Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.

Ymmärtäisin valittamisen jos ajasin alinopeutta mutta en koskaan aja alinopeutta.
 
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Et sä voi olla tosissas :facepalm: Kukaanhan ei koskaan halua tässä maassa ajaa vasuria kovempaa kuin suurinta sallittua, varsinkaan kehäteillä. Ihan täyttä puhdasta provoamista tai kotipoliisina olemista ajella vasuria tukkona, kun varmasti tiedät mikä yleinen käytäntö oneri kaistoilla. Olevinaan olet kovinkin lainkuuliainen ja ”oikeassa”, mutta tosiasiassa tuollainen provoilu aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin pieni ylinopeus, jota vasureilla ajetaan. Varsinkin oikealta ohi on isoriskinen manoveeri.

Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Tästä keskustellaan sen takia, että Dr. Wholla oli ongelma, kun perässä on aina poikkeuksellisen vittuuntuneita kanssa-autoilijoita. Normaalin liikennekäyttäytymisen ja sääntöjen välinen ero on vähän hakusessa. Noi sinunkin näkemykset vasemmalla ajamisesta ja oikealta ohittamisesta (vasen-oikea-vasen) johtaisivat useisiin riskitilanteisiin. Mä en jaksa ymmärtää kirkasotsaisesti lakikirjaa tuijottavia kuskeja, jos ja kun vakiintuneet pelisäännöt ovat käytössä. Risteysalueen väistämissäännöt ovat ainoa selkeä lakikirjapaikka, koska muu johtaa isoon arpomiseen.
 
Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.

Ymmärtäisin valittamisen jos ajasin alinopeutta mutta en koskaan aja alinopeutta.
Älä jauha paskaa. Sä ihmettelit miksi ne kaikki vittupäät on sun takana. Aika kova kallo tuntuu olevan jos et näe syy-yhteyttä oman käytöksesi välillä siihen, että muut ärsyyntyy sinuun.

ps. Oikealta kaistalta on ”hauska” seurata, kun vasurilla menee yksi kännykkää tms. nenää kaivava uuno edellä ja :shifty: kuskeja jono perässä.
 
Älä jauha paskaa. Sä ihmettelit miksi ne kaikki vittupäät on sun takana. Aika kova kallo tuntuu olevan jos et näe syy-yhteyttä oman käytöksesi välillä siihen, että muut ärsyyntyy sinuun.
Kun ei ole kaikki:facepalm: mutta muutama sinunkaltainen kenellä on oikeus mennä ohi ja ajaa ylinopeutta löytyy kyllä aina:tup:

Kannattaa palauttaa se kortti jos noin risoo muut autoilijat, kehä ei ole mikään pika EK

Kannattaa miettiä niitä omia juurisyitä ärsyyntymiseen
 
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h? :smoke:Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.

Jos hän ajaa jonossa, jono etenee ylinopeutta ? siitä nimitys Tulppa-jani-petteri ?

Ei siitä pääse ohi, kuin ajamalla enemmän ylinopeutta ja miten hän palaisi vasemmalle kaistalle jos siellä ei ole tilaa ? ilman että se "tulppa" hiljentää ja tekee lisää väliä ?


Jos oikealla jokin parinsadanmetrin väli, niin voihan sieltä joku noi tehdä, se ei tosin ole mikään viesti että joku on tulppana, vaan että joku (koukkija) pitäisi ottaa pois liikenteestä.

Hälytysajot sitten erikseen.

Jos taasen joku liimatuu takakonttiin, niin joidenkin ohjeiden mukaan pitää hiljentää vauhtia niin että vauhti on sopiva turvaväliin.
 
Kun ei ole kaikki:facepalm: mutta muutama sinunkaltainen kenellä on oikeus mennä ohi ja ajaa ylinopeutta löytyy kyllä aina:tup:

Kannattaa palauttaa se kortti jos noin risoo muut autoilijat, kehä ei ole mikään pika EK

Kannattaa miettiä niitä omia juurisyitä ärsyyntymiseen
Johan minä sinulle ne juuri syyt kerroin. Liikenteen häiriköinti ihan oman umpikalloisuuden vuoksi. Teet vaan sen virheolettaman, että minä olen siellä sinun takanasi. Joskus toki ehkä, jos se oikea oikeasti menee 60 km/h, mutta yleensä en. Kehäteillä varsinkaan, kun tuntipalkka juoksee 95% tapauksesta. En minä sulata valojen vilkuttelua tai oikealta koukkaamistakaan. Mutta jos ajan vasurilla menen kaistan vauhtia ja väistän sopivaan väliin, jos sieltä tulee kiimaisempi takaa. Ei ole minulta pois. Toki rajansa kaikella, ei sekään ole ok, että ihan joka väliin poikkeaa, kuten jotkut ovat kehillä omaksuneet. Mutta kuten sanoin, jos joku ehtii sieltä oikealta sun ohi, se on jo väli johon olisi pitänyt väistää.

e: Pulatunnus, eiköhän noi näkökohdat joihin yrität väkisin hakea ongelmaa ole tässä jo aika monta kertaa käsiteltyä. Liikennevirtaa voi häiriköidä hyvin monella tapaa lainsäädännön puitteissa. Tahallinen kiusalla hidastelu on ehkä kusipäisin mahdollinen tapa. Jännä miten "en häiritse muita, toivon ettei muut häiritse minua" lähestymistapa johtaa monesti ongelmiin teidän lakikirjalla päähän tyyppien kanssa. Muistuttaisin, että säännöt ovat sitä varten, että päästään kaikki turvallisesti ja sujuvasti kotiin. Ei sääntöjä pidä käyttää kumpaankaan suuntaan väärin.
 
Viimeksi muokattu:
...Mutta kuten sanoin, jos joku ehtii sieltä oikealta sun ohi, se on jo väli johon olisi pitänyt väistää.
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
 
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?

juuri näin toimin minäkin. :tup:
 
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin :btooth:

e: Sivuhuomautuksena tuo on jo helvetin lyhyt pätkä ja porukka tietää 7-tien suuntaan ryhmittäytymisen.
 
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi.
No ei ainakaan jatkuvasti, itseasiassa itse olen yleensä se joka ohittelee jos puhutaan moottoritieajosta. Satunnaisia vauhtiveikkoja on, joille tuo oma pienoinen ylinopeuskaan ei riitä, mutta niitäkin onneksi hyvin harvakseltaan. Ja kuten sanoin, nuo kehätielläkin (reippaastikkin) alle 80 ajavat omana tapauksenaan, kyllä ne minuakin harmittaa. Etenkin jos ovat jonouttamassa muuten sujuvaa liikennettä ilman syytä (jonossa ajo turvaväliä pitäen on taas ymmärrettävää, eritoten talvikelissä).
 
Vois olla parempi jos molemmat vänkääjät palauttas ensialkuun internet-ajokorttinsa..
 
Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Vasemmalla ajaminen on ihan yhtä kiellettyä tai sallittua kaikilla useampikaistaisilla teillä. Moottoritie vaikuttaa ainostaan siihen, saako oikealta ohittaa.

Jos kummallakin kaistalla on edessä ja takana jonoa, joista oma kulkee nopeammin kuin se toinen, ei tietenkään pidä missään nimessä vaihtaa turhaan kaistaa joko pussittaakseen itsensä tai vaihtaakseen heti takaisin vain siksi, että joku alkeishiukkanen haluaa olla yhden auton verran nopeammin perillä.
 
Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
 
Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
Jos liikennetilanne on sellainen, että oikealle pääsee helposti palaamaan ja vasemmalle pääsee takaisin ennen kuin on aika liittyä pois, palataan oikealle. Jos ei, niin ei. Ei se nyt niin monimutkaista pitäisi olla. Aina ollaan niin oikealla kuin voidaan, eli ei olla oikealla jos ei voida.

Jos joku ajaa vasemmalla puskurissa ja vilkuttelee valoja, eikä pääse oikealta ohi, siellä oikella on varmaankin sen verran liikennettä, ettei sinne kannata vaihtaa.
 


Tästä mallisuoritus siitä, kuinka ei liitytä moottoritielle. Sulkuviivan kohdalla kaistan yli ohituskaistalle päätiellä ajavan eteen 50km/h alle nopeusrajoituksen ohittamaan ei ketään :rolleyes:
Neljäautoa säiliörekan kontissa kiinni, miten ne kuvitteli sovittavansa vauhdin motarin nopeuksiin. (no joku saatto jatkaa matkaa rekanperässä)

ohittamaan ei ketään

Jos yritetään kovasti kuvitella jotain "positiivista", niin ehkä ajatus antaa rekalle tila,a Hei mä nyt ohitan sut jonossa ylittämällä sulkuviivan, mutta hei mä annan sulle tilaa.... hö sehän jatko suoraan, ihan turhaa meinasin aiheuttaa kunnon kolarin.

Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
 
Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.

Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
 
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin
Jos varoitetaan, huomatutetaan liikenteessä niin yrittää ymmärtää ja miettiä miten voisi ajaa paremmin.

Liikenteessä on sellaisia yksilöitä jotka ns "puskemalla", valoja vilkuttelemalla yrittävät raivata itselleen tilaa, ei niiden yksilöiden takia kannata provosoitua, ja tuskin on haitaksi jos ei myöskään tue heidän toimintaa.


Liikenteessä on siis kuskeja joilla voi olla muutenkin omat säännöt ja ajatavat, siis virheelliset ja jopa vaaralliset.

Sellaiseen ei kannata lähteä mukaan, eikä lähteä vaarantamaan itse ja muita. Huomattava että on tilanteita missä eri kuskeilla on ihan vilpittömästi vastakkaiset käsitykset jostain, eli kannattaa se omakin kanta kyseenalaistaa .



Edit:
Joskus siviiliautollakin voi olla kiire ja arvioinut kiiren suuremmaksi kuin riskit, aidolle tarpeelle varmaa liki jokainen olisi avuksi, näiden erottaminen dynaamisten kuskien kiireistä on oma lukunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa kohdissa pitäisi oikeasti soittaa poliisit.

Jotka lähtee ajeleen kahvitauon jälkeen jostain 40km päästä tutkimaan tapahtumapaikalle että "ei täällä enää mitään ole" ja jäävät sitten siihen piruuttaan muuten vain tutkaamaan ja mopopoikia kiusaamaan koska tilanne on jo ohi.
 
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Laki ei ole mikään universaalisti 100% oikeassa oleva juttu ja sitä moni tulkitsee eri tavoin. Yhteispelillä pärjää paljon paremmin, varsinkin tieliikennelaissa on mielestäni aika paljon liikkumavaraa tosielämässä.
Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
 
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.

Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.

Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
 
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.

Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
 
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
Varmaan tyypillisin on semmonen että ensiksi ohitan ja hetken päästä se menee oikealta ohi tai on menemättä, mikä ikinä tapahtuu nätimmin vakkariin koskematta.
 
Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
Nimenomaan nopeuksien osalta ?

Ei lähdettä, mutta mielikuva että juurikin nopeusrajoituksia rikotaan jos ei eniten niin paljon, tilanne nopeus tai suositus on monelle vaikea, eli mennään suurinta sallitua tai jopa yli. Ylinopeutta tiettävästi ajetaan paljon aivan tietoisesti.

Siinä oikeassa että koska oikeus + koska sakotusraja, niin pyritään siihen maksimaaliseen vauhtiin.

Jos mietit joustavuutta, niin turvavälit, ohitukset jne. niin tuskin voi sanoa että lainkuuliaisuus olisi jotenkin huipussaan.

Lakiahuudetaan sitten kun joku on ryhmittymässä vaihtamssa kaistaa niin hän väistäköön, vaikka itse ajetaan edellä olevan kontissa. Ajan päälle niin oppikoon jne.
 
Niin, voihan sitä aina vedota johonkin yhteispeliin ja joustoon mutta fakta on, että yhteiset säännöt ja niiden noudattaminen tekevät liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa. Jos liikenteessä on enemmän kuin yksi autoilija, on todennäköisesti useammastakin asiasta kaksi erilaista mielipidettä siitä, mikä on "turvallista" tai "sujuvaa". Soveltaminen kannattaa jättää lähinnä onnettomuuksien ehkäisyyn ja poikkeustilanteisiin, itsekin olen ajanut punaisia päin - hyvin varoen - koska takaa tuli ambulanssi, eikä muuten päässyt ohi.

Esimerkkinä vaikka sulkuviivan ylittäminen, jonkun mielestä tiehen maalatun viivan ylitys ei ole vakava rike. Toinen voi odotella esim. ohituskieltoviivan loppumista ohituksen aloitukseen eikä edes oleta, että takaa tuleva rikkoo sääntöjä, ja on jo toisella kaistalla. Toinen esimerkki: moottoritie, 100 km/h rajoitus. Oikean kaistan jono vetää rekan takana 86 km/h, mutta vasemmalle kaistallekaan ei viitsi mennä, kun siellä on "sujuvasti" 130 km/h ajavia. Jos löytyy väli johon ehtii, ja jossa voisi teoriassa ajaa maksimia alle sakoitusrajan, takana on "sujuva" autoilija pitkät ja/tai töötti päällä. Ruuhkautumisen syykään ei tuossa ole rekka eikä sen takana liikennesääntöjä noudattava, vaan se soveltaja, jonka mukaan kaiken pitäisi toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän se tuli aika selkeästi oma pointti selvitettyä, liikenteessä on säännöt ihan hyvästä syystä ja soveltaminen ei sinne kuuluu.
 

Tässä risteyksessä jäädään usein tuohon mustan Audin kohdalle "väistämään" noita vasemmalla kaistalla olevia. Jos tuota oikeaa kaistaa pitkin ei tule ketään, niin vasemman kaistan jonoon on helppo liittyä, kun ajaa tuohon oikealle kaistalle ja on jo vähän vauhtia päällä. Sitten kun jäädään tuonne kolmion taakse odottelemaan, niin siellä kytätään jotain 100m rakoa ennen kuin uskalletaan edetä.
 
Täällähän rupesi Etelä-Espoossa rapisemaan nastat jo viikonloppuna. 2.5 t Land Rover Discovery, eräs hermanneista, olisi varmaan pärjännyt Mud+Snow allroundereilla sen yhden aamun jolloin ehkä lämpötila painuu 0:llaan. Loppukuukausi onkin sitten +10°C

:sdarra:

Heti näki tänään tienpinnassa nastapölyn, mikä muuttaa neutraalinharmaan asfaltinpinnan vaaleanruskeansävyiseksi. Koska koulujen lomaviikko meni jo, ei selittelylle jää hirmuisesti sijaa.
 
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.
 
Jopas tuli nähtyä taas erikoinen tempaus autoilijalta, kun ajoradalla oli niinkin erikoinen ajoneuvo kuin polkupyörä! Pyöräilijä oli kääntymässä vasemmalle siirtyäkseen toisella puolella tietä olevalle kelville. Mitä tekee autoilija? Pysähtyy keskelle pitkää suoraa päästämään pyörän kääntymään. :facepalm:
 
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.

Jöö, kun niillä kitkoilla _ei vaan pärjää_ kun on jäätä.

:facepalm:
 
Juu ennenkun se tie sattuu olemaan jäässä jossain vähän syrjempänä ja auto lähtee puskemaan miten sattuu jo kävelyvauhdissa. Sekin kannattaa muistaa että nelivedossa ei käsittääkseni ole mitkään jumalan ohjaamat jarrut vaan se pysähtyy ihan yhtä nopeasti kun etu tai takavetokin. Kyllä niitä nastakuskeja jo tässä 100km ylempänäkin näkyy kun alkoi lasit olemaan jäässä aamuisin.

Et oo tainnu kunnon kitkoilla ikinä ajaa.
 
Tänään oli hieno motarilla, kun bemarikuski ajoi takana ja oltiin molemmat kääntymässä seuraavasta rampista. Sen oli sit ihan pakko vetästä siitä pienestä välistä vielä ohi ennen ramppia, vaikka ihan peräkkäin ajettiin rampin jälkeiseen liikenneympyrään. Kai se oli se näyttämisen halu, että hienompi auto. :rofl2:
 
Jöö, kun niillä kitkoilla _ei vaan pärjää_ kun on jäätä.

:facepalm:
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.

Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...
 
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.

Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...

Katso nyt vaikka ne TM:n testit sieltä jäähelvetistä, jarrutusmatkat ja kierrosajat. Sitten rupea miettimään, että miten ihmeessä liikenteessä pärjättiin 2000 luvun alussa nastoilla mitkä oli huonompia kuin nykyiset kitkat? Vai oliko se ihan mahdotonta se ajaminen?
 
Ei tainnut sen tarkempaa mainintaa olla mitkä kitkat siellä on. Oon kitkoilla ajanut ja erot on tosi isoja, harvalla on ne kunnolliset alla, eiköhän se nastarenkaiden vaihto kerro jotain niiden tarpeesta jos on kesärenkaina kitkat... kuski tuskin ihan tietämätön alla olevien pyörien ominaisuuksista.

Toki jossei ole kunnon jäähelvettiä ikinä nähnyt niin helppo huudella...

Kolme talvea olen päivittäin ajanut duuniin pk-seudulla. Yksi jäätävä sade ja yksi "lumihelvetti" eli nimismiehen kiharoille kauttaaltaan tamppautunut ja pahasti urautunut ajoväylä. Pari lisäkertaa tuoreella lumella köröttänyt 60:mppiä koska auto vain kiihtyy jarruttamalla. Mutta kaikki menee yhden käden sormiin/3 v.

Voi noihin varautua, mutta toki kitkat saa vaihtaa useammin kuin nastat (jos vain lukumäärää katsoo ja jättää hyvälle uskolle loput). Mutta tämä vasta talvella eikä lokakuussa.
 
. Toinen esimerkki: moottoritie, 100 km/h rajoitus. Oikean kaistan jono vetää rekan takana 86 km/h, mutta vasemmalle kaistallekaan ei viitsi mennä, kun siellä on "sujuvasti" 130 km/h ajavia. Jos löytyy väli johon ehtii, ja jossa voisi teoriassa ajaa maksimia alle sakoitusrajan, takana on "sujuva" autoilija pitkät ja/tai töötti päällä. Ruuhkautumisen syykään ei tuossa ole rekka eikä sen takana liikennesääntöjä noudattava, vaan se soveltaja, jonka mukaan kaiken pitäisi toimia.
Nopesrajoituksista, teknisesti varmaan voitaisiin tehdä niin että merkissäoleva luku tarkoittaisi jotain muuta., esim satasen merkki tarkoittaisi 120 korkeinta sallittua.
Olisihan se hämmentäävää ja syytä muistaa ettei se tarkoittaisi nopeusrajoitusten nousua, vaan siitä että merki olisivat sellaisi mitä ko pätkällä halutaan.

Kesämerkit motarilla 100, taajamissa jotain 20 merkkejä. talvirajoitukset kantateilla 60 merkillä. Jos kuljettajalla on viakeuksia ajaa rajoitustenmukaan, niin en usko että tuo sitä muuttaisi. Eri kuljettajien nopeuserot mahdollisesti kasvaisi.


Liianlujaa ajavat, jopa ylinopeutta ajavat joillain pätkillä ovat tavallaa aihettaneet rajoitustenlaskua nykyäänkin.
 
Nopesrajoituksista, teknisesti varmaan voitaisiin tehdä niin että merkissäoleva luku tarkoittaisi jotain muuta., esim satasen merkki tarkoittaisi 120 korkeinta sallittua.
Olisihan se hämmentäävää ja syytä muistaa ettei se tarkoittaisi nopeusrajoitusten nousua, vaan siitä että merki olisivat sellaisi mitä ko pätkällä halutaan.

Kesämerkit motarilla 100, taajamissa jotain 20 merkkejä. talvirajoitukset kantateilla 60 merkillä. Jos kuljettajalla on viakeuksia ajaa rajoitustenmukaan, niin en usko että tuo sitä muuttaisi. Eri kuljettajien nopeuserot mahdollisesti kasvaisi.


Liianlujaa ajavat, jopa ylinopeutta ajavat joillain pätkillä ovat tavallaa aihettaneet rajoitustenlaskua nykyäänkin.

Tähän vielä eri kertoimia mukaan, lounaistuulella voisi laittaa rajoitus + 4,5%, blondeille +3%, itä-saksassa valmistetuille autoille +8km/h ja länsisaksassa valmistetuille rajoitus *2/1,8. Myös kuljettajan kiihkeys, eli horoskooppi lasketaan tuohon sitten vielä lisäksi mukaan(tai kertoimella jos nimipäivä on samassa kuussa ja on ollut pilvettömiä päiviä). Eli nykytilanne laiksi muutettuna jotta se olisi kaikille selkeää mitä saa ajaa kun näkee tienlaidassa merkin jossa on numero. Mukana myös velvoite ajaa konttiin jos joku ei aja näin, make driving grrreat again.

Nykysysteemi on ihan liian hankala kun pitäisi yrittää pysytellä alle tietyn numeron. Ei kai kukaan sellaiseen kykene.
 
Tähän vielä eri kertoimia mukaan, lounaistuulella voisi laittaa rajoitus + 4,5%, blondeille +3%, itä-saksassa valmistetuille autoille +8km/h ja länsisaksassa valmistetuille rajoitus *2/1,8. Myös kuljettajan kiihkeys, eli horoskooppi lasketaan tuohon sitten vielä lisäksi mukaan(tai kertoimella jos nimipäivä on samassa kuussa ja on ollut pilvettömiä päiviä). Eli nykytilanne laiksi muutettuna jotta se olisi kaikille selkeää mitä saa ajaa kun näkee tienlaidassa merkin jossa on numero. Mukana myös velvoite ajaa konttiin jos joku ei aja näin, make driving grrreat again.

Nykysysteemi on ihan liian hankala kun pitäisi yrittää pysytellä alle tietyn numeron. Ei kai kukaan sellaiseen kykene.
Nopeusrajoitukset on kyllä ikuinen turhautumisen aihe, kun jollekin riittää hyvin matkantekoon vähän alle rajoituksen nopeus, kuitenkin rajoituksen tuntumassa joku haluaa ajaa tasan rajoituksen mukaisesti mittarinopeutta, joku rajoituksen mukaan todellista nopeutta ja joku vähän rajoituksen yli mutta sanktiorajan alapuolella ja sitten vielä jotkut eivät piittaa rajoituksesta vaan ajavat miten sattuu. Käytännössä jo kolme ensimmäistä ryhmää keskenään voivat ajaa helposti 10km/h nopeuserolla eikä tollasta mittarin mukaan 10 yli rajoituksenkaan ajelevaa henkilöä välttämättä tunnista ylinopeutta ajavaksi, jos ei oman autonsa mittarivirhettä tunne. On siis varsin ymmärrettävää, että ohitustarvetta ja turhautumista esiintyy, kun jollain voi olla vielä satoja kilometrejä kuljettavana ja maantielle eteen sattuu joku ei niin kiireinen ajelemaan sen n. vajaa 10 alle rajoituksen.

Liikenne sääntöjen puitteissakin on yhteispeliä eikä suju kaikkien mielestä kovin sujuvasti. Mielestäni on ihan aiheellista valittaa tientukoista niin kauan kun kyse on alle rajoituksen ajamisesta. Rajoituksista piittaamattomien on hieman turha avautua siitä, jos ei pääse ajamaan ylinopeutta. Motareista kun oli puhe, niin niillä suht paljon ajavana olen kyllä tehnyt sen havainnon, että melko rauhallisessa päiväliikenteessä vasemman kaistan vetäessä esim kesärajoituksilla sellasta lähemmäs 140 vauhtia saadaan käytännössä jokaisen rekan kohdalle aikaan sumppu, vaikka liikennettä ei olisi muuten juuri ollenkaan. Porukka ei vaan osaa ajoissa vaihtaa vasemmalle kaistalle siihen rajoitusnopeuteen ja ohittaa rekkaa, vaan aina joku vaihtaa kaistaa alinopeutta viimetingassa ja sumputtaa sen rekan kohdan sitten muilta.
 
Käännyinpä eilen vasemmalle kaksikaistaiselle tielle, siihen vasemmalle kaistalle. Edestä tuli samaan aikaan auto, joka kääntyi oikealle. Mutta sepä tulikin suoraan mun kaistalle. Ei kolissut, ennakoin. Mutta tuo ei liene uuden lain tarkoitus. Jos olisi kolissut, hän olisi mielestäni ollut korvausvelvollinen.
 
Käännyinpä eilen vasemmalle kaksikaistaiselle tielle, siihen vasemmalle kaistalle. Edestä tuli samaan aikaan auto, joka kääntyi oikealle. Mutta sepä tulikin suoraan mun kaistalle. Ei kolissut, ennakoin. Mutta tuo ei liene uuden lain tarkoitus. Jos olisi kolissut, hän olisi mielestäni ollut korvausvelvollinen.
Kumpi tässä siis ajoi vastaantulijoiden kaistalla?
 
Kieltämättä itsekin mietin ensin tuota kun oli puhe kaksikaistaisesta tiestä, mutta eiköhän tuossa kuitenkin ollut kaksi samaan suuntaan menevää kaistaa ;)
 
Just niin. Kaksi kaistaa suuntaansa.
Ja edestä tuli auto tarkoittaa vastaantulevaa autoa vai mitä?

muoks: eikun nyt taisin tajuta. Eli lähestyitte risteystä vastakkaisista suunnista ja toinen auto kääntyi omasta näkökulmastaan oikealle, jolloin vanhan lain mukaan kummankin olisi pitänyt jättää riteys lähimmälle kaistalle?

Olettaisin että kolistessa olisit joutunut korvaamaan vauriot. Varmaksi en sano mutta niinhän laki nykyään menee että saa kääntyä minne kaistalle haluaa ja vasemmalle kääntyjä väistää vastaantulijaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
268 984
Viestejä
4 654 277
Jäsenet
76 321
Uusin jäsen
HemmoNes

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom