Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.



Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.

Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.



Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
Ei voi kunnallinen valvonta puuttua enää tuohon.


Muutenkaan merkittyjen ruutujen väliin pysäköinti yksityisaluella ei ole koskaan ollut rangaistavaa.
 
Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.
Ok, kuvasta ei selvinnyt mitä on kielletty, mitä sallittu, joten vähän oletein mitä yleensä kuvan näköisisssä paikoissa. (eli siellä on rivi tolppia, ehkä joku vanha epävirallinen merkki)

Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.

Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.
Tästä kai on ollut vähän epäselvyyttä, saako vai ei, en tiedä faktoista, mutta mutuna jäänyt mielikuva että ennen kuin voi edes puuttua pitää ensin hoitaa asianmukaisesti merkit ja niille luvat.

Jonka jälkeen joidenkin mukaan sitä apua voi saada (tai ei) ja jos ei ole kunnallistavalvontaa niin saako apua poliisilta ?

Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
Tämä sitten viimekesän lakiuudistuksen tuotos. Aiemmin on ollut sallittua kunnallisen valvonnan alueilla.

Sori, en osaa nätistikysellä, mutta viimekesänä paljon muuttui ja julksisuduessa saati nettipalstoilla kovasti ristiiriitaista infoa, niin kiinnostaa miten ne asiat oikeasti menee.
 
Wolt / Foodora yms kuskit.. tässä meidän hoodeilla on muutamia yksisuuntaisia katuja ja vähän väliä sieltä tulee joku Delivery Hero väärään suuntaan. Viimeks meni hermo aivan totaalisesti ja painoin torven pohjaan kun tuossa ainoa mahdollisuus on vaihtaa jalkakäytävälle, äijä yritti ikkunasta jotain mussuttaa ja näyttää kännykästä että toimitus kesken..

Nopeusrajoituksetkaan ei paljoa kiinnosta, mutta viime viikolla sain sairasta tyydytystä kun tämmönen suhari paineli 30km/h pätkällä reilua ylinopeutta kännykkä kädessä ja ei huomannut hidastetöyssyä, olin melkein varma että Yariksen etuiskarit tuli konepellistä läpi. Sitten vielä tuossa lumikaaoksen aikaan oli vähän väliä joku Yaris hätävilkut päällä parkissa keskellä katua, lunta oli sen verran että ohi ei päässyt ja muutaman kerran oli jonoksi asti autoja torvet pohjassa odottamassa että kuski saa toimitettua sapuskat ja tulee siirtämään autoa.
 
Näitä muuttuja mahtuu toki tilanteeseen enemmänkin, eli riippuen tosiaan ruuhkan tukkoisuudesta ja muista asioista, mutta välillä tollanen yksikaistaiseksi muuttuvalle tielle tunkeminen siellä lopussa tosiaan a) ei hyödytä ketään ja b) antaa kuvan sellasesta minä ensin -asenteesta. Se ei anna kuvaa kuljettajasta, joka ennakoi liikennettä. Eri asia on sitten, jos ollaan liittymässä vaikka valtaväylältä taajama-alueelle (esim. Länsiväylältä Matinkylään kaarteessa, johon yhdistyy myös Kehä II), jolloin liikenne nimenomaan sujuu paremmin, jos vaan mahdollisimman moni autoilija tajuaa ajaa sen liityntäkaistan loppuun, eikä jää jumiin siihen alkuun, jolloin jonoa kertyy taakse ja vetoketjuperiaatteesta tulee epämääräinen ja tökkivä mikälie-periaate.

Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Ne jotka omalla typeryydellään tukkivat risteykset ja liittymät laajentamalla ruuhkaa, ovat niitä minä itse -autoilijoita, eivät ne jotka ennakoimalla tuovat sujuvuutta liikenteeseen. Eihän sinne mitenkään "tungeta", vaan mennään vetoketjulla jossa jokainen antaa tilaa omalla vuorollaan, kuten kaistanvaihdossakin. Yleensä noissa oikean kaistan ruuhkissa käy vielä niin, että jostain sieltä jonon keskivaiheilta epämääräisesti yritetään tulla vasemmalta oikealle kaistalle, ja sitten sitäkin väistäjien puolelta hidastellaan, eli molemmat kaistat tukitaan. Selkeää on, että jokainen joka haluaa edetä liikenteessä, ajaa halutessaan vasenta kaistaa, ja liittyminen vetoketjulla jossa annetaan tilaa. Jos tiellä on vähän liikennettä, niin silloin ei tietenkään ole väliä mitä kaistoja ajelee, mutta ei kai tätä erikseen pitäisi tarvia sanoakaan.

Näitä risteyksien ja liittymien tukkimisia näkee viikottain, ja siinä ei ole yhtään voittajaa, ja häviäjiä ovat usein ne "kolmannet" autoilijat siellä takana, jotka kärsivät tuosta tilanteesta vaikka heillä ei olisi tilanteeseen edes näköyhteyttä. Tämä vertautuu siihen samaan kuin liikennevaloissa jätetään 2 metrin välejä, ja taas on risteykset enemmän tukossa. Liikenne on yhteispeliä, harmi että nämä autokoulussa opetetut perusasiat ei jalostu aina liikenteeseen.
 
Tämä vertautuu siihen samaan kuin liikennevaloissa jätetään 2 metrin välejä, ja taas on risteykset enemmän tukossa. Liikenne on yhteispeliä, harmi että nämä autokoulussa opetetut perusasiat ei jalostu aina liikenteeseen.
Muut jutut oli ihan totta, vetoketjulla lopusta vaan yhteen, mutta tähän lainattuun voisi vähän puuttua.

Autokoulussa opetetaan jättämään sitä väliä pysähtyneeseen edelläolijaan vähintään sen verran että edelläolevan takarenkaat näkyy vielä kuskille, eli minimissään 2 metrin luokkaa. Senkin takia että siinä on hieman varaa muiden valua, näkyvyys on parempi risteysalueelle ennakointia varten jne.

Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.
 
Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.
Tämä taas johtuu lähtökohtaisesti siitä, että monilla on tapana jättää lähes 10m rakoa edeltävään jo ennen, kuin ollaan edes pääopastetta ohitettu. Jotenkin surullisen tuttu ilmiö, että ensimmäiset menee valoista läpi noilla 10m väleillä, ja sitten kun valot alkaa vaihtumaan punaiselle niin neljä viimestä menee valoista läpi puskurit toisissaan kiinni.

Jos pidettäisiin ne 2m välit siinä jonossa ja alettaisiin valmistautumaan siihen liikkeelle lähtemiseen heti kun valot on vaihtunut, eikä vasta sitten kun edessä menevä liikahtaa, niin valoista pääsisi paljon enemmän autoja läpi kerralla. Noilla 2m väleillä olisi kaikkien turvallista lähteä vaikka samaan aikaan hissunkissun eteenpäin, mutta nyt jo muutaman auton jonossa ensimmäiset ovat toisella puolella risteystä ennen kuin viimeinen edes saa kytkintä nostettua.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB
Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Ne jotka omalla typeryydellään tukkivat risteykset ja liittymät laajentamalla ruuhkaa, ovat niitä minä itse -autoilijoita, eivät ne jotka ennakoimalla tuovat sujuvuutta liikenteeseen. Eihän sinne mitenkään "tungeta", vaan mennään vetoketjulla jossa jokainen antaa tilaa omalla vuorollaan, kuten kaistanvaihdossakin. Yleensä noissa oikean kaistan ruuhkissa käy vielä niin, että jostain sieltä jonon keskivaiheilta epämääräisesti yritetään tulla vasemmalta oikealle kaistalle, ja sitten sitäkin väistäjien puolelta hidastellaan, eli molemmat kaistat tukitaan. Selkeää on, että jokainen joka haluaa edetä liikenteessä, ajaa halutessaan vasenta kaistaa, ja liittyminen vetoketjulla jossa annetaan tilaa. Jos tiellä on vähän liikennettä, niin silloin ei tietenkään ole väliä mitä kaistoja ajelee, mutta ei kai tätä erikseen pitäisi tarvia sanoakaan.

1. jos 20 autoa on peräkkäin jonoutuneena, sieltä kymmenen viimeistä siirtyy rinnalle, ja myöhemmin yhdistyvä jälleen yhdeksi jonoksi , niin tuosta on vain haittaa, hidastumista, pummpaamista, vaaratilanteita, jne. Joku yksittäinen kuski pääsee jonossa eteenpäin, mutta muuta siirtyy vastaavasti taaksepäin.

Tuo kai kuvaa sitä tilannetta mitä lainasit.


Tilanne vähän toinen jos alunperin menee kaksi kymmenenauton jonoa, osa oikealta puolelta poistuu ja oikealle kaistalle liittyy ajoneuvoja, tie käytetään hyväksi ja kaistojen yhdistyessa joka tapauksessa yhdistymisen haitat.

Kummastakin riippumatta, ne turvavälit ja pujottelun välttelyä.

Risteysjuttusi, varmaan sitä samaa mitä montakertaa käyty läpi.

Kokonaisuuden tehokkuus ei ratkea yhden risteyksen tehokkuudella. Ne joita ärysyttää koukkijat ovat varmaan ne jotka ajaa oikeaakaistaa tilanteessa missä se on tehokas ja vasemmalta koukkivat ovat vain ohittajia ja koko välityskykyä heikentäviä.

Jos siis risteys mistä virta menee esimerkin suuntaan, kaistat ja jonot yhdistyy, niin se sumppu tuntuu olevan siellä, ei sitä aiemmin.

Erona sille että risteyksestä ei se kuorma mene esimerkin suuntaa ja itse risteys on sumppu, jolloin vasemmankaista menijöille homma tehokasta ilman vetoketjuakin,
 
Ainakin omaan kyytiin on mahtunut useampikin oululaisryhmä (ja toki muualtakin), joka ihan ääneen ihastelee ja ihmettelee, kun halutessani vaihtaa kaistaa minulle tehdään tilaa, jos vaan olen tajunnut näyttää vilkkua jonkin aikaa kertoakseni aikeestani.

Oulun moottoritien käytössäännöt:
1) Jos joku on tulossa liittymästä sujuvasti eteesi, aja äkkiä väli seuraavaan kiinni, ettei se vaan pääse edellesi.
2) Jos olet tulossa liittymästä, niin sovita vauhtisi mahdollisimman tarkkaan samaksi motaria ajavan kanssa ja lopulta kiilaa kylkeen, kun toinen ei väistä. Vaikka lähimaillakaan motarilla ei olisi muita autoja.
3) Jos oikealla kaistalla on jatkuva jono ja vasen kaistakin melko täynnä, mutta etenee 108 km/h todellista nopeutta, niin aja ihan perseeseen kiinni ja vilkuttele valoja kunnes edessä oleva väistää oikealle kaistalle tarpeettomasti. Toista sama 10 metrin päässä seuraavan perässä.
4) Ala hidastamaan satasesta alle 80 km/h, kun olet kahden kilometrin päässä poistumisrampistasi.
extra) Älä vaan kiihdytä kiihdytyskaistalla yli 60 km/h. Tätä on kyllä sattunut itselle viime aikoina aika harvoin kohdalle, ehkä tilanne on parantunut.

Onneksi Oulun motaria ei ole normaaleihin työmatka-aikoihin tarvinut enää ajaa muutamaan vuoteen, mutta kun tarvi, niin ajoin kyllä hyvin monena päivänä vasenta kaistaa käytännössä koko Oulun ohi, Iskon rampin kohdalta Ouluntullin rampin kohdalle. Nykyään siinäkin kohtaa on melko turhaa vaihtaa oikealle, kun Zenpeleen kahteen ramppiin menevät alkavat hidastamaan kuitenkin heti Ouluntullin jälkeen.
 
Näiden perusteella olisin työssäni varmaan joutunut psykologin puheille tai burnoutin partaalle, jos asuisin Oulussa.

Kyllä täälläkin toki osataan provosoitua turhasta ja ajaa oudosti, mutta sellainen isompi yleiskuva on näiden lueteltujen asioiden osalta suhteellisen hyvin kunnossa. Lähinnä toi kiihdyttäminen kiihdytyskaistalla tuppaa täälläkin joiltain autoilijoilta unohtumaan kokonaan. Toinen yleinen tapa on liittyä 100 km/h moottoritielle keskelle liikennettä 70 km/h mittarissa, vaikka se oma kiihdytyskaista jatkuisi seuraavat pari kilometriä suoraan (esimerkiksi Tuomarilasta Turunväylälle tullessa kiihdytyskaista oikeastaan jatkuu suoraan ja pysyy omana kaistanaan, mutta joillain on sellainen ajatusharha että sieltä on kiire tulla moottoritielle heti alkuunsa).
 
Muut jutut oli ihan totta, vetoketjulla lopusta vaan yhteen, mutta tähän lainattuun voisi vähän puuttua.

Autokoulussa opetetaan jättämään sitä väliä pysähtyneeseen edelläolijaan vähintään sen verran että edelläolevan takarenkaat näkyy vielä kuskille, eli minimissään 2 metrin luokkaa. Senkin takia että siinä on hieman varaa muiden valua, näkyvyys on parempi risteysalueelle ennakointia varten jne.

Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.

Autokoulussa opetettiin, että väliä alle metri, mielellään puoli metriä. Ylämäessä tietysti enemmän.

Mutta puhut eri asiasta, valoristeyksen läpäisseiden määrästä. Minä puhun siitä, että taaempana olevat risteykset tukkeutuu, jolloin liikenne ei vedä. Kokonaisuus ratkaisee.
 
1. jos 20 autoa on peräkkäin jonoutuneena, sieltä kymmenen viimeistä siirtyy rinnalle, ja myöhemmin yhdistyvä jälleen yhdeksi jonoksi , niin tuosta on vain haittaa, hidastumista, pummpaamista, vaaratilanteita, jne. Joku yksittäinen kuski pääsee jonossa eteenpäin, mutta muuta siirtyy vastaavasti taaksepäin.

Tuo kai kuvaa sitä tilannetta mitä lainasit.

Nimenomaan ei kuvaa. Vaan tilanne, jossa oikealla kaistalla on jono, mutta vasen kaista on tyhjä, jolloin jokaisen perästätulijan tulisi valita se vasen kaista (hyvässä ajoin kun näkee sen jonon pään) niin kauan kun sillä pääsee selvästi edemmäs kuin oikeanpuoleista kaistaa. Tällä ei ole merkitystä, jos tiellä on vähän autoja, vain silloin kun siellä on kunnolla liikennettä, tämän pitäisi olla selvää. Nimenomaan tässä ei synny minkäänlaista pumppaamista, hidastumista eikä vaaratilanteita. Ja miten ihmeessä tuossa kukaan siirtyy taaksepäin, laittaako se pakin päälle? Tuloksena on sujuva ja lyhyempi jono, jolla ei tukita risteyksiä, tien kapasiteetti hyödynnetään.

Ongelma on tietysti, jos vetoketjussa ei osata toimia. Mutta se on osa tätä ongelmaa, siinä tietysti pitää osata toimia. Tai kysehän on asenteesta, ottaako "minä ensin" -asenteen, vai "haluan edesauttaa liikenteen sujuvuutta" -asenteen.

Toinen asia mitä ylipäätään kannattaa miettiä, on että miksi on rakennettu ueampi kaista? Ihan sen takia, että niille autoille on tilaa eikä tarvitse ajaa edellä ajavan kontissa kiinni, ja silloin se ramppiliikennekin voi toimia paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa ylempänä tarkoitin tuota pulatunnuksen esittämää esimerkkiä. Eli siis joissain tilanteissa on enemmän kuin sopivaa ajella sitä vasenta kaistaa ja liittyä vasta sitten, ja tällöin se vain sujuvoittaa liikennettä, mutta on tilanteita, joissa se ruuhka pahenee nimenomaan siitä, että siitä yhdestä jonosta ne takimmaiset karkaa vasemmalle kaistalle ja liittyy hetkeä myöhemmin siinä kohtaa, jossa kaistat liittyy yhteen.

Sen takia sanoin, että tossa tilanteessa on useampi muuttuja.

edit. Ja tässä omassa esimerkissäni kyse ei ole risteysalueelle saapumisesta, vaan ihan vain kahden kaistan muuttumisesta yhdeksi
 
Nimenomaan ei kuvaa. Vaan tilanne, jossa oikealla kaistalla on jono, mutta vasen kaista on tyhjä, jolloin jokaisen perästätulijan tulisi valita se vasen kaista (hyvässä ajoin kun näkee sen jonon pään) niin kauan kun sillä pääsee selvästi edemmäs kuin oikeanpuoleista kaistaa. Tällä ei ole merkitystä, jos tiellä on vähän autoja, vain silloin kun siellä on kunnolla liikennettä, tämän pitäisi olla selvää. Nimenomaan tässä ei synny minkäänlaista pumppaamista, hidastumista eikä vaaratilanteita. Ja miten ihmeessä tuossa kukaan siirtyy taaksepäin, laittaako se pakin päälle? Tuloksena on sujuva ja lyhyempi jono, jolla ei tukita risteyksiä, tien kapasiteetti hyödynnetään.
20 autoa.
20 autoa jonossa, toinen (vasena) samaansuuntaa menevä kaista päättyy, sujuvaa.

Sama, mutta
20 auton jonosta kymmenen satunnaista vaihtaa vasemmalle kaistalle, palaten takaisin oikealla kaistalle vetoketjulla.

Jotta vetoketju toimisi ongelmitta, niin oikeassa jonossa pitäisi olla niin pitkät välit ettei tarvitse oikealla hiljennellä, vasen puoli vain pumppaisi.

Jos suositusten mukainen turvaväli, ja ei ohiteta, niin autot palaa takaisin siitä mistä lähtivät, vasemmalle käynti pientä verettelyä. Jos vasemmalla vaihtaneet ohittaa ja palaavat väliin niin kaikilla pumppaamista.

jos kaikki sumpusta päässeet läpi,, niin kummassakin tapauksessa kaistanpäätymisen jälkeen on se 20 auton jono, jos ei ensimmäisen ohituksia, niin vain tappiota, jossa vain jumpataan välillä vasemmalla.
 
20 autoa.
20 autoa jonossa, toinen (vasena) samaansuuntaa menevä kaista päättyy, sujuvaa.

Sama, mutta
20 auton jonosta kymmenen satunnaista vaihtaa vasemmalle kaistalle, palaten takaisin oikealla kaistalle vetoketjulla.

Jotta vetoketju toimisi ongelmitta, niin oikeassa jonossa pitäisi olla niin pitkät välit ettei tarvitse oikealla hiljennellä, vasen puoli vain pumppaisi.

Jos suositusten mukainen turvaväli, ja ei ohiteta, niin autot palaa takaisin siitä mistä lähtivät, vasemmalle käynti pientä verettelyä. Jos vasemmalla vaihtaneet ohittaa ja palaavat väliin niin kaikilla pumppaamista.

jos kaikki sumpusta päässeet läpi,, niin kummassakin tapauksessa kaistanpäätymisen jälkeen on se 20 auton jono, jos ei ensimmäisen ohituksia, niin vain tappiota, jossa vain jumpataan välillä vasemmalla.

No tämä on jo selitetty niin monta kertaa, että pitäisi jo avautua. Ehkä et lue viestejäni, vain vastaat? 20 autoa ei ole tilanne josta on puhuttu, nimenomaan tilanteesta jossa on reilusti liikennettä. Tällöin molempien kaistojen jonot tulisi saattaa yhtäpitkiksi, ei niin että oikealla on 500 metrin jono tukkimassa tietä ja vasen kaista tyhjänä.

Ja alkuperäinen postaukseni ensimmäinen osio käsitteli mootoritiellä ajamista, sitä järjetöntä kiimaa puikata tyhjältä kaistalta aina turhaan oikealle kaistalle tukkimaan liikennettä, vaikka ei olisi kääntymässä rampeista pois seuraavaan 10 kilometriin. Tule Ouluun ajamaan, niin voit todeta tilanteen hulluuden päivittäin.
 
Ruissalon kansanpuiston parkkipaikalle menin toissapäivänä. Rivi autoja toisessa reunassa, ei tilaa. Toinen reuna tyhjä. Olin eka, pysäköin ikään kuin malliksi vinoparkkiin (nuoli). Kun pois lähdimme, kolme seuraavaa oli noudattanut malliani mutta sitä seuraavat sitten laittoivatkin reunan suuntaisesti. Hyvin olisi kymmenkunta autoa mahtunut jos olisivat vinoparkkiin laittaneet. Mikähän niilä mielessä? Paikka aurattu hiekkakenttä, ei mitään merkkejä miten pitää pysäköidä. Maalasin auratun alueen jotakuinkin valkoiseksi.
1613047300435.png
 
No tämä on jo selitetty niin monta kertaa, että pitäisi jo avautua. Ehkä et lue viestejäni, vain vastaat? 20 autoa ei ole tilanne josta on puhuttu, nimenomaan tilanteesta jossa on reilusti liikennettä. Tällöin molempien kaistojen jonot tulisi saattaa yhtäpitkiksi, ei niin että oikealla on 500 metrin jono tukkimassa tietä ja vasen kaista tyhjänä.

Ja alkuperäinen postaukseni ensimmäinen osio käsitteli mootoritiellä ajamista, sitä järjetöntä kiimaa puikata tyhjältä kaistalta aina turhaan oikealle kaistalle tukkimaan liikennettä, vaikka ei olisi kääntymässä rampeista pois seuraavaan 10 kilometriin. Tule Ouluun ajamaan, niin voit todeta tilanteen hulluuden päivittäin.
Ok, silloin se on aivan toisen esimerkin mukainen, lähempänä sitä toista esimerkkiä.
 
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..
Typerää oli audistin käytös, mutta kuulostaa vähän hassulta, kun selität audistin "ilmestyneen jostain", mutta tiedät sen kuitenkin yrittäneen "koukata oikealta ohi". "Ei olisi pitänyt olla tulossa ohi" taas kuulostaa siltä, että ensin vaihdoit kaistaa ja katsoit sitten.... Tai muuten vain olit puoliunessa, etkä ihan tarkkaan seurannut miten kovaa se sankari sieltä takaa tulee ja sit oltiinkin jo "molemmat vaihtaa kaistaa" rytmissä, audi vähän edellä reaktioissa -> ärsyyntyminen. Tämä kommentti siis ihan sen takia, että "ei ollut mitään vääntöä". Audisti tais toistaa saman minkä sille teit (ainakin siis audistin näkökulmasta katsoen), totuuden tiedät vain sinä ja audisti. Yleensä *ihan* tyhjästä ei konfliktit tiellä synny.
 
Itsellä tullut tuollaisia kaahaaja autisteja* vastaan myös, ne jotenkin saa paskahalvauksen jos joku lähtee reippaasti liikennevaloissa liikkeelle. Sen jälkeen kaahaavat mistä sattuu miten sattuu, kunhan vaan äkkiä saavat "päänahkansa" takaisin. Kohtuu ajotaidottomia siis.

Edit: *audisteja
 
Viimeksi muokattu:
Vähän pistää korvaan myös kohta "ajoin yli rajoituksen, joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi". Onko kirjoittajalla nyt joku käsitys, että Audi olisi Helsinginkadulla taajamassa tehnyt jonkun rikkeen ohittamalla oikealta? Vai ettei muilla ole tarvetta tulla ohi, jos itse ajaa yli rajoituksen?
 
Itsellä tullut tuollaisia kaahaaja autisteja vastaan myös, ne jotenkin saa paskahalvauksen jos joku lähtee reippaasti liikennevaloissa liikkeelle. Sen jälkeen kaahaavat mistä sattuu miten sattuu, kunhan vaan äkkiä saavat "päänahkansa" takaisin. Kohtuu ajotaidottomia siis.

Ei taida olla autismin kanssa MITÄÄN tekemistä näillä; Autistit tuppaavat olla hyvin lainkuuliaisia ja ovat juuri sitä porukkaa joka nimenomaan noudattaa nopeusrajoituksia pilkuntarkkaan.
 
Typerää oli audistin käytös, mutta kuulostaa vähän hassulta, kun selität audistin "ilmestyneen jostain", mutta tiedät sen kuitenkin yrittäneen "koukata oikealta ohi". "Ei olisi pitänyt olla tulossa ohi" taas kuulostaa siltä, että ensin vaihdoit kaistaa ja katsoit sitten.... Tai muuten vain olit puoliunessa, etkä ihan tarkkaan seurannut miten kovaa se sankari sieltä takaa tulee ja sit oltiinkin jo "molemmat vaihtaa kaistaa" rytmissä, audi vähän edellä reaktioissa -> ärsyyntyminen. Tämä kommentti siis ihan sen takia, että "ei ollut mitään vääntöä". Audisti tais toistaa saman minkä sille teit (ainakin siis audistin näkökulmasta katsoen), totuuden tiedät vain sinä ja audisti. Yleensä *ihan* tyhjästä ei konfliktit tiellä synny.
Niin olin vaihtamassa kaistaa vilkkua käyttäen tultuani noin 100m päästä tälle tielle vasemmalta, ei tuon parin sadan metrin matkalla mitään ihmeitä voi ehtiä tapahtua mistä vetää herneitä tuolleen nenään. Jos olisin ollut väistämättä, audi mies olisi ollut yksin syypää osumaan joten minusta tuosta on turha ruveta etsimään syyllisiä, jos hermo menee noin niin bussi olisi parempi vaihtoehto.
 
Niin olin vaihtamassa kaistaa vilkkua käyttäen tultuani noin 100m päästä tälle tielle vasemmalta, ei tuon parin sadan metrin matkalla mitään ihmeitä voi ehtiä tapahtua mistä vetää herneitä tuolleen nenään. Jos olisin ollut väistämättä, audi mies olisi ollut yksin syypää osumaan joten minusta tuosta on turha ruveta etsimään syyllisiä, jos hermo menee noin niin bussi olisi parempi vaihtoehto.
Juu, ei tuossa tilanteessa ollut mitään epäselvää kuka teki ja mitä. Ihmetytti vain tapahtumaa edeltänyt epämääräisyys kuka tuli ja mistä. Parissa sadassa metrissä ehtii kyllä hyvin kääntyä vasemmalta kaistalle "vähän sinnepäin" ja muutenkin pujotella edessä, jos sille päälle kuski sattuu. Itse asiassa yleensä ne pahimmat perseilyt on just tuollaisissa "minä tästä nyt nopeasti pujahdan vähän matkaa" ajeluissa. En siis edelleenkään tiedä tai väitä miten sinä ajoit, mutta peilaten kaikkeen mitä on matkan varrella tullut nähtyä.
 
Autokoulussa opetettiin, että väliä alle metri, mielellään puoli metriä. Ylämäessä tietysti enemmän.

Mutta puhut eri asiasta, valoristeyksen läpäisseiden määrästä. Minä puhun siitä, että taaempana olevat risteykset tukkeutuu, jolloin liikenne ei vedä. Kokonaisuus ratkaisee.
Se autokoulu jossa noin opetettiin ei noudattanut opetussuunnitelmia. Autokoulut monikossa opettaa niitä isompia välejä.

Valorytmitkin on optimoitu sen mukaan että tiettyyn väliin mahtuu seisomaan tietyn verran autoja ja jos tuota aletaan tihentää niin liikenne saattaa tukkeutua, varsinkin jos ollaan liian lähellä toisiaan ja alkaa tulla sen takia viiveitä liikkeellelähtöön.
 
Vetoketju menee rikki, jos päättyvältä kaistalta pois liittyneitä ohitetaan. Toisaalta näin ei pääse käymään jos liittymisen suorittaa vasta aivan kaista päättyessä, jolloin tien koko kapasiteetti tulee samalla hyödynnettyä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Eikös noissakin ole pakki ja kääntyvät pyörät?

Ei teillä satu siellä olee jotain vanhaa "raatoa" , jonka omistajan kanssa vaihtaa paikkoja vähäksi aikaa.
Sillä sitten (jos kerron jo monta kertaa asiasta jo asiallisesti huomautettu) parkkeeraa ton vasemmalle puolelle
niin että mahtuu sille kahden auton paikan aluelle mahdollisimman hyvin. Se toki on harmi, että silloin ko. rouva joutunee kömpimään autoonsa oikealta puolen.
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Saako tohon vasemmalle puolelle auton peruutettua siten että kuskinoven saisi tukkoon? Jossei huomautukset auta niin eiköhän ala oppimaan kun ei pääse kuskin ovesta sisään.

Tai sitten se perinteinen jos se vie kaksi ruutua eikä viereen mahdu niin jätä auto pariks päivää siihen taakse parkkiin.
 
Oulun moottoritien käytössäännöt:
1) Jos joku on tulossa liittymästä sujuvasti eteesi, aja äkkiä väli seuraavaan kiinni, ettei se vaan pääse edellesi.
2) Jos olet tulossa liittymästä, niin sovita vauhtisi mahdollisimman tarkkaan samaksi motaria ajavan kanssa ja lopulta kiilaa kylkeen, kun toinen ei väistä. Vaikka lähimaillakaan motarilla ei olisi muita autoja.
3) Jos oikealla kaistalla on jatkuva jono ja vasen kaistakin melko täynnä, mutta etenee 108 km/h todellista nopeutta, niin aja ihan perseeseen kiinni ja vilkuttele valoja kunnes edessä oleva väistää oikealle kaistalle tarpeettomasti. Toista sama 10 metrin päässä seuraavan perässä.
4) Ala hidastamaan satasesta alle 80 km/h, kun olet kahden kilometrin päässä poistumisrampistasi.
extra) Älä vaan kiihdytä kiihdytyskaistalla yli 60 km/h. Tätä on kyllä sattunut itselle viime aikoina aika harvoin kohdalle, ehkä tilanne on parantunut.

Onneksi Oulun motaria ei ole normaaleihin työmatka-aikoihin tarvinut enää ajaa muutamaan vuoteen, mutta kun tarvi, niin ajoin kyllä hyvin monena päivänä vasenta kaistaa käytännössä koko Oulun ohi, Iskon rampin kohdalta Ouluntullin rampin kohdalle. Nykyään siinäkin kohtaa on melko turhaa vaihtaa oikealle, kun Zenpeleen kahteen ramppiin menevät alkavat hidastamaan kuitenkin heti Ouluntullin jälkeen.
Pohjanmaalla noudatetaan samansuuntaisia sääntöjä.
- Jos joku menöö erellä, aja ohitte.
- Jos joku yrittää ohitte, niin älä päästä.
- Ku joku yrittää sivutiältä ramppia myären isomman tiän liikennevirtahan, niin älä tee sille tilaa.
- Ku jalankulukia tuloo eressä suajatiälle, nii lisää vauhtia. Ei se sitte tuu.
- Mutta jos se kumminki tuloo, nii polokaase kaasu pohojaan. Ettei jää kitumahan.
- Jos jonku auto menöö rikki ja pysähtyy etehes, niin töötötä ja raivua ittekses niin kauan, että saat syränhalavauksen.

Saatoin varastaa vitsikirjasta.
 
Haluaisin kommentoida, että näin xDrivellä ajaessa on kiva kun Oululaiset aina jättää minulle oman kaistan vapaaksi, niin pääsen kaikista heistä eelle. Oikeasti. Kun muuten ne tollot ajaa aina 10km/h alle rajoituksen. Haluaisin myös lisätä, että kaistanvaihto näin taksia ajaessa ei ole hankalaa ja tilaa löytyy aina kun sen suuntavilkun tosiaan laittaa ns. nolostuttavan aikaisin päälle. Tosin sitten kun vapaa-ajan Skodalla ajaa niin muista ihmisistä tulee täysiä kyrpiä, mutta ei ole mun Skoda niin silloin tietty Skoda saa runtua. Vihaan sitä muuten edelleenkin.
 
Näistä viimeisimmistä teksteistä tulee mieleen onko Oulusta muuttanut väkeä Rauman seudulle tai toistepäin. Koska Rauman seudulla samaa menoa
 
Tästä alkaa tuleen mun lempiketju, mutta ajelin eilen iltasella Stadista Järvenpäähän ja kyllä aina jaksaa yllättyä että miten piittaamattomia ihmiset on liikenteessä. En vaan mitenkään tajua että jos vasemmalla kaistalla on letka, niin MIKSI pitää ajaa se viimeinen auto kiinni ja tulla aivan perseeseen kiinni hiostamaan. Sitten kun tekee tilaa, niin painetaan mielenosoituksellisesti ohi ja jäädään roikkumaan seuraavan auton perään.. Jos letka ajaa vaikka 105km/h todellista nopeutta, niin on pakko väkisin ajaa vaikka edes se 2 km/h kovempaa, provosoitua ja aiheuttaa turhia vaaratilanteita. Illan paras suorittaja oli Audimies joka painoi vasenta kaistaa ohi rekan perseeseen kiinni ja leikkasi siitä suoraan eteen, ei ollut varmaan kymmentä metriä tilaa rekan ja mun keulan välissä. Roikkui sitten seuraavan auton perässä siihen asti kunnes pääsi rekan ohi ja poistui puolen kilsan jälkeen seuraavasta rampista o_O
 
Sepä just, kun tollaset ei mieti omaa ajoansa edes viiden minuutin päähän. Ehkä joku oma paska päivä töissä purkautuu herkästi. Jossain ruokakaupassa ei vastaavaa pelleilyä yhtä usein näe, kun ei ole omaa peltilehmää suojana.

En kovin usein tykkää yhdistää perseilyä liikenteessä johonkin tiettyyn automalliin, sillä paljon sitä hyvää sekä huonoa käytöstä näkee monen merkin takana, mutta varsinkin muutaman viime vuoden aikana sellasten äkäisten Octavia RS -kuskien kaahailu/pelleily tuntuu lisääntyneen. :D
 
Sepä just, kun tollaset ei mieti omaa ajoansa edes viiden minuutin päähän. Ehkä joku oma paska päivä töissä purkautuu herkästi. Jossain ruokakaupassa ei vastaavaa pelleilyä yhtä usein näe, kun ei ole omaa peltilehmää suojana.

En kovin usein tykkää yhdistää perseilyä liikenteessä johonkin tiettyyn automalliin, sillä paljon sitä hyvää sekä huonoa käytöstä näkee monen merkin takana, mutta varsinkin muutaman viime vuoden aikana sellasten äkäisten Octavia RS -kuskien kaahailu/pelleily tuntuu lisääntyneen. :D
Toi octavia rs on jo vuosia ollut sellanen perheenisän kompromissi jollekin urheilulliselle menopelille ja se näkyy just sellasena, että jos oon normiautolla liikenteessä, niin noilla on muutenvaan kiire ajaa nopeimmin työmatkaliikenteessä, ja jos oon urheilautolla niin sit pitää tulla siihen haastamaan tai jos meinaa ajaa vaikka motarilla ohi niin se ei aina käy. Ratissa sellasia 40+ miehiä aika usein.
 
Toi octavia rs on jo vuosia ollut sellanen perheenisän kompromissi jollekin urheilulliselle menopelille ja se näkyy just sellasena, että jos oon normiautolla liikenteessä, niin noilla on muutenvaan kiire ajaa nopeimmin työmatkaliikenteessä, ja jos oon urheilautolla niin sit pitää tulla siihen haastamaan tai jos meinaa ajaa vaikka motarilla ohi niin se ei aina käy. Ratissa sellasia 40+ miehiä aika usein.
Tämän voisi oikeastaan yleistää kaikkii näihin "tavallisten" autojen tehokkaampiin versioihin. Tollasia ostetaan kahdesta syystä 1) halutaan ajaa kovempaa 2) halutaan parempi auto kuin muilla. Sitten kun nuo seikat yhdistetään siihen, että auton ulkomuoto ei kerro muille auton menohaluista niin se pitää sitten näyttää tuolla liikenteessä kaahaleimalla.
Vaikka urheiluauto ostetaan samoista syistä, niin se sentään näyttää ulkokuorellaan jo erikoisuutensa niin näyttämisen haluja on vähemmän tuolla liikenteessä sitten.
 
Aika monelta kuullu ja itsekin nuorempana kokenut että jos sitä voimaa on ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla niin näyttämisen halu lähinnä vähenee. Ei ole enää tarvetta mittailla pippeleitä toisin kuin sen "vähän tehokkaamman" perheauton ratissa.
 
Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
 
Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
Kovat on luulot varsinkin, kun tuo auto on etuvetoinen suurimman osan ajasta samaan tyyliin, kuin citymaasturit.
 
Auto muuttuu hyvin nopeasti nelivetoiseksi kun etupyörät alkavat luistaa. Ei se mikään offroad-kikotin ole, mutta liukkaalle tielle sopii ihan hyvin.
 
Tää Prisman parkkihalli näyttää keräävän enemmänkin näitä hienoja pysäköintejä. Okei oikei, on hyvin tilaa ja näin, mutta entä jos tuohon edellä ja takana oleviin ruutuihin päättää joku pysäköidä? Silti aika dick move viedä 4 paikkaa. Vasemmalla näkyvän verkkoseinän ulkopuolella on muuten pitkät pakut ja muut isommat ajoneuvot pysäköitynä seinän vieritse eivätkä ole siinä kenenkään tiellä.

vw.jpg
 
Kovat on luulot varsinkin, kun tuo auto on etuvetoinen suurimman osan ajasta samaan tyyliin, kuin citymaasturit.

Luulot on lähinnä sinulla.

Se on nelivetoinen silloin kun sitä nelivetoa tarvii eli juuri siinä liikkellelähdössä.

Sitten kun ajetaan tasavauhtia suoraan, sillä ei ole mitään väliä.
 
Luulot on lähinnä sinulla.

Se on nelivetoinen silloin kun sitä nelivetoa tarvii eli juuri siinä liikkellelähdössä.

Sitten kun ajetaan tasavauhtia suoraan, sillä ei ole mitään väliä.
Ei se ensinnäkään kytkeydy viiveettömästi vaan siinä on viive jolloin se auto ehtii sutia tyhjää ennen sen kytkeytymistä. Tiedän kyllä miten se toimii, kun tuommoinen auto löytyy. Se kuka valoista nopeiten lähtee niin isoin vaikutus on sillä kuskilla miten se toimii liikkeelle lähtiessä eikä sillä onko se auto etu/taka/nelivetoinen.
 
No nyt on huumorihommia täällä liikkeellä. Sillä viiveellä ei ole mitään merkitystä käytännön maailmassa. Hurjaa, että kestää alle sekunnin kytkeytymisessä ja jossain rullatestissä voi mennä jopa sekunteja päästä liikkeelle. Osa tekniikoista on kytkeytyneenä aina alle tietyn nopeusrajan ja osa kytkeytyy vasta luiston huomatessaan. Suzukeista en tiedä tarkemmin (kehuttuja maasturimalleissa, voi olla noissa pikkuautoissa kämäisempi). Järkevämpiä nuo elektronisesti kytkeytyvät tekniikat on joka tapauksessa kuin jatkuvat nelivedot, joissa turhaa nousee polttoainekulut ylimääräisen pyörivän massan takia eikä tuota edes mitään hyötyä.

Katuvehkeissä nelivedon hyöty muutaman mökkireissun ulkopuolella on liikkelle lähtö risteyksessä, missä surkeinkin toteutus on valovuosia parempi kuin etuveto.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Onhan toi Swift varmaan varsinkin talvella hintaansa nähden hyvä ja tarkoituksenmukainen auto. Vissiin melko muovinen kauttaaltaan, mutta ainakin mun silmään aina pirteän näköinen.
 
Ei tuo 2018 vuoden malli ihan hirveän muovilelulta tunnu. Askeettinen toki eikä ohjaamossa ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki toimii napakasti ja tuntuu hyvältä käteen.
 
Aika monelta kuullu ja itsekin nuorempana kokenut että jos sitä voimaa on ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla niin näyttämisen halu lähinnä vähenee. Ei ole enää tarvetta mittailla pippeleitä toisin kuin sen "vähän tehokkaamman" perheauton ratissa.
Omasta mielestä ja omalla kohdalla tuo on enemmänkin kiinni siitä millaisesta autosta kyse. Itsekkin tähän vieläkin syyllistyy, että neliapila-Mitolla tekee mieli näyttää että kyllä tääkin kulkee ja sen sijaan Corvetella voi körötellä ihan rauhassa ja ei kiinnosta vaikka joku tulisi ohikin, vaikka ei tuo (vm. 1994) Corvette nykyajan mittapuulla eikä Mitoon verrattuna kovin tehokas edes ole.

Ja sehän se kun jossain esim. tollasessa Octavia RS:ssä on jo niitä tehoja ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla, mutta ulkoa päin noita ei pidetä minään, niin pakko näyttää sitten liikenteessä.
 
Omasta mielestä ja omalla kohdalla tuo on enemmänkin kiinni siitä millaisesta autosta kyse. Itsekkin tähän vieläkin syyllistyy, että neliapila-Mitolla tekee mieli näyttää että kyllä tääkin kulkee ja sen sijaan Corvetella voi körötellä ihan rauhassa ja ei kiinnosta vaikka joku tulisi ohikin, vaikka ei tuo (vm. 1994) Corvette nykyajan mittapuulla eikä Mitoon verrattuna kovin tehokas edes ole.

Ja sehän se kun jossain esim. tollasessa Octavia RS:ssä on jo niitä tehoja ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla, mutta ulkoa päin noita ei pidetä minään, niin pakko näyttää sitten liikenteessä.

Niin mikä on kenellekkin "reippaasti".
 
Niin mikä on kenellekkin "reippaasti".
Joo, tuokin on vähän hämärää aluetta nykyään kun jengi kuolaa youtubesta noita 1000hp+ supria yms ja toinen on se, että osaako/uskaltaako kiihdyttää mitä auto lähtee. Mutta kyllä minusta on aika "reippaasti" kun auto kiihtyy nollasta sataan lähempänä 5s kuin 10s.

Joka tapauksessa omasta mielestä homma on enemmän sellainen psykologinen. Ei niinkään siitä riippuvainen mihin se auto oikeasti pystyy. Itelläkin just tollanen vanha urheiluauto, joka nykymittapuulla ei oo kovin kummoisen suorituskykyinen, mutta kun se on psykologisesti nopean tuntuinen, niin omasta kuin muidenkin mielestä, niin ei tarvitse sitä liikenteessä näyttää. Pahin tilanne on se, että ei auto anna signaalia muille tehokkuudesta, vaikka siellä pellin alla sitä tehoa on. Tuo ajaa ihmisen sitten todistelemaan liikenteessä sitä auton kyvykkyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 2018 vuoden malli ihan hirveän muovilelulta tunnu. Askeettinen toki eikä ohjaamossa ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki toimii napakasti ja tuntuu hyvältä käteen.
No se on vaan hyvä kuulla. Kuvissa Swiftin ohjaamo on aina miellyttänyt mua, se on sen näköinen että tarpeelliset asiat on paikallaan omalla tavallaan tyylikkäästi/perinteisesti.

Miltä toi kuudennen vaihteen uupuminen on tuntunut?
 
Joo, tuokin on vähän hämärää aluetta nykyään kun jengi kuolaa youtubesta noita 1000hp+ supria yms ja toinen on se, että osaako/uskaltaako kiihdyttää mitä auto lähtee. Mutta kyllä minusta on aika "reippaasti" kun auto kiihtyy nollasta sataan lähempänä 5s kuin 10s.

Niinno niin. Toki se riippuu auton painosta jne. mutta en mä osaa esimerkiksi omaa reilun kolmensadan hepan perhevankkuria osaa "reippaana" pitää. Mulle "reippaat" on niitä vehkeitä joilla käydään huvikseen ajamassa vaikka varttia. "Nopeita" toki ei nekään välttämättä ole kun niillä mennään vain suoraan tai poltellaan huvikseen kumia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 392
Viestejä
4 506 458
Jäsenet
74 393
Uusin jäsen
Nokis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom