Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

No tarkoitus ei ole ajaa sen pakun kontissa. Jos siellä on tuollainen neljän auton letka joka ajaa kasaan, niin ei se sinun asemaa viidentenä heikennä.
Kyllä heikentää, koska viimeisenä en välttämättä kerkiä yhtään hiljentää, törmäysvoimat tippuu vauhdin pudotessa.
Ja jos tuota tilannetta mietitään että tiellä on tuke, johon jonon ensimmäinen kajauttaa, niin sehän on siinä vain sinun suojana, ylimääräisenä silmäparina, puskurina.

Jos se edelläajava kerkiää johonkin reagoimaan, tai heilahtaa, tai jopa jarruvalot vilahtaa, jonka jälkeen perässä tulijalla on paljon enemmän aikaa kuin sillä ekalla on ollut.
Toi on juuri se pointti, se paku estää niiden jarruvalojen näkemisen.
Ja jos ja kun se turvaväli on ok, niin näkee sitä pidemmällekkin.
Suomessa vaan on niin, että siihen väliin tullaan (sen takia sillä Fiat 850 ei juurikaan päässyt ohittamaan).
Ei mitään henkilökohtaista, mutta jos joku kertoo ajavansa toisen kontissa , ja mainitaan raskaat ajoneuvot, niin tulee mieleen että onkohan silloinkaan ollut sama meininki.
:)
Mähän olen "kokoajan" ollut sitä mieltä, että peräkontissa en halua ajaa vaan menen heti ohi kun mahdollista.

Silleen kivasti on mennyt (koputtaa puuta), etten koskaan ole kenenkään perään ajanut. Mun perään on tultu joitain kertoja ja muutamia perääni ajoja olen onnistunut estämään, kun tavaksi em. syistä on tullut katsoa taustapeiliin kun esim. liikennevaloihin keltaisilla tiukemmin jarruttaa.
 
Toisaalta osoittaako tämä enemmänkin piilevän ongelman nykyisissä motarien nopeusrajoituksisa, kun voit surutta vedellä 21-30 km/h ylinopeutta ilman, että liikenneturvallisuus vaarantuu"riittävästi"? Ennemmin saisivat korjata sen, että 7-20 km/h ajavat saavat edelleen rikemaksun.
Niin tai siis korjata motareiden rajoituksia ylemmäksi.

Näin tarkemmin ajatellen, en muista koska jonkun kaahaamisesta olisi aiheutunut motarilla vaaraa. Sahaan sitä kuitenkin parhaimmillaan HKI-Tampere väliäkin joitakin kertoja viikossa. OK joskus varmaan on joku vetänyt yöllä 200 lasissa ohi ja olen vähän pelästynyt, mutta siinäpä se.
 
Kyllä heikentää, koska viimeisenä en välttämättä kerkiä yhtään hiljentää, törmäysvoimat tippuu vauhdin pudotessa.

Toi on juuri se pointti, se paku estää niiden jarruvalojen näkemisen.
Edellä menee paku, se havaitsee jotain liian myöhään, jarruvalot syttyy, eli se on nähnyt vaaran aiemmin , varoittaa perässä tuliaa jolla on moninkertaisesti aikaa reakoida ja vaikka sinne tielle olisi tippunut jättimäinen betoniporsas, niin kerkiät miettiin ja pysähtyy ajoissa.

Tyypillisempi on todennäköisesti jotain vähemmän massiivista, jolloin peliaikaa paljon enemmän. ja jos olisit ajellut yksinäsi olisi kajauttanut esteeseen.

Suomessa vaan on niin, että siihen väliin tullaan
Missä tullaan, Oulu - Jyväskylä välillä ? Kyllä sieltä joku yksittäinen voi tulla, ei kai se nyt iso ongelma, se ajaa kuitekin sen pakun konttiin, niin ei tarvi paljoa jumpata.

Tässä siis oletus että se pakukin jo ajaa ylinopeutta tai ainakin suurinpiirtein rajoitustenmukaan asiallisesti ajeleva..

Jos tahmaa, niin todennäköisesti sitten jossain ohituspätkällä siitä ohi.

Myönnän että allekirjoittaneella on halu mennä ohi, mutta se on enemmän sellainen henkinen juttu, ei niinkään että olisi jotenkin liikenneturvateko heti ohitella kaikki peräedellä ylinopeutta ajavat vastaantulijat.
 
Edellä menee paku, se havaitsee jotain liian myöhään, jarruvalot syttyy, eli se on nähnyt vaaran aiemmin , varoittaa perässä tuliaa jolla on moninkertaisesti aikaa reakoida ja vaikka sinne tielle olisi tippunut jättimäinen betoniporsas, niin kerkiät miettiin ja pysähtyy ajoissa.
Meillä on tässä selvästi eri ajattelutapa. Sinä luotat siihen, että se paku näkee aina? Minä taas haluan luottaa enemmän itseeni. Sillä että näkee kunnolla eteensä on ratissa viihtymisen kannalta hyvin olleellinen merkitys minulle. Pidän sitä jopa tarkeämpänä kuin sitä käytännössä aika teoreettista ketjukolaririskiä.

Missä tullaan, Oulu - Jyväskylä välillä ? Kyllä sieltä joku yksittäinen voi tulla, ei kai se nyt iso ongelma, se ajaa kuitekin sen pakun konttiin, niin ei tarvi paljoa jumpata.
Harvemmin tolla välillä kuin etelämpänä, mutta riittänee tonnekin niitä matka-autoja perävaunuja ja täydessä lastissa olevia rekkoja noiden pakujen lisäksi, joten eiköhän sielläkin muutama ohitustarve tule jos aivan rajoitusten mukaan ajelevat. Itse en ole niin tarkka muutaman km "ylinopeudesta" ja mittarivirheestä pyrin olemaan perillä eri vauhdeissa

Tässä siis oletus että se pakukin jo ajaa ylinopeutta tai ainakin suurinpiirtein rajoitustenmukaan asiallisesti ajeleva..
Jos tahmaa, niin todennäköisesti sitten jossain ohituspätkällä siitä ohi.
En näe mitään ongelmaa ohittaa heti, kun sen voi tehdä turvallisesti muita vaarantamatta. He jotka ajavat reilusti ylinopeutta eivät aiheuta minulle mitään ohitustarvetta (eivät jää siihen eteen näkökenttää peittämään), laitan ylensä vilkun oikealle hetkeksi merkiksi, että olen havainnut heidän ohitusaikeensa.

Sen verran tohon 200km/h ajoon (toinen viesti), että Suomessa siitä kyllä jo motarillakin voi ongelmia aiheutua. Esim. rekka ohittaa toista rekkaa kiinnittäen päähuomion siihen ohitettavaan rekkaan (takaa tulevan nopeutta on vaikea arvioita varsinkin kun se on noin suuri eikä sitä oleta, että noin kovaa sieltä tullaan).
 
Jos joku ajaa välillä väliin, voi hetkeksi tiputtaa omaa nopeuttaan. Esim. 85 >> 75 km/h. Sit taas hetken päästä vakkari takaisin ja tuloksena on edelleen hyvä turvali. Miinuksena ehkä kymmenen sekuntia menetettyä aikaa.

edit. Tietty jos on jatkuvasti enemmän autoja liikenteessä ja harva se hetki joku liittyy mukaan sieltä täältä, niin joo miksipä ei vaan suoraan ohituskaistalle joksikin aikaa, kunnes tilanne rauhoittuu. Samapa tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tässä selvästi eri ajattelutapa. Sinä luotat siihen, että se paku näkee aina? Minä taas haluan luottaa enemmän itseeni.
Lokiikka oli se että silloin on kaksi silmäparia, pakukuskin silmät ja perässätulian silmät.

Vaikka kuuluisi siihen 90% ryhmää jotka ovat keskimääräistä parempia kuskeja, niin etuja silti.

Eli edellä oleva varoittaa jos jotain havaitsee,
Jos edelläoleva "myöhästyy" havainnossa, ja kajauttaa jotain päiten, niin sekin on varoitus, vaikka se paku meni romuksi. Toki se vaara että pitää jäädä auttaan, mutta oikeesti, kuinka usei niin käy ? ja apu voi pelastaa.

Aika lepposaa ajelua, jos pääsee yli siitä että pakko-ohittaa.

Todennäköisesti se edelläolevakin kuulu siihen kesimääräistä parempaa kuski ryhmää. ehkä jopa ammattikuski, kun melkein amattiautolla ajelee.


Juu, kyllä tunnen tunteen, jos joku tulee peräedellä vastaan, niin ohi siitä on mentävä, se vaan kaihertaa, ja ohitus tuo tyydytystä, jolla taasen jaksaa ajaa seuraavan kontiin. v...ttu kun näkee taas kaukaa perävalot, niin sitä vaan napus kerrallaan vakkariin lisää vauhtia, mitä, lisääkö sekin vauhtia .....
 
Niin tai siis korjata motareiden rajoituksia ylemmäksi.

Näin tarkemmin ajatellen, en muista koska jonkun kaahaamisesta olisi aiheutunut motarilla vaaraa. Sahaan sitä kuitenkin parhaimmillaan HKI-Tampere väliäkin joitakin kertoja viikossa. OK joskus varmaan on joku vetänyt yöllä 200 lasissa ohi ja olen vähän pelästynyt, mutta siinäpä se.
Näinpä. Ja jos on jollakin ollut liikaa vauhtia niin se on ollut joku sankari lumituiskussa tai kaatosateella.

Harvoin noi 200kmh suorittajatkaan 200 rinnalta ohi tulee, ei tossa vauhdissa enää oikein saa perusautoa tarkasti pysymään siinä kaistalla vaan vaeltelee hiukan mikä tekee hommasta jo vaarallisempaa.
 
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
Lotus :smoke: Kaverilla oli farkku-Omega joka oli hiukkasen pirteämpi kuin useimmat.
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
Ymmärrän kyllä ärsyyntymisen kuvailemassasi tilanteessa mutta sillä lienee kovin vähän tekemistä vag konsernin kanssa?
Ps. Viimeksi sunnuntaina ajoin Helsingistä Heinolaan BMW alle kahden metrin päässä omasta kontista, en silti syytä valmistajaa.
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
Eli vituttiko sinua nyt siis se enemmän auton merkki, vai kuljettajan ajotapa?
 
Audi ja bemarikuskit jakautuu aika hyvin kahteen kastiin, toiset on kusipäitä mutta osaavat periaatteessa ajaa, tosin oma tai muiden henki harvoin kiinnostaa.

Toinen kasti on sitten nämä jotka eivät osaa ajaa sitä omistamaansa autoa lainkaan.
 
Se on todettu että iso osa ei osaa käyttää liittymisramppeja/kiihdytyskaistaa. Nimensä mukaisesti se on kiihdyttämistä varten, mutta järkyttävän moni ajaa liian hitaasti tai jopa pysähtyy kaistan päähän odottamaan reikää liikennevirrassa.

Ehkä diplomaatti meinasi että pitäisi kieltää hitaat autot, jotta ihmiset ymmärtäisivät että kyllä sitä kaasupoljintakin saa ja kuuluu käyttää. Joo tiedän, Porsche on vaggilainen mutta se ei ole ehkä ensimmäinen mikä tulee mieleen vag-romuista
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
Ei ole yksi tai kaksi kertaa viikossa kun kiihdytyskaistalla oleva tumpelo jää siihen vierelle jumittamaan ja sitten tulee yllätyksenä kun kiihdytyskaista loppuu :facepalm:

Mä en kyllä tajua mikä tuossa on niin vaikeaa? Edes kuplalla missä joku 40hv ei mulla ollut mitään vaikeuksia liittyä kehälle juuri siihen väliin mihin halusin.

En tajuu...
 
Ehkä joku valvontakamera kiihdytyskaistan päähän joka ottaa kuvan mikäli siinä kaistalla maleksii liian pitkään (5-10 sekuntia) ja mikäli pysähtyy kaistan päähän siihen kameran viereen niin se voisi printata sakkolapun suoraan siitä ulos?
 
Ehkä joku valvontakamera kiihdytyskaistan päähän joka ottaa kuvan mikäli siinä kaistalla maleksii liian pitkään (5-10 sekuntia) ja mikäli pysähtyy kaistan päähän siihen kameran viereen niin se voisi printata sakkolapun suoraan siitä ulos?
TÄytyisi olla "huomaamton, ettei luultais sitä nopeusvalvonta tolpaksi, ja kun ilmeisen usein on epäselvyyttä mikä on rajoitus rampilla, niin voisi syntyä hässäkää. no samalla saisi toki muutaman ylinopeuden napattua.

Ja mikä tuo liianpitkään kaistalla maleksimis juttu on ?

Ajatus on että sitä kaistaa käytetään sovittaan pääsy liikennevirtaan, joo, ei siellä kiihdytyskaistalla tarvi pitkään olla jos rampilla arviot mennyt kohdallaan, mutta aina ei ole näkyvyyttä, tai mahdollisuutta tai arvio pieleen, joten sitä kaistaa voi tarvita enemmän, aprempi siellä viettää se 5-10s vs vaarantavat kaistanvaihdot.


Mutta jos ajeltte motareilla ja seurailette ramppeja/kiihdytyskaistoja, niin mikä on yleisin virhe. Jälleen se turvavälit, jengi tulee tiihenä pötkänä, josta sitten seuraa hämminkin kiihdytyskaistalla ja koukitaan peräkanaan jo ennestään pieneen väliin.

Miten tuo paranee, yksi konsti on toki olla esimerkkinä, kun 19 kahdestakymmennestä jotenkin tötöilee, niin se on sitä "liikennevirtaa", mutta jos pari edes yrittäisi, niin ehkä se siitä.

Valvontaa ehdotit, juu kannatan valistavaa valvontaa, mutta miten se tekisi, kameroille ilmisen vaikea turvavälejä valvoa sakotusmielessä, kun ne muuten vähän vaiketa käräjillä.

No automatiikalla varmaan voisi lähetellä opastus / huomatuslappuja, siitä seurausi ärsytys, mutta voisi synnyttää ajotapa muutoksia.
 
Sinne liikennevirran sekaan kyllä pääsee vaikka kahden auton välissä olisi vain juuri ja juuri tilaa sille omalle autolle, kun vaan mätsää nopeuden sopivaksi. Sitten kun sinne väliin on menty, niin voi alkaa hieromaan niitä turvavälejä eteen ja taakse. Ongelma on vaan siinä ettei osa kuskeista tajua että kun siinä motarilla ajetaan 100-120km/h niin sulla pitää olla tasan saman verran vauhtia kun lähdet sinne sekaan liittymään jos on ahdasta, ei sinne voi 80km/h mennä kun sitten muut joutuu tekemään hätäjarrutuksia.
 
Sinne liikennevirran sekaan kyllä pääsee vaikka kahden auton välissä olisi vain juuri ja juuri tilaa sille omalle autolle, kun vaan mätsää nopeuden sopivaksi. Sitten kun sinne väliin on menty,
Kommentoitko tuota aiempaa 5-10 s kommenttiasi ?

Jos siellä ei ole tilaa, niin ei sinne saisi mennä, mutta pakkohan se johonkin on mennä.

Yleensä tuo on seurausta aiemmasta mokasta, mutta seuraavalla kerralla sitten paremmin ja aina ei pysty ennakoimaan

Kuvaillussa tilanteessa se kiihdytyskaista on tärkeä, ensisijaisesti muutat paikkaa mihin menet, tai jos joudut tuollaiseen väliin mennä, niin tuo aikeesi selväksi ja käytä se kiihdytyskaista hyväksesi, jos siinä vieressä edes vähän herätään, niinyleensä tilaa saa, edestä tai takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä aina ole tilaa. Eikä jokainen autoilija ole kuitenkaan niin harjaantunut/itsevarma kuljettaja, että onnistuu joka kerta turvallisesti sujahtamaan johonkin yhden auton mentävään väliin 100 km/h nopeuksissa.

Ehdottomasti on tärkeää ymmärtää siis kiihdyttämisen välttämättömyys turvallisuuden takaamiseksi, mutta onhan siinäkin ongelma, että välillä autot ajelee motarilla toistensa kontissa kiinni ja esittää tyhmää ja sokeaa, kun kiihdytyskaistalta pitäisi muiden mahtua sekaan. Tällöin ei edes ole tarpeen vaihtaa ohituskaistalle, vaan oman vauhdin voi ennakoiden hyvissä ajoin sovittaa niin, että tarvittaessa eteen/taakse mahtuu liittymään ilman, että liittyjän tarvitsee tehdä jotain millin tarkkaa manööveriä kahden auton väliin.

Kuljettajia on kuitenkin moneen lähtöön ja ennakoiva tilanteiden huomiointi helpottaa montaa asiaa ilman, että turvallisuudesta tarvitsee tinkiä.
 
Liittyjän homma on liittyä häiritsemättä muuta liikennettä, ennakoitavasti.
Tiellä ajajan homma on ajaa ennakoitavasti. Eli tasanen nopeus säilyttäen.

Silloin liittyvä vaan sovittaa itsensä tiellä olevaan tilaan koska turvaväliin mahtuu helposti yks liittyvä ja seuraavaan väliin taas yks jne jne. Saa suorittaa.
 
Harvoin noi 200kmh suorittajatkaan 200 rinnalta ohi tulee, ei tossa vauhdissa enää oikein saa perusautoa tarkasti pysymään siinä kaistalla vaan vaeltelee hiukan mikä tekee hommasta jo vaarallisempaa.
Just, kannattaa joskus kokeilla niin ei tarvi mutuilla. Logiikallasi Saksassa olisi motarin pientareet täynnä romua...
Ei siellä aina ole tilaa. Eikä jokainen autoilija ole kuitenkaan niin harjaantunut/itsevarma kuljettaja, että onnistuu joka kerta turvallisesti sujahtamaan johonkin yhden auton mentävään väliin 100 km/h nopeuksissa.
Jos sitä tilaa ei "ole" niin kyllä sitä tulee kun vaan tylysti työntää sen kotteron siihen väliin. Takana oleva voi sitten valojen vilkuttamisen sijaan katsoa peiliin ja miettiä mikä meni vituiksi omassa ajamisessaan. Toimii niin motarilla kuin ohitustilanteesa omalle kaistalle palaamisessa.
 
Suurin ongelma kiihdytyskaistoissa on ne suoraan ajavat etuajo-oikeutetut jotka lähtevät väistämään väistämisvelvollista liittyjää. Jos kaikki ajaisivat tasaisella nopeudella (ja tietenkin riittävillä väleillä), niin liittyminen olisi paljon helpompaa.
 
Jos sitä tilaa ei "ole" niin kyllä sitä tulee kun vaan tylysti työntää sen kotteron siihen väliin. Takana oleva voi sitten valojen vilkuttamisen sijaan katsoa peiliin ja miettiä mikä meni vituiksi omassa ajamisessaan. Toimii niin motarilla kuin ohitustilanteesa omalle kaistalle palaamisessa.
Olet aivan oikeassa.

Mutta kuinka usein noin käy, vaatii sen tilanteen että siellä oikealla kaistalla(pääväylän) on jatkuva tiheä jono, no sitä on joillain aluella , mutta kuinka usein käy ettei saa tilaa. Jos siitä sen parhaan paikan katsoo ja tilaa reilusti pyytää (aikeet tuo esille) niin yleensä saa tilaa, ei isoa, mutta sellaisen mihin nyt vähän vierraammallakin autolla kehtaa mennä.

On niitä ureapäitäkin, mutta onneksi ei kovin montaa peräkkäin.

Suurin ongelma kiihdytyskaistoissa on ne suoraan ajavat etuajo-oikeutetut jotka lähtevät väistämään väistämisvelvollista liittyjää. Jos kaikki ajaisivat tasaisella nopeudella (ja tietenkin riittävillä väleillä), niin liittyminen olisi paljon helpompaa.
Noista ei liittyjille juurikaan haittaa, jos menevät lujaan niin se on ohitus, jos ovat tahmaajia , niin liittyjälle ei haittaa, sinne taakse jää sekoileen. (joka toki lisävaara hänelle ja muille).

Edit:
Joo silloin, jos kiihdytyskaistalla olet jonkin rinnala ja arvot ottavasi hänen takaa paikan ja tämä rinnalla ollut kaistaa vaihtamala tekee tilaa , No ehkä tämä vaihtava yleisellä kokemukselle todennut tilanteet riskiksi , todennut parhaaksi jatkaa tasaista vauhti ja varoiksi vaihtaa kaistaa loitommalle.
 
Viimeksi muokattu:
No ei sitä perus lyhyillä kiihdytyskaistoilla ruuhka-aikaan juuri ole mahdollista katsella tyyliin "jos en tuohon pääse/tuo ei päästä niin menen sitten tuonne" koska tuossa kohtaa kaista on loppu tai olet joutunut pudottamaan vauhtia niin paljon ettei siihen seuraavaan väliinkään ole enää mahdollista päästä. Vauhtia letkan mukaan (vähän yli jopa), halutun auton takakulman kohdalle ja siitä työntää itsensä väliin - toimii joka kerta.
 
Noista ei liittyjille juurikaan haittaa, jos menevät lujaan niin se on ohitus, jos ovat tahmaajia , niin liittyjälle ei haittaa, sinne taakse jää sekoileen. (joka toki lisävaara hänelle ja muille).
Ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun minä liittymiskaistalla himmaan liittyäkseni päätiellä ajavan taakse, ja tämä alkaakin jarruttelemaan siellä päätiellä "helpottaakseen" mun liittymistä.
 
Ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun minä liittymiskaistalla himmaan liittyäkseni päätiellä ajavan taakse, ja tämä alkaakin jarruttelemaan siellä päätiellä "helpottaakseen" mun liittymistä.
Tämä.

Eipä ole kerta tai kaksi, kun on ajanut kiihdytyskaistalla jonkun rinnalla, hidastanut jotta pääsee taakse, vaan huomatakseen, että vieressä hidastetaan myös. Aina mukava tilanne, etenkin talvella, kun kiihdytyskaistojen päät on täynnä sohjoa.

Yleensä onneksi liitytäkaistoilla riittää näkyvyyttä, että voi ennakoida nämä.
 
Liittyjän homma on liittyä häiritsemättä muuta liikennettä, ennakoitavasti.
Tiellä ajajan homma on ajaa ennakoitavasti. Eli tasanen nopeus säilyttäen.
Teoriassa näin. Käytännössä erilailla.

Testasin tätä kerran, ajoin tasaista nopeutta vakkarilla ja edellä olevaan autoon oli varmaan ~50 metriä matkaa. Rampilta tulee auto, selkeästi hitaammin kuin liikennevirta ja meinaa ajaa kylkeen. Varmaan olisikin jos en olisi lopulta hidastanut.

En kokeile uudestaan :D Ihan oman turvallisuuden takia
 
Nimenomaan. Ihannetilanteessa kaikki sujuu niin kuin dot1q toi esiin, mutta valitettavasti ei aina.

Joillain kyse voi olla arkuudesta tässä tietyssä tilanteessa etenkin talvisim, mutta varmasti on niitäkin, jotka eivät vaan tiedä kiihdytyskaistan käyttötarkoitusta.
 
autoon oli varmaan ~50 metriä matkaa.
Motarista muut kirjoittelee.

Muualla kaistojen vaihto ei niin haitallista.
Nimenomaan. Ihannetilanteessa kaikki sujuu niin kuin dot1q toi esiin, mutta valitettavasti ei aina.

Hänelle ja muillakkin varmaan ajatuksena että jos ajetaan tasaisesti niin ainakin annetaan se mahdollisuus.

No varovainen pitää olla, jos ei voi olla ihan varma että se vierellä oleva tosiaan minut näkee. Oma näkyvyyttä voi yrittää pitää hyvänä.

Jos rampilta valuu hitaampi letka, niin se taitaa olla ohittamisen paikkan. Letka sana kuullostaa jo muutekin tulevalta hässäkältä kun ne tunkeen sinne väliin.
 
Just, kannattaa joskus kokeilla niin ei tarvi mutuilla. Logiikallasi Saksassa olisi motarin pientareet täynnä romua...
Jos sitä tilaa ei "ole" niin kyllä sitä tulee kun vaan tylysti työntää sen kotteron siihen väliin. Takana oleva voi sitten valojen vilkuttamisen sijaan katsoa peiliin ja miettiä mikä meni vituiksi omassa ajamisessaan. Toimii niin motarilla kuin ohitustilanteesa omalle kaistalle palaamisessa.
En mutuile. Ja puhuin perusautosta, en mistään urheiluautosta joka on suunniteltu 200kmh nopeuksille. Perus 200-300hv etuvetoinen auto ei mitenkään kovin suoraan vedä noissa vauhdeissa ja ohjaus alkaa olla aika suurpiirteinen perus 195/65/x renkailla.

Saksassa on tiet ja kalusto vähän eri luokkaa.
 
Eli et ole kokeilut, joku -89 korollakin (joku 155-175/ 13" tai 14" rengas) meni ihan kohtuullisesti sen minkä kulki eli about 170km/h ihan normaalilla valtatiellä. -93 camry 2.2 koneella (väittäisin että oli 205 15" renkaat) kulki ilman ongelmia ~205km/h nokia-tampere motaria, 3-tietä ja pienempiä valtateitä samoin. 2007 530d meni saksassa sen mitä koneesta sai irti eli joku 230, suomessa en ole ajanut kuin vähän päälle 200. Tohon päälle on aika monella muullakin vehkellä tullut ajettua 150-200 välistä pitkääkin pätkää tuolla muun liikenteen seassa eli ihan samalla tiellä ja samanlaisia renkailla kuin muutkin.

toistan: et selvästikään tiedä mistä puhut, eikä sitä tehoa noin paljon tarvita, 130hv pintaan riittää 200 puhkaisuun ja paljon pienemmälle menee sitten jo 160-170... Newsflash: kyllä nuo autot on ihan tehty ajettavaksi ihan sinne maksiminopeuteen asti...
 
Tänään joku nainen yritti motarille liittyä ja se oli kovin sitä mieltä, että motarilla ajavalla rekalla on väistämisvelvollisuus ja yritti kiilata sen kopin kylkeen. Rekka sitten joutui väistämään, tööttiä kyllä huudatti pitkään. Eipä kyllä ole darwinikaan tuosta kaukana :P
 
Tänään joku nainen yritti motarille liittyä ja se oli kovin sitä mieltä, että motarilla ajavalla rekalla on väistämisvelvollisuus ja yritti kiilata sen kopin kylkeen. Rekka sitten joutui väistämään, tööttiä kyllä huudatti pitkään. Eipä kyllä ole darwinikaan tuosta kaukana :p

Kyllä noissa tapauksissa jos osuma tulee pitäisi liittyjältä ottaa kortti pois. Kyllähän tuo on selvää piittaamattomuutta liikennesäännöistä.
 
Eli et ole kokeilut, joku -89 korollakin
. -93 camry ...
Ilman elektroniikkaa , en usko :)

Mutta joo, eihän siinä ehjällä autolla taitoa vaadi, jos vain kanttia, tai nuoruutta. pistää talla pohjaan ja katse kaukaisuuteen, tyhnumpi tarvii vähän alamäkeä.

Kyllä noissa tapauksissa jos osuma tulee pitäisi liittyjältä ottaa kortti pois. Kyllähän tuo on selvää piittaamattomuutta liikennesäännöistä.
Ihmiset tekee virheitä, jotkut vähän useammin. Ne tahallaan söhläävät on sitten oma lukunsa. (oletan että tässä kertomuksessa ei todellisuudessa ei olettanut että rekka väistää), Edit jos osuma saati henkillö vahinkoja niin onhan siinä selittelemistä.

No jos autokoulun käynyt niin opetettu miten katsellaan ympärille.
 
Viimeksi muokattu:
Vähemmänkin riittää. Esim. 106 GTI, 118 heppaa ja kulkee 210 (GPS)
Tai sitten Ranskalaiset hevoset on isompia :D
Ei oo isompia mutta tuo auto on ihan saatanan pieni :). Tottakai joo auto itsessään (ilmanvastus) vaikuttaa mutta tuo 130 nyt oli sellainen ~vakio että sillä about mikä tahansa perhekinneri menee 200 ja toisaalta vaikka vähän vähemmällä pääsi tonne asti niin ylimääräisillä hepoilla ei paljoa lisää vauhtia saa. Kakkosautolleni (ibiza)110hv tehdas lupaa 197km/h ja 95hv versiolle 187km/h ja 75hv 172km/h niin tuosta saa vähän perspektiiviä tehon tarpeesta vauhdin kasvaessa, toisin sanoen 130hv:llä ibiza tuskin edes saavuttaisi 207km/h....
 
"GPS + 21km/h" on uusi "rajoitus +10".


Saa olla tarkkana ettei vahingossa aja mittaukseen alle 21km/h ylinopeudella, tai tulee sanktiota.

Keskisuomalaisen tietojen mukaan käräjäoikeuden vaakakupissa on painanut myös se, että kyseessä oleva ylinopeutta ajanut 53-vuotias kuljettaja on poliisi sekä poliisin pitkäaikainen ajokouluttaja. Myös vastaaja itse katsoi ammattinsa ajokouluttajana lieventäneen tekonsa aiheuttamaa vaaraa. Teko tapahtui vapaa-ajalla.

Ihan sattumalta varmaan ko. poka on valikoitunut lain koeponnistajaksi :rofl2: :whistling:
 
Audi ja bemarikuskit jakautuu aika hyvin kahteen kastiin, toiset on kusipäitä mutta osaavat periaatteessa ajaa, tosin oma tai muiden henki harvoin kiinnostaa.

Toinen kasti on sitten nämä jotka eivät osaa ajaa sitä omistamaansa autoa lainkaan.

Taitaa olla niin että kun näitä tilityksiä täältä päivät päästään lukee, niin mahtaako olla kuitenkin niin että ne jotka ostaa "kunnon" autoja, osaa ajaa koska kiinnostusta autoiluun riittää. Ujot pösö ja nissanikuskit sitten pelkää näitä kun eivät tajua miten se auto käyttäytyy. Tarkoitan yleisellä tasolla, en nyt ketään tiettyä käyttäjää.

Ps. en omista bemaria enkä audia joten ei ole siitäkään kiinni. Yleensä näyttää vain siltä että ne paskimmat ja ujoimmat kuskit ajelee juuri niillä epäautoilla kun taas "paremmilla" autoilla ajavat toimii useimmiten ihan loogisesti ja ripeästi vaikeammissakin tilanteissa.


En mutuile. Ja puhuin perusautosta, en mistään urheiluautosta joka on suunniteltu 200kmh nopeuksille. Perus 200-300hv etuvetoinen auto ei mitenkään kovin suoraan vedä noissa vauhdeissa ja ohjaus alkaa olla aika suurpiirteinen perus 195/65/x renkailla.

Saksassa on tiet ja kalusto vähän eri luokkaa.

Öö, ootko käynyt Saksassa? Oon työni puolesta tossa 5-10v takaperin ajellut siellä kymmeniä kertoja ja joka kerta jokusen tuhat km. Ne vapaan rajoituksen baanat ei suurimmalta osin ole yhtään sen kummoisempia kun Suomalaiset motarit. Heittoa, uraa, töyssyä yms. löytyy. Sen jälkeenkin muutamia kertoja käynyt eikä ne tiet mielestäni ole yhtään siellä ainakaan parantuneet. Suomalaisella motarilla voit ajella ihan yhtä lujaa sen tien kunnon puolesta.

Melkein mikä tahansa perusauto menee sen 200kmh melko eleettömästi. En muista yhdelläkään omalla autollani että olisi ollut mitään ongelmaa vetää se 200 lasissa jos auto sen verran kulki. Perusauto ei ole joku 88 vuosimallin 1,3 pierburg Golffi, eikä nykypäivänä perusautossa kyllä ole mitään 195/65-15 renkaita, nämä on jotain 90-luvulta jääneitä juttuja. Kyllä siellä on jotain pahasti vialla jos sitä joutuu oikein toden teolla "ajamaan" noissa vauhdeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Ihmiset tekee virheitä, jotkut vähän useammin. Ne tahallaan söhläävät on sitten oma lukunsa. (oletan että tässä kertomuksessa ei todellisuudessa ei olettanut että rekka väistää), Edit jos osuma saati henkillö vahinkoja niin onhan siinä selittelemistä.

No jos autokoulun käynyt niin opetettu miten katsellaan ympärille.

Tämä on aivan totta mutta osa virheistä on sellaisia mistä sietäisi rangaista ehkä oppi menisi perille. Yhtälailla monista muistakin liikennemerkkien huomaamattomuuksista/välittämättömyydestä rankaistaan. Nopea väistöliike maantienopeudessa on sekä henkilöautolla että varsinkin raskaalla liikenteellä todellinen vaaratilanne.
 



Ihan sattumalta varmaan ko. poka on valikoitunut lain koeponnistajaksi :rofl2: :whistling:
juu ei se mitään vaikuta...
Taitaa olla niin että kun näitä tilityksiä täältä päivät päästään lukee, niin mahtaako olla kuitenkin niin että ne jotka ostaa "kunnon" autoja, osaa ajaa koska kiinnostusta autoiluun riittää. Ujot pösö ja nissanikuskit sitten pelkää näitä kun eivät tajua miten se auto käyttäytyy. Tarkoitan yleisellä tasolla, en nyt ketään tiettyä käyttäjää.

Ps. en omista bemaria enkä audia joten ei ole siitäkään kiinni. Yleensä näyttää vain siltä että ne paskimmat ja ujoimmat kuskit ajelee juuri niillä epäautoilla kun taas "paremmilla" autoilla ajavat toimii useimmiten ihan loogisesti ja ripeästi vaikeammissakin tilanteissa.




Öö, ootko käynyt Saksassa? Oon työni puolesta tossa 5-10v takaperin ajellut siellä kymmeniä kertoja ja joka kerta jokusen tuhat km. Ne vapaan rajoituksen baanat ei suurimmalta osin ole yhtään sen kummoisempia kun Suomalaiset motarit. Heittoa, uraa, töyssyä yms. löytyy. Sen jälkeenkin muutamia kertoja käynyt eikä ne tiet mielestäni ole yhtään siellä ainakaan parantuneet. Suomalaisella motarilla voit ajella ihan yhtä lujaa sen tien kunnon puolesta.

Melkein mikä tahansa perusauto menee sen 200kmh melko eleettömästi. En muista yhdelläkään omalla autollani että olisi ollut mitään ongelmaa vetää se 200 lasissa jos auto sen verran kulki. Perusauto ei ole joku 88 vuosimallin 1,3 pierburg Golffi, eikä nykypäivänä perusautossa kyllä ole mitään 195/65-15 renkaita, nämä on jotain 90-luvulta jääneitä juttuja. Kyllä siellä on jotain pahasti vialla jos sitä joutuu oikein toden teolla "ajamaan" noissa vauhdeissa.


Hyvä pointti. On ihan totta että audi ja bemmikuskien keskuudesta löytyy keskimääräistä enemmän niitä jotka osaa oikeasti ajaa.

Mutta moni myöskään ei osaa, viimeksi tänään bemmillä joku kiskoi ympyrään suoraan jonkun eteen kun ei tajunnut siinä olevan liikenneympyrä.

Saksassa en ole ajanut tai istunut kyydissä. Ajattelin että paremassa kunnossa olisi tiet siellä. Etuveto vetelee jo yksistään vetarien eri pituudesta johtuen, tosin vain kiihdyttäessä. Silti näkisin vähän riskaabelina kiskoa 200kmh ohi kaverista joka ajaa 100kmh. Ei se ohjaus kuitenkaan ole enää 100kmh tasolla, puhumattakaan jos kaveri panikoi rinnalla. Olen suomen teillä ajanut yli 240kmh eli tiedossa on kyllä olosuhteet ja auton käytös. Ainakaan oman auton alustassa tai ohjauskulmissa ei ole vikaa, mutta ei se hallinta silti miellyttävää ole enää 200kmh+, 180 asti menee aika mukavasti.

Oma auto on 2000 luvun taitteesta ja 195/65/15 on mulla kaikissa autoissa alla yleisen maantiemukavuuden vuoksi. Joku 220/45/17 kyllä menee vakaammin 200kmh sitä en kiistä.
 
Joillekin äärirajoilla ajaminen tulee vastaan nopeusrajoitusta noudattaessa. Joillekin vasta LasPalmasissa 70km/h kohdalla kun kumien sivuttaispito pettää ennen apexia. (Ja sekin on vasta renkaiden suorituskyvyn ääriraja..)
 
Joo ei se ole mitenkään mukavaa ajaa 200+ vauhtia. Kerran tuli testattua onko autossani 250km/h herrasmiesrajoitinta. Ei ollut :lol:
 
Saksassa monet kerrat ajanut kaikki vapaat pätkät niin paljon kuin haettavat autot on kulkeneet, eli siis 250km/h rajoitinta vasten. Ei mitään ongelmaa. Vakionopeuden säädin päällä matkaa tekee reipasta vauhtiakin jos on kiire hetken aikaa, mutta ei tuntitolkulla. Silloin saa olla kokoajan tankkaamassa ja tarkkaavaisuuden takia väsymys iskee nopeasti. Paras matkavauhti tosin on joku 160-170 joka voisi ihan hyvin olla Suomen motareillakin vallitseva matkavauhti henkilöautoilla. Saksassa toki liikennekulttuuri on siinä mielessä erilainen että lujaa ajavana voit luottaa siihen että muut katselee peiliin ja eteen ei jäädä munimaan. Rekat ei siellä ohittele toisiaan kilometritolkulla. Vastaavasti itse pitää tiedostaa että sieltä takaa voi joku tulla sitten vaikka 100km/h kovampaa vauhtia vaikka itse vetäisit 200 lasissa. Eli sokkona ei ajella, ei ohitella väärältä puolelta eikä muutenkaan sikailla.

Suomessa lähdetään ohittamaan sitä horisontissa olevaa rekkaa ja junnataan kilometritolkulla sillä vitun corsalla edessä ohituskaistalla ja ei vaan päästä ohi.

Suurimmat "oho" elämykset itselle on ainakin ne tietyömaat Sakuissa. Suomessa rajoitukset muuttuu miljoona kilometriä ennen naurettavan pieniksi, Saksassa saattaa olla 220km lasissa ja yhtäkkiä tulee 80km/h rajoitus, betoniporsailla kavennetaan saman tien 3-kaistainen tie 1,5 kaistaiseksi ja 1,5 kaistaisella tarkoitan sellaista että henkilöauto ja rekka mahtuu ajamaan vierekkäin niin että peileistä rekan renkaisiin ei ylimääräistä tilaa juuri jää. Jokusen kerran puoliunessa tullut vähän "tilanteita" kun vauhtieroa on paljon ja yhtäkkiä pitäisi survoa se sen hetkinen liikennemäärä tollaiseen kapeaan ränniin.

Yleisesti taas esim Italiassa, Puolassa (Nämä EU tuella rakennetut tyhjät motarit) ja Espanjassa on huomattavasti parempikuntoisen tuntuiset motarit kuin Saksassa vaikka Saksassa on vapaat rajoitukset. Ainakin niillä alueilla missä itse olen ajellut.
 
En mutuile. Ja puhuin perusautosta, en mistään urheiluautosta joka on suunniteltu 200kmh nopeuksille. Perus 200-300hv etuvetoinen auto ei mitenkään kovin suoraan vedä noissa vauhdeissa ja ohjaus alkaa olla aika suurpiirteinen perus 195/65/x renkailla.

Saksassa on tiet ja kalusto vähän eri luokkaa.

Valitettavasti vakuttaa pahasti, että mutuilet. Kokeile ihan vaan ajaa noita nopeuksia tavallisella autolla niin huomaat missä uskomukset menee metsään. Auto muuttuu ~200 nopeuksissa todella vakaaksi, suuntavakavuus kasvaa huomattavasti jos verrataan vaikka 100 km/h:n vauhtiin. Kyse ei itse asiassa ole enää mitenkään renkaista, vaan suurin vaikutus tulee siitä että autossa on noissa nopeuksissa aivan hillitön vastus ja auton kolaama ilmapatja on jo autoa suurempi. Tämä tekee auton kulusta stabiilimpaa jo pelkästään aerodynamiikan vuoksi. Renkaita siis yhtään väheksymättä, mutta jos auto on unnossa on sen ajaminen noissa nopeuksissa junamaista ja vakaata oli mitkä renkaat alla tahansa. Ohjattavuus ja väistöliikkeet toki heikkenee jos autoa, alustaa ja renkaita ei ole tehty noille nopeuksille.

Olen ajanut Saksassa motareilla sekä 90-luvun riisikupilla (~150-160 km/h keskinopeutta) että halvoilla 3-5 vuotta vanhoilla 1.0 litran perheutolla käytännössä aina vakionopeudensäädin 175 km/h. Ajomatat kymmenissä tuhansissa kilometreissä. Autoillessani ohi ajavat ihan notmaalin liikennevirran mukana ~200 -220 vauhdilla aivan tavalliset autot, niin pitsataksit pikkukopeillaan, ruosteiset ooppelit kuin tavalliset perheautot. Lukumäärällisesti eniten kaiken ikäiset pikkugolffit.
 
Täällä Helsingissä ja noh. Pääkaupunkiseudulla autoillessa eniten ärsyttää vilkun käyttämättömyys, siellä kun sitä tarvittais. Eli kertoa mulle mitä olet tekemässä siellä liikenneympyrässä ja liittymisrampeissa kehäteille. Olen 20-vuotta ajanut joka päivä töihini kehä yhdelle ja nykyään kolmoselle paikoista, missä mennen tullen liityn kohdasta, missä mun kiihdytysramppi, on myös päätieltä poistuvien, poistumisramppi.

Näissä paikoissa se hemmetin vilkun käyttö, hyvissä ajoin, sekä puolin ja toisin sujuvoittais pirusti sitä itse kunkin ajamista.

Enemmän kyse on sieltä kehältä poistuvilta. Pankaa se vilkku hyvissä ajoin merkiksi, että ootte tulossa mun eteen poistuaksenne, niin mä osaan kyllä tehdä tilaa liittyessäni!

Toinen on sitte tietenkin nää alinopeutta liittyvät. Hemmetti soikoon sitä kiihdytellään siinä siihen tarkoitetulla pätkällä, eikä madella kurkiten vasemmalle, kiihdytetäkseen vasta siellä liittymisen jälkeen!
 
Valitettavasti vakuttaa pahasti, että mutuilet. Kokeile ihan vaan ajaa noita nopeuksia tavallisella autolla niin huomaat missä uskomukset menee metsään. Auto muuttuu ~200 nopeuksissa todella vakaaksi, suuntavakavuus kasvaa huomattavasti jos verrataan vaikka 100 km/h:n vauhtiin. Kyse ei itse asiassa ole enää mitenkään renkaista, vaan suurin vaikutus tulee siitä että autossa on noissa nopeuksissa aivan hillitön vastus ja auton kolaama ilmapatja on jo autoa suurempi. Tämä tekee auton kulusta stabiilimpaa jo pelkästään aerodynamiikan vuoksi. Renkaita siis yhtään väheksymättä, mutta jos auto on unnossa on sen ajaminen noissa nopeuksissa junamaista ja vakaata oli mitkä renkaat alla tahansa. Ohjattavuus ja väistöliikkeet toki heikkenee jos autoa, alustaa ja renkaita ei ole tehty noille nopeuksille.

Olen ajanut Saksassa motareilla sekä 90-luvun riisikupilla (~150-160 km/h keskinopeutta) että halvoilla 3-5 vuotta vanhoilla 1.0 litran perheutolla käytännössä aina vakionopeudensäädin 175 km/h. Ajomatat kymmenissä tuhansissa kilometreissä. Autoillessani ohi ajavat ihan notmaalin liikennevirran mukana ~200 -220 vauhdilla aivan tavalliset autot, niin pitsataksit pikkukopeillaan, ruosteiset ooppelit kuin tavalliset perheautot. Lukumäärällisesti eniten kaiken ikäiset pikkugolffit.
No olempa ajellut varmaan kymmeniä kertoja sen 180-220kmh öisillä motareilla. Tuo suuntavakauden ja junamaisuuden puhe kuulostaa jo aika paksulta paskalta. Vauhti kasvaa, ohjaus ja kaikki muukin muuttuu puuksi. Yksistään perusrenkaiden "lullaus" alkaa olemaan sitä luokkaa että niillä ei paljoa ohjata.

Olen näitä vauhteja ajellut eri autoilla ja rengassarjoilla, monessa vehkeessä tuli jo iskarit ja jousetkin vastaan 180 jälkeen kun alkaa töyssyissä olemaan semmonen meno ettei uskalla kovempaa vetää niistä.

Kyllä sitä 200kmh pystyy juu ajamaan niin kauan kun tie on suora ja ei ketään tiellä, miettisin silti kaksi kertaa ennenkun hiihdän siitä 100kmh ajelevasta corsamummosta ohi sitä vauhtia. Ihan vaan jos mummulla ei ihan pysykkään auto kaistalla tms. Joskus rekatkin vaeltelee tuulen tai kuskin huolimattomuuden vuoksi.
 
200 nopeuksissa tai sen yli suoralla muutoin tasaisella tiellä alkaa jo tulla hyppyreitä, mitä ei muutoin normaalisti huomaisi. Ohjattavuus katoaa suuresta osasta autoista kun niitä ei ole suunniteltu yli 200 vauhteihin. Suuntavakaus == ohjattavuus kadotettu. Perusrenkaatkin alkaa olla suorituskyvyn ylärajoilla.
 
Vähän oudolta kuulostaa jos millä tahansa autolla ihan vaeltelematta pääsee 200 km/h, ellei olosuhteet ole sään ja tien kunnon puolesta täysin optimaaliset. Jotkut autot liimautuvat vauhdin kasvaessa aina vaan paremmin tietä vasten, jolloin ajo-ominaisuudet todella parantuvat, mutta on niitä autoja, joissa se vaeltelevuus ja levottomuus vaan lisääntyy vauhdin kasvaessa. Kyllä niilläkin ajaa pystyy, muttei se pitkällä matkalla niin mukavaa ole.

Tietty jos vakiosti ajaa tietyllä autolla noita nopeuksia, niin kaikkeen sopeutuu ja sellaiseen levottomammankin auton ohjailuun tottuu. Mut siis ihan jo tuulisissakin olosuhteissa Suomen rajoituksilla on välillä autossa pitelemistä.
 
Tielle liittyjistä ollut puhetta, niin laitanpa oman kortenikin kekoon. Jonkinlainen vastuu on myös sillä päätietä ajavalla: noudattamalla liikennesääntöjä kuten nopeusrajoitus ja turvaväli, ei liittyjällä pitäisi olla ongelmia. Jos nämä toteutuvat ja siltikin liittyjä tuskailee, vika on yksiselitteisesti kolmion takaa tulevalla.

Tämä pieni alustus, kun joudun joka arkipäivä liittymään moottoritielle, jonka liittymiskaistan päästä alkaa tietyö (Oulu, Kuusamontieltä etelään Oulujoen silloille). Moottoritiellä vaihtuu rajoitus jo aikoja 100 -> 80 -> 60 -> 50 mutta osalla siellä ajavista on vielä reippaasti yli 80 vauhtia, kun alkaa betoniporsaikko lähestymään. Vauhdin arvioin siitä, että itse kiihdytän liittymässä n. 55-60 oikeaa nopeutta, eikä sillä vauhdilla ole aina mitään asiaa tielle (nopeusrajoitus siis 50 km/h). Kovempaakaan ei uskalla ajaa, koska hyvin harvoin olen ensimmäisenä liittymässä, ja edessä käytännössä joka päivä vilkkuu jarruvalot jonossa.

Ongelma tulee, kun ainakin nyt talvella nämä moottoritietä ajavat teidemme rosbergit eivät uskallakaan siihen työmaalle ajaa sitä kahdeksaakymppiä, vaan vauhti lasketaan muutaman kymmenen metrin matkalla rajoitukseen tai jopa alle, ja liikenne sumppuuntuu. Siinä vaiheessa sitten livutaan tappituntumalla, ja liittyminen vaikeutuu huomattavasti verrattuna jos vauhti olisi laskettu jo satoja metrejä aiemmin ainakin sinne 60:n.

Kiitosta sille, että poikkeuksena paikalliseen liikennekulttuuriin vilkulla saa tilaa kohtuullisen hyvin siinä sumpussakin, jos se menee tarpeeksi hitaasti. Pari kertaa on joku vetänyt aivan edellä ajavaan kiinni tahallaan, onneksi ovat harvinaisuuksia. Molemmat nuoria naisia btw.
 
No olempa ajellut varmaan kymmeniä kertoja sen 180-220kmh öisillä motareilla. Tuo suuntavakauden ja junamaisuuden puhe kuulostaa jo aika paksulta paskalta. Vauhti kasvaa, ohjaus ja kaikki muukin muuttuu puuksi. Yksistään perusrenkaiden "lullaus" alkaa olemaan sitä luokkaa että niillä ei paljoa ohjata.

Olen näitä vauhteja ajellut eri autoilla ja rengassarjoilla, monessa vehkeessä tuli jo iskarit ja jousetkin vastaan 180 jälkeen kun alkaa töyssyissä olemaan semmonen meno ettei uskalla kovempaa vetää niistä.

Kyllä sitä 200kmh pystyy juu ajamaan niin kauan kun tie on suora ja ei ketään tiellä, miettisin silti kaksi kertaa ennenkun hiihdän siitä 100kmh ajelevasta corsamummosta ohi sitä vauhtia. Ihan vaan jos mummulla ei ihan pysykkään auto kaistalla tms. Joskus rekatkin vaeltelee tuulen tai kuskin huolimattomuuden vuoksi.

MItä ihmettä oikein selität. Joko sulla on ollut kaikki autot rikki tai sitten olet juuri sellainen kuski joka pelkää omaa autoaan. Ei tässä ole kyllä mitään logiikkaa. En nyt talvella jäisellä tiellä ajelisi 200 lasissa, mutta kesäolosuhteissa en kyllä muista niin paskalla autolla ajaneeni että vauhdin puolesta olisi pelottanut. Enemmän Suomesssa pelottaa ne poliisit.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 975
Viestejä
4 648 823
Jäsenet
76 358
Uusin jäsen
topias.m

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom