Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Ruuhka on tietysti vähän eri asia. Tuskin kovin moni pyörälläkään ruuhkassa ajaa kädet kovin kaukana jarruilta.


Samahan se on pyöräilijällä: kädet on lähellä jarrukahvoja. Vai väitätkö tietäväsi missä kyseisen pyöräilijät kädet oli suhteessa jarrukahvoihin?
Ihan perus ei ruuhkassakin tullut tavaksi monesti. Niin monta harakiri pälliä vetää liittymästä 60 lasissa suoraan vasemmalle kaistalle jne.

Ja pyöräilijän kädet ovat monesti sarvilla eivätkä jarrujen lähellä vaatien ensin ajoasennon vaihtamisen jonka jälkeen vasta pääsee jarrulle. Tuo ei tapahdu pyörän selässä ihan millisekunnissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta jokainen voi päättää tekevänsä aktiivisesti havaintoja ympärillä liikkujista (passiivisen huomaamisen sijaan).

Edelleenkään ei kukaan aja autollakaan jalka koko ajan jarrupolkimella. En minä ainakaan.
Ei tarvitsekkaan, koska pelkkä jarruttaminen on nopeampaa vs ajoasennon vaihtaminen ja jarrutus.
 
Ihan perus ei ruuhkassakin tullut tavaksi monesti. Niin monta harakiri pälliä vetää liittymästä 60 lasissa suoraan vasemmalle kaistalle jne.

Ja pyöräilijän kädet ovat monesti sarvilla eivätkä jarrujen lähellä vaatien ensin ajoasennon vaihtamisen jonka jälkeen vasta pääsee jarrulle. Tuo ei tapahdu pyörän selässä ihan millisekunnissa.
Ei tarvitsekkaan, koska pelkkä jarruttaminen on nopeampaa vs ajoasennon vaihtaminen ja jarrutus.
Mikä ajoasennon vaihtaminen? Ainakin tavallisimmissa pyörissä ajoasennosta pystyy jarruttamaan, pois lukien jälkiasenteiset triathlon-tangot.
 
Mikä ajoasennon vaihtaminen? Ainakin tavallisimmissa pyörissä ajoasennosta pystyy jarruttamaan, pois lukien jälkiasenteiset triathlon-tangot.
Katufillari jossa kippurasarvet, stongan keskellä olevat nojakahvat tai nousukahvat joita usein näkee juuri näillä 50kmh+ paahtavilla ja ajavat sitten niihin nojaten kyyryssä huonosti nähden ja kädet kaukana jarruista.
 
Samahan se on pyöräilijällä: kädet on lähellä jarrukahvoja.
Niin, paitsi maantiepyörissä joita ajetaan tempotankoon kyynärpäillä nojaten, kuten tässä tapauksessa.

Vai väitätkö tietäväsi missä kyseisen pyöräilijät kädet oli suhteessa jarrukahvoihin?
Kyllä se siitä videosta näkyy. Jarrukahvat olivat fillarissa normaalilla paikalla ja kuskin kädet tempotangolla, jossa ei ole jarrukahvoja. Paniikissa kuski ei osannut siirtää käsiä oikealle kohdalle ja jarrutus jäi kokonaan pois. Kaupan päälle väistöliike väärään suuntaan ja lopputuloksena seksikäs sukellus parilla kierteellä auton yli.

Tempotanko:

lisatanko-pro-missile-PRAB0040.jpeg_1.jpg
 
Niin, paitsi maantiepyörissä joita ajetaan tempotankoon kyynärpäillä nojaten, kuten tässä tapauksessa.


Kyllä se siitä videosta näkyy. Jarrukahvat olivat fillarissa normaalilla paikalla ja kuskin kädet tempotangolla, jossa ei ole jarrukahvoja. Paniikissa kuski ei osannut siirtää käsiä oikealle kohdalle ja jarrutus jäi kokonaan pois. Kaupan päälle väistöliike väärään suuntaan ja lopputuloksena seksikäs sukellus parilla kierteellä auton yli.

Tempotanko:
Juurikin näitä meinasin. Oli pyörässä kuvan perusteella myös kippurasarvet.
 
upload_2018-6-5_21-43-10.png


Hankala tuosta videosta on varmaksi sanoa, mutta voi siinä kyseessä olla jokin spoilerin kaltainen pyörä

FEB141.jpg

Olen luullut, että noissa on jarrukahvat lisätangon päässä, mutta nehän näyttääkin olevan vaihdevivut. Itse tuskin tuollaisella ajaisin taajamassa. Joka tapauksessa tuollaisessa tilanteessa on vaistomaista väistää ensin etukautta. Aluksi auton edessä on tilaa. Sitten kun havaitsee, että autoilija ei tee mitään ja edestä loppuu tila, niin väistösuunta vaihtuu auton taakse, jonne tuskin enää ehtii varsinkin, jos autoilija jarruttaa tässä kohtaa.
 
Mm. fillariketjussa on lisää kuvia mistä näkee myös ajoasennon muuttumisen ja sen miten kuski nojaa tempotankoon/aerobariin ennen kuin säikähtää ja nousee pystyyn.

Kova on usko omaan näkemykseen kun ei mies usko edes omia silmiään, tai sitten sinulla on oikeasti foorumin paskin monitori.

Edit.
Riittäisiköhän tämä -->

1.)
Kädet 90-asteen kulmassa aerobarin päällä videon alussa jossa fillaristi myös polkee edelleen:

http://i.imgur.com/ndfmHzO.png
ndfmHzO.png


2.)
Fillaristi hoksaa että auto tulee eteen, polkeminen pysähtyy (+polkaisu taaksepäin), selkä suoristuu ja myös kädet oikenevat:

http://i.imgur.com/sgoPe8o.png
sgoPe8o.png


3.)
Kädet täysin suorana (mutta ei jarruilla), väistö auton väärälle puolelle, törmäys väistämätön:

http://i.imgur.com/EWx7L7l.png
EWx7L7l.png
 
Mikä toi punaisella merkitty on kun karttaa katunäkymää kelaamalla pyörätiemerkit..
375420517f21b8c21fd177291ff4ef9c.jpg
Mitä tarkoitat?

Se on se toisella puolella tietä menevä kevyen liikenteen väylä. Fillaristin menosuunnassa pyörätietä ei ollut kuin hetkellisesti ennen ja jälkeen risteyksen (mutta oli kuitenkin, tässä kuvassa sinisellä).

Ja kyllä, jos minulta kysytään, niin fillaristin olisi tietenkin pitänyt käyttää sitä toisella puolella olevaa kelviä, mutta laki sanoo että pyörätietä on käytettävä mikäli sellainen löytyy kulkusuunnassa, muuten pitää ajaa pientareella ja jos pientarettakaan ei ole, niin sitten saa ajaa ajoradan oikeassa reunassa.

Pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, vaikka ajoradalla olisi turvallisempaa – yksi poikkeus on

Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

Se on sitten videon perusteella vaikeampi sanoa täyttyvätkö nuo ehdot tässä tapauksessa.
 
Viimeksi muokattu:
Pyörä tuli ylhäältä ja yritti jatkaa alas..

Kulkusuunnassahan toi kulki tien rinnalla pienen viher kaistaleen erottamana. Risteykses tuli tien vierelle hetkeksi. Ei sitä keviä nyt molemmin puolin tietä tehdä saman suuntaisena tien kanssa.
Lukaise tuo edellisen postauksen uutis-artikkeli, siinä on siteerattu liittyvät lakipykälät ja poikkeukset.
 
No jos tien reunassa kakssuuntainen kevi ei ole molempiin suuntaan kulkusuunnassa tien kanssa niin lopetetaan turhana niiden rakentaminen. Mitään järkeä rakentaa niitä yksisuuntaisiksi.
Ei kukaan ole puhunut mitään yksisuuntaisuudesta. Jos pyörätie löytyy, sitä pitää käyttää, mutta on kuitenkin olemassa tilanteita jotka sallivat ajoradan käyttämisen väliaikaisesti.

Poikkeustapaukset on määritelty tieliikennelaissa(siirryt toiseen palveluun) ja tieliikenneasetuksessa(siirryt toiseen palveluun) näin:

Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.

Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Tässä tapauksessa on tosiaan videon perusteella mahdotonta sanoa täyttyivätkö ehdot.

Yleisesti ottaen ongelma on siinä, ettei poliisi juurikaan puutu asiaan, joten monet spandexit ovat ottaneet tästä tavan.
 
Se tuossa on huomattava, että väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättämisestä johtuva tilanne ei ole ennalta-arvattava.

Kuinka niin? Sen verran olen kaksipyöräisillä liikenteessä ollut, että se on monesti täysin ennalta arvattavaa. Tai ainakin siihen pitää osata varautua "kaksi sormea jarrulla".

Eiköhän pyöräilijä nähnyt tietä pidemmällekkin kuin sen vaadittavan matkan mikä tarvitaan pysähtymiseen, tuohon ei voi millään tulkinnalla laskea mukaan tilannetta missä joku väistämisvelvollinen hyppää puskista eteen.

Joo puskistapa hyvinkin. Ei millään tulkinnalla, kokeillaanpa uudestaan: Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Ei tuo mielestäni kovin arvaamaton tilanne ole, kaksipyöräisellä eka kerta ehkä vähän herättää mutta muuten aika ennalta arvattavia. Näin tuo tilanne menee kun kaksipyöräisen kuski on hereillä: Auto kiihdytti törkeästi lempääläläisen motoristin eteen risteyksessä – vaaratilanne tallentui kameraan: ”Painoin molemmilla jarruilla niin kovaa kuin sielu sietää”

Pelkän videon url: https://httpcache0-80682-cachedown9.../ncode/2018-06-05/motoristi_360p_54aefd67.mp4

Uutinen on muuten eiliseltä :D
 
Jep. Autoilijathan (ja toiset pyöräilijät/moottoripyöräilijätkin) huomaa pyöräilijät/moottoripyöräilijät huonommin kuin autot. Tämä on syytä tajuta noilla vehkeillä, muuten ennemmin tai myöhemmin käy heikosti.

Eikä kyse ole mistään että autoilijat selaisivat ajaessa snapchattiä vaan noiden lisäksi ne muuten tarkkaavaiset, muut autot huomioon ottavat, kuskitkin heikommin havainnoi noita kaksipyöräisiä. Kyse on siitä että meidän aivot on tosi tehokkaita alitajuisesti filtteröimään sisään tulevaa dataa, jotta vain olennaiset tiedot tulevat perille. Ja nuo kaksipyöräiset helposti jää olennaisten ulkopuolelle.
 
Jep. Autoilijathan (ja toiset pyöräilijät/moottoripyöräilijätkin) huomaa pyöräilijät/moottoripyöräilijät huonommin kuin autot. Tämä on syytä tajuta noilla vehkeillä, muuten ennemmin tai myöhemmin käy heikosti.
Eiköhän kaikki tuolla liikkuvat tämän ymmärrä.

Pelkästään pk-seudulla vältetään varmasti päivittäin tuhansia autoilijoiden havainnointivirheestä johtuvia onnettomuuksia sillä, että pyöräilijä on hereillä eikä pidä kiinni oikeuksistaan. Mutta auta armias kun sitten sen yhden kerran 50 000:sta napsahtaa, niin tokihan se heti on kaikkien foorumiöyhöttäjien mielestä pyöräilijän syy.

Syyllisyyttä lisää luonnollisesti se, että sillä oli spandeksia jaloissa. :kahvi:
 
Eiköhän kaikki tuolla liikkuvat tämän ymmärrä.

Pelkästään pk-seudulla vältetään varmasti päivittäin tuhansia autoilijoiden havainnointivirheestä johtuvia onnettomuuksia sillä, että pyöräilijä on hereillä eikä pidä kiinni oikeuksistaan. Mutta auta armias kun sitten sen yhden kerran 50 000:sta napsahtaa, niin tokihan se heti on kaikkien foorumiöyhöttäjien mielestä pyöräilijän syy.

Syyllisyyttä lisää luonnollisesti se, että sillä oli spandeksia jaloissa. :kahvi:
Wau. Ja niillä tuhansilla kerroilla ei ole mitään väliä, kun autoilija on hereillä ja estää onnettomuuden pyöräilijän havainnointi/käyttäytymisvirheen vuoksi?

Kaikki pyöräilijät eivät perseile, kuten eivät kaikki autoilijatkaan. Paskaa on silti molempien osapuolten sammiossa ihan riittämiin.
 
Wau. Ja niillä tuhansilla kerroilla ei ole mitään väliä, kun autoilija on hereillä ja estää onnettomuuden pyöräilijän havainnointi/käyttäytymisvirheen vuoksi?

Kaikki pyöräilijät eivät perseile, kuten eivät kaikki autoilijatkaan. Paskaa on silti molempien osapuolten sammiossa ihan riittämiin.
Toki on, mutta pitää muistaa autoilijan isompi vastuu liikenteessä. Autoilijalla pitäisi olla ajokortti ja ajoneuvon koko + paino ovat jotain aivan muuta kuin fillarissa. On syyttömän osapuolen kannalta vähemmän haitallista ja vaarallista, jos fillarikuski tekee virheen, sillä silloin sattuu kuitenkin virheen tekijään. On taas syyttömän kannalta todella paljon vaarallisempaa, jos autoilija on virheen tekevä osapuoli. On siis aivan loogista, että nimenomaan autoilijoille, joilla ajokorttikin on, painotetaan tuota varovaisuutta, vaikka sitä tottakai kevyeltä liikenteeltäkin vaaditaan. Harvoin sitä jalankulkijaakaan syytetään, jos autoilija suojatiellä ajaa päälle.
 
Wau. Ja niillä tuhansilla kerroilla ei ole mitään väliä, kun autoilija on hereillä ja estää onnettomuuden pyöräilijän havainnointi/käyttäytymisvirheen vuoksi?
Jos arvioidaan suoraan onnettomuustilastoista, niin niitä on noin 50% vähemmän kuin ensimmäisiä.
Meni jokseenkin niin, että pp vs. auto onnettomuuksissa 2/3 syyllinen oli yksinomaan autoilija. 1/3 sitten pyöräilijä tai molemmat.
 
Jos arvioidaan suoraan onnettomuustilastoista, niin niitä on noin 50% vähemmän kuin ensimmäisiä.
Meni jokseenkin niin, että pp vs. auto onnettomuuksissa 2/3 syyllinen oli yksinomaan autoilija. 1/3 sitten pyöräilijä tai molemmat.
Kaupunkikeskustoja lukuunottamatta tasa-arvoisia risteyksiä on todella vähän ja pääosa taajamista on rakenteeltaan sellaista, että on "etuajo-oikeutettu" pääkatu, kun käytännössä kaikki risteykset ovat kolmioristeyksiä. Noita pyörätienjatkeita poikittain ajoradan yli on todella vähän suhteessa muuten risteysalueille sijoitettuihin jatkeisiin ja myös pyöräliikenne etenee yleensä pääteiden varsia. Kohtaamiset ovat siis enimmäkseen noita kolmioristeyksien takaa tulevien autojen, tai jatkeen yli kääntyvien autojen kanssa tapahtuvia, joka tavallaan tukee tuota tilastoakin, että autoilijan virheestä sattuvia onnettomuuksia pääsee syntymään enemmän.
 
Tänään taas näin omanlaisensa mulkun moottoritiellä vastaantulevien puolella.
Tuosta suojatiellä jalankulkijoille tilan antamisesta, monesti ongelma on myös siinä, ettei kuskina meinaa tietää aikooko jalankulkija "antaa tietä" vai haluaako se tulla sieltä heti yli. Monta kertaa on tullut tilanne eteen, jossa olen itse alkanu tekemään tietä, ja sitten se jalankulkija vaan tönöttää siellä tien reunassa eikä lähde millään liikkeelle vaikka itse olen selvästi hidastanut ja matelen kävelyvaihtua kohti suojatietä. Sitten siinä lopuksi seisotaan molemmat paikallaan ja ihmetellään kuka menee ensin :btooth:

Minä ainakin tässä tilanteessa tööttään selvästi näille mummoille. Tai avaan auton ikkunan ja huudan että "siinä on suojatie".
 
Kaupunkikeskustoja lukuunottamatta tasa-arvoisia risteyksiä on todella vähän ja pääosa taajamista on rakenteeltaan sellaista, että on "etuajo-oikeutettu" pääkatu, kun käytännössä kaikki risteykset ovat kolmioristeyksiä. Noita pyörätienjatkeita poikittain ajoradan yli on todella vähän suhteessa muuten risteysalueille sijoitettuihin jatkeisiin ja myös pyöräliikenne etenee yleensä pääteiden varsia. Kohtaamiset ovat siis enimmäkseen noita kolmioristeyksien takaa tulevien autojen, tai jatkeen yli kääntyvien autojen kanssa tapahtuvia, joka tavallaan tukee tuota tilastoakin, että autoilijan virheestä sattuvia onnettomuuksia pääsee syntymään enemmän.

Ja sitten on tämä meidän kylä, jossa asuinalueilla joka ikinen risteys on tasa-arvoinen, ja se aiheuttaa jatkuvaa hämmennystä ja äkkijarrutuksia. Joka paikassa on selkeästi aina rakenne kokoojatie ja sivutiet jotka liittyvät siihen, mutta kuitenkin kunnallinen liikennesuunnittelija on nähnyt järkeväksi jättää nämä kaikki tasa-arvoisiksi risteyksiksi.

Osa porukasta vetää päätietä pitkin rajoituksen sallimaa neljääkymppiä väistämättä sivuteiltä tulevia, ja vastaavasti osa sivuteiltä tulevista ei uskalla lähteä liikkeelle ennen kuin olet suunnilleen pysähtynyt risteykseen väistämään koska ovat niin monta kertaa meinanneet saada jonkun kyljestä sisään. Sitten osa puskee sieltä neljääkymppiä puskan takaa* 90 asteen mutkaan ihan reikä päässä koska ovat etuajo-oikeutettuja jolloin jo käytännössä risteysalueella oleva väistämisvelvollinen joutuu tekemään äkkijarrutuksen jottei saa autoa oikealta kylkeen. Kyllä on liikenne taas sujuvaa ja mukavaa :facepalm:


* Ja tuolla siis on yleensä aika huono näkyvyys risteyksissä koska on korkeaa pensasaitaa yms tonttien rajat täynnä
 
Kyllähän aivoissa tuota alkukantaisuutta on että suodattelee. Liikenteessä tuota suodatusta huomaa kokemuksen myötä. Moniko muistaa ensimmäiset ajokerrat kuinka mahdottomalta kaiken havannointi tuntu. Ja sitähän se just on. Opit järjesteleen asioita ja olla kiinnittämättä huomiota sellaisiin joilla ei merkitystä. Siinä sivussa sit tulee näit että kun virheellisesti järjestellyt "ei vaadi huomiota" vaatii se huomattavan muutoksen ennen virheen korjaantumista. Tätä varten on huomiovärejä. Värit mitkä alitajusesti edelleen toimii varoituksena ja joita ei samalla tavalla ohiteta. Jos pyöräilijänä haluat tulla nähnyksi käytä niitä. Älä vihreää vihreää kasvusto taustaa vasten. Väriä josta ei ihmiselle uhkaa ole ollut. Jollei susta ole uhkaa autoilijalle on todennäköisyys ettei sinua edes "nähdä" isompi.
Ei tolla pyöräilijällä sentään mikään metsänvihreä väritys sentään ollut vaan aika kirkas + valkoista, samoin fillari oli valkoinen. Pitäydyn arvauksessani, että tuo autoilijan on pyöräilijän havainnut, mutta vetänyt perusmulkusti siitä edestä, sillä tuota vastaavaa näkee autojen kohtaamisessa valittavan paljon. Arviointivirhe lähestyvän fillarin nopeudesta on varmaan toiminut lisämausteena. Voisi veikata, että pienemmän kohteen ajattelisi tulevan hitaammin. Tuo paikka on ihan oikeastikin autoilijan havainnoinnin kannalta aika helppo, enkä usko, että fillaristi tossa olis mitenkään ollut katveessa.

Juuri maanantaina itseasiassa viimeksi meinasi kolari tulla, kun kaupan pihalta joku jakkupukuinen nainen isolla audillaan päätti menevänsä viimetinkaan mun edestä töötti pohjassa.
 
Ja sitten on tämä meidän kylä, jossa asuinalueilla joka ikinen risteys on tasa-arvoinen, ja se aiheuttaa jatkuvaa hämmennystä ja äkkijarrutuksia. Joka paikassa on selkeästi aina rakenne kokoojatie ja sivutiet jotka liittyvät siihen, mutta kuitenkin kunnallinen liikennesuunnittelija on nähnyt järkeväksi jättää nämä kaikki tasa-arvoisiksi risteyksiksi.

Osa porukasta vetää päätietä pitkin rajoituksen sallimaa neljääkymppiä väistämättä sivuteiltä tulevia, ja vastaavasti osa sivuteiltä tulevista ei uskalla lähteä liikkeelle ennen kuin olet suunnilleen pysähtynyt risteykseen väistämään koska ovat niin monta kertaa meinanneet saada jonkun kyljestä sisään. Kyllä on liikenne taas sujuvaa ja mukavaa :facepalm:
Joo, tasa-arvoset risteykset ei mun mielestä suomen liikennekulttuuriin kovin hyvin istu. Jossain helsingin tai muun ison kaupungin keskustassa joo, sillä siellä ajavat tiedostavat asian, mutta tollaset enemmän/vähemmän satunnaiset risteykset noilla asuinalueiden sivukatujen risteyksissä on omiaan aiheuttamaan kolareita, kun on muuten totutettu autoilijat siihen, että jos itsellä ei ole kolmiota, niin jollain muulla on.
 
Ei tolla pyöräilijällä sentään mikään metsänvihreä väritys sentään ollut vaan aika kirkas + valkoista, samoin fillari oli valkoinen. Pitäydyn arvauksessani, että tuo autoilijan on pyöräilijän havainnut, mutta vetänyt perusmulkusti siitä edestä, sillä tuota vastaavaa näkee autojen kohtaamisessa valittavan paljon. Arviointivirhe lähestyvän fillarin nopeudesta on varmaan toiminut lisämausteena. Voisi veikata, että pienemmän kohteen ajattelisi tulevan hitaammin. Tuo paikka on ihan oikeastikin autoilijan havainnoinnin kannalta aika helppo, enkä usko, että fillaristi tossa olis mitenkään ollut katveessa.
Sen verran keskustelua tämä tapaus on aiheuttanut, että olisi kiva kuulla haastattelun muodossa sekä sen fillaristin, että myös autoilijan kommentit.

Minä en jaksa uskoa että kukaan tahallaan kääntyisi tuolla tavalla eteen, mutta tosiaan se fillarin nopeus on saattanut hämätä jos autoilija oli tämän muuten havainnut. Mene ja tiedä.
 
Ja kun pyöräillessä on kokoajan tunne että infra ei kunnioita pyöräilijää, niin jossain vaiheessa tulee fillaristillekin helposti se tunne, että miksi pyöräilijän tulisi kunnioittaa infraa.
Yksittäinen lause, mutta tiivistää Suomen pyörätieolosuhteet erittäin hyvin.:tup:
 
Kuinka niin? Sen verran olen kaksipyöräisillä liikenteessä ollut, että se on monesti täysin ennalta arvattavaa. Tai ainakin siihen pitää osata varautua "kaksi sormea jarrulla".
Usein oikeus katsoo, että väistämisvelvollisuuden noudattamatta jättäminen on ennalta arvaamatonta.
Jep. Autoilijathan (ja toiset pyöräilijät/moottoripyöräilijätkin) huomaa pyöräilijät/moottoripyöräilijät huonommin kuin autot. Tämä on syytä tajuta noilla vehkeillä, muuten ennemmin tai myöhemmin käy heikosti.

Eikä kyse ole mistään että autoilijat selaisivat ajaessa snapchattiä vaan noiden lisäksi ne muuten tarkkaavaiset, muut autot huomioon ottavat, kuskitkin heikommin havainnoi noita kaksipyöräisiä. Kyse on siitä että meidän aivot on tosi tehokkaita alitajuisesti filtteröimään sisään tulevaa dataa, jotta vain olennaiset tiedot tulevat perille. Ja nuo kaksipyöräiset helposti jää olennaisten ulkopuolelle.
Tämä taas seurausta typerästä SCAFT-liikennesuunnittelusta, jonka perusperiaatteena on jakaa liikenne kahteen ryhmään: autot ja muut tienkäyttäjät.
 
Valittu tie millä pyöräilijä kaivaa omaa hautaansa. Se on kuin grillijonossa ettei isommalle kannata soittaa suutaan vaikka kuinka olisi oikeassa.
Valinnan on tehnyt liikennesuunnittelija, jolla hän kaivaa pyöräilijän hautaa.
 
Valinnan on tehnyt liikennesuunnittelija, jolla hän kaivaa pyöräilijän hautaa.
Samalla logiikalla autoilla voisi lähteä painamaan hyvässä kunnossa oleville kelveille, kun ajoradat ovat nykyisessä säästökurimuksessa melkoisia miinakenttiä. "Joku muu teki valinnan, älä minua syytä..."
 
Samalla logiikalla autoilla voisi lähteä painamaan hyvässä kunnossa oleville kelveille, kun ajoradat ovat nykyisessä säästökurimuksessa melkoisia miinakenttiä. "Joku muu teki valinnan, älä minua syytä..."
Voit varmaan helposti näyttää pari esimerkkiä paikoista, joissa kelvi on ajorataa paremmassa kunnossa niin asfaltin kuin liikenneratkaisujen puolesta.
 
Melkein voisi sanoa että päivittäin joku autoilija tulee jostain kolmion takaa eteen. Jos tuolla ajaisi spandexina omista oikeuksistaan kiinnipitäen niin henki lähtisi kyllä aika nopeasti. Työmaaruokalassa kiroilin asiaa, niin yksi vasta kortin saanut junnu oli sitä mieltä että pyörätien jatke tarkottaa sitä että autoilijalla aina etuajo-oikeus, että kolmio on vain toisten autojen väistöä varten...
 
Voit varmaan helposti näyttää pari esimerkkiä paikoista, joissa kelvi on ajorataa paremmassa kunnossa niin asfaltin kuin liikenneratkaisujen puolesta.
Meinaatko ettei sellaisia ole olemassa?

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen Lohikoskentie Jyväskylässä. Google mapsin kuvat ovat vanhoja ja otettu juuri kun asfalttia on viimeksi uusittu (varmaan 10v sitten), joten siellä ei näy millainen tilanne siellä on ollut viimeiset 6kk, mutta melkoinen Road to Mogadishu se on ollut, eli syviä monttuja ja uria sadoittain pitkin tien leveyttä ja välissä satunnaisia pikapaikkoja, jotka repeytyvät auki hetkessä. Huolestuttavaa on että se on yksi kaupunkin sisääntuloreiteistä 60km/h rajoituksella.

En ole käynyt aikoihin tarkistamassa ovatko paikanneet sieltä edes pahimpia monttuja, mutta varmaan sinäkin ymmärrät, että vaikka sellaisia paikkoja onkin, niin ei kukaan oikeasti ole autoineen tunkemassa kelveille sen vuoksi. Pointti oli osoittaa tuon logiikan typeryys.
 
Meinaatko ettei sellaisia ole olemassa?

Ihan ensimmäisenä tulee mieleen Lohikoskentie Jyväskylässä. Google mapsin kuvat ovat vanhoja ja otettu juuri kun asfalttia on viimeksi uusittu (varmaan 10v sitten), joten siellä ei näy millainen tilanne siellä on ollut viimeiset 6kk, mutta melkoinen Road to Mogadishu se on ollut, eli syviä monttuja ja uria sadoittain pitkin tien leveyttä ja välissä satunnaisia pikapaikkoja, jotka repeytyvät auki hetkessä. Huolestuttavaa on että se on yksi kaupunkin sisääntuloreiteistä 60km/h rajoituksella.

En ole käynyt aikoihin tarkistamassa ovatko paikanneet sieltä edes pahimpia monttuja, mutta varmaan sinäkin ymmärrät, että vaikka sellaisia paikkoja onkin, niin ei kukaan oikeasti ole autoineen tunkemassa kelveille sen vuoksi. Pointti oli osoittaa tuon logiikan typeryys.
Harvassa tuntuu olevan, kun ainoaa esimerkkipaikkaakin täytyy selitellä erilaiseksi kuin miltä se kuvissa näyttää. Pyörätien olosuhteita heikentää korkeuserot (tunnelit) ja tunneleiden välissä melko jyrkän näköisessä mäessä oleva risteys.

Lisäksi jos olisi haluamassa esimerkiksi tuolta Seppälän Citymarketin suunnasta kääntyä Palokann suuntaan, niin autolla se onnistuu kääntymällä yhdestä risteyksestä erikseen vasemmalle kääntymiseen varatulta kaistalta. Pyörällä sen sijaan pitää ensin ajaa tunnin läpi, kääntyä vasemmalle, ajaa toisen tunnelin läpi, kääntyä taas vasemmalle, ajaa kolmannen tunnelin läpi ja kääntyä oikealle.

Lisäksi vielä opasteet on päin persettä https://www.google.com/maps/@62.267...4!1sqQpqNMBg0N6du4KSgRldLw!2e0!7i13312!8i6656 Merkki kertoo hienosti, kuinka yhdistetty väylä jatkuu molempiin suuntiin, mutta kappas, 50 metriä merkistä vasemmalle pyörätie päättyy bussipysäkkiin. Tästä kun pyöräilijä jatkaa matkaansa ajoradalla, niin taas ollaan netissä huutamassa kuinka pyöräilijä ajaa ajoradalla vaikka tien toisella puolella menee pyörätie.
 
Harvassa tuntuu olevan

Ikävä kyllä näinhän se on että pyöräilijöiden infra on täyttä paskaa verrattuna autoilijoiden infraan, eihän sitä faktaa voi vakavalla naamalla kieltää edes pahin kehari mitä maa päällään kantaa.
Ajorataa asfaltoidaan joka kesä uudestaan kun kevyenliikenteenväylät pysyvät roudan raiskaamina perunapeltoina vuosikymmeniä. Sama koskee myös esimerkiksi kunnossapitoa talvisin.

Edit:
Velogilta streamia sen jälkeen kun ajoi kolarin koulubussin kanssa (klassinen syy onnettomuuteen taas):
 
Pitäisi varmaan perustaa joku paja mikä muuntaa maantiepyöriä kolmipyöräisiksi mopoautoiksi, kun nykymeiningillä ne ovat niin pahasti edessä. Joku versio missä polkemalla voi ladata akustoa jotta sama fiilis säilyy, mutta on enemmän autoja hidastamassa täysin laillisesti :D
 
Harvassa tuntuu olevan, kun ainoaa esimerkkipaikkaakin täytyy selitellä erilaiseksi kuin miltä se kuvissa näyttää.
Täytyy selitellä? Syytätkö valehtelijaksi, jos ei ole tarjota omia valokuvia todisteeksi?

Se nyt oli ensimmäinen mieleentullut esimerkki tuohon idioottimaiseen vertaukseen ja joka ikinen autoileva paikkakuntalainen varmasti tietää, että tuo tie on ollut koko kevään ajan varmaan koko maakunnan huonoimmassa kunnossa. Itse en ole nähnyt koskaan missään Suomessa niin huonossa kunnossa olevaa tietä. Sitä en tosiaan tiedä onko sitä nyt paikkailtu, mutta sen tiedän että kokonaan uutta pintaa sinne ei ole varmasti tehty, eli korkeintaan siellä on niitä muutaman viikon kestäviä pikapaikkoja. Mutta esimerkki nyt oli vain esimerkki pyynnöstä, eli suurin osa autoteistä on kuitenkin ihan kohtuullisessa kunnossa, samoin kuin pyöräteistäkin.

Edelleen pitää ymmärtää, että näissä autotiet vs pyörätiet -vertauksissa kannattaa suhteuttaa myös liikennemäärät siihen minkä verran on mahdollista ja järkevää käyttää rahaa infran rakentamiseen. Olisihan se hienoa ajella lämmitettyä ja katettua baanaa fillarilla ja varmaan se lisäisi käyttäjämääriäkin, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kustannuksiin nähden, joten ei myöskään ole realistista toivoa mitään likimainkaan sellaista. Varmasti monessa paikassa on parannettavaa, mutta on ihan paskapuhetta väittää että pyörätiet olisivat kautta linjan mitenkään erityisen huonossa kunnossa.

Pyörätien olosuhteita heikentää korkeuserot (tunnelit) ja tunneleiden välissä melko jyrkän näköisessä mäessä oleva risteys.
No nythän sieltä löytyi varsinaisia ongelmia. Että oikein ovat kehdanneet kaikenlaisia tunneleita ja mäkiä ja ties mitä muita törkeyksiä laittaa pyöräilijöiden esteeksi, ettäs kehtaavat. :facepalm:

Lisäksi jos olisi haluamassa esimerkiksi tuolta Seppälän Citymarketin suunnasta kääntyä Palokann suuntaan, niin autolla se onnistuu kääntymällä yhdestä risteyksestä erikseen vasemmalle kääntymiseen varatulta kaistalta. Pyörällä sen sijaan pitää ensin ajaa tunnin läpi, kääntyä vasemmalle, ajaa toisen tunnelin läpi, kääntyä taas vasemmalle, ajaa kolmannen tunnelin läpi ja kääntyä oikealle.
Joo ja jossakin muualla pääsee fillarilla suoraan pisteeseen x, kun taas autolla pitää kiertää samaan paikkaan päästäkseen paljon pidempi reitti. Eihän noissa sinun vertauksissa ole mitään järkeä. Ilmeisesti olisit tyytyväinen vasta kun pyörätie kulkee aina vain ja ainoastaan samaa reittiä kuin autotie, tai mielellään vähän lyhyemmän matkaa ja senkin paremmassa kunnossa?

Lisäksi vielä opasteet on päin persettä https://www.google.com/maps/@62.267...4!1sqQpqNMBg0N6du4KSgRldLw!2e0!7i13312!8i6656 Merkki kertoo hienosti, kuinka yhdistetty väylä jatkuu molempiin suuntiin, mutta kappas, 50 metriä merkistä vasemmalle pyörätie päättyy bussipysäkkiin. Tästä kun pyöräilijä jatkaa matkaansa ajoradalla, niin taas ollaan netissä huutamassa kuinka pyöräilijä ajaa ajoradalla vaikka tien toisella puolella menee pyörätie.
Kylläpä on siitäkin taas ongelma löydetty. Selvästikään ei ole hyvä että sinne pysäkille saakka saa ajaa fillarilla. Pitää laittaa palautetta tiepiirille, että tekevät siitä puhtaasti jalkakäytävän, niin ei tule kenellekään ylimääräisiä polkaisuja.

Ja kyllä, aivan varmasti torvet soivat ja keskisormi viuhuu jos heittää itsesuojeluvaiston romukoppaan ja ajaa tuosta fillarilla suoraan sinne pientareettomalle ja muutenkin kapealle ajoradalle.
 
Täytyy selitellä? Syytätkö valehtelijaksi, jos ei ole tarjota omia valokuvia todisteeksi?

Se nyt oli ensimmäinen mieleentullut esimerkki tuohon idioottimaiseen vertaukseen ja joka ikinen autoileva paikkakuntalainen varmasti tietää, että tuo tie on ollut koko kevään ajan varmaan koko maakunnan huonoimmassa kunnossa. Itse en ole nähnyt koskaan missään Suomessa niin huonossa kunnossa olevaa tietä. Sitä en tosiaan tiedä onko sitä nyt paikkailtu, mutta sen tiedän että kokonaan uutta pintaa sinne ei ole varmasti tehty, eli korkeintaan siellä on niitä muutaman viikon kestäviä pikapaikkoja. Mutta esimerkki nyt oli vain esimerkki pyynnöstä, eli suurin osa autoteistä on kuitenkin ihan kohtuullisessa kunnossa, samoin kuin pyöräteistäkin.
En syytä, mutta osaltaan osoittaa, että pääsääntöisesti ajoradat ovat pyöräteitä parempia. Esimerkiksi, jossa ajorata on pyörätietä huonommassa kunnossa, täytyi etsiä maakunnan huonoimmassa kunnossa oleva ajorata.

Edelleen pitää ymmärtää, että näissä autotiet vs pyörätiet -vertauksissa kannattaa suhteuttaa myös liikennemäärät siihen minkä verran on mahdollista ja järkevää käyttää rahaa infran rakentamiseen. Olisihan se hienoa ajella lämmitettyä ja katettua baanaa fillarilla ja varmaan se lisäisi käyttäjämääriäkin, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi kustannuksiin nähden, joten ei myöskään ole realistista toivoa mitään likimainkaan sellaista. Varmasti monessa paikassa on parannettavaa, mutta on ihan paskapuhetta väittää että pyörätiet olisivat kautta linjan mitenkään erityisen huonossa kunnossa.
Tämä on tiedossa oleva oravanpyörä: jos infra ei ole kunnossa ei ole infran käyttäjiäkään ja jos infran käyttäjiä ei ole, ei sitä myöskään rakenneta.

No nythän sieltä löytyi varsinaisia ongelmia. Että oikein ovat kehdanneet kaikenlaisia tunneleita ja mäkiä ja ties mitä muita törkeyksiä laittaa pyöräilijöiden esteeksi, ettäs kehtaavat. :facepalm:
Harvoin ajoradoille tehdään tollaisia pimeitä risteyksiä ja yli- tai alikulkuja. Muutenkin jos seuraa yhtään ajoratojen varsilla kulkevien pyörätieden korkeusprofiileja, niin yleensä notkopaikoissa pyörätie kulkee ajorataa alempana ja mäen päällä pyörätie kulkee ajorataa ylempänä. Tuo ei kovin paljoa houkuttele ajamaan pyörällä, kun huomaa ettei infran suunnittelijaakaan ole kiinnostanut yhtään paneutua pyörätiehen.

Joo ja jossakin muualla pääsee fillarilla suoraan pisteeseen x, kun taas autolla pitää kiertää samaan paikkaan päästäkseen paljon pidempi reitti. Eihän noissa sinun vertauksissa ole mitään järkeä. Ilmeisesti olisit tyytyväinen vasta kun pyörätie kulkee aina vain ja ainoastaan samaa reittiä kuin autotie, tai mielellään vähän lyhyemmän matkaa ja senkin paremmassa kunnossa?
Ei minulla mitään tuota tilannetta vastaan olisi. Lähes aina vain se pyöräilijän reitti on laitettu kulkemaan ties mitä kiertoreittejä pitkin ja kylvetty täyteen vaarallisia kanttikiviä ja liikennevaloja, jotka ei vaihdu kuin nappia painamalla. Samaan aikaan ajorata on kulkee viivoittimella linjattuna samaan suuntaan.

Kylläpä on siitäkin taas ongelma löydetty. Selvästikään ei ole hyvä että sinne pysäkille saakka saa ajaa fillarilla. Pitää laittaa palautetta tiepiirille, että tekevät siitä puhtaasti jalkakäytävän, niin ei tule kenellekään ylimääräisiä polkaisuja.
Ihan aiheesta tuosta voisi laittaa viestiä jonnekin. Tienviitta Pysäkille tekstillä tuohon kuuluisi.

Ja kyllä, aivan varmasti torvet soivat ja keskisormi viuhuu jos heittää itsesuojeluvaiston romukoppaan ja ajaa tuosta fillarilla suoraan sinne pientareettomalle ja muutenkin kapealle ajoradalle.
Muutenkin kapea, juuh :facepalm: Kaksi kaistaa yhteen suuntaan ja päälle vielä pientareet, joita tosin efektiivisesti kanttikivi kaventaa.
 
Muutenkin kapea, juuh :facepalm: Kaksi kaistaa yhteen suuntaan ja päälle vielä pientareet, joita tosin efektiivisesti kanttikivi kaventaa.
En jaksa kanssasi enempää vääntää, mutta tähän on pakko kommentoida, että kyllä, kapea se on. Siinä kulkee pitkin päivää autoja solkenaan molemmilla kaistoilla, usein myös raskasta kalustoa (vieressä on mm. Seppälän teollisuusalue) ja piennar on olematon. Ei sinne todellakaan sovi lähteä fillarilla sekoilemaan ja laittaa itse asiassa muutkin kommenttisi arveluttavaan valoon jos tästä pitää edes keskustella.
 
Joo ja jossakin muualla pääsee fillarilla suoraan pisteeseen x, kun taas autolla pitää kiertää samaan paikkaan päästäkseen paljon pidempi reitti. Eihän noissa sinun vertauksissa ole mitään järkeä. Ilmeisesti olisit tyytyväinen vasta kun pyörätie kulkee aina vain ja ainoastaan samaa reittiä kuin autotie, tai mielellään vähän lyhyemmän matkaa ja senkin paremmassa kunnossa?
Sen ’autotien’ virallinen nimi on ajorata ja kun fillari on ajoneuvo sen tosissaan pitäisi kulkea samaa reittiä. Nopeusrajoituksista ja liikennemääristä riippuen autojen seassa tai eroteltuna omalle kaistalleen tai jopa erilliselle pyörätielle. Ajoneuvona fillarin paikan ei tulisi olla ikinä jalankulkijoiden seassa. Tämä on Suomea lukuunottamatta ihan itsestäänselvä asia suunnilleen koko Euroopassa.
 
Sen ’autotien’ virallinen nimi on ajorata ja kun fillari on ajoneuvo sen tosissaan pitäisi kulkea samaa reittiä. Nopeusrajoituksista ja liikennemääristä riippuen autojen seassa tai eroteltuna omalle kaistalleen tai jopa erilliselle pyörätielle. Ajoneuvona fillarin paikan ei tulisi olla ikinä jalankulkijoiden seassa.
Ja varmasti jokainen tietää ilman viisasteluakin että autotie tarkoittaa ajorataa, mutta jos sait siitä virtuaalipippelille vähän nostetta, niin se sinulle suotakoon.

Tuossa(kin) kohdassa on kevyen liikenteen väylä ihan tarkoituksella vieressä ja siitähän tässä oli juuri kyse. Ihan hienosti se fillari sopii siellä kelvillä kulkemaan, olettaen ettei fillaristin asenne ole samaa luokkaa kuin sillä aiemmassa keskustelussa olleella spandexihepulla. Muutamaa viestiä aiemmin on linkitetty lainkohtiin, joissa luetellaan ne poikkeustapaukset joissa fillarilla saa ajaa ajoradalla pyörätien sijaan.

Jos tiedät tuon nimenomaisen paikan, niin tiedät myös että henki lähtee jos sinne änkeää millään käyräsarvisella sekaan.

Tämä on Suomea lukuunottamatta ihan itsestäänselvä asia suunnilleen koko Euroopassa.
No jaa, "muualla Euroopassa" on ihan vitusti enemmän porukkaa per kaupunki ja fillarikelpoiset kelit kutakuinkin läpi vuoden, toisin kuin täällä periferiassa, jossa on kylmä ja sataa paskaa taivaalta 3/4 vuotta. En ymmärrä miksi tätä pitää jankuttaa samoille ihmisille vähän väliä. Eivät nämä faktat miksikään muutu pelkästään toivomalla ja kiukuttelemalla. Kyllä minäkin haluaisin paremmat+erilliset pyörätiet ja vaikka mitä muuta kivaa, mutta joku järki tässä hommassa pitää silti olla, kun ei rahaa ole loputtomasti.
 
Tänään taas näin omanlaisensa mulkun moottoritiellä vastaantulevien puolella.

Jo pitkän matkan päästä näkyi lanssi tulossa pillit ja valot päällä helvetinmoista lentoa ohituskaistalla, niin siinäpä sitten joku punainen pikkuauto rauhassa ohitti kahta oikealla kaistalla menevää autoa, eikä tehnyt elettäkään väistääkseen lanssia, vaikka olisi ihan hyvin voinut vaikka mennä siihe ohitettavien autojen väliin hetkeksi ja odottaa lanssin menevän ohi. Mikä vittu noita joitain ihmisiä oikein vaivaa :facepalm:


Tuosta suojatiellä jalankulkijoille tilan antamisesta, monesti ongelma on myös siinä, ettei kuskina meinaa tietää aikooko jalankulkija "antaa tietä" vai haluaako se tulla sieltä heti yli. Monta kertaa on tullut tilanne eteen, jossa olen itse alkanu tekemään tietä, ja sitten se jalankulkija vaan tönöttää siellä tien reunassa eikä lähde millään liikkeelle vaikka itse olen selvästi hidastanut ja matelen kävelyvaihtua kohti suojatietä. Sitten siinä lopuksi seisotaan molemmat paikallaan ja ihmetellään kuka menee ensin :btooth:

Ihmisten pitäisi tulla vähän hanakammin sieltä reunasta suojatielle niin tietäisi varmaksi haluaako se tulla vai odotella. Monestihan jalankulkijatkin käyttää pelisilmää ja odottaa vaikka parin auton menevän ohi jos niiden takana on tyhjää ettei turhaan liikenne pysähtele, mikä on tosi hieno juttu mun mielestä, mutta silloin jos sieltä haluaa tosissaan tulla, niin pitäisi alkaa vaan pistämään itseään kadun puolelle niin osaisin jarruttaa kun näen selkeästi, että sieltä joku haluaa tulla yli.

Parempihan se näin päin on kuin että molemmat porhaltaa vauhdilla. Minua ei tuo seisominen liiemmin haittaa, kun kyse ei ole mistään monen minuutin ajasta.
 
En jaksa kanssasi enempää vääntää, mutta tähän on pakko kommentoida, että kyllä, kapea se on. Siinä kulkee pitkin päivää autoja solkenaan molemmilla kaistoilla, usein myös raskasta kalustoa (vieressä on mm. Seppälän teollisuusalue) ja piennar on olematon. Ei sinne todellakaan sovi lähteä fillarilla sekoilemaan ja laittaa itse asiassa muutkin kommenttisi arveluttavaan valoon jos tästä pitää edes keskustella.
Aiemmin linkkaamasi katunäkymä ei oikein tue autojen kulkemista solkenaan.

upload_2018-6-6_23-45-9.png
 
Noi idioottimaiset tasa-arvoiset on huono yritys hillitä ylinopeuksia kokoojakadulla.

Lopputuloksena ylinopeutta ajavat ajaa sitä edelleen ja loput hidastaa kävelyvauhtiin joka risteyksessä.

Ja lisäksi tulee kolareita, kun sitä isoa katua ajavat eivät tajua, että heidän pitäisi väistää pikkukadulta tulevaa.

Nopeusrajoitusten tarkoituksen pitäisi olle se, että liikenteestä tehdään turvallisempaa.

Näissä tehdään liikenteestä vaarallisempaa, jotta nopeudet pienenisivät. Tavoite ja keino sen saavuttamiseen mennyt todella pahasti sekaisin.
 
Tänään olisin saannut kolarin aikaan jos olisin ajanut kuten tuo videon pyöräilijä. Auto tulee kolmion takaa suoraan eteen, mutta koska jalka ja sormet jarrulla, pysähtyi prätkä takarengas lukossa juuri ja juuri ennen autoa. Sen verran piti kikkailla että käänsin pyörän menosuuntaa 90astetta tiellä poikittain, autoon jäi alle puolimetriä ja suoraan mentäessä olis siis kolahtanut. Autoilija oli taas aivan ihmeissään ettei mua nähnyt.

Näitä tulee se yksi tai kaksi vähintään kesässä, mutta tuonkin arvasin jo auton liikkeistä heti että nyt tullaan taas eteen...
 
Aiemmin linkkaamasi katunäkymä ei oikein tue autojen kulkemista solkenaan.

upload_2018-6-6_23-45-9.png
Kuten jo aiemmin sanoin, jos tietää paikan, niin tietää myös ettei sinne sekaan ole mitään asiaa fillarilla. Ei siellä ehkä 24/7 ole molemmat kaistat täynnä, mutta aamusta iltaan liikennettä riittää kyllä. ole Jostain syystä yrität keksiä koko ajan kaikenlaisia verukkeita tukemaan omaa näkemystäsi, mutta ei se todellisuus (tai varsinkaan lakipykälät) sillä kuitenkaan miksikään muutu.

Edit.
Kokkosen välikommenttiin vastasin valvontaketjuun.
 
Viimeksi muokattu:
Samalla logiikalla autoilla voisi lähteä painamaan hyvässä kunnossa oleville kelveille, kun ajoradat ovat nykyisessä säästökurimuksessa melkoisia miinakenttiä. "Joku muu teki valinnan, älä minua syytä..."
Toki on aina tielläliikkujan oma vika jos jotain sattuu omista toimista johtuen. Ei mikään sinänsä oikeuta rikkomaan liikennesääntöjä, mutta koska näyttää olevan selvää, että huonoja liikennejärjestelyitä rikkovat lähes kaikki riippumatta kulkuneuvosta (kävellen, autolla, mopolla, rullaluistimilla ja pyörällä rikotaan ihan surutta sääntöjä jos liikenneinfra on huonoa) niin turha etsiä syyllisiä vaan keskittyä infran parantamiseen.

Pyöräily infra on aivan omalla tasollaan huonoudessa verrattuna autoiluun tai jalankulkuun. Ihmetyttää myös aina kuinka kovaa vastustusta pyöräily aiheuttaa, vaikka käytännössä kaikki voittavat mitä enemmän pyöräillään. Jos kaikki pyöräilijät siirtyisivät auton käyttöön niin ainakin Helsinki olisi täysin jumissa ja kukaan nykyinen autoilija ei pääsisi mihinkään. Riippuen toki paikasta niin kaikista halvin keino kaikkien liikennemuotojen sujuvoittamiseksi olisi investoida hyvään pyöräily infraan. Mitä useampi ajaa pyörällä niin sitä harvempi autolla jolloin niille jäljelle jääville autoilijoille jää huomattavasti enemmän tilaa ja vähemmän ruuhkaa. Lisäksi saasteet vähenevät oleellisesti ja kaiken lisäksi pyörätie on todella halpaa verrattuna autotiehen.

Ymmärrän toki että kävelijät itkee kun pyöräilijät ajaa jalkakäytävällä, mutta monessa paikassa infra on niin huonoa että käytännön tasolla tuo on ainoa vaihtoehto, ellei itseään halua tappaa auton alle tai kiertää kilometrien sakkolenkkejä. Ja toisaalta pyörätiellä kävelijöitä on vähintään 1000 kertainen määrä jalkakäytävällä pyöräilijöihin nähden. Mutta ainoa asia mikä tuntuu olevan ongelma on jalkakäytävällä pyöräily, ja toki myös autotiellä kävelijöitä pidetään yleisesti mielenterveys potilaina joita toki monesti ovatkin, harva täysjärkinen kävelee keskellä moottoritietä tai mitään muutakaan autotietä. Sama kunnioitus pitäisi minusta olla pyöräteitäkin kohtaan.
 
Pyöräily infra on aivan omalla tasollaan huonoudessa verrattuna autoiluun tai jalankulkuun. Ihmetyttää myös aina kuinka kovaa vastustusta pyöräily aiheuttaa, vaikka käytännössä kaikki voittavat mitä enemmän pyöräillään. Jos kaikki pyöräilijät siirtyisivät auton käyttöön niin ainakin Helsinki olisi täysin jumissa ja kukaan nykyinen autoilija ei pääsisi mihinkään. Riippuen toki paikasta niin kaikista halvin keino kaikkien liikennemuotojen sujuvoittamiseksi olisi investoida hyvään pyöräily infraan. Mitä useampi ajaa pyörällä niin sitä harvempi autolla jolloin niille jäljelle jääville autoilijoille jää huomattavasti enemmän tilaa ja vähemmän ruuhkaa. Lisäksi saasteet vähenevät oleellisesti ja kaiken lisäksi pyörätie on todella halpaa verrattuna autotiehen.

Ymmärrän toki että kävelijät itkee kun pyöräilijät ajaa jalkakäytävällä, mutta monessa paikassa infra on niin huonoa että käytännön tasolla tuo on ainoa vaihtoehto, ellei itseään halua tappaa auton alle tai kiertää kilometrien sakkolenkkejä. Ja toisaalta pyörätiellä kävelijöitä on vähintään 1000 kertainen määrä jalkakäytävällä pyöräilijöihin nähden. Mutta ainoa asia mikä tuntuu olevan ongelma on jalkakäytävällä pyöräily, ja toki myös autotiellä kävelijöitä pidetään yleisesti mielenterveys potilaina joita toki monesti ovatkin, harva täysjärkinen kävelee keskellä moottoritietä tai mitään muutakaan autotietä. Sama kunnioitus pitäisi minusta olla pyöräteitäkin kohtaan.
Ei täällä ainakaan minun tietääkseni ole kukaan vastustanut pyöräilyä millään tasolla. Yhdistetyillä kelveillä pyöräilystä valitetaan niistäkin aika harvoin ja silloin yleensä liiallisen tilannenopeuden vuoksi. Ajoradalla pyöräily on sellainen mikä kuumentaa tunteita ja se on ihan ymmärrettävää, kun ei sitä lakikaan mahdollista jos kuitenkin on pyörätie käytettävissä.

Parannuksille infrassa olisi kieltämättä monin paikoin tarvetta (selvästi joissakin kaupungeissa enemmän kuin toisissa), mutta edelleen pitää muistaa että rahakirstu ei ole pohjaton. Lisäksi on täysin epärealistista kuvitella että tilanne mitenkään dramaattisesti muuttuisi meikäläisissä olosuhteissa, vaikka fillari-infraa parannettaisiin kuinka paljon. Katetut ja lämmitetyt baanat olisivat ihania, mutta sellaiset ovat mahdollisia vain unissa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tulee autotiellä polkemiseen niin tuntuu suurin osa ainakin täällä olevan aivan tavallisia ihmisiä, jotka ovat pyörällä vain siirtymässä paikasta A paikkaan B. Pyöräteitä tai kelvejä kun ei ole kylien ulkopuolella ja kaikilla ei autoa ole käytettävissä syystä tai toisesta. Päivittäin kun lenkillä käy pyörällä niin joka päivä tulee vastaan useita peruspyörällä ajelevia henkilöitä. Muutaman toisen kippurasarvisen kun taas näkee viikottain. Semmoinen ero noiden kahden ryhmän välillä tosin on että yhtään spandexohjusta en ole nähnyt ikinä tulevan vastaan väärällä puolella tietä, peruspyöräilijöitä tulee vastaan tuolla tavalla lähes viikottain. Spandexohjuksilla on myös valoja edessä ja/tai takana suurella todennäköisyydellä kun peruspyöräilijöistä ei käytännössä kenelläkään.

Myös autoilijoiden käyttäytymisessä on suuria eroja hiljaisemman maaseudun ja kaupunkien välillä. Maalla ajellessa saan huomattavasti enemmän tilaa autoilta aivan samalla tavalla ajaessa kuin kaupungeissa. Kaupunkilaiskuskien on pakko päästä ohi aina välittömästi kun näkevät pyörän edellään. Ei ole väliä mikä on pyörän vauhti ja rajoitus. 30 km/h alueella ei tunnu 40 km/h riittävän pyörällä siihen että ei yritetä tunkea ohi pienimmästäkin raosta. Myös ennakointi tuntuu unohtuvan aivan täysin siinä vaiheessa kun havaitaan pyöräilijä edessä, ohi on päästävä. Vaikka edessä odottaisi punaisissa valoissa seisova jonon pää.
 
Tänään olisin saannut kolarin aikaan jos olisin ajanut kuten tuo videon pyöräilijä. Auto tulee kolmion takaa suoraan eteen, mutta koska jalka ja sormet jarrulla, pysähtyi prätkä takarengas lukossa juuri ja juuri ennen autoa. Sen verran piti kikkailla että käänsin pyörän menosuuntaa 90astetta tiellä poikittain, autoon jäi alle puolimetriä ja suoraan mentäessä olis siis kolahtanut. Autoilija oli taas aivan ihmeissään ettei mua nähnyt.

Näitä tulee se yksi tai kaksi vähintään kesässä, mutta tuonkin arvasin jo auton liikkeistä heti että nyt tullaan taas eteen...
Mietin kanssa tätä ketjua lukiessa, että näissä keskusteluissa on jotenkin aika selkeä sävyero motoristien ja fillaristien välillä, puhuttiin sitten eteen kääntymisestä tai kuolleen kulman kiilauksista tai mistä.

Motoristien osalta keskustelu menee suurin piirtein niin, että autoilijat mokailee, joten siksi minä olen aina tosi varovainen noissa tilanteessa... ja sitten pohditaan miten näitä tilanteita voisi välttää tai niistä parhaiten selvitä. Fillaristien osalta taas ne menee niin, että autoilijat mokailee, mutta autoilijoiden pitää lopettaa mokailu, koska minulla on oikeus (saada hautajaiseni maksatettua vastapuolen liikennevakuutuksesta)

Ja tämä ei todellakaan tarkoita etteikö motoristeissa olisi vähintään yhtä pahoja reikäpäitä seassa, mutta se yleissävy keskustelussa on toisenlainen. Johtuneeko sitten siitä, että motoristit vetelee vielä sen verran kovempia vauhteja, että siinä on vielä helpommin henki pois, jos priorisoi oikeassa olemisen turvallisuuden edelle.

Tietysti siinä on sekin ero, että fillarit on vähemmän säädeltyjä. Moottoriajoneuvoihin verraten fillareista voisi samoilla perusteilla määrätä 25km/h ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen ja kieltää jarruttomat tempokahvat. Jos halutaan että fillariin suhtauduttaisiin samalla tavalla kuin autoon tai moottoripyöriin, niin jotain tuollaista se tarkoittaisi. En yhtään ihmettelisi vaikka tämä toteutuisikin, jos pyöräilyn suosio kasvaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 812
Viestejä
4 566 602
Jäsenet
75 025
Uusin jäsen
seponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom