Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ai tänne kans tullut tää sähköauto ei sovi mulle kun asun autossa.
Itseäni lainaten..
V.... että ei kiinnosta.
Jos esimerkiksi 10 000 kilometrin ajoilla joku ei olekaan sitä mieltä, että sähköauto on aina helpompi, niin en nyt tiedä mitä siihen enää sanoisi. Ainakin postauksen verran kiinnosti.Ai tänne kans tullut tää sähköauto ei sovi mulle kun asun autossa.
V.... että ei kiinnosta.
Kuulostaa kyllä ihan vitun uuvuttavalta toi koko pumpulla ravaaminen. Meinaatsä että tarttis oikein ajaa johonkin että saa menovettä? Ja vielä odottaa siinä vieressä samalla kun pumppaa? Kovin kivikautista. Piuha kiinni kotona/kaupassa/missälie sattuu olemaan ja siinä se.
Jos risteyksessä suoraan ajava nukkuu vihreillä kauemmin niin voihan sitä olettaa, että tämä on niitä risteyksiä, joissa punainen on päällä toisella puolella, mutta tapaus oli ilmeisesti selvä?Eilen sain osakseni käsimerkkejä vienosti töötätessäni parkkialueella, kun olisin ollut tulossa oikealta ja väistämisvelvollinen ajoi vasemmalta eteen. En kaahannut tai ollut ajamassa päin, mutta ajattelin kuitenkin töötillä huomauttaa asiasta.
Tämä sama henkilö ajoi seuraavassa valoristeyksessä vasemmalle kääntyvien kaistalle, ja aiheutti oikean läheltä piti -tilanteen kun unohti että hänen piti vihreällä valolla väistää vastakkaisesta suunnasta suoraan ajavaa![]()
Jos risteyksessä suoraan ajava nukkuu vihreillä kauemmin niin voihan sitä olettaa, että tämä on niitä risteyksiä, joissa punainen on päällä toisella puolella, mutta tapaus oli ilmeisesti selvä?
Jäi paljon mielikuvituksen varaan.Hohhoijaa jollekin oli mennyt ohittaminen ihon alle ja tuli itkemään. Mitään varsinaista syytä ei ollut kun että hänen vauhtinsa oli riittävä 50-60 maantiellä
Jäi paljon mielikuvituksen varaan.
Ärsytit jotain , niin kovasti että ajo sinut kiinni ja seurasi sinua, kunnes pääsi jutulle. Jotain kovasti ärsyttävää siinä on ilmeisesti tapahtunut.
aika ärsyttävä tilanne sattui tuossa kesken ajelun:
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.
Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.
Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.
Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.
Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..Mikä tässä oli taustalla, mikä ihmeen logiikka koko kaistanvaihdossa oli? Oliko teillä aiemmin jotain vääntöä?
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..
Onhan tässäkin ketjussa ollut kommentteja siitä, että tuollainen on ok, kun sitten ei tule kolhuja niin helpolla.Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.
Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Pistä sille heippalappu tuulilasiin että vois parkkeerata paremmin.Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.
Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
On laitettu ja on sanottu ihan naamatusten, ei vaikutustaPistä sille heippalappu tuulilasiin että vois parkkeerata paremmin.
Kuva tuo mieleen jonkun työpaikka pysäköinnin.On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.
Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Millä perustella sakotetaan ? tai jotain kunnallista pysäköintivirhemaksua määrätään ?Ilmoitusta vaan pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijälle että se ottaa yhteyttä pysäköinninvalvontaan.
Kyllä se parin sakkolapun jälkeen alkaa oppia.
Ainakin omaan kyytiin on mahtunut useampikin oululaisryhmä (ja toki muualtakin), joka ihan ääneen ihastelee ja ihmettelee, kun halutessani vaihtaa kaistaa minulle tehdään tilaa, jos vaan olen tajunnut näyttää vilkkua jonkin aikaa kertoakseni aikeestani. Ajan siis taksia pääkaupunkiseudulla, joten ihmisten liikennekäyttäytymistä tulee seurattua ammatin puolesta aika paljon. Ilmeisesti sillä on jotain tekemistä asian kanssa, että siellä päin, missä on ruuhkaa, on vähän pakko opetella joustamaan ja antamaan tilaa, sillä muuten liikenne ei suju senkään vertaa. Ei siis Helsingissäkään mitään suuren maailman ruuhkia juurikaan ole, mutta ilmeisesti esimerkiksi Oulussa ja muualla päin Suomea on kaupunkeja, joissa se vähäinenkin ruuhka on tuntematon käsite. Silloin sitä on varmaan opittu siihen, että liikenne kyllä sujuu vaikkei ikinä tekisi muille tilaa, ja jokainen kaistaa vaihtava autoilija on potentiaalinen urpo, joka vaan huvikseen kiusaa.Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.
Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.
Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.
Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.
Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?
Millä perustella sakotetaan ?
tai jotain kunnallista pysäköintivirhemaksua määrätään ?
Jos tuo ei ole pelastustiellä ja on pysäköity "parkkipaikalle", johon pysäköintiä ei ilmeisesti kielletty tai on lupa. Jäi siis käsitys että kina on enemmänkin käyttäytymisestä ja miten sinne parkkipaikalle se auto sijoitetaan.
Ei voi kunnallinen valvonta puuttua enää tuohon.Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.
Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.
Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.
Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
Ok, kuvasta ei selvinnyt mitä on kielletty, mitä sallittu, joten vähän oletein mitä yleensä kuvan näköisisssä paikoissa. (eli siellä on rivi tolppia, ehkä joku vanha epävirallinen merkki)Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.
Tästä kai on ollut vähän epäselvyyttä, saako vai ei, en tiedä faktoista, mutta mutuna jäänyt mielikuva että ennen kuin voi edes puuttua pitää ensin hoitaa asianmukaisesti merkit ja niille luvat.Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.
Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.
Tämä sitten viimekesän lakiuudistuksen tuotos. Aiemmin on ollut sallittua kunnallisen valvonnan alueilla.Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
Näitä muuttuja mahtuu toki tilanteeseen enemmänkin, eli riippuen tosiaan ruuhkan tukkoisuudesta ja muista asioista, mutta välillä tollanen yksikaistaiseksi muuttuvalle tielle tunkeminen siellä lopussa tosiaan a) ei hyödytä ketään ja b) antaa kuvan sellasesta minä ensin -asenteesta. Se ei anna kuvaa kuljettajasta, joka ennakoi liikennettä. Eri asia on sitten, jos ollaan liittymässä vaikka valtaväylältä taajama-alueelle (esim. Länsiväylältä Matinkylään kaarteessa, johon yhdistyy myös Kehä II), jolloin liikenne nimenomaan sujuu paremmin, jos vaan mahdollisimman moni autoilija tajuaa ajaa sen liityntäkaistan loppuun, eikä jää jumiin siihen alkuun, jolloin jonoa kertyy taakse ja vetoketjuperiaatteesta tulee epämääräinen ja tökkivä mikälie-periaate.
Muut jutut oli ihan totta, vetoketjulla lopusta vaan yhteen, mutta tähän lainattuun voisi vähän puuttua.Tämä vertautuu siihen samaan kuin liikennevaloissa jätetään 2 metrin välejä, ja taas on risteykset enemmän tukossa. Liikenne on yhteispeliä, harmi että nämä autokoulussa opetetut perusasiat ei jalostu aina liikenteeseen.
Tämä taas johtuu lähtökohtaisesti siitä, että monilla on tapana jättää lähes 10m rakoa edeltävään jo ennen, kuin ollaan edes pääopastetta ohitettu. Jotenkin surullisen tuttu ilmiö, että ensimmäiset menee valoista läpi noilla 10m väleillä, ja sitten kun valot alkaa vaihtumaan punaiselle niin neljä viimestä menee valoista läpi puskurit toisissaan kiinni.Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.
Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Ne jotka omalla typeryydellään tukkivat risteykset ja liittymät laajentamalla ruuhkaa, ovat niitä minä itse -autoilijoita, eivät ne jotka ennakoimalla tuovat sujuvuutta liikenteeseen. Eihän sinne mitenkään "tungeta", vaan mennään vetoketjulla jossa jokainen antaa tilaa omalla vuorollaan, kuten kaistanvaihdossakin. Yleensä noissa oikean kaistan ruuhkissa käy vielä niin, että jostain sieltä jonon keskivaiheilta epämääräisesti yritetään tulla vasemmalta oikealle kaistalle, ja sitten sitäkin väistäjien puolelta hidastellaan, eli molemmat kaistat tukitaan. Selkeää on, että jokainen joka haluaa edetä liikenteessä, ajaa halutessaan vasenta kaistaa, ja liittyminen vetoketjulla jossa annetaan tilaa. Jos tiellä on vähän liikennettä, niin silloin ei tietenkään ole väliä mitä kaistoja ajelee, mutta ei kai tätä erikseen pitäisi tarvia sanoakaan.
Ainakin omaan kyytiin on mahtunut useampikin oululaisryhmä (ja toki muualtakin), joka ihan ääneen ihastelee ja ihmettelee, kun halutessani vaihtaa kaistaa minulle tehdään tilaa, jos vaan olen tajunnut näyttää vilkkua jonkin aikaa kertoakseni aikeestani.
Muut jutut oli ihan totta, vetoketjulla lopusta vaan yhteen, mutta tähän lainattuun voisi vähän puuttua.
Autokoulussa opetetaan jättämään sitä väliä pysähtyneeseen edelläolijaan vähintään sen verran että edelläolevan takarenkaat näkyy vielä kuskille, eli minimissään 2 metrin luokkaa. Senkin takia että siinä on hieman varaa muiden valua, näkyvyys on parempi risteysalueelle ennakointia varten jne.
Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.
1. jos 20 autoa on peräkkäin jonoutuneena, sieltä kymmenen viimeistä siirtyy rinnalle, ja myöhemmin yhdistyvä jälleen yhdeksi jonoksi , niin tuosta on vain haittaa, hidastumista, pummpaamista, vaaratilanteita, jne. Joku yksittäinen kuski pääsee jonossa eteenpäin, mutta muuta siirtyy vastaavasti taaksepäin.
Tuo kai kuvaa sitä tilannetta mitä lainasit.
Työpaikan parkki niin ei oikein onnistu...Ilmoitusta vaan pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijälle että se ottaa yhteyttä pysäköinninvalvontaan.
Kyllä se parin sakkolapun jälkeen alkaa oppia.
20 autoa.Nimenomaan ei kuvaa. Vaan tilanne, jossa oikealla kaistalla on jono, mutta vasen kaista on tyhjä, jolloin jokaisen perästätulijan tulisi valita se vasen kaista (hyvässä ajoin kun näkee sen jonon pään) niin kauan kun sillä pääsee selvästi edemmäs kuin oikeanpuoleista kaistaa. Tällä ei ole merkitystä, jos tiellä on vähän autoja, vain silloin kun siellä on kunnolla liikennettä, tämän pitäisi olla selvää. Nimenomaan tässä ei synny minkäänlaista pumppaamista, hidastumista eikä vaaratilanteita. Ja miten ihmeessä tuossa kukaan siirtyy taaksepäin, laittaako se pakin päälle? Tuloksena on sujuva ja lyhyempi jono, jolla ei tukita risteyksiä, tien kapasiteetti hyödynnetään.
20 autoa.
20 autoa jonossa, toinen (vasena) samaansuuntaa menevä kaista päättyy, sujuvaa.
Sama, mutta
20 auton jonosta kymmenen satunnaista vaihtaa vasemmalle kaistalle, palaten takaisin oikealla kaistalle vetoketjulla.
Jotta vetoketju toimisi ongelmitta, niin oikeassa jonossa pitäisi olla niin pitkät välit ettei tarvitse oikealla hiljennellä, vasen puoli vain pumppaisi.
Jos suositusten mukainen turvaväli, ja ei ohiteta, niin autot palaa takaisin siitä mistä lähtivät, vasemmalle käynti pientä verettelyä. Jos vasemmalla vaihtaneet ohittaa ja palaavat väliin niin kaikilla pumppaamista.
jos kaikki sumpusta päässeet läpi,, niin kummassakin tapauksessa kaistanpäätymisen jälkeen on se 20 auton jono, jos ei ensimmäisen ohituksia, niin vain tappiota, jossa vain jumpataan välillä vasemmalla.
Ok, silloin se on aivan toisen esimerkin mukainen, lähempänä sitä toista esimerkkiä.No tämä on jo selitetty niin monta kertaa, että pitäisi jo avautua. Ehkä et lue viestejäni, vain vastaat? 20 autoa ei ole tilanne josta on puhuttu, nimenomaan tilanteesta jossa on reilusti liikennettä. Tällöin molempien kaistojen jonot tulisi saattaa yhtäpitkiksi, ei niin että oikealla on 500 metrin jono tukkimassa tietä ja vasen kaista tyhjänä.
Ja alkuperäinen postaukseni ensimmäinen osio käsitteli mootoritiellä ajamista, sitä järjetöntä kiimaa puikata tyhjältä kaistalta aina turhaan oikealle kaistalle tukkimaan liikennettä, vaikka ei olisi kääntymässä rampeista pois seuraavaan 10 kilometriin. Tule Ouluun ajamaan, niin voit todeta tilanteen hulluuden päivittäin.
Typerää oli audistin käytös, mutta kuulostaa vähän hassulta, kun selität audistin "ilmestyneen jostain", mutta tiedät sen kuitenkin yrittäneen "koukata oikealta ohi". "Ei olisi pitänyt olla tulossa ohi" taas kuulostaa siltä, että ensin vaihdoit kaistaa ja katsoit sitten.... Tai muuten vain olit puoliunessa, etkä ihan tarkkaan seurannut miten kovaa se sankari sieltä takaa tulee ja sit oltiinkin jo "molemmat vaihtaa kaistaa" rytmissä, audi vähän edellä reaktioissa -> ärsyyntyminen. Tämä kommentti siis ihan sen takia, että "ei ollut mitään vääntöä". Audisti tais toistaa saman minkä sille teit (ainakin siis audistin näkökulmasta katsoen), totuuden tiedät vain sinä ja audisti. Yleensä *ihan* tyhjästä ei konfliktit tiellä synny.ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..
Itsellä tullut tuollaisia kaahaaja autisteja vastaan myös, ne jotenkin saa paskahalvauksen jos joku lähtee reippaasti liikennevaloissa liikkeelle. Sen jälkeen kaahaavat mistä sattuu miten sattuu, kunhan vaan äkkiä saavat "päänahkansa" takaisin. Kohtuu ajotaidottomia siis.