Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Löysin taas Tuusulan motarilta vanhan tutun, valkoinen bemari ajelee vasenta kaistaa 90km/h ja vetää letkaa perässä eikä ketään edessä.

Laitoin poliisille videokuvaa ja pyynnön että ottaisivat edes yhteyttä että ei näin.
 
Sen täytyy olla joku lataushybridi. Selvästikkään ei ole kyseessä oikea BMW-kuski vaan joku feikki.
 
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?
Huonosti.

Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.
Ihme käytöstä. Itse olisin ajanut ympyrässä kierroksen ympäri ja pysäyttänyt taaksesi. Laittanut hätävilkut päälle, pukenut huomioliivit päälle ja tullut kysymään tarvitsetko työntöapua.
Nykyään tuntuu ihan yleisesti, että ihmisiltä on kadonnut tilannetaju ja ollaan vaan minäminä asenteella liikenteessä.
Jos se perässä tuleva ei mahtuisi tai osaisi ympäri vaan jäisi tööttäämään, niin tässähän olisi ihan klassisen komedian ainekset. Nousee autosta ja kävelee takana olevan ikkunalle, koputtaa ikkunaan ja sanoo "Mä voin tulla painamaan tööttiä, irrota sä toi auto tuosta hangesta. Lapio on peräluukussa."

Nokitan.
Tänään tuli vastaan eläkeläinen, jolla vain kuskin puoli tuulilasista putsattu, mutta sekin hieman huurussa. Konepellillä, katolla ja loppuosalla tuulilasia se vähintään 20cm lunta. Sivulasit huurussa. Kaiken kruunasi lasinpyyhkijät jotka oli nostettu pystyyn, mutta niin edessä ja takana ne oli kytketty päälle. Valojen edestä oli lumi jo sentään tainnut pudota pois, en ole ihan varma kun se loppu näky vei kaiken huomion.
Saattoi olla karannut muistisairas, joka oli ottanut omaishoitaja-puolisonsa käyttämän auton vaikka omaa korttia ei ole vuosiin ollut.

Onneksi en sattunut rinnalle asti, siinä olisi rekkakuskilla ollut tasan 2 vaihtiehtoa, kiilaa mut tietä tai niittaa riisikippoa kylkeen taikka ajaa enempi vähempi ojaan.
Olisihan se ollut kurjaa kaikille. Tosin rekkapenan toiminnasta herää sellainen ihmetys että on se kyllä jännä, kun joillakin on lisenssi ajaa niin kovaa ettei näkyvällä osalla pysty pysähtymään. :hmm:

En ainakaan harjalla puhdista autoa, sen verran arvostan maalipintaa.
Sitten ei ole asiaa liikenteeseen ennen kuin lumi on sulanut. Näyttelyautot kannattaa säilyttää lämpimähkössä ilmastoidussa hallissa. Ei niitä pidä muutenkaan jättää lumisateeseen tai mihinkään sateeseen tai siitepölyn ja happosateen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme käytöstä. Itse olisin ajanut ympyrässä kierroksen ympäri ja pysäyttänyt taaksesi. Laittanut hätävilkut päälle, pukenut huomioliivit päälle ja tullut kysymään tarvitsetko työntöapua.
Nykyään tuntuu ihan yleisesti, että ihmisiltä on kadonnut tilannetaju ja ollaan vaan minäminä asenteella liikenteessä.

Minä en kyllä sinne liikenneympyrään olisi stopannut, jos heti siitä poistumisen jälkeen olisi pysähtymistilaa tarjolla. Lisää vain pellin ryttääntymisriskiä, kun aletaan liikenneympyrää tukkimaan vielä lisää.
 
Siis tuo punaisia päin ajanutko tuossa tööttäsi? No onhan se toki tarkoitettu vaarasta varoittamiseksi, mutta silti tulee mieleen, että luuliko hän olevansa oikeassa?
 
Minä en kyllä sinne liikenneympyrään olisi stopannut, jos heti siitä poistumisen jälkeen olisi pysähtymistilaa tarjolla. Lisää vain pellin ryttääntymisriskiä, kun aletaan liikenneympyrää tukkimaan vielä lisää.

No joo. Vaikea tilannetta näkemättä tietää miten sitä toimisi. Itseltäni loppui eilen bensa 60 alueella hieman ennen huoltoasemaa. Pysäytin auton puoliksi pientareelle, laitoin hätävilkut päälle ja soitin kaverin hinaamaan. Pari kymmentä minuuttia siinä odottelin ja taustapeilistä näytti siltä, että jokainen takaa tuleva rekka jyrää ihan suoraan päin.

Ainoastaan yksi autoilija pysähtyi kysymään tarvitsenko apua. Hieman siinä meinasi vilu tulla odotellessa vaikka oli lämmintä vaatetta päällä, kun pakkasta oli se - 27. Hinatessa alamäkeen sitten tuli mieleen ettei jarrutehostin tosiaan toimi auto sammuksissa :D
 
Siis tuo punaisia päin ajanutko tuossa tööttäsi? No onhan se toki tarkoitettu vaarasta varoittamiseksi, mutta silti tulee mieleen, että luuliko hän olevansa oikeassa?

Ilmeisesti näin, tuskin muuten hidastamatta olisi ajanut. Hän ei nähnyt punaista valoa.


PS. Missä muodossa se video olisi pitänyt tänne laittaa? MP4 ei näkynyt mutta kuului, AVI ja MOV ei kelvanneet lainkaan.
 
Miks sä ees katsoit vai vaan ihan vahingossa bongasit tuon? En mä ainakaan pääsääntöisesti valoissa katsele jos joku muu on edessä...

Eihän tuo kuski ees yrittänyt jarruttaa vaikka toinen auto meni sekunti sitten valoista läpi, miten vitussa se pysty tööttiä painamaan :)? Ja tuskin se sulle tööttäs vaan edellä menevälle... kaikkea sitä tapahtuukin, eikä näyttänyt ihan hiljaakaan ajaneen (about samaa vauhtia kuin muutkin meni)...
 
Miks sä ees katsoit vai vaan ihan vahingossa bongasit tuon? En mä ainakaan pääsääntöisesti valoissa katsele jos joku muu on edessä...
Parempihan se on havainnoida liikennettä kuin tuijottaa vaan putkikatseisesti eteenpäin. Todella monet ajavat ns. vanhoilla vihreillä (tai jopa päin punaisia valoja), joten minusta tuollainen havainnointi on ihan perusteltua.
 
Viimeksi muokattu:
Parempihan se on havainnoida liikennettä kuin tuijottaa vaan putkikatseisesti eteenpäin. Todella monet ajavat ns. vanhoilla vihreillä (tai jopa päin punaisia valoja), joten minusta tuollainen havainnointi on ihan perusteltua.
No eka autohan meni jo valoista, sun logiikalla valoista pitäisi ajaa kuin kolmion takaa/tasa-arvoisessa risteyksessä? Kyllä mäkin ekana autona vilaisen ja veikkaisin että @Jaamäävai bongasi tuon suht koht puhtaalla tuurilla, lisäksi liikkeelle lähtökin edeltävän perässä oli suht laiska, jos olisi vetänyt imussa kuten kuuluu valoista (jotta niistä pääsee mahdollisimman moni läpi) lähteä niin kyljessä/keulassahan tuo olisi ollut koska olettavasti vauhtia olisi ollut sen verran enemmän että täysin ei olisi kyennyt pysähtymään vaikka huomannut olisikin.
 
Saattaa olla, että silmänurkassa jonkun liikkuvan havaitsin ja siihen reagoin. Ihminenhän näkee liikkuvan kohteen paremmin kuin staattisen. Varsinkin näkökentän reunoilla. Mutta oli siinä tuuriakin. Onneksi. Eihän tyyppi edes väistänyt,
 
Mutta kamera kehällä parantaa liikenneturvallisuutta ja muut poliisin parhaat :facepalm:
 
No eka autohan meni jo valoista, sun logiikalla valoista pitäisi ajaa kuin kolmion takaa/tasa-arvoisessa risteyksessä? Kyllä mäkin ekana autona vilaisen ja veikkaisin että @Jaamäävai bongasi tuon suht koht puhtaalla tuurilla, lisäksi liikkeelle lähtökin edeltävän perässä oli suht laiska, jos olisi vetänyt imussa kuten kuuluu valoista (jotta niistä pääsee mahdollisimman moni läpi) lähteä niin kyljessä/keulassahan tuo olisi ollut koska olettavasti vauhtia olisi ollut sen verran enemmän että täysin ei olisi kyennyt pysähtymään vaikka huomannut olisikin.
Eipä se ympäristön aktiivinen havainnointi pahitteeksi ole, vaikka olisi etuoikeutettu tai palaisi vihreät valot. Eikä kaikkea tietenkään voi aina huomata tai ehtiä reagoida.
 
No eka autohan meni jo valoista, sun logiikalla valoista pitäisi ajaa kuin kolmion takaa/tasa-arvoisessa risteyksessä?
Kyllä minäkin ainakin ympärilleni katson enemmän, kuin väistämissäännöt velvoittavat. Ihan sama kuinka kauan on ollut vihreät, niin sieltä voi tulla joku päin punaisia. Rattijuoppo tai sitten hälytysajossa oleva ambulanssi tjsp.
 
Kyllä vihreällä ajaessakin kannattaa katsella ympärilleen, kerran melkein ajoin kolarin punaisia päin ajaneen ambulanssin kanssa, molemmat joutui väistämään siinä tilanteessa isosti.
 
Pyöräkortin kun ajaa niin siinä opetetaan kyllä pyörittämään sitä päätä. Samat opit toimii erinomaisesti autoillessakin
 
Ja varsinkin näin talvella, kun ei noi "ammattikuljettajat" isojen autojen ratissa muutenkaan noudata turvavälejä tms. niin on hyvä katsoa, ettei sieltä tule sitä täysperävaunua kylkeen vanhoilla vihreillä kun taitaa se pysähtyminen olla vähän haastavaa jäisellä tiellä.
 
Siis tuo punaisia päin ajanutko tuossa tööttäsi? No onhan se toki tarkoitettu vaarasta varoittamiseksi, mutta silti tulee mieleen, että luuliko hän olevansa oikeassa?
Ehkä se ei vaan välittänyt. Kiire perille ennen kuin pizza ja kebab jäähtyy. Noillahan ei ole vastaavia kuumakaappeja kuin Kotipizzalla.
 
Eipä se ympäristön aktiivinen havainnointi pahitteeksi ole, vaikka olisi etuoikeutettu tai palaisi vihreät valot. Eikä kaikkea tietenkään voi aina huomata tai ehtiä reagoida.
Ei tosiaankaan. Siellä sairaalassa se on ihan sama oliko sulla vihreä vai ei.

Kesällä tossa Hämeenlinnassa tuli kaksi kertaa saman illan aikana punaisia päin auto törkeästi, ekaan en isossa risteyksessä kerennyt reagoimaan ollenkaan, meni keulan edestä ilman että reagoin mitenkään. Onneksi.

Toka tapaus olisi tullut suoraan kuskin ovesta sisään ja henki pois, 60kmh alueella vielä. Kyllä se sitten pysäsi kun pysäsin itsekin siihen keskelle risteystä. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt mennä kiskomaan kuski ulos autosta ja kysyä mitä päässä liikkuu tai soittaa poliisi ottamaan kortti.
 
Se kun punaisia päin ajetaan. Onneksi katsoin vasemmalle ennen kuin ajoin pidemmälle kuvat: liki

Laitoin linkin kun videon kuva ei näkynyt.

Videon perusteella näyttää olevan joku woltti/foodoran tumma kuski, päätellen kojelaudassa olevasta puhelintelineestä+puhelimesta (en ole kuitenkaan 100% varma, kuvanlaatu on mitä on).

Sulla oli kyllä hyvät refleksit ja vähän tuuriakin mukana kun lähdit niin hitaasti seuraamaan edellä menevää skodaa.
 
(en ole kuitenkaan 100% varma, kuvanlaatu on mitä on).
En minäkään ihan varma ole, mutta onhan se melko todennäköistä jo automallin perusteella. Nuo jeesuksen vanhat yarikset tuntuvat olleen jo vuosia etnisten pizzerioiden käytössä melkein kaikki. :rofl: Ilmeisesti ainoa halvimman luokan auto, joka kestää sitä ajotapaa. Minikokoisten pystysikaloiden selviytymistilastossa taitaa olla aika yliedustettuna muutenkin, ovat toitsulla unohtaneet tehdä suunnitellun vanhenemisen ominaisuuksia. Auton arvo laskee tarpeeksi nopeasti jo sen rumuuden takia.

Anteeksi liioitteluni. Ei tietenkään mikään määrällisesti enin osa, mutta ajosuoritteen perusteella huomattava osuus. Loput ovat mummo ankoilla, jotka ajavat 700 kilometriä vuodessa eivätkä koskaan niin kovaa vauhtia kuin videolla.
 
Itelle kävi samanlainen tilanne pari vuotta sitten,kylläkin eri paikassa. En tiedä auttoiko pimeys kun näin ehkä silmäkulmalla että auton valot liikkuu aika vauhdilla ja katsoin onneksi joten ei osunut
 
1) Tulossa risteys, jossa on vasemmalle kääntyville oma kääntymiskaista. Edessäni oleva auto alkoi hidastaa ties kuinka paljon etukäteen, paljon ennen kuin se kääntymiskaista alkoi, että itsekin jouduin hidastamaan selvästi (vihreät valot, ei olisi tarvinnut hidastaa muuten)

Ymmärtää kyllä, että talvella pitää ennakoida ja välillä aloittaa se hidastaminen ehkä hiukan etukäteen, mutta tuossa se oli todella paljon etukäteen, ja tänään keli ei ollut erityisen liukas.



2) Tuli sitten sählättyä itsekin heti seuraavassa risteyksessä, hyvä tuuri pelasti sekä ärsyttämästä muita että ajamasta punaisia päin ja ehkä ajamasta kolaria.

Siinä vasemmalle kääntyvien kääntymiskaista alkaa sillai "vaivihkaa" että sinne ajaakseen ei tarvi tehdä mitään kovin selvää kaistanvaihtoa vaan kaista vaan ensin levenee hiukan ja jossain vaiheessa väliin vaan ilmestyy keltaiset katkoviivat ja se onkin muuttunut kahdeksi kaistaksi.


No, kaikki ajourat vasemmalta kaistalta meni sitten tuonne kääntymiskaistalle ja keskittyminen vähän herpaantui, ja huomasin sitten vaan olevani kääntyvien kaistalla vaikka olin ajamassa suoraan. (risteyksessä siis kaksi kaistaa suoraan ja yksi vasemmalle).

Siitä sitten äkkiä vilkkua oikealla ja kurkkaus ettei kuolleessa kulmassa oikealla ole ketään yms ja vaihto takaisin keskikaistalle.

Tähän suoraan menevien kaistalle palaamiseen meni sitten huomio ja keskittyminen ratkaisevan parin sekunnin ajaksi, että unohtui se edessä oleva punainen valo, ja tajusin alkaa reagoimaan siihen vasta, kun olin palannut suoraan ajavien kaistalle, ja risteys oli jo aika lähellä. Ehdin juuri hipaista jarrua, kun valo alkoikin vaihtua vihreäksi, jolloin sitten vaan vaihdoin jalan takaisin jarrulta kaasulle. Olin juuri sellaisen matkan päässä, että valo ehti hyvin vaihtua kokonaan vihreäksi ennen kuin saavuin risteykseen, mutta auto ei olisi ehkä pysähtynyt valoihin mennessä jos olisi pitänyt pysähtyä, mutta vaikea sanoa varmaksi kun ei tiedä mikä oli todellinen pito.

Tosin, tässä tilanteessa, jos sieltä olisi joku tullut sivulta "vanhoilla vihreillä" eli tosiasiassa punaisilla, olisi voinut myös kolahtaa, koska sen verran nopeasti valojen vaihtumisen jälkeen olin jo keskellä risteystä normaalissa ajonopeudessa.

Hyvä tuuri siis että
1) takanani ei tullut kukaan kovaa rinnalle eikä kukaan vaihtanut oikeanpuoleiselta kaistalta keskikaistalle, että vaihto keskikaistalle onnistui (tosin, jos se ei olisi kätevästi onnistunut, sitten olisin vaan kääntynyt sinne vasemmalle ja körötellyt kohteeseen hitaampia katuja pitkin)
2) valo vaihtui vihreäksi juuri oikeaan aikaan.
3) sivulta ei tullut kukaan punaisia päin "vanhoilla vihreillä"
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.

Modernit autot mitkä ärjäsee parin millin painalluksella tunnottotonta kaasupoljinta heti vetoalueelle ja siihen kun ynnää ei niinkään välittävät kuskit ja luotto espiin niin yhteen laskettu summa on mainitsemasi kummastus. Samaa olen itennii ihmetellyt lähtiessäni liikennevaloista kitkarenkailla varustetulla takavedolla. Vieressä oleva sudittaa tcs valo vilkkuen ja nastat raapien samaan aikaan ku meikä lipuu eteenpäin yhtäkovaa ilman sutimisia. Tahti ei siis kummallakaan ole todellakaan räväkkä. Toinen vaan piippaa ja toinen ei.
 
Parempihan se on havainnoida liikennettä kuin tuijottaa vaan putkikatseisesti eteenpäin. Todella monet ajavat ns. vanhoilla vihreillä (tai jopa päin punaisia valoja), joten minusta tuollainen havainnointi on ihan perusteltua.
Uuden tieliikennelain mukaista toimintaa
Saas nähdä millaiseksi oikeus ja vakuutuskäytännöt muotoutuu tulevaisuudessa :hmm:
 
Nastoista nyt vaan kuulee pienenkin luiston, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Itse voisin luulla että en tänään sutinut kitkoilla missään yhtään, mutta eiköhän mullakin huomaamatta vähän ole kuopinut.
Tämä, itse vedän aina luistonesto vasten, toki en ajele risteyksissä jäisissä urissa vaan niiden sivussa ja urissa ajavat kitkahermannit jää katselemaan perävaloja ja sutimaan uraan.
 
Tämä, itse vedän aina luistonesto vasten, toki en ajele risteyksissä jäisissä urissa vaan niiden sivussa ja urissa ajavat kitkahermannit jää katselemaan perävaloja ja sutimaan uraan.
Sama täällä. Luistonestoa vasten lähdetään liikkeelle. Sitä vartenhan se on suunniteltu, että sillä haetaan sitä pitoa. Ja pysyyhän siinä jarrutkin vetreässä kunnossa kun auto automaattisesti paukuttaa erikseen joka nurkkaa.

Vähän ärsyttää kun kitkailijat luulevat olevansa parempia ihmisiä. Kauheaa valitusta, että nastarenkaat aiheuttavat teiden urat, mutta kuitenkin 99% kitkoilla ajavista ajaa siellä samassa urassa eikä esim 20cm sivummassa. Yhtäläisesti teiden urautuminen johtuu myös heistä. Ja kyllähän ne kitkatkin sutii tuolla liikenteessä. Jos on jo kuulovaurio, että ei sitä kuule, niin ongelmaan voi saada apua lääkärissä käynnillä.
 
Auton päällä olevat lumet. Ei näitä nyt paljon ole, mutta jokainen on liikaa. Useamman auton nähnyt nyt pk-seudulla, joissa lumet harjattu just ja just tuulilasista ja etusivuikkunoista.
Katolla ja takalasilla on se 10-20cm lunta. Muutamalla parhaalla sankarilla ollut konepellillä sama määrä. Tekisi mieli pysäyttää tollainen kuski ja kysyä mitä oikein ajattelee.

Eihän tollaisesta autosta näe ulos ja pahimmassa tapauksesse konepellin lumet on tuulilasilla ja sitten ollaan 100% sokkona. Katolta lumet voi jarrutuksessa myös tulla tuulilasille tai kovempaa ajaessa lentää takanaolevan päälle...
 
Auton päällä olevat lumet. Ei näitä nyt paljon ole, mutta jokainen on liikaa. Useamman auton nähnyt nyt pk-seudulla, joissa lumet harjattu just ja just tuulilasista ja etusivuikkunoista.
Katolla ja takalasilla on se 10-20cm lunta. Muutamalla parhaalla sankarilla ollut konepellillä sama määrä. Tekisi mieli pysäyttää tollainen kuski ja kysyä mitä oikein ajattelee.

Eihän tollaisesta autosta näe ulos ja pahimmassa tapauksesse konepellin lumet on tuulilasilla ja sitten ollaan 100% sokkona. Katolta lumet voi jarrutuksessa myös tulla tuulilasille tai kovempaa ajaessa lentää takanaolevan päälle...

Älä aja niin lähellä ettei lennä päälle!?
 
Joka tapauksessa pitäisi se auto putsata. Muutenhan me voitais kaikki tuolla ajella igluautoilla joillain 300 metrin turvaväleillä.

Tosin sekään ei silloin auta, kun lunta tulee katolta omaan tuulilasiin etkä näe eteesi. Sellasen kuskin viimeksi viime talvena näin liikenneympyrässä, hyvä että pääsi sokkona oikeasta kohtaa pois.
 
Joka tapauksessa pitäisi se auto putsata. Muutenhan me voitais kaikki tuolla ajella igluautoilla joillain 300 metrin turvaväleillä.

Tosin sekään ei silloin auta, kun lunta tulee katolta omaan tuulilasiin etkä näe eteesi. Sellasen kuskin viimeksi viime talvena näin liikenneympyrässä, hyvä että pääsi sokkona oikeasta kohtaa pois.
Ja tollaisella iglulla ajaessa vaarantaa myös kaikki muut. Eikä vähiten kevyen liikenteen, kun autosta ei näe kunnolla ulos, on esim. risteävän liikenteen havainnointi vähintäänkin haastavaa.
 
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?


ELY-keskus ja Vantaan kaupunki omistaa nuo valot puoliksi. Eli siinä on suoraan kaksi instanssia jotka noista valoista vastaa. Omien kokemusten mukaan valot on korjattu parhaimmillaan tunnissa täällä PK-seudulla vika-ilmoitukseta, mutta kyllä itsekkin vähän ihmettelen miten kyseisen risteyksen valojen korjaamisessa meni lähes viikko. Btw:nä PK-seudulla liikennevalojen vikailmoitukset kannattaa tehdä suoraan Liikenteenhallintakeskukseen 09 310 37555 (24/7), kuin muuta kautta.
 
Auton päällä olevat lumet. Ei näitä nyt paljon ole, mutta jokainen on liikaa. Useamman auton nähnyt nyt pk-seudulla, joissa lumet harjattu just ja just tuulilasista ja etusivuikkunoista.
Katolla ja takalasilla on se 10-20cm lunta. Muutamalla parhaalla sankarilla ollut konepellillä sama määrä. Tekisi mieli pysäyttää tollainen kuski ja kysyä mitä oikein ajattelee.

Eihän tollaisesta autosta näe ulos ja pahimmassa tapauksesse konepellin lumet on tuulilasilla ja sitten ollaan 100% sokkona. Katolta lumet voi jarrutuksessa myös tulla tuulilasille tai kovempaa ajaessa lentää takanaolevan päälle...

Auto naarmuuntuu jos sitä harjaa.

Tämän selityksen sain ku muutamalta kysyin.

Eli se pyhmä lehmä syndrooma :D
 
Löysin taas Tuusulan motarilta vanhan tutun, valkoinen bemari ajelee vasenta kaistaa 90km/h ja vetää letkaa perässä eikä ketään edessä.

Laitoin poliisille videokuvaa ja pyynnön että ottaisivat edes yhteyttä että ei näin.

Toinen joka tuossa samalla motarilla tukkii vasenta kaistaa on valkoinen Bentley jota ajaa joku kevyesti hunnutettu maahanmuuttajanainen. Useaan kertaan tullut perä edellä vastaan. Ei millään tajua vaihtaa oikealle kaistalle. Oikealta on pakko mennä ohi jollei halua 85 kmh satasen alueella ajaa pidempää matkaa.
 
Vähän ärsyttää kun kitkailijat luulevat olevansa parempia ihmisiä. Kauheaa valitusta, että nastarenkaat aiheuttavat teiden urat, mutta kuitenkin 99% kitkoilla ajavista ajaa siellä samassa urassa eikä esim 20cm sivummassa. Yhtäläisesti teiden urautuminen johtuu myös heistä. Ja kyllähän ne kitkatkin sutii tuolla liikenteessä. Jos on jo kuulovaurio, että ei sitä kuule, niin ongelmaan voi saada apua lääkärissä käynnillä.

Kirjoittelin tästä aikanaan vähän tarkemman postauksen tuonne aiheelliseen kitkat vs. nastat-triidiin, kannattaa käydä tutustumassa: Nasta -vai kitkarenkaat? :tup:

TL;DR: Talven aikana aiheutuneet urat ja tien karkea pinta ovat pääasiassa nastarenkaiden syytä.
 
Toinen joka tuossa samalla motarilla tukkii vasenta kaistaa on valkoinen Bentley jota ajaa joku kevyesti hunnutettu maahanmuuttajanainen. Useaan kertaan tullut perä edellä vastaan. Ei millään tajua vaihtaa oikealle kaistalle. Oikealta on pakko mennä ohi jollei halua 85 kmh satasen alueella ajaa pidempää matkaa.
Oikealtahan on ihan lupa mennä ohi, jos kaistat vetävät eri nopeutta, eli jos tyhjällä motarilla ajaessa alkaa vasemmalla kaistalla ajavan perä lähestymään, niin ohi vaan. Kyllä toi muakin vähän häiritsee, jos joku ei osaa ajaa sielä oikealla kaistalla, mutta aika harvoin tulee keissejä, missä tyhjällä tiellä ajettais alinopeutta vasemmalla kaistalla tai muuten vaan oikeeta kaistaa hitaammin.
 
Moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta. Monikaistaisella tiellä muuten (esim. kehätiet ja kaupunkiväylät) saa kyllä mennä omalla kaistallaan liikennevirran mukana. Kaistojen välillä puikkelehtiminen ohittelutarkoituksessa on tällöin kuitenkin kiellettyä.
 
Moottoritiellä ei saa ohittaa oikealta. Monikaistaisella tiellä muuten (esim. kehätiet ja kaupunkiväylät) saa kyllä mennä omalla kaistallaan liikennevirran mukana.
Saa kuitenkin vaihtaa kaistaa sinne oikealle ja ajaa ohikin jos se kaista vetää paremmin.
 
Jos poliisi sattuu näkemään niin se on sitten hyvin tulkinnanvaraista että oliko se turha kaistanvaihto vai ei. Yksittäinen kaistanvaihto varmaan menee seulasta läpi, mutta jos muutaman sadan metrin sisällä ohituksesta vaihtaa taas kaistaa niin tod.näk. tulee sanomista.
 
Todennäköisesti. Vähän tulkinnanvaraista kai tuo on ja riippuu varmasti myös tilanteesta.
 
Se oikealta ohittaminen motarilta koskee vain tilanteita joissa vaihdetaan vasemmalta ohitettavan takaa oikealle, mennään yhden auton ohi ja palataan vasemmalle. Eli se perus koukkaaminen. Ei koske tilanteita joissa ei ole noita molempia kaistanvaihtoja eikä edes molempien vaihtojen kanssa, jos mennään ohi useammasta kuin yhdestä autosta.
 
Joku (Esko Riihelä?) sanoi kerran ja kaksikin: ohittaa ja ajaa ohi ovat eri asioita

Pätee juurikin tuohon keskusteltuun motarikeissiin
 
Joku (Esko Riihelä?) sanoi kerran ja kaksikin: ohittaa ja ajaa ohi ovat eri asioita

Pätee juurikin tuohon keskusteltuun motarikeissiin
Jep, välttäisin silti turhaa riskiä ja katsoisin ettei poliisi ole tuota näkemässä, siinä kohtaa varmaan kiinnostaa oikealta ohittaminen enemmän kuin se alkuperäinen ongelma eli vasemmalla kaistalla nutaaminen.
 
Kitkat hioo valoista lähtöpaikat peilijääksi ja nastat karheuttaa pinnan uudestaan. :tup:

Käsittääkseni tuohon (jopa vähän yliarvostettuun?) "nastarengas rikkoo jään tienpinnasta kitkarenkaille" -efektiin riittää, että 20~30 % olisi nastarengas, ja muilla kitkarengas. Nythän tuo suhde on ihan päälaellaan, eli kitkarenkaiden osuus on 20~30 % ja loput ajaa nastarenkailla (valtakunnan tasolla mitattuna).

Ihmisten ostokäyttäytymistä voisi helposti muuttaa nastarengasverolla. Nokian R3 (kitka) ja 9 (nasta) rengassettien hinta on suurin piirtein sama, joten jos kitkarengassetti maksaisi 600 €, voisi nastarengassetti maksaa 800 €. Nastarenkaita haluavat voisivat edelleen niitä ostaa, mutta muutoksella valtion kassaan saataisiin kerättyä lisää rahaa, ja samalla myös vähennettyä tienpidon kustannuksia urautumisen vähentymisen myötä. Syrjäseutujen huonoimmin hoidettuja teitä ajaville työmatkalaisille, joille nastarenkaiden käytölle voi yleisestikin ajatellen löytyä perustetta, voi muutosta osittain kompensoida nostamalla asunnon ja työpaikan välisten matkakulujen verovähennystä; toki tuo vähennys ei koskisi vapaa-ajan ajoja, jakautuisi myös muille kuin nastarenkaita ostaville, mutta anyway, keskimäärin matkavähennykset on tapissa juuri niillä, jotka ajelevat lakeuksilla/Lapin erämaissa/Venäjän kainalossa huonommin hoidetuilla (ja samalla vähäliikenteisillä) teillä, joten tuo vähennyskompensaatio kohdistuisi keskimääräistä enemmän kuitenkin heihin.

Poliittisestihan nastarengasvero on arka aihe, joten muutosta ei ole näköpiirissä. Jos tämä ongelma (ilmanlaadun huonontuminen & teiden nopeampi kuluminen) koskettaisi EU-alueella olevia maita enemmän kuin nykyisin, niin veikkaanpa että tähän olisi jo tartuttu jonkin direktiivin muodossa.
 
Vähän ärsyttää kun kitkailijat luulevat olevansa parempia ihmisiä. Kauheaa valitusta, että nastarenkaat aiheuttavat teiden urat, mutta kuitenkin 99% kitkoilla ajavista ajaa siellä samassa urassa eikä esim 20cm sivummassa. Yhtäläisesti teiden urautuminen johtuu myös heistä. Ja kyllähän ne kitkatkin sutii tuolla liikenteessä. Jos on jo kuulovaurio, että ei sitä kuule, niin ongelmaan voi saada apua lääkärissä käynnillä.

Niin että jos on kitkarenkaat, niin esimerkiksi tällä hetkellä Etelä-Suomen talvisilla maanteillä ei sitten saisi ajaa sillä polanteiden väliin muodostuneella kuivalla uralla, vaan pitäisi ajaa siitä sivussa koska on ostanut kitkarenkaat urautuneisuuden välttämiseksi? Eikös sinun ajatuksellasi tämän pitäisi olla juuri toisin päin, eli että ne nastarenkailijat ajavat siinä uran vieressä olevalla jäätyneellä polanteella, koska nastarengas pitää siinä paremmin, ja näin ollen eivät kuluta "asfaltintappajillaan" sitä paljasta tienpintaa kitkarenkaita enemmän, ja itse asiassa eivät kuluta sitä tienpintaa ollenkaan, koska nastat rouhivat sitä jäistä polannetta pois?

Itse ajan kitkoilla, mutta en minäkään ajaisi nastarenkailla siitä muodostuneesta urasta sivusta, koska siinä lumi-&jääpatjan päällä rengasmelu on suurempi, ja tie aavistuksen pomppuisampi epätasaisuudesta johtuen (vertaa siihen kuin ajat kunnon talvisella tiellä esimerkiksi Lapissa, jossa paljaasta asfaltista ei ole tietoakaan).

En itse tunnista tuntemistani kitkailijoista, tai itsestäni, mitään asennetta paremmista ihmisistä. Nastarenkaiden ostajaryhmään kuuluu mielestäni ainakin tällaisia ihmisiä:
  • Osa ostaa nastarenkaita tarpeeseen (päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla teillä)
  • Osa ostaa iskostuneesta tavasta ("vain nasta toimii lumella/jäällä"; usein tuntuu, että kokemusta kitkarenkaista ei ole ollenkaan tai jos on, niin renkaat ovat olleet yli viisi vuotta vanhat tai kokeilu on tapahtunut pari vuosikymmentä sitten. Yksi tarina on myös yleinen: on käynyt joku läheltäpiti tilanne, jossa on ollut nastarenkaat alla, ja siitä on selvitty, ja tarinan loppuun kerrotaan "kitkoilla en olisi varmasti selvinnyt"; eihän tuota voi todistaa vääräksi, koska tarinankertojan olosuhdetta ja tilannetta ei pysty mitenkään generoimaan uudestaan)
  • Osa ostaa nastarenkaat maksimaalisen turvallisuuden takaamiseksi, vaikka ajelu tapahtuisi vilkasliikenteisillä, hyvin hoidetuilla teillä (tottahan se on, eikä siinä mitään, jos ei tiedosta että kaupungeissa ne nastarenkaat aiheuttaa kuitenkin enemmän ennenaikaisia kuolemia, kuin niiden käytöllä säästetään ihmishenkiä, ja että kuluttavat enemmän teitä kuin kitkarenkaat; sitten taas jos nuo tiedostaa ja ymmärtää, mutta ajattelee senkin jälkeen että muista viis, niin sitten on mielestäni tällainen "minä olen maailman napa", "minä maksan veroja, tiet kuntoon nastoilleni" -ihmistyyppinen m*lkku, joita en tunnista omista kaveripiriistäni, vaikka suurin osa ajaakin nastoilla)
  • Ajaminen pelottaa ja on stressaavaa noin muutenkin --> nastarenkaat
  • Osa ostaa sen enempää miettimättä vaan ne nastarenkaat. Jos rengaskauppaan menee setelinippu valmiina saatesanoilla "hyvät talvirenkaat" tai "talvirenkaat", niin veikkaanpa että sieltä sitä nastaa tarjotaan ensimmäisenä; toki jos sanoo "hiljaiset talvirenkaat", tai nykyaikana "ympäristöystävälliset talvirenkaat", niin kitka sieltä voi tulla ensimmäiseksi tarjottavaksi.
  • Uudehkolla premium-autolla ajelevat hurjastelijat (etenkin nelivedon omaavat), jotka ajavat talvella yhtä kovaa kuin kesällä, ja joille liikkeellelähdön pitäisi tapahtua talvellakin yhtä rivakkaasti kuin kesällä, ja joille enemmistö teiden muista käyttäjistä on joko huonoja kuskeja, tai muuten vain hidasteita päivittäisellä yleisessä liikenteessä tapahtuvalla asfalttierikoiskokeella. Samaan luokkaan menee myös autosta riippumatta oman elämänsä rattimiehet.
Netissä anonyymisti voi tietysti helposti kirjoitella aivotuksia ja karrikoida mielipidettään, mutta ei kannata ainakaan omaan päähänsä tällaisia typeriä vastakkainasetteluja, tai ajan saatossa tämä leiriytyminen voi räiskyä yli kuten jenkkilässä nyt on viime kuukausina nähty. Se on ihan se ja sama, oletko kokeillut kitkarenkaita joskus autossa vai et, mutta tällaistä vastakkainasettelua (nastat-kitkat; vertaa: persut-vihervassarit) luovista hiljaa peilineteen häpäemään saisi mennä ainakin ne, jotka eivät ole ajaneet edes yhtä talvea uusilla kitkarenkailla, mutta silti haukkuvat kitkat maan rakoon.
Itse voin ajaa kummilla tahansa renkailla, vaikka kitkat kaupasta itselleni valitsenkin, ja vaikka ei ole mitään tutkimusta esittäänkään, niin veikkaanpa, että jos henkilö on saanut yhden talven verran kokemusta kitkarenkaista (esim. ostettu käytetty auto, jossa hyvät kitkarenkaat alla eikä niitä heti vaihdeta), niin todennäköisyys ostaa kitkarenkaat seuraavalla kerralla rengaskaupoilla käydessä kasvaa huomattavasti. Tässä mielessä kitkarenkaiden ostajat todennäköisesti ovat (Innovaatio – Wikipedia) pikemminkin:
  • "uskaliaita, koulutettuja, omaavat useita informaation lähteitä", "sosiaalisia johtajia, suosittuja, koulutettuja", "vastaanottavaisia tultuaan vakuuttuneiksi innovaation omaksumisen hyödyistä, useita eri sosiaalisia kontakteja" kuin
  • "skeptisiä, perinteisiä, alempi sosio-ekonominen asema", "vastustavat aktiivisesti uusia innovaatioita, naapurit ja ystävät pääasiallinen tiedonlähde, pelkäävät velkaantumista"
--> kitkarenkaiden osuus tulee nykyisessä tilanteessa kasvamaan tasaisesti

Mielestäni nastarenkaiden ostaminen on ihan perusteltavissa, ja ostaisin varmaan itsekin, jos päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla teillä, joissa tie on vahvassa lumi-&jääpeitteessä, ja tien röpelöisyyden tuottama ääni tekee sen, että renkaiden äänieron välillä ei edes huomaa mitään eroa, ja joissa tien mutkaisuuden takia yleisnopeusrajoitus 80 km/h on joka tapauksessa liian suuri. Toki tuossa sitten on varjopuolena se, että loppusyksystä ja alkukeväästä tuhoaa niitä kotiteitään joihin ei korjausrahoja paljon irtoa, joten sinänsä yhden lappalaisen taksikuskin kolme rengassarjaa (kesä, kitka, nasta) on muille, ja itselleenkin, hyvin huomaavaista.

P.S. Tämä hillitseminen ei sitten mennytkään yhtään putkeen, sori :rolleyes: Bottom line: en kuulu mihinkään "kitkailijoiden" heimoon, enkä milloinkaan laittaisi nastarenkailijoita hirteen; älkää siis laittako minuakaan, vaikka olen ostanut autooni kitkarenkaat. Nastafanittajille: jos joskus joudutte tiukkaan vähemmistöön ja (psykooseissa) tuntuu että vihervassarit vie teiltä nastarenkaat, niin käyttäkää argumenttia "vapaus valita". Se on toiminut monessa asiassa, esimerkiksi tupakassa: kun lopulta tupakka, kevyttupakoista lähtien, saatiin todistettua epäterveelliseksi, niin tupakan ahtaalle ajaminen loppui (ainakin jenkkilässä) silloin siihen, että jokaisella olkoot vapaus valita itse, polttaako vai ei. Tämä ei tietysti poista, etteikö nastarengasveroa tulisi...
 
Viimeksi muokattu:
Niin että jos on kitkarenkaat, niin esimerkiksi tällä hetkellä Etelä-Suomen talvisilla maanteillä ei sitten saisi ajaa sillä polanteiden väliin muodostuneella kuivalla uralla, vaan pitäisi ajaa siitä sivussa koska on ostanut kitkarenkaat urautuneisuuden välttämiseksi? Eikös sinun ajatuksellasi tämän pitäisi olla juuri toisin päin, eli että ne nastarenkailijat ajavat siinä uran vieressä olevalla jäätyneellä polanteella, koska nastarengas pitää siinä paremmin, ja näin ollen eivät kuluta "asfaltintappajillaan" sitä paljasta tienpintaa kitkarenkaita enemmän, ja itse asiassa eivät kuluta sitä tienpintaa ollenkaan, koska nastat rouhivat sitä jäistä polannetta pois?

Itse ajan kitkoilla, mutta en minäkään ajaisi nastarenkailla siitä muodostuneesta urasta sivusta, koska siinä lumi-&jääpatjan päällä rengasmelu on suurempi, ja tie aavistuksen pomppuisampi epätasaisuudesta johtuen (vertaa siihen kuin ajat kunnon talvisella tiellä esimerkiksi Lapissa, jossa paljaasta asfaltista ei ole tietoakaan).

En itse tunnista tuntemistani kitkailijoista, tai itsestäni, mitään asennetta paremmista ihmisistä. Nastarenkaiden ostajaryhmään kuuluu mielestäni ainakin tällaisia ihmisiä:
  • Osa ostaa nastarenkaita tarpeeseen (päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla teillä)
  • Osa ostaa iskostuneesta tavasta ("vain nasta toimii lumella/jäällä"; usein tuntuu, että kokemusta kitkarenkaista ei ole ollenkaan tai jos on, niin renkaat ovat olleet yli viisi vuotta vanhat tai kokeilu on tapahtunut pari vuosikymmentä sitten. Yksi tarina on myös yleinen: on käynyt joku läheltäpiti tilanne, jossa on ollut nastarenkaat alla, ja siitä on selvitty, ja tarinan loppuun kerrotaan "kitkoilla en olisi varmasti selvinnyt"; eihän tuota voi todistaa vääräksi, koska tarinankertojan olosuhdetta ja tilannetta ei pysty mitenkään generoimaan uudestaan)
  • Osa ostaa nastarenkaat maksimaalisen turvallisuuden takaamiseksi, vaikka ajelu tapahtuisi vilkasliikenteisillä, hyvin hoidetuilla teillä (tottahan se on, eikä siinä mitään, jos ei tiedosta että kaupungeissa ne nastarenkaat aiheuttaa kuitenkin enemmän ennenaikaisia kuolemia, kuin niiden käytöllä säästetään ihmishenkiä, ja että kuluttavat enemmän teitä kuin kitkarenkaat; sitten taas jos nuo tiedostaa ja ymmärtää, mutta ajattelee senkin jälkeen että muista viis, niin sitten on mielestäni tällainen "minä olen maailman napa", "minä maksan veroja, tiet kuntoon nastoilleni" -ihmistyyppinen m*lkku, joita en tunnista omista kaveripiriistäni, vaikka suurin osa ajaakin nastoilla)
  • Ajaminen pelottaa ja on stressaavaa noin muutenkin --> nastarenkaat
  • Osa ostaa sen enempää miettimättä vaan ne nastarenkaat. Jos rengaskauppaan menee setelinippu valmiina saatesanoilla "hyvät talvirenkaat" tai "talvirenkaat", niin veikkaanpa että sieltä sitä nastaa tarjotaan ensimmäisenä; toki jos sanoo "hiljaiset talvirenkaat", tai nykyaikana "ympäristöystävälliset talvirenkaat", niin kitka sieltä voi tulla ensimmäiseksi tarjottavaksi.
  • Uudehkolla premium-autolla ajelevat hurjastelijat (etenkin nelivedon omaavat), jotka ajavat talvella yhtä kovaa kuin kesällä, ja joille liikkeellelähdön pitäisi tapahtua talvellakin yhtä rivakkaasti kuin kesällä, ja joille enemmistö teiden muista käyttäjistä on joko huonoja kuskeja, tai muuten vain hidasteita päivittäisellä yleisessä liikenteessä tapahtuvalla asfalttierikoiskokeella. Samaan luokkaan menee myös autosta riippumatta oman elämänsä rattimiehet.
Netissä anonyymisti voi tietysti helposti kirjoitella aivotuksia ja karrikoida mielipidettään, mutta ei kannata ainakaan omaan päähänsä tällaisia typeriä vastakkainasetteluja, tai ajan saatossa tämä leiriytyminen voi räiskyä yli kuten jenkkilässä nyt on viime kuukausina nähty. Se on ihan se ja sama, oletko kokeillut kitkarenkaita joskus autossa vai et, mutta tällaistä vastakkainasettelua (nastat-kitkat; vertaa: persut-vihervassarit) luovista hiljaa peilineteen häpäemään saisi mennä ainakin ne, jotka eivät ole ajaneet edes yhtä talvea uusilla kitkarenkailla, mutta silti haukkuvat kitkat maan rakoon.
Itse voin ajaa kummilla tahansa renkailla, vaikka kitkat kaupasta itselleni valitsenkin, ja vaikka ei ole mitään tutkimusta esittäänkään, niin veikkaanpa, että jos henkilö on saanut yhden talven verran kokemusta kitkarenkaista (esim. ostettu käytetty auto, jossa hyvät kitkarenkaat alla eikä niitä heti vaihdeta), niin todennäköisyys ostaa kitkarenkaat seuraavalla kerralla rengaskaupoilla käydessä kasvaa huomattavasti. Tässä mielessä kitkarenkaiden ostajat todennäköisesti ovat (Innovaatio – Wikipedia) pikemminkin:
  • "uskaliaita, koulutettuja, omaavat useita informaation lähteitä", "sosiaalisia johtajia, suosittuja, koulutettuja", "vastaanottavaisia tultuaan vakuuttuneiksi innovaation omaksumisen hyödyistä, useita eri sosiaalisia kontakteja" kuin
  • "skeptisiä, perinteisiä, alempi sosio-ekonominen asema", "vastustavat aktiivisesti uusia innovaatioita, naapurit ja ystävät pääasiallinen tiedonlähde, pelkäävät velkaantumista"
--> kitkarenkaiden osuus tulee nykyisessä tilanteessa kasvamaan tasaisesti

Mielestäni nastarenkaiden ostaminen on ihan perusteltavissa, ja ostaisin varmaan itsekin, jos päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla teillä, joissa tie on vahvassa lumi-&jääpeitteessä, ja tien röpelöisyyden tuottama ääni tekee sen, että renkaiden äänieron välillä ei edes huomaa mitään eroa, ja joissa tien mutkaisuuden takia yleisnopeusrajoitus 80 km/h on joka tapauksessa liian suuri. Toki tuossa sitten on varjopuolena se, että loppusyksystä ja alkukeväästä tuhoaa niitä kotiteitään joihin ei korjausrahoja paljon irtoa, joten sinänsä yhden lappalaisen taksikuskin kolme rengassarjaa (kesä, kitka, nasta) on muille, ja itselleenkin, hyvin huomaavaista.

P.S. Tämä hillitseminen ei sitten mennytkään yhtään putkeen, sori :rolleyes: Bottom line: en kuulu mihinkään "kitkailijoiden" heimoon, enkä milloinkaan laittaisi nastarenkailijoita hirteen; älkää siis laittako minuakaan, vaikka olen ostanut autooni kitkarenkaat. Nastafanittajille: jos joskus joudutte tiukkaan vähemmistöön ja (psykooseissa) tuntuu että vihervassarit vie teiltä nastarenkaat, niin käyttäkää argumenttia "vapaus valita". Se on toiminut monessa asiassa, esimerkiksi tupakassa: kun lopulta tupakka, kevyttupakoista lähtien, saatiin todistettua epäterveelliseksi, niin tupakan ahtaalle ajaminen loppui (ainakin jenkkilässä) silloin siihen, että jokaisella olkoot vapaus valita itse, polttaako vai ei. Tämä ei tietysti poista, etteikö nastarengasveroa tulisi...
Ja jotkut ostaa auton, jonka mukana tuli ne nastarenkaat. Ihan vaan että tulee kaikki tapaukset listattua kun aloitit. Vähän negatiiviseen sävyyn vedät niin ajattelin tommosen vaihtoehdonkin kaivaa, että auto on ostettu muilla perusteilla kuin että mitkä talvirenkaat siinä on.
 
Ja jotkut ostaa auton, jonka mukana tuli ne nastarenkaat. Ihan vaan että tulee kaikki tapaukset listattua kun aloitit. Vähän negatiiviseen sävyyn vedät niin ajattelin tommosen vaihtoehdonkin kaivaa, että auto on ostettu muilla perusteilla kuin että mitkä talvirenkaat siinä on.

Voihan se nastoilla kaupunkiseudulla ajava olla henkilö, jonka päivittäinen matka käsittää ajelua Pohjois-/Itä-Suomessa pääsääntöisesti lähinnä kolme- ja nelinumeroisilla talvisilla teillä, mutta on satunnaisluontoisesti käymässä sulien teiden alueilla. Ja toki, jos käytettyä autoa olisin ostamassa ja siinä olisi uudehkot naskarenkaat, niin en minä niitä vaihtaisi ennenaikaisesti. Poikkeus vahvistaa säännön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 337
Viestejä
4 504 900
Jäsenet
74 383
Uusin jäsen
pskrn

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom