Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Toki sen liittyjän pitää yrittää parhaansa ja valita sen huonoin vaihtoehto, en siitä kiistele, mutta jos ongelma on alkanut b toimista, niin b:n kin pitää korjata tapojaan.
Eli siis sinunkin mielestä B:n ei pidä korjata mitään, koska se ongelmahan alkaa siitä urposta, joka liittyy liian hitaasti tielle väärään väliin. Piste.

e: Ja kannattaa hieman tarkistaa tuota luetun ymmärtämisen osuutta, jos tuon edellisen sait väännettyä päässäsi tuuppimiseksi.
 
e: Disfear, eiköhän se pk-seudun pienet välit ruuhkassa selity jo ihan sillä, että jatkuvasti on liittymiä, joista tunkee autoja syntyviin väleihin. Ruuhkassa homma toimii hyvin.. Joskus 10-11 maissa kun lähtee tulemaan vaikka 1-tietä Helsinkiin päin, niin voi helvetti sitä urpojen liittyjien määrää vaikka liikennettä murto-osa ruuhkaan nähden.
Joo tämä pitää paikkansa. Turunväylä on hyvä esimerkki siitä, miten hyvinkin pitkiltä kiihdytyskaistoilta puolityhjälle väylälle silti onnistutaan liittymään muiden eteen vajaalla vauhdilla.
 
Samaa mieltä, (jos sinne on pakko liittyä), nopeutta on helpompi hidastaa sillä nuhasellakkin kipolla.

Parempi olisi että se välin taaempi siirtyisi sinne ohituskaistalle ajoissa, eikä keikkua siinä liittyjän kiusana vaaranten sen liittymistä.

Ihan sama minkälainen auto alla, niin helpompi hidastaa kuin kiihdyttää.

Mikäli tilaa ohituskaistalla on tilaa, niin raskaalle kalustolle teen yleensä tilaa vaihtamalla vasemmalle kaistalle.
 
Eli siis sinunkin mielestä B:n ei pidä korjata mitään, koska se ongelmahan alkaa siitä urposta, joka liittyy liian hitaasti tielle väärään väliin. Piste.
Se liittyjä tuntuu B:n kuskista urpolta sen takia että B turvaväli on onneton.

Liittyjällä ei ole tilaa, liittyjän on puolipakko mennä johonkin väliin. liittytyttään liittyjän on tehtävä se oma turvaväli, jos liittyy B nopeudella, niin liittyjän on hidastettava, jos liittyy hitaammin, niin liittyjä vain jatkaa kiihdytystä ja samalla se turvaväli syntyy.

Nuhasella autolla liittyminen A/ B nopeudella on helpompaa, helpompi säädellä tilannetta jarruttelemalla, kuin kiihdyttelemällä.

Jos B olisi pitänyt turvavälit, niin etu vähenee.

Ihan sama minkälainen auto alla, niin helpompi hidastaa kuin kiihdyttää.
Samaa mieltä, mutta jos auto ei ole tykki, niin se kohdistaminen ei mene aina kohdilleen, ei siis riitä paukut ja matka ohittaa vielä seuraava auto, ja taasen hidastaminen ja seuraavan välin ottamiseen sama homma, kiihdytyskaista käy lyhyeksi, ja vauhti ero entistä suurempi.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä, mutta jos auto ei ole tykki, niin se kohdistaminen ei mene aina kohdilleen, ei siis riitä paukut ja matka ohittaa vielä seuraava auto, ja taasen hidastaminen ja seuraavan välin ottamiseen sama homma, kiihdytyskaista käy lyhyeksi, ja vauhti ero entistä suurempi.

Moottoriteiden kiihdytysrampeilla rekat ja muut isot onnistuvat saamaan riittävän vauhdin turvalliseen liittymiseen ja niin lussua henkilöautoa ei ole olemassakaan mikä kiihtyisi hitaammin. Joten jos henkilöautolla homma kusee niin se on vain ja ainoastaan kuskista kiinni.
Käytännössä millä hyvänsä henkilöautolla saa motareiden liittymiskaistoilla max rajoituksen ja yli.

1-litrainen nissan micrakin kiihtyy +80kmh vauhtiin kehä 3 martinlaakson liittymässä ( tai se siinä abc kohdalla) mikä on varmaan yks tiukimmista rampeista liittyä koko suomessa. Silti jokapäivä siinä näkee jengiä jotka epäonnistuu ja on 5 autoa kaistan päässä odottelemassa rakoa.
 
Moottoriteiden kiihdytysrampeilla rekat ja muut isot onnistuvat saamaan riittävän vauhdin turvalliseen liittymiseen ja niin lussua henkilöautoa ei ole olemassakaan mikä kiihtyisi hitaammin. Joten jos henkilöautolla homma kusee niin se on vain ja ainoastaan kuskista kiinni.
Käytännössä millä hyvänsä henkilöautolla saa motareiden liittymiskaistoilla max rajoituksen ja yli.

1-litrainen nissan micrakin kiihtyy +80kmh vauhtiin kehä 3 martinlaakson liittymässä ( tai se siinä abc kohdalla) mikä on varmaan yks tiukimmista rampeista liittyä koko suomessa. Silti jokapäivä siinä näkee jengiä jotka epäonnistuu ja on 5 autoa kaistan päässä odottelemassa rakoa.
Erona tässä on se, että suurimman osan mielestä henkilöauton turvallinen miniminopeus moottoritielle liittymiseksi on yli 120 km/h, mutta jostain syystä rekan liittyminen ei kuitenkaan aiheuta vaaratilanteita.
 
Rekkakuskien yleensä pitää osata ennakoida myös reittisuunnittelussa, eikä edes lähteä yrittämään liian lyhyistä liittymistä. Sama osaaminen pitäisi olla muullakin autoilijoilla.
 
Kiva aina katsoa kuinka maalaiset kertoo miten kehäteillä pitäisi ajaa. Sinne liitytään sekaan, jos tilaa on ja peräänajajan vakuutus maksaa kolinat.
 
Erona tässä on se, että suurimman osan mielestä henkilöauton turvallinen miniminopeus moottoritielle liittymiseksi on yli 120 km/h, mutta jostain syystä rekan liittyminen ei kuitenkaan aiheuta vaaratilanteita.
Kaikki tietää että rekka menee sen max 80-90kmh. henkilöautoilta odotetaan liikenteen mukaista vauhtia.
 
Rekkakuskien yleensä pitää osata ennakoida myös reittisuunnittelussa, eikä edes lähteä yrittämään liian lyhyistä liittymistä. Sama osaaminen pitäisi olla muullakin autoilijoilla.
Jotain rajaa nyt tähän. Ei kukaan lähde kiertämään sen takia jos liittymä on "liian lyhyt". Rekalle nyt riittää pelkkä ylämäki ja ei sitä vauhtia saa välttämättä kelattua vaikka olisi kuinka pitkä ramppi, mutta sen kanssa on vaan elettävä.

Eikä nyt puhuta mistään erikoiskuljetuksista tai muista normaalista poikkeavasta.
 
Kaikki tietää että rekka menee sen max 80-90kmh. henkilöautoilta odotetaan liikenteen mukaista vauhtia.
En tiedä muista, mutta minä ainakin näen edellä olevan auton nopeuseron jo kaukaa. En ajele muutenkaan odotusten perusteella, vaan tarkkailen kyllä jokaista liittymästä lähelle tulossa olevaa autoa.
 
Ei tiedä, ei edes lähelle. Monet olettaa muiden tietävän samat asiat mitä itse tietää.
Jos ei tiedä että rekka kiihtyy hitaamin kuin henkilöauto niin kannattaa ehkä miettiä kannattaisiko olla ratin takana ollenkaan. (tämä juttu tosin kerrotaan jo b-ajokorttia ajaessa).
 
Jotain rajaa nyt tähän. Ei kukaan lähde kiertämään sen takia jos liittymä on "liian lyhyt". Rekalle nyt riittää pelkkä ylämäki ja ei sitä vauhtia saa välttämättä kelattua vaikka olisi kuinka pitkä ramppi, mutta sen kanssa on vaan elettävä.

Eikä nyt puhuta mistään erikoiskuljetuksista tai muista normaalista poikkeavasta.

Vaikuttaa siltä että mutuilet. Monilla terminaaleilla missä olen ollut töissä on jopa erikseen säännöt että reitit ei kulje tietyistä liittymistä juurikin tuosta syystä. Myöskin silloin kun itse kun raskasta kalustoa ajoin niin nopeasti huomasi mitkä liittymät oli kuorman kanssa no-go paikkoja.

Laki on näissä selvä, kaistanvaihtoa ei saa tehdä jos se aiheuttaa haittaa tai vaaraa muille. Tuo tarkoittaa sitä että jos omalla kalustolla ei pääse siitä mistä haluaisi aiheuttamatta haittaa tai vaaraa, niin sitten säädetään reittiä niin että voidaan liikkua ilman liiallisia riskejä.

Toki nykyään on kaikenlaisia osaamattomia raskaankaluston ratin takana ja joissain firmoissa myös käytännössä pakotetaan ajamaan nopeinta reittiä mistään välittämättä. Mutta silti väite ettei kukaan pyri silti toimimaan lain ja järjen mukaisesti on aika paksua.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa siltä että mutuilet. Monilla terminaaleilla missä olen ollut töissä on jopa erikseen säännöt että reitit ei kulje tietyistä liittymistä juurikin tuosta syystä. Myöskin silloin kun itse kun raskasta kalustoa ajoin niin nopeasti huomasi mitkä liittymät oli kuorman kanssa no-go paikkoja.

Laki on näissä selvä, kaistanvaihtoa ei saa tehdä jos se aiheuttaa haittaa tai vaaraa muille. Tuo tarkoittaa sitä että jos omalla kalustolla ei pääse siitä mistä haluaisi aiheuttamatta haittaa tai vaaraa, niin sitten säädetään reittiä niin että voidaan liikkua ilman liiallisia riskejä.

Toki nykyään on kaikenlaisia osaamattomia raskaankaluston ratin takana ja joissain firmoissa myös käytännössä pakotetaan ajamaan nopeinta reittiä mistään välittämättä. Mutta silti väite ettei kukaan pyri silti toimimaan lain ja järjen mukaisesti on aika paksua.
Okei, yleistin liikaa, mun moka. Järkeä saa tietysti käyttää ja on oma asiansa, jos on tietyt reitit ja asiat sovittu.

Otetaan nyt sellainen esimerkki, mikä mulla oli enemmän mielessä. Esim. tässä on aina rekkaa ja ylämäkeen suht lyhyt ramppi. Tosta ei sora-yhdistelmä lastissa kelaa 90 mittariin edes rampin päässä. Ja liikennettä riittää aina.
Silti siellä pysähdytään, onko ne 20-40 vuotta ajaneet penat sitten kaikki osaamattomia tai mitä, en tiedä. Jos tonne ajaa, niin on sieltä poiskin tultava, ei siinä itku auta.
Ja kun ei kaikki kulje tiettyä reittiä tai terminaalista toiseen samaa väliä. Monen pitää mennä siitä mistä tie menee tai joutuisi kiertämään vaikka tunnin? Sitä ei ainakaan puolan tai viron poika lähde tekemään. En lähtisi itsekään, jos ei ole selvästi vaarallinen tai ajamaton paikka.

 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän näitä löytyy vielä lyhyempiäkin, mutta ei tässäkään tarvinnut käyttää edes koko kiihdytyskaistaa ennen kuin oli 120km/h mittarissa 200 hv autolla Google Maps
Kävin kokeilemassa kohdan kun kuulemma on mahdotonta Cliolla kelata edes satasta liittymään. Nopeusmittari näytti 119km/h kun liityin tielle kiihdytyskaistan päässä eli todellista nopeutta 116 km/h mittarivirhe poistettuna. Enkä edes kiihdyttänyt punarajalle saakka millään vaihteella.

Clion kakkonen vetää muuten 75 km/h saakka, sitten loppuu veto 0.9 litraisesta sporttiautostani. Sen testasin liittyessäni Salmisaaressa Länsiväylälle.
 
Mukava kun porukka jää selvittämään peräänajoaan vasemmalle kaistalle Kehä 1:llä .
Ei muuten mutta kun takana tulijat joutuu vetämään 80 km/h vauhdista lukkojarrutukset taikka vaihtaa kaistaa.
Kello oli kuitenkin 15:30 eli paljon liikennettä.

Ei voi sitten esim. bussipysäkille mennä asiaa selvittämään. Ei tarttisi muiden ajamista sotkea ja aiheuttaa lisäonnettomuuksia.

Ja kyseessä oli ihan perus kevyt peräänajo eikä vakavempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin kokeilemassa kohdan kun kuulemma on mahdotonta Cliolla kelata edes satasta liittymään. Nopeusmittari näytti 119km/h kun liityin tielle kiihdytyskaistan päässä eli todellista nopeutta 116 km/h mittarivirhe poistettuna. Enkä edes kiihdyttänyt punarajalle saakka millään vaihteella.
Tuosta liittymästä tulee pahimmat urpot aina pienine kauppakasseineen :confused: Ikean ja Tuomarilan liittymät ovat nyt parempia niin ei ole vastaavanlaista ongelmaa enää samoissa määrin.
 
Jos osaa ajaa, niin ei niitä autoja hirveesti ole koko maailmassa joita ei saa kiihtymään niin etteikö Suomen nopeuksilla pystyisi liittymään satasta. Itse ajelin vuoden verran 60 heppaisella Ford Ka:lla, eikä ollut ongelmaa. Toki jos nelosella vetää kiihdytyksen, niin onpa ihme ettei se paska kiihdy. Rohkeesti vaan kakkosta sisään ja kunnon kiihdytys.
 
Moottoripyörällä on nasta liittyä motarille kun sen oman vauhdin sovittaminen liikennevirtaan on niin helppoa. Vastaavasti aikanaan -96 Cliolla oppi olosuhteiden pakosta ohittamaan niin, että nopeuseroa ohitettavaan piti kelata jo omalla kaistalla, ennen kuin oli asiaa vasemmalle kaistalle. Nyt kun ajeltiin (meille) uudella autolla ekaa kertaa mökille ja vaimo oli puikoissa niin ihmettelin kun se ajaa niin hissukseen motarilla. Vilkaisin mittariin, niin vauhtia oli kuitenkin mittarin mukaan 132 km/h.
 
Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mutkaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.
 
Viimeksi muokattu:
Taas perinteinen anjoviskuski eli 80kmh alueelle puikkaus eteen ja jäädään ajamaan 60kmh.
 
Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mukaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.
Pakuissa on paljon heikompi ajettavuus.
 
Pakuissa on paljon heikompi ajettavuus.
Pointtisi oli? Juurihan puhuin että ajelen pakulla päivittäin eikä mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Eikä se ajettavuus nyt niin oleellisesti huonompi ole henkilöautoon verraten ettetkö voisi mutkissa reippaasti ajaa. Jos tollasella T4 Porterilla pärjää liikenteessä niin ihan varmasti millä tahansa henkilöautollakin selviää.
 
Pointtisi oli? Juurihan puhuin että ajelen pakulla päivittäin eikä mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Eikä se ajettavuus nyt niin oleellisesti huonompi ole henkilöautoon verraten ettetkö voisi mutkissa reippaasti ajaa. Jos tollasella T4 Porterilla pärjää liikenteessä niin ihan varmasti millä tahansa henkilöautollakin selviää.
Kyllä se ajettavuus on osassa pakuja selvästi huonompi, eikä niillä henkilöauton vauhtia viitsi mutkiin ajaa. Varsinkin jos on töyssyjä mutkassa.
 
Aika vähän Suomessa enää on liikenteessä niitä 90-luvun Urvan kingejä, Hiaceja yms. missä se ajettavuus on karmea. Joku Subaru Domingo / SuperCarry / LiteAce tms nyt varmaan voi kaatuakin kunnon runnomisella mutta en edes muista koska olisin sellaista viimeksi nähnyt. Tuollainen T4 mikä itsellä on vertautuu mielestäni aika hyvin uudempikoppaiseen Hiaceen ja hyvin silläkin pärjää. Kyllä se kuskista enemmänkin on kiinni.
 
Kyllä se ajettavuus on osassa pakuja selvästi huonompi, eikä niillä henkilöauton vauhtia viitsi mutkiin ajaa. Varsinkin jos on töyssyjä mutkassa.
Vähän nyt tuntuu siltä ettet ole edes pakettiautoa ajanut kuin mitä vuokrapakua kerran tai kaksi muutossa kun noin jännittää töyssyt ja mutkat?

Kun tuolla pystyy puoliperävaunu rekalla ajamaan mutkissa kovempaa kuin henkilöautot uskaltaa ajaa niin kyllä se ongelma on siinä penkin ja ratin välissä, ei kalustossa.

Nykyajan pakettiauto on ajettavuudeltaan lähes henkilöauto luokkaa ja niissäkin alkaa olemaan kaikki mahdolliset herkut ja turvavarusteet.
 
Vähän nyt tuntuu siltä ettet ole edes pakettiautoa ajanut kuin mitä vuokrapakua kerran tai kaksi muutossa kun noin jännittää töyssyt ja mutkat?

Kun tuolla pystyy puoliperävaunu rekalla ajamaan mutkissa kovempaa kuin henkilöautot uskaltaa ajaa niin kyllä se ongelma on siinä penkin ja ratin välissä, ei kalustossa.

Nykyajan pakettiauto on ajettavuudeltaan lähes henkilöauto luokkaa ja niissäkin alkaa olemaan kaikki mahdolliset herkut ja turvavarusteet.

Ei noissa ajettavuus henkilöautoa silti vastaa. Mutkassa kun ajaa töyssystä alusta tuntuu lähinnä lakulta. Tyhjänä tilanne voi olla toinen, tai toisella mallilla.
 
Aivan turha jankuttaa ettei vastaa henkilöautoa kun sillä ei tässä keskustelussa ole mitään merkitystä pääseekö nyrren kiertämään pakulla aikaan BTG 11min 15sek vaiko 11min 54sek. Ymmärtänet nyt itsekin asian laidan kun tarpeeksi moni sen kertoo.
 
Ymmärtänet itsekkin ettei pakulla viitsi ajaa reippaasti rampin mutkissa niin kuin henkilöautolla. Hidastetöyssyissäkin alusta tuntuu löysältä.
 
Viimeksi muokattu:
Mihin edes vastaat? Alun perin sanoin näin:

Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mutkaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.

Seison edelleen sanojeni takana. Ei niin paskoja pakuja juurikaan nykypäivänä ole liikenteessä joilla tuo ei onnistu. Ja joku Tölkki ei nyt kelpaa esimerkiksi tähän keskusteluun kun niitä näkee ehkä kerran viikossa jos aktiivisesti liikkuu.
 
Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mutkaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.

Jos nollasta lähtee jollain tehottomalla rampin mutkaan kiihdyttään, niin ehkä. Mutta on rampeissa niitä mutkia joita ei kovin kummoisellakkaan tehoilla tallapohjoissa ajeta, tai no teknisesti voi ajaa, mutta kahvimuki ei pysy kojelaudalla, joten ei ihan ongelmatonta.

Onko joku kaivellut millaiset nopeudet suunnittelmissa on noihin mutkiin ajateltu, normikelillä, sään mukaan ainakin hyvin hitaat pahimissa.

Rampeilla tässä nyt tarkoitat sitä väliä kun edelliseltä tietlä erkaannuttu ja ei ole vielä sinne kiihdytyskaistelle päästy. SIltä varalta jos puhutaan eriasioista.


Jos paku tässä se juttu, niin sama toki henkilöautoilla, henkilöautoilla ehkä enemmän niitä joitka jopa haluaa vetää niin että mukit lentelee pitkin.
 
Se on hauskaa kun keksit lisää näitä skenaarioita. Nyt viimeisenä sitten kojelaudalla oleva kahvikuppi estää rampissa ajamisen.
 
mutta kahvimuki ei pysy kojelaudalla, joten ei ihan ongelmatonta.
Jos paku tässä se juttu, niin sama toki henkilöautoilla, henkilöautoilla ehkä enemmän niitä joitka jopa haluaa vetää niin että mukit lentelee pitkin.

Mukeja ei itsellä ole pakussa sisällä, jos joku enegriajuomatölkki, niin otan sen toiseen käteen kurvin ajaksi.
Tavaratilassa nyt jotain 20l öljykanistereita sitomatta, työkalut lihalaatikoissa ja lihalaatikot ruuvattu sidottuun "petiin" kiinni.
Voin kyllä ajaa tolla 130hv:llä, vai onko 125 vai 120(transit custom) talla pohjassa kaikki rampit.. Jopa silloin, kun 450l polttoainesäiliö on täynnä.
Ja aina on kyllä kerinnyt liikenteen sekaan..
 
Eipä tänäänkään jollain vähän vanhemmalla Mercedes Ategolla tms. ollut ongelmia tuolla Kehä 3:lla Petikon liittymästä länteen suhteellisen ruuhkaisaan aikaan tulla sieltä mutkan kautta omaan sopivaan väliin. Tuo liittymä mainittiin tässä jokunen sivu sitten aiemminkin, koska siinä on melko tiukka mutka ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta menee sekin ihan hyvin, jos vaan kehällä on edes kohtalaiset turvavälit kunnossa.

Muistaakseni autokoulussa ei toisaalta puhuttu juuri mutkissa ajamisesta, joten joillekin sitten kai jää päälle se himmailutyyli, että jarrutellaan kesken mutkan eikä sinne mennessä muutenkaan ennakoida sopivaa vauhtia.
 
Jos nollasta lähtee jollain tehottomalla rampin mutkaan kiihdyttään, niin ehkä. Mutta on rampeissa niitä mutkia joita ei kovin kummoisellakkaan tehoilla tallapohjoissa ajeta, tai no teknisesti voi ajaa, mutta kahvimuki ei pysy kojelaudalla, joten ei ihan ongelmatonta.

Onko joku kaivellut millaiset nopeudet suunnittelmissa on noihin mutkiin ajateltu, normikelillä, sään mukaan ainakin hyvin hitaat pahimissa.

Rampeilla tässä nyt tarkoitat sitä väliä kun edelliseltä tietlä erkaannuttu ja ei ole vielä sinne kiihdytyskaistelle päästy. SIltä varalta jos puhutaan eriasioista.


Jos paku tässä se juttu, niin sama toki henkilöautoilla, henkilöautoilla ehkä enemmän niitä joitka jopa haluaa vetää niin että mukit lentelee pitkin.

Mulla ei kyllä kahvimuki pysy kojelaudalla missään mutkassa, ilmankos mua hermostuttaakin ne junnaajat.
 
Mitään ongelmaa ei kyllä pakulla ajamisessa ole. Autokoulun suoritin amiksessa vuonna -97 ysärin alun VW Transporterilla. Yli 40 ajotuntia sillä ajoin ja hyvin pysyin muun liikenteen vauhdissa. Armeijassa veivasin talven ja kesän VW Syncrolla. 2000 luvun alussa tein lähetin hommia 5 vuotta Nissan Vanetella. Se oli hirveä ajettava ja muutama peltikolari sattui omasta syystä talvisin mutta hyvin pysyin muun liikenteen mukana kiihdytyksissä, mutkissa ja rampeilla kuorma kyydissä.
Amiksen autokoulusta muistan opettajan opin mutkaan ajaessa, että aina veto päälle ennen mutkaan kääntämistä eli ei kytkintä tai jarrua mutkassa.

Edit. Video lisätty. Joskus voi pakun ratissa tehdä virheitä.

 
Viimeksi muokattu:
Eipä tänäänkään jollain vähän vanhemmalla Mercedes Ategolla tms. ollut ongelmia tuolla Kehä 3:lla Petikon liittymästä länteen suhteellisen ruuhkaisaan aikaan tulla sieltä mutkan kautta omaan sopivaan väliin. Tuo liittymä mainittiin tässä jokunen sivu sitten aiemminkin, koska siinä on melko tiukka mutka ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta menee sekin ihan hyvin, jos vaan kehällä on edes kohtalaiset turvavälit kunnossa.

Siinä näkee joka päivä henkilöautoja pysähtyneenä kaistan loppuun kun ei kaasua löytynyt. Ei siinä kohtaan näe juuri koskaan pakusta isompaan pelleilemässä.
 
Siinä näkee joka päivä henkilöautoja pysähtyneenä kaistan loppuun kun ei kaasua löytynyt. Ei siinä kohtaan näe juuri koskaan pakusta isompaan pelleilemässä.

Niillä pikkukipoilla ajajat yleensä on ne kaikista arimmat, joten sitä kaasua ei löydy. Kun puhutaan pakusta tai isommasta, niin yleensä ne kaikista arimmat ei edes sellaisen rattiin uskaltaudu.
 
Ymmärtänet itsekkin ettei pakulla viitsi ajaa reippaasti rampin mutkissa niin kuin henkilöautolla. Hidastetöyssyissäkin alusta tuntuu löysältä.
Motarin ramppiin viitsit ja voit ajaa ihan samaa vauhtia ku henkilöautolla. kunnollisella nykypakulla siinä ei ole yhtään mitään ongelmaa. Tottakai jos sinun reippaasti ajo on aina 200kmh ramppiin niin sitten paku ei ole ihan omillaan.
Alusta tuskin tuntuu löysältä kun on nimenomaan varsin jämäkkä että sinne saa sitä kuormaa niinku pakettiauto on suunniteltu että sinne otettaisiin.
 
Eipä tänäänkään jollain vähän vanhemmalla Mercedes Ategolla tms. ollut ongelmia tuolla Kehä 3:lla Petikon liittymästä länteen suhteellisen ruuhkaisaan aikaan tulla sieltä mutkan kautta omaan sopivaan väliin. Tuo liittymä mainittiin tässä jokunen sivu sitten aiemminkin, koska siinä on melko tiukka mutka ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta menee sekin ihan hyvin, jos vaan kehällä on edes kohtalaiset turvavälit kunnossa.

Muistaakseni autokoulussa ei toisaalta puhuttu juuri mutkissa ajamisesta, joten joillekin sitten kai jää päälle se himmailutyyli, että jarrutellaan kesken mutkan eikä sinne mennessä muutenkaan ennakoida sopivaa vauhtia.
Kyllä toi Petikon liittymä länteen on hankala aloittelevalle ja arralle kuskille. Meillä tyssäsi auton osto siihen, oli sen verran tehoton laite koeajossa. Siinä jää kuskille todella vähän aikaa heikkotehoisella autolla "suunnitella" mihin rakoon menee.
 
Siis kumpi Petikon liittymä, tuo ABC:n hujakoilla oleva vai Maskun kohdalla?

Kuinka tehoton auton pitää olla, että osto tyssää yhteen liittymään? Joku Smartti?
 
Siis kumpi Petikon liittymä, tuo ABC:n hujakoilla oleva vai Maskun kohdalla?

Kuinka tehoton auton pitää olla, että osto tyssää yhteen liittymään? Joku Smartti?
Masku eli kehä3 länteen. Oiskohan ollu 1,2 litranen Suzuki Swith. Siinä joutuu kiihtyttämään n. 120-130m matkalla 30kk/h- 90km/H. Joo pääsihän sillä siihen väliin, mutta kaistan päässä lähes oltiin ja jarrulle piti mennä. Siinä vielä ajettiin vieraalla laitteella.
Siinä vaan näki todella hyvin mitä merkitsee, että auto kiihtyy => Auto vaihtui 1.4 litraiseen"Turbo" Vitaraan. Se kiihtyy siinä kyllä reipaasti tohon ylärajaan (voi katsella mieleisensä välin). Peltipoliisi kohta sen jälkeen hillinnee kiireisempiä jonossa.
 
Mitään ongelmaa ei kyllä pakulla ajamisessa ole. Autokoulun suoritin amiksessa vuonna -97 ysärin alun VW Transporterilla. Yli 40 ajotuntia sillä ajoin ja hyvin pysyin muun liikenteen vauhdissa. Armeijassa veivasin talven ja kesän VW Syncrolla. 2000 luvun alussa tein lähetin hommia 5 vuotta Nissan Vanetella. Se oli hirveä ajettava ja muutama peltikolari sattui omasta syystä talvisin mutta hyvin pysyin muun liikenteen mukana kiihdytyksissä, mutkissa ja rampeilla kuorma kyydissä.
Amiksen autokoulusta muistan opettajan opin mutkaan ajaessa, että aina veto päälle ennen mutkaan kääntämistä eli ei kytkintä tai jarrua mutkassa.

Edit. Video lisätty. Joskus voi pakun ratissa tehdä virheitä.


Videon pakun toiminta, näytti kyllä ihan harkitulta teolta. Näki että ei tule enää autoja, ilmeisti paikka oli tuttu. Jotkut sanoisivat "ympäristöteko, saastutti vähemmän aikaa" ja toiset "liikennesäännöistä piittaamaton hulikaani"
 
Siis kumpi Petikon liittymä, tuo ABC:n hujakoilla oleva vai Maskun kohdalla?

Kuinka tehoton auton pitää olla, että osto tyssää yhteen liittymään? Joku Smartti?
Tarkoitin sitä, joka lähtee siitä ABC:n nurkilta heti jyrkällä mutkalla melko lyhyelle kiihdytyskaistalle länteen päin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 675
Viestejä
4 579 349
Jäsenet
75 494
Uusin jäsen
toke1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom