Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Eikös noissakin ole pakki ja kääntyvät pyörät?Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.
Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Saako tohon vasemmalle puolelle auton peruutettua siten että kuskinoven saisi tukkoon? Jossei huomautukset auta niin eiköhän ala oppimaan kun ei pääse kuskin ovesta sisään.Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.
Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Pohjanmaalla noudatetaan samansuuntaisia sääntöjä.Oulun moottoritien käytössäännöt:
1) Jos joku on tulossa liittymästä sujuvasti eteesi, aja äkkiä väli seuraavaan kiinni, ettei se vaan pääse edellesi.
2) Jos olet tulossa liittymästä, niin sovita vauhtisi mahdollisimman tarkkaan samaksi motaria ajavan kanssa ja lopulta kiilaa kylkeen, kun toinen ei väistä. Vaikka lähimaillakaan motarilla ei olisi muita autoja.
3) Jos oikealla kaistalla on jatkuva jono ja vasen kaistakin melko täynnä, mutta etenee 108 km/h todellista nopeutta, niin aja ihan perseeseen kiinni ja vilkuttele valoja kunnes edessä oleva väistää oikealle kaistalle tarpeettomasti. Toista sama 10 metrin päässä seuraavan perässä.
4) Ala hidastamaan satasesta alle 80 km/h, kun olet kahden kilometrin päässä poistumisrampistasi.
extra) Älä vaan kiihdytä kiihdytyskaistalla yli 60 km/h. Tätä on kyllä sattunut itselle viime aikoina aika harvoin kohdalle, ehkä tilanne on parantunut.
Onneksi Oulun motaria ei ole normaaleihin työmatka-aikoihin tarvinut enää ajaa muutamaan vuoteen, mutta kun tarvi, niin ajoin kyllä hyvin monena päivänä vasenta kaistaa käytännössä koko Oulun ohi, Iskon rampin kohdalta Ouluntullin rampin kohdalle. Nykyään siinäkin kohtaa on melko turhaa vaihtaa oikealle, kun Zenpeleen kahteen ramppiin menevät alkavat hidastamaan kuitenkin heti Ouluntullin jälkeen.
Toi octavia rs on jo vuosia ollut sellanen perheenisän kompromissi jollekin urheilulliselle menopelille ja se näkyy just sellasena, että jos oon normiautolla liikenteessä, niin noilla on muutenvaan kiire ajaa nopeimmin työmatkaliikenteessä, ja jos oon urheilautolla niin sit pitää tulla siihen haastamaan tai jos meinaa ajaa vaikka motarilla ohi niin se ei aina käy. Ratissa sellasia 40+ miehiä aika usein.Sepä just, kun tollaset ei mieti omaa ajoansa edes viiden minuutin päähän. Ehkä joku oma paska päivä töissä purkautuu herkästi. Jossain ruokakaupassa ei vastaavaa pelleilyä yhtä usein näe, kun ei ole omaa peltilehmää suojana.
En kovin usein tykkää yhdistää perseilyä liikenteessä johonkin tiettyyn automalliin, sillä paljon sitä hyvää sekä huonoa käytöstä näkee monen merkin takana, mutta varsinkin muutaman viime vuoden aikana sellasten äkäisten Octavia RS -kuskien kaahailu/pelleily tuntuu lisääntyneen.![]()
Tämän voisi oikeastaan yleistää kaikkii näihin "tavallisten" autojen tehokkaampiin versioihin. Tollasia ostetaan kahdesta syystä 1) halutaan ajaa kovempaa 2) halutaan parempi auto kuin muilla. Sitten kun nuo seikat yhdistetään siihen, että auton ulkomuoto ei kerro muille auton menohaluista niin se pitää sitten näyttää tuolla liikenteessä kaahaleimalla.Toi octavia rs on jo vuosia ollut sellanen perheenisän kompromissi jollekin urheilulliselle menopelille ja se näkyy just sellasena, että jos oon normiautolla liikenteessä, niin noilla on muutenvaan kiire ajaa nopeimmin työmatkaliikenteessä, ja jos oon urheilautolla niin sit pitää tulla siihen haastamaan tai jos meinaa ajaa vaikka motarilla ohi niin se ei aina käy. Ratissa sellasia 40+ miehiä aika usein.
Kovat on luulot varsinkin, kun tuo auto on etuvetoinen suurimman osan ajasta samaan tyyliin, kuin citymaasturit.Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
Kovat on luulot varsinkin, kun tuo auto on etuvetoinen suurimman osan ajasta samaan tyyliin, kuin citymaasturit.
Ei se ensinnäkään kytkeydy viiveettömästi vaan siinä on viive jolloin se auto ehtii sutia tyhjää ennen sen kytkeytymistä. Tiedän kyllä miten se toimii, kun tuommoinen auto löytyy. Se kuka valoista nopeiten lähtee niin isoin vaikutus on sillä kuskilla miten se toimii liikkeelle lähtiessä eikä sillä onko se auto etu/taka/nelivetoinen.Luulot on lähinnä sinulla.
Se on nelivetoinen silloin kun sitä nelivetoa tarvii eli juuri siinä liikkellelähdössä.
Sitten kun ajetaan tasavauhtia suoraan, sillä ei ole mitään väliä.
Omasta mielestä ja omalla kohdalla tuo on enemmänkin kiinni siitä millaisesta autosta kyse. Itsekkin tähän vieläkin syyllistyy, että neliapila-Mitolla tekee mieli näyttää että kyllä tääkin kulkee ja sen sijaan Corvetella voi körötellä ihan rauhassa ja ei kiinnosta vaikka joku tulisi ohikin, vaikka ei tuo (vm. 1994) Corvette nykyajan mittapuulla eikä Mitoon verrattuna kovin tehokas edes ole.Aika monelta kuullu ja itsekin nuorempana kokenut että jos sitä voimaa on ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla niin näyttämisen halu lähinnä vähenee. Ei ole enää tarvetta mittailla pippeleitä toisin kuin sen "vähän tehokkaamman" perheauton ratissa.
Omasta mielestä ja omalla kohdalla tuo on enemmänkin kiinni siitä millaisesta autosta kyse. Itsekkin tähän vieläkin syyllistyy, että neliapila-Mitolla tekee mieli näyttää että kyllä tääkin kulkee ja sen sijaan Corvetella voi körötellä ihan rauhassa ja ei kiinnosta vaikka joku tulisi ohikin, vaikka ei tuo (vm. 1994) Corvette nykyajan mittapuulla eikä Mitoon verrattuna kovin tehokas edes ole.
Ja sehän se kun jossain esim. tollasessa Octavia RS:ssä on jo niitä tehoja ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla, mutta ulkoa päin noita ei pidetä minään, niin pakko näyttää sitten liikenteessä.
Joo, tuokin on vähän hämärää aluetta nykyään kun jengi kuolaa youtubesta noita 1000hp+ supria yms ja toinen on se, että osaako/uskaltaako kiihdyttää mitä auto lähtee. Mutta kyllä minusta on aika "reippaasti" kun auto kiihtyy nollasta sataan lähempänä 5s kuin 10s.Niin mikä on kenellekkin "reippaasti".
No se on vaan hyvä kuulla. Kuvissa Swiftin ohjaamo on aina miellyttänyt mua, se on sen näköinen että tarpeelliset asiat on paikallaan omalla tavallaan tyylikkäästi/perinteisesti.Ei tuo 2018 vuoden malli ihan hirveän muovilelulta tunnu. Askeettinen toki eikä ohjaamossa ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki toimii napakasti ja tuntuu hyvältä käteen.
Joo, tuokin on vähän hämärää aluetta nykyään kun jengi kuolaa youtubesta noita 1000hp+ supria yms ja toinen on se, että osaako/uskaltaako kiihdyttää mitä auto lähtee. Mutta kyllä minusta on aika "reippaasti" kun auto kiihtyy nollasta sataan lähempänä 5s kuin 10s.
No se on vaan hyvä kuulla. Kuvissa Swiftin ohjaamo on aina miellyttänyt mua, se on sen näköinen että tarpeelliset asiat on paikallaan omalla tavallaan tyylikkäästi/perinteisesti.
Miltä toi kuudennen vaihteen uupuminen on tuntunut?
Tuo on just hyvä esimerkki. Sun perhevankkuria ei voi pitää nopeana ja sitä pitää esitellä liikenteessä. Sen sijaan mun urheiluauto, joka voi olla oikeasti jopa hitaampi, niin sillä ei oo niinkään tarvetta esitellä kenellekkään.Niinno niin. Toki se riippuu auton painosta jne. mutta en mä osaa esimerkiksi omaa reilun kolmensadan hepan perhevankkuria osaa "reippaana" pitää. Mulle "reippaat" on niitä vehkeitä joilla käydään huvikseen ajamassa vaikka varttia. "Nopeita" toki ei nekään välttämättä ole kun niillä mennään vain suoraan tai poltellaan huvikseen kumia.
Tuo on just hyvä esimerkki. Sun perhevankkuria ei voi pitää nopeana ja sitä pitää esitellä liikenteessä. Sen sijaan mun urheiluauto, joka voi olla oikeasti jopa hitaampi, niin sillä ei oo niinkään tarvetta esitellä kenellekkään.
Ei ole, mutta niitä pitää sit esitellä tuolla liikenteessä kaahaamalla. Ton takia en itse koskaan oikein ymmärtänyt sitä sleeper-villitystä mikä oli muutamia vuosia sitten. Itse mieluummin otan urheiluauton mikä on parkkeerattunakin kuolauksen kohde.Niin, ei ne kaikki "reippaat" ole urheiluautoja.
Ei ole, mutta niitä pitää sit esitellä tuolla liikenteessä kaahaamalla. Ton takia en itse koskaan oikein ymmärtänyt sitä sleeper-villitystä mikä oli muutamia vuosia sitten.
Niin, tätä just meinasin, eli sillä on sitten pakko liikenteessä näyttää muille. Sen sijaan urheiluautolla voi ajella ihan rauhassa ja ei kiinnosta jotkut Golffit. Urheiluautolla ainakin itse olen kaiken tälläisen yläpuolella.Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Mikä ihme tollasen pointti on?Ymmärrät täysin väärin. Kun on se oikeasti reipas sleepperi alla, on monella käynyt niin ettei sillä tarvitse näyttää kenellekkään mitään vaan voi mielessään naureskella omiaan "näytteleville" octavia kuskeille ynnä muille.
Mikä ihme tollasen pointti on?
Hmm, urheiluautolla nimenomaan ei tarvitse välittää jos joku yrittää kisata. Tämä on siis se miten itse asian koen. Kun Corvetella ajelee niin ihan sama mikä Octavia tai 500 hepan Golffi siihen viereen tulee tai kuinka kovaa se lähtee niistä valoista.Ehkä sitä ajetaan omaksi iloksi, lähetellään /poltetaan kumia sillon kun halutaan, käydään radalla / vartilla.. Eikä tarvitse joka toisissa valoissa ihmetellä kun joku octavia kuski koettaa kisata toisin kuin "urheiluautolla". Toki miinuksena on sitten se, että kun erehdyt edes puolikaasulla valoista tai risteyksestä lähtemään niin joku tt-kuski on änkemässä väkisin ohi
Hmm, urheiluautolla nimenomaan ei tarvitse välittää jos joku yrittää kisata. Tämä on siis se miten itse asian koen. Kun Corvetella ajelee niin ihan sama mikä Octavia tai 500 hepan Golffi siihen viereen tulee tai kuinka kovaa se lähtee niistä valoista.
Sen sijaan tavallisemmalla autolla, vaikka tehoa olisikin, tulee enemmän lähdettyä "kisaamaan". Kovin tuunattua autoa itselle ei ole ollut, mutta veikkaan että itselle se antaisi vaan enemmän näyttämisen haluja.
Kyllähän toi Swift on vielä aika laiska. Jotain muutakin siinä oli? Vitara on kyllä hintasekseen jo hyvä.Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Jep, tämäkin. Tosiaan itse kuitenkin pitäisin tärkemäpänä seikkana tuota psykologista kokemista, että miten itse ja miten (arvelee että) muut kokevat auton, kuin sen että mikä sen auton oikea suorituskyky on. Ja jos auton suorituskyky ja psykologisen kokemuksen välillä on suuri ero, niin se painostaa nimenomaan näyttämään liikenteessä, että muille selviäisi se auton todellinen suorituskyky.Toki ei tuo kaikille tapahdu, mutta monesti siinä myös jengi tajuaa hetken päästä että aina löytyy joku nopeampi (joo joo mopomiehet te pesette kaikki) sekä myös sen että harva muutenkaan yleisessä liikenteessä "kisaa" muutakuin sen toisen "osallistujan" pään sisässä.
Joo auttaahan se, että vetoa on kaikissa pyörissä ( ja sulla on nyt uudet renkaat). Talvella hyvällä maavaralla oleva neliveto on toimiva valinta, kunhan siitä löytyy sitä enemmän ( varsinkin kesäkeleillä ) tarvittavaa ohituskiihtyvyyttä 80-120 alueella.Laiska joo periaatteessa, samat 90 heppaa mitä oli aiemmassa Fabiassa. Parisataa kiloa vähemmän painoa ja neliveto vaan tekee sen, että tuntuu hyvinkin erilaiselta autolta näillä liukkailla.

Hmmph, aika jonne pitää olla molemmin puolin kaistaa, jos liikenteessä lähdetään jotain nöyryyttämistä toisilta hakemaan. Sellainen asenne päättyy yleensä vain onnettomuuteen.Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Siellä taisi olla vähän enemmän potkua pellin alla. Monesti aika hauska lähteä valoista tällaisen "haastelijan" kanssa kun sitä kinneriä yritetään vinguttaa viimeiseen asti ja jäädään kuin tikku paskaan.Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
Tuo maavarahan ja 80-120 on _just_ ne tärkeimmät ominaisuudet lainatussa viestissä joka koski swiftiäJoo auttaahan se, että vetoa on kaikissa pyörissä ( ja sulla on nyt uudet renkaat). Talvella hyvällä maavaralla oleva neliveto on toimiva valinta, kunhan siitä löytyy sitä enemmän ( varsinkin kesäkeleillä ) tarvittavaa ohituskiihtyvyyttä 80-120 alueella.
En nyt ymmärrä, jos mulla olisi lambo tms. niin kyllä mä sillä ihan huviksenikin piirtäisin raitaa katuun valoista lähdettäessä. Mitä hemmetin ideaa urheiluautolla olisi ajella tyhjäkäynnillä kun lakipykälien puitteissa tai niitä vähän taivuttaen voi tehdä muutakin? Eihän se 0-50 kiihdytys toki kauaa kestä, mutta jollei sitäkään vähää leiki niin sama mennä sähköpyörällä...Joka tapauksessa omasta mielestä homma on enemmän sellainen psykologinen. Ei niinkään siitä riippuvainen mihin se auto oikeasti pystyy. Itelläkin just tollanen vanha urheiluauto, joka nykymittapuulla ei oo kovin kummoisen suorituskykyinen, mutta kun se on psykologisesti nopean tuntuinen, niin omasta kuin muidenkin mielestä, niin ei tarvitse sitä liikenteessä näyttää. Pahin tilanne on se, että ei auto anna signaalia muille tehokkuudesta, vaikka siellä pellin alla sitä tehoa on. Tuo ajaa ihmisen sitten todistelemaan liikenteessä sitä auton kyvykkyyttä.
Kyse oli näyttämisestä. Toki sillä urheiluautolla voi leikkiä ja ajella kovaakin, mutta sillä ei ole samalla tavalla tarve kuin noilla ”tavallisten” autojen tehokkaammilla versioilla.En nyt ymmärrä, jos mulla olisi lambo tms. niin kyllä mä sillä ihan huviksenikin piirtäisin raitaa katuun valoista lähdettäessä. Mitä hemmetin ideaa urheiluautolla olisi ajella tyhjäkäynnillä kun lakipykälien puitteissa tai niitä vähän taivuttaen voi tehdä muutakin? Eihän se 0-50 kiihdytys toki kauaa kestä, mutta jollei sitäkään vähää leiki niin sama mennä sähköpyörällä...
Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...
Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...
Junnuna revittiin kavereiden ja tuttujen ja tuntemattomien korttelia kiertäneiden kanssa valoista, mutta silloin ”kaikki” tiesi pelin hengen ja tehot vehkeissä oli jotain 75hv-140hv väliltä ja veto alle korttelin matka kun valorytmitys ei yllättäen tollasta tukenut eli se oli max 2. vaihde loppuun eli tyyliin 80kmh. Pienitehoisella saattoi ihan hyvin ”pärjätä” jos osasi lähteä eikö sudittanut. Ja saatettiin vetää useista valoista peräkkäin vaikka ekalla vedolla tulos oli jo selvä ja saman auton kanssa vuosien aikana monta kertaa... Ei noista mitään palkintoja jaettu tai parkkisella toiselle asiasta vittuiltu, kunhan leikittiin ja pidettiin ”hauskaa”...
Tätä mäkin vähän epäilisin tapahtuvan ”keskimäärin”, että ei siinä mistään kisasta/näyttämisestä ole kyse.Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.
Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.