Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tämä tuli huomattua hyvin vahvasti kun maakunnissa ajeli valtateitä pitkin 100 alue letka seilaa vauhtia 80-90 ohitus paikalla missä itse menin 6 autosta ohi vain yksi kykeni ohittamaan vetäjän. Seuraavassa paikassa keulille ja sai taas ajaa pitkän pätkän rauhassa vakkarilla.

Vahvasti taas muistui mieleen ettei ongelma ole se hitaasti ajava vaan sen perään liimautuneet joiden väliin ei tahdo siististi mahtua. Kolmenkin auton letkan ohittaminen vaatii enemmän tilaa kuin HCT-yhdistelmän.
Noita satkun lapulla reilusti alle rajoituksen ajavia letkoja näkyi eilen oulu - taivalkoski välillä monta, kun itse ohittelin letkan niin sen jälkeen näkyi kun muutkin sitten uskalsivat lähteä syystä X veturia ohittamaan. Jyväskylä - oulu välillä huomattavasti vähemmän oli samaa ilmiötä havaittavissa.
 
Noita satkun lapulla reilusti alle rajoituksen ajavia letkoja näkyi eilen oulu - taivalkoski välillä monta, kun itse ohittelin letkan niin sen jälkeen näkyi kun muutkin sitten uskalsivat lähteä syystä X veturia ohittamaan. Jyväskylä - oulu välillä huomattavasti vähemmän oli samaa ilmiötä havaittavissa.
Nuo letkat on kyllä kieltämättä outo ilmiö. Joskus jään itsekin ajamaan letkan perälle (pitäen reilun välin edellä ajavaan) jos matkaa on jäljellä alle 50km, ajallinen hyöty tuon letkan ohittamisesta edellä kuvatussa tapuksessa on lähes olematon.
Monesti letkan perältä lähtee vartin "jonotuksen" jälkeen joku ohi ja perässä tulee kaikenmaailman raksapakut ja tilataksit.
Kuitenkin loppulta kaikki ohittaneet ja ohitetut ovat samaan aikaan seuraavan aakkosbaarin kassalla ostamassa kahvia...
 
Olen samaa mieltä kanssasi aivan täysin, siis teoriassa. Käytännössä tämä ei toteudu.
Etkö tosiaan osaa ajatella sitä tilannetta että jatkuvassa autojonossa 10-20m turvaväleillä alat pitämään isompaa turvaväliä ja siihen ampaisee saman tien takaa tai viereiseltä kaistalta joku? Sitähän se käytännössä on. Kaksikaistaisilla kantateilla toimiikin varmasti ihan hyvin, siellä tosin harvemmin näkyy näitä loppumattomia 10-20m turvavälillä kulkevia autojonoja. Kehällä, motarilla etc. niitä sitten on jatkuvasti.
Tänään juuri tuli käytyä helsingissä ja kun jätti eteen reilun turvavälin, siihen ei tullut ketään. Normaaliin tapaan Tku-Hki väliä ajaessa Lohjan kohdalla yhtäkkiä kukaan ei osaa enää ajaa motarilla vaan mennään kontissa kiinni jonoina haitariliikettä vaikkei liikennemäärä nouse. Ei ne takanani olleet pystyneet edes näkemään liian läheltä takaani että edessä oli tilaa ja vasemmalla kaistalla menijät jatkoivat ohi vasenta kaistaa ettei takanaolijat pussittaisi sinne ainoaan väliin.
 
Tänä aamuna ärsytti iäkkäämpi Corolla joka roikkui melkein takapuskurissa kiinni niin ettei etuvaloja näkynyt. Vähän heilui kaistalla ja taustapeilistä näin että jotain puhelimen kanssa siellä näprättiin ja mahdollisesti selfietä tms.
Tuolla pätkällä millä roikku perässä niin minun edellä meni pieni pakettiauto (MB Citan), pari henkilöautoa, iso pakettiauto ja kuorma-auto niin ohittamaankaan ei päässyt. Onneksi Nummelan kohdalla tuli toinenkin kaista niin pääsi noista kunnolla ohi.
Kehä III:n jälkeen toki näkyi sama Corolla taas taustapeilistä mutta tällä kertaa piti asiallisen välin kunnes poistuin Kehä II:lle :D
 
@Tommy Goldfish tuo on tosi perus settiä Lohjan kohdalla, tosin välillä sinne Lohjan ekaam ramppiin jengi ajaa kahtakaistaa kilpaa ja jarruvalot kirkuu sekä rampissa että motarilla.
Se Porin liittymä kärsii joskus samasta taudista ja itse ajan suosiolla vasemmalla ohi tuosta sekoilusta - jos mahdollista.
Hupaisinta tässä on, että sama saattaa toimia myös Helsinkiin mentäessä niin, että liittymästä ammutaan motarin äärivasemmalle suoraan ja aloitetaan se kiihdyttäminen vasta kun vasen kaista on saatu tukittua. Gg.
 
Viimekesänä toki muuttu paljon, mutta et avannut että miten se olisi tuon muuttanut, risteys on ilmeisesti jälleen määritelty, se kai sitä historiallista määritelmää laveampi. (tuo toki tehty noiden välissä).

Tiettävästi tuossa risteyksessä on kolissu useammankin kerran, jos kyse olisi valo-ohjelman virheestä niin olisi luullut että tieto olisi siitä valoista vastaavalla kuulunut.

Joten voisi kuvitella että valot toimii oikein (en väitä että faktaa)

Siis ihan oikeasti alat selittämään miten valot ei voi palaa siten, kun faktana kerron niiden toimivan?
Ihan oikeastiko alat selittää että T risteyksessä palaa yhtäaikaa vihreät alhaalta tuleville ja risteävälle tielle (alhaalta katsoen vasemmalta tuleville)

Vai olisiko sittenkin ihan yhtä risteystä koko juttu.

Vai mikä sinulla on tuossa se juju.

Se tiedetään että ilman valoja äkkiseltään muistuttaa niitä vapaa oikearisteyksiä (ei taida kuitenkaan ihan sellainen olla)

Olen samaa mieltä kanssasi aivan täysin, siis teoriassa. Käytännössä tämä ei toteudu.
Etkö tosiaan osaa ajatella sitä tilannetta että jatkuvassa autojonossa 10-20m turvaväleillä alat pitämään isompaa turvaväliä ja siihen ampaisee saman tien takaa tai viereiseltä kaistalta joku? Sitähän se käytännössä on.
Kannattaa joskus kokeilla, jos pinna heti palaa siihen että joku ohittaa, tai vaihtaa kaistaa eteen ja haluaa tehdä kaikkensa estääkseen moinen, niin vaikeaa voi olla.

Mutta siis ihan oikeasti, satasen nopeudessa alle sekunnin turvaväli on jo niin pieni että moiset selittelyt ei nyt oikein toimi.


Jos kyse vielä ruuhkaisesta , suuntaansa kaksikaistaisesta tiestä, niin tuollaiselal käytöksellä estät ne liittymiset tielle, kaistonvaitamiset jne. vaaratamisen lisäksi pyrit tahallaan estämään joutavan ja sujuvan liikenteen.

Kaksikaistaisilla kantateilla toimiikin varmasti ihan hyvin, siellä tosin harvemmin näkyy näitä loppumattomia 10-20m turvavälillä kulkevia autojonoja. Kehällä, motarilla etc. niitä sitten on jatkuvasti.
Kehäteillä ja moottoriteillä turvaväli, turvaväli (*, eikä se ole mikään selitys että kun muut. Ymmärrän että tuosta voi tulla ryhmäpainetta ja vaatia vähän rohkeutta käyttäytyä kunnolla.


(*
Kehäteilla ja moottoriteillä on niitä ramppeja joista liitytään liikennevirtaan, poistutaan tieltä, jne.
 
Ihan oikeastiko alat selittää että T risteyksessä palaa yhtäaikaa vihreät alhaalta tuleville ja risteävälle tielle (alhaalta katsoen vasemmalta tuleville)

Vai olisiko sittenkin ihan yhtä risteystä koko juttu.
Mistä helvetistä sä t-risteyksen repisit? Raisiossa on 2 risteystä tuossa ja ekasta pääsee vastaantulija kääntymään vasemmalle siinä kohtaa kun tokasta voi ajaa oikealle kääntyvä. Haloo, tuossa on suojatie ja metrejä lisää ekan risteyksen ja tokan ”risteyksen” välillä. Ei voi olla millään yks ja sama. Oikealle kääntyvän päätielle liittyvän täytyy väistää päätietä tulevia, oli valoista menty milloin tahansa. Jkl tilanne on eri, kun suojatie on keskellä ”ramppia”.
 
Mistä helvetistä sä t-risteyksen repisit? Raisiossa on 2 risteystä tuossa ja ekasta pääsee vastaantulija kääntymään vasemmalle siinä kohtaa kun tokasta voi ajaa oikealle kääntyvä. Haloo, tuossa on suojatie ja metrejä lisää ekan risteyksen ja tokan ”risteyksen” välillä. Ei voi olla millään yks ja sama. Oikealle kääntyvän päätielle liittyvän täytyy väistää päätietä tulevia, oli valoista menty milloin tahansa. Jkl tilanne on eri, kun suojatie on keskellä ”ramppia”.
Tästäkö puhut
https://goo.gl/maps/vVHPBi18pM5x271s9

Yritän ymmärtää vihaista viestiäsi.

Eli siunun mielestä tuo oikealla kääntyvä kaista ei ole samaa risteystä suoraan menevien ja sielä vastaantulevien kanssa.

Mutta sen jälkeen tipun kärryiltä, oikealla kääntyville on valot, ja jos heillä on vihreä, niin millä lokiikalla heidän pitäisi väistää vasemmalta tulevia ? siis etkö silloin ajattele tuon nimenomaan T-risteykseksi (tau y)? Missä vasemmalta tulevien valot on ?
E18 Siinä keskikorokkeella, mutta eikö ne olekkaan kahdennetut ja eikö niissä nimenomaan pala punainen kuin linkin oikealle kääntyvillä vihreä ?


Jos ajattelet tuon niin että linkin oikenpuoleisen kaistan valot on tuota suojatietä varten ja sitä varten kolmio että väistetään myös pyöräilijöitä (jos valot ei käytössä) ja suojatien jälkeen on uusi risteys, niin miksi oikealta tulevan pitäisi väistää vasemmalta tulevia? Mutta kirjoitit että yhtäaikaa vihreät, niin et noinkaan voi ajatella koska tuossa ei ole valoja.


Yritän nyt hahmottaa miktä sinulla on samaa risteystä ja mitkä eri ja että ne vielä sopisi kertomaasi valotoimintaan ja väistämis kuvioihin.
 
Tästäkö puhut
https://goo.gl/maps/vVHPBi18pM5x271s9

Yritän ymmärtää vihaista viestiäsi.
Kyllä. Alkaa kuule hieman turhauttaa, kun et yhtään viitsi kelata keskustelua alkuun, jotta olisit kartalla. Kuitenkin jkl:n videosta lähtien tässä on keskusteltu ihan samasta ajotilanteesta, toinen tulee ja kääntyy oikealle, vastaantulija kääntyy vasurille.

Eli siunun mielestä tuo oikealla kääntyvä kaista ei ole samaa risteystä suoraan menevien ja sielä vastaantulevien kanssa.
Kyllä, tämä ei ole kyllä mielipide, koska kuten totesin, siinä on suojatie + vähintään 5 metriä ennen oikealle kääntyvien "rampin" liittymistä E18:sta (omien valojen lisäksi), niin sen on pakko olla oma risteyksensä (vähintäänkin ajojärjestyksen mielessä). Kuten myöskin jo totesin, muistan tuosta paikallislehdistössä keskustellun vuonna miekka ja kilpi (oikealle kääntynyt maksoi edellä esitetyistä syistä).

Mutta sen jälkeen tipun kärryiltä, oikealla kääntyville on valot, ja jos heillä on vihreä, niin millä lokiikalla heidän pitäisi väistää vasemmalta tulevia ? siis etkö silloin ajattele tuon nimenomaan T-risteykseksi (tau y)? Missä vasemmalta tulevien valot on ?
E18 Siinä keskikorokkeella, mutta eikö ne olekkaan kahdennetut ja eikö niissä nimenomaan pala punainen kuin linkin oikealle kääntyvillä vihreä ?
Mitä jos ihan katsoisit kuvista ja lukisit mitä olen jo valojen palamisesta kirjoittanut? Jos on tulossa mäkeä alas, niin oikealle kääntyvien valo palaa oman mielensä mukaan "suoraan" menevistä valoista riippumatta. Suoraan menevät valot ohjaavat myös vastakkaisesta suunnasta vasemmalle kääntyviä. Tilanne valojen suhteen on ihan tasan samanlailla kuin JKL:ssä, ainoa ero on risteävän tien suojatien sijainti ja oikealle kääntyvien liittymän sijainnin kohta. Raisiossa ovat niin paljon kauempana ekasta risteyksestä, että ajojärjestys on täysin selvä.
Jos ajattelet tuon niin että linkin oikenpuoleisen kaistan valot on tuota suojatietä varten ja sitä varten kolmio että väistetään myös pyöräilijöitä (jos valot ei käytössä) ja suojatien jälkeen on uusi risteys, niin miksi oikealta tulevan pitäisi väistää vasemmalta tulevia? Mutta kirjoitit että yhtäaikaa vihreät, niin et noinkaan voi ajatella koska tuossa ei ole valoja.
Sori vaan, mutta tässä sun kirjoituksessa ei ole mitään tolkkua. Miksi se kolmio koskisi vain sitä suojatietä? Miksi liittyjän pitää motarin rampilta tullessa väistää ajokaistoilla jo olevaa? Tuossa on perus x-risteys ja siihen on pultattu kylkeen liittymäramppi oikealle kääntyville, jossa nyt sattuu olemaan liikennevalo suojatietä varten keskellä. Rampilta ajoväylälle tuleva kaistanvaihtaja väistää väylää pitkin (vasemmalta) tulevia.

e: Raision risteys on ajojärjestyksen kannalta siis ihan samanlainen kuin tämä (jossa nyt ei vaan ole suojatietä valoineen sotkemassa ja rampin liittymä on yhdessä ja samassa risteyksessä):
Sen verran pitkä matka viereiseen risteykseen, että jos tuossa palaa samaan aikaan vihreät vastakkaisesta suunnasta vasemmalle kääntyville, niin tuossahan käytännössä palaa vihreät risteäville suunnille yhtä aikaa. Tuollainen risteys pitäisi olla joko nuolivalon kanssa tai ilman liikennevaloja, samoin kuin ylempi tapaus. Tämä on vielä paria kertaluokkaa pahempi.

edit: Oikein tehty esimerkki Vaasasta:

e2: Parempi esimerkki Raisiosta ilman turhaa suojatietä, tässäkö vetelisit oikealle kääntyessä vasemmalta tulevan kylkeen? Vastakkaisesta suunnasta tullaan kahta kaistaan pitkin vasemmalle kääntyen E18 molemmille kaistoille. Ei tuo eka Raision esimerkki poikkea ajojärjestyksensä osalta mitenkään tästä. Ja tässäkin on niin pitkä matka x-risteyksestä, että tuota liittymää voi hyvin pitää omana risteyksenään.
 
Viimeksi muokattu:
e2: Parempi esimerkki Raisiosta ilman turhaa suojatietä, tässäkö vetelisit oikealle kääntyessä vasemmalta tulevan kylkeen? Vastakkaisesta suunnasta tullaan kahta kaistaan pitkin vasemmalle kääntyen E18 molemmille kaistoille. Ei tuo eka Raision esimerkki poikkea ajojärjestyksensä osalta mitenkään tästä. Ja tässäkin on niin pitkä matka x-risteyksestä, että tuota liittymää voi hyvin pitää omana risteyksenään.
Noinhan se liittymä pitääkin tehdä. Oikealle kääntyvillä ei ole liikennevaloja, joten kolmio aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

Aiemmassa tapauksessa kolmiolla ei ole mitään vaikutusta kun liikennevalot ovat toiminnassa. Siinä on joko yksi helvetin typerä risteysalue, jossa vasemmalle kääntyvien on väistettävä, tai sitten kaksi eri risteystä, jolloin kyseessä todellakin on T-risteys, jossa palaa vihreät valot, vaikka risteävästä suunnasta tulee liikennettä.
 
Noinhan se liittymä pitääkin tehdä. Oikealle kääntyvillä ei ole liikennevaloja, joten kolmio aiheuttaa väistämisvelvollisuuden.

Aiemmassa tapauksessa kolmiolla ei ole mitään vaikutusta kun liikennevalot ovat toiminnassa. Siinä on joko yksi helvetin typerä risteysalue, jossa vasemmalle kääntyvien on väistettävä, tai sitten kaksi eri risteystä, jolloin kyseessä todellakin on T-risteys, jossa palaa vihreät valot, vaikka risteävästä suunnasta tulee liikennettä.
Eihän se mikään t-risteys ole, kun kyseessä on liittymiseen tarkoitettu pätkä. Suunnitteluperusteita voi kaivella sivu 82 alkaen:

Tiivistelmä: Oikealle kääntyvä väistää. Jkl:n liittymö taitaa olla mallia ”tulppa”, joka on kuvattu aiemmin ohjeessa.

e: Tiedän kyllä, että tuokaan ei suoraan sovi. Vähän on kunnan tiemestari soveltanut. Joka tapauksessa E18 on etuajo-oikeudella merkitty väylä ja vasemmalle kääntyjä pääsee sitä ajamaan vähintään 10 metriä ennen kuin kolahtaa. En lähtis kokeilemaan oikealta ajaa eteen vaikka miten olis vihreää.
 
Viimeksi muokattu:
Eihän se mikään t-risteys ole, kun kyseessä on liittymiseen tarkoitettu pätkä. Suunnitteluperusteita voi kaivella sivu 82 alkaen:

Tiivistelmä: Oikealle kääntyvä väistää. Jkl:n liittymö taitaa olla mallia ”tulppa”, joka on kuvattu aiemmin ohjeessa.
Sivulta 82 alkaa vapaan oikean suunnitteluohje. Siis sellaisen liittymän kuin tuossa edellisessä esimerkissäsi esitit: oikealle käännytään ilman liikennevaloja ja kolmio osoittaa väistämisvelvollisuuden muita kohtaan. Sellaisen risteyksen suunnittelija on varmasti myös tuohon liikennevalolliseen tapaukseen kuvitellut piirtävänsä, mutta liikennevalot muuttavat kaiken.
 
Sivulta 82 alkaa vapaan oikean suunnitteluohje. Siis sellaisen liittymän kuin tuossa edellisessä esimerkissäsi esitit: oikealle käännytään ilman liikennevaloja ja kolmio osoittaa väistämisvelvollisuuden muita kohtaan. Sellaisen risteyksen suunnittelija on varmasti myös tuohon liikennevalolliseen tapaukseen kuvitellut piirtävänsä, mutta liikennevalot muuttavat kaiken.
Käytännössä vasemmalle kääntyvä kääntyy keskikaistalle tai erikoistapauksessa (rekat aina) suoraan oikealle, jolloin kolari tulee mahdolliseksi. Veikkaisin tuon molemmille vapaan väylän olleen syy miksi tuo on kelvannut. Mutta kuten jo kirjoitin, vasurilta tulevalla on hyvin matkaa järjestää itsensä etuajo-oikeutettuna oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan löytyis jostain 90-luvun Rannikkoseudusta tai Aamusetistä tuosta tehty juttu (kun oikealta tullutta maksajaa vähän vitutti).
 
Käytännössä vasemmalle kääntyvä kääntyy keskikaistalle tai erikoistapauksessa (rekat aina) suoraan oikealle, jolloin kolari tulee mahdolliseksi. Veikkaisin tuon molemmille vapaan väylän olleen syy miksi tuo on kelvannut. Mutta kuten jo kirjoitin, vasurilta tulevalla on hyvin matkaa järjestää itsensä etuajo-oikeutettuna oikeanpuoleiselle kaistalle. Varmaan löytyis jostain 90-luvun Rannikkoseudusta tai Aamusetistä tuosta tehty juttu (kun oikealta tullutta maksajaa vähän vitutti).
Vai vuosikymmeniä vanha risteys, eikä siltikään korjattu. Veikkaanko oikein, että maksajan päätti poliisi (todennäköisesti kysyttyään ensin kaupungilta, miten risteyksessä on ajateltu ajettavan) ja oikealta tullut meni oikeuden sijaan lehden toimitukseen?

Ehkä olet jo kirjoittanut, mutten pitkästä vänkäyksestä oikein löytänyt: mikä tieliikennelain kohta tuossa mielestäsi aiheuttaisi oikealle kääntyvälle väistämisvelvollisuuden vasemmalta tulevia kohtaan. Vinkki: se ei voi olla kolmio, jos liikennevalot ovat toiminnassa.

edit: Löytyihän sieltä liikennevalojen käytöstä sopiva määräyskin kun jaksoi lukea:
Tulosuunnan vihreä valo-opaste tai muu ajon salliva opaste ei saa syttyä sen jälkeen, kun siihen nähden väistämisvelvolliselle tulosuunnalle on syttynyt vihreä opaste.
Täysin laiton liikennejärjestely siis.

Lisäksi:
Risteyksessä olevilla liikennevaloilla on niiden ollessa toiminnassa ohjattava kaikkia liikennesuuntia.
Eli jos kyseessä on todella erillinen risteys, olisi vasemmalta tuleville oltava uudet liikennevalot tuossa "uudessa" risteyksessä.
 
Viimeksi muokattu:
Älyttömintähän tuossa Jyväskylän risteyksessä on se, että heti risteyksen jälkeen tie muuttuu kaksikaistaiseksi. Vähän kivetystä muuttamalla ja sulkuviiva kaistojen väliin piirtämällä saataisiin helposti ohjattua oikealle kääntyvät oikealle kaistalle ja satamasta tulevat vasemmalle kaistalle.
 
Vai vuosikymmeniä vanha risteys, eikä siltikään korjattu. Veikkaanko oikein, että maksajan päätti poliisi (todennäköisesti kysyttyään ensin kaupungilta, miten risteyksessä on ajateltu ajettavan) ja oikealta tullut meni oikeuden sijaan lehden toimitukseen?

Ehkä olet jo kirjoittanut, mutten pitkästä vänkäyksestä oikein löytänyt: mikä tieliikennelain kohta tuossa mielestäsi aiheuttaisi oikealle kääntyvälle väistämisvelvollisuuden vasemmalta tulevia kohtaan. Vinkki: se ei voi olla kolmio, jos liikennevalot ovat toiminnassa.

edit: Löytyihän sieltä liikennevalojen käytöstä sopiva määräyskin kun jaksoi lukea:

Täysin laiton liikennejärjestely siis.

Lisäksi:

Eli jos kyseessä on todella erillinen risteys, olisi vasemmalta tuleville oltava uudet liikennevalot tuossa "uudessa" risteyksessä.
E18 on merkitty myös etuajo-oikeutetuksi väyläksi. Ei 10+ metriä ko. väylää ajanutta voi mitenkään velvoittaa väistämisvelvolliseksi, ihan selvä tilanne. Ja kuule luuletko, että muistan detaljeja jostain noin vanhasta jutusta. Tuskin oli pelkkä poliisi, kun siitä sen verran päristiin.

e: Ja oikealle kääntyvä vaihtaa myös kaistaa. Luulis nyt olevan ihan pässinlihaa tuo kohta.

e2: Ainoa virhe, joka tuossa periaatteessa on, niin suojatien jälkeen pitäisi olla toinen kolmio. Se tietysti on hankalaa pistää noin lyhyeen pätkään.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
 
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Eikös tuossa jatku kaksi kaistaa samaan suuntaan? Molemmilla kaistoilla voi jatkaa suoraan ilman "velvotteita", mutta mahdollisesti kaistaa vaihtava on tietysti väistämisvelvollinen.
Edit. Kaistanvaihtaja väistää aina, aivan sama vaihdatko vasemmalta oikelle vai päinvastoin.
Edit 2. puhelimella katsottuna kuva näytti erilaiselta, koneella kun katsoi niin tilanne onkin selkeämpi. Rampin suunnasta tulevat väistää, pääväylää ajavat voi ainakin teoriassa "perseillä" mielensä mukaan kunhan eivät ylitä sulkuviivaa.
 
Viimeksi muokattu:
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Tuon rampin vasemman kaistan tienkäyttäjä siirtää ajoneuvoaan sivuttaissuunnassa liittyessään liikennevirtaan ja lähestyy väistämisvelvollisuuden takaa niin on velvollinen väistelemään.
 
Eikös tuossa jatku kaksi kaistaa samaan suuntaan? Molemmilla kaistoilla voi jatkaa suoraan ilman "velvotteita", mutta mahdollisesti kaistaa vaihtava on tietysti väistämisvelvollinen.
Näin minäkin olen tulkinnut. Mutta jos oletkin vasemmanpuoleisella. Pitääkö väistää? Kolmiokin taitaa olla.
 
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps
Tuossa siis tulee kaksi kaistaa kolmion takaa kaksikaistaiselle pääväylälle. Molemmilla se kolmio siinä tien vieressä on. Molemmat kääntyvät kaistat väistää pääväylällä kulkevia. Mikä ongelma?

Edit; kännykällä toi pystysuunnassa oleva streetview ei antanut selvää kuvaa. Pääväylällä on yks kaista tuohon "asti" joten tosiaan vaan vasemmat väistää, koska oikealla kaistalla ei ole liikennettä lainkaan. Pääväylän vasempana jatkuvalta kaistalta ei pääse mitenkään oikealle, vaihtamatta kaistaa.
 
Surutta ite ajanut oikean puoleiselta kaistalta olettaen että vasemmalta (suoraan ajaja) väistää. Tosin kattonut aina sopivan välin mihin sopii jos joku vaihteleekin kaistaa.
 
Eikös tuossa jatku kaksi kaistaa samaan suuntaan? Molemmilla kaistoilla voi jatkaa suoraan ilman "velvotteita", mutta mahdollisesti kaistaa vaihtava on tietysti väistämisvelvollinen.
Edit. Kaistanvaihtaja väistää aina, aivan sama vaihdatko vasemmalta oikelle vai päinvastoin.
Paitsi että nykyään kun kolmio koskeekin risteävän ja etuoikeutetuksi merkityn suunnan sijaan koko risteystä, kaistanvaihtajaakin pitää väistää, olettaen että ollaan vielä risteysalueella ja siis kolmion vaikutusalueella. Älä kysy, mihin asti tuossa jatkuu risteys.
 
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
 
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
 
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Vasemmalta tulija ajaa vaan suoraan omalla kaistalla. Liittymästä tulijat riippuen kummalla kaistalla on väistää tai on väistämättä. Perus Savolainen ratkaisu. Onkohan tuossa ollut kolareita?
 
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Risteyksenjättösäännöt meni uusiksi vähän aikaa sitten.
 
Nimikkeellä poikkeuskäännös taitaa se olla ja sekään ei ole yksiselitteinen oikeus suorittaa sitä suorilta.
 
Miten tässä pitäisi väistää? Omasta mielestäni oikealla kaistalla voi jatkaa ja vasemmalta tulijat vaihtaa kaistaa joten väistävät. Google Maps

Samantyylistä paikkaa joskus aikoinaan olen myös ihmetellyt. Vastaus menee jotenkin niin, että kaistaa vaihtava väistää mutta talvella kaistaviivojen ollessa lumen alla muodostuu helposti yksi ajokaista jolloin tarvitaan kolmio ilmoittamaan väistämisvelvollisuudesta.

Edit. Paikka jota ihmettelin oli tämä paikka Orivedelle. Tuossa tullaan kolmion takaa omaa kaistaa päätielle ja päätietä ajavat liittyvät tuolle kaistalle.
Orivesi, Pirkanmaa
 
Viimeksi muokattu:
On siinä pieni pätkä yhtenäistä viivaa maalattu tiehen joten ei saa vaihtaa kaistaa. Mut onko talvella asia eri kun viivaa ei näe?
Ehkä risteys jatkuu vielä sulkuviivan jälkeen, ehkä ei. Talvella homma tosiaan muuttuu, jos sulkuviivaa ei näy.
Eikös lähtökohtaisesti risteysalue ole sellainen missä ei saa vaihtaa kaistaa. En näkisi siinä valossa mahdolliseksi, että lumi maassa aiheuttaisi jotenkin kesään nähden poikkeavaa toimintaa tuohon.
Ei. Kaistaa ei saa vaihtaa ryhmittymismerkin vaikutusalueella eikä sulkuviivaa saa ylittää, mutta muuten mikään ei kiellä vaihtamasta kaistaa risteyksessä.
 
Nyt en ole enää varma onko kyseessä kanssa-autoilijan toiminta vai Nissanin stealth-mode.

No joka tapauksessa, tuossa katuvaloalueella tuli perä edellä vastaan uusi Qashqai ilman takavaloja. Eipä tuossa olisi muuten mitään ihmeellistä, mutta kello oli jo lähemmäs 23:00 ja vettä satoi reippaasti. Keli oli siis säkkipimeä, poislukien nuo katuvalot.

Miten tuo on ylipäätään mahdollista? Toyotalla tuo sujuu ainakin poutakelillä. Omaa Ooppelia en saa tuollaiseen tilaan mitenkään. Lasinpyyhkimet sytyttävät valot päivälläkin. Pitääkö Nissanin valot kytkeä erikseen pois vai eikö autosta löydy valoille automatiikkaa?
 
Nyt en ole enää varma onko kyseessä kanssa-autoilijan toiminta vai Nissanin stealth-mode.

No joka tapauksessa, tuossa katuvaloalueella tuli perä edellä vastaan uusi Qashqai ilman takavaloja. Eipä tuossa olisi muuten mitään ihmeellistä, mutta kello oli jo lähemmäs 23:00 ja vettä satoi reippaasti. Keli oli siis säkkipimeä, poislukien nuo katuvalot.

Miten tuo on ylipäätään mahdollista? Toyotalla tuo sujuu ainakin poutakelillä. Omaa Ooppelia en saa tuollaiseen tilaan mitenkään. Lasinpyyhkimet sytyttävät valot päivälläkin. Pitääkö Nissanin valot kytkeä erikseen pois vai eikö autosta löydy valoille automatiikkaa?
Vika kuskissa. Kyllä sieltä automaattiasento löytyy mikä pitää osata kytkeä viiksistä päälle. Ajaa varmaan pelkillä päiväajovaloilla.
 
Paluuliikenne E4 Lahdesta Helsinkiin tänään. 3/5.
Turvavälittömyys jatkuvaa. Kehä kolmoselle asti. Sitten alkoi olla tolkkua ajamisessa ja ennakoitavuutta.
 
Ei suoralta kädeltä kanssa autoilijat mutta se järjettömyys moottoriteiden liittymäramppien nopeusrajoitus. Sehän on tiedossa että ne kuuluvat yleisrajoituksen piiriin(80kmh). Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia. Mitä se parantaa että rampissa on 80kmh ja moottoritielle johon se ramppi vie on 100 tai 120kmh? Tämä vain korostaa sitä nykyautoilijoiden "en uskalla painaa kaasua kun tulee ääni". Tosta voi myös ajatella propellihattu päässä helposti sakotuksen paikan. Tykität 80kmh rampissa 120kmh.. ;) Satun asumaan moottoritien lähellä ja ns oman rampin kohdalla on näin. Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.
 
Ei suoralta kädeltä kanssa autoilijat mutta se järjettömyys moottoriteiden liittymäramppien nopeusrajoitus. Sehän on tiedossa että ne kuuluvat yleisrajoituksen piiriin(80kmh).
Tästä joskus juttua, ja siviilien keskustelussa pohdittu missä kohtaa vaihtuu sille moottoritien rajoitukseksi.

Ja jos ramppi alkuun erkanee esim motarilta, niin missä kohdin rajoitusrajat menee, joskus opetettiin että uusi tie (ylesrajoitus) alkaa siitä kessun (?) merkistä, tosin monessa paikkaa sen jälkeen erikseen 80 merkki, joten se viittaa siihen että joskus myöhemmin.

Mutta monesti on "opetettu" että motarille vauhdin sovitus aloitetaan jo rampilla, ja sitä vaatii jo käytännössä jotkin hyvin lyhyet kiihdytyskaistat.
Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia.
Ilmeisesti olet nyt kulkenut jotain uutista, prjua ym. onko sitä netissä vapaasti, eli linkkiä niin muutkin voisi lukea sen mitä nyt kommentoit.

Satun asumaan moottoritien lähellä ja ns oman rampin kohdalla on näin. Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.
En tiedä millainen ramppi, ilmeisesti siinä jokin syy, eli saa perässä tulijoille paremmin ennustettavan.

Jos se kiihdtyskaista on asiallisen pituinen, niin parinkympin nopeusero säädettävissä, tuntematta paikkaa niin ongelma ehkä enemmän se että vieraat rampiltatulijat ynnää tuon olevan myös sen motarin rajoitus, jos siihen oikein erikseen laitettu 80 rajoitusmerkki. (moni tottunut että jos rampilla erityinen rajoitusmerkki, niin se linjassa motarin kanssa), esim jos 100 merkki, niin kuski olettaa että ko kohdassa ei olekkaan kesällä 120km/h korkein.
 
Tästä joskus juttua, ja siviilien keskustelussa pohdittu missä kohtaa vaihtuu sille moottoritien rajoitukseksi.

Ja jos ramppi alkuun erkanee esim motarilta, niin missä kohdin rajoitusrajat menee, joskus opetettiin että uusi tie (ylesrajoitus) alkaa siitä kessun (?) merkistä, tosin monessa paikkaa sen jälkeen erikseen 80 merkki, joten se viittaa siihen että joskus myöhemmin.

Mutta monesti on "opetettu" että motarille vauhdin sovitus aloitetaan jo rampilla, ja sitä vaatii jo käytännössä jotkin hyvin lyhyet kiihdytyskaistat.

Ilmeisesti olet nyt kulkenut jotain uutista, prjua ym. onko sitä netissä vapaasti, eli linkkiä niin muutkin voisi lukea sen mitä nyt kommentoit.


En tiedä millainen ramppi, ilmeisesti siinä jokin syy, eli saa perässä tulijoille paremmin ennustettavan.

Jos se kiihdtyskaista on asiallisen pituinen, niin parinkympin nopeusero säädettävissä, tuntematta paikkaa niin ongelma ehkä enemmän se että vieraat rampiltatulijat ynnää tuon olevan myös sen motarin rajoitus, jos siihen oikein erikseen laitettu 80 rajoitusmerkki. (moni tottunut että jos rampilla erityinen rajoitusmerkki, niin se linjassa motarin kanssa), esim jos 100 merkki, niin kuski olettaa että ko kohdassa ei olekkaan kesällä 120km/h korkein.
Motarille tullessa rajoitus vaihtuu tasan siinä kohtaa missä nopeusrajoitusmerkki on. Motarilta poistuessa rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi erkanemiskaista merkin kohdalla. Se sinivalkoinen merkki on siinä motarin ja uuden tien välissä.
 
Kiitosvastauskesta.
Motarilta poistuessa rajoitus muuttuu yleisrajoitukseksi erkanemiskaista merkin kohdalla. Se sinivalkoinen merkki on siinä motarin ja uuden tien välissä.
Tässä uskossa itsekkin olen ollut, mutta hämmentää miksi joissain kohteissa on sen erkanemismerkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.

Motarille tullessa rajoitus vaihtuu tasan siinä kohtaa missä nopeusrajoitusmerkki on.
Onko noin, tämä on hyvin hämmentävää. Olen kyllä kuullut tuollaisia väitteitä.

Pitkään on opetettu että kiihdytyskaistalla pitää sovittaa nopeus motarin nopeuteen. Jos motarille tullaa taajamanulkopuolellta ylesirajoituksella, niin rajoitus olisi 80km/h, joten koko opetukselta menee pohjapois.

Muissa liittymissä on opetettu on uudella tiellä on se rajoitus mikä siellä on voimassa, ennen risteystä. Oli se sitten mitä vaan. Jos sitä ei tiedä, niin yleisrajoitusta ei kannata ylittää.

Eli kaipaisin jotain lähdettä väitteellesi. Muuten enemmän uskon siihen että motarin voimassaoleva rajoitus myös liittyjällä.

Enemmän sitä pohdittu sitä missä kohtaa se alkaa, katkoviivan kohdalla, vakoisen viivankohdalla, vai aiemmin rampilla .
 
... hämmentää miksi joissain kohteissa on sen merkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.
Kyllähän noita muistutusmerkkejä saa olla, voi olla että ko. ramppien liikennesuunnittelija on halunnut ne sinne pistää, vaikka ns. yleisrajoitus on alkanutkin jo aiemmin. Toisaalta, onhan noita nopeusrajoitushäröjä ollut aiemminkin siellä täällä, mm. ekana 70km/h nopeusrajoitus ja 10m sen jälkeen taajama päättyy merkki. Koitappa siinä arpoa että mitäs nopeutta tähän on siis tarkoitettu.
Onko noin, tämä on hyvin hämmentävää. Olen kyllä kuullut tuollaisia väitteitä.

Pitkään on opetettu että kiihdytyskaistalla pitää sovittaa nopeus motarin nopeuteen. Jos motarille tullaa taajamanulkopuolellta ylesirajoituksella, niin rajoitus olisi 80km/h, joten koko opetukselta menee pohjapois.
Hmm.. missäs päin on motarille liittyvässä rampissa 80 vaikka motarilla on 100 tai 120? Periaatteessa noinhan se menee eli liittyessä on se nopeusrajoitus mikä on, kunnes tulee korkeampi vastaan. Yleensä tosin rampeilla ainakin itse nähnyt ainakin vaihtuvanopeuksiset merkit näyttävän samaa mitä itse motarilla.

(hieman offtopicin puolella aletaan olla, mutta tämän on ontopic-keskustelun häntiä, joka täsmentää juuri tuota ontopic-keskustelua)
 
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
 
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Tässä 50000km vuoteen vanhalla passatilla ajaessa huomannut samanlaista toimintaa... Saattaa siis olla että vanhemmannäköiset autot aiheuttavat tietynlaista piiloprovoontumista.
 
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Yksi syy on se, että joidenkin vanhempien autojen pakokaasuja ei jaksa kovin kauaa haistella, joten ohi vaan.
 
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.

Tämä tuntuu pätevän välillä toisinkinpäin. Välillä tulee ajettua hieman "paremmalla" urheiluautolla, niin kaiken maailman karvalakki corollat ja ladat jne tulee valoihin vierelle ja lähtee renkaat ulvoen valoista. Sitten jos seuraaviin valoihin pysähdytään taas vierekkäin niin siellä irvileuat naureskelee ja näyttää keskarii että "aijai jäipä tuollainen auto mun amisviritykselle". :D Ihan kuin jaksaisi kisailla joka valoissa tai ylipäänsä.
 
Tämä tuntuu pätevän välillä toisinkinpäin. Välillä tulee ajettua hieman "paremmalla" urheiluautolla, niin kaiken maailman karvalakki corollat ja ladat jne tulee valoihin vierelle ja lähtee renkaat ulvoen valoista. Sitten jos seuraaviin valoihin pysähdytään taas vierekkäin niin siellä irvileuat naureskelee ja näyttää keskarii että "aijai jäipä tuollainen auto mun amisviritykselle". :D Ihan kuin jaksaisi kisailla joka valoissa tai ylipäänsä.
Provosoitumisen syyt ovat moninaiset. Esimerkiksi: Imatralla Vuoksen ylittävällä sillalla on 80km/h rajoitus, useilla merkeillä merkattuna, ja muuten tiellä on 100km/h. Tuossa itselleni on usein tullut se tilanne vastaan, että joku aiemmin ohittamani auto pistää sillalla mittarisatasta ohitse, ei siis siinä kun nostan kaasua (en siis hidasta äkisti), vaan silloinkin kun vauhti on asettunut rajoituksen mukaiseksi, mutta jää jälleen ohitetuksi kun nopeusrajoitus palaa 100km/h. Tuosta toisesta ohituksestani sitten provosoidutaan ja ohitetaan reipasta ylinopeutta jonka jälkeen hidastetaan vauhti edessä siihen "mittarisataseen" (gps sanoo jotain vähän päälle 90 nopeuksia). Useammin on tullut pohdiskeltua, että mitä tuossa tilanteessa pitäisi oikein tehdä? Ajaa se silta ylinopeutta vai mitä?
 
Hmm.. missäs päin on motarille liittyvässä rampissa 80 vaikka motarilla on 100 tai 120?
Joillain rampeilla on nopeusrajoitusmerkit, mutta kommentissa oletus jos ei merkkiä niin yleisrajoitus , osa tulkkaa että motarin rajoitus.

Ja juttu lähti siitä että niihin on nyt tulossa 80 merkit.
Mutta että 80kmh lätkien vaihtaminen moottoriteiden ramppeihin on jotain järjettömyyden tähtikaartia.
...
Ennen oli 100kmh kyltti koska tiellä 100kmh. Nykyään 80 vaikka tiellä edelleen 100.


Periaatteessa noinhan se menee eli liittyessä on se nopeusrajoitus mikä on, kunnes tulee korkeampi vastaan.
Tälle nyt kaipaisin jotain kättäpidempään. Onko nyt kyse viimekesän uudistuksesta, vai mistä tuo tulee.


(hieman offtopicin puolella aletaan olla, mutta tämän on ontopic-keskustelun häntiä, joka täsmentää juuri tuota ontopic-keskustelua)
Ei häntiä, mutta joo, ei välttämättä ketjun aihetta, löytäskö aiheen esille tuonut paremman ketjun, missä jatkaa, jos joku sääntöketju erikseen.
 
Tässä 50000km vuoteen vanhalla passatilla ajaessa huomannut samanlaista toimintaa... Saattaa siis olla että vanhemmannäköiset autot aiheuttavat tietynlaista piiloprovoontumista.
Samaa tuntuu aiheuttavan vanhan jenkkitila auton loosterissa lukeva 3.8 v6, kaikenmaailman haastajaa tuntuu riittävän aina välillä vaikka 0-100 on siellä 10s paremmalla puolen.
 
Yksi syy on se, että joidenkin vanhempien autojen pakokaasuja ei jaksa kovin kauaa haistella, joten ohi vaan.
Tämä. Pari työkaveria ajelee myös tuollaisilla pyöreälamppuisilla Ladoilla, niin ne haistaa jo suurinpiirtein satojen metrien päästä. Eli jos näitä tulee liikenteessä perä edellä vastaan, niin en tasan jää perään haistelemaan ja päänsärkyä keräämään. Toki varmistan ohituksen jälkeen etten jää eteen munimaan.
 
...Ja juttu lähti siitä että niihin on nyt tulossa 80 merkit....

...Tälle nyt kaipaisin jotain kättäpidempään. Onko nyt kyse viimekesän uudistuksesta, vai mistä tuo tulee.
Siis itse tuota periaatetta muistelin sillä oletuksella, että rampilla tulee se pääväylän nopeusrajoitus vastaan, ja siksi kyselinkin että missä tämmöisiä "80 liittymisrampilla, 100/120 pääväylällä" voisi olla, jotta niitä voisi tutkia tarkemmin. Todella outoa laittaa kiihdytyskaistalle eri nopeusrajoitus mitä pääväylälle. Nopsa googletuskin tuo tulosta:
  • kun kiihdytyskaistaa on riittävästi ajettu, niin kiihdytyskaistalta tuleva kuljettaja ajaa ajoneuvonsa liukuen sopivaan väliin pääsuunnan liikenteen nopeudella
  • kiihdytyskaistalta tuleva sovittaa nopeutensa pääsuunnan nopeuteen
Nämä rampilla 80km/h rajoitus ja pääväylällä 100/120km/h nopeudet sotisivat tuota periaatetta vastaan roppakaupalla.
 
...Toki varmistan ohituksen jälkeen etten jää eteen munimaan.
Ja näin hyvä! Jos ohittaja ajaa nopeampaa mitä ohitettu, eikä jää eteen kyhnäämään niin ei siinä mitään haittaa imho ole. Jos se ohittaja pistelee ylinopeutta, niin aika perseestä yleisen tieturvallisuuden kannalta, mutta silti paljon parempi tilanne yhä, kuin se että ohittaa ja jää eteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom