Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ai tänne kans tullut tää sähköauto ei sovi mulle kun asun autossa.
V.... että ei kiinnosta.
Jos esimerkiksi 10 000 kilometrin ajoilla joku ei olekaan sitä mieltä, että sähköauto on aina helpompi, niin en nyt tiedä mitä siihen enää sanoisi. Ainakin postauksen verran kiinnosti.
 
Kuulostaa kyllä ihan vitun uuvuttavalta toi koko pumpulla ravaaminen. Meinaatsä että tarttis oikein ajaa johonkin että saa menovettä? Ja vielä odottaa siinä vieressä samalla kun pumppaa? Kovin kivikautista. Piuha kiinni kotona/kaupassa/missälie sattuu olemaan ja siinä se.

2min tankkaus dieseliin ja 1200km ja viikon ajot hoidettu.

Sähköpaskeella meneekin päivät suunnitellessa exceliin mitä kautta ajaa ja mikä on se taksifirma joka vie perille kokoukseen kun patterimoposta virta loppu.... Ja joka helvetin päivä
 
Koko sähköauton käytännöllisyys on niin suhteellinen asia, ettei sitä oikein voi kuitata tyyliin "ei ole nykypäivää" tai "en tajua miten kukaan ikinä sillä pärjää". Ylempänä Chaos selvästi toi esille, ettei sähköauto nykyään sovi omaan ajoon, muttei se kuitenkaan ole perustelu sille, että sähköauto ei olisi nykypäivää. Tuskin kukaan sähköautoileva foorumilainen ajattelee, että jokaisen pitäisi nyt kiinnostua ja suoriutua sähköautoilusta. Joillekin sähköautoilu on sopinut jo viisi vuotta, toisille se sopii vasta 15 vuoden päästä.

Yhtä lailla kuin sähköautoilijat saattaa vähätellä niitä latauslogistiikan lieveilmiöitä, välillä kieltämättä tuntuu siltä että joillain polttomoottoriautoilijoilla yhtäkkiä ikään kuin periaatteesta löytyy tarve päästä neljä kertaa viikossa 1200 kilsaa yhdellä kertaa, ja korkeintaan viiden minuutin tankkauksen jälkeen sama siivu takaisin.

Ajan itse vielä toistaiseksi bensakoneella ja olisihan se kiva turva, että autolla pääsee sen 500-1000 kilometriä kertasuoritteella (joillain epäilemättä tällainen tarve on), mutta viimeiset 5-10 vuotta kun on kuitenkin menty sellaisella 30-60 km/päivä ja ehkä kahdesta kolmeen kertaan vuodessa 400-500 kilsan lomapätkä, niin aika kivuttomasti se sähköauto tossa menisi. Lomalle lähtiessä mulla ei ole kiire ja usein tulee pidettyä yhdestä kahteen 15-45 minsan taukoa joka tapauksessa.
 
Eilen sain osakseni käsimerkkejä vienosti töötätessäni parkkialueella, kun olisin ollut tulossa oikealta ja väistämisvelvollinen ajoi vasemmalta eteen. En kaahannut tai ollut ajamassa päin, mutta ajattelin kuitenkin töötillä huomauttaa asiasta.

Tämä sama henkilö ajoi seuraavassa valoristeyksessä vasemmalle kääntyvien kaistalle, ja aiheutti oikean läheltä piti -tilanteen kun unohti että hänen piti vihreällä valolla väistää vastakkaisesta suunnasta suoraan ajavaa :D
 
Eilen sain osakseni käsimerkkejä vienosti töötätessäni parkkialueella, kun olisin ollut tulossa oikealta ja väistämisvelvollinen ajoi vasemmalta eteen. En kaahannut tai ollut ajamassa päin, mutta ajattelin kuitenkin töötillä huomauttaa asiasta.

Tämä sama henkilö ajoi seuraavassa valoristeyksessä vasemmalle kääntyvien kaistalle, ja aiheutti oikean läheltä piti -tilanteen kun unohti että hänen piti vihreällä valolla väistää vastakkaisesta suunnasta suoraan ajavaa :D
Jos risteyksessä suoraan ajava nukkuu vihreillä kauemmin niin voihan sitä olettaa, että tämä on niitä risteyksiä, joissa punainen on päällä toisella puolella, mutta tapaus oli ilmeisesti selvä?
 
Viimeksi muokattu:
Jos risteyksessä suoraan ajava nukkuu vihreillä kauemmin niin voihan sitä olettaa, että tämä on niitä risteyksiä, joissa punainen on päällä toisella puolella, mutta tapaus oli ilmeisesti selvä?

Huomasin vasta kun nämä autot meinasi osua toisiinsa, olin itse kääntymässä oikealle. Mulla on itse asiassa kamera autossa, mutta en ainakaan vielä jaksanut kaivaa muistikorttia pois kun oli suht mitätön tapahtuma :) En ainakaan tänne kehtaa jakaa, kun henkilö on varmasti tunnistettavissa.

Täytyy sanoa, että itseäkin on mietityttänyt kun moni valoristeys on sellainen, että normaalilla vihreillä vasemmalle kääntyessä ei missään tilanteessa tarvitse väistää ketään. Miksi näihin ei laiteta aina nuolivaloa?
 
Hohhoijaa jollekin oli mennyt ohittaminen ihon alle ja tuli itkemään. Mitään varsinaista syytä ei ollut kun että hänen vauhtinsa oli riittävä 50-60 maantiellä
Jäi paljon mielikuvituksen varaan.

Ärsytit jotain , niin kovasti että ajo sinut kiinni ja seurasi sinua, kunnes pääsi jutulle. Jotain kovasti ärsyttävää siinä on ilmeisesti tapahtunut.
 
Jäi paljon mielikuvituksen varaan.

Ärsytit jotain , niin kovasti että ajo sinut kiinni ja seurasi sinua, kunnes pääsi jutulle. Jotain kovasti ärsyttävää siinä on ilmeisesti tapahtunut.

Oli sattumaa pelissä kun se myöhemmin tuli samalle parkkipaikalle. Ja kun kysyin mistä kenkä hiertää, vastaus oli että hänen vauhtinsa olisi pitänyt riittää muillekin.
 
Suht yleinen juttu tuon persauki automerkin kuskeilla. Parhaana päivänä itellä tuli vastaavia 3kpl päivän aikana... Yleensä audeja kuskaa joku jonne.
 
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.

Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.

Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.

Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?
 
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.

Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.

Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.

Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?

Mulle tämä olisi unelmatilanne. Vasemmalla tilaa -> ohi kaikista rauhassa eikä tarvitse munia siellä hidastelijoiden takana.
 
Mikä tässä oli taustalla, mikä ihmeen logiikka koko kaistanvaihdossa oli? Oliko teillä aiemmin jotain vääntöä?
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..
 
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..

Niin eli hän yritti kouluttaa sua kun vaihdoit kaistaa hänen eteen, surullinen ihmislapsi tapaus taas :facepalm:
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
 

Liitteet

  • asfdg.JPG
    asfdg.JPG
    59,5 KB · Luettu: 399
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Onhan tässäkin ketjussa ollut kommentteja siitä, että tuollainen on ok, kun sitten ei tule kolhuja niin helpolla.
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Pistä sille heippalappu tuulilasiin että vois parkkeerata paremmin.
 
On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.
Kuva tuo mieleen jonkun työpaikka pysäköinnin.

Jos se tahdo joka voi puuttua asiaan ei jaksa / ei hetkauta.


Ja teiden kesken ei ole löytynyt yhteisymmärrystä., kommentista päätellen joku sukupuoltenvlinen kommunikointi / ymmärrys vaikeus.

Saisko sovittua hänelle paikan josta ei olisi haittaa muille, olis tehokas ja tyydytäisi hänen pysköintitarpeita. Jos vaatii uuden tolpan, niin sitten sopimisessa tarvitaan se joka voi sellaisen järjestää.

Jos ongelman kuvaaminen hänelle vaikeaa, niin jos sovitte osanporukan kanssa tulevanne häntä aiemmin, ja pysäköitte samalla tavalla -> tolppapaikkaa ei riitä hänelle (ja ei kaikille muillekkaan).


Jos kyse on jostain muusta, ja pysäköinti vain oire , niin minkäs tuolle suoraan voi, vaan sovintoa hierottava ihan siellä juurisyyn äärellä.
 
Auton saaminen parkkipaikkaan on joskus vaikeaa, ta noh, aina.

Kyseisen akan auto on aina noin että vie sitten siitä yhdestä tolpasta kaksi paikkaa...:facepalm:

On sanottu varmaan se tuhat kertaa ja ei ymmärrä.

Ilmoitusta vaan pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijälle että se ottaa yhteyttä pysäköinninvalvontaan.

Kyllä se parin sakkolapun jälkeen alkaa oppia.
 
Ilmoitusta vaan pysäköinninvalvontaan tai isännöitsijälle että se ottaa yhteyttä pysäköinninvalvontaan.

Kyllä se parin sakkolapun jälkeen alkaa oppia.
Millä perustella sakotetaan ? tai jotain kunnallista pysäköintivirhemaksua määrätään ?

Jos tuo ei ole pelastustiellä ja on pysäköity "parkkipaikalle", johon pysäköintiä ei ilmeisesti kielletty tai on lupa. Jäi siis käsitys että kina on enemmänkin käyttäytymisestä ja miten sinne parkkipaikalle se auto sijoitetaan.

Jos kuvitellaan että tuo jonkin useamman firman työntekijöiden parkkipaikka, ja kiinteistöyhtiötä kiinnostaa ja sopparit sallii niin noissa kai käytetään "parkkipatea", jotka rustaa sellaiset tehokkaat sopimushedot, ja laputtaa puolet autoista milloin mistäkin syystä. Maksaa tuokin.

Jos yhdenomistajan/firman paikka, niin kai helpompaa, siinä ensin pitää jotain merkkejä haalia ja luvittaa ja onko siltikään edes pysäköintivirhemaksun arvoista pysäköintiä.

Jos työ pysäköijä on samasa firmassa töissä niin esimiehellä kai jotain välineitä yrittää ratkoa ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Ärsyttää suunnattomasti oululaiset vatipäät, jotka eivät uskalla esim. moottoritiellä ajaa vasenta kaistaa kaupungin sisällä. Jokin kummallinen vimma puskea sinne oikealle kaistalle, vaikka vasemmalla olisi tilaa. Ollaan oikealla kaistalla, vaikka ei olla lähtemässä esim. seuraavista viidestä liittymästä ulos. Tästä aiheutuu se, että koko tien kapasiteetti menee suurelta osin hukkaan, oikea kaista on täynnä ja liikenne hidastuu. Lisäksi ajetaan niin pienillä väleillä, että liittymistä on hankalaa varovaisimpien tulla sekaan.

Miksi ei voida ymmärtää, että kaksi- ja useampikaistaisella tiellä on tarkoitus ajaa mahdollisimman monta autoa rinnakkain, eikä niin että oikealla 95% liikenteestä tukkoisesti ja sitten muutama auto vasemmalla. Käsittämättömän tyhmää.

Yhtä tyhmää on tilanteet, jossa kaksikaistainen muuttuu yksikaistaiseksi, erityisesti jos on hiemankin ruuhkaa. Oikealla kaistalla on jono, ja jos ajat tyhjää vasenta kaistaa loppuun vetoketju-liittyminen mielessä, kohtaat agressiivista käytöstä ja suoranaista kiilaamista. Aivan sairasta. Jono molemmilla kaistoilla pitäisi pitää yhtä pitkänä, jolloin tie vetää liikennettä tuplasti ja ei tukittaisi mm. aiempia liittymiä.

Olen vähän sitä mieltä, että tämä on erityisen oululainen juttu, mutta onko tätä paljon muualla?
Ainakin omaan kyytiin on mahtunut useampikin oululaisryhmä (ja toki muualtakin), joka ihan ääneen ihastelee ja ihmettelee, kun halutessani vaihtaa kaistaa minulle tehdään tilaa, jos vaan olen tajunnut näyttää vilkkua jonkin aikaa kertoakseni aikeestani. Ajan siis taksia pääkaupunkiseudulla, joten ihmisten liikennekäyttäytymistä tulee seurattua ammatin puolesta aika paljon. Ilmeisesti sillä on jotain tekemistä asian kanssa, että siellä päin, missä on ruuhkaa, on vähän pakko opetella joustamaan ja antamaan tilaa, sillä muuten liikenne ei suju senkään vertaa. Ei siis Helsingissäkään mitään suuren maailman ruuhkia juurikaan ole, mutta ilmeisesti esimerkiksi Oulussa ja muualla päin Suomea on kaupunkeja, joissa se vähäinenkin ruuhka on tuntematon käsite. Silloin sitä on varmaan opittu siihen, että liikenne kyllä sujuu vaikkei ikinä tekisi muille tilaa, ja jokainen kaistaa vaihtava autoilija on potentiaalinen urpo, joka vaan huvikseen kiusaa.

Noi tilanteet, joissa kaksi kaistaa vaihtuu yhteen, on kuitenkin vähän moniulotteisempia. Jos liikenne on väljää, eli sellasta keskipäivän ruuhkatonta kruisailua, on ihan sama vaikka mennäkin omaa vauhtia kehätiellä vasemmalla kaistalla loppuun asti, kunnes vaihtaa oikealle. Etenkin jos oikealla kaistalla joku ajelee hyvinkin hitaasti. Jos taas ruuhkaa on vähän jonoksi asti, liikenne keskimäärin sujuu paremmin, jos autot jatkaa sitä oikeaa kaistaa ylläpitäen samaa ajonopeutta. Silloin jokainen, joka painelee vasenta kaistaa ohi ja ns. änkee lopussa mukaan jonoon, mahdollisesti hidastaa jonoa ilman että hyötyy siitä mitään. Eli tällaisessa tilanteessa voi olla, että joku kanssa-autoilija pitää sitä itsekkäänä, ellei tällä kuskilla ole aidosti kiire vaikka sairaalaan. Muussa tapauksessa tilanne etenee niin, että jonoon lopussa liittynyt autoilija voittaa siinä sekunnin tai pari, ja lopulta taajamaan päätyessä hyvin usein seuraavissa liikennevaloissa seisoo peräkkäin sekä kyseinen autoilija että äskeisellä kehätiellä 15. jonossa körötellyt kanssa-autoilija.

Näitä muuttuja mahtuu toki tilanteeseen enemmänkin, eli riippuen tosiaan ruuhkan tukkoisuudesta ja muista asioista, mutta välillä tollanen yksikaistaiseksi muuttuvalle tielle tunkeminen siellä lopussa tosiaan a) ei hyödytä ketään ja b) antaa kuvan sellasesta minä ensin -asenteesta. Se ei anna kuvaa kuljettajasta, joka ennakoi liikennettä. Eri asia on sitten, jos ollaan liittymässä vaikka valtaväylältä taajama-alueelle (esim. Länsiväylältä Matinkylään kaarteessa, johon yhdistyy myös Kehä II), jolloin liikenne nimenomaan sujuu paremmin, jos vaan mahdollisimman moni autoilija tajuaa ajaa sen liityntäkaistan loppuun, eikä jää jumiin siihen alkuun, jolloin jonoa kertyy taakse ja vetoketjuperiaatteesta tulee epämääräinen ja tökkivä mikälie-periaate.

En ole kovin paljon Oulussa autoa ajanut, mutta ainakin yleisesti ottaen liikenteessä meneminen on yhteispeliä. Välillä onnistun itse kiireessä eittämättä antamaan itsestäni tärkeilevän kuvan, mutta useimmiten tehdessäni jonkun epäkohteliaan manööverin pyrin näyttämään vaikka hätävilkkuja kerran pari, jotta takana oleva ei sen saman tien äidy Facebookissa natisemaan jostain "vitumpaskan taksi kuski ääliöstä".
 
Millä perustella sakotetaan ?

Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.

tai jotain kunnallista pysäköintivirhemaksua määrätään ?

Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.

Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.

Jos tuo ei ole pelastustiellä ja on pysäköity "parkkipaikalle", johon pysäköintiä ei ilmeisesti kielletty tai on lupa. Jäi siis käsitys että kina on enemmänkin käyttäytymisestä ja miten sinne parkkipaikalle se auto sijoitetaan.

Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
 
Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.



Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.

Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.



Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
Ei voi kunnallinen valvonta puuttua enää tuohon.


Muutenkaan merkittyjen ruutujen väliin pysäköinti yksityisaluella ei ole koskaan ollut rangaistavaa.
 
Pysäköinti laittomalle paikalle. Lupa on annettu pysäköidä joko ruutuun A tai ruutuun B, ei molempiin yhtä aikaa.
Ok, kuvasta ei selvinnyt mitä on kielletty, mitä sallittu, joten vähän oletein mitä yleensä kuvan näköisisssä paikoissa. (eli siellä on rivi tolppia, ehkä joku vanha epävirallinen merkki)

Yksityinen taho saa kutsua kunnallisen pysäköinninvalvojan apuun kun heidän alueelleen pysäköidään luvattomasti.

Vastaako kunta avunpyyntöön riippuu kunnasta.
Tästä kai on ollut vähän epäselvyyttä, saako vai ei, en tiedä faktoista, mutta mutuna jäänyt mielikuva että ennen kuin voi edes puuttua pitää ensin hoitaa asianmukaisesti merkit ja niille luvat.

Jonka jälkeen joidenkin mukaan sitä apua voi saada (tai ei) ja jos ei ole kunnallistavalvontaa niin saako apua poliisilta ?

Pysäköinti kahden parkkiruudun väliin on kielletty.
Tämä sitten viimekesän lakiuudistuksen tuotos. Aiemmin on ollut sallittua kunnallisen valvonnan alueilla.

Sori, en osaa nätistikysellä, mutta viimekesänä paljon muuttui ja julksisuduessa saati nettipalstoilla kovasti ristiiriitaista infoa, niin kiinnostaa miten ne asiat oikeasti menee.
 
Wolt / Foodora yms kuskit.. tässä meidän hoodeilla on muutamia yksisuuntaisia katuja ja vähän väliä sieltä tulee joku Delivery Hero väärään suuntaan. Viimeks meni hermo aivan totaalisesti ja painoin torven pohjaan kun tuossa ainoa mahdollisuus on vaihtaa jalkakäytävälle, äijä yritti ikkunasta jotain mussuttaa ja näyttää kännykästä että toimitus kesken..

Nopeusrajoituksetkaan ei paljoa kiinnosta, mutta viime viikolla sain sairasta tyydytystä kun tämmönen suhari paineli 30km/h pätkällä reilua ylinopeutta kännykkä kädessä ja ei huomannut hidastetöyssyä, olin melkein varma että Yariksen etuiskarit tuli konepellistä läpi. Sitten vielä tuossa lumikaaoksen aikaan oli vähän väliä joku Yaris hätävilkut päällä parkissa keskellä katua, lunta oli sen verran että ohi ei päässyt ja muutaman kerran oli jonoksi asti autoja torvet pohjassa odottamassa että kuski saa toimitettua sapuskat ja tulee siirtämään autoa.
 
Näitä muuttuja mahtuu toki tilanteeseen enemmänkin, eli riippuen tosiaan ruuhkan tukkoisuudesta ja muista asioista, mutta välillä tollanen yksikaistaiseksi muuttuvalle tielle tunkeminen siellä lopussa tosiaan a) ei hyödytä ketään ja b) antaa kuvan sellasesta minä ensin -asenteesta. Se ei anna kuvaa kuljettajasta, joka ennakoi liikennettä. Eri asia on sitten, jos ollaan liittymässä vaikka valtaväylältä taajama-alueelle (esim. Länsiväylältä Matinkylään kaarteessa, johon yhdistyy myös Kehä II), jolloin liikenne nimenomaan sujuu paremmin, jos vaan mahdollisimman moni autoilija tajuaa ajaa sen liityntäkaistan loppuun, eikä jää jumiin siihen alkuun, jolloin jonoa kertyy taakse ja vetoketjuperiaatteesta tulee epämääräinen ja tökkivä mikälie-periaate.

Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Ne jotka omalla typeryydellään tukkivat risteykset ja liittymät laajentamalla ruuhkaa, ovat niitä minä itse -autoilijoita, eivät ne jotka ennakoimalla tuovat sujuvuutta liikenteeseen. Eihän sinne mitenkään "tungeta", vaan mennään vetoketjulla jossa jokainen antaa tilaa omalla vuorollaan, kuten kaistanvaihdossakin. Yleensä noissa oikean kaistan ruuhkissa käy vielä niin, että jostain sieltä jonon keskivaiheilta epämääräisesti yritetään tulla vasemmalta oikealle kaistalle, ja sitten sitäkin väistäjien puolelta hidastellaan, eli molemmat kaistat tukitaan. Selkeää on, että jokainen joka haluaa edetä liikenteessä, ajaa halutessaan vasenta kaistaa, ja liittyminen vetoketjulla jossa annetaan tilaa. Jos tiellä on vähän liikennettä, niin silloin ei tietenkään ole väliä mitä kaistoja ajelee, mutta ei kai tätä erikseen pitäisi tarvia sanoakaan.

Näitä risteyksien ja liittymien tukkimisia näkee viikottain, ja siinä ei ole yhtään voittajaa, ja häviäjiä ovat usein ne "kolmannet" autoilijat siellä takana, jotka kärsivät tuosta tilanteesta vaikka heillä ei olisi tilanteeseen edes näköyhteyttä. Tämä vertautuu siihen samaan kuin liikennevaloissa jätetään 2 metrin välejä, ja taas on risteykset enemmän tukossa. Liikenne on yhteispeliä, harmi että nämä autokoulussa opetetut perusasiat ei jalostu aina liikenteeseen.
 
Tämä vertautuu siihen samaan kuin liikennevaloissa jätetään 2 metrin välejä, ja taas on risteykset enemmän tukossa. Liikenne on yhteispeliä, harmi että nämä autokoulussa opetetut perusasiat ei jalostu aina liikenteeseen.
Muut jutut oli ihan totta, vetoketjulla lopusta vaan yhteen, mutta tähän lainattuun voisi vähän puuttua.

Autokoulussa opetetaan jättämään sitä väliä pysähtyneeseen edelläolijaan vähintään sen verran että edelläolevan takarenkaat näkyy vielä kuskille, eli minimissään 2 metrin luokkaa. Senkin takia että siinä on hieman varaa muiden valua, näkyvyys on parempi risteysalueelle ennakointia varten jne.

Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.
 
Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.
Tämä taas johtuu lähtökohtaisesti siitä, että monilla on tapana jättää lähes 10m rakoa edeltävään jo ennen, kuin ollaan edes pääopastetta ohitettu. Jotenkin surullisen tuttu ilmiö, että ensimmäiset menee valoista läpi noilla 10m väleillä, ja sitten kun valot alkaa vaihtumaan punaiselle niin neljä viimestä menee valoista läpi puskurit toisissaan kiinni.

Jos pidettäisiin ne 2m välit siinä jonossa ja alettaisiin valmistautumaan siihen liikkeelle lähtemiseen heti kun valot on vaihtunut, eikä vasta sitten kun edessä menevä liikahtaa, niin valoista pääsisi paljon enemmän autoja läpi kerralla. Noilla 2m väleillä olisi kaikkien turvallista lähteä vaikka samaan aikaan hissunkissun eteenpäin, mutta nyt jo muutaman auton jonossa ensimmäiset ovat toisella puolella risteystä ennen kuin viimeinen edes saa kytkintä nostettua.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PCB
Tästä olen täysin päinvastaista mieltä. Ne jotka omalla typeryydellään tukkivat risteykset ja liittymät laajentamalla ruuhkaa, ovat niitä minä itse -autoilijoita, eivät ne jotka ennakoimalla tuovat sujuvuutta liikenteeseen. Eihän sinne mitenkään "tungeta", vaan mennään vetoketjulla jossa jokainen antaa tilaa omalla vuorollaan, kuten kaistanvaihdossakin. Yleensä noissa oikean kaistan ruuhkissa käy vielä niin, että jostain sieltä jonon keskivaiheilta epämääräisesti yritetään tulla vasemmalta oikealle kaistalle, ja sitten sitäkin väistäjien puolelta hidastellaan, eli molemmat kaistat tukitaan. Selkeää on, että jokainen joka haluaa edetä liikenteessä, ajaa halutessaan vasenta kaistaa, ja liittyminen vetoketjulla jossa annetaan tilaa. Jos tiellä on vähän liikennettä, niin silloin ei tietenkään ole väliä mitä kaistoja ajelee, mutta ei kai tätä erikseen pitäisi tarvia sanoakaan.

1. jos 20 autoa on peräkkäin jonoutuneena, sieltä kymmenen viimeistä siirtyy rinnalle, ja myöhemmin yhdistyvä jälleen yhdeksi jonoksi , niin tuosta on vain haittaa, hidastumista, pummpaamista, vaaratilanteita, jne. Joku yksittäinen kuski pääsee jonossa eteenpäin, mutta muuta siirtyy vastaavasti taaksepäin.

Tuo kai kuvaa sitä tilannetta mitä lainasit.


Tilanne vähän toinen jos alunperin menee kaksi kymmenenauton jonoa, osa oikealta puolelta poistuu ja oikealle kaistalle liittyy ajoneuvoja, tie käytetään hyväksi ja kaistojen yhdistyessa joka tapauksessa yhdistymisen haitat.

Kummastakin riippumatta, ne turvavälit ja pujottelun välttelyä.

Risteysjuttusi, varmaan sitä samaa mitä montakertaa käyty läpi.

Kokonaisuuden tehokkuus ei ratkea yhden risteyksen tehokkuudella. Ne joita ärysyttää koukkijat ovat varmaan ne jotka ajaa oikeaakaistaa tilanteessa missä se on tehokas ja vasemmalta koukkivat ovat vain ohittajia ja koko välityskykyä heikentäviä.

Jos siis risteys mistä virta menee esimerkin suuntaan, kaistat ja jonot yhdistyy, niin se sumppu tuntuu olevan siellä, ei sitä aiemmin.

Erona sille että risteyksestä ei se kuorma mene esimerkin suuntaa ja itse risteys on sumppu, jolloin vasemmankaista menijöille homma tehokasta ilman vetoketjuakin,
 
Ainakin omaan kyytiin on mahtunut useampikin oululaisryhmä (ja toki muualtakin), joka ihan ääneen ihastelee ja ihmettelee, kun halutessani vaihtaa kaistaa minulle tehdään tilaa, jos vaan olen tajunnut näyttää vilkkua jonkin aikaa kertoakseni aikeestani.

Oulun moottoritien käytössäännöt:
1) Jos joku on tulossa liittymästä sujuvasti eteesi, aja äkkiä väli seuraavaan kiinni, ettei se vaan pääse edellesi.
2) Jos olet tulossa liittymästä, niin sovita vauhtisi mahdollisimman tarkkaan samaksi motaria ajavan kanssa ja lopulta kiilaa kylkeen, kun toinen ei väistä. Vaikka lähimaillakaan motarilla ei olisi muita autoja.
3) Jos oikealla kaistalla on jatkuva jono ja vasen kaistakin melko täynnä, mutta etenee 108 km/h todellista nopeutta, niin aja ihan perseeseen kiinni ja vilkuttele valoja kunnes edessä oleva väistää oikealle kaistalle tarpeettomasti. Toista sama 10 metrin päässä seuraavan perässä.
4) Ala hidastamaan satasesta alle 80 km/h, kun olet kahden kilometrin päässä poistumisrampistasi.
extra) Älä vaan kiihdytä kiihdytyskaistalla yli 60 km/h. Tätä on kyllä sattunut itselle viime aikoina aika harvoin kohdalle, ehkä tilanne on parantunut.

Onneksi Oulun motaria ei ole normaaleihin työmatka-aikoihin tarvinut enää ajaa muutamaan vuoteen, mutta kun tarvi, niin ajoin kyllä hyvin monena päivänä vasenta kaistaa käytännössä koko Oulun ohi, Iskon rampin kohdalta Ouluntullin rampin kohdalle. Nykyään siinäkin kohtaa on melko turhaa vaihtaa oikealle, kun Zenpeleen kahteen ramppiin menevät alkavat hidastamaan kuitenkin heti Ouluntullin jälkeen.
 
Näiden perusteella olisin työssäni varmaan joutunut psykologin puheille tai burnoutin partaalle, jos asuisin Oulussa.

Kyllä täälläkin toki osataan provosoitua turhasta ja ajaa oudosti, mutta sellainen isompi yleiskuva on näiden lueteltujen asioiden osalta suhteellisen hyvin kunnossa. Lähinnä toi kiihdyttäminen kiihdytyskaistalla tuppaa täälläkin joiltain autoilijoilta unohtumaan kokonaan. Toinen yleinen tapa on liittyä 100 km/h moottoritielle keskelle liikennettä 70 km/h mittarissa, vaikka se oma kiihdytyskaista jatkuisi seuraavat pari kilometriä suoraan (esimerkiksi Tuomarilasta Turunväylälle tullessa kiihdytyskaista oikeastaan jatkuu suoraan ja pysyy omana kaistanaan, mutta joillain on sellainen ajatusharha että sieltä on kiire tulla moottoritielle heti alkuunsa).
 
Muut jutut oli ihan totta, vetoketjulla lopusta vaan yhteen, mutta tähän lainattuun voisi vähän puuttua.

Autokoulussa opetetaan jättämään sitä väliä pysähtyneeseen edelläolijaan vähintään sen verran että edelläolevan takarenkaat näkyy vielä kuskille, eli minimissään 2 metrin luokkaa. Senkin takia että siinä on hieman varaa muiden valua, näkyvyys on parempi risteysalueelle ennakointia varten jne.

Myös aiheesta tehdyt tutkimukset osoittaa että se väli saa kasvaa aika isoksi, ennenkuin sillä on negatiivisia vaikutuksia valoristeyksestä vihreällä läpipäässeiden määrään. Olikohan joku 7m väli kun vieläkään ei tullut mitään muutosta.

Autokoulussa opetettiin, että väliä alle metri, mielellään puoli metriä. Ylämäessä tietysti enemmän.

Mutta puhut eri asiasta, valoristeyksen läpäisseiden määrästä. Minä puhun siitä, että taaempana olevat risteykset tukkeutuu, jolloin liikenne ei vedä. Kokonaisuus ratkaisee.
 
1. jos 20 autoa on peräkkäin jonoutuneena, sieltä kymmenen viimeistä siirtyy rinnalle, ja myöhemmin yhdistyvä jälleen yhdeksi jonoksi , niin tuosta on vain haittaa, hidastumista, pummpaamista, vaaratilanteita, jne. Joku yksittäinen kuski pääsee jonossa eteenpäin, mutta muuta siirtyy vastaavasti taaksepäin.

Tuo kai kuvaa sitä tilannetta mitä lainasit.

Nimenomaan ei kuvaa. Vaan tilanne, jossa oikealla kaistalla on jono, mutta vasen kaista on tyhjä, jolloin jokaisen perästätulijan tulisi valita se vasen kaista (hyvässä ajoin kun näkee sen jonon pään) niin kauan kun sillä pääsee selvästi edemmäs kuin oikeanpuoleista kaistaa. Tällä ei ole merkitystä, jos tiellä on vähän autoja, vain silloin kun siellä on kunnolla liikennettä, tämän pitäisi olla selvää. Nimenomaan tässä ei synny minkäänlaista pumppaamista, hidastumista eikä vaaratilanteita. Ja miten ihmeessä tuossa kukaan siirtyy taaksepäin, laittaako se pakin päälle? Tuloksena on sujuva ja lyhyempi jono, jolla ei tukita risteyksiä, tien kapasiteetti hyödynnetään.

Ongelma on tietysti, jos vetoketjussa ei osata toimia. Mutta se on osa tätä ongelmaa, siinä tietysti pitää osata toimia. Tai kysehän on asenteesta, ottaako "minä ensin" -asenteen, vai "haluan edesauttaa liikenteen sujuvuutta" -asenteen.

Toinen asia mitä ylipäätään kannattaa miettiä, on että miksi on rakennettu ueampi kaista? Ihan sen takia, että niille autoille on tilaa eikä tarvitse ajaa edellä ajavan kontissa kiinni, ja silloin se ramppiliikennekin voi toimia paremmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tossa ylempänä tarkoitin tuota pulatunnuksen esittämää esimerkkiä. Eli siis joissain tilanteissa on enemmän kuin sopivaa ajella sitä vasenta kaistaa ja liittyä vasta sitten, ja tällöin se vain sujuvoittaa liikennettä, mutta on tilanteita, joissa se ruuhka pahenee nimenomaan siitä, että siitä yhdestä jonosta ne takimmaiset karkaa vasemmalle kaistalle ja liittyy hetkeä myöhemmin siinä kohtaa, jossa kaistat liittyy yhteen.

Sen takia sanoin, että tossa tilanteessa on useampi muuttuja.

edit. Ja tässä omassa esimerkissäni kyse ei ole risteysalueelle saapumisesta, vaan ihan vain kahden kaistan muuttumisesta yhdeksi
 
Nimenomaan ei kuvaa. Vaan tilanne, jossa oikealla kaistalla on jono, mutta vasen kaista on tyhjä, jolloin jokaisen perästätulijan tulisi valita se vasen kaista (hyvässä ajoin kun näkee sen jonon pään) niin kauan kun sillä pääsee selvästi edemmäs kuin oikeanpuoleista kaistaa. Tällä ei ole merkitystä, jos tiellä on vähän autoja, vain silloin kun siellä on kunnolla liikennettä, tämän pitäisi olla selvää. Nimenomaan tässä ei synny minkäänlaista pumppaamista, hidastumista eikä vaaratilanteita. Ja miten ihmeessä tuossa kukaan siirtyy taaksepäin, laittaako se pakin päälle? Tuloksena on sujuva ja lyhyempi jono, jolla ei tukita risteyksiä, tien kapasiteetti hyödynnetään.
20 autoa.
20 autoa jonossa, toinen (vasena) samaansuuntaa menevä kaista päättyy, sujuvaa.

Sama, mutta
20 auton jonosta kymmenen satunnaista vaihtaa vasemmalle kaistalle, palaten takaisin oikealla kaistalle vetoketjulla.

Jotta vetoketju toimisi ongelmitta, niin oikeassa jonossa pitäisi olla niin pitkät välit ettei tarvitse oikealla hiljennellä, vasen puoli vain pumppaisi.

Jos suositusten mukainen turvaväli, ja ei ohiteta, niin autot palaa takaisin siitä mistä lähtivät, vasemmalle käynti pientä verettelyä. Jos vasemmalla vaihtaneet ohittaa ja palaavat väliin niin kaikilla pumppaamista.

jos kaikki sumpusta päässeet läpi,, niin kummassakin tapauksessa kaistanpäätymisen jälkeen on se 20 auton jono, jos ei ensimmäisen ohituksia, niin vain tappiota, jossa vain jumpataan välillä vasemmalla.
 
20 autoa.
20 autoa jonossa, toinen (vasena) samaansuuntaa menevä kaista päättyy, sujuvaa.

Sama, mutta
20 auton jonosta kymmenen satunnaista vaihtaa vasemmalle kaistalle, palaten takaisin oikealla kaistalle vetoketjulla.

Jotta vetoketju toimisi ongelmitta, niin oikeassa jonossa pitäisi olla niin pitkät välit ettei tarvitse oikealla hiljennellä, vasen puoli vain pumppaisi.

Jos suositusten mukainen turvaväli, ja ei ohiteta, niin autot palaa takaisin siitä mistä lähtivät, vasemmalle käynti pientä verettelyä. Jos vasemmalla vaihtaneet ohittaa ja palaavat väliin niin kaikilla pumppaamista.

jos kaikki sumpusta päässeet läpi,, niin kummassakin tapauksessa kaistanpäätymisen jälkeen on se 20 auton jono, jos ei ensimmäisen ohituksia, niin vain tappiota, jossa vain jumpataan välillä vasemmalla.

No tämä on jo selitetty niin monta kertaa, että pitäisi jo avautua. Ehkä et lue viestejäni, vain vastaat? 20 autoa ei ole tilanne josta on puhuttu, nimenomaan tilanteesta jossa on reilusti liikennettä. Tällöin molempien kaistojen jonot tulisi saattaa yhtäpitkiksi, ei niin että oikealla on 500 metrin jono tukkimassa tietä ja vasen kaista tyhjänä.

Ja alkuperäinen postaukseni ensimmäinen osio käsitteli mootoritiellä ajamista, sitä järjetöntä kiimaa puikata tyhjältä kaistalta aina turhaan oikealle kaistalle tukkimaan liikennettä, vaikka ei olisi kääntymässä rampeista pois seuraavaan 10 kilometriin. Tule Ouluun ajamaan, niin voit todeta tilanteen hulluuden päivittäin.
 
Ruissalon kansanpuiston parkkipaikalle menin toissapäivänä. Rivi autoja toisessa reunassa, ei tilaa. Toinen reuna tyhjä. Olin eka, pysäköin ikään kuin malliksi vinoparkkiin (nuoli). Kun pois lähdimme, kolme seuraavaa oli noudattanut malliani mutta sitä seuraavat sitten laittoivatkin reunan suuntaisesti. Hyvin olisi kymmenkunta autoa mahtunut jos olisivat vinoparkkiin laittaneet. Mikähän niilä mielessä? Paikka aurattu hiekkakenttä, ei mitään merkkejä miten pitää pysäköidä. Maalasin auratun alueen jotakuinkin valkoiseksi.
1613047300435.png
 
No tämä on jo selitetty niin monta kertaa, että pitäisi jo avautua. Ehkä et lue viestejäni, vain vastaat? 20 autoa ei ole tilanne josta on puhuttu, nimenomaan tilanteesta jossa on reilusti liikennettä. Tällöin molempien kaistojen jonot tulisi saattaa yhtäpitkiksi, ei niin että oikealla on 500 metrin jono tukkimassa tietä ja vasen kaista tyhjänä.

Ja alkuperäinen postaukseni ensimmäinen osio käsitteli mootoritiellä ajamista, sitä järjetöntä kiimaa puikata tyhjältä kaistalta aina turhaan oikealle kaistalle tukkimaan liikennettä, vaikka ei olisi kääntymässä rampeista pois seuraavaan 10 kilometriin. Tule Ouluun ajamaan, niin voit todeta tilanteen hulluuden päivittäin.
Ok, silloin se on aivan toisen esimerkin mukainen, lähempänä sitä toista esimerkkiä.
 
ei ollut, siksi tuo tuntuikin oudolta käytökseltä, tulin mäen päältä kääntyen vasemmalle ja tuossa alamäessä vaihdoin kaistaa oikealle koska olin menossa seuraavasta oikealle, audi ilmestyi jostain, lienee tullut todella lujaa takaa koska oli ennen tuota tilannetta jo koukkaamassa oikealta ohi, kaistanvaihtoni esti sen suunnitelman ja tästä lienee kimpaantunut. Ajelin vaan jo yli nopeusrajoituksen joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi..
Typerää oli audistin käytös, mutta kuulostaa vähän hassulta, kun selität audistin "ilmestyneen jostain", mutta tiedät sen kuitenkin yrittäneen "koukata oikealta ohi". "Ei olisi pitänyt olla tulossa ohi" taas kuulostaa siltä, että ensin vaihdoit kaistaa ja katsoit sitten.... Tai muuten vain olit puoliunessa, etkä ihan tarkkaan seurannut miten kovaa se sankari sieltä takaa tulee ja sit oltiinkin jo "molemmat vaihtaa kaistaa" rytmissä, audi vähän edellä reaktioissa -> ärsyyntyminen. Tämä kommentti siis ihan sen takia, että "ei ollut mitään vääntöä". Audisti tais toistaa saman minkä sille teit (ainakin siis audistin näkökulmasta katsoen), totuuden tiedät vain sinä ja audisti. Yleensä *ihan* tyhjästä ei konfliktit tiellä synny.
 
Itsellä tullut tuollaisia kaahaaja autisteja* vastaan myös, ne jotenkin saa paskahalvauksen jos joku lähtee reippaasti liikennevaloissa liikkeelle. Sen jälkeen kaahaavat mistä sattuu miten sattuu, kunhan vaan äkkiä saavat "päänahkansa" takaisin. Kohtuu ajotaidottomia siis.

Edit: *audisteja
 
Viimeksi muokattu:
Vähän pistää korvaan myös kohta "ajoin yli rajoituksen, joten oikealta ei olisi pitänyt olla tulossa ohi". Onko kirjoittajalla nyt joku käsitys, että Audi olisi Helsinginkadulla taajamassa tehnyt jonkun rikkeen ohittamalla oikealta? Vai ettei muilla ole tarvetta tulla ohi, jos itse ajaa yli rajoituksen?
 
Itsellä tullut tuollaisia kaahaaja autisteja vastaan myös, ne jotenkin saa paskahalvauksen jos joku lähtee reippaasti liikennevaloissa liikkeelle. Sen jälkeen kaahaavat mistä sattuu miten sattuu, kunhan vaan äkkiä saavat "päänahkansa" takaisin. Kohtuu ajotaidottomia siis.

Ei taida olla autismin kanssa MITÄÄN tekemistä näillä; Autistit tuppaavat olla hyvin lainkuuliaisia ja ovat juuri sitä porukkaa joka nimenomaan noudattaa nopeusrajoituksia pilkuntarkkaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 937
Viestejä
4 647 798
Jäsenet
76 353
Uusin jäsen
RandgalfX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom