Itse asiassa on ennakointivelvollisuutta on oikeudessa pyöritelty juuri toiste päin kuin internet ja sisä-suomen poliisi antaa ymmärtää. Ennakointivelvollisuus on uudessa laissa uusi termi joka vain vahventaa luottamusperiaatteen ja varovaisuusperiaatteen merkitystä. Koska vanhassa eikä nykyisessä luottamusperiaatetta ei ole kirjattu ylös ja varovaisuusperiaatetta haluttiin laajentaa. Laki siis koostuu pykälien lisäksi myös esitöistä. Varsinaiset pykälät on yritetty pitää lyhyinä ja se mihin ne perustuvat lukevat esitöissä erillisessä leipätekstissä.
20kmh ylinopeutta rekalla on ihan ok vaikka vähän nuoria kuolee. Polkupyörällä alle nopeusrajoituksen ja hallitusti pysähtyen ennen eteen tulevaa autoa. Poliisi moittii.
"KKO:n päätöksen mukaan ylinopeutta risteykseen ajanut rekkakuski oli syytön, koska henkilöautolle oli osoitettu väistämisvelvollisuus, joka on aina ehdoton."
Kuuden nuoren kuolemaan vuonna 2010 johtaneen rekkakolarin oikeustaisto on ohitse. Kiistana oli, aiheuttiko ylinopeutta ajanut rekkakuski nuorten kuoleman Pohjois-Karjalassa Enon Ahvenisella vaikka nuorten auto ajoi rekan eteen kärkikolmion takaa. Nyt korkein oikeus linjasi, että rekan...
yle.fi
Eli moottoriajoneuvolla ehdoton etuajo-oikeus mutta käytännössä ei koske suojattomia tiellä liikkujia ollenkaan. Jos tämä olisi tahto tila niin miksi lakiin ei kirjata yksinkertaisesti vaan että isomman oikeudella?
Kyllä nää vaan valitettavasti on ihan puhtaita asenneongelmia, joita viranomaiset vielä vahvistavat. Jopa niin vahvoja että näistä itse keksityistä säännöistä puhumisesta olen saannut Juha Kokkoselta useita varoituksia. Vaikka kehä tässäkin ketjussa lähes aina sama. Joku keksi itse liikennesäännön ja sitten ärsyntyy sitä rikkovasta pyöräilijästä.
Missä menee raja että tämän kokoisella julkisella foorumilla saa keskustella täysin perusteettomista ärsyyntymisestä mutta ei siitä mistä nämä ärsyyntymisen tunteet johtuu? Näihin väärin ymmärtämisiin kuolee ihan oikeasti oikeita ihmisiä.
Näin isolla julkisella foorumilla kyllä ihmisten henkeä ja terveyttä vaarantavat virheet pitäisi korjata. Uskoisin että tähän löytyy joku lakipykäläkin? Mutta ilmeisesti Juha Kokkosen mielestä ärsyyntymisen syyt ovat offtopicia. Onko siinä mitään järkeä että tämän ketjun rinnalle luotaisiin uusi ketju: "täällä korjataan itse keksityt liikennesäännöt jotka ärsyttää ketjussa Mikä ärsyttää pyöräilijöissä". Sillon edelleenkin pieni porukka levittäisi vaarallisia ja harjaanjohtavia käsityksiä liikenteestä alkuperäisessä ketjussa.
Jopa liikenneturva, joka valitettavasti on todellisuudessa moottorilla liikkujien etujärjestö, myöntää että ärsyyntyminen johtuu juuri siitä että moottorilla liikkujat eivät osaa sääntöjä.
Näitä uutisia oli mediassa puoluerajojen yli lukemattomia huhti tuokokuun taitteessa.
Sääntöjen noudattamattomuus voi aiheuttaa kiukkua
Liikenneturvan koulutusohjaaja Elias Ruutti varoittaa samaisessa tiedotteessa, että mikäli tienkäyttäjä
kokee, etteivät toiset noudata sääntöjä, voi seurauksena olla
ärsyyntymistä, mikä puolestaan voi pahimmillaan eskaloitua todelliseksi vaaratilanteeksi"
Peräti kuusi kymmenestä suomalaisesta kokee, että omassa liikennesääntötuntemuksessa olisi parantamisen varaa erityisesti autoilijoiden ja pyöräilijöiden väistämissäännöissä.
www.mtvuutiset.fi
Väistämissääntöjen tuntemuksessa on paljon parannettavaa, osoittaa Liikenneturvan tuore kysely.
www.tekniikkatalous.fi
"Kolme neljästä vastanneesta tiesi oikein, että kuvan liikenneympyrään ajavan ja sieltä poistuvan tulee väistää tietä ylittävää pyöräilijää. Lähes joka viides oli sitä mieltä, että tilanteessa pyöräilijän kuuluisi väistää autolla ajavaa. Kävelijään kohdistuva väistämisvelvoite oli hieman paremmin hallussa. Yli yhdeksän kymmenestä tiesi, että liikenneympyrään ajaessa tulee kävelijää väistää. Joka seitsemäs (14 prosenttia) kuitenkin uskoi, että liikenneympyrästä poistuvan autoilijan ei tarvitsisi väistää kävelijää, koska on ajamassa pois liikenneympyrästä. Harhakuva poistuvan autoilijan etuajo-oikeudesta ulottui myös pyöräileviin: joka kymmenes uskoi, että liikenneympyrästä poistuvalla on aina etuajo-oikeus pyörätien jatkeella ajavaan pyöräilijään nähden. Vastaajista autoilevia oli 82 prosenttia. "
Lue ajankohtaiset uutiset ja vinkit tielläliikkujille. Kuljit sitten pyörällä, kävellen, autolla tai jollain muulla kulkumuodolla.
www.liikenneturva.fi