Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
 
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
 
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
 
Tuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.

Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
 
Ei kyllä järki pakota kaikilla.

60km/h alue, nopeus 35. Ok ei paha. Ymmärrän että keli jne.
Alue vaihtui 40km/h. Nopeus - en pysynyt vauhdilla 40km/h perässä. Mitä vi.. risteys kohdalla (joo niillä oli kolmio, tällä ei).
Alue säilyi 40km/h, moottorijarrulla vauhti 25km/h.

Arvatkaa miksi?
Koska se Nissun QasQai sitimaasturi EI pysty ajamaan lumisen nimismieskiharan päällä 40km/h tms vaan tärinän takia (????) 25km/h. Hyvä luoja, pysyis kotona kun ei vaan suju tuo ajaminen.
 
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?
 
Tuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.

Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
Tästä tulee oma tapaus mieleen, varoitukseksi muille :)
Jokunen vuosi sitten ohitin jonkun "ylivavarovaisen" Kehä 1:den päässä, no ehkä siinä sitten itsellekin tuli vähän liikaa...
siiinä päässä kun käännytään hesaan päin länsiväylää kohti Kehä 1 tiukkenee todella paljon... ja tajusin ettei tää käännykään vaan puskee kaidetta kohti... hetken siinä henkiset hikipisarat mielessä valui ja mielessä kävi, että "saattoi toi äsken ohittamani hemmo naureskella minulle" :)
 
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?

Onnibussin autoja oli eilen pari kyljellään. Toimitusjohtajan mukaan syy oli siinä ettei muita kaukobusseja ole liikenteessä.

 
Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.
 
Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.

Ihme käytöstä. Itse olisin ajanut ympyrässä kierroksen ympäri ja pysäyttänyt taaksesi. Laittanut hätävilkut päälle, pukenut huomioliivit päälle ja tullut kysymään tarvitsetko työntöapua.
Nykyään tuntuu ihan yleisesti, että ihmisiltä on kadonnut tilannetaju ja ollaan vaan minäminä asenteella liikenteessä.
 
Onnibussin autoja oli eilen pari kyljellään. Toimitusjohtajan mukaan syy oli siinä ettei muita kaukobusseja ole liikenteessä.

Laski "tilastotappioiksi" noi onnettomuudet. Tollanen korkea bussi on talvella liukkailla ikävä ajella, korkean painopisteensä ja tuuliherkkyyden takia, eikä noissa nostoja vieläkään taida olla? Ikävää, jos itse sattuu juuri silloin rinnalla olemaan.
 
Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.

Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Nokitan.
Tänään tuli vastaan eläkeläinen, jolla vain kuskin puoli tuulilasista putsattu, mutta sekin hieman huurussa. Konepellillä, katolla ja loppuosalla tuulilasia se vähintään 20cm lunta. Sivulasit huurussa. Kaiken kruunasi lasinpyyhkijät jotka oli nostettu pystyyn, mutta niin edessä ja takana ne oli kytketty päälle. Valojen edestä oli lumi jo sentään tainnut pudota pois, en ole ihan varma kun se loppu näky vei kaiken huomion.
 
Sama kokemus kun hajosi 10 vuotta sitten auto semmoiseen paikkaan että ei oikein arvaa lähteä työntämään vaan parempi ottaa suoraan lavalle (paikat mihin työntää oli kaikki vielä huonompia).

Varmaan siitä olis jonkun syytteen laittomasta uhkauksesta voinut saada, sen verran annoin yhteensä kolmelle apinalle palautetta.

Jotenkin ei mene omaan jakeluun, ite aina vähintään ikkunasta huikkaan että tarviiko jeesiä. Aika harvoin kukaan nykyään tarvii, kun kännykällä on jo apu kutsuttu. Joskus harvoin apuvirtaa annettu tai työnnetty autoa sivuun.
Joo sitten kun menin tutkailemaan konehuonetta taskulampun kanssa, ei kukaan enää tööttäillyt ja ainoa pysähtynyt auto oli joku pitsakuski englanniksi kysyen tarttenko apua :D

5 min päästä auto kuitenkin lähti käymään ja nyt toimii ihan normaalisti, eli joku sähkövika ilmeisesti. Pitää huomenna tutkailla läppärin kanssa tarkemmin.

Oma auto on vielä automaattivaiheinen painava neliveto, niin sitä ei kovin helpolla edes tuuppaa mihinkään varsinkaan tällä koronarokotetulla olkapäällä. (On muuten kipeä)
 
Kyllä tässä tänään ja eilen kolaillessa tuli yksi jos toinenkin kysymään (irakilaisten/mamujen osuus yli 90%) että "are you stuck need help"? Asiaan toki saattoi auttaa se että vaimo näytti olevan yksin siellä.
 
Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.

edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Vähän vastaava kävi aiemmin toissa syksynä lempäälän kohdilla, vettä tuli ihan saatanasti ja yleisesti vauhti oli max 100 autolla kuin autolla. Joku paahtoi jollain pikkukipalla vasenta ohi varmaan 120-130, huikkasin jo veljelle että toi ei hyvin pääty.

No tää kippohan oli mennyt ympäri ennen toijalaa siinä 9tien rampin kohalla, oli poikittain keskimmäisellä kaistalla eli oikella ajokaistalla, oli rutuista päätellen mennyt pitkin seiniä. Ajoin itse vasenta ja ihmettelin mitään näkemättä miksi rekka vaihtaa vasemmalle aika pikaseen (en ollut nähnyt tuota autoa vielä) suoraan keulan eteen, mutta syy selvisi aika nopeaan. Onneksi en sattunut rinnalle asti, siinä olisi rekkakuskilla ollut tasan 2 vaihtiehtoa, kiilaa mut tietä tai niittaa riisikippoa kylkeen taikka ajaa enempi vähempi ojaan.

Jälkikäteen miettien tohon olisi pitänyt välittömästi soittaa poliisit mutta jotenkin se ei tullut mieleen siinä heti tilanteen jälkeen vaan vasta myöhemmin kotona.
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
Noi lumipaakut lentää ihan heittämällä turvavälin verran.
 
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?

Jossain 80 km/h vauhdissa se iglu muuttuu jo komeetaksi jonka pyrstö koostuu pöllyävästä lumesta ja kokkareista jotka lentää yllättävänkin pitkälle. Voihan sen 100m turvavälin tietysti jättää, mutta lähtökohtasesti olis kivempi muiden tienkäyttäjien kannalta jos kaikki malttaisi käyttää sen 2 minuuttia auton harjaamiseen.
 
Se lumipaakku ottaa ilmaa alle ja nousee hetkeksi liitoon ennen kuin tipahtaa. Voipi kokeilla itse montako sekuntia siinä menee kun heittää lumipallon ilmaan noin 2-2,5 metrin korkeudelle että se osuu maahan. 80km/h vauhdilla auto etenee sekunnissa noin 22 metriä.
 
Kyse taitaa olla siitä että saa ne enimmät lumet pois autosta, jotta se ei pöllyä eikä tiputtele lunta taakseen, ei siitä että voimaa käyttäen pitäis saada se maalipilta ohuenkin lumikerroksen alta joka kohdalta näkyviin. Jos tollanen isompi pala lunta lentää iikenteessä tuulilasiin, onko sulla ihan ok fiilis tyyliin "No toi mummo varmaan säästeli maalipintaansa"?

Tosin ehkä olet löytänyt toisenkin tavan puhdistaa auto enemmistä lumista.
 
Kyse taitaa olla siitä että saa ne enimmät lumet pois autosta, jotta se ei pöllyä eikä tiputtele lunta taakseen, ei siitä että voimaa käyttäen pitäis saada se maalipilta ohuenkin lumikerroksen alta joka kohdalta näkyviin. Jos tollanen isompi pala lunta lentää iikenteessä tuulilasiin, onko sulla ihan ok fiilis tyyliin "No toi mummo varmaan säästeli maalipintaansa"?

Tosin ehkä olet löytänyt toisenkin tavan puhdistaa auto enemmistä lumista.

Katson isommat pois, kintaalla.
Mummot ei edes ajele aamuyöstä seututeitä.

Nytkin kauhistelen kun automyyjät pyyhkivät lumiharjalla uusien autojen päältä lumia pois. :thumbsdown:
 
Kohta varmaan joku tulee kertomaan ettei ikkunoita saa ravata, nehän naarmuuntuu sellasesta. Pitää olla joko sisälämppäri, webasto tai 10 minuuttia aikaa tyhjäkäytellä.
 
Kohta varmaan joku tulee kertomaan ettei ikkunoita saa ravata, nehän naarmuuntuu sellasesta. Pitää olla joko sisälämppäri, webasto tai 10 minuuttia aikaa tyhjäkäytellä.
:D

Metalliraapalla pitää ehkä olla vähän varovainen, vaikka ei se vanha Saabi siitä koskaan ollut moksiskaan niin siirryin kuitenkin jossain välissä muoviseen täällä etelässä. Kun jaksaisi tai ehtisi tai huomaisi vaan pestä tuulilasit kaikesta moskasta ennen pakkaskausia, nyt jäi jälleen kerran suolaliemikuorrutusta hiekanjyvineen. Lämmin talli jossa ikkunat kuivuisi pesun jälkeen olisi tässä ns. kiva, nyt ei taas hotsita - omaa laiskuuttanihan tässä tosin vain selittelen...
 
En ainakaan harjalla puhdista autoa, sen verran arvostan maalipintaa.

Se auto pidetään aina sen verran puhtaana ja käytetään niin laadukasta harjaa, ettei isompia naarmuja synny.
Pienet pesu- ja harjausnaarmut kiillotetaan sitten keväällä pois.
 
Se auto pidetään aina sen verran puhtaana ja käytetään niin laadukasta harjaa, ettei isompia naarmuja synny.
Pienet pesu- ja harjausnaarmut kiillotetaan sitten keväällä pois.
Tai kun nähdään, että "mummo" ei autoaan ole puhdistanut pidetään kunnon turva...turva väli ja sopivassa kohtaa sitten ohi. Näin nasta-aikana muutenkin ihan hyvä tapa saattaa säästyä tuulilasirempaltakin
 
Tänään vaihteeksi oli edellä kohtuu outoa ajoa kasikympin alueella. Eka kiihdytys 75, iha ok koska hieman polanteinen tie. No sitten tiputus tyyliin moottorijarrulla 55 ja taas kiihdytys 75. Tota jatkui koko 10 km kunnes käännyin.
 
Löysin taas Tuusulan motarilta vanhan tutun, valkoinen bemari ajelee vasenta kaistaa 90km/h ja vetää letkaa perässä eikä ketään edessä.

Laitoin poliisille videokuvaa ja pyynnön että ottaisivat edes yhteyttä että ei näin.
 
Sen täytyy olla joku lataushybridi. Selvästikkään ei ole kyseessä oikea BMW-kuski vaan joku feikki.
 
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?
Huonosti.

Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.
Ihme käytöstä. Itse olisin ajanut ympyrässä kierroksen ympäri ja pysäyttänyt taaksesi. Laittanut hätävilkut päälle, pukenut huomioliivit päälle ja tullut kysymään tarvitsetko työntöapua.
Nykyään tuntuu ihan yleisesti, että ihmisiltä on kadonnut tilannetaju ja ollaan vaan minäminä asenteella liikenteessä.
Jos se perässä tuleva ei mahtuisi tai osaisi ympäri vaan jäisi tööttäämään, niin tässähän olisi ihan klassisen komedian ainekset. Nousee autosta ja kävelee takana olevan ikkunalle, koputtaa ikkunaan ja sanoo "Mä voin tulla painamaan tööttiä, irrota sä toi auto tuosta hangesta. Lapio on peräluukussa."

Nokitan.
Tänään tuli vastaan eläkeläinen, jolla vain kuskin puoli tuulilasista putsattu, mutta sekin hieman huurussa. Konepellillä, katolla ja loppuosalla tuulilasia se vähintään 20cm lunta. Sivulasit huurussa. Kaiken kruunasi lasinpyyhkijät jotka oli nostettu pystyyn, mutta niin edessä ja takana ne oli kytketty päälle. Valojen edestä oli lumi jo sentään tainnut pudota pois, en ole ihan varma kun se loppu näky vei kaiken huomion.
Saattoi olla karannut muistisairas, joka oli ottanut omaishoitaja-puolisonsa käyttämän auton vaikka omaa korttia ei ole vuosiin ollut.

Onneksi en sattunut rinnalle asti, siinä olisi rekkakuskilla ollut tasan 2 vaihtiehtoa, kiilaa mut tietä tai niittaa riisikippoa kylkeen taikka ajaa enempi vähempi ojaan.
Olisihan se ollut kurjaa kaikille. Tosin rekkapenan toiminnasta herää sellainen ihmetys että on se kyllä jännä, kun joillakin on lisenssi ajaa niin kovaa ettei näkyvällä osalla pysty pysähtymään. :hmm:

En ainakaan harjalla puhdista autoa, sen verran arvostan maalipintaa.
Sitten ei ole asiaa liikenteeseen ennen kuin lumi on sulanut. Näyttelyautot kannattaa säilyttää lämpimähkössä ilmastoidussa hallissa. Ei niitä pidä muutenkaan jättää lumisateeseen tai mihinkään sateeseen tai siitepölyn ja happosateen alle.
 
Viimeksi muokattu:
Ihme käytöstä. Itse olisin ajanut ympyrässä kierroksen ympäri ja pysäyttänyt taaksesi. Laittanut hätävilkut päälle, pukenut huomioliivit päälle ja tullut kysymään tarvitsetko työntöapua.
Nykyään tuntuu ihan yleisesti, että ihmisiltä on kadonnut tilannetaju ja ollaan vaan minäminä asenteella liikenteessä.

Minä en kyllä sinne liikenneympyrään olisi stopannut, jos heti siitä poistumisen jälkeen olisi pysähtymistilaa tarjolla. Lisää vain pellin ryttääntymisriskiä, kun aletaan liikenneympyrää tukkimaan vielä lisää.
 
Siis tuo punaisia päin ajanutko tuossa tööttäsi? No onhan se toki tarkoitettu vaarasta varoittamiseksi, mutta silti tulee mieleen, että luuliko hän olevansa oikeassa?
 
Minä en kyllä sinne liikenneympyrään olisi stopannut, jos heti siitä poistumisen jälkeen olisi pysähtymistilaa tarjolla. Lisää vain pellin ryttääntymisriskiä, kun aletaan liikenneympyrää tukkimaan vielä lisää.

No joo. Vaikea tilannetta näkemättä tietää miten sitä toimisi. Itseltäni loppui eilen bensa 60 alueella hieman ennen huoltoasemaa. Pysäytin auton puoliksi pientareelle, laitoin hätävilkut päälle ja soitin kaverin hinaamaan. Pari kymmentä minuuttia siinä odottelin ja taustapeilistä näytti siltä, että jokainen takaa tuleva rekka jyrää ihan suoraan päin.

Ainoastaan yksi autoilija pysähtyi kysymään tarvitsenko apua. Hieman siinä meinasi vilu tulla odotellessa vaikka oli lämmintä vaatetta päällä, kun pakkasta oli se - 27. Hinatessa alamäkeen sitten tuli mieleen ettei jarrutehostin tosiaan toimi auto sammuksissa :D
 
Siis tuo punaisia päin ajanutko tuossa tööttäsi? No onhan se toki tarkoitettu vaarasta varoittamiseksi, mutta silti tulee mieleen, että luuliko hän olevansa oikeassa?

Ilmeisesti näin, tuskin muuten hidastamatta olisi ajanut. Hän ei nähnyt punaista valoa.


PS. Missä muodossa se video olisi pitänyt tänne laittaa? MP4 ei näkynyt mutta kuului, AVI ja MOV ei kelvanneet lainkaan.
 
Miks sä ees katsoit vai vaan ihan vahingossa bongasit tuon? En mä ainakaan pääsääntöisesti valoissa katsele jos joku muu on edessä...

Eihän tuo kuski ees yrittänyt jarruttaa vaikka toinen auto meni sekunti sitten valoista läpi, miten vitussa se pysty tööttiä painamaan :)? Ja tuskin se sulle tööttäs vaan edellä menevälle... kaikkea sitä tapahtuukin, eikä näyttänyt ihan hiljaakaan ajaneen (about samaa vauhtia kuin muutkin meni)...
 
Miks sä ees katsoit vai vaan ihan vahingossa bongasit tuon? En mä ainakaan pääsääntöisesti valoissa katsele jos joku muu on edessä...
Parempihan se on havainnoida liikennettä kuin tuijottaa vaan putkikatseisesti eteenpäin. Todella monet ajavat ns. vanhoilla vihreillä (tai jopa päin punaisia valoja), joten minusta tuollainen havainnointi on ihan perusteltua.
 
Viimeksi muokattu:
Parempihan se on havainnoida liikennettä kuin tuijottaa vaan putkikatseisesti eteenpäin. Todella monet ajavat ns. vanhoilla vihreillä (tai jopa päin punaisia valoja), joten minusta tuollainen havainnointi on ihan perusteltua.
No eka autohan meni jo valoista, sun logiikalla valoista pitäisi ajaa kuin kolmion takaa/tasa-arvoisessa risteyksessä? Kyllä mäkin ekana autona vilaisen ja veikkaisin että @Jaamäävai bongasi tuon suht koht puhtaalla tuurilla, lisäksi liikkeelle lähtökin edeltävän perässä oli suht laiska, jos olisi vetänyt imussa kuten kuuluu valoista (jotta niistä pääsee mahdollisimman moni läpi) lähteä niin kyljessä/keulassahan tuo olisi ollut koska olettavasti vauhtia olisi ollut sen verran enemmän että täysin ei olisi kyennyt pysähtymään vaikka huomannut olisikin.
 
Saattaa olla, että silmänurkassa jonkun liikkuvan havaitsin ja siihen reagoin. Ihminenhän näkee liikkuvan kohteen paremmin kuin staattisen. Varsinkin näkökentän reunoilla. Mutta oli siinä tuuriakin. Onneksi. Eihän tyyppi edes väistänyt,
 
Mutta kamera kehällä parantaa liikenneturvallisuutta ja muut poliisin parhaat :facepalm:
 
No eka autohan meni jo valoista, sun logiikalla valoista pitäisi ajaa kuin kolmion takaa/tasa-arvoisessa risteyksessä? Kyllä mäkin ekana autona vilaisen ja veikkaisin että @Jaamäävai bongasi tuon suht koht puhtaalla tuurilla, lisäksi liikkeelle lähtökin edeltävän perässä oli suht laiska, jos olisi vetänyt imussa kuten kuuluu valoista (jotta niistä pääsee mahdollisimman moni läpi) lähteä niin kyljessä/keulassahan tuo olisi ollut koska olettavasti vauhtia olisi ollut sen verran enemmän että täysin ei olisi kyennyt pysähtymään vaikka huomannut olisikin.
Eipä se ympäristön aktiivinen havainnointi pahitteeksi ole, vaikka olisi etuoikeutettu tai palaisi vihreät valot. Eikä kaikkea tietenkään voi aina huomata tai ehtiä reagoida.
 
No eka autohan meni jo valoista, sun logiikalla valoista pitäisi ajaa kuin kolmion takaa/tasa-arvoisessa risteyksessä?
Kyllä minäkin ainakin ympärilleni katson enemmän, kuin väistämissäännöt velvoittavat. Ihan sama kuinka kauan on ollut vihreät, niin sieltä voi tulla joku päin punaisia. Rattijuoppo tai sitten hälytysajossa oleva ambulanssi tjsp.
 
Kyllä vihreällä ajaessakin kannattaa katsella ympärilleen, kerran melkein ajoin kolarin punaisia päin ajaneen ambulanssin kanssa, molemmat joutui väistämään siinä tilanteessa isosti.
 
Pyöräkortin kun ajaa niin siinä opetetaan kyllä pyörittämään sitä päätä. Samat opit toimii erinomaisesti autoillessakin
 
Ja varsinkin näin talvella, kun ei noi "ammattikuljettajat" isojen autojen ratissa muutenkaan noudata turvavälejä tms. niin on hyvä katsoa, ettei sieltä tule sitä täysperävaunua kylkeen vanhoilla vihreillä kun taitaa se pysähtyminen olla vähän haastavaa jäisellä tiellä.
 
Siis tuo punaisia päin ajanutko tuossa tööttäsi? No onhan se toki tarkoitettu vaarasta varoittamiseksi, mutta silti tulee mieleen, että luuliko hän olevansa oikeassa?
Ehkä se ei vaan välittänyt. Kiire perille ennen kuin pizza ja kebab jäähtyy. Noillahan ei ole vastaavia kuumakaappeja kuin Kotipizzalla.
 
Eipä se ympäristön aktiivinen havainnointi pahitteeksi ole, vaikka olisi etuoikeutettu tai palaisi vihreät valot. Eikä kaikkea tietenkään voi aina huomata tai ehtiä reagoida.
Ei tosiaankaan. Siellä sairaalassa se on ihan sama oliko sulla vihreä vai ei.

Kesällä tossa Hämeenlinnassa tuli kaksi kertaa saman illan aikana punaisia päin auto törkeästi, ekaan en isossa risteyksessä kerennyt reagoimaan ollenkaan, meni keulan edestä ilman että reagoin mitenkään. Onneksi.

Toka tapaus olisi tullut suoraan kuskin ovesta sisään ja henki pois, 60kmh alueella vielä. Kyllä se sitten pysäsi kun pysäsin itsekin siihen keskelle risteystä. Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt mennä kiskomaan kuski ulos autosta ja kysyä mitä päässä liikkuu tai soittaa poliisi ottamaan kortti.
 
Se kun punaisia päin ajetaan. Onneksi katsoin vasemmalle ennen kuin ajoin pidemmälle kuvat: liki

Laitoin linkin kun videon kuva ei näkynyt.

Videon perusteella näyttää olevan joku woltti/foodoran tumma kuski, päätellen kojelaudassa olevasta puhelintelineestä+puhelimesta (en ole kuitenkaan 100% varma, kuvanlaatu on mitä on).

Sulla oli kyllä hyvät refleksit ja vähän tuuriakin mukana kun lähdit niin hitaasti seuraamaan edellä menevää skodaa.
 
(en ole kuitenkaan 100% varma, kuvanlaatu on mitä on).
En minäkään ihan varma ole, mutta onhan se melko todennäköistä jo automallin perusteella. Nuo jeesuksen vanhat yarikset tuntuvat olleen jo vuosia etnisten pizzerioiden käytössä melkein kaikki. :rofl: Ilmeisesti ainoa halvimman luokan auto, joka kestää sitä ajotapaa. Minikokoisten pystysikaloiden selviytymistilastossa taitaa olla aika yliedustettuna muutenkin, ovat toitsulla unohtaneet tehdä suunnitellun vanhenemisen ominaisuuksia. Auton arvo laskee tarpeeksi nopeasti jo sen rumuuden takia.

Anteeksi liioitteluni. Ei tietenkään mikään määrällisesti enin osa, mutta ajosuoritteen perusteella huomattava osuus. Loput ovat mummo ankoilla, jotka ajavat 700 kilometriä vuodessa eivätkä koskaan niin kovaa vauhtia kuin videolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 897
Viestejä
4 646 569
Jäsenet
76 342
Uusin jäsen
maissihiutale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom