Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
Eihän niillä taida olla paljoa. Nykyään ostopalveluna saa poliiseilta ajokoulutusta, mutta aika heikosti käsittääkseni saatavilla olevaa koulutusta hyödynnetään. Monet ambulanssit Suomen teillä on yksityisyritysten omistamia ja niiden osalta voi varmaksi sanoa ettei kouluttaminen kiinnostele kun menee omistajien pussista. Julkisella puolella taasen tiukat määrärahat menee helposti ihan muualle.

Muutoinkin käyttäytyminen on aika heikkoa ihan perusajossakin. Oma huono kokemus oli joskus muutama vuosi sitten pimeällä maantiellä kun takaloosteriin kiinni ajoi pakettiauto. Ihan kirjaimellisesti peräluukussa asti ajoi ja valot tietysti häikäisi muutenkin niin sitten väläytteli kolme kertaa pitkillä, niin että meni moneksi sekunniksi kokonaan näkökyky pitkäksi aikaa. Jos ei olisi ollut suora tie, niin luultavasti olisi ojanpohja kutsunut. Sehän lähti ohi, niin näin sitten että oli ambulanssi normaaliajossa. Muutoin oli niin pimeää ettei olisi voinut tunnistaa ambulanssiksi taustapeilistä katsottaessa.

Ehkä kaikista mulkuista teoista mitä voi tehdä pilkkopimeällä tiellä yksi kusipäisimmistä tempuista.
 
Sama myös moottoripyörän kanssa, kun pyöränä on klassikko pyörän jatkaja Triumph Bonneville niin ihmisille tulee yllätyksenä kun se RS tai AMG jää kuin tikku paskaan. Varsinkin kun konetehoa on +40hv enemmän kuin vakiossa niin harvassa on autot jotka tuon perässä pysyy mutta silti on pakko koittaa?
 
Sama myös moottoripyörän kanssa, kun pyöränä on klassikko pyörän jatkaja Triumph Bonneville niin ihmisille tulee yllätyksenä kun se RS tai AMG jää kuin tikku paskaan. Varsinkin kun konetehoa on +40hv enemmän kuin vakiossa niin harvassa on autot jotka tuon perässä pysyy mutta silti on pakko koittaa?

Edes ja nykyisinkin menneellä kaverilla oli Triumph Rocket. Ajeli sillä ilman kiirettä minnekään, vaikka takana tulijalla saattoi olla minuutista kiinni alkoon ehtiminen :)
 
Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Eikun Seppäsen reseptillä värkkäämään... :cool:

 
Itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että mittarivirhettä ei ole tarkistettu eikä sitä oteta ajettaessa huomioon. Jos mittarivirhe on esim +6km/h, niin satasen alueella pitäisi silloin ajaa 106km/h mittariin jotta ajettaisiin maksimaalista sallittua nopeutta. Mittarin mukaan ajamalla nopeus onkin 94km/h, ja silloin yleensä alkaa letka muodostua taakse tai kavereita tulee ohi tasaiseen tahtiin.

Samaan kategoriaan menenee myös "vakionopeuskuskit", jotka ajaa aina noin 74km/h maantiellä - olipa rajoitus sitten 60km/h, 80km/h tai 100km/h. Yleensä taajamassa ne sentään pudottaa nopeutta, mutta harvemmin 50km/h tai alle lukemiin.
 
Samaan kategoriaan menee myös "vakionopeuskuskit", jotka ajaa aina noin 74km/h maantiellä - olipa rajoitus sitten 60km/h, 80km/h tai 100km/h. Yleensä taajamassa ne sentään pudottaa nopeutta, mutta harvemmin 50km/h tai alle lukemiin.
Mulla on tapana ajaa aina saman verran (mittarinopeutta) yli rajoituksen, eli esim. satkun alueella mittarissa on 108, kasikympin alueella 88 jne.

Mä asun pienessä taajamassa maaseudulla ja tuossa vieressä menee hyväkuntoinen seututie jolla on satkun rajoitus. Todella paljon näkee sellaista, että ensin saat satkun alueella kiinni jonkun joka ajaa ~95 ja ohitat kyseisen autoilijan. Sitten kun käännyt tähän kylälle ja pudotat vauhdin lähelle rajoituksen mukaista neljääkymppiä, tämä ohitettu tykittää jostain yhtäkkiä takapuskuriin kiinni. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että siellä missä saisi ihan laillisesti ajaa kohtuullisen lujaa, vauhtia ei ole mutta siellä, missä pitäisi ajaa hiljaa, ajetaankin reilusti päiväsakkojen veroista ylinopeutta.

Veikkaan että kyse on yksinkertaisesti fiiliksestä: yli satkun vauhti tuntuu kovin lujalta mutta sitten kun maantievauhdeista pitäisi pudotella tuonne neljänkympin tasoon, se tuntuukin tosi hitaalta. Mennään siis puhtaasti mutulla eikä ajatella todellista nopeutta.
 
Veikkaan että kyse on yksinkertaisesti fiiliksestä: yli satkun vauhti tuntuu kovin lujalta mutta sitten kun maantievauhdeista pitäisi pudotella tuonne neljänkympin tasoon, se tuntuukin tosi hitaalta. Mennään siis puhtaasti mutulla eikä ajatella todellista nopeutta.
Tämähän se on. Matkustetaan kuljettajan paikalla ja tyydytään siihen, että tuurilla on ennenkin päästy perille. Suhteellisen helpon asian opettelu ei edes kiinnosta tyhmyyden ja itsekkyyden takia. Joskus tähän liittyy myös suoranaista ylimielisyyttä ja tällainen uuno luulee oikeasti osaavansa jotain.
 
Itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että mittarivirhettä ei ole tarkistettu eikä sitä oteta ajettaessa huomioon. Jos mittarivirhe on esim +6km/h, niin satasen alueella pitäisi silloin ajaa 106km/h mittariin jotta ajettaisiin maksimaalista sallittua nopeutta. Mittarin mukaan ajamalla nopeus onkin 94km/h, ja silloin yleensä alkaa letka muodostua taakse tai kavereita tulee ohi tasaiseen tahtiin.

Tällä viikolla tuli haettua uudet kesärenkaat autoon ja samantien tarkistettua GPS:llä mittarivirhe uusilla renkailla verrattuna vanhoihin kuluneisiin. Vanhoilla virhe oli 94@100 ja uusilla 95@100. Vähän ihmettelin ettei 5mm enemmän kulutuspintaa vaikuttanut tuon enempää. Joka tapauksessa ilmoitin heti vaimolleni että minkä verran tuo virhe nyt on, vaikka ei vaimolla muutenkaan ole tapana neppailla ja körötellä tientukkona.
 
Asun pk-seudulla, ja ajelen suhteellisen paljon kehäteitä ja yhdistäviä motareita, kuten varmaan moni kehä3 sisäpuolella asuva ja eri suuntiin liikkuva tekee. Olen pannut merkille muutamia ei nyt ehkä ärsytyksen tasolle meneviä, mutta selkeästi eriskummallisia asioita tuolla liikenteessä, jotka ei kyllä selity millään muulla kuin ihmisten surkastuneella ajotaidolla ja mahdollisesti keskittymisen siirtymisellä ajamisesta johonkin muuhun (lasken surkastuneeksi ajotaidoksi kyllä tämänkin). Esimerkiksi kolmikaistaistunut kehä1, ja kehä3 on muuten kanssa kohta kolmikaistainen pitkältä matkalta. Porukka ei osaa sitä perus hierarkiaa, että hitaimmin ajavat oikealla kaistalla vaan oletusarvoinen kaista näyttää olevan se keskimmäinen. En tiedä tuleeko tuo vanhasta tottumuksesta vuosien takaa, kun esim kehä1 oli 2 kaistainen, vai sekoittaako tuolle oikealle kaistalle tulevat liittymis ja erkanemiskaistat pasmoja vai ajaako suurin osa porukasta niinkun isoäitini aikanaan mökille lähdettäessä, että kehä1 ajettiin tapiolasta lahden motarille asti vasenta kaistaa, "ettei vaan tarvitse vähän ennen liittymää vaikeassa paikassa vaihtaa kaistaa vasemmalle"-tyylillä. Oli syy mikä hyvänsä, niin lopputuloksena pääasiassa se oikein kaista vetää parhaiten. Toki kehätie ei ole motari ja oikealta saa mennä ohi jne, mutta ei toi silti tarkoita sitä, etteikö olisi järkevää ajaa kuten motarilla.

Toinen ilmiö mitä olen pannut merkille, että tietyissä paikoissa liikenne tuntuu sumppuuntuvan täysin järjenvastaisesti ja sumpun syypäänä on yleensä siellä kehätiellä jo oleva ajoneuvo. Oli ruuhkaa tai ei niin esimerkiksi kehä3 länteen ajellessa siinä tikkurilan liittymän kohdalla on aina joku ihme 60km/h hidastelu vähintään oikealla kaistalla vaikka erkanemiskaista sinne sillalle on pitkä. Lahdenväylä etelään siinä missä porvoonväylä liittyy ja kehä1 erkanee on kanssa yleensä tukossa vasenta kaistaa myöten ihan vaan sen takia, että porukka ei osaa sovittaa ajonopeutta tien rajoituksen mukaisesti ja kehä1 pyrkivät sumputtavat sen porvoon motarilta lahdenväylälle tulevan liikenteen. Jos itse haluan esim tossa kehälle, niin ajelen yleensä vasenta kaistaa tuon sumpun ohi ja sitten saakin ihan rauhassa liittyä soljuvaan erkanemisliikenteeseen sinne kehälle, tossakaan paikassa ei turhaan ole n. 800m suora, jonka aikana kaistanvaihtoja on helppo suorittaa. Ajettiimpa kerran vasenta kaistaa jonossa sitä about satasta tossa ja yhtäkkiä siinä edessä joku auto halusikin vaihtaa kaistaa juuri siinä sumpun kohdalla ja ratkaisu on vetää vilkku päälle ja liinat kiinni ja koko jono pysähtyi vaikka edessäolija olisi voinut ajaa 100m eteenpäin vauhtiaan muuttamatta ja vaihtaa täysin jouhevasti kaistaa.

Vastaaviahan on liikenteessä vaikka kuinka, tossa vaan pari esimerkkiä. Jotain toimenpiteitä voisi kyllä aidosti tarvita, että liikennekulttuuria saataisiin palautettua sellaiselle tasolle, että suurin osa tielläliikkujista edes lähtökohtaisesti osaisi liikennesäännöt. Sitten vielä sellaista pelisilmää pitäisi saada porukalle rakennettua, mutta se taitaa nykypäivänä olla mahdotonta. Ajosuorite tuntuu entistä tylsemmältä, on kiusausta vähän viestitellä kaverille jne ja soppa onkin valmis.

Tällä viikolla tuli haettua uudet kesärenkaat autoon ja samantien tarkistettua GPS:llä mittarivirhe uusilla renkailla verrattuna vanhoihin kuluneisiin. Vanhoilla virhe oli 94@100 ja uusilla 95@100. Vähän ihmettelin ettei 5mm enemmän kulutuspintaa vaikuttanut tuon enempää. Joka tapauksessa ilmoitin heti vaimolleni että minkä verran tuo virhe nyt on, vaikka ei vaimolla muutenkaan ole tapana neppailla ja körötellä tientukkona.
Esimerkiksi 18 tuumaset vanteet ja 235/40 rengastus tarkoittaa, että halkaisija on (18*25,4+0,4*235*2)mm=645mm. 10 milliä lisää halkaisijaa tarkoittaa, että halkaisija kasvaa 1,5% jolloin mittarivirheen ero satasen vauhdissa on n. 1,5km/h, joten ihan oikean suuntaista tulosta sulla on kuitenkin.
 
Esimerkiksi 18 tuumaset vanteet ja 235/40 rengastus tarkoittaa, että halkaisija on (18*25,4+0,4*235*2)mm=645mm. 10 milliä lisää halkaisijaa tarkoittaa, että halkaisija kasvaa 1,5% jolloin mittarivirheen ero satasen vauhdissa on n. 1,5km/h, joten ihan oikean suuntaista tulosta sulla on kuitenkin.

Näin itsekin laskeskelin, mutta persarvio oli että vaikuttaisi enemmän. Joskus sain jossain edellisessä autossa mittarivirheen lähes eliminoitua rengaskokoa sopivasti muuttamalla. Oli sen jälkeen 50/50, 80/80, 100/100 ja 119/120 tai jotain vastaavaa. Muistaakseni leveys kasvoi pykälän ja profiili madaltui pykälän.
 
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Tuskin se ambulanssi nyt voi mitään lukkojarrutuksia vedellä potilas kyydissä :D Muutenkin ihan turhaa nillittää muiden ajamisesta kun et koskaan voi tietää mikä tilanne siellä on päällä. Ties vaikka olisi ollut joku ruumiinosa irti jota mersukuski kuljettaa ambulanssin perässä kun eivät ehtineet etsiä "tilanteen ollessa päällä" :D
 
Asun pk-seudulla, ja ajelen suhteellisen paljon kehäteitä ja yhdistäviä motareita, kuten varmaan moni kehä3 sisäpuolella asuva ja eri suuntiin liikkuva tekee. Olen pannut merkille muutamia ei nyt ehkä ärsytyksen tasolle meneviä, mutta selkeästi eriskummallisia asioita tuolla liikenteessä, jotka ei kyllä selity millään muulla kuin ihmisten surkastuneella ajotaidolla ja mahdollisesti keskittymisen siirtymisellä ajamisesta johonkin muuhun (lasken surkastuneeksi ajotaidoksi kyllä tämänkin). Esimerkiksi kolmikaistaistunut kehä1, ja kehä3 on muuten kanssa kohta kolmikaistainen pitkältä matkalta. Porukka ei osaa sitä perus hierarkiaa, että hitaimmin ajavat oikealla kaistalla vaan oletusarvoinen kaista näyttää olevan se keskimmäinen. En tiedä tuleeko tuo vanhasta tottumuksesta vuosien takaa, kun esim kehä1 oli 2 kaistainen, vai sekoittaako tuolle oikealle kaistalle tulevat liittymis ja erkanemiskaistat pasmoja vai ajaako suurin osa porukasta niinkun isoäitini aikanaan mökille lähdettäessä, että kehä1 ajettiin tapiolasta lahden motarille asti vasenta kaistaa, "ettei vaan tarvitse vähän ennen liittymää vaikeassa paikassa vaihtaa kaistaa vasemmalle"-tyylillä. Oli syy mikä hyvänsä, niin lopputuloksena pääasiassa se oikein kaista vetää parhaiten. Toki kehätie ei ole motari ja oikealta saa mennä ohi jne, mutta ei toi silti tarkoita sitä, etteikö olisi järkevää ajaa kuten motarilla.
Ehkä tossa miettivät, että oikea kaista jää oikealle kääntyville? Jolloin he pääsevät nopeammin pääjonosta pois.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.
 
Jaa-a enpä ole kyllä itse huomannut tuota kuin ehkä kerran tai pari koko autoilu-urani aikana.
 
^Erikoista. Itse näen moista ihan päivittäin useita kertoja.
Juu ja itse sain exältä prkl huudot aina että ajan kuin hullu koska ajoin kuulema niin läheltä kanttaria :D. Hän kun sai kortin niin suhasi paikoin kyllä aika leveillä linjoilla, tosin sen voin myöntää etten helpottanut tilannetta tekemällä selväksi ettei autoon tule yhtä ainutta naarmua.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.

luulevat tippuvansa penkiltä jos tekee liian jyrkän käännöksen
 
luulevat tippuvansa penkiltä jos tekee liian jyrkän käännöksen
No toisaalta tuo on valehtelematta itselle melkein käynytkin vielä ihan modernissa autossa :D. Kaveri ajaa pehmeästi mutta mutkiin hidastelematta ja mukavuuspainotteiset penkit liukkailla nahoilla ja ainoa mikä piti liukumasta istuinosalta oli turvavyö :D. Ei kaikille se mukavin tunne takuulla. Mutta tuo vaatii toki jo että saavut 90asteen risteykseen 40kmh+ etkä hidasta mutkaan.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.
Siis jossain mutkassa vai? En kyllä muista nähneeni vastaavaa ihan hetkeen, ellei sitten ole jäänyt vaan huomaamatta.

Useammin näkyy näitä, jotka keskellä mutkaa jarruttelevat ihan maltillisissakin vauhdeissa, kun varmaan pelottaa, että muuten ajetaan ulos.
 
Siis jossain mutkassa vai?
Siis ilmeisesti risteyksissä koukataan oikean kautta kun käännytään vasemmalle. Ryhmittäytyminen tehdään täysin väärin päin. Tullut muutama vilkuton tämmöinen nähtyä. Tosin samat syvyyshahmottamisen mestarit ajaa vasemmalle kääntyvät mutkat puoleksi vastaantulijan kaistalla. Keskiviiva osuu ilmeisen mukavasti auton rungon keskilinjaan.
 
Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
En tunne noiden ohjeistusta, mutta sen verran hämmentävä väite, onko tosiaan noin.
Maalikkona luulisi meilkein päinvastoin, oli perässä roikkuja tai ei, niin pyritään ajamaan niin ettei tarvi ainakaan äkkijarrutella. Hälytys merkit, vilkut ja sireeni tarkoittaa että muu liikenne antaa tilaakin, eli pitäs enemmin vähentää hijentelyn / äkkijarrustusten tarvetta,

Typerää olisi kyllä toimia noin.

Tästä toki samaa mieltä, keksimällä joutuu keksimään mikä olisi sellainen tilanne missä tuo olisi tarpeen.

Joku veikkaisi omaista/läheistä, se ei taida olla mikään peruste, ja joku taisi hyvin sanoakkin että tunnetta päätöksenteossa, joten vielä vähemmän asiaa rattiin. Voi olla ihan oman eduntavoittelua.

Jos ihan kuvitellaan, niin olisiko edes jokin elin/ym. luovutus tapaus peruste tuohon, onko miinuuteista kiinni, ja siltikään riskin arvoinen ? ja olisiko siltikään näin korona aikanaankaan "kuljetus" noin ?
Ja kummassa todennäköisemmin saaja/luovuttaja ?

Lääkäriksi ei epäilty ja jos erikoisosaajat varmaan / toivottavasti ymmärtää ettei kannata auttavaa kättä riskeerata, saati sivullisia.

Kojelautavideot on usein vähän vääristävät tilanne kuvaa, näytti sitä että kuvaava auto hiljensi alussa (tuskin, vaan jatkoi tasaista noeputta), ja sitten kun ohitus tilanne oli niin siirty aiemmasta keskemmälle, tässä kai kyse näkäharasta joka johtu siitä että betonikaide loppu, kertakatselulla jäi sellainen tunne, todennäköisesti toimi juuri päinvastoin.
 
... että ensin saat satkun alueella kiinni jonkun joka ajaa ~95 ja ohitat kyseisen autoilijan. Sitten kun käännyt tähän kylälle ja pudotat vauhdin lähelle rajoituksen mukaista neljääkymppiä, tämä ohitettu tykittää jostain yhtäkkiä takapuskuriin kiinni.
....
Veikkaan että kyse on yksinkertaisesti fiiliksestä: yli satkun vauhti tuntuu kovin lujalta mutta sitten kun maantievauhdeista pitäisi pudotella tuonne neljänkympin tasoon, se tuntuukin tosi hitaalta. Mennään siis puhtaasti mutulla eikä ajatella todellista nopeutta.
Varmaan oikeilla jäljillä, tai sitten on sitä tyyppia jotka osaa ajaa sopivaa nopeutta ja nopeusrajoitusmerkit on vain poliisin rahastustavarten.
Siis jossain mutkassa vai? En kyllä muista nähneeni vastaavaa ihan hetkeen, ellei sitten ole jäänyt vaan huomaamatta.
Olisko puhe risteyksessä kääntymisestä.

Tämä (toiseen suuntaan koukkaaminen) voi olla myöa alueellista.

Mutta sen verran yleistä että jos kääntyvän ohittaa toiselta puolelta niin pitää varautua siihen että se voi koukata osittain eteen, eli nopeus sovittaa ja riittävä sivuttainen ilmarako.

Siis tilanteen ymmärsin näin, esim joku on ryhmittynyt keskiviivalle kääntyäkseen vasemmalla, vähän ennen vasemmalle kääntymistä koukkaa enemmän tai vähemmän oikealle päin. Siitä myös versioita jossa ei edes ole ryhmitytty keskiviivalle. Ennakoitava paikka erityisesti neli (2+2) kaistaisilla teillä joissa samaan suuntaan menevien kaistojen välillä ei ole kaistaviivaa, tai muuten kaksikaistaisella (1+1) tiellä missä mahtuu oikealta ohi. Kaistaviivatkaan ei takaa turvaa.

Maakunnissa on joitain risteyksiä joissa U käännös kieleltty, mutta monet sitä harrastaa, aikeen tunnistaa siitä että ryhmittyvät kaistan oikeaan reunaan se tosin lisää vaarallisuutta jos seuraava ryhmittyy kaistan vasempaan reunaan
 
Onkohan toi joku kaupunkikohtainen tapa? En tosiaan tuollaiseen voi sanoa pääkaupunkiseudulla törmänneeni, ellen nyt täysin ole sormien läpi vastaavaa katsonut.

U-käännöstä tehdessä tuota näkee, ja itsekin siis tarvittaessa U-käännöstä tehdessä haen vähän tilaa oikealta, mutta aina sillä ehdolla, että olen varmistanut oikealla kulkevan liikenteen enkä häiritse muita.
 
En tunne noiden ohjeistusta, mutta sen verran hämmentävä väite, onko tosiaan noin.
Maalikkona luulisi meilkein päinvastoin, oli perässä roikkuja tai ei, niin pyritään ajamaan niin ettei tarvi ainakaan äkkijarrutella
Tottakai ne pyrkii ajamaan tasaisesti. Mutta kun liikutaan selkeästi muuta liikennevirtaa nopeammin, niin se johtaa myös huomattavasti epätasaisempaan menoon. Pyrkimys ajaa niin ettei tarvitse äkkijarrutella = ajat samaa vauhtia kuin muutkin.
 
Tottakai ne pyrkii ajamaan tasaisesti. Mutta kun liikutaan selkeästi muuta liikennevirtaa nopeammin, niin se johtaa myös huomattavasti epätasaisempaan menoon. Pyrkimys ajaa niin ettei tarvitse äkkijarrutella = ajat samaa vauhtia kuin muutkin.

Pyrkimyshän se olisi ennakoida edellä ajavien aikomuksia ja osa taktiikkaa on se, ettei vedetä perseeseen kiinni eli annetaan "tilaa muille tienkäyttäjille väistää". Sitten tulee vastaan niitä, että jakajan kohdalla liinat kiinni tai ensin ajellaan 100km/h ja vedetään lukkojarrutus punaisen kuorma-auton eteen. Harvemmin on sellaista hälytysajoa ettei kukaan törttöile edessä vaikka ennakoisi kuinka paljon. Paras olisi jatkaa samalla nopeudella eteenpäin, kuin ajaisi rajoituksen mukaan ja väistää oikealle.
 
Tottakai ne pyrkii ajamaan tasaisesti. Mutta kun liikutaan selkeästi muuta liikennevirtaa nopeammin, niin se johtaa myös huomattavasti epätasaisempaan menoon. Pyrkimys ajaa niin ettei tarvitse äkkijarrutella = ajat samaa vauhtia kuin muutkin.
En nyt ihan tajunnut lokiikkaasi, luulis että lanssissa on senverran tavanomaiset jarrut ja "kaasuupoljin" että hiljentäminen onnistuu ilman "äkkijarrutuksia". ja pillien ansiosta voisivat jopa välttää paremmin äkkijarrtuksia.

Maalikon silmin näyttänyt nimenomaan siltä että jouhevaan menoon pyrkivät ja väistämis velvollisena jos tulevat esim risteykseen, niin tulevat niin että ilman äkkijarutuksia myös pystyvät väistään, pillien ansiosta pääsevät niistä käytännössä jouhevasti. (tässä siis oletus että asiakas kyydissä)

Poliiseilla voi olla eri meno, kun ovat vasta pillienkanssa menossa "hakemaan asiakasta" ja kun asiakas kyydissä niin ei enään kiirettä. Sivusta katsoen siltä välillä ainakin näyttää.


Edit:

Ymmärtääkseni joidenkin tutkimusten mukaan abulanssin ei kannata ottaa liikenteessä ylimääräisiä riskejä, ei ajaa ylinopeutta, ohitella ym. jos ei sitä voi tehtä turvallisesti.

Monesti toistetaan sitä että jos hälytysajoneuvo tulee takaa, niin jatketaan omaa vauhti, ei hiljennetä, taustalla ilmeisesti se että monelle se pilli on kuin tallimäärärys, päästä takanatuleva ohi. Heti, ymmärsitkö. -> ongelmia, hälytysajoneuvo joutuu ohittaan.

Edit:
Kiihdyttää yli nopeusrajoituksen ei saa, ainakin jos uskommen Palsternakkaa (viitaten palstalla kerrottuu ylinopeus maksulappuun piipaa-auto takan tilanteessa)
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan toi joku kaupunkikohtainen tapa? En tosiaan tuollaiseen voi sanoa pääkaupunkiseudulla törmänneeni, ellen nyt täysin ole sormien läpi vastaavaa katsonut.

U-käännöstä tehdessä tuota näkee, ja itsekin siis tarvittaessa U-käännöstä tehdessä haen vähän tilaa oikealta, mutta aina sillä ehdolla, että olen varmistanut oikealla kulkevan liikenteen enkä häiritse muita.
Lähes päivittäin näkee ihan pk-seudulla kuinka joku ryhmittyy kaistalla oikeaan laitaan kääntyäkseen vasemalle tai päinvastoin.
Näissä lienee kyse siitä, että kuski tiedostamatta yrittää pyöristää ajolinjaa vähemmän kulmikkaaksi sen sijaan että ajaisi liikennesääntöjen mukaan.
 
Lähes päivittäin näkee ihan pk-seudulla kuinka joku ryhmittyy kaistalla oikeaan laitaan kääntyäkseen vasemalle tai päinvastoin.
Näissä lienee kyse siitä, että kuski tiedostamatta yrittää pyöristää ajolinjaa vähemmän kulmikkaaksi sen sijaan että ajaisi liikennesääntöjen mukaan.
Okei, taisi omassa ymmärtämisessä olla alunperin vikaa. Eli koukataan siis niin, että käydään kirjaimellisesti siellä oikealla kaistalla kaistaviivat ylittäen? Varmaan on vaan jäänyt sattumalta omalla kohdallani huomaamatta. Sehän nyt ei kovin turvallista ole.
 
Okei, taisi omassa ymmärtämisessä olla alunperin vikaa. Eli koukataan siis niin, että käydään kirjaimellisesti siellä oikealla kaistalla kaistaviivat ylittäen? Varmaan on vaan jäänyt sattumalta omalla kohdallani huomaamatta. Sehän nyt ei kovin turvallista ole.
Yleensä itse näen niitä, missä pysytään kyllä omalla kaistalla, mutta tällä käytöksellä tukitaan esim. Takaa tulevien mahis ohittaa kääntyvä ajoneuvo kaksikaistaisella tiellä.
 
Okei, taisi omassa ymmärtämisessä olla alunperin vikaa. Eli koukataan siis niin, että käydään kirjaimellisesti siellä oikealla kaistalla kaistaviivat ylittäen? Varmaan on vaan jäänyt sattumalta omalla kohdallani huomaamatta. Sehän nyt ei kovin turvallista ole.
Pieni ajolinjan korjaus vastakkaiseen suuntaan varsinkin vasemmalle käännyttäessä juuri ennen kääntymistä on hyvin, hyvin tavallista. Joskus pysyy omalla kaistalla, joskus menee viereisen kaistan päälle. Näinhän ei saisi (tai ainakaan ei pitäisi) tehdä, vaikka pysyisi omalla kaistalla.
 
Onkohan toi joku kaupunkikohtainen tapa? En tosiaan tuollaiseen voi sanoa pääkaupunkiseudulla törmänneeni, ellen nyt täysin ole sormien läpi vastaavaa katsonut.

U-käännöstä tehdessä tuota näkee, ja itsekin siis tarvittaessa U-käännöstä tehdessä haen vähän tilaa oikealta, mutta aina sillä ehdolla, että olen varmistanut oikealla kulkevan liikenteen enkä häiritse muita.
Tosi usein näkee ainakin Espoossa ja Helsingissä tätä, että ryhmittäydytään kääntymissuuntaan nähden vastakkaiseen reunaan kaistaa.
 
Sitä ainakin näkee paljon esim. Helsingissä, että yksikaistaiselta tieltä kääntyessä jäädään keskelle tietä odottamaan, että kevyt liikenne pääsee suojatien yli, jolloin taas takaa tulevat jäävät helposti sumppuun tai vähintään joutuvat yllättäen väistää kääntyvää autoa.

Täytyy tosiaan mielenkiinnosta ihan erikseen katsoa nyt, miten yleistä tuo ylempänä kuvattu tilanne on. Näitä liikenteessä nähtyjä tapoja ja virheitä on sen verran, ettei ihan kaikki jää mieleen.
 
En nyt ihan tajunnut lokiikkaasi, luulis että lanssissa on senverran tavanomaiset jarrut ja "kaasuupoljin" että hiljentäminen onnistuu ilman "äkkijarrutuksia". ja pillien ansiosta voisivat jopa välttää paremmin äkkijarrtuksia.
Ambulanssin hallintalaitteet ei kuulu tähän. Muusta liikenteestä poikkeava vauhti kuuluu, joka aiheuttaa nopeudenmuutoksia, joista osa yllättäviä.
Maalikon silmin näyttänyt nimenomaan siltä että jouhevaan menoon pyrkivät ja väistämis velvollisena jos tulevat esim risteykseen, niin tulevat niin että ilman äkkijarutuksia myös pystyvät väistään, pillien ansiosta pääsevät niistä käytännössä jouhevasti. (tässä siis oletus että asiakas kyydissä)
Pyrkivät pääsemään perille ensisijaisesti turvallisesti, mutta välillä siitä turvalisuudesta lähdetään tinkimään jos potilaan tilanne vaatii nopeaa hoitoa. Ambulanssit joutuu hälytysajossa usein kolareihin. Esim risteyksessä tullaan pillien ja valojen kanssa ja hidastetaan -> joku niistä autoilijoista ajatteleekin että tuo hidastus meinaa että ovat vaikka kääntymässä eri suuntaan kun mihin oikeasti ovat menossa ja lähtee pois edestä suoraan lanssin eteen -> kolari tai äkkijarrutus tai äkkijarrutus ja puskurimulkun kanssa kolari.
Ymmärtääkseni joidenkin tutkimusten mukaan abulanssin ei kannata ottaa liikenteessä ylimääräisiä riskejä, ei ajaa ylinopeutta, ohitella ym. jos ei sitä voi tehtä turvallisesti.
Ei siihen kai tarvita mitään tutkimusta ettei kannata ottaa riskejä jos haluaa päästä turvallisesti perille. Joskus tilanteet hälytysajoissa ovat kiireellisempiä ja silloin joudutaan käytännössä pienentämään turvamarginaaleja jotta voitetaan aikaa.

Jos joku roikkuu puskurissa ilman että pystyy tekemään samat havainnoit edestä kuin lanssikuski, se auheuttaa sen että lanssin ei kannata ottaa liikenteessä ylimääräisiä riskejä, ei ajaa ylinopeutta, ohitella ym. jos sitä ei voi tehdä turvallisesti.

Aukeaako logiikka?
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.
Kuorma-autokorttia ajaessa tosin opetetaan, että väärään reunaan ryhmitytään vain aivan viimeisenä keinona, koska se hämmentää ja häiritsee muuta liikennettä niin paljon. Leveä käännös isolla autolla suoritetaan yleensä ajamalla risteyksessä vähän pitkäksi ja kääntymällä hieman vastaantulijoiden kaistan kautta.
 
Pyrkivät pääsemään perille ensisijaisesti turvallisesti, mutta välillä siitä turvalisuudesta lähdetään tinkimään jos potilaan tilanne vaatii nopeaa hoitoa. Ambulanssit joutuu hälytysajossa usein kolareihin. Esim risteyksessä tullaan pillien ja valojen kanssa ja hidastetaan -> joku niistä autoilijoista ajatteleekin että tuo hidastus meinaa että ovat vaikka kääntymässä eri suuntaan kun mihin oikeasti ovat menossa ja lähtee pois edestä suoraan lanssin eteen -> kolari tai äkkijarrutus tai äkkijarrutus ja puskurimulkun kanssa kolari.
Mutta ihan oikeasti, meinaat että lanssi kuski muuten paahtaisi meneen sellaista vauhtia että äkkijarrutuksia voi tulla, ja takana hinaajan takia jostain syystä päättäisi ajaa hitaammin ?

Aukeaako logiikka?
Ei. Tai siis lokiikkasi aukeaa, mutta on ihan heittämättä sulta että lanssikuskit niin käyttäytyy.

Ei siihen kai tarvita mitään tutkimusta ettei kannata ottaa riskejä jos haluaa päästä turvallisesti perille. Joskus tilanteet hälytysajoissa ovat kiireellisempiä ja silloin joudutaan käytännössä pienentämään turvamarginaaleja jotta voitetaan aikaa.
Emme ymmärtäneet toisiamme, tai sitten kommenttisi on ristiriitainen.

Tarkoitin että ambulanssin ei kannata ottaa riskejä, joten sen kuksin ei kannata käytännössä ottaa niitä riskejä.

Jos se kuski on kaikestahuolimatta riskin ottaja, niin tuskin se takanaroikkujasta yhtä-äkki rahoittuisi, jos kuitekin rahoittuu, niin sehän vain hyväjuttu.
Ambulanssit joutuu hälytysajossa usein kolareihin.

Ovat joo joutuneet, jossain kai sen seurauksena lisäkoulutettu kuskeja.

Ambulanssit joutuu hälytysajossa usein kolareihin. Esim risteyksessä tullaan pillien ja valojen kanssa ja hidastetaan -> joku niistä autoilijoista ajatteleekin että tuo hidastus meinaa että ovat vaikka kääntymässä eri suuntaan kun mihin oikeasti ovat menossa ja lähtee pois edestä suoraan lanssin eteen -> kolari tai äkkijarrutus tai äkkijarrutus ja puskurimulkun kanssa kolari.

Varmaan tuollaisiakin, muistan lähinnä niitä juttuja missä ei tuollaista väärinkäsitystä, vaan länssituikainnut jostain eteen toisen huomaamatta. Enemmän niitä riskinottajia.
 
Sitä ainakin näkee paljon esim. Helsingissä, että yksikaistaiselta tieltä kääntyessä jäädään keskelle tietä odottamaan, että kevyt liikenne pääsee suojatien yli, jolloin taas takaa tulevat jäävät helposti sumppuun tai vähintään joutuvat yllättäen väistää kääntyvää autoa.

Täytyy tosiaan mielenkiinnosta ihan erikseen katsoa nyt, miten yleistä tuo ylempänä kuvattu tilanne on. Näitä liikenteessä nähtyjä tapoja ja virheitä on sen verran, ettei ihan kaikki jää mieleen.
Nyt tullut uusi variaatio lisää, uusien liikenne sääntöjen myötä. Oma esim. ajoin kuorma-auton perässä kaistalla valoristeykseen, jossa sai kääntyä vain vasemmalle (eikä muilta kaistoilta sitä saanut tehdä) 2 kaistaiselle tielle.

Kuorma-auto liikennevaloista kääntyi/ryhmittyi 2-kaistaisen tien vasempaan reunaan. Minä totesin tilanteen ja päätin mennä siitä heti ohi nopeammin kiihtyvällä autollani. Siinä sitten oltiin vierekkäin kuorma-auto näytti vilkkua oikealle, olin siinä jo kiihdyttänyt, joten ohitin hänet oikealta.

Tööttihän siinä kuorma-autokuskilla alkoi soimaan. Oli luultavasti sitä mieltä, että minun olisi pitänyt odottaa, että hän pääsee eteeni.
Voi olla, ettei tiennyt mahdollisuudesta ryhmittyä suoraan sinne oikealle kaistalle. Silloin olisin mennyt samantien ohi vasemmalta kaistalta ja olisimme kummatkin tyytyväisiä. Eli kiersin hänen takiaan ja sain töötit "palkaksi" :)
 
Nyt tullut uusi variaatio lisää, uusien liikenne sääntöjen myötä. Oma esim. ajoin kuorma-auton perässä kaistalla valoristeykseen, jossa sai kääntyä vain vasemmalle (eikä muilta kaistoilta sitä saanut tehdä) 2 kaistaiselle tielle.

Kuorma-auto liikennevaloista kääntyi/ryhmittyi 2-kaistaisen tien vasempaan reunaan. Minä totesin tilanteen ja päätin mennä siitä heti ohi nopeammin kiihtyvällä autollani. Siinä sitten oltiin vierekkäin kuorma-auto näytti vilkkua oikealle, olin siinä jo kiihdyttänyt, joten ohitin hänet oikealta.

Tööttihän siinä kuorma-autokuskilla alkoi soimaan. Oli luultavasti sitä mieltä, että minun olisi pitänyt odottaa, että hän pääsee eteeni.
Voi olla, ettei tiennyt mahdollisuudesta ryhmittyä suoraan sinne oikealle kaistalle. Silloin olisin mennyt samantien ohi vasemmalta kaistalta ja olisimme kummatkin tyytyväisiä. Eli kiersin hänen takiaan ja sain töötit "palkaksi" :)
Puhumattakaan ettei tiennyt että oikealta voi ohittaa.
 
Tällä viikolla tuli haettua uudet kesärenkaat autoon ja samantien tarkistettua GPS:llä mittarivirhe uusilla renkailla verrattuna vanhoihin kuluneisiin. Vanhoilla virhe oli 94@100 ja uusilla 95@100. Vähän ihmettelin ettei 5mm enemmän kulutuspintaa vaikuttanut tuon enempää. Joka tapauksessa ilmoitin heti vaimolleni että minkä verran tuo virhe nyt on, vaikka ei vaimolla muutenkaan ole tapana neppailla ja körötellä tientukkona.
Aikamoiset virheet.
 
Mutta ihan oikeasti, meinaat että lanssi kuski muuten paahtaisi meneen sellaista vauhtia että äkkijarrutuksia voi tulla, ja takana hinaajan takia jostain syystä päättäisi ajaa hitaammin ?


Ei. Tai siis lokiikkasi aukeaa, mutta on ihan heittämättä sulta että lanssikuskit niin käyttäytyy.


Emme ymmärtäneet toisiamme, tai sitten kommenttisi on ristiriitainen.

Tarkoitin että ambulanssin ei kannata ottaa riskejä, joten sen kuksin ei kannata käytännössä ottaa niitä riskejä.

Jos se kuski on kaikestahuolimatta riskin ottaja, niin tuskin se takanaroikkujasta yhtä-äkki rahoittuisi, jos kuitekin rahoittuu, niin sehän vain hyväjuttu.


Ovat joo joutuneet, jossain kai sen seurauksena lisäkoulutettu kuskeja.



Varmaan tuollaisiakin, muistan lähinnä niitä juttuja missä ei tuollaista väärinkäsitystä, vaan länssituikainnut jostain eteen toisen huomaamatta. Enemmän niitä riskinottajia.
Joku osa ajatuksista ei nyt tosiaan välity. Tuntuu että keskustellaan ihan eri asiasta. Koitan paremmalla ajalla lukea omatkin viestit tarkemmin läpi että keksisin miten ne mahdollisesti päätyy noin tulkituksi.
 
Klassikkojen klassikko nyt vesisateella: Pimeät takavalot. Kaksi Kiaa ajoi peräkanaa, joku pikku-Kia ja sen perässä katumaasturi-Kia, molemmilla perä pimeänä. Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna katumaasturikuskina saattaisi ihmetellä että miksihän edelläajavalla on takavalot pimeänä kun (lähes) kaikilla muilla takavalot on päällä tässä hämärässä ja vesisateella? Ja jopa aavistuksen välkympi saattaisi miettiä katumaasturin ratissa että kun kerta ajan samanmerkkisen auton perässä, että onkohan minullakin perä pimeänä?
:sidea:

Ja vielä oivaltavampi yksilö saattaisi jopa kääntää vipua kojetaulussa, jolla saisi ajovalot päälle.

Mutta kun ei.
:sfacepalm:

Tango Vibraton mukaisesti:

Päässä liikkuu - ei mitään, ei mitään, ei mitään, ei mitään.
Aivoissa toimii - ei mikään, ei mikään, ei mikään, ei mikään...
 
Klassikkojen klassikko nyt vesisateella: Pimeät takavalot. Kaksi Kiaa ajoi peräkanaa, joku pikku-Kia ja sen perässä katumaasturi-Kia, molemmilla perä pimeänä. Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna katumaasturikuskina saattaisi ihmetellä että miksihän edelläajavalla on takavalot pimeänä kun (lähes) kaikilla muilla takavalot on päällä tässä hämärässä ja vesisateella? Ja jopa aavistuksen välkympi saattaisi miettiä katumaasturin ratissa että kun kerta ajan samanmerkkisen auton perässä, että onkohan minullakin perä pimeänä?
:sidea:

Ja vielä oivaltavampi yksilö saattaisi jopa kääntää vipua kojetaulussa, jolla saisi ajovalot päälle.

Mutta kun ei.
:sfacepalm:

Tango Vibraton mukaisesti:

Päässä liikkuu - ei mitään, ei mitään, ei mitään, ei mitään.
Aivoissa toimii - ei mikään, ei mikään, ei mikään, ei mikään...
Kiat muuten ovat aina sateella perä pimeänä :D. En tiedä puuttuuko automatiikasta jotain tai onko sen logiikka jotenkin erilainen kuin muilla merkeillä mutta muut autot kyllä omaavat melkein hinnat alkaen mallista lähtien jo automaattivalot. Halvat VAG:t ja Kiat ovat ne jotka pistävät silmään eniten perse pimeänä ajavina.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry.
Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.

Mutkan voi ajaa nopeammin läpi ja on taloudellisempaa?
 
Jaa-a enpä ole kyllä itse huomannut tuota kuin ehkä kerran tai pari koko autoilu-urani aikana.
Näen joka päivä, juuri äsken Helsingin keskustassa kia kuski meinasi tulla kylkeen kun käänsi mun kaistan kautta vasemmalle?

Muutenkaan yhtään hahmoteta auton mittoja, tilaa metri mennä vasemmalle ja kaksi eteen päin niin seistään keskellä liikenteenjakajaa ja estetään kaikkien liikkuminen. Sitten kun painat torvea niin tulee keskisormea mutta omaa virhettä ei kyetä ymmärtämään :facepalm:
 
No sitä kyllä tapahtuu ettei hahmoteta auton mittoja. Tänään viimeksi kaksi-kaistaiseen liikenneympyrään mennessä joku bemari tööttäili minulle kun ei _ITSE_ muka mahtunut viereiselle kaistalle.

Samaten joku yaris kuski ei voinut ohittaa vasemmalle kääntyvää pysähdyksissä olevaa autoa oikealta puolelta kun tilaa oli liian vähän. Jännästi töötti pohjassa vauhtia tuupaten sitä tilaa kuitenkin sitten löytyi. Meinas taas alkaa kiehua.
 
Nyt tullut uusi variaatio lisää, uusien liikenne sääntöjen myötä. Oma esim. ajoin kuorma-auton perässä kaistalla valoristeykseen, jossa sai kääntyä vain vasemmalle (eikä muilta kaistoilta sitä saanut tehdä) 2 kaistaiselle tielle.



Kuorma-auto liikennevaloista kääntyi/ryhmittyi 2-kaistaisen tien vasempaan reunaan. Minä totesin tilanteen ja päätin mennä siitä heti ohi nopeammin kiihtyvällä autollani. Siinä sitten oltiin vierekkäin kuorma-auto näytti vilkkua oikealle, olin siinä jo kiihdyttänyt, joten ohitin hänet oikealta.



Tööttihän siinä kuorma-autokuskilla alkoi soimaan. Oli luultavasti sitä mieltä, että minun olisi pitänyt odottaa, että hän pääsee eteeni.

Voi olla, ettei tiennyt mahdollisuudesta ryhmittyä suoraan sinne oikealle kaistalle. Silloin olisin mennyt samantien ohi vasemmalta kaistalta ja olisimme kummatkin tyytyväisiä. Eli kiersin hänen takiaan ja sain töötit "palkaksi" :)

Viimevuonna opetettiin että muutos ei ihan noin suuri, ja vastuuta laittetiin sille kuljettajalle joka vetään vanhan "poikkeussäännön tyyliin", Ymmärsin siis että HA ajoi suoraan oikealla kaistalle ja kuorma-auto vasemmalle ja siitä sitten kaistanvaihdolla oikealle vilkku edelle, joten vähän puskista sille se HA auto sinne ilmesty.


Mutta jos se oli jokin yksisuuntainen kaksikaistainen tie, niin ei kai siinä mitään kiirettä kuorma-autolla ollut, ellei seuraavasta oikealle ollut kääntymässä. Ne risteykset missä se vasenkaista loppuu hetikohta, niin tilanne toisenlainen.


Noista tuskin vielä on oikeuden päätöksiä, vain ristiriitaisia opetuksia.
 
Klassikkojen klassikko nyt vesisateella: Pimeät takavalot. Kaksi Kiaa ajoi peräkanaa, joku pikku-Kia ja sen perässä katumaasturi-Kia, molemmilla perä pimeänä. Jotenkin maalaisjärjellä ajateltuna katumaasturikuskina saattaisi ihmetellä että miksihän edelläajavalla on takavalot pimeänä kun (lähes) kaikilla muilla takavalot on päällä tässä hämärässä ja vesisateella? Ja jopa aavistuksen välkympi saattaisi miettiä katumaasturin ratissa että kun kerta ajan samanmerkkisen auton perässä, että onkohan minullakin perä pimeänä?
:sidea:

Ja vielä oivaltavampi yksilö saattaisi jopa kääntää vipua kojetaulussa, jolla saisi ajovalot päälle.

Mutta kun ei.
:sfacepalm:

Tango Vibraton mukaisesti:

Päässä liikkuu - ei mitään, ei mitään, ei mitään, ei mitään.
Aivoissa toimii - ei mikään, ei mikään, ei mikään, ei mikään...
Mikä noita katumaasturikuskeja muuten vaivaa kun hidasteista ajetaan kävelyvauhtia kuin auto olisi lasista tehty? Muutenkin ajaminen on monesti mummoyaristen tasolla.

Ymmärrän vielä että jollain tuningpaskabmw:llä joutuu mönkimään (niin miksi edes ajat alustalla jolla ei voi ajaa) hidasteissa, mutta meneekö se katumaasturikin rikki vai mikä on?
 
Mikä noita katumaasturikuskeja muuten vaivaa kun hidasteista ajetaan kävelyvauhtia kuin auto olisi lasista tehty? Muutenkin ajaminen on monesti mummoyaristen tasolla.

Ymmärrän vielä että jollain tuningpaskabmw:llä joutuu mönkimään (niin miksi edes ajat alustalla jolla ei voi ajaa) hidasteissa, mutta meneekö se katumaasturikin rikki vai mikä on?
Joo tuo nauratti juuri tänään kun ajelin hidasteita omaavalla tiellä normikorkuisen X5:n perässä ja kuski hidasti noin puoleen mitä itse ajan noihin tehdasmadalletulla jäykäksi haukutulla hot hatchillä :D. Hankit "maasturin" etkä edes prkl käytä sen kykyjä ajaa noiden yli ilman sen kummempaa epämukavuutta tai että auto ottaisi siitä itseensä :D.
 
Mikä noita katumaasturikuskeja muuten vaivaa kun hidasteista ajetaan kävelyvauhtia kuin auto olisi lasista tehty? Muutenkin ajaminen on monesti mummoyaristen tasolla.

Ymmärrän vielä että jollain tuningpaskabmw:llä joutuu mönkimään (niin miksi edes ajat alustalla jolla ei voi ajaa) hidasteissa, mutta meneekö se katumaasturikin rikki vai mikä on?
Tässä kai eroa siinä miten noista on tarkoitus ajaa, mitä pitää hitaana ja mitä pitää ajomukavuuden kannalta hyvänä.

Osalla ajoneuvoja se sopiva tilanne nopeus ei ole töyssyssä kuljettajaa tyydyttävä, nopeammin ajaen paljon miellyttävämpä, joten jäljelle voi jäädä se etanointi.

Töyssyissäkin on eroja, ei välttämättä tunne kaikkien töyssyjen sopivaa vauhtia.

Jos taasen on alusta joka nyt on karu sillä kuoppaisella tiellä muutenkin, niin pieni töyssy voi olla vain kiva vaihtelu.

Ja sitten se yksi syy, kaksi ja nelivetoiset "katumaasturit" on osalla velikoitunut lähinnä sen takia että iänmyötä niihin helpompi kiivetä kuin heidän vauhdikkaan nuoruuden aikaisiin vehkeisiin. Ja onhan niitä kauppakasseinakin.

Meneniden aikojen maastureihin tottunut varmaan iha muistista varoo
 
Joo tuo nauratti juuri tänään kun ajelin hidasteita omaavalla tiellä normikorkuisen X5:n perässä ja kuski hidasti noin puoleen mitä itse ajan noihin tehdasmadalletulla jäykäksi haukutulla hot hatchillä :D. Hankit "maasturin" etkä edes prkl käytä sen kykyjä ajaa noiden yli ilman sen kummempaa epämukavuutta tai että auto ottaisi siitä itseensä :D.
Jäykähkö alusta, matalaprofiiliset renkaat ja joku sellainen uudenmallinen parkkihalleissa tavattu hidastetöyssy, niin siinä on yhtälö, jonka seurauksena takapenkkiläisillä on ilman mateluvauhtia mehut sylissä hyvin äkkiä vaikka kuinka auto olisi olevinaan "katumaasturi". Harvassa katumaasturissa se maasturiosuus tarkoittaa paljon muuta kuin korkeampaa maavaraa, parempaa näkyvyyttä ja suurempia sisätiloja.

En ole ihan varma onko näistä vielä kapeampia/korkeampia versioita olemassa, mutta tämän tyyppisiä halleissa on kuitenkin alkanut näkymään ja niihin on kyllä pakko hidastaa, kun muuten täräyttää ihan kunnolla.

1629228154612.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 899
Viestejä
4 585 721
Jäsenet
75 524
Uusin jäsen
jousto

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom