• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 16:40 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Mikä ärsyttää kanssa-autoilijoissa?

PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.

Mutta jos ohitan koko ajan oikealla meneviä ja ajan jonossa mutta pitäen sitä turvaväliä edellä menevään niin en todellakaan ala väistämään että joku pääsee 25m ajamaan kovempaa :facepalm:
 
Aika kapea tuo keskiosa tuossa on, pituussuunnassa toki tilaa löytyy, mutta aikalailla oudosti pitää sit ajaa ryhmitys. En nyt lähtis tuosta avautumaan tai ainakaan väittämään, että on helvetisti tilaa. Selkeästi kapeimmasta päästä tuo kohta tilan suhteen, vrt. joku Iskun risteys Raisioon päin.
Kyllä siinä on ihan tarpeeksi tilaa joka suuntaan, että henkilöauton kanssa siihen pystyy ryhmittymään ihan hyvin ja moni niin tekeekin eikä mitään ongelmaa.
 
Kyllä siinä on ihan tarpeeksi tilaa joka suuntaan, että henkilöauton kanssa siihen pystyy ryhmittymään ihan hyvin ja moni niin tekeekin eikä mitään ongelmaa.
Pystyy toki, enhän minä niin väittänyt. Helvetin tilava se ei ole, mikä alkuperäinen väite oli. Jos tuossa ei erikseen ajattele miten siinä ajaa, niin perä jää kaistalle. Monessa muussa paikassa mahtuu viistosti odottamaan isompikin auto, tuossa täytyy ryhmittyä lähes kaistojen suuntaisesti. Ja siitä syystä ei ole ihme, että on useasti autoja tukkona.
 
Joo nämä on ärsyttäviä.

Tampereella yliopiston kulmalta järvensivuun kääntyvät jää kanssa puolet kuppaamaan keskelle ajokaistaa ja kerää jonoa. Itse kun ajan tuosta niin manöveeraan auton siihen välitilaa ja en tuki kenenkään väylää.
Kumpaa suuntaa tarkoitit, Viinikan suuntaan vai Viinikasta Tampere-talon suuntaan? Jos jälkimmäistä, niin tuossa saa kyllä olla kääntyessään varovainen, kun polkupyörillä ajetaan aika vauhdikkaasti Järvensivuntien ylitse. Eikä siinä ole kyllä tilaa parkkeerata mihinkään "välitilaan".

Järvensivuntie on ollut jo pitkään 30km/h aluetta, mutta harva tuntuu sitäkään noudattavan. Jos siinä ajat 30km/h nopeutta, niin varmasti joku roikkuu puskurissa.
 
Suurinpiirteinen kuva mutta idea tulee varmaan selväksi. Eli tuollainen keskialueella erotettu nelikaistainen tie jossa valoton risteys josta erkanee toiseen suuntaan sivukatu. Jos kuljettajilla on jotain järkeä niin ryhmittyvät niin kuin nuo siniset "autot" tuossa kuvassa niin molemmat kaistat voivat jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Usein kuitenkin näkee että siinä on tuo yksi punainen "auto" joka blokkaa kokonaan toisen kaistan ilman mitään syytä. Ärsyttää suunnattomasti kun tuollaisen taakse jää jumiin.



risteys.png
EIkö tuo ole vastoin ohjetta, no kuvasta ei kaikki selviä, mutta eikö ole opetettu niin että ei käännytä ennen kuin voidaan ajaa yli, ja ne renkaat pidetään suorassa. Eli jos ja kun joskus joku tuuppaa takaa nii ei pompata muiden eteen. Jos vinottain joutuu niin ainakin renkaan käännetty turvallisesti.



No siinä samaa mieltä että sijoitutaan turvallisesti, mutta niin että mahdollisimman vähän häiritään muita, monesti se onnistuu, jopa välillä silloin vaikka ei olisi noita viher"alueita"





Pystyy toki, enhän minä niin väittänyt. Helvetin tilava se ei ole, mikä alkuperäinen väite oli. Jos tuossa ei erikseen ajattele miten siinä ajaa, niin perä jää kaistalle. Monessa muussa paikassa mahtuu viistosti odottamaan isompikin auto, tuossa täytyy ryhmittyä lähes kaistojen suuntaisesti. Ja siitä syystä ei ole ihme, että on useasti autoja tukkona.
Jos tämä liittyy aiempaan, niin mainitsit perän tiellä ja vinosti odottamisen. Kuvaa juuri riskitilanteita, Vinossa vie tilaa ja lisää riskejä, jos olisi kaistojen suuntaisesti, niin vähemmän peittäisi ja voisi jäädä tilaa takaa tulijalle hitaasti ohittaa.
Jos ei tilaa, niin ehkä parempi jäädä vähän taaemmaksi kunnolla eteen.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi skenaario joka tulee mieleen on, että edellä ajava jättää poikkeuksellisen paljon turvaväliä seuraavaan.
1602503824920.png


A on B:hen nähden väärässä paikassa, mutta C:hen nähden oikeassa paikassa.
B on C:hen ja jonoon nähden "väärässä" paikassa
C on oikeassa paikassa.

Tällainen tilanne saattaa syntyä esimerkiksi jos A on tottunut seuraamaan edellä ajavaa liikennevirtaa ja mitoittaa välinsä "normaalin" liikenteen mukaan kuvitellen edellä ajavan sijoittumisen johtuvan jostakin väliaikaisesta syystä. Tietenkin lakiteknisesti ajatellen edellä ajavan turvaväli ei pitäisi vaikuttaa takana ajavan turvaväliin, paitsi käänteisesti: jos edellä ajavan turvaväli on liian pieni, täytyy takana olevan ottaa se huomioon omaa väliä mitoittaessaan. Ketjukolareissa tämä aspekti on jäänyt osallisilta huomioimatta.

E: Tietenkin se yksinkertaisempi ja varmaan myös yleisempi selitys on, että perässä roikkuva ei osaa arvioda väliä tai ei välitä muista tienkäyttäjistä.
Jos A on C:n nähden oikeassa paikkaa, niin B on liianlähellä C:tä, puhettakaan kuinka pielessä A on B nähden

Kuvan mittasuhteita ja noin yleistä käytöstä ajatellen, C on ainoa joka on vähän sinnepäin, muuut ajaa tuttuun tapaan toisetensa kontissa.

Jonossa ajaessa pitää erityisesti pitää niitä turvavälejä, ja jos joku pitää minimiä pidempää niin sekin vain eduksi , hän voi vähentää toimillaan sujuvoittaa ja tasoittaa jonon menoa.
 
EIkö tuo ole vastoin ohjetta, no kuvasta ei kaikki selviä, mutta eikö ole opetettu niin että ei käännytä ennen kuin voidaan ajaa yli, ja ne renkaat pidetään suorassa. Eli jos ja kun joskus joku tuuppaa takaa nii ei pompata muiden eteen. Jos vinottain joutuu niin ainakin renkaan käännetty turvallisesti.

No siinä samaa mieltä että sijoitutaan turvallisesti, mutta niin että mahdollisimman vähän häiritään muita, monesti se onnistuu, jopa välillä silloin vaikka ei olisi noita viher"alueita"

Jos et ole edes kaistalla vaan tuossa välissä niin miten joku voi ajaa perseeseen?
 
PK-seudun kehät eivät olekkaan moottoritietä eikä siellä päde kaksikaistaisella moottoritien säännöt. Olisi kuitenkin kohteliasta päästää takakonttiin puskevan ohitse. Itse ainakin tulkkaan peräkontissa roikkujana että vasemmalla jumittaja on jotenkin vajaa, jos pitää 100m pitkää turvaväliä edellä ajavaan eikä käy välillä oikealla kaistalla. Mielestäni vasemmalla on turha roikkua jos ei ole valmis ohittamaan edellä menijää, eli silloin saisi pitää tiukempaa väliä.
Mielenkiintoinen tulikinta vajaasta, toivottavaa että noita vajaita olisi enemmän.
En tarkoita että hyvällä kesäkelillä pitäisi kaikilla olla aidosti sadanmetrin minimi , mutta huomioiden se että yleensä turvavälit arvoidaan pahasti yläkanttiin (vs todellinen) ja erityisesti se että noilla pätkillä liki järjestäin ajetaan ilman minkäälaista minimi turvaväliä, joten olisi hyvä jos joka kymmenes edes yrittäisi.

Siinä samaa mieltä että ajellaan siellä oikealla olevilla kaistoilla jos ei jotain syytä ajella vasemmalla, mutta tässä nyt ei kai ollut siitä kyse, ja edotus että pitäisi koukkia välillä oikealla, niin siinä ei kai tässä yhteydessä ideaa, (ajettiin kuitekin niin lujaa kuin väylä vetää tai rajoitusten puitteissa)

Turvaväli on muutakin kuin pelivaraa yllättäville äkkinäisille tilanteille, se on isoksi avuksi liikenteen joustavan sujuvuuden kannalta, varsinkin kuvaillun kaltaisilla pätkillä.
 
Viimeksi muokattu:
Jos et ole edes kaistalla vaan tuossa välissä niin miten joku voi ajaa perseeseen?
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.


Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)

Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.

Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.
 
Viimeksi muokattu:

Tästä mallisuoritus siitä, kuinka ei liitytä moottoritielle. Sulkuviivan kohdalla kaistan yli ohituskaistalle päätiellä ajavan eteen 50km/h alle nopeusrajoituksen ohittamaan ei ketään :rolleyes:
 
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.


Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)

Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.

Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.
Missä siinä renkaat piirretty?

Tuossahan oli kaksi eri tilannetta samassa kuvassa, kun toimii kuten siniset autot ei häiritse muuta liikennettä, kun taas olet kuin punainen auto niin tukit takaata tulijan kaistan.
 
Kumpaa suuntaa tarkoitit, Viinikan suuntaan vai Viinikasta Tampere-talon suuntaan? Jos jälkimmäistä, niin tuossa saa kyllä olla kääntyessään varovainen, kun polkupyörillä ajetaan aika vauhdikkaasti Järvensivuntien ylitse. Eikä siinä ole kyllä tilaa parkkeerata mihinkään "välitilaan".

Järvensivuntie on ollut jo pitkään 30km/h aluetta, mutta harva tuntuu sitäkään noudattavan. Jos siinä ajat 30km/h nopeutta, niin varmasti joku roikkuu puskurissa.
Viinikan suuntaan, tuosta sun suunnasta ei niin paljoa omakohtaista kokemusta. Viinikan suuntaan mennessä siihen väliin mahtuu hienosti oikaisemaan auton ja pääsee odottamaan nuolivaloa tai koettaa kurkkia tuleeko sieltä suoraan tulijoita/kevyttä liikennettä ketään häiritsemättä.

Järvensivuntiellä näkee joo kaikenlaista,varsinkin nuo saakelin pysäköijät jotka vetää liinat kiinni, miettii 5 sekuntia sitten pannaan vilkku päälle.
 
Sori, ei oo lippaa ja valoja ei tule vilkuteltua. Selkeesti et hahmota minkämoista haittaa aiheutat. Todennäköisesti se sun kuvittelema jonon tynkä on seurausta toisesta vasuritukosta edessäsi. Oikeassa ruuhkajonossa jos porukka vilkuttelee valoja, niin ko. kaveri (vilkuttelun kohde) ajaa sitten todella päin persettä.

e: Kerros mulle miten helvetissä joku pääsee susta oikealta ohi, jos meet reipasta vauhtia oikeaan jonoon nähden? Helppo resepti provosoida muita, kun tukkii kaistan ja ei anna selvään väliin tilaa... Jos siis aidosti haluat päästä eroon perskärpäsestä etkä vaan tahallaan kiusaa porukkaa, niin kokeiles seuraavan kerran antaa tilaa.
Kerros mulle miksi mun pitäisi mennä sieltä 90kmh (eli sakkoraja) vasemmalta kaistalta ajamaan sinne oikealle 60kmh muiden sekaan ihan vaan että joku pääsee 10 metriä eteenpäin siinä jonossa? En minä ainakaan moista harrasta, työmatkaankin tulisi varmaan 20 minuuttia lisää samoin tein kun jokaista takana olevaa väistetään osapuulleen bussipysäkille saakka :smoke: Eri asia juu jos olisi ainoa siinä jonossa, mutta jos sielä ajaa 15 muuta autoa edellä samaa vauhtia reippaasti ohi oikealla ajavista.
 
Heh, ei niinkään ärsyttävä mutta vähän kertoo miten käy kun eka jonossa tekee virheen ja loput vaan seuraa johtajaa. Eilen Kaarinantiellä tietyömaan kohdalla joku vaan päätti ettei voi ajaa liikennejakajamerkin oikealta puolelta, vaan vasemmalta puolelta vastaantulijoiden kaistalle. Siinä kohdassa on reitti vaihtunut melkein päivittäin nyt parin kuukauden ajan ja monesti oli vaan leveä kaistale, johon liikenne ohjattiin molemmista suunnista eikä aina selkeästi merkittynä. Nyt ei ollut merkinnöistä puutetta mutta väärin se saatiin silti ajettua :)

Siinä sitten ihmeteltiin työkaverin kanssa että mitä nämä 7-8 autoa (+kuorma-autokin viimeisenä) oikein ajattelivat, mutta kertoo kyllä ettei sitä paljoa ajatella kun jonossa mennään. Väitän että olisin varmaan itsekin ajanut sinne jos olisin ollut menossa lounaalle samassa jonossa. Olisi pitänyt jäädä seuraavalle bussipysäkille ottamaan kuvia ja ihmettelemään miten aikovat jatkaa, koska siinä on aika korkea uusi keskikoroke välissä ja matkaa seuraavaan risteykseen vielä n. 200m... Kuorma-autolle no-brainer, mutta loppujen liikkeet olisi ollut kiva nähdä :D
 
Hyvä tarkennus, taisin vähän maalailla mielessä käytännön ahdasta tilannetta kun jotekin silmissä näin ne takakulmat tyrkyllä. Sori.


Edit:
Siis onhan tuossa kuvassakin jo jonoa , eli pariauto peräkanaa, ja eka aika pahan näköisesti. (No rengaiden suuntaa ei kuvasta näe, no yritin tuoda esille ettei joku muu keskutelun innostamana suuntaa itseänsä muiden alle)

Edit2
Onhan sinne renkaitakin piiretty, suoraan vastaantulijoiden alle.

Risteystä kun tukkii, niin voi vähän miettiä valmiiksi mihin "pakenee" jos pitää tilaa tehdä esim hälytysajoavarten.

Oli siis suurinpiirteinen kuva kuten ekassa lauseessa luki. Nuo ovat suuntavilkut joita luulet renkaiksi. Renkaita en alkanut kuvaan piirtää koska ei ollut se asian pointti. Toki ne siniset autot olisi voinut piirtää siihen tasan kaistojen suuntaisesti joka varmaan se järkevin/turvallisin vaihtoehto. Hain nyt kuvalla vaan hahmotelmaa että siinä keskikaistaleella on tilaa odotella vapaata väliä ilman että blokkaa mitään kaistaa.

Vaikka nokka osoittaa vastaantulijoiden kaistalle niin voihan ne renkaat silti olla kaistojen suuntaisesti, sovitaan että tilanne on näin ;)

EDIT: Google Maps

Tämä risteys siis inspiraationa kuvalle jos ei tullu jo selväksi aikaisemmista viesteistä.
 
Vaikka tuolla kehällä ajaa 100km/h niin aina joku haluaa ohi :facepalm:
Ohittamisen haluamisesta on aika pitkä matka siihen, että joku menee oikealta ohi. Järjestäen ovat olleet vasurin kestotulppia, josta porukka on lähtenyt pitkän odottelun jälkeen ohi. Mut toki jos et koe tekeväsi mitään väärin, niin onnea vaan valitsemallesi tielle.
 
Ohittamisen haluamisesta on aika pitkä matka siihen, että joku menee oikealta ohi. Järjestäen ovat olleet vasurin kestotulppia, josta porukka on lähtenyt pitkän odottelun jälkeen ohi. Mut toki jos et koe tekeväsi mitään väärin, niin onnea vaan valitsemallesi tielle.
Mitä väärä mä teen jos ajan mittarissa 90km/h jonossa ja pidän turvaväliä ja takana tulija menee oikealle ja vasemmalle edes takas ja vilkuttelee valoja ja kun saa sen vähän isomman välin änkee väkisin oikealta ohi kymmenien senttien päästä torvi soiden ja hetken päästä jarruttaa kameraan alinopeudelle?

Koita nyt tajuta että jos mä ajan suurinta sallittua niin en voi olla kehällä vasemmalla kaistalla tukkona.
 
Kerros mulle miksi mun pitäisi mennä sieltä 90kmh (eli sakkoraja) vasemmalta kaistalta ajamaan sinne oikealle 60kmh muiden sekaan ihan vaan että joku pääsee 10 metriä eteenpäin siinä jonossa? En minä ainakaan moista harrasta, työmatkaankin tulisi varmaan 20 minuuttia lisää samoin tein kun jokaista takana olevaa väistetään osapuulleen bussipysäkille saakka :smoke: Eri asia juu jos olisi ainoa siinä jonossa, mutta jos sielä ajaa 15 muuta autoa edellä samaa vauhtia reippaasti ohi oikealla ajavista.
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h? :smoke:Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.
 
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h? :smoke:Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
 
Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.

Ymmärtäisin valittamisen jos ajasin alinopeutta mutta en koskaan aja alinopeutta.
 
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Et sä voi olla tosissas :facepalm: Kukaanhan ei koskaan halua tässä maassa ajaa vasuria kovempaa kuin suurinta sallittua, varsinkaan kehäteillä. Ihan täyttä puhdasta provoamista tai kotipoliisina olemista ajella vasuria tukkona, kun varmasti tiedät mikä yleinen käytäntö oneri kaistoilla. Olevinaan olet kovinkin lainkuuliainen ja ”oikeassa”, mutta tosiasiassa tuollainen provoilu aiheuttaa enemmän vaaratilanteita kuin pieni ylinopeus, jota vasureilla ajetaan. Varsinkin oikealta ohi on isoriskinen manoveeri.

Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Tästä keskustellaan sen takia, että Dr. Wholla oli ongelma, kun perässä on aina poikkeuksellisen vittuuntuneita kanssa-autoilijoita. Normaalin liikennekäyttäytymisen ja sääntöjen välinen ero on vähän hakusessa. Noi sinunkin näkemykset vasemmalla ajamisesta ja oikealta ohittamisesta (vasen-oikea-vasen) johtaisivat useisiin riskitilanteisiin. Mä en jaksa ymmärtää kirkasotsaisesti lakikirjaa tuijottavia kuskeja, jos ja kun vakiintuneet pelisäännöt ovat käytössä. Risteysalueen väistämissäännöt ovat ainoa selkeä lakikirjapaikka, koska muu johtaa isoon arpomiseen.
 
Herra Kvarkki taitaa kokea kouluttamisen tarvetta jos joku kehtaakin olla hänen edessään, varsinkin ruuhka-aikana. Fakta on myöskin se että ruuhka-aikana en ala pomppimaan edes takas oikeaa ja vasenta kaistaa vain muutaman sadan metrin takia, koska jokaiselta rampiltaa 99% todennäköisyydellä liitytään kehälle alinopeudella mikä pakottaa mut silti hyppämään takaisin vasemalle kaistalle.

Ymmärtäisin valittamisen jos ajasin alinopeutta mutta en koskaan aja alinopeutta.
Älä jauha paskaa. Sä ihmettelit miksi ne kaikki vittupäät on sun takana. Aika kova kallo tuntuu olevan jos et näe syy-yhteyttä oman käytöksesi välillä siihen, että muut ärsyyntyy sinuun.

ps. Oikealta kaistalta on ”hauska” seurata, kun vasurilla menee yksi kännykkää tms. nenää kaivava uuno edellä ja :shifty: kuskeja jono perässä.
 
Älä jauha paskaa. Sä ihmettelit miksi ne kaikki vittupäät on sun takana. Aika kova kallo tuntuu olevan jos et näe syy-yhteyttä oman käytöksesi välillä siihen, että muut ärsyyntyy sinuun.
Kun ei ole kaikki:facepalm: mutta muutama sinunkaltainen kenellä on oikeus mennä ohi ja ajaa ylinopeutta löytyy kyllä aina:tup:

Kannattaa palauttaa se kortti jos noin risoo muut autoilijat, kehä ei ole mikään pika EK

Kannattaa miettiä niitä omia juurisyitä ärsyyntymiseen
 
Laskes huvikses kuinka pitkä pätkä oikeaa pitää olla tyhjänä, että joku pääsee oikealta tulppa-jani-petterin ohi, jos kaistojen välinen nopeusero on 30 km/h? :smoke:Jos kaistat on tukossa niin ne on silloin tukossa. Jos taas joku menee oikealta sun ohi, niin kuskin meikkipeiliin katsomalla löytyy hyvin suurella varmuudella asennevikainen tientukko.

Jos hän ajaa jonossa, jono etenee ylinopeutta ? siitä nimitys Tulppa-jani-petteri ?

Ei siitä pääse ohi, kuin ajamalla enemmän ylinopeutta ja miten hän palaisi vasemmalle kaistalle jos siellä ei ole tilaa ? ilman että se "tulppa" hiljentää ja tekee lisää väliä ?


Jos oikealla jokin parinsadanmetrin väli, niin voihan sieltä joku noi tehdä, se ei tosin ole mikään viesti että joku on tulppana, vaan että joku (koukkija) pitäisi ottaa pois liikenteestä.

Hälytysajot sitten erikseen.

Jos taasen joku liimatuu takakonttiin, niin joidenkin ohjeiden mukaan pitää hiljentää vauhtia niin että vauhti on sopiva turvaväliin.
 
Kun ei ole kaikki:facepalm: mutta muutama sinunkaltainen kenellä on oikeus mennä ohi ja ajaa ylinopeutta löytyy kyllä aina:tup:

Kannattaa palauttaa se kortti jos noin risoo muut autoilijat, kehä ei ole mikään pika EK

Kannattaa miettiä niitä omia juurisyitä ärsyyntymiseen
Johan minä sinulle ne juuri syyt kerroin. Liikenteen häiriköinti ihan oman umpikalloisuuden vuoksi. Teet vaan sen virheolettaman, että minä olen siellä sinun takanasi. Joskus toki ehkä, jos se oikea oikeasti menee 60 km/h, mutta yleensä en. Kehäteillä varsinkaan, kun tuntipalkka juoksee 95% tapauksesta. En minä sulata valojen vilkuttelua tai oikealta koukkaamistakaan. Mutta jos ajan vasurilla menen kaistan vauhtia ja väistän sopivaan väliin, jos sieltä tulee kiimaisempi takaa. Ei ole minulta pois. Toki rajansa kaikella, ei sekään ole ok, että ihan joka väliin poikkeaa, kuten jotkut ovat kehillä omaksuneet. Mutta kuten sanoin, jos joku ehtii sieltä oikealta sun ohi, se on jo väli johon olisi pitänyt väistää.

e: Pulatunnus, eiköhän noi näkökohdat joihin yrität väkisin hakea ongelmaa ole tässä jo aika monta kertaa käsiteltyä. Liikennevirtaa voi häiriköidä hyvin monella tapaa lainsäädännön puitteissa. Tahallinen kiusalla hidastelu on ehkä kusipäisin mahdollinen tapa. Jännä miten "en häiritse muita, toivon ettei muut häiritse minua" lähestymistapa johtaa monesti ongelmiin teidän lakikirjalla päähän tyyppien kanssa. Muistuttaisin, että säännöt ovat sitä varten, että päästään kaikki turvallisesti ja sujuvasti kotiin. Ei sääntöjä pidä käyttää kumpaankaan suuntaan väärin.
 
Viimeksi muokattu:
...Mutta kuten sanoin, jos joku ehtii sieltä oikealta sun ohi, se on jo väli johon olisi pitänyt väistää.
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
 
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?

juuri näin toimin minäkin. :tup:
 
Hmm.. näinköhän ihan? Toki, alle 80 ajavat tapaukset omina tapauksina, mutta itse lähtökohtaisesti ajan kehätietä yleensä senverran yli rajoituksen vakkarilla, että kamerat eivät kuitekaan välky (tai jos välkkyy, ei postissa tule kuitekaan mitään.) Pyrin välttämään turhia kaistanvaihtoja, ja jos olen vasemmalla kaistalla esim. Malmin risteyksen kohdalla, ja kääntymässä 7-tielle (porvoota kohti), en kyllä ala slalomia tekemään jonkuin vielä kovempaa ajavan ohitushalujen takia. Jos jonkuin täytyy mennä oikealle kaistalle päästäkseen ohi, niin menkyyt, kyseessä ei ole moottoritie. Am I the asshole?
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin :btooth:

e: Sivuhuomautuksena tuo on jo helvetin lyhyt pätkä ja porukka tietää 7-tien suuntaan ryhmittäytymisen.
 
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi.
No ei ainakaan jatkuvasti, itseasiassa itse olen yleensä se joka ohittelee jos puhutaan moottoritieajosta. Satunnaisia vauhtiveikkoja on, joille tuo oma pienoinen ylinopeuskaan ei riitä, mutta niitäkin onneksi hyvin harvakseltaan. Ja kuten sanoin, nuo kehätielläkin (reippaastikkin) alle 80 ajavat omana tapauksenaan, kyllä ne minuakin harmittaa. Etenkin jos ovat jonouttamassa muuten sujuvaa liikennettä ilman syytä (jonossa ajo turvaväliä pitäen on taas ymmärrettävää, eritoten talvikelissä).
 
Vois olla parempi jos molemmat vänkääjät palauttas ensialkuun internet-ajokorttinsa..
 
Kehällä oikealta ohittaminen on sallittua, joten en taas ymmärrä miksi täällä vängätään noin turhasta asiasta. Kehällä myöskin vasemmalla ajaminen ohittamatta on ihan sallittua, se ei ole moottoritie
Vasemmalla ajaminen on ihan yhtä kiellettyä tai sallittua kaikilla useampikaistaisilla teillä. Moottoritie vaikuttaa ainostaan siihen, saako oikealta ohittaa.

Jos kummallakin kaistalla on edessä ja takana jonoa, joista oma kulkee nopeammin kuin se toinen, ei tietenkään pidä missään nimessä vaihtaa turhaan kaistaa joko pussittaakseen itsensä tai vaihtaakseen heti takaisin vain siksi, että joku alkeishiukkanen haluaa olla yhden auton verran nopeammin perillä.
 
Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
 
Koska sitten kehätiellä saa vaihtaa vasemmalle kaistalle kääntyäkseen seuraavasta liittymästä pois (vasemmalle)? Jos ohittaa vasemmalta jonkun 2km ennen vasemmalle kääntymistä, niin pitääkö palata oikealle kaistalle vai onko se turha kaistanvaihto? Entä jos 1km ennen kääntymistä joku takana ajaa puskurissa ja vilkuttelee valoja?

Paljon kysymyksiä, mutta vähän oikeita vastauksia. Esim kehä 2:lla on ihan turha vaihdella kaistaa yhtään sen enempää, kuin sen ekan kerran. Jos liityn kehä 2:lle päädyssä sen vasenta kaistaa pitkin, niin miksi vaihtaisin oikealle kaistalle jos poistunkin sieltä vasemmalle.
Jos liikennetilanne on sellainen, että oikealle pääsee helposti palaamaan ja vasemmalle pääsee takaisin ennen kuin on aika liittyä pois, palataan oikealle. Jos ei, niin ei. Ei se nyt niin monimutkaista pitäisi olla. Aina ollaan niin oikealla kuin voidaan, eli ei olla oikealla jos ei voida.

Jos joku ajaa vasemmalla puskurissa ja vilkuttelee valoja, eikä pääse oikealta ohi, siellä oikella on varmaankin sen verran liikennettä, ettei sinne kannata vaihtaa.
 


Tästä mallisuoritus siitä, kuinka ei liitytä moottoritielle. Sulkuviivan kohdalla kaistan yli ohituskaistalle päätiellä ajavan eteen 50km/h alle nopeusrajoituksen ohittamaan ei ketään :rolleyes:
Neljäautoa säiliörekan kontissa kiinni, miten ne kuvitteli sovittavansa vauhdin motarin nopeuksiin. (no joku saatto jatkaa matkaa rekanperässä)

ohittamaan ei ketään

Jos yritetään kovasti kuvitella jotain "positiivista", niin ehkä ajatus antaa rekalle tila,a Hei mä nyt ohitan sut jonossa ylittämällä sulkuviivan, mutta hei mä annan sulle tilaa.... hö sehän jatko suoraan, ihan turhaa meinasin aiheuttaa kunnon kolarin.

Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
 
Ehkä toinen opetus ei kannata motarilla kohteliaisuus-syistä vaihdella kaistoja.
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.

Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
 
Onko sun perässä jatkuvasti vilkuttelijoita ja oikealta ohittajia? Jos on, niin yeeess. Jos ei, niin ilmeisesti ajat järkevästi. Tässä oikeastaan se mun koko pointti tälle oli, jos aina joku haitaksi asti reagoi ajamiseesi reippaan negatiivisesti, niin vika ei välttämättä löydy niistä muista autoista. Tässä keskustelussa näihin tapauksiin yleensä liittyy "en varmana väistä" yms. setit. Tilanteenhan mukaan se pitää valita, en minä ainakaan halua jonkun hermoheikon ajavan puskurissa ehdoin tahdoin. Saa vaan katsoa kun väistää, että ei ole lähtenyt vaihtamaan kaistaa. Molemmat kun lähtee samanaikaisesti, niin
Jos varoitetaan, huomatutetaan liikenteessä niin yrittää ymmärtää ja miettiä miten voisi ajaa paremmin.

Liikenteessä on sellaisia yksilöitä jotka ns "puskemalla", valoja vilkuttelemalla yrittävät raivata itselleen tilaa, ei niiden yksilöiden takia kannata provosoitua, ja tuskin on haitaksi jos ei myöskään tue heidän toimintaa.


Liikenteessä on siis kuskeja joilla voi olla muutenkin omat säännöt ja ajatavat, siis virheelliset ja jopa vaaralliset.

Sellaiseen ei kannata lähteä mukaan, eikä lähteä vaarantamaan itse ja muita. Huomattava että on tilanteita missä eri kuskeilla on ihan vilpittömästi vastakkaiset käsitykset jostain, eli kannattaa se omakin kanta kyseenalaistaa .



Edit:
Joskus siviiliautollakin voi olla kiire ja arvioinut kiiren suuremmaksi kuin riskit, aidolle tarpeelle varmaa liki jokainen olisi avuksi, näiden erottaminen dynaamisten kuskien kiireistä on oma lukunsa.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa kohdissa pitäisi oikeasti soittaa poliisit.

Jotka lähtee ajeleen kahvitauon jälkeen jostain 40km päästä tutkimaan tapahtumapaikalle että "ei täällä enää mitään ole" ja jäävät sitten siihen piruuttaan muuten vain tutkaamaan ja mopopoikia kiusaamaan koska tilanne on jo ohi.
 
Miten mä voin olla tukko jos ajan suurinta sallittua? Kerro hyvä mies se.
Laki ei ole mikään universaalisti 100% oikeassa oleva juttu ja sitä moni tulkitsee eri tavoin. Yhteispelillä pärjää paljon paremmin, varsinkin tieliikennelaissa on mielestäni aika paljon liikkumavaraa tosielämässä.
Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
 
Tämän toivoisin ihmisten oppivan. Samalla reissulla näin moneen kertaan tilanteen, kun joku vaihtaa vasemmalle kaistalle ilman vilkkua 100m liittyjän takana, eikä ikinä edes saavuta tätä tielle liittynyttä autoa vaan jää sitten sen taakse. Ja toinen taas vaihtoi kaistaa liittyjän kohdalla, mutta koska liittyjä kiihdytti samaan nopeuteen niin ajoivat sitten rinnakkain 2km. Liittyjän vastuu sovittaa vauhti muuhun liikenteeseen sopivaksi siirtyi tässä sitten tälle väistäneelle, joka hidasti ja jättäytyi taakse.

Ihan turhaa touhua taas. 95% näistä kaistanvaihdoista ei edes vaikuta liittyjän toimintaan mitenkään, kun ihmiset eivät osaa lukea tilannetta, vaan liittyjä tarkoittaa automaattisesti hitaampaa ajoneuvoa.
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.

Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
 
Kyllä se liittyjä tosi usein tarkoittaa sitä että joutuu tökkäämään vakkarin pois päältä.

Ja joo, vaihdan kaistaa aina kun on tilaa.
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
 
Eli ohitatko sen liittyjän, vai palaatko kaistanvaihdon jälkeen useinkin liittyjän taakse?
Varmaan tyypillisin on semmonen että ensiksi ohitan ja hetken päästä se menee oikealta ohi tai on menemättä, mikä ikinä tapahtuu nätimmin vakkariin koskematta.
 
Suomalaisen liikennekäyttäytymisen suurimpia pullonkauloja on mielestäni juurikin tuo lakikirjan liian kirjaimellinen tulkitseminen esim nopeuksien osalta niin virkavallan kuin siviiliautoilijoidenkin toimesta.
Nimenomaan nopeuksien osalta ?

Ei lähdettä, mutta mielikuva että juurikin nopeusrajoituksia rikotaan jos ei eniten niin paljon, tilanne nopeus tai suositus on monelle vaikea, eli mennään suurinta sallitua tai jopa yli. Ylinopeutta tiettävästi ajetaan paljon aivan tietoisesti.

Siinä oikeassa että koska oikeus + koska sakotusraja, niin pyritään siihen maksimaaliseen vauhtiin.

Jos mietit joustavuutta, niin turvavälit, ohitukset jne. niin tuskin voi sanoa että lainkuuliaisuus olisi jotenkin huipussaan.

Lakiahuudetaan sitten kun joku on ryhmittymässä vaihtamssa kaistaa niin hän väistäköön, vaikka itse ajetaan edellä olevan kontissa. Ajan päälle niin oppikoon jne.
 
Niin, voihan sitä aina vedota johonkin yhteispeliin ja joustoon mutta fakta on, että yhteiset säännöt ja niiden noudattaminen tekevät liikenteestä turvallisempaa ja sujuvampaa. Jos liikenteessä on enemmän kuin yksi autoilija, on todennäköisesti useammastakin asiasta kaksi erilaista mielipidettä siitä, mikä on "turvallista" tai "sujuvaa". Soveltaminen kannattaa jättää lähinnä onnettomuuksien ehkäisyyn ja poikkeustilanteisiin, itsekin olen ajanut punaisia päin - hyvin varoen - koska takaa tuli ambulanssi, eikä muuten päässyt ohi.

Esimerkkinä vaikka sulkuviivan ylittäminen, jonkun mielestä tiehen maalatun viivan ylitys ei ole vakava rike. Toinen voi odotella esim. ohituskieltoviivan loppumista ohituksen aloitukseen eikä edes oleta, että takaa tuleva rikkoo sääntöjä, ja on jo toisella kaistalla. Toinen esimerkki: moottoritie, 100 km/h rajoitus. Oikean kaistan jono vetää rekan takana 86 km/h, mutta vasemmalle kaistallekaan ei viitsi mennä, kun siellä on "sujuvasti" 130 km/h ajavia. Jos löytyy väli johon ehtii, ja jossa voisi teoriassa ajaa maksimia alle sakoitusrajan, takana on "sujuva" autoilija pitkät ja/tai töötti päällä. Ruuhkautumisen syykään ei tuossa ole rekka eikä sen takana liikennesääntöjä noudattava, vaan se soveltaja, jonka mukaan kaiken pitäisi toimia.
 
Viimeksi muokattu:
Tässähän se tuli aika selkeästi oma pointti selvitettyä, liikenteessä on säännöt ihan hyvästä syystä ja soveltaminen ei sinne kuuluu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 863
Viestejä
4 480 426
Jäsenet
74 021
Uusin jäsen
Lumikki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom