Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.

Eli tuskin ne kaikki siellä koittaa naapuriaan kateelliseksi tehdä sillä RS-mallillaan, varsinkaan kun on kuitenkin yhdestä Suomen myydyimmästä autosta kyse. Se nyt vaan sattuu olemaan suhteellisen edullinen perheellisellekin sopiva vähän keskivertoa tehokkaampi auto. Niistä perusmalleista voi usein myös puuttua esim. paremmat penkit, jotka itselleni ainakin on isossa roolissa autossa viihtymisen kannalta.
 
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.
Tätä mäkin vähän epäilisin tapahtuvan ”keskimäärin”, että ei siinä mistään kisasta/näyttämisestä ole kyse.

Tietysti jos oot jo etukäteen päättänyt kiihdyttää ja vieressä olevakin kiihdyttää huomattuaan että sinä kiihdytät niin tuskin se toinen silloin ihan vain omaksi ilokseen kiihdyttelee... Toisaalta ei näissä tapauksissa mielestäni mikään merkki/malli silmille pompi paitsi että ehkä jollain toyotalla ei kukaan koskaan yritä kiihdyttää ”perässä”.

Joku toinen varmaan sitten laskee senkin kisailuksi kun 1/3 kaasulla normaalisti kiihdytät jos vierellä joku on päättänyt repiä 75hv yariksesta irti kaiken mitä siitä lähtee?
 
Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Aivan sama täällä. Silloin kun pääsen valoissa paalupaikalle ja hyvä turvallinen suora repäistä, niin otan koneesta kaiken irti ja nautin ison bensan voimasta ja äänestä.
Jos olen hitaalla manuaalivaihteisella kakkosautollani liikkeellä, niin tyydytys ei tule nopeasta kiihtyvyydestä (kun sitä ei ole), vaan siitä kuinka nopeasti vanhaa keppivaihteista pystyn piiskaamaan ja nopeat vaihdot. Käsivaihteisto ei ole kaupunkiruuhkassa mukavin, mutta tarjoaa enemmän onnistumisen elämyksiä.
Se ei ole mikään kisa naapurikaistan Audia vastaan, vaan oma harrastus.
 
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.

Eli tuskin ne kaikki siellä koittaa naapuriaan kateelliseksi tehdä sillä RS-mallillaan, varsinkaan kun on kuitenkin yhdestä Suomen myydyimmästä autosta kyse. Se nyt vaan sattuu olemaan suhteellisen edullinen perheellisellekin sopiva vähän keskivertoa tehokkaampi auto. Niistä perusmalleista voi usein myös puuttua esim. paremmat penkit, jotka itselleni ainakin on isossa roolissa autossa viihtymisen kannalta.
Yleistys ei tietty päde kaikkiin omistajiin ja eikä sen näyttämisen tarvii olla mitään täyskiihdytyksiä. Enemmänkin se on sellainen asenne, että minä ensin tai että minua ei ohiteta. Ei tuokaan äärimmäisyyksiin vietynä vaan aina pienenä ajatuksena takaraivossa. Se sitten aiheuttaa tuollaista käyttäytymistä mistä tää keskustelu alunperin lähti.

Mun mielipide perustuu aika pitkälti omaan kokemukseen itsestä. Itselläkin kun tosiaan on tuollainen "tavallisen" auton tehoversio (Alfa Romeo Mito QV) ja sitten ihan aito urheiluauto tuo Corvette. Corvetella kun ajelee niin ihan sama mitä muut tekee tai kuka lähtee valoista nopeiten. Alfalla sen sijaan tulee aika useinkin mieleen lähteä valoista ekana (ei millään täyskiihdytyksellä, mutta sen verran että se toinen jää, useimmiten riittää aika pintakaasu kun ei ihmiset oikeasti valoissa kisaa) yms. pientä. Tämä silti vaikka tiedän ettei mitään tarvitsisi todistella, mutta siinä autossa mitä ajat on jotenkin sellainen psykologinen vaikutus ajamiseen vaikka sitä ei tiedostakkaan.

Ehkä juuri tähän threadiin muut postaajat ovat täysin rationaalisia ihmisiä ja ovat kaiken tälläisen yläpuolella ja ajavat aidosti vain omasta ilosta. Mutta luulen, että tuolla oikeassa maailmassa on paljonkin ihmisiä, jotka antautuvat näiden psykologisten viettien viemiksi, jotkut paljonkin. Ihmiset ovat kuitenkin kovin kilpailuhenkisiä ja auto on vaan jatke sille. Tämän takia törttöjä on suhteellisesti enemmän Skoda RS:ien yms. omistajissa.
 
Vähissä on ollut nykyään ketkä yrittää saada pientä kiihdyttely kisaa aikaseksi. Toista oli kun ajelin ZX9R Kawalla, silloin kun rinnalle tuli RS/GTI/OPC kulkine, niin 90% kerroista alettiin autossa pumppaamaan kaasua jokusen kerran ja kattomaan kysyvästi. Useimmat tosin luopui ideasta kun kwaakulle antoi pari kertaa happea paikallaan. Kait se metrinen ketunhäntä putkesta vaikutti asiaan.. :lol:

Nykyisenä autona palvelee järjettömän äkäinen Opel Astra mannerlaatoja siirtävällä 2.2l koneella. 147hp ollu uutena.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla noi negatiiviset Octavia RS -kokemukset ei sinänsä liity yksinomaan ajonopeuteen, vaan nopeuteen yhdistettynä liikennekäyttäytymiseen. Eli sellasta, että ajetaan puskurissa kiinni ja tehdään tyhmiä ohituksia ja kiilauksia.

En kuitenkaan tosissani yleistä sitä kaikkiin RS-kuskeihin. Se vaan sopii hyvin siihen yleisempään ilmiöön, että näennäisen tehokkaalla autolla ajellaan ihan raivopäissään miten sattuu. Tietty tätä käytöstä ilmenee millä merkillä hyvänsä.

Eri kuskit reagoi eri autoihin eri tavalla, mutta ne kerrat kun itse olen ajanut 400–500+ heppaisia autoja liikenteessä, omalla kohdallani jostain syystä on ensimmäinen reaktio ollut lähinnä lipua rauhassa nopeusrajoitusten mukaan muun liikenteen lomassa.

Puhun vain omasta puolestani, mutta varmaan se liittyy siihen, että moottorin tehon tuntee koko ajan. Ihan alkaen taajamasta sen tuntee ratissa ja perseessä asti, eikä sitä unohda missään kohtaa. Näissä tapauksissa olen lähinnä jossain tyhjällä suoralla poissa liikenteestä kokeillut niitä tehoja.
 
Mulla vähän samanlaiset tuntemukset. Omassa autossa on se 500hp ja lähinnä motarin rampeissa ja motarilla tulee kiihdyteltyä, Missään valoissa tai pikkuteillä ei oikein huvita kun vauhdit kasvaa niin nopeasti ja takavetoisessa pito-ongelmia on säästä riippumatta. Muuten tulee sitten ajeltua aktiivi vakionopeudensäätimen kanssa muiden mukana.
 
Nyt kun täällä ruvettiin analysoimaan eri automallien kuljettajien ajotapoja, niin nuo Octavia RS:t, Audit, Bemarit ym. ovat harvemmin tien tukkeena. Jos puutteellisten ohituspaikkojen maaseututiellä jokin auto vetää pitkää letkaa alinopeutta hyvissä olosuhteissa, on se useimmiten Nissan Qashqai, Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Avensis tai muu myyntitilastojen kärjessä keikkunut "järkiauto".
 
Nyt kun täällä ruvettiin analysoimaan eri automallien kuljettajien ajotapoja, niin nuo Octavia RS:t, Audit, Bemarit ym. ovat harvemmin tien tukkeena. Jos puutteellisten ohituspaikkojen maaseututiellä jokin auto vetää pitkää letkaa alinopeutta hyvissä olosuhteissa, on se useimmiten Nissan Qashqai, Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Avensis tai muu myyntitilastojen kärjessä keikkunut "järkiauto".
Tyhmintä kansaa tuntuu olevan Renault kuskit, sinne foorumille kun menee niin se on 5min ja pakko lähteä pois.

Autoa ajetaan alle 2000rpm ja sitten ihmetellään kun turbo koneesta ei löydy ohituskiihtyvyyttä kutosella :facepalm:

Sitten kun mainitsee että moottorissa on rajoitin että käyttäkää kierroksia niin löytyy menohaluja niin se on pahin syöpä kun mittariston Eco pisteet kärsii, eli ajetaan jonkun vitun Eco höpötyksen mukaan eikä liikennevirran:facepalm::facepalm:

:kasetti:

Hävettää välillä kun omistaa rellun vaikka voin sanoa että 99% kaikki tupeksii mun edessä eikä päinvastoin.
 
useimmiten Nissan Qashqai, Kia Ceed, Ford Focus, Toyota Avensis tai muu myyntitilastojen kärjessä keikkunut "järkiauto".
...ja tämähän johtuu luonnollisesti siitä, että näitä ostelevat pääasiassa sellaiset ihmiset jotka eivät ole kiinnostuneita autoista ja joille ajaminen on pakkopullaa.
 
Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...
Aikoinaan autokoulussa opetettiin, että risteyksestä pitää lähteä rivakasti. Tykkään itsekin lähteä rivakasti (ei nyt sentään kisastartilla), eikä ole mitään väliä onko siinä vieressä Bemari, Ferrari tai Lada. Ei 120Hp Fiesta mikään tykkilähtijä muutenkaan ole. Turbovehkeillä (perheautoissa) harvoin on paukkua, joten ne eivät kerkiä mukaan, mutta 80-120 kiintyvyys niillä on yleensä riittävän hyvä. En näe ongelmaa rivakkassa lähdössä, jos edessä on tyhjä kaista. Hitaammat jää taakse ja Ferrarit menee ohi jos niin tykkäävät.

Tuo maavarahan ja 80-120 on _just_ ne tärkeimmät ominaisuudet lainatussa viestissä joka koski swiftiä :). Eiköhän tuollaisen kiulun ajot ole 95-99% jotain ihan muuta...
Joo siksi todettiin Vitara paremmaksi lisää turvallisuuttakin ohituksiin kun autossa on tehoa. Sain hiljan kokea taas ton maavaran merkityksen ; Fiestalla lumiuraan ja sen keskellä etupuskurin alareunaa oleva muovien spoilerin "lippa" hajosi. Viraralla voi mennä sellaiseen hankeen kohtuu huoletta, mihin Fiestalla ei ole mitään asiaa.
 
Mielenkiintoisia teorioita RS Skodien yms omistajista. Itselläni vastaavan teholuokan Volkkarin GTE-malli, ja vaikka sillä tykkäänkin kiihdytellä ja ohitella niin teen sen kyllä täysin omasta ilostani. En tykkää missään parrasvaloissa henkseleitä paukutella, ja välillä tuleekin ohituksen tai reippaan kiihdytyksen jälkeen mieleen, että näyttiköhän toi nyt ihan urpolta.

Sama homma, mun ajotyyli nyt vaan on aika reipas ja vihaan sellaista arpomista, munimista ja yleistä määrätiedottomuutta liikenteessä. Harmikseni menin ostamaan talviautoks tollasen jonneauton näköisen ST220 mondeon, niin sitten kun ajan niin kuin ajan, niin tuntuu aina joku aasi provosoituvan ja sitten katsellaan kun jonkun e-mersun takavalot loittonee 180kmh vauhdilla horisontissa.
 
Itselläni on Clio, siis 90 heppainen 0.9 litrainen kauppakassi. Mallina sattuu olemaan GT-line, jossa on alumiinivannetta ja "näyttävää" pakoputken päätä jne. eli all-show, no-go. Silti kanssa-autoilijat provosoituvat tuosta.
 
Sama homma, mun ajotyyli nyt vaan on aika reipas ja vihaan sellaista arpomista, munimista ja yleistä määrätiedottomuutta liikenteessä. Harmikseni menin ostamaan talviautoks tollasen jonneauton näköisen ST220 mondeon, niin sitten kun ajan niin kuin ajan, niin tuntuu aina joku aasi provosoituvan ja sitten katsellaan kun jonkun e-mersun takavalot loittonee 180kmh vauhdilla horisontissa.
Itselläni on Clio, siis 90 heppainen 0.9 litrainen kauppakassi. Mallina sattuu olemaan GT-line, jossa on alumiinivannetta ja "näyttävää" pakoputken päätä jne. eli all-show, no-go. Silti kanssa-autoilijat provosoituvat tuosta.
Kuinkahan paljon tuosta provoutumisesta on vaan kuviteltua?
Ei tavalliset ihmiset edes erota noita tavallisista malleista. Varsinkun kun nykyään kaikissa autoissa isoja pakoputkenpäitä ja feikki-diffuusoreita yms.
 
Kuinkahan paljon tuosta provoutumisesta on vaan kuviteltua?
Ei tavalliset ihmiset edes erota noita tavallisista malleista. Varsinkun kun nykyään kaikissa autoissa isoja pakoputkenpäitä ja feikki-diffuusoreita yms.
Samaa vähän ihmettelen. Jotenkin tuntuu että tämä automallista provosoituminen on pääosin omien korvien välissä. Ei ketään oikeasti kiinnosta muiden kulkuvälineet paskankaan vertaa, kunhan tämä vain ajaa muuten asiallisesti.
 
Voi olla, mutta siltä se tuntuu kun Cliolla ajelee. Voihan se olla, että omasta tehottomuudesta kumpuaa tuo fiilis. Valoista lähdettäessa kun on tapana kiihdyttää ripeästi sallittuun nopeuteen niinkuin autokoulussa joskus 90-luvun puolessa välissä opetettiin.

Perheautolla kun ajelee, ei samanlaista tilannetta tule vaan saa ajella tuolla seassa huomaamattomana.
 
Kyllä sen provosoitumisen ainakin moottoritiellä hyvin havaitsee. Esim. kun auto-X on ajellut kilometritolkulla ihan mukisematta letkassa suurinta sallittua nopeutta, ja kun menet siitä ohi vakionopeudensäätimellä +5km/h niin sieltä letkan seasta ammutaan yhtäkkiä puskuriin kiinni ja ruvetaan tekemään elämä vaikeaksi. Silloin kun vielä Fabian omistin, niin tällainen kanssa-autoilijoiden käytös oli hyvin harvinaista. Kun sitten kokeilin kerran pikkuveljen bemaria, niin se ei ollut edes yksi tai kaksi autoa yhden ajoreissun aikana joka tätä teki. Ärsyttävin tapaus oli (taisin siitä jo aiemmin kirjoittaakin) kun piti tulla puskuria hipoen minun perässä sen letkan ohi ja sitten letkan kärjessä olevan rekan puskuria hipoen piti livahtaa takaisin oikealle kaistalle ja kiihdyttää sitten siihen minun viereen niin etten päässyt ilman reilua kaasunpainallusta itse vaihtamaan enää takaisin oikealle kaistalle.
 
Kyllä sen provosoitumisen ainakin moottoritiellä hyvin havaitsee. Esim. kun auto-X on ajellut kilometritolkulla ihan mukisematta letkassa suurinta sallittua nopeutta, ja kun menet siitä ohi vakionopeudensäätimellä +5km/h niin sieltä letkan seasta ammutaan yhtäkkiä puskuriin kiinni ja ruvetaan tekemään elämä vaikeaksi. Silloin kun vielä Fabian omistin, niin tällainen kanssa-autoilijoiden käytös oli hyvin harvinaista. Kun sitten kokeilin kerran pikkuveljen bemaria, niin se ei ollut edes yksi tai kaksi autoa yhden ajoreissun aikana joka tätä teki. Ärsyttävin tapaus oli (taisin siitä jo aiemmin kirjoittaakin) kun piti tulla puskuria hipoen minun perässä sen letkan ohi ja sitten letkan kärjessä olevan rekan puskuria hipoen piti livahtaa takaisin oikealle kaistalle ja kiihdyttää sitten siihen minun viereen niin etten päässyt ilman reilua kaasunpainallusta itse vaihtamaan enää takaisin oikealle kaistalle.
Ja mistä päättelit tämän kaiken johtuvat nimenomaan siitä käyttämästäsi autosta? Joskus liikenteessä vain näkee kaikenlaisia huonosti käyttäytyviä, pikkusieluisia urpoja.
 
Toki saattoi olla harhaakin, mutta jostain kumman syystä se ympärillä olevien idioottien määrä tuntui moninkertaistuvan heti kun itse istahti bemarin puikkoihin, vaikka omasta mielestäni ajoin ihan samalla tavalla kuin skodallakin.
 
Eiköhän tuo ole enemmänkin jonkinlaista vahvistusharhaa kuin todellista faktaa.

Eri asia sitten oikeat urheiluautot - sellaiset voi jo jonkinlaista huomiota saada osakseen.

Ja johan tuo yksi nimimerkki tuossa yllä totesi, että "oma ajotyyli on melko reipas". Itselleni tulee tuosta ainakin mieleen sellainen jatkuva 10-20km/h ylinopeus ja äkkinäiset liikkeet, joka varmasti aiheuttaa provosoitumista.
 
Samaa vähän ihmettelen. Jotenkin tuntuu että tämä automallista provosoituminen on pääosin omien korvien välissä. Ei ketään oikeasti kiinnosta muiden kulkuvälineet paskankaan vertaa, kunhan tämä vain ajaa muuten asiallisesti.
Ajan kymmenillä eri autoilla vuositasolla ja eron huomaa selvästi. Jotain GLS -mersua tai Q7:aa harvemmin tulee kukaan "haastamaan" kun taas jotain jonnerakettia kiusataan jatkuvasti.
 
Kyllä tuon saman huomaa itsekin, kun vuorotellen olen isoilla (508/C5) ja laiskoilla autoilla liikenteessä vs. Mii. Tyhjillä nelikaistaisilla vaihdetaan Miin kanssa viereiselle kaistalle paljon helpommin, liekö ulkonäkö ja koko liikaa mopoautoluokkaa. Miistä tullaan useammin ohi ja hiillostetaan perseessä vaikka ihan yhtä reikä päässä silläkin ajelen kuin muillakin. Joku pakettiautokuskiko sitä täällä joskus valitteli, että niistä on pakko päästä ohi vaikka menis miten kovaa? Sama tietysti kärryjä vetävät ja rekat.
 
Perseessä hiillostamiseen luulen vaikuttavan myös, että kapean Miin ohi tai matalan Ioniqin yli "näkee" läheltäkin. Pahimpia perseessä roikkujia on oman kokemukseni mukaan Vw Transportterit ja muut pakut, joissa istutaan korkealla.
 
Kyllä tuon saman huomaa itsekin, kun vuorotellen olen isoilla (508/C5) ja laiskoilla autoilla liikenteessä vs. Mii. Tyhjillä nelikaistaisilla vaihdetaan Miin kanssa viereiselle kaistalle paljon helpommin, liekö ulkonäkö ja koko liikaa mopoautoluokkaa. Miistä tullaan useammin ohi ja hiillostetaan perseessä vaikka ihan yhtä reikä päässä silläkin ajelen kuin muillakin. Joku pakettiautokuskiko sitä täällä joskus valitteli, että niistä on pakko päästä ohi vaikka menis miten kovaa? Sama tietysti kärryjä vetävät ja rekat.
En nyt ihan perseessä aja, mutta heti kun tilaisuus koittaa pyrin kyllä pakut ja muut edessä näkökenttääni haittaavat "seinät" ohittamaan ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En kylläkään ihan siihen eteen jää, varsinkaan rekkojen. Tottunut katsomaan liikennettä pidemmälle... pystyy paremmin ennakoimaan (ja muutenkin paremmat näköalat), jos edessä tapahtuu jotain yllättävää. Tossa yksi syitä, miksi autossa on hyvä olla ohituskiihtyvyyttä 80-120.

Muuten on kyllä ihan sama millaisella laitteellaa kukin ajaa, kunhan homman osaavat. Turhaa niistä on provosoitua, no joskus kyllä saatan liikenteen salliessa jäädä ihastelemaan hetkeksi hienon näköisiä (usein tosi vanhoja) laitteita
 
En nyt ihan perseessä aja, mutta heti kun tilaisuus koittaa pyrin kyllä pakut ja muut edessä näkökenttääni haittaavat "seinät" ohittamaan ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En kylläkään ihan siihen eteen jää, varsinkaan rekkojen. Tottunut katsomaan liikennettä pidemmälle... pystyy paremmin ennakoimaan (ja muutenkin paremmat näköalat), jos edessä tapahtuu jotain yllättävää. Tossa yksi syitä, miksi autossa on hyvä olla ohituskiihtyvyyttä 80-120.

Itsekin kyllä menen pakuista, kärryllisistä ja rekoista ohi ihan sen näkyvyyden takia, ettei tarvi vaan tuijottaa perävaloja ja "sokkona luottaa" siihen edelläajavaan. Jos siihen sen eteen tulee yllättäen jotain mikä aiheuttaa äkkipysähdyksen (esim. traktori tai rekka sivutieltä eteen), niin ei siitä itse ehdi reagoida vaikka välimatkaa olisikin 50 metriä. Mikäli se "näköeste" on saavutettu vakionopeudensäätimellä, niin loogisesti siitä pitäisi pystyä menemään ohitse ja jatkamaan vakionopeudensäätimellä niin ettei se jää perseeseen roikkumaan. Joskus ne mokomat kyllä kiilaavat sitten omaa vauhtiaan...

edit: Ja siis tietenkin myös se pointti, että jos on se perus "valkoisen pakun kuski" joka ajaa aina +10km/h sallitun päälle joka paikkaan, niin enhän minä sitä edes saavuta vakkarilla, kun itsellä on sallittu +5 aika lailla aina. Eli menen ohi niistä näköesteistä jotka vakkarilla saavutetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sellasen olen huomannut että kun ajelen työmatkoja, niin harvemmin täytyy pakuja ohitella. Niillä tuntuu aina olevan armoton kiire ja vetävät reippaasti yli rajoitusten. Ainakin nyt talvirajoitusten aikaan
 
Sellasen olen huomannut että kun ajelen työmatkoja, niin harvemmin täytyy pakuja ohitella. Niillä tuntuu aina olevan armoton kiire ja vetävät reippaasti yli rajoitusten. Ainakin nyt talvirajoitusten aikaan
Huomannut saman, että useimmiten pakut paahtaa jonkun auton peräloosterissa kiinni tai vähintään 20km/h yli nopeusrajoituksen.
 
Huomannut saman, että useimmiten pakut paahtaa jonkun auton peräloosterissa kiinni tai vähintään 20km/h yli nopeusrajoituksen.
Jos ajaa 20Km/h ylinopeutta, niin annan kiireisen mennä ohi sopivassa paikassa , ei ne kiireiset yleensä siihen eteen jää näkökenttää peittämään.
 
En nyt ihan perseessä aja, mutta heti kun tilaisuus koittaa pyrin kyllä pakut ja muut edessä näkökenttääni haittaavat "seinät" ohittamaan ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En kylläkään ihan siihen eteen jää, varsinkaan rekkojen. Tottunut katsomaan liikennettä pidemmälle... pystyy paremmin ennakoimaan (ja muutenkin paremmat näköalat), jos edessä tapahtuu jotain yllättävää. Tossa yksi syitä, miksi autossa on hyvä olla ohituskiihtyvyyttä 80-120.

Muuten on kyllä ihan sama millaisella laitteellaa kukin ajaa, kunhan homman osaavat. Turhaa niistä on provosoitua, no joskus kyllä saatan liikenteen salliessa jäädä ihastelemaan hetkeksi hienon näköisiä (usein tosi vanhoja) laitteita
Sinänsä outo teksti että jos ohittamisen syynä ei ole halu ajaa kovempaa, niin ei tuo käy järkeen ollenkaan. Jos tarve on nähdä pitkälle, eikä ajaa kovempaa niin ei ole mitään järkeä ajaa sinne rekan perään vaan voi pysytellä kauempana, vaikka 500m päässä. Oman turvallisuuden vuoksi syy ontuu myös aikalailla, koska alkuun tingit siitä ajamalla lähelle ja sitten uudestaan turhalla ohituksella. Ellei siis todellinen syy kuitenkin ole se halu ajaa kovempaa.
 
Ei se 500 metrin päähän jääminen oikein pitkässä juoksussa auta. Siihen väliin alkaa pikkuhiljaa kertymään autoja, ja sitten edetäänkin lopulta letkassa jossa autojen välissä on se 20-50 metriä. Huonolla tuurilla siihen sinun eteen seuraavaksi puskee sitten joku hevoskärryauto kun on sen verran kiire että se "tyhjä väli" sinun edessä pitää täyttää, mutta ei kuitenkaan kehdata sen kärryn kanssa lähteä ohittamaan koko letkaa. Jos haluaa ajella "omassa rauhassa" ilman että tarvii katsella edelläajavan perävaloja, niin ei siinä oikein paljon muu auta kuin mennä hitaammista ohi. Muuten joudut hidastamaan jatkuvasti lisää kun siihen sinun ja alkuperäisen hidastelijan väliin puskee porukkaa.
 
Ei se 500 metrin päähän jääminen oikein pitkässä juoksussa auta. Siihen väliin alkaa pikkuhiljaa kertymään autoja, ja sitten edetäänkin lopulta letkassa jossa autojen välissä on se 20-50 metriä. Huonolla tuurilla siihen sinun eteen seuraavaksi puskee sitten joku hevoskärryauto kun on sen verran kiire että se "tyhjä väli" sinun edessä pitää täyttää, mutta ei kuitenkaan kehdata sen kärryn kanssa lähteä ohittamaan koko letkaa. Jos haluaa ajella "omassa rauhassa" ilman että tarvii katsella edelläajavan perävaloja, niin ei siinä oikein paljon muu auta kuin mennä hitaammista ohi. Muuten joudut hidastamaan jatkuvasti lisää kun siihen sinun ja alkuperäisen hidastelijan väliin puskee porukkaa.
Mitäs veikkaat että jos kävisi oikein lotto-onni ja 100km ajelisi siellä perässä kun sattuisi sama matka, niin moniko auto tulisi sinä aikana takaa ohi ja ei menisi sen rekan ohi, siten hidastaen perillepääsyä? Jos niitä sattuisi vaikka kymmenen niin perillä oltaisiin 30 sek myöhemmin.

Itse aika usein olen jäänyt sinne rekan perään kauas ajelemaan, eikä noita tilanteita ole tapahtunut kertaakaan reilusti yli miljoonan ajetun kilometrin aikana. Hetkellisesti sinne saattaa joku mennä väliin ja jos sinne menisi ja jäisi vaikka 50 autoa niin ei olisi mitään ongelmaa ajella hetki hieman kevyemmällä kaasulla ja säilyttää väli. Ei oikeasti hidasta perillepääsyä käytännössä yhtään jos oma sijoitus 80km/h liikkuvassa jonossa on hieman peremmällä, tai mielummin ei siinä jonossa ollenkaan vaan 10 sek sen jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin kyllä menen pakuista, kärryllisistä ja rekoista ohi ihan sen näkyvyyden takia, ettei tarvi vaan tuijottaa perävaloja ja "sokkona luottaa" siihen edelläajavaan. Jos siihen sen eteen tulee yllättäen jotain mikä aiheuttaa äkkipysähdyksen (esim. traktori tai rekka sivutieltä eteen), niin ei siitä itse ehdi reagoida vaikka välimatkaa olisikin 50 metriä.
Eipä ehdi reagoida ei. Mikähän siihen auttaisi?
Turvaväli.
Ei, 50 metriä ei maantiellä ole mikään turvaväli. Se pitäisi ymmärtää jo siitä, ettei yllättäviin tilanteisiin ole sellaisella välillä aikaa reagoida.
 
Sellasen olen huomannut että kun ajelen työmatkoja, niin harvemmin täytyy pakuja ohitella. Niillä tuntuu aina olevan armoton kiire ja vetävät reippaasti yli rajoitusten. Ainakin nyt talvirajoitusten aikaan
Yleensä pakulla ajetaan työhommissa eli hyvin todennäköisesti niillä on nimenomaan kiire :)
 
Itsekin kyllä menen pakuista, kärryllisistä ja rekoista ohi ihan sen näkyvyyden takia, ettei tarvi vaan tuijottaa perävaloja ja "sokkona luottaa" siihen edelläajavaan. Jos siihen sen eteen tulee yllättäen jotain mikä aiheuttaa äkkipysähdyksen (esim. traktori tai rekka sivutieltä eteen), niin ei siitä itse ehdi reagoida vaikka välimatkaa olisikin 50 metriä. Mikäli se "näköeste" on saavutettu vakionopeudensäätimellä, niin loogisesti siitä pitäisi pystyä menemään ohitse ja jatkamaan vakionopeudensäätimellä niin ettei se jää perseeseen roikkumaan. Joskus ne mokomat kyllä kiilaavat sitten omaa vauhtiaan...
Kontissa oleminen on vaarallista, mutta jos pitää edes perus turvavälin, niin eikö se paku ole siinä ylimääräisenä silmäparina, joka antaa sinulle aikaa reagoida.

Ja voi ja kannattaa pitää vähän reilumpi, niin vielä enemmän aikaa tutkailla menoa. vakkarista joutuu toki sen napsun pari tiputtaa.

Montakaistaa suuntaansa, niin tilanne toinen, jos hiljaista, niin ajelee sillä vakkarilla ohi.

Edit: 50 metriä taajamavauihdessa sinänsä riittää, jos ei asemoi itseään ihan pimentoon, ja ylestäen jompi kumpi kääntyy muualle.
Taajaman ulkopuolella jos tuota pidät, niin turvaäli ei ole metrejä, vaan aika, ja taajamannulkopuolisilla nopeuksilla myös enemmän aikaa, eli 80 alueella siis minimikin moninkertainen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos/kun koettaa tuollaista varmasti riittävää ja reilua turvaväliä pitää, niin ainakin tässä Oulun ja Jyväskylän välisellä nelostien pätkällä saat harvoin ajella rauhassa, vaan siitä on koko ajan sitten joku tulossa ohi ja jatkuvasti saa olla sitä omaa nopeutta mukauttamassa ja jarruttelemassa ja antamassa tilaa. Itse kun olen tätä pätkää kohta 20 vuotta ajellut, niin yleensä vähimmällä stressillä pärjää, kun vaan pitää sen oman vauhdin ja jos joku tulee perä edellä vastaan, niin menee siitä ohi.

Toisekseen, mitä vähemmän siinä sinun edessä on autoja, niin sen helpompaa se väistäminen on. Jos olet yksin tai jonon keulilla, niin sinun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin että väistät sitä vastaantulijaa / hirveä / jotain. Jos seuraat toista autoa, niin joudut huomioimaan sen ongelman aiheuttajan lisäksi myös sen edellä ajavan auton väistöliikkeet, jotka voivat olla arvaamattomia.
 
Kyllä sen provosoitumisen ainakin moottoritiellä hyvin havaitsee. Esim. kun auto-X on ajellut kilometritolkulla ihan mukisematta letkassa suurinta sallittua nopeutta, ja kun menet siitä ohi vakionopeudensäätimellä +5km/h niin sieltä letkan seasta ammutaan yhtäkkiä puskuriin kiinni ja ruvetaan tekemään elämä vaikeaksi.
Nämä on vaan niitä, jotka haluavat ajaa mahdollisimman kovaa.
Kun ei "jänistä" ole, niin mennään letkan mukana. Kun se "jänis" ohittaa, lähdetään perään ja hyvässä lykyssä ohitetaan sillä +2km/h nopeudella. Kymmenen kilsan kuluttua, saatat itse saavuttaa tuon autolijian, kun hän ei seuraavaa "jänistä" löytänytkään.
Tai sitten sielä letkassa on joku auto, jota voisi kuvitella siviilipoliisiksi, lähdetään ohi vasta, kun joku muukin lähtee. Näitä näkee viikottain 1-tiellä.

Eli kyseessä poliisien pelko. Ajatellaan, että voi itse ajaa ylinopeutta, kun joku muukin ajaa. Uskallus loppuu, kun ei ole vetäjää.
 
Sinänsä outo teksti että jos ohittamisen syynä ei ole halu ajaa kovempaa, niin ei tuo käy järkeen ollenkaan. Jos tarve on nähdä pitkälle, eikä ajaa kovempaa niin ei ole mitään järkeä ajaa sinne rekan perään vaan voi pysytellä kauempana, vaikka 500m päässä. Oman turvallisuuden vuoksi syy ontuu myös aikalailla, koska alkuun tingit siitä ajamalla lähelle ja sitten uudestaan turhalla ohituksella. Ellei siis todellinen syy kuitenkin ole se halu ajaa kovempaa.
Tottakai ohittamisen syy on pitkässä juoksussa "ajaa kovempaa", jos kerran "seinä" on tullut vastaan. Rekat ajaa sen verran hiljaa (kun on rajoittajat) , että niistä kyllä ohittamisen jälkeen riittävän kauas pääsee. Pakkohan (näillä perhekopperoilla) sitä on ensin lähelle mennä, jotta ohitse pääsee turvallisesti. Katsoo vain paikan (tie kaareva) missä näkee kunnolla rekan eteen, kun päätän mennä ohitse en juurikaan katsele nopeusmittaria.

Eka autoni oli Fiat (susi jo syntyessään) 850, se vaati noin 1-2km suoran, jotta sillä rekasta ohi pääsi. Oppi arvostamaan ohituskiihtyvyyttä.
 
Huomannut saman, että useimmiten pakut paahtaa jonkun auton peräloosterissa kiinni tai vähintään 20km/h yli nopeusrajoituksen.
Tää on jännä juttu, mutta vielä jännempi on se, että mennään sillä firman pakulla reikä päässä! Kyljessä/perässä yhteystiedot jne.
Yleensä pakulla ajetaan työhommissa eli hyvin todennäköisesti niillä on nimenomaan kiire :)
Tavallaan joo, mutta huono peruste, joku jo ylempänä kommentoikin sitä potentiaalista ajan ja/tai tulon menetystä kiinni jäädessä.
Ja viitaten omaan kommenttiini, niin kyllähän se firman logo saattaa aiheuttaa toimarille kommentointia, jos kovasti perseilee, vaikka pelkkä kaahailu ei sitä välttämättä olekaan kaikkien mielestä.
 
Kontissa oleminen on vaarallista, mutta jos pitää edes perus turvavälin, niin eikö se paku ole siinä ylimääräisenä silmäparina, joka antaa sinulle aikaa reagoida.
Mielluummin luotan itseeni, kuin siihen "nukkuuko" se pakukuski vai ei. Saattaa räplätä radiota , riidellä liksoistaan työnantajansa kanssa...
Ja voi ja kannattaa pitää vähän reilumpi, niin vielä enemmän aikaa tutkailla menoa. vakkarista joutuu toki sen napsun pari tiputtaa.
Joo turhaan sinne perään mennä bensaa säästämään, jos näkee että ohittamisesta ei mitään hyödy.
Usein kyllä riittää kun ohittaa muutaman rekan, niin saa loppumatkan ajella rauhassa omaan tahtiin.

Taajaman ulkopuolella jos tuota pidät, niin turvaäli ei ole metrejä, vaan aika, ja taajamannulkopuolisilla nopeuksilla myös enemmän aikaa, eli 80 alueella siis minimikin moninkertainen.
Auto kulkee 28m/s 100 vauhdilla, pysähtymiseen kuluu x-sekuntia => tuskin turvaväliksi riittää 100m ? jos siellä tulee oikea seinä (paha ketjukolari) vastaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on jännä juttu, mutta vielä jännempi on se, että mennään sillä firman pakulla reikä päässä! Kyljessä/perässä yhteystiedot jne.

Osaltaan vaikuttaa sekin että kun ei ole oma auto niin raiskataan, vaihdellaan raakana vaihteet, annetaan kytkinpommia jne kun ei ole niin väliä.
 
Eiköhän noi motarilla esiintyvät raksapojat ole tulossa tai menossa töihin eli kiire varmaan on. Ei ainakaan pyöri tiellä. Ei mua haittaa jos joku kiskoo 130kmh talvella tuolla, vaikka ajoittain noilla pakuilla on aika hurjat tilannenopeudet olleetkin.

Maantiellä parhaan turvavälin saavuttaa kun ohittaa kaikki samantien, jos letkassa on enempi kuin 2 autoa niin sen mahdollisuudet edes rajoituksen mukaan kulkemiseen ovat 5%, eli +10kmh rajoitukseen lisää niin ei varmana pyöri ketään takana pitkään aikaan.

Ajamisestahan voi tehdä niin vaikeaa kuin haluaa, suurimmalla osalla kansaa tuntuu olevan tämä asenne. Tientukkijat ja törttöilijät liikenteessä on sitä täysin samaa kansanosaa jota kiinnostaa moneltako naapuri käy paskalla, suihkussa tai vie roskat. Ja herranjumala jos se on 22.01 niin välittömästi soitto hätäkeskukseen, kenneliin ja isännöitsijälle. Monella tuntuu ajaminen ja havainnointi ihan auton peruuttamisesta pysäköintiin olevan niin vaikeaa että itse kerkeisi jo kaivamaan kaikki karvat perseestä saman suorituksen tehdessä.
 
Auto kulkee 28m/s 100 vauhdilla, pysähtymiseen kuluu x-sekuntia => tuskin turvaväliksi riittää 100m ? jos siellä tulee oikea seinä (paha ketjukolari) vastaan.
Taajamavauhdeilla tarkoitin 30-50km/h nopeuksia, taajamissa riittää yleensä ajallisesti vähän lyhyempia turvaväli vs taajamanulkopuolella. 50 metriä on yli 3 sekunttia, hyvissä oloissa ei mahdonton.

Mutta kommentoimani nimimerkki kirjoitti jostain Oulu - Jyväskylä välistä, jossa rajoitukset 30-100km/h. , jos mennään jottain 80-100 alueella niin jos kesällä minimi pidetään 4 sekunttia, niin ei ihme ettei mitään nää jos ajaa sen paku kontissa (50m) , pitäs edes 10 sekunttia niin alkaa jo helpottaa (jos sitä pakkas irtolunta).

Jos noissa oloissa pitää 50 metriä hyvänä, tai jopa isona, niin en ylläty jos myös ohittamisen jälkeen koukkii suoraan eteen.

Oulun ja Jyväskylän
...
kun vaan pitää sen oman vauhdin ja jos joku tulee perä edellä vastaan, niin menee siitä ohi.
Ei itsetarkoitus ole olla ohittamatta, tuolla välillä on ohituskaistoja, joten sekin onnistuu , ja paikoitellen ihan muutenkin hyviä ohituspaikkoja jos olot ja liikenne sopivia.

Mutta ylinopeutta ajavat pakut ja niiden kontissa ajaminen vähän eri juttu.

Edessä olevat silmäparit ei ole vaaraksi.

Myönnän, ottaahan se lunteelle olla toisena.
Jos olet yksin tai jonon keulilla, niin sinun ei tarvitse keskittyä muuhun kuin että väistät sitä vastaantulijaa
Tulee mieleen se vanha vitsi, missä vaimo valittaa miehelle että hirveät jonot, mutta onneksi olin ensimmäinen.


Mielluummin luotan itseeni, kuin siihen "nukkuuko" se pakukuski vai ei. Saattaa räplätä radiota , riidellä liksoistaan työnantajansa kanssa...
No miten sen meinaat sieltä sun päälle koukkaavan ?
Riskejä on monenlaisia, mutta tässä kai vähän kompensoi se että se on myös edessä oleva silmäpari ja turvallisuus lisä, tuo sinulle lisää aikaa reakoida.
Jos kuvitellaan että edessä olevalla menettää auton hallinnan, niin todennäköisesti jollain hidastuvuudella jatkaa suuntaansa, perässä tulija sitten toimii tilanteen mukaan, ei sitä pidä katsoa ja päiten ajaa. yksi suuntansa kaistalla Ohittaminen tuskin riski mielessä järkevää.

Tässä kommentointii sitä että se paku menee reippaasti, jos sen meno alkaa tahmaan, niin sitten eri tarina.
 
Viimeksi muokattu:
"GPS + 21km/h" on uusi "rajoitus +10".


Saa olla tarkkana ettei vahingossa aja mittaukseen alle 21km/h ylinopeudella, tai tulee sanktiota.
Joo lueskelimpa kanssa. Mitenhän kauan menee että porsaanreikä korjataan. Taitaa silti olla niin että tästä on hyötyä lähinnä motarilla, monessa muussa paikkaa luulisi napsahtavan liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Viimeaikojen lakiesitykset ovat olleet aika surkuhupaisia (trafin paalaustuki ja tämä tieliikennelakisoppa).
 
Joo lueskelimpa kanssa. Mitenhän kauan menee että porsaanreikä korjataan. Taitaa silti olla niin että tästä on hyötyä lähinnä motarilla, monessa muussa paikkaa luulisi napsahtavan liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

Viimeaikojen lakiesitykset ovat olleet aika surkuhupaisia (trafin paalaustuki ja tämä tieliikennelakisoppa).
Edeltävän hallituksen tekoja tieliikennelakiongelmat ja nyt vasta alkavat tulla esiin. Saisi joskus edes olla liikenteen asiantuntijat näitä säätämässä.
 
No miten sen meinaat sieltä sun päälle koukkaavan ?
Ei se minun päälle tule, vaan minä ajan huonolla tuurilla sen perään -> joo liian pieni turvaväli. Se vain on realismia, että jos kaistalla on pysähtynyt auto, normaalijonossa 3-4 :jäs auto ei enää kerkiä pysähtyä, ellei tiedosta tilannetta hyvissä ajoin.

Noita raskaita ajoneuvoja joskua ajaneena tottui siihen, että seuraan liikennettä useita autoja edessä ajavaan pidemmälle. Jos sitten näkee, että kauempana on jokin "tilanne" pystyy ehkä sekunnin pari kauemmin jarruttamaan/ "miettimään" miten tilanteessa toimii. Minusta se siis lisää kokonaisturvallisuutta enemmän kuin, että luottaisin siihen palukuskin havaintokykyyn. Silti kolariin voi joutua.
 
Ei se minun päälle tule, vaan minä ajan huonolla tuurilla sen perään -> joo liian pieni turvaväli. Se vain on realismia, että jos kaistalla on pysähtynyt auto, normaalijonossa 3-4 :jäs auto ei enää kerkiä pysähtyä, ellei tiedosta tilannetta hyvissä ajoin.
No tarkoitus ei ole ajaa sen pakun kontissa. Jos siellä on tuollainen neljän auton letka joka ajaa kasaan, niin ei se sinun asemaa viidentenä heikennä.
Ja jos tuota tilannetta mietitään että tiellä on tuke, johon jonon ensimmäinen kajauttaa, niin sehän on siinä vain sinun suojana, ylimääräisenä silmäparina, puskurina.

Jos se edelläajava kerkiää johonkin reagoimaan, tai heilahtaa, tai jopa jarruvalot vilahtaa, jonka jälkeen perässä tulijalla on paljon enemmän aikaa kuin sillä ekalla on ollut.

Ja jos ja kun se turvaväli on ok, niin näkee sitä pidemmällekkin.

Jos on jokin pakonimainen tarve ajaa toisen kontissa, niin joo, ongelma on jossain.
Noita raskaita ajoneuvoja joskua ajaneena tottui siihen, että seuraan liikennettä useita autoja edessä ajavaan pidemmälle.

Ei mitään henkilökohtaista, mutta jos joku kertoo ajavansa toisen kontissa , ja mainitaan raskaat ajoneuvot, niin tulee mieleen että onkohan silloinkaan ollut sama meininki.
 
Viimeksi muokattu:
Joo lueskelimpa kanssa. Mitenhän kauan menee että porsaanreikä korjataan. Taitaa silti olla niin että tästä on hyötyä lähinnä motarilla, monessa muussa paikkaa luulisi napsahtavan liikenneturvallisuuden vaarantaminen.
Toisaalta osoittaako tämä enemmänkin piilevän ongelman nykyisissä motarien nopeusrajoituksisa, kun voit surutta vedellä 21-30 km/h ylinopeutta ilman, että liikenneturvallisuus vaarantuu"riittävästi"? Ennemmin saisivat korjata sen, että 7-20 km/h ajavat saavat edelleen rikemaksun.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
268 980
Viestejä
4 648 938
Jäsenet
76 360
Uusin jäsen
Pate80

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom