Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?Erityisen hienoa suorittamista oli ajella tänään silmäpuolena. Joo, eivät olleet sammuneet tällä matkalla. Pariin kertaan kaksi mulkkua peräkkäin.
Jonkin verranhan näkyy jopa romuja, joista on yksi nurkka kolaroitu pimeäksi.Mikähän siinäkin on kun noilla silmäpuolilla on usein myös samanpuoleinen parkkivalokin pimeänä?
Puuttuuko poliisi nykyään edes noihin valoihin? Niin paljon näkyy autoja missä on toinen puoli pimeänä, että tuskin jokaisella on juuri sillä reissulla polttimo palanut. Toki poliisia ei muutenkaan juurikaan nykyään enää näy, että tuskin niillä riittää aika tuommoisiin.
Tuskin jaksavat välittää kun näitä kokonaan perä pimeänä ajelijoitakin riittää ihan liikaa.
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Loppu oleva kitka (eikä nastarengaskaan, en ota kantaa renkaiden paremmuuteen) ei pidä yhtään sen paremmin.Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Niin tai sitten kitkoissa ei ole sellaisia metallisia elementtejä jotka antaisi äänisignaaleja sutimisesta.En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, jatkuvasti kuulee kun nastat rouhii ja sutii, voisi luulla että on liukasta. Ihmeen hyvin pääsee silti itse liikkumaan kitkoilla ilman sutimista.
Ainakin omassa autossa sutimisenesto on aika herkkä. Jos tuolla kadulla pysähtyy umpihangessa niin ei siitä eteen päin pääse kun renkaat alkaa kaivaa kuoppaa. Pakilla puoli metriä taakse ja taas eteen päin niin liike-energia riittää lumimassan voittamiseen.Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Niin tai sitten kitkoissa ei ole sellaisia metallisia elementtejä jotka antaisi äänisignaaleja sutimisesta.
Ajaako jengi vielä kesärenkailla vai mitä ihmettä? Olen eilen ja tänään nähnyt yhteensä kolme autoa jotka ovat jääneet sutimaan ihan tasaisella kadunpätkällä ja matkanteko tyssännyt siihen. Olivat vielä ihan uusia autoja eikä mitään 80-luvun romuja.
Ei ihme että tuli poliisilta kehoitus välttää autoilua Helsingissä
Tie 120, eli Vihdintie, Vantaa. Tarkempi paikka: Martinkyläntie.
Liikennevalot. Epäkunnossa.
Ajankohta:
11.01.2021 klo 06:00 alkaen toistaiseksi.
Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:
Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.
Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua?
Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?Ei nyt liity suoranaisesti kanssa-autoilijoihin vaan liikenneinfraan, mutta kuitenkin:
Hyvin vilkkaassa risteyksessä ollut sunnuntaista lähtien valot pimeänä eikä lumiolosuhteet ole helpottaneet asiaa, melkoisia tilanteita ollut tuossa.
Ilmeisesti virkamiesten ei tarvitse sen kummemmin tiedottaa mikä on näin pitkän katkoksen syy, varaosien vai resurssien puute tai mikä muu saati sitten kertoa arvioitua korjausaikataulua?
Onko kellään tiedossa, voiko tällaista asiaa kysyä jostain?
Pimeänä ne oli ainakin maanantai aamuna. Kliffa mesta kyl ruuhka-aikaan ilman valoja.Siis keltavilkulla vai kokonaan pimeänä?
Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.
Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?Nää iglulla ajelijat pistää kyllä vihaks. Kenelläkään ei oo niin kiire etteikö kerkeis skrabaamaan sitä tuulilasia ja harjaamaan edes enimpiä lumia auton päältä. Siitä postiluukun kokosesta aukosta EI pysty havainnoimaan kunnolla esim. jalankulkijoita. On myös kiva ajella tällasen iglun perässä kun vauhdin kasvaessa katolta alkaa lentelemään lumipaakkuja takana ajavien tuulilasiin.
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.
edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Tästä tulee oma tapaus mieleen, varoitukseksi muilleTuli tuosta aiemmin mainitusta Audikuskista mieleen viime talven Audikuski, joka luuli, että sillä uudella A4-Quattrolla voi oulunlahdentieltä kääntyä noin 60km/h lasissa kainuuntien kiihdytyskaistalle johtavaan mutkaan, vaikka vasta on tuoretta lunta tullut noin 10 senttiä jään päälle. Kyllä minua nauratti kun se Audi puskikin suoraan ja jarruvalot vilkkuivat vaan kun ESC yritti epätoivoisesti pelastaa raukkaa liian kovalta tilannenopeudelta. Itse tulin bemarilla perässä sopivalla vauhdilla mutkaan ja eihän se Audi siitä mihinkään päässyt vaan edelleen olin perässä, kun ensin otin vauhdit pois ja jätin reilusti väliä mutkaan ajettaessa. Sitten yritettiin vouhottaa kiihdyttämällä kaasu pohjassa kuinka "mulla on neliveto nyt se bemari jää" vaan eipä jäänytkään xDrive. Toki jätin kiihdytyskaistan jälkeen turvavälin, ei noista tiedä mitä tekevät.
Oli muuten Audi todella lähellä katukivetystä. Ei kuitenkaan osunut mihinkään, mutta huomasin kyllä, että kyseisellä kuljettajalla ei ollut mitään hajua autonsa käyttäytymisestä, saatikka renkaidensa todellisesta pidosta. Kuvitteli selvästi, että kun hällä on Quattro niin hän voi ajaa kelillä kuin kelillä yhtä lujaa...
Kyllähän talven tulle on hyvä käydä autoaan testaamassa, miten se ääritilanteissa käyttäytyy. Aiemmin oli tapana harjoitella mäkilähtöjä talven alussa, käsijarrukäännöksen osaaminen/ sen harjoittelu on muutamalta peltikolarilta pelastanut. Se risteyksen liukkaus vaan joskus yllättää kokeneemankin kuskin.
Tuli tosta mieleen maahanmuuttajataustaiset linja-autokuskit, mitenhän ovat talviliikenteessä pärjäilleet?
Heh, tänään auto teki tiltin ja sammui liikenneympyrään, eikä lähtenyt käyntiin enää. Heti ensimmäisen käynnistysyrityksen jälkeen laitoin hätävilkut päälle, mutta silti kaikki ohi menevät jaksoivat hakata sitä tööttiä (osa jopa jäi siihen taakse jumittamaan tööttälillen) ja ajaa sitten siitä vierestä ohitse. Onnekkaasti oli sen verran tilaa, että kaikki mahtuivat siitä ohi menemään.
Laski "tilastotappioiksi" noi onnettomuudet. Tollanen korkea bussi on talvella liukkailla ikävä ajella, korkean painopisteensä ja tuuliherkkyyden takia, eikä noissa nostoja vieläkään taida olla? Ikävää, jos itse sattuu juuri silloin rinnalla olemaan.Onnibussin autoja oli eilen pari kyljellään. Toimitusjohtajan mukaan syy oli siinä ettei muita kaukobusseja ole liikenteessä.
Onnibusin synkkä päivä: Kaksi bussia onnettomuuksissa – valtatie 8:lla rysähti kunnolla
Yrityksen toimitusjohtajan mielestä onnettomuuksia sattuu sen takia, että Onnibus on ainoa iso toimija tällä hetkellä.www.is.fi
Nokitan.Tässä lumimyräkän jälkimainingeissa on tullut huomattua, että suurin osa on ihan hyvin putsannut autonsa, mutta sitten on näitä sankareita, jotka tekevät minimityön ennen liikkeellelähtöä.
Juuri äsken tuli vastaan joku oletettavasti eläkeläinen, jolla ikkunat oli kyllä putsattu, mutta koko muuta autoa kuorrutti 20cm kerros lunta. Nenä pystyssä kurkki sieltä konepellin lumikasan yli. Eikä tule mieleen, ettei ajovalotkaan sieltä lumen läpi valaise mitään??
Joo sitten kun menin tutkailemaan konehuonetta taskulampun kanssa, ei kukaan enää tööttäillyt ja ainoa pysähtynyt auto oli joku pitsakuski englanniksi kysyen tarttenko apuaSama kokemus kun hajosi 10 vuotta sitten auto semmoiseen paikkaan että ei oikein arvaa lähteä työntämään vaan parempi ottaa suoraan lavalle (paikat mihin työntää oli kaikki vielä huonompia).
Varmaan siitä olis jonkun syytteen laittomasta uhkauksesta voinut saada, sen verran annoin yhteensä kolmelle apinalle palautetta.
Jotenkin ei mene omaan jakeluun, ite aina vähintään ikkunasta huikkaan että tarviiko jeesiä. Aika harvoin kukaan nykyään tarvii, kun kännykällä on jo apu kutsuttu. Joskus harvoin apuvirtaa annettu tai työnnetty autoa sivuun.
Vähän vastaava kävi aiemmin toissa syksynä lempäälän kohdilla, vettä tuli ihan saatanasti ja yleisesti vauhti oli max 100 autolla kuin autolla. Joku paahtoi jollain pikkukipalla vasenta ohi varmaan 120-130, huikkasin jo veljelle että toi ei hyvin pääty.Tuossa aiemmin todettiin että tärkein konsti estää onnettomuuksia on oikea tilannenopeus. Sehän on ihan totta, mutta sitä sopivaa tilannenopeutta on tosi vaikea arvioida jos ei yhtään tiedä miten se oma auto käyttäytyy eri tilanteissa eri nopeuksilla ja eri keleillä. Eli siis vaikka olisikin se uusi auto ja kaikki uudet hienot turvavarusteet, niin kannattaa silti vähän testailla ja opetella että miten se missäkin tilanteessa käyttäytyy ja mitkä on sen äärirajat. Joku uusi nelivetokärry voi tuntua paskalla kelilläkin paksussa lumessa tai sohjossa etenevän ihan hyvin ja "kuin juna", kun tosiasiassa siellä tietokone jatkuvasti kompensoi paskaa keliä ja sitten se tilannenopeus jää liian kovaksi. Ei ollut siis tarkoitus että jokaisen pitäisi nyt opetella tekemään vasemman jalan jarrutuksella sivuluisukäännöksiä tms. pelleilyä, vaan tutustua siihen omaan kulkupeliin ja sen käytökseen ettei tule yllätyksiä. Moni voi säikähtää kun yhtäkkiä alkaa kuulumaan jarrujen rutinaa eri puolilta autoa ja se miten rattia kääntääkin itse ei tunnu vaikuttavan asioihin loogisesti.
edit: Nuita tulee kans vastaan silloin tällöin (tai itseasiassa menee ohi). Eli joku uudenkarhea farkku-Audi paahtaa ohi suurinta sallittua tai jopa vähän yli, kun itse uskaltaa ajella siinä samalla satasen alueella korkeintaan kahdeksaakymppiä huonon näkyvyyden ja paksun lumikerroksen takia. Onneksi ei ole tarvinnut tähän päivään mennessä olla ensimmäisenä paikalla kun se sitten on lipsahtanut nokakkain vastaantulijan kanssa tai ojaan.
Noi lumipaakut lentää ihan heittämällä turvavälin verran.Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
Magneetti vetää liian kovaa toista törppöä perässä, eikä voi jättää riittävästi välimatkaa?
Voihan sen 100m turvavälin tietysti jättää, mutta lähtökohtasesti olis kivempi muiden tienkäyttäjien kannalta jos kaikki malttaisi käyttää sen 2 minuuttia auton harjaamiseen.
Kyse taitaa olla siitä että saa ne enimmät lumet pois autosta, jotta se ei pöllyä eikä tiputtele lunta taakseen, ei siitä että voimaa käyttäen pitäis saada se maalipilta ohuenkin lumikerroksen alta joka kohdalta näkyviin. Jos tollanen isompi pala lunta lentää iikenteessä tuulilasiin, onko sulla ihan ok fiilis tyyliin "No toi mummo varmaan säästeli maalipintaansa"?
Tosin ehkä olet löytänyt toisenkin tavan puhdistaa auto enemmistä lumista.
Katson isommat pois, kintaalla.
Mummot ei edes ajele aamuyöstä seututeitä.
Nytkin kauhistelen kun automyyjät pyyhkivät lumiharjalla uusien autojen päältä lumia pois.
Kintaalla kuitenkin hinkkaat sitä maalipintaa, muttet harjalla?
Kohta varmaan joku tulee kertomaan ettei ikkunoita saa ravata, nehän naarmuuntuu sellasesta. Pitää olla joko sisälämppäri, webasto tai 10 minuuttia aikaa tyhjäkäytellä.
En ainakaan harjalla puhdista autoa, sen verran arvostan maalipintaa.
Tai kun nähdään, että "mummo" ei autoaan ole puhdistanut pidetään kunnon turva...turva väli ja sopivassa kohtaa sitten ohi. Näin nasta-aikana muutenkin ihan hyvä tapa saattaa säästyä tuulilasirempaltakinSe auto pidetään aina sen verran puhtaana ja käytetään niin laadukasta harjaa, ettei isompia naarmuja synny.
Pienet pesu- ja harjausnaarmut kiillotetaan sitten keväällä pois.