- Liittynyt
- 05.01.2021
- Viestejä
- 2 822
Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.
Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.
Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.
Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.

), joten eiköhän sen 2015 vuosimallin Skodillacinkin saa.