- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 300
Tuuppimaan? Nytkö jo tässä skenaariossa ollaan tönimässä kanssa-autoilijoita?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos kirjoitustani kommentoit.Tuuppimaan? Nytkö jo tässä skenaariossa ollaan tönimässä kanssa-autoilijoita?
jos lainsäädännön puitteissa voi vaikka "hups" täyräyttää sen hitaan liittyjän konttiin puhtaasti liittyjän korvausvastuulla?
Eli siis sinunkin mielestä B:n ei pidä korjata mitään, koska se ongelmahan alkaa siitä urposta, joka liittyy liian hitaasti tielle väärään väliin. Piste.Toki sen liittyjän pitää yrittää parhaansa ja valita sen huonoin vaihtoehto, en siitä kiistele, mutta jos ongelma on alkanut b toimista, niin b:n kin pitää korjata tapojaan.
Joo tämä pitää paikkansa. Turunväylä on hyvä esimerkki siitä, miten hyvinkin pitkiltä kiihdytyskaistoilta puolityhjälle väylälle silti onnistutaan liittymään muiden eteen vajaalla vauhdilla.e: Disfear, eiköhän se pk-seudun pienet välit ruuhkassa selity jo ihan sillä, että jatkuvasti on liittymiä, joista tunkee autoja syntyviin väleihin. Ruuhkassa homma toimii hyvin.. Joskus 10-11 maissa kun lähtee tulemaan vaikka 1-tietä Helsinkiin päin, niin voi helvetti sitä urpojen liittyjien määrää vaikka liikennettä murto-osa ruuhkaan nähden.
Samaa mieltä, (jos sinne on pakko liittyä), nopeutta on helpompi hidastaa sillä nuhasellakkin kipolla.
Parempi olisi että se välin taaempi siirtyisi sinne ohituskaistalle ajoissa, eikä keikkua siinä liittyjän kiusana vaaranten sen liittymistä.
Se liittyjä tuntuu B:n kuskista urpolta sen takia että B turvaväli on onneton.Eli siis sinunkin mielestä B:n ei pidä korjata mitään, koska se ongelmahan alkaa siitä urposta, joka liittyy liian hitaasti tielle väärään väliin. Piste.
Samaa mieltä, mutta jos auto ei ole tykki, niin se kohdistaminen ei mene aina kohdilleen, ei siis riitä paukut ja matka ohittaa vielä seuraava auto, ja taasen hidastaminen ja seuraavan välin ottamiseen sama homma, kiihdytyskaista käy lyhyeksi, ja vauhti ero entistä suurempi.Ihan sama minkälainen auto alla, niin helpompi hidastaa kuin kiihdyttää.
Samaa mieltä, mutta jos auto ei ole tykki, niin se kohdistaminen ei mene aina kohdilleen, ei siis riitä paukut ja matka ohittaa vielä seuraava auto, ja taasen hidastaminen ja seuraavan välin ottamiseen sama homma, kiihdytyskaista käy lyhyeksi, ja vauhti ero entistä suurempi.
Erona tässä on se, että suurimman osan mielestä henkilöauton turvallinen miniminopeus moottoritielle liittymiseksi on yli 120 km/h, mutta jostain syystä rekan liittyminen ei kuitenkaan aiheuta vaaratilanteita.Moottoriteiden kiihdytysrampeilla rekat ja muut isot onnistuvat saamaan riittävän vauhdin turvalliseen liittymiseen ja niin lussua henkilöautoa ei ole olemassakaan mikä kiihtyisi hitaammin. Joten jos henkilöautolla homma kusee niin se on vain ja ainoastaan kuskista kiinni.
Käytännössä millä hyvänsä henkilöautolla saa motareiden liittymiskaistoilla max rajoituksen ja yli.
1-litrainen nissan micrakin kiihtyy +80kmh vauhtiin kehä 3 martinlaakson liittymässä ( tai se siinä abc kohdalla) mikä on varmaan yks tiukimmista rampeista liittyä koko suomessa. Silti jokapäivä siinä näkee jengiä jotka epäonnistuu ja on 5 autoa kaistan päässä odottelemassa rakoa.
Kaikki tietää että rekka menee sen max 80-90kmh. henkilöautoilta odotetaan liikenteen mukaista vauhtia.Erona tässä on se, että suurimman osan mielestä henkilöauton turvallinen miniminopeus moottoritielle liittymiseksi on yli 120 km/h, mutta jostain syystä rekan liittyminen ei kuitenkaan aiheuta vaaratilanteita.
Ei tiedä, ei edes lähelle. Monet olettaa muiden tietävän samat asiat mitä itse tietää.Kaikki tietää että rekka menee sen max 80-90kmh. henkilöautoilta odotetaan liikenteen mukaista vauhtia.
Jotain rajaa nyt tähän. Ei kukaan lähde kiertämään sen takia jos liittymä on "liian lyhyt". Rekalle nyt riittää pelkkä ylämäki ja ei sitä vauhtia saa välttämättä kelattua vaikka olisi kuinka pitkä ramppi, mutta sen kanssa on vaan elettävä.Rekkakuskien yleensä pitää osata ennakoida myös reittisuunnittelussa, eikä edes lähteä yrittämään liian lyhyistä liittymistä. Sama osaaminen pitäisi olla muullakin autoilijoilla.
En tiedä muista, mutta minä ainakin näen edellä olevan auton nopeuseron jo kaukaa. En ajele muutenkaan odotusten perusteella, vaan tarkkailen kyllä jokaista liittymästä lähelle tulossa olevaa autoa.Kaikki tietää että rekka menee sen max 80-90kmh. henkilöautoilta odotetaan liikenteen mukaista vauhtia.
Jos ei tiedä että rekka kiihtyy hitaamin kuin henkilöauto niin kannattaa ehkä miettiä kannattaisiko olla ratin takana ollenkaan. (tämä juttu tosin kerrotaan jo b-ajokorttia ajaessa).Ei tiedä, ei edes lähelle. Monet olettaa muiden tietävän samat asiat mitä itse tietää.
Niimpä. Ja silti monet ei tiedä. Niistä ajokortin saaneista.Jos ei tiedä että rekka kiihtyy hitaamin kuin henkilöauto niin kannattaa ehkä miettiä kannattaisiko olla ratin takana ollenkaan. (tämä juttu tosin kerrotaan jo b-ajokorttia ajaessa).
Jotain rajaa nyt tähän. Ei kukaan lähde kiertämään sen takia jos liittymä on "liian lyhyt". Rekalle nyt riittää pelkkä ylämäki ja ei sitä vauhtia saa välttämättä kelattua vaikka olisi kuinka pitkä ramppi, mutta sen kanssa on vaan elettävä.
Eikä nyt puhuta mistään erikoiskuljetuksista tai muista normaalista poikkeavasta.
Okei, yleistin liikaa, mun moka. Järkeä saa tietysti käyttää ja on oma asiansa, jos on tietyt reitit ja asiat sovittu.Vaikuttaa siltä että mutuilet. Monilla terminaaleilla missä olen ollut töissä on jopa erikseen säännöt että reitit ei kulje tietyistä liittymistä juurikin tuosta syystä. Myöskin silloin kun itse kun raskasta kalustoa ajoin niin nopeasti huomasi mitkä liittymät oli kuorman kanssa no-go paikkoja.
Laki on näissä selvä, kaistanvaihtoa ei saa tehdä jos se aiheuttaa haittaa tai vaaraa muille. Tuo tarkoittaa sitä että jos omalla kalustolla ei pääse siitä mistä haluaisi aiheuttamatta haittaa tai vaaraa, niin sitten säädetään reittiä niin että voidaan liikkua ilman liiallisia riskejä.
Toki nykyään on kaikenlaisia osaamattomia raskaankaluston ratin takana ja joissain firmoissa myös käytännössä pakotetaan ajamaan nopeinta reittiä mistään välittämättä. Mutta silti väite ettei kukaan pyri silti toimimaan lain ja järjen mukaisesti on aika paksua.
Kävin kokeilemassa kohdan kun kuulemma on mahdotonta Cliolla kelata edes satasta liittymään. Nopeusmittari näytti 119km/h kun liityin tielle kiihdytyskaistan päässä eli todellista nopeutta 116 km/h mittarivirhe poistettuna. Enkä edes kiihdyttänyt punarajalle saakka millään vaihteella.Kyllähän näitä löytyy vielä lyhyempiäkin, mutta ei tässäkään tarvinnut käyttää edes koko kiihdytyskaistaa ennen kuin oli 120km/h mittarissa 200 hv autolla Google Maps
Tuosta liittymästä tulee pahimmat urpot aina pienine kauppakasseineen Ikean ja Tuomarilan liittymät ovat nyt parempia niin ei ole vastaavanlaista ongelmaa enää samoissa määrin.Kävin kokeilemassa kohdan kun kuulemma on mahdotonta Cliolla kelata edes satasta liittymään. Nopeusmittari näytti 119km/h kun liityin tielle kiihdytyskaistan päässä eli todellista nopeutta 116 km/h mittarivirhe poistettuna. Enkä edes kiihdyttänyt punarajalle saakka millään vaihteella.
Pakuissa on paljon heikompi ajettavuus.Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mukaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.
Pointtisi oli? Juurihan puhuin että ajelen pakulla päivittäin eikä mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Eikä se ajettavuus nyt niin oleellisesti huonompi ole henkilöautoon verraten ettetkö voisi mutkissa reippaasti ajaa. Jos tollasella T4 Porterilla pärjää liikenteessä niin ihan varmasti millä tahansa henkilöautollakin selviää.Pakuissa on paljon heikompi ajettavuus.
Kyllä se ajettavuus on osassa pakuja selvästi huonompi, eikä niillä henkilöauton vauhtia viitsi mutkiin ajaa. Varsinkin jos on töyssyjä mutkassa.Pointtisi oli? Juurihan puhuin että ajelen pakulla päivittäin eikä mulla ole mitään ongelmaa sen kanssa. Eikä se ajettavuus nyt niin oleellisesti huonompi ole henkilöautoon verraten ettetkö voisi mutkissa reippaasti ajaa. Jos tollasella T4 Porterilla pärjää liikenteessä niin ihan varmasti millä tahansa henkilöautollakin selviää.
Vähän nyt tuntuu siltä ettet ole edes pakettiautoa ajanut kuin mitä vuokrapakua kerran tai kaksi muutossa kun noin jännittää töyssyt ja mutkat?Kyllä se ajettavuus on osassa pakuja selvästi huonompi, eikä niillä henkilöauton vauhtia viitsi mutkiin ajaa. Varsinkin jos on töyssyjä mutkassa.
Vähän nyt tuntuu siltä ettet ole edes pakettiautoa ajanut kuin mitä vuokrapakua kerran tai kaksi muutossa kun noin jännittää töyssyt ja mutkat?
Kun tuolla pystyy puoliperävaunu rekalla ajamaan mutkissa kovempaa kuin henkilöautot uskaltaa ajaa niin kyllä se ongelma on siinä penkin ja ratin välissä, ei kalustossa.
Nykyajan pakettiauto on ajettavuudeltaan lähes henkilöauto luokkaa ja niissäkin alkaa olemaan kaikki mahdolliset herkut ja turvavarusteet.
Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mutkaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.
Mä ajelen päivittäin 68hv Transporterilla eikä mulla ole mitään ongelmaa vetää lutku pohjassa motarin ramppien mutkia jotta saan sen ekoTD:n kiihdytettyä sataseen. En käsitä että mikä siinä mutkaan ajamisessa pelottaa niin vitusti ettei voi antaa kunnolla happea jo ennen kuin se suora alkaa. Ei se auto siitä kaadu.
mutta kahvimuki ei pysy kojelaudalla, joten ei ihan ongelmatonta.
Jos paku tässä se juttu, niin sama toki henkilöautoilla, henkilöautoilla ehkä enemmän niitä joitka jopa haluaa vetää niin että mukit lentelee pitkin.
Jos nollasta lähtee jollain tehottomalla rampin mutkaan kiihdyttään, niin ehkä. Mutta on rampeissa niitä mutkia joita ei kovin kummoisellakkaan tehoilla tallapohjoissa ajeta, tai no teknisesti voi ajaa, mutta kahvimuki ei pysy kojelaudalla, joten ei ihan ongelmatonta.
Onko joku kaivellut millaiset nopeudet suunnittelmissa on noihin mutkiin ajateltu, normikelillä, sään mukaan ainakin hyvin hitaat pahimissa.
Rampeilla tässä nyt tarkoitat sitä väliä kun edelliseltä tietlä erkaannuttu ja ei ole vielä sinne kiihdytyskaistelle päästy. SIltä varalta jos puhutaan eriasioista.
Jos paku tässä se juttu, niin sama toki henkilöautoilla, henkilöautoilla ehkä enemmän niitä joitka jopa haluaa vetää niin että mukit lentelee pitkin.
Eipä tänäänkään jollain vähän vanhemmalla Mercedes Ategolla tms. ollut ongelmia tuolla Kehä 3:lla Petikon liittymästä länteen suhteellisen ruuhkaisaan aikaan tulla sieltä mutkan kautta omaan sopivaan väliin. Tuo liittymä mainittiin tässä jokunen sivu sitten aiemminkin, koska siinä on melko tiukka mutka ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta menee sekin ihan hyvin, jos vaan kehällä on edes kohtalaiset turvavälit kunnossa.
Siinä näkee joka päivä henkilöautoja pysähtyneenä kaistan loppuun kun ei kaasua löytynyt. Ei siinä kohtaan näe juuri koskaan pakusta isompaan pelleilemässä.
Motarin ramppiin viitsit ja voit ajaa ihan samaa vauhtia ku henkilöautolla. kunnollisella nykypakulla siinä ei ole yhtään mitään ongelmaa. Tottakai jos sinun reippaasti ajo on aina 200kmh ramppiin niin sitten paku ei ole ihan omillaan.Ymmärtänet itsekkin ettei pakulla viitsi ajaa reippaasti rampin mutkissa niin kuin henkilöautolla. Hidastetöyssyissäkin alusta tuntuu löysältä.
Kyllä toi Petikon liittymä länteen on hankala aloittelevalle ja arralle kuskille. Meillä tyssäsi auton osto siihen, oli sen verran tehoton laite koeajossa. Siinä jää kuskille todella vähän aikaa heikkotehoisella autolla "suunnitella" mihin rakoon menee.Eipä tänäänkään jollain vähän vanhemmalla Mercedes Ategolla tms. ollut ongelmia tuolla Kehä 3:lla Petikon liittymästä länteen suhteellisen ruuhkaisaan aikaan tulla sieltä mutkan kautta omaan sopivaan väliin. Tuo liittymä mainittiin tässä jokunen sivu sitten aiemminkin, koska siinä on melko tiukka mutka ja lyhyt kiihdytyskaista, mutta menee sekin ihan hyvin, jos vaan kehällä on edes kohtalaiset turvavälit kunnossa.
Muistaakseni autokoulussa ei toisaalta puhuttu juuri mutkissa ajamisesta, joten joillekin sitten kai jää päälle se himmailutyyli, että jarrutellaan kesken mutkan eikä sinne mennessä muutenkaan ennakoida sopivaa vauhtia.
Masku eli kehä3 länteen. Oiskohan ollu 1,2 litranen Suzuki Swith. Siinä joutuu kiihtyttämään n. 120-130m matkalla 30kk/h- 90km/H. Joo pääsihän sillä siihen väliin, mutta kaistan päässä lähes oltiin ja jarrulle piti mennä. Siinä vielä ajettiin vieraalla laitteella.Siis kumpi Petikon liittymä, tuo ABC:n hujakoilla oleva vai Maskun kohdalla?
Kuinka tehoton auton pitää olla, että osto tyssää yhteen liittymään? Joku Smartti?
Mitään ongelmaa ei kyllä pakulla ajamisessa ole. Autokoulun suoritin amiksessa vuonna -97 ysärin alun VW Transporterilla. Yli 40 ajotuntia sillä ajoin ja hyvin pysyin muun liikenteen vauhdissa. Armeijassa veivasin talven ja kesän VW Syncrolla. 2000 luvun alussa tein lähetin hommia 5 vuotta Nissan Vanetella. Se oli hirveä ajettava ja muutama peltikolari sattui omasta syystä talvisin mutta hyvin pysyin muun liikenteen mukana kiihdytyksissä, mutkissa ja rampeilla kuorma kyydissä.
Amiksen autokoulusta muistan opettajan opin mutkaan ajaessa, että aina veto päälle ennen mutkaan kääntämistä eli ei kytkintä tai jarrua mutkassa.
Edit. Video lisätty. Joskus voi pakun ratissa tehdä virheitä.
TämäSiinä näkee joka päivä henkilöautoja pysähtyneenä kaistan loppuun kun ei kaasua löytynyt. Ei siinä kohtaan näe juuri koskaan pakusta isompaan pelleilemässä.
Tarkoitin sitä, joka lähtee siitä ABC:n nurkilta heti jyrkällä mutkalla melko lyhyelle kiihdytyskaistalle länteen päin.Siis kumpi Petikon liittymä, tuo ABC:n hujakoilla oleva vai Maskun kohdalla?
Kuinka tehoton auton pitää olla, että osto tyssää yhteen liittymään? Joku Smartti?