Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Pyöräilijä oli ohittamassa ensin toista ajoneuvoa ja autoilija lähti ohittamaan yhtä aikaa niin sinusta se on perseilyä pyöräilijältä. Pyöräilijä pystyi tekemään sen ohituksen ihan laillisesti omaa kaistaa pitkin.Mun mielestä ton pyöräilijän perseilyssä ylläolevassa videossa ei ollut mitään huvittavaa.
Mielestäni autoilijan käytöksestä pitäisi tuomita vankilaan törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Jos joku edellä jo ohittaa niin lähdetään itse ohittelemaan törkeästi edellä ajavia? Ei ihme että onnettomuuksia sattuu kun liikenteessä on näitä minulla on oikeus ja minä ensin autoilijoita.Mun mielestä ton pyöräilijän perseilyssä ylläolevassa videossa ei ollut mitään huvittavaa.
En ymmärrä minäkään oikein tuota videon pointtia. Tottakai fillarilla saa ohittaa toisen pyöräilijän, joskin tuossa olisi ollut turvallisuuden vuoksi järkevää katsoa onko takaa tulossa autoa ennen kuin lähtee ohitukseen, mutta tällaiset turvallisuus-aspektit pilaavat helposti hyvän suorituksen.Pyöräilijä oli ohittamassa ensin toista ajoneuvoa ja autoilija lähti ohittamaan yhtä aikaa niin sinusta se on perseilyä pyöräilijältä. Pyöräilijä pystyi tekemään sen ohituksen ihan laillisesti omaa kaistaa pitkin.
Totta. Tosin ei se paku näytä keskiviivaa ylittävän missään vaiheessa. Pahimmillaan renkaat ovat keskiviivan päällä ja peili vähän yli. Siinä vaiheessa pyörät ajavat jo peräkkäin, mutta ensimmäinen ei ole ihan vielä pientareella, eli ei siinä paljon väliä jää fillarin ja auton välille. Huoletonta menoa itse kultakin.Tuo sininen paku on 100% syyllinen jos jotain olisi sattunut. Todella lähellä on ajaa vastaantulijan kaistalle vaikka auto on tulossa vastaan.
Näistäkin ongelmista päästäisiin jos liikennemuotoja kohdeltaisiin tasapuolisesti. Pyörätiet pitäisi olla joka paikassa niin ei ole ongelmia ohituksissa.
Tuo sininen paku on 100% syyllinen jos jotain olisi sattunut. Todella lähellä on ajaa vastaantulijan kaistalle vaikka auto on tulossa vastaan.
Videon tapauksessakin on heti parin puun takana pyörätie, mutta kun ei kelpaa. Siellä on näkynyt nopeitakin pyöräilijöitä, joten ainakaan päällysteen laadussa ei luulisi olevan ongelmia, ainoastaan ajotiellä ajavien korvien välissä.
Silloin toki on pyöräilijässä vikaa jos samaa reittiä menee vieressä pyörätie, en nyt itse sitä kuitenkaan tossa videolla näe ja toisaalta suurimmassa osassa paikkoja pyörätietä ei ole.Videon tapauksessakin on heti parin puun takana pyörätie, mutta kun ei kelpaa. Siellä on näkynyt nopeitakin pyöräilijöitä, joten ainakaan päällysteen laadussa ei luulisi olevan ongelmia, ainoastaan ajotiellä ajavien korvien välissä.
Mielestäni autoilijan käytöksestä pitäisi tuomita vankilaan törkeästä liikenteen vaarantamisesta. Jos joku edellä jo ohittaa niin lähdetään itse ohittelemaan törkeästi edellä ajavia?
En tunne paikkaa, mutta vaikuttaa vahvasti siltä, että tuo tie on tuolla ainoa, eli mitään pyörätietä ei ole joten tuo tie on silloin kaikkien liikennevälineiden käytössä.
Pyöräilijä jättää riittävän tilan ohitettavaan, paku tunkee ohitustilanteeseen ja ei jätä riittävää turvaväliä. Kuskin olisi kuulunut hidastaa ja odottaa uutta ohitusmahdollisuutta. Nyt vaan ajettiin jalka kaasulla ja toivottiin ettei mitään käy.Pyöräilijä rikkoo ainakin kolmea pykälää tieliikennelaista, minkä lisäksi sen ei olisi ylipäänsä pitänyt olla ajotiellä...
Niinpä niin. Ja sitten ihmetellään että mikä saa ihmiset niin vihaiseksi pyöräilijöitä kohtaan. Oletan että kohta kerrotaan kuinka tämä(kin) kelvi on niin mahdottoman huonossa kunnossa hiekanmuruineen, ettei sillä vaan voi ajaa "täysillä" ja kuinka siksi on oikein ajaa ajoradalla jne.10 metriä puiden takana on pyörätie, joka on ennen ja jälkeen videon näkymästä 5 metriä ajotiestä. Puut alkavat vähän matkaa ennen kohtaa, tuosta taaksepäin on pääasiassa täysin puutonta aina kevarin loppuun asti, abouttiarallaa 8 km. Eteenpäin nämä erottaa enempi vähempi puita lopun matkaa, etäisyyden vaihdellessa 2 - 20 metriä.
Höpö höpö. Pyöräilijä on jo ohi tuosta toisesta kun paku ei ole vielä lähelläkään sitä.Pyöräilijä ei tarkistanut, onko ohittaminen mahdollista, siirtyi pientareelta ajoradalle varomattomasti ja yllättäen. Pakun kuskilla ei ollut aikaa reagoida ohittamiseen, koska se tapahtuu kahden sekunnin sisään ohituksesta ja ilman ennakkovaroitusta. Laki lähtee siitä, ettei tarvitse olla selvännäkijä ja voi olettaa muiden tienkäyttäjien toimivan lain puitteissa.
Kovin on metsän keskellä tuo KVL jos siellä semmoinen on . Laita toki GMaps-linkkiä niin voidaan asia vahvistaa.10 metriä puiden takana on pyörätie, joka on ennen ja jälkeen videon näkymästä 5 metriä ajotiestä. Puut alkavat vähän matkaa ennen kohtaa, tuosta taaksepäin on pääasiassa täysin puutonta aina kevarin loppuun asti, abouttiarallaa 8 km. Eteenpäin nämä erottaa enempi vähempi puita lopun matkaa, etäisyyden vaihdellessa 2 - 20 metriä.
Pyöräilijä jättää riittävän tilan ohitettavaan, paku tunkee ohitustilanteeseen ja ei jätä riittävää turvaväliä. Kuskin olisi kuulunut hidastaa ja odottaa uutta ohitusmahdollisuutta. Nyt vaan ajettiin jalka kaasulla ja toivottiin ettei mitään käy.
Kovin on metsän keskellä tuo KVL jos siellä semmoinen on . Laita toki GMaps-linkkiä niin voidaan asia vahvistaa.
Fiksumpi voisi ajatella, että ohittajan ja ohitettavan välisellä nopeuserolla on jotain vaikutusta tähän turvaväliin.Tosin tyhmempi voisi ihmetellä, miksi fillaristi ei jättänyt paljon kuulutettua 1,5 metrin turvaväliä ohitettavaan fillariin, että miten toteutunut väli muka oli riittävä.
Fiksumpi voisi ajatella, että ohittajan ja ohitettavan välisellä nopeuserolla on jotain vaikutusta tähän turvaväliin.
Tämä keskustelu aikalailla kuvastaa fillaristien mentaliteettia: kun on fillaristin etu kyseessä, niin laki ja tulkinta kyllä joustaa, mutta kun on moottoroidusta ajoneuvosta kyse, niin edes laki ja sen oikeaoppinen tulkinta ei enää riitä. Videon esille tuomat mielipiteet ovat erinomainen esimerkki tästä ilmiöstä.
Vaikea videolta nähdä mikä on kenenkin nopeus, mutta ohitus väli kyllä jätetään nopeuden mukaan. Ei autolla ajaessakaan jätetä 1,5 metrin väliä ohitettavaan jos vauhti on 20 km/h jossain keskustassa. Varmaan ihan relevantti väli jos pyöräilijä tuossa ajaisi vaikka 50 km/h mutta tuo pyöräilijän ohitus videolla näyttää minusta ihan hyvältä ja turvalliselta. Sen sijaan autoilija ei ole perillä ollenkaan siitä mitä tapahtuu ja selvästi tulee ihan yllätyksenä että tiellä voi olla muitakin.No kun fillaristit oikeuttaa sen ajotiellä ajonsa 40-50 km/h nopeuksilla kaupungissa, niin kuulemma tulisi olla se 1,5 metriä väliä. Nopeuserohan ei voi olla merkittävä, kun kaupungissa ei juuri yli 60 km/h rajoituksia ole (tulee taajama loppuu merkit päin näköä sen jälkeen). Ainakin täällä sivistyksen keskellä.
Taas tulee olkiukkoja. Ei kukaan ole tälläistä väittänyt. Jos nopeuseroa on joku max. 10km/h niin kyllä joku metrin väli on silloin ihan riittävä - ainakin jos kyse on henkilöautosta eikä jostain bussista tai muusta raskaammasta ajoneuvosta.No kun fillaristit oikeuttaa sen ajotiellä ajonsa 40-50 km/h nopeuksilla kaupungissa, niin kuulemma tulisi olla se 1,5 metriä väliä.
Laita nyt vaan se karttalinkki tai muu info mistä kohtaa tuo video on.Niin siis asumme Suomessa, jossa metsää on runsain mitoin jopa pääkaupungissa, naapureista puhumattakaan. Ja kyseisen kohdan kohdilla on Vantaan vissiin suurin ulkoilualue, joten lyötyy kunnanisiltäkin motivaatiota ylläpitää väyliä.
Pyöräilijä on jo ohitettavasta ohi kun paku tulee jo takaa, että kyllä tuossa on pakulla hyvin ollut aikaa himmata hieman kaasua ja odottaa uutta ohituspaikkaa. Mutta jostain syystä autoilijoilla on joku hirveä pakko päästä ohi vaikka se ei olisi turvallista.Kyllähän se ohitettavaan jättää, mutta kun ennen ohittamista tulisi varmistaa myös ohittamisen turvallisuus. Eihän nyt autoillakaan vaihdeta kaistaa toisen eteen miten sattuu. Ja kumpiakin koskee samat säännöt tämän osalta, koska kummatkin ovat ajoneuvoja.
Tosin tyhmempi voisi ihmetellä, miksi fillaristi ei jättänyt paljon kuulutettua 1,5 metrin turvaväliä ohitettavaan fillariin, että miten toteutunut väli muka oli riittävä.
kala sanoi:Pyöräilijä rikkoo ainakin kolmea pykälää tieliikennelaista, minkä lisäksi sen ei olisi ylipäänsä pitänyt olla ajotiellä...
Niin siis asumme Suomessa, jossa metsää on runsain mitoin jopa pääkaupungissa, naapureista puhumattakaan. Ja kyseisen kohdan kohdilla on Vantaan vissiin suurin ulkoilualue, joten lyötyy kunnanisiltäkin motivaatiota ylläpitää väyliä.
Se, että siellä on pyörätie tien vieressä, kertoo pyöräilijän asennevammasta.
Asennevamma on kyllä liikenteessä kaikilla joiden on pakko saada kynsinhampain pitää omista "oikeuksistaan" kiinni ja muut ovat aina joka tilanteessa väärässä. Oli kyseessä sitten pyöräilijä, autoilija tai joku muu liikenneväline. Jos siellä ajoradalla on joku pyöräilijä niin onko siitä pakko automaattisesti hermostua vaikka fillarilla olisikin se kevyen liikenteen väylä? Ei mulla oo tullu noin 18 ajovuoden aikana vastaan kun varmaan kerran tuommoinen tilanne missä pyöräilijä ohittaa toista minun puolella tietä samaan aikaan kun mua vastaan tulee auto omalla kaistallaan. Itse himmasin siinä sen verran että auto oli mennyt ohi ja ajon sitten fillareista ohi. En kokenut että matkanteko olisi juurikaan kärsinyt ja jos kärsi niin puhutaan sekunneista.Se, että siellä on pyörätie tien vieressä, kertoo pyöräilijän asennevammasta.
Tosin tyhmempi voisi ihmetellä, miksi fillaristi ei jättänyt paljon kuulutettua 1,5 metrin turvaväliä ohitettavaan fillariin, että miten toteutunut väli muka oli riittävä.
Pyöräilijä on jo ohitettavasta ohi kun paku tulee jo takaa, että kyllä tuossa on pakulla hyvin ollut aikaa himmata hieman kaasua ja odottaa uutta ohituspaikkaa. Mutta jostain syystä autoilijoilla on joku hirveä pakko päästä ohi vaikka se ei olisi turvallista.
Toi näyttää kyllä niin umpimetsältä, että vaikea uskoa siellä mitään KVL:ää olevan (yhdessä kohtaa myös kallio jota tuskin on erikseen louhittu KVL:ää varten, jolloin KVL:n olettaisi olevan tien vieressä, mutta ei ole). Edelleen odotellaan jotain faktaa tuosta pyörätiestä, sitä ennen koko väite on yhden herran juttujen varassa.Menee siellä, johan tuosta on vissiin kahteen kertaan sanottu että menee. Se menee kuulemma siellä puiden takana. Jos se, että pyörätie ei mukaile kaikkia maantien mutkia vaan on vähän fiksummin sijoitettu välillä lähemmäs ja välillä kauemmas maantiestä on joku ongelma, niin voi jeesuksen vittu. Otan tästä sitten takin ja jätän sut itkemään kun se on maailmanloppu taas.
Edit: ja kun et itse osaa lukea, niin tässä sulle boldattuna Kalan viestistä:
"10 metriä puiden takana on pyörätie, joka on ennen ja jälkeen videon näkymästä 5 metriä ajotiestä. Puut alkavat vähän matkaa ennen kohtaa, tuosta taaksepäin on pääasiassa täysin puutonta aina kevarin loppuun asti, abouttiarallaa 8 km. Eteenpäin nämä erottaa enempi vähempi puita lopun matkaa, etäisyyden vaihdellessa 2 - 20 metriä."
Viisaampi tajuaisi että kyseiset pyöräilijät ovat todennäköisesti aiemminkin ajaneet ryhmässä ja tuntevat toistensa ajotyylin ja siten turvallisen ohitusetäisyyden, voivat myös suullisesti ilmaista ohitusaikeensa edellämenevälle.
En tiedä, minkälaisia reaktioaikoja teillä on tai millä ihmeellä saatte auton pysähtymään alle viiden metrin päästä, mutta tuo tilanne tuli minulle yllätyksenä, mikä näkyy videolta.
Ei se aina ole uskosta kiinni.Toi näyttää kyllä niin umpimetsältä, että vaikea uskoa siellä mitään KVL:ää olevan (yhdessä kohtaa myös kallio jota tuskin on erikseen louhittu KVL:ää varten, jolloin KVL:n olettaisi olevan tien vieressä, mutta ei ole). Edelleen odotellaan jotain faktaa tuosta pyörätiestä, sitä ennen koko väite on yhden herran juttujen varassa.
Tuossa kohtaa 60km/h rajoitus ja jos ohittava pyöräilijä ajoi jotain 40km/h niin hyvin olisi ollut aikaa hiljentää, kuiteskin ennen tilannetta tullaan liikenneympyrästä.
... mutta toisaalta pointti sekin että videolta ne tilanteet näyttää aina paljon paremmin jossiteltavilta kuin livenä joten antaa olla.
Harrastan lajia, jossa sekunnit merkitsevät, ja kertaaminen videolta on mielessä jeesustelua siitä, kuinka hitaalta vaikutan, vaikka samassa ajassa ehtisin hädin tuskin pieraista. Videolta katsominen ihan oikeasti ainakin tuplaa ns. ajantajun. Kun suoritukseen käytetyn ajan rinnastaa sekunteihin ja miettii, mitä ehtii kyseisessä ajassa normaalisti tapahtua, niin perspektiivi videon ajantajuun muuttuu.
Videolla voi nähdä, milloin reagoin fillaristin sivuttaiseen siirtymiseen, ja reagointi alkoi pelkästään siitä.
Reagointi ei alkanut tilanteen 1+1+1+1 ynnäämisestä, koska näiden ryhmässä kulkevien fillaristien kohdalla olen jo kyllästynyt yllätyksiin, joten ne siinä mielessä yllätä; tämän huomaa ryhmittäytymisestä ajokaistan oikeaan laitaan, vaikka minun ei tarvitsisi tilanteessa välittää mitenkään ajotapani osalta.
Ohjausliike pientareen syrjään taas tapahtuu 2 sekuntia ennen pyöräilijän sivuuttamista. Eli vaikka tarkkailin näitä pyöräilijöitä jo valmiiksi ja aloin reagoida samantien sivuttaisliikkeeseen, niin ehdin suorittaa väistön vain 2 sekuntia ennen kohtaamista. Pakulle ei jää juuri enempää aikaa reagoida. Sitä ennen hän on ohittanut vähintään kaksi nätisti täysin pientareen puolella polkevaa, eikä ole erityistä syytä olettaa edessä olevienkaan tekevän muuta - ei ainakaan ilman ennakkovaroitusta (edes taakse päin vilkaisua)
Sitä tuo lainaus lähinnä tarkoittikin. Tavallinen huonosti käyttäytyvä, itseään täynnä oleva minäminäminä-öykkäri fillarin ratissa.Tuo kyllä pariin otteeseen soittaa torvea sellaisille jotka vaan ylittää katua.
Se voisi osaltaan rauhoittaa autoilijoita kertomalla, että tässä tosiaan voi nyt kulkea myös fillareita ja toisaalta se voisi muistuttaa pyöräilijöitä, että ei tukita tietä ajamalla niissä helkutin pakoissa
Jos olisit seurannut keskustelua, niin tietäisit että tämä(kin) on jo käyty läpi. Sillä traktorilla on lupa ajaa ajoradalla, rinnakkain ajavilla fillareilla ei ole, eikä ole yksittäiselläkään fillarilla jos käytettävissä on pyörätie. Lisäksi traktorit tai muut vastaavat harvemmin tukkivat liikennettä harrastuspohjalta, joten ymmärrystä löytyy siksikin enemmän.Jos oikeasti mietitään niin miten lauma pyöräilijöitä eroaa esim traktorista tai muusta hitaasti liikkuvasta ajoneuvosta? Samalla tavalla voi lähtestyä ja toimia molempien suhteen.
Jos olisit seurannut keskustelua, niin tietäisit että tämä(kin) on jo käyty läpi. Sillä traktorilla on lupa ajaa ajoradalla, rinnakkain ajavilla fillareilla ei ole, eikä ole yksittäiselläkään fillarilla jos käytettävissä on pyörätie. Lisäksi traktorit tai muut vastaavat harvemmin tukkivat liikennettä harrastuspohjalta, joten ymmärrystä löytyy siksikin enemmän.
Valotolppasherlokointia
No mistäs sinä sen nopeuden sitten tiesit?