- Liittynyt
- 06.12.2016
- Viestejä
- 1 596
Laki ja syyllistäminen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ööh, niin sen tienhaaran vasen puoli johtaa umpikujaan, mutta ei se toinen tie johon ne nuoletkin piirsin. Jos siitä risteyksestä siis menisi suoraan eikä sinne kuvan päälle piirtämäni nuolen osoittamaan suuntaan, niin sitten päädyttäisiin umpikujaan... ja nimenomaan tuo tiehaara, mikä tuossa kuvassasi selvimmin näkyy, johtaa umpikujasilmukkaan keskelle risteystä.
Vihjaisi siihen, että kyseessä on joku huoltotie, jonka kautta mm. huolletaan noita valonheitintolppia.
Minua ei kiinnosta se umpikuja, kun ei se liity asiaa mitenkään. Kannattaa ottaa yhteyttä vaikka paikalliseen liikennevirastoon ja kysellä sieltä mikä sen tarkoitus on jos kiinnostaa.Vai ihan huvikseenko menee pyörätie umpikujaan keskelle risteystä ja tekee siellä silmukan? Koska pyöräilijöiden pitää päästä tekemääns u-käännös-silmukoita keskellä risteystä?
Niin, Googlen kuvien mukaan tilanne on tuollainen. Ne nyt eivät tunnetusti ole aina ihan ajan tasalla. En tiedä mikä siellä oli tilanne tapahtumahetkellä tai nyt, mutta oli mikä oli, niin venäjällä monet asiat ovat eri tavalla kuin meillä ja siihen siellä on vain sopeudeuttava.Vasta siellä, muttei missään aiemmin. Ja ihan tosissasi ehdotat, että pitäisi puoli kilometiä aiemmin kääntyä jollekin pikkutielle, että päätyy pitkälle kiertotielle että lopulta pääsee pyörätielle.
Puolen kilometrin päässä olevalle pyörätielle? Ei sillä, että tämä olisi hirveän olennaista, mutta mistä se puoli kilometriä tähän tuli? Tässä vielä kuva reitistä sen lähimmän risteyksen kautta kuljettuna --> kliks.Ei, tuollaisen täysin merkitsemättömän kiertotien kautta puolen kilometin päässä olevalle pyörätielle pääseminen ei edes suomessa täyttäisi määritelmää siitä että tien vieressä on pyörätie jota tarvii käyttää.
Ja sitten täällä vielä mutuillaan tilanteesta venäjän osalta.
Tuohon uhrin syyllistämiseen vetoaminen on niin säälittävä argumentti, että taidan kohta oikeasti alkaa syyttämään niitä fillaristeja muustakin kuin maalaisjärjen puutteesta, jotta siinä olisi edes vähän järkeä.Pyöräilijät eivät millään tavalla vaaranna muiden henkeä ajaessaan tuota isoa tietä. Jatkuvasti jaksat jankuttaa samaa paskaa ja syyllistää uhria.
Ja sinä jatkat idioottien tientukkopaskafillaristien puolustamista. Vissiin tasapeli sitten.Edelleen jatkat samaan uhrinsyyllistämistpaskaa.
Tästä sentään ollaan oltu koko ajan samaa mieltä.Rekkakuski oli yksinkertaisesti kusipää ja rikollinen, jota ei yhtään kiinnostanut liikenteessä muiden turvallisuus ja hän päätti alkaa soveltamaan viidakon lakia liikenteessä.
Puolen kilometrin päässä olevalle pyörätielle? Ei sillä, että tämä olisi hirveän olennaista, mutta mistä se puoli kilometriä tähän tuli? Tässä vielä kuva reitistä sen lähimmän risteyksen kautta kuljettuna --> kliks.
Ja miten niin "edes suomessa"? Meillähän merkintöjä voi sentään olettaa löytävänsä järkevistä paikoista ja niin että niihin voi edes semisti turvautua, mutta venäjällä tilanne on jo lähtökohtaisesti ihan erilainen ja se pitää tiedostaa jos siellä meinaa liikkua muutenkin kuin tuurilla (joka näillä fillaristeilla vaikutti olevan se pääasiallinen navigointiväline).
Juu ei olekaan - Suomessa ja Venäjällä. Sivistyneessä Euroopassa on täysin itsestään selvää, että muiden henkiä ei lähdetä riskeeraamaan oman "kiireen" takia. Toisaalta meidän geeniperimä tulee idästä, joka selittänee pitkälle tätä äärikusipäistä liikennekulttuuria joka meillä vallitsee.Tuossa artikkelissa fillaristin kommentti oli:
"Oikealla asenteella me kaikki mahdutaan liikenteeseen noilla teillä."
Kiva juttu, mutta asenteilla ei kuitenkaan korjata tilannetta jos tiellä ei ole piennarta missä ajaa turvallisesti, eikä ole realistista olettaa että asenteet muuttuisivat koskaan niin paljon, että fillarilla olisi ihan ok jumittaa 80km/h alueella 40km/h jonon tukkeena.
Ohitus alkaa 5 sekunnin kohdalla ja 8 sekunnin kohdalla auto on jo ohittanut pyöräilijän. 3 sekuntti on aika vähän aikaa toimia. Eka sekuntti menee jo reaktioaikaan.Videolta katsoen siinä on sellainen n. 5s siitä kun ohitus alkaa näkyä siihen kun possu on kohdalla.
Kyllähän tuossa on kuvassa risteyshässäkkä, josta kevyen liikenteen (kuten pyöräilijät) tulee yksinkertaisesti tajuta pysyä poissa. Kun liikennesäännöt eivät ole hanskassa (niinkuin monilla pyöräilijöillä ei ole) ja lisäksi ei sen enempää osata hahmottaa, miten esim perävaunullisen rekan perä voi käyttäytyä /käyttäytyy, niin vakava onnettomuus on täysin vain lyhyen ajan kysymys, jos liikenne on yhtään vilkkaampaa.
Niin sitä käy, kun lähtee ohittamaan ilman näköyhteyttä. Video vaan poliisille, niin saa ukko tovin opetella ohittamissääntöjä uudelleen ilman ajokorttia. Kyllä se nähtävästi huomasi fillaristin, mutta liian myöhään ja yritti halata keskiviivaa ilman kolaria ohitettavaan. Tuskinpa oppii, ettei pelkkä näköhavainto riitä, vaan pitää myös pystyä reagoimaan.
Mutta ite tuli tänään nähtyä fillaristi, joka ajeli sulkuviivan molemmin puolin, vaikka pientare on hyväkuntoista asfalttia ja poikkeuksellisen leveä. Tyyppi ei pitänyt käsiä ohjaustangolla, koska kännykässä oli ilmeisesti jotain kiinnostavampaa asiaa.
Juu ihan normitilanne, valitettavasti, ainoana poikkeuksena että fillaristilla sattui olemaan kamera mukana. Turvallista ohitusetäisyyttä ei ole laissa ilmoitettu, mutta jossain se on määritelty 1,5 metriin. Fillaristin leveys on noin 60cm, tuohon se 1,5m päälle niin hieman hitaammallakin käyvä bensalenkkari pystynee laskemaan että Suomen maanteiden 3,25m leveille kaistoille ei oikein kahta autoa ja pyöräilijää saa mahtumaan rinnakkain.Omaankin silmään ihan normi tilanne. Kait tuossa voi ohittaa jos pyöräilijä ajaa sulkuviivan kohdalla vastaan, jää melkein koko kaista käyttöön. Tais mennä vaan auton merkki tunteisiin
Pyöräilijät eivät ajaneet moottoritiellä kuten alunperin luultiin. Tavallinen valtatie johon on tehty tarpeettoman monimutkainen ja valtava liittymien keskittymä moottoritielle. Sanoisin, että aivan laillisesti olivat siellä menossa ja kuorma-auton kuljettaja sen onnettomuuden aiheutti täysin omalla perseilylllään.Kyllähän tuossa on kuvassa risteyshässäkkä, josta kevyen liikenteen (kuten pyöräilijät) tulee yksinkertaisesti tajuta pysyä poissa. Kun liikennesäännöt eivät ole hanskassa (niinkuin monilla pyöräilijöillä ei ole) ja lisäksi ei sen enempää osata hahmottaa, miten esim perävaunullisen rekan perä voi käyttäytyä /käyttäytyy, niin vakava onnettomuus on täysin vain lyhyen ajan kysymys, jos liikenne on yhtään vilkkaampaa.
Huoltoteistä tulee mieleen lähinnä, että ne voivat olla esim lumitilanteen hallintaa varten ja päällystys siksi, että maasto on keväällä (ja syksyllä) muutoin kovin hankala. Katuvaljen huolto on vähän yliampuva syy rakentaa tuollaista, mutta jos suolla sataa lunta, niin sitten onkin eriasia.
Rekkakuskien turhautuminen fillaristeihin tientukkona on täysin ymmärrettävää, kun ottaa huomioon, ko ryhmän (fillaristien siis) hyvin helposti siellä liikenteen seassa aiheuttamat vaaratilanteet ja hankaluudet, sekä sen, että raskaalla liikenteellä on yleensä aikataulut ja syitä ei kysellä firman vaihtamiseen, jos kuljetukset myöhästelevät / hidastelevat.
"Ei näytä risteykseltä vaan vähäiseltä tieltä" Mitä??
"ja sillä ei ole merkitystä" Mitä mitä?
Anteexi, tarkoitin "ei näyttänyt risteykseltä, jota koskisi ohituskielto, vaan sellaiselta risteykseltä, jossa tiehen liittyy vähäinen tie, eikä sitä näin ollen tieliikennelain 18 § 3. momentin mukaisesti koskisi ohituskielto muutoinkaan". Ja mitään merkitystä tällä asialla ei ole, koske polkupyörä saa ohittaa oikealta aina.Nyt alkaa olla jo hyvää settiä. Määrittele nyt se risteys kun vauhtiin pääsit.
Juu ihan normitilanne, valitettavasti, ainoana poikkeuksena että fillaristilla sattui olemaan kamera mukana. Turvallista ohitusetäisyyttä ei ole laissa ilmoitettu, mutta jossain se on määritelty 1,5 metriin. Fillaristin leveys on noin 60cm, tuohon se 1,5m päälle niin hieman hitaammallakin käyvä bensalenkkari pystynee laskemaan että Suomen maanteiden 3,25m leveille kaistoille ei oikein kahta autoa ja pyöräilijää saa mahtumaan rinnakkain.
Toivottavasti sulla ei ole ajokorttia eikä autoa.No sitten kait sitä ei sais maantiellä pyöräillä, jos ei ohi mahdu menemään. Pitäähän sitä päästä ohittamaan samalla kaistalla olevan pyöräilijän, vaikka vastaan tulee autoja.
Toivottavasti tuo bensalenkkari läppä ei tullu tännepäin
Toivottavasti sulla ei ole ajokorttia eikä autoa.
Lisää olkiukkoja Sehän on ihan sama ajaa ajoradalla tai ajoradalta pyörille varatulla osuudella
e2: Yks spandex meinas viedä multa sivupeilin Manskulla ydinkeskustassa, kun veteli 50 km/h pyöräkaistaa. Muun liikenteen nopeus 0-10 km/h. Siihen aikaan oli vielä paskasti merkattu se pyöräkaista. Olin siis lähdössä oikealle kääntymään ja katsoin jalankulkijoiden menoa, kun tämä raketti tuli ohi 0,1 s ennen kuin lähdin sivusuunnassa menemään.
Mitäs jos kiltisti odottaisit että pääsee turvallisesti ohi?
No kyllä. Porsche menee n. 25cm päästä kovalla nopeudella ohi. Toivottavasti et tuolla asenteella tapa ketään.On molemmat. Siis mikä helvetti tuossa oli niin lähellä? Ookoo pyöräilijä säikähtää ja autoilija olisi voinut paremman paikan ohitukselle katsoa, mutta että hengen lähtö 25cm päässä? Hohhoijjaa
Kyllähän tuossa on kuvassa risteyshässäkkä, josta kevyen liikenteen (kuten pyöräilijät) tulee yksinkertaisesti tajuta pysyä poissa. Kun liikennesäännöt eivät ole hanskassa (niinkuin monilla pyöräilijöillä ei ole)
ja lisäksi ei sen enempää osata hahmottaa, miten esim perävaunullisen rekan perä voi käyttäytyä /käyttäytyy, niin vakava onnettomuus on täysin vain lyhyen ajan kysymys, jos liikenne on yhtään vilkkaampaa.
Rekkakuskien turhautuminen fillaristeihin tientukkona on täysin ymmärrettävää, kun ottaa huomioon, ko ryhmän (fillaristien siis) hyvin helposti siellä liikenteen seassa aiheuttamat vaaratilanteet ja hankaluudet, sekä sen, että raskaalla liikenteellä on yleensä aikataulut ja syitä ei kysellä firman vaihtamiseen, jos kuljetukset myöhästelevät / hidastelevat.
Eli kun fillaristi ohittaa kevarilla jalankulkujan yli 25km/h nopeudella hän on mulkku, jolla ei ole mitään ymmärrystä tilannenopeuksista. Jos taas reilu 2m leveä Possun katumaasturi tulee samanlevyisella kaistalla rapiat toistasataa vastapalloon, niin se on ’Business as usual’ - paitsi mitä nyt auton merkki menee pikkusieluiselle spandexille tunteisiin. Ihan taivaallista logiikkaa!
Vastasit omaan kysymykseesi. Tietenkään ei saa koukata eteen, vaikka kuinka olisi pysäköimässä. 50 metriä taittuu pyörällä helposti alle 5 sekunnissa, ja kun autokaan ei pysähdy äärettömän lyhyessä ajassa, ei 50 metrin väli ole mitään muuta kuin kiilaus.Annan sulle 5 pisteen vihjeen: molemmissa tapauksissa se auto on pientareella tismalleen samassa kohtaa ja menee sinne pientareelle samalla tavalla... Eli pientareelleko ei saa pysähtyä jos fillaristi on takana vaikkapa 50m päässä ... Tietystikään sinne pientareelle ei saa mennä jos joutuu kiilaan fillaristin kummassakaan tapauksessa, mutta nyt kummassakin skenaariossa oltiin jo tukevasti siellä pientareelle ennenkuin spandex paukahtaa paikalle...
...Video vaan poliisille, niin saa ukko tovin opetella ohittamissääntöjä uudelleen ilman ajokorttia....
Koska fillarin (mopon jne.) paikka on pientareella oikealle kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Ei itseasiassa eroa tilanteesta, jossa kääntyvä auto väistää samaan suuntaan ajoradan vieressä menevän klv:n liikennettä. Molemmissa tilanteissa fillari kulkee samalla tiellä. Toisessa kohtaa se tie on vaan jaettu pientareeseen ja ajorataan ja toisessa kohtaa pientareeseen, ajorataan ja kevyen liikenteen väylään.Ai polkupyörä saa ohittaa aina oikealta? Myös risteyksessä jossa auto kääntyy edellä oikealle?
Onhan se joo ikävää että keskustelussa joutuu perustelemaan väitteensä ja ehkä näyttämään lähdettä.
Eikö tän ketjun kantava ajatus ole yleistää kaikki spandexit yhdeksi homogeeniseksi ryhmäksi ja bensalenkkarit toiseksi?
Ps: mutta onhan tämä jo bensalenkkarimittapuullakin harvinaisen asennevammaista kommentointia: ”Siis mikä helvetti tuossa oli niin lähellä? Ookoo pyöräilijä säikähtää ja autoilija olisi voinut paremman paikan ohitukselle katsoa, mutta että hengen lähtö 25cm päässä? Hohhoijjaa”
Jos Iltajaskan otsikointi ärsyttää niin kirjoittele sinne, älä tänne.Hyi Hirveä kun oli kauhea tilanne, yäk pitäs nuo possu kuskit viedä saunan taakse ja pistää luoti takaraivoon. Onko parempi?
Kyllä saa. Olen antanut lähteenkin, jopa useaan otteeseen.Ai polkupyörä saa ohittaa aina oikealta? Myös risteyksessä jossa auto kääntyy edellä oikealle?
Onhan se joo ikävää että keskustelussa joutuu perustelemaan väitteensä ja ehkä näyttämään lähdettä.
Jos Iltajaskan otsikointi ärsyttää niin kirjoittele sinne, älä tänne.
Sitä paitsi video on ihan väärässä ketjussa. Pyöräilijä tuskin ärsytti tuossa ketään.
Jos nyt unohdetaan tuo ohittaminen keltaisen viivan yli, niin itsellänikin on käynyt tilanne jossa lähdin ohittamaan autoa suoralla enkä nähnyt vastaan tulevaa spandeksia (koska ei valoja pyörässä ja sulautui siten taustaan).Arviolta 25 senttiä erotti tien laidassa polkeneen Petrin ja päin kiitäneen Porschen - kammottava ohitustilanne tallentui videolle
Tämä kuuluu selvästi tänne. Törkeästi Possu lähti ohittamaan. Tietysti pyöränvihaajat sanoo miksi pyöräilijä ei väistänyt bussipysäkille tai ajanut pyörätiellä.
Asia kunnossa.
Joku lakinörtti vois vielä linkata sen pykälän tai oikeuden päätöksen jossa pientaretta käsitellään kuten viereistä kaistaa tai pyörätietä, niin ei tarvii enää muidenkaan vängätä.
14 §
Väistämisvelvollisuus
Risteystä lähestyessään kuljettajan on noudatettava erityistä varovaisuutta. Hänen on väistettävä samanaikaisesti muuta tietä oikealta lähestyvää ajoneuvoa.
Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Samoin on kuljettajan, joka muualla kuin risteyksessä, aikoo poistua ajoradalta tai muuten ylittää sen, väistettävä tien reunaa käyttävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa. Vasemmalle kääntyvän kuljettajan on lisäksi väistettävä vastaan tulevaa liikennettä.
Kyllä se ohituksen keskeyttäminen tuossa tilanteessa olisi turvallisempaa ja ennen kaikkea lain mukaista.Jos nyt unohdetaan tuo ohittaminen keltaisen viivan yli, niin itsellänikin on käynyt tilanne jossa lähdin ohittamaan autoa suoralla enkä nähnyt vastaan tulevaa spandeksia (koska ei valoja pyörässä ja sulautui siten taustaan).
Huomasin vastaan tulevan pyöräilijän vasta kun oltiin ohitettavan kanssa rinnakkain. En nähnyt tarpeelliseksi keskeyttää ohitusta vaan himmasin hieman ja vedin auton mahdollisimman lähelle keskiviivaa että pyöräilijälle jää enemmän tilaa. Sinänsä mitään hirveän isoa vaaratilannetta ei tuntunut aiheutuneen.
Vaikka tuossa Porschen ohituksessa olisi ollut valkoinen viiva ei se olisi muuttanut tilannetta mitenkään. Kuljettaja ei huomannut pyöräilijää vaan ennakoi katsomalla mutkan poikki että aha ketään ei ole tulossa vastaan, lähdenpä ohittamaan kun suora aukenee. Teki oikean ratkaisun eikä lähtenyt hätäjarruttelemaan kaveria kylkeen vaan pujahti välistä ennen kuin kukaan ehti reagoimaan ja siten aiheuttamaan enempää riskiä kuin oli jo aiheuttanut hätäisellä ohituksellaan.
Jos nyt unohdetaan tuo ohittaminen keltaisen viivan yli, niin itsellänikin on käynyt tilanne jossa lähdin ohittamaan autoa suoralla enkä nähnyt vastaan tulevaa spandeksia (koska ei valoja pyörässä ja sulautui siten taustaan).
Huomasin vastaan tulevan pyöräilijän vasta kun oltiin ohitettavan kanssa rinnakkain. En nähnyt tarpeelliseksi keskeyttää ohitusta vaan himmasin hieman ja vedin auton mahdollisimman lähelle keskiviivaa että pyöräilijälle jää enemmän tilaa. Sinänsä mitään hirveän isoa vaaratilannetta ei tuntunut aiheutuneen.
Vaikka tuossa Porschen ohituksessa olisi ollut valkoinen viiva ei se olisi muuttanut tilannetta mitenkään. Kuljettaja ei huomannut pyöräilijää vaan ennakoi katsomalla mutkan poikki että aha ketään ei ole tulossa vastaan, lähdenpä ohittamaan kun suora aukenee. Teki oikean ratkaisun eikä lähtenyt hätäjarruttelemaan kaveria kylkeen vaan pujahti välistä ennen kuin kukaan ehti reagoimaan ja siten aiheuttamaan enempää riskiä kuin oli jo aiheuttanut hätäisellä ohituksellaan.
Ei eroa. Koska sekä mopoilijan että fillaristin tulee käyttää pientaretta jos sellainen on.Otetaampa pikku ajatusleikki, jos luukkonen olisi ohittanut tossa mopoilijan, olisiko mopoilijan pitänyt ohittaa luukkonen oikealta vai vasemmalta?
Hienosti olet sotkenut kaksi eri pykälää keskenään ja ilmeisesti vielä jonkun muun keskustelijankin minuun.Voitko näyttää missä kohdin annoit lähteen? Viimeksi siinä luki että muualla paitsi risteysalueella. Ja seuraavassa luki että oikealle kääntyvä on ohitettava vasemmalta.
Missäpäin niitä 120 rajoituksia on muualla kuin moottoriteillä (toki osa niistä on mutkaisia)? 100 rajoituksetkin taitavat nykyään olla pienemmillä teillä harvinaisia muualla kuin harvaliikenteisillä alueilla pohjoisessa.Suomen maantiet on muutenkin hieman haastavia ajaa. Tiet on mukaisia ja kapeita, mutta silti nopeusrajoitukset 100-120. Tarkkana saa olla, ja aina ei kaikkea voi hoksata, vaikka kuinka yrittää. Tottakait se Porsche kuskikin saattoi yrittää välinpitämättömästi ohittaa ja vähän säikäyttää, ellei jopa kaataa pyöräilijä raukkaa. Mutta totuuden tietää vain kuski itse
Ei eroa. Koska sekä mopoilijan että fillaristin tulee käyttää pientaretta jos sellainen on.
Jees, eli väärin ryhmitytty. Buff jo osas ton kertoa ylempänä paljon selvemmin.
Pyöräilijän mokaksi jäi siis vain se että yritti noudattaa lakia viimeiseen asti ja veti sitten sen takia lipat.
Suomen maantiet on muutenkin hieman haastavia ajaa. Tiet on mukaisia ja kapeita, mutta silti nopeusrajoitukset 100-120.
Et nähnyt vastaantulevaa pyöräilijää melkein kohdalla, mutta näit pyöräilijällä olevan kireät spandexit jalassa. Ok.Jos nyt unohdetaan tuo ohittaminen keltaisen viivan yli, niin itsellänikin on käynyt tilanne jossa lähdin ohittamaan autoa suoralla enkä nähnyt vastaan tulevaa spandeksia (koska ei valoja pyörässä ja sulautui siten taustaan).
Huomasin vastaan tulevan pyöräilijän vasta kun oltiin ohitettavan kanssa rinnakkain. En nähnyt tarpeelliseksi keskeyttää ohitusta vaan himmasin hieman ja vedin auton mahdollisimman lähelle keskiviivaa että pyöräilijälle jää enemmän tilaa. Sinänsä mitään hirveän isoa vaaratilannetta ei tuntunut aiheutuneen.
Missäpäin niitä 120 rajoituksia on muualla kuin moottoriteillä (toki osa niistä on mutkaisia)? 100 rajoituksetkin taitavat nykyään olla pienemmillä teillä harvinaisia muualla kuin harvaliikenteisillä alueilla pohjoisessa.
Saatan olla väärässä, ihan niinkuin olisin nähnyt pohjoisessa 120 km rajoituksen maanteillä. Puhun tosiaan pohjoisen teistä itse. Keskemmäs suomea sun lähdetään niin meno muuttuu vittumaiseksi sahaukseksi.
No ei ole missään 120km/h Suomessa muualla kuin moottoritiellä. Pitäisi tuo ajokortillisen tietää. Kuopiota pohjoisemmassa ainoa 120km/h on Kemi-Tornion moottoritiellä ja sekin lyhyt pätkä.Saatan olla väärässä, ihan niinkuin olisin nähnyt pohjoisessa 120 km rajoituksen maanteillä. Puhun tosiaan pohjoisen teistä itse. Keskemmäs suomea sun lähdetään niin meno muuttuu vittumaiseksi sahaukseksi.
No ei ole missään 120km/h Suomessa muualla kuin moottoritiellä. Pitäisi tuo ajokortillisen tietää. Kuopiota pohjoisemmassa ainoa 120km/h on Kemi-Tornion moottoritiellä ja sekin lyhyt pätkä.
KiitosOlet väärässä.
Pientare on osa ajorataa, klv ei ole. Ei voi katsoa, että kvl ja pientareella ajo on sama asia. Pientareella ajaessa pyöräilijä on samalla ajoradalla kuin auto ja täten sen pitää noudattaa samoja sääntöjä ja ajojärjestystä/-tapoja. 8§ antaa mahdollisuuden pyöräilijälle lähteä koukkaamaan vasemmalta kääntyvän ohi kuten 17§ edellyttää. Kannattaa myös huomata, että 11§ edellyttää kääntyjän ryhmittymistä ajoradan eikä ajokaistan reunaan. Pientareen käyttö on siis sallittua. Tässä tapauksessa auto siis oli jo oikein ryhmittynyt kääntymistä varten pientareelle ja väisti klv pitkin menevää pyöräilijää 14§ perusteella. Samaa ajorataa takaa tullut pyörä ei ollut tällöin vielä edes risteysalueella joten mitä autoilijan muka olisi pitänyt väistää? Risteysalueelle saapuessaan pyöräilijän olisi pitänyt tunnistaa jo kääntymässä ollut aiemmin risteykseen saapunut ajoneuvo ja ohittaa ajoradalla ollut este vasemmalta.Koska fillarin (mopon jne.) paikka on pientareella oikealle kääntyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen. Ei itseasiassa eroa tilanteesta, jossa kääntyvä auto väistää samaan suuntaan ajoradan vieressä menevän klv:n liikennettä. Molemmissa tilanteissa fillari kulkee samalla tiellä. Toisessa kohtaa se tie on vaan jaettu pientareeseen ja ajorataan ja toisessa kohtaa pientareeseen, ajorataan ja kevyen liikenteen väylään.
Jos pientaretta ei ole tai fillari käyttää muuten ajorataa niin silloin fillarin tulee ohittaa oikealle kääntyvä auto vasemmalta kuten muidenkin ajoneuvojen.
Juurikin näin. Ja kun piennarta ei pääse etenemään, on pyörän paikka tiellä.Ok, ei tuo silti muuta päätelmää väistämispuolen suhteen. Ajokaista, piennar, risteysalue oli jo tukossa ennen kuin piennarta ajava saapui.
Ok, ei tuo silti muuta päätelmää väistämispuolen suhteen. Ajokaista, piennar, risteysalue oli jo tukossa ennen kuin piennarta ajava saapui.