hidasteena, pyörätie kaupungissa ei ole mikään nopeusennätys rata vaan siellä on paljon ihmisiä, lapsia, eläimiä ja ne kun ei pyöräilijöitä hidasta niin puu kyllä toimii hyvin siinä tehtävässä.

Pyöräilijöillä on jokin ihme käsitys että he saavat ajaa niin kovaa kuin haluavat muista välittämättä ja baanan pitää olla luotisuora ja kukaan/mikään ei saa eteen tulla.

Jos autolla on keskustassa 30km/h nopeusrajoitus ja ne sentään ajaa niille tarkoitetussa paikassa niin pyöräilijä joka ajaa tuossa jalkakäytävän vieressä pitäisi olla 10km/h nopeusrajoitus, joka päivä tuolla tapahtuu läheltäpiti tilanteita liiallisen nopeuden takia.
 
Kummasti autoille rakennetaan hidasteita ja silti porukka ajaa autoilla, mutta kun kyseessä on pyöräilijä alkaa vain vinkuminen, kertoo juuri kaiken pyöräilijöistä. :tup:

Muutenkin hyvä ettei kaikki teiden ritarit pääse tuossa ajamaan maksiminopeutta kuten muuten tekevät.

Juu, jos sanoo että paskasti suunniteltu, niin se kertoo kaiken musta ja kauheeta vinkumista. Ei jeesus, nyt ottaa kyllä autoilija asian hieman liian vakavasti. :lol:
 
Kuten sanoin, puut toimivat oikein hyvin hidasteena, pyörätie kaupungissa ei ole mikään nopeusennätys rata vaan siellä on paljon ihmisiä, lapsia, eläimiä ja ne kun ei pyöräilijöitä hidasta niin puu kyllä toimii hyvin siinä tehtävässä.

Pyöräilijöillä on jokin ihme käsitys että he saavat ajaa niin kovaa kuin haluavat muista välittämättä ja baanan pitää olla luotisuora ja kukaan/mikään ei saa eteen tulla.

Jos autolla on keskustassa 30km/h nopeusrajoitus ja ne sentään ajaa niille tarkoitetussa paikassa niin pyöräilijä joka ajaa tuossa jalkakäytävän vieressä pitäisi olla 10km/h nopeusrajoitus, joka päivä tuolla tapahtuu läheltäpiti tilanteita liiallisen nopeuden takia.

Sama todella typerä kaksinaismoralismi senkun jatkuu. Sinun mielestäsi siis samalla tiellä autolla pitäisi olla oikeus ajaa 30km/h mutta pyörällä vain 10km/h :facepalm:

Se, että ajetaan liikenteeltä enemmän tilaa vievällä, enemmän ruuhkia aiheuttavalla ja terveydelle ja ympäristölle enemmän haittaa aiheuttavalla ajoneuvolla pitäisi siis vielä antaa lupa myös suuremmalla nopeudella ajamiseen :facepalm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom