Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Et sä voi olla tosissasMiten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Tästä keskustellaan sen takia, että Dr. Wholla oli ongelma, kun perässä on aina poikkeuksellisen vittuuntuneita kanssa-autoilijoita. Normaalin liikennekäyttäytymisen ja sääntöjen välinen ero on vähän hakusessa. Noi sinunkin näkemykset vasemmalla ajamisesta ja oikealta ohittamisesta (vasen-oikea-vasen) johtaisivat useisiin riskitilanteisiin. Mä en jaksa ymmärtää kirkasotsaisesti lakikirjaa tuijottavia kuskeja, jos ja kun vakiintuneet pelisäännöt ovat käytössä. Risteysalueen väistämissäännöt ovat ainoa selkeä lakikirjapaikka, koska muu johtaa isoon arpomiseen.Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Älä jauha paskaa. Sä ihmettelit miksi ne kaikki vittupäät on sun takana. Aika kova kallo tuntuu olevan jos et näe syy-yhteyttä oman käytöksesi välillä siihen, että muut ärsyyntyy sinuun.Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.
Ymmärtäisin valittamisen jos ajasin alinopeutta mutta en koskaan aja alinopeutta.
Kun ei ole kaikkiÄlä jauha paskaa. Sä ihmettelit miksi ne kaikki vittupäät on sun takana. Aika kova kallo tuntuu olevan jos et näe syy-yhteyttä oman käytöksesi välillä siihen, että muut ärsyyntyy sinuun.
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h?Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.
Johan minä sinulle ne juuri syyt kerroin. Liikenteen häiriköinti ihan oman umpikalloisuuden vuoksi. Teet vaan sen virheolettaman, että minä olen siellä sinun takanasi. Joskus toki ehkä, jos se oikea oikeasti menee 60 km/h, mutta yleensä en. Kehäteillä varsinkaan, kun tuntipalkka juoksee 95% tapauksesta. En minä sulata valojen vilkuttelua tai oikealta koukkaamistakaan. Mutta jos ajan vasurilla menen kaistan vauhtia ja väistän sopivaan väliin, jos sieltä tulee kiimaisempi takaa. Ei ole minulta pois. Toki rajansa kaikella, ei sekään ole ok, että ihan joka väliin poikkeaa, kuten jotkut ovat kehillä omaksuneet. Mutta kuten sanoin, jos joku ehtii sieltä oikealta sun ohi, se on jo väli johon olisi pitänyt väistää.Kun ei ole kaikkimutta muutama sinunkaltainen kenellä on oikeus mennä ohi ja ajaa ylinopeutta löytyy kyllä aina
Kannattaa palauttaa se kortti jos noin risoo muut autoilijat, kehä ei ole mikään pika EK
Kannattaa miettiä niitä omia juurisyitä ärsyyntymiseen
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?...Mutta kuten sanoin, jos joku ehtii sieltä oikealta sun ohi, se on jo väli johon olisi pitänyt väistää.
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niinHmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
No ei ainakaan jatkuvasti, itseasiassa itse olen yleensä se joka ohittelee jos puhutaan moottoritieajosta. Satunnaisia vauhtiveikkoja on, joille tuo oma pienoinen ylinopeuskaan ei riitä, mutta niitäkin onneksi hyvin harvakseltaan. Ja kuten sanoin, nuo kehätielläkin (reippaastikkin) alle 80 ajavat omana tapauksenaan, kyllä ne minuakin harmittaa. Etenkin jos ovat jonouttamassa muuten sujuvaa liikennettä ilman syytä (jonossa ajo turvaväliä pitäen on taas ymmärrettävää, eritoten talvikelissä).Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi.
Tämä on kuule vähän sama juttu kuin A ja pikku-e korteissa. Tarpeeksi aikaisin kun on liikkeellä, niin saa ajaa vanhalla kokemuksella ilman erillistä lupakoulutustaVois olla parempi jos molemmat vänkääjät palauttas ensialkuun internet-ajokorttinsa..
Vasemmalla ajaminen on ihan yhtä kiellettyä tai sallittua kaikilla useampikaistaisilla teillä. Moottoritie vaikuttaa ainostaan siihen, saako oikealta ohittaa.Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Jos liikennetilanne on sellainen, että oikealle pääsee helposti palaamaan ja vasemmalle pääsee takaisin ennen kuin on aika liittyä pois, palataan oikealle. Jos ei, niin ei. Ei se nyt niin monimutkaista pitäisi olla. Aina ollaan niin oikealla kuin voidaan, eli ei olla oikealla jos ei voida.Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?
Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
Neljäautoa säiliörekan kontissa kiinni, miten ne kuvitteli sovittavansa vauhdin motarin nopeuksiin. (no joku saatto jatkaa matkaa rekanperässä)
Tästä mallisuoritus siitä, kuinka ei liitytä moottoritielle. Sulkuviivan kohdalla kaistan yli ohituskaistalle päätiellä ajavan eteen 50km/h alle nopeusrajoituksen ohittamaan ei ketään![]()
ohittamaan ei ketään
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
Jos varoitetaan, huomatutetaan liikenteessä niin yrittää ymmärtää ja miettiä miten voisi ajaa paremmin.Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin
Noissa kohdissa pitäisi oikeasti soittaa poliisit.
Laki ei ole mikään universaalisti 100% oikeassa oleva juttu ja sitä moni tulkitsee eri tavoin. Yhteispelillä pärjää paljon paremmin, varsinkin tieliikennelaissa on mielestäni aika paljon liikkumavaraa tosielämässä.Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.
Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.
Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
Varmaan tyypillisin on semmonen että ensiksi ohitan ja hetken päästä se menee oikealta ohi tai on menemättä, mikä ikinä tapahtuu nätimmin vakkariin koskematta.Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
Nimenomaan nopeuksien osalta ?Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.Jöö, kun niillä kitkoilla _ei vaan pärjää_ kun on jäätä.
![]()
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.
Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.
Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...
Ropistelijat ärsyttääEikö näille renkaille ole se omakin vänkäysketju, hus pois sinne
Nopesrajoituksista, teknisesti varmaan voitaisiin tehdä niin että merkissäoleva luku tarkoittaisi jotain muuta., esim satasen merkki tarkoittaisi 120 korkeinta sallittua.. Toinen esimerkki: moottoritie, 100 km/h rajoitus. Oikean kaistan jono vetää rekan takana 86 km/h, mutta vasemmalle kaistallekaan ei viitsi mennä, kun siellä on "sujuvasti" 130 km/h ajavia. Jos löytyy väli johon ehtii, ja jossa voisi teoriassa ajaa maksimia alle sakoitusrajan, takana on "sujuva" autoilija pitkät ja/tai töötti päällä. Ruuhkautumisen syykään ei tuossa ole rekka eikä sen takana liikennesääntöjä noudattava, vaan se soveltaja, jonka mukaan kaiken pitäisi toimia.
Nopesrajoituksista, teknisesti varmaan voitaisiin tehdä niin että merkissäoleva luku tarkoittaisi jotain muuta., esim satasen merkki tarkoittaisi 120 korkeinta sallittua.
Olisihan se hämmentäävää ja syytä muistaa ettei se tarkoittaisi nopeusrajoitusten nousua, vaan siitä että merki olisivat sellaisi mitä ko pätkällä halutaan.
Kesämerkit motarilla 100, taajamissa jotain 20 merkkejä. talvirajoitukset kantateilla 60 merkillä. Jos kuljettajalla on viakeuksia ajaa rajoitustenmukaan, niin en usko että tuo sitä muuttaisi. Eri kuljettajien nopeuserot mahdollisesti kasvaisi.
Liianlujaa ajavat, jopa ylinopeutta ajavat joillain pätkillä ovat tavallaa aihettaneet rajoitustenlaskua nykyäänkin.
Nopeusrajoitukset on kyllä ikuinen turhautumisen aihe, kun jollekin riittää hyvin matkantekoon vähän alle rajoituksen nopeus, kuitenkin rajoituksen tuntumassa joku haluaa ajaa tasan rajoituksen mukaisesti mittarinopeutta, joku rajoituksen mukaan todellista nopeutta ja joku vähän rajoituksen yli mutta sanktiorajan alapuolella ja sitten vielä jotkut eivät piittaa rajoituksesta vaan ajavat miten sattuu. Käytännössä jo kolme ensimmäistä ryhmää keskenään voivat ajaa helposti 10km/h nopeuserolla eikä tollasta mittarin mukaan 10 yli rajoituksenkaan ajelevaa henkilöä välttämättä tunnista ylinopeutta ajavaksi, jos ei oman autonsa mittarivirhettä tunne. On siis varsin ymmärrettävää, että ohitustarvetta ja turhautumista esiintyy, kun jollain voi olla vielä satoja kilometrejä kuljettavana ja maantielle eteen sattuu joku ei niin kiireinen ajelemaan sen n. vajaa 10 alle rajoituksen.Tähän vielä eri kertoimia mukaan, lounaistuulella voisi laittaa rajoitus + 4,5%, blondeille +3%, itä-saksassa valmistetuille autoille +8km/h ja länsisaksassa valmistetuille rajoitus *2/1,8. Myös kuljettajan kiihkeys, eli horoskooppi lasketaan tuohon sitten vielä lisäksi mukaan(tai kertoimella jos nimipäivä on samassa kuussa ja on ollut pilvettömiä päiviä). Eli nykytilanne laiksi muutettuna jotta se olisi kaikille selkeää mitä saa ajaa kun näkee tienlaidassa merkin jossa on numero. Mukana myös velvoite ajaa konttiin jos joku ei aja näin, make driving grrreat again.
Nykysysteemi on ihan liian hankala kun pitäisi yrittää pysytellä alle tietyn numeron. Ei kai kukaan sellaiseen kykene.
Kumpi tässä siis ajoi vastaantulijoiden kaistalla?Käännyinpä eilen vasemmalle kaksikaistaiselle tielle, siihen vasemmalle kaistalle. Edestä tuli samaan aikaan auto, joka kääntyi oikealle. Mutta sepä tulikin suoraan mun kaistalle. Ei kolissut, ennakoin. Mutta tuo ei liene uuden lain tarkoitus. Jos olisi kolissut, hän olisi mielestäni ollut korvausvelvollinen.
Kieltämättä itsekin mietin ensin tuota kun oli puhe kaksikaistaisesta tiestä, mutta eiköhän tuossa kuitenkin ollut kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa![]()
Ja edestä tuli auto tarkoittaa vastaantulevaa autoa vai mitä?Just niin. Kaksi kaistaa suuntaansa.