Mitä isompi nopeusero motariin nähden liittyjällä on, sen pidemmän välin liittyjä tarvitsee.
neljänkympin nopeusero (120-80), 11 metriä sekunnissa perässä tulia saa kiinni, jos se rampilta tulia menee sekunnin päähän edelläajavaa, sillä lokiikalla että se loittonee, niin jonossa seuraavaa joutuu jokatapauksessa himmaan, mutta ei se joudu mitään kikkoja tekemään, jos se liittyjä sen tallan viimeistään siinä painaa pohjaan.
Lokiikka:
4s turvavälit motarilla, liittyjä tulee eteen 3 sekunnin päähän, eli välin etupäähän(*, jos sallitaan turvavälin laskeminen väliaikaisesti sekunttiin , niin siinä on väliin tulijalla aikaa kiihdytellä.
Verrattuna siihen että joku tulisi rampilta liikennevirran vauhdin mukaan, asemoisi siihen kahden auton keskelle, hän joutuisi vähän hiljentään että saa välin edessä olevaan, ja se takana tulija joutuisi tekemään saman kertaa kaksi.
(*
Sekuntti laskettu 120km/h menijöiden mukaan, ja lokiikkana riskin otolle se että edellä olevan vauhti arvioidaan 50% suuremmaksi, joten se loittonee, ja sen pysähtymis matka luokkaa tuplat.
Taaempana tulia aloittaa jokatapauksessa hiljentämisen ja on tarkkana, joten pieni tinkiminen ehkä hyväksytään.
Edit:
liittyessä nopeusero 11m/s, jos liityjä jää junnaa, niin perässä tulijalla on 6 sekunttia aikaa siihen että on sekunnin päässä edelläolevasta, eli aikaa reakoida ja miettiä, ja jos se liittyjä kuitenkin kiihdyttää, niin ilman mitään polkemista tilanne aika sama jos olisi liittynyt liikennevirran mukaan (jolloin liittyjä ja hänen takana oleva joutuvat kumpikin hiljentään).
Lähelle liikennevirran nopeutta liittyminen on vaan mukavempaa ja helpompaa.
Edit2:
Jos näyttää siltä että se liittyjä on max 80 ajoneuvo, niin osa niistä tunnistaa jo rampilta, jolloin tilan salliessa voi ohittaa tai muuten varautua. Jos sen tunnistaa vasta liityttyä, niin, ei kai ajallisesti suuri vahinko, enemmän kiinni siitä onko ohituskaistalla tilaa, jos tyhjää niin ei pitäs olla ongelmaa.