Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Ne jotka omalla typeryydellään tukkivat risteykset ja liittymät laajentamalla ruuhkaa, ovat niitä minä itse -autoilijoita, eivät ne jotka ennakoimalla tuovat sujuvuutta liikenteeseen. Eihän sinne mitenkään "tungeta", vaan mennään vetoketjulla jossa jokainen antaa tilaa omalla vuorollaan, kuten kaistanvaihdossakin. Yleensä noissa oikean kaistan ruuhkissa käy vielä niin, että jostain sieltä jonon keskivaiheilta epämääräisesti yritetään tulla vasemmalta oikealle kaistalle, ja sitten sitäkin väistäjien puolelta hidastellaan, eli molemmat kaistat tukitaan. Selkeää on, että jokainen joka haluaa edetä liikenteessä, ajaa halutessaan vasenta kaistaa, ja liittyminen vetoketjulla jossa annetaan tilaa. Jos tiellä on vähän liikennettä, niin silloin ei tietenkään ole väliä mitä kaistoja ajelee, mutta ei kai tätä erikseen pitäisi tarvia sanoakaan.
1. jos 20 autoa on peräkkäin jonoutuneena, sieltä kymmenen viimeistä siirtyy rinnalle, ja myöhemmin yhdistyvä jälleen yhdeksi jonoksi , niin tuosta on vain haittaa, hidastumista, pummpaamista, vaaratilanteita, jne. Joku yksittäinen kuski pääsee jonossa eteenpäin, mutta muuta siirtyy vastaavasti taaksepäin.
Tuo kai kuvaa sitä tilannetta mitä lainasit.
Tilanne vähän toinen jos alunperin menee kaksi kymmenenauton jonoa, osa oikealta puolelta poistuu ja oikealle kaistalle liittyy ajoneuvoja, tie käytetään hyväksi ja kaistojen yhdistyessa joka tapauksessa yhdistymisen haitat.
Kummastakin riippumatta, ne turvavälit ja pujottelun välttelyä.
Risteysjuttusi, varmaan sitä samaa mitä montakertaa käyty läpi.
Kokonaisuuden tehokkuus ei ratkea yhden risteyksen tehokkuudella. Ne joita ärysyttää koukkijat ovat varmaan ne jotka ajaa oikeaakaistaa tilanteessa missä se on tehokas ja vasemmalta koukkivat ovat vain ohittajia ja koko välityskykyä heikentäviä.
Jos siis risteys mistä virta menee esimerkin suuntaan, kaistat ja jonot yhdistyy, niin se sumppu tuntuu olevan siellä, ei sitä aiemmin.
Erona sille että risteyksestä ei se kuorma mene esimerkin suuntaa ja itse risteys on sumppu, jolloin vasemmankaista menijöille homma tehokasta ilman vetoketjuakin,