Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle :tup:
Tuli hyvä mieli jo pelkästään tämän lukemisesta.
 
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.
 
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.

Mä aloitan ilmeisesti tän väännön uudestaan sun kanssa?

Jos mä ajan vasenta kaistaa kehä 3 väljässä jatkuvassa jonossa kuten siellä aina on jonoa ruuhka-aikana ja yksi pässi tulee taakse riehumaan niin siinä ei ole mitään provoamista. Ohittaminen siinä tilanteessa kun tietyöt oli alkamassa ei hyödytä ketään kun yhtään sen nopeampaa siellä ei pääse etenemään, päinvastoin kun ihmiset rupesi jo hidastamaan.

Jos 85km/h TODELLISTA aiheuttaa ärtymystä liikenteessä 80 alueella niin suosittelen kortin palauttamista.
 
Mua alkoi vaan vituttaa. Ei ole maailman turvallisimpia päätöksiä alkaa provota jo valmiiksi kierroksilla olevaa kuskia. Sitä en tiedä mitä väljä jono tarkoittaa ja millä kehällä, mutta keksin kyllä nopeasti tieosuuksia, missä 85 km/h todellinen aiheuttaisi ärtymystä/jonoa vasurille. Tätä siis tarkastelen vain siitä näkökulmasta, että itse en halua kerätä ko. idiootin kaltaisia raivoajia taakseni ja ajan sen mukaan.
No jo on taas jos oman nopeuden ja kaistan pitäminen on provoamista. Ei kyllä kehällä (I ?) vasemmalla kaistalla yli 80 ajaminen ole sellaista, että siitä kenenkään pitäisi alkaa höyryämään.
 
Mä aloitan ilmeisesti tän väännön uudestaan sun kanssa?

Jos mä ajan vasenta kaistaa kehä 3 väljässä jatkuvassa jonossa kuten siellä aina on jonoa ruuhka-aikana ja yksi pässi tulee taakse riehumaan niin siinä ei ole mitään provoamista. Ohittaminen siinä tilanteessa kun tietyöt oli alkamassa ei hyödytä ketään kun yhtään sen nopeampaa siellä ei pääse etenemään, päinvastoin kun ihmiset rupesi jo hidastamaan.

Jos 85km/h TODELLISTA aiheuttaa ärtymystä liikenteessä 80 alueella niin suosittelen kortin palauttamista.
No jo on taas jos oman nopeuden ja kaistan pitäminen on provoamista. Ei kyllä kehällä (I ?) vasemmalla kaistalla yli 80 ajaminen ole sellaista, että siitä kenenkään pitäisi alkaa höyryämään.

No se takana tullut provosoitui tuosta puuhastelusta, eikö? "Minä en sitä ohi päästä" päätös ei ole tietoista provoamista? Minusta on ihan vitun typerää tietoisena tahallisena ratkaisuna kerätä tuollaisia rattiraivoajia sinne peräpeiliin, onnettomuuden kerjäämistä, ei mitään muuta. Kyllä sen verran pitää olla tilanneälyä liikenteessä, että voi ymmärtää aiheuttavansa riskiä/ärsytystä vaikka kaiken tekee "oikein". Samassa läjässä kaikki kuitenkin ootte sitten kun se idiootti saa sen mällin aikaiseksi esim. juuri kuvatun kaltaisella manoveerilla.
 
No se takana tullut provosoitunut tuosta puuhastelusta, eikö? "Minä en sitä ohi päästä" päätös ei ole tietoista provoamista? Minusta on ihan vitun typerää tietoisena tahallisena ratkaisuna kerätä tuollaisia rattiraivoajia sinne peräpeiliin, onnettomuuden kerjäämistä, ei mitään muuta. Kyllä sen verran pitää olla tilanneälyä liikenteessä, että voi ymmärtää aiheuttavansa riskiä/ärsytystä vaikka kaiken tekee "oikein". Samassa läjässä kaikki kuitenkin ootte sitten kun se idiootti saa sen mällin aikaiseksi esim. juuri kuvatun kaltaisella manoveerilla.

Juuh, mä en lähde tähän vänkäämiseen enää mukaan :facepalm:
 
No se takana tullut provosoitui tuosta puuhastelusta, eikö? "Minä en sitä ohi päästä" päätös ei ole tietoista provoamista? Minusta on ihan vitun typerää tietoisena tahallisena ratkaisuna kerätä tuollaisia rattiraivoajia sinne peräpeiliin, onnettomuuden kerjäämistä, ei mitään muuta. Kyllä sen verran pitää olla tilanneälyä liikenteessä, että voi ymmärtää aiheuttavansa riskiä/ärsytystä vaikka kaiken tekee "oikein". Samassa läjässä kaikki kuitenkin ootte sitten kun se idiootti saa sen mällin aikaiseksi esim. juuri kuvatun kaltaisella manoveerilla.
Mikä se vaihtoehto tässä nyt sitten olisi ollut? Jokainen vasemmalla ollut vaihtaa yksitellen oikealla olevan jonon sekaan, aiheuttaen sillä kaistalla turhaa jarruttelun tarvetta, vain siksi että yksittäinen apina pääsee pari sekuntia kerrallaan ajamaan haluamaansa nopeutta täydellä tiellä ennen kuin saavuttaa uudelleen vasemmalla olevan jonon pään?
 
Juuh, mä en lähde tähän vänkäämiseen enää mukaan :facepalm:
Ei tässä mitään vänkäämistä ole, ollaan vain eri mieltä. Minun näkökulmasta sulla on hieman spandexiin vivahtava "minulla on oikeus ja laki" lähestymistapa kehillä ajamiseen - Kuten monella muullakin tässä ketjussa. Kerran tästä jo toiseen kertaan keskustellaan, niin eihän se nyt oikein toimi tuo sun lähestymistapas? Mikä ei ainakaan minulle ole mikään yllätys, kun joka päivähän kehillä näkee majakka ja perävaunu settiä, josta tulee häiriöitä liikenteeseen. Taempaa seuraaville on ihan yks hailee missä autossa tai autoissa se ongelman syy on, häiriö mikä häiriö. Kuten varmaan aiemminkin kirjoitin, niin minusta pitäisi pyrkiä minimoimaan muille aiheutettu haitta vaikka se sitten tarkoittaisi jonkun muun hyötymistä tai pykälien löysää soveltamista erityisesti nopeuksien osalta. Tietyöt pitää tietysti ajaa rauhassa, mutta taisi se ongelma tässäkin tapauksessa olla siellä perässä jo hyvän aikaa ennen sitä. Hyvä sinänsä, että kuski pääsi jäähdyttelemään vähäksi aikaa tien sivuun. Tuskin se kuitenkaan siitä oppi.

Mikä se vaihtoehto tässä nyt sitten olisi ollut? Jokainen vasemmalla ollut vaihtaa yksitellen oikealla olevan jonon sekaan, aiheuttaen sillä kaistalla turhaa jarruttelun tarvetta, vain siksi että yksittäinen apina pääsee pari sekuntia kerrallaan ajamaan haluamaansa nopeutta täydellä tiellä ennen kuin saavuttaa uudelleen vasemmalla olevan jonon pään?
Ei varmaan kannatta olettaa mitään mitä siellä oikealla oli, kun tarina ei sitä kertonut? Jos oli väljää, niin hyvinhän sinne sekaan olisi hetkeksi mahtunut. Jos oikealla joutuu joku jarruttamaan, niin kaistanvaihto meni pieleen. Sinällään en tähän edes ottanut kantaa, vaan: Idiootti turvaväli(e)n päässä edessä on aina parempi kuin idiootti peräluukussa. Paras on kun välttää mahdollisimman pitkälle tilanteet, joissa idiootti voi olla perseessä.
 
Kehällähän on ihan tarkoituskin mennä oikealta ohi, jos pitää mennä kovempaa. Ei sen pitäisi sen edessä olevan ongelma olla?
Jotenkin tulee mieleen tilanteet, joissa molemmilla kaistoilla ajetaan tasan samaa nopeutta ja vasurilla edessä tyhjää, oikealla ei.
 
Jotenkin tulee mieleen tilanteet, joissa molemmilla kaistoilla ajetaan tasan samaa nopeutta ja vasurilla edessä tyhjää, oikealla ei.

Montas kertaa tälläinen tilanne tulee aamu/iltapäivä ruuhkassa?
 

Liitteet

  • sfgdfsg.JPG
    sfgdfsg.JPG
    64,9 KB · Luettu: 285
Montas kertaa tälläinen tilanne tulee aamu/iltapäivä ruuhkassa?
Onko tuo sinun mielestä ”väljä” jono? Tuossahan kohtaa on kerran tuntiin aamulla vähän enemmän jonoa (itään päin). Tuo näyttää olevan sen hyvin paikallisen ruuhkahuipun aikana otettu kuva.

e: Sinällään tuo Disfearin kysymys oli vähän irrallinen sinun tapauksesta. Toki joku syyhän siihen oli miksi se vasta tietyön kohdalla siihen oikealle ryntäs... Monesti näkee, että noi suurimman hädän omaavat pumppaavat vasen-oikea takaisin vähän joka väliin, kun yrittävät päästä ohi. (Siihen kun pistää vielä jarruvaloilla "kouluttajan" sekaan, niin voi pojat kun on kehä sekaisin. Muutaman kerran nähnyt.)
 
Viimeksi muokattu:
Karma on kyllä hieno, ajelen väljässä jonossa vasenta kaistaa kehällä suurinta sallittua 90km/h mittarissa kun taakse tulee keskivartalolihava ukko vilkuttelemaan valoja vrs octavialla, tässä vaiheessa päätin että siinähän vilkuttelee että jos on noin kiire niin menkööt oikealta ohi. Niinhän se meni uhmakkaasti kun tietyö alkoi ja vauhti piti pudottaa 60km/h niin hän kiilasi väkisin välistä keskisormi pystyssä ja torvi soiden, harmi vain että moottoripyörä poliisi (siviili) sattui olemaan siinä yksi auto taaempana ja 100m kiihdytyksen jälkeen veti poliisi juntin tiensivuun, tuli niin hyvä fiilis että kerrankin osui kohdalle :tup:
Joo hölmöä tollanen olis mennut oikealta ohi ja palannut sitten eteesi, jos ohi piti päästä. Voihan olla, että ei tiennyt tietyöstä. Silti turhaan valoja vilkutella siitä vaan turhaan muut provosoituvat, vaikka ei tietenkään saisi.
 
Montas kertaa tälläinen tilanne tulee aamu/iltapäivä ruuhkassa?
Hieno kuva, mistä toi on? Tuollaisiinkin väleihin joskus joutuu liittymään, ellei halua odotella. Kaikki eivät halua mennä tollasiin ruuhkiin kokemattomana. Joskus neuvoinkin ystävääni, että pysyy Kehä 1:ltä poissa kunnes oppii kunnolla ajamaan.
Ei kylläkään tykännyt neuvostani, tosin sitten myöhemmin (ajamaan opittuaan) kertoi ohjeen olleen asiallinen. :)

Ei kai tuolla muuten enää kukaan väliin tunge? Onko tossa eden sitä 0,9s (sakotus) väliäkään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä noihin väleihin mennään, oli nyt vain esimerkki kuva millaista se liikenne oli kun tämä riemuidiootti yritti rynniä.

Ja siis tilanne meni niin että oikealla kaistalla ollut kuorma-auto hidasti hieman nopeammin kuin minä jolloin idiootti pääsi mun ohi oikealta, siitä pomppasi mun eteen vasemmalle ja heti perään takas oikealle kaistalle pujotellen.

Tässä välin poliisi lähti autojen välistä valot päällä perään jolloin idiootti kerkesi vielä kerran vaihtamaan kaistaa vasemmalle kunnes ohjattiin nätisti sivuun.

Oli siis täysin turha pujottelu aamu ruuhkassa varsinkin kun jono liikkui normaalisti vielä.
 
Jos se liikenne oli ihan oikeasti tuota tasoa, niin mitä hittoa sä selität väljistä väleistä :confused:
Kuva oli esimerkki, välit oli pidempiä mutta jokainen ymmärtää kuvasta että tuollaisessa missä jatkuva jono ei tuollaisessa ohittelussa voita mitään...
 
Kuva oli esimerkki, välit oli pidempiä mutta jokainen ymmärtää kuvasta että tuollaisessa missä jatkuva jono ei tuollaisessa ohittelussa voita mitään...
Pidemmillä matkoilla ja väleillä voittaa. Myytinmurtajat teki siitä joskus USA:ssa testin. Sitten voi olla ruuhka-aikoina että olet jonossa vain 3-6km matkan ja poistut sen jälkeen jonosta. Eli pidempään jonossa ajavien matka-aika ei pitene.

Tuon kuvan esittämillä väleillä ohittaminen on kyllä älytöntä puuhaa.
 
Kuva oli esimerkki, välit oli pidempiä mutta jokainen ymmärtää kuvasta että tuollaisessa missä jatkuva jono ei tuollaisessa ohittelussa voita mitään...
Eli pidit reilua väliä edellä menevään ja ajoit tasatahtia rekan kanssa rinnakkain? En yhtään ihmettele, että joku poltti varosulakkeen sun takana. Ei ne hermoheikot näe kuin sen vapaan pätkän sun edessä ja sä olet tiellä.
 
Eli pidit reilua väliä edellä menevään ja ajoit tasatahtia rekan kanssa rinnakkain? En yhtään ihmettele, että joku poltti varosulakkeen sun takana. Ei ne hermoheikot näe kuin sen vapaan pätkän sun edessä ja sä olet tiellä.
:facepalm:

Mulla oli edessä olevaan noin kahden - kolmen auton väli, vasen kaista meni koko ajan kovempaa kuin oikea, olin ohittamassa kuorma-autoa kunnes jono oikealla alkoi hidastamaan vielä nopeammin tulevan tietyön takia missä nopeus putoaa vielä 80->60km/h

Kerro mulle miten voin olla edessä jos ajan jonossa suurinta sallittua?

Jos skoda ei näe yariksen takaa jatkuvaa jonoa niin oikeasti, palauta se kortti...

Sulle on mahdotonta kuvailla se tilanne koska luulet että ylinopeus on oikeutettua ja ylinopeutta ajavalle pitää aina antaa tilaa, mutta kun näin ei ole...
 
:facepalm:

Mulla oli edessä olevaan noin kahden - kolmen auton väli, vasen kaista meni koko ajan kovempaa kuin oikea, olin ohittamassa kuorma-autoa kunnes jono oikealla alkoi hidastamaan vielä nopeammin tulevan tietyön takia missä nopeus putoaa vielä 80->60km/h

Kerro mulle miten voin olla edessä jos ajan jonossa suurinta sallittua?

Jos skoda ei näe yariksen takaa jatkuvaa jonoa niin oikeasti, palauta se kortti...

Sulle on mahdotonta kuvailla se tilanne koska luulet että ylinopeus on oikeutettua ja ylinopeutta ajavalle pitää aina antaa tilaa, mutta kun näin ei ole...

Tuohon vänkäämiseen kantaa ottamatta, välillä ärsyttää tyypit joille se desimaalintarkka nopeusrajoitus on Jumalaa suurempi itseisarvo ja muita yritetään kouluttaa ajamaan sitä tukkimalla ohituskaista tai jopa siirtymällä tyhjälle ohituskaistalle nopeuspoliisiksi.

Vielä pahempia ne, joilla on jokin oma sääntö montako kilometriä tunnissa nopeusrajoitukset saa ylittää, esim viisi tai kolme yli rajoitusten.

Poliisi jakaa sakkoja vasta jos nopeus on yli kymmenen kilometriä yli rahoitusten, tai satasen alueella 11 yli. Itse ptäisin mielellään aina kun mahdollista 9 km/h extraa GPS:llä. Koskaan en ole sakkoja saanut enkä käytännössä koskaan aja ylinopeutta tuota enempää. Mutta jostain syystä aina löytyy teiden tukkoja jolle minun nopeus aiheuttaa punaisia hiuksia.
 
Ei ärsytystä, vaan ihmetystä aiheutti Turussa ihmisten käyttäytyminen siltatyömaalla. Tuomiokirkon sillalla oli kaksikaistaiselta tieltä suljettu toinen kaista. Ihmiset ryhmittäytyivät oikealle kaistalle jonoksi jo Tampereentiellä. Siis yli kilometriä ennen, täysin eri kaupunginosassa.

Luulin, että siellä on joku massatapahtuma kun liikenne seisoi oikeanpuoleisella kaistalla ja vasen kaista tyhjä. Itse ajelin nätisti tyhjää kaistaa seitsemät liikennevalot kunnes tavoitin kaistojen yhtymisen.

Onhan ennakointi toki monesti järkevää, mutta aika helkkarin tyhmää jäädä jonottamaan toiselle puolelle kaupunkia risteyksiä tukkimaan jos solmukohta on jossain reitin varrella vasta paljon myöhemmin.
 
:facepalm:

Mulla oli edessä olevaan noin kahden - kolmen auton väli, vasen kaista meni koko ajan kovempaa kuin oikea, olin ohittamassa kuorma-autoa kunnes jono oikealla alkoi hidastamaan vielä nopeammin tulevan tietyön takia missä nopeus putoaa vielä 80->60km/h

Kerro mulle miten voin olla edessä jos ajan jonossa suurinta sallittua?

Jos skoda ei näe yariksen takaa jatkuvaa jonoa niin oikeasti, palauta se kortti...

Sulle on mahdotonta kuvailla se tilanne koska luulet että ylinopeus on oikeutettua ja ylinopeutta ajavalle pitää aina antaa tilaa, mutta kun näin ei ole...
Sulla on joku fiksaatio tuohon ylinopeuteen. Ei nämä mun kommentit suoraan koske mitenkään ylinopeutta vaan suhteellista paikkaa missä ajat ja tiedostamista miten ajat. Ja miten ei kannata pistää itseään niihin tilanteisiin, joissa yleensä provosoitumiset tapahtuvat. Varsinkaan tuolleen tietoisesti kuten ekassa viestissä kirjoitit päättäneesi. OT: Ilkeämpi vois kysyä, että miksi sä päätit, että et anna tietä, jos sinulla ei myöhemmin kertomasi mukaan ollut edes mahdollisuutta antaa tietä ;)

Jos sulle näitä räpsyttelijöitä tulee jatkuvalla syötöllä, niin jos ei sama auto aina ole takana, niin kertoohan se jostain ongelmasta. Minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin kehillä räpsytellään valoja, ei ainakaan minulle. Eikä kunnon ruuhkassa muillekaan. Onko sulla Yariksesta takapää pimeänä :D
 
Tuohon vänkäämiseen kantaa ottamatta, välillä ärsyttää tyypit joille se desimaalintarkka nopeusrajoitus on Jumalaa suurempi itseisarvo ja muita yritetään kouluttaa ajamaan sitä tukkimalla ohituskaista tai jopa siirtymällä tyhjälle ohituskaistalle nopeuspoliisiksi.

Vielä pahempia ne, joilla on jokin oma sääntö montako kilometriä tunnissa nopeusrajoitukset saa ylittää, esim viisi tai kolme yli rajoitusten.

Poliisi jakaa sakkoja vasta jos nopeus on yli kymmenen kilometriä yli rahoitusten, tai satasen alueella 11 yli. Itse ptäisin mielellään aina kun mahdollista 9 km/h extraa GPS:llä. Koskaan en ole sakkoja saanut enkä käytännössä koskaan aja ylinopeutta tuota enempää. Mutta jostain syystä aina löytyy teiden tukkoja jolle minun nopeus aiheuttaa punaisia hiuksia.
Jos ajat nopeusrajoitusta nopeammin, voit olla varma, että eteen tulee jatkuvasti hitaampaa liikennettä. Jos ei kestä sitä, että muu liikenne liikkuu omaa nopeutta hitaammin, ainoa vaihtoehto on hidastaa itse vauhtia. Et voi mitenkään kuvitella, että voisit valita muiden puolesta nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa nopeammin.
 
Ei ärsytystä, vaan ihmetystä aiheutti Turussa ihmisten käyttäytyminen siltatyömaalla. Tuomiokirkon sillalla oli kaksikaistaiselta tieltä suljettu toinen kaista. Ihmiset ryhmittäytyivät oikealle kaistalle jonoksi jo Tampereentiellä. Siis yli kilometriä ennen, täysin eri kaupunginosassa.

Luulin, että siellä on joku massatapahtuma kun liikenne seisoi oikeanpuoleisella kaistalla ja vasen kaista tyhjä. Itse ajelin nätisti tyhjää kaistaa seitsemät liikennevalot kunnes tavoitin kaistojen yhtymisen.

Onhan ennakointi toki monesti järkevää, mutta aika helkkarin tyhmää jäädä jonottamaan toiselle puolelle kaupunkia risteyksiä tukkimaan jos solmukohta on jossain reitin varrella vasta paljon myöhemmin.
Ai jai, nyt sä ETUILIT !!! :D Täysin typeräähän tuo on, siinä vaan monella ryhmäpaine kasvaa suureksi, jos ei tiedä mistä on kyse. Ja toisilla siksi, että tietää kaistan päättyvän x km päässä. Valoista kyllä pitäisi ymmärtää ajaa useammall kaistalla läpi.

AA, et sä voi mitenkään kuvitella, että voisit valita muiden puolesta nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa hiljempaa.
 
Sulla on joku fiksaatio tuohon ylinopeuteen. Ei nämä mun kommentit suoraan koske mitenkään ylinopeutta vaan suhteellista paikkaa missä ajat ja tiedostamista miten ajat. Ja miten ei kannata pistää itseään niihin tilanteisiin, joissa yleensä provosoitumiset tapahtuvat. Varsinkaan tuolleen tietoisesti kuten ekassa viestissä kirjoitit päättäneesi. OT: Ilkeämpi vois kysyä, että miksi sä päätit, että et anna tietä, jos sinulla ei myöhemmin kertomasi mukaan ollut edes mahdollisuutta antaa tietä ;)

Jos sulle näitä räpsyttelijöitä tulee jatkuvalla syötöllä, niin jos ei sama auto aina ole takana, niin kertoohan se jostain ongelmasta. Minun kokemuksen mukaan hyvin harvoin kehillä räpsytellään valoja, ei ainakaan minulle. Eikä kunnon ruuhkassa muillekaan. Onko sulla Yariksesta takapää pimeänä :D
Jos sitä ajaa vuoden lähes päivittäin kehää edes takas niin sinne mahtuu paljon erilaisia hiihtäjiä.

Pahimpia ovat juuri nämä ylinopeutta ajavat jotka kuvittelevat että perseessä roikkumalla ja koukkimalla ja pujottelulla voittavat jotain, tässä tapauksessa tuli varmaan mukava pikavoitto :tup:
 
En minä valitsekaan. En vaadi ketään ajamaan edelläni hitaammin vain siksi, että itse en halua ajaa ylinopeutta.
Sun lauseessa ei ole mitään tolkkua. Jos sä köröttelet alinopeutta edessä, niin totta kai sinä pistät sen takaa tulevan ajamaan sun vauhtia ja päätät siten senkin vauhdin. Mittarin mukaan kun Toyotalla pistät menemään, niin ajat 10 km/h alle todellisen.

Jos sitä ajaa vuoden lähes päivittäin kehää edes takas niin sinne mahtuu paljon erilaisia hiihtäjiä.
Kyllä, ja sen takia kuten alunperin kommentoin, kannattaa se oma ajotapa sopeuttaa sellaiseksi, että siellä Yariksen perässä ei jatkuvasti olla kyrpä otsassa.
 
Sun lauseessa ei ole mitään tolkkua. Jos sä köröttelet alinopeutta edessä, niin totta kai sinä pistät sen takaa tulevan ajamaan sun vauhtia ja päätät siten senkin vauhdin. Mittarin mukaan kun Toyotalla pistät menemään, niin ajat 10 km/h alle todellisen.

Kyllä, ja sen takia kuten alunperin kommentoin, kannattaa se oma ajotapa sopeuttaa sellaiseksi, että siellä Yariksen perässä ei jatkuvasti olla kyrpä otsassa.
Valitettavasti ylinopeutta en ala ajamaan jonkun idiootin takia, jos jollekin ei riitä suurin sallittu niin se on hänen ongelma, ei minun.
 
Ymmärsin siis, että tuossa tilanteessa sekä vasemmalla että oikealla kaistalla oli autojonoa ja vasen kaista liikkui oikeaa nopeammin. Jos Dr. Whon edessä autojono vaan jatkuu, mutta ajaa kuitenkin oikeaa nopeammin, mitä Skodan kuljettaja hyötyy, jos yksi auto edestä väistää? Vaikka kuinka olisi liikenteessä stressiä ja tarve päästä minuuttiaikataululla määränpäähän, pitäisi pystyä silti aina ajattelemaan niitä siirtoja pidemmälle kuin parin auton päähän. Tuntuu siltä, että Skoda ei tähän kyennyt.

Ja jos oikealla kaistalla on rekka, en itse ainakaan sellaisen eteen vaihtaisi vain päästääkseni takaa tulevan ohitse, ellen saisi vaihdettua hyvällä turvavälillä oikealle rekan jäätyä taakse. Ei siis kaikissa tilanteissa pidä tarpeettomasti jäädä vasemmalle ja itsekin päästän kiireisimpiä suhteellisen usein ohi vaihtamalla edestä pois, mutta tämä Dr. Whon kuvailema tilanne ei edelleenkään mielestäni vaikuta sellaiselta.
 
Sun lauseessa ei ole mitään tolkkua. Jos sä köröttelet alinopeutta edessä, niin totta kai sinä pistät sen takaa tulevan ajamaan sun vauhtia ja päätät siten senkin vauhdin. Mittarin mukaan kun Toyotalla pistät menemään, niin ajat 10 km/h alle todellisen.
Passat GTE:llä kun pistän menemään rajoitus + 4 km/h nopeudesta riippumatta, niin todellinen nopeus on tasan rajoituksen. Jos jotakuta kummastuttaa, miksei edessä ajava halua painella ylinopeutta vaikka itse tulee 150 km/h takaa ja jää puskuriin roikkumaan vilkuttelemaan valoja, suosittelen kysymään asiaa joltakin ammattilaiselta. En ole kylläkään ihan varma, minkä alan ammattilainen osaisi tässä asiassa auttaa.
 
Jos ajat nopeusrajoitusta nopeammin, voit olla varma, että eteen tulee jatkuvasti hitaampaa liikennettä. Jos ei kestä sitä, että muu liikenne liikkuu omaa nopeutta hitaammin, ainoa vaihtoehto on hidastaa itse vauhtia. Et voi mitenkään kuvitella, että voisit valita muiden puolesta nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa nopeammin.

Hyvä aa, et voi mitenkäön kuvitella, että voisit valita muiden nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa hiljempaa.

Ohituskaistat on tehty ohittamiseen, jos liikennevirta on väljää, ei ohitukaistalle jäädä junnaamaan vaikka kuinka ohittelijat saisivat otsasuonen tykyttämään. Varsinkin lyhyillä ohituspätkillä sakkorajan alapuolella oleva nopeus on ohittajalle usein varsin perusteltua vaikka se aa:ta raivostuttaisi.

Valitettavasti, jostain syystä, kotipoliiseille YLINOPEUS(*) on punain vaate ja aletaan tahallisesti perseilemään. Vastattain joku Turun ja Porin välillä ja ajamaan kuorma-auton takarenkaan rinnalle ~8 km/h alle rajoitusten koko ohituskaistan ajaksi.

(*) surimmalle osalle kyse ei edes ole ylinopeuden pelosta, vaan siitä kun kismittää jos joku ohittaa. Esimerkiksi joku, jolla on vakionopeuden säädin ja gps-ohjattu tarkka nopeusmittari. Näiden kanssa mielellään menee noista "suurinta sallitua" -tyypeistä ohi.
 
Ei ärsytystä, vaan ihmetystä aiheutti Turussa ihmisten käyttäytyminen siltatyömaalla. Tuomiokirkon sillalla oli kaksikaistaiselta tieltä suljettu toinen kaista. Ihmiset ryhmittäytyivät oikealle kaistalle jonoksi jo Tampereentiellä. Siis yli kilometriä ennen, täysin eri kaupunginosassa.

Luulin, että siellä on joku massatapahtuma kun liikenne seisoi oikeanpuoleisella kaistalla ja vasen kaista tyhjä. Itse ajelin nätisti tyhjää kaistaa seitsemät liikennevalot kunnes tavoitin kaistojen yhtymisen.

Onhan ennakointi toki monesti järkevää, mutta aika helkkarin tyhmää jäädä jonottamaan toiselle puolelle kaupunkia risteyksiä tukkimaan jos solmukohta on jossain reitin varrella vasta paljon myöhemmin.

Tykkäävät jonotella täällä päin. Tulee aina ajeltua päättyvät kaistat loppuun asti. Ravattulan citymarketin nurkilla nyt varsinkin kun on tietöitä ja väliaikaisia ympyröitä niin oikea kaista tukossa ohikulkutieltä jaanintielle asti, vasen kaista yleensä vetää hyvin.

Helsingin moottoritiellä myös kun turun päässä korjasivat hepojoentien kohdalla ollutta siltaa ja toinen kaista oli suljettu niin jonoa oli useampi kilometri. Vasemmalta sai lasketeltua nätisti päätöskohtaan asti ja sitten minuutin verran oikeaa kaistaa ja taas mentiin normaalia vauhtia.
 
Tykkäävät jonotella täällä päin. Tulee aina ajeltua päättyvät kaistat loppuun asti. Ravattulan citymarketin nurkilla nyt varsinkin kun on tietöitä ja väliaikaisia ympyröitä niin oikea kaista tukossa ohikulkutieltä jaanintielle asti, vasen kaista yleensä vetää hyvin.

Helsingin moottoritiellä myös kun turun päässä korjasivat hepojoentien kohdalla ollutta siltaa ja toinen kaista oli suljettu niin jonoa oli useampi kilometri. Vasemmalta sai lasketeltua nätisti päätöskohtaan asti ja sitten minuutin verran oikeaa kaistaa ja taas mentiin normaalia vauhtia.

Ilmeisesti Turkulainen tapa. Samaa käytöstä havaittavissa Motonetistä Tampereentielle jossa kaistat vaihtuvat kahdesti yksikaistaiseksi. Vasen kaista aina tyhjillään.

Tyhjä kaista sujuvoittaa omaa menoa, ei pidä valittaa.
 
No viitsimisestä/kehtaamisesta tms. Ei se nyt voi olla niin ettei kehtaa ajaa riitävän reippaasti, koska kahvimuki ei kestä kojelaudalla.
17-18v voi olla apävarmuutta ja ympäristönpainetta, joka johtaa näyttämiseen.

No joissakin näistäkin, osa tarkoittamistani rampeista on varsinaisten moottoriteiden ulkopuolella, mutta kuitenkin nelikaistaisilla teitä. Niin ongelma tulee kuskista jota ne rampit pelottaa ja liian aikaisesta himmailusta. Sitten kun sattuu olemaan riittävästi liikennettä, vaikutus ulottuu yllättävän pitkälle, koska kaikki perässä tulevatkin joutuvat hiljentämään.

Yritän luke rivien välistä oikein, mutta ehkä ymmärrämme toisemme väärin, tai sitten ei.

Tai sitten on mielessä jokin suunnittelun kukkanen jossa joutuu hidastaan jo väylällä, jos ei aja niin että "kupit" lentelee.

Motarivauhdella, vaikka se jalka nostettaisiin "kaasulta" vilkun kytkemisen jälkeen, niin ei pitäisi aiheuttaa hämminkiä, jos perässä tuleva myös poistuu samasta liittymästä, niin saman hän joutuu jokatapauksessa tekemään ,pienemmät nopeudet mahdollistaa pienemmät turvavälit.

Moni hiljentää vasta erkanevalla kaistalla, joten kontissa hinaavatkin ei häiriinny.

Kahvimuki ei vaan missään minulla olevassa autossa pysy kojelaudalla, jos ajan ihan normaalisti vähän jyrkemmän rampin.
Se tuskin on haitaksi muille, jos et tuupi edellä olevia samalla. Tai ola alalla missä muitakin matkustajia yms.
 
Miksi haluat ajaa tismalleen rajoituksen mukaan?
Tuo varmaan suunnattu jollekkin tietylle, vaikka et ketään maininnut.

Mutta tässä ketjussa on valiteltu niistä kuskeista jotka eivät aja korkeinta sallittua, vaikka tuollaisessa tavassa kai ensisijainen syy käyttää matkaa mahdollisimman vähän aikaa, niin myös se ettei ole muiden menon hidastajana.

Tosin monella on tapa ajaa ylinopeutta, niitä voi ärsyttää rajoitustenmukaan ajavat ja yrittävät painostaa myös muita rikkojiksi.
 
17-18v voi olla apävarmuutta ja ympäristönpainetta, joka johtaa näyttämiseen.

Arkuutta/epävarmuutta löytyy kyllä ihan kaikenikäisiltä vähän ajavilta kuskeilta.


Yritän luke rivien välistä oikein, mutta ehkä ymmärrämme toisemme väärin, tai sitten ei.

Tai sitten on mielessä jokin suunnittelun kukkanen jossa joutuu hidastaan jo väylällä, jos ei aja niin että "kupit" lentelee.

Motarivauhdella, vaikka se jalka nostettaisiin "kaasulta" vilkun kytkemisen jälkeen, niin ei pitäisi aiheuttaa hämminkiä, jos perässä tuleva myös poistuu samasta liittymästä, niin saman hän joutuu jokatapauksessa tekemään ,pienemmät nopeudet mahdollistaa pienemmät turvavälit.

Moni hiljentää vasta erkanevalla kaistalla, joten kontissa hinaavatkin ei häiriinny.


Se tuskin on haitaksi muille, jos et tuupi edellä olevia samalla. Tai ola alalla missä muitakin matkustajia yms.


Voi hyvin olla, että ymmärrämmen toisiamme väärin. Kahvimukia ei itsellä eikä yhdelläkään kaverilla ole koskaan kojelaudalla, kun ei se normaaliajossa siinä kestä. Jos sitä haluaisi siinä pitää pitäisi ajaa kun mummo sunnuntaina mennessään kirkkoon. Mitä nyt on tullut taksien kyydissäkin oltua, niin ei niissäkään se kahvimuki kestäisi kojelaudalla.
 
Hyvä aa, et voi mitenkäön kuvitella, että voisit valita muiden nopeuden vain siksi, että itse haluat ajaa hiljempaa.
Olipas kekseliäs heitto, mutta olisi ehkä kannattanut lukea ketjun aiemmat viestit ensin. Tai ainakin miettiä hetki, mitä eroa on sillä, että vaatii muita rikkomaan lakia oman kiireensä vuoksi, ja sillä, että kiireisempi joutuu ajamaan sen hetkisen liikennetilanteen mukaisesti.

Ohituskaistat on tehty ohittamiseen, jos liikennevirta on väljää, ei ohitukaistalle jäädä junnaamaan vaikka kuinka ohittelijat saisivat otsasuonen tykyttämään. Varsinkin lyhyillä ohituspätkillä sakkorajan alapuolella oleva nopeus on ohittajalle usein varsin perusteltua vaikka se aa:ta raivostuttaisi.

Valitettavasti, jostain syystä, kotipoliiseille YLINOPEUS(*) on punain vaate ja aletaan tahallisesti perseilemään. Vastattain joku Turun ja Porin välillä ja ajamaan kuorma-auton takarenkaan rinnalle ~8 km/h alle rajoitusten koko ohituskaistan ajaksi.

(*) surimmalle osalle kyse ei edes ole ylinopeuden pelosta, vaan siitä kun kismittää jos joku ohittaa. Esimerkiksi joku, jolla on vakionopeuden säädin ja gps-ohjattu tarkka nopeusmittari. Näiden kanssa mielellään menee noista "suurinta sallitua" -tyypeistä ohi.
En minä aja nopeusrajoituksen mukaan siksi, että minua harmittaisi muiden ylinopeus. Ajan nopeusrajoituksen mukaan siksi, että 1) se on nopeusrajoitus ja 2) suurin piirtein samaa nopeutta muiden kanssa ajaminen vähentää merkittävästi perä edellä vastaantulevien määrää. Jos joku haluaa tulla takaa ohi ylinopeutta, ei ole mikään syy minulle alkaa ajamaan ylinopeutta. Ohi saa mennä sitten kun on tilaa.

Jos kiireisempi jää kohteliaan turvavälin päähän ja edessä on tie vapaa, saatan positiivisen vahvistamisen nimissä vauhdittaa ohitusta rikkomalla törkeästi lakia. Tätä erityiskohtelua on turha odottaa, jos tulee kiinni puskuriin.
 
AA, ottaako se tosiaan noin koville myöntää, että jos ajat alinopeutta, niin haittaat muita? Et sä koskaan kuitenkaan aja tasan ylintä sallittua nopeutta, jos ylinopeus on täysin no-no sinulle. Ylinopeudesta lässyttäminen on toki kiva tekosyy, jolla perustelet muiden liikkumisen haittaamisen. Lakia ei tarvitse rikkoa, mutta muut tulee ottaa huomioon.

Valitettavasti ylinopeutta en ala ajamaan jonkun idiootin takia, jos jollekin ei riitä suurin sallittu niin se on hänen ongelma, ei minun.
Kyllä se minusta hyvinkin paljon on sinun ongelmasi, jos tuon asenteen takia saat jossain vaiheessa sen idiootin syvälle hanuriisi. Edelleen en ole käskenyt ajamaan ylinopeutta vaan katsomaan missä ajaa. Jos haluaa körötellä, niin vasuri on lähtökohtaisesti huono idea ellei sitten tahallaan halua herättää raivoa aamuruuhkassa. Ehkä koet sen epäreiluksi, mutta kannattaako oman henkensä uhalla pelleillä? Nuo hullut kun voi tehdä ihan mitä tahansa ja hyvin hankala niitä on saada liikenteestä pois.
 
AA, ottaako se tosiaan noin koville myöntää, että jos ajat alinopeutta, niin haittaat muita? Et sä koskaan kuitenkaan aja tasan ylintä sallittua nopeutta, jos ylinopeus on täysin no-no sinulle. Ylinopeudesta lässyttäminen on toki kiva tekosyy, jolla perustelet muiden liikkumisen haittaamisen. Lakia ei tarvitse rikkoa, mutta muut tulee ottaa huomioon.

Kyllä se minusta hyvinkin paljon on sinun ongelmasi, jos tuon asenteen takia saat jossain vaiheessa sen idiootin syvälle hanuriisi. Edelleen en ole käskenyt ajamaan ylinopeutta vaan katsomaan missä ajaa. Jos haluaa körötellä, niin vasuri on lähtökohtaisesti huono idea ellei sitten tahallaan halua herättää raivoa aamuruuhkassa. Ehkä koet sen epäreiluksi, mutta kannattaako oman henkensä uhalla pelleillä? Nuo hullut kun voi tehdä ihan mitä tahansa ja hyvin hankala niitä on saada liikenteestä pois.

Se saa joustaa joka keksii itselleen omia sääntöjä kuten oman henkilökohtaisen nopeusrajoituksen. Niiden jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä, ei tarvitse.
 
Se saa joustaa joka keksii itselleen omia sääntöjä kuten oman henkilökohtaisen nopeusrajoituksen. Niiden jotka noudattavat yhteisiä sääntöjä, ei tarvitse.
Meinaatko oikeasti, että kunhan esim. ajat alle 80 km/h 80 km/h alueella, mutta muita haitaten, niin kaikki on ihan ok? Kannattais ehkä vilkaista tieliikennelain 3 § 2. momentti.

e: Toki viestisi voi tulkita myös siten, että olet samaa mieltä ja alinopeusrajoituksen itselleen keksineen pitäisi joustaa :)
 
AA, ottaako se tosiaan noin koville myöntää, että jos ajat alinopeutta, niin haittaat muita? Et sä koskaan kuitenkaan aja tasan ylintä sallittua nopeutta, jos ylinopeus on täysin no-no sinulle. Ylinopeudesta lässyttäminen on toki kiva tekosyy, jolla perustelet muiden liikkumisen haittaamisen. Lakia ei tarvitse rikkoa, mutta muut tulee ottaa huomioon.

Kyllä se minusta hyvinkin paljon on sinun ongelmasi, jos tuon asenteen takia saat jossain vaiheessa sen idiootin syvälle hanuriisi. Edelleen en ole käskenyt ajamaan ylinopeutta vaan katsomaan missä ajaa. Jos haluaa körötellä, niin vasuri on lähtökohtaisesti huono idea ellei sitten tahallaan halua herättää raivoa aamuruuhkassa. Ehkä koet sen epäreiluksi, mutta kannattaako oman henkensä uhalla pelleillä? Nuo hullut kun voi tehdä ihan mitä tahansa ja hyvin hankala niitä on saada liikenteestä pois.

Edelleen, menkööt oikealta ohi jos kokee tarpeelliseksi mennä, se ei ole köröttelyä jos ajan mittarissa 90km/h 80 alueella, piste!

Musta alkaa tuntumaan että sinä olet yksi tälläinen "hullu" kun näin takerrut selvään asiaan...
 
Ohituskaistat on tehty ohittamiseen, jos liikennevirta on väljää, ei ohitukaistalle jäädä junnaamaan vaikka kuinka ohittelijat saisivat otsasuonen tykyttämään

Kehällä ei ole mitään ohituskaistoja.

Jos kehällä oikea kaista vetää vasenta kaistaa paremmin, sitten ajetaan normaalisti sitä oikeaa kaistaa sen vasemmalla kaistalla olevan jonon ohi, eikä tehdä tästä mitään numeroa.
 
Meinaatko oikeasti, että kunhan esim. ajat alle 80 km/h 80 km/h alueella, mutta muita haitaten, niin kaikki on ihan ok? Kannattais ehkä vilkaista tieliikennelain 3 § 2. momentti.

e: Toki viestisi voi tulkita myös siten, että olet samaa mieltä ja alinopeusrajoituksen itselleen keksineen pitäisi joustaa :)

Lähtökohtaisesti jos rajoituksen mukaan ajaminen aiheuttaa haittaa, niin haitan kohteena voi olla vain hälytysajoneuvo. Jos siis puhutaan siitä että joku on takana ja haluaisi mennä kovempaa.

Jos ei ole häytysajoneuvoa, niin se haitta on sen aiheuttama joka ei noudata rajoituksia.

Jos ajat toisen konttiin lähelle aiheutat muille haittaa ja vaaraa. Eli muistas sitten jatkossa käydä huomauttamassa tuosta lakipykälästä kaikille jotka haittaavat liikennettä unohtamalla turvavälin kun ajavat ylinopeutta. Kai kotipoliisinkin pitää samaa pykälää valvoa jokaisen kuskin kohdalla? Siitä aiheutuu muille jo paljon enemmänkin haittaa jos vielä vaatii että muiden pitäisi väistää oikealle pieniin väleihin aiheuttamaan pumppausilmiötä ja joutuen hidastamaan sinne ilman muuta syytä kuin yhden kiireisen pellen halu saada itselleen oma kaista.
 
Ihmeellistä itsepetosta nämä jatkuvasti ylinopeutta ajavat harrastavat eikä kyllä tarvitse ihmetellä, miksi suututtaa niin kovin. Hehän ovat mielestään huomattavasti oikeammassa kuin kukaan muu.

Kuten ylläkin todettiin, kyllä se tarpeettoman haitan aiheuttaja on jatkuvaa ylinopeutta ja täten jatkuvasti ohitteleva kuski. Kirsikkana kakun päällä, jos on vielä niin idiootti että täytyy ajaa konttiin kiinni...
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 725
Viestejä
4 580 636
Jäsenet
75 500
Uusin jäsen
GooSSe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom