Ei ole mitään standardia joka määrittelee jonkun jarruvoiman, vaan joko on jarrulaite tai ei ole jarrulaitetta. Jarruttomassa fiksissä jarrulaitetta ei ole, vaikka kuinka yrittäisi selitellä ja höpöttää jalalla jarruttelusta.
Kyllä täyttää, jos niissä on jarru.
Ja laki nimenomaan sanoo sen, että yksivaihteisella pyörällä riittää yksi jarru siinä missä vaihdepyörässä tarvitaan kaksi sen takia, että oletus on, että vaihdepyörällä ajettaan huomattavasti kovempaa vauhtia kuin yksivaihteisella.
Nämä hyväkuntoisten hipsterien pyörät jo muutenkin rikkoo tätä oletusta vastaan.
Tyypillisen mummon etenemisvauhti on luokkaa 10-15km/h, sinun varmaan luokkaa 20-30km/h. Väitteet valmiudesta turvalliseen ajoon ei pitäne paikkaansa, kun otetaan nopeus mukaan yhtälöön.
Tämän lisäksi monissa mummiksissa on vielä sen jalkajarrun lisäksi etujarrukin, mitä laki ei vaadi.
ja kun jarrutetaan yhtään kovempaa kovemmasta vauhdista, se takapyörä meinaa nousta ilmaan, ja sen pitka tiehen ja sen myötä jarrutusteho katoaa hyvin pieneksi. Jotta suuresta vauhdista pyörän saa pysähtymään kunnolla, siihen tarvii etujarrua.
Itse olen välttynyt aika monelta kolarilta sen takia, että olen viimeiset n. 20 vuotta ajanyt vain pyörillä, joissa on kaksi kunnollista jarrua.