Mikä ärsyttää pyöräilijöissä (Oli: Kilpapyöräilijöiden "pakat"..)

Miten niin kaukaa haettua?

Ja saa tiivistää vaikka kuinka paljon mutta se ei tarkoita että ihmiset haluaa muuttaa siihen betonihelvettiin.
Jotkut haluaa. Kuvastaahan sekin, että keskustojen asunnot on niitä kalleimpia ja jotkut ovat niistä valmiita maksamaan. Kaupunkirakenteen tiivistämisellä tämä mahdollisuus tarjoutuisi yhä useammalle, mutta sekin tila pitäisi käyttää niille, jotka haluaa asua jossa perämetissä ja ajaa autolla keskustaan.
 
Todistin tänään taas spandexkiiturin viiletystä, kuorma-auto kääntymässä oikealle ja hän menossa suoraan. No vaikka oletkin oikeassa, niin ilmeisesti mitään kuolemanpelkoa ei ole? Joskus oikeasti täytyy ihmetellä, että eikö näillä kiitäjillä ole mitään kokemusta esimerkiksi isolla autolla ajosta?
 
Joskus oikeasti täytyy ihmetellä, että eikö näillä kiitäjillä ole mitään kokemusta esimerkiksi isolla autolla ajosta?

Siis ihmettelet sitä että jollakin ei ole kokemusta isolla autolla ajosta?
Veikkaan että ylivoimaisesti valtaosa suomalaisista ei ole koskaan ajanut mitään Nissan Qashqaita suurempaa autoa. *edit* Ainakaan nuorista.
 
Todistin tänään taas spandexkiiturin viiletystä, kuorma-auto kääntymässä oikealle ja hän menossa suoraan. No vaikka oletkin oikeassa, niin ilmeisesti mitään kuolemanpelkoa ei ole? Joskus oikeasti täytyy ihmetellä, että eikö näillä kiitäjillä ole mitään kokemusta esimerkiksi isolla autolla ajosta?
Minulle jäi tästä epäselväksi, että missä se fillari oli menossa (kelvillä, pientareella, ajoradalla, ojassa, rekan edessä/rinnalla/perässä)?
 
Todistin tänään taas spandexkiiturin viiletystä, kuorma-auto kääntymässä oikealle ja hän menossa suoraan. No vaikka oletkin oikeassa, niin ilmeisesti mitään kuolemanpelkoa ei ole? Joskus oikeasti täytyy ihmetellä, että eikö näillä kiitäjillä ole mitään kokemusta esimerkiksi isolla autolla ajosta?
Eli isolla ajoneuvolla saa ajaa miten lystää? Mitäs et väistänyt. Taas pyöräilijän vika vaikkei tee mitään väärää?
 
Eli isolla ajoneuvolla saa ajaa miten lystää? Mitäs et väistänyt. Taas pyöräilijän vika vaikkei tee mitään väärää?

Isosta ajoneuvosta se pyöräilijä voi olla kuolleessa kulmassa, jonka jälkeen, kun ei huomata, lopputuloksena on kuollut pyöräilijä. Jä tähän ei todellakaan tarvita mitään tarkoituksellisuutta kuorma-auton kuljettajalta.
 
Tarkemmin tietämättä vaikuttaa tilanteelta missä kuorkki ja pyörä ajaa rinnan ja kuorkki kääntyy oikealle. Aika välinpitämätön kuski jos ei osaa seurata viereistä kelviä ennen risteystä...

Tarkempia tietoja odotellessa.

Ja kun pyöräilijä tulee paikalle tiettyyn aikaan, hän voi jäädä huomaamatta. Näkyväisyys kun ei ole autosta ulos täysin kattava.
 
Todistin tänään taas spandexkiiturin viiletystä, kuorma-auto kääntymässä oikealle ja hän menossa suoraan. No vaikka oletkin oikeassa, niin ilmeisesti mitään kuolemanpelkoa ei ole? Joskus oikeasti täytyy ihmetellä, että eikö näillä kiitäjillä ole mitään kokemusta esimerkiksi isolla autolla ajosta?
Mitä siis tapahtui? Joku vaaratilanne vai häh? Ajoradalla, kelvillä?
 
Mitä siis tapahtui? Joku vaaratilanne vai häh? Ajoradalla, kelvillä?
eiköhän se perinteinen spandex-terroristin kuolemaauhmaava syöksy. Oli kyseessä takaa tuleva pientareella (isolla autolla kannattaa ryhmittyä niin ettei mahdu oikealle puolelle vaikka yrittäisi, mikäli mahdollista. Välillä pitää kuitenkin koukata.), tai samaan suuntaa kevyenliikenteen väylää, on kuorma-autosta tai rekasta (kuin myös henkilöautosta) havaitseminen erittäin haasteellista. Ei luulis paljoa lohduttavan "olin oikeessa" paripyörien puristuksessa.
Ihan neuvona: ei jonkun syketason tai keskinopeuden ylläpito voi olla niin tärkeää, ettei voi edes hidastaa ja varmistua ajoneuvon kuljettajan huomanneen.
 
eiköhän se perinteinen spandex-terroristin kuolemaauhmaava syöksy. Oli kyseessä takaa tuleva pientareella (isolla autolla kannattaa ryhmittyä niin ettei mahdu oikealle puolelle vaikka yrittäisi, mikäli mahdollista. Välillä pitää kuitenkin koukata.), tai samaan suuntaa kevyenliikenteen väylää, on kuorma-autosta tai rekasta (kuin myös henkilöautosta) havaitseminen erittäin haasteellista. Ei luulis paljoa lohduttavan "olin oikeessa" paripyörien puristuksessa.
Ihan neuvona: ei jonkun syketason tai keskinopeuden ylläpito voi olla niin tärkeää, ettei voi edes hidastaa ja varmistua ajoneuvon kuljettajan huomanneen.
Ok, ihan kiva, mutta en kaivannut mitään mielikuvitusskenaarioita.
 
Jos sulle on henkilöautosta erittäin haasteellista katsoa olan yli oikealle ja tarkkailla sinne samalla kun käännyt niin ehkei kannata ajaa enää autolla :confused:
Henkilöauto viittasin lähinnä kevyenliikenteen väyliin, jotka välillä tulevat eri tasosta laskeutuen, tai muutoin katveesta ja siksi se olikin suluissa. Näkyvyysalue voi olla niin lyhyt, että yli 40km/h lähestyvä spandexi ei ole edes näkyvissä kun lähdet kääntymään ja silti ehtiä kylkeen (jos pyöräilijä ei ole valmis hidastamaan). Isosta autosta nuo erikorkuisest on välillä helpompi havaita, mutta sivulla ja takana iso katve; haasteet hieman erilaisia.
 
Ainakin monien koulureittien varrella; tosin vähän hykkaan menee kun punasia päin maleksivat ja valot vaihtuu, kun ovat jo yli...

Niin voitko kertoa yhdetkään valot täsmällisesti, missä valo vaihtuu jalankulkijalle niin nopeasti että aiheuttaa autoilijalle paniikkijarrutuksen. Tää yleinen satuilu "kyllä sellaisia on" ei nyt ihan riitä.

Tai jos reaktioajat on sitä luokkaa että normaali vihreä -> keltainen -> punainen sykli aiheuttaa paniikkijarrutuksia, niin autoilu on syytä lopettaa siihen paikkaan.
 
Noita on näkynyt ihan riittämiin liikenteessä. Tietenkään ei juuri kyseinen tapaus välttämättä.
Noilla alkutiedolla katson kuitenkin melko todennäköiseksi.
Ulkopuolisen silmin voi näyttää, että fillaristi ei tee mitään vaikka himmaisikin vauhtia -10km/h ja valmistautuisi reagoimaan esim. vetämällä jarruista ns löysät pois.
 
Niin voitko kertoa yhdetkään valot täsmällisesti, missä valo vaihtuu jalankulkijalle niin nopeasti että aiheuttaa autoilijalle paniikkijarrutuksen. Tää yleinen satuilu "kyllä sellaisia on" ei nyt ihan riitä.
Heitetään nyt yksi varma (jos eivät viimeisen vuoden aikana ole muuttaneet asiaa) Keravalla Keskikatu (jos hahmotin kartasta oikean risteyksen) risteää oppipojankujan kanssa (kevyenliikenteen väylä) Keravan lukion kulmalla. Valot vaihtuvat noin 5s sisään painalluksesta ja 30 km/h alueella keltainen vain välähtää, eli saa pyssätä kuin seinään, jos kohdilla on. Tuollaisissa paikoissa niitä näyttää olevan.
Harvassa paikassa kevyt liikenne ainakaan sen kauemmin joutuu odottelemaan kuin autoilija "vähempiarvoiseksi" katsotulta väylältä.
 
Ulkopuolisen silmin voi näyttää, että fillaristi ei tee mitään vaikka himmaisikin vauhtia -10km/h ja valmistautuisi reagoimaan esim. vetämällä jarruista ns löysät pois.
Hyvähän se, jos reagoi. Silloin jos ei, häneenhän se sattuu, mikäli ei ollutkaan huomattu. Tilanteisiin kuitenkin saattavat tulla jopa kovempaa kuin autoilla samassa paikassa.
 
Heitetään nyt yksi varma (jos eivät viimeisen vuoden aikana ole muuttaneet asiaa) Keravalla Keskikatu (jos hahmotin kartasta oikean risteyksen) risteää oppipojankujan kanssa (kevyenliikenteen väylä) Keravan lukion kulmalla. Valot vaihtuvat noin 5s sisään painalluksesta ja 30 km/h alueella keltainen vain välähtää, eli saa pyssätä kuin seinään, jos kohdilla on. Tuollaisissa paikoissa niitä näyttää olevan.
Harvassa paikassa kevyt liikenne ainakaan sen kauemmin joutuu odottelemaan kuin autoilija "vähempiarvoiseksi" katsotulta väylältä.

Oisko sitä esimerkkiä täältä PK-seudulta, kun niitä kuulemma etenkin täällä oli? Ei oikeen napostele jonnekin Keravalle lähteä ihmettelemään paikallista liikennesuunnittelua.
 
Oisko sitä esimerkkiä täältä PK-seudulta, kun niitä kuulemma etenkin täällä oli? Ei oikeen napostele jonnekin Keravalle lähteä ihmettelemään paikallista liikennesuunnittelua.
Jos ny riitaa haluat haastaa nii se suotakoon. Niin hyvin en espoon perämetsiä tunne, että saisin juuri aleeltasi nimettyä jonkun...

Tuon esimerkin laitoin, kun pystyn kartalta nimeämään kohdan.
Edit. Useimmiten ovat kevyen liikenteenväylän ja ajotien risteyksiä (ilmeisesti koulureiteiksi ajateltuja). Onneksi eivät yleensä tullaisilla etuoikeusnäppäimillä ole sabotoineet oikeita risteyksiä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ny riitaa haluat haastaa nii se suotakoon. Niin hyvin en espoon perämetsiä tunne, että saisin juuri aleeltasi nimettyä jonkun...

Tuon esimerkin laitoin, kun pystyn kartalta nimeämään kohdan.

Sinä se puhuit että kyseisen kaltaisia valoja on etenkin pk-seudulla. Kun sitten kysyn esimerkkiä, niin yhtäkään ei ole antaa. Alkaa kuulostaa paskapuheelta.

EDIT: Ja onhan se joo hirmuinen "etuoikeusnäppäin" kun lähtökohtaisesti autoilijalle palaa vihreät (eli on se oikea etuoikeus) ja sitten nappia painamalla saa pyydettyä oman tienylitysvuoron mitä saa odotella ties miten pitkään. :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
njwav-1024.png


Tuo kohta ärsyttää aivan suunnattomasti Helsingissä. Pyöräilijät (sininen viiva) tulevat Lauttasaaren suunnasta tuhatta ja sataa pyörätiellä, kävelijät (punaiset täplät) odottavat nätisti kävelytiellä valojen vaihtumista.

Tuossa kohtaa homma muuttuu siten, että pyöräilijät haluavat jatkaa suoraan kohti Ruoholahtea, joten puskevat kellot soiden- tai soimatta - ohi/läpi odottavien kävelijöiden. Kävelytiellä (keltainen katkoviiva).

Yksi kymmenestä osaa ajaa tuossa omaa kaistaa turvallisesti suoraan ja koukkaa sitten vasta Ruoholahteen. Muut vaarantavat surutta kanssaliikkujat vain sen takia, ettei jakseta polkea kymmentä metriä omaa kaistaa.
 
Joidenkin mielestä pyöräilijöiden pitäisi ilmeisesti pysähtyä joka risteykseen huolimatta siitä, että on etuajo-oikeutettuja, että ei tarvitsisi katsoa autolla kääntyessä ja ulista spandex-raketeista. Useimmissa tapauksissa ensin ohitetaan se pyöräilijä ja sitten käännytään eteen luullen, että se katosi ilmaan.
 
Ulkopuolisen silmin voi näyttää, että fillaristi ei tee mitään vaikka himmaisikin vauhtia -10km/h ja valmistautuisi reagoimaan esim. vetämällä jarruista ns löysät pois.
Mielestäni on aika huonosti hoidettu homma, jos alkaa varautumaan ilman, että näyttää sen kanssaliikkujille. Ennalta-arvaamattomuus on mielestäni pyöräilijöiden perisynti ja nopeasti liikkuvien spandexrakettien osalta se vielä korostuu, kun ei ole aikamarginaaleja samoissa määrin kuin sunnuntaipyöräilijän tapauksessa.
 
Mielestäni on aika huonosti hoidettu homma, jos alkaa varautumaan ilman, että näyttää sen kanssaliikkujille. Ennalta-arvaamattomuus on mielestäni pyöräilijöiden perisynti ja nopeasti liikkuvien spandexrakettien osalta se vielä korostuu, kun ei ole aikamarginaaleja samoissa määrin kuin sunnuntaipyöräilijän tapauksessa.
Whaaat?
Ajatellaan että lähestyt autolla risteystä samaan aikaan kun risteävältä kadulta lähestyy toinen auto väistämisvelvollisesta suunnasta. Alatko vilkutella valoja tai tööttäillä vai miten viestität toiselle, että olet havainnut sen?
 
Whaaat?
Ajatellaan että lähestyt autolla risteystä samaan aikaan kun risteävältä kadulta lähestyy toinen auto väistämisvelvollisesta suunnasta. Alatko vilkutella valoja tai tööttäillä vai miten viestität toiselle, että olet havainnut sen?
Aloit sitten olkiukkoilemaan auton kanssa, kun pyöräilijästä et keksinyt mitään sanottavaa. Selväähän se on, että autolla on hankalampi viestiä kuin pyöräilijän (selkä ylös, polkeminen seis,...), mutta mystisesti suurin osa autoista pelaa hyvin yhteen ja väärintulkintoja sattuu harvakseltaan. Ja jos oikeasti halusit tietää miten autolla viestit, niin reilu hidastus, ryhmittyminen, vilkku,... Joskus jopa katsekontakti, mutta vähintään pään asennostakin näkee onko toinen yhtään kartalla. Ihan tapauskohtaisesti noissa täytyy mennä ja jos ei ole varmuutta, niin vauhti vaikka seis. Oli oikeus mennä tai ei.
 
Whaaat?
Ajatellaan että lähestyt autolla risteystä samaan aikaan kun risteävältä kadulta lähestyy toinen auto väistämisvelvollisesta suunnasta. Alatko vilkutella valoja tai tööttäillä vai miten viestität toiselle, että olet havainnut sen?

Laissahan toi on selkeästi ilmaistu: "Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan"
Käsittääkseni tähän pystyy kaikilla ajoneuvoilla oletusarvoisesti.
 
Joidenkin mielestä pyöräilijöiden pitäisi ilmeisesti pysähtyä joka risteykseen huolimatta siitä, että on etuajo-oikeutettuja, että ei tarvitsisi katsoa autolla kääntyessä ja ulista spandex-raketeista. Useimmissa tapauksissa ensin ohitetaan se pyöräilijä ja sitten käännytään eteen luullen, että se katosi ilmaan.

Mielenkiintoisin tilanne on ollut kiertoliittymässä, kun ns. oikealta tuli pyöräilijä vastapuolta katua ja itse ajan ns. suoraan, jolloin pyöräilijä ylittää ajotien poistuessani ympyrästä. Pyöräilijää ei voinut havaita normaalin tavoin ennen ympyrää, eikä ympyrässä ajaessa. Se ilmestyi auton rakenteiden taakse siten, että pysyi rakenteiden takana sopivasti pään liikkeiden mukaisesti ja yhtäkkiä siinä onkin tyhjästä fillaristi pari kolme metriä ennen suojatietä. Fillaristi ajoi selvästi tavanomaista reippaampaa vauhtia, mikä mahdollisti ilmeisesti piiloutumisen koko ajaksi A-palkin taakse siitä lähtien, kun olisi ollut mahdollista havaita oikealle menevältä tieltä. Tottakai väistin, mutta mieluusti varautuisin väistämiseen aikaisemmassa vaiheessa kuin sen 42:nnen tarkistamisen jälkeen.
 
Laissahan toi on selkeästi ilmaistu: "Kuljettajan, joka liikennesääntöjen tai liikennemerkin mukaan on väistämisvelvollinen, on hyvissä ajoin nopeutta vähentämällä tai pysähtymällä selvästi osoitettava, että hän aikoo noudattaa velvollisuuttaan"
Käsittääkseni tähän pystyy kaikilla ajoneuvoilla oletusarvoisesti.
"Joka on väistämisvelvollinen..." @Kvarkki oli sitä mieltä että etuajo-oikeutetun pitäisi jollain tapaa viestiä, että hän voi tarvittaessa väistää. Loogisempi ihminen voisi ajatella, että etuajo-oikeutetun kannattaa mielummin viestiä, että aikoo pitää oikeudestaan kiinni.

Siihen tuo sarkastinen ja väärin lukemasi viestini liittyi.
 
"Joka on väistämisvelvollinen..." @Kvarkki oli sitä mieltä että etuajo-oikeutetun pitäisi jollain tapaa viestiä, että hän voi tarvittaessa väistää. Loogisempi ihminen voisi ajatella, että etuajo-oikeutetun kannattaa mielummin viestiä, että aikoo pitää oikeudestaan kiinni.
Ei kai se Kvarkin kommentti käsittääkseni liittynyt mihinkään tiettyyn tilanteeseen, vaan siinä otettiin kantaa pelkästään siihen millä tavalla ajoneuvon kuljettaja ilmaisee varautumisen väistämisvelvollisuuteensa muille tienkäyttäjille. Sinä kommentoit aiemmin toisessa yhteydessä että "ulkopuolisen silmin voi näyttää, että fillaristi ei tee mitään vaikka himmaisikin vauhtia -10km/h ja valmistautuisi reagoimaan esim. vetämällä jarruista ns löysät pois" ja siihen yleisluontoinen vastine oli se, ettei tuollainen riitä sittemmin siteeratun lainkohdankaan mukaan (mikäli pyöräilijä on väistämisvelvollinen).

Jotenkin täällä on mielensä pahoittaminen ihmeen aika vahvasti edustettuna. Lieneeköhän kuumat kelit syynä, vai mikä... :D
 
Tänään jälleen neljä kertaa suoraan menevä kolmioton eli siis etuajo-oikeutettu auto alkoi pysähtymään ja "päästämään minua yli" kun pyörällä odottelin paikallani (perse satulassa, yksi jalka maassa, että olen selvästi pyöräilijä enkä jalankulkija) pyörätien jatkeelle pääsyä ollessani pyörällä väistämisvelvollinen. Yksi näistä veti n. kahdeksan auton jonoa perässään hidastaen siis n. seitsemän muunkin auton kulkua.

Yksi kolmion takaa tullut auto oli myös poikittain pyörätien jatkeella odottamassa, että pääsee liittymään tielle, mutta tämä auto sentään tajusi pakittaa pois siitä pyörätien jatkeelta kun tulin.
 
"Joka on väistämisvelvollinen..." @Kvarkki oli sitä mieltä että etuajo-oikeutetun pitäisi jollain tapaa viestiä, että hän voi tarvittaessa väistää. Loogisempi ihminen voisi ajatella, että etuajo-oikeutetun kannattaa mielummin viestiä, että aikoo pitää oikeudestaan kiinni.
Nyt kyllä satuilet ihan omiasi.
 
"Joka on väistämisvelvollinen..." @Kvarkki oli sitä mieltä että etuajo-oikeutetun pitäisi jollain tapaa viestiä, että hän voi tarvittaessa väistää. Loogisempi ihminen voisi ajatella, että etuajo-oikeutetun kannattaa mielummin viestiä, että aikoo pitää oikeudestaan kiinni.

Siihen tuo sarkastinen ja väärin lukemasi viestini liittyi.

Jaa, no kyllähän näitä tilanteita toki auton ratissa tulee eteen ja silloin aika pitkälti pitkien vilkuttelu on käytössä. Fillarista vain moinen kätevästi toimiva ja havaittava ominaisuus puuttuu. Autolla yleensä tilanteet on niitä, missä lähinnä arvotaan, kuka menee ensin. Tasa-arvoisessa risteyksessä ajoneuvot kaikista neljästä suunnasta (yleensä kaikki väistää isointa :D), kadunvarsipysäköityjen autojen kaventama tieosuus...
 
Tänään tuli yksi jantteri liikenneympyrässä vastaan eli ajoi sitä väärään suuntaan.

Toinen jannu veteli fatbikellä keskustassa 20kmh keskellä kaistaa, vaikka tuolla kevleillä on noin aikasin aamulla ehkä 2 koirankusettajaa koko kylässä.

Kumpikaan nyt ei suoranaisesti ärsyttänyt, enemmän ihmetystä herättivät.

Kummallakaan ei ollu spandexeja
 
Arvaappa mikä oli 50-luvun lähiöiden kaavoituksen lähtökohta - asunnot ja työpaikat lähellä toisiaan. No eihän se näin toimi, ei varsinkaan enää nykyaikana, kun työpaikka vaihtuu vähän väliä eri puolille kaupunkia ja kaupan työntekijät saattavat ravata useammassa eri kauppaketjun putiikissa kuukauden aikana. Tiivis rakentaminen ei siis säästä ihmisiä liikkumisen tarpeelta. Kaupunki myös tekee parhaansa harvent... keskittääkseen terveyskeskuksia, sairaaloita, lastentarhoja, kouluja, virastoja ja liikuntapaikkoja. Pelkästään jo kaupungin toimet siis sotivat tätä ajatusta vastaan.

Lähiöitä rakennettiin tosiaan jossain vaiheessa sillä ajatuksella, että ne olisivat itsenäisiä ja kompakteja yksiköitä, joissa ihmiset voisivat elää elämänsä kehdosta hautaan mutta eihän se tosiaan niin mennytkään.

Itse lähiöyksiköt sen sijaan olivat amerikkalaisia autoilukaupunkeja ihannoivan ajan mukaisesti hajasijoitettu ja yhdistetty muuhun kaupunkiin infralla, joka oli suunniteltu mahdollisimman vapaan autoilun ehdoilla. Lopputuloksena saatiinkin sitten euroopan hajanaisimmat kaupunkiseudut ja autojen määrän valtava kasvu.

Mutta sehän me vielä nähdään mitä kaupunkirakenteen tiivistymisestä seuraa. Koko ajanhan nykyään täydennysrakennetaan, pyöräilyinfrastruktuuria parannetaan ja kaupunkimoottoriteitä bulevardisoidaan. Tilastoista* kun ennakoi, niin Helsingissä autojen kokonaismäärä on pysynyt samana edellisen viiden vuoden aikana ja ajokäytössä olevien määrä laskee koko ajan.

*) https://www.hsl.fi/sites/default/files/19_2016_auton_omistus_helsingin_seudulla.pdf
 
Tänään jälleen neljä kertaa suoraan menevä kolmioton eli siis etuajo-oikeutettu auto alkoi pysähtymään ja "päästämään minua yli" kun pyörällä odottelin paikallani (perse satulassa, yksi jalka maassa, että olen selvästi pyöräilijä enkä jalankulkija) pyörätien jatkeelle pääsyä ollessani pyörällä väistämisvelvollinen. Yksi näistä veti n. kahdeksan auton jonoa perässään hidastaen siis n. seitsemän muunkin auton kulkua.

Yksi kolmion takaa tullut auto oli myös poikittain pyörätien jatkeella odottamassa, että pääsee liittymään tielle, mutta tämä auto sentään tajusi pakittaa pois siitä pyörätien jatkeelta kun tulin.

Tänään näin itselläkin ja klassisesti kun auto oli väistämisvelvollinen, meinasi ajaa päälle.
 
Ja kas, tässä luotettava linkki todistamaan jumalan olemassaolo:
https://www.jw.org/fi/

Se on aina hauskaa seurata, millaisia reaktioita vakiintuneiden käsityksien kyseenalaistaminen saa ihmisissä aikaan. :)


Enpä kyllä ymmärtänyt miten tämä kävisi vasta-argumentista. Linkin mukaan Suomessa ja yleensäkin pohjoismaissa verotus on enemmän painottunut haittojen verotukseen, ainakin autoilun osalta, ja hyvä niin. Se ei kuitenkaan kerro vielä mitään siitä, paljonko kustannuksia autoilusta tulee yhteiskunnalle kokonaisuudessaan.

Mieti vaikka miten täällä on käytännössä lahjoitettu kaupunkien arvokkaat maa-alueet autoilijoille, kun taas eteläisemmän Euroopan vanhat kaupungit on rakennettu aikaa ennen autoja. Lisäksi tuli mieleen, että paljonkohan tietullit muissa maissa nostavat autoilijoiden verorasitusta. Niitä ei autoalan tiedotuskeskuksen vertailuista yllättäen löydy.
 
Sulla ainakin ottaa ihan helvetin koville :D. Noin umpinaisiin mielenliikkeisiin suosittelen polkupyörän ottamista alle ja suuntaamista taajaman ulkopuolelle. Sen jälkeen voit olla internetissäkin vähän avarammin mielin, kun olet ensin nauttinut hetkestä, kauniista säästä ja ajoviimasta.
 
No jos sieltä puskee viestejä, jotka eivät sisällä mitään argumentatiivista niin eihän tässä jää jäljelle muuta kuin metasössötys. Viisaampi toki lopettaa mut nyt kävi näin.
 
Sellaista kysyisin, että jos järjestetään joku polkupyöräkortti, niin minkä ikäisenä se pitää olla suoritettuna. Eikö koululainen saa ajella kouluun pyörällä ilman korttia? Järjestetäänkö koulukyyti? Kuinkas harrastuksiin kuljetaan? Mites maaseutujen pyöräilevät mummot ja papat, pyöräkouluun vaan, ennen kun saa hakea maitoa kaupasta vanhalla Oivalla.

Älkää ottako itseenne. Tää oli vain tällaista ääneen pohdiskelua.
 
Mieti vaikka miten täällä on käytännössä lahjoitettu kaupunkien arvokkaat maa-alueet autoilijoille, kun taas eteläisemmän Euroopan vanhat kaupungit on rakennettu aikaa ennen autoja. Lisäksi tuli mieleen, että paljonkohan tietullit muissa maissa nostavat autoilijoiden verorasitusta. Niitä ei autoalan tiedotuskeskuksen vertailuista yllättäen löydy.

Tosin monet Keski- ja Etelä-Euroopan kaupungit on sitten jälkikäteen sotkettu täysin kun on pakotettu tuo autoliikenne kaduille joita ei ole alunperin suunniteltu sitä varten.

Esim. Lontoo on tuolta kantilta aika hirveä. Pariisi myös osittain.

Ja sitten on esimerkkejä siitä kuinka saadaan aikaiseksi aivan mainio keskusta kun autoilu pidetään minimissä, esimerkiksi Amsterdam joka on helposti yksi mukavimmista kaupungeista joissa on ikinä tullut vietettyä aikaa. Tosin tuolla autoilun vähyys on myös aika pitkälle ihan olosuhteiden pakosta kun niille ei vaan ole tilaa.
 

[offtopic]
Ärsyttää tämä nykyaikainen rikollisten paapominen yksityisyyden nimissä, että tuostakin videosta tuon tytön naama oli pitänyt sotkea.
[/offtopic]

Mutta ei ainakaan ollut "spandexpelle" ;)

Eniten liikennesääntöjä rikkoo pyörän selässä nimenomaan nuo teinitytöt. Tällä kertaa ei sentään ollut kännykkää kädessä, eikä pyöränä jopo vaan mummis.
 
Pitkään aikaan tapaus pyörän selässä jossa autoilija ei vahingossa aiheuttanut tilannetta. Tänään autolija kääntyessään aivan selvästi näki että olen tulossa vastaan ja ylitän risteyksen kelvillä niin paskat välitti ja ajoi tahallaan eteen niin että jouduin hidastamaan ja väistämään. Tätä keski-ikäistä mulkeroa ei pyöräilijät näemmä kiinnosta.
 
Tänään koettu tilanne. Minä keltainen ja spandex punainen. Iso sininen on rekka-auto ja pieni sininen henkilöauto siinä vaiheessa kun spandex teki luovan ratkaisun. Mikä muu liikenteessä liikkuva ryhmä tekee samanlaisia ratkaisuja ja pitää niitä ihan ok tapauksina?

Punainen etenee aluksi siis kevliä ja oikaisee nurmen jälkeen yli parin ajoradan jne...

tilanne.jpg
 
Tänään koettu tilanne. Minä keltainen ja spandex punainen. Iso sininen on rekka-auto ja pieni sininen henkilöauto siinä vaiheessa kun spandex teki luovan ratkaisun. Mikä muu liikenteessä liikkuva ryhmä tekee samanlaisia ratkaisuja ja pitää niitä ihan ok tapauksina?

Punainen etenee aluksi siis kevliä ja oikaisee nurmen jälkeen yli parin ajoradan jne...

tilanne.jpg
Täytyy sanoa, että nyt kun itsekin alkanut paljon pyöräilemään niin näkee niitä luovia autoilijoitakin. Millon vedetään stopin takaa suoraan pyörätienjatkeen päälle seisomaan tukkien koko tie tai kolmion takaa yhtään katsomatta vaan ylitse. Molempiin ryhmiin mahtuu jos jonkinmoista hiihtäjää :eek:
 
Itse totesin tänään hyvin lyhyellä otannalla, että Tampereella Ratinan suvannon vieressä n. 20 vastaan tulleesta pyöräilijästä 19 ajoi surutta jalkakäytävällä ja vain yksi talutti, kuten molemmista päistä löytyvä 'Merkki 421. Jalkakäytävä' käsittääkseni vaatii? Kyseessä Suvantokadun ja Vuolteentorin/Vuolteensillan välinen rannassa kulkeva pätkä. Ei herätä kovin positiivista käsitystä tuolla suhaavasta väestä ainakaan...
 
Itse totesin tänään hyvin lyhyellä otannalla, että Tampereella Ratinan suvannon vieressä n. 20 vastaan tulleesta pyöräilijästä 19 ajoi surutta jalkakäytävällä ja vain yksi talutti, kuten molemmista päistä löytyvä 'Merkki 421. Jalkakäytävä' käsittääkseni vaatii? Kyseessä Suvantokadun ja Vuolteentorin/Vuolteensillan välinen rannassa kulkeva pätkä. Ei herätä kovin positiivista käsitystä tuolla suhaavasta väestä ainakaan...
Itseäkin kyllä autoilijana ärsyttää ettei monikaan pyöräilijä ymmärrä heitä koskevan myös yhteiset säännöt. Itse odotankin molemmilta osapuolilta sääntöjen noudattamista. Itsekin suosiolla ajan pyörällä tien reunassa, jos ei pyörätietä ole merkattu, jalkakäytävät kun usein on tosi kapeita ja tielle jää kyllä ohittamis varaa autoille.
 
Siinä siltatyömaalla on myös pyöräily kielletty. Pitää joskus ottaa nippu tikkuja mukaan ja viskoa pinnojen väliin.

Vai oliko se valmis jo? En oo hetkeen käynyt siinä.

Siltatyömaalla saa ajaa pyörällä ajoradalla, kielletty jalkakäytävällä. Monet toki ajaa luvatta jalkakäytävällä. Omasta näkökulmastani tilanne vaan parempi kuin normaalisti, kun nyt saa ajaa ajoradalla, jossa on paljon parempi ajaa kuin normaalisti kävelijöiden seassa KLVllä.

Remontin ajaksi 100 metrin päähän tehtiin uusi kevyen liikenteen pikkusiltasilta, jossa 10km/h nopeusrajoitus.

Ratinassa n. 350 metrin päässä tuosta uudesta pikkusillasta on uusi hyvä alikulkutunneli, jonka kautta pääsisi kätevästi etelään, etelään, mutta..

... liikennesuunnittelu mokannut totaalisesti eikä tehnyt näiden välistä pätkää pyörätieksi. Pyörien pitäisi kiertää jostain todella kaukaa koskikeskuksen toiselta puolelta (jossa yleensä on vielä muutama paku laittomassa parkissa pyörätiellä).

Kaikkein typerintä kuviossa on ehkä se, että se välissä oleva pätkä on ENNEN ollut pyörätie, mutta samalla kun se reitti muuttui selvästi käyttökelpoisemmaksi pyörille, että siitä olisi etelässä päässytkin jonnekin, pyörätie poistettiin ja muutettiin pelkäksi jalkakäytäväksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom