Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Eipä juuri missään muussa plugarissa ole pikalatausta, niin toki ne on Outlandereita. Outlanderien ongelmasta pääsee, kun ei yritä olla menossa Lidlin ilmaisille latureille, ei ne maksullisista pikalatureista lataa.

Tämä sankari jostain käsittämättömästi syystä tukki Lohjan ABC:n 150 kW:n laturin, onneksi vieressä oli pari 50 kW:n laturia. Mutta joo kyllä Lidlien pihoissa näitä autossa istuvia tuli nähtyä enemmänkin. Useimmiten Tesloja ja aiemmin mainittuja Outlandereitä.
 
Tämä sankari jostain käsittämättömästi syystä tukki Lohjan ABC:n 150 kW:n laturin, onneksi vieressä oli pari 50 kW:n laturia. Mutta joo kyllä Lidlien pihoissa näitä autossa istuvia tuli nähtyä enemmänkin. Useimmiten Tesloja ja aiemmin mainittuja Outlandereitä.

No siitä päästään varmaan lukemaan paikallislehdestä yleisöosastolta, että ihan ryöstöhintaista tuo sähköautoilu, vaihdan takaisin diisseliin.

... tosin eihän se nyt edes päässyt siis lataamaankaan siitä, vain tukkimaan. Outlanderissa ei ole CCS:ää.
 
On muuten nykyään muitakin plugareita nopeammalla latauksella.

Land Roverit latautuvat 32kW teholla
Mersulla on useammassa mallissa lisävarusteena DC lataus myös, taitaa olla 20kW
 
No siitä päästään varmaan lukemaan paikallislehdestä yleisöosastolta, että ihan ryöstöhintaista tuo sähköautoilu, vaihdan takaisin diisseliin.

... tosin eihän se nyt edes päässyt siis lataamaankaan siitä, vain tukkimaan. Outlanderissa ei ole CCS:ää.
Siitä 150kW laturista saa ilmeisesti myös 62kW Chademolla. Outlander tosin ottaa vaan 20kW, voi tulla hieman kalliiksi 50c minuuttihinnalla :rofl2:
 
Kuulostaa kyllä ihan vitun uuvuttavalta toi koko sähkövehkeillä kikkailu. Auto pumpulle ja kahvasta mehua tankkiin ja matka jatkuu.

Kuulostaa kyllä ihan vitun uuvuttavalta toi koko pumpulla ravaaminen. Meinaatsä että tarttis oikein ajaa johonkin että saa menovettä? Ja vielä odottaa siinä vieressä samalla kun pumppaa? Kovin kivikautista. Piuha kiinni kotona/kaupassa/missälie sattuu olemaan ja siinä se.
 
Itse polttoaineen pumppaus tankkiin kestää n. minuutin ja ostotapahtuma tyylistä riippuen 5 sekuntia (lähimaksu) - 30 sekuntia (pin + varmennus), ja ainakin itselläni se tankkauspiste ON lähikaupan pihassa. Edellisen kerran menetin tämän ajan toissaviikon perjantaina, pahasti näyttää että tällä viikolla joutuu taas kärsimään.

Talvella toki pitää sähkömehua valutella lohkoon, mutta yli puolet vuodesta ei tarvitse sitäkään.

Huonot puolet sekä sähkö- että polttisautossa, mutta tankkaus ei suurimmaksi osaksi sitä ole - hintaa lukuunottamatta.
 
Eipähän tarvitse kotipihasta lähtiessä ikinä todeta, että pitääkin mennä huoltoaseman kautta.
Voihan sitä bensaakin jerrykannusta tankata, jos se on tavoite. Onnistuu vaikka pitäisi lähteä vartin päästä taas ajoon yllättäen kun tankki oli tyhjä, ja onnistuu vaikka olisi sähköt katki.

Kuulostaa kyllä ihan vitun uuvuttavalta toi koko pumpulla ravaaminen. Meinaatsä että tarttis oikein ajaa johonkin että saa menovettä? Ja vielä odottaa siinä vieressä samalla kun pumppaa? Kovin kivikautista. Piuha kiinni kotona/kaupassa/missälie sattuu olemaan ja siinä se.
Kannattaa sitä polttoainetta vähän kotona olla. En mä ruohonleikkurillakaan voi ajaa huoltoasemalle, autolla taas ajan sellaisten ohi sopivasti tämän tästä. On hienoa kun joka päivä ei tarvitse täydentää toimintasädettä, eikä säästösyistä jättää tankkia 80% käyttöasteelle jos auto jää lepoon.

Minäkin tykkään täyssähköauton konseptista ja ajaisin mielelläni sellaisella ellei se olisi rikkaiden huvi, eli kohta ajankin, mutta ei mustaa pidä yrittää puhua valkoiseksi.
 
Voihan sitä bensaakin jerrykannusta tankata, jos se on tavoite. Onnistuu vaikka pitäisi lähteä vartin päästä taas ajoon yllättäen kun tankki oli tyhjä, ja onnistuu vaikka olisi sähköt katki.


Kannattaa sitä polttoainetta vähän kotona olla. En mä ruohonleikkurillakaan voi ajaa huoltoasemalle, autolla taas ajan sellaisten ohi sopivasti tämän tästä. On hienoa kun joka päivä ei tarvitse täydentää toimintasädettä, eikä säästösyistä jättää tankkia 80% käyttöasteelle jos auto jää lepoon.

Minäkin tykkään täyssähköauton konseptista ja ajaisin mielelläni sellaisella ellei se olisi rikkaiden huvi, eli kohta ajankin, mutta ei mustaa pidä yrittää puhua valkoiseksi.

Niin no ehkä ei kannata valkoistakaan puhua mustaksi jos niin sanee sanoa. Eihän sitä ole pakko joka päivä ladata, se vaan käy järkeen kun sähkö tulee jo autotalliin/katokseen joten miksei? Samalla tulee "lämppäri" johto laitettua. Kauppakeskuksissa on vielä ilmaisia latureita, ja jos se on vapaana niin miksei? Jos bensaa tulisi hanasta niin varmasti tankkaisin useammin kuin mitä on pakko.

Ja en myöskään ymmärrä mikä ongelma siinä 80% varaustasossa on jos jättää auton seisomaan? Asettaa varaustason ennen viimeistä latausta niin ei varmasti mene yli. Kunhan se ei ole ihan täynnä tai ihan tyhjä kun sen jättää niin se on hyvä. Talviseisontaan jätettävien polttisvehkeidenkin tankit yleensä täytetään mahdollisimman täyteen ettei tankkiin muodostu paljoa kondensaatiota. En nyt näe miten akun latausrajan muuttaminen puhelinsovelluksesta tai autosta on vaikeampaa kuin pumpulla käynti tai jerrykannusta nesteen kaataminen. Sanoisin että sormen liikuttaminen puhelimen tai auton ruudulla on jopa helpompaa. :D
 
Kitkat hioo valoista lähtöpaikat peilijääksi ja nastat karheuttaa pinnan uudestaan. :tup:
Näinhän se on. Silti niillä pelkillä kitkoilla pääsisi risteyksestä liikkeelle ja lähtöpaikat ovat tietyillä keleillä peilijäässä nastakuskeista huolimatta.
Siihen en ota kantaa kumpi on järkevämpää, urauttaa koko tieverkosto vai olla hieman hitaampi lähtemään liikennevaloista.
Raskas liikenne asia erikseen mutta hiekoittamalla risteykset ei sekään olisi ongelma...
 
En nyt näe miten akun latausrajan muuttaminen puhelinsovelluksesta tai autosta on vaikeampaa kuin pumpulla käynti tai jerrykannusta nesteen kaataminen. Sanoisin että sormen liikuttaminen puhelimen tai auton ruudulla on jopa helpompaa. :D
Se nyt vaan on niin että bensaa/dieseliä pitää olla varastossa ja sitä on totuttu käyttämään, sähkö ei voi toimia samassa tarkoituksessa vaikka sitä tulee Suomessa huomattavasti useampaan pisteeseen kuin mitään polttoainetta.
Edit. Piti lisätä se hymiö
 
Viimeksi muokattu:
Se nyt vaan on niin että bensaa/dieseliä pitää olla varastossa ja sitä on totuttu käyttämään, sähkö ei voi toimia samassa tarkoituksessa vaikka sitä tulee Suomessa huomattavasti useampaan pisteeseen kuin mitään polttoainetta.
Edit. Piti lisätä se hymiö
Niin, edellä tarkoitus oli vain vähän rauhoitella sellaista ajatusta, että sähköautoilu olisi jotenkin helppoa ja vaivatonta verrattuna polttoaineen tankkaamiseen. Ei mitään muuta.
 
Juurikin näin. Kyllähän sähköautoilla saa ja pitääkin jos haluaa. Ei se nyt silti tee siitä (latailusta) mitenkään kovin vaivatonta vrt. polttikset. Se että joku asiaan vihkiytynyt tai jopa sähköautoa pikkaisen fanittava teknoniilo ei koe latausinfraa riittämättömänä tai pitää latailua jotenkin mukavana tai vaivattomana, ei tee siitä suurelle yleisölle missään määrin yhtä vaivatonta.
 
Varmasti noi sähköautot on "tankkausta" lukuunottamatta ihan samoja rotteloita kuin muutkin, ei siinä ja tuskin sen takia noita kukaan välttelee. Omalla kohdalla noi sähkövermeet ei vaan toistaiseksi ole vaihtoehto parista syystä:
1. matka-ajan pidennys latauksien takia
2. en todellakaan ala ajamaan esim. 70km/h, että pääsen jonnekin laturiin odottelemaan ja venyttämään matka-aikaa
3. 2krt/vko siirtymät, jotka eivät käytännössä onnistu tällä hetkellä lataamatta edes kesäkelissä luu ulkona ja täysin rajoituksien mukaan

Onhan tähän tietysti vielä yksi syy tai hidaste, ei vaan mahdu tämän hetken budjettiin sitten millään, mutta esim. seuraavan uuden auton kohdalla sähkö on todellakin vaihtoehto jos vaan todellinen käytännön range asettuu sinne +500km ja latausajat/-paikat parantuvat.
 
edes kesäkelissä luu ulkona
Tästä saankin sopivan aasinsillan takaisin tarkemmin ketjun aiheeseen. Ei minua yleensä niin häiritse, mutta onhan se tyhmää ja mahdollisesti ärsyttävää roikottaa raajojaan ulkona autosta. Voi olla myös vierasesineiden lentämisen takia huono idea. Käytännössä modernin auton ilmastointikompressorin energiantarve on niin pieni, että kuviteltu säästö varmaankin kumoutuu sillä, että autoon aiheuttaa valtavan lisäilmanvastuksen ajamalla ikkunat auki tai katto alhaalla. Avoautoilun kuuluu olla armotonta dekadenssia, jossa ei paljon säästellä.

Tämä aihe on toki ollut Mythbustersissa, mutta se on korkeintaan lähes populaaritiedettä ja aivottomasta amerikkalaisesta näkökulmasta. Sitä ei siis kannata edes mainita. Oli vieläpä muistaakseni niin epäviihdyttävä jakso(tai jaksot jos sitä on revisioitu) kuin mahdollista. Kuin verottajan yhtenäistämisohjetta lukisi.
 
Ei oo sähkö kyllä nykypäivää. Tänäänkin espoosta iltapäivällä lähdetty teijon kautta laskettelemaan ja vuokramökille kemiönsaareen (180km). Mökillä voisi ladata autoa tod. Näk. 10A propulla jos olisi oma jatkojohto jonka vetäisi min 20m matkan (eli 25m kela minimissään tarvittais) pihan kulkevan ajotien poikki ja jättäisi ulko-oven raolleen :)... Huomenna pitäisi ajaa teijoon ja takas (alle 100km) ja sit sunnuntaina kotiin sama 180km eli 500km pintaan talvisäässä...

Mahdolliset latauspisteet varmaan 1 tien varressa, teijossa ei ainakaan ole eikä kemiönsaaren ”kauppakeskittymässäkään” silmiin osunut. Toisaalta 10min kauppareissulla ei paljoa ladata. Täältähän ei pääsisi kovalla pakkasella enää edes pois kun akku olisi kaput ennenkuin laturille asti edes pääsisi. Toisaalta olisi sekin ”elämän kohokohtia” la-aamuna tuntia tarvittavaa aiemmin pakata lapset autoon ja lähteä kemiön ”keskustaan” etsimään laturia ja istua laskettelutmonot jalassa tunti autossa jotta saa virtaa autoon että pääsee teijoon&takas ja sama rumba sunnuntaina uudestaan:)...

500km range -20 pakkasessa ja 15min 80% lataukseen niin voisi edes harkita. Siihen asti nestettä tankkiin ”mistä tahansa” parissa minuutissa ja taas mennään 700-1000km. 95% ajoista kyllä sujuisi kotipihasta sähköllä, mutta helvetisti saisi maksaa että tuon 5% jaksaisi kirjaimellisesti kärvistellä helvetissä...
 
Tästä saankin sopivan aasinsillan takaisin tarkemmin ketjun aiheeseen. Ei minua yleensä niin häiritse, mutta onhan se tyhmää ja mahdollisesti ärsyttävää roikottaa raajojaan ulkona autosta. Voi olla myös vierasesineiden lentämisen takia huono idea. Käytännössä modernin auton ilmastointikompressorin energiantarve on niin pieni, että kuviteltu säästö varmaankin kumoutuu sillä, että autoon aiheuttaa valtavan lisäilmanvastuksen ajamalla ikkunat auki tai katto alhaalla. Avoautoilun kuuluu olla armotonta dekadenssia, jossa ei paljon säästellä.

Tämä aihe on toki ollut Mythbustersissa, mutta se on korkeintaan lähes populaaritiedettä ja aivottomasta amerikkalaisesta näkökulmasta. Sitä ei siis kannata edes mainita. Oli vieläpä muistaakseni niin epäviihdyttävä jakso(tai jaksot jos sitä on revisioitu) kuin mahdollista. Kuin verottajan yhtenäistämisohjetta lukisi.

Joo...
 
Ei kai niissä latureissa tartte odotella, kunhan vaan kehtaa suorittaa. Viimeksi tänään sai hieraista silmiä, kun kaupan parkkipaikalle kurvasi Model 3, kuski pisti auton asiakkaille tarkoitettuun ilmaiseen laturiin ja kiskoi monot jalkaan ja sukset kainaloon. Lähti käppäilemään ladun suuntaan. Mikäpä siinä sitten.

Miten niin ei tartte odotella? Se että nyt mulla menee matkaan riippuen muusta liikenteestä ja kelistä 5-6h ja jos nyt vaikka katsoo reitille osuvat ABC:n latauspisteet, niin optimioloissa ne puheiden mukaan antavat puolessa tunnissa 100km lisää rangea, no se tarkoittaa todellisuudessa sitä, että 1-2h/suunta, 2krt/vko ja 45vko/a. Parhaillaan siis 90h/a lisää työmatka-aikaa ja arviolta pahimmillaan 180h/a. No tankkaan löpöä ja kuittaan tunnit tilaajalta ja olen saman ajan kotona.
 
Ai tänne kans tullut tää sähköauto ei sovi mulle kun asun autossa.
V.... että ei kiinnosta.
Jos esimerkiksi 10 000 kilometrin ajoilla joku ei olekaan sitä mieltä, että sähköauto on aina helpompi, niin en nyt tiedä mitä siihen enää sanoisi. Ainakin postauksen verran kiinnosti.
 
Kuulostaa kyllä ihan vitun uuvuttavalta toi koko pumpulla ravaaminen. Meinaatsä että tarttis oikein ajaa johonkin että saa menovettä? Ja vielä odottaa siinä vieressä samalla kun pumppaa? Kovin kivikautista. Piuha kiinni kotona/kaupassa/missälie sattuu olemaan ja siinä se.

2min tankkaus dieseliin ja 1200km ja viikon ajot hoidettu.

Sähköpaskeella meneekin päivät suunnitellessa exceliin mitä kautta ajaa ja mikä on se taksifirma joka vie perille kokoukseen kun patterimoposta virta loppu.... Ja joka helvetin päivä
 
Koko sähköauton käytännöllisyys on niin suhteellinen asia, ettei sitä oikein voi kuitata tyyliin "ei ole nykypäivää" tai "en tajua miten kukaan ikinä sillä pärjää". Ylempänä Chaos selvästi toi esille, ettei sähköauto nykyään sovi omaan ajoon, muttei se kuitenkaan ole perustelu sille, että sähköauto ei olisi nykypäivää. Tuskin kukaan sähköautoileva foorumilainen ajattelee, että jokaisen pitäisi nyt kiinnostua ja suoriutua sähköautoilusta. Joillekin sähköautoilu on sopinut jo viisi vuotta, toisille se sopii vasta 15 vuoden päästä.

Yhtä lailla kuin sähköautoilijat saattaa vähätellä niitä latauslogistiikan lieveilmiöitä, välillä kieltämättä tuntuu siltä että joillain polttomoottoriautoilijoilla yhtäkkiä ikään kuin periaatteesta löytyy tarve päästä neljä kertaa viikossa 1200 kilsaa yhdellä kertaa, ja korkeintaan viiden minuutin tankkauksen jälkeen sama siivu takaisin.

Ajan itse vielä toistaiseksi bensakoneella ja olisihan se kiva turva, että autolla pääsee sen 500-1000 kilometriä kertasuoritteella (joillain epäilemättä tällainen tarve on), mutta viimeiset 5-10 vuotta kun on kuitenkin menty sellaisella 30-60 km/päivä ja ehkä kahdesta kolmeen kertaan vuodessa 400-500 kilsan lomapätkä, niin aika kivuttomasti se sähköauto tossa menisi. Lomalle lähtiessä mulla ei ole kiire ja usein tulee pidettyä yhdestä kahteen 15-45 minsan taukoa joka tapauksessa.
 
Eilen sain osakseni käsimerkkejä vienosti töötätessäni parkkialueella, kun olisin ollut tulossa oikealta ja väistämisvelvollinen ajoi vasemmalta eteen. En kaahannut tai ollut ajamassa päin, mutta ajattelin kuitenkin töötillä huomauttaa asiasta.

Tämä sama henkilö ajoi seuraavassa valoristeyksessä vasemmalle kääntyvien kaistalle, ja aiheutti oikean läheltä piti -tilanteen kun unohti että hänen piti vihreällä valolla väistää vastakkaisesta suunnasta suoraan ajavaa :D
 
Eilen sain osakseni käsimerkkejä vienosti töötätessäni parkkialueella, kun olisin ollut tulossa oikealta ja väistämisvelvollinen ajoi vasemmalta eteen. En kaahannut tai ollut ajamassa päin, mutta ajattelin kuitenkin töötillä huomauttaa asiasta.

Tämä sama henkilö ajoi seuraavassa valoristeyksessä vasemmalle kääntyvien kaistalle, ja aiheutti oikean läheltä piti -tilanteen kun unohti että hänen piti vihreällä valolla väistää vastakkaisesta suunnasta suoraan ajavaa :D
Jos risteyksessä suoraan ajava nukkuu vihreillä kauemmin niin voihan sitä olettaa, että tämä on niitä risteyksiä, joissa punainen on päällä toisella puolella, mutta tapaus oli ilmeisesti selvä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos risteyksessä suoraan ajava nukkuu vihreillä kauemmin niin voihan sitä olettaa, että tämä on niitä risteyksiä, joissa punainen on päällä toisella puolella, mutta tapaus oli ilmeisesti selvä?

Huomasin vasta kun nämä autot meinasi osua toisiinsa, olin itse kääntymässä oikealle. Mulla on itse asiassa kamera autossa, mutta en ainakaan vielä jaksanut kaivaa muistikorttia pois kun oli suht mitätön tapahtuma :) En ainakaan tänne kehtaa jakaa, kun henkilö on varmasti tunnistettavissa.

Täytyy sanoa, että itseäkin on mietityttänyt kun moni valoristeys on sellainen, että normaalilla vihreillä vasemmalle kääntyessä ei missään tilanteessa tarvitse väistää ketään. Miksi näihin ei laiteta aina nuolivaloa?
 
Hohhoijaa jollekin oli mennyt ohittaminen ihon alle ja tuli itkemään. Mitään varsinaista syytä ei ollut kun että hänen vauhtinsa oli riittävä 50-60 maantiellä
Jäi paljon mielikuvituksen varaan.

Ärsytit jotain , niin kovasti että ajo sinut kiinni ja seurasi sinua, kunnes pääsi jutulle. Jotain kovasti ärsyttävää siinä on ilmeisesti tapahtunut.
 
Jäi paljon mielikuvituksen varaan.

Ärsytit jotain , niin kovasti että ajo sinut kiinni ja seurasi sinua, kunnes pääsi jutulle. Jotain kovasti ärsyttävää siinä on ilmeisesti tapahtunut.

Oli sattumaa pelissä kun se myöhemmin tuli samalle parkkipaikalle. Ja kun kysyin mistä kenkä hiertää, vastaus oli että hänen vauhtinsa olisi pitänyt riittää muillekin.
 
Suht yleinen juttu tuon persauki automerkin kuskeilla. Parhaana päivänä itellä tuli vastaavia 3kpl päivän aikana... Yleensä audeja kuskaa joku jonne.
 
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.

Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.

Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.

Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?
 
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.

Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.

Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.

Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?

Mulle tämä olisi unelmatilanne. Vasemmalla tilaa -> ohi kaikista rauhassa eikä tarvitse munia siellä hidastelijoiden takana.
 
Mikä tässä oli taustalla, mikä ihmeen logiikka koko kaistanvaihdossa oli? Oliko teillä aiemmin jotain vääntöä?
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..
 
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..

Niin eli hän yritti kouluttaa sua kun vaihdoit kaistaa hänen eteen, surullinen ihmislapsi tapaus taas :facepalm:
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
 

Liitteet

  • asfdg.JPG
    asfdg.JPG
    59,5 KB · Luettu: 398
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Onhan tässäkin ketjussa ollut kommentteja siitä, että tuollainen on ok, kun sitten ei tule kolhuja niin helpolla.
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Pistä sille heippalappu tuulilasiin että vois parkkeerata paremmin.
 
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Kuva tuo mieleen jonkun työpaikka pysäköinnin.

Jos se tahdo joka voi puuttua asiaan ei jaksa / ei hetkauta.


Ja teiden kesken ei ole löytynyt yhteisymmärrystä., kommentista päätellen joku sukupuoltenvlinen kommunikointi / ymmärrys vaikeus.

Saisko sovittua hänelle paikan josta ei olisi haittaa muille, olis tehokas ja tyydytäisi hänen pysköintitarpeita. Jos vaatii uuden tolpan, niin sitten sopimisessa tarvitaan se joka voi sellaisen järjestää.

Jos ongelman kuvaaminen hänelle vaikeaa, niin jos sovitte osanporukan kanssa tulevanne häntä aiemmin, ja pysäköitte samalla tavalla -> tolppapaikkaa ei riitä hänelle (ja ei kaikille muillekkaan).


Jos kyse on jostain muusta, ja pysäköinti vain oire , niin minkäs tuolle suoraan voi, vaan sovintoa hierottava ihan siellä juurisyyn äärellä.
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.

Ilmoitusta vaan pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijälle että se ottaa yhteyttä pysäköinninvalvontaan.

Kyllä se parin sakkolapun jälkeen alkaa oppia.
 
Ilmoitusta vaan pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijälle että se ottaa yhteyttä pysäköinninvalvontaan.

Kyllä se parin sakkolapun jälkeen alkaa oppia.
Millä perustella sakotetaan ? tai jotain kunnallista pysäköintivirhemaksua määrätään ?

Jos tuo ei ole pelastustiellä ja on pysäköity "parkkipaikalle", johon pysäköintiä ei ilmeisesti kielletty tai on lupa. Jäi siis käsitys että kina on enemmänkin käyttäytymisestä ja miten sinne parkkipaikalle se auto sijoitetaan.

Jos kuvitellaan että tuo jonkin useamman firman työntekijöiden parkkipaikka, ja kiinteistöyhtiötä kiinnostaa ja sopparit sallii niin noissa kai käytetään "parkkipatea", jotka rustaa sellaiset tehokkaat sopimushedot, ja laputtaa puolet autoista milloin mistäkin syystä. Maksaa tuokin.

Jos yhdenomistajan/firman paikka, niin kai helpompaa, siinä ensin pitää jotain merkkejä haalia ja luvittaa ja onko siltikään edes pysäköintivirhemaksun arvoista pysäköintiä.

Jos työ pysäköijä on samasa firmassa töissä niin esimiehellä kai jotain välineitä yrittää ratkoa ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.

Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.

Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.

Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?
Ainakin omaan kyytiin on mahtunut useampikin oululaisryhmä (ja toki muualtakin), joka ihan ääneen ihastelee ja ihmettelee, kun halutessani vaihtaa kaistaa minulle tehdään tilaa, jos vaan olen tajunnut näyttää vilkkua jonkin aikaa kertoakseni aikeestani. Ajan siis taksia pääkaupunkiseudulla, joten ihmisten liikennekäyttäytymistä tulee seurattua ammatin puolesta aika paljon. Ilmeisesti sillä on jotain tekemistä asian kanssa, että siellä päin, missä on ruuhkaa, on vähän pakko opetella joustamaan ja antamaan tilaa, sillä muuten liikenne ei suju senkään vertaa. Ei siis Helsingissäkään mitään suuren maailman ruuhkia juurikaan ole, mutta ilmeisesti esimerkiksi Oulussa ja muualla päin Suomea on kaupunkeja, joissa se vähäinenkin ruuhka on tuntematon käsite. Silloin sitä on varmaan opittu siihen, että liikenne kyllä sujuu vaikkei ikinä tekisi muille tilaa, ja jokainen kaistaa vaihtava autoilija on potentiaalinen urpo, joka vaan huvikseen kiusaa.

Noi tilanteet, joissa kaksi kaistaa vaihtuu yhteen, on kuitenkin vähän moniulotteisempia. Jos liikenne on väljää, eli sellasta keskipäivän ruuhkatonta kruisailua, on ihan sama vaikka mennäkin omaa vauhtia kehätiellä vasemmalla kaistalla loppuun asti, kunnes vaihtaa oikealle. Etenkin jos oikealla kaistalla joku ajelee hyvinkin hitaasti. Jos taas ruuhkaa on vähän jonoksi asti, liikenne keskimäärin sujuu paremmin, jos autot jatkaa sitä oikeaa kaistaa ylläpitäen samaa ajonopeutta. Silloin jokainen, joka painelee vasenta kaistaa ohi ja ns. änkee lopussa mukaan jonoon, mahdollisesti hidastaa jonoa ilman että hyötyy siitä mitään. Eli tällaisessa tilanteessa voi olla, että joku kanssa-autoilija pitää sitä itsekkäänä, ellei tällä kuskilla ole aidosti kiire vaikka sairaalaan. Muussa tapauksessa tilanne etenee niin, että jonoon lopussa liittynyt autoilija voittaa siinä sekunnin tai pari, ja lopulta taajamaan päätyessä hyvin usein seuraavissa liikennevaloissa seisoo peräkkäin sekä kyseinen autoilija että äskeisellä kehätiellä 15. jonossa körötellyt kanssa-autoilija.

Näitä muuttuja mahtuu toki tilanteeseen enemmänkin, eli riippuen tosiaan ruuhkan tukkoisuudesta ja muista asioista, mutta välillä tollanen yksikaistaiseksi muuttuvalle tielle tunkeminen siellä lopussa tosiaan a) ei hyödytä ketään ja b) antaa kuvan sellasesta minä ensin -asenteesta. Se ei anna kuvaa kuljettajasta, joka ennakoi liikennettä. Eri asia on sitten, jos ollaan liittymässä vaikka valtaväylältä taajama-alueelle (esim. Länsiväylältä Matinkylään kaarteessa, johon yhdistyy myös Kehä II), jolloin liikenne nimenomaan sujuu paremmin, jos vaan mahdollisimman moni autoilija tajuaa ajaa sen liityntäkaistan loppuun, eikä jää jumiin siihen alkuun, jolloin jonoa kertyy taakse ja vetoketjuperiaatteesta tulee epämääräinen ja tökkivä mikälie-periaate.

En ole kovin paljon Oulussa autoa ajanut, mutta ainakin yleisesti ottaen liikenteessä meneminen on yhteispeliä. Välillä onnistun itse kiireessä eittämättä antamaan itsestäni tärkeilevän kuvan, mutta useimmiten tehdessäni jonkun epäkohteliaan manööverin pyrin näyttämään vaikka hätävilkkuja kerran pari, jotta takana oleva ei sen saman tien äidy Facebookissa natisemaan jostain "vitumpaskan taksi kuski ääliöstä".
 
Millä perustella sakotetaan ?

Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.

tai jotain kunnallista pysäköintivirhemaksua määrätään ?

Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.

Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.

Jos tuo ei ole pelastustiellä ja on pysäköity "parkkipaikalle", johon pysäköintiä ei ilmeisesti kielletty tai on lupa. Jäi siis käsitys että kina on enemmänkin käyttäytymisestä ja miten sinne parkkipaikalle se auto sijoitetaan.

Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 364
Viestejä
4 505 652
Jäsenet
74 386
Uusin jäsen
Juize

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom