Mitä yhteiskunnallisia hyötyjä syntyy yksityisautoilusta?
Sinä mainitsit yksityisautoilun, en minä. Nämä ituhipit laskevat yksityisautoiluksi kaiken, mikä ei ole rekisteröity kuorma-autoksi, pakettiautoksi, linja-autoksi tai edes taksiksi (kunhan on juusto katolla, muuten se sama auto ökyautoilija). Eli ne, mitkä näyttävät henkilöautoilta, yhdistetään yksityisautoiluksi.
Henkilöautoilla liikkuu esimerkiksi lähihoitajat (ainoa tuntomerkki on pieni Bxxxxx -tunniste takana) ja kotikäyntejä tekevät lääkärit. Lisäksi todella monet firmat käyttävät henkilöautoja työajoon, mukana siis kulkee myös kaikki tarvittavat välineet. Nämä ovat usein farkkuja tai Fiesta ST ilman takapenkkejä tyylisiä ratkaisuja. Aika harvalla firmalla keskimäärin on minkäänlaisia ulkoisia tunnisteita autoissaan, tai sitten se on firman nimi puolinäkymättömänä pränttinä.
Yksityiskäytössäkin on toki hyötyä, koska yksityisautolla perheet säästävät huomattavan paljon aikaa. Lapset pääsevät harrastuksiin, joihin eivät välttämättä muuten pääse ja vanhemmat voivat olla kotona enemmän lasten parissa. Myöskään lapsia ei tarvitse pitää päivähoidossa yhtä kauan (yhteiskuntahan senkin pääosin maksaa).
Kaikki tuntemani useampilapsiset perheet, jotka eivät asu ja työskentele ydinkeskustassa, ovat ennen pitkää hankkineet auton käytännön pakon sanelemana.
Tämän ongelman laskelmissa blogin kirjoittaja kyllä tiedosti ja oli myös sitä mieltä, että bussien päästöjä pitäisi vähentää ratikoilla, mutta sitä varten tarvitaan niille enemmän tilaa yksityisautoilta.
Yksityisautot eivät estä sporien kulkemista. Mittava este sporille on reitille jäävien asunnonomistajien vastustus. Muutoin Helsinki pystyy punavihreällä enemmistöllään helposti osoittamaan sporille omia katuja autoilta, kuten ovat tähänkin asti tehneet. Toinen mittava ongelma on kapeat kadut, ei niinkään autojen takia, vaan sen takia, ettei sporat mahdu kääntymään tai ne hidastavat menoa niin paljon, ettei siinä ole järkeä. Sen takia Helsinkiin on ollut vaikea saada sporia ulkomailta, koska missään ei valmisteta Helsingin mäkiseen maastoon ja jyrkkiin mutkiin soveltuvia vaunuja. Artic-vaunut ovat syntyneet nimenomaan tästä syystä, jotta HKL saa korvaavat vaunut vanhentuvien tilalle - ja uudempien Bombardierien tilalle.
Varmaan siksi, että reippaasti subventoitu autoilu mahdollistaa mukavamman elämäntavan Tuusulassa kuin lähempänä työpaikkoja. Vai mikä oli pointtisi?
Tuusulalainen ei saa yhtään sen enempää subventoitua autoiluansa kuin joukkoliikennettään, koska joukkoliikenne ei ole sen halvempi vaihtoehto. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Mitään etua ei saa, autoilu on edelleen kalliimpaa.