Niin että jos on kitkarenkaat, niin esimerkiksi tällä hetkellä Etelä-Suomen talvisilla maanteillä ei sitten saisi ajaa sillä polanteiden väliin muodostuneella kuivalla uralla, vaan pitäisi ajaa siitä sivussa koska on ostanut kitkarenkaat urautuneisuuden välttämiseksi? Eikös sinun ajatuksellasi tämän pitäisi olla juuri toisin päin, eli että ne nastarenkailijat ajavat siinä uran vieressä olevalla jäätyneellä polanteella, koska nastarengas pitää siinä paremmin, ja näin ollen eivät kuluta "asfaltintappajillaan" sitä paljasta tienpintaa kitkarenkaita enemmän, ja itse asiassa eivät kuluta sitä tienpintaa ollenkaan, koska nastat rouhivat sitä jäistä polannetta pois?
Itse ajan kitkoilla, mutta en minäkään ajaisi nastarenkailla siitä muodostuneesta urasta sivusta, koska siinä lumi-&jääpatjan päällä rengasmelu on suurempi, ja tie aavistuksen pomppuisampi epätasaisuudesta johtuen (vertaa siihen kuin ajat kunnon talvisella tiellä esimerkiksi Lapissa, jossa paljaasta asfaltista ei ole tietoakaan).
En itse tunnista tuntemistani kitkailijoista, tai itsestäni, mitään asennetta paremmista ihmisistä. Nastarenkaiden ostajaryhmään kuuluu mielestäni ainakin tällaisia ihmisiä:
- Osa ostaa nastarenkaita tarpeeseen (päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla teillä)
- Osa ostaa iskostuneesta tavasta ("vain nasta toimii lumella/jäällä"; usein tuntuu, että kokemusta kitkarenkaista ei ole ollenkaan tai jos on, niin renkaat ovat olleet yli viisi vuotta vanhat tai kokeilu on tapahtunut pari vuosikymmentä sitten. Yksi tarina on myös yleinen: on käynyt joku läheltäpiti tilanne, jossa on ollut nastarenkaat alla, ja siitä on selvitty, ja tarinan loppuun kerrotaan "kitkoilla en olisi varmasti selvinnyt"; eihän tuota voi todistaa vääräksi, koska tarinankertojan olosuhdetta ja tilannetta ei pysty mitenkään generoimaan uudestaan)
- Osa ostaa nastarenkaat maksimaalisen turvallisuuden takaamiseksi, vaikka ajelu tapahtuisi vilkasliikenteisillä, hyvin hoidetuilla teillä (tottahan se on, eikä siinä mitään, jos ei tiedosta että kaupungeissa ne nastarenkaat aiheuttaa kuitenkin enemmän ennenaikaisia kuolemia, kuin niiden käytöllä säästetään ihmishenkiä, ja että kuluttavat enemmän teitä kuin kitkarenkaat; sitten taas jos nuo tiedostaa ja ymmärtää, mutta ajattelee senkin jälkeen että muista viis, niin sitten on mielestäni tällainen "minä olen maailman napa", "minä maksan veroja, tiet kuntoon nastoilleni" -ihmistyyppinen m*lkku, joita en tunnista omista kaveripiriistäni, vaikka suurin osa ajaakin nastoilla)
- Ajaminen pelottaa ja on stressaavaa noin muutenkin --> nastarenkaat
- Osa ostaa sen enempää miettimättä vaan ne nastarenkaat. Jos rengaskauppaan menee setelinippu valmiina saatesanoilla "hyvät talvirenkaat" tai "talvirenkaat", niin veikkaanpa että sieltä sitä nastaa tarjotaan ensimmäisenä; toki jos sanoo "hiljaiset talvirenkaat", tai nykyaikana "ympäristöystävälliset talvirenkaat", niin kitka sieltä voi tulla ensimmäiseksi tarjottavaksi.
- Uudehkolla premium-autolla ajelevat hurjastelijat (etenkin nelivedon omaavat), jotka ajavat talvella yhtä kovaa kuin kesällä, ja joille liikkeellelähdön pitäisi tapahtua talvellakin yhtä rivakkaasti kuin kesällä, ja joille enemmistö teiden muista käyttäjistä on joko huonoja kuskeja, tai muuten vain hidasteita päivittäisellä yleisessä liikenteessä tapahtuvalla asfalttierikoiskokeella. Samaan luokkaan menee myös autosta riippumatta oman elämänsä rattimiehet.
Netissä anonyymisti voi tietysti helposti kirjoitella aivotuksia ja karrikoida mielipidettään, mutta ei kannata ainakaan omaan päähänsä tällaisia typeriä vastakkainasetteluja, tai ajan saatossa tämä leiriytyminen voi räiskyä yli kuten jenkkilässä nyt on viime kuukausina nähty. Se on ihan se ja sama, oletko kokeillut kitkarenkaita joskus autossa vai et, mutta tällaistä vastakkainasettelua (nastat-kitkat; vertaa: persut-vihervassarit) luovista hiljaa peilineteen häpäemään saisi mennä ainakin ne, jotka eivät ole ajaneet edes yhtä talvea uusilla kitkarenkailla, mutta silti haukkuvat kitkat maan rakoon.
Itse voin ajaa kummilla tahansa renkailla, vaikka kitkat kaupasta itselleni valitsenkin, ja vaikka ei ole mitään tutkimusta esittäänkään, niin veikkaanpa, että jos henkilö on saanut yhden talven verran kokemusta kitkarenkaista (esim. ostettu käytetty auto, jossa hyvät kitkarenkaat alla eikä niitä heti vaihdeta), niin todennäköisyys ostaa kitkarenkaat seuraavalla kerralla rengaskaupoilla käydessä kasvaa huomattavasti. Tässä mielessä kitkarenkaiden ostajat todennäköisesti ovat (
Innovaatio – Wikipedia) pikemminkin:
- "uskaliaita, koulutettuja, omaavat useita informaation lähteitä", "sosiaalisia johtajia, suosittuja, koulutettuja", "vastaanottavaisia tultuaan vakuuttuneiksi innovaation omaksumisen hyödyistä, useita eri sosiaalisia kontakteja" kuin
- "skeptisiä, perinteisiä, alempi sosio-ekonominen asema", "vastustavat aktiivisesti uusia innovaatioita, naapurit ja ystävät pääasiallinen tiedonlähde, pelkäävät velkaantumista"
--> kitkarenkaiden osuus tulee nykyisessä tilanteessa kasvamaan tasaisesti
Mielestäni nastarenkaiden ostaminen on ihan perusteltavissa, ja ostaisin varmaan itsekin, jos päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla teillä, joissa tie on vahvassa lumi-&jääpeitteessä, ja tien röpelöisyyden tuottama ääni tekee sen, että renkaiden äänieron välillä ei edes huomaa mitään eroa, ja joissa tien mutkaisuuden takia yleisnopeusrajoitus 80 km/h on joka tapauksessa liian suuri. Toki tuossa sitten on varjopuolena se, että loppusyksystä ja alkukeväästä tuhoaa niitä kotiteitään joihin ei korjausrahoja paljon irtoa, joten sinänsä yhden lappalaisen taksikuskin kolme rengassarjaa (kesä, kitka, nasta) on muille, ja itselleenkin, hyvin huomaavaista.
P.S. Tämä hillitseminen ei sitten mennytkään yhtään putkeen, sori
Bottom line: en kuulu mihinkään "kitkailijoiden" heimoon, enkä milloinkaan laittaisi nastarenkailijoita hirteen; älkää siis laittako minuakaan, vaikka olen ostanut autooni kitkarenkaat. Nastafanittajille: jos joskus joudutte tiukkaan vähemmistöön ja (psykooseissa) tuntuu että vihervassarit vie teiltä nastarenkaat, niin käyttäkää argumenttia "vapaus valita". Se on toiminut monessa asiassa, esimerkiksi tupakassa: kun lopulta tupakka, kevyttupakoista lähtien, saatiin todistettua epäterveelliseksi, niin tupakan ahtaalle ajaminen loppui (ainakin jenkkilässä) silloin siihen, että jokaisella olkoot vapaus valita itse, polttaako vai ei. Tämä ei tietysti poista, etteikö nastarengasveroa tulisi...