Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Ja kun ei ne sumuvalot tee (väärissä tilanteissa käytettynä) kenestäkään tai kenenkään autosta yhtään coolimpaa, vaan päinvastoin.
 
Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?
Jonkin verranhan näkyy jopa romuja, joista on yksi nurkka kolaroitu pimeäksi.

Normaalitapauksessa se parkkikin on pimeä, koska valojen kunto on muutenkin mitä sattuu ja tämän nimenomaisen valopuutteen suurin merkitys tulee esiin vasta, kun valonheitin sammuu. Hyvällä tsäänssillä siellä on toinenkin parkki pimeä. Kun millään ei ole mitään väliä.
 
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.
 
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.

Tuskin jaksavat välittää kun näitä kokonaan perä pimeänä ajelijoitakin riittää ihan liikaa.
 
Ja vanhemmissa autoissa varsinkaan on täysin mahdotonta tietää onko perästä joku valo palanut vai ei, kun mikään ei siitä ilmoita. Ajovalon pimenemisen sentään huomaa ilman ilmoituksiakin.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.

En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Loppu oleva kitka (eikä nastarengaskaan, en ota kantaa renkaiden paremmuuteen) ei pidä yhtään sen paremmin.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Ainakin omassa autossa sutimisenesto on aika herkkä. Jos tuolla kadulla pysähtyy umpihangessa niin ei siitä eteen päin pääse kun renkaat alkaa kaivaa kuoppaa. Pakilla puoli metriä taakse ja taas eteen päin niin liike-energia riittää lumimassan voittamiseen.
 
Juu, näin siis kaikki ihan lähietäisyydeltä kun ollut pihalla kaivelemassa omaa kopperoa tuolta lumivallin takaa ja kaikilla meno loppui siihen kun renkaat alkoivat vaan sutimaan. Jonkun verran talviautoilua kuitenkin nähnyt suoritettavan aiemminkin, mutta nyt ihan pisti silmään että miten sama homma voi käydä kolmelle eri autolle. Yksi keissi oli kyllä ihan selkeä, ajoi noin 5 km /h naama kiinni tuulilasissa, mutta kahdella muulla oli jonkin verran vauhtiakin. Katu ei ollut edes kovin pahassa kunnossa, normaalia irtolunta.

Ehkä siellä on sitten jotkut sliksit tai tai jo -2 asteessa kivikoviksi muuttuvat Kiinakumit alla.
 
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.

Muijan autossa oli 7v vanhat nastat jotka oli aivan kiveä, siihen päälle automaatti niin se kaivoi itsensä jumiin vaikka alamäkeen, hommattiin uudet kunnon nastat ja nyt kiipeää vaikka puuhun ja tuollainen 30cm uutta lunta ei tunnu missään vaikka pysähtyy keskelle hankea, kaasupohjaan ja elektroniikka rajoittaa sutimista ja hoitaa vedon pitävälle renkaalle.
 
Jatkoa seuraa, kävin lounastunnilla pyörähtämässä Pasilan Triplassa ja näkyi kyllä muutaman kilsan matkalla melkosia suorituksia. Millonkohan ihmiset oppis sen, että liikennesääntöjä pitää noudattaa vaikka olisikin lunta maassa?

Vajaan 20m ajamisen jälkeen naapuritalon pihasta ampaisi Wolt-kuski valkoisella Yariksellaan suoraan eteen, painoin jarrut ja töötin pohjaan niin kaveri heristi nyrkkiä ja tööttäili takaisin :D Pasilassa joku tilataksi seisoi paikallaan tyhjässä liikenneympyrässä kunnes taakse tuli toinen auto ja soitti torvea. Joka toisessa risteyksessä porukalta ryhmittäytyminen unohtunut kokonaan ja liikennevaloista lähdetään kaasu pohjassa siten, että varmasti rengas sutii siihen asti että lumen alta tulee asfalttia vastaan. Kotimatkalla pizzakuski istui Sturenkadulla autossa selaamassa Instagramia, oli tosin tukkinut oikeanpuolimmaisen kaistan lähes kokonaan.. Pienemmillä kaduilla näkyi myös aika paljon ihmisiä hortoilemassa keskellä katua, meinasin itsekin jäädä jumiin kun joku halusi rämpiä ostoskasseineen keskellä autotietä tallatun jalkakäytävän sijaan, ei meinannut aluksi edes väistyä pois tieltä.

Ei ihme että tuli poliisilta kehoitus välttää autoilua Helsingissä :rolleyes:
 
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Tie 120, eli Vihdintie, Vantaa. Tarkempi paikka: Martinkyläntie.
Liikennevalot. Epäkunnossa.
Ajankohta:
11.01.2021 klo 06:00 alkaen toistaiseksi.

Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
 
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:



Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?

Jos en aivan väärin muista niin kyseessä on ELY:n tie eli heiltä lähtisin kysymään.

On muuten erittäin mukava paikka yrittää päästä vihdintien yli jos valot eivät toimi.
 
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:

Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.

Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua? :D

Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?
 
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
 
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
 
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
 
Tuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.

Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
 
Ei kyllä järki pakota kaikilla.

60km/h alue, nopeus 35. Ok ei paha. Ymmärrän että keli jne.
Alue vaihtui 40km/h. Nopeus - en pysynyt vauhdilla 40km/h perässä. Mitä vi.. risteys kohdalla (joo niillä oli kolmio, tällä ei).
Alue säilyi 40km/h, moottorijarrulla vauhti 25km/h.

Arvatkaa miksi?
Koska se Nissun QasQai sitimaasturi EI pysty ajamaan lumisen nimismieskiharan päällä 40km/h tms vaan tärinän takia (????) 25km/h. Hyvä luoja, pysyis kotona kun ei vaan suju tuo ajaminen.
 
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?
 
Tuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.

Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
Tästä tulee oma tapaus mieleen, varoitukseksi muille :)
Jokunen vuosi sitten ohitin jonkun "ylivavarovaisen" Kehä 1:den päässä, no ehkä siinä sitten itsellekin tuli vähän liikaa...
siiinä päässä kun käännytään hesaan päin länsiväylää kohti Kehä 1 tiukkenee todella paljon... ja tajusin ettei tää käännykään vaan puskee kaidetta kohti... hetken siinä henkiset hikipisarat mielessä valui ja mielessä kävi, että "saattoi toi äsken ohittamani hemmo naureskella minulle" :)
 
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?

Onnibussin autoja oli eilen pari kyljellään. Toimitusjohtajan mukaan syy oli siinä ettei muita kaukobusseja ole liikenteessä.

 
Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.
 
Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.

Ihme käytöstä. Itse olisin ajanut ympyrässä kierroksen ympäri ja pysäyttänyt taaksesi. Laittanut hätävilkut päälle, pukenut huomioliivit päälle ja tullut kysymään tarvitsetko työntöapua.
Nykyään tuntuu ihan yleisesti, että ihmisiltä on kadonnut tilannetaju ja ollaan vaan minäminä asenteella liikenteessä.
 
Onnibussin autoja oli eilen pari kyljellään. Toimitusjohtajan mukaan syy oli siinä ettei muita kaukobusseja ole liikenteessä.

Laski "tilastotappioiksi" noi onnettomuudet. Tollanen korkea bussi on talvella liukkailla ikävä ajella, korkean painopisteensä ja tuuliherkkyyden takia, eikä noissa nostoja vieläkään taida olla? Ikävää, jos itse sattuu juuri silloin rinnalla olemaan.
 
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Nokitan.
Tänään tuli vastaan eläkeläinen, jolla vain kuskin puoli tuulilasista putsattu, mutta sekin hieman huurussa. Konepellillä, katolla ja loppuosalla tuulilasia se vähintään 20cm lunta. Sivulasit huurussa. Kaiken kruunasi lasinpyyhkijät jotka oli nostettu pystyyn, mutta niin edessä ja takana ne oli kytketty päälle. Valojen edestä oli lumi jo sentään tainnut pudota pois, en ole ihan varma kun se loppu näky vei kaiken huomion.
 
Sama kokemus kun hajosi 10 vuotta sitten auto semmoiseen paikkaan että ei oikein arvaa lähteä työntämään vaan parempi ottaa suoraan lavalle (paikat mihin työntää oli kaikki vielä huonompia).

Varmaan siitä olis jonkun syytteen laittomasta uhkauksesta voinut saada, sen verran annoin yhteensä kolmelle apinalle palautetta.

Jotenkin ei mene omaan jakeluun, ite aina vähintään ikkunasta huikkaan että tarviiko jeesiä. Aika harvoin kukaan nykyään tarvii, kun kännykällä on jo apu kutsuttu. Joskus harvoin apuvirtaa annettu tai työnnetty autoa sivuun.
Joo sitten kun menin tutkailemaan konehuonetta taskulampun kanssa, ei kukaan enää tööttäillyt ja ainoa pysähtynyt auto oli joku pitsakuski englanniksi kysyen tarttenko apua :D

5 min päästä auto kuitenkin lähti käymään ja nyt toimii ihan normaalisti, eli joku sähkövika ilmeisesti. Pitää huomenna tutkailla läppärin kanssa tarkemmin.

Oma auto on vielä automaattivaiheinen painava neliveto, niin sitä ei kovin helpolla edes tuuppaa mihinkään varsinkaan tällä koronarokotetulla olkapäällä. (On muuten kipeä)
 
Kyllä tässä tänään ja eilen kolaillessa tuli yksi jos toinenkin kysymään (irakilaisten/mamujen osuus yli 90%) että "are you stuck need help"? Asiaan toki saattoi auttaa se että vaimo näytti olevan yksin siellä.
 
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Vähän vastaava kävi aiemmin toissa syksynä lempäälän kohdilla, vettä tuli ihan saatanasti ja yleisesti vauhti oli max 100 autolla kuin autolla. Joku paahtoi jollain pikkukipalla vasenta ohi varmaan 120-130, huikkasin jo veljelle että toi ei hyvin pääty.

No tää kippohan oli mennyt ympäri ennen toijalaa siinä 9tien rampin kohalla, oli poikittain keskimmäisellä kaistalla eli oikella ajokaistalla, oli rutuista päätellen mennyt pitkin seiniä. Ajoin itse vasenta ja ihmettelin mitään näkemättä miksi rekka vaihtaa vasemmalle aika pikaseen (en ollut nähnyt tuota autoa vielä) suoraan keulan eteen, mutta syy selvisi aika nopeaan. Onneksi en sattunut rinnalle asti, siinä olisi rekkakuskilla ollut tasan 2 vaihtiehtoa, kiilaa mut tietä tai niittaa riisikippoa kylkeen taikka ajaa enempi vähempi ojaan.

Jälkikäteen miettien tohon olisi pitänyt välittömästi soittaa poliisit mutta jotenkin se ei tullut mieleen siinä heti tilanteen jälkeen vaan vasta myöhemmin kotona.
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
Noi lumipaakut lentää ihan heittämällä turvavälin verran.
 
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?

Jossain 80 km/h vauhdissa se iglu muuttuu jo komeetaksi jonka pyrstö koostuu pöllyävästä lumesta ja kokkareista jotka lentää yllättävänkin pitkälle. Voihan sen 100m turvavälin tietysti jättää, mutta lähtökohtasesti olis kivempi muiden tienkäyttäjien kannalta jos kaikki malttaisi käyttää sen 2 minuuttia auton harjaamiseen.
 
Se lumipaakku ottaa ilmaa alle ja nousee hetkeksi liitoon ennen kuin tipahtaa. Voipi kokeilla itse montako sekuntia siinä menee kun heittää lumipallon ilmaan noin 2-2,5 metrin korkeudelle että se osuu maahan. 80km/h vauhdilla auto etenee sekunnissa noin 22 metriä.
 
Kyse taitaa olla siitä että saa ne enimmät lumet pois autosta, jotta se ei pöllyä eikä tiputtele lunta taakseen, ei siitä että voimaa käyttäen pitäis saada se maalipilta ohuenkin lumikerroksen alta joka kohdalta näkyviin. Jos tollanen isompi pala lunta lentää iikenteessä tuulilasiin, onko sulla ihan ok fiilis tyyliin "No toi mummo varmaan säästeli maalipintaansa"?

Tosin ehkä olet löytänyt toisenkin tavan puhdistaa auto enemmistä lumista.
 
Kyse taitaa olla siitä että saa ne enimmät lumet pois autosta, jotta se ei pöllyä eikä tiputtele lunta taakseen, ei siitä että voimaa käyttäen pitäis saada se maalipilta ohuenkin lumikerroksen alta joka kohdalta näkyviin. Jos tollanen isompi pala lunta lentää iikenteessä tuulilasiin, onko sulla ihan ok fiilis tyyliin "No toi mummo varmaan säästeli maalipintaansa"?

Tosin ehkä olet löytänyt toisenkin tavan puhdistaa auto enemmistä lumista.

Katson isommat pois, kintaalla.
Mummot ei edes ajele aamuyöstä seututeitä.

Nytkin kauhistelen kun automyyjät pyyhkivät lumiharjalla uusien autojen päältä lumia pois. :thumbsdown:
 
Kohta varmaan joku tulee kertomaan ettei ikkunoita saa ravata, nehän naarmuuntuu sellasesta. Pitää olla joko sisälämppäri, webasto tai 10 minuuttia aikaa tyhjäkäytellä.
 
Kohta varmaan joku tulee kertomaan ettei ikkunoita saa ravata, nehän naarmuuntuu sellasesta. Pitää olla joko sisälämppäri, webasto tai 10 minuuttia aikaa tyhjäkäytellä.
:D

Metalliraapalla pitää ehkä olla vähän varovainen, vaikka ei se vanha Saabi siitä koskaan ollut moksiskaan niin siirryin kuitenkin jossain välissä muoviseen täällä etelässä. Kun jaksaisi tai ehtisi tai huomaisi vaan pestä tuulilasit kaikesta moskasta ennen pakkaskausia, nyt jäi jälleen kerran suolaliemikuorrutusta hiekanjyvineen. Lämmin talli jossa ikkunat kuivuisi pesun jälkeen olisi tässä ns. kiva, nyt ei taas hotsita - omaa laiskuuttanihan tässä tosin vain selittelen...
 
En ainakaan harjalla puhdista autoa, sen verran arvostan maalipintaa.

Se auto pidetään aina sen verran puhtaana ja käytetään niin laadukasta harjaa, ettei isompia naarmuja synny.
Pienet pesu- ja harjausnaarmut kiillotetaan sitten keväällä pois.
 
Se auto pidetään aina sen verran puhtaana ja käytetään niin laadukasta harjaa, ettei isompia naarmuja synny.
Pienet pesu- ja harjausnaarmut kiillotetaan sitten keväällä pois.
Tai kun nähdään, että "mummo" ei autoaan ole puhdistanut pidetään kunnon turva...turva väli ja sopivassa kohtaa sitten ohi. Näin nasta-aikana muutenkin ihan hyvä tapa saattaa säästyä tuulilasirempaltakin
 
Tänään vaihteeksi oli edellä kohtuu outoa ajoa kasikympin alueella. Eka kiihdytys 75, iha ok koska hieman polanteinen tie. No sitten tiputus tyyliin moottorijarrulla 55 ja taas kiihdytys 75. Tota jatkui koko 10 km kunnes käännyin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 504 564
Jäsenet
74 381
Uusin jäsen
Matimane

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom