Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Itse ajan pk-seudun kehäteillä 60 alueella 80 ja 80 alueella 100, mutta 100 alueella en (useimmiten) aja 120 saatika 120 alueella 140. Ihan vain disclaimerina tuosta, että pitäisi joka hetki ajaa tietty nopeus yli rajoituksen niin kuin osa puupäistä tuntuu kuvittelevan. Saatan esimerkiksi hidastaa nopeuttani jos eteeni (vasemmalle kaistalle) tulee rapakelillä joku mammeli, paku tai vastaava ja pidän siihen hyvää (pitkää) väliä ettei tarvitse ajaa rapaloskapaskasumussa. Samoin jos näen että vasemmalla kaistalle kerääntyy 2-3-4 auton jono niin en aja sen jonon viimeisen perseeseen kiinni vain koska ajoin hetkeä aiemmin 80-alueella 100km/h.

Perseeseen hinaamaan tulevan, hetkeä aiemmin ohittamani oman elämänsä tyhjäpään mielestä tottakai minä sitten nysvään turhaan vasemmalla kaistalla entiseen nopeuteeni verrattuna ja pumppailen turhanpäiten ja minusta pitää kirjoittaa internetsiin :tup:

:kahvi:
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
 
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.

Logiikkani perustuu puhtaasti siihen, että pk-seudun rajoitukset ovat (isoilla teillä) mielestäni järjestäen sen 20km/h matalat. Monista syistä, kuten liikennemäärät sun muut. Mutta hiljaisempaan / vapaampaan aikaan hyvin vetäviä. Tuo 100km/h tuntuu sopivalta köröttelynopeudelta jolloin päästelen noin 110km/h nopeusmittarini mukaan. Lisäksi olen persaukisen köyhhä ja nopeuden nosto 100 -> 120km/h lisää käyttämissäni 1990-lopun / 2000-alkupuolen bensiinikäyttöisissä, vapaastihengittävissä ajoneuvoissa kulutusta melkoisesti suhteessa sen tuomaan ajalliseen säästöön. Toki jos työnantaja maksaisi polttoaineet, päästelisin 100 alueella +120 ja 120 alueella vähintään ++140.

:kahvi:
 
Olen testannut jokaisen omistamani auton jarruja hätäjarruttamalla niitä (omistajuuden aikana) useita kertoja. Aivan samaan tapaan kuin testannut kiihtyvyyksiäkin. Se on tavallaan jopa jännempi tunne iskeä 80km/h nopeudesta jarrut pohjaan kuin kiihdyttää paikoiltaan rajusti 80/100 -nopeuksiin. Lisäksi kunnon ABS-rynkytys saattaa avata esimerkiksi tiettyjen automallien tyyppivikana ajan saatossa jumittavia takajarruja.

:tup:

Tämä kannattaa tehdä myös ennen katsastusta, ettei tule turhaa hylkyä. Ainakin itsellä tuppaa autossa käymään niin, että tavallisissa liikennetilanteissa jarrujen käyttö ei ole niin voimakasta, että takajarrut jarruttaisi täysiä; tästä seurannut, että takajarrulevyjen ulkoreunoille tulee pientä pintaruostetta, joka pyyhkiytyy pois ja jarrulevyt kiillottuu puhtaaksi, kun antaa kunnolla runtua.
 
Tämän takia talvella tulee mentyä välillä ylikovaa että ESP saa antaa jarruille kunnolla töitä.

Tosiaan unohtui mainita, että käyttämissäni ajoneuvoissa ei ole luistonestoa eikä ESP:tä niin sitä(kään) kautta jarrut eivät saa niille useimmiten terveellsitä liikuntaa. Entisessä Alfa-Romeo Mito QV:ni oli tyyppivikana jumittavat takajarrut, joiden herkistely oli maahantuojan huolto-ohjelmassa. Toki erillisenä hinnoiteltuna lisätyönä, jota auton edelliset omistajat eivät olleet ottaneet -> pääsin nauttimaan heidän säästelyistään :-) Huomionarvoista on, että hankinta-aikaan 6 vuotiaaseen "pohjoissuomen autoon" oli toinen takajarrusatulakin jo vaihdettu.

Syyskuun lopussa ostamassani Xsara VTS:ssä toisen takajarrun jarrupala ... "piirtää" jarrulevyyn enää vain 50-60% jarrulevyn leveydeltä ja tätä olen koettanut runttailla auki pitkin loppuvuotta.

Summasummarum, JARRUTELKAA :poop:
 
Enemmän pistää tällä foorumilla silmään kyllä nämä "rattimiehet" (jotka eivät varmaan koskaan ole edes jääradalla käyneet). Kuvitellaan, että valoista lähteminen rivakasti on jotain "limitillä" ajoa. Kuvitellaan, että jonkun pienen luisun koppaaminen tekee ESP:stä turhan.

Missä kohtaa siitä ESP:stä tehtiin turha? En nyt ihan pysy enää kärryillä. Tässä vaikuttaa nyt olevan joku tunnelataus mukana kun keskustelu alkaa mennä keksimisen puolelle.

Voisin pitää itseäni keskivertona kuskina, en siis minään rattimiehenä mutten nyt ihan sysipaskanakaan. Huolestuttavaa keskimääräisenä olemisessa on se että olet tosiaan silloin keskiverto ja siinä alapuolella on sitten myös aika paljon porukkaa. Keskiverroksi pääsemisessä ei nykyään ole kovin suurta kynnystä kun tuntuu että tavan kuljettajalla ei ole mitään hajua auton käyttäytymisestä missään tilanteessa.
 
Ois kyllä hyvä, jos ihmiset saisivat jossain jääradalla käydä harjoittelmassa pientä korvausta vastaan elektroniikka päällä ja/tai ilman, taatusti vähentäisi talvionnettomuuksia. Itse en ole koskaan kokeillut jääratailua, mutta koko ikä on tullut autolla leikittyä silloin tällöin sopivassa paikassa, joten jonkinlaisen hallinnan kuvittelen omaavani. Silti nyt kun on yli 10 vuotta ajanut autoilla kaikenmaailman elektronisten avustajien kanssa, niin on kyllä epävarma olo ajaa ilman niitä.

Passatin sain kerran niin pahaan ja pitkään kylkimyyryyn, että hakattuaan jarruja siellä täällä 50-100m ajonvakautus vain lakkasi toimimasta, totesi kait ettei datassa ole mitään järkeä. Sitten sen auton saikin oikaistua :)

Tuossa myös yksi syy miksi en ole ratapyörää päivittänyt, huono jarrutus tai kaasunkäyttö nyt johtaa kaatumiseen ilman elektroniikkaa ja tulee ajettua sitten sen mukaan.

Tossa jäärata-ajelussa tai rata-ajelussa ylipäänsä olisi myös se hyöty, ettei tarvitse enää liikenteessä kaahata. Nuorena tuli prätkällä ajettua ihan reikäpäänä liikenteessä, sitten kun radalla on päässyt ajamaan just niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ei ole mitään tarvetta pelleillä liikenteessä. Meni tuossa 7 vuotta siten, että ajoin vain radalla ja nyt tänä syksynä tuli ostettua toinen mopo katupeliksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa harjoitella niitä ääritilanteita niin ei tule kakka housuun moisista niin helposti.

Uskomattoman moni ei ole koskaan kikkaillut autolla mitään ja sitten kun jotain normaalista poikkeavaa tapahtuu niin ollaan ihan shokissa. Näin yleisesti ottaen siis.

Mitä enemmän autolla eri kelissä pelleilee, sitä paremmin sen yleensä hallitsee.
Nimenomaan näin, meilläkin meinasi äiti saada sydänkohtauksen ja kovat torut kun kiskasin isolla parkkiksella käsijarrusta.
Ois kyllä hyvä, jos ihmiset saisivat jossain jääradalla käydä harjoittelmassa pientä korvausta vastaan elektroniikka päällä ja/tai ilman, taatusti vähentäisi talvionnettomuuksia. Itse en ole koskaan kokeillut jääratailua, mutta koko ikä on tullut autolla leikittyä silloin tällöin sopivassa paikassa, joten jonkinlaisen hallinnan kuvittelen omaavani. Silti nyt kun on yli 10 vuotta ajanut autoilla kaikenmaailman elektronisten avustajien kanssa, niin on kyllä epävarma olo ajaa ilman niitä.

Passatin sain kerran niin pahaan ja pitkään kylkimyyryyn, että hakattuaan jarruja siellä täällä 50-100m ajonvakautus vain lakkasi toimimasta, totesi kait ettei datassa ole mitään järkeä. Sitten sen auton saikin oikaistua :)

Tuossa myös yksi syy miksi en ole ratapyörää päivittänyt, huono jarrutus tai kaasunkäyttö nyt johtaa kaatumiseen ilman elektroniikkaa ja tulee ajettua sitten sen mukaan.

Tossa jäärata-ajelussa tai rata-ajelussa ylipäänsä olisi myös se hyöty, ettei tarvitse enää liikenteessä kaahata. Nuorena tuli prätkällä ajettua ihan reikäpäänä liikenteessä, sitten kun radalla on päässyt ajamaan just niin kovaa kuin osaa ja uskaltaa, ei ole mitään tarvetta pelleillä liikenteessä. Meni tuossa 7 vuotta siten, että ajoin vain radalla ja nyt tänä syksynä tuli ostettua toinen mopo katupeliksi.
Itsellä vähän päinvastainen tuntuma, ainoastaan yksi auto on ollut esp:n kera ja sekään ei oma. Lopuissa on ollut ainoastaan absit tai ei niitäkään. Sen mukaan on tullut ajeltua ja erinäisiä harjoituksia on tullut tehtyä.

Nuorempana tuli tyhmänä kiskaistua kässäristä loivassa kurvissa, auto ottikin vähän enempi kulmaa ja veti pari kertaa ympäri ilman mitään kontrollia, puolen metrin päähän jäi lampputolpasta. Ton jälkeen tuli harjoiteltua hallituissa olosuhteissa...
 
Toki ei ees periaatteessa jäärataa tarttis vaan riittäisi iso parkkipaikkakin tyhjänä missä voisi jo vähän kokeilla.

Toinen toki liukkaan kelin harjoittelujen paikat, noitahan ainakin ennen oli siellä täällä.

Ensimmäinen on poliisisedän mielestä liikenteen vaarantamista ja jälkimmäinen ei onnistu, koska tarttis valvonnat ja vakuutukset jne jne.

Edit: Ja ihan kaikille avoimet jääradathan yleensä tyssäävät lupaprosessiin johon paikasta riippuen halutaan kaikkea ympäristöselvityksistä lähtien.
 
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
 
Kyllä tuota vieläkin jonkun verran tehdään ja itse olen lähinnä sitä mieltä että ne jääradat auttais siihenkin ettei tarttisi väistellä yövuorosta tullessa jonnea joka luulee ettei siihen aikaan sunnuntaiaamusta ketään kulje ja tulee sillä sierran paskallaan poikittain vastaan :rolleyes:
 
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
Tuohan se on, itte sain kortin -98 ja ekat autot oli vanhoja takaveto ritsoja ilman mitään ajoapuja. Niillä teini dexuilla, volvoilla sitten ajettiin aina linkussa kun keli vaan salli ja teho riitti. Silloin tosin oli vielä jääratojakin mihin sai mennä ajelemaan.

Muistan senkin kun korttia ajoin, niin autokoulun opettaja piti hyvänä asiana kun ajaa talvella kortin, saa samalla liukkaan kelin ajoa alle ja silloin kun ei ollut kovin oletettavaa että meidän omissa autoissa ihan heti mitään ajoapuja tulee olemaan, niin hän ajatti meitä paljon ilman niitä apuja. Sanoi vaan että parempi oppia ajamaan ilman niitä heti alkuun, koska ei niitä teidän autoissa varmaan tule olemaan. :D

Nyt sitten reilu pari kymmentä vuotta myöhemmin, niin oikeessahan se ukko oli. Mulla nimittäin oli tossa viime vuonna vielä Opel Corsa -98 mallinen missä ei ollut edes abseja. Mutta hyvin silläkin pärjäs tuola kun tiedosti että mikään ei yritä pitää kädestä ja kaikki on kuskista kiini. Tosin vuodet on tehneet tehtävänsä ja eihän sitä tule edes ajettua samallalailla kun silloin aikoinaan, nykyään jos keli on huono, niin sitten otetaan vauhdista pois ja väitän että ne leikkimiset mitä silloin aikoinaan tuli tehtyä, niin tekee musta paremman kuskin kun mitä olisin ilman niitä. Nyt jos auto tarjoaa vähän kylkeä tai puskee, niin ei tule paniikkia, vaan reaktiot tulee selkäytimestä.
 
Jep. Valvontakin on aika paljon tiukempaa. Kuuleman mukaan nykypäivänä poliisi vie kortin jos tahallasi vedät länässä. Junnuaikoina siitä tuli korkeintaan jonkinlainen nuhtelu ja sekin yleensä "pojat on poikia" tyyppisesti.
 
Jep. Valvontakin on aika paljon tiukempaa. Kuuleman mukaan nykypäivänä poliisi vie kortin jos tahallasi vedät länässä. Junnuaikoina siitä tuli korkeintaan jonkinlainen nuhtelu ja sekin yleensä "pojat on poikia" tyyppisesti.

Riippuu missä. Jos on semi suljetulla parkkiksella niin sakot tulee. Kaveri kertoi.
 
Riippuu missä. Jos on semi suljetulla parkkiksella niin sakot tulee. Kaveri kertoi.
Jep kaverilta ainakin lähti kortti kun paineli jossain syrjäisellä tienpätkällä hyvällä näkyvyydellä lintassa, tuo liikenneturvallisuuden vaarantaminen nyt joo menee vielä mutta että kortti pois ilman että on vetänyt missä sattuu normaalin liikenteen seassa.

Lintassa kun ajelee riittävästi niin oppii kyllä hahmottamaan auton käytöstä kiitettävästi ja ei tule ainakaan paska housuun kun normaalissa ajossa tapahtuu jotain odottamatonta.

Tästä huolimatta ihan ymmärrettävää että tuohon luisutteluun on kova linja, jos sitä katsottaisiin läpi sormien niin siellä olisi kaikki autot perät irti joka nurkalla ja liikenneturvallisuus sitten sen mukainen.
 
Risteyksessä ei ihan helposti voi lintassa ajosta syyttää, se auto kun saattaa ihan itsekseen hakea perää sivulle vähän varomattomalla kaasun käytöllä (tai joku lyhyt pajero voi ihan vaan loivassa mutkassa vetää 360+ ennenkuin ehdit edes tajuamaan mitä kävi jos vähän polannetta mistä renkaat nappaa kiinni). Pitää vaan kylmästi kiistää kaikki posliinin jutut ja sanoa että "se vaan lähti ja sitten tein kaikkeni pitääkseni tilanteen hallinnassa". Tuo parkkipaikka hommakin on hauska, kymmeniä/satoja metrejä tilaa joka puolella niin ketäänhän tuossa ei vaaranneta, mutta heikko toki selittää mitään - parempi sladittaa kadulla risteyksessä oikeusturvan kannalta...
 
Kyllä nuo teinit vieläkin vetelee pitkin Oulun Raksilan marketteja kylkimyyryssä menemään, eikä Oulun poliisia hirveästi kiinnosta. Joskus saattaa toki itselläkin vähän "lipsahtaa" risteyksessä.
Olen tosin todistanut kun amikset tulivat ikivanahalla Amazonilla kylkimyyryssä punaisia päin eteen ja jatkoivat matkaa professorintietä pitkin koko tien edestakaisin perä irti. Sitten karkasi amazoni lapasesta käännyttäessä kainuuntielle, onneksi vain pyörähtivät. Eivät kuitenkaan siitä välittäneet vaan jatkoivat samanlaista ajamista. Tällainen ei ole sopivaa käytöstä. Se, että joskus vähän risteyksessä "lipsahtaa" niin mikäs siinä, mutta järki nyt olisi suotavaa pitää mukana eikä ajella päin punaisia esimerkiksi, etenkin jos toinen on tulossa samaan risteykseen vihreillä.
 
Polvella mopo pystyyn? Jutut vaan paranee...
Miten tämän jälkeen kävi?
Olit mutkassa, etunen alta ja mopo pystyyn polvella. Mitäs sille mutkalle kävi?
Moottoripyörällä pari sataa tuhatta kilometriä ajaneensa tiedän että mutkassa on todella vaikeaa vaihtaa suuntaa tai tehdä muutakaan "ylimääräistä". Jarrulla olet metsässä saati polvella...
Tuossa sulle vielä kuvakaappaus tilanteesta juuri ennen etusen lipsahdusta. Piti vallan kaivaa arkistoista.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210110_113909_com.google.android.youtube.jpg
    Screenshot_20210110_113909_com.google.android.youtube.jpg
    682,1 KB · Luettu: 343
Risteyksessä ei ihan helposti voi lintassa ajosta syyttää, se auto kun saattaa ihan itsekseen hakea perää sivulle vähän varomattomalla kaasun käytöllä (tai joku lyhyt pajero voi ihan vaan loivassa mutkassa vetää 360+ ennenkuin ehdit edes tajuamaan mitä kävi jos vähän polannetta mistä renkaat nappaa kiinni). Pitää vaan kylmästi kiistää kaikki posliinin jutut ja sanoa että "se vaan lähti ja sitten tein kaikkeni pitääkseni tilanteen hallinnassa". Tuo parkkipaikka hommakin on hauska, kymmeniä/satoja metrejä tilaa joka puolella niin ketäänhän tuossa ei vaaranneta, mutta heikko toki selittää mitään - parempi sladittaa kadulla risteyksessä oikeusturvan kannalta...

Termit olisi myös hyvä pitää hallussa.
normal_1522811325.jpg
 
Tarpeeksi kun ajetaan luisussa niin sen jälkeen on aika todennäköistä että auto menee myös lintassa:)
 
Nykyihmisiä ei oikein tunnu kiinnostavan muutenkaan autoilu. Sillon kun kortti saatiin (ja aika monta vuotta sen jälkeenkin vielä) kaikki lumisateet vedettiin länässä jollain vanhoilla paskoilla pitkin maalaisteitä ja koluttiin kaikki jääradat mitä löydettiin. Se oli pirun hauskaa, kunnon vanhan ajan amistelua. Nykyään sitä taidetaan katsoa halveksuen vaikka tosiasiassa se taitaa olla parempaa talviajon opetusta kuin yksikään ajokoulu. Nykypäivänä viher ja vasemmistoajattelu tuntuu levinneen ainakin korkeampiin koulutusasteisiin niin vallalle ettei tuota hommaa taida enää harrastaa "normaalit" ihmiset ollenkaan. Joskus 20-30v sitten se oli ihan default touhua ja kuului ikään.
Autolla ajetaan turvallisesti paikasta A paikkaan B. Ei siihen mitään jäärata-ajoa ja luisutteluita tarvita.
 
Ongelmahan tässä yhtälössä ei suinkaan ole se, etteikö tollanen ajoneuvon hallintaan keskittyvä luisuttelu yms parantaisi sitä ajoneuvon hallintaa koskevaa osaa yksilön ajotaidosta, vaan se, ettei suurin osa ihmisistä kuitenkaan tuollaista tee, saatika siinä määrin, että sitten jossain hätätilanteessa oikeasti tulisi selkärangasta se taito estää onnettomuus. Ajovakautukset yms varusteet ovat nykyään niin yleisiä, että tollanen avustamattoman auton hallinnan hyödyllisyys vähenee kaiken aikaa. En katso pahalla, jos joku haluaa treenata asiallisessa paikassa vaikkapa jollain parkkiksella kässärikäännöksiä tai takavetosta autoa vähän pyörittää, kunhan pitää järjen mukana touhussa, mutta pitää muistaa, että tollasella toiminnalla saatu taito hyödyttää tasan vaan sitä nimenomaista henkilöä ja vaikutus kokonaisuuteenkin on mitätön. Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia. Kyllä mullakin on takavetoinen auto, jolla voi ihan kesäkuivallakin ajaa mutkassa kylki edellä ja myönnän, että joskus saatan niin tehdäkin, mutta lähtökohtana silti on tarkkaavainen ajo rajoituksia (etenkin taajamissa) noudattaen.
 
Ongelmahan tässä yhtälössä ei suinkaan ole se, etteikö tollanen ajoneuvon hallintaan keskittyvä luisuttelu yms parantaisi sitä ajoneuvon hallintaa koskevaa osaa yksilön ajotaidosta, vaan se, ettei suurin osa ihmisistä kuitenkaan tuollaista tee, saatika siinä määrin, että sitten jossain hätätilanteessa oikeasti tulisi selkärangasta se taito estää onnettomuus. Ajovakautukset yms varusteet ovat nykyään niin yleisiä, että tollanen avustamattoman auton hallinnan hyödyllisyys vähenee kaiken aikaa. En katso pahalla, jos joku haluaa treenata asiallisessa paikassa vaikkapa jollain parkkiksella kässärikäännöksiä tai takavetosta autoa vähän pyörittää, kunhan pitää järjen mukana touhussa, mutta pitää muistaa, että tollasella toiminnalla saatu taito hyödyttää tasan vaan sitä nimenomaista henkilöä ja vaikutus kokonaisuuteenkin on mitätön. Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia. Kyllä mullakin on takavetoinen auto, jolla voi ihan kesäkuivallakin ajaa mutkassa kylki edellä ja myönnän, että joskus saatan niin tehdäkin, mutta lähtökohtana silti on tarkkaavainen ajo rajoituksia (etenkin taajamissa) noudattaen.

Totta kai. Ei yleisen liikenteen seassa perseilyä pidä kenenkään tai keneltäkään hyväksyä. Itse lähinnä toivoisin, että niitä turvallisia paikkoja siihen kylkiedellä menemiseen saisi tehtyä helpommin nykyisen byrokratiahelvetin sijasta.
 
Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia.
Juuri näin.

Voi ihan oikeasti miettiä kuinka paljon tapahtuu onnettomuuksia, jotka olisi jollain erikoisemmilla rattiveivauksilla ollut vältettävissä. Väittäisin, että 95% tapauksissa riittää ihan normaali voimakas jarrutus ja tarvittaessa väistöliike.
 
Tänään oli kyllä nastojen päivä, tie oli niin peilijäässä, että tuulikin tahtoi painaa luisuun autoa kitkarenkailla. Aika rauhassa porukka tänään ajeli kyllä,olipahan motarilla ohituskaista koko ajan tyhjä :)
 
Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.

Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.

Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
 
Tänään oli kyllä nastojen päivä, tie oli niin peilijäässä, että tuulikin tahtoi painaa luisuun autoa kitkarenkailla. Aika rauhassa porukka tänään ajeli kyllä,olipahan motarilla ohituskaista koko ajan tyhjä :)

Ajaa, tuusulan motarilla vasen kaista 60km/h kun mamma oli lähtenyt isolle kirkolle, vittu että menee vati tuollaiseen perseilyyn alle sekunnissa:mad:

Mutta joo liukasta oli, heti kun kierrokset pääsi 2000 ja maksimivääntö käytössä niin vaihteella kuin vaihteella alkoi sutimaan vaikka nastat.
 
Totta kai. Ei yleisen liikenteen seassa perseilyä pidä kenenkään tai keneltäkään hyväksyä. Itse lähinnä toivoisin, että niitä turvallisia paikkoja siihen kylkiedellä menemiseen saisi tehtyä helpommin nykyisen byrokratiahelvetin sijasta.
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.

Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.

Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.

Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
 
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.

Käytännössä jos tommosta toimintaa haluaa tehdä niin vähintään kunnalta pitää olla lupa. Ja siihen sitten tarvitaan melu ja ympäristöselvitystä ynnä muuta hauskaa..

Epävirallisestihan noita toki siellä täällä on ja "yksityisen jäätien" saa kuka vain periaatteessa tehdä, mutta jonkun kaikille avoimen harjoittelupaikan pystyyn saaminen ilman vähintään vahvaa yhdistystä/yritystä taustalla ja tarpeellisia kavereita kunnassa on mahdotonta. Yksi tapaus aikanaan torpattiin sillä, että luonnonsuojelualue oli liian lähellä (n. 20km) kyseisestä alueesta. Alle 100m päässä kulki kyllä kahden kaupungin välinen maantie tuhansine autoineen..

Sitten noiden jälkeen tulee vielä vastuu kysymykset vakuutuksineen ynnä muineen..
 
Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".

Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
 
Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".

Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Koska joidenkin imbesillien mukaan ohittaminen on rikos ja kaikkien pitää ajaa heidän takanaan.
 
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.


Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
Joo ehdottomasti, ja se nyt muutenkin on lähinnä tollasta haaveilua että ihmiset kävisi ihan radalla asti testailemassa menopelejään. TM kiteyttää oikeastaan asian ihan hyvin tässä: Tekniikan Maailma
 
Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
 
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
Levennetty kaista risteyksessä ja vasemmalle kääntyvä joka ryhmittyy oikealle. Varmaankin tulee hyvä mieli kun takana tuleva joutuu myös pysähtymään vaikka haluaisi jatkaa suoraan.
 
Itsekin ohitin töistä lähtiessä yhden hitaammin jojoleivan letkan ja siinä kaikki 5-6 autoa oli toisistaan alle 10 metrin päässä. Ja vaikka oli parin sentin lumipöpperöä tiellä auraamiseen jälkeen niin ilman äkkinäisiä liikkeitä ohjaamossa, ei ongelmaa. Muutenkin tuntuu että moni on vieraantunut talvi ajamisesta
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna todistin sitä kun lumi tai muu peittää tieltä merkinnät niin oikominen alkaa samantien. Tiellä on risteyksessä levennys josta käännytään vain vasemmalle. Ajomerkinnät ovat että suoraan ajavat ajavat levennyksen kautta. Jonossa 5-7 autoa. Vain minä kiersin kuten kesälläkin.
 
Tuo jäärata/-tie oli kyllä aikoinaan se paras mahdollinen opettelupaikka omalla kohdalla, onneksi, ei sitten koskaan tarvinnut varsinaisia luisutteluja tai vastaavia temppuja tehdä kaduilla. Eihän siellä tietenkään rattimieheksi tulla, mutta kyllä se auton käytös ja omat rajat alkaa löytymään ja muistumaan mieleen, kun kymmenettä kertaa saman yön aikana lapioit autoa penkasta mikä on siellä takaovia myöten ja sinulla on tennarit jalassa. Ja ennen kaikkea se leikkimisen halu ja tarve jäi sinne jäälle tai penkkaan.
 
Oli kyllä taas melko kehittävä vastaus, informaatioarvo 0 tai sitten melko naiivi ja lapsellinen näkökulma asioihin.
Vähän samaan tapaan vastattu kuin "Estetään raiskaukset kieltämällä ne".
Eikä mikään tai vaan nuo kaikki. Varovaisuusvelvoite ei tietenkään mitenkään mitätöi teknisen taidon tärkeyttä. Itse asiassa nollatason taidolla operoiminen on nimenomaisesti varovaisuusvelvoitteen laiminlyömistä.
 
Itsehän sain tänään 2018 vuosimallin Golf Alltrackin luisuun (ei leikityttänyt yhtään ei... :whistling: ), joten eiköhän sen 2015 vuosimallin Skodillacinkin saa. :D

Ja sitten asiaan; tänään ärsytti se, kun edellä ajava oli ensin ajamassa T-risteyksessä suoraan oikein ryhmittyneenä oikeaan reunaan (levennetty kohta), mutta päättikin yhtäkkiä, että kääntyykin vasemmalle. Onneksi oli turvaväli, ajonopeus ja refleksit kohdillaan. Seuraavaksi sitten ajellaan kuin kusi sukassa seuraavaan risteykseen, jossa tämä sankari sitten jää vasemmalle kääntyvien kaistalle vihreisiin seisoskelemaan. Oli pakko painaa torvea, että menee eteenpäin, mutta en siltikään ehtinyt näillä vihreillä, kun kesti useamman sekunnin, että kuskilla syttyi lamppu, ja alkoi se kosla liikkumaan. Katosi sitten jonnekin, kun ei näkynyt enää omalla loppumatkalla.
 
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
Jos ajat 60 alueella 80, "säästät" enemmän kuin ajamalla 100 alueella 120. Ensin mainittu on 33% enemmän nopeutta, jäljempi vain 20%. Ajamalla 20 alueella 40 "säästö" on vielä isompi, peräti 100 pinnaa. Otapa vaikka 120 kilometrin matka ja laske kauanko menee noilla nopeuspareilla. Eli siis, jos paikasta A paikkaan B on valittavissa kaksi reittiä, joihin molempiin menee yhtä kauan aikaa rajoitusten mukaan ajettaessa niin silloin kannattaa valita se, jossa on matalampi nopeusrajoitus ja ajaa sakkorajalla -1 jos on kiire ja mikäli molemmilla reiteillä voi ajaa ylinopeutta koko matkan. Sakkoraja on todellinen nopeus +7 (sillä saa siis sakot tutkattuna, tekninen vähennys huomioituna) rajoituksesta riippumatta jolloin suhteellinen nopeusero on sitä suurempi mitä matalampi rajoitus. Niin ja tuohon kysymykseesi, se 20 ylinopeus satasessa nopeuttaa matkantekoa minuuteissa vähemmän kuin kuudenkympin alueella. Ehkä alkuperäisen postaajan mielestä pienempi ajansäästö satasessa ei ole enää sakkoriskin arvoinen.

Tulipa hirviölauseita mutta en jaksa miettiä muokkausta.

Edit: ja höpö höpö. Puutaheinäähän tuo on mutta jätetään muiden naurettavaksi :D Pistetään väsymyksen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.

Jos oli olosuhteet jossa sumareita on tarpeen käyttää niin tässä oma lottorivi:

- Ei mietitä että olisi hyvä että muut näkee sinut (varmaan sama ihmisryhmä joka pukeutuu täysin mustaan kun ovat jalankulkijoina liikenteessä :p )

- Ei tiedetä mistä takasumari menee päälle
 
Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Täällä länsirannikolla suluvalot syttyvät heti kun on vähänkään pimeää. Etenkin kun ajelee parikymmentä kilometriä kaupungista peltojen keskelle. Onhan se varmaan tosi hienoa nähdä paremmin kymmenen metriä auton nokasta, ja paljon huonommin sinne >100 metrin päähän, minne pitäisi nähdä. Bonusta vastaantulijoiden häikäisemisestä.
 
Erityisen hienoa suorittamista oli ajella tänään silmäpuolena. Joo, eivät olleet sammuneet tällä matkalla. Pariin kertaan kaksi mulkkua peräkkäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 503 845
Jäsenet
74 379
Uusin jäsen
Antonsilt

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom