Sanoisin, että jos et kykene jarruttamaan etkä väistämään niin vauhtia oli liikaa. Nopeusrajoituksesta riippumatta. Noita eteen kääntyjiä tulee tasaisen satunnaisesti autollakin eteen, jokaisen kylkeen ei voi ajaa.Oliko näin? Tottakai jos mennään ylinopeutta niin siinä otetaan osasyyllisyys, mutta onko tuo faktaa, eli tiedetäänkö paikan tämänhetkinen rajoitus ja pyöräilijän nopeus?
Paitsi että jos autoilijalle sälytetään vastuu, niin sitten se riski ei aiheudukkaan enää vain lähinnä itselle.Itse en fillarilla autotiellä viihdy ollenkaan, mutta mielestäni autoilijan velvollisuus varovaisuuteen on suurempi juuri siitä syystä, että on itse turvakorin sisällä ja vastapuoli on se johon sattuu ja pyörällä autotiellä tilanne menee päinvastoin, eli pyöräilijällä riskiä aiheutuu lähinnä itselle, jolloin riskinotto on tavallaan hyväksyttävämpää.
Toki se on totta, että pyöräilyä säädellään paljon kevyemmin. Esim. nopeus pitäisi osata itse pitää järkevänä, kun nopeusrajoitukset on suunniteltu paljon paremmin vauhdissa käyttäytyviä autoja ajatellen (ja edes niiden ylittämisestä harvoin seuraa mitään).
Monen autoilijan mielestä on fiksua pysähtyä kelville mieluummin kuin ajoradalle, kun nopeus pysähtyessä on lähempänä sen nopeutta kuin ajoradan. Tavallaan tuo on ihan loogistakin. Vaan menepä sanomaan tämä pyöräilijälle...Anyways on ihan ok ja fiksua ajaa mielummin ajoradalla, kuin kelvillä jos nopeus on lähellä ajoradan nopeutta.
Viimeksi muokattu: