- Liittynyt
- 03.05.2018
- Viestejä
- 3 676
Helpostikin, kuski ei ole tehtäviensä tasalla tuossa ajoneuvossa. Eikä osaa käyttää ajoneuvoaan.Miten tuo on ylipäätään mahdollista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Helpostikin, kuski ei ole tehtäviensä tasalla tuossa ajoneuvossa. Eikä osaa käyttää ajoneuvoaan.Miten tuo on ylipäätään mahdollista?
Tästä joskus juttua, ja siviilien keskustelussa pohdittu missä kohtaa vaihtuu sille moottoritien rajoitukseksi.Ei suoralta kädeltä kanssa autoilijat mutta se järjettömyys moottoriteiden liittymäramppien nopeusrajoitus. Sehän on tiedossa että ne kuuluvat yleisrajoituksen piiriin(80kmh).
Ilmeisesti olet nyt kulkenut jotain uutista, prjua ym. onko sitä netissä vapaasti, eli linkkiä niin muutkin voisi lukea sen mitä nyt kommentoit.Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia.
En tiedä millainen ramppi, ilmeisesti siinä jokin syy, eli saa perässä tulijoille paremmin ennustettavan.Satun asumaan moottoritien lähellä ja ns oman rampin kohdalla on näin. Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.
Motarille tullessa rajoitus vaihtuu tasan siinä kohtaa missä nopeusrajoitusmerkki on. Motarilta poistuessa rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi erkanemiskaista merkin kohdalla. Se sinivalkoinen merkki on siinä motarin ja uuden tien välissä.Tästä joskus juttua, ja siviilien keskustelussa pohdittu missä kohtaa vaihtuu sille moottoritien rajoitukseksi.
Ja jos ramppi alkuun erkanee esim motarilta, niin missä kohdin rajoitusrajat menee, joskus opetettiin että uusi tie (ylesrajoitus) alkaa siitä kessun (?) merkistä, tosin monessa paikkaa sen jälkeen erikseen 80 merkki, joten se viittaa siihen että joskus myöhemmin.
Mutta monesti on "opetettu" että motarille vauhdin sovitus aloitetaan jo rampilla, ja sitä vaatii jo käytännössä jotkin hyvin lyhyet kiihdytyskaistat.
Ilmeisesti olet nyt kulkenut jotain uutista, prjua ym. onko sitä netissä vapaasti, eli linkkiä niin muutkin voisi lukea sen mitä nyt kommentoit.
En tiedä millainen ramppi, ilmeisesti siinä jokin syy, eli saa perässä tulijoille paremmin ennustettavan.
Jos se kiihdtyskaista on asiallisen pituinen, niin parinkympin nopeusero säädettävissä, tuntematta paikkaa niin ongelma ehkä enemmän se että vieraat rampiltatulijat ynnää tuon olevan myös sen motarin rajoitus, jos siihen oikein erikseen laitettu 80 rajoitusmerkki. (moni tottunut että jos rampilla erityinen rajoitusmerkki, niin se linjassa motarin kanssa), esim jos 100 merkki, niin kuski olettaa että ko kohdassa ei olekkaan kesällä 120km/h korkein.
Tässä uskossa itsekkin olen ollut, mutta hämmentää miksi joissain kohteissa on sen erkanemismerkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.Motarilta poistuessa rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi erkanemiskaista merkin kohdalla. Se sinivalkoinen merkki on siinä motarin ja uuden tien välissä.
Onko noin, tämä on hyvin hämmentävää. Olen kyllä kuullut tuollaisia väitteitä.Motarille tullessa rajoitus vaihtuu tasan siinä kohtaa missä nopeusrajoitusmerkki on.
Kyllähän noita muistutusmerkkejä saa olla, voi olla että ko. ramppien liikennesuunnittelija on halunnut ne sinne pistää, vaikka ns. yleisrajoitus on alkanutkin jo aiemmin. Toisaalta, onhan noita nopeusrajoitushäröjä ollut aiemminkin siellä täällä, mm. ekana 70km/h nopeusrajoitus ja 10m sen jälkeen taajama päättyy merkki. Koitappa siinä arpoa että mitäs nopeutta tähän on siis tarkoitettu.... hämmentää miksi joissain kohteissa on sen merkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.
Hmm.. missäs päin on motarille liittyvässä rampissa 80 vaikka motarilla on 100 tai 120? Periaatteessa noinhan se menee eli liittyessä on se nopeusrajoitus mikä on, kunnes tulee korkeampi vastaan. Yleensä tosin rampeilla ainakin itse nähnyt ainakin vaihtuvanopeuksiset merkit näyttävän samaa mitä itse motarilla.Onko noin, tämä on hyvin hämmentävää. Olen kyllä kuullut tuollaisia väitteitä.
Pitkään on opetettu että kiihdytyskaistalla pitää sovittaa nopeus motarin nopeuteen. Jos motarille tullaa taajamanulkopuolellta ylesirajoituksella, niin rajoitus olisi 80km/h, joten koko opetukselta menee pohjapois.
Tässä 50000km vuoteen vanhalla passatilla ajaessa huomannut samanlaista toimintaa... Saattaa siis olla että vanhemmannäköiset autot aiheuttavat tietynlaista piiloprovoontumista.Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle.
Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Yksi syy on se, että joidenkin vanhempien autojen pakokaasuja ei jaksa kovin kauaa haistella, joten ohi vaan.Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle.
Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle.
Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Provosoitumisen syyt ovat moninaiset. Esimerkiksi: Imatralla Vuoksen ylittävällä sillalla on 80km/h rajoitus, useilla merkeillä merkattuna, ja muuten tiellä on 100km/h. Tuossa itselleni on usein tullut se tilanne vastaan, että joku aiemmin ohittamani auto pistää sillalla mittarisatasta ohitse, ei siis siinä kun nostan kaasua (en siis hidasta äkisti), vaan silloinkin kun vauhti on asettunut rajoituksen mukaiseksi, mutta jää jälleen ohitetuksi kun nopeusrajoitus palaa 100km/h. Tuosta toisesta ohituksestani sitten provosoidutaan ja ohitetaan reipasta ylinopeutta jonka jälkeen hidastetaan vauhti edessä siihen "mittarisataseen" (gps sanoo jotain vähän päälle 90 nopeuksia). Useammin on tullut pohdiskeltua, että mitä tuossa tilanteessa pitäisi oikein tehdä? Ajaa se silta ylinopeutta vai mitä?Tämä tuntuu pätevän välillä toisinkinpäin. Välillä tulee ajettua hieman "paremmalla" urheiluautolla, niin kaiken maailman karvalakki corollat ja ladat jne tulee valoihin vierelle ja lähtee renkaat ulvoen valoista. Sitten jos seuraaviin valoihin pysähdytään taas vierekkäin niin siellä irvileuat naureskelee ja näyttää keskarii että "aijai jäipä tuollainen auto mun amisviritykselle".Ihan kuin jaksaisi kisailla joka valoissa tai ylipäänsä.
Joillain rampeilla on nopeusrajoitusmerkit, mutta kommentissa oletus jos ei merkkiä niin yleisrajoitus , osa tulkkaa että motarin rajoitus.Hmm.. missäs päin on motarille liittyvässä rampissa 80 vaikka motarilla on 100 tai 120?
Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia.
...
Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.
Tälle nyt kaipaisin jotain kättäpidempään. Onko nyt kyse viimekesän uudistuksesta, vai mistä tuo tulee.Periaatteessa noinhan se menee eli liittyessä on se nopeusrajoitus mikä on, kunnes tulee korkeampi vastaan.
Ei häntiä, mutta joo, ei välttämättä ketjun aihetta, löytäskö aiheen esille tuonut paremman ketjun, missä jatkaa, jos joku sääntöketju erikseen.(hieman offtopicin puolella aletaan olla, mutta tämän on ontopic-keskustelun häntiä, joka täsmentää juuri tuota ontopic-keskustelua)
Samaa tuntuu aiheuttavan vanhan jenkkitila auton loosterissa lukeva 3.8 v6, kaikenmaailman haastajaa tuntuu riittävän aina välillä vaikka 0-100 on siellä 10s paremmalla puolen.Tässä 50000km vuoteen vanhalla passatilla ajaessa huomannut samanlaista toimintaa... Saattaa siis olla että vanhemmannäköiset autot aiheuttavat tietynlaista piiloprovoontumista.
Tämä. Pari työkaveria ajelee myös tuollaisilla pyöreälamppuisilla Ladoilla, niin ne haistaa jo suurinpiirtein satojen metrien päästä. Eli jos näitä tulee liikenteessä perä edellä vastaan, niin en tasan jää perään haistelemaan ja päänsärkyä keräämään. Toki varmistan ohituksen jälkeen etten jää eteen munimaan.Yksi syy on se, että joidenkin vanhempien autojen pakokaasuja ei jaksa kovin kauaa haistella, joten ohi vaan.
Siis itse tuota periaatetta muistelin sillä oletuksella, että rampilla tulee se pääväylän nopeusrajoitus vastaan, ja siksi kyselinkin että missä tämmöisiä "80 liittymisrampilla, 100/120 pääväylällä" voisi olla, jotta niitä voisi tutkia tarkemmin. Todella outoa laittaa kiihdytyskaistalle eri nopeusrajoitus mitä pääväylälle. Nopsa googletuskin tuo tulosta:...Ja juttu lähti siitä että niihin on nyt tulossa 80 merkit....
...Tälle nyt kaipaisin jotain kättäpidempään. Onko nyt kyse viimekesän uudistuksesta, vai mistä tuo tulee.
Nämä rampilla 80km/h rajoitus ja pääväylällä 100/120km/h nopeudet sotisivat tuota periaatetta vastaan roppakaupalla.
- kun kiihdytyskaistaa on riittävästi ajettu, niin kiihdytyskaistalta tuleva kuljettaja ajaa ajoneuvonsa liukuen sopivaan väliin pääsuunnan liikenteen nopeudella
- kiihdytyskaistalta tuleva sovittaa nopeutensa pääsuunnan nopeuteen
Ja näin hyvä! Jos ohittaja ajaa nopeampaa mitä ohitettu, eikä jää eteen kyhnäämään niin ei siinä mitään haittaa imho ole. Jos se ohittaja pistelee ylinopeutta, niin aika perseestä yleisen tieturvallisuuden kannalta, mutta silti paljon parempi tilanne yhä, kuin se että ohittaa ja jää eteen....Toki varmistan ohituksen jälkeen etten jää eteen munimaan.
Yleisrajoitus paikkoja on, mutta tuossa kun yritin etsiä katunäkymä linkkiä, niin etelestä ylöspäin lähtiessä en nopeasti löytänyt sopivaa, mutta erään laisen Riihimäeltä.Siis itse tuota periaatetta muistelin sillä oletuksella, että rampilla tulee se pääväylän nopeusrajoitus vastaan, ja siksi kyselinkin että missä tämmöisiä "80 liittymisrampilla, 100/120 pääväylällä" voisi olla, jotta niitä voisi tutkia tarkemmin. Todella outoa laittaa kiihdytyskaistalle eri nopeusrajoitus mitä pääväylälle. Nopsa googletuskin tuo tulosta:
Nämä rampilla 80km/h rajoitus ja pääväylällä 100/120km/h nopeudet sotisivat tuota periaatetta vastaan roppakaupalla.
Etelään mentäessä "bussikaistaa" 80km/h ja kolmion takaa tulevat 120km/h ?Kyllä tuossa sanoisin (ainakin pohjoiseen mentäessä), että tuossa kärkikolmion jälkeen on myös 120. Kärkikolmio osoittaa vain väistämisvelvollisuutta tuossa, ihan hetki aiemmin ollut 120km/h lätkä siis antaa sen 120km/h nopeusrajoituksen.
Liikennemerkkien asetusohjeessa on tuo että välillä laitetaan merkkejä vielä erikseen selventämään asiaa. Vähän niinkuin ennen kameraa on yleensä 3kpl alemman rajoituksen merkkejä.Tässä uskossa itsekkin olen ollut, mutta hämmentää miksi joissain kohteissa on sen erkanemismerkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.
Tuo tulee suoraan liikennemerkkien vaikutusalueesta. Muiden merkit ei koske sinua, vain ne mitkä itse ohitat ja ne on asetettu sille puolelle tietä minne laki käskee.Eli kaipaisin jotain lähdettä väitteellesi. Muuten enemmän uskon siihen että motarin voimassaoleva rajoitus myös liittyjällä.
Joo, tuo onkin varsin "hömmhömm" jos tämän kohdan jakajamerkki tulkitsee 80km/h nopeusrajoitteen myös tuolle bussikaistalle, joka tosiaan liittyy takaisin tielle ilman mitään muita nopeusrajoitusmerkkejä.Eteläänpäin vievät rampit...
Tuo tulee suoraan liikennemerkkien vaikutusalueesta. Muiden merkit ei koske sinua, vain ne mitkä itse ohitat ja ne on asetettu sille puolelle tietä minne laki käskee.
Näistä just olikin tässä juttua.. eräs alalahko noille on se, joka ajaa ekana ohi kauas horisonttiin, mutta tulee sitten perä edellä vastaan siihen "mittari120:iin", eli alle nopeusrajoituksen. Sit jos ajat ohi niin hetken päästä taas ajetaan horisonttiin ja repeat. Etenkin myöhään iltaisin/öisin näitä näkee. Välillä tekee mieli tsekata että kukas tuommosella rekkarilla suhaa, mutta kun maksaa rahaa niin annan olla....Suurta ihmetystä on vuosi toisensa jälkeen herättänyt moottoritien ritarit. Ajaa körötän motarilla kotterollani pitkillä matkoilla usein 120:n alueella 125-130 lasissa. Tästä huolimatta löytyy aina se ritari, joka ohittaa kaikki takana ajavani ja sitten minut ja jää eteeni ajamaan ja hidastaa vauhtinsa 120:n paikkeille ja joskus jopa alle. Sitten kun on koittanut mennä ohi, niin nostavat vain nopeuttaan, mutta jos luovutan, niin hidastavat taas vauhtinsa.
Näistä just olikin tässä juttua.. eräs alalahko noille on se, joka ajaa ekana ohi kauas horisonttiin, mutta tulee sitten perä edellä vastaan siihen "mittari120:iin", eli alle nopeusrajoituksen. Sit jos ajat ohi niin hetken päästä taas ajetaan horisonttiin ja repeat. Etenkin myöhään iltaisin/öisin näitä näkee. Välillä tekee mieli tsekata että kukas tuommosella rekkarilla suhaa, mutta kun maksaa rahaa niin annan olla.

Riihimäen Kormuntieltä (2834) liittyminen etelään Hämeenlinnanväylälle (Valtatie 3/E12):Yleisrajoitus paikkoja on, mutta tuossa kun yritin etsiä katunäkymä linkkiä, niin etelestä ylöspäin lähtiessä en nopeasti löytänyt sopivaa, mutta erään laisen Riihimäeltä.
Rampilla 120 merkki, jonka jälkeen risteys kärkikolmiolla, sen jälkeen ei enään merkkiä.
Onko siinä sitten "bussikaistalla" 80km/h, mutta mikäs kolmion takaa tulevilla 120km/h vei 80km/h, vai motarin.
Eteläänpäin vievät rampit , "bussikaista" 80km/h yleis aiemman opetetun perusteella, ja varsinaiselta rampilla 120km/h merkki ennen kolmiota.
Edit
Joutu menee aika pitkälle, olisko Hämeenlinnan jälkeen ,ei siis kuvassa 80 merkkejä, mutta ei siis mitään merkkejä.
Edit allaolevan jälkeen
Etelään mentäessä "bussikaistaa" 80km/h ja kolmion takaa tulevat 120km/h ?
Kiitoksia kovasti seikkaperäisestä vastauksesta.2. Erkanemismerkki, eli ollaan Vt 3:n erkanemistiellä. Merkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, eli se on 120 km/h.
Erkanemismerkki itsessään ei vaikuta nopeusrajoitukseen. Se on sitten toinen juttu, jos erkanemismerkin jälkeinen erkanemistie tulkittaisiinkin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Jos näin olisi, niin silloin erkanemistien alusta astuisi voimaan yleisrajoitus. Itse en miellä noita eri tieksi, vaan moottoritiehen kuuluviksi osiksi. Eihän niillä ole edes tiennimeä.Kiitoksia kovasti seikkaperäisestä vastauksesta.
Eli sinun näkökantasi on että erkanemismerkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, el ne 80 laput niiden jälkeen ei ole turhaan.
Rivien välistä tulkitsen niin että jos se erkanamistie jossain vaiheessa päättyy risteykseen josta kääyynytää toiselle tielle, esim T tai Y risteys, niin sitten yleisrajoitus kunnes toisin kerrotaan, mutta siihen saakka motorin rajoituksen mukaan.
Sori vähän toistoja, mutta kysyn vielä varmuuden vuoksi. kun mainitsit perusteluissa teiden nimet/numerot.
Jos tuota 3-tietä mennään eteenpäin, hämeenlinnan pohjoispuolelle. edit, Parolan kohdalla selkeämpi, Eli Googlen mukaan tuosta pohjoiseen päin rampilla on vain taajama loppuu merkki, eli 80 yleisrajoitus ?
Edit vielä yksi, samanlainen (Akaa), pohjoiseen päin, mutta ei merkkejä lainkaan, en ihan ottanut selvää onko tuolla Satamatiellä, 50,60 vai 80kmh. (oletan että satamatie ei ole taajamaa)
Eli noissa rampeilla korkein sallittu on 80km/h myös kiihdytyskaistalla, vaikka tietäisi että motarilla on 120km/h ? , vai poikkeaako tuo Akaan liittymä, jos siellä satamatiellä on ollut esim 60km/h.
"Bussikaistat" selkeästi sama kuin Riihimäen tapauksessa, motarin rajoitus.
Jotta tästä päästään jotenkin otsikkoon, niin jos tuolta joku ryömiin kahdeksaa kymppia motarille, niin ei sillä paljoa vaihtoehtoja ole ja ärsyttäviä on ne jotka ei anna tilaa.
Edit:
Siis ei ihme että kanssa-autoilijoita ärsyttää kun tulkinta siitä mikä on korkeinsallittu nopeus voi vaihdella useita kymppejä + sitten se että se on toiselle korkein sallittu on se minimi jonka yli pitäisi mennä vähintää kymppi.
Ja samoille usein se että merkin kohdalla aletaan vastaa hiljentään, tai merkin kohdalle pitää olla kiihdytetty sen "minimin" yli.
Edit2
Jos äänestys, niin äänestäisi sielti vielä sen puolesta että kiihdytyskaistalla (ja vähän ennen) motarin rajoituksen mukaan, vaikka oltaisi tultu kasikympin ramppia.
Ainakin opin sen että jos joku sieltä rampilta kärättelee kiihdytyskaistalle kahdeksaa kymppiä, niin ehkä sieltä ei vaan saa tulla lujempaa, eikä se ole sen kuksin vika.
Sori, töppäsin, tuossa tosiaan rajoitus, en tarkoittanut tuollaista, vaan sellaista missä ei ole rajoitusta.2. Bussipysäkin jälkeen toisessa tolpassa on 120 km/h.
Kiitos vastauksesta, eli jos kesken kiihdytyskaistaa ei olisi tuota 120 merkkiä, niin 80 pitäisi ajaa ja sillä vauhdilla liittyä liikenne virtaan.2. Kiihdytyskaistan suoralla osuudella on ensin noin 130 m@80 km/h. Sitten 120 m ennen kiihdytyskaistan loppumista alkaa 120 km/h. Moni perheauto ehtii kiihtyä 80:n alkunopeudesta aivan riittävästi liittyäkseen sujuvasti.
Ok, muistaakseni liittymä Tiiriöstä etelään on koko kiihdytyskaistan loppuun asti 80-yleisrajoitusta viereisten kaistojen ollessa 100 km/h. Liittyjälle on muistaakseni 100 km/h vasta pari sataa metriä kiihdytyskaistan jälkeen. Näin oli ainakin joskus, mutta en tiedä onko tarpeellisia tikkareita lisätty. Ajan tuosta aina mökiltä palatessa, mutta liian tutut kohdat ei niin jää mieleen. Jos ei ole lisätty merkkiä, niin sitten tieliikennelain mukaan pitäisi körötellä vajaan 10 s ajan muita 20 km/h hitaammin. Itse ainakin polkaisen satasen jo kiihdytyskaistalla.Kiitos vastauksista.
Sori, töppäsin, tuossa tosiaan rajoitus, en tarkoittanut tuollaista, vaan sellaista missä ei ole rajoitusta.
Kiitos vastauksesta, eli jos kesken kiihdytyskaistaa ei olisi tuota 120 merkkiä, niin 80 pitäisi ajaa ja sillä vauhdilla liittyä liikenne virtaan.
Eli ei kannata tunareiksi nimitellä rampilta 80 tulevia henkilöautokuskeja.
Kiitos tuosta erkanemis merkistä, oletko satavarma, julkisudeessa vuosien saatossa siitä on opetettu sekä että, tässä ketjussa kumpaakin, jonka seurauksena ottanut sen varovaisen linjan, ne se tuskin vaarallista, joku voi vaan ärsyyntyä kanssauatoliaan.
Kiitos kovasti, jos saisi postauksesi jotekin foorumin omiin suosikkeihin, niin olisi helpompi käytää lähteenä jos ja kun joskus tulee eri väitteitä mm erkanemisteistä.Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistietä katsottaisiin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Ei kannata sekoittaa omaa päätään julkisuuden kirjaviin viesteihin tai foorumilaisten faktana esittämiin omiin mielipiteisiin. Nimittäin lakikirja löytyy parilla näytön tökkäisyllä netistä:
Siinä oli hieno mies Mersulla liikenteessä. Ohitti tappituntumalla ambulanssin perässä hulluna kaahaten kymmeniä autoja kymppitieltä päin Turenkiin ajaessaan.
Ja ei ollut mikään hätäajossa oleva lääkäri vaan tavallinen parikymppinen amis.
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.Ehkä oli ampulanssissa olevan lähiomainen (hätävilkut oli hänelläkin)?
Joo, mutta läheisen ollessa kyseessä harkinta voi pettää.Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Ehkä oli ampulanssissa olevan lähiomainen (hätävilkut oli hänelläkin)?
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle.
Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Pari kertaa kuskia lennosta vaihtaessa miettinyt tuota myös ihan taajamassa. Pari tietä missä tiedän että on vaikka 30kmh aluerajoitus. Esimerkkinä olisi vaikka tilanne missä olisin itse nukkunut kaverille ajaessa kaverin pihaan asti apparin penkillä enkä siten ole nähnyt lähialueen merkkejä ja alue itselle täysin tuntematon ja siihen asti ratissa ollut kaveri meneekin kotiinsa. Hyppään rattiin ja ajan 50kmh tutkaan koska missään ei näkynyt rajoituksen merkkejä (ei tiessä eikä tolpissa) niin jos et omaa dashcamia niin veikkauksia mitä poliisi sanoo... Ja tosiaan tapahtuu myös tuolla taajaman ulkopuolella pikkuteiltä isommille tultaessa jolloin et välttämättä pysty päättelemään tien ns "oikeaa" nopeurajoitusta parhaimmillaan hyvään toviin. Se että oma auto tai luuri huutelee että ajat ylinopeutta ei tarkoita että kaikilla moinen optio olisi käytössä.Kiitos kovasti, jos saisi postauksesi jotekin foorumin omiin suosikkeihin, niin olisi helpompi käytää lähteenä jos ja kun joskus tulee eri väitteitä mm erkanemisteistä.
Vaikka motarin osalta selkeästi kirjoitit että tietäminen ei vaikuta, vaan sen mukaan mitä oman reitin merkit., niin silti vielä varmistan.
Jos ajaa taajaman ulkopuolella jotain omaa erillistä tietä, jolla jopa nimi, kääntyy siltä tieltä toiselle tielle jolla on 50km/h rajoitus, ja sen tiedät (esim T-risteys), niin onko kääntyjällä korkein sallittu 80km/h vai 50km/h. Jos 80 ja saa "sakkolapun" jos sitä ajaa, niin onko häviämis mahdollisuuksia jos valittaa. Onko kuvio muuttunut viimekesänä, vai samaa vanhaa ?
Ainakin joillain alueilla on aikanaan ollut tulkinta että jos uskottavasti osaa tarinoida ettei tiennyt, niin lappu voi jäädä saamatta, muuten tullut.
Kiitos, ei niitä tosiaan ole liiaksi liikenteessä, kanttilamputkin alkaa käymään jo vähiin.Hienoa kun sinulla on tieliikennekelpoinen nappis, ei niitä enää juuri vastaan tule.
Ohittelijat ovat varmaan jotain keski-ikäisiä miehiä tai vanhempia, nuoriso tuskin osaa nappista yhdistää mihinkään.
Elä vaan mene orkkiskuntoista "tuunaamaan", tekee sitten jostain raadosta sleeperin.![]()
Juu, aika vähäkin riittää. Audi Coupe B2 esimerkiksi. Eihän se ole oletuksena mikään nopea auto, mutta oman näköisensä variaatio ihan tylsästä ikivanhasta pikkupremiumautosta. Tuo(toi) varmaankin heti mieleen B-ryhmän ajot. Junnuna vähän kokeilin, aikooko tuo nyt tosiaan seurata perässä, ja totesin että kyllä seuraa helvettiin asti. Toki siinäkin pidin jonkun järjen, enkä nykyään kehtaisi moista harrastaa.Oletteko muuten huomanneet näitä ihania sankareita jotka alkavat perseillä heti jos näkevät autossa mitään erikoisempaa mallimerkintää tms.
Juu ei kun aikanaan ensimmäisen vakiona nopeahkon auton (MK1 Focus ST) ostin niin huomasin eron mutta jotenkin mietin että eh, kuvittelen vain. Mutta mitä enemmän noita erikoisempia omistanut niin varmemmaksi tullut ongelmasta. Ja mitä rajumpi muotoilu tai äänet sen rajumpi reaktio omien havaintojen puolesta. Myös auton koolla on väliä. Focus ST oli selkeästi provosoivampi kuin esim tuo Ibiza Cupra vaikka molemmissa iso putken ulostulo keskellä, selkeästi erilaiset puskurit ja muuta muotoilua mutta nopeudessa ei juuri eroa toisiinsa tai näihin selkeästi miedommin muotoiltuihin (MK3 Focus oli diesel automaatti viriboxilla aka softan korvike ilman että näkyy softattuna huollossa kunhan ottaa boxin veke ennen huoltoa jolla ei paljoa itse tehdyissä testeissä hävinnyt MK3 Focus RS:lle kunhan ei lähtenyt paikaltaan ja Cupra taas oli DSG:n ja VAG:n vähäteltyjen virallisten hepojen takia huomattavasti nopeampi esim ilmoitettua virallista 0-100kmh aikaa vastaan, virallinen 180hp/250nm ja noista dynottiin vakiona vähän yli 210hp/320nm).Juu, aika vähäkin riittää. Audi Coupe B2 esimerkiksi. Eihän se ole oletuksena mikään nopea auto, mutta oman näköisensä variaatio ihan tylsästä ikivanhasta pikkupremiumautosta. Tuo(toi) varmaankin heti mieleen B-ryhmän ajot. Junnuna vähän kokeilin, aikooko tuo nyt tosiaan seurata perässä, ja totesin että kyllä seuraa helvettiin asti. Toki siinäkin pidin jonkun järjen, enkä nykyään kehtaisi moista harrastaa.![]()
Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Tottahan tuo. Mutta jos sattuu olemaan kokemuksen kautta riskit tiedostava kuski puikoissa niin joutuu ajamaan tavalla jolla minimoidaan äkkijarrutukset. Normaalissa tilanteessa niistä ei tarvitsisi niin välittää kun oletuksena kukaan mulkku ei ole puskurissa puskemassa vauhtia.Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
Eihän niillä taida olla paljoa. Nykyään ostopalveluna saa poliiseilta ajokoulutusta, mutta aika heikosti käsittääkseni saatavilla olevaa koulutusta hyödynnetään. Monet ambulanssit Suomen teillä on yksityisyritysten omistamia ja niiden osalta voi varmaksi sanoa ettei kouluttaminen kiinnostele kun menee omistajien pussista. Julkisella puolella taasen tiukat määrärahat menee helposti ihan muualle.Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
Sama myös moottoripyörän kanssa, kun pyöränä on klassikko pyörän jatkaja Triumph Bonneville niin ihmisille tulee yllätyksenä kun se RS tai AMG jää kuin tikku paskaan. Varsinkin kun konetehoa on +40hv enemmän kuin vakiossa niin harvassa on autot jotka tuon perässä pysyy mutta silti on pakko koittaa?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.