Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kyllä toi Petikon liittymä länteen on hankala aloittelevalle ja arralle kuskille. Meillä tyssäsi auton osto siihen, oli sen verran tehoton laite koeajossa. Siinä jää kuskille todella vähän aikaa heikkotehoisella autolla "suunnitella" mihin rakoon menee.
Meidän yaris hybrid saa tuohon kelattua sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN! :facepalm:

Työpaikan pakulla saan sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN!



Eikä tarvitse suunnitella mitään, aika amatööri saa olla jos ei tuon vertaa saa autoa liikahtamaan.
 
Meidän yaris hybrid saa tuohon kelattua sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN! :facepalm:

Työpaikan pakulla saan sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN!



Eikä tarvitse suunnitella mitään, aika amatööri saa olla jos ei tuon vertaa saa autoa liikahtamaan.

Oletko katsonut minkälaista se kiihdyttäminen noin keskimäärin on henkilöautokuskeilla? Keskimäärin rampilla eteen sattuu joku arastelija ja vaikka ajaisit 100hp autolla, niin turha kuvitella kaasupohjassa kiihdyttävänsä. Sitten jos itse olet ensimmäisenä, niin takana tuleva jää kauaksi taakse olit vaikka sillä 100hp autolla liikkeellä. Toki muutoma poikkeus vahvistaa säännön.
 
Meidän yaris hybrid saa tuohon kelattua sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN! :facepalm:

Työpaikan pakulla saan sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN!



Eikä tarvitse suunnitella mitään, aika amatööri saa olla jos ei tuon vertaa saa autoa liikahtamaan.
Kaasua ei voi painaa pohjaan, koska autosta kuuluu silloin liian raju ääni. Punaraja on ehdoton no-no.
 
Viimeksi muokattu:
Haha ja mulla ei skeidan romussa kiihdytyskaistalla kaasupolkimessa olekkaan muuta asentoa kuin pohjassa, ei tuolla 130 heppasella kaasuekoihmeellä muuten kerkeä. Saa nähdä kestääkö. Ainakin jo 3200km kestänyt :D
 
Oletko katsonut minkälaista se kiihdyttäminen noin keskimäärin on henkilöautokuskeilla? Keskimäärin rampilla eteen sattuu joku arastelija ja vaikka ajaisit 100hp autolla, niin turha kuvitella kaasupohjassa kiihdyttävänsä. Sitten jos itse olet ensimmäisenä, niin takana tuleva jää kauaksi taakse olit vaikka sillä 100hp autolla liikkeellä. Toki muutoma poikkeus vahvistaa säännön.
Valitettavasti olen, lähinnä sitä että Suomessa ei ole paikkoja missä nykyaikaisella autolla ei saa sitä tarvittavaa tavoitenopeutta.

Voi olla että vaatii vähän mutkassa kiihdyttämistä ja kaasua pohjaan sekä punarajalle huudattamista, mutta se ei ole vaarallista, päinvastoin, moottori tykkää kun saa vähän kierroksia välillä.

Siihen Petikon mutkaan voi huoletta ajaa sen 50km/h niin helposti pääsee liikenteen sekaan.
 
Edit. Video lisätty. Joskus voi pakun ratissa tehdä virheitä.

Myönnän, ja olen muutaman samanlaisen "virheen" tehnyt tutussa paikassa, tosin vain aamulla työmatkalla, eli klo 4:30-5:30 välillä. Ja ajoneuvona paku.
Se vaan, kun 400 kertaa vuodessa ajaa samasta valoristeyksestä, niin sen oppii tuntemaan..
 
Myönnän, ja olen muutaman samanlaisen "virheen" tehnyt tutussa paikassa, tosin vain aamulla työmatkalla, eli klo 4:30-5:30 välillä. Ja ajoneuvona paku.
Se vaan, kun 400 kertaa vuodessa ajaa samasta valoristeyksestä, niin sen oppii tuntemaan..
Lainaan nyt tätä, mutta itse olen kerran ihan vahingossa katsonut seuraavia valoja ja lähtenyt niitten mukaan. Seuraava risteys oli lähellä, ehkä alle 50m päässä?
Tuossakin näkyy pakun läpi, että seuraavissa vaihtuu vihreä, kun se lähtee. Käyhän noita ihan inhimillisiä vahinkoja.
 
Meidän yaris hybrid saa tuohon kelattua sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN! :facepalm:

Työpaikan pakulla saan sen 90km/h helposti kun painaa sen KAASUN POHJAAN!



Eikä tarvitse suunnitella mitään, aika amatööri saa olla jos ei tuon vertaa saa autoa liikahtamaan.
Mun ei tarvitse edes painaa kaasua pohjaan, riittää kun nostaa kierrokset yli 5500. Mä en todellakaan ole tukkona omalla autollani. Kyllä sinne rajottajalle asti voi vetää, mutta se ei ole nopein tapa edeteä. Siinä punaisen katkoviivan paikkeilla, kun vaihtelee, toki sen keskikulutksessa sitten huomaan :)

Silloin oli koeajoauto (tehoton) vieressä vielä "kaasukontrolli, auton todellinen ostajaehdokas". Samalla ajotyylillä Vitaralla ei mitään ongelmia tossakaan. Ei muuten ole moitteita valinnasta tullut.
Siinä on niitä autoliikkeitä, joten hyvä pitää mielessä kaikki liittyjät ole "kaahareita". Se on aivan eri asia ajaa vieraalla autolla ja/tai onko kuski juuri kortin saanut ajotaidostaan epävarma henkilö.
 
Myönnän, ja olen muutaman samanlaisen "virheen" tehnyt tutussa paikassa, tosin vain aamulla työmatkalla, eli klo 4:30-5:30 välillä. Ja ajoneuvona paku.
Se vaan, kun 400 kertaa vuodessa ajaa samasta valoristeyksestä, niin sen oppii tuntemaan..
Mä muuttaisin sääntöjä, eli saisi kääntyä oikealle punaisia vastenkin. Jos sen voi turvallisesti tehdä. Olenkin ihmetellyt miksi vihreät aivät sitä esitä. Saastutetaan aivan turhaan.
 
Valitettavasti olen, lähinnä sitä että Suomessa ei ole paikkoja missä nykyaikaisella autolla ei saa sitä tarvittavaa tavoitenopeutta.

Voi olla että vaatii vähän mutkassa kiihdyttämistä ja kaasua pohjaan sekä punarajalle huudattamista, mutta se ei ole vaarallista, päinvastoin, moottori tykkää kun saa vähän kierroksia välillä.

Siihen Petikon mutkaan voi huoletta ajaa sen 50km/h niin helposti pääsee liikenteen sekaan.

Suomessa on hyvät rampit kiihdyttää. Kannattaa käydä vaikka Teneriffalla kokeilemassa muutomaa "hieman" lyhyempää ramppia ja rajoitus on 120.
 
Suomessa on hyvät rampit kiihdyttää. Kannattaa käydä vaikka Teneriffalla kokeilemassa muutomaa "hieman" lyhyempää ramppia ja rajoitus on 120.
Tai vaikka madeiralla missä tuli muutama sata kilometriä ajeltua, yhtään ongelmaa ollut rampissa kun vaan tarjoaa kaasua.
 
Tuossa mietin mikä siinä on että kanssa-liikkujat vituttaa. Muistinkin mistä tämä alunperin alkoi. Ajoin tossumopolla tiellä olleeseen vesiläikkään (joku fakin paloauto oli hellepäivänä käynyt kukkia kastelemassa ja siltä läikyi mutkiin sitä vettä).
No vesiläikkä tuli vastaan edellä ajavan auton alta, mutta sepä oli urapaikattua silo-asfalttia ja eturengas meni alta (kohtuu tiukka 100' mutka).
Viis autoilijaa ihmettelivät autoissaan mitä tapahtui. Yksikään ei tehnyt elettäkään että tulis auttamaan.
No eipä siinä mitään kun sai ilman takaa keuhkoihin ja repun ojennukseen selässä pääs takas jaloilleen ja mopolle. Sekin saatana lähti käyntiin ykkösellä. Ajelin suoraan työterveyteen siitä.
Mutta se tosiaan kyllä kyrpi, ettei elettäkään tehty autoista että olis kiinnostusta tulla katsomaan miten kävi. Luiskaan vaan tommoset popkornin mussuttajat.
 
Tuossa mietin mikä siinä on että kanssa-liikkujat vituttaa. Muistinkin mistä tämä alunperin alkoi. Ajoin tossumopolla tiellä olleeseen vesiläikkään (joku fakin paloauto oli hellepäivänä käynyt kukkia kastelemassa ja siltä läikyi mutkiin sitä vettä).
No vesiläikkä tuli vastaan edellä ajavan auton alta, mutta sepä oli urapaikattua silo-asfalttia ja eturengas meni alta (kohtuu tiukka 100' mutka).
Viis autoilijaa ihmettelivät autoissaan mitä tapahtui. Yksikään ei tehnyt elettäkään että tulis auttamaan.
No eipä siinä mitään kun sai ilman takaa keuhkoihin ja repun ojennukseen selässä pääs takas jaloilleen ja mopolle. Sekin saatana lähti käyntiin ykkösellä. Ajelin suoraan työterveyteen siitä.
Mutta se tosiaan kyllä kyrpi, ettei elettäkään tehty autoista että olis kiinnostusta tulla katsomaan miten kävi. Luiskaan vaan tommoset popkornin mussuttajat.
Jos ne ajatteli että luonto korjaa pois ne jotka ei pidä turvavälejä. Tuo on meinaa enimmäkseen oman itsensä vaarantamista kun 2-pyöräisellä ajaa niin lähellä että osuu edellä olevan auton alta tulevaan yllätykseen.
 
Mä miettimässä renkaita normaalissa ajossa :facepalm: kuuluu samaan kun jotkut ei käytä jarruja ettei ne kulu:facepalm:
Ot: Käyhän joskus Vantaa Circuit harjoitusradalla, lyhythän se on mutta hauska. SItten kun renkaat huutavat, ollaan jo hyvin lähellä maksimia (poikkeus kallistuva mutka). Tuolla harvemmin tulee pitoyllätyksiä.
Äsken juuri katastusmies opasti "Vitarakuskia", että levyjarruja kannattaa käyttää niin, että takanakin levyt pysyy puhtaana. :) Me ajellaan niin eri tyyleillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ot: Käyhän joskus Vantaa Circuit harjoitusradalla, lyhythän se on mutta hauska. SItten kun renkaat huutavat, ollaan jo hyvin lähellä maksimia (poikkeus kallistuva mutka). Tuolla harvemmin tulee pitoyllätyksiä.
Äsken juuri katastusmies opasti "Vitarakuskia", että levyjarruja kannattaa käyttää niin, että takanakin levyt pysyy puhtaana. :) Me ajellaan niin eri tyyleillä.

Jos jarruja ei koskaan käytä kunnolla, eli jarruta reilusti, niin takajarrujen kanssa luvassa ongelmia (jos takana on levyt). Suola paska ym. talvella ruostuttaa ja jumittaa. Ellei itse roplaa, niin voi tulla kallis säästö.
 
Ot: Käyhän joskus Vantaa Circuit harjoitusradalla, lyhythän se on mutta hauska. SItten kun renkaat huutavat, ollaan jo hyvin lähellä maksimia (poikkeus kallistuva mutka). Tuolla harvemmin tulee pitoyllätyksiä.
Äsken juuri katastusmies opasti "Vitarakuskia", että levyjarruja kannattaa käyttää niin, että takanakin levyt pysyy puhtaana. :) Me ajellaan niin eri tyyleillä.
Ei ole sellaista autoa nyt millä viitsisi radalle mennä (yaris hybrid ja LandCruiser) mutta kyllä eri ratoja on kierretty satoja kierroksia, prätkällä sitten ajon mennä, suosittelen kaikille. :tup:

Onneksi muija on sellainen että osaa käyttää kaasua kunnolla ja sekin aina kiroaa kun jengi nysvää edessä...
 
Mulla ei kyllä kahvimuki pysy kojelaudalla missään mutkassa, ilmankos mua hermostuttaakin ne junnaajat.
Selvä, kiitos vastauksesta. :-)

Vähän kärjistäen niin taitaa merkittävällä osalla autoja useilla rampeilla keritä kiihdyttää kiihdytyskaistaan mennessä riittävästi vauhtia ilman että kahvimukit lentelee.

Jos jokin kohta vaatii sellaista ajoa että irtotavara ei pysy paikallaan, niin ehkä paikassa on vähän jotain vikaa, tai ajonopeutta muuten vain liikaa.


Kahvimuki ehkä vähän kärjistäen, mutta en pidä negatiivisena että kuljettaja pyrkii ajaaan sen verran ennustettavasti ja röyhimättä ja matkustajankin on mukana olla kyydissä. Toki turvallisuus aja mukavuuden edelle. Jos yllättävä tilanne, niin mukavuus ei ensisijainen.

Jos sillä lastissa olevalla tehottomalla autolla tallan pohjaan painaminen suoralle/loivassa, ei vähennä mukavuutta (ei se tehotan kiihdy niin että mukit lentelee), kuin korkeintaa äänen osalta, lyhyen kiihdtyskaistan ongelmat tulee yleensä siinä että jos ei näkyvyyttä ajoissa ja motarilla tilaa vähän, niin säätövara ja aiemman rampin mokan paikkaaminen vaikeaa.
 
Videon pakun toiminta, näytti kyllä ihan harkitulta teolta. Näki että ei tule enää autoja, ilmeisti paikka oli tuttu. Jotkut sanoisivat "ympäristöteko, saastutti vähemmän aikaa" ja toiset "liikennesäännöistä piittaamaton hulikaani"
Minä pistän rahani pelimerkille, jonka mukaan pakukuski räpläsi valoissa kännykkää, heräsi todellisuuteen, mietti hetken miksi on pysähdyksissä keskellä tietä ja lähti äkkiä liikkeelle.
 
Selvä, kiitos vastauksesta. :)

Vähän kärjistäen niin taitaa merkittävällä osalla autoja useilla rampeilla keritä kiihdyttää kiihdytyskaistaan mennessä riittävästi vauhtia ilman että kahvimukit lentelee.

Jos jokin kohta vaatii sellaista ajoa että irtotavara ei pysy paikallaan, niin ehkä paikassa on vähän jotain vikaa, tai ajonopeutta muuten vain liikaa.


Kahvimuki ehkä vähän kärjistäen, mutta en pidä negatiivisena että kuljettaja pyrkii ajaaan sen verran ennustettavasti ja röyhimättä ja matkustajankin on mukana olla kyydissä. Toki turvallisuus aja mukavuuden edelle. Jos yllättävä tilanne, niin mukavuus ei ensisijainen.

Jos sillä lastissa olevalla tehottomalla autolla tallan pohjaan painaminen suoralle/loivassa, ei vähennä mukavuutta (ei se tehotan kiihdy niin että mukit lentelee), kuin korkeintaa äänen osalta, lyhyen kiihdtyskaistan ongelmat tulee yleensä siinä että jos ei näkyvyyttä ajoissa ja motarilla tilaa vähän, niin säätövara ja aiemman rampin mokan paikkaaminen vaikeaa.

No kyllä sillä autolla pitää uskaltaa ajaa niin, että mukit ei kestä kojelaudalla. Itse tulee usein ajettua sen verran jyrkistä / lyhyistä rampeista, että ei niissä mukit kestä kojelaudalla, jos tarkoitus on saada tavoitenopeus ennen liittymistä. Samoin monet rampit joilla poistutaan on sellaisia, että mukit ei kyllä kojelaudalla pysy, jos ajetaan kuten kuuluisi, eli ei jarrutella ennekuin ollaan kokonaan siellä rampilla. Monethan alkaa himmailemaan jo hyvissä ajoin ennen rampille siirtymistä noiden lyhyempien ramppien kohdalla. Aiheuttaa ihan turhaa pumppausliikettä jonossa kun siinä aletaan hidastelemaan ennen aikojaan. Kyllä ne ramppien ongelmat yleensä tulee siitä, että sitä nopeutta ei ole riittävästi. Kun nopeus on riittävä, niin kohtuu pieneenkiin väliin sopii. Jos ei ole riittävästi nopeutta niin silloin on ongelmia sopia joukkoon.
 
Kyllä mun kyytiläisiltä ainakin palaa hermot jos ajelen niin rauhallisesti että kahvikupit pysyy kojelaudoilla. Sellaista nyt ei jaksa katsella kukaan.
 
Kuka muutenkaan syö autossa tai pakko saada pitää jotain kahvikuppia koelaudalla :facepalm:
 
Kuka muutenkaan syö autossa tai pakko saada pitää jotain kahvikuppia koelaudalla :facepalm:
Aika moni joka tekee töitä autossa. Varsinkin "itse yrittäjät" joiden ei tarvitse niin huolehtia oikeista lounastauoista, jne. Toki nämä harvemmin ajelee työpäiviään jollain 5 sek 0-100 autoilla muutekaan ja pakuissa tuppaa olemaan paljon, ja syviä, mukitelineitä. :D
 
Ei ole sellaista autoa nyt millä viitsisi radalle mennä (yaris hybrid ja LandCruiser) mutta kyllä eri ratoja on kierretty satoja kierroksia, prätkällä sitten ajon mennä, suosittelen kaikille. :tup:

Onneksi muija on sellainen että osaa käyttää kaasua kunnolla ja sekin aina kiroaa kun jengi nysvää edessä...
Ei tuo Yaris Hybrid 1,5? mikää mopo ole. 0-100km/h 9,7s, Suzuki Swicts 13,7s, Virata 10,2 . Teoreettisia manuaaleista saatuja nopeuksia..
Omani vastaava kuin sinulla. Tuolla vanhemmat liikenteessä kiintyy 0-100 pahimmillaan 20 s. ( OT Et voi Yariksellasi kaasupohjassa em. rataa kiertää.)
 
Kun ajaa kesäisin useimmiten prätkällä, joka kiihtyy 3,5 sekunnissa sataseen, niin tuntuu, ettei autolla voi oikein mitenkään kiihdyttää liiaksi. Mutta kun antaa kiertää rajoittajalle saakka ja kakkosella kelaa 90 km/h tauluun, niin kyllä sieltä aina tilaa löytyy. Tosin nyt kun on autossa automaatti, niin se on vähän vaikeampaa.
 
Ei tuo Yaris Hybrid 1,5? mikää mopo ole. 0-100km/h 9,7s, Suzuki Swicts 13,7s, Virata 10,2 . Teoreettisia manuaaleista saatuja nopeuksia..
Omani vastaava kuin sinulla. Tuolla vanhemmat liikenteessä kiintyy 0-100 pahimmillaan 20 s. ( OT Et voi Yariksellasi kaasupohjassa em. rataa kiertää.)
Mulla on se vanha koppanen yaris
 
Ei ainakaan taajamassa tai kaupungeissa kenenkään pitäisi kääntyillä sellaisilla vauhdeilla, etteikö tavarat pysyisi kojelaudalla (siis kuvainnollisesti jos siellä nyt jotain tavaraa sattuisi olemaan).
 
Ei ainakaan taajamassa tai kaupungeissa kenenkään pitäisi kääntyillä sellaisilla vauhdeilla, etteikö tavarat pysyisi kojelaudalla (siis kuvainnollisesti jos siellä nyt jotain tavaraa sattuisi olemaan).
Sehän riippuu kuinka jyrkkä mutka, neljän kympin tiellä en kyllä juuri mihinkään jarruttele ellei nyt satu olemaan suojatietä tms risteystä.
 
Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
 
Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
No mutta sentään kiihtyy sinne sataseen. :tup:
Kun aika monella tohelolla auto ei satasen nopeutta saavuta lainkaan, vaikka olisi mikä Porsse alla.
 
No mutta sentään kiihtyy sinne sataseen. :tup:
Kun aika monella tohelolla auto ei satasen nopeutta saavuta lainkaan, vaikka olisi mikä Porsse alla.
Äläs yhtään ala siellä! Ei muuta kuin pikkuvaihde silmään ja kaasua! :hammer:
0354_Porsche_Diesel_Super.jpg
 
Mun auton virallinen 0-100 lukema on 28 s. Itse mitattuna vetämättä kierrokset aivan tappiin mutta korkealle 35 s. Silti on aina kerennyt mukaan liikennevirtaan, toki välillä taakse muodostuu jonoa liikennevaloista lähtiessä tai kääntyessä maantielle kun auto ei vain kiihdy.
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkähän merkkisellä ja millä koneella tuollaisiin kiintyvyyksiin päästään?
Et ehkä kovin usein ole Petikon kehä 3 länteen liittymästä ruuhkaasikoina liittynyt?
 
Ihan vaan mielenkiinnosta, minkähän merkkisellä ja millä koneella tuollaisiin kiintyvyyksiin päästään?
Et ehkä kovin usein ole Petikon kehä 3 länteen liittymästä ruuhkaasikoina liittynyt?
VW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.

Joo, en ole kovin usein tuosta littynyt, mutta muutaman kerran, tosin ruuhka-ajan ulkopuolella.
 
VW T4 1,9TD moottorilla. 68 hevosvoimaa.

Joo, en ole kovin usein tuosta littynyt, mutta muutaman kerran, tosin ruuhka-ajan ulkopuolella.
Hyvä tietää, niin osaa jättää kunnon välin ennenkuin perääsi lähtee, tai siis lähinnä odottaa milloin pääset sinne oikealle kaistalle kelaamaan sitä vauhtia lisää :)
 
Mulla sama Paku eikä ongelmaa kuten yllä jo mainitsinkin.
Et ilmeiseti ruuhka-aikoina ole käynyt Petikon ST1:llä tankaamassa. Siitä saa todella kiihdyttää pakullasi kohtuu tiukkaan U-mutkaan. Googlen map:n katunäkymä näyttää (vedä se keltanen ukko tien päälle) hyvin mikä tilanne siinä oikein on. Kuvissa näkyy 2-kuorma-autoa n. 33m välein ja niiden takana jono jatkuu.

Ne kun katsoo ymmärtää hyvin, ettei aroista kuskeista "kivalta" tunnu liittyä n.90Km/h kulkevaan jonoon.
Niin ja" Pohjoisen mielille" hyvä esimerkki miksi "Etelän miehet" survoutuu pieniin väleihin. :)
Tuossa kyllä annetaan yleensä se tila kunhan vaan uskaltaa mennä.

Tämä viesti siis meille kaikille.
 
VT1:ltä eli Turunväylältä Kehä II:lle lännen suuntaan liityttäessä on myös lyhyt kiihdytyskaista. Vaikka rajoitus on kyseisessä kohdassa 60 km/h, niin toisille se liittyminen näyttää olevan vaikeaa. Vauhdin sovittamiseen voi käyttää kaasua tai jarrua, mutta se "neppaaminen" moottorijarrutuksen kanssa ja ilman vilkkua vasemmalle ei kyllä hommaa yhtään helpota.
 
Käys kokeilemassa:

Paikanpäällä mutka on paljon jyrkempi kuin kuvissa ja jyrkkään ylämäkeen pitäisi jaksaa suht lyhyellä kaistalla. Riittävällä koneella kesäkelillä kyllä tehtävissä, mutta veikkaisin 90 hp Clion piiputtavan mäkeen. Tuossa hyvin harva auto liittyy satasta, tiputtivat ilmeisesti sen takia tuon suorankin nopeutta 80 km/h, kun oli jatkuvaa vaaratilannetta. Toki eipä se ongelmakohtaan auttanut, kun porukka ottaa ennakkoa 100 km/h rajoitukseen tasaisella suoralla... Ohikulkutiellä on muutama muukin "mielenkiintoinen" kiihdytyskaista, varsinkin Tampereentien lähistöllä. Liian monta liittymää joka suuntaan.
En ole vuosiin tuosta mennyt, mutta kyllä siinä saa polkea. Mutka kruunaa tuon lyhyen kiihdytyskaistan. Eihän tuo sinun postaama paikka vaikuta kovin ihmeelliseltä.

Google Maps
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.

Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan :).
 
En ole vuosiin tuosta mennyt, mutta kyllä siinä saa polkea. Mutka kruunaa tuon lyhyen kiihdytyskaistan. Eihän tuo sinun postaama paikka vaikuta kovin ihmeelliseltä.

Google Maps

Lyhyt ja lyhyt onhan tuossa peräti 180 metriä kiihdytyskaistaa. Hämeenlinnanväylältä löytyy muutamia lähes puolet lyhyempiä kiihdytyskaistoja.
 
Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.

Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan :).
Käy koittamassa talvella sillä 60hv pakulla täyteen lastattuna, kun tuossa saa polkea perkeleesti jo kesällä. Talvella tuota mutkaa ei voi ajaa kovaa, jolloin pitää kiihdyttää lähes nollasta ja jos survot liikaa niin sutii, jos keli on kohillaan. Mistä sinä sen rajoituksen kehität rampista tulevana autoilijana, jos kylttiä ei ole, en itsekään tiedä onko se 100km/h vai onko sitä tiputettu myöhemmin tuohon kohtaan.

edit Urheilujuomalla oli vaikutusta asiaan, mutta auto pysyi tallissa koko suorituksen ajan, ilman kylttiä tietysti 80km/h.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa palautella kortit trafille jos yllä olevan kaltaisissa on pienintäkään ongelmaa edes talvella, noistahan pääsee vaikka T4 porterilla (45kW, 60hv) hyvin sekaan vaikka olisi kontti täynnä sementtisäkkejä. Molemissa saanee tavanomaisella perheautolla 150-160hv varmasti päiväsakkovauhdit jollei nyt ihan korttia pois jo tuossa kiihdytyskaista osuudella.

Ymmärtäisin kitinän jos paikat olisi jotain tämmöisiä (ko. tiellä näitä on "lukematon" määrä), ja vaikka paikalla on 80 rajoitus niin ei ole mitään hirveän erikoista että kaikki ajaa 120km/h. Tommoisessa saa alkaa portteriakin polkemaan jo ihan tosissaan :).
Eihän tossa mitään ole. Pysähtyy STOP merkin kohdalle ja lähtee sitten kun voi, veikkaan, että paikalliset siirtyvät vasemmalle kaistalle herkästi noissa paikoin. Turistit sitten enemmän ja vähemmän kauhuissaan, jos tollaisiin liittymiin eksyvät. Em. Petikon liittymä on siinä mielessä pahempi, että arat kuskit tehottomalla autolla joutuvat arpomaan toimintamallinsa (pysähtyykö vai ei).
 
Tänään tuli todistettua kahdesti alinopeutta motarille liittymisiä. Luulin kiihdyttäessä jättäneeni hyvän turvavälin edellä liittyvään, ja edelleen kiihdytyskaistan lähestyessä loppuaan löysin itseni 70km/h köröttelevän persiistä kiinni. Sama toistui sitten hetken kuluttua, kun eteen tulee kiihdytyskaistalta <80kmh ajava, satasen alueella.

Toinen tässäkin ketjussa esiintynyt tapahtuma tuli samalla reissulla todistettua takaa katsoen. Vasemmalla mentiin 120km/h, oikealla satasta. Edessä 80km/h pullonkaula. Odotin itse maltilla tilaa vasemmalta, takanani ajava laittoi myös vilkun päälle hyvissä ajoin. Ja keskelle sitä vasemman kaistan 120km/h jonoa, jonne kumpikaan meistä ei kehdannut mennä, posauttaa 1sek vilkutuksella edestäni pikkuautolla joku 100km/h vauhdeilla. Jarruvalot vilkkuivat, enkä olisi ihmetellyt jos olisi muitakin valoja välkkynyt.

On tuo melkoista elämää kyllä tien päällä.
 
No kyllä sillä autolla pitää uskaltaa ajaa niin, että mukit ei kestä kojelaudalla.
Ei nyt kyse mistään uskaltamisesta.

Samoin monet rampit joilla poistutaan on sellaisia, että mukit ei kyllä kojelaudalla pysy, jos ajetaan kuten kuuluisi, eli ei jarrutella ennekuin ollaan kokonaan siellä rampilla.
Mikä tämä juttu.

Missä motarilla rampin alussa mutka, siis niin ajoissa että sitä mutkaa ennen ei ehdi asiallisesti hiljentään.

Monethan alkaa himmailemaan jo hyvissä ajoin ennen rampille siirtymistä noiden lyhyempien ramppien kohdalla. Aiheuttaa ihan turhaa pumppausliikettä jonossa kun siinä aletaan hidastelemaan ennen aikojaan.
Lasketko rampiksi sen erkanemiskaista, yleensä sitä on siinä jonkin verran ennen kuin tulee se kessunmerkki , ei siinä pitäisi pumppausta tulla, erkanevat hiljentävät kaikki, ja vaikka joku nostaisi jalan kaasulta ennen kaistanvaihtoa, niin jos perässä tuleva suoraan jatkavaa pitäisi haitata, jos ei ole töppäillyt turvaväleissä.

Jos joku höllää motarilla kilometriä ennen, niin siinä ei taida olla kyse kaarreajosta.

Kyllä ne ramppien ongelmat yleensä tulee siitä, että sitä nopeutta ei ole riittävästi. Kun nopeus on riittävä, niin kohtuu pieneenkiin väliin sopii. Jos ei ole riittävästi nopeutta niin silloin on ongelmia sopia joukkoon.
Kuvauksessasi ongelma on turvavälit, liittyjä joutuu sitten kärsiin muiden töpeistä.

Yleensä sen asiallisen vaihdin saaminen ei vaadi kaarteessa kohellusta, mutta jos se ajoneuvo ei ole motarikelpoinen ja sinne pitää tunkea, tai jos tie suunnittelussa töpätty, niin kaikki tehtävä turvallisuuden eteen.
 
Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle :tup:
 
Ei nyt kyse mistään uskaltamisesta.

No viitsimisestä/kehtaamisesta tms. Ei se nyt voi olla niin ettei kehtaa ajaa riitävän reippaasti, koska kahvimuki ei kestä kojelaudalla.

Mikä tämä juttu.

Lasketko rampiksi sen erkanemiskaista, yleensä sitä on siinä jonkin verran ennen kuin tulee se kessunmerkki , ei siinä pitäisi pumppausta tulla, erkanevat hiljentävät kaikki, ja vaikka joku nostaisi jalan kaasulta ennen kaistanvaihtoa, niin jos perässä tuleva suoraan jatkavaa pitäisi haitata, jos ei ole töppäillyt turvaväleissä.

Jos joku höllää motarilla kilometriä ennen, niin siinä ei taida olla kyse kaarreajosta.

No joissakin näistäkin, osa tarkoittamistani rampeista on varsinaisten moottoriteiden ulkopuolella, mutta kuitenkin nelikaistaisilla teitä. Niin ongelma tulee kuskista jota ne rampit pelottaa ja liian aikaisesta himmailusta. Sitten kun sattuu olemaan riittävästi liikennettä, vaikutus ulottuu yllättävän pitkälle, koska kaikki perässä tulevatkin joutuvat hiljentämään.

Kuvauksessasi ongelma on turvavälit, liittyjä joutuu sitten kärsiin muiden töpeistä.
Yleensä sen asiallisen vaihdin saaminen ei vaadi kaarteessa kohellusta, mutta jos se ajoneuvo ei ole motarikelpoinen ja sinne pitää tunkea, tai jos tie suunnittelussa töpätty, niin kaikki tehtävä turvallisuuden eteen.

Kuka tässä mistään koheltamisesta on puhunut? Kun niitä isoja turvavälejä ei ole ruuhka-aikaan ja tämä on yleisesti tiedossa, niin kyllä se ongelma johtuu siitä kuljettajasta, joka ei älyä/osaa/kehtaa/uskalla kiihdyttää kunnolla. Kahvimuki ei vaan missään minulla olevassa autossa pysy kojelaudalla, jos ajan ihan normaalisti vähän jyrkemmän rampin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 735
Viestejä
4 580 799
Jäsenet
75 501
Uusin jäsen
T0mba

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom