Mä kirjoitan pitkän listan syitä miksi se kevyen valo voi olla punainen em. tilanteessa ja sä yrität mitätöidä nämä syyt kommentilla, että "autoilijoita ärsyttää". Vmp. Nimenomaanhan nuo muut syyt selittää sitä logiikkaa miksi se valo on punainen ja vihreä napin takana. Mistä tämä pyöräilijöiden uhriutuminen oikein kumpuaa? Ihan samanlailla autot seisoo valoissa, jos valot on pistetty syklillä "suoraan - kääntyvät - suoraan..." ilman erillistä kääntyjien tunnistusta. Ei valitusta. Ainoat valitukset mitä olen nähnyt, kun tunnistussilmukka ei ole toiminut ja auto on ns. jumissa kääntyvien kaistalla.
Tämän takia laitoinkin suoran lainauksen Oulun kaupungin liikenneinsinööristä sanomassa, että virallinen syy on se, että autoilijaa ärsyttää tarpeeton vihreä valo jalankulkijalle. Eli
kävelyn ja pyöräilyn sujuvuudesta tingitään, jotta ei vahingossakaan haitata autoilijaa. Mielestäni haitta on tässä (suurimmassa osassa risteyksiä) selvästi hyötyä suurempi.
Niin, koska pyörä > kaikki muu, ml. turvallisuus.
Helppohan se on noista nillittää vaan moniko tapaus oikeasti onkaan semmoinen mihin kannattaa tehdä muutoksia.
Näissä ns. nöyryytysnappiristeyksissä valtaosassa matka-aikahaitta on selvästi esimerkiksi suurempi kuin mitä mm. Keilaniemen tunneli säästää Kehä I:llä matka-aikaa... Ja, se haitta koskee siis myös kävelyä. Ja, pääosin tosiaan liikenteenä. Kuntoillessa voi valita reitit välttäen nämä risteykset, liikkuessa paikasta A paikkaan B ei aina voi valita.
Pari tuollaista risteystä työmatkalle, ja kummasti esimerkiksi se nopein kulkuväline muuttuu pyörän sijaan autoksi myös lyhyillä matkoilla.
Ei se suunnittelija voi vetää jälkikäteen pyörätietä talon tai naapurin tontin läpi tms. synttärisettiä vaikka kuinka yksittäinen äänekäs joukko haluaisi suoraa pyörätietä. Kuitenkin suuri osa väyliä on ollut jo olemassa silloin, kun erilliset kevyen väylät on vasta keksitty, joten kevlien vedossa joutuu säveltämään varsinkin ahtaissa paikoissa. Paljon on tehty, tekeillä ja tullaan tekemään, mutta tämähän ei "kaikki mulle heti"-porukalle kelpaa. Helpompaa haukkua suunnittelijat asennevammaisiksi, kun ko. kaverit ei saa vuosikymmenten rakentelua nykyisillä 0-budjeteilla hetkessä muutettua. En allekirjoita autoilijoiden suosimista, ainakin omilla lähialueilla on lähinnä kavennettu autoilijoiden tiloja pyöräväylien luomiseksi. Ja kyllä, niissä uusissa väylissä on puolenvaihtoja.
Kuten yllä, en haukkunut miestä, vaan annoin hänen oman lainauksensa kertoa ”asennenvammasta”. Hyvä, että sinäkin olet selvästi sitä mieltä, että autoilijan ärsyttämisen välttäminen ei ole selvästi riittävän hyvä syy tehdä nappivaloja. ;-)
Jos autoilijat kuitenkin maksavat ne kaikki risteykset (ja myöskin kevyenliikenteenväylät ymv.) niin kai ne perkele voidaan sitten edes suunnitella niiden ehdoilla?
Jos tädillä olisi ..., niin täti olisi setä. Eli, jos maksaisivat, niin voisi. ;-)
En nyt tiedä liittyykö tähän mutta läheltä liippaa. Jos tien vieressä menee katukivellä korotettu ei autoille tarkoitettu väylä niin mikä se on oletuksena? Eli kun mitään liikennemerkkiä tai katumaalausta ei ole? Onko tuollainen sitten jalkakäytävä vai kevyenliikenteen väylä?
Ajan näissä tapauksissa autotiellä, mutta paljon näkee samalla niitä jotka ajaa siinä mahdollisella jalkakäytävällä niin kumpi sitten on oikein?
Jalkakäytävä se on, jos sitä ei ole erikseen muuksi merkitty. Ajoradalle pitää tuollaisissa kohdissa mennä.
Jatkoa autoketjusta...
En ymmärrä mitä tarkoitat. Kyllä se nyt vain on niin, että pääsääntöisesti pyöräilijä väistää ja se on minun ja ilmeisesti myös virkavallan mielestä selkein tapa ilmaista asia, kunhan samassa yhteydessä on mainittu ne
kolme poikkeusta tuohon pääsääntöön.
Niin, siis kaveri lainauksessa sanoo autoilijoiden tunkevan kolmion takaa eteen, joka on yksi noista poikkeuksista. Leikkaat sen osan pois tietenkin lainauksestasi.... (Käytännössä kaikki risteykset, poislukien ihan muutama yksittäistapaus, ovat noita poikkeusristeyksiä. Pääsääntö pätee todella harvassa paikassa.) Kolmion takaa eteen tulevat autot ovat ainakin pääkaupunkiseudulla enemmän sääntö kuin poikkeus.