Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Siis itse tuota periaatetta muistelin sillä oletuksella, että rampilla tulee se pääväylän nopeusrajoitus vastaan, ja siksi kyselinkin että missä tämmöisiä "80 liittymisrampilla, 100/120 pääväylällä" voisi olla, jotta niitä voisi tutkia tarkemmin. Todella outoa laittaa kiihdytyskaistalle eri nopeusrajoitus mitä pääväylälle. Nopsa googletuskin tuo tulosta:

Nämä rampilla 80km/h rajoitus ja pääväylällä 100/120km/h nopeudet sotisivat tuota periaatetta vastaan roppakaupalla.
Yleisrajoitus paikkoja on, mutta tuossa kun yritin etsiä katunäkymä linkkiä, niin etelestä ylöspäin lähtiessä en nopeasti löytänyt sopivaa, mutta erään laisen Riihimäeltä.
Rampilla 120 merkki, jonka jälkeen risteys kärkikolmiolla, sen jälkeen ei enään merkkiä.

Onko siinä sitten "bussikaistalla" 80km/h, mutta mikäs kolmion takaa tulevilla 120km/h vei 80km/h, vai motarin.

Eteläänpäin vievät rampit , "bussikaista" 80km/h yleis aiemman opetetun perusteella, ja varsinaiselta rampilla 120km/h merkki ennen kolmiota.


Edit

Joutu menee aika pitkälle, olisko Hämeenlinnan jälkeen ,ei siis kuvassa 80 merkkejä, mutta ei siis mitään merkkejä.

Edit allaolevan jälkeen
Kyllä tuossa sanoisin (ainakin pohjoiseen mentäessä), että tuossa kärkikolmion jälkeen on myös 120. Kärkikolmio osoittaa vain väistämisvelvollisuutta tuossa, ihan hetki aiemmin ollut 120km/h lätkä siis antaa sen 120km/h nopeusrajoituksen.
Etelään mentäessä "bussikaistaa" 80km/h ja kolmion takaa tulevat 120km/h ?
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä tuossa sanoisin (ainakin pohjoiseen mentäessä), että tuossa kärkikolmion jälkeen on myös 120. Kärkikolmio osoittaa vain väistämisvelvollisuutta tuossa, ihan hetki aiemmin ollut 120km/h lätkä siis antaa sen 120km/h nopeusrajoituksen.
 
Tässä uskossa itsekkin olen ollut, mutta hämmentää miksi joissain kohteissa on sen erkanemismerkin jälkeen 80 merkki, sehän olisi aivan turha (harhaanjohtava), jos yleisrajoitus alkaa erkanemismerkin kohdalla.
Liikennemerkkien asetusohjeessa on tuo että välillä laitetaan merkkejä vielä erikseen selventämään asiaa. Vähän niinkuin ennen kameraa on yleensä 3kpl alemman rajoituksen merkkejä.
Eli kaipaisin jotain lähdettä väitteellesi. Muuten enemmän uskon siihen että motarin voimassaoleva rajoitus myös liittyjällä.
Tuo tulee suoraan liikennemerkkien vaikutusalueesta. Muiden merkit ei koske sinua, vain ne mitkä itse ohitat ja ne on asetettu sille puolelle tietä minne laki käskee.
 
Varmasti jonkun oikean urheiluauton ratissa kohtaa myös monenlaista kiihdyttelijää. :D Joku toki voi kokea pakokaasun häiritsevänä, samanlaista ilmiötä tosin en ole huomannut jenkillä ajellessa, vaikka se työntää varmasti moninverroin enempi kaikkea ilmaan. Liikennevalokisailut on myös melko harvinaisia, ilmeisesti perusjampalle kasin lotkotus kertoo automaattisesti tehosta.. Totuushan on aivan muuta.
 
Pyydettiin ramppilätkiin kättäpidempää.
Google maps Kuva vuodelta 2009 ja kyltissä 100kmh ku moottoritielläkin 100. Kaksi kuunkiertoa sitten about muuttui 80ksi. Ramppi jatkuu nyppylän ja loivan kaarteen jälkeen suorana. Eli on ns pitkä ramppi. Kartasta voi kattoa enempi. ns Liian monta kertaa körötelty tuosta nyppylän yli 60kmh, alamäessä sitten 70 ja vasta sitten kaistan vaihdon jälkeen läppä aukee enemmän. Paikka ei ole mikään pelottava eikä vaarallinen. Suomi on täynnä paljon vaikeampia ja rajusti lyhyempiä ramppeja. Sekä T risteyksiä 100kmh teille.
 
Eteläänpäin vievät rampit...
Joo, tuo onkin varsin "hömmhömm" jos tämän kohdan jakajamerkki tulkitsee 80km/h nopeusrajoitteen myös tuolle bussikaistalle, joka tosiaan liittyy takaisin tielle ilman mitään muita nopeusrajoitusmerkkejä.
1628502018722.png
 
Tuo tulee suoraan liikennemerkkien vaikutusalueesta. Muiden merkit ei koske sinua, vain ne mitkä itse ohitat ja ne on asetettu sille puolelle tietä minne laki käskee.

Olen ymmärtänyt että rajoitusmerkki on voimassa vain sillä tiellä millä ajat. Ja ymmärtääkseni ennen viimekesää on voinut saada jopa ylinopeussakon jos olet ajellut tieten 50 tiellä kahdeksaa kymppiä, vaikka olisi tullut tieltä missä 80km/h.



Eli jos motarilta (tai muulta tieltä) käännyt erakanevalle tielle, niin rajoitus on se motarin rajoitus niin pitkään kun seuraava merkki kertoo jotain muuta ? (tälläisiä tulkintoja on aikaan myös jaeltu)
Aiemmin joku ketjussa sanoi että erkanemis merkin kohdalla alkaa yleisrajoitus, riippumatta mitä aiemmin ollut (jos ei merkein muuta kerrota)

Mutta yleisesti opetetaan että kiihdytyskaistalla sovitetaan motarin vauhtiin nopeus, mutta jos liittyjän korkein sallittu olisi 80km/h niin siinä on 40km/h ero motarin 120 vauhtiin.

Kelasin tuota kolmostietä pohjoiseen päin, niin googlen kuvissa tuli lisää moottoritielle johtavia ramppeja joissa vain taajamapäätty merkki tai ei mitään, joten ei mikään espoon erikoisuus olisi tuo 80km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Kaitpa tuossa ym kuvassa on syytä käyttää kuulaansa. Moni on kyllä jarruttanut samantien voimakkaasti moottoritienopeudesta kun vasen takarengas on nipin napin ylittänyt maaliviivan. Aiheuttaa tilanteen neljännelle rampille liittyjälle.
 
Joskus ärsyttää pienetkin ihmisten piittaamattomuudet ja törkeydet, etenkin kun on ollut tarve päästä ripeästi jonnekin. En puhu nyt mummoista, tai varovaisista autoilijoista.

Suurta ihmetystä on vuosi toisensa jälkeen herättänyt moottoritien ritarit. Ajaa körötän motarilla kotterollani pitkillä matkoilla usein 120:n alueella 125-130 lasissa. Tästä huolimatta löytyy aina se ritari, joka ohittaa kaikki takana ajavani ja sitten minut ja jää eteeni ajamaan ja hidastaa vauhtinsa 120:n paikkeille ja joskus jopa alle. Sitten kun on koittanut mennä ohi, niin nostavat vain nopeuttaan, mutta jos luovutan, niin hidastavat taas vauhtinsa.
 
...Suurta ihmetystä on vuosi toisensa jälkeen herättänyt moottoritien ritarit. Ajaa körötän motarilla kotterollani pitkillä matkoilla usein 120:n alueella 125-130 lasissa. Tästä huolimatta löytyy aina se ritari, joka ohittaa kaikki takana ajavani ja sitten minut ja jää eteeni ajamaan ja hidastaa vauhtinsa 120:n paikkeille ja joskus jopa alle. Sitten kun on koittanut mennä ohi, niin nostavat vain nopeuttaan, mutta jos luovutan, niin hidastavat taas vauhtinsa.
Näistä just olikin tässä juttua.. eräs alalahko noille on se, joka ajaa ekana ohi kauas horisonttiin, mutta tulee sitten perä edellä vastaan siihen "mittari120:iin", eli alle nopeusrajoituksen. Sit jos ajat ohi niin hetken päästä taas ajetaan horisonttiin ja repeat. Etenkin myöhään iltaisin/öisin näitä näkee. Välillä tekee mieli tsekata että kukas tuommosella rekkarilla suhaa, mutta kun maksaa rahaa niin annan olla.
 
Näistä just olikin tässä juttua.. eräs alalahko noille on se, joka ajaa ekana ohi kauas horisonttiin, mutta tulee sitten perä edellä vastaan siihen "mittari120:iin", eli alle nopeusrajoituksen. Sit jos ajat ohi niin hetken päästä taas ajetaan horisonttiin ja repeat. Etenkin myöhään iltaisin/öisin näitä näkee. Välillä tekee mieli tsekata että kukas tuommosella rekkarilla suhaa, mutta kun maksaa rahaa niin annan olla.

Tuntuu tälläisissä autoilijoissa, että välillä niitä kiinnostaa ajaminen ja sillon ajetaan yli rajoitusten ja välillä rupeavat kännykkää selaamaan, laittaavat vakkarin /adaptiivisen vakkarin päälle ja köröttelevät siten tinderiä samalla selaillen :hmm:
 
Yleisrajoitus paikkoja on, mutta tuossa kun yritin etsiä katunäkymä linkkiä, niin etelestä ylöspäin lähtiessä en nopeasti löytänyt sopivaa, mutta erään laisen Riihimäeltä.
Rampilla 120 merkki, jonka jälkeen risteys kärkikolmiolla, sen jälkeen ei enään merkkiä.

Onko siinä sitten "bussikaistalla" 80km/h, mutta mikäs kolmion takaa tulevilla 120km/h vei 80km/h, vai motarin.

Eteläänpäin vievät rampit , "bussikaista" 80km/h yleis aiemman opetetun perusteella, ja varsinaiselta rampilla 120km/h merkki ennen kolmiota.


Edit

Joutu menee aika pitkälle, olisko Hämeenlinnan jälkeen ,ei siis kuvassa 80 merkkejä, mutta ei siis mitään merkkejä.

Edit allaolevan jälkeen

Etelään mentäessä "bussikaistaa" 80km/h ja kolmion takaa tulevat 120km/h ?
Riihimäen Kormuntieltä (2834) liittyminen etelään Hämeenlinnanväylälle (Valtatie 3/E12):

1. Oman ymmärrykseni mukaan liittymäalueella on vain kaksi tietä (2834 ja Vt 3), ja rampit, kiihdytyskaistat, erkanemistiet sekä bussikaista kuuluvat Valtatie 3:een.

2. Kormuntien rajoitus risteyksen kohdalla on 50 km/h ja se sijaitsee taajaman ulkopuolella. Käännyttäessä 2834:ltä rampille ei olla enää kyseisellä tiellä, joten voimaan astuu yleisrajoitus 80 km/h.

3. Rampissa vastaan tulee merkki moottoritien alkamisesta, mutta se ei määrää nopeusrajoitusta, joten 80 km/h jatkuu.

4. Hieman ennen bussikaistaa on nopeusrajoitus 120 km/h.

5. Bussikaistan ja rampin yhtyessä yhdeksi kaistaksi rampilta tulijalle on kolmio. Ramppia ajavan rajoitus on kaistojen yhtymisen jälkeen edelleen se sekunti-pari sitten annettu 120 km/h (koska ollaan kaistojen yhtymisestä huolimatta edelleen samalla tiellä), mutta siinä piti vain väistää bussikaistaa ajavia. Ilman kolmiota bussit eivät pääsisi sujuvasti liittymään Kolmostielle, koska ne saattaisivat joutua väistämään rampilta tulijaa, jolloin eivät enää ehtisi kiihdyttää riittävästi.

6. Ajetaan kiihdytyskaistaa 120 km/h ja liitytään sopivaan väliin. Välittömästi kiihdytyskaistan lopussa toistuu 120 km/h -merkki. Ramppia ja bussikaistaa ajavien kannata merkki on tavallaan turha, mutta silti se on tapana laittaa juuri kiihdytyskaistan loppuun. Samalla se toimii toistona Vt 3:a ajaville. Nopeusrajoitus nimittäin pitää toistaa 120-rajoitusalueella vähintään 6 km välein.


Pohjoisesta tultaessa poistuminen Vt 3:lta Kormuntielle:

1. Liittymä nro 19.

2. Erkanemismerkki, eli ollaan Vt 3:n erkanemistiellä. Merkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, eli se on 120 km/h.

3. Bussikaistalle menijöille rajoitus jatkuu samana, koska tie ei (käsittääkseni) vaihdu, eikä ole rajoitukseen vaikuttavia merkkejä (nopeusrajoitus, nop. raj. päättyy, aluenopeusrajoitus/-päättyy, taajama alkaa/päättyy, pihakatu alkaa/päättyy). Bussikaistaa ajavilla on siis sama 120 km/h kuin siihen yhtyvää ramppia ajavilla.

4. Bussikaistan sijaan ramppia jatkaville tulee tien rakenteellista hidastusta ramppikaarteen muodossa (siellä on myös liikennemerkit osoittamassa jyrkkää kaarretta). Rajoitus on kuitenkin edelleen 120 km/h, mutta jos sitä nopeutta yrittää härkäpäisesti ylläpitää muulla kuin F1:llä, käy kuten Mika Salolle 90-luvulla turbo-Saabinsa kanssa Linnatuulen rampilla. Ei taivu ei, vaikka olisi rattimies ratissa.

5. Rampin kaarteen puolivälissä on nopeusrajoitus 60 km/h.

6. Vastaan tulee moottoritie päättyy -merkki. Sillä ei ole vaikutusta nopeusrajoitukseen, eli 60 km/h pysyy voimassa.

7. Risteyksen jälkeen ollaan Kormuntiellä taajaman ulkopuolella, eli yleisrajoitus 80 km/h olisi voimassa, mutta pian risteyksen jälkeen rajoitukseksi osoitetaan 50 km/h, koska Helsinkiin menijät ja sieltä poistujat aiheuttavat paljon kuormaa 90°-risteyksiin sillan molemmin puolin.
 
2. Erkanemismerkki, eli ollaan Vt 3:n erkanemistiellä. Merkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, eli se on 120 km/h.
Kiitoksia kovasti seikkaperäisestä vastauksesta.

Eli sinun näkökantasi on että erkanemismerkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, el ne 80 laput niiden jälkeen ei ole turhaan.


Rivien välistä tulkitsen niin että jos se erkanamistie jossain vaiheessa päättyy risteykseen josta kääyynytää toiselle tielle, esim T tai Y risteys, niin sitten yleisrajoitus kunnes toisin kerrotaan, mutta siihen saakka motorin rajoituksen mukaan.

Sori vähän toistoja, mutta kysyn vielä varmuuden vuoksi. kun mainitsit perusteluissa teiden nimet/numerot.

Jos tuota 3-tietä mennään eteenpäin, hämeenlinnan pohjoispuolelle. edit, Parolan kohdalla selkeämpi, Eli Googlen mukaan tuosta pohjoiseen päin rampilla on vain taajama loppuu merkki, eli 80 yleisrajoitus ?


Edit vielä yksi, samanlainen (Akaa), pohjoiseen päin, mutta ei merkkejä lainkaan, en ihan ottanut selvää onko tuolla Satamatiellä, 50,60 vai 80kmh. (oletan että satamatie ei ole taajamaa)

Eli noissa rampeilla korkein sallittu on 80km/h myös kiihdytyskaistalla, vaikka tietäisi että motarilla on 120km/h ? , vai poikkeaako tuo Akaan liittymä, jos siellä satamatiellä on ollut esim 60km/h.

"Bussikaistat" selkeästi sama kuin Riihimäen tapauksessa, motarin rajoitus.

Jotta tästä päästään jotenkin otsikkoon, niin jos tuolta joku ryömiin kahdeksaa kymppia motarille, niin ei sillä paljoa vaihtoehtoja ole ja ärsyttäviä on ne jotka ei anna tilaa.


Edit:
Siis ei ihme että kanssa-autoilijoita ärsyttää kun tulkinta siitä mikä on korkeinsallittu nopeus voi vaihdella useita kymppejä + sitten se että se on toiselle korkein sallittu on se minimi jonka yli pitäisi mennä vähintää kymppi.
Ja samoille usein se että merkin kohdalla aletaan vastaa hiljentään, tai merkin kohdalle pitää olla kiihdytetty sen "minimin" yli.

Edit2

Jos äänestys, niin äänestäisi sielti vielä sen puolesta että kiihdytyskaistalla (ja vähän ennen) motarin rajoituksen mukaan, vaikka oltaisi tultu kasikympin ramppia.

Ainakin opin sen että jos joku sieltä rampilta kärättelee kiihdytyskaistalle kahdeksaa kymppiä, niin ehkä sieltä ei vaan saa tulla lujempaa, eikä se ole sen kuksin vika.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia kovasti seikkaperäisestä vastauksesta.

Eli sinun näkökantasi on että erkanemismerkki ei vaikuta nopeusrajoitukseen, el ne 80 laput niiden jälkeen ei ole turhaan.


Rivien välistä tulkitsen niin että jos se erkanamistie jossain vaiheessa päättyy risteykseen josta kääyynytää toiselle tielle, esim T tai Y risteys, niin sitten yleisrajoitus kunnes toisin kerrotaan, mutta siihen saakka motorin rajoituksen mukaan.

Sori vähän toistoja, mutta kysyn vielä varmuuden vuoksi. kun mainitsit perusteluissa teiden nimet/numerot.

Jos tuota 3-tietä mennään eteenpäin, hämeenlinnan pohjoispuolelle. edit, Parolan kohdalla selkeämpi, Eli Googlen mukaan tuosta pohjoiseen päin rampilla on vain taajama loppuu merkki, eli 80 yleisrajoitus ?


Edit vielä yksi, samanlainen (Akaa), pohjoiseen päin, mutta ei merkkejä lainkaan, en ihan ottanut selvää onko tuolla Satamatiellä, 50,60 vai 80kmh. (oletan että satamatie ei ole taajamaa)

Eli noissa rampeilla korkein sallittu on 80km/h myös kiihdytyskaistalla, vaikka tietäisi että motarilla on 120km/h ? , vai poikkeaako tuo Akaan liittymä, jos siellä satamatiellä on ollut esim 60km/h.

"Bussikaistat" selkeästi sama kuin Riihimäen tapauksessa, motarin rajoitus.

Jotta tästä päästään jotenkin otsikkoon, niin jos tuolta joku ryömiin kahdeksaa kymppia motarille, niin ei sillä paljoa vaihtoehtoja ole ja ärsyttäviä on ne jotka ei anna tilaa.


Edit:
Siis ei ihme että kanssa-autoilijoita ärsyttää kun tulkinta siitä mikä on korkeinsallittu nopeus voi vaihdella useita kymppejä + sitten se että se on toiselle korkein sallittu on se minimi jonka yli pitäisi mennä vähintää kymppi.
Ja samoille usein se että merkin kohdalla aletaan vastaa hiljentään, tai merkin kohdalle pitää olla kiihdytetty sen "minimin" yli.

Edit2

Jos äänestys, niin äänestäisi sielti vielä sen puolesta että kiihdytyskaistalla (ja vähän ennen) motarin rajoituksen mukaan, vaikka oltaisi tultu kasikympin ramppia.

Ainakin opin sen että jos joku sieltä rampilta kärättelee kiihdytyskaistalle kahdeksaa kymppiä, niin ehkä sieltä ei vaan saa tulla lujempaa, eikä se ole sen kuksin vika.
Erkanemismerkki itsessään ei vaikuta nopeusrajoitukseen. Se on sitten toinen juttu, jos erkanemismerkin jälkeinen erkanemistie tulkittaisiinkin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Jos näin olisi, niin silloin erkanemistien alusta astuisi voimaan yleisrajoitus. Itse en miellä noita eri tieksi, vaan moottoritiehen kuuluviksi osiksi. Eihän niillä ole edes tiennimeä.

T- tai Y-risteyksestä ei aina seuraa yleisrajoitus, koska sama tie voi jatkua vaikka käännyttäisiin Y:n oikeaan haaraan. Joskus harvoin sama tie voi jatkua T-risteyksenkin jomman kumman haaran jälkeen (etuajo-oikeutettu suunta). Motarin erkanemistien jälkeisen T- tai Y-risteyksen jälkeen tie taitaa aina vaihtua (jolloin seuraa yleisrajoitus, jos ei muuta ohjata), mutta en mene vannomaan.


Parolasta pohjoiseen:

1. Rampille käännyttäessä ollaan taajamassa, mutta heti alussa taajama päättyy -> 80 km/h.

2. Bussipysäkin jälkeen toisessa tolpassa on 120 km/h.

3. Kiihdytyskaistan jälkeen 120 km/h toistetaan (noin 100 m päässä Expressbussin oikealla puolella).

Muuten on aivan normaali liittymä ja heti saa painaa hanaa, koska taajaman päättyessä kellään ei ole 80-lasissa. Lähempänä pysäkkiä nopeus on jo 80 ja sitten 120 onkin jo melkein kohdalla. Ainoana outoutena 120-toisto on vasta 100 m kiihdytyskaistan lopun jälkeen.


Akaasta pohjoiseen:

1. Satamatiellä on luultavasti joku rajoitus. Se ei ole taajamaa, joten heti Satamatieltä poistuessa rampilla on 80-yleisrajoitus.

2. Kiihdytyskaistan suoralla osuudella on ensin noin 130 m@80 km/h. Sitten 120 m ennen kiihdytyskaistan loppumista alkaa 120 km/h. Moni perheauto ehtii kiihtyä 80:n alkunopeudesta aivan riittävästi liittyäkseen sujuvasti. Raskas kalustokin ehtii suunnilleen kiihtyä matka-/huippunopeuteensa.

Tässä liittymässä ei tarvita 120-merkin toistoa, koska ensimmäinen 120-merkki sijaitsee kiihdytyskaistan puolivälin tienoilla näkyen samalla tietä jo pidempään ajaneille. Poikkeuksellista on se, että 80 -> 120 saa kiihdyttää vasta 120 m ennen kiihd.kaistan loppumista. Potentiaalinen epäkohta liittymässä liittyy siihen, että noin 300 metrin ajan on tilanne, jolloin bussikaistalta tulleilla on 120 km/h ja rampilta tulleella 80 km/h. Onneksi bussikaistalta ei kovin moni tule 120 km/h. Bussitkaan eivät aja satasta, jos ovat lähteneet pysäkiltä liikkeelle, eli ongelman ei pitäisi hypätä silmille päivittäin.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210809-194549.png
    Screenshot_20210809-194549.png
    1,4 MB · Luettu: 26
  • Screenshot_20210809-194624.png
    Screenshot_20210809-194624.png
    1,9 MB · Luettu: 26
  • Screenshot_20210809-194922.png
    Screenshot_20210809-194922.png
    1,8 MB · Luettu: 23
  • Screenshot_20210809-195012.png
    Screenshot_20210809-195012.png
    1,5 MB · Luettu: 21
  • Screenshot_20210809-195140.png
    Screenshot_20210809-195140.png
    1,8 MB · Luettu: 21
Kiitos vastauksista.
2. Bussipysäkin jälkeen toisessa tolpassa on 120 km/h.
Sori, töppäsin, tuossa tosiaan rajoitus, en tarkoittanut tuollaista, vaan sellaista missä ei ole rajoitusta.

2. Kiihdytyskaistan suoralla osuudella on ensin noin 130 m@80 km/h. Sitten 120 m ennen kiihdytyskaistan loppumista alkaa 120 km/h. Moni perheauto ehtii kiihtyä 80:n alkunopeudesta aivan riittävästi liittyäkseen sujuvasti.
Kiitos vastauksesta, eli jos kesken kiihdytyskaistaa ei olisi tuota 120 merkkiä, niin 80 pitäisi ajaa ja sillä vauhdilla liittyä liikenne virtaan.


Eli ei kannata tunareiksi nimitellä rampilta 80 tulevia henkilöautokuskeja.

Kiitos tuosta erkanemis merkistä, oletko satavarma, julkisudeessa vuosien saatossa siitä on opetettu sekä että, tässä ketjussa kumpaakin, jonka seurauksena ottanut sen varovaisen linjan, ne se tuskin vaarallista, joku voi vaan ärsyyntyä kanssauatoliaan.
 
Kiitos vastauksista.

Sori, töppäsin, tuossa tosiaan rajoitus, en tarkoittanut tuollaista, vaan sellaista missä ei ole rajoitusta.


Kiitos vastauksesta, eli jos kesken kiihdytyskaistaa ei olisi tuota 120 merkkiä, niin 80 pitäisi ajaa ja sillä vauhdilla liittyä liikenne virtaan.


Eli ei kannata tunareiksi nimitellä rampilta 80 tulevia henkilöautokuskeja.

Kiitos tuosta erkanemis merkistä, oletko satavarma, julkisudeessa vuosien saatossa siitä on opetettu sekä että, tässä ketjussa kumpaakin, jonka seurauksena ottanut sen varovaisen linjan, ne se tuskin vaarallista, joku voi vaan ärsyyntyä kanssauatoliaan.
Ok, muistaakseni liittymä Tiiriöstä etelään on koko kiihdytyskaistan loppuun asti 80-yleisrajoitusta viereisten kaistojen ollessa 100 km/h. Liittyjälle on muistaakseni 100 km/h vasta pari sataa metriä kiihdytyskaistan jälkeen. Näin oli ainakin joskus, mutta en tiedä onko tarpeellisia tikkareita lisätty. Ajan tuosta aina mökiltä palatessa, mutta liian tutut kohdat ei niin jää mieleen. Jos ei ole lisätty merkkiä, niin sitten tieliikennelain mukaan pitäisi körötellä vajaan 10 s ajan muita 20 km/h hitaammin. Itse ainakin polkaisen satasen jo kiihdytyskaistalla.


Erkanemismerkillä ei ole mitään suoraa vaikutusta nopeusrajoitukseen. Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistietä katsottaisiin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Ei kannata sekoittaa omaa päätään julkisuuden kirjaviin viesteihin tai foorumilaisten faktana esittämiin omiin mielipiteisiin. Nimittäin lakikirja löytyy parilla näytön tökkäisyllä netistä:


Kuvakaappauksessa on tarkka lainkohta, eli liite 3.3, sen C32 nopeusrajoitusmerkin (esim. 120 km/h ennen erkanemismerkkiä) voimassaolosta.

Oleellinen:
Merkki (C32, nopeusrajoitus) on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32-C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta.

Eli vain kyseisellä tiellä ja vain noihin merkkeihin saakka. Mitä merkit sitten ovat selkokielellä:

C32, nopeusrajoitus
C33, nopeusrajoitus päättyy
C34, nopeusrajoitusalue
E22, taajama
E23, taajama päättyy
E24, pihakatu
E26, kävelykatu

Näin ollen erkanemismerkki ei voi päättää 120 km/h merkin voimassaoloa. Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistiellä ei katsottaisi enää oltavan kyseisellä tiellä, jossa 120-merkki astui voimaan. Itse katson erkanemisteiden, bussikaistojen ja ramppien kuuluvan siihen samaan moottoritiehen, jonka varrella ne ovat. Muutan mieltäni, jos joku kaivaa esiin luotettavan lähteen, esim. Tieliikennelaista tai oikeusjutuista.


Edit. @pulatunnus TM 16/08 mukaan liikenneministeriö oli joitakin vuosia aiemmin antanut erään onnettomuuden tutkinnan yhteydessä lausunnon, jonka perusteella:

1. Moottoritien levähdysalue (eli varmaankin myös bussikaista), hidastuskaista ja kiihdytyskaista kuuluvat kyseiseen tiehen, joten niillä on sama rajoitus kuin motarilla.

2. Moottoritieltä poistuva erkanemistie tai sinne tuleva liittymistie eivät ole kyseistä, vaan risteävää tietä, eli niillä on automaattisesti voimassa nopeusrajoitus 80 km/h, jollei liikennemerkillä ole toisin osoitettu.


TM toteaa lopuksi: "Epäselvyyttä asiaan sisältyy edelleenkin. Ainakaan metrin tarkkuudella ei voi sanoa, missä kohdassa hidastuskaista loppuu ja erkanemistie alkaa.".
 

Liitteet

  • Screenshot_20210809-222012.png
    Screenshot_20210809-222012.png
    560,9 KB · Luettu: 27
  • Screenshot_20210810-104415.png
    Screenshot_20210810-104415.png
    1,4 MB · Luettu: 20
Viimeksi muokattu:
Ainoa mahdollisuus on se, että erkanemistietä katsottaisiin eri tieksi kuin se mitä sitä ennen ajettiin. Ei kannata sekoittaa omaa päätään julkisuuden kirjaviin viesteihin tai foorumilaisten faktana esittämiin omiin mielipiteisiin. Nimittäin lakikirja löytyy parilla näytön tökkäisyllä netistä:
Kiitos kovasti, jos saisi postauksesi jotekin foorumin omiin suosikkeihin, niin olisi helpompi käytää lähteenä jos ja kun joskus tulee eri väitteitä mm erkanemisteistä.

Vaikka motarin osalta selkeästi kirjoitit että tietäminen ei vaikuta, vaan sen mukaan mitä oman reitin merkit., niin silti vielä varmistan.

Jos ajaa taajaman ulkopuolella jotain omaa erillistä tietä, jolla jopa nimi, kääntyy siltä tieltä toiselle tielle jolla on 50km/h rajoitus, ja sen tiedät (esim T-risteys), niin onko kääntyjällä korkein sallittu 80km/h vai 50km/h. Jos 80 ja saa "sakkolapun" jos sitä ajaa, niin onko häviämis mahdollisuuksia jos valittaa. Onko kuvio muuttunut viimekesänä, vai samaa vanhaa ?

Ainakin joillain alueilla on aikanaan ollut tulkinta että jos uskottavasti osaa tarinoida ettei tiennyt, niin lappu voi jäädä saamatta, muuten tullut.
 
Siinä oli hieno mies Mersulla liikenteessä. Ohitti tappituntumalla ambulanssin perässä hulluna kaahaten kymmeniä autoja kymppitieltä päin Turenkiin ajaessaan.

Ja ei ollut mikään hätäajossa oleva lääkäri vaan tavallinen parikymppinen amis.

 
Siinä oli hieno mies Mersulla liikenteessä. Ohitti tappituntumalla ambulanssin perässä hulluna kaahaten kymmeniä autoja kymppitieltä päin Turenkiin ajaessaan.

Ja ei ollut mikään hätäajossa oleva lääkäri vaan tavallinen parikymppinen amis.


Ehkä oli ampulanssissa olevan lähiomainen (hätävilkut oli hänelläkin)?
 
Ehkä oli ampulanssissa olevan lähiomainen (hätävilkut oli hänelläkin)?
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
 
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Joo, mutta läheisen ollessa kyseessä harkinta voi pettää.
 
Tässä kun on tullut ajeltua semmoinen 8000km nappisilmällä, niin pelkkä ladan merkki tuntuu aiheuttavan uskomatonta provosoitumista aika isossa osassa kuskeja. Ohitellaan ohituskaistaa vastapalloon, työnnetään ohi ja jäädään eteen sitten köröttelemään, peräkärryn kanssa ohi vaikka väkisin jne. Ja ajan kyllä ihan sen mitä rajoitukset antaa myöten. Ilmeisesti se on sitten sille uudessa mersussa istuvalle liian tiukka paikka ajella moisen perässä. Onpa liikennevaloissa osa jopa lähtenyt renkaat vinkuen viereltä, ettei nyt vahingossakaan häviä ladalle. :lol:

Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.

Hienoa kun sinulla on tieliikennekelpoinen nappis, ei niitä enää juuri vastaan tule.
Ohittelijat ovat varmaan jotain keski-ikäisiä miehiä tai vanhempia, nuoriso tuskin osaa nappista yhdistää mihinkään.
Elä vaan mene orkkiskuntoista "tuunaamaan", tekee sitten jostain raadosta sleeperin. :thumbsup:
 
Vaaralliset mummot!

Tuli tuossa Prisman parkkipaikalla pari tilannetta, ensimmäisessa mummo lähti takaa ohi ja kiilasi tankkausjonossa. Siinä menee muutenkin edestakaista liikennettä, joten tilanne jäi mieleen.
Toinen tilanne, mummo ajoi suuren parkkialueen vierustaa varmaan neljää kymppiä, jossa useita parkkipaikkaliittymiä ja kaupassa käyviä ihmisiä ylittämässä ajorataa.
Siinä ei olisi mummot ehtinyt kissaa sanomaan kun yllättävä tilanne olisi ollut käsillä.
 
Kiitos kovasti, jos saisi postauksesi jotekin foorumin omiin suosikkeihin, niin olisi helpompi käytää lähteenä jos ja kun joskus tulee eri väitteitä mm erkanemisteistä.

Vaikka motarin osalta selkeästi kirjoitit että tietäminen ei vaikuta, vaan sen mukaan mitä oman reitin merkit., niin silti vielä varmistan.

Jos ajaa taajaman ulkopuolella jotain omaa erillistä tietä, jolla jopa nimi, kääntyy siltä tieltä toiselle tielle jolla on 50km/h rajoitus, ja sen tiedät (esim T-risteys), niin onko kääntyjällä korkein sallittu 80km/h vai 50km/h. Jos 80 ja saa "sakkolapun" jos sitä ajaa, niin onko häviämis mahdollisuuksia jos valittaa. Onko kuvio muuttunut viimekesänä, vai samaa vanhaa ?

Ainakin joillain alueilla on aikanaan ollut tulkinta että jos uskottavasti osaa tarinoida ettei tiennyt, niin lappu voi jäädä saamatta, muuten tullut.
Pari kertaa kuskia lennosta vaihtaessa miettinyt tuota myös ihan taajamassa. Pari tietä missä tiedän että on vaikka 30kmh aluerajoitus. Esimerkkinä olisi vaikka tilanne missä olisin itse nukkunut kaverille ajaessa kaverin pihaan asti apparin penkillä enkä siten ole nähnyt lähialueen merkkejä ja alue itselle täysin tuntematon ja siihen asti ratissa ollut kaveri meneekin kotiinsa. Hyppään rattiin ja ajan 50kmh tutkaan koska missään ei näkynyt rajoituksen merkkejä (ei tiessä eikä tolpissa) niin jos et omaa dashcamia niin veikkauksia mitä poliisi sanoo... Ja tosiaan tapahtuu myös tuolla taajaman ulkopuolella pikkuteiltä isommille tultaessa jolloin et välttämättä pysty päättelemään tien ns "oikeaa" nopeurajoitusta parhaimmillaan hyvään toviin. Se että oma auto tai luuri huutelee että ajat ylinopeutta ei tarkoita että kaikilla moinen optio olisi käytössä.

EDIT: Oman tulkinnan mukaanhan tuo on täysin sen mukaista mitä merkkejä itse havaitset/on reitilläsi. Mutta milläs kukakin todistaa mistä olet tulossa yms. Tuo taas olisi PERIAATTEESSA aina katsottava syytetyn eduksi mutta näin ei valitettavasti aina ole (käynyt mm faijalle ylinopeussakkojen kanssa käräjillä). Mm tästä syystä itsellä dashcam aika ehdoton.

EDIT2: Oletteko muuten huomanneet näitä ihania sankareita jotka alkavat perseillä heti jos näkevät autossa mitään erikoisempaa mallimerkintää tms. Itsellä nyt kokemusta aika monesta kiposta missä on ollut eri merkkien nopeampien mallien merkkejä (ST, RS, vRS, Cupra, R, GTi, Audin S:t, BMW:n M mallit tai muut isonumeroisen numerosarjat jne jne) ja osassa on ollut matalasti pörisevää keskipakoputkea sekä muuta selkeästi erikoismalliksi auton merkkaavaa ja jengi tuntuu samantien ajavan todella agressiivisesti tai perseilevän muutenkin. Esimerkkinä jos ohitat jonkun motarilla niin lähdetään samantien ohi ja jarrutellaan eteen tai blokkaillaan liittymissä, kisataan valoissa jne jne.

Olen parista vaikeammin asioihin tutustumattomalle tunnistettavista erikoismalleista ottanut takaa lätkät pois ja jättänyt vain merkit jos niitä ei saa pois rikkomatta esim maskia tai niistä jäisi merkille näkyvä paikka ja tulos on ollut että etenkin takana ajavien tai taakse jäävien autojen käytös on aina huomattavasti neutraalimpaa ja asiallisempaa. Vaikka putki paukkuisi, vaikka olisin ohittanut täysin samalla tavalla kuin aina ennenkin niin käytös on ihan eri. Tuorein testikohde on MK8 Fiesta ST josta on saatavilla ST-line malli jossa on ulkoisena erona ST malliin vain pari eriväristä osaa, putkenpää, vanteet ja merkit. Eräänä aamuna kaveri ajoi Fiestan vahaukseen jossa poistettiin ST-lätkä takakontista (edessä on maskissa paikka logolle joten ei voi poistaan ilman että jää ruma tyhjä tila) ja kotimatka mentiinkin huomattavasti mukavammin vaikka mentiin samoja reittejä samoissa ruuhkissa, samalla kuskilla jne jne. Eli merkin poisto oli ainoa selkeä muuttuja ja ero oli apparin penkiltä seurailtuna hyvin selkeä. Etenkään eräiden premium merkkien kuskit eivät esim roiku enää kontissa samantien kun päästään kehän/motarin rampille vaan ärsyyntyvät/provosoituvat vasta jos runttaa rampista niin paljoa kun autosta lähtee. Myös MK7 Fiesta ST:llä ilman ST-lätkää kontissa sai ajaa kohtuu rauhassa koska värinä oli normaali valkoinen ja malleissa oli samantyyppisiä pieniä eroja jotka piti tietää että tajusi että kyse on jokin keskivertoa nopeammasta kiposta. Kun taas esim Ibiza Cupralla ja MK3 Focus ST:llä (värinä vielä stealth gray joka erottui ja oli ainoastaan ST ja RS väri) joissa molemmissa ominaisuuksia joita ei pysty kätkemään ilman suuria muutoksia kuten pakoputken iso ulostulo keskellä tai selkeästi poikkeavaa/rajumpaa muotoilua yms yms oli täynnä ihan jatkuvaa perseilyä, häirintää, kiusaamista jne.
 
Viimeksi muokattu:
Hienoa kun sinulla on tieliikennekelpoinen nappis, ei niitä enää juuri vastaan tule.
Ohittelijat ovat varmaan jotain keski-ikäisiä miehiä tai vanhempia, nuoriso tuskin osaa nappista yhdistää mihinkään.
Elä vaan mene orkkiskuntoista "tuunaamaan", tekee sitten jostain raadosta sleeperin. :thumbsup:
Kiitos, ei niitä tosiaan ole liiaksi liikenteessä, kanttilamputkin alkaa käymään jo vähiin. :D Enimmäkseen taitaa tosiaan olla keski-ikäisiä, nuoremmat lähinnä peukuttaa. Osa vanhemmastakin väestä kyllä tulee juttusille nostalgiamielessä.

Nykyistä ei tosiaan kiinnosta pilata, sleepperi tehdään vaikka kanttikombista, siinä olisi jo jotain perverssiä. :cool:
_20200623_070246.JPG
 
Oletteko muuten huomanneet näitä ihania sankareita jotka alkavat perseillä heti jos näkevät autossa mitään erikoisempaa mallimerkintää tms.
Juu, aika vähäkin riittää. Audi Coupe B2 esimerkiksi. Eihän se ole oletuksena mikään nopea auto, mutta oman näköisensä variaatio ihan tylsästä ikivanhasta pikkupremiumautosta. Tuo(toi) varmaankin heti mieleen B-ryhmän ajot. Junnuna vähän kokeilin, aikooko tuo nyt tosiaan seurata perässä, ja totesin että kyllä seuraa helvettiin asti. Toki siinäkin pidin jonkun järjen, enkä nykyään kehtaisi moista harrastaa. :rolleyes:
 
Juu, aika vähäkin riittää. Audi Coupe B2 esimerkiksi. Eihän se ole oletuksena mikään nopea auto, mutta oman näköisensä variaatio ihan tylsästä ikivanhasta pikkupremiumautosta. Tuo(toi) varmaankin heti mieleen B-ryhmän ajot. Junnuna vähän kokeilin, aikooko tuo nyt tosiaan seurata perässä, ja totesin että kyllä seuraa helvettiin asti. Toki siinäkin pidin jonkun järjen, enkä nykyään kehtaisi moista harrastaa. :rolleyes:
Juu ei kun aikanaan ensimmäisen vakiona nopeahkon auton (MK1 Focus ST) ostin niin huomasin eron mutta jotenkin mietin että eh, kuvittelen vain. Mutta mitä enemmän noita erikoisempia omistanut niin varmemmaksi tullut ongelmasta. Ja mitä rajumpi muotoilu tai äänet sen rajumpi reaktio omien havaintojen puolesta. Myös auton koolla on väliä. Focus ST oli selkeästi provosoivampi kuin esim tuo Ibiza Cupra vaikka molemmissa iso putken ulostulo keskellä, selkeästi erilaiset puskurit ja muuta muotoilua mutta nopeudessa ei juuri eroa toisiinsa tai näihin selkeästi miedommin muotoiltuihin (MK3 Focus oli diesel automaatti viriboxilla aka softan korvike ilman että näkyy softattuna huollossa kunhan ottaa boxin veke ennen huoltoa jolla ei paljoa itse tehdyissä testeissä hävinnyt MK3 Focus RS:lle kunhan ei lähtenyt paikaltaan ja Cupra taas oli DSG:n ja VAG:n vähäteltyjen virallisten hepojen takia huomattavasti nopeampi esim ilmoitettua virallista 0-100kmh aikaa vastaan, virallinen 180hp/250nm ja noista dynottiin vakiona vähän yli 210hp/320nm).
 
Viimeksi muokattu:
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
 
Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
Tottahan tuo. Mutta jos sattuu olemaan kokemuksen kautta riskit tiedostava kuski puikoissa niin joutuu ajamaan tavalla jolla minimoidaan äkkijarrutukset. Normaalissa tilanteessa niistä ei tarvitsisi niin välittää kun oletuksena kukaan mulkku ei ole puskurissa puskemassa vauhtia.
 
Ambulannsia ajavilla ei ole käytännössä minkäänlaista koulutusta hälytysajoon. Perässä ajavalla autolla ei varmasti ole minkäänlaista vaikutusta ambulanssin nopeuteen, koska ainakin oman kokemuksen mukaan nuo kuskit eivät katso edes eteenpäin, ajaminen on kuin autokoulussa oltaisi mutta sireenit huutaa katolla?
Eihän niillä taida olla paljoa. Nykyään ostopalveluna saa poliiseilta ajokoulutusta, mutta aika heikosti käsittääkseni saatavilla olevaa koulutusta hyödynnetään. Monet ambulanssit Suomen teillä on yksityisyritysten omistamia ja niiden osalta voi varmaksi sanoa ettei kouluttaminen kiinnostele kun menee omistajien pussista. Julkisella puolella taasen tiukat määrärahat menee helposti ihan muualle.

Muutoinkin käyttäytyminen on aika heikkoa ihan perusajossakin. Oma huono kokemus oli joskus muutama vuosi sitten pimeällä maantiellä kun takaloosteriin kiinni ajoi pakettiauto. Ihan kirjaimellisesti peräluukussa asti ajoi ja valot tietysti häikäisi muutenkin niin sitten väläytteli kolme kertaa pitkillä, niin että meni moneksi sekunniksi kokonaan näkökyky pitkäksi aikaa. Jos ei olisi ollut suora tie, niin luultavasti olisi ojanpohja kutsunut. Sehän lähti ohi, niin näin sitten että oli ambulanssi normaaliajossa. Muutoin oli niin pimeää ettei olisi voinut tunnistaa ambulanssiksi taustapeilistä katsottaessa.

Ehkä kaikista mulkuista teoista mitä voi tehdä pilkkopimeällä tiellä yksi kusipäisimmistä tempuista.
 
Sama myös moottoripyörän kanssa, kun pyöränä on klassikko pyörän jatkaja Triumph Bonneville niin ihmisille tulee yllätyksenä kun se RS tai AMG jää kuin tikku paskaan. Varsinkin kun konetehoa on +40hv enemmän kuin vakiossa niin harvassa on autot jotka tuon perässä pysyy mutta silti on pakko koittaa?
 
Sama myös moottoripyörän kanssa, kun pyöränä on klassikko pyörän jatkaja Triumph Bonneville niin ihmisille tulee yllätyksenä kun se RS tai AMG jää kuin tikku paskaan. Varsinkin kun konetehoa on +40hv enemmän kuin vakiossa niin harvassa on autot jotka tuon perässä pysyy mutta silti on pakko koittaa?

Edes ja nykyisinkin menneellä kaverilla oli Triumph Rocket. Ajeli sillä ilman kiirettä minnekään, vaikka takana tulijalla saattoi olla minuutista kiinni alkoon ehtiminen :)
 
Veikatkaapa paljonko haluttaisi ostaa toinen ja rakentaa siitä pienoinen sleepperi. Siinähän äkkiä lähtee auto vaihtoon toisella kuskilla, kun ei nyt pärjännytkään moiselle kommunisminkukkaselle.
Eikun Seppäsen reseptillä värkkäämään... :cool:

 
Itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että mittarivirhettä ei ole tarkistettu eikä sitä oteta ajettaessa huomioon. Jos mittarivirhe on esim +6km/h, niin satasen alueella pitäisi silloin ajaa 106km/h mittariin jotta ajettaisiin maksimaalista sallittua nopeutta. Mittarin mukaan ajamalla nopeus onkin 94km/h, ja silloin yleensä alkaa letka muodostua taakse tai kavereita tulee ohi tasaiseen tahtiin.

Samaan kategoriaan menenee myös "vakionopeuskuskit", jotka ajaa aina noin 74km/h maantiellä - olipa rajoitus sitten 60km/h, 80km/h tai 100km/h. Yleensä taajamassa ne sentään pudottaa nopeutta, mutta harvemmin 50km/h tai alle lukemiin.
 
Samaan kategoriaan menee myös "vakionopeuskuskit", jotka ajaa aina noin 74km/h maantiellä - olipa rajoitus sitten 60km/h, 80km/h tai 100km/h. Yleensä taajamassa ne sentään pudottaa nopeutta, mutta harvemmin 50km/h tai alle lukemiin.
Mulla on tapana ajaa aina saman verran (mittarinopeutta) yli rajoituksen, eli esim. satkun alueella mittarissa on 108, kasikympin alueella 88 jne.

Mä asun pienessä taajamassa maaseudulla ja tuossa vieressä menee hyväkuntoinen seututie jolla on satkun rajoitus. Todella paljon näkee sellaista, että ensin saat satkun alueella kiinni jonkun joka ajaa ~95 ja ohitat kyseisen autoilijan. Sitten kun käännyt tähän kylälle ja pudotat vauhdin lähelle rajoituksen mukaista neljääkymppiä, tämä ohitettu tykittää jostain yhtäkkiä takapuskuriin kiinni. En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että siellä missä saisi ihan laillisesti ajaa kohtuullisen lujaa, vauhtia ei ole mutta siellä, missä pitäisi ajaa hiljaa, ajetaankin reilusti päiväsakkojen veroista ylinopeutta.

Veikkaan että kyse on yksinkertaisesti fiiliksestä: yli satkun vauhti tuntuu kovin lujalta mutta sitten kun maantievauhdeista pitäisi pudotella tuonne neljänkympin tasoon, se tuntuukin tosi hitaalta. Mennään siis puhtaasti mutulla eikä ajatella todellista nopeutta.
 
Veikkaan että kyse on yksinkertaisesti fiiliksestä: yli satkun vauhti tuntuu kovin lujalta mutta sitten kun maantievauhdeista pitäisi pudotella tuonne neljänkympin tasoon, se tuntuukin tosi hitaalta. Mennään siis puhtaasti mutulla eikä ajatella todellista nopeutta.
Tämähän se on. Matkustetaan kuljettajan paikalla ja tyydytään siihen, että tuurilla on ennenkin päästy perille. Suhteellisen helpon asian opettelu ei edes kiinnosta tyhmyyden ja itsekkyyden takia. Joskus tähän liittyy myös suoranaista ylimielisyyttä ja tällainen uuno luulee oikeasti osaavansa jotain.
 
Itseä ärsyttää kanssa-autoilijoissa se, että mittarivirhettä ei ole tarkistettu eikä sitä oteta ajettaessa huomioon. Jos mittarivirhe on esim +6km/h, niin satasen alueella pitäisi silloin ajaa 106km/h mittariin jotta ajettaisiin maksimaalista sallittua nopeutta. Mittarin mukaan ajamalla nopeus onkin 94km/h, ja silloin yleensä alkaa letka muodostua taakse tai kavereita tulee ohi tasaiseen tahtiin.

Tällä viikolla tuli haettua uudet kesärenkaat autoon ja samantien tarkistettua GPS:llä mittarivirhe uusilla renkailla verrattuna vanhoihin kuluneisiin. Vanhoilla virhe oli 94@100 ja uusilla 95@100. Vähän ihmettelin ettei 5mm enemmän kulutuspintaa vaikuttanut tuon enempää. Joka tapauksessa ilmoitin heti vaimolleni että minkä verran tuo virhe nyt on, vaikka ei vaimolla muutenkaan ole tapana neppailla ja körötellä tientukkona.
 
Asun pk-seudulla, ja ajelen suhteellisen paljon kehäteitä ja yhdistäviä motareita, kuten varmaan moni kehä3 sisäpuolella asuva ja eri suuntiin liikkuva tekee. Olen pannut merkille muutamia ei nyt ehkä ärsytyksen tasolle meneviä, mutta selkeästi eriskummallisia asioita tuolla liikenteessä, jotka ei kyllä selity millään muulla kuin ihmisten surkastuneella ajotaidolla ja mahdollisesti keskittymisen siirtymisellä ajamisesta johonkin muuhun (lasken surkastuneeksi ajotaidoksi kyllä tämänkin). Esimerkiksi kolmikaistaistunut kehä1, ja kehä3 on muuten kanssa kohta kolmikaistainen pitkältä matkalta. Porukka ei osaa sitä perus hierarkiaa, että hitaimmin ajavat oikealla kaistalla vaan oletusarvoinen kaista näyttää olevan se keskimmäinen. En tiedä tuleeko tuo vanhasta tottumuksesta vuosien takaa, kun esim kehä1 oli 2 kaistainen, vai sekoittaako tuolle oikealle kaistalle tulevat liittymis ja erkanemiskaistat pasmoja vai ajaako suurin osa porukasta niinkun isoäitini aikanaan mökille lähdettäessä, että kehä1 ajettiin tapiolasta lahden motarille asti vasenta kaistaa, "ettei vaan tarvitse vähän ennen liittymää vaikeassa paikassa vaihtaa kaistaa vasemmalle"-tyylillä. Oli syy mikä hyvänsä, niin lopputuloksena pääasiassa se oikein kaista vetää parhaiten. Toki kehätie ei ole motari ja oikealta saa mennä ohi jne, mutta ei toi silti tarkoita sitä, etteikö olisi järkevää ajaa kuten motarilla.

Toinen ilmiö mitä olen pannut merkille, että tietyissä paikoissa liikenne tuntuu sumppuuntuvan täysin järjenvastaisesti ja sumpun syypäänä on yleensä siellä kehätiellä jo oleva ajoneuvo. Oli ruuhkaa tai ei niin esimerkiksi kehä3 länteen ajellessa siinä tikkurilan liittymän kohdalla on aina joku ihme 60km/h hidastelu vähintään oikealla kaistalla vaikka erkanemiskaista sinne sillalle on pitkä. Lahdenväylä etelään siinä missä porvoonväylä liittyy ja kehä1 erkanee on kanssa yleensä tukossa vasenta kaistaa myöten ihan vaan sen takia, että porukka ei osaa sovittaa ajonopeutta tien rajoituksen mukaisesti ja kehä1 pyrkivät sumputtavat sen porvoon motarilta lahdenväylälle tulevan liikenteen. Jos itse haluan esim tossa kehälle, niin ajelen yleensä vasenta kaistaa tuon sumpun ohi ja sitten saakin ihan rauhassa liittyä soljuvaan erkanemisliikenteeseen sinne kehälle, tossakaan paikassa ei turhaan ole n. 800m suora, jonka aikana kaistanvaihtoja on helppo suorittaa. Ajettiimpa kerran vasenta kaistaa jonossa sitä about satasta tossa ja yhtäkkiä siinä edessä joku auto halusikin vaihtaa kaistaa juuri siinä sumpun kohdalla ja ratkaisu on vetää vilkku päälle ja liinat kiinni ja koko jono pysähtyi vaikka edessäolija olisi voinut ajaa 100m eteenpäin vauhtiaan muuttamatta ja vaihtaa täysin jouhevasti kaistaa.

Vastaaviahan on liikenteessä vaikka kuinka, tossa vaan pari esimerkkiä. Jotain toimenpiteitä voisi kyllä aidosti tarvita, että liikennekulttuuria saataisiin palautettua sellaiselle tasolle, että suurin osa tielläliikkujista edes lähtökohtaisesti osaisi liikennesäännöt. Sitten vielä sellaista pelisilmää pitäisi saada porukalle rakennettua, mutta se taitaa nykypäivänä olla mahdotonta. Ajosuorite tuntuu entistä tylsemmältä, on kiusausta vähän viestitellä kaverille jne ja soppa onkin valmis.

Tällä viikolla tuli haettua uudet kesärenkaat autoon ja samantien tarkistettua GPS:llä mittarivirhe uusilla renkailla verrattuna vanhoihin kuluneisiin. Vanhoilla virhe oli 94@100 ja uusilla 95@100. Vähän ihmettelin ettei 5mm enemmän kulutuspintaa vaikuttanut tuon enempää. Joka tapauksessa ilmoitin heti vaimolleni että minkä verran tuo virhe nyt on, vaikka ei vaimolla muutenkaan ole tapana neppailla ja körötellä tientukkona.
Esimerkiksi 18 tuumaset vanteet ja 235/40 rengastus tarkoittaa, että halkaisija on (18*25,4+0,4*235*2)mm=645mm. 10 milliä lisää halkaisijaa tarkoittaa, että halkaisija kasvaa 1,5% jolloin mittarivirheen ero satasen vauhdissa on n. 1,5km/h, joten ihan oikean suuntaista tulosta sulla on kuitenkin.
 
Esimerkiksi 18 tuumaset vanteet ja 235/40 rengastus tarkoittaa, että halkaisija on (18*25,4+0,4*235*2)mm=645mm. 10 milliä lisää halkaisijaa tarkoittaa, että halkaisija kasvaa 1,5% jolloin mittarivirheen ero satasen vauhdissa on n. 1,5km/h, joten ihan oikean suuntaista tulosta sulla on kuitenkin.

Näin itsekin laskeskelin, mutta persarvio oli että vaikuttaisi enemmän. Joskus sain jossain edellisessä autossa mittarivirheen lähes eliminoitua rengaskokoa sopivasti muuttamalla. Oli sen jälkeen 50/50, 80/80, 100/100 ja 119/120 tai jotain vastaavaa. Muistaakseni leveys kasvoi pykälän ja profiili madaltui pykälän.
 
Typerää olisi kyllä toimia noin. Ambulanssilla vauhtia liukkaalla ja hälytyskeikalla tulee isolla todennäköisyydellä nopeita jarrutuksia, joihin perässä ajava vaikuttaa niin että ambulanssin on pakko ajaa hiljempaa ettei tule peräänajoa ja keikka lopu kesken matkan.
Tuskin se ambulanssi nyt voi mitään lukkojarrutuksia vedellä potilas kyydissä :D Muutenkin ihan turhaa nillittää muiden ajamisesta kun et koskaan voi tietää mikä tilanne siellä on päällä. Ties vaikka olisi ollut joku ruumiinosa irti jota mersukuski kuljettaa ambulanssin perässä kun eivät ehtineet etsiä "tilanteen ollessa päällä" :D
 
Asun pk-seudulla, ja ajelen suhteellisen paljon kehäteitä ja yhdistäviä motareita, kuten varmaan moni kehä3 sisäpuolella asuva ja eri suuntiin liikkuva tekee. Olen pannut merkille muutamia ei nyt ehkä ärsytyksen tasolle meneviä, mutta selkeästi eriskummallisia asioita tuolla liikenteessä, jotka ei kyllä selity millään muulla kuin ihmisten surkastuneella ajotaidolla ja mahdollisesti keskittymisen siirtymisellä ajamisesta johonkin muuhun (lasken surkastuneeksi ajotaidoksi kyllä tämänkin). Esimerkiksi kolmikaistaistunut kehä1, ja kehä3 on muuten kanssa kohta kolmikaistainen pitkältä matkalta. Porukka ei osaa sitä perus hierarkiaa, että hitaimmin ajavat oikealla kaistalla vaan oletusarvoinen kaista näyttää olevan se keskimmäinen. En tiedä tuleeko tuo vanhasta tottumuksesta vuosien takaa, kun esim kehä1 oli 2 kaistainen, vai sekoittaako tuolle oikealle kaistalle tulevat liittymis ja erkanemiskaistat pasmoja vai ajaako suurin osa porukasta niinkun isoäitini aikanaan mökille lähdettäessä, että kehä1 ajettiin tapiolasta lahden motarille asti vasenta kaistaa, "ettei vaan tarvitse vähän ennen liittymää vaikeassa paikassa vaihtaa kaistaa vasemmalle"-tyylillä. Oli syy mikä hyvänsä, niin lopputuloksena pääasiassa se oikein kaista vetää parhaiten. Toki kehätie ei ole motari ja oikealta saa mennä ohi jne, mutta ei toi silti tarkoita sitä, etteikö olisi järkevää ajaa kuten motarilla.
Ehkä tossa miettivät, että oikea kaista jää oikealle kääntyville? Jolloin he pääsevät nopeammin pääjonosta pois.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.
 
Jaa-a enpä ole kyllä itse huomannut tuota kuin ehkä kerran tai pari koko autoilu-urani aikana.
 
^Erikoista. Itse näen moista ihan päivittäin useita kertoja.
Juu ja itse sain exältä prkl huudot aina että ajan kuin hullu koska ajoin kuulema niin läheltä kanttaria :D. Hän kun sai kortin niin suhasi paikoin kyllä aika leveillä linjoilla, tosin sen voin myöntää etten helpottanut tilannetta tekemällä selväksi ettei autoon tule yhtä ainutta naarmua.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.

luulevat tippuvansa penkiltä jos tekee liian jyrkän käännöksen
 
luulevat tippuvansa penkiltä jos tekee liian jyrkän käännöksen
No toisaalta tuo on valehtelematta itselle melkein käynytkin vielä ihan modernissa autossa :D. Kaveri ajaa pehmeästi mutta mutkiin hidastelematta ja mukavuuspainotteiset penkit liukkailla nahoilla ja ainoa mikä piti liukumasta istuinosalta oli turvavyö :D. Ei kaikille se mukavin tunne takuulla. Mutta tuo vaatii toki jo että saavut 90asteen risteykseen 40kmh+ etkä hidasta mutkaan.
 
Mitä varten niin moni kuljettaja ajaa henkilöautoa kuin jotain isoa rekkaa? Eli siis kääntyessä tehdään jotain ihmeellisiä kurvailuja jopa toisen kaistan kautta ikään kuin perässä olisi joku pitkäkin kärry. Joka päivä saa ihmetellä moneen otteeseen samaa asiaa.
Siis jossain mutkassa vai? En kyllä muista nähneeni vastaavaa ihan hetkeen, ellei sitten ole jäänyt vaan huomaamatta.

Useammin näkyy näitä, jotka keskellä mutkaa jarruttelevat ihan maltillisissakin vauhdeissa, kun varmaan pelottaa, että muuten ajetaan ulos.
 
Siis jossain mutkassa vai?
Siis ilmeisesti risteyksissä koukataan oikean kautta kun käännytään vasemmalle. Ryhmittäytyminen tehdään täysin väärin päin. Tullut muutama vilkuton tämmöinen nähtyä. Tosin samat syvyyshahmottamisen mestarit ajaa vasemmalle kääntyvät mutkat puoleksi vastaantulijan kaistalla. Keskiviiva osuu ilmeisen mukavasti auton rungon keskilinjaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom