Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Korvauksista onkin hyvä sitten maksaa hautajaiset. Tai jos käy niin hyvä tuuri ettei päädy vihanneksena sairaalan sängylle kuolaamaan, niin saa komean pyörätuolin millä rullailla loppuelämänsä.Joo joo, "kerää peltiä"; Vakuutusyhtiö maksaa uuden auton.
Ja vaikka ilman henkilövahinkoa selviäisi, niin ei noissa oikein tuppaa omilleen päästä. No ehkä sitten jos peltimetsästäjä hankkii lisävakuutuksen jolla saa suuremmat korvaukset.Korvauksista onkin hyvä sitten maksaa hautajaiset. Tai jos käy niin hyvä tuuri ettei päädy vihanneksena sairaalan sängylle kuolaamaan, niin saa komean pyörätuolin millä rullailla loppuelämänsä.
Noissa kohdissa pitäisi oikeasti soittaa poliisit.Pitkästä aikaa näin täysin kaistapäisen ohittelijan, jolla saattoi olla itsemurha-ajatukset mielessä.
Ajoin noin 500m tämän auton takapuolella. Kyseessä joku vanha 3 sarjan bemari, joten tehoa ei ollut juuri nimeksikään. Käsittämättömiä ohituksia sulkuviivalla ja risteysalueella.
Yhdessä oikealle kääntyvässä ylämäessäkin lähti ohittamaan rekkaa. Siis ihan pimeä mutka siinä pakko päästä ohi. Vastaan tuli auto, mutta onneksi sai pientareelle väistettyä. Erittäin pitkiä ohituksia, kun eihän tuo mihinkään kiihtynyt. Samanlaista risteysalueella.
Mitäköhän mahtoi liikkua päässä? Hieman pelottavaa, jos vaikka oma vaimo ajaisi lapsien kanssa ja tuollainen tulisi vastaan..


Joo nämä on ärsyttäviä.Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.
![]()
Turussa näkee tässä kohtaa näitä jatkuvasti:Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.
![]()
Aiemmalla työmatkalla tuli lähes päivittäin eteen vähän kuin päinvastainen tapaus: risteys oli mallia X ja vasemmalle kääntyvät ryhmittyivät juuri noin kuten siniset autot kuvassa. Lopputuloksena vastakkaisesta suunnasta ei päässyt kääntymään vasemmalle ollenkaan.Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.
![]()
Turussa näkee tässä kohtaa näitä jatkuvasti:
![]()
Ja tossa on ihan helvetisti tilaa, mutta silti osa jää perä kaistalla istumaan siihen ja jono seisoo takana.

Todella hämmentävä viesti, eikä graafinen esitys auta lainkaan. Miksi nuoli menee vasemmalle kääntyvien kaistalta oikealle? Miksi puhut suojatiestä, johon on monta metriä risteyksestä, vaikka kuvassa suojatie on alle autonmitan päässä? Mitä tarkoittaa käännöksen jättäminen kesken? Eikö jalankulkijaa saisi väistää suojatiellä? Mikä on elämän tarkoitus? Olen hämmennys.Ne on niitä samoja, jotka jättää käännöksen kesken jalankulkijaa väistäessään vaikka on suojatie monta metriä risteyksestä.
Ja samaan heimoon kuuluvat ne, jotka hidastavaf kahteenkymppuiin jo ennen kuin kääntyvien oma kaista alkaa vaikka se on tyhjä.
katso liitettä 460113
Todella hämmentävä viesti, eikä graafinen esitys auta lainkaan. Miksi nuoli menee vasemmalle kääntyvien kaistalta oikealle? Miksi puhut suojatiestä, johon on monta metriä risteyksestä, vaikka kuvassa suojatie on alle autonmitan päässä? Mitä tarkoittaa käännöksen jättäminen kesken? Eikö jalankulkijaa saisi väistää suojatiellä? Mikä on elämän tarkoitus? Olen hämmennys.
Yksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.Miksi on pakko roikkua takapuskurissa, vaikka autojono on loputon? Ei se jonon vauhti siitä kasva.
Miksi on pakko roikkua takapuskurissa, vaikka autojono on loputon? Ei se jonon vauhti siitä kasva.

Yksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.
![]()
A on B:hen nähden väärässä paikassa, mutta C:hen nähden oikeassa paikassa.
B on C:hen ja jonoon nähden "väärässä" paikassa
C on oikeassa paikassa.
Tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi jos A on tottunut seuraamaan edellä ajavaa liikennevirtaa ja mitoittaa välinsä "normaalin" liikenteen mukaan kuvitellen edellä ajavan sijoittumisen johtuvan jostakin väliaikaisesta syystä. Tietenkin lakiteknisesti ajatellen edellä ajavan turvaväli ei pitäisi vaikuttaa takana ajavan turvaväliin, paitsi käänteisesti: jos edellä ajavan turvaväli on liian pieni, täytyy takana olevan ottaa se huomioon omaa väliä mitoittaessaan. Ketjukolareissa tämä aspekti on jäänyt osallisilta huomioimatta.
E: Tietenkin se yksinkertaisempi ja varmaan myös yleisempi selitys on, että perässä roikkuva ei osaa arvioda väliä tai ei välitä muista tienkäyttäjistä.
Toinen haluaa että ajetaan metrin päässä 80km/h kun oikeasti sen pitäisi olla vähintään se 80mAika kapea tuo keskiosa tuossa on, pituussuunnassa toki tilaa löytyy, mutta aikalailla oudosti pitää sit ajaa ryhmitys. En nyt lähtis tuosta avautumaan tai ainakaan väittämään, että on helvetisti tilaa. Selkeästi kapeimmasta päästä tuo kohta tilan suhteen, vrt. joku Iskun risteys Raisioon päin.Turussa näkee tässä kohtaa näitä jatkuvasti:
![]()
Ja tossa on ihan helvetisti tilaa, mutta silti osa jää perä kaistalla istumaan siihen ja jono seisoo takana.
Tummennettujen perusteella kuulostat just siltä kaverilta, joka vetää vasurin letkaa kilometrikaupalla ja sata muuta kiroaa taustalla. Ymmärrät selkeästi säännöt, mutta paikallisen liikennekulttuurin ja joustavuuden suhteen olis vielä pientä parannettavaa. Hyvin harvoin sitä joutuu minkään rattiraivon ja ihmeohitusten kohteeksi, kun ajaa muut huomioiden liikennevirran mukana. Vilkuttelet varmaan vielä valojankin niille, jotka menee oikealta ohi?Tämä, ajetaan kehä 3 jonossa 70-80km/h, mulla etäisyyttää edellä olevaan keskimäärin 50m niin eikö siellä joku kärky ja vilkuttele valoja että pakko päästä ohi, voitte arvata annanko tilaa.
Toinen on se kun ajetaan suurinta sallittua, mulla mittarissa 90km/h ja menen koko ajan selvästi kovempaa kuin oikealla kaistalla olevat niin pakko änkeä vielä oikealta ohi (koska en rupea väistämään) sitten sama hermanni tulee perä edellä vastaan jarruvalot loistaen kameran kohdalla ja joudun jopa itsekkin hiljentämään.![]()
Tummennettujen perusteella kuulostat just siltä kaverilta, joka vetää vasurin letkaa kilometrikaupalla ja sata muuta kiroaa taustalla. Ymmärrät selkeästi säännöt, mutta paikallisen liikennekulttuurin ja joustavuuden suhteen olis vielä pientä parannettavaa. Hyvin harvoin sitä joutuu minkään rattiraivon ja ihmeohitusten kohteeksi, kun ajaa muut huomioiden liikennevirran mukana. Vilkuttelet varmaan vielä valojankin niille, jotka menee oikealta ohi?
Sori, ei oo lippaa ja valoja ei tule vilkuteltua. Selkeesti et hahmota minkämoista haittaa aiheutat. Todennäköisesti se sun kuvittelema jonon tynkä on seurausta toisesta vasuritukosta edessäsi. Oikeassa ruuhkajonossa jos porukka vilkuttelee valoja, niin ko. kaveri (vilkuttelun kohde) ajaa sitten todella päin persettä.Ei kun ajan samaa vauhtia kuin edellä oleva ja pidän turvaväliä, sitten on sinunkaltaisia ihmisiä jotka roikkuu perseessä kiinni lippa vinossa valoja vilkutellen ja yrittää päästä ohi vaikka jono jatkuu kymmeniä autoja eteenpäin.
Mä kyllä annan tilaa enkä maleksi vasemmalla kaistalla moottoritiellä, mutta jos on pakko ajaa ylinopeutta niin itse saa etsiä tilaa ohitukseen.
Ei kun ajan samaa vauhtia kuin edellä oleva ja pidän turvaväliä, sitten on sinunkaltaisia ihmisiä jotka roikkuu perseessä kiinni lippa vinossa valoja vilkutellen ja yrittää päästä ohi vaikka jono jatkuu kymmeniä autoja eteenpäin.![]()
Mä kyllä annan tilaa enkä maleksi vasemmalla kaistalla moottoritiellä, mutta jos on pakko ajaa ylinopeutta niin itse saa etsiä tilaa ohitukseen.
PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.

Kyllä siinä on ihan tarpeeksi tilaa joka suuntaan, että henkilöauton kanssa siihen pystyy ryhmittymään ihan hyvin ja moni niin tekeekin eikä mitään ongelmaa.Aika kapea tuo keskiosa tuossa on, pituussuunnassa toki tilaa löytyy, mutta aikalailla oudosti pitää sit ajaa ryhmitys. En nyt lähtis tuosta avautumaan tai ainakaan väittämään, että on helvetisti tilaa. Selkeästi kapeimmasta päästä tuo kohta tilan suhteen, vrt. joku Iskun risteys Raisioon päin.
Pystyy toki, enhän minä niin väittänyt. Helvetin tilava se ei ole, mikä alkuperäinen väite oli. Jos tuossa ei erikseen ajattele miten siinä ajaa, niin perä jää kaistalle. Monessa muussa paikassa mahtuu viistosti odottamaan isompikin auto, tuossa täytyy ryhmittyä lähes kaistojen suuntaisesti. Ja siitä syystä ei ole ihme, että on useasti autoja tukkona.Kyllä siinä on ihan tarpeeksi tilaa joka suuntaan, että henkilöauton kanssa siihen pystyy ryhmittymään ihan hyvin ja moni niin tekeekin eikä mitään ongelmaa.
Jatkuvasti ohittelet ja silti tullaan oikealta ohiMutta jos ohitan koko ajan oikealla meneviä ja ajan jonossa mutta pitäen sitä turvaväliä edellä menevään niin en todellakaan ala väistämään että joku pääsee 25m ajamaan kovempaa![]()

Kumpaa suuntaa tarkoitit, Viinikan suuntaan vai Viinikasta Tampere-talon suuntaan? Jos jälkimmäistä, niin tuossa saa kyllä olla kääntyessään varovainen, kun polkupyörillä ajetaan aika vauhdikkaasti Järvensivuntien ylitse. Eikä siinä ole kyllä tilaa parkkeerata mihinkään "välitilaan".Joo nämä on ärsyttäviä.
Tampereella yliopiston kulmalta järvensivuun kääntyvät jää kanssa puolet kuppaamaan keskelle ajokaistaa ja kerää jonoa. Itse kun ajan tuosta niin manöveeraan auton siihen välitilaa ja en tuki kenenkään väylää.
Vaikka tuolla kehällä ajaa 100km/h niin aina joku haluaa ohiJatkuvasti ohittelet ja silti tullaan oikealta ohi![]()

EIkö tuo ole vastoin ohjetta, no kuvasta ei kaikki selviä, mutta eikö ole opetettu niin että ei käännytä ennen kuin voidaan ajaa yli, ja ne renkaat pidetään suorassa. Eli jos ja kun joskus joku tuuppaa takaa nii ei pompata muiden eteen. Jos vinottain joutuu niin ainakin renkaan käännetty turvallisesti.Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.
![]()
Jos tämä liittyy aiempaan, niin mainitsit perän tiellä ja vinosti odottamisen. Kuvaa juuri riskitilanteita, Vinossa vie tilaa ja lisää riskejä, jos olisi kaistojen suuntaisesti, niin vähemmän peittäisi ja voisi jäädä tilaa takaa tulijalle hitaasti ohittaa.Pystyy toki, enhän minä niin väittänyt. Helvetin tilava se ei ole, mikä alkuperäinen väite oli. Jos tuossa ei erikseen ajattele miten siinä ajaa, niin perä jää kaistalle. Monessa muussa paikassa mahtuu viistosti odottamaan isompikin auto, tuossa täytyy ryhmittyä lähes kaistojen suuntaisesti. Ja siitä syystä ei ole ihme, että on useasti autoja tukkona.
Jos A on C:n nähden oikeassa paikkaa, niin B on liianlähellä C:tä, puhettakaan kuinka pielessä A on B nähdenYksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.
![]()
A on B:hen nähden väärässä paikassa, mutta C:hen nähden oikeassa paikassa.
B on C:hen ja jonoon nähden "väärässä" paikassa
C on oikeassa paikassa.
Tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi jos A on tottunut seuraamaan edellä ajavaa liikennevirtaa ja mitoittaa välinsä "normaalin" liikenteen mukaan kuvitellen edellä ajavan sijoittumisen johtuvan jostakin väliaikaisesta syystä. Tietenkin lakiteknisesti ajatellen edellä ajavan turvaväli ei pitäisi vaikuttaa takana ajavan turvaväliin, paitsi käänteisesti: jos edellä ajavan turvaväli on liian pieni, täytyy takana olevan ottaa se huomioon omaa väliä mitoittaessaan. Ketjukolareissa tämä aspekti on jäänyt osallisilta huomioimatta.
E: Tietenkin se yksinkertaisempi ja varmaan myös yleisempi selitys on, että perässä roikkuva ei osaa arvioda väliä tai ei välitä muista tienkäyttäjistä.
EIkö tuo ole vastoin ohjetta, no kuvasta ei kaikki selviä, mutta eikö ole opetettu niin että ei käännytä ennen kuin voidaan ajaa yli, ja ne renkaat pidetään suorassa. Eli jos ja kun joskus joku tuuppaa takaa nii ei pompata muiden eteen. Jos vinottain joutuu niin ainakin renkaan käännetty turvallisesti.
No siinä samaa mieltä että sijoitutaan turvallisesti, mutta niin että mahdollisimman vähän häiritään muita, monesti se onnistuu, jopa välillä silloin vaikka ei olisi noita viher"alueita"
Autot myös kulkevat ei-suoraan välillä.Jos et ole edes kaistalla vaan tuossa välissä niin miten joku voi ajaa perseeseen?
Mielenkiintoinen tulikinta vajaasta, toivottavaa että noita vajaita olisi enemmän.PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.Jos et ole edes kaistalla vaan tuossa välissä niin miten joku voi ajaa perseeseen?
Missä siinä renkaat piirretty?Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.
Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)
Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.
Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.
Viinikan suuntaan, tuosta sun suunnasta ei niin paljoa omakohtaista kokemusta. Viinikan suuntaan mennessä siihen väliin mahtuu hienosti oikaisemaan auton ja pääsee odottamaan nuolivaloa tai koettaa kurkkia tuleeko sieltä suoraan tulijoita/kevyttä liikennettä ketään häiritsemättä.Kumpaa suuntaa tarkoitit, Viinikan suuntaan vai Viinikasta Tampere-talon suuntaan? Jos jälkimmäistä, niin tuossa saa kyllä olla kääntyessään varovainen, kun polkupyörillä ajetaan aika vauhdikkaasti Järvensivuntien ylitse. Eikä siinä ole kyllä tilaa parkkeerata mihinkään "välitilaan".
Järvensivuntie on ollut jo pitkään 30km/h aluetta, mutta harva tuntuu sitäkään noudattavan. Jos siinä ajat 30km/h nopeutta, niin varmasti joku roikkuu puskurissa.
Kerros mulle miksi mun pitäisi mennä sieltä 90kmh (eli sakkoraja) vasemmalta kaistalta ajamaan sinne oikealle 60kmh muiden sekaan ihan vaan että joku pääsee 10 metriä eteenpäin siinä jonossa? En minä ainakaan moista harrasta, työmatkaankin tulisi varmaan 20 minuuttia lisää samoin tein kun jokaista takana olevaa väistetään osapuulleen bussipysäkille saakkaSori, ei oo lippaa ja valoja ei tule vilkuteltua. Selkeesti et hahmota minkämoista haittaa aiheutat. Todennäköisesti se sun kuvittelema jonon tynkä on seurausta toisesta vasuritukosta edessäsi. Oikeassa ruuhkajonossa jos porukka vilkuttelee valoja, niin ko. kaveri (vilkuttelun kohde) ajaa sitten todella päin persettä.
e: Kerros mulle miten helvetissä joku pääsee susta oikealta ohi, jos meet reipasta vauhtia oikeaan jonoon nähden? Helppo resepti provosoida muita, kun tukkii kaistan ja ei anna selvään väliin tilaa... Jos siis aidosti haluat päästä eroon perskärpäsestä etkä vaan tahallaan kiusaa porukkaa, niin kokeiles seuraavan kerran antaa tilaa.
Eri asia juu jos olisi ainoa siinä jonossa, mutta jos sielä ajaa 15 muuta autoa edellä samaa vauhtia reippaasti ohi oikealla ajavista.Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.
Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)
Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.
Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.
Ohittamisen haluamisesta on aika pitkä matka siihen, että joku menee oikealta ohi. Järjestäen ovat olleet vasurin kestotulppia, josta porukka on lähtenyt pitkän odottelun jälkeen ohi. Mut toki jos et koe tekeväsi mitään väärin, niin onnea vaan valitsemallesi tielle.Vaikka tuolla kehällä ajaa 100km/h niin aina joku haluaa ohi![]()
Mitä väärä mä teen jos ajan mittarissa 90km/h jonossa ja pidän turvaväliä ja takana tulija menee oikealle ja vasemmalle edes takas ja vilkuttelee valoja ja kun saa sen vähän isomman välin änkee väkisin oikealta ohi kymmenien senttien päästä torvi soiden ja hetken päästä jarruttaa kameraan alinopeudelle?Ohittamisen haluamisesta on aika pitkä matka siihen, että joku menee oikealta ohi. Järjestäen ovat olleet vasurin kestotulppia, josta porukka on lähtenyt pitkän odottelun jälkeen ohi. Mut toki jos et koe tekeväsi mitään väärin, niin onnea vaan valitsemallesi tielle.
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h?Kerros mulle miksi mun pitäisi mennä sieltä 90kmh (eli sakkoraja) vasemmalta kaistalta ajamaan sinne oikealle 60kmh muiden sekaan ihan vaan että joku pääsee 10 metriä eteenpäin siinä jonossa? En minä ainakaan moista harrasta, työmatkaankin tulisi varmaan 20 minuuttia lisää samoin tein kun jokaista takana olevaa väistetään osapuulleen bussipysäkille saakkaEri asia juu jos olisi ainoa siinä jonossa, mutta jos sielä ajaa 15 muuta autoa edellä samaa vauhtia reippaasti ohi oikealla ajavista.
Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h?Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.
Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Et sä voi olla tosissasMiten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Kukaanhan ei koskaan halua tässä maassa ajaa vasuria kovempaa kuin suurinta sallittua, varsinkaan kehäteillä. Ihan täyttä puhdasta provoamista tai kotipoliisina olemista ajella vasuria tukkona, kun varmasti tiedät mikä yleinen käytäntö oneri kaistoilla. Olevinaan olet kovinkin lainkuuliainen ja ”oikeassa”, mutta tosiasiassa tuollainen provoilu aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin pieni ylinopeus, jota vasureilla ajetaan. Varsinkin oikealta ohi on isoriskinen manoveeri.Tästä keskustellaan sen takia, että Dr. Wholla oli ongelma, kun perässä on aina poikkeuksellisen vittuuntuneita kanssa-autoilijoita. Normaalin liikennekäyttäytymisen ja sääntöjen välinen ero on vähän hakusessa. Noi sinunkin näkemykset vasemmalla ajamisesta ja oikealta ohittamisesta (vasen-oikea-vasen) johtaisivat useisiin riskitilanteisiin. Mä en jaksa ymmärtää kirkasotsaisesti lakikirjaa tuijottavia kuskeja, jos ja kun vakiintuneet pelisäännöt ovat käytössä. Risteysalueen väistämissäännöt ovat ainoa selkeä lakikirjapaikka, koska muu johtaa isoon arpomiseen.Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.