Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ongelmahan tässä yhtälössä ei suinkaan ole se, etteikö tollanen ajoneuvon hallintaan keskittyvä luisuttelu yms parantaisi sitä ajoneuvon hallintaa koskevaa osaa yksilön ajotaidosta, vaan se, ettei suurin osa ihmisistä kuitenkaan tuollaista tee, saatika siinä määrin, että sitten jossain hätätilanteessa oikeasti tulisi selkärangasta se taito estää onnettomuus. Ajovakautukset yms varusteet ovat nykyään niin yleisiä, että tollanen avustamattoman auton hallinnan hyödyllisyys vähenee kaiken aikaa. En katso pahalla, jos joku haluaa treenata asiallisessa paikassa vaikkapa jollain parkkiksella kässärikäännöksiä tai takavetosta autoa vähän pyörittää, kunhan pitää järjen mukana touhussa, mutta pitää muistaa, että tollasella toiminnalla saatu taito hyödyttää tasan vaan sitä nimenomaista henkilöä ja vaikutus kokonaisuuteenkin on mitätön. Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia. Kyllä mullakin on takavetoinen auto, jolla voi ihan kesäkuivallakin ajaa mutkassa kylki edellä ja myönnän, että joskus saatan niin tehdäkin, mutta lähtökohtana silti on tarkkaavainen ajo rajoituksia (etenkin taajamissa) noudattaen.

Totta kai. Ei yleisen liikenteen seassa perseilyä pidä kenenkään tai keneltäkään hyväksyä. Itse lähinnä toivoisin, että niitä turvallisia paikkoja siihen kylkiedellä menemiseen saisi tehtyä helpommin nykyisen byrokratiahelvetin sijasta.
 
Lähtökohtana turvallisessa liikenteessä on ennakoiva ja riskejä minimoiva ajo ja uskoisin, että tuollaisella mentaliteetilla liikkuvat kärsivät kyllä vähemmän onnettomuuksista, kuin nämä linttasankarit, jotka saattavat joskus auton vaikkapa ulosajolta tms pelastaa taitojensa takia.
Juuri näin.

Voi ihan oikeasti miettiä kuinka paljon tapahtuu onnettomuuksia, jotka olisi jollain erikoisemmilla rattiveivauksilla ollut vältettävissä. Väittäisin, että 95% tapauksissa riittää ihan normaali voimakas jarrutus ja tarvittaessa väistöliike.
 
Tänään oli kyllä nastojen päivä, tie oli niin peilijäässä, että tuulikin tahtoi painaa luisuun autoa kitkarenkailla. Aika rauhassa porukka tänään ajeli kyllä,olipahan motarilla ohituskaista koko ajan tyhjä :)
 
Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.

Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.

Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
 
Tänään oli kyllä nastojen päivä, tie oli niin peilijäässä, että tuulikin tahtoi painaa luisuun autoa kitkarenkailla. Aika rauhassa porukka tänään ajeli kyllä,olipahan motarilla ohituskaista koko ajan tyhjä :)

Ajaa, tuusulan motarilla vasen kaista 60km/h kun mamma oli lähtenyt isolle kirkolle, vittu että menee vati tuollaiseen perseilyyn alle sekunnissa:mad:

Mutta joo liukasta oli, heti kun kierrokset pääsi 2000 ja maksimivääntö käytössä niin vaihteella kuin vaihteella alkoi sutimaan vaikka nastat.
 
Totta kai. Ei yleisen liikenteen seassa perseilyä pidä kenenkään tai keneltäkään hyväksyä. Itse lähinnä toivoisin, että niitä turvallisia paikkoja siihen kylkiedellä menemiseen saisi tehtyä helpommin nykyisen byrokratiahelvetin sijasta.
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.

Tänään on just sellanen keli, että on se ihan hyvä tietää miten oma auto toimii ja mikä logiikka ohjaa mitäkin tilannetta. Kuten aiemmin tuolla sanottiinkin, suurimman osan tilanteista välttää ajamalla kelin mukaan, pitämällä turvaväliä, ennakoimalla ja tarvittaessa jarruttamalla ja ehkä väistöliikkeellä, mutta esimerkiksi liukkaissa rampeissa ja mutkissa auto voi silti käyttäytyä yllättävällä tavalla, mikäli ei lainkaan tiedä autostaan mitään. Kyse ei ole siitä, että yhtään kenenkään täytyisi opetella driftaamaan tai muita temppuja, vaan ihan perusasioista. Läheltä piti -tilanteita kun välillä näkee syntyvän ihan sen takia, että ratin takana reagoidaan jo maltilliseenkin luisuun turhaan hätäilemällä, mikä taas johtuu siitä ettei olla ikinä harjoiteltu vastaavaa tilannetta.

Tätä ehkä havainnollistaa se, kun itse joskus autokoulun jälkeen 2. vaiheessa kävin liukkaalla radalla, ja siinä missä ennen tätä vaihetta autolla ajaminen aina jossain määrin tuntui siltä että siihen liittyy paljon potentiaalisia yllätyksiä ja avoimia kysymyksiä, niin jo yksi ajokerta liukkaalla radalla auton käytöstä testaten toi paljon varmemman tunteen auton käsittelyn suhteen, kun palasin seuraavan kerran yleiselle tielle. Oli joku ymmärrys siitä, miten auto reagoi jos painan jarrua tässä kohtaa tämän verran tai jätän painamatta ja teenkin rauhallisen väistöliikkeen, tai jos auto tarjoaa liikenneympyrässä perää niin ei se ole mikään maailmanloppu, jne.

Toki nykypäivän autot korjaa jo huomaamattammekin läjäpäin tilanteita ja sikäli monet aamut liikenteessä sujuu ongelmitta, mutta onhan se yksikin onnettomuus yksilötasolla jo liikaa. Tavallisissa oloissa varmaan juuri turvavälit ja ennakointi on se keskeisin keino onnetomuuksien ehkäisyyn, mutta todella sankassa lumipyryssä liukkaalla tiellä tilanne on jo erilainen.
Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
 
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.

Käytännössä jos tommosta toimintaa haluaa tehdä niin vähintään kunnalta pitää olla lupa. Ja siihen sitten tarvitaan melu ja ympäristöselvitystä ynnä muuta hauskaa..

Epävirallisestihan noita toki siellä täällä on ja "yksityisen jäätien" saa kuka vain periaatteessa tehdä, mutta jonkun kaikille avoimen harjoittelupaikan pystyyn saaminen ilman vähintään vahvaa yhdistystä/yritystä taustalla ja tarpeellisia kavereita kunnassa on mahdotonta. Yksi tapaus aikanaan torpattiin sillä, että luonnonsuojelualue oli liian lähellä (n. 20km) kyseisestä alueesta. Alle 100m päässä kulki kyllä kahden kaupungin välinen maantie tuhansine autoineen..

Sitten noiden jälkeen tulee vielä vastuu kysymykset vakuutuksineen ynnä muineen..
 
Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".

Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
 
Jaa, olikos tänään Talvi Yllätti Autoilijan -päivä taas?
Vai tämä? :hmm:

DM-3RV6X4AAgDd7
 
Toisinaan ihmettelen valojen vilkuttelijoita ohituksen jälkeen esim tänään: 80km/h valtatie, neljän auton letka ajaa sen 50-60 jojoillen ja heistä kun meni ohitte niin hetken päästä alkoi jonon keulalla pitkien vilkutus. Kuitenkin jätin omasta mielestä pitkänkin turvavälin ennen kaistalle paluuta, kaistojen välissä olevan lumivallin takia. Ja nopeasti heistä ohitse pääsi vaikkei edes ns sakkorajaa ylittänyt reilu kilsan "suoralla".

Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Koska joidenkin imbesillien mukaan ohittaminen on rikos ja kaikkien pitää ajaa heidän takanaan.
 
Joo, siis jäärata yms asiat on varmasti byrokraattisesti vaikeita, vaikkei mulla itselläni mitään kokemusta asioista olekaan. Olisi kiva, jos treenipaikkoja olisi olemassa vaikka ihan kohtuullisella maksullakin saatavilla. Tossahan voisi olla ihan jopa markkinarakoa sellaiselle, että isomman liikekiinteistön parkkipaikka suljettaisiin ilta-aikaan muulta liikenteeltä ja päästettäisiin korvausta vastaan halukkaita polttamaan kumia tms. En tiedä olisiko tuollaisessa jotain lainsäädännöllisiä haasteita, mutta voisi kuvitella, että yksityisalue suljettuna muulta liikenteeltä olisi sellainen paikka, missä saisi vähän panna perää irti. Itse oon käynyt ratapäivillä ihan moottoriradoilla ajamassa, mutta kaikille tuokaan ei ole vaihtoehto.


Todella liukkaalla kelillä ajonopeus korreloi hyvin vahvasti sen suhteen, tapahtuuko mahdollisessa ulosajossa henkilövahinkoja vai ei, joten kyllä ihan perustasolla on kaikista tärkeintä silti noudattaa järkevää tilannenopeutta. Olen kyllä siitä samaa mieltä, että liukkaalla radalla yms ajoharjoittelu tuo kuljettajille lisää kokemusta siitä, miten erilaisissa tilanteissa kannattaa toimia, mutta suurimmalle osalle kuskeista tuolla ei kuitenkaan ole merkitystä, koska liukkaalla radalla tietoisesti auton rajoja haetaan pari kertaa silloin parikymppisenä ja sen jälkeen ajaminen on perussuorittamista ja tuollaiset asiat unohtuvat. On se toki ikävää, jos auto puskee motarin rampista penkkaan, mutta jos ajetaan kelin edellyttämällä nopeudella, niin tuskin siinä kuski kuolla kupsahtaa.
Joo ehdottomasti, ja se nyt muutenkin on lähinnä tollasta haaveilua että ihmiset kävisi ihan radalla asti testailemassa menopelejään. TM kiteyttää oikeastaan asian ihan hyvin tässä: Tekniikan Maailma
 
Sekin on tässä tullut huomattua, että useampi tuntuu kääntyvän taajamien risteyksissä kuin ajaisivat isollakin kuorma-autolla. Koukkaavat viereisen kaistan kautta. Esim oikealle käännyttäessä, käy vasen eturengas reilusti vasemmalla kaistalla.
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
 
Tätä olen ihmetellyt pitkään. Moni jopa ryhmittyy odottamaan käännöstä väärälle puolelle kaistaa, eli kyseessä ei ole mikään nopea koukkaus. Erityisen ihastuttavaa tällainen on yhdistettynä kyvyttömyyteen käyttää vilkkua. Pariin kertaan olen meinannut ryhmittyä vierelle, kun yhtäkkiä auto onkin kääntynyt melkein kylkeeni.
Levennetty kaista risteyksessä ja vasemmalle kääntyvä joka ryhmittyy oikealle. Varmaankin tulee hyvä mieli kun takana tuleva joutuu myös pysähtymään vaikka haluaisi jatkaa suoraan.
 
Itsekin ohitin töistä lähtiessä yhden hitaammin jojoleivan letkan ja siinä kaikki 5-6 autoa oli toisistaan alle 10 metrin päässä. Ja vaikka oli parin sentin lumipöpperöä tiellä auraamiseen jälkeen niin ilman äkkinäisiä liikkeitä ohjaamossa, ei ongelmaa. Muutenkin tuntuu että moni on vieraantunut talvi ajamisesta
 
Viimeksi muokattu:
Tänä aamuna todistin sitä kun lumi tai muu peittää tieltä merkinnät niin oikominen alkaa samantien. Tiellä on risteyksessä levennys josta käännytään vain vasemmalle. Ajomerkinnät ovat että suoraan ajavat ajavat levennyksen kautta. Jonossa 5-7 autoa. Vain minä kiersin kuten kesälläkin.
 
Tuo jäärata/-tie oli kyllä aikoinaan se paras mahdollinen opettelupaikka omalla kohdalla, onneksi, ei sitten koskaan tarvinnut varsinaisia luisutteluja tai vastaavia temppuja tehdä kaduilla. Eihän siellä tietenkään rattimieheksi tulla, mutta kyllä se auton käytös ja omat rajat alkaa löytymään ja muistumaan mieleen, kun kymmenettä kertaa saman yön aikana lapioit autoa penkasta mikä on siellä takaovia myöten ja sinulla on tennarit jalassa. Ja ennen kaikkea se leikkimisen halu ja tarve jäi sinne jäälle tai penkkaan.
 
Oli kyllä taas melko kehittävä vastaus, informaatioarvo 0 tai sitten melko naiivi ja lapsellinen näkökulma asioihin.
Vähän samaan tapaan vastattu kuin "Estetään raiskaukset kieltämällä ne".
Eikä mikään tai vaan nuo kaikki. Varovaisuusvelvoite ei tietenkään mitenkään mitätöi teknisen taidon tärkeyttä. Itse asiassa nollatason taidolla operoiminen on nimenomaisesti varovaisuusvelvoitteen laiminlyömistä.
 
Itsehän sain tänään 2018 vuosimallin Golf Alltrackin luisuun (ei leikityttänyt yhtään ei... :whistling: ), joten eiköhän sen 2015 vuosimallin Skodillacinkin saa. :D

Ja sitten asiaan; tänään ärsytti se, kun edellä ajava oli ensin ajamassa T-risteyksessä suoraan oikein ryhmittyneenä oikeaan reunaan (levennetty kohta), mutta päättikin yhtäkkiä, että kääntyykin vasemmalle. Onneksi oli turvaväli, ajonopeus ja refleksit kohdillaan. Seuraavaksi sitten ajellaan kuin kusi sukassa seuraavaan risteykseen, jossa tämä sankari sitten jää vasemmalle kääntyvien kaistalle vihreisiin seisoskelemaan. Oli pakko painaa torvea, että menee eteenpäin, mutta en siltikään ehtinyt näillä vihreillä, kun kesti useamman sekunnin, että kuskilla syttyi lamppu, ja alkoi se kosla liikkumaan. Katosi sitten jonnekin, kun ei näkynyt enää omalla loppumatkalla.
 
Noissa esimerkeissäni ei missään kohtaa nopeusrajoitus muuttunut tai edessä oleva liikenne ollut syynä nopeuden vaihteluun, eli niistä ei löydy selitystä 30km/h nopeusvaihtelulle.

Mutta en kyllä tuota logiikkaasikaan ymmärrä. Miksi 20 yli rajoituksen on hyvä 60/80 rajoituksilla, mutta ei enää satasessa? Edessä oleva liikenne tottakai vaikuttaa ajonopeuksiin, mutta jos tyhjällä tiellä 80 alueella laitan vakkariin 87, niin sitten 100 alueella 107.
Jos ajat 60 alueella 80, "säästät" enemmän kuin ajamalla 100 alueella 120. Ensin mainittu on 33% enemmän nopeutta, jäljempi vain 20%. Ajamalla 20 alueella 40 "säästö" on vielä isompi, peräti 100 pinnaa. Otapa vaikka 120 kilometrin matka ja laske kauanko menee noilla nopeuspareilla. Eli siis, jos paikasta A paikkaan B on valittavissa kaksi reittiä, joihin molempiin menee yhtä kauan aikaa rajoitusten mukaan ajettaessa niin silloin kannattaa valita se, jossa on matalampi nopeusrajoitus ja ajaa sakkorajalla -1 jos on kiire ja mikäli molemmilla reiteillä voi ajaa ylinopeutta koko matkan. Sakkoraja on todellinen nopeus +7 (sillä saa siis sakot tutkattuna, tekninen vähennys huomioituna) rajoituksesta riippumatta jolloin suhteellinen nopeusero on sitä suurempi mitä matalampi rajoitus. Niin ja tuohon kysymykseesi, se 20 ylinopeus satasessa nopeuttaa matkantekoa minuuteissa vähemmän kuin kuudenkympin alueella. Ehkä alkuperäisen postaajan mielestä pienempi ajansäästö satasessa ei ole enää sakkoriskin arvoinen.

Tulipa hirviölauseita mutta en jaksa miettiä muokkausta.

Edit: ja höpö höpö. Puutaheinäähän tuo on mutta jätetään muiden naurettavaksi :D Pistetään väsymyksen piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.

Jos oli olosuhteet jossa sumareita on tarpeen käyttää niin tässä oma lottorivi:

- Ei mietitä että olisi hyvä että muut näkee sinut (varmaan sama ihmisryhmä joka pukeutuu täysin mustaan kun ovat jalankulkijoina liikenteessä :p )

- Ei tiedetä mistä takasumari menee päälle
 
Näin tänään kymmeniä etusumuvaloja, mutta vain yhen takasumuvalon. Kertokaa miksi? Keli mahdollisti myös pitkien valojen käyttämisen.
Täällä länsirannikolla suluvalot syttyvät heti kun on vähänkään pimeää. Etenkin kun ajelee parikymmentä kilometriä kaupungista peltojen keskelle. Onhan se varmaan tosi hienoa nähdä paremmin kymmenen metriä auton nokasta, ja paljon huonommin sinne >100 metrin päähän, minne pitäisi nähdä. Bonusta vastaantulijoiden häikäisemisestä.
 
Erityisen hienoa suorittamista oli ajella tänään silmäpuolena. Joo, eivät olleet sammuneet tällä matkalla. Pariin kertaan kaksi mulkkua peräkkäin.
 
Ja kun ei ne sumuvalot tee (väärissä tilanteissa käytettynä) kenestäkään tai kenenkään autosta yhtään coolimpaa, vaan päinvastoin.
 
Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?
Jonkin verranhan näkyy jopa romuja, joista on yksi nurkka kolaroitu pimeäksi.

Normaalitapauksessa se parkkikin on pimeä, koska valojen kunto on muutenkin mitä sattuu ja tämän nimenomaisen valopuutteen suurin merkitys tulee esiin vasta, kun valonheitin sammuu. Hyvällä tsäänssillä siellä on toinenkin parkki pimeä. Kun millään ei ole mitään väliä.
 
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.
 
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.

Tuskin jaksavat välittää kun näitä kokonaan perä pimeänä ajelijoitakin riittää ihan liikaa.
 
Ja vanhemmissa autoissa varsinkaan on täysin mahdotonta tietää onko perästä joku valo palanut vai ei, kun mikään ei siitä ilmoita. Ajovalon pimenemisen sentään huomaa ilman ilmoituksiakin.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.

En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Loppu oleva kitka (eikä nastarengaskaan, en ota kantaa renkaiden paremmuuteen) ei pidä yhtään sen paremmin.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Ainakin omassa autossa sutimisenesto on aika herkkä. Jos tuolla kadulla pysähtyy umpihangessa niin ei siitä eteen päin pääse kun renkaat alkaa kaivaa kuoppaa. Pakilla puoli metriä taakse ja taas eteen päin niin liike-energia riittää lumimassan voittamiseen.
 
Juu, näin siis kaikki ihan lähietäisyydeltä kun ollut pihalla kaivelemassa omaa kopperoa tuolta lumivallin takaa ja kaikilla meno loppui siihen kun renkaat alkoivat vaan sutimaan. Jonkun verran talviautoilua kuitenkin nähnyt suoritettavan aiemminkin, mutta nyt ihan pisti silmään että miten sama homma voi käydä kolmelle eri autolle. Yksi keissi oli kyllä ihan selkeä, ajoi noin 5 km /h naama kiinni tuulilasissa, mutta kahdella muulla oli jonkin verran vauhtiakin. Katu ei ollut edes kovin pahassa kunnossa, normaalia irtolunta.

Ehkä siellä on sitten jotkut sliksit tai tai jo -2 asteessa kivikoviksi muuttuvat Kiinakumit alla.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.

Muijan autossa oli 7v vanhat nastat jotka oli aivan kiveä, siihen päälle automaatti niin se kaivoi itsensä jumiin vaikka alamäkeen, hommattiin uudet kunnon nastat ja nyt kiipeää vaikka puuhun ja tuollainen 30cm uutta lunta ei tunnu missään vaikka pysähtyy keskelle hankea, kaasupohjaan ja elektroniikka rajoittaa sutimista ja hoitaa vedon pitävälle renkaalle.
 
Jatkoa seuraa, kävin lounastunnilla pyörähtämässä Pasilan Triplassa ja näkyi kyllä muutaman kilsan matkalla melkosia suorituksia. Millonkohan ihmiset oppis sen, että liikennesääntöjä pitää noudattaa vaikka olisikin lunta maassa?

Vajaan 20m ajamisen jälkeen naapuritalon pihasta ampaisi Wolt-kuski valkoisella Yariksellaan suoraan eteen, painoin jarrut ja töötin pohjaan niin kaveri heristi nyrkkiä ja tööttäili takaisin :D Pasilassa joku tilataksi seisoi paikallaan tyhjässä liikenneympyrässä kunnes taakse tuli toinen auto ja soitti torvea. Joka toisessa risteyksessä porukalta ryhmittäytyminen unohtunut kokonaan ja liikennevaloista lähdetään kaasu pohjassa siten, että varmasti rengas sutii siihen asti että lumen alta tulee asfalttia vastaan. Kotimatkalla pizzakuski istui Sturenkadulla autossa selaamassa Instagramia, oli tosin tukkinut oikeanpuolimmaisen kaistan lähes kokonaan.. Pienemmillä kaduilla näkyi myös aika paljon ihmisiä hortoilemassa keskellä katua, meinasin itsekin jäädä jumiin kun joku halusi rämpiä ostoskasseineen keskellä autotietä tallatun jalkakäytävän sijaan, ei meinannut aluksi edes väistyä pois tieltä.

Ei ihme että tuli poliisilta kehoitus välttää autoilua Helsingissä :rolleyes:
 
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Tie 120, eli Vihdintie, Vantaa. Tarkempi paikka: Martinkyläntie.
Liikennevalot. Epäkunnossa.
Ajankohta:
11.01.2021 klo 06:00 alkaen toistaiseksi.

Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
 
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:



Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?

Jos en aivan väärin muista niin kyseessä on ELY:n tie eli heiltä lähtisin kysymään.

On muuten erittäin mukava paikka yrittää päästä vihdintien yli jos valot eivät toimi.
 
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 893
Viestejä
4 646 533
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom