Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

En nyt ihan perseessä aja, mutta heti kun tilaisuus koittaa pyrin kyllä pakut ja muut edessä näkökenttääni haittaavat "seinät" ohittamaan ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En kylläkään ihan siihen eteen jää, varsinkaan rekkojen. Tottunut katsomaan liikennettä pidemmälle... pystyy paremmin ennakoimaan (ja muutenkin paremmat näköalat), jos edessä tapahtuu jotain yllättävää. Tossa yksi syitä, miksi autossa on hyvä olla ohituskiihtyvyyttä 80-120.

Muuten on kyllä ihan sama millaisella laitteellaa kukin ajaa, kunhan homman osaavat. Turhaa niistä on provosoitua, no joskus kyllä saatan liikenteen salliessa jäädä ihastelemaan hetkeksi hienon näköisiä (usein tosi vanhoja) laitteita
Sinänsä outo teksti että jos ohittamisen syynä ei ole halu ajaa kovempaa, niin ei tuo käy järkeen ollenkaan. Jos tarve on nähdä pitkälle, eikä ajaa kovempaa niin ei ole mitään järkeä ajaa sinne rekan perään vaan voi pysytellä kauempana, vaikka 500m päässä. Oman turvallisuuden vuoksi syy ontuu myös aikalailla, koska alkuun tingit siitä ajamalla lähelle ja sitten uudestaan turhalla ohituksella. Ellei siis todellinen syy kuitenkin ole se halu ajaa kovempaa.
 
Ei se 500 metrin päähän jääminen oikein pitkässä juoksussa auta. Siihen väliin alkaa pikkuhiljaa kertymään autoja, ja sitten edetäänkin lopulta letkassa jossa autojen välissä on se 20-50 metriä. Huonolla tuurilla siihen sinun eteen seuraavaksi puskee sitten joku hevoskärryauto kun on sen verran kiire että se "tyhjä väli" sinun edessä pitää täyttää, mutta ei kuitenkaan kehdata sen kärryn kanssa lähteä ohittamaan koko letkaa. Jos haluaa ajella "omassa rauhassa" ilman että tarvii katsella edelläajavan perävaloja, niin ei siinä oikein paljon muu auta kuin mennä hitaammista ohi. Muuten joudut hidastamaan jatkuvasti lisää kun siihen sinun ja alkuperäisen hidastelijan väliin puskee porukkaa.
 
Ei se 500 metrin päähän jääminen oikein pitkässä juoksussa auta. Siihen väliin alkaa pikkuhiljaa kertymään autoja, ja sitten edetäänkin lopulta letkassa jossa autojen välissä on se 20-50 metriä. Huonolla tuurilla siihen sinun eteen seuraavaksi puskee sitten joku hevoskärryauto kun on sen verran kiire että se "tyhjä väli" sinun edessä pitää täyttää, mutta ei kuitenkaan kehdata sen kärryn kanssa lähteä ohittamaan koko letkaa. Jos haluaa ajella "omassa rauhassa" ilman että tarvii katsella edelläajavan perävaloja, niin ei siinä oikein paljon muu auta kuin mennä hitaammista ohi. Muuten joudut hidastamaan jatkuvasti lisää kun siihen sinun ja alkuperäisen hidastelijan väliin puskee porukkaa.
Mitäs veikkaat että jos kävisi oikein lotto-onni ja 100km ajelisi siellä perässä kun sattuisi sama matka, niin moniko auto tulisi sinä aikana takaa ohi ja ei menisi sen rekan ohi, siten hidastaen perillepääsyä? Jos niitä sattuisi vaikka kymmenen niin perillä oltaisiin 30 sek myöhemmin.

Itse aika usein olen jäänyt sinne rekan perään kauas ajelemaan, eikä noita tilanteita ole tapahtunut kertaakaan reilusti yli miljoonan ajetun kilometrin aikana. Hetkellisesti sinne saattaa joku mennä väliin ja jos sinne menisi ja jäisi vaikka 50 autoa niin ei olisi mitään ongelmaa ajella hetki hieman kevyemmällä kaasulla ja säilyttää väli. Ei oikeasti hidasta perillepääsyä käytännössä yhtään jos oma sijoitus 80km/h liikkuvassa jonossa on hieman peremmällä, tai mielummin ei siinä jonossa ollenkaan vaan 10 sek sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin kyllä menen pakuista, kärryllisistä ja rekoista ohi ihan sen näkyvyyden takia, ettei tarvi vaan tuijottaa perävaloja ja "sokkona luottaa" siihen edelläajavaan. Jos siihen sen eteen tulee yllättäen jotain mikä aiheuttaa äkkipysähdyksen (esim. traktori tai rekka sivutieltä eteen), niin ei siitä itse ehdi reagoida vaikka välimatkaa olisikin 50 metriä.
Eipä ehdi reagoida ei. Mikähän siihen auttaisi?
Turvaväli.
Ei, 50 metriä ei maantiellä ole mikään turvaväli. Se pitäisi ymmärtää jo siitä, ettei yllättäviin tilanteisiin ole sellaisella välillä aikaa reagoida.
 
Sellasen olen huomannut että kun ajelen työmatkoja, niin harvemmin täytyy pakuja ohitella. Niillä tuntuu aina olevan armoton kiire ja vetävät reippaasti yli rajoitusten. Ainakin nyt talvirajoitusten aikaan
Yleensä pakulla ajetaan työhommissa eli hyvin todennäköisesti niillä on nimenomaan kiire :)
 
Itsekin kyllä menen pakuista, kärryllisistä ja rekoista ohi ihan sen näkyvyyden takia, ettei tarvi vaan tuijottaa perävaloja ja "sokkona luottaa" siihen edelläajavaan. Jos siihen sen eteen tulee yllättäen jotain mikä aiheuttaa äkkipysähdyksen (esim. traktori tai rekka sivutieltä eteen), niin ei siitä itse ehdi reagoida vaikka välimatkaa olisikin 50 metriä. Mikäli se "näköeste" on saavutettu vakionopeudensäätimellä, niin loogisesti siitä pitäisi pystyä menemään ohitse ja jatkamaan vakionopeudensäätimellä niin ettei se jää perseeseen roikkumaan. Joskus ne mokomat kyllä kiilaavat sitten omaa vauhtiaan...
Kontissa oleminen on vaarallista, mutta jos pitää edes perus turvavälin, niin eikö se paku ole siinä ylimääräisenä silmäparina, joka antaa sinulle aikaa reagoida.

Ja voi ja kannattaa pitää vähän reilumpi, niin vielä enemmän aikaa tutkailla menoa. vakkarista joutuu toki sen napsun pari tiputtaa.

Montakaistaa suuntaansa, niin tilanne toinen, jos hiljaista, niin ajelee sillä vakkarilla ohi.

Edit: 50 metriä taajamavauihdessa sinänsä riittää, jos ei asemoi itseään ihan pimentoon, ja ylestäen jompi kumpi kääntyy muualle.
Taajaman ulkopuolella jos tuota pidät, niin turvaäli ei ole metrejä, vaan aika, ja taajamannulkopuolisilla nopeuksilla myös enemmän aikaa, eli 80 alueella siis minimikin moninkertainen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos/kun koettaa tuollaista varmasti riittävää ja reilua turvaväliä pitää, niin ainakin tässä Oulun ja Jyväskylän välisellä nelostien pätkällä saat harvoin ajella rauhassa, vaan siitä on koko ajan sitten joku tulossa ohi ja jatkuvasti saa olla sitä omaa nopeutta mukauttamassa ja jarruttelemassa ja antamassa tilaa. Itse kun olen tätä pätkää kohta 20 vuotta ajellut, niin yleensä vähimmällä stressillä pärjää, kun vaan pitää sen oman vauhdin ja jos joku tulee perä edellä vastaan, niin menee siitä ohi.

Toisekseen, mitä vähemmän siinä sinun edessä on autoja, niin sen helpompaa se väistäminen on. Jos olet yksin tai jonon keulilla, niin sinun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin että väistät sitä vastaantulijaa / hirveä / jotain. Jos seuraat toista autoa, niin joudut huomioimaan sen ongelman aiheuttajan lisäksi myös sen edellä ajavan auton väistöliikkeet, jotka voivat olla arvaamattomia.
 
Kyllä sen provosoitumisen ainakin moottoritiellä hyvin havaitsee. Esim. kun auto-X on ajellut kilometritolkulla ihan mukisematta letkassa suurinta sallittua nopeutta, ja kun menet siitä ohi vakionopeudensäätimellä +5km/h niin sieltä letkan seasta ammutaan yhtäkkiä puskuriin kiinni ja ruvetaan tekemään elämä vaikeaksi.
Nämä on vaan niitä, jotka haluavat ajaa mahdollisimman kovaa.
Kun ei "jänistä" ole, niin mennään letkan mukana. Kun se "jänis" ohittaa, lähdetään perään ja hyvässä lykyssä ohitetaan sillä +2km/h nopeudella. Kymmenen kilsan kuluttua, saatat itse saavuttaa tuon autolijian, kun hän ei seuraavaa "jänistä" löytänytkään.
Tai sitten sielä letkassa on joku auto, jota voisi kuvitella siviilipoliisiksi, lähdetään ohi vasta, kun joku muukin lähtee. Näitä näkee viikottain 1-tiellä.

Eli kyseessä poliisien pelko. Ajatellaan, että voi itse ajaa ylinopeutta, kun joku muukin ajaa. Uskallus loppuu, kun ei ole vetäjää.
 
Sinänsä outo teksti että jos ohittamisen syynä ei ole halu ajaa kovempaa, niin ei tuo käy järkeen ollenkaan. Jos tarve on nähdä pitkälle, eikä ajaa kovempaa niin ei ole mitään järkeä ajaa sinne rekan perään vaan voi pysytellä kauempana, vaikka 500m päässä. Oman turvallisuuden vuoksi syy ontuu myös aikalailla, koska alkuun tingit siitä ajamalla lähelle ja sitten uudestaan turhalla ohituksella. Ellei siis todellinen syy kuitenkin ole se halu ajaa kovempaa.
Tottakai ohittamisen syy on pitkässä juoksussa "ajaa kovempaa", jos kerran "seinä" on tullut vastaan. Rekat ajaa sen verran hiljaa (kun on rajoittajat) , että niistä kyllä ohittamisen jälkeen riittävän kauas pääsee. Pakkohan (näillä perhekopperoilla) sitä on ensin lähelle mennä, jotta ohitse pääsee turvallisesti. Katsoo vain paikan (tie kaareva) missä näkee kunnolla rekan eteen, kun päätän mennä ohitse en juurikaan katsele nopeusmittaria.

Eka autoni oli Fiat (susi jo syntyessään) 850, se vaati noin 1-2km suoran, jotta sillä rekasta ohi pääsi. Oppi arvostamaan ohituskiihtyvyyttä.
 
Huomannut saman, että useimmiten pakut paahtaa jonkun auton peräloosterissa kiinni tai vähintään 20km/h yli nopeusrajoituksen.
Tää on jännä juttu, mutta vielä jännempi on se, että mennään sillä firman pakulla reikä päässä! Kyljessä/perässä yhteystiedot jne.
Yleensä pakulla ajetaan työhommissa eli hyvin todennäköisesti niillä on nimenomaan kiire :)
Tavallaan joo, mutta huono peruste, joku jo ylempänä kommentoikin sitä potentiaalista ajan ja/tai tulon menetystä kiinni jäädessä.
Ja viitaten omaan kommenttiini, niin kyllähän se firman logo saattaa aiheuttaa toimarille kommentointia, jos kovasti perseilee, vaikka pelkkä kaahailu ei sitä välttämättä olekaan kaikkien mielestä.
 
Kontissa oleminen on vaarallista, mutta jos pitää edes perus turvavälin, niin eikö se paku ole siinä ylimääräisenä silmäparina, joka antaa sinulle aikaa reagoida.
Mielluummin luotan itseeni, kuin siihen "nukkuuko" se pakukuski vai ei. Saattaa räplätä radiota , riidellä liksoistaan työnantajansa kanssa...
Ja voi ja kannattaa pitää vähän reilumpi, niin vielä enemmän aikaa tutkailla menoa. vakkarista joutuu toki sen napsun pari tiputtaa.
Joo turhaan sinne perään mennä bensaa säästämään, jos näkee että ohittamisesta ei mitään hyödy.
Usein kyllä riittää kun ohittaa muutaman rekan, niin saa loppumatkan ajella rauhassa omaan tahtiin.

Taajaman ulkopuolella jos tuota pidät, niin turvaäli ei ole metrejä, vaan aika, ja taajamannulkopuolisilla nopeuksilla myös enemmän aikaa, eli 80 alueella siis minimikin moninkertainen.
Auto kulkee 28m/s 100 vauhdilla, pysähtymiseen kuluu x-sekuntia => tuskin turvaväliksi riittää 100m ? jos siellä tulee oikea seinä (paha ketjukolari) vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on jännä juttu, mutta vielä jännempi on se, että mennään sillä firman pakulla reikä päässä! Kyljessä/perässä yhteystiedot jne.

Osaltaan vaikuttaa sekin että kun ei ole oma auto niin raiskataan, vaihdellaan raakana vaihteet, annetaan kytkinpommia jne kun ei ole niin väliä.
 
Eiköhän noi motarilla esiintyvät raksapojat ole tulossa tai menossa töihin eli kiire varmaan on. Ei ainakaan pyöri tiellä. Ei mua haittaa jos joku kiskoo 130kmh talvella tuolla, vaikka ajoittain noilla pakuilla on aika hurjat tilannenopeudet olleetkin.

Maantiellä parhaan turvavälin saavuttaa kun ohittaa kaikki samantien, jos letkassa on enempi kuin 2 autoa niin sen mahdollisuudet edes rajoituksen mukaan kulkemiseen ovat 5%, eli +10kmh rajoitukseen lisää niin ei varmana pyöri ketään takana pitkään aikaan.

Ajamisestahan voi tehdä niin vaikeaa kuin haluaa, suurimmalla osalla kansaa tuntuu olevan tämä asenne. Tientukkijat ja törttöilijät liikenteessä on sitä täysin samaa kansanosaa jota kiinnostaa moneltako naapuri käy paskalla, suihkussa tai vie roskat. Ja herranjumala jos se on 22.01 niin välittömästi soitto hätäkeskukseen, kenneliin ja isännöitsijälle. Monella tuntuu ajaminen ja havainnointi ihan auton peruuttamisesta pysäköintiin olevan niin vaikeaa että itse kerkeisi jo kaivamaan kaikki karvat perseestä saman suorituksen tehdessä.
 
Auto kulkee 28m/s 100 vauhdilla, pysähtymiseen kuluu x-sekuntia => tuskin turvaväliksi riittää 100m ? jos siellä tulee oikea seinä (paha ketjukolari) vastaan.
Taajamavauhdeilla tarkoitin 30-50km/h nopeuksia, taajamissa riittää yleensä ajallisesti vähän lyhyempia turvaväli vs taajamanulkopuolella. 50 metriä on yli 3 sekunttia, hyvissä oloissa ei mahdonton.

Mutta kommentoimani nimimerkki kirjoitti jostain Oulu - Jyväskylä välistä, jossa rajoitukset 30-100km/h. , jos mennään jottain 80-100 alueella niin jos kesällä minimi pidetään 4 sekunttia, niin ei ihme ettei mitään nää jos ajaa sen paku kontissa (50m) , pitäs edes 10 sekunttia niin alkaa jo helpottaa (jos sitä pakkas irtolunta).

Jos noissa oloissa pitää 50 metriä hyvänä, tai jopa isona, niin en ylläty jos myös ohittamisen jälkeen koukkii suoraan eteen.

Oulun ja Jyväskylän
...
kun vaan pitää sen oman vauhdin ja jos joku tulee perä edellä vastaan, niin menee siitä ohi.
Ei itsetarkoitus ole olla ohittamatta, tuolla välillä on ohituskaistoja, joten sekin onnistuu , ja paikoitellen ihan muutenkin hyviä ohituspaikkoja jos olot ja liikenne sopivia.

Mutta ylinopeutta ajavat pakut ja niiden kontissa ajaminen vähän eri juttu.

Edessä olevat silmäparit ei ole vaaraksi.

Myönnän, ottaahan se lunteelle olla toisena.
Jos olet yksin tai jonon keulilla, niin sinun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin että väistät sitä vastaantulijaa
Tulee mieleen se vanha vitsi, missä vaimo valittaa miehelle että hirveät jonot, mutta onneksi olin ensimmäinen.


Mielluummin luotan itseeni, kuin siihen "nukkuuko" se pakukuski vai ei. Saattaa räplätä radiota , riidellä liksoistaan työnantajansa kanssa...
No miten sen meinaat sieltä sun päälle koukkaavan ?
Riskejä on monenlaisia, mutta tässä kai vähän kompensoi se että se on myös edessä oleva silmäpari ja turvallisuus lisä, tuo sinulle lisää aikaa reakoida.
Jos kuvitellaan että edessä olevalla menettää auton hallinnan, niin todennäköisesti jollain hidastuvuudella jatkaa suuntaansa, perässä tulija sitten toimii tilanteen mukaan, ei sitä pidä katsoa ja päiten ajaa. yksi suuntansa kaistalla Ohittaminen tuskin riski mielessä järkevää.

Tässä kommentointii sitä että se paku menee reippaasti, jos sen meno alkaa tahmaan, niin sitten eri tarina.
 
Viimeksi muokattu:
"GPS + 21km/h" on uusi "rajoitus +10".


Saa olla tarkkana ettei vahingossa aja mittaukseen alle 21km/h ylinopeudella, tai tulee sanktiota.
Joo lueskelimpa kanssa. Mitenhän kauan menee että porsaanreikä korjataan. Taitaa silti olla niin että tästä on hyötyä lähinnä motarilla, monessa muussa paikkaa luulisi napsahtavan liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Viimeaikojen lakiesitykset ovat olleet aika surkuhupaisia (trafin paalaustuki ja tämä tieliikennelakisoppa).
 
Joo lueskelimpa kanssa. Mitenhän kauan menee että porsaanreikä korjataan. Taitaa silti olla niin että tästä on hyötyä lähinnä motarilla, monessa muussa paikkaa luulisi napsahtavan liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Viimeaikojen lakiesitykset ovat olleet aika surkuhupaisia (trafin paalaustuki ja tämä tieliikennelakisoppa).
Edeltävän hallituksen tekoja tieliikennelakiongelmat ja nyt vasta alkavat tulla esiin. Saisi joskus edes olla liikenteen asiantuntijat näitä säätämässä.
 
No miten sen meinaat sieltä sun päälle koukkaavan ?
Ei se minun päälle tule, vaan minä ajan huonolla tuurilla sen perään -> joo liian pieni turvaväli. Se vain on realismia, että jos kaistalla on pysähtynyt auto, normaalijonossa 3-4 :jäs auto ei enää kerkiä pysähtyä, ellei tiedosta tilannetta hyvissä ajoin.

Noita raskaita ajoneuvoja joskua ajaneena tottui siihen, että seuraan liikennettä useita autoja edessä ajavaan pidemmälle. Jos sitten näkee, että kauempana on jokin "tilanne" pystyy ehkä sekunnin pari kauemmin jarruttamaan/ "miettimään" miten tilanteessa toimii. Minusta se siis lisää kokonaisturvallisuutta enemmän kuin, että luottaisin siihen palukuskin havaintokykyyn. Silti kolariin voi joutua.
 
Ei se minun päälle tule, vaan minä ajan huonolla tuurilla sen perään -> joo liian pieni turvaväli. Se vain on realismia, että jos kaistalla on pysähtynyt auto, normaalijonossa 3-4 :jäs auto ei enää kerkiä pysähtyä, ellei tiedosta tilannetta hyvissä ajoin.
No tarkoitus ei ole ajaa sen pakun kontissa. Jos siellä on tuollainen neljän auton letka joka ajaa kasaan, niin ei se sinun asemaa viidentenä heikennä.
Ja jos tuota tilannetta mietitään että tiellä on tuke, johon jonon ensimmäinen kajauttaa, niin sehän on siinä vain sinun suojana, ylimääräisenä silmäparina, puskurina.

Jos se edelläajava kerkiää johonkin reagoimaan, tai heilahtaa, tai jopa jarruvalot vilahtaa, jonka jälkeen perässä tulijalla on paljon enemmän aikaa kuin sillä ekalla on ollut.

Ja jos ja kun se turvaväli on ok, niin näkee sitä pidemmällekkin.

Jos on jokin pakonimainen tarve ajaa toisen kontissa, niin joo, ongelma on jossain.
Noita raskaita ajoneuvoja joskua ajaneena tottui siihen, että seuraan liikennettä useita autoja edessä ajavaan pidemmälle.

Ei mitään henkilökohtaista, mutta jos joku kertoo ajavansa toisen kontissa , ja mainitaan raskaat ajoneuvot, niin tulee mieleen että onkohan silloinkaan ollut sama meininki.
 
Viimeksi muokattu:
Joo lueskelimpa kanssa. Mitenhän kauan menee että porsaanreikä korjataan. Taitaa silti olla niin että tästä on hyötyä lähinnä motarilla, monessa muussa paikkaa luulisi napsahtavan liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Toisaalta osoittaako tämä enemmänkin piilevän ongelman nykyisissä motarien nopeusrajoituksisa, kun voit surutta vedellä 21-30 km/h ylinopeutta ilman, että liikenneturvallisuus vaarantuu"riittävästi"? Ennemmin saisivat korjata sen, että 7-20 km/h ajavat saavat edelleen rikemaksun.
 
No tarkoitus ei ole ajaa sen pakun kontissa. Jos siellä on tuollainen neljän auton letka joka ajaa kasaan, niin ei se sinun asemaa viidentenä heikennä.
Kyllä heikentää, koska viimeisenä en välttämättä kerkiä yhtään hiljentää, törmäysvoimat tippuu vauhdin pudotessa.
Ja jos tuota tilannetta mietitään että tiellä on tuke, johon jonon ensimmäinen kajauttaa, niin sehän on siinä vain sinun suojana, ylimääräisenä silmäparina, puskurina.

Jos se edelläajava kerkiää johonkin reagoimaan, tai heilahtaa, tai jopa jarruvalot vilahtaa, jonka jälkeen perässä tulijalla on paljon enemmän aikaa kuin sillä ekalla on ollut.
Toi on juuri se pointti, se paku estää niiden jarruvalojen näkemisen.
Ja jos ja kun se turvaväli on ok, niin näkee sitä pidemmällekkin.
Suomessa vaan on niin, että siihen väliin tullaan (sen takia sillä Fiat 850 ei juurikaan päässyt ohittamaan).
Ei mitään henkilökohtaista, mutta jos joku kertoo ajavansa toisen kontissa , ja mainitaan raskaat ajoneuvot, niin tulee mieleen että onkohan silloinkaan ollut sama meininki.
:)
Mähän olen "kokoajan" ollut sitä mieltä, että peräkontissa en halua ajaa vaan menen heti ohi kun mahdollista.

Silleen kivasti on mennyt (koputtaa puuta), etten koskaan ole kenenkään perään ajanut. Mun perään on tultu joitain kertoja ja muutamia perääni ajoja olen onnistunut estämään, kun tavaksi em. syistä on tullut katsoa taustapeiliin kun esim. liikennevaloihin keltaisilla tiukemmin jarruttaa.
 
Toisaalta osoittaako tämä enemmänkin piilevän ongelman nykyisissä motarien nopeusrajoituksisa, kun voit surutta vedellä 21-30 km/h ylinopeutta ilman, että liikenneturvallisuus vaarantuu"riittävästi"? Ennemmin saisivat korjata sen, että 7-20 km/h ajavat saavat edelleen rikemaksun.
Niin tai siis korjata motareiden rajoituksia ylemmäksi.

Näin tarkemmin ajatellen, en muista koska jonkun kaahaamisesta olisi aiheutunut motarilla vaaraa. Sahaan sitä kuitenkin parhaimmillaan HKI-Tampere väliäkin joitakin kertoja viikossa. OK joskus varmaan on joku vetänyt yöllä 200 lasissa ohi ja olen vähän pelästynyt, mutta siinäpä se.
 
Kyllä heikentää, koska viimeisenä en välttämättä kerkiä yhtään hiljentää, törmäysvoimat tippuu vauhdin pudotessa.

Toi on juuri se pointti, se paku estää niiden jarruvalojen näkemisen.
Edellä menee paku, se havaitsee jotain liian myöhään, jarruvalot syttyy, eli se on nähnyt vaaran aiemmin , varoittaa perässä tuliaa jolla on moninkertaisesti aikaa reakoida ja vaikka sinne tielle olisi tippunut jättimäinen betoniporsas, niin kerkiät miettiin ja pysähtyy ajoissa.

Tyypillisempi on todennäköisesti jotain vähemmän massiivista, jolloin peliaikaa paljon enemmän. ja jos olisit ajellut yksinäsi olisi kajauttanut esteeseen.

Suomessa vaan on niin, että siihen väliin tullaan
Missä tullaan, Oulu - Jyväskylä välillä ? Kyllä sieltä joku yksittäinen voi tulla, ei kai se nyt iso ongelma, se ajaa kuitekin sen pakun konttiin, niin ei tarvi paljoa jumpata.

Tässä siis oletus että se pakukin jo ajaa ylinopeutta tai ainakin suurinpiirtein rajoitustenmukaan asiallisesti ajeleva..

Jos tahmaa, niin todennäköisesti sitten jossain ohituspätkällä siitä ohi.

Myönnän että allekirjoittaneella on halu mennä ohi, mutta se on enemmän sellainen henkinen juttu, ei niinkään että olisi jotenkin liikenneturvateko heti ohitella kaikki peräedellä ylinopeutta ajavat vastaantulijat.
 
Edellä menee paku, se havaitsee jotain liian myöhään, jarruvalot syttyy, eli se on nähnyt vaaran aiemmin , varoittaa perässä tuliaa jolla on moninkertaisesti aikaa reakoida ja vaikka sinne tielle olisi tippunut jättimäinen betoniporsas, niin kerkiät miettiin ja pysähtyy ajoissa.
Meillä on tässä selvästi eri ajattelutapa. Sinä luotat siihen, että se paku näkee aina? Minä taas haluan luottaa enemmän itseeni. Sillä että näkee kunnolla eteensä on ratissa viihtymisen kannalta hyvin olleellinen merkitys minulle. Pidän sitä jopa tarkeämpänä kuin sitä käytännössä aika teoreettista ketjukolaririskiä.

Missä tullaan, Oulu - Jyväskylä välillä ? Kyllä sieltä joku yksittäinen voi tulla, ei kai se nyt iso ongelma, se ajaa kuitekin sen pakun konttiin, niin ei tarvi paljoa jumpata.
Harvemmin tolla välillä kuin etelämpänä, mutta riittänee tonnekin niitä matka-autoja perävaunuja ja täydessä lastissa olevia rekkoja noiden pakujen lisäksi, joten eiköhän sielläkin muutama ohitustarve tule jos aivan rajoitusten mukaan ajelevat. Itse en ole niin tarkka muutaman km "ylinopeudesta" ja mittarivirheestä pyrin olemaan perillä eri vauhdeissa

Tässä siis oletus että se pakukin jo ajaa ylinopeutta tai ainakin suurinpiirtein rajoitustenmukaan asiallisesti ajeleva..
Jos tahmaa, niin todennäköisesti sitten jossain ohituspätkällä siitä ohi.
En näe mitään ongelmaa ohittaa heti, kun sen voi tehdä turvallisesti muita vaarantamatta. He jotka ajavat reilusti ylinopeutta eivät aiheuta minulle mitään ohitustarvetta (eivät jää siihen eteen näkökenttää peittämään), laitan ylensä vilkun oikealle hetkeksi merkiksi, että olen havainnut heidän ohitusaikeensa.

Sen verran tohon 200km/h ajoon (toinen viesti), että Suomessa siitä kyllä jo motarillakin voi ongelmia aiheutua. Esim. rekka ohittaa toista rekkaa kiinnittäen päähuomion siihen ohitettavaan rekkaan (takaa tulevan nopeutta on vaikea arvioita varsinkin kun se on noin suuri eikä sitä oleta, että noin kovaa sieltä tullaan).
 
Jos joku ajaa välillä väliin, voi hetkeksi tiputtaa omaa nopeuttaan. Esim. 85 >> 75 km/h. Sit taas hetken päästä vakkari takaisin ja tuloksena on edelleen hyvä turvali. Miinuksena ehkä kymmenen sekuntia menetettyä aikaa.

edit. Tietty jos on jatkuvasti enemmän autoja liikenteessä ja harva se hetki joku liittyy mukaan sieltä täältä, niin joo miksipä ei vaan suoraan ohituskaistalle joksikin aikaa, kunnes tilanne rauhoittuu. Samapa tuo.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on tässä selvästi eri ajattelutapa. Sinä luotat siihen, että se paku näkee aina? Minä taas haluan luottaa enemmän itseeni.
Lokiikka oli se että silloin on kaksi silmäparia, pakukuskin silmät ja perässätulian silmät.

Vaikka kuuluisi siihen 90% ryhmää jotka ovat keskimääräistä parempia kuskeja, niin etuja silti.

Eli edellä oleva varoittaa jos jotain havaitsee,
Jos edelläoleva "myöhästyy" havainnossa, ja kajauttaa jotain päiten, niin sekin on varoitus, vaikka se paku meni romuksi. Toki se vaara että pitää jäädä auttaan, mutta oikeesti, kuinka usei niin käy ? ja apu voi pelastaa.

Aika lepposaa ajelua, jos pääsee yli siitä että pakko-ohittaa.

Todennäköisesti se edelläolevakin kuulu siihen kesimääräistä parempaa kuski ryhmää. ehkä jopa ammattikuski, kun melkein amattiautolla ajelee.


Juu, kyllä tunnen tunteen, jos joku tulee peräedellä vastaan, niin ohi siitä on mentävä, se vaan kaihertaa, ja ohitus tuo tyydytystä, jolla taasen jaksaa ajaa seuraavan kontiin. v...ttu kun näkee taas kaukaa perävalot, niin sitä vaan napus kerrallaan vakkariin lisää vauhtia, mitä, lisääkö sekin vauhtia .....
 
Niin tai siis korjata motareiden rajoituksia ylemmäksi.

Näin tarkemmin ajatellen, en muista koska jonkun kaahaamisesta olisi aiheutunut motarilla vaaraa. Sahaan sitä kuitenkin parhaimmillaan HKI-Tampere väliäkin joitakin kertoja viikossa. OK joskus varmaan on joku vetänyt yöllä 200 lasissa ohi ja olen vähän pelästynyt, mutta siinäpä se.
Näinpä. Ja jos on jollakin ollut liikaa vauhtia niin se on ollut joku sankari lumituiskussa tai kaatosateella.

Harvoin noi 200kmh suorittajatkaan 200 rinnalta ohi tulee, ei tossa vauhdissa enää oikein saa perusautoa tarkasti pysymään siinä kaistalla vaan vaeltelee hiukan mikä tekee hommasta jo vaarallisempaa.
 
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
Lotus :smoke: Kaverilla oli farkku-Omega joka oli hiukkasen pirteämpi kuin useimmat.
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
Ymmärrän kyllä ärsyyntymisen kuvailemassasi tilanteessa mutta sillä lienee kovin vähän tekemistä vag konsernin kanssa?
Ps. Viimeksi sunnuntaina ajoin Helsingistä Heinolaan BMW alle kahden metrin päässä omasta kontista, en silti syytä valmistajaa.
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
Eli vituttiko sinua nyt siis se enemmän auton merkki, vai kuljettajan ajotapa?
 
Audi ja bemarikuskit jakautuu aika hyvin kahteen kastiin, toiset on kusipäitä mutta osaavat periaatteessa ajaa, tosin oma tai muiden henki harvoin kiinnostaa.

Toinen kasti on sitten nämä jotka eivät osaa ajaa sitä omistamaansa autoa lainkaan.
 
Se on todettu että iso osa ei osaa käyttää liittymisramppeja/kiihdytyskaistaa. Nimensä mukaisesti se on kiihdyttämistä varten, mutta järkyttävän moni ajaa liian hitaasti tai jopa pysähtyy kaistan päähän odottamaan reikää liikennevirrassa.

Ehkä diplomaatti meinasi että pitäisi kieltää hitaat autot, jotta ihmiset ymmärtäisivät että kyllä sitä kaasupoljintakin saa ja kuuluu käyttää. Joo tiedän, Porsche on vaggilainen mutta se ei ole ehkä ensimmäinen mikä tulee mieleen vag-romuista
 
Miten moottoritielle liittyminen voi olla kovin vaikeaa?

Taas oli tänään joku aivovammainen Klarna-Audi, jonka nyt oli aivan pakko kiilata melkein kylkeen. Pitäisi kieltää lailla nuo vag-konsernin romut
Ei ole yksi tai kaksi kertaa viikossa kun kiihdytyskaistalla oleva tumpelo jää siihen vierelle jumittamaan ja sitten tulee yllätyksenä kun kiihdytyskaista loppuu :facepalm:

Mä en kyllä tajua mikä tuossa on niin vaikeaa? Edes kuplalla missä joku 40hv ei mulla ollut mitään vaikeuksia liittyä kehälle juuri siihen väliin mihin halusin.

En tajuu...
 
Ehkä joku valvontakamera kiihdytyskaistan päähän joka ottaa kuvan mikäli siinä kaistalla maleksii liian pitkään (5-10 sekuntia) ja mikäli pysähtyy kaistan päähän siihen kameran viereen niin se voisi printata sakkolapun suoraan siitä ulos?
 
Ehkä joku valvontakamera kiihdytyskaistan päähän joka ottaa kuvan mikäli siinä kaistalla maleksii liian pitkään (5-10 sekuntia) ja mikäli pysähtyy kaistan päähän siihen kameran viereen niin se voisi printata sakkolapun suoraan siitä ulos?
TÄytyisi olla "huomaamton, ettei luultais sitä nopeusvalvonta tolpaksi, ja kun ilmeisen usein on epäselvyyttä mikä on rajoitus rampilla, niin voisi syntyä hässäkää. no samalla saisi toki muutaman ylinopeuden napattua.

Ja mikä tuo liianpitkään kaistalla maleksimis juttu on ?

Ajatus on että sitä kaistaa käytetään sovittaan pääsy liikennevirtaan, joo, ei siellä kiihdytyskaistalla tarvi pitkään olla jos rampilla arviot mennyt kohdallaan, mutta aina ei ole näkyvyyttä, tai mahdollisuutta tai arvio pieleen, joten sitä kaistaa voi tarvita enemmän, aprempi siellä viettää se 5-10s vs vaarantavat kaistanvaihdot.


Mutta jos ajeltte motareilla ja seurailette ramppeja/kiihdytyskaistoja, niin mikä on yleisin virhe. Jälleen se turvavälit, jengi tulee tiihenä pötkänä, josta sitten seuraa hämminkin kiihdytyskaistalla ja koukitaan peräkanaan jo ennestään pieneen väliin.

Miten tuo paranee, yksi konsti on toki olla esimerkkinä, kun 19 kahdestakymmennestä jotenkin tötöilee, niin se on sitä "liikennevirtaa", mutta jos pari edes yrittäisi, niin ehkä se siitä.

Valvontaa ehdotit, juu kannatan valistavaa valvontaa, mutta miten se tekisi, kameroille ilmisen vaikea turvavälejä valvoa sakotusmielessä, kun ne muuten vähän vaiketa käräjillä.

No automatiikalla varmaan voisi lähetellä opastus / huomatuslappuja, siitä seurausi ärsytys, mutta voisi synnyttää ajotapa muutoksia.
 
Sinne liikennevirran sekaan kyllä pääsee vaikka kahden auton välissä olisi vain juuri ja juuri tilaa sille omalle autolle, kun vaan mätsää nopeuden sopivaksi. Sitten kun sinne väliin on menty, niin voi alkaa hieromaan niitä turvavälejä eteen ja taakse. Ongelma on vaan siinä ettei osa kuskeista tajua että kun siinä motarilla ajetaan 100-120km/h niin sulla pitää olla tasan saman verran vauhtia kun lähdet sinne sekaan liittymään jos on ahdasta, ei sinne voi 80km/h mennä kun sitten muut joutuu tekemään hätäjarrutuksia.
 
Sinne liikennevirran sekaan kyllä pääsee vaikka kahden auton välissä olisi vain juuri ja juuri tilaa sille omalle autolle, kun vaan mätsää nopeuden sopivaksi. Sitten kun sinne väliin on menty,
Kommentoitko tuota aiempaa 5-10 s kommenttiasi ?

Jos siellä ei ole tilaa, niin ei sinne saisi mennä, mutta pakkohan se johonkin on mennä.

Yleensä tuo on seurausta aiemmasta mokasta, mutta seuraavalla kerralla sitten paremmin ja aina ei pysty ennakoimaan

Kuvaillussa tilanteessa se kiihdytyskaista on tärkeä, ensisijaisesti muutat paikkaa mihin menet, tai jos joudut tuollaiseen väliin mennä, niin tuo aikeesi selväksi ja käytä se kiihdytyskaista hyväksesi, jos siinä vieressä edes vähän herätään, niinyleensä tilaa saa, edestä tai takaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei siellä aina ole tilaa. Eikä jokainen autoilija ole kuitenkaan niin harjaantunut/itsevarma kuljettaja, että onnistuu joka kerta turvallisesti sujahtamaan johonkin yhden auton mentävään väliin 100 km/h nopeuksissa.

Ehdottomasti on tärkeää ymmärtää siis kiihdyttämisen välttämättömyys turvallisuuden takaamiseksi, mutta onhan siinäkin ongelma, että välillä autot ajelee motarilla toistensa kontissa kiinni ja esittää tyhmää ja sokeaa, kun kiihdytyskaistalta pitäisi muiden mahtua sekaan. Tällöin ei edes ole tarpeen vaihtaa ohituskaistalle, vaan oman vauhdin voi ennakoiden hyvissä ajoin sovittaa niin, että tarvittaessa eteen/taakse mahtuu liittymään ilman, että liittyjän tarvitsee tehdä jotain millin tarkkaa manööveriä kahden auton väliin.

Kuljettajia on kuitenkin moneen lähtöön ja ennakoiva tilanteiden huomiointi helpottaa montaa asiaa ilman, että turvallisuudesta tarvitsee tinkiä.
 
Liittyjän homma on liittyä häiritsemättä muuta liikennettä, ennakoitavasti.
Tiellä ajajan homma on ajaa ennakoitavasti. Eli tasanen nopeus säilyttäen.

Silloin liittyvä vaan sovittaa itsensä tiellä olevaan tilaan koska turvaväliin mahtuu helposti yks liittyvä ja seuraavaan väliin taas yks jne jne. Saa suorittaa.
 
Harvoin noi 200kmh suorittajatkaan 200 rinnalta ohi tulee, ei tossa vauhdissa enää oikein saa perusautoa tarkasti pysymään siinä kaistalla vaan vaeltelee hiukan mikä tekee hommasta jo vaarallisempaa.
Just, kannattaa joskus kokeilla niin ei tarvi mutuilla. Logiikallasi Saksassa olisi motarin pientareet täynnä romua...
Ei siellä aina ole tilaa. Eikä jokainen autoilija ole kuitenkaan niin harjaantunut/itsevarma kuljettaja, että onnistuu joka kerta turvallisesti sujahtamaan johonkin yhden auton mentävään väliin 100 km/h nopeuksissa.
Jos sitä tilaa ei "ole" niin kyllä sitä tulee kun vaan tylysti työntää sen kotteron siihen väliin. Takana oleva voi sitten valojen vilkuttamisen sijaan katsoa peiliin ja miettiä mikä meni vituiksi omassa ajamisessaan. Toimii niin motarilla kuin ohitustilanteesa omalle kaistalle palaamisessa.
 
Suurin ongelma kiihdytyskaistoissa on ne suoraan ajavat etuajo-oikeutetut jotka lähtevät väistämään väistämisvelvollista liittyjää. Jos kaikki ajaisivat tasaisella nopeudella (ja tietenkin riittävillä väleillä), niin liittyminen olisi paljon helpompaa.
 
Jos sitä tilaa ei "ole" niin kyllä sitä tulee kun vaan tylysti työntää sen kotteron siihen väliin. Takana oleva voi sitten valojen vilkuttamisen sijaan katsoa peiliin ja miettiä mikä meni vituiksi omassa ajamisessaan. Toimii niin motarilla kuin ohitustilanteesa omalle kaistalle palaamisessa.
Olet aivan oikeassa.

Mutta kuinka usein noin käy, vaatii sen tilanteen että siellä oikealla kaistalla(pääväylän) on jatkuva tiheä jono, no sitä on joillain aluella , mutta kuinka usein käy ettei saa tilaa. Jos siitä sen parhaan paikan katsoo ja tilaa reilusti pyytää (aikeet tuo esille) niin yleensä saa tilaa, ei isoa, mutta sellaisen mihin nyt vähän vierraammallakin autolla kehtaa mennä.

On niitä ureapäitäkin, mutta onneksi ei kovin montaa peräkkäin.

Suurin ongelma kiihdytyskaistoissa on ne suoraan ajavat etuajo-oikeutetut jotka lähtevät väistämään väistämisvelvollista liittyjää. Jos kaikki ajaisivat tasaisella nopeudella (ja tietenkin riittävillä väleillä), niin liittyminen olisi paljon helpompaa.
Noista ei liittyjille juurikaan haittaa, jos menevät lujaan niin se on ohitus, jos ovat tahmaajia , niin liittyjälle ei haittaa, sinne taakse jää sekoileen. (joka toki lisävaara hänelle ja muille).

Edit:
Joo silloin, jos kiihdytyskaistalla olet jonkin rinnala ja arvot ottavasi hänen takaa paikan ja tämä rinnalla ollut kaistaa vaihtamala tekee tilaa , No ehkä tämä vaihtava yleisellä kokemukselle todennut tilanteet riskiksi , todennut parhaaksi jatkaa tasaista vauhti ja varoiksi vaihtaa kaistaa loitommalle.
 
Viimeksi muokattu:
No ei sitä perus lyhyillä kiihdytyskaistoilla ruuhka-aikaan juuri ole mahdollista katsella tyyliin "jos en tuohon pääse/tuo ei päästä niin menen sitten tuonne" koska tuossa kohtaa kaista on loppu tai olet joutunut pudottamaan vauhtia niin paljon ettei siihen seuraavaan väliinkään ole enää mahdollista päästä. Vauhtia letkan mukaan (vähän yli jopa), halutun auton takakulman kohdalle ja siitä työntää itsensä väliin - toimii joka kerta.
 
Noista ei liittyjille juurikaan haittaa, jos menevät lujaan niin se on ohitus, jos ovat tahmaajia , niin liittyjälle ei haittaa, sinne taakse jää sekoileen. (joka toki lisävaara hänelle ja muille).
Ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun minä liittymiskaistalla himmaan liittyäkseni päätiellä ajavan taakse, ja tämä alkaakin jarruttelemaan siellä päätiellä "helpottaakseen" mun liittymistä.
 
Ongelmat alkavat siinä kohtaa, kun minä liittymiskaistalla himmaan liittyäkseni päätiellä ajavan taakse, ja tämä alkaakin jarruttelemaan siellä päätiellä "helpottaakseen" mun liittymistä.
Tämä.

Eipä ole kerta tai kaksi, kun on ajanut kiihdytyskaistalla jonkun rinnalla, hidastanut jotta pääsee taakse, vaan huomatakseen, että vieressä hidastetaan myös. Aina mukava tilanne, etenkin talvella, kun kiihdytyskaistojen päät on täynnä sohjoa.

Yleensä onneksi liitytäkaistoilla riittää näkyvyyttä, että voi ennakoida nämä.
 
Liittyjän homma on liittyä häiritsemättä muuta liikennettä, ennakoitavasti.
Tiellä ajajan homma on ajaa ennakoitavasti. Eli tasanen nopeus säilyttäen.
Teoriassa näin. Käytännössä erilailla.

Testasin tätä kerran, ajoin tasaista nopeutta vakkarilla ja edellä olevaan autoon oli varmaan ~50 metriä matkaa. Rampilta tulee auto, selkeästi hitaammin kuin liikennevirta ja meinaa ajaa kylkeen. Varmaan olisikin jos en olisi lopulta hidastanut.

En kokeile uudestaan :D Ihan oman turvallisuuden takia
 
Nimenomaan. Ihannetilanteessa kaikki sujuu niin kuin dot1q toi esiin, mutta valitettavasti ei aina.

Joillain kyse voi olla arkuudesta tässä tietyssä tilanteessa etenkin talvisim, mutta varmasti on niitäkin, jotka eivät vaan tiedä kiihdytyskaistan käyttötarkoitusta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 407
Viestejä
4 506 925
Jäsenet
74 395
Uusin jäsen
amer

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom