Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Typerää oli audistin käytös, mutta kuulostaa vähän hassulta, kun selität audistin "ilmestyneen jostain", mutta tiedät sen kuitenkin yrittäneen "koukata oikealta ohi". "Ei olisi pitänyt olla tulossa ohi" taas kuulostaa siltä, että ensin vaihdoit kaistaa ja katsoit sitten.... Tai muuten vain olit puoliunessa, etkä ihan tarkkaan seurannut miten kovaa se sankari sieltä takaa tulee ja sit oltiinkin jo "molemmat vaihtaa kaistaa" rytmissä, audi vähän edellä reaktioissa -> ärsyyntyminen. Tämä kommentti siis ihan sen takia, että "ei ollut mitään vääntöä". Audisti tais toistaa saman minkä sille teit (ainakin siis audistin näkökulmasta katsoen), totuuden tiedät vain sinä ja audisti. Yleensä *ihan* tyhjästä ei konfliktit tiellä synny.
Niin olin vaihtamassa kaistaa vilkkua käyttäen tultuani noin 100m päästä tälle tielle vasemmalta, ei tuon parin sadan metrin matkalla mitään ihmeitä voi ehtiä tapahtua mistä vetää herneitä tuolleen nenään. Jos olisin ollut väistämättä, audi mies olisi ollut yksin syypää osumaan joten minusta tuosta on turha ruveta etsimään syyllisiä, jos hermo menee noin niin bussi olisi parempi vaihtoehto.
 
Niin olin vaihtamassa kaistaa vilkkua käyttäen tultuani noin 100m päästä tälle tielle vasemmalta, ei tuon parin sadan metrin matkalla mitään ihmeitä voi ehtiä tapahtua mistä vetää herneitä tuolleen nenään. Jos olisin ollut väistämättä, audi mies olisi ollut yksin syypää osumaan joten minusta tuosta on turha ruveta etsimään syyllisiä, jos hermo menee noin niin bussi olisi parempi vaihtoehto.
Juu, ei tuossa tilanteessa ollut mitään epäselvää kuka teki ja mitä. Ihmetytti vain tapahtumaa edeltänyt epämääräisyys kuka tuli ja mistä. Parissa sadassa metrissä ehtii kyllä hyvin kääntyä vasemmalta kaistalle "vähän sinnepäin" ja muutenkin pujotella edessä, jos sille päälle kuski sattuu. Itse asiassa yleensä ne pahimmat perseilyt on just tuollaisissa "minä tästä nyt nopeasti pujahdan vähän matkaa" ajeluissa. En siis edelleenkään tiedä tai väitä miten sinä ajoit, mutta peilaten kaikkeen mitä on matkan varrella tullut nähtyä.
 
Autokoulussa opetettiin, että väliä alle metri, mielellään puoli metriä. Ylämäessä tietysti enemmän.

Mutta puhut eri asiasta, valoristeyksen läpäisseiden määrästä. Minä puhun siitä, että taaempana olevat risteykset tukkeutuu, jolloin liikenne ei vedä. Kokonaisuus ratkaisee.
Se autokoulu jossa noin opetettiin ei noudattanut opetussuunnitelmia. Autokoulut monikossa opettaa niitä isompia välejä.

Valorytmitkin on optimoitu sen mukaan että tiettyyn väliin mahtuu seisomaan tietyn verran autoja ja jos tuota aletaan tihentää niin liikenne saattaa tukkeutua, varsinkin jos ollaan liian lähellä toisiaan ja alkaa tulla sen takia viiveitä liikkeellelähtöön.
 
Vetoketju menee rikki, jos päättyvältä kaistalta pois liittyneitä ohitetaan. Toisaalta näin ei pääse käymään jos liittymisen suorittaa vasta aivan kaista päättyessä, jolloin tien koko kapasiteetti tulee samalla hyödynnettyä.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Eikös noissakin ole pakki ja kääntyvät pyörät?

Ei teillä satu siellä olee jotain vanhaa "raatoa" , jonka omistajan kanssa vaihtaa paikkoja vähäksi aikaa.
Sillä sitten (jos kerron jo monta kertaa asiasta jo asiallisesti huomautettu) parkkeeraa ton vasemmalle puolelle
niin että mahtuu sille kahden auton paikan aluelle mahdollisimman hyvin. Se toki on harmi, että silloin ko. rouva joutunee kömpimään autoonsa oikealta puolen.
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Saako tohon vasemmalle puolelle auton peruutettua siten että kuskinoven saisi tukkoon? Jossei huomautukset auta niin eiköhän ala oppimaan kun ei pääse kuskin ovesta sisään.

Tai sitten se perinteinen jos se vie kaksi ruutua eikä viereen mahdu niin jätä auto pariks päivää siihen taakse parkkiin.
 
Oulun moottoritien käytössäännöt:
1) Jos joku on tulossa liittymästä sujuvasti eteesi, aja äkkiä väli seuraavaan kiinni, ettei se vaan pääse edellesi.
2) Jos olet tulossa liittymästä, niin sovita vauhtisi mahdollisimman tarkkaan samaksi motaria ajavan kanssa ja lopulta kiilaa kylkeen, kun toinen ei väistä. Vaikka lähimaillakaan motarilla ei olisi muita autoja.
3) Jos oikealla kaistalla on jatkuva jono ja vasen kaistakin melko täynnä, mutta etenee 108 km/h todellista nopeutta, niin aja ihan perseeseen kiinni ja vilkuttele valoja kunnes edessä oleva väistää oikealle kaistalle tarpeettomasti. Toista sama 10 metrin päässä seuraavan perässä.
4) Ala hidastamaan satasesta alle 80 km/h, kun olet kahden kilometrin päässä poistumisrampistasi.
extra) Älä vaan kiihdytä kiihdytyskaistalla yli 60 km/h. Tätä on kyllä sattunut itselle viime aikoina aika harvoin kohdalle, ehkä tilanne on parantunut.

Onneksi Oulun motaria ei ole normaaleihin työmatka-aikoihin tarvinut enää ajaa muutamaan vuoteen, mutta kun tarvi, niin ajoin kyllä hyvin monena päivänä vasenta kaistaa käytännössä koko Oulun ohi, Iskon rampin kohdalta Ouluntullin rampin kohdalle. Nykyään siinäkin kohtaa on melko turhaa vaihtaa oikealle, kun Zenpeleen kahteen ramppiin menevät alkavat hidastamaan kuitenkin heti Ouluntullin jälkeen.
Pohjanmaalla noudatetaan samansuuntaisia sääntöjä.
- Jos joku menöö erellä, aja ohitte.
- Jos joku yrittää ohitte, niin älä päästä.
- Ku joku yrittää sivutiältä ramppia myären isomman tiän liikennevirtahan, niin älä tee sille tilaa.
- Ku jalankulukia tuloo eressä suajatiälle, nii lisää vauhtia. Ei se sitte tuu.
- Mutta jos se kumminki tuloo, nii polokaase kaasu pohojaan. Ettei jää kitumahan.
- Jos jonku auto menöö rikki ja pysähtyy etehes, niin töötötä ja raivua ittekses niin kauan, että saat syränhalavauksen.

Saatoin varastaa vitsikirjasta.
 
Haluaisin kommentoida, että näin xDrivellä ajaessa on kiva kun Oululaiset aina jättää minulle oman kaistan vapaaksi, niin pääsen kaikista heistä eelle. Oikeasti. Kun muuten ne tollot ajaa aina 10km/h alle rajoituksen. Haluaisin myös lisätä, että kaistanvaihto näin taksia ajaessa ei ole hankalaa ja tilaa löytyy aina kun sen suuntavilkun tosiaan laittaa ns. nolostuttavan aikaisin päälle. Tosin sitten kun vapaa-ajan Skodalla ajaa niin muista ihmisistä tulee täysiä kyrpiä, mutta ei ole mun Skoda niin silloin tietty Skoda saa runtua. Vihaan sitä muuten edelleenkin.
 
Näistä viimeisimmistä teksteistä tulee mieleen onko Oulusta muuttanut väkeä Rauman seudulle tai toistepäin. Koska Rauman seudulla samaa menoa
 
Tästä alkaa tuleen mun lempiketju, mutta ajelin eilen iltasella Stadista Järvenpäähän ja kyllä aina jaksaa yllättyä että miten piittaamattomia ihmiset on liikenteessä. En vaan mitenkään tajua että jos vasemmalla kaistalla on letka, niin MIKSI pitää ajaa se viimeinen auto kiinni ja tulla aivan perseeseen kiinni hiostamaan. Sitten kun tekee tilaa, niin painetaan mielenosoituksellisesti ohi ja jäädään roikkumaan seuraavan auton perään.. Jos letka ajaa vaikka 105km/h todellista nopeutta, niin on pakko väkisin ajaa vaikka edes se 2 km/h kovempaa, provosoitua ja aiheuttaa turhia vaaratilanteita. Illan paras suorittaja oli Audimies joka painoi vasenta kaistaa ohi rekan perseeseen kiinni ja leikkasi siitä suoraan eteen, ei ollut varmaan kymmentä metriä tilaa rekan ja mun keulan välissä. Roikkui sitten seuraavan auton perässä siihen asti kunnes pääsi rekan ohi ja poistui puolen kilsan jälkeen seuraavasta rampista o_O
 
Sepä just, kun tollaset ei mieti omaa ajoansa edes viiden minuutin päähän. Ehkä joku oma paska päivä töissä purkautuu herkästi. Jossain ruokakaupassa ei vastaavaa pelleilyä yhtä usein näe, kun ei ole omaa peltilehmää suojana.

En kovin usein tykkää yhdistää perseilyä liikenteessä johonkin tiettyyn automalliin, sillä paljon sitä hyvää sekä huonoa käytöstä näkee monen merkin takana, mutta varsinkin muutaman viime vuoden aikana sellasten äkäisten Octavia RS -kuskien kaahailu/pelleily tuntuu lisääntyneen. :D
 
Sepä just, kun tollaset ei mieti omaa ajoansa edes viiden minuutin päähän. Ehkä joku oma paska päivä töissä purkautuu herkästi. Jossain ruokakaupassa ei vastaavaa pelleilyä yhtä usein näe, kun ei ole omaa peltilehmää suojana.

En kovin usein tykkää yhdistää perseilyä liikenteessä johonkin tiettyyn automalliin, sillä paljon sitä hyvää sekä huonoa käytöstä näkee monen merkin takana, mutta varsinkin muutaman viime vuoden aikana sellasten äkäisten Octavia RS -kuskien kaahailu/pelleily tuntuu lisääntyneen. :D
Toi octavia rs on jo vuosia ollut sellanen perheenisän kompromissi jollekin urheilulliselle menopelille ja se näkyy just sellasena, että jos oon normiautolla liikenteessä, niin noilla on muutenvaan kiire ajaa nopeimmin työmatkaliikenteessä, ja jos oon urheilautolla niin sit pitää tulla siihen haastamaan tai jos meinaa ajaa vaikka motarilla ohi niin se ei aina käy. Ratissa sellasia 40+ miehiä aika usein.
 
Toi octavia rs on jo vuosia ollut sellanen perheenisän kompromissi jollekin urheilulliselle menopelille ja se näkyy just sellasena, että jos oon normiautolla liikenteessä, niin noilla on muutenvaan kiire ajaa nopeimmin työmatkaliikenteessä, ja jos oon urheilautolla niin sit pitää tulla siihen haastamaan tai jos meinaa ajaa vaikka motarilla ohi niin se ei aina käy. Ratissa sellasia 40+ miehiä aika usein.
Tämän voisi oikeastaan yleistää kaikkii näihin "tavallisten" autojen tehokkaampiin versioihin. Tollasia ostetaan kahdesta syystä 1) halutaan ajaa kovempaa 2) halutaan parempi auto kuin muilla. Sitten kun nuo seikat yhdistetään siihen, että auton ulkomuoto ei kerro muille auton menohaluista niin se pitää sitten näyttää tuolla liikenteessä kaahaleimalla.
Vaikka urheiluauto ostetaan samoista syistä, niin se sentään näyttää ulkokuorellaan jo erikoisuutensa niin näyttämisen haluja on vähemmän tuolla liikenteessä sitten.
 
Aika monelta kuullu ja itsekin nuorempana kokenut että jos sitä voimaa on ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla niin näyttämisen halu lähinnä vähenee. Ei ole enää tarvetta mittailla pippeleitä toisin kuin sen "vähän tehokkaamman" perheauton ratissa.
 
Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
 
Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
Kovat on luulot varsinkin, kun tuo auto on etuvetoinen suurimman osan ajasta samaan tyyliin, kuin citymaasturit.
 
Auto muuttuu hyvin nopeasti nelivetoiseksi kun etupyörät alkavat luistaa. Ei se mikään offroad-kikotin ole, mutta liukkaalle tielle sopii ihan hyvin.
 
Tää Prisman parkkihalli näyttää keräävän enemmänkin näitä hienoja pysäköintejä. Okei oikei, on hyvin tilaa ja näin, mutta entä jos tuohon edellä ja takana oleviin ruutuihin päättää joku pysäköidä? Silti aika dick move viedä 4 paikkaa. Vasemmalla näkyvän verkkoseinän ulkopuolella on muuten pitkät pakut ja muut isommat ajoneuvot pysäköitynä seinän vieritse eivätkä ole siinä kenenkään tiellä.

vw.jpg
 
Kovat on luulot varsinkin, kun tuo auto on etuvetoinen suurimman osan ajasta samaan tyyliin, kuin citymaasturit.

Luulot on lähinnä sinulla.

Se on nelivetoinen silloin kun sitä nelivetoa tarvii eli juuri siinä liikkellelähdössä.

Sitten kun ajetaan tasavauhtia suoraan, sillä ei ole mitään väliä.
 
Luulot on lähinnä sinulla.

Se on nelivetoinen silloin kun sitä nelivetoa tarvii eli juuri siinä liikkellelähdössä.

Sitten kun ajetaan tasavauhtia suoraan, sillä ei ole mitään väliä.
Ei se ensinnäkään kytkeydy viiveettömästi vaan siinä on viive jolloin se auto ehtii sutia tyhjää ennen sen kytkeytymistä. Tiedän kyllä miten se toimii, kun tuommoinen auto löytyy. Se kuka valoista nopeiten lähtee niin isoin vaikutus on sillä kuskilla miten se toimii liikkeelle lähtiessä eikä sillä onko se auto etu/taka/nelivetoinen.
 
No nyt on huumorihommia täällä liikkeellä. Sillä viiveellä ei ole mitään merkitystä käytännön maailmassa. Hurjaa, että kestää alle sekunnin kytkeytymisessä ja jossain rullatestissä voi mennä jopa sekunteja päästä liikkeelle. Osa tekniikoista on kytkeytyneenä aina alle tietyn nopeusrajan ja osa kytkeytyy vasta luiston huomatessaan. Suzukeista en tiedä tarkemmin (kehuttuja maasturimalleissa, voi olla noissa pikkuautoissa kämäisempi). Järkevämpiä nuo elektronisesti kytkeytyvät tekniikat on joka tapauksessa kuin jatkuvat nelivedot, joissa turhaa nousee polttoainekulut ylimääräisen pyörivän massan takia eikä tuota edes mitään hyötyä.

Katuvehkeissä nelivedon hyöty muutaman mökkireissun ulkopuolella on liikkelle lähtö risteyksessä, missä surkeinkin toteutus on valovuosia parempi kuin etuveto.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Onhan toi Swift varmaan varsinkin talvella hintaansa nähden hyvä ja tarkoituksenmukainen auto. Vissiin melko muovinen kauttaaltaan, mutta ainakin mun silmään aina pirteän näköinen.
 
Ei tuo 2018 vuoden malli ihan hirveän muovilelulta tunnu. Askeettinen toki eikä ohjaamossa ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki toimii napakasti ja tuntuu hyvältä käteen.
 
Aika monelta kuullu ja itsekin nuorempana kokenut että jos sitä voimaa on ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla niin näyttämisen halu lähinnä vähenee. Ei ole enää tarvetta mittailla pippeleitä toisin kuin sen "vähän tehokkaamman" perheauton ratissa.
Omasta mielestä ja omalla kohdalla tuo on enemmänkin kiinni siitä millaisesta autosta kyse. Itsekkin tähän vieläkin syyllistyy, että neliapila-Mitolla tekee mieli näyttää että kyllä tääkin kulkee ja sen sijaan Corvetella voi körötellä ihan rauhassa ja ei kiinnosta vaikka joku tulisi ohikin, vaikka ei tuo (vm. 1994) Corvette nykyajan mittapuulla eikä Mitoon verrattuna kovin tehokas edes ole.

Ja sehän se kun jossain esim. tollasessa Octavia RS:ssä on jo niitä tehoja ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla, mutta ulkoa päin noita ei pidetä minään, niin pakko näyttää sitten liikenteessä.
 
Omasta mielestä ja omalla kohdalla tuo on enemmänkin kiinni siitä millaisesta autosta kyse. Itsekkin tähän vieläkin syyllistyy, että neliapila-Mitolla tekee mieli näyttää että kyllä tääkin kulkee ja sen sijaan Corvetella voi körötellä ihan rauhassa ja ei kiinnosta vaikka joku tulisi ohikin, vaikka ei tuo (vm. 1994) Corvette nykyajan mittapuulla eikä Mitoon verrattuna kovin tehokas edes ole.

Ja sehän se kun jossain esim. tollasessa Octavia RS:ssä on jo niitä tehoja ihan oikeasti "reippaasti" pellin alla, mutta ulkoa päin noita ei pidetä minään, niin pakko näyttää sitten liikenteessä.

Niin mikä on kenellekkin "reippaasti".
 
Niin mikä on kenellekkin "reippaasti".
Joo, tuokin on vähän hämärää aluetta nykyään kun jengi kuolaa youtubesta noita 1000hp+ supria yms ja toinen on se, että osaako/uskaltaako kiihdyttää mitä auto lähtee. Mutta kyllä minusta on aika "reippaasti" kun auto kiihtyy nollasta sataan lähempänä 5s kuin 10s.

Joka tapauksessa omasta mielestä homma on enemmän sellainen psykologinen. Ei niinkään siitä riippuvainen mihin se auto oikeasti pystyy. Itelläkin just tollanen vanha urheiluauto, joka nykymittapuulla ei oo kovin kummoisen suorituskykyinen, mutta kun se on psykologisesti nopean tuntuinen, niin omasta kuin muidenkin mielestä, niin ei tarvitse sitä liikenteessä näyttää. Pahin tilanne on se, että ei auto anna signaalia muille tehokkuudesta, vaikka siellä pellin alla sitä tehoa on. Tuo ajaa ihmisen sitten todistelemaan liikenteessä sitä auton kyvykkyyttä.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 2018 vuoden malli ihan hirveän muovilelulta tunnu. Askeettinen toki eikä ohjaamossa ole mitään ylimääräistä, mutta kaikki toimii napakasti ja tuntuu hyvältä käteen.
No se on vaan hyvä kuulla. Kuvissa Swiftin ohjaamo on aina miellyttänyt mua, se on sen näköinen että tarpeelliset asiat on paikallaan omalla tavallaan tyylikkäästi/perinteisesti.

Miltä toi kuudennen vaihteen uupuminen on tuntunut?
 
Joo, tuokin on vähän hämärää aluetta nykyään kun jengi kuolaa youtubesta noita 1000hp+ supria yms ja toinen on se, että osaako/uskaltaako kiihdyttää mitä auto lähtee. Mutta kyllä minusta on aika "reippaasti" kun auto kiihtyy nollasta sataan lähempänä 5s kuin 10s.

Niinno niin. Toki se riippuu auton painosta jne. mutta en mä osaa esimerkiksi omaa reilun kolmensadan hepan perhevankkuria osaa "reippaana" pitää. Mulle "reippaat" on niitä vehkeitä joilla käydään huvikseen ajamassa vaikka varttia. "Nopeita" toki ei nekään välttämättä ole kun niillä mennään vain suoraan tai poltellaan huvikseen kumia.
 
No se on vaan hyvä kuulla. Kuvissa Swiftin ohjaamo on aina miellyttänyt mua, se on sen näköinen että tarpeelliset asiat on paikallaan omalla tavallaan tyylikkäästi/perinteisesti.

Miltä toi kuudennen vaihteen uupuminen on tuntunut?

Itsellä ei ole koskaan ollut kuusivaihteista autoa, niin en osaa sanoa juuta enkä jaata. Muutaman kerran olen kuusivaihteista kokeillut, ja se on lähinnä hankala muistaa aina matka-ajoon siirtyessä että vielähän siellä ois yksi pykälä.
 
Niinno niin. Toki se riippuu auton painosta jne. mutta en mä osaa esimerkiksi omaa reilun kolmensadan hepan perhevankkuria osaa "reippaana" pitää. Mulle "reippaat" on niitä vehkeitä joilla käydään huvikseen ajamassa vaikka varttia. "Nopeita" toki ei nekään välttämättä ole kun niillä mennään vain suoraan tai poltellaan huvikseen kumia.
Tuo on just hyvä esimerkki. Sun perhevankkuria ei voi pitää nopeana ja sitä pitää esitellä liikenteessä. Sen sijaan mun urheiluauto, joka voi olla oikeasti jopa hitaampi, niin sillä ei oo niinkään tarvetta esitellä kenellekkään.
 
Tuo on just hyvä esimerkki. Sun perhevankkuria ei voi pitää nopeana ja sitä pitää esitellä liikenteessä. Sen sijaan mun urheiluauto, joka voi olla oikeasti jopa hitaampi, niin sillä ei oo niinkään tarvetta esitellä kenellekkään.

Niin, ei ne kaikki "reippaat" ole urheiluautoja.

Edit: Ja siis mulla ne yleisen liikenteen näyttöhalut on jääny aikoja sitten.
 
Niin, ei ne kaikki "reippaat" ole urheiluautoja.
Ei ole, mutta niitä pitää sit esitellä tuolla liikenteessä kaahaamalla. Ton takia en itse koskaan oikein ymmärtänyt sitä sleeper-villitystä mikä oli muutamia vuosia sitten. Itse mieluummin otan urheiluauton mikä on parkkeerattunakin kuolauksen kohde.
 
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
 
Ei ole, mutta niitä pitää sit esitellä tuolla liikenteessä kaahaamalla. Ton takia en itse koskaan oikein ymmärtänyt sitä sleeper-villitystä mikä oli muutamia vuosia sitten.

Ymmärrät täysin väärin. Kun on se oikeasti reipas sleepperi alla, on monella käynyt niin ettei sillä tarvitse näyttää kenellekkään mitään vaan voi mielessään naureskella omiaan "näytteleville" octavia kuskeille ynnä muille.
 
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Niin, tätä just meinasin, eli sillä on sitten pakko liikenteessä näyttää muille. Sen sijaan urheiluautolla voi ajella ihan rauhassa ja ei kiinnosta jotkut Golffit. Urheiluautolla ainakin itse olen kaiken tälläisen yläpuolella.
 
Ymmärrät täysin väärin. Kun on se oikeasti reipas sleepperi alla, on monella käynyt niin ettei sillä tarvitse näyttää kenellekkään mitään vaan voi mielessään naureskella omiaan "näytteleville" octavia kuskeille ynnä muille.
Mikä ihme tollasen pointti on?
 
Mikä ihme tollasen pointti on?

Ehkä sitä ajetaan omaksi iloksi, lähetellään /poltetaan kumia sillon kun halutaan, käydään radalla / vartilla.. Eikä tarvitse joka toisissa valoissa ihmetellä kun joku octavia kuski koettaa kisata toisin kuin "urheiluautolla". Toki miinuksena on sitten se, että kun erehdyt edes puolikaasulla valoista tai risteyksestä lähtemään niin joku tt-kuski on änkemässä väkisin ohi
 
Ehkä sitä ajetaan omaksi iloksi, lähetellään /poltetaan kumia sillon kun halutaan, käydään radalla / vartilla.. Eikä tarvitse joka toisissa valoissa ihmetellä kun joku octavia kuski koettaa kisata toisin kuin "urheiluautolla". Toki miinuksena on sitten se, että kun erehdyt edes puolikaasulla valoista tai risteyksestä lähtemään niin joku tt-kuski on änkemässä väkisin ohi
Hmm, urheiluautolla nimenomaan ei tarvitse välittää jos joku yrittää kisata. Tämä on siis se miten itse asian koen. Kun Corvetella ajelee niin ihan sama mikä Octavia tai 500 hepan Golffi siihen viereen tulee tai kuinka kovaa se lähtee niistä valoista.
Sen sijaan tavallisemmalla autolla, vaikka tehoa olisikin, tulee enemmän lähdettyä "kisaamaan". Kovin tuunattua autoa (ei-urheiluautoa) itsellä ei ole ollut, mutta veikkaan että itselle se antaisi vaan enemmän näyttämisen haluja.
 
Hmm, urheiluautolla nimenomaan ei tarvitse välittää jos joku yrittää kisata. Tämä on siis se miten itse asian koen. Kun Corvetella ajelee niin ihan sama mikä Octavia tai 500 hepan Golffi siihen viereen tulee tai kuinka kovaa se lähtee niistä valoista.
Sen sijaan tavallisemmalla autolla, vaikka tehoa olisikin, tulee enemmän lähdettyä "kisaamaan". Kovin tuunattua autoa itselle ei ole ollut, mutta veikkaan että itselle se antaisi vaan enemmän näyttämisen haluja.

Toki ei tuo kaikille tapahdu, mutta monesti siinä myös jengi tajuaa hetken päästä että aina löytyy joku nopeampi (joo joo mopomiehet te pesette kaikki) sekä myös sen että harva muutenkaan yleisessä liikenteessä "kisaa" muutakuin sen toisen "osallistujan" pään sisässä.
 
Nyt kun olen viikon verran ajellut Suzuki Swift nelivedolla, niin on kyllä hauskaa tuo liikennevaloista lähteminen kun kevyt pikkukottero jättää nuo isot vajaavetoiset tehomyllyt kuin mummon hankeen. Voi sitä Octavia RS:n omistajaa hieman harmittaa kun tehoa on about 2 kertaa niin paljon, mutta kun se ei vaan liikahda.
Kyllähän toi Swift on vielä aika laiska. Jotain muutakin siinä oli? Vitara on kyllä hintasekseen jo hyvä.

Noissa lähdöissä kuski ja auton renkaat ja niiden kunto ovat mistä ne isommat erot tulee. Kaikki eivät halua lähteä edes rivakasti.
 
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
 
Laiska joo periaatteessa, samat 90 heppaa mitä oli aiemmassa Fabiassa. Parisataa kiloa vähemmän painoa ja neliveto vaan tekee sen, että tuntuu hyvinkin erilaiselta autolta näillä liukkailla.
 
Toki ei tuo kaikille tapahdu, mutta monesti siinä myös jengi tajuaa hetken päästä että aina löytyy joku nopeampi (joo joo mopomiehet te pesette kaikki) sekä myös sen että harva muutenkaan yleisessä liikenteessä "kisaa" muutakuin sen toisen "osallistujan" pään sisässä.
Jep, tämäkin. Tosiaan itse kuitenkin pitäisin tärkemäpänä seikkana tuota psykologista kokemista, että miten itse ja miten (arvelee että) muut kokevat auton, kuin sen että mikä sen auton oikea suorituskyky on. Ja jos auton suorituskyky ja psykologisen kokemuksen välillä on suuri ero, niin se painostaa nimenomaan näyttämään liikenteessä, että muille selviäisi se auton todellinen suorituskyky.
 
Laiska joo periaatteessa, samat 90 heppaa mitä oli aiemmassa Fabiassa. Parisataa kiloa vähemmän painoa ja neliveto vaan tekee sen, että tuntuu hyvinkin erilaiselta autolta näillä liukkailla.
Joo auttaahan se, että vetoa on kaikissa pyörissä ( ja sulla on nyt uudet renkaat). Talvella hyvällä maavaralla oleva neliveto on toimiva valinta, kunhan siitä löytyy sitä enemmän ( varsinkin kesäkeleillä ) tarvittavaa ohituskiihtyvyyttä 80-120 alueella.
 
Sleeperit on sitä varten että haastetaan ja "nöyryytetään" liikennevaloissa niitä ns. urheiluautoja jotka kuitenkaan ei ole oikeasti nopeita. Eli esim. joku 500-heppaiseksi tuunattu Golffihan jättää jonku Z350 nissanin kyllä ja sitten voidaan keulia kavereille miten apinaa koijattiin.
Hmmph, aika jonne pitää olla molemmin puolin kaistaa, jos liikenteessä lähdetään jotain nöyryyttämistä toisilta hakemaan. Sellainen asenne päättyy yleensä vain onnettomuuteen.

Meillä on reipaskulkuinen ja melko vahvasti vääntävä isohko nelivetoinen kaupunkimaasturi, joka on mielestäni myös aika hienon ja menevän näköinen. Ei kiinnosta pätkääkään mitä muut liikenteessä tekevät ja millaisilla kulkineilla muut ajavat, mutta tykkään kyllä ettei tämän kanssa tartte liittymissä miettiä kummalta puolelta ohittaa ja että muuten meno on adaptiivisen vakkarin kanssa letkeää kuin kotisohvalla unelmoidessa.
 
Joskus kauan sitten en pysynyt moottoripyörällä ihan tavallisen Vectran perässä, olin vähän et wtf. Se tuli vähän tylysti eteen ja päätin ohittaa sen, mutta eipä onnistunutkaan.
Siellä taisi olla vähän enemmän potkua pellin alla. Monesti aika hauska lähteä valoista tällaisen "haastelijan" kanssa kun sitä kinneriä yritetään vinguttaa viimeiseen asti ja jäädään kuin tikku paskaan.
 
Joo auttaahan se, että vetoa on kaikissa pyörissä ( ja sulla on nyt uudet renkaat). Talvella hyvällä maavaralla oleva neliveto on toimiva valinta, kunhan siitä löytyy sitä enemmän ( varsinkin kesäkeleillä ) tarvittavaa ohituskiihtyvyyttä 80-120 alueella.
Tuo maavarahan ja 80-120 on _just_ ne tärkeimmät ominaisuudet lainatussa viestissä joka koski swiftiä :). Eiköhän tuollaisen kiulun ajot ole 95-99% jotain ihan muuta...
 
Joka tapauksessa omasta mielestä homma on enemmän sellainen psykologinen. Ei niinkään siitä riippuvainen mihin se auto oikeasti pystyy. Itelläkin just tollanen vanha urheiluauto, joka nykymittapuulla ei oo kovin kummoisen suorituskykyinen, mutta kun se on psykologisesti nopean tuntuinen, niin omasta kuin muidenkin mielestä, niin ei tarvitse sitä liikenteessä näyttää. Pahin tilanne on se, että ei auto anna signaalia muille tehokkuudesta, vaikka siellä pellin alla sitä tehoa on. Tuo ajaa ihmisen sitten todistelemaan liikenteessä sitä auton kyvykkyyttä.
En nyt ymmärrä, jos mulla olisi lambo tms. niin kyllä mä sillä ihan huviksenikin piirtäisin raitaa katuun valoista lähdettäessä. Mitä hemmetin ideaa urheiluautolla olisi ajella tyhjäkäynnillä kun lakipykälien puitteissa tai niitä vähän taivuttaen voi tehdä muutakin? Eihän se 0-50 kiihdytys toki kauaa kestä, mutta jollei sitäkään vähää leiki niin sama mennä sähköpyörällä...

Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...

Junnuna revittiin kavereiden ja tuttujen ja tuntemattomien korttelia kiertäneiden kanssa valoista, mutta silloin ”kaikki” tiesi pelin hengen ja tehot vehkeissä oli jotain 75hv-140hv väliltä ja veto alle korttelin matka kun valorytmitys ei yllättäen tollasta tukenut eli se oli max 2. vaihde loppuun eli tyyliin 80kmh. Pienitehoisella saattoi ihan hyvin ”pärjätä” jos osasi lähteä eikö sudittanut. Ja saatettiin vetää useista valoista peräkkäin vaikka ekalla vedolla tulos oli jo selvä ja saman auton kanssa vuosien aikana monta kertaa... Ei noista mitään palkintoja jaettu tai parkkisella toiselle asiasta vittuiltu, kunhan leikittiin ja pidettiin ”hauskaa”...
 
En nyt ymmärrä, jos mulla olisi lambo tms. niin kyllä mä sillä ihan huviksenikin piirtäisin raitaa katuun valoista lähdettäessä. Mitä hemmetin ideaa urheiluautolla olisi ajella tyhjäkäynnillä kun lakipykälien puitteissa tai niitä vähän taivuttaen voi tehdä muutakin? Eihän se 0-50 kiihdytys toki kauaa kestä, mutta jollei sitäkään vähää leiki niin sama mennä sähköpyörällä...

Ihan samoin omaksi ”huvikseni” sotken kaikki hurjat 110hv omaavaa kakkosautoa sekä himpun alle 300hv perhefarkkua milloin missäkin. Esim. jostain valoista voin olla jo etukäteen päättänyt kiihdyttää, päätöksen jälkeen vierelle voi tulla lada, RS ocu tai hayabusa, niin en mä siinä mitään kisaa ole hakemassa, reipas kiihdytys rajoitus+10 ja vakkari päälle tyylisesti mennään. Joku tästä provosoituu ja tulee sitten lopulta 100 ohi 50 alueella kun itsellä posliinin tutkassa alle rangaistavuuden, joten evvk...

Toisekseen ei kai joku kuvittele että kaupunkialueella mitenkään järkevästi voisi edes kisailla tuntemattomien kanssa tuollaisilla 200-300hv vehkeillä? Siinä vaiheessa kun se myöhäisempi osapuoli ymmärtää että ”tässä on kisa kysessä” niin ekalla sekunti aikaisemmin lähteneellä on jo melkein rajoituksen verran vauhtia, kyllähän tuolta takamatkalta 2x tehokkaammalla ohi pääsee mut vaudit on sitten 100+ pintaan vaikka edeltävä olisi nostanut kaasun ajat päivät sitten...

Junnuna revittiin kavereiden ja tuttujen ja tuntemattomien korttelia kiertäneiden kanssa valoista, mutta silloin ”kaikki” tiesi pelin hengen ja tehot vehkeissä oli jotain 75hv-140hv väliltä ja veto alle korttelin matka kun valorytmitys ei yllättäen tollasta tukenut eli se oli max 2. vaihde loppuun eli tyyliin 80kmh. Pienitehoisella saattoi ihan hyvin ”pärjätä” jos osasi lähteä eikö sudittanut. Ja saatettiin vetää useista valoista peräkkäin vaikka ekalla vedolla tulos oli jo selvä ja saman auton kanssa vuosien aikana monta kertaa... Ei noista mitään palkintoja jaettu tai parkkisella toiselle asiasta vittuiltu, kunhan leikittiin ja pidettiin ”hauskaa”...
Kyse oli näyttämisestä. Toki sillä urheiluautolla voi leikkiä ja ajella kovaakin, mutta sillä ei ole samalla tavalla tarve kuin noilla ”tavallisten” autojen tehokkaammilla versioilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 941
Viestejä
4 647 902
Jäsenet
76 354
Uusin jäsen
sorvi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom