Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Valitettavasti olen, lähinnä sitä että Suomessa ei ole paikkoja missä nykyaikaisella autolla ei saa sitä tarvittavaa tavoitenopeutta.Oletko katsonut minkälaista se kiihdyttäminen noin keskimäärin on henkilöautokuskeilla? Keskimäärin rampilla eteen sattuu joku arastelija ja vaikka ajaisit 100hp autolla, niin turha kuvitella kaasupohjassa kiihdyttävänsä. Sitten jos itse olet ensimmäisenä, niin takana tuleva jää kauaksi taakse olit vaikka sillä 100hp autolla liikkeellä. Toki muutoma poikkeus vahvistaa säännön.
Myönnän, ja olen muutaman samanlaisen "virheen" tehnyt tutussa paikassa, tosin vain aamulla työmatkalla, eli klo 4:30-5:30 välillä. Ja ajoneuvona paku.Edit. Video lisätty. Joskus voi pakun ratissa tehdä virheitä.
Lainaan nyt tätä, mutta itse olen kerran ihan vahingossa katsonut seuraavia valoja ja lähtenyt niitten mukaan. Seuraava risteys oli lähellä, ehkä alle 50m päässä?Myönnän, ja olen muutaman samanlaisen "virheen" tehnyt tutussa paikassa, tosin vain aamulla työmatkalla, eli klo 4:30-5:30 välillä. Ja ajoneuvona paku.
Se vaan, kun 400 kertaa vuodessa ajaa samasta valoristeyksestä, niin sen oppii tuntemaan..
Mun ei tarvitse edes painaa kaasua pohjaan, riittää kun nostaa kierrokset yli 5500. Mä en todellakaan ole tukkona omalla autollani. Kyllä sinne rajottajalle asti voi vetää, mutta se ei ole nopein tapa edeteä. Siinä punaisen katkoviivan paikkeilla, kun vaihtelee, toki sen keskikulutksessa sitten huomaanMeidän yaris hybrid saa tuohon kelattua sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN!
Työpaikan pakulla saan sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN!
Eikä tarvitse suunnitella mitään, aika amatööri saa olla jos ei tuon vertaa saa autoa liikahtamaan.
Mä muuttaisin sääntöjä, eli saisi kääntyä oikealle punaisia vastenkin. Jos sen voi turvallisesti tehdä. Olenkin ihmetellyt miksi vihreät aivät sitä esitä. Saastutetaan aivan turhaan.Myönnän, ja olen muutaman samanlaisen "virheen" tehnyt tutussa paikassa, tosin vain aamulla työmatkalla, eli klo 4:30-5:30 välillä. Ja ajoneuvona paku.
Se vaan, kun 400 kertaa vuodessa ajaa samasta valoristeyksestä, niin sen oppii tuntemaan..
Kyllä silloin pitää olla jo rata-ajo hallussa eikä saa miettiä renkaitaan. Normaali vauhti siinä on 30-40km/h. Lisäksi pitää tietää, että siihen mutkaan on syötettävä.Siihen Petikon mutkaan voi huoletta ajaa sen 50km/h niin helposti pääsee liikenteen sekaan.
Valitettavasti olen, lähinnä sitä että Suomessa ei ole paikkoja missä nykyaikaisella autolla ei saa sitä tarvittavaa tavoitenopeutta.
Voi olla että vaatii vähän mutkassa kiihdyttämistä ja kaasua pohjaan sekä punarajalle huudattamista, mutta se ei ole vaarallista, päinvastoin, moottori tykkää kun saa vähän kierroksia välillä.
Siihen Petikon mutkaan voi huoletta ajaa sen 50km/h niin helposti pääsee liikenteen sekaan.
Tai vaikka madeiralla missä tuli muutama sata kilometriä ajeltua, yhtään ongelmaa ollut rampissa kun vaan tarjoaa kaasua.Suomessa on hyvät rampit kiihdyttää. Kannattaa käydä vaikka Teneriffalla kokeilemassa muutomaa "hieman" lyhyempää ramppia ja rajoitus on 120.
Mä miettimässä renkaita normaalissa ajossaKyllä silloin pitää olla jo rata-ajo hallussa eikä saa miettiä renkaitaan. Normaali vauhti siinä on 30-40km/h. Lisäksi pitää tietää, että siihen mutkaan on syötettävä.
kuuluu samaan kun jotkut ei käytä jarruja ettei ne kulu
Mä miettimässä renkaita normaalissa ajossakuuluu samaan kun jotkut ei käytä jarruja ettei ne kulu
![]()

Jos ne ajatteli että luonto korjaa pois ne jotka ei pidä turvavälejä. Tuo on meinaa enimmäkseen oman itsensä vaarantamista kun 2-pyöräisellä ajaa niin lähellä että osuu edellä olevan auton alta tulevaan yllätykseen.Tuossa mietin mikä siinä on että kanssa-liikkujat vituttaa. Muistinkin mistä tämä alunperin alkoi. Ajoin tossumopolla tiellä olleeseen vesiläikkään (joku fakin paloauto oli hellepäivänä käynyt kukkia kastelemassa ja siltä läikyi mutkiin sitä vettä).
No vesiläikkä tuli vastaan edellä ajavan auton alta, mutta sepä oli urapaikattua silo-asfalttia ja eturengas meni alta (kohtuu tiukka 100' mutka).
Viis autoilijaa ihmettelivät autoissaan mitä tapahtui. Yksikään ei tehnyt elettäkään että tulis auttamaan.
No eipä siinä mitään kun sai ilman takaa keuhkoihin ja repun ojennukseen selässä pääs takas jaloilleen ja mopolle. Sekin saatana lähti käyntiin ykkösellä. Ajelin suoraan työterveyteen siitä.
Mutta se tosiaan kyllä kyrpi, ettei elettäkään tehty autoista että olis kiinnostusta tulla katsomaan miten kävi. Luiskaan vaan tommoset popkornin mussuttajat.
Ot: Käyhän joskus Vantaa Circuit harjoitusradalla, lyhythän se on mutta hauska. SItten kun renkaat huutavat, ollaan jo hyvin lähellä maksimia (poikkeus kallistuva mutka). Tuolla harvemmin tulee pitoyllätyksiä.Mä miettimässä renkaita normaalissa ajossakuuluu samaan kun jotkut ei käytä jarruja ettei ne kulu
![]()
Ot: Käyhän joskus Vantaa Circuit harjoitusradalla, lyhythän se on mutta hauska. SItten kun renkaat huutavat, ollaan jo hyvin lähellä maksimia (poikkeus kallistuva mutka). Tuolla harvemmin tulee pitoyllätyksiä.
Äsken juuri katastusmies opasti "Vitarakuskia", että levyjarruja kannattaa käyttää niin, että takanakin levyt pysyy puhtaana.Me ajellaan niin eri tyyleillä.
Ei ole sellaista autoa nyt millä viitsisi radalle mennä (yaris hybrid ja LandCruiser) mutta kyllä eri ratoja on kierretty satoja kierroksia, prätkällä sitten ajon mennä, suosittelen kaikille.Ot: Käyhän joskus Vantaa Circuit harjoitusradalla, lyhythän se on mutta hauska. SItten kun renkaat huutavat, ollaan jo hyvin lähellä maksimia (poikkeus kallistuva mutka). Tuolla harvemmin tulee pitoyllätyksiä.
Äsken juuri katastusmies opasti "Vitarakuskia", että levyjarruja kannattaa käyttää niin, että takanakin levyt pysyy puhtaana.Me ajellaan niin eri tyyleillä.
Selvä, kiitos vastauksesta.Mulla ei kyllä kahvimuki pysy kojelaudalla missään mutkassa, ilmankos mua hermostuttaakin ne junnaajat.
Minä pistän rahani pelimerkille, jonka mukaan pakukuski räpläsi valoissa kännykkää, heräsi todellisuuteen, mietti hetken miksi on pysähdyksissä keskellä tietä ja lähti äkkiä liikkeelle.Videon pakun toiminta, näytti kyllä ihan harkitulta teolta. Näki että ei tule enää autoja, ilmeisti paikka oli tuttu. Jotkut sanoisivat "ympäristöteko, saastutti vähemmän aikaa" ja toiset "liikennesäännöistä piittaamaton hulikaani"
Selvä, kiitos vastauksesta.
Vähän kärjistäen niin taitaa merkittävällä osalla autoja useilla rampeilla keritä kiihdyttää kiihdytyskaistaan mennessä riittävästi vauhtia ilman että kahvimukit lentelee.
Jos jokin kohta vaatii sellaista ajoa että irtotavara ei pysy paikallaan, niin ehkä paikassa on vähän jotain vikaa, tai ajonopeutta muuten vain liikaa.
Kahvimuki ehkä vähän kärjistäen, mutta en pidä negatiivisena että kuljettaja pyrkii ajaaan sen verran ennustettavasti ja röyhimättä ja matkustajankin on mukana olla kyydissä. Toki turvallisuus aja mukavuuden edelle. Jos yllättävä tilanne, niin mukavuus ei ensisijainen.
Jos sillä lastissa olevalla tehottomalla autolla tallan pohjaan painaminen suoralle/loivassa, ei vähennä mukavuutta (ei se tehotan kiihdy niin että mukit lentelee), kuin korkeintaa äänen osalta, lyhyen kiihdtyskaistan ongelmat tulee yleensä siinä että jos ei näkyvyyttä ajoissa ja motarilla tilaa vähän, niin säätövara ja aiemman rampin mokan paikkaaminen vaikeaa.
Aika moni joka tekee töitä autossa. Varsinkin "itse yrittäjät" joiden ei tarvitse niin huolehtia oikeista lounastauoista, jne. Toki nämä harvemmin ajelee työpäiviään jollain 5 sek 0-100 autoilla muutekaan ja pakuissa tuppaa olemaan paljon, ja syviä, mukitelineitä.Kuka muutenkaan syö autossa tai pakko saada pitää jotain kahvikuppia koelaudalla![]()
Ei tuo Yaris Hybrid 1,5? mikää mopo ole. 0-100km/h 9,7s, Suzuki Swicts 13,7s, Virata 10,2 . Teoreettisia manuaaleista saatuja nopeuksia..Ei ole sellaista autoa nyt millä viitsisi radalle mennä (yaris hybrid ja LandCruiser) mutta kyllä eri ratoja on kierretty satoja kierroksia, prätkällä sitten ajon mennä, suosittelen kaikille.
Onneksi muija on sellainen että osaa käyttää kaasua kunnolla ja sekin aina kiroaa kun jengi nysvää edessä...
Mulla on se vanha koppanen yarisEi tuo Yaris Hybrid 1,5? mikää mopo ole. 0-100km/h 9,7s, Suzuki Swicts 13,7s, Virata 10,2 . Teoreettisia manuaaleista saatuja nopeuksia..
Omani vastaava kuin sinulla. Tuolla vanhemmat liikenteessä kiintyy 0-100 pahimmillaan 20 s. ( OT Et voi Yariksellasi kaasupohjassa em. rataa kiertää.)
Sehän riippuu kuinka jyrkkä mutka, neljän kympin tiellä en kyllä juuri mihinkään jarruttele ellei nyt satu olemaan suojatietä tms risteystä.Ei ainakaan taajamassa tai kaupungeissa kenenkään pitäisi kääntyillä sellaisilla vauhdeilla, etteikö tavarat pysyisi kojelaudalla (siis kuvainnollisesti jos siellä nyt jotain tavaraa sattuisi olemaan).
No mutta sentään kiihtyy sinne sataseen.Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
Äläs yhtään ala siellä! Ei muuta kuin pikkuvaihde silmään ja kaasua!No mutta sentään kiihtyy sinne sataseen.
Kun aika monella tohelolla auto ei satasen nopeutta saavuta lainkaan, vaikka olisi mikä Porsse alla.
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkähän merkkisellä ja millä koneella tuollaisiin kiintyvyyksiin päästään?Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
VW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.Ihan vaan mielenkiinnosta, minkähän merkkisellä ja millä koneella tuollaisiin kiintyvyyksiin päästään?
Et ehkä kovin usein ole Petikon kehä 3 länteen liittymästä ruuhkaasikoina liittynyt?
Hyvä tietää, niin osaa jättää kunnon välin ennenkuin perääsi lähtee, tai siis lähinnä odottaa milloin pääset sinne oikealle kaistalle kelaamaan sitä vauhtia lisääVW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.
Joo, en ole kovin usein tuosta littynyt, mutta muutaman kerran, tosin ruuhka-ajan ulkopuolella.
Niin siis risteyksissä kääntymistä lähinnä tarkoitin.Sehän riippuu kuinka jyrkkä mutka, neljän kympin tiellä en kyllä juuri mihinkään jarruttele ellei nyt satu olemaan suojatietä tms risteystä.
Mulla sama Paku eikä ongelmaa kuten yllä jo mainitsinkin.VW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.
Joo, en ole kovin usein tuosta littynyt, mutta muutaman kerran, tosin ruuhka-ajan ulkopuolella.
Et ilmeiseti ruuhka-aikoina ole käynyt Petikon ST1:llä tankaamassa. Siitä saa todella kiihdyttää pakullasi kohtuu tiukkaan U-mutkaan. Googlen map:n katunäkymä näyttää (vedä se keltanen ukko tien päälle) hyvin mikä tilanne siinä oikein on. Kuvissa näkyy 2-kuorma-autoa n. 33m välein ja niiden takana jono jatkuu.Mulla sama Paku eikä ongelmaa kuten yllä jo mainitsinkin.
En ole vuosiin tuosta mennyt, mutta kyllä siinä saa polkea. Mutka kruunaa tuon lyhyen kiihdytyskaistan. Eihän tuo sinun postaama paikka vaikuta kovin ihmeelliseltä.Käys kokeilemassa:
![]()
Paikanpäällä mutka on paljon jyrkempi kuin kuvissa ja jyrkkään ylämäkeen pitäisi jaksaa suht lyhyellä kaistalla. Riittävällä koneella kesäkelillä kyllä tehtävissä, mutta veikkaisin 90 hp Clion piiputtavan mäkeen. Tuossa hyvin harva auto liittyy satasta, tiputtivat ilmeisesti sen takia tuon suorankin nopeutta 80 km/h, kun oli jatkuvaa vaaratilannetta. Toki eipä se ongelmakohtaan auttanut, kun porukka ottaa ennakkoa 100 km/h rajoitukseen tasaisella suoralla... Ohikulkutiellä on muutama muukin "mielenkiintoinen" kiihdytyskaista, varsinkin Tampereentien lähistöllä. Liian monta liittymää joka suuntaan.
En ole vuosiin tuosta mennyt, mutta kyllä siinä saa polkea. Mutka kruunaa tuon lyhyen kiihdytyskaistan. Eihän tuo sinun postaama paikka vaikuta kovin ihmeelliseltä.
Google Maps
Käy koittamassa talvella sillä 60hv pakulla täyteen lastattuna, kun tuossa saa polkea perkeleesti jo kesällä. Talvella tuota mutkaa ei voi ajaa kovaa, jolloin pitää kiihdyttää lähes nollasta ja jos survot liikaa niin sutii, jos keli on kohillaan. Mistä sinä sen rajoituksen kehität rampista tulevana autoilijana, jos kylttiä ei ole, en itsekään tiedä onko se 100km/h vai onko sitä tiputettu myöhemmin tuohon kohtaan.Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.
Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan.
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.fi
Eihän tossa mitään ole. Pysähtyy STOP merkin kohdalle ja lähtee sitten kun voi, veikkaan, että paikalliset siirtyvät vasemmalle kaistalle herkästi noissa paikoin. Turistit sitten enemmän ja vähemmän kauhuissaan, jos tollaisiin liittymiin eksyvät. Em. Petikon liittymä on siinä mielessä pahempi, että arat kuskit tehottomalla autolla joutuvat arpomaan toimintamallinsa (pysähtyykö vai ei).Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.
Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan.
![]()
Google Maps
Find local businesses, view maps and get driving directions in Google Maps.www.google.fi
Ei nyt kyse mistään uskaltamisesta.No kyllä sillä autolla pitää uskaltaa ajaa niin, että mukit ei kestä kojelaudalla.
Mikä tämä juttu.Samoin monet rampit joilla poistutaan on sellaisia, että mukit ei kyllä kojelaudalla pysy, jos ajetaan kuten kuuluisi, eli ei jarrutella ennekuin ollaan kokonaan siellä rampilla.
Lasketko rampiksi sen erkanemiskaista, yleensä sitä on siinä jonkin verran ennen kuin tulee se kessunmerkki , ei siinä pitäisi pumppausta tulla, erkanevat hiljentävät kaikki, ja vaikka joku nostaisi jalan kaasulta ennen kaistanvaihtoa, niin jos perässä tuleva suoraan jatkavaa pitäisi haitata, jos ei ole töppäillyt turvaväleissä.Monethan alkaa himmailemaan jo hyvissä ajoin ennen rampille siirtymistä noiden lyhyempien ramppien kohdalla. Aiheuttaa ihan turhaa pumppausliikettä jonossa kun siinä aletaan hidastelemaan ennen aikojaan.
Kuvauksessasi ongelma on turvavälit, liittyjä joutuu sitten kärsiin muiden töpeistä.Kyllä ne ramppien ongelmat yleensä tulee siitä, että sitä nopeutta ei ole riittävästi. Kun nopeus on riittävä, niin kohtuu pieneenkiin väliin sopii. Jos ei ole riittävästi nopeutta niin silloin on ongelmia sopia joukkoon.
Ei nyt kyse mistään uskaltamisesta.
Mikä tämä juttu.
Lasketko rampiksi sen erkanemiskaista, yleensä sitä on siinä jonkin verran ennen kuin tulee se kessunmerkki , ei siinä pitäisi pumppausta tulla, erkanevat hiljentävät kaikki, ja vaikka joku nostaisi jalan kaasulta ennen kaistanvaihtoa, niin jos perässä tuleva suoraan jatkavaa pitäisi haitata, jos ei ole töppäillyt turvaväleissä.
Jos joku höllää motarilla kilometriä ennen, niin siinä ei taida olla kyse kaarreajosta.
Kuvauksessasi ongelma on turvavälit, liittyjä joutuu sitten kärsiin muiden töpeistä.
Yleensä sen asiallisen vaihdin saaminen ei vaadi kaarteessa kohellusta, mutta jos se ajoneuvo ei ole motarikelpoinen ja sinne pitää tunkea, tai jos tie suunnittelussa töpätty, niin kaikki tehtävä turvallisuuden eteen.
Tuli hyvä mieli jo pelkästään tämän lukemisesta.Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle![]()
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.