- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 418
hohhoijjaa taas, mee tonne ulos ja katso minkälainen porukka niillä fixeillä oikein ajaa.Eli vekotin siis rullasi ihan itsekseen lähimmältä velodromilta liikenteen sekaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
hohhoijjaa taas, mee tonne ulos ja katso minkälainen porukka niillä fixeillä oikein ajaa.Eli vekotin siis rullasi ihan itsekseen lähimmältä velodromilta liikenteen sekaan?
Ilmeisesti teiden ritarit?hohhoijjaa taas, mee tonne ulos ja katso minkälainen porukka niillä fixeillä oikein ajaa.
Ja tästä syystä siinä fillarissa olis hyvä olla ne jarrutkin.Ite käytän kyllä kypärää 100% ajokerroista, koska vaikka itse ajaisi virheettömästi, muut eivät niin välttämättä tee. Samasta syystä käytän autoillessa turvavyötä.
Ei ole siinä mielessä, että nopeus pitää sovittaa muihin kevyen liikenteen väylän käyttäjiin. Tästä on ollut puhetta täälläkin vaikka kuinka monta kertaa, ei pitäisi tulla yllätyksenä.Sama rajotus siellä on kuin ajoradallakin.
Siksi sanoinkin että sinulla vaikuttaa olevan vahva asennevamma. Laki ei anna oikeutta siirtyä ajoradalle tuolla perusteella, eikä kannata siten myöskään ihmetellä jos ja kun siitä sinulle kommentoidaan.Jos ajoradalla on turvallisempaa ajella noita nopeuksia niin sinne mä kyllä menen.
Varsinkin kun ajaa sillä jarruttomalla pyörällä.Paitsi että siellä ei saa paahtaa 30-40km/h, jos se aiheuttaa vaaran muille. Ja se että kevyen liikenteen väylällä "ei pysty muiden vuoksi ajamaan tarpeeksi kovaa", ei ole oikeutus siirtyä ajoradalle. Asennevamma tuntuisi olevan aika vahva.
Aina ei meinaa edes levyjarrut riittää koirien ulkoiluttajien tai penskojen kanssa, kun niistä ei ota välillä mitään selvää, sitten on vielä pyöräilevät kännykän räplääjät. Vauhti voi nousta alamäessä polkemattakin yli 50km/h, ei siihen tarvita edes mitään erikoista pyörää.Paitsi että siellä ei saa paahtaa 30-40km/h, jos se aiheuttaa vaaran muille. Ja se että kevyen liikenteen väylällä "ei pysty muiden vuoksi ajamaan tarpeeksi kovaa", ei ole oikeutus siirtyä ajoradalle. Asennevamma tuntuisi olevan aika vahva.
Eiköhän tämä ole käsitelty tässä ketjussa jo ihan riittävän monta kertaa. Ja ainoa argumentti on "koska LAKI, LAKI, LAKI".Siksi sanoinkin että sinulla vaikuttaa olevan vahva asennevamma. Laki ei anna oikeutta siirtyä ajoradalle tuolla perusteella, eikä kannata siten myöskään ihmetellä jos ja kun siitä sinulle kommentoidaan.
Pyöräilijän on pysyttävä pyörätiellä, vaikka ajoradalla olisi turvallisempaa – yksi poikkeus on
Samaa keskustelua on käyty mm. nopeusrajoituksista, mutta niin vain edelleen pitää noudattaa niitä vanhentuneita rajoituksia, jotka eivät vastaa nykyistä tiestöä/autokantaa. Deal with it ja silleen.Eiköhän tämä ole käsitelty tässä ketjussa jo ihan riittävän monta kertaa. Ja ainoa argumentti on "koska LAKI, LAKI, LAKI".
Monelta taholta (mm. tietyt virkavallan edustajat ja TM:n ym. liikennetoimittajat) on todettu, että laki on tältä osin typerä. Ja sama on todettu naapurimaissa jo ihan lainsäätäjän toimesta. Naurettavaa puhua yksittäisen henkilön asennevammasta kun kyseessä selkeä vanhentuneesta lainsäädännöstä johtuva ongelma: nykyistä lakia säädettäessä ei osattu ottaa huomioon mm. nopeiden pyöräilijöiden määrän huomattavaa lisääntymistä.
En mä ainakaan noudata. Lähes poikkeuksetta pitkää matkaa ajaessa tulee yli 80km/h alueilla ajettua 9-11 päälle rajoituksen. Ja niin näyttää tekevän moni muukin.Samaa keskustelua on käyty mm. nopeusrajoituksista, mutta niin vain edelleen pitää noudattaa niitä vanhentuneita rajoituksia, jotka eivät vastaa nykyistä tiestöä/autokantaa. Deal with it ja silleen.
Eipä noissa fixipyörissä niitä jarruja tarvitse. Ei niissä hidastavuutta tarvitse enempää, ennenminkin se ongelma on niissä niin päin että vahingossa pyörä menee lukkoon. Tavallaan ne "jarrut" on se kun poljet hitaammin.Varsinkin kun ajaa sillä jarruttomalla pyörällä.
Munamankeli-henkilö kokenut taas liikennevälineen tuomaa privileegiota ilman kypärää.
————————————————————————————————
Nuori mies pyöräili risteyksestä väistämisvelvollisuutta rikkoen ja päsäytti auton kylkeen
Pyörätietä pitkin risteykseen saapuneella pyöräilijällä oli suojatielle saavuttaessa väistämisvelvollisuutta osoittava kärkikolmio.
Nuori mies pyöräili risteyksestä väistämisvelvollisuutta rikkoen ja päsäytti auton kylkeen
Jeps, tsekkasin muuten ton paikan street viewistä ja on kyllä sellanen paikka, että ensinnäkin pyöräilijä takuuvarmasti näkee auton, mutta myös autoilijan pitäisi havaita pyöräilijä ajoissa. Jos tossa ei oo fillaristi ihan suicidemeiningillä ajanut suojatielle niin autoilijankin olis pitänyt ehtiä tilanne ehkäistä kun näkyvyyttä riittää. Toki pyöräilijä pääsyyllinen."Hienosti" uutinen korostaa tässä tuota kolmiota, vaikka sillä ei ollut mitään merkitystä väistämisvelvollisuuteen. Autolla ei ollut kolmiota, eikä auto ollut juuri kääntynyt, joten pyörällä olisi pyörätien jatkeella ollut väistämisvelvollisuus ilman kolmiotakin.
Eli oot kuitenkin sitä mieltä, että periaatteessa on ihan järkevää pyöräilijän ajaa jossain asuinalueiden taajamakaduilla ajoradalla ja helpottaa täten autoilijoidenkin tuloa pihoilta tai huonon näkyvyyden sivukaduilta sinne ajordalle, kun nopea pyöräilijä liikkuukin auton tavoin? Samalla toki nopean pyöräilijän turvallisuus paranee, mutta tässä on esteenä laki, jonka takia periaatteen vuoksi tulee toimintaa kritisoida? Kannattaisit nopeampia rajoituksiakin, mutta ajat tasan rajoituksen mukaan koska laki näin käskee?Samaa keskustelua on käyty mm. nopeusrajoituksista, mutta niin vain edelleen pitää noudattaa niitä vanhentuneita rajoituksia, jotka eivät vastaa nykyistä tiestöä/autokantaa. Deal with it ja silleen.
Aivan totta. Ainakin Tampereella ollaankin tiestön/autokannan/muun liikenneturvallisuuden johdosta useissa kaupunginosissa pudottamassa nopeusrajoituksia 40:stä 30:een. Samoin talvinopeusrajoitukset tulevat jälleen ihan pian. Moottoritiellä Tre-Hki kolisee ainakin Tampereen päässä lähes viikottain. Saa nähdä montako vuotta menee, ennen kuin kesärajoitustakin pudotetaan vastaamaan autokantaa (vai autoilijoiden minäminä -asennetta) vastaavaksi. Tre-Jyväskylä -osuus on myös vaarallinen, varmaan silläkin osuudella nopeuksia pudotetaan lähivuosina.Samaa keskustelua on käyty mm. nopeusrajoituksista, mutta niin vain edelleen pitää noudattaa niitä vanhentuneita rajoituksia, jotka eivät vastaa nykyistä tiestöä/autokantaa. Deal with it ja silleen.
"Hienosti" uutinen korostaa tässä tuota kolmiota, vaikka sillä ei ollut mitään merkitystä väistämisvelvollisuuteen. Autolla ei ollut kolmiota, eikä auto ollut juuri kääntynyt, joten pyörällä olisi pyörätien jatkeella ollut väistämisvelvollisuus ilman kolmiotakin.
Jeps, tsekkasin muuten ton paikan street viewistä ja on kyllä sellanen paikka, että ensinnäkin pyöräilijä takuuvarmasti näkee auton, mutta myös autoilijan pitäisi havaita pyöräilijä ajoissa. Jos tossa ei oo fillaristi ihan suicidemeiningillä ajanut suojatielle niin autoilijankin olis pitänyt ehtiä tilanne ehkäistä kun näkyvyyttä riittää. Toki pyöräilijä pääsyyllinen.
Eikös uudessa tieliikennelaissa tuosta käyttöpakosta luovuta?Kypärän käyttöpakkohan on toki pyöräilijöitä sortavan toksisen lakikoneiston määräämä rajoite vapaaseen ja rajoja rikkovaan pyöräilyilmaisun vapauteen.
Sellainen oleellinen ero kuitenkin ajoratapyöräilyssä moneen muuhun lain rikkomiseen liikenteessä on, että kenenkään ajonopeus ei nouse, eikä se fillaristi pysty käytännössä ylinopeutta ajamaan (kovakuntoisimmat 30 alueella pääsee tasaisella sakkorajalle).
Jos näin on niin hienoa, luonnollinen poistuma kasvaa.Eikös uudessa tieliikennelaissa tuosta käyttöpakosta luovuta?
No sanotaan näin, että 50km/h on tasaisella sellainen, johon tosiharrastajat kykenevät järkevästi, työmatka-ajossa tuskin hekään. Tuo 30 sakoille ylipäänsä pääsevien osuus on varmaan alle 1% koko pyöräilijäkannasta eli todella harva fillaristi ajaa kunnon ylinopeuksia ja pointti tuli varmaan selväksiKovakuntoisimmat vetää kyllä 30 alueella komeasti päiväsakkojen puolelle tasaisella. Tai ajelee pitkiä pätkiä sakkorajan yläpuolella.
Itseasiassa tutkimukset osoittavat kylläkin luonnollisen poistuman vähenevän sekä sairaanhoitokustannusten laskevan. Karkeasti lyhykäisyydessään: Kypäräpakon poistaminen tekee pyöräilystä houkuttelevampaa ihmisille, jotka muutoin eivät kampausten jne takia pyöräile. Lisääntyneet pyöräilykilsat ehkäisevät ylipainoa ja siitä aiheutuvia tauteja. Toki yksilötasolla jokin törmäys voi olla kohtalokkaampi. Tämän lisäksi autoilijat tutkitusti suhtautuvat varovaisemmin kypärättömään pyöräilijään, kuin kypärälliseen, jolloin ahtaat kohtaamiset esimerkiksi ohittavan autoilijan tapauksessa vähenevät.Jos näin on niin hienoa, luonnollinen poistuma kasvaa.
Linkki tutkimuksiin joita siteerasit alussa, kaikkiin pointteihisi, kiitos.Itseasiassa tutkimukset osoittavat kylläkin luonnollisen poistuman vähenevän sekä sairaanhoitokustannusten laskevan. Karkeasti lyhykäisyydessään: Kypäräpakon poistaminen tekee pyöräilystä houkuttelevampaa ihmisille, jotka muutoin eivät kampausten jne takia pyöräile. Lisääntyneet pyöräilykilsat ehkäisevät ylipainoa ja siitä aiheutuvia tauteja. Toki yksilötasolla jokin törmäys voi olla kohtalokkaampi. Tämän lisäksi autoilijat tutkitusti suhtautuvat varovaisemmin kypärättömään pyöräilijään, kuin kypärälliseen, jolloin ahtaat kohtaamiset esimerkiksi ohittavan autoilijan tapauksessa vähenevät.
Karkeastihan varmaankin kovaa ajavat jatkossakin käyttävät kypärää ja nykyisellään kypärättä ajelevat jatkavat samaa rataa. Uudet kypärättömät tuskin ajavat todella kovaa. Ei minua se häiritse jos joku riskialttiisti kovaa ajeleva kypärättömyyteen kuolee.
Enpä tähän hätään saa kaivettua, euroopassa tätä kuitenkin on tutkittu ja jonkun youtubevideon katsoin joku aika takaperin, jossa oli tota avattu. Muistan lukeneeni vastaavasta aiheesta artikkeleita jo useampien vuosien ajan, eli mikään aivan tuore havainto tämä ei ole. Ei pitäisi kuitenkaan olla vaikeaa käsittää, että jonkin asian helpottaminen tekee siitä yleisempää ja pyöräilyssä nyt yleensä sivuoireena on arkiliikunta.Linkki tutkimuksiin joita siteerasit alussa, kaikkiin pointteihisi, kiitos.
Oli miten oli, kypäräpakosta luopuminen ei automaattisesti tarkoita, että kuolleisuus lähtisi nousuun vaikka yksittäisiin kolaritapauksiin vaikuttaakin negatiivisesti.Haiskahtaa enemmänkin mielipiteeltä kuin tutkimukselta.
Jeps, tsekkasin muuten ton paikan street viewistä ja on kyllä sellanen paikka, että ensinnäkin pyöräilijä takuuvarmasti näkee auton, mutta myös autoilijan pitäisi havaita pyöräilijä ajoissa. Jos tossa ei oo fillaristi ihan suicidemeiningillä ajanut suojatielle niin autoilijankin olis pitänyt ehtiä tilanne ehkäistä kun näkyvyyttä riittää. Toki pyöräilijä pääsyyllinen.
Ihan sama, järkevää kypäräpakosta luopuminen silti on. Ei laissa pidä olla sellaisia vaatimuksia (tai edes nykyisen mallin mukaista suositusta), joita ei voida mitenkään valvoa ja joita kansa ei halua. Käyttäköön jokainen kypärää silloin kun sen tarpeelliseksi kokee.Haiskahtaa enemmänkin mielipiteeltä kuin tutkimukselta.
Ihan hyvä, että täsmensit ton tulosuunnan, itse aluksi luulin, että fillari ois tullut toisesta suunnasta, koska en oikein keksi miksi pyöräilijä noista puomeista pujotellessaan päätyisi kolaroimaan auton kanssa. Luulis, että nopeus olisi sellanen tuossa, että ehtisi pysäyttämään auton tullessa vaikka luuliskin saavansa mennä ensin. Toki toi pyöräilijän hitaampi nopeus ja osuminen auton kylkeen viittais siihen, ettei autoilijakaan nyt aivan varomatta oo tullut. Jos pyörällä päästelee auton kylkeen sivusta 30km/h on reagointimahdollisuudet autoilijalla pienemmät kuin 10km/h lähestyvällä pyöräilijällä.Vaikea tuossa on autoilijan ennakoida, että ajaako pyöräilijä alle vai ei. Tuossa pyöräilijä on tullut juuri junaradan yli, eli on joutunut pujottelemaan noiden puomien läpi niin vauhtia ei paljon siinä kohtaa ole. Hyvin voi siis olettaa, että hitaasti liikkuva pyöräilijä ei sieltä tule alle vaan pysää. Eri asia olisi jos tultaisiin vauhdilla ilman merkkiäkään pysähtymisestä. Jo se, että pyörä on ajanut auton kylkeen kertoo sen, että täysin suicidemeiningillä sieltä on tultu.
Ajan päivittäin työmatkaa käytännössä samasta kohtaa radan toisella puolella mastojentietä jonka yli tuo sama pyörätie tulee ja samat väistämisvelvollisuudet sielläkin. Käsittämätön iso osa pyöräilijöistä koittaa tuossakin kohtaa ajaa alle väistämisvelvollisina. Usein siellä on jopa perheitä lapsineen ja vanhemmat näyttää loistoesimerkkiä ajamalla suoraan autojen eteen.
Ihan hyvä, että täsmensit ton tulosuunnan, itse aluksi luulin, että fillari ois tullut toisesta suunnasta, koska en oikein keksi miksi pyöräilijä noista puomeista pujotellessaan päätyisi kolaroimaan auton kanssa. Luulis, että nopeus olisi sellanen tuossa, että ehtisi pysäyttämään auton tullessa vaikka luuliskin saavansa mennä ensin.
Toki toi pyöräilijän hitaampi nopeus ja osuminen auton kylkeen viittais siihen, ettei autoilijakaan nyt aivan varomatta oo tullut. Jos pyörällä päästelee auton kylkeen sivusta 30km/h on reagointimahdollisuudet autoilijalla pienemmät kuin 10km/h lähestyvällä pyöräilijällä.
Oon samoilla linjoilla, että ei tosta autoilijaa pitäis syyllistää, mutta jos tosta joku tutkinta tulee, niin kyllä siinä tutkitaan myös autoilijan toimet, koska liikennesäännöissä velvoitetaan myös yleiseen varovaisuuteen ja onnettomuuksien välttämiseen.Jaahas, ja taas tämä täysin oikein ajaneen syyllistäminen, tällä kertaa tähän suuntaan.
Jos pyörä tulee 10km/h nopeutta, jarrullinen, lain vaatimukset täyttävä pyörä pysähtyy siitä vauhdista alle sekunnissa.
Eli vielä sekunti sitä ennen kun se pyörä on ajanut alle, autoilija on voinut olettaa, että se pyörä alkaa jarruttamaan ja noudattaa väistämisvelvollisuuttaan.
Autoilijalta menee joka tapauksessa puoli sekuntia reaktioaikaan, jäljelle jäisi puoli sekuntia aikaa jarruttaa.
Ja liikenteessä ei voi koko aikaa liikkua asenteella, että "seuraan jokaista eri suunnasta tulevaa väistämisvelvollista, että josko se sittenkin tulee sieltä eteen ja minun tulee salamannopeasti väistää välttääkseni törmäyksen, vaikka olenkin etuajo-oikeutettu", tai jos liikkuu, saa itse edetä matelemisnopeudella.
100% pyöräilijän vika, ihan vinkumista alkaa mitenkään autoilijaa syyllistämään, ellei autoilija ajanut huomattavaa ylinopeutta.
Peräänajossakin on kaksi puolta, peräänajaja on yleensä syyllinen ellei dashcam todista jarrujen tarkistuksesta tai muusta perseilystä.Eikö kaikkien kuitenkin olisi hyvä muistaa että yleensä näihin liikennekolareihin tarvitaan 2 osapuolta
Kaikki käyttää pakkaa, jos sellainen on. Mitä se kenellekään kuuluu minkälainen pakka on käytössä?![]()
Eihän siitä ole kyse ollutkaan, vaan jarruista (tai siis niiden puuttumisesta).Kaikki käyttää pakkaa, jos sellainen on. Mitä se kenellekään kuuluu minkälainen pakka on käytössä?![]()
"kilpapyöräilijöiden pakat" Ketjun alussa on varmaan ollut aikamoista keskustelua sähköisesta vaihteensiirrosta ja välityksistä.Eihän siitä ole kyse ollutkaan, vaan jarruista (tai siis niiden puuttumisesta).
Höhö, olipa hauskaa. Arvaapa vaan olitko ensimmäinen joka keksi tuon letkautuksen?"kilpapyöräilijöiden pakat" Ketjun alussa on varmaan ollut aikamoista keskustelua sähköisesta vaihteensiirrosta ja välityksistä.![]()
Eikä ole. Se on alunperin ratapyörä ja sen liikenteeseen tuomisessa ei ole kyllä spandexeilla osaa eikä arpaa.
Tossa varmaan meinattiin sitä, että ns spandekseja ei voi syyllistää sentään fikseistä vaikka muuten vituttaisivatkin.Se on kyllä hassua että autoilija ei saa tuoda sitä laitonta rata-autoa kadulle mutta pyöräilijä saa tuoda laittoman ja jarruttoman ratapyörän koska uliuli mulla on oikeus![]()
En, mutta autolla jossa ei ole vaikkapa abs-jarrua tai jossa on itsetehtyjä kestävyydeltään testaamattomia osia alustassa, voi joku onnettomuustilanne olla hankala. Isoin ongelma on kuitenkin päästöt jne joita rajoitetaan eu-tasolla.Meinaatko, että tavallisella autolla on vaikeampi tappaa?
Fiksi jarruilla on täysin laillinen ja yhtä turvallinen kuin muutkin fillaritNo rata-autokin voi silti olla laillinen ja turvallinen, toisinkuin fiksi.
Fiksi ei ole laillinen. ..........
Turha tuosta on siis kuitenkaan marista. Fiksillä voi jarruttaa ja ajella normaalisti jos osaa jarrutustekniikan vaikkei lain kirjainta täyttäisikään.
Fillaristeille pitäiskin tehdä hommat helpoksi ja katsoa vähän sormien välistä esim valojen noudattamisia. Harvoin kukaan jalankulkijoidenkaan valojen noudattamatta jättämisestä valittaa.Tämän henkilön kirjoituksissa kyllä kiteytyy pyöräilijöiden ajatukset. "Voi ajaa autotiellä lainvastaisesti, koska se on mulle parempi. Ja voi käyttää laitonta pyörää jos sitä osaa ajaa"
Käytetään "autotien" sääntöjä tai sitten kevyenliikenteen sääntöjä kumpi nyt sattuu sillä sekunnilla itselle paremmin sopimaan. Tai säännöt ehkä väärä sana, mutta esim liikennevaloissa. Pyöräilijä ajaa autotiellä, tulee punaset valot, mutta kevyenliikenteen väylällä vielä vihreät, niin hypätään siksi aikaa kevyenliikenteen puolelle ja mennään risteyksestä läpi, jonka jälkeen taas autotielle.
On ne pyöräilijät vaan teiden kuninkaita.