Mistäs ne muutama sata miljoonaa näiden vaarallisten paikkojen korjaamiseen otetaan? Pyöräilijöiltä vaikea kerätä kun kuulemma ovat kaikki persaukisia.
Aika vaikeaksi menisi liikenne jos ajoneuvojen väliset väistämissäännöt riippuisivat ajoneuvotyypistä. Mitäs jos otetaan vielä mukaan sellainen, että henkilöauton pitää aina väistää kuorma-autoja ja muut raskasta liikennettä?
Pyöräilyn säännöt ovat toki vuosien saatossa eläneet ja kuten näissä ketjuissa nähty niin ei ne ole helppoja sisäistää.
Moottoriajoneuvon kuljettajalle toki helppo nyrkki sääntö, hän viimekädessä kantaa suurimman vastuun, aina varauduttava siihen yllätykseen. Osalla toki vaikeuksia varautua edes siihen oletettavaan.
Pyöräilijöissäkin on sitten ne kuskit joille tilannenopeus ei ole turvallisuus juttu, vaan enemmänkin päinvastoin. Viimeisssä sääntö uudistuksessa ehkä hämmentävin uudistus oli se että yksisuuntaisella merkein sallittiin pyörällä ajo kiellettyyn ajosuuntaan, ajatus oli toki sen suuntainen että ne nyt ajalee muutenkin, niin tehdään sallittua, niin sitten ajalee entistä enemmän. Tosin ongelma on vähän paikka kohtaista, eli pyörille kaksisuuntaisiksi on tehty joitain pätkiä mitkä on kapeita, ja jopa sellaisia että lähellä olisi vaihtoehtoisia reittejä. No virheitä voisi korjata, mutta en nyt pidätä hengitystä että tuosta luovuttaisiin.
Mistäs ne muutama sata miljoonaa näiden vaarallisten paikkojen korjaamiseen otetaan? Pyöräilijöiltä vaikea kerätä kun kuulemma ovat kaikki persaukisia.
Kohde kohtaista, mutta jos pyörällä vauhtia ei lasketa riittävästi, niin pyörän sijoittaminen ulompaan reunaan + vauhdin laskeminen. Toki se vastuun kasvattaminen. Mutta jos se toimii jalankulkijoidenkanssa, niin miksei polkijankin.
Mutta jos nyt puhe kiinteistöjen liittymistä, niin kiinteistön vastuullakkin se että sielä tullessa riittävä näkyvyys, toki kunta sen väylän on siihen yleensä virittänyt, niin ei se kuntaakaan voi kokonaan sivuuttaa. Tilan käyttö ei aina ole ollut oikein turvallisuus edellä, ja toki tuoreita kaavoituksia missä kunta ahneuksissaan tekee netiseelliselle alueella niin kapeita että jopa perus kunnossapito vaikeaa.
Aika vaikeaksi menisi liikenne jos ajoneuvojen väliset väistämissäännöt riippuisivat ajoneuvotyypistä. Mitäs jos otetaan vielä mukaan sellainen, että henkilöauton pitää aina väistää kuorma-autoja ja muut raskasta liikennettä?
Vaikeaa on jos sitä tyyppiä ei tunnista, se tuli vasta näiden potkulautojen ym sähkövehkeiden yleistymisen myötä, jolloin ei oikein hahmottanut onko siellä jalankulkia, polkypyöräilä, mopoilia vai mikä. Toki kuvaillussa tilanteessa jos risteävällä väylällä on tarkoitettu kyvyeelle liikenteelle, ja toinen myös moottoriajoneuvoille.
Mutta oneglma on se että säännöt muuttuu "tiheästi" ja epämääräisä kohtia, jne. Ja pitää muistaa että polkupyrällä ajo ei tarvi ajolupaa, säännöt pitää osata, mutta pyörän selkään hypätään tapeerosta lähtien, toki vanhemman valvonnassa, no pahimpia kai on sitten sen ikäiset jotka saaneet opetusta ja tietoa pitäisi olla.