Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Taas eilen perinteinen ramppisankari joka liittyi kahden rekan väliin oikealla, kun itse ajelin vakkarilla ~120 vasenta. Suoraan rekkojen välistä mun alle ajamaan ~90-100kmh kun ei näe tai osaa odottaa saatana sitä kahta sekuntia että voisi liittyä mun taakse. Päälle pitäisi ajaa kun olisi vaan kalustoa semmoseen.
Hyvä, että sulla ei kalusto anna tohon mahdollisuutta, vaikka muuten aika lailla samaa mieltä olen.
 
Tämä.
Edelleen ihmettelen näitä uuvatteja joita löytyy yllättävän paljon tältäkin foorumilta, että miksi ei vaan voi odottaa ja sitten vaihtaa kaistaa.

Eilenkin taas ruuhkassa ajettiin letkassa vasenta kaistaa ja joku persauki clubista Kian lelu maasturilla päätti liittyä väkisin pieneen väliin.
Toi "pieni väli" saattaa olla erilainen pääkaupunkiseudulla kuin pohjoisempana. Etelänmies on tottunut menemään jopa 30-50m väliin rampeilta liittyessään, jos autossa on kiintyvyyttä. Sellainen kun sitten ajelee pohjoisemmassa, homma näyttää täyskahjolta?
 
Sinähän vahingossa löysit jotain vikaa ohittajasta. Miten sinä näit kyljen kohdalle, jos kamera näytti eteen? Ohittaja kyllä kiilasi myöhemmin.

Minähän sanoin jo aiemmin, että harvoin liikenteessä vain yhdessä on se vika. Kun yksi perseilee, niin toinen perseilee takaisin. Jos se ohittaja on rinnalla 1-2s sen jälkeen kun viivan ylittää, niin kyllä katsoisin silloin vaihtaneen toisen kylkeen kaistaa. En vaan vieläkään ymmärrä mikä into sinulla on tuota kuvaajaa puolustaa.
 
Minähän sanoin jo aiemmin, että harvoin liikenteessä vain yhdessä on se vika. Kun yksi perseilee, niin toinen perseilee takaisin. Jos se ohittaja on rinnalla 1-2s sen jälkeen kun viivan ylittää, niin kyllä katsoisin silloin vaihtaneen toisen kylkeen kaistaa. En vaan vieläkään ymmärrä mikä into sinulla on tuota kuvaajaa puolustaa.
Minä vain vastailen samalla tyylillä kuin sinä kirjoitat.
 
Eli olet vaan trollaamassa, asia selvä.
En ole, ketjun professorointi pääsi tarttumaan tällä kertaa hieman liikaa. Sanoit muuten samalla itseäsi trolliksi. :) "Minä vain vastailen samalla tyylillä kuin sinä kirjoitat."

Asia selvä!
 
Toi "pieni väli" saattaa olla erilainen pääkaupunkiseudulla kuin pohjoisempana. Etelänmies on tottunut menemään jopa 30-50m väliin rampeilta liittyessään, jos autossa on kiintyvyyttä. Sellainen kun sitten ajelee pohjoisemmassa, homma näyttää täyskahjolta?
Aamu- ja iltapäiväruuhkassa noi välit voi ainakin etelässä olla aika pieniä, mutta niissä tilanteissa niihin on ihan tavallista liittyä ja tilaa tehdään (eli kaistalla olijat pienestä tilasta huolimatta tiedostaa, että rampilta tulee autoja mukaan).

Kohtalaisen usein kyydissä olevat pohjoisemmasta tulleet asiakkaat saattavat ihmetellä, miten täällä johonkin tällaiseen väliin pääsee, kun ilmeisesti kotipuolessa ennemminkin vedetään välit tahallaan kiinni.

Tämä nyt ei varsinaisesti tätä ketjussa vallitsevaa keskustelua koske, sillä aamuruuhkassa vauhdit ja koko asetelma on ihan erilaiset, mutta sinänsä taas liittyy ketjun teemaan, että tuollainen välien kurominen kiusantekona ärsyttää liikenteessä – jos kyseessä ei siis ole aikomus ehtiä "ystävällisesti" alta pois.
 
En ole, ketjun professorointi pääsi tarttumaan tällä kertaa hieman liikaa. Sanoit muuten samalla itseäsi trolliksi. :) "Minä vain vastailen samalla tyylillä kuin sinä kirjoitat."

Vai professorointi. :rofl: Itse katson trolleiksi sellaiset jotka tulevat vaan vänkäämään ihan sen vänkäämisen ilosta. Sellaisin käsityksen tuosta sinun vastauksestasi sain. Melko mielenkiintoinen tulkinta sinulta tuo.
 
Tämä ongelma koskee pyöräilijöitä ihan vain siksi, että pyörä kulkee merkittävästi nopeammin kuin jalankulkijat ja merkittävästi hitaammin kuin moottoriajoneuvot, mutta pyöräliikenteelle on harvemmin varattu omaa tien osaa. Ongelma jatkuu niin pitkään, kunnes selkeästi omaan kategoriaansa kuuluvalle liikennemuodolle luodaan oma paikka tiellä.

On kuitenkin hitusen ironista kitistä pyöräilijöistä, jotka menohalujen vuoksi siirtyvät ajoradalle, kun ainoa ärsyyntymisen aiheuttaja pyöräilijöissä ajoradalla on se, että he estävät autoilijoita etenemästä suurinta sallittua nopeutta.
Ei tässä mitään ironiaa ole, kun juuri sanoin ettei niissä ärsytä niinkään se, että joutuu niitä väistelmään vaan yleisesti se ajatusmalli, että voivat omaksi edukseen venyttää liikennesääntöjä välittämättä mitä se vaikuttaa muihin tielläliikkujiin.

Ihan sama asia ärsyttää oli kulkupeli sitten auto, moottoripyörä tai polkupyörä. Jos koet jonkun liikennesäännön huonoksi etkä halua sitä noudattaa niin tee se siten, ettet häiritse sitten muuta liikennettä.
 
On se tossa toisinkin päin. Eli kuvaaja näki tai ainakin olisi pitänyt nähdä, että väli menee kiinni. Olis hitaampana hivenen nostanut kaasulta ja antanut pakun mennä ja heti sen perään. Jolloin saattaa elää terveempämä pidempään.
Minusta noin päin on turvallisempi tapa liittyä. Ymmärrän kyllä haluttomuuden liittyä pakunperään, mutta jos omassa laitteessa ei ole kiihtyvyyttä... ajellaan laitteen ehdoilla.
Mistä sinä tiedät paljonko siellä on kelattu vauhtia ja millä matkalla, kun sitä emme näe? Mistä sinä myöskään tiedät onko auto lastattu tai optimoitu? Videon perusteella en nyt kyllä näe yhtään mitään, katso vaikka itse
Jep.
Videonperusteella voidaan arvailla.

- Jos paku ajoi 40km/h nopeammin kuin kuvaaja, niin se ei olisi kerinnyt rinnalle mitenkään. (tuo noin 11m/s)

- Kuvaaja ajautui edelläolevan kontiin, ennen kuin vaihtokaistaa, eli hän ei ole ilmaisesti sitä tilaa löytänyt ja sen sijaan että olisi perunut aikeet ja jäänyt oikella, niin päätti kiilata vasemmalle kaistalle. Jos vasemalla kaistalla olisi ollut tilaa, niin eihän kukaan noin olisi ajanut.


Pakun todellista toimintaa ei tiedetä, mutta jos kuvaaja on ajellut suurin piirtein sen rinnalla (+/- 1s), niin pakun seuranta on ollisi ollut toki edelläajavan ja sitä edelläajavien liikeissä, ei vierelläajavien touhuissa. (paku siis ajoi videolla aivan liianlähellä edelläajavaa)

Vilkku ehkä laitettiin päälle vasta kun kaistaa alettiin vaihtaan, joka tuo mieleen että siinä aika rinnalle sa paku oli.
 
Viimeksi muokattu:
Siltä se vaikuttaa ja kuulostaa.
Eli just perus Klaukkala liittyjä, tilaa on (ei ole) ja tehdään järjettömiä kaistan vaihtoja

Tämä kuulostaa enemmänkin siltä että sinä tekisit kyseisen valinnan painamalla lisää kaasua ja pyrkimällä pienimpään väliin tai vähän pientareen kautta pöllyttämällä hiekat takana tulevan auton päälle.

Vaikutat perus bemari/audi tai mersu kuskilta "vasen kaista on minun älkää eksykö sinne"
 
Tämä kuulostaa enemmänkin siltä että sinä tekisit kyseisen valinnan painamalla lisää kaasua ja pyrkimällä pienimpään väliin tai vähän pientareen kautta pöllyttämällä hiekat takana tulevan auton päälle.

Vaikutat perus bemari/audi tai mersu kuskilta "vasen kaista on minun älkää eksykö sinne"

Joo ei sun sinne skodalla kannata tulla himmailemaan. Kannattaa siirtyä 80kmh rajoituksella oleville teille muiden tientukkojen sekaan.
 
Tänään taas lahden motarilla urpo hyppää oikealta eteen ja lähtee ohittamaan rekkaa 100km/h mittarissa :facepalm:

Olisi odottanut 5s että pääsen ohi ja tullut mun taakse kun siellä ei ollut ketään niin pitkälle kuin näki, ei kun siihen eteen. Sitten ihmetellään että miksi torvi soi ja valot vilkkuu:facepalm:
 
Mitä muuten motarille/MLT:lle liittymisiin tulee, koen edelleen itse <15k km kokemuksellani ja pikku 80hv autollani tuon toisinaan liittyjän näkökulmasta tukalaksi tilanteeksi - erityisesti, jos edessä liittyvä himmailee kuuttakymppiä.

Ylivoimaisesti painostavimmaksi koen kuitenkin kombon "munaton auto" + "lyhyt kiihdytyskaista" + "olematon turvaväli jonossa ajavilla". Siinä vaatii kanttia nobonyyppämikropenikseltä survoa väliin. Edelleen haastavaksi em. tilanteessa koen liittyjän yksiselitteisen väistämisvelvollisuuden, erityisesti kun päätökset tehdään parissa-kolmessa sekunnissa. Rampille ei sentään kertaakaan ole toistaiseksi tarvinnut jäädä. :redface: Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.
 
ja pikku 80hv autollani tuon toisinaan liittyjän näkökulmasta tukalaksi tilanteeksi - erityisesti, jos edessä liittyvä himmailee kuuttakymppiä.
Mitä liittyjä voi tehdä, ei paljo muuta kuin ottaa edelläajavaan reilun turvavälin, niin pitkän ettei ajamalla saa kiinni. Tämä siis ihan alussa, sen jälkeen polkea se auto motarivauhtiin, ja samalla katsoa se paikka mihin sijoittuu, joskus näkyvyys voi olla huono, mutta jos se motarivauhti on ajoissa, niin on pelivälineet sovitella, jos ei ole tilaa, niin selkein merkein kertoa aikeista. Kesällä motarin oikeassa reunassa on reilut turvatilat, joten jos hätä tulee niin ei sentä metsään tarvi ajaa.

Toistona vielä, edelläajavaan kunnon turvaväli, niin ei tarvi siihen keskittyä.

Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.
Totta, siis joillain osuuksilla on aivan törkeän pienet turvavälit ja yleensä on yhteydessä siihen että liikennettä paljon, joten jos tielle meinaa mennä, niin sikailla joutuu, että pääse sikojen joukkoon. Onnettoman lyhyillä kiihdytyskaistoilla ei mitenkään mukavaa touhua.
Mutta kun joukkoon mahtunut, niin jokainenhan sitten tekee eteen sen asaiallisen turvavälin. :)
 
Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.
Ja jos sitä tilaa on ja takana tulevalla enemmän vauhtia, niin se väli kurotaan kokonaan kiinni ennen ohitusta. Tänään katsoin jo sopivan raon liittyä motarille mutta se katosi siihen kun takana tulleen piti ajaa edellä ajavan perään kiinni ennen ohitusoperaation aloitusta.
 
@Teeristi tuulipukukansan tunnistaa siitä että kiihdytyskaista on 60km/h aluetta näille. Motarille liitytään ehkä 70km/h vitosella jurnuttaen. Sitten kun on puol kilsaa poltettu vitosen hammasratasta, vaihdelaatikon jeesus ilmestyy ja vaihtaa neloselle ja pakoputken päästä tulee pikkaisen vaaleaa sauhua. Sitten kilometrin päästä vauhti on vihdoin 115 mittarin mukaan. Jostain 60-luvun arpajaisista kortit, postikortit ja ajokortit.

Jos sopivasti opit katsomaan liittymän rampista taakse, saat ohitettua tämmöset liittyessäsi ;) kyllä se siitä.
 
Jos sopivasti opit katsomaan liittymän rampista taakse, saat ohitettua tämmöset liittyessäsi ;) kyllä se siitä.
Näissä kyllä helposti kolisee, kun ne edellä ajavat voivat oikeasti tehdä mitä tahansa ja "oho" tilanteessa sitä vauhtieroa näihin on sitte jo 40-50 km/h. Muutaman kerran on ollut ohjaamo käsiä täynnä, kun kehä 3:lta joku oman elämänsä vatanen vetää pakkotilanteessa suoraan 1-tien vasurille Turun suuntaan mennessä. Toki varmasti eivät kyllä ole katsoneet vasurille tullessaan. Mutta siis hyvin riskialtista puuhaa kokeneemmallekin kuskille. Mieluummin sitten jättää näihin tosi reilun välin ja menee omaa tahtia. Joku takana oleva voi vähän kyllä moisesta vittuuntua.
 
Mäntsälän E-liittymä Helsinkiin päin on kyllä mielenkiintoinen. Tulee aika usein ajettua. Kuinkahan lujaa siinä kurvissa kehtaa mennä? En ole varmaan koskaan onnistunut liittymään 120km/h motarille.
Himmailen yleensä sitä tiukkaa mutkaa n. 50kmh vauhtia kolmosella (autossani alhaiset välitykset) ja kun kurvi alkaa suorentua pahimman kaarteen jälkeen niin painan kaasua kunnes kierrokset lähempänä punarajaa ja vaihde neloselle, ei tällöinkään vauhti ole 120km/h.

eli aiheeseen liittyen, itseäni ärsyttää kaikista eniten moottoritielle hitaasti kiihdyttäjät. Toki joskus tapaus on tuollainen kuin yllä selitämäni.
Siis jopa Keravalta kun mennään Lahden suuntaan moottoritielle niin siinä on kaksi kaistaa. Ns. ohituskaistalla on ne rallikuskit jotka näyttää miten sitä autoa oikein ajetaan ja toisella kaistalla käy aina niin että vauhtia hyvässä lykyssä 100kmh kun liitytään.
 
Paha nyt sanoa tuosta Mäntsälän rampista kun ei siitä tule ajettua. Riippuu nyt autosta, mutta kyllä mä useimmilla autoilla ottaisin sen kakkosen ~50 lähtevään kiihdytykseen. Riippuu niin paljon mikä kone, minkälaiset välitykset jne. Omassa punaraja kakkosella on ~110.

Toimivin ratkaisu näihin hitaasti kiihdyttäjiin on jättää riittävä väli siihen edellä olevaan kun tulla sinne rampin yläpäähän. Tämä siis jos huomaa tälläisen himmailijan ennen rampille menoa. Itse jos tälläisen huomaan, niin pyrin jättämään niin pitkän välin, että pääsee hyvin kiihdyttämään. Takana tulijat ei toki välttämättä aina arvosta. Muutoman kerran olen erehtynyt köröttelijän perässä menemään rampin alas ja ei kyllä ihan hirveästi naurata jollain ~50 vauhdilla yrittää joukkoon sopia.
 
Hämeenlinnasta tiiriön ramppi hki suuntaan on kanssa aika tiukka ja normiautoa saa ulosmitata ihan hyvin että saa edes 80kmh kelattua siihen 100kmh alueelle.

Toki vetämällä kumit ulvoen sen kurvin on varmaan jo pitkälti yli 100kmh vauhtia liittyessä.
 
Hämeenlinnasta tiiriön ramppi hki suuntaan on kanssa aika tiukka ja normiautoa saa ulosmitata ihan hyvin että saa edes 80kmh kelattua siihen 100kmh alueelle.

Toki vetämällä kumit ulvoen sen kurvin on varmaan jo pitkälti yli 100kmh vauhtia liittyessä.
Perus auris hybrid saa tuohon helposti sen 100km/h kun painaa vain kaasun pohjaan.

Nykyinen 184hv corolla hybrid sitten ottaa leikiten tuon vauhdin.

Ihmisillä suurin ongelma on se ettei uskalleta painaa kunnolla kaasua pohjaan.
 
Perus auris hybrid saa tuohon helposti sen 100km/h kun painaa vain kaasun pohjaan.

Nykyinen 184hv corolla hybrid sitten ottaa leikiten tuon vauhdin.

Ihmisillä suurin ongelma on se ettei uskalleta painaa kunnolla kaasua pohjaan.

Perinteisesti oikeasti ihmisillä tähän liittyen suurin ongelma on perinteisesti ollut, ettei osata käyttää vaihdelaatikkoa. Heti kun aletaan lähestyä moottorin tehokasta kierrosaluetta ja moottori alkaa pitää vähän ääntä, vaihdetaan isommalle vaihteelle jotta päästään taas kierrosalueelle, jolla moottori ei tee juuri mitään.

Kun kiihdyttäessä pitäisi kiihdyttää kunnolla korkeilla kierroksilla, joilla moottorista on sitä tehoa oikeasti saatavilla.

Mutta automaattivaihteistot tosiaan poistavat tämän ongelman, ja nykyään taitaa uusista autoista aika suuri osa olla automaatteja.
 
Perinteisesti oikeasti ihmisillä tähän liittyen suurin ongelma on perinteisesti ollut, ettei osata käyttää vaihdelaatikkoa. Heti kun aletaan lähestyä moottorin tehokasta kierrosaluetta ja moottori alkaa pitää vähän ääntä, vaihdetaan isommalle vaihteelle jotta päästään taas kierrosalueelle, jolla moottori ei tee juuri mitään.

Kun kiihdyttäessä pitäisi kiihdyttää kunnolla korkeilla kierroksilla, joilla moottorista on sitä tehoa oikeasti saatavilla.

Mutta automaattivaihteistot tosiaan poistavat tämän ongelman, ja nykyään taitaa uusista autoista aika suuri osa olla automaatteja.

Tämä tosiaan on monilla se ongelma, että kiihdytetään ihan liian isolla vaihteella. Jos moottori on lämmin, niin moottorille tekee hyvää välillä käydä korkeilla kierroksilla. Varsinkin vapaasti hengittävissä koneissa pitää uskaltaa kierrättää sitä konetta kunnolla, että tehoa saadaan. Esim. joku 1.6 vapari bensa, niin ei siellä 2000 kierroksen tienoilla tapahdu mitään.
 
Hämeenlinnasta tiiriön ramppi hki suuntaan on kanssa aika tiukka ja normiautoa saa ulosmitata ihan hyvin että saa edes 80kmh kelattua siihen 100kmh alueelle.

Toki vetämällä kumit ulvoen sen kurvin on varmaan jo pitkälti yli 100kmh vauhtia liittyessä.

Tähän kyllä törmää usein, että edellä ajava liittyy n. 70kmh vauhdilla kyseiseltä rampilta motarille. Saadaan nipinnapin tuo 70kmh otettua mittariin ja heti yritetään liittyä motarille, vaikka kiihdytyskaistaa on vielä reilusti jäljellä. Ihan sama millä mopoautolla on liikenteessä, niin kyllä tuossa saa helposti 100kmh.
 
Mitä muuten motarille/MLT:lle liittymisiin tulee, koen edelleen itse <15k km kokemuksellani ja pikku 80hv autollani tuon toisinaan liittyjän näkökulmasta tukalaksi tilanteeksi - erityisesti, jos edessä liittyvä himmailee kuuttakymppiä.

Ylivoimaisesti painostavimmaksi koen kuitenkin kombon "munaton auto" + "lyhyt kiihdytyskaista" + "olematon turvaväli jonossa ajavilla". Siinä vaatii kanttia nobonyyppämikropenikseltä survoa väliin. Edelleen haastavaksi em. tilanteessa koen liittyjän yksiselitteisen väistämisvelvollisuuden, erityisesti kun päätökset tehdään parissa-kolmessa sekunnissa. Rampille ei sentään kertaakaan ole toistaiseksi tarvinnut jäädä. :redface: Toivoisin kuitenkin, että porukka ymmärtäisi pitää edes jonkinlaisia turvavälejä alueilla ja aikoina, joissa lyhyiltä kiihdytyskaistoilta todennäköisesti tulee porukkaa sinne väliin.

80hv pikkuauto on aika tykki. Kakkosta silmään niin kyllä se sekin kiihtyy kun polkee. Se oikea poljin + vaihteet on sitä varten. Jos ei paljoa ole ajokokemusta, niin tätäkin kannattaa harjoitella, eli kun sitä liikennettä ei ole takana, niin matelet rampin alun ja sitten poljet niin paljon kuin lähtee, että saat vähän kokemusta siihen millä matkalla se oma rassi kiihtyy mihinkin vauhtiin.
 
Hemmetti sentään, yksikään ramppi ei tee tiukkaa edes 90hp Cliolle kunhan vaan survaisee rohkeasti kaasua eikä jää ihmettelemään.
 
Hemmetti sentään, yksikään ramppi ei tee tiukkaa edes 90hp Cliolle kunhan vaan survaisee rohkeasti kaasua eikä jää ihmettelemään.
Käys kokeilemassa:

Paikanpäällä mutka on paljon jyrkempi kuin kuvissa ja jyrkkään ylämäkeen pitäisi jaksaa suht lyhyellä kaistalla. Riittävällä koneella kesäkelillä kyllä tehtävissä, mutta veikkaisin 90 hp Clion piiputtavan mäkeen. Tuossa hyvin harva auto liittyy satasta, tiputtivat ilmeisesti sen takia tuon suorankin nopeutta 80 km/h, kun oli jatkuvaa vaaratilannetta. Toki eipä se ongelmakohtaan auttanut, kun porukka ottaa ennakkoa 100 km/h rajoitukseen tasaisella suoralla... Ohikulkutiellä on muutama muukin "mielenkiintoinen" kiihdytyskaista, varsinkin Tampereentien lähistöllä. Liian monta liittymää joka suuntaan.
 
Käys kokeilemassa:

Paikanpäällä mutka on paljon jyrkempi kuin kuvissa ja jyrkkään ylämäkeen pitäisi jaksaa suht lyhyellä kaistalla. Riittävällä koneella kesäkelillä kyllä tehtävissä, mutta veikkaisin 90 hp Clion piiputtavan mäkeen. Tuossa hyvin harva auto liittyy satasta, tiputtivat ilmeisesti sen takia tuon suorankin nopeutta 80 km/h, kun oli jatkuvaa vaaratilannetta. Toki eipä se ongelmakohtaan auttanut, kun porukka ottaa ennakkoa 100 km/h rajoitukseen tasaisella suoralla... Ohikulkutiellä on muutama muukin "mielenkiintoinen" kiihdytyskaista, varsinkin Tampereentien lähistöllä. Liian monta liittymää joka suuntaan.
Nokitan jyrkemmällä kurvilla, lyhyemmällä liittymiskaistalla ja 120 km/h tavoitenopeudella. 200 hv autolla saa vauhdin kyllä otettua ennen liittymistä, mutta ei se pää niskatukeen -kiihdyttäminen liikenteen sekaan mitään hauskaa ole. Alle 100 hv autollakin pääsee liittymään, mutta vastuu siirtyy kyllä moottoritiellä oleville. Moottoritiellä ajavana tässä tulee kyllä poikkeuksetta siirryttyä vasemmalle, jos liittymästä on joku tulossa. Yhden käden sormilla laskettavissa ovat tilanteet, joissa kaistanvaihto oli turha ja sai palata takaisin liittyjän taakse.
 
Viimeksi muokattu:
Oliko tuo Antti oikea paikka? Kovin tasaiselta vaikuttaa?
Tuossa ei ole tosiaan mitään ylämäkeä tuomaan lisähaastetta, mutta ei siinä silti 90 hv Cliolla keulimaan lähdetä. Tai ei ainakaan 105 hv Mitsubishi Carisma kiihtynyt kertaakaan kuin hädin tuskin 100 km/h asti ennen kuin kaista loppui. Kyllä näitä paikkoja riittää, jossa on vaan pakko liittyä, vaikkei vauhtia saa kelattua riittävästi.
 
No höpö höpö nyt. Jos ei tuosta saa nopeutta edes sataanviiteen, on kuskin kaasujalassa vikaa. Ojentaa sitä nilkkaa ihan reilusti ja rohkeasti.

Voihan se toki olla, että pienessä TCe 90 Cliossa on turbon tuomaa raakaa voimaa ja Carismassa ei ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Nokitan jyrkemmällä kurvilla, lyhyemmällä liittymiskaistalla ja 120 km/h tavoitenopeudella. 200 hv autolla saa vauhdin kyllä otettua ennen liittymistä, mutta ei se pää niskatukeen -kiihdyttäminen liikenteen sekaan mitään hauskaa ole. Alle 100 hv autollakin pääsee liittymään, mutta vastuu siirtyy kyllä moottoritiellä oleville. Moottoritiellä ajavana tässä tulee kyllä poikkeuksetta siirryttyä vasemmalle, jos liittymästä on joku tulossa. Yhden käden sormilla laskettavissa ovat tilanteet, joissa kaistanvaihto oli turha ja sai palata takaisin liittyjän taakse.
Kyllähän näitä löytyy vielä lyhyempiäkin, mutta ei tässäkään tarvinnut käyttää edes koko kiihdytyskaistaa ennen kuin oli 120km/h mittarissa 200 hv autolla Google Maps
 
Perinteisesti oikeasti ihmisillä tähän liittyen suurin ongelma on perinteisesti ollut, ettei osata käyttää vaihdelaatikkoa. Heti kun aletaan lähestyä moottorin tehokasta kierrosaluetta ja moottori alkaa pitää vähän ääntä, vaihdetaan isommalle vaihteelle jotta päästään taas kierrosalueelle, jolla moottori ei tee juuri mitään.

Kun kiihdyttäessä pitäisi kiihdyttää kunnolla korkeilla kierroksilla, joilla moottorista on sitä tehoa oikeasti saatavilla.

Mutta automaattivaihteistot tosiaan poistavat tämän ongelman, ja nykyään taitaa uusista autoista aika suuri osa olla automaatteja.
Yleistäen olen samaa mieltä, mutta vähän hankaan vastaan, jos paikka on sellainen että vähän nihkeemmällä henkilöautolla joutuu tosissaan polkeen että saa kiihdytyskaistan alkupäähän selalisen vauhdin että edes toivoa liittyä liikenne virtaan, niin ei se ihan onnistuneelta rampilta kuullosta, jos perään tehty vielä lyhyt kiihdytyskaista, niin onhan se haastava.

Perustelut se että jos joutuu käyttämään kohtuuttomasti energiaan siihen auton kiihdyttämiseen, niin siinä menetetään kaikki se tärkeä aika siihen paikan katsomiseen ja itsensä sijoittamiseen sinne liikennevirtaan, ja jos kun on se nihkeä kippo jossa paukut hyytyy satasen jälkeen, niin ei sillä niin helpolla sitä noeputta sovitella sillä kiihdytyskaistalla.

Tai ei tuo olisi ongelma jos siellä motarilla olisi kuskeilla ne asialliset turvavälit ja auttava asenne, mutta kun ei ole.

Väärinkäsitysten välttämiseksi, niin olen silti samaa mieltä, jos ne ihmiset edes tekisi sen vapaan tilan oton heti alussa ja sitten kunnon kiihdytys, niin sillä nuhakipollakkin pärjää paremmin kuin keskiverto pirteen perheauton tyypillinen kuski noilla rampeilla.
 
Perus auris hybrid saa tuohon helposti sen 100km/h kun painaa vain kaasun pohjaan.

Nykyinen 184hv corolla hybrid sitten ottaa leikiten tuon vauhdin.

Ihmisillä suurin ongelma on se ettei uskalleta painaa kunnolla kaasua pohjaan.
Saa saa ja ei mullakaan ole ongelmaa tossa satasta kelata, mutta pointti on että jollain 100hp manuaalilla mauri 57v kusee kiihdyttämisen jo vaihtoihin vaikka kaasu pohjassa vetelisikin.

250hv turbosaapilla saa varmaa 150kmh rampin päätyyn mennessä, pitäs kokeilla joskus.
Tähän kyllä törmää usein, että edellä ajava liittyy n. 70kmh vauhdilla kyseiseltä rampilta motarille. Saadaan nipinnapin tuo 70kmh otettua mittariin ja heti yritetään liittyä motarille, vaikka kiihdytyskaistaa on vielä reilusti jäljellä. Ihan sama millä mopoautolla on liikenteessä, niin kyllä tuossa saa helposti 100kmh.
Helposti kun jättää pois niin juu. Talvellakin omat haasteensa ja kun moni ei edes osaa vaihtaa nopeasti.
 
Haha nuoko rampit muka jyrkkiä? Tervetuloa Ouluun kokeilemaan vaikkapa Kaakkurin ramppia pohjoiseen. Tai poikkimaantieltä etelään/pohjoiseen. Niissä on mutkaa/ylämäkeä ja hyvin kerkeää.
 
Haha nuoko rampit muka jyrkkiä? Tervetuloa Ouluun kokeilemaan vaikkapa Kaakkurin ramppia pohjoiseen. Tai poikkimaantieltä etelään/pohjoiseen. Niissä on mutkaa/ylämäkeä ja hyvin kerkeää.
Alun jyrkkyyttä ei kai kritisoitu, vaan sitä että se vauhdinsovitus pätkä on onnettoman lyhyt, saa polkea tosissaan että saa ajoissa vauhtia tarpeeksi. Taisi se näkyvyyskin olla huono.

Joillain autoilla se 0-120km/h ihan paperillakkin kestää aikansa, ja varttimailin loppunopeus on mitä on, tuolla tienpäällä ei aina parhaat olot, saati tuntemattomassa paikkaa pitäisi aina ne parhaat suotitukset saada.

Moottoritielle liittyminen eroaa vähän jostain tavallisesti risteyksestä, jälkimmäisessä voi odotella sopivaa tilaa, jollain peitteisellä rampilla ei välttämättä ole sitä odottelu paikkaa, vaan sinne joutuu menee parhaan mukaan, ja vähän huono perua aikeita enään siinä vaiheessa kun se varsinainen kiihdytyskaista alkaa.

(edit jossain postauksessa oli kuva jossa näkyvyyttä ja kaarre näytti kesäaikaan sellaiselta että ainakin yksinajaen jo kaarteessa voi ottaa jo vähän alkuvauhtia, ja rajoituskaan ei ole esteenä)
 
Minun periaate on, että liityn sillä nopeudella, jonka ehdin saada ja yritän liittyä välittömästi suoraan jonkin auton taakse lyhyellä välillä. Turvavälin ehtii saada myöhemmin. Jos väli, johin liityn on liian tiukka, se ei ole minun vika vaan sen vika, joka pitää niin lyhyttä väliä ettei sekaan sovi. Aivan sama millainen kiihdytyskaista on tai millainen auto on alla. Yleensä toki saan sovitettua nopeuden samaksi kuin liikennevirran nopeus on, mutta jos ei ehdi, niin sekaan vaan sillä nopeudella, minkä on ehtinyt saada. Minusta on parempi katsoa kenen perään menee eikä kenen eteen niin kuin monet ajattelevat. Ajattelutavassa on selkeä ero.
 
Minun periaate on, että liityn sillä nopeudella, jonka ehdin saada ja yritän liittyä välittömästi suoraan jonkin auton taakse lyhyellä välillä. Turvavälin ehtii saada myöhemmin.

Tilanne, jossa sitä turvaväliä voi tarvita voi tapahtua heti eikä vasta "myöhemmin".

Jos väli, johin liityn on liian tiukka, se ei ole minun vika vaan sen vika, joka pitää niin lyhyttä väliä ettei sekaan sovi.

Se on molempien vika.

Turvavälin tarkoitus ei ole se, että siihen voi väistämisvelvollinen tunkea väliin. Vaan sen tarkoitus on se, että jos edellämenijä joutuu tekemään jonkin äkkijarrutuksen, siihen ei törmää.

Jos väli on niin pieni, että siihen ei ollenkaan mahdu, sitten vika takimamisen auton, joka ei pidä riittävän pientä turvaväliä.
Jos väli on sellainen, että siihen mahtuu, mutta siihen ei jää siihen änkeämisen jälkeen kunnollista turvaäliä, vika on sinun, kun väistämisvelvollisena pakotat toisen väistämään sinua jarruttamalla.

Aivan sama millainen kiihdytyskaista on tai millainen auto on alla. Yleensä toki saan sovitettua nopeuden samaksi kuin liikennevirran nopeus on, mutta jos ei ehdi, niin sekaan vaan sillä nopeudella, minkä on ehtinyt saada. Minusta on parempi katsoa kenen perään menee eikä kenen eteen niin kuin monet ajattelevat. Ajattelutavassa on selkeä ero.

Ajattelutapasi on itsekäs ja vaarallinen.
 
Jos väli on sellainen, että siihen mahtuu, mutta siihen ei jää siihen änkeämisen jälkeen kunnollista turvaäliä, vika on sinun, kun väistämisvelvollisena pakotat toisen väistämään sinua jarruttamalla.
Miten sinne tielle pitäisi mielestäsi liittyä jos ei saa mennä semmoiseen väliin mihin mahtuu, mutta mihin ei liittymisen jälkeen jää tarpeeksi isoja turvavälejä?

Eihän sinne pääse kukaan liittymään jos on vähänkään liikennettä ja liittyjän pitäisi jäädä odottelemaan jotain 150 metrin rakoa.
 
Viimeksi muokattu:
Minun periaate on, että liityn sillä nopeudella, jonka ehdin saada ja yritän liittyä välittömästi suoraan jonkin auton taakse lyhyellä välillä. Turvavälin ehtii saada myöhemmin. Jos väli, johin liityn on liian tiukka, se ei ole minun vika vaan sen vika, joka pitää niin lyhyttä väliä ettei sekaan sovi. Aivan sama millainen kiihdytyskaista on tai millainen auto on alla. Yleensä toki saan sovitettua nopeuden samaksi kuin liikennevirran nopeus on, mutta jos ei ehdi, niin sekaan vaan sillä nopeudella, minkä on ehtinyt saada. Minusta on parempi katsoa kenen perään menee eikä kenen eteen niin kuin monet ajattelevat. Ajattelutavassa on selkeä ero.
Kyllä se on kuule ihan tasan puhtaasti sinun lompakossa käyvä puhuri, jos menet väliin, joka on liian pieni. Varsinkin yhdistettynä periaatteeseen, että menet millä nopeudella sattuu onnistumaan. Jos ei onnistu, niin sitten vaikka auto seis liittymäkaistalle. Reaalimaailmassa toki sitä tilaa yleensä sinulle annetaan ja homma toimii, mutta siis tuo "kenen vika" ajattelusi on täysin väärin. Vastuu liittymisestä on vain ja ainoastaan liittyjällä.

e: Aina pitää katsoa a) kenen perään menet b) millä nopeudella se sinun taakse jäävä on tulossa.
 
Miten sinne tielle pitäisi mielestäsi liittyä jos ei saa mennä semmoiseen väliin mihin mahtuu, mutta mihin ei liittymisen jälkeen jää tarpeeksi isoja turvavälejä?

Eihän sinne pääse kukaan liittymään jos on vähänkään liikennettä ja liittyjän pitäisi jäädä odottelemaan jotain 150 metrin rakoa.
Eikä tuo vaadi kuin kolme autoa sopivalla turvavälillä toisistaan sattuu samaan aikaan kohdalle kun pitäisi liittyä, saa olla aika tykki auto jotta 1) ehtii kiihdyttää ensimmäisen edelle turvavälin päähän (ja tässä joutuu rikkomaan nopeusrajoitusta) 2) saa kelattua vauhdit takaisin vedettyään liinat kiinni jotta voi liittyä viimeisen taakse turvavälin päähän.
 
Kyllä se on kuule ihan tasan puhtaasti sinun lompakossa käyvä puhuri, jos menet väliin, joka on liian pieni. Varsinkin yhdistettynä periaatteeseen, että menet millä nopeudella sattuu onnistumaan. Jos ei onnistu, niin sitten vaikka auto seis liittymäkaistalle. Reaalimaailmassa toki sitä tilaa yleensä sinulle annetaan ja homma toimii, mutta siis tuo "kenen vika" ajattelusi on täysin väärin. Vastuu liittymisestä on vain ja ainoastaan liittyjällä.

e: Aina pitää katsoa a) kenen perään menet b) millä nopeudella se sinun taakse jäävä on tulossa.
Kaistaa vaihtava joutuu maksumieheksi vaikkei kolmion takaa tulisikaan :)
 
Eihän sinne pääse kukaan liittymään jos on vähänkään liikennettä ja liittyjän pitäisi jäädä odottelemaan jotain 150 metrin rakoa.
Tuokin vähän niukka, mutta noinhan se pitäs, ja tuokin sillä oletuksella että sen jälkeen perässätulia himmaa ja ottaa sinuun sen turvavälin.

Eli mutuna lähden siitä että jos motarilla menee jono missä asialliset turvavälit, niin sinne väliin saa mennä, se ohjeenmukainen turvaväli kestää väliaikaisen lyhyemmän tilanteen hyvin. Haittana on se että perässä tulijat joutuvat vähän hiljentää että saavuttavat jälleen asialisen turvavälin.

Siis tilanteessa jossa liikenne jonoutunut pitkästi, eli sitä tilaa ei ole kohtuudella näköpiirissä.

Mutta herkästi jo pienessä jonoutumisessa ne turvavälit ovat aivan alimittaisia, joten ei sinne väliin sikailematta mahdu, mutta mitä vaihtoehtoja, pyssätä rampille paikkaan mistä hyhvä näkyvyys ja jäädä odottaan sopivaa tilaa, jos se oma auto vähän nuhanen, niin pitää odottaa "tyhjää tietä".

Eikä tuo vaadi kuin kolme autoa sopivalla turvavälillä toisistaan sattuu samaan aikaan kohdalle kun pitäisi liittyä, saa olla aika tykki auto jotta 1) ehtii kiihdyttää ensimmäisen edelle turvavälin päähän (ja tässä joutuu rikkomaan nopeusrajoitusta) 2) saa kelattua vauhdit takaisin vedettyään liinat kiinni jotta voi liittyä viimeisen taakse turvavälin päähän.

Ajatus siellä rampilla katsoa se paikka, mutta näillä huononnäkyvyyden rampeilla ei sitä näkyvyyttä ole enenkuin pitäisi jo ottaa sitä vauhtia, tosin jos siellä (motarilla) pari rekkaa tai kolme autoa menee jonka jälkeen tilaa, niin tuskin ongelma jos kiihdytys vähän myöhästyy.

Mutta pointtisi oli se että käytännössä on välillä hyvin haastellisesti päästä vilkasliikenteiselle motarille niin että edelläolevaan ja takana olevaan olisi liittyessä edes 2s turvaväli, 4s turvavälit vaatii melkeimpä jo tyhjää hetkeä kaistalla.
 
Kaistaa vaihtava joutuu maksumieheksi vaikkei kolmion takaa tulisikaan :)
Uusi tieliikennelaki muutti kolmion vaikutusta siten, että kun ennen piti väistää vain risteävää tai etuajo-oikeutetuksi merkitystä suunnasta tulevaa liikennettä, pitää nyt väistää kaikkia risteysalueella. Aiemmassa laissa risteystä ei oltu määritelty mitenkään, joten tuolloin olisi voinut väittää, ettei kahden samansuuntaisen tien yhdistymiskohta ole risteys, mutta uusi laki määrittelee yhdistymis- ja haarautumiskohdat ja niiden muodostamat alueet risteyksiksi.

Elikäs nyt jos motarilla on yhdistetty liittymis- ja poistumiskaista ja liittymisrampilta tullessa on kolmio, täytyy kolmion takaa tulevan väistää kaistaa päätieltä poistumiskaistalle vaihtavia. Epäselväksi jää, onko se ollut lainsäätäjän tarkoitus, vai vain paskaa lainsäädäntöä. Veikkaan jälkimmäistä, sillä tästä väistämisvelvollisuuden muuttumisesta ei ole tiedotettu missään millään tavalla.
 
Mutta herkästi jo pienessä jonoutumisessa ne turvavälit ovat aivan alimittaisia, joten ei sinne väliin sikailematta mahdu, mutta mitä vaihtoehtoja, pyssätä rampille paikkaan mistä hyhvä näkyvyys ja jäädä odottaan sopivaa tilaa, jos se oma auto vähän nuhanen, niin pitää odottaa "tyhjää tietä".
Ei kukaan pysähdy rampille. Se vasta vaarallista on. Sekaan on pakko mennä. Minun pointti oli se, että ei ole rampilta tulevan vika, jos sekaan ei mahdu liian lyhyiden välien takia. Sinne vain on pakko mennä tarvittaessa pieneenkin väliin, koska rampille ei ole tarkoituksenmukaista pysähtyä. Jos jotakuta ärsyttää pieneen väliin änkeäminen, niin katsokoon ensin peiliin. Miksi ajaa liian lähellä.
 
Ei kukaan pysähdy rampille. Se vasta vaarallista on. Sekaan on pakko mennä. Minun pointti oli se, että ei ole rampilta tulevan vika, jos sekaan ei mahdu liian lyhyiden välien takia. Sinne vain on pakko mennä tarvittaessa pieneenkin väliin, koska rampille ei ole tarkoituksenmukaista pysähtyä. Jos jotakuta ärsyttää pieneen väliin änkeäminen, niin katsokoon ensin peiliin. Miksi ajaa liian lähellä.
Älä puhu paskaa. Sekaan ei ole yhdenkään auton pakko mennä. Väkisin änkeäminen puutteellisella nopeudella on vaarallisinta mitä voit liittyessäsi tehdä. Jos nyt jätetään suoraan kylkeen ajaminen pois laskuista.
 
Älä puhu paskaa. Sekaan ei ole yhdenkään auton pakko mennä. Väkisin änkeäminen puutteellisella nopeudella on vaarallisinta mitä voit liittyessäsi tehdä. Jos nyt jätetään suoraan kylkeen ajaminen pois laskuista.
On makuasia, mikä on puutteellinen nopeus ja mikä ei. Motarille ei ole mikään pakko mennä 120 km/h. Tuskin sinne kukaan tahallaan menee liian hiljaa, mutta olosuhteiden pakosta (lyhyt kiihdytyskaista, huono kiihtyvyys), voi olla pakko mennä liikennevirtaa hitaammin. Ja myös liian lyhyihin väleihin, koska vilkkaassa liikenteessä välit ovat yleensä liian lyhyet. Jos kaikki jäisivät odottamaan sopivia välejä, rampit olisivat täynnä pysähtyneitä jonoja. Siinä ei ole mitään järkeä. Tarvitaan joustoa myös motarilla ajavilta ja sitä tuntuu löytyvän aika heikosti tässä keskustelussa kommentoivilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 547
Viestejä
4 511 015
Jäsenet
74 417
Uusin jäsen
Haju

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom