Ja paikasta riippuen tuossa voi olla vaikka mitä kääntyvien valoja yms. viritelmiä.
Ainoat kääntyvien valot, mihin tällä on mitään merkitystä on oikealle kääntyvät. Ja tilanteessa, jossa suoraan meneville palaa vihreät, saa myös sinne oikealle kääntyä niillä suoraan menevien valoilla.
Tässä tilanteessa voisi siis tilanne aivan hyvin olla se, että autoille palaa (nuolettomat) vihreät ja kevyelle liikenteelle vihreät, ja kääntyvät saavat kääntyä, kunhan vain väistävät kevyttä liikennettä.
Eikä yksittäinen risteys ole sen liikennesuunnittelun puolesta irrallinen osuus, yksittäinen muutos voi sotkea kymmenen muun paikan liikennevirrat. Nappi on siinä, kun sen on katsottu sujuvoittavan jotakin.
Joko kelvin virrat ovat julmetun pienet tai sitten muu liikennevirta on sitä luokkaa, että kaikki häiriötekijät on saatava pois.
Ei, vaan suurin osa näistä tapauksista on vain koska liikennesuunnitellijat eivät ole ajatelleen sitä kevyttä liikennettä YHTÄÄN. Ollaan opittu tyhmä toimintatapa, ja siitä toistetaan.
Otetaanpas nyt vaikka esimerkiksi risteys Hervannan Valtaväylällä, Pietilänkadulta käännös Hervannan Valtaväylälle:
https://www.google.fi/maps/@61.4506714,23.8506753,124a,35y,91.5h,45t/data=!3m1!1e3
Pietilänkatu on hyvin pieni katu, jolla on melko vähän liikennettä, käytännössä vain kauppakeskus Duon parkkihallista tuleva liikenne, ja tästä liikenteestä suurin osa kääntyy vasemmalle.
Tuosta menee hervannan valtaväylän yli suojatie, josta kulkee suurin osa TTYn ja Hervannan keskustan ja luoteisosan välisestä liikenteestä.
Tälle suojatielle tulee vihreät valot ainoastaan, jos nappia painetaan.
Liikennevalosykli koostuu pääosin kolmesta vaiheesta:
1) hervannan valtaväylällä vihreät (pisin vaihe)
2) pietilänkaudulla vihreät
3) valtaväylältä vasemmalle kääntyville vihreät nuolivalot, ja pietilänkadulta ja tekniikankadulta oikealle kääntyville vihreät nuolivalot
Vaiheessa 2 voi pietilänkadulla oikealle kääntyville palaa joko pelkkä vihreä tai sitten vihreä nuolivalo sen mukaan, onko kevyen liikenteen nappia painettu.
Pietilänkadulta oikealle kääntyvälle hyvin vähäiselle liikenteelle on siis tuossa valokierrossa
joka tapauksessa jo yksi nuolivalo jolloin sieltä saa kääntyä
väistämättä ketään. Mutta tämä ei tälle ole riittänyt. Sen lisäksi siitä kevyen liikenteen valosta on pitänyt tehdä napillinen, vain sen takia että olisi
toinenkin vaihe jossa tämä liikenne voi kääntyä
väistämättä ketään.
Vaikka siinä ei olisi nappia, ja kevyelle liikenteelle palaisi vihreä, sieltä saisi silti kääntyä. Silloin vaan tämän kääntyvän liikenteen pitäisi
tässä vaiheessa väistää sitä valtaväyläää ylittävää kevytä liikennettä. (mutta sillä olisi edelleen toinen vaihe, jolloin se saa kääntyä vaäistämättä ketään)
Kävelijöille kun ei voi laittaa autoille käytettävää sensoria, niin nappi on sen vastine.
Nappi on sille todella huono vastine, ja yleensä se laittetaan täysin turhaan, tilanteessa jossa oletuksena voisi palataa vihreä eikä se olisi keltään muulta pois.
Mä kirjoitan pitkän listan syitä miksi se kevyen valo voi olla punainen em. tilanteessa
... ei se niiden perustelujen määrä vaan niiden laatu.